Legaal de weg op met je electrische step in Nederland

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:19
Boxman schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:36:
Hoi @rp87, ik ben Boxman. Ik heb het niet over remvertraging. Ik heb het alleen gehad over grip als functie van wieldiameter. @Yaksa quote mij en snijdt op enigszins onbeschofte wijze een totaal onaanverwant topic aan wat niks met mijn post te maken heeft, vandaar mijn vraag op welk deel van mijn post hij denkt te reageren.
Deze hele discussie over grip is nu ook niet relevant. Grip zal er genoeg zijn (zoals je ook terecht aangeeft). Het begin van de discussie ging over de veiligheid en concreet de remvertraging. Ik heb geen bronnen, maar ik vermoed dat de meeste vervoersmiddelen een grotere remvertraging zullen halen dan een step. Mede door het zwaartepunt en de houding op de step.

[ Voor 4% gewijzigd door rp87 op 26-06-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
rp87 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:59:
[...]Deze hele discussie over grip is nu ook niet relevant. Grip zal er genoeg zijn (zoals je ook terecht aangeeft). Het begin van de discussie ging over de veiligheid en concreet de remvertraging. Ik heb geen bronnen, maar ik vermoed dat de meeste vervoersmiddelen een grotere remvertraging zullen halen dan een step. Mede door het zwaartepunt en de houding op de step.
Jij snapt 'm.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 15:45
rp87 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:59:
[...]

Deze hele discussie over grip is nu ook niet relevant. Grip zal er genoeg zijn (zoals je ook terecht aangeeft). Het begin van de discussie ging over de veiligheid en concreet de remvertraging. Ik heb geen bronnen, maar ik vermoed dat de meeste vervoersmiddelen een grotere remvertraging zullen halen dan een step. Mede door het zwaartepunt en de houding op de step.
Laten we er niet teveel tijd aan verspillen. De discussie over grip is relevant in reactie op de misvatting van Mother_lepard over grip & kleine wielen. Ik snapte vooral niet waarom Yaska dan meent op onvriendelijke wijze een complete tangent aan te halen als directe quote op mij, maar laat het lekker voor wat het is verder.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:49
https://www.rijksoverheid...romfiets/elektrische-step

was deze aanpassing op de rijksoverheid pagina hier al gespot? Het is nu officieel dat step ondersteuning toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

torretje2012 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:42:

was deze aanpassing op de rijksoverheid pagina hier al gespot? Het is nu officieel dat step ondersteuning toegestaan is.
Als je dat leest lijkt het net of het nu mag. De meeste steps hebben een Europese goedkeur maar nee, ze gaan zelfs steps keuren. Er zijn er al 4 goedgekeurd. Dit is net zoiets als 130 rijden mag als het kan, en het kan ten noorden van Friesland tussen 2 en 3 uur snachts :p

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 22-07-2024 09:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:18

franssie

Save the albatross

Ik lees toch echt:
Is de elektrische step goedgekeurd? Of is het een step met trapondersteuning? Dan mag u in Nederland de weg op.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb in Belgie nog nooit een electrische step gezien waarop je zelf moet steppen. Weer zo'n rare regel. Net als bromfietsen in Nederland waar vroeger trappers op moesten zitten (wat alleen maar gevaarlijk is in de bochten).

Zie je jezelf meesteppen met 25 km /uur?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 17:34

Woohooo

Smilie, James Smilie

torretje2012 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:42:

Elektrische steps waarbij je niet zelf hoeft te steppen hebben ook:
een verzekeringsplaatje of-sticker;
een voertuigidentificatienummer (VIN).

Dit heeft toch geen enkele e-step met trapondersteuning? Hiermee maakt je alle e-step met trapondersteuning nog steeds illegaal dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Marzman schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:55:
[...]

Ik heb in Belgie nog nooit een electrische step gezien waarop je zelf moet steppen. Weer zo'n rare regel. Net als bromfietsen in Nederland waar vroeger trappers op moesten zitten (wat alleen maar gevaarlijk is in de bochten).
Daarom gaat dit topic specifiek over Nederland (zie topic titel)
Zie je jezelf meesteppen met 25 km /uur?
25 hoeft niet, met 15 ben je al een stuk sneller dan lopend.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Woohooo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Dit heeft toch geen enkele e-step met trapondersteuning? Hiermee maakt je alle e-step met trapondersteuning nog steeds illegaal dan toch?
Moet je ook een helm op? AM rijbewijs? Een beetje overdreven, het is meer de categorie electrische fiets.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:02
Woohooo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Met trapondersteuning zijn de steps waarbij je zelf moet steppen, en die hebben dat niet nodig volgens bovenstaande site toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

dehardstyler schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Met trapondersteuning zijn de steps waarbij je zelf moet steppen, en die hebben dat niet nodig volgens bovenstaande site toch?
Zo staat het op die site;

Uitrusting die een elektrische step moet hebben
Alle elektrische steps (met trapondersteuning) hebben:
een stuur;
verlichting;
rode en witte/gele reflectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En net zoals de ebike mag het max vermogen 250 Watt zijn, veel kick steps vallen hierdoor al af zie ik. En max 25 km/u natuurlijk, ook daar zitten er vele boven.
Nu eens kijken wat dit met het aanbod op de markt gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Woohooo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:03:
[...]

Zo staat het op die site;

Uitrusting die een elektrische step moet hebben
Alle elektrische steps (met trapondersteuning) hebben:
een stuur;
verlichting;
rode en witte/gele reflectoren.

Maar een step met trapondersteuning is niet illegaal zonder dat plaatje, want die hebben dat helemaal niet nodig. Een step met trapondersteuning, is net als een elektrische fiets, en die hebben dus helemaal niks nodig.

Jij stelde dit: "Dit heeft toch geen enkele e-step met trapondersteuning? Hiermee maakt je alle e-step met trapondersteuning nog steeds illegaal dan toch?"

Nee, alle steps met trapondersteuning zijn juist legaal. De gene met een gashandel zijn illegaal, maar dat zijn volgens de wet geen elektrische steps met trapondersteuning, maar gewoon "elektrische steps".

edit: volgens bovenstaande link dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ah ja inderdaad, sorry ik lees niet goed

Ik neem nog ff een bakje koffie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Marzman schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:45:
[...]
Als je dat leest lijkt het net of het nu mag. De meeste steps hebben een Europese goedkeur maar nee, ze gaan zelfs steps keuren. Er zijn er al 4 goedgekeurd. Dit is net zoiets als 130 rijden mag als het kan, en het kan ten noorden van Friesland tussen 2 en 3 uur snachts :p
Als je goed leest, mag het ook daadwerkelijk mits:
trap ondersteuning
Reflector + verlichting
Stuur(nogal logish)
max 250w motor

trap ondersteuning vervangen door gashendel mag, maar dan moet die gekeurd worden door de rdw en heb je kentekenplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:48

SuBBaSS

-has Ryzen

Dr.Dokter schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:25:
In mijn stad wordt de betaald parkeren diameter steeds verder uitgebreid waardoor ik ook steeds verder van mijn werk moet parkeren. Op zich prima, maar het is niet zo dat er opeens meer (pendel)bussen rijden vanaf de gratis parkeerlocaties.

Ik had daarom een oude fiets op zo'n locatie gezet om ermee naar mijn werk te kunnen fietsen, maar die was binnen een maand gejat.

Zo'n e-step is dan wel echt een uitkomst. Dus ik heb een 2e-hands AOVO M365 Pro gekocht. Maar de kans op een flinke boete zorgt ervoor dat ik niet ontspannen op de step rij.

Ombouwen tot stap-e-step lijkt me daarom een prima optie. Helaas lijkt de AOVO M365 Pro heel erg op de M365 Pro van Xiaomi, maar lijkt deze niet zomaar om te bouwen te zijn. (Zie https://www.stepombouw.nl/geschikte-modellen/xiaomi-clones)
Ik zit met precies dezelfde uitdaging; kon eerst bij ons pand in het centrum parkeren, maar moet nu ook uitwijken waardoor er een wandeling van 20 min. bij mijn reistijd opgeteld kan worden.
Het kan dan ook zijn dat ik vorige week een beetje een impuls-aankoop heb gedaan via de action webshop; een Segway Ninebot Kickscooter F25e-II https://shop.action.com/n...nebot-kickscooter-f25e-ii
Wordt vandaag bezorgd.
Wat rest is mijn eigen bezorgdheid over evt. boetes, maar allicht leg ik die bij de werkgever neer (laat dat net dezelfde overheid zijn die hier zo besluiteloos over is). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dr.Dokter schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:25:
In mijn stad wordt de betaald parkeren diameter steeds verder uitgebreid waardoor ik ook steeds verder van mijn werk moet parkeren. Op zich prima, maar het is niet zo dat er opeens meer (pendel)bussen rijden vanaf de gratis parkeerlocaties.

Ik had daarom een oude fiets op zo'n locatie gezet om ermee naar mijn werk te kunnen fietsen, maar die was binnen een maand gejat.

Zo'n e-step is dan wel echt een uitkomst. Dus ik heb een 2e-hands AOVO M365 Pro gekocht. Maar de kans op een flinke boete zorgt ervoor dat ik niet ontspannen op de step rij.

Ombouwen tot stap-e-step lijkt me daarom een prima optie. Helaas lijkt de AOVO M365 Pro heel erg op de M365 Pro van Xiaomi, maar lijkt deze niet zomaar om te bouwen te zijn. (Zie https://www.stepombouw.nl/geschikte-modellen/xiaomi-clones)
Voor die dingen lijkt het me ook ideaal, past handig in de kofferbak van je auto en je bent nog redelijk snel in de stad.Of als je auto naar de garage moet.

Een fiets past veel minder makkelijk, zelfs een vouwfiets is groter.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 21:09
SuBBaSS schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Ik zit met precies dezelfde uitdaging; kon eerst bij ons pand in het centrum parkeren, maar moet nu ook uitwijken waardoor er een wandeling van 20 min. bij mijn reistijd opgeteld kan worden.
Het kan dan ook zijn dat ik vorige week een beetje een impuls-aankoop heb gedaan via de action webshop; een Segway Ninebot Kickscooter F25e-II https://shop.action.com/n...nebot-kickscooter-f25e-ii
Wordt vandaag bezorgd.
Wat rest is mijn eigen bezorgdheid over evt. boetes, maar allicht leg ik die bij de werkgever neer (laat dat net dezelfde overheid zijn die hier zo besluiteloos over is). :+
Groter probleem is als je een ongeluk hebt hiermee. Je wordt altijd schuldig bevonden, ook al komt het door een andere partij. Dan ben je niet verzekerd en zullen alle kosten voor jou zijn... Dit is wel echt heel irritant dat de NL overheid hier zo moeilijk over doet.

Zeker in NL zijn elektrische steps ideaal voor forenzen e.d. Scheelt ook een hoop fietsen die gestald moeten worden en je kunt ze makkelijk meenemen in het O.V. en stallen bij je werkgever. Maar nee, het mag niet, terwijl de rest van Europa het ding gewoon legaal heeft gemaakt.
Ik snap het niet helemaal, maar het is niet anders.

Zelf net via iBOOD een Segway T15E gekocht voor een mooie €200, voor de vakantie, want heen en weer naar het centrale gedeelte van het vakantiepark is 3KM en wel fijn als je even snel heen en weer kan. Maar daar mag het ook in Frankrijk. Jammer dat ik het hier niet kan gebruiken.

Maar een fiets huren is bijna net zo duur, dus maar gedaan en zo mee te nemen in de auto.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:12
Koldur schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Groter probleem is als je een ongeluk hebt hiermee. Je wordt altijd schuldig bevonden, ook al komt het door een andere partij. Dan ben je niet verzekerd en zullen alle kosten voor jou zijn... Dit is wel echt heel irritant dat de NL overheid hier zo moeilijk over doet.

Zeker in NL zijn elektrische steps ideaal voor forenzen e.d. Scheelt ook een hoop fietsen die gestald moeten worden en je kunt ze makkelijk meenemen in het O.V. en stallen bij je werkgever. Maar nee, het mag niet, terwijl de rest van Europa het ding gewoon legaal heeft gemaakt.

Zelf net via iBOOD een Segway T15E gekocht voor een mooie €200, voor de vakantie, want heen en weer naar het centrale gedeelte van het vakantiepark is 3KM en wel fijn als je even snel heen en weer kan. Maar daar mag het ook in Frankrijk. Jammer dat ik het hier niet kan gebruiken.

Maar een fiets huren is bijna net zo duur, dus maar gedaan en zo mee te nemen in de auto.
In sommige zaken loopt Nederland ver vooruit in Europa maar in andere zaken..................... Heb al meer dan 6 jaar een elektrische step (patinete genoemd hier in Spanje). Eerst een Xiaomo M365 en nu een Pure Pro 2 en het gemak van z´on ding is gewoon perfect. Even ergens heen gewoon opstappen en wegwezen rechtstreeks naar je bestemming en overal tussendoor (vooral in Barcelona waar nu vele fietspaden zijn een gemak). Helaas mogen ze nu tijdelijk niet meer mee de bus en metro en trein in vanwege een aantal gevallen van spontane zelfontbranding in het openbaar vervoer). Hopelijk draaien ze dat weer terug. Geniet ervan op je vakantie en vergeet je oplader niet ;) en eventueel een helm wel aan te raden.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik kan er niet heel veel over vinden maar hoe zit het met een step met zadel (in Nederland)?

Afbeeldingslocatie: https://img.gkbcdn.com/s3/p/2022-11-03/IENYRID-M4ProS--Electic-Scooter-with-Seat-518104-0.jpg

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
aveenhuysen schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:36:
[...]

In sommige zaken loopt Nederland ver vooruit in Europa maar in andere zaken..................... Heb al meer dan 6 jaar een elektrische step (patinete genoemd hier in Spanje). Eerst een Xiaomo M365 en nu een Pure Pro 2 en het gemak van z´on ding is gewoon perfect. Even ergens heen gewoon opstappen en wegwezen rechtstreeks naar je bestemming en overal tussendoor (vooral in Barcelona waar nu vele fietspaden zijn een gemak). Helaas mogen ze nu tijdelijk niet meer mee de bus en metro en trein in vanwege een aantal gevallen van spontane zelfontbranding in het openbaar vervoer). Hopelijk draaien ze dat weer terug. Geniet ervan op je vakantie en vergeet je oplader niet ;) en eventueel een helm wel aan te raden.
Maximum snelheid is maar 20 KM/h en zal het waarschijnlijk op 15 zetten i.v.m. batterij en mijn gewicht haha. Hoewel een helm altijd handig is, denk ik niet dat ik die ga gebruiken voor deze stukjes.
Met een maximum bereik van 12KM wordt het bereik anders misschien wel even te laag haha.

Maar dat ding is zo klein, neem je zo mee in de auto.
Vooral dat aspect, dat je hem zo even meeneemt en kan stallen zonder dat het in de weg staat vind ik zo mooi aan de stepjes en de remmen zijn gewoon erg goed als de kwaliteit (wat bij Segway wel het geval is) maar goed is.
Maar dat gaat ook op bij fietsen, scooters e.d. Dus dat is geen argument om de steps te weren van de openbare weg. Bij fietsen reguleren ze het ook niet, kunnen ze er beter een importverbod voor maken, bij bepaalde modellen/merken en dit voor alles gelijktrekken (fietsen, scooters, steps, enz.).

Heb in Wiesbaden met een Bolt step gereden, is echt super handig die dingen daar. Staan ook niet zo snel in de weg en wordt gewoon geaccepteerd, terwijl daar net zoveel gefietst wordt als een gemiddelde stad in NL.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Koldur schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Ja, dus gaan we geen ongelukken krijgen! ;) Mijn route is niet zo heel spannend wat dat betreft.
Vandaag netjes met m'n nieuwe helmpie op gereden, kan daar iig. niet over gezeken worden.

Ik vind er ook wel wat van hoor, die besluiteloosheid van onze overheid terwijl je in de landen om ons op nog (veel) gekker spul de weg op mag.
Daarnaast; ik durf wel te stellen dat mijn step de veiligheidsvoorzieningen als verlichting/reflectoren en remmen beter voor elkaar heeft dan de gemiddelde stadfiets in Groningen.
En wat overlast van (geparkeerde) fietsen betreft zijn ze in Groningen ook de koningen. Het zou inderdaad veel schelen, maar goed; niet realistisch natuurlijk om te verwachten dat van die barrels vervangen gaan worden door steps van 300+ euro.

Geef mij de mogelijkheid om dat ding te laten keuren/registreren en ik ben de eerste die hem aanbied.
Ik weet dat je dat als burger niet kan met dit soort dingen, dus helaasch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
SuBBaSS schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Ja, dus gaan we geen ongelukken krijgen! ;) Mijn route is niet zo heel spannend wat dat betreft.
Vandaag netjes met m'n nieuwe helmpie op gereden, kan daar iig. niet over gezeken worden.

Ik vind er ook wel wat van hoor, die besluiteloosheid van onze overheid terwijl je in de landen om ons op nog (veel) gekker spul de weg op mag.
Daarnaast; ik durf wel te stellen dat mijn step de veiligheidsvoorzieningen als verlichting/reflectoren en remmen beter voor elkaar heeft dan de gemiddelde stadfiets in Groningen.
En wat overlast van (geparkeerde) fietsen betreft zijn ze in Groningen ook de koningen. Het zou inderdaad veel schelen, maar goed; niet realistisch natuurlijk om te verwachten dat van die barrels vervangen gaan worden door steps van 300+ euro.

Geef mij de mogelijkheid om dat ding te laten keuren/registreren en ik ben de eerste die hem aanbied.
Ik weet dat je dat als burger niet kan met dit soort dingen, dus helaasch...
Ik ben het helemaal met jou eens hoor, maar je vergeet dat bij een ongeluk vaak twee partijen betrokken zijn.
Als iemand door zijn schuld jou aanrijdt, dan ben jij in beginsel alsnog verantwoordelijk voor alle kosten. Jij had namelijk niet met die step op de openbare weg mogen rijden. Nu kun je in een rechtszaak in bepaalde gevallen misschien toch je gelijk krijgen, maar het is echt een groot potentieel financieel risico.
Ik denk niet dat ik hem in NL veel ga gebruiken in ieder geval. Letsel schade kan echt erg in de papieren lopen! Dat is wat veel mensen nogal eens vergeten met het negeren van deze wetgeving.

Juist daarom vind ik dat er snel groen licht moet komen rond het gebruik van CE gekeurde elektrische steps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Koldur schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Ik ben het helemaal met jou eens hoor, maar je vergeet dat bij een ongeluk vaak twee partijen betrokken zijn.
Als iemand door zijn schuld jou aanrijdt, dan ben jij in beginsel alsnog verantwoordelijk voor alle kosten. Jij had namelijk niet met die step op de openbare weg mogen rijden. Nu kun je in een rechtszaak in bepaalde gevallen misschien toch je gelijk krijgen, maar het is echt een groot potentieel financieel risico.
Ik denk niet dat ik hem in NL veel ga gebruiken in ieder geval. Letsel schade kan echt erg in de papieren lopen! Dat is wat veel mensen nogal eens vergeten met het negeren van deze wetgeving.

Juist daarom vind ik dat er snel groen licht moet komen rond het gebruik van CE gekeurde elektrische steps.
Ja dus zaak voor mij om daar zelf scherper op te zijn dus.
Had vanmiddag al een ouwe op een electrische fiets (met helm, dat dan weer wel) die van links kwam en ineens zijn fiets ervoor gooide. Ik voelde dat al aankomen dus was verder geen issue.
Maar ik vermoed dat senior vond dat hij wel even zijn voorrang kon nemen, ouwe strijder.

Ik ga de confrontaties maar even uit de weg. 8)
+ Dat soort idioten wordt toch snel genoeg een statistiekje (of het nou een helm draagt of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08

pistole

Frutter

SuBBaSS schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:58:
[...]
Had vanmiddag al een ouwe op een electrische fiets (met helm, dat dan weer wel) die van links kwam en ineens zijn fiets ervoor gooide. Ik voelde dat al aankomen dus was verder geen issue.
Maar ik vermoed dat senior vond dat hij wel even zijn voorrang kon nemen, ouwe strijder.

Ik ga de confrontaties maar even uit de weg. 8)
+ Dat soort idioten wordt toch snel genoeg een statistiekje (of het nou een helm draagt of niet).
Was jij op de step of in de auto/op de fiets? Vrij groot verschil in dit geval. Ik had net ook een step die van rechts kwam - nog ver genoeg van mij vandaan dus ik kon er zonder problemen voor - maar dat zijn wel situaties waar het potentieel makkelijk fout kan gaan.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
Gutteguttegut schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:54:
Ik kan er niet heel veel over vinden maar hoe zit het met een step met zadel (in Nederland)?

[Afbeelding]
Vanuit de zit stand kan je niet steppen, waardoor deze zichzelf voortbeweegt... en dus een bijzondere bromfiets. Waar https://www.rdw.nl/partic...f-uw-e-step-de-weg-op-mag deze regels voor opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

pistole schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:18:
[...]

Was jij op de step of in de auto/op de fiets? Vrij groot verschil in dit geval. Ik had net ook een step die van rechts kwam - nog ver genoeg van mij vandaan dus ik kon er zonder problemen voor - maar dat zijn wel situaties waar het potentieel makkelijk fout kan gaan.
Ik was op de step.
Maar ik gok dat jij het niet geweest bent, want dat "zonder problemen" ging in dit geval onder veel gebries en gesteun bij het optrekken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08

pistole

Frutter

SuBBaSS schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Ik was op de step.
Maar ik gok dat jij het niet geweest bent, want dat "zonder problemen" ging in dit geval onder veel gebries en gesteun bij het optrekken. :+
Nou, ik verwachte ook niet dat jij het was in mijn situatie, maar het feit dat je op de step was, op de openbare weg, en dat die fietser 'hem ervoor gooide' is wel illustratief voor het probleem. Jij denkt voorrang te krijgen omdat je van rechts komt, maar volgens de wet ben je geen bestuurder maar 'slechts' een weggebruiker, dus die fietser hoeft jou geen voorrang te geven.

Als die grijsaard ten val was gekomen en z'n broze heup had gebroken dan had jij misschien wel aansprakelijk gesteld kunnen worden...

Ik chargeer misschien, maar het gaat om de gedachte. Die step hoort (nu nog) niet op de openbare weg thuis. Ik ben er overigens wel voor dat dit gewoon moet kunnen hoor, maar iets met overheid en traag.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

pistole schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:00:
[...]

Nou, ik verwachte ook niet dat jij het was in mijn situatie, maar het feit dat je op de step was, op de openbare weg, en dat die fietser 'hem ervoor gooide' is wel illustratief voor het probleem. Jij denkt voorrang te krijgen omdat je van rechts komt, maar volgens de wet ben je geen bestuurder maar 'slechts' een weggebruiker, dus die fietser hoeft jou geen voorrang te geven.

Als die grijsaard ten val was gekomen en z'n broze heup had gebroken dan had jij misschien wel aansprakelijk gesteld kunnen worden...

Ik chargeer misschien, maar het gaat om de gedachte. Die step hoort (nu nog) niet op de openbare weg thuis. Ik ben er overigens wel voor dat dit gewoon moet kunnen hoor, maar iets met overheid en traag.
Zo was het echter niet; ik reed op een 'doorgaand' fietspad en dhr. was net overgestoken en wilde van links datzelfde fietspad op.
Als hij ten val was gekomen dan was dat mij op geen manier aan te rekenen geweest in die situatie.
Zelfs al zou hij van me geschrokken zijn en omgevallen, dan nog niet.
Dan had hij zelf beter op moeten letten..

Ik snap wel wat je zegt en jij mag snappen dat ik terdege rekening mee houd. Ben normaal gesproken al heel alert in het verkeer en nu alleen maar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-06 18:14
Ik heb een paar kickbike e steps gekregen met een lishui controller nu wil ik daar stepondersteuning ipv. gashendel opbouwen. Iemand tips hoe dit aan te vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-06 18:14
Heb mij pro 2 nu ook omgebouwd. 2 vragen over de code
Waarom staat de kickdelay op 1 sec ipv 0,5 seconde
Waarom maar 7 seconde ondersteuningn ipv 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdVlajrQdes_M9IZj0Y8QsyJWvc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qWrAsBrE11ZrJF4NfEDfYqnO.jpg?f=user_large
Vorige week een uitje gehad op z'n loop-step. Maar volgens mij zijn deze dingen helemaal niet legaal op de weg. Je moet namelijk gas geven en dan gaat de boel rollen. De loopband krijg je niet zonder gas te geven aan het rollen. Ook kan je gewoon naast de band gaan staan en gas geven, dan rij je ook.
Praktisch is het gewoon een elektrische step met gashendel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:10

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
LordSinclair schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:50:
[Afbeelding]
Vorige week een uitje gehad op z'n loop-step. Maar volgens mij zijn deze dingen helemaal niet legaal op de weg. Je moet namelijk gas geven en dan gaat de boel rollen. De loopband krijg je niet zonder gas te geven aan het rollen. Ook kan je gewoon naast de band gaan staan en gas geven, dan rij je ook.
Praktisch is het gewoon een elektrische step met gashendel.
Ik ben niet bekend met deze loop-step, maar de wetgeving werkt zo:
- Een gashendel mag, tot 5 km/h. Daarom zie je veel elektrische fietsen die dit hebben om je een zetje te geven bij het stoplicht.
-Als je eenmaal rolt, moet hij aangedreven/aangestuurd worden door spierkracht. En mag hij ondersteunen tot 25 km/h.

Naar mijn inziens verdoet die loop-step daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Psycho_Mantis schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:13:
[...]

Ik ben niet bekend met deze loop-step, maar de wetgeving werkt zo:
- Een gashendel mag, tot 5 km/h. Daarom zie je veel elektrische fietsen die dit hebben om je een zetje te geven bij het stoplicht.
-Als je eenmaal rolt, moet hij aangedreven/aangestuurd worden door spierkracht. En mag hij ondersteunen tot 25 km/h.

Naar mijn inziens verdoet die loop-step daaraan.
Die loopstep doet niks als je geen gas geeft, dat lopen is meer een gimmick. Je gaat er hooguit 1km/h harder van. Toch gaat de step met gashendel zo'n 15km/h. Want ook als je niet loopt (naast de band staat) kan je die 15km/h gewoon bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is dat niet een toeristending? Net zoiets als een bierfiets (bier drinken op een fiets mag ook niet).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:29

dragonhaertt

@_'.'

Marzman schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:56:
Is dat niet een toeristending? Net zoiets als een bierfiets (bier drinken op een fiets mag ook niet).
De bestuurder van een bierfiets moet ook nuchter blijven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:58
Ik overweeg momenteel deze:

https://www.bol.com/nl/nl...eatureOption#productTitle

Urbmob Step & Go, lijkt de beste van de legale meestep varianten te zijn. En heb toevallig een paar honderd euro tegoed op bol.com cadeau gehad :)

Ik heb helemaal niks met e steps (ik loop of fiets meestal), maar deze kan in mn kofferbak. Dan kan ik dus mijn auto bij de supercharger 2km van mn huis laten staan 's nachts (ipv 30-40 min te wachten) en het lijkt er op dat mijn vriendin ergens gaat wonen waar mijn auto niet mag staan zonder vergunning. Verder handig met de trein, ad hoc voor mn puberzoons etc.

Iemand ervaring met dit ding?

[ Voor 5% gewijzigd door _Anvil_ op 11-04-2025 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

@_Anvil_ zou persoonlijk nog heel even wachten tot over het onderstaande meer bekend is.

Via Legaalrijden kwam van de week dit artikel online. Op de website is het artikel intussen verwijderd (geen idee waarom) maar op de insta staat het nog wel;

-----

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat ons weten dat Minister Barry Madlener akkoord is gegaan met de invoering van de registratie- en kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen per 1 juli 2025.

De wijzigingen van de regelgeving wordt begin volgende week via een persbericht gepubliceerd. De registratie- en kentekenplicht gaat per 1 juli gelden voor alle bijzondere bromfietsen (e-steps) die nieuw in het verkeer worden gebracht.

Met deze wijziging stelt de overheid een e-step gelijk aan een bromfiets, inclusief een kenteken. Een e-step kan zonder RDW keuring plus kenteken niet legaal op de openbare weg rijden in Nederland. Particulieren kunnen hun bestaande e-step niet ter keuring aanbieden bij de RDW. Dit kan alleen via fabrikanten. Alle bestaande e-steps die de afgelopen in Nederland zijn verkocht en nog steeds verkocht worden zijn op 1 juli 2025 nog net zo illegaal als nu.

In de rest van Europa zijn LEVs zoals de e-step verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Net zoals een fiets. Het argument van de Nederlandse overheid is dat je ongevallen met LEVs beter kan monitoren via een kenteken. Wij vinden dat vaag omdat de overheid ongevallen met een fiets zonder kenteken via het Letsel Informatie Systeem (LIS) wel kan monitoren.

Wij zien een kenteken vooral als een nieuw verdienmodel voor verzekeraars. In de rest van de wereld verzekeren ze LEVs zoals de e-step via een een goedkopere aansprakelijkheidsverzekering (AVP). Het is de meest logische en gebruikte vorm van verzekeren voor deze lichtere categorie tot 50 kilo. Daar is dus echt wel over nagedacht maar hier moet het dus anders. LEVs zonder stuur wegen zelfs minder dan 20 kilo en de ongevallen zijn nihil.

Uit een representatieve peiling van Legaalrijden onder 1700 huidige en toekomstige LEV gebruikers bleek eerder al dat er een ruime meerderheid is die hun LEV net zoals een fiets wil verzekeren. 83% ja / 17% nee. Dit hebben we laten weten aan het ministerie en Tweede en Eerste Kamerleden maar die hebben daar niets mee gedaan. LEV gebruikers zijn daarmee niet vertegenwoordigd door de overheid maar totaal genegeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 18:56

Metro2002

Memento mori

cc12 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:42:
'In Amsterdam heeft de helmplicht in elk geval wel gunstig uitgepakt. Het aantal ongevallen waarbij een snorfietser letsel heeft opgelopen is er behoorlijk gedaald.'

Bron: https://www.anwb.nl/verke...tsen-vanaf-1-januari-2023
Ja, omdat mensen massaal hun snorfiets hebben weggedaan of om laten keuren naar bromfiets.

There are lies, damn lies and statistics ;)

Voor wat betreft stepjes en uberhaupt alles wat op de openbare weg goedgekeurd is: Dat is echt iets waarvan ik vind dat dat Europees geregeld moet worden, het is te idioot voor woorden dat je met een voertuig in het ene EU land niet in het andere EU land mag komen en hetzelfde geldt voor rijbewijs eisen, bijna overal mag je in europa met B rijbewijs op een lichte motorfiets rijden behalve in Nederland. Van Frankrijk naar Nederland rijden op een lichte motorfiets met alleen een B rijbewijs is dus gewoon niet mogelijk en van Belgie naar Nederland op een e-step is ook niet toegestaan. Hoezo 1 europa?

De EU wil zóveel zaken regelen maar op dit vlak laten ze echt alles liggen.
AZQ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:49:
Qua legalisering in de politiek heb ik deze motie uit 2021 kunnen vinden maar daar is tegen gestemd: https://ikzoekeenmotie.nl/document/2021D25306 Lijkt wel de omgekeerde wereld gezien het stemgedrag van de partijen, waarom zijn juist de linkse/groene partijen tegen?

Als ik voor woon/werk een elektrische step (+ trein) kon gebruiken zou ik serieus overwegen om mijn auto te verkopen, ik denk niet dat ik de enige ben.
Ik heb me daar ook altijd over verbaasd. Juist alle partijen die enorm anti-auto zijn draaien elk initiatief voor de auto direct de nek om want 'eng' of 'onveilig'. Hou toch op, een oma fiets met terugtraprem, dát is pas onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:53
_Anvil_ schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:11:
Ik overweeg momenteel deze:

https://www.bol.com/nl/nl...eatureOption#productTitle

Urbmob Step & Go, lijkt de beste van de legale meestep varianten te zijn. En heb toevallig een paar honderd euro tegoed op bol.com cadeau gehad :)

Ik heb helemaal niks met e steps (ik loop of fiets meestal), maar deze kan in mn kofferbak. Dan kan ik dus mijn auto bij de supercharger 2km van mn huis laten staan 's nachts (ipv 30-40 min te wachten) en het lijkt er op dat mijn vriendin ergens gaat wonen waar mijn auto niet mag staan zonder vergunning. Verder handig met de trein, ad hoc voor mn puberzoons etc.

Iemand ervaring met dit ding?
Let er wel op dat er bij Tesla na het opladen 1 euro per minuut aan 'idle fees' in rekening gebracht kan worden, als er een bezetting van meer dan 50% is. Nou zal het 's nachts niet zo'n vaart lopen, maar anders is een parkeervergunning bij je vriendin goedkoper dan die rond de 700 euro per keer dat je bij je vriendin verblijft... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Metro2002 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:26:

Hou toch op, een oma fiets met terugtraprem, dát is pas onveilig.
Ow god, wat mag ik nu niet meer. :+
Wat is er mis met een omafiets met terugtraprem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dehardstyler schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:39:
[...]

Ow god, wat mag ik nu niet meer. :+
Wat is er mis met een omafiets met terugtraprem?
De remafstand? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:58
Of-Aaargh schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:31:
[...]

Let er wel op dat er bij Tesla na het opladen 1 euro per minuut aan 'idle fees' in rekening gebracht kan worden, als er een bezetting van meer dan 50% is. Nou zal het 's nachts niet zo'n vaart lopen, maar anders is een parkeervergunning bij je vriendin goedkoper dan die rond de 700 euro per keer dat je bij je vriendin verblijft... :P
Dank, maar dat wordt lastig in mijn geval: ik heb een auto met free unlimited supercharging, dus geen betaalgegevens om iets op te chargen ;) De auto laadt dus zonder app, omdat de paal de wagen herkent. Dus theoretisch zou een Tesla medewerker mij dus moeten opsporen via VIN nummer, lol.

Overigens wordt de fee bij : mijn" charger niet berekent, er is een oude mdoel S bezitter die een gare Peugot 106 gebruikt om naar huis te rijden terwijl zn auto een nacht aan de lader staat.. Overigens denk ik dat ik hem gewoon weer ophaal hoor, zeker overdag wil ik geen plekken bezet houden. Naar huis is 6 minuutjes op de e step schat ik.
Woohooo schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:24:
@_Anvil_ zou persoonlijk nog heel even wachten tot over het onderstaande meer bekend is.

Via Legaalrijden kwam van de week dit artikel online. Op de website is het artikel intussen verwijderd (geen idee waarom) maar op de insta staat het nog wel;

-----

..
Dank, maar deze step blijft dan toch gewoon legaal, of bedoel je dat ik dan meer keuze heb?

[ Voor 19% gewijzigd door _Anvil_ op 11-04-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Nou fiets ik best wel door nog op dat ding, maar ik heb nog nooit gehad dat ik dacht "Had ik nou maar nog sneller stil gestaan". Het is een fiets he? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

@_Anvil_ meer keuze waarschijnlijk ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dehardstyler schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:44:
[...]

Nou fiets ik best wel door nog op dat ding, maar ik heb nog nooit gehad dat ik dacht "Had ik nou maar nog sneller stil gestaan". Het is een fiets he? :P
Je mist zo'n 70 tot 80% (!) van je remkracht met alleen een achterrem, dat je die momenten nog niet gehad hebt betekent niet dat ze er niet zijn of nooit gaan komen. Ik vind ze echt levensgevaarlijk en ik heb wel degelijk momenten gehad dat ik dacht: Ik ben heel blij dat mijn fiets goede remmen heeft nu!

Edit: Even het verschil gevisualiseerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lngg8S7AEQ8B0M5IQoxW0sAeOP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A54MLiAa9aZEKEyXBr4SS4iR.png?f=fotoalbum_large

YouTube: This Is How To Brake On A Road Bike

[ Voor 29% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2025 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Met een stepje met goede remkracht op het voorwiel ga je ook alleen maar over het stuur heen bij een noodstop. Leuk dat het voertuig zo snel stil kan staan, maar de berijder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:39
Metro2002 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:48:
[...]

Je mist zo'n 70 tot 80% (!) van je remkracht met alleen een achterrem, dat je die momenten nog niet gehad hebt betekent niet dat ze er niet zijn of nooit gaan komen. Ik vind ze echt levensgevaarlijk en ik heb wel degelijk momenten gehad dat ik dacht: Ik ben heel blij dat mijn fiets goede remmen heeft nu!

Edit: Even het verschil gevisualiseerd:

[Afbeelding]

YouTube: This Is How To Brake On A Road Bike
Dat is natuurlijk geen vergelijk, want het zijn compleet verschillende remsystemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

LordSinclair schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:50:
Met een stepje met goede remkracht op het voorwiel ga je ook alleen maar over het stuur heen bij een noodstop. Leuk dat het voertuig zo snel stil kan staan, maar de berijder niet.
Als het voertuig het ook al niet kan houdt het snel op. Maargoed, het was meer om aan te geven dat voertuigen die eigenlijk inherent gevaarlijk zijn gewoon een doodnormaal verschijnsel zijn op de fietspaden zoals een omafiets met een 80% minder werkend remsysteem (in de beste omstandigheden) maar andere voertuigen niet worden toegelaten 'omdat ze zo gevaarlijk zijn'. Ik denk dat een step met goede remmen die bv 15km/u gaat een stuk sneller stilstaat dan een omafiets die 20km/u gaat.
418O2 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:59:
[...]

Dat is natuurlijk geen vergelijk, want het zijn compleet verschillende remsystemen
Dit is een prima vergelijk want het geeft het verschil aan tussen de achterrem en de voorrem (met hetzelfde remsysteem op deze fiets). En dat is dus een gi-gantisch verschil en gewoon het verschil tussen op tijd stilstaan of nog 4 autolengtes doorslippen en verongelukken.

Een omafiets met terugtraprem is nog erger want die ene rem remt ook nog eens minder goed.

Het is natuurlijk heel simpel, je kunt gewoon eisen stellen net als bij auto's voor toelating op de openbare weg. Elk voertuig tot bv 25km/u moet binnen x meter stil kunnen staan, elk voertuig tot 45km/u binnen Y meter etc.

[ Voor 33% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Metro2002 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:00:
Ik denk dat een step met goede remmen die bv 15km/u gaat een stuk sneller stilstaat dan een omafiets die 20km/u gaat.
Ik weet ook zeker dat een omafiets die 15km/h gaat een stuk sneller stilstaat dan een omafiets die 20km/h gaat.

Bij de e-step zal de balans de zwakste schakel zijn, de chinesium remmen en het minimale voorwieltje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:23

JB

Cédric roelt!

Woohooo schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:24:

-----

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat ons weten dat Minister Barry Madlener akkoord is gegaan met de invoering van de registratie- en kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen per 1 juli 2025.

De wijzigingen van de regelgeving wordt begin volgende week via een persbericht gepubliceerd. De registratie- en kentekenplicht gaat per 1 juli gelden voor alle bijzondere bromfietsen (e-steps) die nieuw in het verkeer worden gebracht.

Met deze wijziging stelt de overheid een e-step gelijk aan een bromfiets, inclusief een kenteken. Een e-step kan zonder RDW keuring plus kenteken niet legaal op de openbare weg rijden in Nederland.
toon volledige bericht
Interessant. Waarom is daar verder dan niks over te vinden? Dit betekent dus dat je vanaf 1 juli 2025 legaal met een (nieuw aangekochte) e-step/LEV de weg op kan?

edit:
Hier staat meer;

https://ondernemersplein....r-bijzondere-bromfietsen/

Niet harder dan 25 km/h + max 4kW vermogen

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 11-04-2025 13:59 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
JB schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:50:
[...]

Interessant. Waarom is daar verder dan niks over te vinden? Dit betekent dus dat je vanaf 1 juli 2025 legaal met een (nieuw aangekochte) e-step/LEV de weg op kan?

edit:
Hier staat meer;

https://ondernemersplein....r-bijzondere-bromfietsen/

Niet harder dan 25 km/h + max 4kW vermogen
Interessant! Helemaal onderaan in je link staat de volgende tekst:
Wanneer?

De wijziging gaat naar verwachting in op 1 juli 2025.

Let op: De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Eerst moeten de Tweede en Eerste Kamer het wetsvoorstel aannemen. Na publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant kan de wet ingaan.
Dus dacht ik zal eens zoeken en kwam vervolgens deze tegen van februari 2025: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-5981.html

Gaat het dan nu echt eindelijk gebeuren? Is dit ook waar jij die 25km/h en 4kW vandaan hebt? Want die zie ik onderin deze publicatie ook staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@dehardstyler ik heb die info omtrent max snelheid en max vermogen via;

https://www.rdw.nl/over-r...s/bijzondere-bromfietsen/

Daar kom je door in bovenstaande artikel door te klikken bij "wat is een bijzondere bromfiets?"

Heel benieuwd of dit met de stille trom weer stagneert/doorgaat en welke LEVs gaan voldoen...

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 14-04-2025 09:33 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
Nou de kogel is inderdaad door de kerk: https://nos.nl/artikel/25...mers-gaat-dit-jaar-nog-in

Nou kijken welke e-steps worden goedgekeurd, want dat zijn er volgens het artikel op dit moment precies 0. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 23:12
Lekker ook echt een dag nadat ik zo'n ding gekocht heb... Wist dat de regelgeving eraan kwam maar het blijft toch Nederland hè

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

dehardstyler schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:13:
Nou de kogel is inderdaad door de kerk: https://nos.nl/artikel/25...mers-gaat-dit-jaar-nog-in

Nou kijken welke e-steps worden goedgekeurd, want dat zijn er volgens het artikel op dit moment precies 0. :P
Ohw gaan we dat krijgen zeker... regelgeving ingevoerd, maar 0 LEVs die worden goedgekeurd :z

Gelukkig "fietst" heel NL al met een fatbike zonder helm }:O

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
JB schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:51:
[...]

Ohw gaan we dat krijgen zeker... regelgeving ingevoerd, maar 0 LEVs die worden goedgekeurd :z

Gelukkig "fietst" heel NL al met een fatbike zonder helm }:O
Ik denk eigenlijk dat het er nu nog 0 zijn, simpelweg omdat deze vorm nu nog illegaal is. De kick steps zijn namelijk een andere categorie. Maar of inderdaad elke Xiaomi step etc wordt goedgekeurd moeten we nog maar zien, dat zal wel gaan tegenvallen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

dehardstyler schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:36:
[...]

Ik denk eigenlijk dat het er nu nog 0 zijn, simpelweg omdat deze vorm nu nog illegaal is. De kick steps zijn namelijk een andere categorie. Maar of inderdaad elke Xiaomi step etc wordt goedgekeurd moeten we nog maar zien, dat zal wel gaan tegenvallen. :P
En er al zal toch wel geld aan moeten worden verdiend, dus alles wat aangekocht is, sinds 1-7-25 ofzo...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

En maar even een screenshot ;) Want de vorige keer verdwenen er ook al stukken omtrent de regelgeving...

Nu staat er ook niet meer;
De wijziging gaat naar verwachting in op 1 juli 2025.

Let op: De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Eerst moeten de Tweede en Eerste Kamer het wetsvoorstel aannemen. Na publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant kan de wet ingaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8AD2a4-sTye1t9oqTbR82JIsTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kDS6y2p1RTiMDwxbDMPd1zVT.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Staat er ook al iets over welk ander beleid de rdw gaat hanteren? Alles valt of staat met heel deze regelgeving. Als het net zo strikt is als voorheen komt er nog steeds geen enkele step door de keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

kickbikes worden wel met name genoemd, dat is al iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Heb dat lijstje met "bijzondere bromfietsen" even bekeken, maar daar staat mijn segway ninebot kickscooter (dus) niet tussen. Wel allerlei andere (leipe) apparaten zoals driewielers met een sta-plank ed.
Geen enkele step zoals de kickscooter trouwens, het zijn voornamelijk driewielers.

Weten we dus (nog) niet veel meer.

Nou ja, , ik blijf wel lekker doorrijden met mijn ninebot steppie (met helmpie op!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 18:13
Gaat de Onewheel ook met de nieuwe wetgeving goed gekeurd kunnen worden voor gebruik op de openbare weg? Snel scannen van de wet tekst levert iets op van een frame, voor- en achtervork en dat is bij een Onewheel natuurlijk niet het het geval.

Ik wil al jaren zo'n ding hebben maar bedank er voor dat je hem kwijt raakt bij een verkeers controle of elke andere controle van de politie of kmar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Woohooo schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:16:
Staat er ook al iets over welk ander beleid de rdw gaat hanteren? Alles valt of staat met heel deze regelgeving. Als het net zo strikt is als voorheen komt er nog steeds geen enkele step door de keuring.
Waarom voeren ze deze wet in dan?

edit:
Aah dan is het makkelijker handhaven natuurlijk... oh wacht }:O

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 25-04-2025 09:58 ]

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste