Legaal de weg op met je electrische step in Nederland

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:15
Overheid is niet bang om ze te behandelen :+ zou wat zijn bang voor een step :+

Toch wordt ik nog geregeld getaged in dit topic.
Ik vind zelf dat deze steps wel de weg op zouden mogen. Ben er zeker niet op tegen begrijp me niet verkeerd

Maar ze zijn bij IenW en RDW wel duidelijk. E-step moet goedgekeurd zijn. Om op de openbare weg te mogen of deze nu wel of geen ombouw heeft naar trap ondersteuning. Wordt daar momenteel nog geen onderscheid in gemaakt.

Denk dat dit artikel wel zegt dat ombouwen van een step niet mag om op de openbare weg te rijden. https://www.rijksoverheid...romfiets/elektrische-step

Tenzij de regelgeving aangepast wordt mag een e-step alleen op de openbare weg indien deze goedgekeurd is.

Zolang je zelf omgebouwde e-step niet is goedgekeurd mag je er niet op de weg. Of je nu wel of geen trap ondersteuning hebt.

Bekeuring van voor een mogelijke aanpassing van de regelgevingen, zullen altijd van kracht blijven. Tenzij een rechter anders oordeelt.

Vooralsnog gebruik hem dus in je tuin als je geen boete wil lopen. :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:40

FlashBang

Hoi.

To_Tall schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:53:
Maar ze zijn bij IenW en RDW wel duidelijk. E-step moet goedgekeurd zijn. Om op de openbare weg te mogen of deze nu wel of geen ombouw heeft naar trap ondersteuning. Wordt daar momenteel nog geen onderscheid in gemaakt.

Denk dat dit artikel wel zegt dat ombouwen van een step niet mag om op de openbare weg te rijden. https://www.rijksoverheid...romfiets/elektrische-step

Tenzij de regelgeving aangepast wordt mag een e-step alleen op de openbare weg indien deze goedgekeurd is.

Zolang je zelf omgebouwde e-step niet is goedgekeurd mag je er niet op de weg. Of je nu wel of geen trap ondersteuning hebt.

Vooralsnog gebruik hem dus in je tuin als je geen boete wil lopen. :+
E-steps met trapondersteuning mogen wel de weg op
Voor deze e-step gelden dezelfde regels als voor een elektrische fiets.
Sinds wanneer moeten elektrische fietsen goedgekeurd zijn? Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

FlashBang schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

[...]

Ze moeten toegelaten zijn als "bijzondere bromfiets".
https://www.rdw.nl/over-r...te-elektrische-voertuigen

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
FlashBang schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

[...]

Ik heb het niet over fietsen.

Een step zonder electra motor mag de straat op. Een step met een electra motor of deze nu wel of geen trapondersteuning heeft moet goedgekeurd zijn. RDW is de keur instantie.

Laat je step dan daar keuren en vraag om een certificaat. Dan heeft ook agent geen poot om op te staan.

Staat letterlijk in de koptekst van IenW.
Regels voor elektrische steps
U moet een aantal regels volgen als u een elektrische step gebruikt.
Is de elektrische step goedgekeurd? Dan mag u in Nederland de weg op.
De meeste elektrische steps zijn niet goedgekeurd. Daar mag u niet mee rijden op de weg.

Een elektrische step heet ook wel e-step.

[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 21-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashBang

FlashBang

Hoi.

Nee, een step met trapondersteuning valt hier niet onder.
https://webapps.politieac...ijzondere-bromfiets/53484
"Werkt de gashendel wel? Dan is het een al dan niet aangewezen bijzondere bromfiets." Ergo, anders dus niet.
To_Tall schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

De rijksoverheid wel, zoals je zelf ook leest gelden exact dezelfde regels als voor een elektrische fiets voor de step met trapondersteuning. Dan hoor ik graag waar staat dat een elektrische fiets gekeurd moet zijn.
Een step met een electra motor of deze nu wel of geen trapondersteuning heeft moet goedgekeurd zijn.

Er staat:
Is uw e-step niet goedgekeurd? Dan mag u niet op de weg rijden.
De politie kan een boete geven.
Of uw e-step in beslag nemen.

E-steps met trapondersteuning mogen wel de weg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Mooi dat je de RDW er bij pakt.
In Nederland mogen alleen LEV’s op de openbare weg rijden die door de minister van Infrastructuur en Waterstaat zijn aangewezen als ‘bijzondere bromfiets’. Op dit moment heeft de minister 16 voertuigen aangewezen.
Er zijn dus 16 levs toegewezen.
De voertuigen die (nog) geen goedkeuring voor toelating tot de openbare weg hebben (zoals de meeste elektrische steps) zijn in Nederland niet toegestaan op de openbare weg. Dit in tegenstelling tot veel andere Europese landen, waar deze voertuigen wel op de openbare weg mogen rijden.
Andere steps zijn dus niet toegestaan.

In het rapport wordt nog eens aangehaald dat weliswaar de steps steeds breder worden verkocht. Het is immers niet verboden om deze te verkopen. Maar er is nooit toelating gevraagd voor gebruik op de openbare weg.

Met andere worden wil jij met je step op de openbare weg. Pas je deze aan zodat deze voldoet aan trap ondersteuning. Moet je nog steeds een aanvraag doen voor toelating.

Er is geen speld tussen te krijgen. Zolang de wetgeving en regelgeving niet aangepast wordt. Mag en kan je dus niet met de step op de openbare weg.

Al schreeuwt een medewerker ja het mag. Al stuurt deze jouw een brief met het mag. Dan nog moet eerst dit formeel afgekaderd worden. En dus de wet en of regel geving aangepast worden.

Tot dat moment blijft ook een aangepaste step onder de norm elektrische step vallen. Ofwel een LEV. En een LEV moet goedkeuring hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:19

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
To_Tall schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Een step zonder electra motor mag de straat op. Een step met een electra motor of deze nu wel of geen trapondersteuning heeft moet goedgekeurd zijn. RDW is de keur instantie.

Laat je step dan daar keuren en vraag om een certificaat. Dan heeft ook agent geen poot om op te staan.

[...]
Een elektrische step met trapondersteuning is gelijk aan een elektrische fiets met trapondersteuning.
Deze voertuigen zijn dus uitgesloten van keuring bij het RDW. Je kan dus geen keuringscertificaat krijgen voor deze voertuigen.

Jij mag legaal een eigen fiets (met ondersteuning) bouwen in je schuur en hiermee de weg op. Je hoeft niet naar het RDW om te keuren of deze de weg op mag, sterker nog, het kan niet eens.

In jou beredenering zijn alle elektrische fietsen ook illegaal, want ze staan niet op een lijst bij het RDW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlashBang

FlashBang

Hoi.

Dat artikel is duidelijk gericht op de standaard elektrische steps, en niet op steps met trapondersteuning welke een uitzondering zijn op de regel zoals mijns inziens duidelijk omschreven bij zowel de sites van de Rijksoverheid als die van de Politie academie.

In elk geval, het is me duidelijk dat wij er samen niet uitkomen. Geen punt, het is mij om het even verder. Ik rij nu ruim een jaar dagelijks zorgeloos op m'n step met trapondersteuning en kom zeker elke week politie tegen. Na een enkele instantie uitleg verschaffen (dat bij navraag dus ook geaccepteerd werd) heb ik nooit meer 'last' ondervonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Een doffe ellende hier in Nederland op dit gebied.

Een paar maanden geleden heb ik de elektrische eenwieler ontdekt. Nu 2 modellen in bezit en hier al zo'n 500 km mee door de bossen gereden en zo'n 20 km in de bebouwde kom.

Het hypocriete is dat auto's met hun grote massa het meeste schade aan derden kunnen toebrengen. Toch hebben die geen begrenzing qua motorvermogen of snelheid.

Nu zal je met een stepje dus een helm op moeten en op het fietspad blijven. Terwijl iemand die tevreden is met hardloopsnelheid dus niet op de stoep mag en niet zonder helm mag. Zo ongelofelijk kinderachtig.

In de 500 km die ik door de bossen heb gereden over de wandelpaden heb ik me heel hoffelijk gedragen naar voetgangers. Dus ruim van tevoren afstappen of als er ruimte is op ruime afstand heel traag passeren(wandelsnelheid). Met niemand problemen gehad. Wel veel geïnteresseerde vragen gehad. Oa van iemand die het voor z'n dochter wilde kopen. En een gezin waarvan het meisje het graag even wilde proberen. Leuk ook de mountainbikers die mij niet bij konden houden bergop met een de nodige modder.

Het ding wat ik heb heeft een 1000 watt motor en een topsnelheid van 35. Zo hard heb ik nooit gereden. Mijn gemiddelde snelheid is 10. Pieksnelheid 22. De motor gebruikt 1000 watt niet alleen voor snelheid maar ook voor het remmen en vooral het automatisch balanceren. Ook bergop is het gewoon handig. Je gaat niet snel maar komt tenminste boven.
M'n 2e wiel heeft maar 500 watt en een top van 20. Ook hier heb je dat motorvermogen gewoon nodig voor het balanceren.

Regels zullen niks helpen. Kijk naar mountainbikers. Dat is dan wel legaal maar die zijn verbannen van de meeste bospaden. Sommigen gedragen zich erg egoïstisch. Die hebben het voor de rest verpest.

Jammer dat het allemaal zo moet. Met wat hoffelijkheid en aangepast rijgedrag zou er veel mogelijk zijn. Voorlopig calculeer ik boetes en inbeslagnames in als kosten vrijetijdsbesteding. Zolang het gemiddelde onder de 150,- per maand blijft rij ik lekker door.

[ Voor 7% gewijzigd door stefanv op 16-12-2022 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

10 km/u is geen loopsnelheid, als je 5 km/u loopt dan loop je al stevig door. De meeste mensen wandelen langzamer. In België mochten stepjes op de stoep op lagere snelheid en op de weg tot 25 km/u maar dat is in juli veranderd. Te gevaarlijk op de stoep.

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 17-12-2022 17:07 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Je geeft zelf aan dat je daar het levende bewijs van bent ;) Je trekt je er namelijk ook niks van aan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
Marzman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:06:
10 km/u is geen loopsnelheid, als je 5 km/u loopt dan loop je al stevig door. De meeste mensen wandelen langzamer. In België mochten stepjes op de stoep op lagere snelheid en op de weg tot 25 km/u maar dat is in juli veranderd. Te gevaarlijk op de stoep.
10 km/u is hardloopsnelheid. Dat mag je op elk wandelpad doen en je hoeft ook geen helm op.

Wielrenners kunnen de 35 km/u aantikken. Mountainbikers komen hier in de buurt met nog hogere snelheden de berg af, gewoon op de openbare weg. Zij mogen net zo hard als auto's en hebben geen helmplicht.

Oh en voordat ik nu als helm hater wordt weggezet... mensen hebben altijd de vrijheid om een helm op te zetten. Als er auto's in de buurt zijn of de snelheid hoger dan fietsen dan is dat ook zeker aan te raden.

In België hadden ze gewoon strenger moeten handhaven op de stoep. Het staat mij nogal tegen dat overtredingen met auto's worden afgedaan als uitzondering en de oplossing wordt gezocht in de omgeving. Dus idioot gedrag zal bij auto's niet zorgen voor een ingebouwde snelheidslimiet. Terwijl dit bij brommers, fietsen etc dus wel het geval is. Ook geen limiet op motorvermogen. Wel bij de rest. En als auto's te hard rijden gaan ze drempels leggen ipv de auto direct aan te pakken.

Dit terwijl de auto juist zwaar is en het meeste onschuldige omstanders kan schaden.

Maar kleiner gemotoriseerd vervoer daar gaat de regulering gelijk met harde regels en technische beperkingen. Dat is gewoon hypocriet.

Een step is alleen gevaarlijk als je er niet op de juiste manier mee omgaat. Met kleine wielen kun je bepaalde obstakels niet aan. Je moet het vervoermiddel kennen waarmee je rijdt.

De wetten die er nu zijn houden gewoon bijna alles tegen. Nog altijd ook dat trieste gedoe met die trappers. Wat maakt het in vredesnaam uit of iemand zelf meetrapt of het motortje het werk geheel laat doen. Die juridische grens moet gewoon weg.

[ Voor 5% gewijzigd door stefanv op 20-12-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

stefanv schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:53:
[...]

10 km/u is hardloopsnelheid. Dat mag je op elk wandelpad doen en je hoeft ook geen helm op.

Wielrenners kunnen de 35 km/u aantikken. Mountainbikers komen hier in de buurt met nog hogere snelheden de berg af, gewoon op de openbare weg. Zij mogen net zo hard als auto's en hebben geen helmplicht.
Als je wilt vergelijken pak dan een scootmobiel. Die mag max 6 km/u op de stoep. Maar ik vind het persoonlijk nog wel een verschil, mensen op zo'n eenwieler zullen over het algemeen fitter zijn en sneller willen verplaatsen. Dat doe je dan maar op de weg tussen de fietsen. Een niet electrische fiets rijdt eerder 16 km/u in de stad dan 35 en mag ook niet op de stoep.
stefanv schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:53:
[...]

De wetten die er nu zijn houden gewoon bijna alles tegen. Nog altijd ook dat trieste gedoe met die trappers. Wat maakt het in vredesnaam uit of iemand zelf meetrapt of het motortje het werk geheel laat doen. Die juridische grens moet gewoon weg.
Ik kan er weinig over zeggen omdat ik die eenwielers niet snap, maar het lijkt me minder stabiel, lastiger te remmen. Het is ook niet de bedoeling dat iedereen zonder handen gaat fietsen of motorrijden wat ook gewoon kan zonder te vallen. Een niet gemotoriseerde eenwieler zie je ook alleen in de circustent ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Marzman op 20-12-2022 10:01 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanv
Marzman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:58:
[...]

Als je wilt vergelijken pak dan een scootmobiel. Die mag max 6 km/u op de stoep. Maar ik vind het persoonlijk nog wel een verschil, mensen op zo'n eenwieler zullen over het algemeen fitter zijn en sneller willen verplaatsen. Dat doe je dan maar op de weg tussen de fietsen. Een niet electrische fiets rijdt eerder 16 km/u in de stad dan 35 en mag ook niet op de stoep.

[...]

Ik kan er weinig over zeggen omdat ik die eenwielers niet snap, maar het lijkt me minder stabiel, lastiger te remmen. Het is ook niet de bedoeling dat iedereen zonder handen gaat fietsen of motorrijden wat ook gewoon kan zonder te vallen. Een niet gemotoriseerde eenwieler zie je ook alleen in de circustent ;)
Je hebt dus inderdaad geen handen nodig op een eenwieler. Je stuurt met je lichaam, je benen, je torso, je evenwicht. Eigenlijk ook wel met je armen, door ze uit te steken. Het is heel intuïtief. De meest natuurlijke manier van gemotoriseerd rijden. Ook een rugtas of in de ene hand een zwaar pakket is mogelijk. Zojuist 1,5 uur door het bos gereden over de wandelpaden. Regen, natte bladeren, modder, los zand, boomstronken etc. Het is onvoorstelbaar hoeveel grip dit ding heeft. Wel met een bijpassende band met offroad profiel. En ondertussen gewoon een boterham eten. Kan je er alles mee? Nee, in 10cm dikke modder is ook 1000 watt niet genoeg. En als je vol gaat leunen in een bocht met een stapel natte bladeren dan ga je onderuit. Of je schuift een stukje weg tot de band weer grip heeft. Net als met een motor/fiets/scooter. Maar als je gewoon ruim binnen de marges blijft is het gewoon prima. Als off road mogelijk is zoals zelf heb kunnen ervaren dan is gewoon normaal geen enkel probleem.

Ik snap best dat het niet voor iedereen is. Maar dat wil niet zeggen dat het verboden moet zijn voor de mensen die het wel willen als het aan mij ligt. Ik zou er best een rij-examen voor willen doen.

Gelijktrekken met een scootmobiel zou fantastisch zijn.
https://www.rijksoverheid...weg/gehandicaptenvoertuig

Quote site: U mag met uw scootmobiel rijden op:
de stoep;
het fiets/bromfietspad;
de rijbaan.

U kiest zelf waar u rijdt.
U mag niet rijden op autowegen en autosnelwegen.

Op de stoep mag u maximaal 6 kilometer per uur rijden.
Op het (brom)fietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. 
Buiten de bebouwde kom is dat 40 kilometer per uur.
Op de rijbaan mag u maximaal 45 kilometer per uur rijden. 
Dat geldt binnen en buiten de bebouwde kom.
toon volledige bericht
Maargoed, Nederland zit dus helemaal vastgeroest in het oude denken van 'oei een motor' en 'het moet trappers hebben dan is het een fiets'. Zo ook voor een stuur, een zadel etc.

En voor auto industrie is dus alles mogelijk. Die hebben eigen rijbanen en krijgen heel veel ruimte in dit land. Ook daar ineens geen begrenzing op snelheid en vermogen. Terwijl ze wel 1500 kilo wegen en vooral een gevaar zijn voor omstanders. Terwijl bijv. op een eenwieler kom je vooral jezelf tegen als je als een idioot gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@stefanv Dat is altijd al geweest. Bromfietsen moesten ook trappers hebben tot 1985. Dus tot die tijd kon niemand op een scootermodel rijden omdat daar geen trappers op zaten en ook op niet scootermodellen zaten die trappers meer in de weg dan dat ze handig waren.

En nu rijdt heel Europa op stepjes met Europese goedkeuring (ik denk niet dat jouw wiel die heeft?) behalve Nederland.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
Marzman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:13:
@stefanv Dat is altijd al geweest. Bromfietsen moesten ook trappers hebben tot 1985. Dus tot die tijd kon niemand op een scootermodel rijden omdat daar geen trappers op zaten en ook op niet scootermodellen zaten die trappers meer in de weg dan dat ze handig waren.

En nu rijdt heel Europa op stepjes met Europese goedkeuring (ik denk niet dat jouw wiel die heeft?) behalve Nederland.
Ja klopt. In Belgie zijn de eenwielers ook al toegestaan. Helaas wil Nederland niet de regelgeving van een ander land overnemen maar echt zelf het wiel opnieuw uitvinden. De steps krijgen in 2023 / 2024 wetten en alles zonder stuur gaan ze later pas naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
LordSinclair schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:05:
[...]

Je geeft zelf aan dat je daar het levende bewijs van bent ;) Je trekt je er namelijk ook niks van aan.
jajaja ;) Maar ik bedoelde het anders. Zolang er nog geen regels zijn oftewel het valt nog in geen enkele classificatie dan is het nog voor meerdere interpretaties mogelijk

Zo was er een vrijwillige handhaver in het bos (op een scootmobiel) die fietsers wegstuurde maar mij liet doorrijden op het voetpad, want mijn wiel was elektrisch, net als zijn scootmobiel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-01 16:16
Heeft iemand een lijstje met welke e-steps nu legaal zijn? Die dus trapondersteuning hebben. Ik kan zelf niet veel meer vinden dan de Stapstep en Micro M1 Colibri NL als ik onder de 1000 euro kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashBang

FlashBang

Hoi.

Savkate schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:05:
Heeft iemand een lijstje met welke e-steps nu legaal zijn? Die dus trapondersteuning hebben. Ik kan zelf niet veel meer vinden dan de Stapstep en Micro M1 Colibri NL als ik onder de 1000 euro kijk.
Zelf doen / een kitje kopen voor een Xiaomi Essential/1S/Pro 2 etc. Klaar voor rond de 300-400 euro totaal afhankelijk van de step.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:23
stefanv schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:48:
[...]

jajaja ;) Maar ik bedoelde het anders. Zolang er nog geen regels zijn oftewel het valt nog in geen enkele classificatie dan is het nog voor meerdere interpretaties mogelijk

Zo was er een vrijwillige handhaver in het bos (op een scootmobiel) die fietsers wegstuurde maar mij liet doorrijden op het voetpad, want mijn wiel was elektrisch, net als zijn scootmobiel :9
Een vrijwillige handhaver op een scootmobiel die mensen wegstuurde :o ? Was dat niet gewoon iemand met een steekje los?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8WW5Rrvs8k3zxQxjN6IT03_lsM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qlVDAWtQXEM87bYaqeLgC7az.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreGTI
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 18:11
Misschien een beetje off-topic maar aan de andere kant zit hier wel kennis.

De Xiaomi is vrij eenvoudig om te bouwen mara is de aovo m365 pro op dezelfde wijze naar legaal om te bouwen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
DreGTI schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:25:
Misschien een beetje off-topic maar aan de andere kant zit hier wel kennis.

De Xiaomi is vrij eenvoudig om te bouwen mara is de aovo m365 pro op dezelfde wijze naar legaal om te bouwen? :+
Hangt eraf hoe handig je bent. Ik verwacht dat de firmware afwijkt van Xiaomi, dus je zal het niet 1-op-1 kunnen overnemen.

Maar verwacht geen hulp met een model die vrij onbekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 13:55

Goverman

not loaded

Wie weet ontstaat er binnenkort jurisprudentie over de step met elektrische ondersteuning...
Jongen (14) botst met omgebouwde elektrische step tegen auto: mocht hij hier de weg wel mee op?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Interessant, dan komt er mogelijk eindelijk eens een uitspraak over. Echter denk ik niet dat het gaat uitmaken wat er gezegd wordt.

Dit is gewoon een gevolg van het niet willen reguleren van de overheid. Trap ondersteuning is minder veilig op een step. had ook graag een minimum leeftijd erop gezien + helmplicht.

Er is gewoon een flinke vraag naar dit product en dat is ook niet meer te stoppen. De steps die ik zie rijden zijn vrijwel nooit omgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Net als vroeger met de trappers op een bromfiets. Minder veilig maar verplicht was dat vroeger.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is de vraag hier of een e-step met elektrische ondersteuning verzekerd is, of is de vraag of een e-step die omgebouwd is en daarna aan de regels zou voldoen verzekerd is.

wetgeving voor e-steps is er:
https://www.rijksoverheid...tep-met-trapondersteuning

zeflde regels als een e-fiets:
https://www.rijksoverheid...-elektrische-fiets-e-bike

Als de step voldoet aan de voorwaarden genoemd in de wetgeving valt het dus onder de fietsen en hoef je dus niet verzekerd te zijn.

Zoals ik het zie is de automobilist ongeacht schuld of niet de sigaar wat betreft schade verzekering.
Maar misschien zie ik het vekeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 12-06-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Laatst online: 30-05 08:02
Er is al eerder een zaak geweest die voor de rechter zou komen maar dat is blijkbaar nog steeds niet gebeurd. Zie een aantal pagina's terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27

JB

Cédric roelt!

Viper® schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Is de vraag hier of een e-step met elektrische ondersteuning verzekerd is, of is de vraag of een e-step die omgebouwd is en daarna aan de regels zou voldoen verzekerd is.

Als de step voldoet aan de voorwaarden genoemd in de wetgeving valt het dus onder de fietsen en hoef je dus niet verzekerd te zijn.

Zoals ik het zie is de automobilist ongeacht schuld of niet de sigaar wat betreft schade verzekering.
toon volledige bericht
Hoe werken die fatbikes dan precies? Ik zie die dingen nu ineens _overal_ in de "stad", maar zie niemand "trappen" :? Zit daar geen gashendel op?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51

pistole

Frutter

JB schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:43:
[...]

Hoe werken die fatbikes dan precies? Ik zie die dingen nu ineens _overal_ in de "stad", maar zie niemand "trappen" :? Zit daar geen gashendel op?
Die zijn dan waarschijnlijk ook niet legaal. Als je niet hoeft te trappen dan is het geen fiets maar een "brommer" (of vergelijkbaar). Dus o.a. helm- en verzekeringsplicht.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

pistole schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:07:
[...]

Die zijn dan waarschijnlijk ook niet legaal. Als je niet hoeft te trappen dan is het geen fiets maar een "brommer" (of vergelijkbaar). Dus o.a. helm- en verzekeringsplicht.
Geen idee hoe dat dan werkt zonder gashendel maar ik heb er amper/geen een zien trappen op zo’n ding al voorbij komend. Als je dan softwarematig eea snel kan aanpassen, kom je er makkelijk mee weg. Onbegrijpelijk eigenlijk. Jeugd van 14-16 jaar die zonder ook maar iets erop los kunnen, opvoeren ook geen probleem en een step is drama.

Mocht je de step ondersteuning ook zodanig aan kunnen passen dat ie blijft gaan (kick/boost), is dat ook leip natuurlijk.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51

pistole

Frutter

Tja, gebrek aan duidelijke regelgeving én handhaving = free for all. Dat zie je dus overal terug in de vorm van (al dan niet bewust) asociaal gedrag.

Als je vroegâh geen geldige verzekering had met je brommertje dan hadden ze je meestal erg snel te pakken (mij wel in ieder geval ;) )!

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

pistole schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:33:
Tja, gebrek aan duidelijke regelgeving én handhaving = free for all. Dat zie je dus overal terug in de vorm van (al dan niet bewust) asociaal gedrag.

Als je vroegâh geen geldige verzekering had met je brommertje dan hadden ze je meestal erg snel te pakken (mij wel in ieder geval ;) )!
Jup. Daarbij valt het minder snel op want “fiets” ipv step.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Benieuwd hoe het werkt, als de automobilist fout is.

https://www.1limburg.nl/1...ep-aangereden-in-roermond

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 19:33
JB schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:00:
Benieuwd hoe het werkt, als de automobilist fout is.
En waar haal je uit dat de automobilist fout zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vassago schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

En waar haal je uit dat de automobilist fout zat?
Dat haal ik er niet uit :? Tot nu toe is er volgens mij nog geen enkel voorval beoordeeld en/of verzekeringtechnisch afgehandeld? Het ombouwen tot stap ondersteuning maakt het nog vager.

Zelfs met het “eigen terrein” gebruik heb je geen aansprakelijkheidsverzekering dus dat het verkocht mag worden in NL is gewoon achterlijk zonder regels, laat staan dat de politie de ingenomen steps nadien ook weer verkoopt 7(8)7

[ Voor 24% gewijzigd door JB op 13-08-2023 21:42 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Viper® schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:58:
[...]

toon volledige bericht
De vraag hier is volgens mij; heeft de rechter een punt dat de step na het ombouwen gekeurd had moeten worden?

Het artikel van Bright hieromtrent schrijft;
Naar aanleiding van een ongeluk waarbij een 14-jarige jongen op een e-step tegen een auto botste, heeft de kantonrechter geoordeeld dat de 'legale' omgebouwde elektrische step met 'stepondersteuning' toch eerst gekeurd had moeten worden.
https://www.bright.nl/nie...ische-steppen-legaal.html

Een deskundige gaat nu beoordelen of de step voldoet, maar dat is nog steeds iets anders dan keuren na ombouwen :D Wat een land...

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 15-08-2023 15:34 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ANWB stopt met verzekeren fatbikes ivm diefstal maar ook vanwege;
Gevaarlijke situaties

Behalve het diefstalprobleem speelt ook het ombouwen van fatbikes: de ANWB wijst erop dat veel eigenaren hun fatbike na aankoop opvoeren en een gashendel aanbrengen. Van Workum noemt het opvoeren en ombouwen van fatbikes "een gevaarlijke trend".
https://nos.nl/artikel/24...l-in-amsterdam-90-procent

Benieuwd of de e-step hierdoor ook weer verder weg ebt...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13
De overheid loopt behoorlijk achter de feiten aan, inmiddels komen allerlei diverse elektrische voertuigen uit hoeken en gaten en is er nog steeds geen duidelijkheid.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• JB

JB

Cédric roelt!

Blijft weer angstvallig stil omtrent;

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBDHA:2023:8146
Keuring

De rechter heeft nu geoordeeld dat de step voor het betreden van de openbare weg gekeurd had moeten worden, omdat het voertuig aanpast is. Deze keuring gebeurt nu achteraf door een nog aan te wijzen deskundige. De rechter wil weten of de omgebouwde step voldoet aan de eisen van een elektrische step met trapondersteuning.

De uitspraak kan ook gevolgen hebben voor andere elektrische stepjes die later aangepast zijn tot stepjes met trapondersteuning, zegt letselschadeadvocaat Suzanne van Reedt Dortland van AK Advocaten uit Etten-Leur. "Op basis van deze uitspraak rijden de stepjes nu illegaal rond." Tegelijkertijd: "Dit is 'maar' één uitspraak van één kantonrechter, maar het is wel de eerste in zijn soort", aldus Van Reedt Dortland.

Begin juli wordt bekend wie de deskundige is die de step gaat onderzoeken. Een definitieve rechterlijke uitspraak is er waarschijnlijk niet voor begin 2024.
Iemand meer nieuws hieromtrent kunnen vinden inmiddels?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Ik ben aan het kijken naar een Inokim OXO
Heb ze in de VS gezien.
Super mooi en degelijk spul.

Maar in Nl nog niet road aproved
Wel een bereik van 60 / 70 KM

Snelheid is wel rond de 60 Km/u

Wat zijn de mogelijkheden om een e-step via de RDW te laten keuren .

Wat zijn de kosten en is het mogelijk ?

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashBang

FlashBang

Hoi.

Raoul.TLS schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:44:
Ik ben aan het kijken naar een Inokim OXO
Heb ze in de VS gezien.
Super mooi en degelijk spul.

Maar in Nl nog niet road aproved
Wel een bereik van 60 / 70 KM

Snelheid is wel rond de 60 Km/u

Wat zijn de mogelijkheden om een e-step via de RDW te laten keuren .

Wat zijn de kosten en is het mogelijk ?
vergeet het maar
Dat "kan" ja, als hij voldoet aan de eisen van een bijzonder bromfiets; https://www.rdw.nl/over-r...rs/bijzondere-bromfietsen
Wie kan een aanvraag indienen?
Een fabrikant, importeur of distributeur die aan de eisen in het kader voldoet kan een aanvraag indienen.
Kosten
De kosten voor testen of beoordelingen voorafgaand aan de aanvraag komen voor rekening van de aanvrager. Ook de kosten van de technische keuring van het voertuig, de beoordeling van het kwaliteitssysteem en de kosten van toezicht door de RDW zijn voor de aanvrager. Dergelijk keuringen zijn maatwerk, er gelden geen vaste tarieven. De uiteindelijke kosten worden berekend aan de hand van het geldend uurtarief van 128 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
FlashBang schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

vergeet het maar
Dat "kan" ja, als hij voldoet aan de eisen van een bijzonder bromfiets; https://www.rdw.nl/over-r...rs/bijzondere-bromfietsen

[...]

[...]
Het is sinds het stint ongeval niemand meer gelukt om nog een voertuig gekeurd te krijgen.
Dus inderdaad, vergeet het maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
In België en Duisland zijn sommige e-steps gewoon legaal.

Is er een mogelijkheid dat als je in die landen woont of een geldig adres heb dat je met je e-step van daar ook in Nederland mag rijden

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Raoul.TLS schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:04:

Is er een mogelijkheid dat als je in die landen woont of een geldig adres heb dat je met je e-step van daar ook in Nederland mag rijden
Nee. Dat mag niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als deze een gelijkvormigheidsattest heeft en niet harder dan 25 of 45 km/u gaat...
https://www.vlaanderen.be/een-elektrische-step-zonder-zadel
https://www.vlaanderen.be/een-elektrische-step-met-zadel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 19:33
En wat hebben die sites te maken met de regelgeving in NL :?

[ Voor 4% gewijzigd door vassago op 05-10-2023 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:58

Er is zoveel dat je in het buitenland wel mag en in Nederland niet. Ik hoop eigenlijk dat er een keer streng gehandhaafd gaat worden en dat al dat onverzekerde spul van de weg wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

vassago schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:28:
En wat hebben die sites te maken met de regelgeving in NL :?
Die met zadel zijn (mits gekeurd en verzekerd) een "aangewezen bromfiets" en als zodanig toegestaan lijkt mij.
https://ak-advocaten.eu/l...-nederlandse-straatbeeld/

Ze hebben namelijk dan ook een bromfietsplaatje achterop, helmplicht en rijbewijs AM vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Zie nu dat de elektrische skateboards en monowheels weer even aandacht krijgen in het nieuws;

https://www.verkeersnet.n...ds-op-de-weg/?gdpr=accept

Hoe zit het met de elektrische steps? Blijft wederom angstvallig stil (zoals met heel veel in Nederland...) :z

Mijn boefje is liev!

• Svrooij86
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05 22:38
Nu er een compleet andere regering komt, zou dat wellicht ook nog gevolgen hebben voor electrische steps al dan niet met ondersteuning.

Ik meen dat er inmiddels een rechtzaak is geweest, maar kan niks vinden over de uitspraak.
Zelf ben ik nog steeds op een datum voor mijn rechtzaak aan het wachten.

Zullen we een crowdfunding doen zodat ik een advocaat kan regelen die hier hard tegenin kan gaan? En steps met ondersteuning eindelijk voor iedereen worden toegelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Svrooij86 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:27:
Nu er een compleet andere regering komt, zou dat wellicht ook nog gevolgen hebben voor electrische steps al dan niet met ondersteuning.

Ik meen dat er inmiddels een rechtzaak is geweest, maar kan niks vinden over de uitspraak.
Zelf ben ik nog steeds op een datum voor mijn rechtzaak aan het wachten.

Zullen we een crowdfunding doen zodat ik een advocaat kan regelen die hier hard tegenin kan gaan? En steps met ondersteuning eindelijk voor iedereen worden toegelaten?
Heb je al een update?

Zag dat de Mediamarkt en Decathlon weer vol in het nieuws zijn met hun stepjes. Wat een land leven we toch in 8)7

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:16
JB schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:59:
[...]

Heb je al een update?

Zag dat de Mediamarkt en Decathlon weer vol in het nieuws zijn met hun stepjes. Wat een land leven we toch in 8)7
En hoezo dan? Ik vind het namelijk steeds erger worden met mensen hun eigen verantwoordelijkheid. Er is genoeg te koop wat je niet overal mag gebruiken. Ga je nu ondernemers het kwalijk nemen dat ze geld willen verdienen?

Met een crossmotor zonder kenteken mag je de weg ook niet op, maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Idem met deze steps, en dat weet iedereen maar al te goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
cavanta schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:14:
[...]

En hoezo dan? Ik vind het namelijk steeds erger worden met mensen hun eigen verantwoordelijkheid. Er is genoeg te koop wat je niet overal mag gebruiken. Ga je nu ondernemers het kwalijk nemen dat ze geld willen verdienen?

Met een crossmotor zonder kenteken mag je de weg ook niet op, maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Idem met deze steps, en dat weet iedereen maar al te goed.
Exact. Gek genoeg heeft ongeveer elke tokkie altijd al dit soort dingen, nooit geld, nooit werken maar wel allde gadgets als 1e (uiteraard illegaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JB schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:59:
[...]

Heb je al een update?

Dat is in Belgie zelfs verboden (en nieuws), een stepje dat 70 km/u haalt bij de mediamarkt.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cc12
Aldusso schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:03:
[...]

Exact. Gek genoeg heeft ongeveer elke tokkie altijd al dit soort dingen, nooit geld, nooit werken maar wel allde gadgets als 1e (uiteraard illegaal)
Zo, alle vooroordelen even op een rijtje gezet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
cc12 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:24:
[...]

:) Klopt, ik baseer me dan wel op de tokkies in mijn tokkiestraat. Voorbeeld tokkies ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Er is toch wel de verwachting dat een groot bedrijf als Mediamarkt dat vrijwel exclusief aan consumenten verkoopt duidelijkheid biedt over de legaliteit van hun producten. Je mag daar verwachten dat een zaklamp niet te fel is, een walkie-talkie zonder certificaat te gebruiken is, een router het juiste zendbereik toepast etc.

Een elektrische step die zo verkocht wordt maar waar je alleen op privéterrein mee mag rijden is als een auto die niet meer door de APK komt, de verwachtingen van de overgrote meerderheid matchen daar gewoon niet met wat de werkelijke situatie is, dus moet er duidelijk bij worden gezet dat je er niet mee op de openbare weg mag.

Ondertussen zie ik hier steeds meer onewheels en elektrische skateboards rondrijden, de politie doet er weinig/niks aan, dus tijd dat de wetgeving hier mee wordt aangepast. Of tijd dat er gewoon een kentekenplicht komt voor alle elektrisch aangedreven voertuigen op de weg, meteen ook die levensgevaarlijke elektrische fietsen erbij pakken :) Dan filteren we ook rare Chinese rommel die niet aan Europese eisen voor elektra voldoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:50
Oon schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Er is toch wel de verwachting dat een groot bedrijf als Mediamarkt dat vrijwel exclusief aan consumenten verkoopt duidelijkheid biedt over de legaliteit van hun producten. Je mag daar verwachten dat een zaklamp niet te fel is, een walkie-talkie zonder certificaat te gebruiken is, een router het juiste zendbereik toepast etc.

Een elektrische step die zo verkocht wordt maar waar je alleen op privéterrein mee mag rijden is als een auto die niet meer door de APK komt, de verwachtingen van de overgrote meerderheid matchen daar gewoon niet met wat de werkelijke situatie is, dus moet er duidelijk bij worden gezet dat je er niet mee op de openbare weg mag.

Ondertussen zie ik hier steeds meer onewheels en elektrische skateboards rondrijden, de politie doet er weinig/niks aan, dus tijd dat de wetgeving hier mee wordt aangepast. Of tijd dat er gewoon een kentekenplicht komt voor alle elektrisch aangedreven voertuigen op de weg, meteen ook die levensgevaarlijke elektrische fietsen erbij pakken :) Dan filteren we ook rare Chinese rommel die niet aan Europese eisen voor elektra voldoet
Ik heb het idee dat de enige manier om deze casus vooruit te helpen een groot ongeluk is. Het liefst met minderjarigen. :/ Hoe kan een vraagstuk zoals deze zolang dooretteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

[...]
Deze vergelijking gaat nogal mank...

Deze steps zijn wel bedoeld om op de openbare weg te gebruiken, dat het in NL verboden is, is natuurlijk bijzonder krom ondertussen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Gutteguttegut schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:21:
[...]

Deze vergelijking gaat nogal mank...

Deze steps zijn wel bedoeld om op de openbare weg te gebruiken, dat het in NL verboden is, is natuurlijk bijzonder krom ondertussen.
Zolang ze niet aan de Nederlandse wegenverkeerswet voldoen horen ze simpelweg niet op de openbare weg en veel van die rommel is gewoonweg niet geschikt voor de openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

D.deJong schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Zolang ze niet aan de Nederlandse wegenverkeerswet voldoen horen ze simpelweg niet op de openbare weg en veel van die rommel is gewoonweg niet geschikt voor de openbare weg.
Dat is wat anders, maar ik weet voor 99,99999999999999999% zeker dat alle fabrikanten van stepjes de openbare weg in gedachten had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Gutteguttegut schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:37:
[...]
Dat is wat anders, maar ik weet voor 99,99999999999999999% zeker dat alle fabrikanten van stepjes de openbare weg in gedachten had ;)
In gedachte zie ik er uit als George Clooney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

D.deJong schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:26:
[...]

In gedachte zie ik er uit als George Clooney
Ik weet voor 99,99999999999999999% zeker dat jouw moeder dat anders ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Gutteguttegut schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:47:
[...]
Ik weet voor 99,99999999999999999% zeker dat jouw moeder dat anders ziet ;)
Jouw moeder dan weer juist van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

cc12 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:24:
[...]

Voel je je aangesproken als tokkie? :p Hij zegt tokkies dan zet je toch al een bepaalde groep neer, hij kan moeilijk schrijven over tokkies die hard werken, de deur open houden voor hun vrouw, jou voor laten gaan bij de kassa als je maar twee dingetjes gekocht hebt etc.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

banaliteit schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:21:
[...]

Ik heb het idee dat de enige manier om deze casus vooruit te helpen een groot ongeluk is. Het liefst met minderjarigen. :/ Hoe kan een vraagstuk zoals deze zolang dooretteren.
Die gebeuren ook wekelijks met de fatbikes. Geen reet wordt er aan gedaan hier. De fietsenlobby en weet ik wat voor krachten er nog meer spelen, houden dit soort dingen allemaal tegen waardoor we er op typische Hollandse wijze weer allerlei manieren voor gaan bedenken om het te omzeilen.

Fatbikes mogen wel op de weg zonder helm, waarbij het gros niet eens 16 jaar is 8)7
Stepjes worden verkocht met de opmerking dat ze niet op de openbare weg mogen 8)7

Pak het aan, regel het, maar nee wij zijn als enige land in de EU vaag met deze shit. Bij _alle_ andere EU crap hoor je "ja dat moeten we van de EU" :z :F

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cc12
JB schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Die gebeuren ook wekelijks met de fatbikes. Geen reet wordt er aan gedaan hier. De fietsenlobby en weet ik wat voor krachten er nog meer spelen, houden dit soort dingen allemaal tegen [...]
Je moet duidelijk zijn wie je precies de fietsenlobby bedoeld, waarschijnlijk bedoel je de importeurs, handelaren en fabrikanten .

Veel gewone fietsers en hun belangenbehartigers geven aan wat de problemen zijn die een deel van de bestuurders van elektrische (fat)bikes veroorzaken.

Mijn inziens zou het volgende moeten gebeuren:

1. Helmplicht
2. Kentekenplicht
3. Een verplicht WA-verzekering
4. Inperking dat een bestuurder van een elektrisch/motorisch aangedreven fiets/step/voertuig wettelijke wordt gezien als de zwakke verkeersdeelnemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukdr98
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-06 18:31
Hallo beste mensen,

Ik zie een hele tafel vol aan informatie, maar ik kan de rode draad er totaal niet in vinden.

Ik lees steps ombouwen, steps geniepig via half onbekende sites kopen die dan toch net een gashendel hebben en dan die zelf verwijderen. Dat maakt het allemaal veel te vaag toch(ik snap het trouwens volledig als je een fanatieke techneut bent, gewoon dedicated). Ik zoek de groene draad.

Zelf ben ik via Bright als enige tot nu toe de: StapStep tegengekomen:
https://stapstep.nl/produ...ep?variant=42637923057858

Maar die prijzen zijn weer van de dolle, dat gaan we dus echt niet doen. Daar betaal je toch max €350 voor? Huren heeft ook geen zin want dan moet je naar Landal ofzo gaan en dat is 4 uur reizen.

Moet je eerlijk zeggen dat ik ook wel bijna geneigd was om zo'n Xiaomi te kopen die illegaal is maar kwalitatief beter en gewoon een lager prijskaartje. Maarja, ik heb geen zin in gezeik. Voelt ook niet lekker als je die hebt dan.

Ik zit een beetje tussen wal en schip of het echt een aankoop voor mij is, ik heb hem niet alledaags naar werk nodig ofzo, maar het komt wel steeds terug in mijn gedachten. Maar ik ben ook gewoon van de hebbedingetjes. Maar volgensmij is het ook een pracht handig ding als je het wel hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Svrooij86
@luukdr98 het is gewoon nog steeds een bende met de regels.

Ik heb zelf een step omgebouwd en bijna twee jaar geleden een boete gekregen, ben in beroep gegaan en sindsdien ligt mijn beroep op de stapel. Het OM weigert naar de rechter te gaan hiermee. Iemand anders in hetzelfde schuitje heeft 3 jaar na de boete een brief gekregen dat ze de zaak seponeren.

De uitkomst van seponeren is dat je niet vervolgt wordt dus dat is goed, maar het andere gevolg is dat er geen jurisprudentie komt. Op mij komt dit over dat ze gewoon geen zin hebben dat een rechter zich uitspreekt over deze situatie en dat dit dan voor de rest van Nederland geldt.

Ik heb echt het idee dat voor die StapStep gewoon hetzelfde geldt, ik vermoed dat je daar ook gewoon een boete voor krijgt en dan kan je zelf ook in beroep gaan. Maar ik hoop dat ik het mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdr98
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-06 18:31
@Svrooij86 wat zou je mij dan adviseren rij-praktisch gezien? De meest veilige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49

franssie

Save the albatross

Het grote probleem van het ontbreken van jurisprudentie is dat ook de wa Verzekeringen geen duidelijkheid hebben over wat nu wel en niet toegestaan is.
Je zou een rechtspraak moeten kunnen afdwingen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 23:07
luukdr98 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:11:
Ik zit een beetje tussen wal en schip of het echt een aankoop voor mij is, ik heb hem niet alledaags naar werk nodig ofzo, maar het komt wel steeds terug in mijn gedachten. Maar ik ben ook gewoon van de hebbedingetjes. Maar volgensmij is het ook een pracht handig ding als je het wel hebt.
Bij twijfel, niet kopen. Al helemaal niet wanneer je er geen use case voor hebt.
Er worden al veel te veel spullen gekocht voor de heb of de leuk, doe je het milieu geen plezier mee.....
Overigens ben ik van mening dat er betere handhaving zou moeten komen op het gebruik van illegale steps, fatbikes en opgevoerde e-bikes, maar ja, die nieuwe regering hé.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svrooij86
luukdr98 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:23:
@Svrooij86 wat zou je mij dan adviseren rij-praktisch gezien? De meest veilige optie.
Ik geef geen advies over steps, ik probeerde enkel de juridische situatie van dit moment uit te leggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Svrooij86 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:59:
[...]

Ik geef geen advies over steps, ik probeerde enkel de juridische situatie van dit moment uit te leggen. ;)
Toentertijd was er ook een ander ongeluk met een omgebouwde step. Daar heb ik ook niks meer van gehoord. Bizar dat het allemaal zo gaat eigenlijk.
Eisende partij stelt gedaagde partij aansprakelijk voor de schade als gevolg van een aanrijding. De aanrijding vond plaats tussen de bestuurder van een personenauto en een elektrische step. Partijen stellen over en weer dat de ander de aanrijding heeft veroorzaakt. Eisende partij stelt verder dat de elektrische step niet op de openbare weg mocht omdat er voor de step, namelijk een bijzondere bromfiets, geen goedkeuring is gegeven. Gedaagde partij stelt dat de elektrische step, na het ombouwen, voldoet aan de vereisten van een elektrische step met stapondersteuning. Deze steps worden gelijkgesteld aan een elektrische fiets. De bestuurder van de step is daarom volgens gedaagde partij een zwakke verkeersdeelnemer. Een deskundige moet beoordelen of de step (technisch) veilig was om op de openbare weg te mogen.

[ Voor 52% gewijzigd door JB op 19-06-2024 21:15 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AZQ
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:20

AZQ

Qua legalisering in de politiek heb ik deze motie uit 2021 kunnen vinden maar daar is tegen gestemd: https://ikzoekeenmotie.nl/document/2021D25306 Lijkt wel de omgekeerde wereld gezien het stemgedrag van de partijen, waarom zijn juist de linkse/groene partijen tegen?

Als ik voor woon/werk een elektrische step (+ trein) kon gebruiken zou ik serieus overwegen om mijn auto te verkopen, ik denk niet dat ik de enige ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:52
AZQ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:49:
Qua legalisering in de politiek heb ik deze motie uit 2021 kunnen vinden maar daar is tegen gestemd: https://ikzoekeenmotie.nl/document/2021D25306 Lijkt wel de omgekeerde wereld gezien het stemgedrag van de partijen, waarom zijn juist de linkse/groene partijen tegen?

Als ik voor woon/werk een elektrische step (+ trein) kon gebruiken zou ik serieus overwegen om mijn auto te verkopen, ik denk niet dat ik de enige ben.
Ik koop er ook gelijk 1. Nu heb ik 2 busritjes en een treinreis. Die 2 busritjes verzieken het helemaal, want er gaat gewoon te veel mis met 2 overstaps. Zeker met 3-4 minuten overstap voor beide. Ik sta echt zo vaak voor niks rond de 30 minuten te wachten op de volgende bus. Ik ga alleen woensdag (soms ook dinsdag) naar kantoor, dus daarvoor toch een scooter aangeschaft. Die gaat er gelijk uit als ik dit kan opvangen met een stepje + trein. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:14

Omdat er meer meespeelt bij dit soort moties zoals veiligheid en de te verwachten toename van verkeersslachtoffers bijvoorbeeld. Kleine wielen (ook in combinatie met hard remmen) en een smal stuur zijn geen top combinatie in situaties dat je snel moet ingrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AZQ
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:20

AZQ

Mother_lepard schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Omdat er meer meespeelt bij dit soort moties zoals veiligheid en de te verwachten toename van verkeersslachtoffers bijvoorbeeld. Kleine wielen (ook in combinatie met hard remmen) en een smal stuur zijn geen top combinatie in situaties dat je snel moet ingrijpen.
Als ik hier even kijk: https://www.evz.de/en/rei...egulations-in-europe.html lijkt Nederland echt een uitzondering te zijn qua legalisering in de EU. Zelfs in landen als Frankrijk waar je tweederangs burger bent als je niet in een auto zit en fietspaden nog niet zijn uitgevonden is het legaal. Dan kan het toch nooit zo zijn dat in een land waar overal fietspaden zijn (die specifiek gemaakt zijn voor vervoer <25kmh) het gevaarlijker is om rond te tuffen op je stepje dan op de rijbaan in Frankrijk of Italië?

Moderne steps hebben trouwens gewoon schijfremmen en engine braking, die remmen makkelijk een gemiddelde omafiets eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

AZQ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:41:
[...]

Als ik hier even kijk: https://www.evz.de/en/rei...egulations-in-europe.html lijkt Nederland echt een uitzondering te zijn qua legalisering in de EU. Zelfs in landen als Frankrijk waar je tweederangs burger bent als je niet in een auto zit en fietspaden nog niet zijn uitgevonden is het legaal. Dan kan het toch nooit zo zijn dat in een land waar overal fietspaden zijn (die specifiek gemaakt zijn voor vervoer <25kmh) het gevaarlijker is om rond te tuffen op je stepje dan op de rijbaan in Frankrijk of Italië?

Moderne steps hebben trouwens gewoon schijfremmen en engine braking, die remmen makkelijk een gemiddelde omafiets eruit.
Omdat het Europese wetgeving is, maar wel Europese wetgeving die landen zelf mogen invullen. Net als met B rijbewijs rijden op een 125 CC motor wat in veel Europese landen mag (maar niet in Nederland).

Belgie had eigen wetgeving over stepjes (het mocht op een lagere snelheid), maar toen de Europese regel kwam hebben ze de eigen regel afgeschaft en zijn ze die gaan volgen (en kwamen er snellere stepjes die nu 25 km/u kunnen).

Een omafiets is dan weer verboden in Belgie (omdat die maar een rem heeft).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 21-06-2024 12:19 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Marzman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Een omafiets is dan weer verboden in Belgie (omdat die maar een rem heeft).
In België mag er ook niemand achterop op de bagagedrager.
Dat mag daar alleen op een goedgekeurde zitplaats met voetsteunen....

https://www.evocaat.be/nl...-nemen-op-uw-bagagedrager

[ Voor 12% gewijzigd door Coach4All op 21-06-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

In Frankrijk zijn ook de Monowheels op 110km wegen legaal (tenminste ik heb ze regelmatig zien gaan met hoge snelheid...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mother_lepard
AZQ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:41:
[...]

Omdat men in NL over het algemeen meer bezig is met verkeersveiligheid dan de andere landen en niet geheel onterecht. Schijfremmen mooi, maar kleine wielen hebben weinig grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Mother_lepard schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:07:
[...]Omdat men in NL over het algemeen meer bezig is met verkeersveiligheid dan de andere landen en niet geheel onterecht. Schijfremmen mooi, maar kleine wielen hebben weinig grip.
Plus dat het zwaartepunt op een step heel anders is dan op een fiets of motor.
Rem je hard met een step dan vlieg je hoogstwaarschijnlijk over het kleine stuurtje heen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cc12
[...]

Omdat er genoeg alternatieven zijn: vouwfiets, deelfiets, deelscooter, speedelec, een tweede fiets in de stad waar je werkt.

Het probleem is vaak dat mensen gewend zijn aan het gemak van een auto en dáárom niet gemakkelijk uit hun auto te krijgen zijn. En zo zoeken ze naar een excuus om hun auto te blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Laatst online: 14:46

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik heb ergens nog hoop dat Barry Madlener als nieuwe infra minister iets fatsoenlijks gaat doen met stepbeleid. Hij was met die helmplicht ook al zo van wat een onzin, laat mensen lekker zonder helm rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cc12
Woohooo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:23:
Ik heb ergens nog hoop dat Barry Madlener als nieuwe infra minister iets fatsoenlijks gaat doen met stepbeleid. Hij was met die helmplicht ook al zo van wat een onzin, laat mensen lekker zonder helm rijden.
Totdat de ziektekostenpremies extra gaan stijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Laatst online: 14:46

Woohooo

Smilie, James Smilie

cc12 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:26:
[...]

Totdat de ziektekostenpremies extra gaan stijgen....
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
'In Amsterdam heeft de helmplicht in elk geval wel gunstig uitgepakt. Het aantal ongevallen waarbij een snorfietser letsel heeft opgelopen is er behoorlijk gedaald.'

Bron: https://www.anwb.nl/verke...tsen-vanaf-1-januari-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:26
luukdr98 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:11:

Zelf ben ik via Bright als enige tot nu toe de: StapStep tegengekomen:
https://stapstep.nl/produ...ep?variant=42637923057858
De StapStep is "legaal". Dat betekent dat het geen goedgekeurd product is maar een gevaarlijk en onhandig ding dat door de mazen van de wet glipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svrooij86
[...]

Omdat men in NL over het algemeen meer bezig is met verkeersveiligheid dan de andere landen en niet geheel onterecht. Schijfremmen mooi, maar kleine wielen hebben weinig grip.
Dit is echt off-topic. Een elektrische step die met +/- 20 op het fietspad rijdt is echt niet veel gevaarlijker dan een 12 jarige op een opgevoerde elektrische fiets (fatbike). Ja ik zou zeggen dat bejaarden beter niet op een step kunnen stappen, maar ik zou ook zeggen dat je boven de 65 beter niet meer op een motor kan gaan zitten.

Laten we even doorgaan over hoe steps (al dan niet met step ondersteuning en zonder gashendel) legaal de weg op kunnen in Nederland, en stoppen met praten over compleet subjectieve opmerkingen over veiligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mother_lepard
Svrooij86 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:30:
[...]

Dit is echt off-topic. Een elektrische step die met +/- 20 op het fietspad rijdt is echt niet veel gevaarlijker dan een 12 jarige op een opgevoerde elektrische fiets (fatbike). Ja ik zou zeggen dat bejaarden beter niet op een step kunnen stappen, maar ik zou ook zeggen dat je boven de 65 beter niet meer op een motor kan gaan zitten.
Als je een step het fietspad op wilt hebben is veiligheid juist on topic. Dat het niet in je straatje past is wat anders.

Overigens een opgevoerde fatbike mag het fietspad niet op, dus ik snap je voorbeeld niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sendak239 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:35:
[...]

De StapStep is "legaal". Dat betekent dat het geen goedgekeurd product is maar een gevaarlijk en onhandig ding dat door de mazen van de wet glipt.
Zoals als zo veel dingen. De Mercedes traktors voor 16 jarigen, de Piagio MP3, wat nog kan met grijze kentekens etc.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:29
[...]

Waar komt "kleine wielen hebben weinig grip" vandaan? Grip is in de hoofdzaak alleen afhankelijk van de frictiecoefficient tussen het rubber en het asfalt. Met dezelfde compositie rubber maakt het geen klap uit of het wiel groter is of kleiner.

Waarschijnlijk is het een misvatting van "minder contactoppervlak", wat foutief als "minder grip" wordt geinterpreteerd. De daadwerkelijke wrijving (kinetisch of statisch, maakt niet uit) schaalt daar niet mee. Het is een combinatiefunctie van contactoppervlak & druk, die elkaar omgekeerd evenredig beinvloeden. Bij hetzelfde totaalgewicht, resulteert een kleiner contactoppervlak in een evenzoveel grotere druk op dat contactoppervlak, waarbij de totale wrijving (='grip') gelijk blijft.

Als wieldiameter daar een functie van was, zouden skeelers of skates geen bestaansrecht hebben. Dan zouden karts met hun miniwieltjes nooit meer mechanische grip dan een sportauto kunnen hebben.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dokter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 16:48
In mijn stad wordt de betaald parkeren diameter steeds verder uitgebreid waardoor ik ook steeds verder van mijn werk moet parkeren. Op zich prima, maar het is niet zo dat er opeens meer (pendel)bussen rijden vanaf de gratis parkeerlocaties.

Ik had daarom een oude fiets op zo'n locatie gezet om ermee naar mijn werk te kunnen fietsen, maar die was binnen een maand gejat.

Zo'n e-step is dan wel echt een uitkomst. Dus ik heb een 2e-hands AOVO M365 Pro gekocht. Maar de kans op een flinke boete zorgt ervoor dat ik niet ontspannen op de step rij.

Ombouwen tot stap-e-step lijkt me daarom een prima optie. Helaas lijkt de AOVO M365 Pro heel erg op de M365 Pro van Xiaomi, maar lijkt deze niet zomaar om te bouwen te zijn. (Zie https://www.stepombouw.nl/geschikte-modellen/xiaomi-clones)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Svrooij86 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:30:
[...]Dit is echt off-topic. Een elektrische step die met +/- 20 op het fietspad rijdt is echt niet veel gevaarlijker dan een 12 jarige op een opgevoerde elektrische fiets (fatbike). Ja ik zou zeggen dat bejaarden beter niet op een step kunnen stappen, maar ik zou ook zeggen dat je boven de 65 beter niet meer op een motor kan gaan zitten.
Laten we even doorgaan over hoe steps (al dan niet met step ondersteuning en zonder gashendel) legaal de weg op kunnen in Nederland, en stoppen met praten over compleet subjectieve opmerkingen over veiligheid.
Laten we even stoppen met het generaliseren.
Ik rij al meer dan 40 jaar motor (zomer en winter, zonder ongevallen) en ik weet zeker dat die rij-ervaring mij tot een veilig persoon op de weg maakt, zowel voor mezelf als voor de medeweggebruikers. En waarschijnlijk over 20 jaar nog steeds.
Verder denk ik dat je nog nooit op een step hebt gestaan (en in het geval van wel, nog nooit een noodstop ermee gemaakt), want dan zou je weten dat een step op die snelheid wel degelijk gevaarlijk is. Vergelijken met een fatbike is appels met peren vergelijken, opgevoerde fatbikes al helemaal want die voldoen niet aan de wet.
Overigens, wat valt er bij jou onder bejaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Boxman schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:02:
[...]Waar komt "kleine wielen hebben weinig grip" vandaan? Grip is in de hoofdzaak alleen afhankelijk van de frictiecoefficient tussen het rubber en het asfalt. Met dezelfde compositie rubber maakt het geen klap uit of het wiel groter is of kleiner.

Waarschijnlijk is het een misvatting van "minder contactoppervlak", wat foutief als "minder grip" wordt geinterpreteerd. De daadwerkelijke wrijving (kinetisch of statisch, maakt niet uit) schaalt daar niet mee. Het is een combinatiefunctie van contactoppervlak & druk, die elkaar omgekeerd evenredig beinvloeden. Bij hetzelfde totaalgewicht, resulteert een kleiner contactoppervlak in een evenzoveel grotere druk op dat contactoppervlak, waarbij de totale wrijving (='grip') gelijk blijft.

Als wieldiameter daar een functie van was, zouden skeelers of skates geen bestaansrecht hebben. Dan zouden karts met hun miniwieltjes nooit meer mechanische grip dan een sportauto kunnen hebben.
Tja, wel eens van zwaartepunt gehoord? Op een step kun je je niet opvangen, gewicht met een bepaalde snelheid heeft de neiging rechtdoor te gaan, op een step resulteert dat in een high-sider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Topicstarter
Dr.Dokter schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:25:
In mijn stad wordt de betaald parkeren diameter steeds verder uitgebreid waardoor ik ook steeds verder van mijn werk moet parkeren. Op zich prima, maar het is niet zo dat er opeens meer (pendel)bussen rijden vanaf de gratis parkeerlocaties.

Ik had daarom een oude fiets op zo'n locatie gezet om ermee naar mijn werk te kunnen fietsen, maar die was binnen een maand gejat.

Zo'n e-step is dan wel echt een uitkomst. Dus ik heb een 2e-hands AOVO M365 Pro gekocht. Maar de kans op een flinke boete zorgt ervoor dat ik niet ontspannen op de step rij.

Ombouwen tot stap-e-step lijkt me daarom een prima optie. Helaas lijkt de AOVO M365 Pro heel erg op de M365 Pro van Xiaomi, maar lijkt deze niet zomaar om te bouwen te zijn. (Zie https://www.stepombouw.nl/geschikte-modellen/xiaomi-clones)
Klopt, er zijn zo veel verschillende clones waar maar een kleinere batch van gemaakt is. Het is de tijd en moeite niet waard om het protocol te reverse engineren voor een model die bijna niemand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Yaksa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Tja, wel eens van zwaartepunt gehoord? Op een step kun je je niet opvangen, gewicht met een bepaalde snelheid heeft de neiging rechtdoor te gaan, op een step resulteert dat in een high-sider.
Daar heb ik zeker van gehoord, en zwaartepunt heeft absoluut niks te maken met gripniveaus van de banden. 8)7

Het ontgaat mij echt volledig waarop je mij aan denkt te spreken als reactie op mijn post.

[ Voor 9% gewijzigd door Boxman op 26-06-2024 13:16 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:37
Boxman schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Daar heb ik zeker van gehoord, en zwaartepunt heeft absoluut niks te maken met gripniveaus van de banden. 8)7

Het ontgaat mij echt volledig waarop je mij aan denkt te spreken als reactie op mijn post.
Volgens mij bedoelt boxman Yaksa remvertraging.

Zwaartepunt heeft niks met grip te maken nee. Maar als we over remvertraging praten, dan speelt de houding op de step (zwaartepunt) en de plaats/stand van het voorwiel mee.
Remkracht en grip niveau kan mogelijk gelijk zijn aan een fiets, maar als je maximaal remt ga je eerder otb (over the bar) dan met een fiets/brommer/ander voertuig. Tenzij je je houding aanpast, maar dat zullen maar weinig mensen doen in een noodsituatie.

Tenminste, dat zegt mijn gevoel. Zelf nog niet op een elektrische step gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Hoi @rp87, ik ben Boxman. Ik heb het niet over remvertraging. Ik heb het alleen gehad over grip als functie van wieldiameter. @Yaksa quote mij en snijdt op enigszins onbeschofte wijze een totaal onaanverwant topic aan wat niks met mijn post te maken heeft, vandaar mijn vraag op welk deel van mijn post hij denkt te reageren.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste