Legaal de weg op met je electrische step in Nederland

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:43

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5h7bhbKgfd1dxeDBtL0tYppD3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udsGNaka81FwIKtMusK1g4AQ.jpg?f=fotoalbum_large

Inleiding

De legalisering van de lichte electrische voertuigen waaronder dus electrische steps laat lang op zich wachten in Nederland, terwijl de rest van Europa al de weg kunnen betreden zonder zorgen.

Electrische steps zijn tegenwoordig vollop te krijgen bij grote winkels (zoals Mediamarkt) maar ze mogen niet zomaar de weg op. Boetes worden ook vollop uitgedeeld en varieert van 280 tot 400 euro en vaak ook nog eens een inbeslagname.

Toch nemen genoeg mensen het risco op een boete omdat het gemak van een step zo enorm is. De aanschaf prijs is relatief laag, past makkelijk achterin de auto en mag tijdens de spits opgevouwen in het OV.

Toch is er een poosje al een alternatief om legaal de weg op te kunnen in Nederland. Het bedrijf Micro heeft een step op de markt gebracht met stepondersteuning, de Micro M1 Colibri NL.

Micro heeft zelf het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat benaderd om te vragen of een step met trapondersteuning de weg op mag, hierop kreeg Micro de volgende reactie:
"We stellen ons echter op het standpunt dat een tweewielig voertuig, dat met eigen spierkracht wordt voortbewogen en dat duidelijk op het fietspad thuishoort, in de categorie fiets hoort te vallen. (...) Door de aard van de ondersteuning vallen deze steppen dus ook in de categorie ‘fiets met trapondersteuning’ en hoeven ze niet apart als bijzondere bromfiets te worden toegelaten. U mag hiermee tot maximaal 25 km/u op de openbare weg rijden."

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

Namens deze,

Hoofd afdeling Verkeersveiligheid en Wegvervoer

drs. M.N.E.J.G. Philippens
Dus dat is top! Er is een step die de weg op mag, maar de Micro step kost 899,95 euro. 12 kilometer range en maximaal 20 km/u. In mijn opinie erg slechte specs voor het geld.

Dit inspireerde mij om uit te zoeken of het mogelijk was om goedkopere steps geschikt te maken voor trapondersteuning. Hiervoor heb ik gekozen voor Xiaomi omdat hier veel informatie en spare parts voor te vinden zijn.

IenW heeft inmiddels ook bevestigd dat je zelf steps mag ombouwen zodat ze aan de wettelijke eisen voldoen.

Dit topic is bedoeld om het ombouwen van steps te discussiëren en elkaar ondersteuning te kunnen bieden.

Regels

Een electrische step met trapondersteuning is dus gelijkgesteld aan een e-bike. En moet daarom voldoen aan dezelfde regels:
  • De motor mag maximaal een nominaal vermogen hebben van 250 watt.
  • De motor mag enkel ondersteuning geven bij inzet van spierkracht.
  • De ondersteuning dient te stoppen wanneer er niet meer getrapt wordt.
  • Maximale snelheid is 25 km/h.
Om de modificatie overtuigend te maken, is het aanbevolen om de gashendel geheel van de step te verwijderen zodat het overtuigend is dat je echt niet met de hand gas kan geven.

Politie

Helaas is niet elke agent op de hoogte van de regels en delen alsnog een boete uit. Omdat er toestemming is van IenW is dit wel goed aan te vechten. Gelukkig zijn er ook genoeg agenten die de mod erkennen en je weer door laten steppen.

Geschikte steps

Momenteel is het enkel mogelijk om Xiaomi steps te voorzien van trapondersteuning.

Xiaomi Essential Scooter
Direct in te bouwen

Xiaomi Scooter 1S
Direct in te bouwen

Xiaomi M365
Upgrade naar pro dashboard nodig incl firmware aanpassing.

Xiaomi M365 pro
Firmware modificatie nodig om motor te beperken, deze is 350 watt standaard.

Xiaomi Scooter Pro 2
Firmware modificatie nodig om motor te beperken, deze is 350 watt standaard.

Ombouwen

Xiaomi stepjes zijn dus geschikt om om te bouwen naar een step met trapondersteuning. Dit wordt gedaan door signaal tussen de motorcontroller en het dashboard te onderscheppen en het gas signaal aan te sturen.
Hiervoor kan dus een arduino gebruikt worden, die als volgt wordt aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/St9KpK4XOPNPzvOXWnZsdtbindg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pBhgDWc7DVir2bwzqiz8ruk7.png?f=fotoalbum_large

Voor dit schema heb je het volgende nodig:
  • Arduino Nano
  • 1k resistor
  • 0.47uF Capacitor

Software

Op de Arduino is een stukje software nodig die de snelheid uitleest en daarmee detecteert of je een trap geeft vanaf je step. De software zal dan geleidelijk het gas openen en na een aantal seconden weer sluiten.

De door mij ontwikkelde software is te vinden op github

Inmiddels zijn er ook al diverse forks beschikbaar die de software hebben doorontwikkeld met andere eigenschappen.

Bright

In samenwerking met Bright hebben we een video gemaakt over de werking en het inbouwen van de mod.

Deze topic start zal in de loop der tijd aangevuld met extra informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• razorrobot
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 19:14
Mooie ontwikkelingen! Ik heb deze mod op mijn step en hij bevalt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 12:35
Interessant, ik ga dit topic zeker volgen!
Heb een poosje geleden een elektrische step overwogen, maar uiteindelijk toch niet gedaan vanwege de wetgeving.
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:15:
Helaas is niet elke agent op de hoogte van de regels en delen alsnog een boete uit. Omdat er toestemming is van IenW is dit wel goed aan te vechten. Gelukkig zijn er ook genoeg agenten die de mod erkennen en je weer door laten steppen.
Ik dacht in een ander topic op GoT over elektrische steps gelezen te hebben dat de steps die niet legaal de openbare weg op mochten in beslag genomen konden worden? Nu is een boete aanvechten al geen leuk proces, maar als de step dan ook nog in beslag genomen kan worden is het natuurlijk helemaal een gedoe!

Is er wetgeving die bepaald hoeveel "ondersteuning" er gegeven mag worden?
Als je bijvoorbeeld 1 keer stept, hoe lang mag er dan gas gegeven worden?
razorrobot schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:38:
Mooie ontwikkelingen! Ik heb deze mod op mijn step en hij bevalt erg goed.
Ik ben benieuwd of het niet wegneemt van het doel, namelijk gewoon door blijven rijden.
Moet je gewoon constant steppen en ga je bij wijze van spreken net wat harder dan een normale step of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:39
IThom schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:04:
En hoeveel / tot welke snelheid? Bij een e-bike volgt de ondersteuning wat een normale fietser kan halen (~25km/u). Bij een step 20km/u heeft weinig meer te maken met de snelheid die met normaal steppen behaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter

Ik dacht in een ander topic op GoT over elektrische steps gelezen te hebben dat de steps die niet legaal de openbare weg op mochten in beslag genomen konden worden?
Ja dat klopt. Maar met deze mod is de step dus wel legaal en is het dus ook niet de bedoeling dat hij in beslag genomen wordt.
Hoeveel ondersteuning er gegeven mag worden is 250 watt vermogen.

Hoelang staat er niet. Er staat eigenlijk alleen dat het voertuig uiteindelijk moet stoppen als er geen spier inspanning geleverd wordt. Maar dat is natuurlijk vrij vaag.
Ik gok er zelf op dat 5 tot 7 seconden ondersteuning bieden ok is, maar dat is natuurlijk niet direct vol gas bij het afzetten.

De regels staan in EU Verordening Nr. 168/2013
[...]

Ik ben benieuwd of het niet wegneemt van het doel, namelijk gewoon door blijven rijden.
Moet je gewoon constant steppen en ga je bij wijze van spreken net wat harder dan een normale step of hoe moet ik dat zien?
Het is flink minder vermoeiend dan volledig zelf steppen. En uit ervaring is dit best wel een comfortabele manier voor “the last mile”.
Rukapul schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:09:
[...]

En hoeveel / tot welke snelheid? Bij een e-bike volgt de ondersteuning wat een normale fietser kan halen (~25km/u). Bij een step 20km/u heeft weinig meer te maken met de snelheid die met normaal steppen behaald wordt.
Daar is de wet duidelijk in: 25 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razorrobot
Op mijn Pro 2 heb ik de motor softwarematig gelimiteerd van 350w naar 250w. Daarmee haal ik ongeveer 23km/h. Na een aantal seconden starten begint de step met ondersteunen, daarmee trek je in 10-15 seconden op naar 23km/h.

Steppen voelt eigenlijk heel natuurlijk aan en niet zwaar. Het maakt het steppen ook best leuk, omdat je toch bezig bent. Sommige gebruikers zien ook een winst in het bereik dat ze halen, omdat de step toch zuiniger is als je zelf meestept. Ik vind het persoonlijk niet af doen aan de ervaring. Als je je gewicht van voor naar achter gooit kun je soms de step "tricken" en dan ziet hij het weer als een afzetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 11:34
Mooi gevonden en een mooie oplossing! Ik sla deze even op voor een toekomstige aanschaf. :)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:05
Ik ben wel benieuwd waar staat dat je een step mag ombouwen. Volgens mij is het zo dat gemotoriseerde voertuigen. Ook elektrische fietsen goedgekeurd moeten worden om op de weg te mogen rijden.

Indien je dus een step ombouwt zal je deze bij de RDW moeten laten keuren om te voldoen aan de toelatings eisen.

https://www.rijksoverheid...en/bijzondere-bromfietsen

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:00
En hoe zit het met de remmen? Elektrische fietsen hebben vaak behoorlijke remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
To_Tall schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:21:
Ik ben wel benieuwd waar staat dat je een step mag ombouwen. Volgens mij is het zo dat gemotoriseerde voertuigen. Ook elektrische fietsen goedgekeurd moeten worden om op de weg te mogen rijden.

Indien je dus een step ombouwt zal je deze bij de RDW moeten laten keuren om te voldoen aan de toelatings eisen.

https://www.rijksoverheid...en/bijzondere-bromfietsen
Dit is nagevraagd bij IenW. Dit mag.

Waar staat dan de lijst met goedgekeurde e-bikes?
Een VanMoof hoeft namelijk geen RDW keuring te hebben.

Je mag zelf gewoon een ebike bouwen, nergens een keuring voor nodig. Als hij maar aan de regels voldoet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• To_Tall
Ja natuurlijk mag je een step ombouwen. Je mag ook een auto ombouwen. Maar of je dan nog de weg op mag is een tweede.

Je hebt een type goedkeuring nodig van de RDW om met gemotoriseerde voertuigen de weg op te mogen. Of dit nu een auto een fiets of een step is. Zolang je de type goedkeuring niet hebt. Heb je alleen een woord van iemand die aan de telefoon bij IenW heeft gezeten.

Je moet het op papier hebben staan dat als jij de step aanpast zo de weg op mag.

Ik vind het discutabel. Oom agent kan niet inschatten of jouw aanpassing veilig is hij kan wel opmerken dat de step geen type goedkeuring heeft om op de openbare weg te rijden.

Heeft je step een type goedkeuring en heb je een aanpassing gedaan die de werking van de step beïnvloed kan je een WOK op je voertuig krijgen.

Lijstje met waar aan een speed-pdelec aan moet voelden. https://www.rdw.nl/partic...en/brommer/speed--pedelec

[ Voor 7% gewijzigd door To_Tall op 16-07-2021 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Nogmaals ik zou het eerst allemaal goed op papier laten zetten. Voor je aan de kant wordt gezet en je step kwijt ben. Of het
Nu 50 euro is of 500 euro het is zonde van je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• razorrobot
To_Tall schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:07:

Je hebt een type goedkeuring nodig van de RDW om met gemotoriseerde voertuigen de weg op te mogen. Of dit nu een auto een fiets of een step is. Zolang je de type goedkeuring niet hebt. Heb je alleen een woord van iemand die aan de telefoon bij IenW heeft gezeten.

Je moet het op papier hebben staan dat als jij de step aanpast zo de weg op mag.
Ik ben het met je eens dat het vreemd overkomt dat het hier gaat om een e-bike, maar het is toch echt zo.

Het gaat hier niet om een speedpedelec. Met deze mod voldoet de step aan de eisen voor een e-bike. In Nederland mogen die zelf gecertificeerd worden
Hij voldoet ook aan alle eisen voor een e-bike oftewel aan de eisen voor een fiets met trapondersteuning. Verder komt het antwoord van het afdelinghoofd van de Verkeersveiligheid van het IenW en niet van een telefonist.

Zie ook mij onafhankelijke correspondentie met IenW.
Geachte,

Hiermee reageer ik op uw bericht met betrekking tot uw elektrische step, een gemodificeerde Xiaomi Pro2. In het verlengde van deze vraag wilt u weten of u op de openbare weg legaal gebruik kunt blijven maken van uw step.

Net als aan de heer *naam* laat ik u hierbij weten dat er op basis van Europese regelgeving (VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 via https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32013R0168&from=SL) geen toelating nodig is als de door u bedoelde step voorzien is van trapondersteuning die wordt onderbroken als je stopt met trappen, een motorvermogen heeft van maximaal 250W en niet harder kan dan 25 km/u, omdat hij dan beschouwd wordt als een elektrische fiets. Dat geldt op basis van de door u gestuurde informatie ook voor uw gemodificeerde Xiaomi Pro2. Door de aard van de ondersteuning valt deze step in de categorie ‘fiets met trapondersteuning’ en hoeft hij niet apart als bijzondere bromfiets te worden toegelaten. U mag hiermee tot maximaal 25 km/u op de openbare weg rijden.

Als aan één van deze voorwaarden niet zou worden voldaan, moet of een Europese typegoedkeuring worden aangevraagd, of bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een aanvraag ingediend worden voor een (nationale) aanwijzing als bijzondere bromfiets (zie hier). Zo’n aanvraag wordt normaliter door de fabrikant of importeur gedaan.

Namens deze,

Plv. Afdelingshoofd Verkeersveiligheid,
I. van der Sommen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
Toch denk ik dat je dit nog even moet navragen bij RDW die de regelgeving controleert. Daarnaast mag je niet van oom agent verwachten dat als je twee indentieken steppen naast elkaar hebt staan.

1 met mod en 1 zonder dat hij begrijpt wat de gemodde step is. Als 1 moet worden ingenomen zullen allebei ingenomen worden ze gaan niet op straat uitzoeken. Wat wel en niet mag.

Nogmaals ik vind het discutabel, het hebben van die steps is toegestaan op privé terrein. Op de openbare weg mag het niet.

Plaats je een arduino er tussen dan mag het ineens wel. Hoe makkelijk is het om de mod te onderbreken tijdens opereren?

Voor dit een groot topic wordt zou ik toch nog even goed laten uitzoeken eventueel via rechtsbijstand en eventueel bij een RDW keurings station. Of dit hoe hier geschets wordt ook wel op de openbare weg mag. Eventueel certificaat aanvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Let wel ik zeg niet dat het verboden is of zo. Maar voor het de ronde gaat het is legaal. Denk ik wel aan twee dingen.

Als dit zo makkelijk is om te doen waarom zou de fabrikant dit niet zelf inbouwen. Dat scheelt een hoop problemen in Nederland.

Als dit legaal zou kunnen zijn om op de openbare weg te rijden. Hoe kijken verzekeringen hiernaar. De mod is later aangebracht en niet af fabriek. En idd weten is meten. Zou het op papier laten zetten door RDW. IenW is geen wetgever maar uitvoerend. En wetten kunnen soms zeer breed geïnterpreteerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:39
Psycho_Mantis schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:29:
[...]

Daar is de wet duidelijk in: 25 km/h
Mijn punt is dat het wel wezenlijk trapondersteuning moet zijn. In een van de beschrijvingen hierboven lijkt het steppen op niet meer dan een alternatieve aanknop. Dat wordt ondersteunt door de uitspraak dat een voorwaartse beweging op de step soms ook voldoet. Een ander aspect wat aan die impressie bijdraagt is de hoge snelheid die ogenschijnlijk behaalt wordt onafhankelijk van de fysieke inspanning. Die overstijgt dat van normaal steppen ver waarmee het verhaal van trapondersteuning ondermijnt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bankier nooit op mening of secondaire informatie - helemaal niet wanneer die verstrekt wordt in specifieke respons op een specifieke aanvraag.

Schrijf de RDW aan.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
To_Tall schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:22:
Let wel ik zeg niet dat het verboden is of zo. Maar voor het de ronde gaat het is legaal. Denk ik wel aan twee dingen.

Als dit zo makkelijk is om te doen waarom zou de fabrikant dit niet zelf inbouwen. Dat scheelt een hoop problemen in Nederland.

Als dit legaal zou kunnen zijn om op de openbare weg te rijden. Hoe kijken verzekeringen hiernaar. De mod is later aangebracht en niet af fabriek. En idd weten is meten. Zou het op papier laten zetten door RDW. IenW is geen wetgever maar uitvoerend. En wetten kunnen soms zeer breed geïnterpreteerd worden.
Nee IenW is wetgever en RDW is uitvoerend. E-bikes worden niet gekeurd door het RDW en heeft dus ook niets te maken met dit verhaal.

Als je de topicstart leest, zie je dat er al een fabrikant is die een step maakt en verkoopt met trapondersteuning. Dit was niet mijn idee, enkel mijn idee om het toe te passen op een step die een stuk goedkoper is.

Ik zal binnenkort de TS extra aanvullen met reacties van verzekeraars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• razorrobot
Rukapul schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:49:
[...]

Mijn punt is dat het wel wezenlijk trapondersteuning moet zijn. In een van de beschrijvingen hierboven lijkt het steppen op niet meer dan een alternatieve aanknop. Dat wordt ondersteunt door de uitspraak dat een voorwaartse beweging op de step soms ook voldoet. Een ander aspect wat aan die impressie bijdraagt is de hoge snelheid die ogenschijnlijk behaalt wordt onafhankelijk van de fysieke inspanning. Die overstijgt dat van normaal steppen ver waarmee het verhaal van trapondersteuning ondermijnt wordt.
Over de trapondersteuning staat in de EU verordering: "waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voordat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt;"

Je dient dus minimaal een fade-out patroon te hebben en de ondersteuning moet worden onderbroken als je stopt met steppen. Veel ouderen rijden op een e-bike en kunnen natuurlijk nooit de 25km/h halen met alleen fysieke inspanning. Daarnaast schiet menig e-bike weg als je de trapper met je pink beweegt, om vervolgens ook niet gelijk te stoppen. Als we kijken naar de e-Micro step houdt die volgens mij je snelheid vast voor 5 seconden en stopt daarna met je snelheid vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Nogmaals ik vind het een interessante casus.

Je gaat iets aanpassen dat nu niet op de weg mag. Zodat het wel op de weg zou “mogen”.

Dat iemand bij IenW iets roept over de mail wil nog niet zeggen dat dit wel of niet is toegestaan. Hiervoor zou je de casus officieel moeten neerleggen.

Meten is weten. Gezien hier redelijk wat vlakken raakt op juridisch gebied, verzekering technisch en natuurlijk stukje goedkeuring van het apparaat zoals origineel naar gemodificeerd. Waarbij in het achterhoofd officieel het apparaat niet op de openbare weg gebruikt mag worden.

Anyway. Succes met je project ben zeer benieuwd naar de uitkomsten. En zal topic wel met bewondering volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razorrobot
To_Tall schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:56:
Nogmaals ik vind het een interessante casus.

Je gaat iets aanpassen dat nu niet op de weg mag. Zodat het wel op de weg zou “mogen”.

Dat iemand bij IenW iets roept over de mail wil nog niet zeggen dat dit wel of niet is toegestaan. Hiervoor zou je de casus officieel moeten neerleggen.

Meten is weten. Gezien hier redelijk wat vlakken raakt op juridisch gebied, verzekering technisch en natuurlijk stukje goedkeuring van het apparaat zoals origineel naar gemodificeerd. Waarbij in het achterhoofd officieel het apparaat niet op de openbare weg gebruikt mag worden.

Anyway. Succes met je project ben zeer benieuwd naar de uitkomsten. En zal topic wel met bewondering volgen.
Het raakt inderdaad redelijk wat vlakken op juridisch gebied. Steps met stepondersteunings vallen dus juridisch onder de categorie e-bike, waardoor ze geen WAM verzekering hoeven maar onder de aansprakelijkheidsverzekering vallen. Dit heb ik ook nagevraagd bij Promovendum (mijn aansprakelijkheidsverzekering), waarop ik de volgende reactie ontving.
Beste *naam*,

Bedankt voor uw bericht via de website.

Elektrisch ondersteunende step

Met uw elektrisch ondersteunende step is er een dekking vanuit uw aansprakelijkheidsverzekering.

Indien u verder nog vragen heeft horen wij het graag.

Tevreden?
Ik hoor graag of ik u goed geholpen heb. Deel uw ervaring hier. Binnen 10 seconden geregeld!

Vragen
Bel gerust als u nog vragen heeft: 078 648 13 00. Een e-mail sturen kan ook: info@promovendum.nl. Wij helpen u graag!

Vriendelijke groet,

Brigitte van der Laan • Senior Specialist Klantvragen • Informeert en verduidelijkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21
Als je gaat ombouwen kan ik je zeggen dat je step vrijwel zeker in beslag genomen gaat worden. Ook als jij aangeeft dat deze omgebouwd is. Zolang de originele step namelijk niet is toegestaan kun je er niet zomaar vanuit gaan dat iedere agent weet dat dit het geval is en/of je op je woord vertrouwd. Meten is weten. Dus zal de agent het vervoersmiddel gewoon in beslag nemen om de waarheid aan de dag te brengen.

Maar als ik zie hoeveel steps er op de weg rijden die niet aan de wet voldoen. Het is voor de politie ook wel echt dweilen met de kraan open...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weetjijhetwel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-02-2022
Mijn step is allang door de politie bekeken. Op het buro hebben ze alle informatie bij elkaar gezocht. Ik mocht gewoon gaan steppen met de ondersteuning. Het is tenslotte een fiets. 1 zonder trappers. Voldoet aan alle eisen. Lichte ondersteuning voor een bepaalde tijd is na het trappen is toegestaan. Er staan meerdere voorbeelden in het lijstje van de overheid. Ook de step met grote wielen. Alles wat met trapondersteuning werkt en voldoet aan de eisen van de fiets hoeft niet op dit moment niet naar de rdw. Die houd zich alleen bezig met voertuigen die goedkeuring moet hebben. Fietsen niet. Ps. Als de verkeerde instanties of personen zouden zijn aangeschreven, zouden deze dat zelf wel aangeven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Daar vergis jij je lelijk in.

Als een elektrische step niet is toegestaan. Dan zal de agent dat ding mee nemen naar het bureau.

Agenten zijn net mensen. De een laat het gaan de ander wil het zeker weten en een ander neemt hem zonder pardoes in beslag.

Vergeet. Jet dat ze een db kunnen doorzoeken welke voertuigen wel of geen toestemming hebben om op de openbare weg te rijden. Staat deze niet in de lijst. Dan mag je niet verder rijden en moet je gaan lopen. Of hij wordt in beslag genomen. Of je nu hoog bij laag aanhoud dat deze is aangepast.

Daarnaast moet je eens weten hoeveel instanties in Nederland proberen te denken voor andere. Ook daar het zijn net mensen. De een zal aangeven dat je bij de verkeerde instantie bent de ander zal anders oordelen.

Zolang je niets officieels op papier hebt staan. Blijf je een probleem houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weetjijhetwel
  • Laatst online: 11-02-2022
To_Tall schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:38:
Daar vergis jij je lelijk in.

Als een elektrische step niet is toegestaan. Dan zal de agent dat ding mee nemen naar het bureau.

Agenten zijn net mensen. De een laat het gaan de ander wil het zeker weten en een ander neemt hem zonder pardoes in beslag.

Vergeet. Jet dat ze een db kunnen doorzoeken welke voertuigen wel of geen toestemming hebben om op de openbare weg te rijden. Staat deze niet in de lijst. Dan mag je niet verder rijden en moet je gaan lopen. Of hij wordt in beslag genomen. Of je nu hoog bij laag aanhoud dat deze is aangepast.

Daarnaast moet je eens weten hoeveel instanties in Nederland proberen te denken voor andere. Ook daar het zijn net mensen. De een zal aangeven dat je bij de verkeerde instantie bent de ander zal anders oordelen.

Dat kan je wel blijven roepen, maar je wit het niet begrijpen. Mijn step valt niet in de standaard steppen. Die moeten voorzien worden van keuring en kenteken. Deze niet om dat in de categorie e bike valt. Wie dat bepaald. De eigenschappen van de step.!! Zoals ook de e bikes. Als de fiets daar niet aan voldoet, moet hij gekeurd worden en valt hij onder de 45km uitvoering. Kenteken nodig. Sloop ik het kenteken eraf en maak ik hem 25km, mag ik er zo weer op zonder kenteken. Ik vergis mij niks. Uitgebreide controle gehad. En hier vlakbij een Rdw station. Ook geweest. Dit omdat ik probeerde een keuring te krijgen voor de step toen hij orgineel was. Paar jaar geleden lukte dat namelijk soms. Nu buurt ik daar welleens en lachen ze om onze oplossing. Mooi zeggen ze. Hun doen niks met e bikes 25km uitvoering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 19:37

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

To_Tall schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:38:

Dit is geen step meer; dit 'object' is aangepast aan wettelijke eisen van een e-bike.
De wet stelt drie dingen om als elektrische fiets te worden aangemerkt en waarbij keuren (RDW) niet nodig is:
  • maximaal 250 watt vermogen
  • ondersteuning, dus stoppen bij geen inspanning
  • maximaal 25 km/u
Dat staat op papier namelijk in de EU Verordening Nr. 168/2013.

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:11
Sorry verkeerde topic

[ Voor 136% gewijzigd door HKLM_ op 18-07-2021 16:05 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
1) het apparaat is affabriek niet toegestaan op de openbare weg.
2) het apparaat wordt met een knutselwerkje zo aangepast dat hij mogelijk zou voldoen aan de wettelijke eisen.

Als iets op de weg is wat niet mag maar je past het aan zodat het wel zou mogen. Moet dat nagekeken worden.

Is het makkelijk om de functie uit te schakelen?
Hoe zit het in elkaar kwa remmen remmen.
Zit er een stop functie op die elektrische functionaliteit onderbreekt bij opbol slaan.

Nogmaals ik ben er niet op tegen. Vind het heel interessant ik heb alleen mijn bedenkingen er bij de legaliteit. Van iets ombouwen wat officieel niet toegestaan is op de openbare weg tot iets wat wel zou zijn toegestaan.

Als het namelijk zo makkelijk is. Zou ik direct een shop beginnen om deze steps legaal om te bouwen en deze aan fietsenwinkels e.d. Te door verkopen.

Ik zie namelijk en ik woon aan een fietspad veel van die steps voorbij scheuren. (Pakkans is klein). Dus er is vraag naar die dingen.

Als het zo makkelijk is om om te bouwen snap ik niet dat fietsenwinkels e.d. Niet zelf al ombouwen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

To_Tall schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:18:
1) het apparaat is affabriek niet toegestaan op de openbare weg.
Als jij van hout en wat wielen zelf een "fiets" in elkaar schroeft mag je er ook de weg mee op. Zo lang je maar verlichting, een bel, en reflectoren hebt. Een object "step" aanpassen zodat het object een "e-bike" wordt mag ook.
2) het apparaat wordt met een knutselwerkje zo aangepast dat hij mogelijk zou voldoen aan de wettelijke eisen.
En ook dit is gewoon toegestaan. Zo zijn er ook lange tijd vele auto's aangepast en gelimiteerd zodat ze onder de regels vielen van agrarische voertuigen. Zag je een 16-jarige in een dikke bmw langskomen die niet harder ging dan 45km/h. Zou je een dikke motorboot kopen, de buitenboordmotor thuislaten en met nog 7 vrienden hard gaan peddelen; leef je uit, het is een hele mooie roeiboot.
Als iets op de weg is wat niet mag maar je past het aan zodat het wel zou mogen. Moet dat nagekeken worden.
Het hoeft niet nagekeken worden want het mag de weg op
Is het makkelijk om de functie uit te schakelen?
doet ook niet ter zake, zo lang je het op de openbare weg niet uitschakelt. Op eigen terrein mag je doen en laten wat je wilt, al hang je er bij wijze van spreken een raketmotor onder
Hoe zit het in elkaar kwa remmen remmen.
Zelfde als elke willekeurige fiets; ze moeten aanwezig zijn en goed genoeg werken
Zit er een stop functie op die elektrische functionaliteit onderbreekt bij opbol slaan.
Niet nodig, als je van je fiets afspringt rijdt ie ook nog een stukje door, en aangezien er dan geen ondersteuning van het steppen meer is gaat de step vertragen, of valt gewoon om en blijft liggen met de wielen van de grond
Nogmaals ik ben er niet op tegen. Vind het heel interessant ik heb alleen mijn bedenkingen er bij de legaliteit. Van iets ombouwen wat officieel niet toegestaan is op de openbare weg tot iets wat wel zou zijn toegestaan.
Je mag daar twijfels bij hebben, maar dat is slechts een mening. Je zegt het zelf al; "tot iets wat wel zou zijn toegestaan". Het is inderdaad toegestaan aangezien er maar 3 vereisten zijn die meermaals genoemd zijn.
Als het namelijk zo makkelijk is. Zou ik direct een shop beginnen om deze steps legaal om te bouwen en deze aan fietsenwinkels e.d. Te door verkopen.
Gat in de markt, leef je uit zou ik zeggen. Tot de regels aangepast/aangescherpt worden, dan zul je aan de dan geldende regels moeten voldoen. Net zoals dat een van (niet-toegestane) step naar (toegestane) e-bike op dit moment aan alle geldende regels voldoet.
Ik zie namelijk en ik woon aan een fietspad veel van die steps voorbij scheuren. (Pakkans is klein). Dus er is vraag naar die dingen.

Als het zo makkelijk is om om te bouwen snap ik niet dat fietsenwinkels e.d. Niet zelf al ombouwen.
Ze zullen er vast wel zijn, fietsenwinkels en andere winkels die steps ombouwen naar e-bikes en ze verkopen, het kan alleen de meeste mensen niet zoveel schelen juist omdat de pakkans redelijk klein is.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-05 15:37
Erg interessant. Dit maakt zo'n step toch wel iets aantrekkelijker. Ik ben echter een leek op het gebied van solderen en mods en denk dat dit toch iets te ver weggelegd is. Het jammere is wel dat de functie om te rijden zonder te steppen volledig vervalt, mochten er gevallen zijn waar dit wel is toegestaan (denk op een camping of gewoon in het buitenland). Zou het mogelijk zijn dit gewoon te kunnen behouden?

Heeft iemand al aanvaringen gehad met de politie? Hoe werd dit opgepakt? Ik kan me voorstellen dat een agent met een slechte dag je alsnog een bekeuring uitschrijft (en hem in beslag neemt) want hij weet niet beter en dan ben je vervolgens alsnog weken je step kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door ThaJens op 26-07-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:17
Dit is exact de reden waarom mijn vrouw heel graag de Colibri wil, maar hem erg duur vind en dus nog niet aangeschaft.

Eigenlijk zou het echt goed duidelijk moeten zijn zijn bij alle instanties, dat dit toegestaan is een wellicht elk herkenbaar gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
ThaJens schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:49:
Erg interessant. Dit maakt zo'n step toch wel iets aantrekkelijker. Ik ben echter een leek op het gebied van solderen en mods en denk dat dit toch iets te ver weggelegd is. Het jammere is wel dat de functie om te rijden zonder te steppen volledig vervalt, mochten er gevallen zijn waar dit wel is toegestaan (denk op een camping of gewoon in het buitenland). Zou het mogelijk zijn dit gewoon te kunnen behouden?

Heeft iemand al aanvaringen gehad met de politie? Hoe werd dit opgepakt? Ik kan me voorstellen dat een agent met een slechte dag je alsnog een bekeuring uitschrijft (en hem in beslag neemt) want hij weet niet beter en dan ben je vervolgens alsnog weken je step kwijt.
Het steppen met deze mod is best wel comfortabel, die gas hendel ga je voor een camping niet terugplaatsen.
Ik maak zelf wel wat kant en klare kits voor de verkoop waar je zelf nog de firmware op moet zetten. Moet alleen even weer een nieuwe voorraad spullen inkopen.

We zien vooral dat de jongeren gepakt worden en alsnog een boete krijgen, maar niemand heeft tot nu een cent betaald of een step hoeven in te leveren. Je kan natuurlijk gewoon in beroep wanneer het gebeurd, maar het is wel een heel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:12:
[...]

Het steppen met deze mod is best wel comfortabel, die gas hendel ga je voor een camping niet terugplaatsen.
Ik maak zelf wel wat kant en klare kits voor de verkoop waar je zelf nog de firmware op moet zetten. Moet alleen even weer een nieuwe voorraad spullen inkopen.

We zien vooral dat de jongeren gepakt worden en alsnog een boete krijgen, maar niemand heeft tot nu een cent betaald of een step hoeven in te leveren. Je kan natuurlijk gewoon in beroep wanneer het gebeurd, maar het is wel een heel gedoe.
Ik zou wel interesse hebben in zo'n kant-en-klare kit. Ben je toevallig de persoon achter legaalsteppen.nl? Of is dat weer iemand anders die hetzelfde doet.

Wel vervelend dat de politie het dan alsnog niet snapt. Een boete is natuurlijk wel minder erg dan daadwerkelijk inbeslagname, je kunt gelukkig nog rustig doorsteppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Hoe werkt dat precies, zelf steppen bij 20-25 km/u? Lijkt me erg gevaarlijk. Wat ontzettend bureaucratisch dat dit allemaal zo'n gedoe moet zijn door een overheid die er ook totaal geen haast mee lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:58
gop1 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:24:
Hoe werkt dat precies, zelf steppen bij 20-25 km/u? Lijkt me erg gevaarlijk. Wat ontzettend bureaucratisch dat dit allemaal zo'n gedoe moet zijn door een overheid die er ook totaal geen haast mee lijkt te hebben.
Net zo als bij 5kmu maar dan sneller? :P

Een grens van 17kmu lijkt mij ook beter hoor :)

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 28-07-2021 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
ThaJens schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Ik zou wel interesse hebben in zo'n kant-en-klare kit. Ben je toevallig de persoon achter legaalsteppen.nl? Of is dat weer iemand anders die hetzelfde doet.
Klopt, thats me.
Voor mij is het een hobby dus ik zal geen grote aantallen maken. Maar ik zal je een seintje geven via een PM wanneer ik weer een lading heb.
gop1 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:24:
Hoe werkt dat precies, zelf steppen bij 20-25 km/u? Lijkt me erg gevaarlijk.
Dat is echt meer dan prima te doen. Misschien kwestie van gewenning.

[ Voor 23% gewijzigd door Psycho_Mantis op 29-07-2021 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:43

Matszs

><>

Video van Bright/Bram van Dijk over het ombouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Mijn vrouw stuurt die video net ook.

Het is uiteindelijk goedkoper, maar geen garantie meer op je step als ik het zo zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• razorrobot
Ligt er aan hoe je het doet. Je kunt de modificatie doen zonder te solderen aan het dashboard door een e-bike plug en plug voor de gashendel te gebruiken. Daarmee vervalt je garantie niet, tenzij de verkoper kan aantonen dat door foutief gebruik de schade is veroorzaakt. Met solderen lijkt dat me wel een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
razorrobot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:40:
Ligt er aan hoe je het doet. Je kunt de modificatie doen zonder te solderen aan het dashboard door een e-bike plug en plug voor de gashendel te gebruiken. Daarmee vervalt je garantie niet, tenzij de verkoper kan aantonen dat door foutief gebruik de schade is veroorzaakt. Met solderen lijkt dat me wel een ander verhaal.
Ik heb het zelf niet geprobeerd maar uit de video lijkt mij dat je alleen aan een module soldeert die je vervolgens op de step aansluit met dat blauwe stekkertje. In dat geval kan je gewoon weer de gashendel aansluiten als je garantie nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@razorrobot @IThom als dat zo is, dan valt het inderdaad erg mee en zou ik het zo doen.
Zal het eens onderzoeken. Als het gedaan kan worden zonder slopen, scheelt het best wel een bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• razorrobot
@IThom @Arunia Klopt inderdaad! Zie het schema hieronder, waarbij de gele draad vanuit de arduino wordt afgetapt middels het blauwe e-bike stekkertje in de video. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydxhvBhHuRpNfb5HjNS4OY3wCaM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LgwOwcOqZCvqAbWnrfuMTYvv.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
IThom schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:45:
[...]

Ik heb het zelf niet geprobeerd maar uit de video lijkt mij dat je alleen aan een module soldeert die je vervolgens op de step aansluit met dat blauwe stekkertje. In dat geval kan je gewoon weer de gashendel aansluiten als je garantie nodig hebt.
Je moet ook het stekkertje die normaal aan de gashendel zit aansluiten aan de arduino.
Als je een JST-ZH stekker gebruikt kan dit dus inderdaad zonder te solderen aan je step.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFreak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-08-2021
Mooi project!
Ik wacht nog wel ff tot iemand met plug en play setjes komt, dat moet niet heel moeilijk zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Psycho_Mantis ik weet niet of het überhaupt hier mag, maar ben even aan het onderzoeken geweest om het zelf te doen, maar alles bij elkaar is het de moeite haast niet.
Die set van jou? Is dat met de stekker eraan om zonder solderen aan de step zelf deze te plaatsen?
Ik zirlt net de handleiding te bekijken en zie dat de stekker er op zit. Dus dat zit wel goed.

Heb je een foto (heb het denk ik gemist) met waar de module vast gezet wordt en hoe dat er uit zit?

Ben wel benieuwd namelijk. Het scheelt ook een bak geld tegenover de enige andere optie welke eigenlijk hetzelfde doet, maar dan voor een belachelijke prijs.

Enige waar ik tegenop zie is de cover van het display qua lijm etc. Plakt dat uit zichzelf nog daarna. Of is daar nog wat voor nodig.

Twijfel nog over de Essential (kan ik vrij goedkoop halen) en de 1s. Die laatste heeft een actieradius van 30 km namelijk, maar wel een bak duurder.

[ Voor 26% gewijzigd door Arunia op 07-08-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:25
sjolmers schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:03:
[...]

Dit is geen step meer; dit 'object' is aangepast aan wettelijke eisen van een e-bike.
De wet stelt drie dingen om als elektrische fiets te worden aangemerkt en waarbij keuren (RDW) niet nodig is:
  • maximaal 250 watt vermogen
  • ondersteuning, dus stoppen bij geen inspanning
  • maximaal 25 km/u
[...]

Dat staat op papier namelijk in de EU Verordening Nr. 168/2013.
Dat gaat specifiek om een fiets. Ik zie er geen fiets in. De rechter ook niet lijkt me. Zou er zelf pas de weg mee op gaan als de verzekering zwart op wit zet dat ik verzekerd ben. Letselschade kan flink oplopen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Inspired in Nederland kun je dan nog jaren wachten. Dat gaat hier zo ontzettend traag.

Dan vraag ik mij af hoe dat zit met de Colibri waarbij ze eigenlijk hetzelfde doen, maar dan vanuit een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Arunia schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:06:
@Inspired in Nederland kun je dan nog jaren wachten. Dat gaat hier zo ontzettend traag.

Dan vraag ik mij af hoe dat zit met de Colibri waarbij ze eigenlijk hetzelfde doen, maar dan vanuit een bedrijf.
Ja, I know. Die Colibri zijn net zo “legaal” als 1 met ombouw kit. Zolang de RDW niet officieel goedkeuring geeft blijft het een grijs gebied volgens mij. Een verzekeraar kijkt naar de RDW en kan zeggen; nee, wij keren niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Of, omdat ze een groter bedrijf zijn, heeft de verzekeraar een speciaal risico profiel opgesteld. Ik denk dat als je ze verzekerd als snorfietsen dat je redelijk in de buurt zijn. 30% extra marge en het komt wel goed.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@_eLMo_ volgens mij ligt het meer in lijn met elektrische fietsen. Qua vermogen en aansturing. Of je nu trappers gebruikt of je voet als trapper.
Maar ja, dat is iets wat de verzekering moet aangeven eigenlijk.

Blijft een moeilijk iets. Mijn vrouw wil er graag één hebben. Ik vind het wel een leuk projectje, maar het hele bureaucratisch gedoe hier wordt je helemaal leip van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:01
Wat is de reden dat Nederland zo traag is met het legaliseren van steps?

Hersenspinsels:
Volgens mij hebben we de beste infrastructuur van Europa voor de elektrische step.
Het is niet per se onveiliger dan de elektrische fiets.
We zijn toch één Europa (Oh nee, behalve als je aan bpm, belastingen, etc. gaat komen). Aan de andere kant zijn daardoor ook voorzieningen weer beter geregeld.
Ik denk dat de elektrische step wel ten koste van het openbaar vervoer gaat in grote steden.
Er valt weinig aan te verdienen, een goede elektrische step kost ~ €400,00 en onderdelen zijn goedkoop.

Ik denk dat ongeacht de ombouw, de elektrische step op de 'zwarte lijst' blijft behalve als deze bij de RDW is geregistreerd als legaal vervoersmiddel.

[ Voor 9% gewijzigd door Jumpman op 15-11-2021 14:43 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 20:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Inspired schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:11:
[...]

Ja, I know. Die Colibri zijn net zo “legaal” als 1 met ombouw kit. Zolang de RDW niet officieel goedkeuring geeft blijft het een grijs gebied volgens mij. Een verzekeraar kijkt naar de RDW en kan zeggen; nee, wij keren niet uit.
Maar het is niet aan de RDW om hier goedkeuring aan te geven. Zij keuren ook geen e-bikes. De wetgever heeft voertuigen die met mankracht worden aangedreven en eventueel een beperkte ondersteuning krijgen net uigesloten hiervan.

En wat is een fiets? Wat valt er allemaal onder de definitie van een fiets? In Belgie bijvoorbeeld gaat de wetgeving nog uit van de oude term "rijwiel" en de definitie daarvan bevat in essentie alle voertuigen met 2 of meer wielen voortbewogen op mankracht waarbij een elektrische hulpmotor mag gebruikt worden van maximaal 250W tot maximaal 25km/h. Ook voertuigen met 3 en 4 wielen vallen hier onder zolang zij niet breder zjin dan 1 meter.

Nu is het voor mij als Belg net iets moeilijker om de juiste Nederlandse wetgeving op te snorren, heb geen zin om op zondagochtend een gevecht met Google aan te gaan, maar als de definitie op Wikipedia correct is, dan is het enige wat mogelijks problemen op kan leveren het ontbreken van pedalen. Maar de bron van dat deel van het artikel, wetten.overheid.nl, geeft hier een fout.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Jumpman schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:22:
Wat is de reden dat Nederland zo traag is met het legaliseren van steps?

Hersenspinsels:
Volgens mij hebben we de beste infrastructuur van Europa voor de elektrische step.
Het is niet per se onveiliger dan de elektrische fiets.
We zijn toch één Europa (Oh nee, behalve als je aan bpm, belastingen, etc. gaat komen). Aan de andere kant zijn daardoor ook voorzieningen weer beter geregeld.
Ik denk dat de elektrische steps wel ten koste van het ov gaat in grote steden.
Er valt weinig aan te verdienen, een goede elektrische step kost ~ €400,00 en onderdelen zijn goedkoop.

Ik denk dat ongeacht de ombouw, de elektrische step op de 'zwarte lijst' blijft behalve als deze bij de RDW is geregistreerd als legaal vervoersmiddel.
Omdat er wetgeving is die het legaal maakt. Waarom de wet aanpassen aan het product wanneer je het product kunt aanpassen aan de wet? Wat jij vraagt is het principe dat Uber hanteert: lanceer iets dat illegaal is en ga dan druk zetten om het te legaliseren.

Wij zijn ook 1 Europa, maar de beslissingmacht van de EU bevindt zich op sterk afgelijnde beleidsdomeinen. Belastingen horen daar niet bij. Evenmin bijvoorbeeld gezondheidszorg maar ook verkeerswetgeving is geen bevoegdheid van de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Blokker_1999 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:44:
[...]

Maar het is niet aan de RDW om hier goedkeuring aan te geven. Zij keuren ook geen e-bikes. De wetgever heeft voertuigen die met mankracht worden aangedreven en eventueel een beperkte ondersteuning krijgen net uigesloten hiervan.

En wat is een fiets? Wat valt er allemaal onder de definitie van een fiets? In Belgie bijvoorbeeld gaat de wetgeving nog uit van de oude term "rijwiel" en de definitie daarvan bevat in essentie alle voertuigen met 2 of meer wielen voortbewogen op mankracht waarbij een elektrische hulpmotor mag gebruikt worden van maximaal 250W tot maximaal 25km/h. Ook voertuigen met 3 en 4 wielen vallen hier onder zolang zij niet breder zjin dan 1 meter.

Nu is het voor mij als Belg net iets moeilijker om de juiste Nederlandse wetgeving op te snorren, heb geen zin om op zondagochtend een gevecht met Google aan te gaan, maar als de definitie op Wikipedia correct is, dan is het enige wat mogelijks problemen op kan leveren het ontbreken van pedalen. Maar de bron van dat deel van het artikel, wetten.overheid.nl, geeft hier een fout.
Op dit moment heeft de wetgever bepaald dat het inderdaad wel aan de RDW is. https://www.rijksoverheid...ertuigen/elektrische-step

Je kunt het vervelend vinden maar ombouw maakt het op dit moment imho niet legaal. Prima als mensen het doen. Maar de risico’s moet je kennen. Oa flinke financiele risico’s.

Daarnaast weet zelfs een 4 jarige dat een step geen fiets is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Inspired schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:54:
[...]

Op dit moment heeft de wetgever bepaald dat het inderdaad wel aan de RDW is. https://www.rijksoverheid...ertuigen/elektrische-step

Je kunt het vervelend vinden maar ombouw maakt het op dit moment imho niet legaal. Prima als mensen het doen. Maar de risico’s moet je kennen. Oa flinke financiele risico’s.

Daarnaast weet zelfs een 4 jarige dat een step geen fiets is.
Wat is het verschil tussen een fiets en een bromfiets? Bij een bromfiets hoor je niet zelf te trappen. Valt een elektrische fiets met trapondersteuning beperkt tot 25km/h met 250W onder de fietsen of onder de bromfietsen? Antwoord: het is nog altijd een fiets en geen bromfiets. Pas wanneer het vermogen groter is dan 250W, de ondersteuning boven de 25km/h gaat of er ondersteuning is zonder te trappen plaatsen we het onder de categorie speedpedelec wat weer wel een bromfiets is.

Waarom kunnen we dit niet toepassen op steps? Onder welke voertuigcategorie plaats jij een gewone step? Met mankracht aangedreven? En waar hoort dat voertuig thuis op de rijbaan? En waarom zouden we dat voertuig niet, net zoals een fiets, mogen voorzien van een hulpmotor begrenst op 25km/h en 250W en enkel als trapondersteuning? Wat maakt daar ineens het verschil? Want het enige verschil tussen een step en een fiets zijn het ontbreken van pedalen en een zadel.

Daarom ook dat ik zeg: het is belangrijk om de definitie van een fiets te zien vanuit de wetgever, en niet zoals wij deze kennen vanuit het woordenboek of dagelijks gebruik. Vanuit wettelijk oogpunt kan die definitie namelijk een heel stuk breder zijn.

En de steps zoals waar jij naar linkt vallen inderdaad onder bromfietsen omdat deze ondersteuning geven zonder trappen. Maar daar zit bij de fiets ook net het verschil in de wetgeving tussen wanneer is typegoedkeuring wel en niet noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Blokker_1999 alles kan. Maar op dit moment is het niet zo. Je geeft aan dat de RDW er niet over gaat. Dat is nu wel zo. Het is imho nu duidelijk. Kun je het niet mee eens zijn maar duidelijkheid is er wel. Verschil tussen step en fiets leg je idd prima uit. Bij een fiets in de wetgeving komen steeds weer de trappers terug. Die heeft een step niet dus dan lijkt het me een duidelijk verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:04
Iemand die mij kan uitleggen of een Segway-Ninebot E22 is toegestaan op de weg? Hij zou volgens https://www.rdw.nl/partic...rische-steps-in-nederland dubbel toegestaan zijn (segway & ninebot type e), maar ik krijg zowel bij de rdw als het ministerie geen eenduidig antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
torretje2012 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:08:
Iemand die mij kan uitleggen of een Segway-Ninebot E22 is toegestaan op de weg? Hij zou volgens https://www.rdw.nl/partic...rische-steps-in-nederland dubbel toegestaan zijn (segway & ninebot type e), maar ik krijg zowel bij de rdw als het ministerie geen eenduidig antwoord.
Nee mag dus niet. Tenzij je er trapondersteuning op bouwt.

Het gaat om de zelfbalancerende segways.
De onderhavige aanwijzing van zelfbalancerende bromfietsen van het merk Segway die voldoen aan de voor die bromfietsen vastgestelde technische eisen1 heeft tot doel deze voertuigen toe te laten tot het Nederlandse verkeer.
Inspired schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:21:
@Blokker_1999 alles kan. Maar op dit moment is het niet zo. Je geeft aan dat de RDW er niet over gaat. Dat is nu wel zo. Het is imho nu duidelijk. Kun je het niet mee eens zijn maar duidelijkheid is er wel. Verschil tussen step en fiets leg je idd prima uit. Bij een fiets in de wetgeving komen steeds weer de trappers terug. Die heeft een step niet dus dan lijkt het me een duidelijk verhaal.
RDW keurt geen e-bikes.
Ik heb het nagevraagd bij IenW en het antwoord is duidelijk.
Geachte heer Psycho_mantis,

Hiermee reageer ik op uw vraag of u met een elektrisch ondersteunende step de weg op mag.

Ik waardeer het dat u zich goed wilt laten informeren over het al dan niet toegelaten zijn van uw step tot de openbare weg.

Op basis van Europese regelgeving (VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 via https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32013R0168&from=SL) is geen toelating nodig als de door u bedoelde step voorzien is van trapondersteuning die wordt onderbroken als je stopt met steppen, een motorvermogen heeft van maximaal 250W en niet harder kan dan 25 km/u. Dat geldt op basis van de door u gestuurde informatie ook voor uw elektrische step. Door de aard van de ondersteuning valt deze step in de categorie ‘fiets met trapondersteuning’ en hoeft hij niet apart als bijzondere bromfiets te worden toegelaten. U mag hiermee tot maximaal 25 km/u op de openbare weg rijden.

Als aan één van deze voorwaarden niet zou worden voldaan, moet of een Europese typegoedkeuring worden aangevraagd, of bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een aanvraag ingediend worden voor een (nationale) aanwijzing als bijzondere bromfiets (zie hier). Zo’n aanvraag wordt normaliter door de fabrikant of importeur gedaan.
Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen of opmerkingen dan kunt u deze mailen naar publiek@minienw.nl. Wilt u dan bovenstaand kenmerk vermelden?

Namens deze,

Plv. Afdelingshoofd Verkeersveiligheid,

I. van der Sommen

[ Voor 58% gewijzigd door Psycho_Mantis op 08-08-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Psycho_Mantis schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

Het gaat om de zelfbalancerende segways.

[...]

[...]

RDW keurt geen e-bikes.
Ik heb het nagevraagd bij IenW en het antwoord is duidelijk.

[...]
RDW keurt op dit moment wel de e-steps die legaal de weg op mogen. Tenminste, dat staat op de site van de overheid. Ik had het dus over de e-steps, niet over e-bikes. Die hoeft de RDW niet te keuren idd.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 08-08-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Er wordt in de video van Bright heel specifiek gerept over de community die deze stepjes ombouwt. Is er een bepaald forum/topic/telegram groep waar deze mensen allemaal actief zijn en je elkaar hulp en advies kunt geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Inspired schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

RDW keurt op dit moment wel de e-steps die legaal de weg op mogen. Tenminste, dat staat op de site van de overheid. Ik had het dus over de e-steps, niet over e-bikes. Die hoeft de RDW niet te keuren idd.
Die e-steps waar jij het over hebt zijn bijzondere bromfietsen. Of vindt jij dat ook weer niet zo omdat het e-steps zijn en geen bromfietsen?
Antwoord en IenW is helder.
ThaJens schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:24:
Er wordt in de video van Bright heel specifiek gerept over de community die deze stepjes ombouwt. Is er een bepaald forum/topic/telegram groep waar deze mensen allemaal actief zijn en je elkaar hulp en advies kunt geven?
Op de github pagina van mij kan je het linkje vinden naar telegram.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Accelereert de step ook als ik een drempel over ga of een stukje bergaf ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Psycho_Mantis schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

En wat is de 'ninebot type e'? Tevens dingen als de arola 20s vallen onder invalide voertuigen waardoor ze de weg op mogen, waarom zou een step hier niet voor in aanmerking komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semi-tweaker
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12-2024
Het is vrij simpel een motorvoertuig moet altijd verzekerd zijn. In je persoonlijke w.a. verzekering staat dat je niet verzekerd bent bij het besturen van een motorvoertuig. Je kunt de step laten keuren als snorfiets als hij aan die eisen voldoet (licht remmen snelheid enz.) Waarna je hem kunt verzekeren. De elektrische fiets wordt als hij aan bepaalde voorwaarden voldoet gezien als fiets en moet dus niet verzekerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik wil graag twee juridische kanttekeningen plaatsen. De eerste gaat over de toestemming zelf:
Net als aan de heer *naam* laat ik u hierbij weten dat er op basis van Europese regelgeving (VERORDENING (EU) Nr. 168/2013 via https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32013R0168&from=SL) geen toelating nodig is als de door u bedoelde step voorzien is van trapondersteuning die wordt onderbroken als je stopt met trappen, een motorvermogen heeft van maximaal 250W en niet harder kan dan 25 km/u, omdat hij dan beschouwd wordt als een elektrische fiets.
We stellen ons echter op het standpunt dat een tweewielig voertuig, dat met eigen spierkracht wordt voortbewogen en dat duidelijk op het fietspad thuishoort, in de categorie fiets hoort te vallen. (...) Door de aard van de ondersteuning vallen deze steppen dus ook in de categorie ‘fiets met trapondersteuning’ en hoeven ze niet apart als bijzondere bromfiets te worden toegelaten. U mag hiermee tot maximaal 25 km/u op de openbare weg rijden.
De Wegenverkeerswet moet EU-conform worden geïnterpreteerd. De Engelse vertaling van Verordening 168/2013 spreekt van "pedal cycles". De Deense vertaling (Denemarken was destijds voorzitter) van "pedalcykler". Hieruit blijkt dat een fiets over pedalen moet beschikken en IenW de uitzondering te ruim interpreteert.

De tweede kanttekening is dat een elektrische step onder de machinerichtlijn valt. Bij een substantiële aanpassing moet je een risicobeoordeling maken omdat je er niet zomaar vanuit mag gaan dat de machine na een substantiële wijziging nog veilig is. Het aanpassen van het regelsysteem is per definitie een substantiële aanpassing. Je moet vragen stellen als: kan de step op hol slaan door een defecte sensor? Kun je de ondersteuning in geval van nood snel en intuïtief uitzetten? Kan een storing in de apparatuur tot een gevaarlijke situatie leiden? Kan een fout in de besturingslogica tot een gevaarlijke situatie leiden? Hoe werkt de stepsensor precies? Wat gebeurt er als iemand je een duwtje geeft? Wat gebeurt er als je een heuveltje afrijdt? Kan het systeem actief worden als de step als baggage wordt vervoerd? Kan een kind het elektrische deel van de step per ongeluk inschakelen? Is er logging om een ongeluk achteraf te analyseren? Zie Bijlage 1 van de machinerichtlijn. Die beoordeling moet je vastleggen in een Technisch Dossier, en daarnaast moet de step voldoen aan alle essentiële veiligheidseisen. Je bent zelf aansprakelijk als de step niet veilig is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
fopjurist schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:56:
[...]
De tweede kanttekening is dat een elektrische step onder de machinerichtlijn valt. Bij een substantiële aanpassing moet je een risicobeoordeling maken omdat je er niet zomaar vanuit mag gaan dat de machine na een substantiële wijziging nog veilig is. Het aanpassen van het regelsysteem is per definitie een substantiële aanpassing. Je moet vragen stellen als: kan de step op hol slaan door een defecte sensor? Kun je de ondersteuning in geval van nood snel en intuïtief uitzetten? Kan een storing in de apparatuur tot een gevaarlijke situatie leiden? Kan een fout in de besturingslogica tot een gevaarlijke situatie leiden? Hoe werkt de stepsensor precies? Wat gebeurt er als iemand je een duwtje geeft? Wat gebeurt er als je een heuveltje afrijdt? Kan het systeem actief worden als de step als baggage wordt vervoerd? Kan een kind het elektrische deel van de step per ongeluk inschakelen? Is er logging om een ongeluk achteraf te analyseren? Zie Bijlage 1 van de machinerichtlijn. Die beoordeling moet je vastleggen in een Technisch Dossier, en daarnaast moet de step voldoen aan alle essentiële veiligheidseisen. Je bent zelf aansprakelijk als de step niet veilig is.
Wat je eerste punt betreft kun je natuurlijk ook de andere kant op redeneren. Steps worden ook wel autopeds genoemd (waar zal ped een afkorting van zijn?).

Verder, wat betreft het tweede gedeelte van je reactie, ook al begrijp ik wat je bedoeld: precies diezelfde dingen gaan ook op voor ebikes, die dus niet gekeurd hoeven te worden om de openbare weg op te mogen.
Je kunt al de vragen die je noemt exact stellen voor ebikes, en uiteindelijk komt het gewoon neer op onduidelijkheid in de wetgeving.

Als er dan vervolgens vanuit afdelingen Politie, Ministerie I&W en vanuit verzekeringen bevestigd wordt dat het onder de ebike regeling valt dan is er momenteel in ieder geval geen duidelijke wetgeving die dat tegenspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semi-tweaker
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12-2024
Als je kan bewijzen dat je verzekerd bent tijdens het besturen van de step zit je goed. Toen de E bike regeling net in was gegaan gaven de fabrikanten toch nog aan om bij je persoonlijke w.a. verzekering te informeren of je verzekerd was. Want elke verzekering heeft andere polis voorwaarde. Sparta liep hier toen ook tegen aan, en heeft uiteindelijk de wet kunnen laten aanpassen. Het is dan ook verstandig om dit op voorrand te doen. Bij schaden kan de verzekering ook zeggen U reed op een step dat is geen fiets helaas U moet het zelf betalen. Als je bijvoorbeeld persoonlijk letsel veroorzaakt kan dat best in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb net de Xiaomi essential besteld voor weinig (250 euro). Module om aan te passen zal ik ook nog bestellen vandaag.

En dan nu uiteraard de opmerkingen over verzekeringen aan het lezen. -_-
We hebben een aansprakelijkheidsverzekering. Voor de e-bike hadden we een verzekering, maar was meer voor diefstal e.d., maar zal het wel na gaan vragen bij denk ik de aansprakelijkheidsverzekering of het er onder zou vallen als er iets gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:07

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik zie in de code dat de huidige acceleratie manier een detectie in snelheidsverschil is en dan de throttle vol open zet. Hoe natuurlijk voelt dat? En als je de step nu gewoon aan de hand mee neemt, accelereert hij dan niet weg?

Nu vroeg ik mij ook af hoe bijv de micro m1 dat doet, gebruiken zij een accelerometer?
Want je ziet in "de reviews" dat je door een wat voorwaartse beweging te maken ook al accelereert (zonder dus je voet ooit op de grond te zetten).

Heb zelf geen Xiaomi maar een Segway (eigenlijk ook Xiaomi) en ga deze eerdaags ook uit elkaar halen en de speedometer checken, maar ik denk er nu aan een eigen versie te maken op basis van een accelerometer en wat andere sensor inputs.
Verder is, als er toch al een arduino in hangt, een buzzer(alarm) + accel ook geen gek idee.
Enfin, mogelijkheden zijn eindeloos :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
CT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:26:
Ik zie in de code dat de huidige acceleratie manier een detectie in snelheidsverschil is en dan de throttle vol open zet. Hoe natuurlijk voelt dat? En als je de step nu gewoon aan de hand mee neemt, accelereert hij dan niet weg?

Nu vroeg ik mij ook af hoe bijv de micro m1 dat doet, gebruiken zij een accelerometer?
Want je ziet in "de reviews" dat je door een wat voorwaartse beweging te maken ook al accelereert (zonder dus je voet ooit op de grond te zetten).

Heb zelf geen Xiaomi maar een Segway (eigenlijk ook Xiaomi) en ga deze eerdaags ook uit elkaar halen en de speedometer checken, maar ik denk er nu aan een eigen versie te maken op basis van een accelerometer en wat andere sensor inputs.
Verder is, als er toch al een arduino in hangt, een buzzer(alarm) + accel ook geen gek idee.
Enfin, mogelijkheden zijn eindeloos :)
Ondersteuning is gebaseerd op de huidige snelheid. bij de eerste versnelling gaat het gas ook maar voor iets van 30% open.

Deze fork heeft al ondersteuning voor segway:
https://github.com/jelzo/Xiaomi-Scooter-Motion-Control

Als je mee wilt ontwikkelen dan raad ik je zeker aan om de telegram groep te joinen die op github vermeld staat. Grote kans dat je iets bedenkt wat momenteel al in ontwikkeling is door iemand anders.

Er wordt momenteel ook gewerkt aan een versie die echt de snelheid kan vasthouden en dus niet meer met een versnelling werkt. Dit is een stuk natuurlijker dan hoe het nu werkt.
Arunia schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:51:
Ik heb net de Xiaomi essential besteld voor weinig (250 euro). Module om aan te passen zal ik ook nog bestellen vandaag.

We hebben een aansprakelijkheidsverzekering. Voor de e-bike hadden we een verzekering, maar was meer voor diefstal e.d., maar zal het wel na gaan vragen bij denk ik de aansprakelijkheidsverzekering of het er onder zou vallen als er iets gebeurd.
Verzekering is niet verplicht, maar het is wel handig om te hebben. Promovendum geeft in iedergeval dekking.

[ Voor 4% gewijzigd door Psycho_Mantis op 09-08-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Psycho_Mantis schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Ondersteuning is gebaseerd op de huidige snelheid. bij de eerste versnelling gaat het gas ook maar voor iets van 30% open.

Deze fork heeft al ondersteuning voor segway:
https://github.com/jelzo/Xiaomi-Scooter-Motion-Control

[...]
Ok, dat is een uitgebreide Fork inderdaad! Heb een ES Segway dus kan deze tzt alvast testen.

Dan een vervolg vraag, ik zie altijd de Nano, is er al iemand die getest heeft met een ESP based plankje?
heb nmlk geen telegram, maar kan dat ook tzt installeren als daar deze vragen vrij snel beantwoord kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
CT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:04:
[...]

Ok, dat is een uitgebreide Fork inderdaad! Heb een ES Segway dus kan deze tzt alvast testen.

Dan een vervolg vraag, ik zie altijd de Nano, is er al iemand die getest heeft met een ESP based plankje?
heb nmlk geen telegram, maar kan dat ook tzt installeren als daar deze vragen vrij snel beantwoord kunnen worden
ESP wordt aan gewerkt, maar vereist meer componenten en een complexer schema omdat het voltage 3.3v is ipv 5v. 3.3v is te weinig voor de throttle input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@Psycho_Mantis Ah ok, ik heb er hier 1 liggen en dacht die te gebruiken, want ik zie dat deze een 5v aanboord heeft, het is de wemos.cc en die slikt inderdaad 5v als input/power, maar de hele esp pwm doet 3.3v dan moet je inderdaad nog wat componentjes toevoegen. Ik begrijp hier uit dus dat de throttle 5v nodig heeft.

Dan bestel ik alvast een nano :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Zo, het setje besteld bij @Psycho_Mantis :+.
Ben benieuwd of het lukt om het ook netjes weg te werken. Maar de handleiding was wel netjes gedaan.
Had geen zin om voor dat geld het zelf te moeten gaan klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 00:39
In sommige dingen lopen ze in Spanje voor op Nederland maar in sommige dingen weer achter. Gelukkig kan ik hier gewoon met mijn M365 over alle bestaande fietspaden of straten die als fietspad zijn aangegegeven en ik kan nu dus mooi naar mijn werk met de M365 en dat scheelt een hoop tijd (anders fiets, lopen of metro). Opladen op het werk en de afstand is ongeveer 3 km per rit. ´s Morgens beetje hellling af en ´s avonds een beetje helling op. Maar heerlijk hoor die rijwind met de zomerse temperaturen. Enige nadeel dat een helm binnenkort verplicht is, want zonder helm is het zoveel lekkerder. Hopelijk passen ze de wetgeving snel aan in Nederland. Voor woon werkverkeer met korte afstanden is het een prima oplossing.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieEneGozer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-05 20:55
Mooie mod, heb m net toegepast op mijn Xiaomi essential en werkt top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:23
Deze mod ziet er heel interessant uit! Ik heb een reguliere M365 die ik wel om wil bouwen middels een kit. Begrijp ik het goed dat de mod en kit gewoon toe te passen zijn als ik een Pro display + Pro firmware op mijn reguliere M365 geïnstalleerd heb? Op Github en de shop staat het een beetje verwarrend aangegeven namelijk.

Toevallig is er al een Pro dashboard onderweg via Aliexpress omdat ik het prettig vind om de snelheid te kunnen zien. Dus deze mod zou een mooie toevoeging zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
djmaster329 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:02:
Deze mod ziet er heel interessant uit! Ik heb een reguliere M365 die ik wel om wil bouwen middels een kit. Begrijp ik het goed dat de mod en kit gewoon toe te passen zijn als ik een Pro display + Pro firmware op mijn reguliere M365 geïnstalleerd heb? Op Github en de shop staat het een beetje verwarrend aangegeven namelijk.

Toevallig is er al een Pro dashboard onderweg via Aliexpress omdat ik het prettig vind om de snelheid te kunnen zien. Dus deze mod zou een mooie toevoeging zijn :).
Inderdaad de informatie voorziening kan nog wel wat beter, maar daar wordt (door iemand anders) momenteel hard aan gewerkt om een overzicht te maken hoe alles in elkaar zit.

Maar, je kan met een pro-display er gewoon gebruik van maken.
Als je een echte pro hebt dan zit je ook nog eens met het probleem dat de motor 300 watt is terwijl het maximaal maar 250 watt mag zijn. Maar dat is voor jou dan niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:23
Psycho_Mantis schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:19:
[...]

Inderdaad de informatie voorziening kan nog wel wat beter, maar daar wordt (door iemand anders) momenteel hard aan gewerkt om een overzicht te maken hoe alles in elkaar zit.

Maar, je kan met een pro-display er gewoon gebruik van maken.
Als je een echte pro hebt dan zit je ook nog eens met het probleem dat de motor 300 watt is terwijl het maximaal maar 250 watt mag zijn. Maar dat is voor jou dan niet van toepassing.
Duidelijk, heb een kit besteld :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Morgen komt een Essential binnen. In ieder geval instellen en even door de achtertuin om te klooien en dan wachten op de 2 dagen geleden bestelde mod. :+
Mijn vrouw noemt het al mijn step. Terwijl ik het gewoon voor ons besteld heb. :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Arunia schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:28:
Morgen komt een Essential binnen. In ieder geval instellen en even door de achtertuin om te klooien en dan wachten op de 2 dagen geleden bestelde mod. :+
Mijn vrouw noemt het al mijn step. Terwijl ik het gewoon voor ons besteld heb. :p
Voor je het weet heb je 2 steps in huis :+
De kit zal waarschijnlijk al voor het weekend hebben hoor, waarschijnlijk breng ik hem zelf langs aangezien je vrij dichtbij woont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Psycho_Mantis oh, dat geloof ik absoluut. Als dit goed gaat, dan komt er vast nog wel één in huis. Alleen dan moet onze dochter nog harder gaan steppen. :+

Is helemaal prima natuurlijk. Let niet op de voortuin! :p daar zijn we nog mee bezig.

Enige waar ik nog rustig over moet nadenken is het wegwerken van de module. Maar wellicht is dat een eureka moment ooit.

[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 11-08-2021 22:11 ]

• Paperbag24
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik heb de kit ook besteld nadat ik 3 dagen geleden de Denver step bij makro (170euro)had gekocht.
Die is retour nu een witte Essential binnen veel beter.

Nu wachten op de mod en steppen zonder stress:-)

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 14:43

Domih

Domih.

torretje2012 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:08:
Als je dit heel kritisch leest is de Ninebot Exxx gewoon toegestaan(het is immers een Ninebot, type E) als een "bijzondere bromfiets"
Hij moet dan wel aan (o.a.) deze eisen voldoen, die mijn E22E(nog) niet heeft:
- Chassisnummer
- Luchtbanden
- Verzekeringsplaatje
- Verzekering

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

• Domih

Domih

Domih.

Helaas niet de E22E. Mee ontwikkelen voel ik me niet comfortabel bij helaas

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:39
Arunia schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:51:

Over die aansprakelijkheidsverzekering.. als dit onderdeel is van je e-bike (diefstalverzekering) dekt deze natuurlijk alleen maar de aansprakelijkheid wanneer je deze e-bike gebruikt.

• Paperbag24
DieEneGozer schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:43:
Mooie mod, heb m net toegepast op mijn Xiaomi essential en werkt top! :)
Ben benieuwd hoe lang duurde het ombouwen?
Natuurlijk is dat een schatting.
:)

• Arunia
@CappieL het is een algemene aansprakelijkheidsverzekering die we genomen hebben toen onze dochter geboren is. :+

@DieEneGozer ik ben benieuwd naar het wegwerken van de module eigenlijk. :)

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-05 17:08
Domih schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:42:
[...]

Als je dit heel kritisch leest is de Ninebot Exxx gewoon toegestaan(het is immers een Ninebot, type E) als een "bijzondere bromfiets"
Hij moet dan wel aan (o.a.) deze eisen voldoen, die mijn E22E(nog) niet heeft:
- Chassisnummer
- Luchtbanden
- Verzekeringsplaatje
- Verzekering
Met een Ninebot Type E wordt een segway personal transporter kloon bedoeld (zelfbalancerend ding).

• Domih

Domih

Domih.

AlexFL schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Met een Ninebot Type E wordt een segway personal transporter kloon bedoeld (zelfbalancerend ding).
Dacht al zoiets, maar wordt het omschreven? Zo niet kom je er misschien mee weg als de rest op orde is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Vandaag de Essential binnen gekregen en uiteraard even getest in de tuin en op de stoep om het blokje. Is toch wel erg leuk, maar zodra het spul binnen is, dan uiteraard ombouwen. Maar wellicht dat we de gashendel er wel op laten zitten. Gaan het zien.

@Psycho_Mantis dank je wel voor het afgeven! Sorry, was er even niet helemaal bij. Werd nog gekscherend geroepen voordat ik de deur open deed dat het de buren waren omdat mijn dochter nogal luid was.

Mijn vrouw zegt dat ze je herkende. Volgens mij woon of werk je in de buurt hier?

Ik dacht dat het groter was trouwens haha. Dat is wel weg te werken.

[ Voor 42% gewijzigd door Arunia op 12-08-2021 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vqm
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-04 08:17

vqm

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af, als je een xiaomi scooter pro 2 aanpast naar één met step ondersteuning wat je kunt verwachten van de actieradius? Online staat dat de actieradius nu 45km in een duurzame stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
vqm schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:41:
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af, als je een xiaomi scooter pro 2 aanpast naar één met step ondersteuning wat je kunt verwachten van de actieradius? Online staat dat de actieradius nu 45km in een duurzame stand.
Afhankelijk van welke firmware je erop zet en dus ook hoe veel je zelf echt bijstept. Ik heb nu de fork van Jelzo erop staan (https://github.com/jelzo/Xiaomi-Scooter-Motion-Control) en deze geeft niet veel meer bereik dan een originele step, dat zal dus 30km minimaal zijn, maar dat is te rekken tot 35 of misschien zelfs 40km als je 'zuinig' rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Alle afstandclaims moet je met een korreltje (of een kg) zout nemen. Alles is afhankelijk van hoeveel je zelf bijstept, je banden spanning (in het geval van lucht), het terein(vlak/berg) en je eigen gewicht. Wij nederlanders zijn nou eenmaal een stuk groter(en gewichtiger) dan aziaten waar de claims op gebaseerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:13:
Vandaag de Essential binnen gekregen en uiteraard even getest in de tuin en op de stoep om het blokje. Is toch wel erg leuk, maar zodra het spul binnen is, dan uiteraard ombouwen. Maar wellicht dat we de gashendel er wel op laten zitten. Gaan het zien.

@Psycho_Mantis dank je wel voor het afgeven! Sorry, was er even niet helemaal bij. Werd nog gekscherend geroepen voordat ik de deur open deed dat het de buren waren omdat mijn dochter nogal luid was.

Mijn vrouw zegt dat ze je herkende. Volgens mij woon of werk je in de buurt hier?

Ik dacht dat het groter was trouwens haha. Dat is wel weg te werken.
Ik heb vrij lang in Spijk gewoond, maar woon er nog in de buurt. ;)
Of ze herkende mij gewoon van het filmpje van Bright.
torretje2012 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:56:
Alle afstandclaims moet je met een korreltje (of een kg) zout nemen. Alles is afhankelijk van hoeveel je zelf bijstept, je banden spanning (in het geval van lucht), het terein(vlak/berg) en je eigen gewicht. Wij nederlanders zijn nou eenmaal een stuk groter(en gewichtiger) dan aziaten waar de claims op gebaseerd zijn.
In mijn ervaring is de range niet veel beter met ondersteuning. De essential haalt bij mij (85 kg) ongeveer 15 km met ondersteuning en ze claimen 20 km. En als de accu leeg is dan is het echt heel zwaar steppen, ik heb die fout al gemaakt door te ver ermee door te rijden. :F
Mensen met een Xiaomi Pro claimen wel dat ze verder kunnen en dat is denk ik te verklaren van het terugschroeven van het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Psycho_Mantis Ah, duidelijk. Sorry dat ik er niet helemaal bij was. Had het in eerste instantie niet door.
Zou inderdaad kunnen dat ze je via Bright herkende. :+

Vandaag eens kijken of ik het in kan bouwen.

En inbouwen gelukt. Heb het gashendeltje nog wel even laten zitten. Komt later wel.
Qua ombouwen voor vakantie en camping lijkt me het toch te veel werk. Dus kan best zijn dat ik hem er alsnog af ga halen.
Rondje getest en het werkt zo te zien prima. Even wennen dat je best wel een zetje moet doen om de motor te starten (heb v1.3 geïnstalleerd).
Ben nog even aan het kijken voor best practices. Om de hele zooi uit te bouwen voor een update is wel lastig. Zeker om het kapje van het display iedere keer er af te moeten halen.

Moeilijk, maar ben er zeker blij mee. Nu mijn benen weer trainen.

Als ik het goed heb, zal ik harder zelf moeten steppen om langer ondersteuning te hebben. Misschien dat ik toch kijk om het in de software wat aan te passen wellicht.

[ Voor 67% gewijzigd door Arunia op 13-08-2021 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieEneGozer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-05 20:55
@Arunia gewoon netjes in de stuurstang weggewerkt. Arduino nano past er met gemak in :)

@Paperbag24 Ik heb m zelf "gebouwd" dus incl. solderen, uploaden van de code, netjes wegwerken etc. ongeveer 3 uur. Ben redelijk ervaren met Arduino en ESP dus was een fluitje van een cent met alle materialen bij de hand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paperbag24
DieEneGozer schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:47:
@Arunia gewoon netjes in de stuurstang weggewerkt. Arduino nano past er met gemak in :)

@Paperbag24 Ik heb m zelf "gebouwd" dus incl. solderen, uploaden van de code, netjes wegwerken etc. ongeveer 3 uur. Ben redelijk ervaren met Arduino en ESP dus was een fluitje van een cent met alle materialen bij de hand :)
Dat klinkt goed. Ik heb ook ervaringen met Rapberry pies dus moet wel goed komen.
Ik heb het kant en klare set bij @Psycho_Mantis gekocht zou een fluitje van een cent moeten zijn.
Wel hou ik een slag om de arm:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:15
Ik heb het Bright filmpje bekeken en de handleiding op github gelezen. Het inbouwen zelf gaat wel lukken maar is het programmeren van die Arduino te doen voor iemand die daar 5 minuten geleden nog niet van gehoord had? De stappen in de manual zijn me nog net iets te groot of te onduidelijk. Er staat bijvoorbeeld: kies de poort. Hoe weet ik welke dat zijn moet?

Overigens heb ik nog niks besteld, maar ik ben die ene Nederlander die zich graag voorbereid en altijd manuals vooraf leest in plaats van achteraf. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaJens
grun93 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:44:
Ik heb het Bright filmpje bekeken en de handleiding op github gelezen. Het inbouwen zelf gaat wel lukken maar is het programmeren van die Arduino te doen voor iemand die daar 5 minuten geleden nog niet van gehoord had? De stappen in de manual zijn me nog net iets te groot of te onduidelijk. Er staat bijvoorbeeld: kies de poort. Hoe weet ik welke dat zijn moet?

Overigens heb ik nog niks besteld, maar ik ben die ene Nederlander die zich graag voorbereid en altijd manuals vooraf leest in plaats van achteraf. ;)
Het programmeren is copy paste werk en je bent in een paar minuten klaar. Als je een stap niet snapt kun je altijd ff proberen te googlen of het desnoods in de Telegram vragen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste