Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 15:14
Dat Tweakers,

Ik zit nu in een hele lastige situatie en kan wel wat hulp gebruiken.

Ik ben momenteel werkzaam als software tester bij een grote partij binnen Nederland. Mijn specialiteit is het functioneel / handmatig testen. Ik heb nog 0 ervaring met geautomatiseerd testen. Begin dit jaar ben ik bij mijn huidige opdracht begonnen. Ik ben daar in dienst via een detacheerder met het doel om na een jaar vast in dienst te komen. Ik wist dat mijn werkzaamheden 100% uit handmatig testen bestaan. Dat vindt ik geen probleem aangezien ik dat erg leuk vind om te doen. Tijdens de sollicitatie heb ik ook aangegeven dat ik graag iets wil gaan doen met testautomatisering.

Mijn opdrachtgever heeft mij een paar weken geleden gevragen om eens goed na te denken over hoe ik mijn carrière voor mij zie. Ik heb vandaag (donderdag 24 juni) aangegeven dat ik graag een start wil maken met het leren van testautomatisering maar dat ik dat mijzelf niet 100% zie doen. Meer een mengeling van 90% handmatig testen en 10% automatisch testen. Daarnaast ook aangegeven dat ik nog niet zeker weet of ik überhaupt automatische testen wel leuk ga vinden want ik heb er simpelweg nog nooit iets mee gedaan maar dat het op dit moment wel mijn interesse heeft.

Mijn opdrachtgever gaf aan dat die het idee had dat mijn ambities echt bij de automatisering liggen. Dat idee kreeg de werkgever omdat schijnbaar mijn lichaamstaal dat liet zien. Een stemverandering een meer energie. Dat was het argument. Ik gaf aan dat ik mij daar niet bewust van was en niet het verkeerde beeld wil uitgeven. Ik vind namelijk mijn huidige werkzaamheden als functioneel tester zeker leuk om te doen en wil juist de testautomatisering gaan doen om mijn skills aan te vullen.

Zonder op alle details in te gaan, lijkt het er nu op dat ik ontslagen wordt. De opdrachtgever is ervan overtuigd dat ik geen energie haal uit mijn handmatige testen en ik nu op de verkeerde plek zit. Ik ben van mening dat dat niet zo is. Dat ik op dit moment ergens (onbedoeld) meer energie laat zien betekent niet dat ik dat ik mijn huidige taken niet leuk vind. Ik denk ook dat mijn karakter hier een rol in speelt. Ik ben namelijk van nature een analyserend persoon. Wat stiller tijdens meetings en meer een luisterend persoon. Dat zou misschien het beeld kunnen hebben gegeven dat ik tijdens een meeting niet actief ben.

Daarnaast is er nog een 2e argument. Dat gaat over wat ik moet verbeteren. Er is namelijk wel een moment geweest waarop het niet zo goed ging. Ik had moeite om mij te concentreren op mijn werkzaamheden. De reden daarvan is bekend bij de opdrachtgever en ik heb er zelfs een ander topic over lopen: Burenproblemen en overlast. Ik heb direct aan dit punt gewerkt. In dit geval was een gebrek aan slaap door overlast het probleem. De opdrachtgever gaf vandaag ook aan dat het lijkt alsof ik pas verbeter zodra ergens iets van wordt gezegd. Dit omdat het punt direct werd opgepakt nadat er iets van is gezegd. Hoewel ik snap dat dat zo over kan komen, ben ik het er niet mee eens. Ik heb namelijk meerdere dingen waar ik aan wil werken. Maar ik ben van mening dat zodra iemand anders het opvalt (wat hier dus zo was) dat ik daar dan de hoogste prio op moet zetten. Vandaar dat het probleem zo snel was opgelost. Ook dit draagt dus bij aan het beeld van de opdrachtgever dat ik mijn huidige werk niet leuk vindt.

Ik wil natuurlijk erg graag in dienst blijven en wil daarvoor de testautomatisering laten vallen. Dan hoor je mij daar nooit meer over. Er komt nog een gesprek tussen mij, de werkgever, en de detacheerder die mij daar heeft geplaatst. Ik ben echt van mening dat de werkgever het verkeerde beeld heeft en dat ik nu echt goed op mijn plek zit.

Daarnaast ben ik erg bang dat ik geen nieuwe baan meer ga vinden. Ik merk namelijk dat de hele markt juist naar testautomatisering toegaat. Hoewel ik dat graag wil leren (ookal weet ik nog niet 100% zeker of het mijn ding gaat zijn) ben ik bang dat ik te laat ben. Ik ben 28, dus nog jong genoeg maar ik ben gewoon bang dat er geen werkgevers zullen zijn die mij de kans willen geven om dit op te pakken. Ik merkt namelijk dat veel recruiters al direct geen interesse meer hebben in mij zodra ze horen dat ik nog geen testautomatisering kan.

Hoe zouden jullie dit oppakken? Hebben jullie wel eens in een situatie gezeten waarbij je je werkgever moest overtuigen terwijl die al een beslissing heeft genomen?

[ Voor 32% gewijzigd door workermaster op 25-06-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:09
Er zijn hier een paar aspecten.

Wat er een jaar geleden precies (bedoeld of onbedoeld) aan communicatie heeft plaatsgevonden ga je nu nooit meer uitvinden ben ik bang.

Ik denk dat het er vooral op neerkomt wat het bedrijf zoekt, en wat jij wil. Wat ik zo lees wil je handmatig testen, en dat blijven doen. Als dat echter totaal niet aansluit bij wat het bedrijf wil/zoekt, dan wordt het een lastig verhaal.

Hoe functioneer je op dit moment in je rol? Als en daar immers tevreden mee is, dan zou ontslag alsnog wel heel raar zijn. En qua contract, heb je een jaarcontract (dus niet ontslagen gaan worden, maar contract niet verlengt) of ga je met een contract van onbepaalde tijd daadwerkelijk ontslagen worden? In dat laatste geval ben ik namelijk benieuwd op welke grond ze dat gaan doen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Volgens mij gaat het hier niet over handmatig of niet handmatig testen.. reageer straks wel even wat uitgebreider. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
workermaster schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:10:
Daarnaast ben ik erg bang dat ik geen nieuwe baan meer ga vinden. Ik merk namelijk dat de hele markt juist naar testautomatisering toegaat. Zelfs als ik daar een cursus in zou volgen, neemt niemand mij aan want er zijn mensen met meer ervaring.
Even een selectieve quote, maar dit valt me op. Natuurlijk zijn er altijd mensen met meer ervaring, maar dat wil helemaal niet zeggen dat je hier geen baan in kan vinden. Iedereen is ooit met nul ervaring begonnen, dat is echt geen argument. Ik weet niet hoe oud/jong je bent, maar om nu te zeggen dat het geen zin heeft om iets te leren omdat er altijd wel iemand is met meer ervaring hierin ? Kom op zeg, je kunt echt wel wat leren en daar vervolgens ervaring mee opdoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:03
<knip>

Er komt nog een gesprek tussen mij, de werkgever, en de detacheerder die mij daar heeft geplaatst.

<knip>
Hoe ziet je contract er nu precies uit? Wil de opdrachtgever van je af of heb je echt een contract met de opdrachtgever? En welke relatie heb je dan tot de detacheerder?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-09 13:15
Hè, lees ik dit nu verkeerd om, maar mijn beeld is van een werknemer die de toekomst omarmt (in elk geval niet afstoot), en omdat je dat doet krijg je nu de deksel op je neus?

Ik denk dat drive en ervaring nog steeds hele belangrijke factoren zijn, en de snelheid waarmee je onderwerpen oppakt/oppikt en ermee aan de slag kan.

Ik zou me nog niet ongerust maken, en zelfs als je de deur uitgezet wordt heb je waarschijnlijk goede kansen om weer aan de slag te komen in de huidige marktomstandigheden.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:24
even samenvatten, roep maar als ik fout zit:
Handmatig testen wordt blijkbaar uitgefaseerd, je baas/opdrachtgever geeft je een heads-up en adviseert om alvast verder te kijken, en te werken aan je kennis/vaardigheden/carrière .

Jij wilt alleen (voornamelijk) handmatig testen, en wil je niet aanpassen aan de veranderende omgeving......

Ik zie het probleem, jij ook?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik wil natuurlijk erg graag in dienst blijven en wil daarvoor de testautomatisering laten vallen. Dan hoor je mij daar nooit meer over. Er komt nog een gesprek tussen mij, de werkgever, en de detacheerder die mij daar heeft geplaatst. Ik ben echt van mening dat de werkgever het verkeerde beeld heeft en dat ik nu echt goed op mijn plek zit.
Ik snap het niet. Je bent toch helemaal niet in dienst bij dat bedrijf maar bij de detacheerder? Dan kun je toch niet ontslagen worden? Hooguit kunnen ze de opdracht beëeindigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:15:
Handmatig testen wordt blijkbaar uitgefaseerd, je baas/opdrachtgever geeft je een heads-up en adviseert om alvast verder te kijken, en te werken aan je kennis/vaardigheden/carrière .

Jij wilt alleen (voornamelijk) handmatig testen, en wil je niet aanpassen aan de veranderende omgeving......

Beter lezen. Je hebt het nu omgedraaid. TS wil zich ontwikkelen maar de opdrachtgever ziet dat niet zitten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:31

Precies omgekeerd lees ik het.

Werknemer heeft aan handmatig testen leuk te vinden maar automatisch testen ook.

Werkgever maakt uit lichaamstaal op dat werknemers handmatig testen juist helemaal niet leuk wil en snel over wil naar automatisch.

Werkgever trekt conclusie dat omdat er nog niet snel automatisch getest gaat worden werknemer dus op verkeerde plek zit.

Klinkt mij eerder alsof er een excuus gezocht werd om van TS af te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:12
downtime schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Beter lezen. Je hebt het nu omgedraaid. TS wil zich ontwikkelen maar de opdrachtgever ziet dat niet zitten.
Ik lees het zelf nog anders, TS wil eigenlijk geen automatisch testen, opdrachtgever wil geen automatische testen maar heeft het idee dat TS dat wel wil..

Rare opdrachtgever overigens... meeste willen juist wel naar automatische testen..

[ Voor 10% gewijzigd door Puc van S. op 25-06-2021 11:20 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:44

YRH

Verhaal klinkt voor mij ook een beetje raar, wil de oprachtgever nou juist wel of juist niet automatisch gaan testen? Lijkt er meer op dat er achterliggende redenen zijn en dat ze je met een slap excuus proberen van de opdracht af te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:24
downtime schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:18:
[...]

hmm.
Meer een mengeling van 90% handmatig testen en 10% automatisch testen. Daarnaast ook aangegeven dat ik nog niet zeker weet of ik überhaupt automatische testen wel leuk ga vinden want ik heb er simpelweg nog nooit iets mee gedaan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YRH schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:22:
Verhaal klinkt voor mij ook een beetje raar, wil de oprachtgever nou juist wel of juist niet automatisch gaan testen? Lijkt er meer op dat er achterliggende redenen zijn en dat ze je met een slap excuus proberen van de opdracht af te krijgen
Dat vermoed ik ook. Als managers met “je zegt dit, maar ik voel iets heel anders” beginnen dan zijn ze op zoek naar een manier om van jou af te komen. En dat brengen ze dan op een manier of degene die eruit gewerkt wordt eigenlijk blij moet zijn dat ze zo goed weten wat goed voor hem is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:07

Sharky

Skamn Dippy!

Ik vind het wel bijzonder klinken hoe je werkgever/manager dit met je communiceert. Hoe is de kwalitatieve beoordeling? Als je je werk goed doet lijkt me dat er geen reden hoeft te zijn je te ontslaan. Puur gebaseerd op een gevoel van je werkgever dat je voorkeur ergens anders ligt terwijl je dat zelf ontkent, dat vind ik best raar.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Er zijn meerdere aspecten aan je vraagstuk. Een inhoudelijke (testen vs testautomatisering), jouw ambities vs ambities van je werkgever en een gedragsaspect. Graag richt ik me op het laatste.

Je geeft namelijk aan dat je ergens geen ervaring mee hebt, dat je eigenlijk ook niet weet wat het is, en kennelijk levert de vraag om je daar op de richten weerstand op bij jou. Heb je wel eens afgevraagd waar dat vandaan komt? Is het iets wat je bij jezelf herkent?

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Dit lijkt mij inderdaad een lastige situatie.
Ze lijken vrij vooringenomen? Dat is echt lastig communiceren, als dat op deze manier gaat.
En ergens klinkt het meer alsof ze een excuus hebben gezocht, om je er mee uit te knikkeren.

Is dit inderdaad de/een omgeving waar jij in wilt blijven werken?
Of is het meer angst voor verandering, falen, en dat je nergens anders aan de slag denkt te kunnen?

Sowieso handig denk ik om even met je detacheerder te gaan praten.

Misschien ook juist een mooie kans om naar een opdracht te gaan waar je wél met geautomatiseerd testen aan de slag kunt. Misschien kunnen ze je zo ergens anders neerzetten, waar jij je verder kunt ontwikkelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Als iemand meent te kunnen "voorspellen" hoe jij in elkaar steekt aan de hand van "lichaamstaal" en "verandering in stem", dan zou je ook kunnen beginnen met dit weg te zetten als een interpretatieprobleem bij de waarnemer. :) In discussie gaan met iemand die dat beter meent te weten dan jijzelf, is gewoon zinloos. Die zit al in een tunnel en zoekt alleen bevestiging van dat beeld óf is niet bij machte om zijn punt duidelijk te maken en draait er daarom maar een beetje omheen.

Klinkt gewoon als een werkgever die niet het achterste van zijn tong wil laten zien. Doe dat zelf ook niet, en denk alvast na over wat je gaat doen als het inderdaad gaat stoppen. Je zit gedetacheerd, dus als de huidige opdracht stopt dan ben je voor je werkgever weer beschikbaar voor klussen. Zo simpel is het eigenlijk gewoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:19
Ik werd ook een beetje op het verkeerde been gezet door het gebruik van de term "werkgever". Dat is degene met wie je een arbeidsovereenkomst hebt. Dat is de detacheerder, niet het bedrijf waar je gedetacheerd bent.

Zoals je het opschrijft klinkt het als het zoeken naar een excuus om de detacheringsovereenkomst op te zeggen. Daar kan van alles achter zitten, dat hoeft niet eens om jou persoonlijk te gaan. Dat jouw loopbaanontwikkeling als excuus gebruikt wordt is niet fris, maar gebeurt helaas vaker.

Het beste wat je kunt doen is vriendelijk blijven, niet in discussie gaan over wat je wel en niet zou willen (daar ga jij alleen over) en het gesprek omdraaien: hoe ziet het bedrijf de invulling van de testfunctie voor zich? Zie het voor jezelf als een goede gelegenheid om inderdaad eens na te denken over je loopbaan en zoek zonodig een collega/leidinggevende/coach die je wél kunt vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 05:26
Puc van S. schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Ik lees het zelf nog anders, TS wil eigenlijk geen automatisch testen, opdrachtgever wil geen automatische testen maar heeft het idee dat TS dat wel wil..

Rare opdrachtgever overigens... meeste willen juist wel naar automatische testen..
Exact, zo lees ik het ook.
TS wil liefst handmatig, en op verzoek ook wel wat automatisch, als het echt moet.
WG denkt dat TS ambitie richting automatisch heeft...
Vreemd...
Sowieso... Lichaamstaal opgooien..... Lekker vaag altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 17:38
Oke correct me if I'm wrong, even abstract:
  • Werk/opdrachtgever wil dat jij A doet, maar denkt dat jij liever B doet omdat je hier ooit enthusiast over hebt gesproken.
  • Jouw passie is A, maar je zou je best wel eens in B willen verdiepen als de werk/opdrachtgever dat op prijs stelt. Nieuwe dingen leren is leuk, ergo enthusiast gesprek over B gehad.
Tja ik zou in dat geval duidelijk proberen te maken hoe ik erin sta zonder er doekjes om te winden. Merk je snel genoeg of het gwn een excuus is van het deta contract af te raken.

[ Voor 6% gewijzigd door dhrbarendrecht op 25-06-2021 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als jij je werk nu goed doet zou automatisch testen je werk alleen sneller maken.
Of dit echt je passie is lijkt me daarbij niet relevant, als je je werk maar doet en niet de hele dag zit te zeuren dat je het saai vindt dan ben je even waardevol als wanneer het wel je passie is.

Lijkt me dat het probleem geheel ergens anders ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

GeeEs schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:15:
[...]

Exact, zo lees ik het ook.
TS wil liefst handmatig, en op verzoek ook wel wat automatisch, als het echt moet.
WG denkt dat TS ambitie richting automatisch heeft...
Vreemd...
Sowieso... Lichaamstaal opgooien..... Lekker vaag altijd.
Ja dat is wel het raarste aan dit heel verhaal. Dat iemand denkt dat soort dingen aan lichaamstaal te kunnen aflezen en dan ook uitspreekt getuigt van een verontrustend gebrek aan sociale vaardigheden.

Vanaf dat moment zal iedereen die dit weet zich extra bewust worden van zijn lichaamstaal en een andere houding aannemen waardoor je nog moeilijker non-verbale communicatie zal kunnen oppikken.

Ik zou niet met zo iemand willen samenwerken omdat alles wat je doet en zegt voor de ander een betekenis krijgt die voor jou verborgen blijft.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar TS is al weekend vieren denk ik dus ik zou even wachten tot-ie terug is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:20
Daarnaast ook aangegeven dat ik nog niet zeker weet of ik überhaupt automatische testen wel leuk ga vinden want ik heb er simpelweg nog nooit iets mee gedaan.
Je kan precies hetzelfde argument gebruiken om het juist wel te gaan leren. Misschien vindt je het wel heel leuk, je weet het niet want je hebt het nog nooit geprobeerd.
Daarnaast ben ik erg bang dat ik geen nieuwe baan meer ga vinden. Ik merk namelijk dat de hele markt juist naar testautomatisering toegaat. Zelfs als ik daar een cursus in zou volgen, neemt niemand mij aan want er zijn mensen met meer ervaring.
Je krijgt van je huidige werkgever een kans aangereikt om het te leren. Die sla je af. Dan kan je ook niet mopperen dat het lastig is om hier ervaring in op de doen.

Het beroep handmatige tester lijkt me niet heel erg toekomstbestendig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Laatst online: 13:36

snmght

imho dan he

Ik zou in een hernieuwd gesprek herhalen wat je gezegd hebt en aangeven dat aan al dan niet waargenomen non-verbale communicatie geen conclusies verbonden moeten worden: het bevalt je om door te gaan met handmatig testen en je zit goed op je plek.

Gaat werkgever (opdrachtgever?) zich dan opnieuw in gekke bochten wringen dan zou ik eens vragen wat er nou echt speelt en vragen of er gewoon open kaart gespeeld kan worden. Ik krijg ook de indruk dat ze een excuus zoeken om je er uit te werken.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Testautomatisering staat op zich nog redelijk in de kinderschoenen. Het lijkt dat we al heel ver zijn, maar dat valt allemaal wel mee. Je bent dus helemaal niet te laat om je hierin te gaan verdiepen. Wat dat betreft hoef je niet bang te zijn geen werk meer te kunnen vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjoeC
  • Laatst online: 16:28
Als softwarepersoon met organisatiesensitiviteit - als me dat uitkomt - ben ik van mening dat automatisch testen de toekomst heeft in elk bedrijf waar software ontwikkeld wordt. Alleen, voor de nabije toekomst werkt het alleen goed voor regressietesten en niet persee onmiddellijk voor nieuwe ontwikkeling.

Het vak van tester die snapt wat en hoe er getest moet worden blijft bestaan maar het repeterende wordt vervangen door scripts. Die scripts zullen gemaakt moeten worden waarmee je als tester tevens een soort ontwikkelaar gaat worden. De vraag moet zijn: Zie jij voor je hoe je je vak kunt invullen door puur handmatig te blijven werken? Die hoek heeft denk ik geen toekomst, De toekomst zit m bij mensen die snappen wat applicaties doen of beter nog: moeten doen en op basis daarvan hun tests gaan samenstellen en (laten) uitvoeren. Het "snappen" deel wordt door managers vaak onderschat, die gaan voor de powerpoints van toolingboeren waar besparingen tot wel 300% worden voorgespiegeld.

Als tester zul je je vak en je vakkennis moeten waarmaken, met of zonder gebruik van tooling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
[...]

[...]
Naast wat hierboven al gezegd is, zijn er ook genoeg domeinen waar testautomatisering niet de heilige graal is die alle testers overbodig maakt.
Ik zit zelf in een domein waar de SW icm dedicated HW getest wordt. Hierdoor worden er toch veel handmatige acties vereist die niet te automatiseren zijn en waardoor de testers (naast testautomatisering) ook veel handmatig testen uit moeten voeren.
Als je iets specifieks wilt is er vaak wel een plek in de IT te vinden die redelijk goed aan die wensen voldoet. (Mits je profiel natuurlijk een beetje OK is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hoe zouden jullie dit oppakken? Hebben jullie wel eens in een situatie gezeten waarbij je je werkgever moest overtuigen terwijl die al een beslissing heeft genomen?
Er is iets anders aan de hand en ze willen van je af. Dat proberen ze op een subtiele manier aan te geven. Zeker als je gedetacheerd zit boeit het zo'n opdrachtgever niks wat jij met je carriere wilt, als je maar productie draait voor je centen.

Ik zou eens kijken wat datgene kan zijn. Werkhouding, communicatie, professioneel handelen...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:30
Okee, een paar observaties.

Ik begrijp dat je bij een werkgever zit die vrij makkelijk denkt over personeelsbeleid. Daar zijn voordelen aan, maar dat is wel iets dat je moet willen. Je geeft me de indruk meer op zoek te zijn naar vastigheid. In dat geval weet ik niet zeker of je bij de juiste werkgever zit.

Daarnaast: Er zit erg veel onzekere taal in je eerste bericht. Je lijkt te denken dat je toekomst onzeker is, omdat je denkt dat je manager een indruk heeft gekregen van je passies op de werkvloer die niet zouden aansluiten bij zijn verwachtingen. En, die indruk zou (correct?) op een verkeerde indruk gebaseerd zijn.

Daar is maar één remedie voor. Ga met de beste man in gesprek. Open, en eerlijk. Vraag hem - het liefst met open vragen - naar zijn indruk van je, en naar je toekomst. Vertel hem dan wat jij dacht wat zijn indruk was. En, probeer die dan naast elkaar te leggen en tot een conclusie te komen. Ja, dat is vrij spannend om te doen. Maar, het is tegelijk ook beter dan deze onzekere situatie.

Als laatste: Er zijn situaties waarin medewerkers ongeschikt zijn voor hun functies. Er zijn ook situaties waarin manager ongeschikt zijn voor hun functie. In beide gevallen gaat dat vaak ten koste van de functie van de medewerker. We moeten het doen met een hoop giswerk, maar je verhaal geeft niet heel veel vertrouwen in je manager...

Bedenk ook goed of jíj wilt werken voor een slechte manager. Je wordt er namelijk meestal niet veel beter van...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

retoohs schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:39:
[...]

Je krijgt van je huidige werkgever een kans aangereikt om het te leren. Die sla je af. Dan kan je ook niet mopperen dat het lastig is om hier ervaring in op de doen.
Hij slaat niets af. Hij geeft juist aan dat hij graag iets nieuws wil leren en de werkgever trekt daaruit de overdreven conclusie dat hij volledig met zijn huidige werkzaamheden wil stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• workermaster
AAN ALLEN:

Ik ben momenteel druk bezig met mijn CV. Ik reageer straks even op jullie antwoorden. Zo te zien heb ik wat dingen niet goed uitgelegd (was gisteren redelijk overstuur namelijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:42

3DDude

I void warranty's

Dat zou ik dan maar goed leren dan.
Duidelijk zijn in je communicatie / wat je bedoelt. :X

[ Voor 44% gewijzigd door 3DDude op 25-06-2021 14:53 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben benieuwd naar de uitleg.

Wij zijn op dit moment ook bezig om de omslag te maken van puur exploratory en handmatig gestructureerd (scripted) testen naar het automatiseren van dit (scripted) werk. Ik ben benieuwd wat jij en je opdrachtgever verstaan onder automatiseren van testen... en, misschien nog wel belangrijker, de manier waarop dit zou moeten gebeuren want dat heeft volgens mij de grootste impact op je dagelijkse werkzaamheden.

(maar is het niet wat vroeg om aan je CV te werken? of is dit niet gerelateerd?)

[ Voor 5% gewijzigd door dizzytal op 25-06-2021 15:05 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Het verschil tussen automatisch en handmatig is toch vooral dat je bij handmatig echt de stappen doorloopt, terwijl je bij automatisering meer bezig bent met het bedenken en configureren van casussen? Voor ieder wat wils natuurlijk. Ik zou hoe dan ook even heel goed gaan kijken naar je eigen communicatie en daarop doorvragen in het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
kemphaas schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:42:
Er zijn hier een paar aspecten.

Wat er een jaar geleden precies (bedoeld of onbedoeld) aan communicatie heeft plaatsgevonden ga je nu nooit meer uitvinden ben ik bang.

Ik denk dat het er vooral op neerkomt wat het bedrijf zoekt, en wat jij wil. Wat ik zo lees wil je handmatig testen, en dat blijven doen. Als dat echter totaal niet aansluit bij wat het bedrijf wil/zoekt, dan wordt het een lastig verhaal.

Hoe functioneer je op dit moment in je rol? Als en daar immers tevreden mee is, dan zou ontslag alsnog wel heel raar zijn. En qua contract, heb je een jaarcontract (dus niet ontslagen gaan worden, maar contract niet verlengt) of ga je met een contract van onbepaalde tijd daadwerkelijk ontslagen worden? In dat laatste geval ben ik namelijk benieuwd op welke grond ze dat gaan doen.
Ik heb de topic start aangepast en wat verduidelijkt.
Mijn werk is gewoon goed. Dat kreeg ik ook steeds te horen. Het is nu zo dat ik mijzelf graag verder wil ontwikkelen en dat de opdrachtgever denkt dat ik dat ook zeker moet doen maar dat mijn lichaamstaal uitstraalt dat ik mijn huidige werk niet leuk vind. Dat is dus juist niet mijn bedoeling. Ik vindt mijn huidige werk wel leuk en wil het graag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
upje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:03:
[...]

Even een selectieve quote, maar dit valt me op. Natuurlijk zijn er altijd mensen met meer ervaring, maar dat wil helemaal niet zeggen dat je hier geen baan in kan vinden. Iedereen is ooit met nul ervaring begonnen, dat is echt geen argument. Ik weet niet hoe oud/jong je bent, maar om nu te zeggen dat het geen zin heeft om iets te leren omdat er altijd wel iemand is met meer ervaring hierin ? Kom op zeg, je kunt echt wel wat leren en daar vervolgens ervaring mee opdoen!
Ik ben nu in mijn vrije tijd bezig om Selenium te leren. Schiet nog niet echt op want ik loop tegen problemen aan en zou eigenlijk wel iemand kunnen gebruiken die mij helpt. Ik wil erg graag leren maar mijn angst is meer dat bedrijven mij niet willen omdat ik nu nog niet op het niveau zit dat ik een test kan schrijven in Selenium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster

Sorry als ik de topic start niet duidelijk had gemaakt. Ik heb het nu aangepast. Het is namelijk precies andersom.

Ik zit nu op een functie waar het 100% handmatig testen is en blijft. Ik wil graag mijzelf ontwikkelen en testautomatisering oppakken. Mijn opdrachtgever vindt het goed dat ik mijzelf wil ontwikkelen maar merkt ook op dat ik schijnbaar aanzienlijk meer positieve energie uitstraal als ik praat over testautomatisering. Dat geeft de opdrachtgever het beeld dat ik mijn huidige werk niet leuk vindt en dus over wil stappen naar testautomatisering. De opdrachtgever denkt dat ik het fout heb en wil de opdracht stoppen om te voorkomen dat we nog maandenlang hiermee verder gaan en ik er ongelukkig van ga worden.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vindt mijn huidige werk zeker leuk maar wil gewoon meer leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
downtime schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:17:
[...]

Ik snap het niet. Je bent toch helemaal niet in dienst bij dat bedrijf maar bij de detacheerder? Dan kun je toch niet ontslagen worden? Hooguit kunnen ze de opdracht beëeindigen.
Klopt. De opdracht wordt gestopt. Maar dat wil ik ook niet. Ik wil daar door blijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Philip Ross schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Precies omgekeerd lees ik het.

Werknemer heeft aan handmatig testen leuk te vinden maar automatisch testen ook.

Werkgever maakt uit lichaamstaal op dat werknemers handmatig testen juist helemaal niet leuk wil en snel over wil naar automatisch.

Werkgever trekt conclusie dat omdat er nog niet snel automatisch getest gaat worden werknemer dus op verkeerde plek zit.

Klinkt mij eerder alsof er een excuus gezocht werd om van TS af te komen.
Precies dit. Al weet ik niet zeker of er naar een excuus gezocht wordt. De opdrachtgever is namelijk wel erg vriendelijk en ik krijg ook het idee dat die echt het beste voor de medewerkers wil. Al is dat in dit geval misschien verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Puc van S. schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:19:
[...]

De opdrachtgever maakt al gebruik van automatisch testen maar daar komt geen plekje vrij.

Ik wil het wel graag gaan leren maar ben bereid om dat niet te doen om de opdrachtgever te laten zien dat ik wel degelijk plezier heb in mijn functionele testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

Er zijn gelukkig genoeg zaken waarbij geautomatiseerd testen geen toegevoegde waarde heeft t.o.v. handmatig testen en zelfs sommige dingen die je niet simpel geautomatiseerd kan doen. Al zal e.e.a. verschillen per vakgebied. Ik zie mijzelf voorlopg nog wel een tijdje handmatig mobieltjes e.d. testen :)
workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:43:
[...]

De opdrachtgever maakt al gebruik van automatisch testen maar daar komt geen plekje vrij.

Ik wil het wel graag gaan leren maar ben bereid om dat niet te doen om de opdrachtgever te laten zien dat ik wel degelijk plezier heb in mijn functionele testen.
Waarom zou je je horizon niet verbreden? Dat geeft je alleen maar meer mogelijkheden in de toekomst. Sure, ik zou het niet tijdens werktijd/op kosten van de werkgever gaan leren in dat geval maar ik zou toch zeker wel de dingen willen leren (desnoods in mijn vrije tijd) die mij interessant lijken.

[ Voor 40% gewijzigd door FooLsKi op 25-06-2021 15:49 . Reden: Reactie op TS toegevoegd ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
sugarlevi01 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:31:
Dit lijkt mij inderdaad een lastige situatie.
Ze lijken vrij vooringenomen? Dat is echt lastig communiceren, als dat op deze manier gaat.
En ergens klinkt het meer alsof ze een excuus hebben gezocht, om je er mee uit te knikkeren.

Is dit inderdaad de/een omgeving waar jij in wilt blijven werken?
Of is het meer angst voor verandering, falen, en dat je nergens anders aan de slag denkt te kunnen?

Sowieso handig denk ik om even met je detacheerder te gaan praten.

Misschien ook juist een mooie kans om naar een opdracht te gaan waar je wél met geautomatiseerd testen aan de slag kunt. Misschien kunnen ze je zo ergens anders neerzetten, waar jij je verder kunt ontwikkelen.
Ik maak mij het meeste zorgen over mijn gebrek aan ervaring met automatisch testen. Ik wil het graag leren, al kan ik op dit moment nog niet 100% zeker zeggen dat ik het ook leuk ga vinden. Al denk ik het wel. Ik ben dus meer bang dat er geen bedrijven op mijn pad gaan komen die mij die kans willen geven. Dat idee krijg ik doordat recruiters vaak meteen afhaken zodra ze horen dat ik pas net ben begonnen met Selenium.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28

Creesch

bla bla!

Frame164 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:40:
Testautomatisering staat op zich nog redelijk in de kinderschoenen. Het lijkt dat we al heel ver zijn, maar dat valt allemaal wel mee. Je bent dus helemaal niet te laat om je hierin te gaan verdiepen. Wat dat betreft hoef je niet bang te zijn geen werk meer te kunnen vinden.
Hoe kom je daar bij? Testautomatisering zelf staat zeker niet in de kinderschoenen en is al een flink aantal jaar een volwassen vakgebied. Wel is het zo dat organisaties het moeilijk vinden om testautomatisering in te voeren op een productieve manier aangezien de verwachtingen vaak verkeerd zijn aangaande de resultaten van testautomatisering. Het is namelijk niet een magisch wondermiddel waarmee de handmatige testen nu allemaal automagisch goedkoper kunnen worden uitgevoerd. Om een heel lang verhaal kort te maken (hoewel ik er graag dieper op inga) is testautomatisering zelf een volwassen vakgebied waarmee veel mogelijk is, dat het vaak niet zo lijkt heeft sterk te maken met verkeerde assumpties en verwachtingen vanuit organisaties. Belangrijkste hierin is dat testautomatisering (op dit moment) niet een volledige vervanging is van functionele testen maar meer een middel om veel repetitieve handelingen weg te nemen van menselijke testers (specifiek op het gebied van regressie en hertesten) waardoor er meer ruimte ontstaat voor zaken zoals exploratory testing.

Neemt niet weg dat je achterliggende boodschap wel klopt, er zijn nog meer dan genoeg mogelijkheden om als functionele tester handmatig testen uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:38:
Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar TS is al weekend vieren denk ik dus ik zou even wachten tot-ie terug is.
Nee hoor. TS was druk aan het bellen met recruiters en zijn CV aan het updaten terwijl die een zich fysiek misselijk voelt van de situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
[...]

Je kan precies hetzelfde argument gebruiken om het juist wel te gaan leren. Misschien vindt je het wel heel leuk, je weet het niet want je hebt het nog nooit geprobeerd.

[...]

Ik kreeg geen kans aangeboden. Ik heb het over een cursus die ik nu zelf zou gaan volgen. Ik ben bang dat dat niet voldoende gaat zijn. Maar ik ben nu al wel zelf bezig met Selenium en wil daar later een certificaat in gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Ik maak mij het meeste zorgen over mijn gebrek aan ervaring met automatisch testen. Ik wil het graag leren, al kan ik op dit moment nog niet 100% zeker zeggen dat ik het ook leuk ga vinden. Al denk ik het wel. Ik ben dus meer bang dat er geen bedrijven op mijn pad gaan komen die mij die kans willen geven. Dat idee krijg ik doordat recruiters vaak meteen afhaken zodra ze horen dat ik pas net ben begonnen met Selenium.
Wat is op dit moment jou beeld bij geautomatiseerd testen? Dat is wellicht wel belangrijker aangezien er een hoop misvattingen zijn over wat het wel niet is. Om een voorbeeld te noemen, je hebt zogenaamde low-code automatiseringstools waarmee mensen met weinig technische kennis een heel eind komen en je hebt tooling waarbij je volledig in de code bezig bent om je testen te automatiseren. Daar tussenin zitten nog een hele hoop andere opties. Daarnaast is het niet zo (zoals ik een een reactie naar iemand anders al aanhaal) dat geautomatiseerd testen volledig het testen door een mens zal vervangen. Idealiter is het een middel die veel van de repetitieve testen (met name je regressie set en testgevallen die je tijdens ontwikkeling vaak wil herhalen) voor je uitvoert waardoor je bijvoorbeeld meer ruimte krijgt voor exploratory testing of bij nieuwe functionaliteit je direct kan focussen op nieuwe testgevallen aangezien (een groot gedeelte van) je regressie set geautomatiseerd wordt gedaan.

Daarnaast bestaat er ook nog een hoop qua automatisering in de periferie van het testen wat ook test automatisering is (maar geen automatisering van je testen). Denk aan scripts die je helpen informatie te verwerken, tooling die logging indexeert en volgbaar maakt, etc.

Het kan dus heel veel betekenen en je kan er heel veel kanten mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Hooglander1 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:08:
[...]

Er is iets anders aan de hand en ze willen van je af. Dat proberen ze op een subtiele manier aan te geven. Zeker als je gedetacheerd zit boeit het zo'n opdrachtgever niks wat jij met je carriere wilt, als je maar productie draait voor je centen.

Ik zou eens kijken wat datgene kan zijn. Werkhouding, communicatie, professioneel handelen...
Als ik het wist, sprong ik er meteen op om het te fixen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Ik heb de topic start aangepast en wat verduidelijkt.
Mijn werk is gewoon goed. Dat kreeg ik ook steeds te horen. Het is nu zo dat ik mijzelf graag verder wil ontwikkelen en dat de opdrachtgever denkt dat ik dat ook zeker moet doen maar dat mijn lichaamstaal uitstraalt dat ik mijn huidige werk niet leuk vind. Dat is dus juist niet mijn bedoeling. Ik vindt mijn huidige werk wel leuk en wil het graag houden.
Ik ben er niet bij aanwezig geweest dus onderstaande heeft een paar aannames, laat vooral weten als ze niet juist zijn. Vooral bedoeld om jou even te triggeren hier over na te denken.

Het probleem lijkt jouw houding en gedrag op de werkvloer te zijn, je opdrachtgever denkt dat je weinig enthousiast aan het werk bent en wilt liever iemand die enthousiaster is. Dan is dus de vraag waar dit vandaan komt, waarom denken ze dat jij niet enthousiast bent? Je kan dat natuurlijk direct aan je opdrachtgever vragen, dat is geen gekke vraag, idealiter vraag je om wat voorbeelden. Geef hierbij duidelijk aan dat je wel enthousiast bent over je werk en dat je graag wilt weten waarom zij denken dat het niet zo is omdat je denkt dat ze een verkeerde indruk van je hebben.

En ook even kritisch terug kijken jaar eigen gedrag de afgelopen weken/maanden, kan de werkgever op basis daarvan hebben gedacht dat je weinig enthousiast bent? Je geeft zelf aan dat je stiller bent tijdens meetings en veel luistert. Je schuift dit af als onderdeel van jou natuur, een analyserend persoon, maar dat vind ik persoonlijk te makkelijk. Je kan prima analyserend zijn en toch actief aan een meeting deelnemen en je gedachten delen. Het lijkt er op dat je eerder te afwachtend bent en alles op je af laat komen, dat kan al snel overkomen als iemand die niet enthousiast is.

Als mijn collega's weinig bijdragen in meetings, enkel hun werk doen en verder niet betrokken zijn of betrokken overkomen dan vraag ik me ook af of ze wel enthousiast zijn voor dit werk. Als ze vervolgens aangeven graag iets anders op te willen pakken wat wij niet doen en niet gaan doen dan krijg ik inderdaad het idee dat ze niet op hun plek zitten.

Bedenk overigens goed of je, met het oog op je carrière, hier überhaupt wel moet blijven. Naar mijn idee is volledig handmatig testen een achterhaald concept, kost veel te veel tijd en past niet meer in een wereld waar we in veel gevallen niet jaren met een project bezig zijn maar juist iteratief nieuwe functionaliteit willen opleveren waarbij snel (regressie)testen en integratie in CICD van groot belang is. Wil je dan werkelijk bij een bedrijf blijven dat enkel handmatig test? Waar liggen voor jou dan de doorgroeimogelijkheden?

Wellicht is dat ook wel een punt, ze hebben jou gevraagd waar jij in de toekomst mee bezig wilt zijn en waar jij heen wilt groeien. Als jij enkel testautomatisering genoemd hebt en niks anders dan liggen jouw ambities duidelijk elders. Ik denk dat zij ook naar andere ambities op zoek waren die wel beter bij de organisatie passen en merken dat deze bij jou in ieder geval niet aanwezig zijn. Vergeet niet dat je opdrachtgever niet alleen kijken vanuit de rol van opdrachtgever maar ook vanuit de rol van toekomstige werkgever, dan is je werk goed doen simpelweg niet genoeg, dan willen ze meer zien. Iemand die echt toegevoegde waarde gaat leveren aan de organisatie.
Hooglander1 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:08:
[...]

Dat is de vraag, hij is gedetacheerd met als doel een overname na een jaar. In die gevallen is zo'n eerste jaar juist ook bedoeld om te kijken of iemand op lange termijn bij de organisatie past.
Als ze echt van hem af willen was het contract met de detacheerder gewoon opgezegd en hadden ze er geen tijd in gestoken.
[...]

Is dit wel zo gezond? Waarom wil je iets nieuws laten vallen enkel om bij deze opdrachtgever te blijven? Pas je wel goed bij deze opdrachtgever?

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 25-06-2021 16:01 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
3DDude schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:52:
Dat zou ik dan maar goed leren dan.
Duidelijk zijn in je communicatie / wat je bedoelt. :X
Normaal als ik iets communiceer ben ik niet in paniek. Ik heb de topic start aangepast en wat zaken verduidelijkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
[...]

Ah OK.
Dus ze automatiseren al hun scripted testen. Begrijp ik dan goed dat jij voornamelijk exploratory testing doet bij je opdrachtgever?

Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten, je kan natuurlijk gewoon in je eigentijd je verdiepen in het automatiseren van functionele tests, wat je nu ook al doet. Dat je enthousiast praat of test automatisering is natuurlijk wel logisch, over het algemeen zijn (lijken) nieuwe dingen leuk dus ben je vaak sneller enthousiast(er) dat de opdrachtgever hier direct uit concludeert dat je je huidige werk niet leuk vind.. dat vind ik persoonlijk dan ook wel raar.. Dan kun je wel het beste voor hebben, of lijken te hebben met je mensen, maar je kent ze dan niet echt...

Wat Selenium betreft is het natuurlijk een van de meest gebruikte testframeworks, dus daarmee zit je wel goed. De vraag is wil je tests gaan schrijven, of wil je de IDE gebruiken om ze te records, twee redelijk verschillende dingen, waarbij de laatste eigenlijk direct relatie heeft met wat je nu doet en de eerste je ook bij een ontwikkelaar kwijt kan. Wat mij betreft is dat toch wel heel anders dan dat je nu doet.. Je zou ook eens kunnen kijken naar een tool als Leapwork, een no-code/low-code testapplicatie waarbij je de test record. Natuurlijk is dat specifiek en zal niet elk bedrijf (willen) gebruiken, maar even om aan te geven dat er heel veel mogelijkheden zijn, waarbij Selenium misschien te ver bij je vandaan ligt (waar door je afknapt op het automatiseren van tests)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:18
Ik had daarstraks al willen reageren maar ik denk dat je even rustig moet doen.

Kan me niet voorstellen dat jouw werkgever van je af wilt of direct over zou gaan tot zo'n harde maatregel, omdat deze een keer een vonkje in je ogen heeft gezien toen hij het had over automated testing terwijl jij liever manueel testen doet.

Je moet het ook in perspectief zetten, je bent nog jong. Mogelijk is dit je eerste baan en alles is nog nieuw en dan snap ik dat je je daar zenuwachtig over voelt.

Bedenk je dan dat het goed is dat je hier je gevoelens uit, dat je erover praat hier en met anderen en we je van inzichten kunnen voorzien en je daarop kan reflecteren en zaken vanuit een andere invalshoek kunt bekijken en benaderen.

Relativeren heet dat en daar ontwikkel je je in naarmate je steeds dingen meemaakt die erger zijn dan het vorige ergste wat je mee hebt gemaakt.

Hebben ze op je werk een HR medewerker of vertrouwenspersoon waar je deze kwestie aanhangig kan maken? Mogelijk kan hij/zij iets voor je betekenen.

En het kan nog steeds dat de echte reden is dat ze van je af willen. Maar je kan de angel zelf uit jouw misselijkheid halen door daar rechtstreeks naar te vragen: moet ik mij zorgen maken over mijn baan, naar aanleiding van mijn opmerking. Iemand die jou begrijpt en coached (ga even uit van je manager) zal je mogelijk van een verlossend antwoord kunnen voorzien.

Als je wel als persoon bij het bedrijf past en alleen technisch niet aansluit, ga je toch het gesprek aan om te kijken of je die aansluiting wel kan vinden. Dan ga je toch niet al bij voorbaat nadenken over "deze persoon moeten we maar eens gaan wieberen".

Ik kan het me gewoon niet voorstellen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
dizzytal schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:58:
Ik ben benieuwd naar de uitleg.

Wij zijn op dit moment ook bezig om de omslag te maken van puur exploratory en handmatig gestructureerd (scripted) testen naar het automatiseren van dit (scripted) werk. Ik ben benieuwd wat jij en je opdrachtgever verstaan onder automatiseren van testen... en, misschien nog wel belangrijker, de manier waarop dit zou moeten gebeuren want dat heeft volgens mij de grootste impact op je dagelijkse werkzaamheden.

(maar is het niet wat vroeg om aan je CV te werken? of is dit niet gerelateerd?)
Mijn plan hierin was om op een rustig tempo, bijvoorbeeld iedere vrijdag dat ik vrij ben, kort samen te zitten met de TA specialist van het team zodat die mij wat tips kan geven en ik op de vrijdag kan beginnen met Selenium op te pakken. Mijn doel was dan om op een niveau te komen dat ik de testen kan lezen en waar nodig aanpassen als ze omvallen.

Ik weet dat er geen plek is om 100% TA te doen. Maar dat was ook niet mijn doel. De opdrachtgever denkt echter dat ik mijn huidige werk als functioneel tester niet meer leuk vindt. Daar zit het probleem in.

En mijn CV was inderdaad in bewerking omdat ik meteen aan het solliciteren ben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:18
workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:02:
[...]

En mijn CV was inderdaad in bewerking omdat ik meteen aan het solliciteren ben.
En als ik je nog een tip mag geven. Soms (understatement) reageren mensen uit emotie, dat ben je nu aan het doen. Als je op dit moment om 16:05 niet aan het werk bent, zou ik je adviseren de PC eens uit te zetten, dit forum ook even met rust te laten want je voed je gedachten alleen maar.

Vanavond lig je in je bed en lig je te malen en heb je een brak weekend en maandag zit je met een zombie blik in je ogen op je werk en dan denkt je opdrachtgever misschien weer andere dingen.

Je moet even afschakelen, het met rust laten en er eens een nachtje over slapen.

Een goede tip van mijn directe leidinggevende is zo zegt hij zelf: als ik een e-mail krijg die bij mij iets oproept van woede of frustratie, is dat ik hem direct schrijf maar de dag erna pas verstuur.

Dan kun je er nog eens over nadenken. En het schrijven en bijwerken van je CV op dit moment is zo'n actie.

Geef het even rust, ga wat netflixen, wandel met je hond of je tamagotchie en meld je maandag pas weer in dit topic nadat je de kwestie op je werk hebt voorgelegd om ons te vertellen dat dit alles een storm in een glas water is geweest.

Het help echt ;)

Veel wijsheid.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Creesch schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Wat is op dit moment jou beeld bij geautomatiseerd testen? Dat is wellicht wel belangrijker aangezien er een hoop misvattingen zijn over wat het wel niet is. Om een voorbeeld te noemen, je hebt zogenaamde low-code automatiseringstools waarmee mensen met weinig technische kennis een heel eind komen en je hebt tooling waarbij je volledig in de code bezig bent om je testen te automatiseren. Daar tussenin zitten nog een hele hoop andere opties. Daarnaast is het niet zo (zoals ik een een reactie naar iemand anders al aanhaal) dat geautomatiseerd testen volledig het testen door een mens zal vervangen. Idealiter is het een middel die veel van de repetitieve testen (met name je regressie set en testgevallen die je tijdens ontwikkeling vaak wil herhalen) voor je uitvoert waardoor je bijvoorbeeld meer ruimte krijgt voor exploratory testing of bij nieuwe functionaliteit je direct kan focussen op nieuwe testgevallen aangezien (een groot gedeelte van) je regressie set geautomatiseerd wordt gedaan.

Daarnaast bestaat er ook nog een hoop qua automatisering in de periferie van het testen wat ook test automatisering is (maar geen automatisering van je testen). Denk aan scripts die je helpen informatie te verwerken, tooling die logging indexeert en volgbaar maakt, etc.

Het kan dus heel veel betekenen en je kan er heel veel kanten mee op.
Goeie vraag. Het beeld dat ik momenteel van TA heb is 2 delig.
Ik heb namelijk gezien dat het mogelijk is om via node.js testen te schrijven die een API testen. Dat lijkt mij echter meer programmeren en dat kan ik nog niet.
Daarnaast heb ik TA met Selenium, Specflow en Gherkin gezien. Dat lijkt mij waar ik naartoe wil groeien. Het zag er niet super ingewikkeld uit.

Daarnaast had ik gezien dat Selenium ook een IDE heeft. Je kan dan gewoon voordoen wat er getest moet worden. Dat is iets wat ik snap en kan maar dat is denk ik niet wat bedrijven zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:29

Arrogant

S.F.W.

Enthousiasme is een vage managementbeoordelingskapstok waaronder ze alles kunnen gooien wat niet kwantificeerbaar is. :r

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

dizzytal schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Wat Selenium betreft is het natuurlijk een van de meest gebruikte testframeworks, dus daarmee zit je wel goed.
Selenium alleen betekend alleen vrij weinig. Selenium IDE is een record en playback tool waarmee je weinige serieuze testen kan maken (doen bedrijven wel maar dat is slecht onderhoudbaar en foutgevoelig) waarbij Selenium webdriver niks is in combinatie met een compatible programmeertaal en vaak gebruikt wordt met zaken zoals Gherkin (cucumber met Java, Specflow on C#), etc.
Daarnaast is het wel zeer bekend maar doet het specifiek één ding, helpen bij het automatiseren van websites dus niet het automatiseren van andere applicaties.

Ik zie heel vaak dat bij het starten van automatiseren men naar Selenium grijpt (vaak met een simpele java cursus) en hoewel dat prima kan zijn is dat niet automatisch goed. Daarnaast is direct met Selenium beginnen een goed recept van een trucje leren met een tool zonder de basis goed te begrijpen. Daarvoor zou het in het geval van het automatiseren van websites juist aan te raden zijn om eerst in de basis bekend te geraken met HTML en CSS aangezien je daar op in moet haken. Dit hoeft overigens niet diepgaand, het komt zeer basaal neer op één van de honderden tutorials te volgen online over het maken van een website met html en css.

Afhankelijk van de omgeving waarin je komt te werken is de taal waarmee je aan de slag gaat ook nog belangrijk. Zit je in een moderne omgeving waarin veel front-end ontwikkelaars actief zijn met javascript frameworks? Dan is het handig om in de basis JavaScript te gebruiken als de taal waarmee je leert automatiseren aangezien je dan gebruik kan maken van de kennis en ondersteuning van die ontwikkelaars.

Is dat minder relevant dan is het handig om te kijken naar de back-end, is deze in Java dan wil je met Java, Selenium en mogelijk Cucumber aan de slag, is het C# dan wil je met C#, Selenium en Specflow aan de slag, etc.

Met genoeg ervaring maakt de taal overigens niet uit maar als iemand echt bezig gaat met automatisering is in de basis het leren van één taal en begrip van de techniek waarin je te testen applicatie is gebouwd veel belangrijker dan het framework/tool die je er mee gaat implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Tsurany schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Ik ben er niet bij aanwezig geweest dus onderstaande heeft een paar aannames, laat vooral weten als ze niet juist zijn. Vooral bedoeld om jou even te triggeren hier over na te denken.

Het probleem lijkt jouw houding en gedrag op de werkvloer te zijn, je opdrachtgever denkt dat je weinig enthousiast aan het werk bent en wilt liever iemand die enthousiaster is. Dan is dus de vraag waar dit vandaan komt, waarom denken ze dat jij niet enthousiast bent? Je kan dat natuurlijk direct aan je opdrachtgever vragen, dat is geen gekke vraag, idealiter vraag je om wat voorbeelden. Geef hierbij duidelijk aan dat je wel enthousiast bent over je werk en dat je graag wilt weten waarom zij denken dat het niet zo is omdat je denkt dat ze een verkeerde indruk van je hebben.

En ook even kritisch terug kijken jaar eigen gedrag de afgelopen weken/maanden, kan de werkgever op basis daarvan hebben gedacht dat je weinig enthousiast bent? Je geeft zelf aan dat je stiller bent tijdens meetings en veel luistert. Je schuift dit af als onderdeel van jou natuur, een analyserend persoon, maar dat vind ik persoonlijk te makkelijk. Je kan prima analyserend zijn en toch actief aan een meeting deelnemen en je gedachten delen. Het lijkt er op dat je eerder te afwachtend bent en alles op je af laat komen, dat kan al snel overkomen als iemand die niet enthousiast is.

Als mijn collega's weinig bijdragen in meetings, enkel hun werk doen en verder niet betrokken zijn of betrokken overkomen dan vraag ik me ook af of ze wel enthousiast zijn voor dit werk. Als ze vervolgens aangeven graag iets anders op te willen pakken wat wij niet doen en niet gaan doen dan krijg ik inderdaad het idee dat ze niet op hun plek zitten.

Bedenk overigens goed of je, met het oog op je carrière, hier überhaupt wel moet blijven. Naar mijn idee is volledig handmatig testen een achterhaald concept, kost veel te veel tijd en past niet meer in een wereld waar we in veel gevallen niet jaren met een project bezig zijn maar juist iteratief nieuwe functionaliteit willen opleveren waarbij snel (regressie)testen en integratie in CICD van groot belang is. Wil je dan werkelijk bij een bedrijf blijven dat enkel handmatig test? Waar liggen voor jou dan de doorgroeimogelijkheden?

Wellicht is dat ook wel een punt, ze hebben jou gevraagd waar jij in de toekomst mee bezig wilt zijn en waar jij heen wilt groeien. Als jij enkel testautomatisering genoemd hebt en niks anders dan liggen jouw ambities duidelijk elders. Ik denk dat zij ook naar andere ambities op zoek waren die wel beter bij de organisatie passen en merken dat deze bij jou in ieder geval niet aanwezig zijn. Vergeet niet dat je opdrachtgever niet alleen kijken vanuit de rol van opdrachtgever maar ook vanuit de rol van toekomstige werkgever, dan is je werk goed doen simpelweg niet genoeg, dan willen ze meer zien. Iemand die echt toegevoegde waarde gaat leveren aan de organisatie.

[...]

Dat is de vraag, hij is gedetacheerd met als doel een overname na een jaar. In die gevallen is zo'n eerste jaar juist ook bedoeld om te kijken of iemand op lange termijn bij de organisatie past.
Als ze echt van hem af willen was het contract met de detacheerder gewoon opgezegd en hadden ze er geen tijd in gestoken.

[...]

Is dit wel zo gezond? Waarom wil je iets nieuws laten vallen enkel om bij deze opdrachtgever te blijven? Pas je wel goed bij deze opdrachtgever?
Goeie punten.

Ik denk dat je gelijk hebt dat ik inderdaad het beeld afgeef dat ik niet echt interesse heb tijdens de meetings. Ik doe meetings echter al jaren op die manier en heb er bij vorige werkgevers nooit iets over gehoord. Maar dat was ook vaak op locatie. Nu gaat alles via Teams en ik denk dat dat ook niet echt heeft geholpen.

Ik houd ook zeker in mijn achterhoofd dat ik wel degelijk iets niet goed heb gedaan. Alleen wil ik dan graag weten wat dat is want dan kan ik het oplossen. Ik heb nu het idee dat ik gewoon niet het enthousiasme kan uitdragen waar ze naar op zoek zijn.

Ik heb overigens ook aangegeven dat ik graag de Tmap wil gaan halen voor de functionele testen en dat ik meer ervaring wil opdoen zodat mijn werk nog beter wordt. Ik heb dus niet enkel TA genoemd. Maar schijnbaar was ik veel enthousiaster tijdens mijn zinnetjes over TA dan over de Tmap.

En het is dan misschien wel niet gezond om een interesse te laten vallen, maar ik wil gewoon aan de opdrachtgever laten zien dat ik erg ver wil gaan om daar te kunnen blijven. Waarom zou ik immers zo ver gaan als ik de opdracht inderdaad niet leuk vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:38
Paar vrije dagen nemen en "Daarnaast ben ik erg bang dat ik geen nieuwe baan meer ga vinden.".Op dit moment ben je erg emotioneel denk ik. Beter even afstand nemen.

Het hoeft helemaal niks te maken hebben met
jou. Misschien had iemand een slechte dag of gaat het bedrijfsmatig bij de opdrachtgever niet zo goed: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYMcUm1KmYfNG3FOFOwPreXm33I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cga1z1Z7dH2mNto31lnDpnhy.jpg?f=user_large

Verder zie ik iedereen, en dan ook iedereen, de IT ingaan terwijl op de lange termijn alles mbt vakmannen bouw en renovatie enorm gaat aantrekken. Een stucadoor of timmerman gaat meer verdienen dan een tester, mark my words. Ben ik te hard als ik zeg dat MBO ICT niet zou moeten bestaan?

[ Voor 72% gewijzigd door Harm_H op 25-06-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
[...]

Ah OK.
Dus ze automatiseren al hun scripted testen. Begrijp ik dan goed dat jij voornamelijk exploratory testing doet bij je opdrachtgever?

Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten, je kan natuurlijk gewoon in je eigentijd je verdiepen in het automatiseren van functionele tests, wat je nu ook al doet. Dat je enthousiast praat of test automatisering is natuurlijk wel logisch, over het algemeen zijn (lijken) nieuwe dingen leuk dus ben je vaak sneller enthousiast(er) dat de opdrachtgever hier direct uit concludeert dat je je huidige werk niet leuk vind.. dat vind ik persoonlijk dan ook wel raar.. Dan kun je wel het beste voor hebben, of lijken te hebben met je mensen, maar je kent ze dan niet echt...

Wat Selenium betreft is het natuurlijk een van de meest gebruikte testframeworks, dus daarmee zit je wel goed. De vraag is wil je tests gaan schrijven, of wil je de IDE gebruiken om ze te records, twee redelijk verschillende dingen, waarbij de laatste eigenlijk direct relatie heeft met wat je nu doet en de eerste je ook bij een ontwikkelaar kwijt kan. Wat mij betreft is dat toch wel heel anders dan dat je nu doet.. Je zou ook eens kunnen kijken naar een tool als Leapwork, een no-code/low-code testapplicatie waarbij je de test record. Natuurlijk is dat specifiek en zal niet elk bedrijf (willen) gebruiken, maar even om aan te geven dat er heel veel mogelijkheden zijn, waarbij Selenium misschien te ver bij je vandaan ligt (waar door je afknapt op het automatiseren van tests)
Super suggestie!

Ik kan natuurlijk het snelste aan de gang met tools waarbij ik niet moet coden. Als daar ook werk in te vinden is dan wil ik daar natuurlijk meteen op solliciteren. Maar als het zo simpel was, dan was er ook geen functie voor gemaakt want dan kon iedereen even iets recorden. Er zal dus ongetwijfeld meer achter zitten.

Ik had zelf het beeld (misschien verkeerd beeld dan) dat TA vrijwel 100% binnen Nederland bestaat uit een test coden. Dus dan moet je ook kunnen programmeren. Dat vindt ik wel jammer want dan moet je dus eigenlijk een programmeur hebben en geen tester.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:09:
[...]

Goeie vraag. Het beeld dat ik momenteel van TA heb is 2 delig.
Ik heb namelijk gezien dat het mogelijk is om via node.js testen te schrijven die een API testen. Dat lijkt mij echter meer programmeren en dat kan ik nog niet.
Daarnaast heb ik TA met Selenium, Specflow en Gherkin gezien. Dat lijkt mij waar ik naartoe wil groeien. Het zag er niet super ingewikkeld uit.

Daarnaast had ik gezien dat Selenium ook een IDE heeft. Je kan dan gewoon voordoen wat er getest moet worden. Dat is iets wat ik snap en kan maar dat is denk ik niet wat bedrijven zoeken.
Okay, zie de reactie op iemand anders die ik hierboven heb achtergelaten. Zowel je eerste als tweede voorbeeld komt programmeren bij kijken. Aangezien je het hebt over node.js in je eerste voorbeeld gaat het daar om Javascript en in je tweede voorbeeld heb je het over Specflow dus zal het gaan om C# als taal.

Je derde voorbeeld is inderdaad niet wat bedrijven zoeken. Selenium IDE is een zogenaamde "record & playback" tool waarmee simpelweg de acties die jij uitvoert in de browser worden opgenomen en weer teruggespeeld. Afgezien van het feit dat dit zeer foutgevoelig is zijn dit geen tests aangezien er geen checks in je playback scripts zullen zitten tenzij je die handmatig toevoegt. Het kan overigens een prima hulpmiddel zijn bij handmatig testen om je stappen te traceren (automatisering ten behoeve van het testen).

Gezien de zaken die je noemt doe ik even de aanname dat je bezig bent in de website ontwikkeling hoek. Als je je meer wil verdiepen in testautomatisering in de toekomst (los van de hele discussie met je huidige werkgever) zou voor een solide basis je grofweg de volgende stappen kunnen zetten:
  1. Verdiep je in HTML en CSS. Dit zijn de basis technieken waarmee websites worden gemaakt en zijn ook de technieken waarop/waarmee je bij testautomatisering inhaakt op websites. Daarnaast is het zelfs als handmatig tester handig om hier kennis van te hebben. Dit kan je zelfs doen zonder cursus online, bijvoorbeeld met deze beginner tutorial html en deze css tutorial. Als bonus kan je deze kennis later in je TA pad gebruiken voor dingen zoals het maken van leuke dashboards waar managers zo dol op zijn.
  2. Bekijk welke taal je in de basis wil leren. Het is handig als je een taal kiest waarmee je ook mee aan de slag zal gaan om te automatiseren. Doe hier vervolgens een basis cursus in, idealiter via je werkgever als ze dit aanbieden maar anders bijvoorbeeld via udemy oid.
  3. Met deze stappen achter de rug heb je de kennis om aan de slag te gaan met Selenium maar ook andere frameworks en tools. Je hebt dus nu al een bredere basis dan veel mensen die direct met Selenium of een andere tool aan de slag gaan. Het is nog steeds de moeite waard om alsnog een Selenium cursus te doen, maar omdat je een goede basis hebt zal het veel beter te volgen zijn.
Los van bovenstaande punten worden er soms ook algemene testautomatisering cursussen gegeven waar men langs heel van van de basiszaken loopt (Wat houd het nu in, wat voor tools zijn er, waar moet je rekening mee houden, welke voordelen bied het, welke nadelen zijn er, etc).
Ik kan natuurlijk het snelste aan de gang met tools waarbij ik niet moet coden. Als daar ook werk in te vinden is dan wil ik daar natuurlijk meteen op solliciteren. Maar als het zo simpel was, dan was er ook geen functie voor gemaakt want dan kon iedereen even iets recorden. Er zal dus ongetwijfeld meer achter zitten.
Ik zag deze reactie nog. Dit kan maar besef wel dat je daarmee dus een truc leert met een tool en niet de basis waarmee je bezig bent. Het risico wat je hiermee loopt is dat veel andere bedrijven wellicht deze tool niet gebruiken of dat de tool op een bepaald moment niet meer relevant is en jij de kennis niet hebt om iets anders te doen.
Ik had zelf het beeld (misschien verkeerd beeld dan) dat TA vrijwel 100% binnen Nederland bestaat uit een test coden. Dus dan moet je ook kunnen programmeren. Dat vindt ik wel jammer want dan moet je dus eigenlijk een programmeur hebben en geen tester.
Dit is ook niet waar :) Kunnen basis programmeren is wat nodig is om te beginnen met TA, hiervoor hoef je absoluut niet op het niveau te zitten van ontwikkelaar. Op een basis niveau kunnen programmeren of iig kennis hebben van hoe programmeren werkt is sowieso iets wat jou als tester sterker maakt aangezien het je context geeft over waar ontwikkelaars mee te maken krijgen. Het geeft je ook meer inzicht in de techniek achter applicaties in zijn algemeenheid wat je op de lange termijn dus sowieso een betere tester maakt in mijn optiek.

Daarnaast is programmeren niet eng ;) Zeker niet op het instapniveau van TA.

[ Voor 18% gewijzigd door Creesch op 25-06-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
loewie1984 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:02:
Ik had daarstraks al willen reageren maar ik denk dat je even rustig moet doen.

Kan me niet voorstellen dat jouw werkgever van je af wilt of direct over zou gaan tot zo'n harde maatregel, omdat deze een keer een vonkje in je ogen heeft gezien toen hij het had over automated testing terwijl jij liever manueel testen doet.

Je moet het ook in perspectief zetten, je bent nog jong. Mogelijk is dit je eerste baan en alles is nog nieuw en dan snap ik dat je je daar zenuwachtig over voelt.

Bedenk je dan dat het goed is dat je hier je gevoelens uit, dat je erover praat hier en met anderen en we je van inzichten kunnen voorzien en je daarop kan reflecteren en zaken vanuit een andere invalshoek kunt bekijken en benaderen.

Relativeren heet dat en daar ontwikkel je je in naarmate je steeds dingen meemaakt die erger zijn dan het vorige ergste wat je mee hebt gemaakt.

Hebben ze op je werk een HR medewerker of vertrouwenspersoon waar je deze kwestie aanhangig kan maken? Mogelijk kan hij/zij iets voor je betekenen.

En het kan nog steeds dat de echte reden is dat ze van je af willen. Maar je kan de angel zelf uit jouw misselijkheid halen door daar rechtstreeks naar te vragen: moet ik mij zorgen maken over mijn baan, naar aanleiding van mijn opmerking. Iemand die jou begrijpt en coached (ga even uit van je manager) zal je mogelijk van een verlossend antwoord kunnen voorzien.

Als je wel als persoon bij het bedrijf past en alleen technisch niet aansluit, ga je toch het gesprek aan om te kijken of je die aansluiting wel kan vinden. Dan ga je toch niet al bij voorbaat nadenken over "deze persoon moeten we maar eens gaan wieberen".

Ik kan het me gewoon niet voorstellen.
De opdrachtgever gaf aan dat die vaker die spark in mijn ogen had gezien. De scrummaster van het team bevestigde dat. Ik was namelijk ook in zaken die niet over werk gingen actiever. Daar kan ik mij in vinden maar betekend alsnog niet dat ik mijn werk niet leuk vindt.

De baan is overigens al verloren. Het was vrij duidelijk dat dit gaat stoppen. Het gesprek wat nog gaat komen zal gaan over hoe ik mijn ambities waar kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
loewie1984 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:08:
[...]

En als ik je nog een tip mag geven. Soms (understatement) reageren mensen uit emotie, dat ben je nu aan het doen. Als je op dit moment om 16:05 niet aan het werk bent, zou ik je adviseren de PC eens uit te zetten, dit forum ook even met rust te laten want je voed je gedachten alleen maar.

Vanavond lig je in je bed en lig je te malen en heb je een brak weekend en maandag zit je met een zombie blik in je ogen op je werk en dan denkt je opdrachtgever misschien weer andere dingen.

Je moet even afschakelen, het met rust laten en er eens een nachtje over slapen.

Een goede tip van mijn directe leidinggevende is zo zegt hij zelf: als ik een e-mail krijg die bij mij iets oproept van woede of frustratie, is dat ik hem direct schrijf maar de dag erna pas verstuur.

Dan kun je er nog eens over nadenken. En het schrijven en bijwerken van je CV op dit moment is zo'n actie.

Geef het even rust, ga wat netflixen, wandel met je hond of je tamagotchie en meld je maandag pas weer in dit topic nadat je de kwestie op je werk hebt voorgelegd om ons te vertellen dat dit alles een storm in een glas water is geweest.

Het help echt ;)

Veel wijsheid.
Ik ben iedere vrijdag vrij. Wat dat betreft echt super arbeidsvoorwaarden. Ik wilde graag wat gamen maar gamen is gewoon niet leuk meer. Al komt dat meer doordat mijn 660 Ti moeite heeft de 60fps aan te tikken in bijna iedere game. Of ik moet de resolutie terug zetten maar dan game ik op een klein window op mijn scherm. Iets met een GPU tekort ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:02
Ik vind dit topic nog steeds onduidelijk. Jij noemt vier verschillende partijen: werknemer, opdrachtgever, detacheerder en werkgever. Wie betaalt jouw salaris? En wat is mening van de andere partijen in deze behalve de opdrachtgever?

Ten tweede is heel dit topic gebaseerd op wat jij denkt wat de opdrachtgever vindt. Dat is een hoop aannames. Waarom niet het gesprek gaan en alle kaarten op tafel leggen? Wat wil de opdrachtgever? Wat wil de werkgever/detacheer? Wat wil jij?

Praten en communiceren is mijn advies. Grote kans dat dit een storm in een glas water is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Creesch schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:12:
[...]

Selenium alleen betekend alleen vrij weinig. Selenium IDE is een record en playback tool waarmee je weinige serieuze testen kan maken (doen bedrijven wel maar dat is slecht onderhoudbaar en foutgevoelig) waarbij Selenium webdriver niks is in combinatie met een compatible programmeertaal en vaak gebruikt wordt met zaken zoals Gherkin (cucumber met Java, Specflow on C#), etc.
Daarnaast is het wel zeer bekend maar doet het specifiek één ding, helpen bij het automatiseren van websites dus niet het automatiseren van andere applicaties.

Ik zie heel vaak dat bij het starten van automatiseren men naar Selenium grijpt (vaak met een simpele java cursus) en hoewel dat prima kan zijn is dat niet automatisch goed. Daarnaast is direct met Selenium beginnen een goed recept van een trucje leren met een tool zonder de basis goed te begrijpen. Daarvoor zou het in het geval van het automatiseren van websites juist aan te raden zijn om eerst in de basis bekend te geraken met HTML en CSS aangezien je daar op in moet haken. Dit hoeft overigens niet diepgaand, het komt zeer basaal neer op één van de honderden tutorials te volgen online over het maken van een website met html en css.

Afhankelijk van de omgeving waarin je komt te werken is de taal waarmee je aan de slag gaat ook nog belangrijk. Zit je in een moderne omgeving waarin veel front-end ontwikkelaars actief zijn met javascript frameworks? Dan is het handig om in de basis JavaScript te gebruiken als de taal waarmee je leert automatiseren aangezien je dan gebruik kan maken van de kennis en ondersteuning van die ontwikkelaars.

Is dat minder relevant dan is het handig om te kijken naar de back-end, is deze in Java dan wil je met Java, Selenium en mogelijk Cucumber aan de slag, is het C# dan wil je met C#, Selenium en Specflow aan de slag, etc.

Met genoeg ervaring maakt de taal overigens niet uit maar als iemand echt bezig gaat met automatisering is in de basis het leren van één taal en begrip van de techniek waarin je te testen applicatie is gebouwd veel belangrijker dan het framework/tool die je er mee gaat implementeren.
Dat is ook precies wat het zo lastig maakt. Er zijn meerdere automatiseringstools, talen en combo's. Ik ben een beetje op zoek naar wat het beste is om mee te beginnen. Ik kan Javascript en Python een beetje lezen maar zou zo niet kunnen opnoemen wat de verschillen tussen die talen zijn. En nu moet ik dus een combinatie van automatiseringstool (voorkeur voor Selenium) en taal (voorkeur voor JavaScript) vinden waarmee ik in korte tijd met behulp van tutorials op YouTube de basis kan leren.

Ik heb gisteren een VM gemaakt en daarop deze stappen gevolgd: https://www.lambdatest.co...elenium-in-visual-studio/
Ik had het idee om eerst die demo werkend te krijgen en vandaaruit langzaamaan stapjes toe te voegen. En zo eerst de basis leren. Alleen werkt die demo niet want steeds als ik de test wil starten krijg ik een build error en ik snap niet wat er fout gaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg_DSo0FzhuDNQy-fDUGOilPvFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NlbUCVPN5xxnaVrYtpBZ6JCy.png?f=fotoalbum_large

Schiet zo ook niet op want ik krijg mijn omgeving niet eens werkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Ik denk dat je gewoon even rustig pas op de plaats moet maken en kijken wat je leuk vind.

Waarom vind je handmatig testen leuk, en wat valt (viel) daar onder. Is dat het weg klikken wat wat stappen in een documentje, of ben je meer aan het 'spelen' (op een professionele manier natuurlijk) en onderzoeken of je de applicatie kan 'breken' ... Daarnaast denk ik dat je je even af moet vragen of je inderdaad code wilt kloppen... want zoals Creesch al veel uitgebreider aangaf dan ik dat deed zul je veel meer die kant op gaan als je tests gaat schrijven en eventueel vervolgens de tests moet/wilt fixen om de functionaliteit aangepast is...

Even kort door de bocht, als je niets met ontwikkelen hebt (als in code schrijven) vraag ik me af of dat (schrijven van tests) de way-to-go is...misschien zijn er dan inderdaad andere dingen waardoor je je kennis kan uitbreiden (TMAP, ISTQB) maar misschien ook iets net anders, als een meer support rol..!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
MarcoC schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:43:
Ik vind dit topic nog steeds onduidelijk. Jij noemt vier verschillende partijen: werknemer, opdrachtgever, detacheerder en werkgever. Wie betaalt jouw salaris? En wat is mening van de andere partijen in deze behalve de opdrachtgever?

Ten tweede is heel dit topic gebaseerd op wat jij denkt wat de opdrachtgever vindt. Dat is een hoop aannames. Waarom niet het gesprek gaan en alle kaarten op tafel leggen? Wat wil de opdrachtgever? Wat wil de werkgever/detacheer? Wat wil jij?

Praten en communiceren is mijn advies. Grote kans dat dit een storm in een glas water is.
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik had wat dingen door elkaar gehaald.
Ik ben via een bedrijf dat gespecialiseerd is in freelancers plaatsen bij mij huidige opdrachtgever terecht gekomen. Ik ben echter geen freelancer maar heb een contract op detacheringsbasis.

Daarnaast zijn het niet mijn aannames. De opdrachtgever heeft mij duidelijk verteld dat die het beeld heeft dat ik niet gelukkig ben in mijn huidige functie en ziet dat ik veel meer energie uitstraal als ik praat over TA.

De partij die mij daar heeft geplaatst heeft ook al te horen gekregen dat de beslissing tot het stopzetten van de opdracht definitief is. Het gesprek dat nog tussen mij, de opdrachtgever en de partij die mij daar geplaatst heeft gaat plaatsvinden, zal gaan over hoe ik mijn ambities waar kan maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Mij klinkt het vooral alsof de opdrachtgever al bedacht heeft dat TS weg moet, en dat ze nu vooral dossier aan het opbouwen zijn. Sorry voor deze negatieve 'take', maar ik denk dat je hier serieus rekening mee moet houden.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:45:
[...]

Dat is ook precies wat het zo lastig maakt. Er zijn meerdere automatiseringstools, talen en combo's. Ik ben een beetje op zoek naar wat het beste is om mee te beginnen. Ik kan Javascript en Python een beetje lezen maar zou zo niet kunnen opnoemen wat de verschillen tussen die talen zijn. En nu moet ik dus een combinatie van automatiseringstool (voorkeur voor Selenium) en taal (voorkeur voor JavaScript) vinden waarmee ik in korte tijd met behulp van tutorials op YouTube de basis kan leren.

Ik heb gisteren een VM gemaakt en daarop deze stappen gevolgd: https://www.lambdatest.co...elenium-in-visual-studio/
Ik had het idee om eerst die demo werkend te krijgen en vandaaruit langzaamaan stapjes toe te voegen. En zo eerst de basis leren. Alleen werkt die demo niet want steeds als ik de test wil starten krijg ik een build error en ik snap niet wat er fout gaat
[Afbeelding]

Schiet zo ook niet op want ik krijg mijn omgeving niet eens werkend.
Je hoeft natuurlijk niks, wat ik aandroeg is puur voor als je er bewust voor kiest om op enig punt je verder te verdiepen in TA :) De stappen die ik je heb aangedragen zijn wel hoe ik denk dat je een goede basis kan krijgen.

Daarnaast nog wat punten:
  • Als je eenmaal genoeg ervaring hebt met een taal is het niet heel lastig om naar een andere taal te switchen. Dat is waarom ik een basis programmeer cursus noemde aangezien je anders weer terug bent bij het punt dat je een trucje hebt geleerd maar te weinig basis kennis hebt om meer te doen.
  • Met een goede basis wordt het ook makkelijker om dingen te troubleshooten, om een voorbeeld te noemen de tutorial die je volgde voor visual studio en selenium probeert heel veel te doen zonder echt uit te leggen wat er gedaan wordt. Aangezien je ook geen goede basis hebt loop je snel vast als het niet werkt. Daarnaast is het niet een super goede tutorial als ik eerlijk ben, ze laten je te veel in één keer doen zonder toelichting waardoor deze eigenlijk alleen maar geschikt is voor mensen die dit waarschijnlijk zelf al prima kunnen.
  • Youtube is als ik eerlijk ben niet de beste bron om dit soort dingen goed in de basis te leren. Iedereen heeft natuurlijk verschillende leerstijlen maar er staat een hoop troep op. Als je er echt serieus mee bezig wel zou ik kijken of er een goede udemy cursus (ook vaak videos) in de aanbieding is (ze zijn vaak afgeprijsd) of dat er wellicht via je detacheerder/werkgever een cursus gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 23:25
Creesch schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:49:
[...]
Hoe kom je daar bij? Testautomatisering zelf staat zeker niet in de kinderschoenen en is al een flink aantal jaar een volwassen vakgebied.
Alles is relatief. Software engineering wordt nog beschouwd als een redelijk onvolwassen vakgebied in vergelijking met andere vakgebieden. Dat het testen ervan al volwassen zou zijn, vind ik een nogal sterk statement.

D.w.z. er is vrij veel in beweging en de kwaliteit van menig software project laat ernstig te wensen over vergeleken met andere engineering disciplines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
likewise schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:56:
Alles is relatief. Software engineering wordt nog beschouwd als een redelijk onvolwassen vakgebied in vergelijking met andere vakgebieden. Dat het testen ervan al volwassen zou zijn, vind ik een nogal sterk statement.
Tja, wat is volwassen volgens jou dan? Het is in ieder geval al lang geen puber meer, 20 jaar geleden deden we ook al aan unit testen e.d. en dat is alleen maar meer geworden.

Er is in ieder geval super veel over geschreven, er is super veel tooling voor, en vrijwel alle grote bedrijven/projecten doen er aan. En dat is waar het uiteindelijk om draait.

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 25-06-2021 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

[...]

D.w.z. er is vrij veel in beweging en de kwaliteit van menig software project laat ernstig te wensen over vergeleken met andere engineering disciplines.
Mja iets met "moving the goalposts" sowieso hebben we het over TA in het vakgebied van software ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Creesch schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:56:
[...]

Je hoeft natuurlijk niks, wat ik aandroeg is puur voor als je er bewust voor kiest om op enig punt je verder te verdiepen in TA :) De stappen die ik je heb aangedragen zijn wel hoe ik denk dat je een goede basis kan krijgen.

Daarnaast nog wat punten:
  • Als je eenmaal genoeg ervaring hebt met een taal is het niet heel lastig om naar een andere taal te switchen. Dat is waarom ik een basis programmeer cursus noemde aangezien je anders weer terug bent bij het punt dat je een trucje hebt geleerd maar te weinig basis kennis hebt om meer te doen.
  • Met een goede basis wordt het ook makkelijker om dingen te troubleshooten, om een voorbeeld te noemen de tutorial die je volgde voor visual studio en selenium probeert heel veel te doen zonder echt uit te leggen wat er gedaan wordt. Aangezien je ook geen goede basis hebt loop je snel vast als het niet werkt. Daarnaast is het niet een super goede tutorial als ik eerlijk ben, ze laten je te veel in één keer doen zonder toelichting waardoor deze eigenlijk alleen maar geschikt is voor mensen die dit waarschijnlijk zelf al prima kunnen.
  • Youtube is als ik eerlijk ben niet de beste bron om dit soort dingen goed in de basis te leren. Iedereen heeft natuurlijk verschillende leerstijlen maar er staat een hoop troep op. Als je er echt serieus mee bezig wel zou ik kijken of er een goede udemy cursus (ook vaak videos) in de aanbieding is (ze zijn vaak afgeprijsd) of dat er wellicht via je detacheerder/werkgever een cursus gedaan kan worden.
Ik weet al wel vrij zeker dat ik meer naar TA toe wil. In ieder geval wil ik gaan leren om testen in Selenium te kunnen lezen en waar nodig fixen. Met fixen bedoel ik dan voor nu een pad aanpassen dat misschien niet meer geldig is.

Ik moet me ook eerst gaan verdiepen in HTML en CSS.
Misschien is het beter voor mij om dan eerst de basiskennis van een taal te leren? Zoals je ziet loop ik meteen vast als een tutorial het al niet doet.

Misschien is JavaScript voor mij het makkelijkste. Of Python. Ik had begrepen dat die 2 het simpelste zijn om te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:00:
[...]

Ik weet al wel vrij zeker dat ik meer naar TA toe wil. In ieder geval wil ik gaan leren om testen in Selenium te kunnen lezen en waar nodig fixen. Met fixen bedoel ik dan voor nu een pad aanpassen dat misschien niet meer geldig is.

Misschien is het beter voor mij om dan eerst de basiskennis van een taal te leren? Zoals je ziet loop ik meteen vast als een tutorial het al niet doet.

Misschien is JavaScript voor mij het makkelijkste. Of Python. Ik had begrepen dat die 2 het simpelste zijn om te leren.
Scroll even terug naar boven, ik beschrijf daar drie stappen waarmee je al antwoord krijgt op je vragen.

In het kort alsnog. In volgorde:
  1. HTML&CSS zie bijvoorbeeld de tutorials die ik je eerder linkte. Daarmee krijg je namelijk de kennis om in Selenium testen de selectoren (paden zoals je ze noemt) te fixen als dat nodig is.
  2. Een taal leren is inderdaad de tweede stap die je de basis geeft om heel vele tutorials wel te begrijpen. Ook omdat je bij een goede cursus ook de tooling rondom een taal leert en je dus ook meer werkende kennis krijgt van zaken zoals een ontwikkelomgeving. Ik ben zelf een fan van JavaScript maar python is ook een goede keuze. JavaScript is iets flexibeler vind ik zelf en lijkt qua syntax meer op andere talen. Het geeft je als bonus ook de kennis om in de toekomst wellicht zelf leuke dingen te doen buiten test automatisering op het gebied van dashboards etc (maar nu loop ik op de zaken vooruit).
En nogmaals voor de duidelijkheid, dit is advies los van wat er gebeurt met je huidige werkgever :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:00:
[...]

Rustig blijven ademen.

Wat basiskennis is nooit weg. Zeker in de ict, onafhankelijk van wat je hierna gaat doen.

Je kunt ook even van alles even proberen, kijken wat je ligt, kijken waar je tegenaan loopt. En vandaar iets wat meer uitdiepen.

En misschien dat de detacheerder ook nog wel iets heeft liggen, in een bepaalde richting, waar je al naar toe zou kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
[...]
Breek me de bek niet open 8) 8) zeg ik na heel veel jaren....

En nog even voor @workermaster : Welke tooling je ook gaat gebruiken, het programmeren zal niet het probleem zijn. Al die taaltjes zijn prima gedocumenteerd. Wat voor het programmeren uit kom t is veel belangrijker: WAT ga je automatiseren en HOE ga je dat aanpakken. Als je dat netjes gestructureerd kunt opschrijven in de juiste blokken ben je al een heel eind. Het vertalen van Nederlandstalige acties naar Engels, Python, Java(script), welke andere taal dan ook is daarna peanuts.

Eventuele oudjes die dit lezen hebben misschien de VSP opleiding van de toko van Joop van Oosterom nog wel gehad en kunnen bovenstaande vast bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Creesch schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:10:
[...]

Scroll even terug naar boven, ik beschrijf daar drie stappen waarmee je al antwoord krijgt op je vragen.

In het kort alsnog. In volgorde:
  1. HTML&CSS zie bijvoorbeeld de tutorials die ik je eerder linkte. Daarmee krijg je namelijk de kennis om in Selenium testen de selectoren (paden zoals je ze noemt) te fixen als dat nodig is.
  2. Een taal leren is inderdaad de tweede stap die je de basis geeft om heel vele tutorials wel te begrijpen. Ook omdat je bij een goede cursus ook de tooling rondom een taal leert en je dus ook meer werkende kennis krijgt van zaken zoals een ontwikkelomgeving. Ik ben zelf een fan van JavaScript maar python is ook een goede keuze. JavaScript is iets flexibeler vind ik zelf en lijkt qua syntax meer op andere talen. Het geeft je als bonus ook de kennis om in de toekomst wellicht zelf leuke dingen te doen buiten test automatisering op het gebied van dashboards etc (maar nu loop ik op de zaken vooruit).
En nogmaals voor de duidelijkheid, dit is advies los van wat er gebeurt met je huidige werkgever :)
Sorry voor de dubbele vragen. Ik denk dat ik gewoon extra bevestiging nodig had. Ik ga de links bekijken en mij eerst verdiepen in de HTML en CSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Heeft iemand trouwend tips hoe ik dit kan verklaren tijdens een sollicitatiegesprek? Ik denk dat aangeven dat mijn ambities niet in lijn liggen met wat het bedrijf zocht ook vragen gaat oproepen. Dan willen ze natuurlijk weten waarom ik in eerste instantie daar wel was aangenomen en waarom de huidige opdrachtgever het daar niet mee eens is. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik schijnbaar eruit was gezet omdat de opdrachtgever vond dat ik op de verkeerde plek zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:20:
Heeft iemand trouwend tips hoe ik dit kan verklaren tijdens een sollicitatiegesprek? Ik denk dat aangeven dat mijn ambities niet in lijn liggen met wat het bedrijf zocht ook vragen gaat oproepen. Dan willen ze natuurlijk weten waarom ik in eerste instantie daar wel was aangenomen en waarom de huidige opdrachtgever het daar niet mee eens is. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik schijnbaar eruit was gezet omdat de opdrachtgever vond dat ik op de verkeerde plek zat.
Dat is iets wat je vooral zelf moet bedenken. Beetje dus invulling geven aan het standaard "ik wil meer groeien/uitdaging" verhaal. Waar je dan in wil groeien is vooral iets wat je dan zelf moet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:20:
Ik zou beginnen met "mijn contract is afgelopen en ik wil me meer verdiepen in A, B en/of C waarvoor ik bij X onvoldoende ruimte had", waarna je meteen de ingang hebt om met een nieuwe opdrachtgever over A, B of C te gaan praten met het vuur dat je vorige opdrachtgever in je zag. Tip; Niet dat je alles wilt veranderen maar vooral een bijdrage wilt leveren aan wat er bij je nieuwe opdrachtgever moet gebeuren terwijl je jezelf naar een hoger plan brengt. Stel je flexibel en leergierig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
DjoeC schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:02:
[...]

Ik zou beginnen met "mijn contract is afgelopen en ik wil me meer verdiepen in A, B en/of C waarvoor ik bij X onvoldoende ruimte had", waarna je meteen de ingang hebt om met een nieuwe opdrachtgever over A, B of C te gaan praten met het vuur dat je vorige opdrachtgever in je zag. Tip; Niet dat je alles wilt veranderen maar vooral een bijdrage wilt leveren aan wat er bij je nieuwe opdrachtgever moet gebeuren terwijl je jezelf naar een hoger plan brengt. Stel je flexibel en leergierig op.
Het contract is niet afgelopen. Dat loopt volgend jaar februari pas af. De opdrachtgever wil het eerder stopzetten omdat die het zonde vindt als beide partijen tijd blijven stoppen in een relatie die niet door zal gaan. Ik moet dus ook verklaren waarom het eerder stopt en ben bang dat een potentiele nieuwe werkgever dan meteen denkt dat ik mijn werk niet goed doe en er daarom uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:05:
[...]

Het contract is niet afgelopen. Dat loopt volgend jaar februari pas af. De opdrachtgever wil het eerder stopzetten omdat die het zonde vindt als beide partijen tijd blijven stoppen in een relatie die niet door zal gaan. Ik moet dus ook verklaren waarom het eerder stopt en ben bang dat een potentiele nieuwe werkgever dan meteen denkt dat ik mijn werk niet goed doe en er daarom uit moet.
Ik zie geen reden om dat met een nieuwe werkgever te delen. Je hebt toch op 't moment de tijd om iets nieuws te zoeken, dus onderhandel vanuit de positie dat je al een baan hebt en iets anders zoekt ipv dat je werkeloos bent. "Ik wil de eerste stappen zetten in het automatiseren van testen en die kansen krijgen ik niet bij m'n huidige werkgever". Lijkt mij niet de meest lastige conversatie om te hebben. Je bent 28, niet 64, dus even duimpje in de mond, jezelf opblazen en dan je gesprek voeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 25-06-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Paprika schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:15:
[...]

Ik zie geen reden om dat met een nieuwe werkgever te delen. Je hebt toch op 't moment de tijd om iets nieuws te zoeken, dus onderhandel vanuit de positie dat je al een baan hebt en iets anders zoekt ipv dat je werkeloos bent. "Ik wil de eerste stappen zetten in het automatiseren van testen en die kansen krijgen ik niet bij m'n huidige werkgever". Lijkt mij niet de meest lastige conversatie om te hebben. Je bent 28, niet 64, dus even duimpje in de mond, hard blazen en dan je gesprek voeren.
Dat is inderdaad iets wat ik ook niet hoef te delen. Zolang ik maar kan aantonen dat ik wel degelijk graag nieuwe dingen wil leren.

Nu maar hopen dat ik snel iets kan vinden. De huur moet wel betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:21:
[...]

Dat is inderdaad iets wat ik ook niet hoef te delen. Zolang ik maar kan aantonen dat ik wel degelijk graag nieuwe dingen wil leren.

Nu maar hopen dat ik snel iets kan vinden. De huur moet wel betaald worden.
Je hebt toch 'n contract? Het is niet alsof je zonder inkomen zit morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
Paprika schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Je hebt toch 'n contract? Het is niet alsof je zonder inkomen zit morgen.
Helaas toch wel. Ik wordt alleen uitbetaald als er uren gefactureerd kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:26:
[...]

Helaas toch wel. Ik wordt alleen uitbetaald als er uren gefactureerd kunnen worden.
Kortom de detacheerder heeft wel de lusten, maar niet de lasten? Daar zou ik persoonlijk dan ook snel afscheid van nemen.

Gelukkig is er nog steeds veel werk in de ICT.
Ook als de ervaring er nog niet is, zijn er genoeg werkgevers die je een kans willen bieden. Het is vooral belangrijk dat jezelf het vertrouwen uitstraalt dat je het (binnen een redelijk termijn) kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Essie689 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:01:
[...]

Kortom de detacheerder heeft wel de lusten, maar niet de lasten? Daar zou ik persoonlijk dan ook snel afscheid van nemen.

Gelukkig is er nog steeds veel werk in de ICT.
Ook als de ervaring er nog niet is, zijn er genoeg werkgevers die je een kans willen bieden. Het is vooral belangrijk dat jezelf het vertrouwen uitstraalt dat je het (binnen een redelijk termijn) kan.
Dit is inderdaad een vorm waar ik vanaf wil. Ik ben er wel van overtuigd dat ik in een sollicitatiegesprek mijzelf goed kan neerzetten. Ik hoop dat er genoeg werk is voor een tester zoals ik. Overigens weet ik wel dat ik snel nieuwe dingen kan oppakken. Maar dat roept natuurlijk iedere sollicitant dus dat zal totaal geen toegevoegde waarde meer zijn om te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:26:
Wat voor'n contractvorm is dit dan? Dit klinkt als een soort fake-ZZP contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Hydra schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:49:
[...]

Wat voor'n contractvorm is dit dan? Dit klinkt als een soort fake-ZZP contract.
Dat is het volgens mij ook. Het bedrijf dat mij daar heeft geplaatst, vraag een uurloon aan de opdrachtgever. Daar worden ZZP kosten vanaf getrokken en de rest is voor mij. Ik had wel eerst gevragen of ik nu wel of niet een ZZP'er ben, maar kreeg te horen dat ik volgens de wet een detacheerder ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 09:00
Maar ehm als je detacheerder bent en je hebt een contract dan krijg je toch gewoon betaald ongeacht of je een opdracht hebt of niet?

Klinkt heel erg als een “stinkend zaakje”.

Snel wat anders zoeken inderdaad. En in de tussentijd heb je denk ik als vangnet recht op WW?

[ Voor 35% gewijzigd door Dracula op 26-06-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Dracula schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:14:
Maar ehm als je detacheerder bent en je hebt een contract dan krijg je toch gewoon betaald ongeacht of je een opdracht hebt of niet?
Ik had begrepen dat dat voor sommigen wel zo is. Maar ik heb ooit vaker als detacheerder ergens kort gewerkt en daarna hield het ook gewoon op. Ik kan in mijn contract niets vinden over het stopzetten van een opdracht en dan doorbetaald krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

workermaster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:16:
[...]

Ik had begrepen dat dat voor sommigen wel zo is. Maar ik heb ooit vaker als detacheerder ergens kort gewerkt en daarna hield het ook gewoon op. Ik kan in mijn contract niets vinden over het stopzetten van een opdracht en dan doorbetaald krijgen
Tenzij je bij een of andere louche detacheerder zit die alleen minimumloon betaald als je niet op opdracht zit, zal het wel meevallen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:10
Klinkt als een uitzendbureau die zich presenteert als detacheerder. Bureau waar ik nu bij zit had ook zo'n leuk praatje, maar uitzend-CAO is gewoon van toepassing. En een 'projectcontract' natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
[...]

Ah OK.

Ik heb vandaag even naar Leapwork gekeken. Dat ziet er simpel genoeg uit maar is helaas een betaald pakket. Dus ik kan enkel 2 weken trail ermee spelen. Wel jammer want daar was ik anders meteen mee aan de slag gegaan.

Ik ben nu maar begonnen met de HTML tutorial die @Creesch had gedeeld. Die is simpel om te volgen maar soms heb ik toch nog wat vragen.

Eigenlijk moet ik een soort buddy hebben. Hebben we een plek hier op het forum om een buddy te zoeken? Voor mij zou het helpen als iemand bijvoorbeeld soms wat pointers kan geven waarom iets wel of niet werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door workermaster op 26-06-2021 18:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:47
workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:05:
[...]

Dit is inderdaad een vorm waar ik vanaf wil. Ik ben er wel van overtuigd dat ik in een sollicitatiegesprek mijzelf goed kan neerzetten. Ik hoop dat er genoeg werk is voor een tester zoals ik. Overigens weet ik wel dat ik snel nieuwe dingen kan oppakken. Maar dat roept natuurlijk iedere sollicitant dus dat zal totaal geen toegevoegde waarde meer zijn om te zeggen.
Voor testers is volgens mij wel genoeg werk, maar bedenk je ook dat er een enorme drive is juist naar testautomatisering, terwijl je in de openingspost overkomt daar niet echt voor te willen gaan (niet weten of je het leuk vindt, jezelf maar 10% automatisch zien doen), dus zal je een partij moeten vinden die niet die stap heeft gemaakt en ook niet op korte termijn zal maken of je zal in sollicitatiegesprekken wel iets naar de tafel moeten kunnen brengen om het niet-automatiseren deel te compenseren.

Alles met de hand testen is in mijn ogen niet efficiënt om continu te doen, je wilt gewoon tests hebben die je automatisch kan draaien op ieder moment dat je wilt (periodiek, bij iedere build, bij iedere deployment, noem maar op). Doe je dat als bedrijf niet, dan gaat iedere wijziging op een gegeven moment gigantisch veel tijd kosten omdat je niet weet of een wijziging ook nog ongewenste neven-effecten heeft. Je zal je dus toch in de testautomatisering moeten verdiepen, omdat het zo een belangrijk deel van testen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
workermaster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:10:
[...]

Dat is het volgens mij ook. Het bedrijf dat mij daar heeft geplaatst, vraag een uurloon aan de opdrachtgever. Daar worden ZZP kosten vanaf getrokken en de rest is voor mij. Ik had wel eerst gevragen of ik nu wel of niet een ZZP'er ben, maar kreeg te horen dat ik volgens de wet een detacheerder ben.
Deze setup is volgens mij gewoon compleet illegaal. Als jij op papier te horen hebt gekregen dat je GEEN ZZPer bent, heb je dus een contract, en heb je volgens mij recht op minimumloon e.d.

Ik zou juridische hulp inschakelen als ik jou was.

Hoe bouw je uberhaupt pensioen op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
workermaster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:16:
Ik vind dat je hier wel echt extreem passief in bent zeg. Je moet 't zelf weten uiteindelijk, maar dingen als contractonderhandelingen is niet iets wat je zomaar even over je heen moet laten komen. Dan maken bedrijven gewoon misbruik van je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Transportman schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:42:
[...]

Voor testers is volgens mij wel genoeg werk, maar bedenk je ook dat er een enorme drive is juist naar testautomatisering
Dit sowieso. Vol inzetten op handmatig testen vind ik geen snuggere carrieremove. Er zijn maar heel weinig vormen van testen die niet te automatiseren zijn. En testers die niet kunnen automatiseren, daar zijn er eerder te veel van dan te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dracula schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:14:
Snel wat anders zoeken inderdaad. En in de tussentijd heb je denk ik als vangnet recht op WW?
Als hij 'echt' ZZPer is dus niet. Dat is ook het smerige hieraan.

Pagina: 1 2 Laatste