Klinkt als een uitzendbureau die zich presenteert als detacheerder. Bureau waar ik nu bij zit had ook zo'n leuk praatje, maar uitzend-CAO is gewoon van toepassing. En een 'projectcontract' natuurlijk.
Ik heb vandaag even naar Leapwork gekeken. Dat ziet er simpel genoeg uit maar is helaas een betaald pakket. Dus ik kan enkel 2 weken trail ermee spelen. Wel jammer want daar was ik anders meteen mee aan de slag gegaan.dizzytal schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:00:
[...]
Ah OK.
Dus ze automatiseren al hun scripted testen. Begrijp ik dan goed dat jij voornamelijk exploratory testing doet bij je opdrachtgever?
Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten, je kan natuurlijk gewoon in je eigentijd je verdiepen in het automatiseren van functionele tests, wat je nu ook al doet. Dat je enthousiast praat of test automatisering is natuurlijk wel logisch, over het algemeen zijn (lijken) nieuwe dingen leuk dus ben je vaak sneller enthousiast(er) dat de opdrachtgever hier direct uit concludeert dat je je huidige werk niet leuk vind.. dat vind ik persoonlijk dan ook wel raar.. Dan kun je wel het beste voor hebben, of lijken te hebben met je mensen, maar je kent ze dan niet echt...
Wat Selenium betreft is het natuurlijk een van de meest gebruikte testframeworks, dus daarmee zit je wel goed. De vraag is wil je tests gaan schrijven, of wil je de IDE gebruiken om ze te records, twee redelijk verschillende dingen, waarbij de laatste eigenlijk direct relatie heeft met wat je nu doet en de eerste je ook bij een ontwikkelaar kwijt kan. Wat mij betreft is dat toch wel heel anders dan dat je nu doet.. Je zou ook eens kunnen kijken naar een tool als Leapwork, een no-code/low-code testapplicatie waarbij je de test record. Natuurlijk is dat specifiek en zal niet elk bedrijf (willen) gebruiken, maar even om aan te geven dat er heel veel mogelijkheden zijn, waarbij Selenium misschien te ver bij je vandaan ligt (waar door je afknapt op het automatiseren van tests)
Ik ben nu maar begonnen met de HTML tutorial die @Creesch had gedeeld. Die is simpel om te volgen maar soms heb ik toch nog wat vragen.
Eigenlijk moet ik een soort buddy hebben. Hebben we een plek hier op het forum om een buddy te zoeken? Voor mij zou het helpen als iemand bijvoorbeeld soms wat pointers kan geven waarom iets wel of niet werkt.
[ Voor 13% gewijzigd door workermaster op 26-06-2021 18:14 ]
Voor testers is volgens mij wel genoeg werk, maar bedenk je ook dat er een enorme drive is juist naar testautomatisering, terwijl je in de openingspost overkomt daar niet echt voor te willen gaan (niet weten of je het leuk vindt, jezelf maar 10% automatisch zien doen), dus zal je een partij moeten vinden die niet die stap heeft gemaakt en ook niet op korte termijn zal maken of je zal in sollicitatiegesprekken wel iets naar de tafel moeten kunnen brengen om het niet-automatiseren deel te compenseren.workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:05:
[...]
Dit is inderdaad een vorm waar ik vanaf wil. Ik ben er wel van overtuigd dat ik in een sollicitatiegesprek mijzelf goed kan neerzetten. Ik hoop dat er genoeg werk is voor een tester zoals ik. Overigens weet ik wel dat ik snel nieuwe dingen kan oppakken. Maar dat roept natuurlijk iedere sollicitant dus dat zal totaal geen toegevoegde waarde meer zijn om te zeggen.
Alles met de hand testen is in mijn ogen niet efficiënt om continu te doen, je wilt gewoon tests hebben die je automatisch kan draaien op ieder moment dat je wilt (periodiek, bij iedere build, bij iedere deployment, noem maar op). Doe je dat als bedrijf niet, dan gaat iedere wijziging op een gegeven moment gigantisch veel tijd kosten omdat je niet weet of een wijziging ook nog ongewenste neven-effecten heeft. Je zal je dus toch in de testautomatisering moeten verdiepen, omdat het zo een belangrijk deel van testen is.
Deze setup is volgens mij gewoon compleet illegaal. Als jij op papier te horen hebt gekregen dat je GEEN ZZPer bent, heb je dus een contract, en heb je volgens mij recht op minimumloon e.d.workermaster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:10:
[...]
Dat is het volgens mij ook. Het bedrijf dat mij daar heeft geplaatst, vraag een uurloon aan de opdrachtgever. Daar worden ZZP kosten vanaf getrokken en de rest is voor mij. Ik had wel eerst gevragen of ik nu wel of niet een ZZP'er ben, maar kreeg te horen dat ik volgens de wet een detacheerder ben.
Ik zou juridische hulp inschakelen als ik jou was.
Hoe bouw je uberhaupt pensioen op?
https://niels.nu
Ik vind dat je hier wel echt extreem passief in bent zeg. Je moet 't zelf weten uiteindelijk, maar dingen als contractonderhandelingen is niet iets wat je zomaar even over je heen moet laten komen. Dan maken bedrijven gewoon misbruik van je.workermaster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:16:
Ik had begrepen dat dat voor sommigen wel zo is. Maar ik heb ooit vaker als detacheerder ergens kort gewerkt en daarna hield het ook gewoon op. Ik kan in mijn contract niets vinden over het stopzetten van een opdracht en dan doorbetaald krijgen
Dit sowieso. Vol inzetten op handmatig testen vind ik geen snuggere carrieremove. Er zijn maar heel weinig vormen van testen die niet te automatiseren zijn. En testers die niet kunnen automatiseren, daar zijn er eerder te veel van dan te weinig.Transportman schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:42:
[...]
Voor testers is volgens mij wel genoeg werk, maar bedenk je ook dat er een enorme drive is juist naar testautomatisering
Als hij 'echt' ZZPer is dus niet. Dat is ook het smerige hieraan.Dracula schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:14:
Snel wat anders zoeken inderdaad. En in de tussentijd heb je denk ik als vangnet recht op WW?
Dat is wel erg kort door de bocht. Voor sommige rollen is een enorme vraag. Voor veel andere rollen is het aanbod hoger dan de vraag. Handmatig testen is nogal op z'n retour. Dat is waarschijnlijk ook waarom het bedrijf van de TS afscheid van hem neemt.Essie689 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:01:
Gelukkig is er nog steeds veel werk in de ICT.
Staat er ergens in je arbeidsovereenkomst dat de ABU-CAO van toepassing is? Het lijkt erop dat je een 0-uren contract hebt, vroeger was dat een fase A-contract (geen idee of deze contract vorm nog bestaat).workermaster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:16:
[...]
Ik had begrepen dat dat voor sommigen wel zo is. Maar ik heb ooit vaker als detacheerder ergens kort gewerkt en daarna hield het ook gewoon op. Ik kan in mijn contract niets vinden over het stopzetten van een opdracht en dan doorbetaald krijgen
Als het om een bepaalde tijd-contract gaat, dan staat er een begin- en uiteraard einddatum in. Of heb je een projectcontract?
Persoonlijk vind ik het vreemd dat je dit niet weet bij een door jezelf getekende overeenkomst. Maar goed, ik ben jurist he 😉
What's a cube to you?
Dit topic krijgt ineens een andere wending, van een meningsverschil over je ambities naar advies vragen over waar te beginnen met het leren van TA.
Ik zou adviseren om te kijken naar een online cursus TA waar je de basics van TA kan leren, volgens mij is er online genoeg te vinden. Daarnaast zou je kunnen solliciteren bij een grote detacheerder als CGI, Cap Gemini etc., die partijen kunnen waarschijnlijk wel helpen met een soort buddy waarbij je op een opdracht onder begeleiding ervaring kan opdoen met TA.
Ik zou adviseren om te kijken naar een online cursus TA waar je de basics van TA kan leren, volgens mij is er online genoeg te vinden. Daarnaast zou je kunnen solliciteren bij een grote detacheerder als CGI, Cap Gemini etc., die partijen kunnen waarschijnlijk wel helpen met een soort buddy waarbij je op een opdracht onder begeleiding ervaring kan opdoen met TA.
Ben wel benieuwt wat er nou in dat contract staat want je zou denken er staat of je bent in dienst en je wordt betaald of er staat we verlenen een service waarbij we als bemiddelingsbureau je wegzetten als een verkapte zzp’er en je hebt dus pech bij geen opdracht geen centen.
Mijn eerste indruk een beetje een bemoeierige werkgever/opdrachtgever die je probeert te wippen? Vind het nogal manipulatief eerlijk gezegd. Mocht je daar niet op je plek zitten dan zou ik mijn biezen pakken.
[ Voor 36% gewijzigd door pizzacabonara op 27-06-2021 12:35 ]
Poah dikke Massey.
Je eerste uitzoekwerk nu, is uitzoeken of er in volgende maand nog geld op je rekening komt. En zo ja, van wie.
Van je ‘detacheerder’ ? Zo nee: run, Forest, run!
Van het uwv? Ik hoop het voor je.
Het klinkt alsof je, zonder dat je dat zelf goed doorhebt, in een freelancer/zzp constructie bent gerommeld.
In dat geval: zo snel mogelijk een andere baan zoeken (loondienst!)
Overigens zoekt mijn werkgever (overheid, Utrecht) nog testers, en valt er nog ruim voldoende handmatig te testen (en te coördineren).
De hele discussie over hoe gemotiveerd je overkomt op onderwerpen die niet direct tot je werk behoren zou ik niet meer (met deze werkgever en opdrachtnemer) voeren, tenzij een van de twee je volgende maand nog gaat betalen.
Van je ‘detacheerder’ ? Zo nee: run, Forest, run!
Van het uwv? Ik hoop het voor je.
Het klinkt alsof je, zonder dat je dat zelf goed doorhebt, in een freelancer/zzp constructie bent gerommeld.
In dat geval: zo snel mogelijk een andere baan zoeken (loondienst!)
Overigens zoekt mijn werkgever (overheid, Utrecht) nog testers, en valt er nog ruim voldoende handmatig te testen (en te coördineren).
De hele discussie over hoe gemotiveerd je overkomt op onderwerpen die niet direct tot je werk behoren zou ik niet meer (met deze werkgever en opdrachtnemer) voeren, tenzij een van de twee je volgende maand nog gaat betalen.
@Hydra @Rizzi @Dracula @pizzacabonara, bedankt voor jullie reacties. Ik wil graag de testautomatisering in. Vooral omdat ik weet dat dat inderdaad is wat de markt nu gewoon wil hebben. Die 90/10% verhouding die ik eerder noemde was wat ik mijzelf binnen de huidige opdrachtgever zag doen. Een collega tester doet dat ook zo. Maar de opdrachtgever denkt echt dat ik gewoon ongelukkig ben in mijn huidige functie als functioneel tester.Transportman schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:42:
[...]
Voor testers is volgens mij wel genoeg werk, maar bedenk je ook dat er een enorme drive is juist naar testautomatisering, terwijl je in de openingspost overkomt daar niet echt voor te willen gaan (niet weten of je het leuk vindt, jezelf maar 10% automatisch zien doen), dus zal je een partij moeten vinden die niet die stap heeft gemaakt en ook niet op korte termijn zal maken of je zal in sollicitatiegesprekken wel iets naar de tafel moeten kunnen brengen om het niet-automatiseren deel te compenseren.
Alles met de hand testen is in mijn ogen niet efficiënt om continu te doen, je wilt gewoon tests hebben die je automatisch kan draaien op ieder moment dat je wilt (periodiek, bij iedere build, bij iedere deployment, noem maar op). Doe je dat als bedrijf niet, dan gaat iedere wijziging op een gegeven moment gigantisch veel tijd kosten omdat je niet weet of een wijziging ook nog ongewenste neven-effecten heeft. Je zal je dus toch in de testautomatisering moeten verdiepen, omdat het zo een belangrijk deel van testen is.
Ik heb ook nog even mijn contract erbij gepakt. Daar staat in dat het een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (fase A) is. Een paar regels verder noemen ze het een uitzendovereenkomst en "niet zijnde een payrollovereenkomst". Bij mijn weet ben ik dus een uitzendkracht en heb ik recht op WW. Ik voldoe namelijk wel aan alle eisen om die aan te vragen.
Gaat inderdaad een klein beetje de andere kant op. Maar ik ben blij dat anderen mij tips kunnen geven. Ik ben gisteren al begonnen met de beginners tutorial voor HTML. Dat vindt ik wel leuk om te doen. Maar ik heb nog een lange weg te gaan voordat ik TA kan.AJM schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:21:
Dit topic krijgt ineens een andere wending, van een meningsverschil over je ambities naar advies vragen over waar te beginnen met het leren van TA.
Ik ben ook aan het kijken naar bedrijven die mij intern kunnen opleiden.
Uitzendkracht zou inderdaad WW betekenen. Maar contract bepaalde tijd, voor welke tijd en staat er iets in over opzegging want volgens mij moeten ze die bepaalde tijd gewoon honoreren op ontslag op staande voet na, maar pin me er niet op vast.workermaster schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:00:
[...]
@Hydra @Rizzi @Dracula @pizzacabonara, bedankt voor jullie reacties. Ik wil graag de testautomatisering in. Vooral omdat ik weet dat dat inderdaad is wat de markt nu gewoon wil hebben. Die 90/10% verhouding die ik eerder noemde was wat ik mijzelf binnen de huidige opdrachtgever zag doen. Een collega tester doet dat ook zo. Maar de opdrachtgever denkt echt dat ik gewoon ongelukkig ben in mijn huidige functie als functioneel tester.
Ik heb ook nog even mijn contract erbij gepakt. Daar staat in dat het een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (fase A) is. Een paar regels verder noemen ze het een uitzendovereenkomst en "niet zijnde een payrollovereenkomst". Bij mijn weet ben ik dus een uitzendkracht en heb ik recht op WW. Ik voldoe namelijk wel aan alle eisen om die aan te vragen.
Een contract voor bepaalde tijd hoort een einddatum te bevatten. Een contract voor bepaalde tijd moet gehonoreerd worden tenzij in het contract of de geldende CAO expliciet anders bepaald is. Je kunt dus prima een proeftijd of de mogelijkheid voor tussentijds opzegging in een jaarcontract zetten.Dracula schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:04:
[...]
Maar contract bepaalde tijd, voor welke tijd en staat er iets in over opzegging want volgens mij moeten ze die bepaalde tijd gewoon honoreren op ontslag op staande voet na, maar pin me er niet op vast.
Maar TS heeft duidelijk zijn huiswerk niet gedaan als hij niet weet welke constructie er gehanteerd wordt. Dat zoek je uit voordat je aan de slag gaat. Het blijft me verbazen hoe gemakkelijk volwassen mensen over contracten denken.
De laatste keer dat ik ergens aan de slag ging heb ik vooraf het contract, de CAO en de personeelsgids op een avond doorgelezen. Pas daarna heb ik getekend. Dat kost je een paar uur die je aan leukere dingen kon besteden maar het moet wel gebeuren om te voorkomen dat je tekent voor zaken waar je achteraf spijt van krijgt.
Ja precies, zoals ik ook al zei wat staat er dan on het contract. Ga er maar even vanuit dat de proeftijd al lang voorbij is.downtime schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:57:
[...]
Een contract voor bepaalde tijd hoort een einddatum te bevatten. Een contract voor bepaalde tijd moet gehonoreerd worden tenzij in het contract of de geldende CAO expliciet anders bepaald is. Je kunt dus prima een proeftijd of de mogelijkheid voor tussentijds opzegging in een jaarcontract zetten.
Maar TS heeft duidelijk zijn huiswerk niet gedaan als hij niet weet welke constructie er gehanteerd wordt. Dat zoek je uit voordat je aan de slag gaat. Het blijft me verbazen hoe gemakkelijk volwassen mensen over contracten denken.
De laatste keer dat ik ergens aan de slag ging heb ik vooraf het contract, de CAO en de personeelsgids op een avond doorgelezen. Pas daarna heb ik getekend. Dat kost je een paar uur die je aan leukere dingen kon besteden maar het moet wel gebeuren om te voorkomen dat je tekent voor zaken waar je achteraf spijt van krijgt.
En tussentijds opzeggen van de kant van de werknemer, werkgever kan alleen opzeggen bij zwaar wegende economische omstandigheden of op staande voet denk ik dan? Maar goed zal me “waffel” verder houden want ik weet het ook niet
Alles valt of staat met het contract.
het is dus geen ontslag maar gewoon niet meer door gaan op dit project?workermaster schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:00:
[...]
@Hydra @Rizzi @Dracula @pizzacabonara, bedankt voor jullie reacties. Ik wil graag de testautomatisering in. Vooral omdat ik weet dat dat inderdaad is wat de markt nu gewoon wil hebben. Die 90/10% verhouding die ik eerder noemde was wat ik mijzelf binnen de huidige opdrachtgever zag doen. Een collega tester doet dat ook zo. Maar de opdrachtgever denkt echt dat ik gewoon ongelukkig ben in mijn huidige functie als functioneel tester.
ik vind het allemaal zo onduidelijk dat ik gewoon niet meer zie wat het nou allemaal is
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Dat ik net niet wist wat er op mijn contract staat, betekend niet dat ik dat aan het begin van de opdracht niet wist. Daarnaast was het de bedoeling dat ik na een jaar vast in dienst zou komen bij de opdrachtgever.downtime schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:57:
[...]
Een contract voor bepaalde tijd hoort een einddatum te bevatten. Een contract voor bepaalde tijd moet gehonoreerd worden tenzij in het contract of de geldende CAO expliciet anders bepaald is. Je kunt dus prima een proeftijd of de mogelijkheid voor tussentijds opzegging in een jaarcontract zetten.
In het contract staat ook netjes opgenomen dat de opdrachtgever de opdracht kan stoppen. Er staat echter niets in over de termijn die daarbij geld. Ik weet dus niet of het per direct stopt, of over een maand. Dat ga ik morgen uitvogelen.
De opdracht wordt stop gezet. Maar aangezien mijn werk dan stopt en ik niet doorbetaald krijg van het "uitzendbureau" zie ik het als ontslag.ansichtkaart schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:12:
[...]
het is dus geen ontslag maar gewoon niet meer door gaan op dit project?
ik vind het allemaal zo onduidelijk dat ik gewoon niet meer zie wat het nou allemaal is
Ik vraag mij af of iets wat je graag wilt leren droppen verstandig is voor de fun in jouw werk. Uiteindelijk moet je kiezen voor jouw eigen werkplezier. Bij voorkeur please je niet een ander en moet je doen wat je zelf leuk vindt om te doen. Een opdrachtgever moet wel heel interessant zijn of iets beters te bieden hebben, als je jouw eigen wensen wilt laten vallen.workermaster schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:10:
Ik wil natuurlijk erg graag in dienst blijven en wil daarvoor de testautomatisering laten vallen. Dan hoor je mij daar nooit meer over. Er komt nog een gesprek tussen mij, de werkgever, en de detacheerder die mij daar heeft geplaatst. Ik ben echt van mening dat de werkgever het verkeerde beeld heeft en dat ik nu echt goed op mijn plek zit.
Na het lezen van jouw verhaal vraag ik mij een aantal dingen af. Je laat het nu overkomen alsof de opdrachtgever vasthoudend is en niet lijkt te willen buigen of naar jou wilt luisteren. Maar doe jij dat wel naar jezelf? Ik heb het idee dat het bedrijf jou wilt laten gaan, zodat jij kan doen waar jij ook blij van word, maar wat zij jou niet kunnen bieden. Dat kan natuurlijk verschillende redenen hebben, maar daar heb ik verder geen idee van, uiteraard.
Let wel: met ambities hebben is niets mis, iedereen moedigt dat hopelijk ook aan! Maar ik heb een beetje het idee dat je nu zelf op de rem trekt omdat je bij de opdrachtgever wilt blijven, terwijl je er misschien niet 100% gelukkig te werk kunt gaan.
Geautomatiseerd testen zie je inderdaad steeds meer en meer, niet zonder reden uiteraard. Ook dat is allemaal perfect te leren en misschien wel gemakkelijker voor iemand die toch al vooral handmatig test. Ik weet niet in welke regio je woont, maar mocht je iets zoeken, kan ik je misschien helpen. Stuur mij dan ook even een DM en verwijs dan (voor de zekerheid) naar dit topic.Daarnaast ben ik erg bang dat ik geen nieuwe baan meer ga vinden. Ik merk namelijk dat de hele markt juist naar testautomatisering toegaat. Hoewel ik dat graag wil leren (ookal weet ik nog niet 100% zeker of het mijn ding gaat zijn) ben ik bang dat ik te laat ben. Ik ben 28, dus nog jong genoeg maar ik ben gewoon bang dat er geen werkgevers zullen zijn die mij de kans willen geven om dit op te pakken. Ik merkt namelijk dat veel recruiters al direct geen interesse meer hebben in mij zodra ze horen dat ik nog geen testautomatisering kan.
An sich is er geen probleem, maar een wens; wat wil jij het allerliefste? Wil je het geautomatiseerd testen nu leren, of niet? Dan zou ik daar een opdracht(gever) bij zoeken of een werkgever die jou daarin kan helpen. Zie bovenstaande mocht je daarbij hulp willen.Hoe zouden jullie dit oppakken? Hebben jullie wel eens in een situatie gezeten waarbij je je werkgever moest overtuigen terwijl die al een beslissing heeft genomen?
Het is inderdaad de vraag of dat verstandig is. Aan de ene kant niet, maar aan de andere kant zijn er ook wel argumenten om mijn ontwikkeling tijdelijk stop te zetten. Ik kan dan namelijk eerst nog wat extra jaren werkervaring opbouwen.CH4OS schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:51:
[...]
Ik vraag mij af of iets wat je graag wilt leren droppen verstandig is voor de fun in jouw werk. Uiteindelijk moet je kiezen voor jouw eigen werkplezier. Bij voorkeur please je niet een ander en moet je doen wat je zelf leuk vindt om te doen. Een opdrachtgever moet wel heel interessant zijn of iets beters te bieden hebben, als je jouw eigen wensen wilt laten vallen.
Na het lezen van jouw verhaal vraag ik mij een aantal dingen af. Je laat het nu overkomen alsof de opdrachtgever vasthoudend is en niet lijkt te willen buigen of naar jou wilt luisteren. Maar doe jij dat wel naar jezelf? Ik heb het idee dat het bedrijf jou wilt laten gaan, zodat jij kan doen waar jij ook blij van word, maar wat zij jou niet kunnen bieden. Dat kan natuurlijk verschillende redenen hebben, maar daar heb ik verder geen idee van, uiteraard.
Let wel: met ambities hebben is niets mis, iedereen moedigt dat hopelijk ook aan! Maar ik heb een beetje het idee dat je nu zelf op de rem trekt omdat je bij de opdrachtgever wilt blijven, terwijl je er misschien niet 100% gelukkig te werk kunt gaan.
[...]
Geautomatiseerd testen zie je inderdaad steeds meer en meer, niet zonder reden uiteraard. Ook dat is allemaal perfect te leren en misschien wel gemakkelijker voor iemand die toch al vooral handmatig test. Ik weet niet in welke regio je woont, maar mocht je iets zoeken, kan ik je misschien helpen. Stuur mij dan ook even een DM en verwijs dan (voor de zekerheid) naar dit topic.
[...]
An sich is er geen probleem, maar een wens; wat wil jij het allerliefste? Wil je het geautomatiseerd testen nu leren, of niet? Dan zou ik daar een opdracht(gever) bij zoeken of een werkgever die jou daarin kan helpen. Zie bovenstaande mocht je daarbij hulp willen.
Ik heb de afgelopen dagen ook veel nagedacht over wat ik zou willen. En ook of de opdrachtgever inderdaad gelijk zou kunnen hebben dat ik niet gelukkig ben in mijn huidige functie. En ik merk dat ik toch een klein beetje wel zie wat de opdrachtgever aangaf.
Ik merk dat ik de plek waar ik nu zit niet zo leuk vindt als de plek waar ik daarvoor zat. Dat komt omdat waar ik nu zit, iedereen een eigen functie heeft en ik als tester geen neventaken heb. In mijn vorige functie was ik een tester / security officer / document specialist. Eigenlijk van alle markten thuis. En dat vond ik super om te doen. Het gaf mij het gevoel dat ik echt iets betekende voor het bedrijf. En dat heb ik nu niet. Ik heb nu zelfs het probleem dat er regelmatig bijna geen werk voor mij is. Eigenlijk ben ik langzaamaan steeds meer tot de conclusie aan het komen dat het inderdaad niet zo leuk was als ik dacht. Maar ik ben nog steeds van mening dat ik er graag wil blijven.
Verder ben ik begonnen met de basisprincipes van HTML en CSS te leren aan de hand van tutorials die hier eerder zijn aangegeven. Ik merk al snel dat ik het eigenlijk wel leuk vindt om daarmee bezig te zijn. Ik ben er vrijwel zeker van dat ik echt door wil gaan in de automatisering en dat waarschijnlijk Selenium daar de beste keuze in gaat zijn.
Hamvraag zit je daar op je plek en vind je het werk 'leuk' genoeg?workermaster schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:00:
[...]
Poah dikke Massey.
Mijn antwoord is en blijft: Ja. Ik zit daar goed op mijn plek en kan er nog genoeg leren. Maar ik denk dat het na een paar jaar wel spaak zou lopen als ik er niet door kan groeien.pizzacabonara schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:24:
[...]
Hamvraag zit je daar op je plek en vind je het werk 'leuk' genoeg?
Morgenvroeg om 8u heb ik een gesprek met de manager. Ik ben ook op LinkedIn al recruiters aan het benaderen.
Je bent er op je plek, maar vind het niet zo leuk? Does not compute...workermaster schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:29:
Mijn antwoord is en blijft: Ja. Ik zit daar goed op mijn plek en kan er nog genoeg leren. Maar ik denk dat het na een paar jaar wel spaak zou lopen als ik er niet door kan groeien.
Morgenvroeg om 8u heb ik een gesprek met de manager. Ik ben ook op LinkedIn al recruiters aan het benaderen.
Uiteindelijk moet je altijd voor jezelf kiezen, waar jezelf het meeste energie van krijgt. Ik krijg het idee dat het bedrijf waar je nu zit, redelijk doodlopend is. Ik zou niet alles op alles zetten om daar te blijven. Uiteindelijk is de kans groter dat het bedrijf gaat zeggen dat ze niet met je verder willen, ik zie hun mening in elk geval niet gauw een ommezwaai maken.workermaster schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:00:
Ik merk dat ik de plek waar ik nu zit niet zo leuk vindt als de plek waar ik daarvoor zat. Dat komt omdat waar ik nu zit, iedereen een eigen functie heeft en ik als tester geen neventaken heb. In mijn vorige functie was ik een tester / security officer / document specialist. Eigenlijk van alle markten thuis. En dat vond ik super om te doen. Het gaf mij het gevoel dat ik echt iets betekende voor het bedrijf. En dat heb ik nu niet. Ik heb nu zelfs het probleem dat er regelmatig bijna geen werk voor mij is. Eigenlijk ben ik langzaamaan steeds meer tot de conclusie aan het komen dat het inderdaad niet zo leuk was als ik dacht. Maar ik ben nog steeds van mening dat ik er graag wil blijven.
[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 27-06-2021 21:49 ]
Detachering bestaat niet in de wet, maar het valt onder WAADI, gelijk aan uitzendkrachten.
"Detachering lijkt veel op uitzendwerk. Uitzendkrachten tekenen echter een flexibel arbeidscontract met het uitzendbureau. Zij krijgen uitbetaald voor de uren dat zij bij een bedrijf zijn ingeleend." *
Je hebt dus waarschijnlijk ooit een arbeidscontract getekent (met de tussenpartij) en daaruit blijkt welke rechten en plichten je hebt.
*) bron: https://www.dezaak.nl/personeel/aannemen/detachering/
"Detachering lijkt veel op uitzendwerk. Uitzendkrachten tekenen echter een flexibel arbeidscontract met het uitzendbureau. Zij krijgen uitbetaald voor de uren dat zij bij een bedrijf zijn ingeleend." *
Je hebt dus waarschijnlijk ooit een arbeidscontract getekent (met de tussenpartij) en daaruit blijkt welke rechten en plichten je hebt.
*) bron: https://www.dezaak.nl/personeel/aannemen/detachering/
Ik bedoel dat ik er geen lange termijn >5 jaar in zie zitten.CH4OS schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:48:
[...]
Je bent er op je plek, maar vind het niet zo leuk? Does not compute...
[...]
Uiteindelijk moet je altijd voor jezelf kiezen, waar jezelf het meeste energie van krijgt. Ik krijg het idee dat het bedrijf waar je nu zit, redelijk doodlopend is. Ik zou niet alles op alles zetten om daar te blijven. Uiteindelijk is de kans groter dat het bedrijf gaat zeggen dat ze niet met je verder willen, ik zie hun mening in elk geval niet gauw een ommezwaai maken.
Ik heb net een gesprek gehad met de opdrachtgever. De opdracht stopt met een opzegtermijn van een maand. Die maand staat niet in mijn contract maar is wel een afspraak tussen de "detacheerder/uitzender?" en de opdrachtgever. Per 24 juli stopt het. Ik ga deze week actief beginnen met solliciteren.
Maar als jij echt gedetacheerd zit, gaat je werkgever toch naar een andere opdracht zoeken?
Ik heb een uitzendcontract. In dat contract staat dat ik wel aan een andere opdracht toegewezen kan worden. Er wordt nu een andere opdracht gezocht door die partij.Pizza_Boom schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:27:
Maar als jij echt gedetacheerd zit, gaat je werkgever toch naar een andere opdracht zoeken?
Waarom enkel actief solliciteren als er ook mogelijkheden zijn bij je detacheerder?workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:24:
[...]
Ik bedoel dat ik er geen lange termijn >5 jaar in zie zitten.
Ik heb net een gesprek gehad met de opdrachtgever. De opdracht stopt met een opzegtermijn van een maand. Die maand staat niet in mijn contract maar is wel een afspraak tussen de "detacheerder/uitzender?" en de opdrachtgever. Per 24 juli stopt het. Ik ga deze week actief beginnen met solliciteren.
Hoe beroerd de constructie ook lijkt (een uitzendconstructie vind ik weinig met detachering te maken hebben), ik zou primair de bal bij hen neerleggen. "Zorg maar voor een nieuwe, beter passende, opdracht."
Logisch dat die maand niet in jouw contract staat, jij hebt een overeenkomst met je werkgever. Wat er tussen jouw werkgever en hun klant word afgesproken is voor jou eigenlijk niet van belang. (Al heb je er met een verkapte uitzendconstructie wel last van.)
Qua solliciteren begin je wel in een mogelijk lastiger periode. De schoolvakanties beginnen over een dag of 10. Schrik dus niet als het aanbod de komende weken net wat minder is en na de vakanties weer toe neemt. (Einde van het jaar is net zo'n periode, december en januari zin shitty maanden om te solliciteren.)
Tja, en qua recruiters:
Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.
Read & weep, maar doe er je voordeel mee. Zelfs de meest veelbelovende recruiters, blijken helaas toch als het er op aan komt, niet altijd even nuttig te zijn.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik laat die partij ook voor mij zoeken. Maar mochten zij niets vinden, dan wil ik wel zelf ook wat zien te vinden. Ik durf er niet vanuit te gaan dat ik snel iets ga vinden dus ik gooi nu alle lijntjes uit.unezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:30:
[...]
Waarom enkel actief solliciteren als er ook mogelijkheden zijn bij je detacheerder?
Hoe beroerd de constructie ook lijkt (een uitzendconstructie vind ik weinig met detachering te maken hebben), ik zou primair de bal bij hen neerleggen. "Zorg maar voor een nieuwe, beter passende, opdracht."
Logisch dat die maand niet in jouw contract staat, jij hebt een overeenkomst met je werkgever. Wat er tussen jouw werkgever en hun klant word afgesproken is voor jou eigenlijk niet van belang. (Al heb je er met een verkapte uitzendconstructie wel last van.)
Qua solliciteren begin je wel in een mogelijk lastiger periode. De schoolvakanties beginnen over een dag of 10. Schrik dus niet als het aanbod de komende weken net wat minder is en na de vakanties weer toe neemt. (Einde van het jaar is net zo'n periode, december en januari zin shitty maanden om te solliciteren.)
Tja, en qua recruiters:
Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.
Read & weep, maar doe er je voordeel mee. Zelfs de meest veelbelovende recruiters, blijken helaas toch als het er op aan komt, niet altijd even nuttig te zijn.
Omdat als het echt een uitzendcontract is, TS waarschijnlijk ook een passage erin heeft staan over hoe er gehandeld wordt bij een gebrek aan opdracht. En dat komt er in 99 van de 100 gevallen op neer dat je als bankzitter bij het UWV mag aankloppen voor je inkomsten.unezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:30:
Waarom enkel actief solliciteren als er ook mogelijkheden zijn bij je detacheerder?
Check.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:33:
[...]
Ik laat die partij ook voor mij zoeken. Maar mochten zij niets vinden, dan wil ik wel zelf ook wat zien te vinden. Ik durf er niet vanuit te gaan dat ik snel iets ga vinden dus ik gooi nu alle lijntjes uit.
Heeft het contract met je uitzendorganisatie ook nog een formele einddatum?
If so, denk er aan dat je 2 weken daarvoor (niet eerder) je aan meld bij het UWV voor een WW uitkering. Je kunt als het goed is al wel een inschatting maken van hoe lang je recht hebt op WW, al weet ik niet hoe dat precies zit met uitzendcontracten. (As in, wellicht mag je je eerder melden omdat je inkomsten wegvallen.)
Wellicht zinvol om nu vast na te zoeken, zodat je weet óf er uberhaupt een vangnet is en zo ja, hoe hoog en hoe lang je daarvan gebruik kunt maken. Het zou beroerd zijn als je rekent op enkele maanden WW en na een maand mag je een bijdstandsuitkering aanvragen. (Met alle mogelijke gevolgen van dien.)
[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 28-06-2021 08:36 ]
De officiele einddatum is in juli 2022. Dus daar kan ik niet op wachten.unezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:35:
[...]
Check.
Heeft het contract met je uitzendorganisatie ook nog een formele einddatum?
If so, denk er aan dat je 2 weken daarvoor (niet eerder) je aan meld bij het UWV voor een WW uitkering. Je kunt als het goed is al wel een inschatting maken van hoe lang je recht hebt op WW, al weet ik niet hoe dat precies zit met uitzendcontracten. (As in, wellicht mag je je eerder melden omdat je inkomsten wegvallen.)
Wellicht zinvol om nu vast na te zoeken, zodat je weet óf er uberhaupt een vangnet is en zo ja, hoe hoog en hoe lang je daarvan gebruik kunt maken. Het zou beroerd zijn als je rekent op enkele maanden WW en na een maand mag je een bijdstandsuitkering aanvragen. (Met alle mogelijke gevolgen van dien.)
Maar wat staat er in je contract over een gebrek aan opdracht?workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:37:
De officiele einddatum is in juli 2022. Dus daar kan ik niet op wachten.
Note to self: Als ik ooit weer eens benaderd wordt voor een detavast-achtige constructie en besluit wel te happen, die passage goed nakijken en des noods eruit strepen.
[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-06-2021 08:39 ]
Niets. Er staat enkel dat een opdracht kan stoppen. Verder niets. Ik ga daar vandaag nog een gesprek over voeren.Pizza_Boom schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:38:
[...]
Maar wat staat er in je contract over een gebrek aan opdracht?
Note to self: Als ik ooit weer eens benaderd wordt voor een detavast-achtige constructie en besluit wel te happen, die passage goed nakijken en des noods eruit strepen.
Ok. Heel praktisch:workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:37:
[...]
- Check wat hun plichten zijn mbt het vinden van een nieuwe opdracht en het doorbetalen van je loon (zoas @Pizza_Boom ook aan geeft)
- Bel je rechtsbijstandsverzekering en check wat je rechten en plichten zijn
- Neem eventueel contact op met het UWV om te kijken wat zij kunnen doen en wanneer
- Reken uit hoe lang je het red op spaargeld
Het laatste dat je wilt is in de shit komen, omdat het onverhoopt wat langer duurt voor je een nieuwe baan of opdracht hebt. Tegelijkertijd, maak gebruik van je rechten. Zorg er voor dat je die kent. (Als je nog geen rechtsbijstandsverzekering hebt ben je daarvoor nu te laat. Je kunt 'm alsnog aanvragen, zou ik ook doen als je dat nog niet hebt, maar niet meer voor deze case omdat je er al in zit.)
Had je mijn PM gezien? Wellicht kan ik je wat op weg helpen aangezien ik vrij bekend ben in deze sector.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:37:
[...]
Hey @workermaster ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar als mede-tester kun je mij altijd even een PB sturen als je ergens mee zit. De markt verschuift inderdaad steeds meer richting testautomatisering en van een tester worden steeds hogere eisen gesteld v.w.b. technische kennis. Handmatig testen zal nooit helemaal uitfaseren maar ik ben wel bang dat als je testautomatisering helemaal niks vindt, het testvak waarschijnlijk steeds minder aansluiting bij je ambitie heeft.
Yes. Ik heb meerdere berichten ontvangen. Ik had dit weekend nog geen tijd genomen om ze te beantwoorden. Dat doe ik vandaag.Flapperbol schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:47:
[...]
Had je mijn PM gezien? Wellicht kan ik je wat op weg helpen aangezien ik vrij bekend ben in deze sector.
Danku. Ik wil graag de TA in. Ik neem later een keer contact op.Piet_Piraat7 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:48:
Hey @workermaster ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar als mede-tester kun je mij altijd even een PB sturen als je ergens mee zit. De markt verschuift inderdaad steeds meer richting testautomatisering en van een tester worden steeds hogere eisen gesteld v.w.b. technische kennis. Handmatig testen zal nooit helemaal uitfaseren maar ik ben wel bang dat als je testautomatisering helemaal niks vindt, het testvak waarschijnlijk steeds minder aansluiting bij je ambitie heeft.
Verder niks? Geen uitzendbeding. Ook geen CAO verwijzing, bijv. ABU? Er zitten nogal wat haken en ogen aan en het is zeer cryptisch omschreven in de ABU CAO.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:40:
Niets. Er staat enkel dat een opdracht kan stoppen. Verder niets. Ik ga daar vandaag nog een gesprek over voeren.
Artikel 22 Loondoorbetaling bij wegvallen uitzendarbeid
Loondoorbetaling fase A: Uitzendovereenkomst met uitzendbeding
en uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding zonder
loondoorbetalingsverplichting
1. De uitzendonderneming is aan de uitzendkracht die werkzaam is in fase A
alleen het loon verschuldigd over de periode(n), dat de uitzendkracht daadwerkelijk uitzendarbeid heeft verricht. Voor een beroep op de uitsluiting van
de loondoorbetalingsverplichting is vereist dat de werkgever de mogelijke
toepassing hiervan bij aanvang van de uitzendovereenkomst schriftelijk
kenbaar maakt.
2. De in lid 1 van dit artikel bedoelde uitsluiting van de loondoorbetalingsverplichting is niet van toepassing in geval van arbeidsongeschiktheid,
indien een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding is overeengekomen
in fase A.
3. Indien de uitzendkracht in fase A:
a. wordt opgeroepen voor uitzendarbeid; en
b. op de met de uitzendonderneming afgesproken tijd en plaats verschijnt;
maar
c. door de opdrachtgever niet in staat wordt gesteld de uitzendarbeid aan
te vangen,
heeft de uitzendkracht het recht op een vergoeding ter hoogte van ten
minste driemaal het feitelijk uurloon dat de uitzendkracht op basis van de
uitzendarbeid zou hebben ontvangen. In dit geval is lid 1 van dit artikel niet
van toepassing.
Loondoorbetaling fase A: Uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding met
loondoorbetalingsverplichting
4. Bij het wegvallen van de uitzendarbeid is de uitzendonderneming aan de
uitzendkracht die werkzaam is in fase A het laatstverdiende feitelijk loon
verschuldigd zolang en/of voor het deel van de arbeidsduur dat de uitzendkracht nog niet is herplaatst, als de uitzendkracht werkzaam is op basis
van een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding waarin de loondoorbetalingsverplichting schriftelijk is overeengekomen.
Loondoorbetaling fase B
5. Bij het wegvallen van de uitzendarbeid is de uitzendonderneming aan de
uitzendkracht die werkzaam is in fase B het laatstverdiende feitelijk loon
verschuldigd zolang en/of voor het deel van de arbeidsduur dat de uitzendkracht nog niet is herplaatst.
6. Indien een uitzendkracht in afwijking van artikel 10 lid 1 sub a. en b. in fase B
werkzaam is, zonder volledige gebruikmaking van fase A, is de uitzendonderneming gedurende 26 weken, of zoveel korter als de uitzendkracht reeds bij
dezelfde uitzendonderneming in fase A werkzaam is geweest, gerechtigd tot
het uitsluiten van de loondoorbetalingsverplichting als bedoeld in artikel 22
26 CAO voor Uitzendkrachten 2021 Versie juni 2021 27
lid 1. Voornoemde uitsluiting van de loondoorbetalingsverplichting is niet
van toepassing in geval van arbeidsongeschiktheid.
7. Indien de uitzendonderneming van de mogelijkheid als genoemd in het
vorige lid van dit artikel gebruikmaakt en de uitzendkracht:
a. wordt opgeroepen voor uitzendarbeid; en
b. op de met de uitzendonderneming afgesproken tijd en plaats verschijnt;
maar
c. door de opdrachtgever niet in staat wordt gesteld de uitzendarbeid aan
te vangen, heeft de uitzendkracht het recht op een vergoeding ter hoogte
van ten minste driemaal het feitelijk uurloon dat de uitzendkracht op basis
van de uitzendarbeid zou hebben ontvangen. In dit geval is lid 6 van dit
artikel niet van toepassing.
Loondoorbetaling fase C
8. Bij het wegvallen van de uitzendarbeid is de uitzendonderneming aan de
uitzendkracht die werkzaam is in fase C het laatstverdiende feitelijk loon
verschuldigd zolang en/of voor het deel van de arbeidsduur dat de uitzendkracht nog niet is herplaatst.
Vervallen loondoorbetalingsverplichting
9. De in dit artikel genoemde verplichtingen tot het doorbetalen van loon
vervallen, als de uitzendkracht:
■ zijn inschrijving bij de uitzendonderneming heeft beëindigd;
■ heeft laten weten niet meer beschikbaar te zijn;
■ niet meer bereikbaar is voor de uitzendonderneming; of
■ een aanbod tot passende vervangende arbeid heeft geweigerd.
Ook niet impliciet, namelijk in de vorm van hoe je salaris berekend wordt? Zoals dat je salaris bepaald wordt op basis van de klus waarop je werkt?workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:40:
[...]
Niets. Er staat enkel dat een opdracht kan stoppen. Verder niets. Ik ga daar vandaag nog een gesprek over voeren.
Als er staat dat jij gewoon X euro per maand krijgt en je hebt een einddatum tot 2022, dan zit je tot die tijd financieel prima. Maar getuige de onduidelijkheid zou ik dat goed gaan uitpluizen.
Tjah, "de bedoeling" zegt alleen iets over de happy flow, om het maar in test-terminologie te zeggen.workermaster schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:32:
[...]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Dat ik net niet wist wat er op mijn contract staat, betekend niet dat ik dat aan het begin van de opdracht niet wist. Daarnaast was het de bedoeling dat ik na een jaar vast in dienst zou komen bij de opdrachtgever.
Dat er voor het tekenen bij wijze van spreken een gladjakker je gouden bergen belooft, daar heb je niks aan als dingen anders lopen dan gepland.
Mosterd na de maaltijd, maar het is toch wel belangrijk om te weten wat voor vorm je contract nou heeft. Heb jij gewoon gegarandeerd een jaar en zoekt de tussenpartij opdrachten voor je, doe je dat zelf, wordt je zonder klus doorbetaald of niet, lig je er feitelijk gewoon uit of niet... Dat zijn geen zaken die leuk zijn om achter te komen nadat het anders loopt dan gepland.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
@Pizza_Boom Onderstaande is wat er in mijn contract staat. Als ik het goed begrijp stopt de arbeidsovereenkomst zodra de opdracht stopt.bwerg schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:50:
[...]
Ook niet impliciet, namelijk in de vorm van hoe je salaris berekend wordt? Zoals dat je salaris bepaald wordt op basis van de klus waarop je werkt?
Als er staat dat jij gewoon X euro per maand krijgt en je hebt een einddatum tot 2022, dan zit je tot die tijd financieel prima. Maar getuige de onduidelijkheid zou ik dat goed gaan uitpluizen.
[...]
Tjah, "de bedoeling" zegt alleen iets over de happy flow, om het maar in test-terminologie te zeggen.
Dat er voor het tekenen bij wijze van spreken een gladjakker je gouden bergen belooft, daar heb je niks aan als dingen anders lopen dan gepland.
Mosterd na de maaltijd, maar het is toch wel belangrijk om te weten wat voor vorm je contract nou heeft. Heb jij gewoon gegarandeerd een jaar en zoekt de tussenpartij opdrachten voor je, doe je dat zelf, wordt je zonder klus doorbetaald of niet, lig je er feitelijk gewoon uit of niet... Dat zijn geen zaken die leuk zijn om achter te komen nadat het anders loopt dan gepland.
Voor het anonimiseren heb ik de naam van het bureau dat mij geplaatst heeft en waar ik een contract mee heb vervangen voor bureau
1. Deze arbeidsovereenkomst is een uitzendovereenkomst ex artikel 7:690 BW, niet zijnde een
payrollovereenkomst ex artikel 7:692 BW. Je bent door bureau (mede) gealloceerd en er is sprake
van een niet-exclusieve terbeschikkingstelling aan de (Eind)Client van bureau. Je wordt ter
beschikking gesteld aan de (Eind)cliënt van bureau om onder leiding en toezicht van die (Eind)cliënt
werkzaamheden te verrichten. bureau heeft de bevoegdheid om jou aan een andere (Eind)Client ter
beschikking te stellen. Je bent door bureau geïnformeerd over jouw rechten en verplichtingen in het
kader van deze Uitzendovereenkomst. Je bent werkzaam in Fase A als bedoeld in de CAO.
2. Je wordt niet aangemerkt als vakantiewerker in de zin van de CAO.
3. Deze arbeidsovereenkomst wordt voor bepaalde tijd aangegaan voor de duur van het Project. Het Project
wordt, voor zover mogelijk, nader geduid in het bij deze arbeidsovereenkomst gevoegde Schema. Dit
Schema maakt onderdeel uit van deze arbeidsovereenkomst.
4. In ieder geval eindigt de arbeidsovereenkomst uiterlijk binnen 78 weken na de feitelijke datum van
indiensttreding, waarbij alleen die weken in acht worden genomen waarin je feitelijk werkzaamheden voor
bureau hebt verricht, derhalve voordat Fase B, zoals bedoeld in de CAO, wordt bereikt.
Arbeidsovereenkomst Fase A
5. Deze arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, zonder dat hiervoor enige opzeggingshandeling
noodzakelijk is, na afloop van het Project respectievelijk na afloop van de periode zoals genoemd in lid 3
van dit artikel.
6. Het Project eindigt op het moment dat:
a. De (Eind)cliënt verklaart dat de opdracht/het werk is geëindigd;
b. De (Eind)cliënt verklaart dat je niet meer wordt toegelaten bij de (Eind)cliënt tot het
verrichten van werkzaamheden om welke reden dan ook.
*autsj*
Da's dus geen detacheerder, maar een (verkapt) uitzendbureau.
Da's dus geen detacheerder, maar een (verkapt) uitzendbureau.
Jup, dat zie je goed @unezra . Geen centen als @workermaster straks geen werk meer heeft.
@workermaster als je dat nu even in je openingspost had gepost hadden we niet 150 reacties nodig gehad om tot de conclusie te komen dat je voor een uitzendbureau werkt en geen poot hebt op op te staan 
Anywho; goed in ieder geval dat je gaat solliciteren want ik denk niet dat dit uitzendbureau nog moeite gaat doen om voor jou een nieuw project te zoeken.
Anywho; goed in ieder geval dat je gaat solliciteren want ik denk niet dat dit uitzendbureau nog moeite gaat doen om voor jou een nieuw project te zoeken.
Is TS mooi mee in de aap gelogeerd.Pizza_Boom schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:13:
Jup, dat zie je goed @unezra . Geen centen als @workermaster straks geen werk meer heeft.
Ik ben even aan het Googlen, maar kan zo snel niets vinden over deze specifieke situatie. Wel zie ik dat mijn eerder genoemde 2 weken sowieso niet kloppen. Het is niet eerder dan 1 week vóór en uiterlijk 1 week ná einde dienstverband:
https://www.uwv.nl/partic...en-ww-uitkering-aanvragen
Maar, het kan dus goed zijn dat dit bij een uitzendcontract anders in elkaar zit. Tenzij hier een jurist in de zaal zit, lijkt het me slim dat TS als de mieter zijn RBV en/of het UWV belt. (En even wat gaat rekenen hoe lang 'ie het red zonder inkomen. Dat kan het verschil maken tussen nog enigzins relaxed kunnen solliciteren, of letterlijk het eerste het beste baantje moeten pakken dat voorbij komt, puur om de huur te kunnen betalen.)
Restaurants zoeken momenteel volop personeel, clubs zoeken personeel, etc. Is k-werk, maar als vulling voor je vaste lasten kan het wel helpen, als het UWV geen soelaas biedt.
Waarschijnlijk heet het "detacheringswerk" of "detavast". Die gasten bij zo'n bureau vinden het dan niet leuk als je zegt dat het niks met detachering te maken heeft.Hydra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:19:
@workermaster als je dat nu even in je openingspost had gepost hadden we niet 150 reacties nodig gehad om tot de conclusie te komen dat je voor een uitzendbureau werkt en geen poot hebt op op te staan
Sorry. Ik had dat inderdaad eerder moeten doen.Hydra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:19:
Ik kan 6 maanden WW krijgen. En daarnaast zou ik met mijn spaargeld nog 3 a 4 maanden kunnen overbruggen. Ik ben meer bang voor een gat in mijn CV.unezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:20:
[...]
Is TS mooi mee in de aap gelogeerd.
Ik ben even aan het Googlen, maar kan zo snel niets vinden over deze specifieke situatie. Wel zie ik dat mijn eerder genoemde 2 weken sowieso niet kloppen. Het is niet eerder dan 1 week vóór en uiterlijk 1 week ná einde dienstverband:
https://www.uwv.nl/partic...en-ww-uitkering-aanvragen
Maar, het kan dus goed zijn dat dit bij een uitzendcontract anders in elkaar zit. Tenzij hier een jurist in de zaal zit, lijkt het me slim dat TS als de mieter zijn RBV en/of het UWV belt. (En even wat gaat rekenen hoe lang 'ie het red zonder inkomen. Dat kan het verschil maken tussen nog enigzins relaxed kunnen solliciteren, of letterlijk het eerste het beste baantje moeten pakken dat voorbij komt, puur om de huur te kunnen betalen.)
Ze noemden het steeds "detavast" richting mij.Pizza_Boom schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:27:
Restaurants zoeken momenteel volop personeel, clubs zoeken personeel, etc. Is k-werk, maar als vulling voor je vaste lasten kan het wel helpen, als het UWV geen soelaas biedt.
[...]
Waarschijnlijk heet het "detacheringswerk" of "detavast". Die gasten bij zo'n bureau vinden het dan niet leuk als je zegt dat het niks met detachering te maken heeft.
Ah, ja. Bekende trucje. Alle ondernemersrisico's doorleggen naar de kandidaat. De nadelen van detacheren met de nadelen van uitzendwerk en de nadelen van direct in dienst, zonder een van de voordelen.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:38:
[...]
Ze noemden het steeds "detavast" richting mij.
Detavast heeft NIKS, maar dan ook echt NIKS met detachering te maken. Is gewoon een uitzendcontract met een ander naampje. Je bent gewoon uitzendkracht.
Ik heb er zelf ook een jaar in gezeten. Ik heb het wel uitgezeten, maar het was een harde les. Je moet zo verschrikkelijk goed blijven opletten bij dit soort toko's. Bij mij hadden ze bijvoorbeeld een maandsalaris voorgesteld, maar hebben ze vervolgens de ADV dagen, die zij uitbetaalden (38 uur volgens CAO, 40 in bedrijf) alvast bij dit maandloon gedaan. Ik kreeg dus 13 dagen minder betaald. En je bouwt geen vakantierechten op als je vrij neemt, dus die opbouw van vakantiedagen die ze voorstellen haal je nooit.
[ Voor 33% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-06-2021 09:44 ]
Mwah. Dat is niet iets waar ik me nu meteen heel druk over zou maken. Zeker niet als je een goed verhaal hebt. Wel iets om nu vast over na te denken hoe je een eventueel gat gaat verklaren en echt even kijken naar de bandbreedte van functies waarbinnen je gaat zoeken.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:37:
[...]
Ik kan 6 maanden WW krijgen. En daarnaast zou ik met mijn spaargeld nog 3 a 4 maanden kunnen overbruggen. Ik ben meer bang voor een gat in mijn CV.
As in, maak een wensen en eisenlijstje, ook qua salaris, reisafstand, etc. Toets of dat realistisch is en laat eventueel anderen naar je CV en motivatiebrieven (ja, die zijn vaak nog steeds heel belangrijk) kijken.
Realiseer je ook dat WW maar 70% van je laatstverdiende loon is en je dus mogelijk wat harder door je spaargeld heen gaat. Tegelijkertijd weet ik niet of je na 6 maanden niet eventueel recht hebt op een bijstandsuitkering, waardoor je niet 100% in je eigen inkomen hoeft te voorzien.
Mêh.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:38:
[...]
Ze noemden het steeds "detavast" richting mij.
Enerzijds suf dat je je nu pas realiseert dat het om niet meer dan een uitzendconstructie gaat, anderzijds, ik vind dit ook behoorlijk smerig van die organisatie. Hier moeten ze volkomen open en transparant over zijn. Misschien vinden ze dat omdat het op contract wel heel duidelijk is, maar toch.
Tenzij het werkelijk om een detacheringscontract gaat met mogelijkheid tot overstappen naar de klant zonder contractuele verplichtingen. Daarin verschilt het wel van reguliere detacheringscontracten. Daar hoor ik vaker dat het juist expliciet verboden is over te stappen naar de klant. (relatiebeding enzo)Pizza_Boom schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:41:
[...]
Ah, ja. Bekende trucje. Alle ondernemersrisico's doorleggen naar de kandidaat. De nadelen van detacheren met de nadelen van uitzendwerk en de nadelen van direct in dienst, zonder een van de voordelen.
Detavast heeft NIKS, maar dan ook echt NIKS met detachering te maken. Is gewoon een uitzendcontract met een ander naampje. Je bent gewoon uitzendkracht.
Maar dit klinkt of ze dezelfde naam voor 2 totaal verschillende constructies gebruiken, waarbij de een wel degelijk voordelen voor de werknemer heeft (want mocht de overstap niet door gaan, is er gewoon een arbeidsovereenkomst voor bepaalde dan wel onbepaalde tijd en krijg je dus loon doorbetaald, is er ook meteen incentive voor de detacheerder je snel aan een nieuwe klus te helpen) en de ander niet meer is dan een uitzendovereenkomst met alle nadelen en risico's voor werknemer van dien.
Detavast is een jaar uitzenden met de intentie om over te stappen naar de opdrachtgever, maar daar zijn 0 verplichtingen toe. Daarom heeft het niks met detachering te maken. Ik heb er onder 1 gewerkt, maar later enkele laten klappen omdat alle risico's naar mij werden gelegd. Allen kwamen op hetzelfde neer: alle risico's naar de kandidaat, volledig volgens fase A. Daarmee ben je dus gewoon uitzendkracht met alle perks. In alle gevallen werd het risico op werkeloosheid volledig bij mij neergelegd. Die laat ik klappen.unezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:45:
Tenzij het werkelijk om een detacheringscontract gaat met mogelijkheid tot overstappen naar de klant zonder contractuele verplichtingen. Daarin verschilt het wel van reguliere detacheringscontracten. Daar hoor ik vaker dat het juist expliciet verboden is over te stappen naar de klant. (relatiebeding enzo)
Maar dit klinkt of ze dezelfde naam voor 2 totaal verschillende constructies gebruiken, waarbij de een wel degelijk voordelen voor de werknemer heeft (want mocht de overstap niet door gaan, is er gewoon een arbeidsovereenkomst voor bepaalde dan wel onbepaalde tijd en krijg je dus loon doorbetaald, is er ook meteen incentive voor de detacheerder je snel aan een nieuwe klus te helpen) en de ander niet meer is dan een uitzendovereenkomst met alle nadelen en risico's voor werknemer van dien.
Bij dit soort contracten kan men ook geen relatiebeding opnemen, dat is volgens WAADI verboden. Hoe dat bij een "echte" detacheerder zit, weet ik niet. Dit soort bureautjes werven als W&S, maar dan met een x aantal uur in dienst als uitzendkracht om aan hun vergoeding te komen en als werknemer op proef te zijn bij de opdrachtgever.
Ik heb er wel wat van geleerd:
- Opletten hoe men je salaris berekent
- Opletten met opzegtermijnen
- Opletten met verhogingen
- Eisen dat je inzicht krijgt in hoe jij verkocht bent. Uurtarief, aanprijzing, etc.
- Richting einde van het contract vroegtijdig duidlijkheid eisen van de eindklant. Je hebt in een maand meestal niet zomaar een nieuwe baan gevonden. Derhalve kan je rustig 3 maanden vooraf eisen dat je duidelijkheid hebt, dus 4-5 maanden vooraf al gaan miepen. Men heeft dan voldoende tijd gehad om een oordeel te vellen. Dat weten ze na 6 maanden ook wel.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het zo vaag mogelijk over e.e.a. doen af en toe bewust is. Tenzij je echt een kutbaan hebt en enorme stappen kan maken, zal niemand zijn vaste contract opzeggen voor een uitzendcontract met 0 werkzekerheid.unezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:45:
Mêh.
Enerzijds suf dat je je nu pas realiseert dat het om niet meer dan een uitzendconstructie gaat, anderzijds, ik vind dit ook behoorlijk smerig van die organisatie. Hier moeten ze volkomen open en transparant over zijn. Misschien vinden ze dat omdat het op contract wel heel duidelijk is, maar toch.
[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-06-2021 09:58 ]
Zes maanden WW is (in deze tijden) bar weinig, eigenlijk. Ik heb zelf begin dit jaar (van Januari t/m April) in de WW gezeten. Vier maanden van de zes zijn dan dus al op. Saillant detail hierbij is wel dat ik sinds October 2020 wat meer inzette op zoek naar ander werk (werkgever had bij mij in juni/juli aangegeven mijn contract niet te willen verlengen), met een contract dat t/m december 2020 liep. Het zoeken naar ander werk kan dus best een pain in the ass zijn nu en dan is zes maanden eigenlijk best wel kort. Al met al dus een kleine 7 maanden bezig geweest in de zoektocht naar nieuw werk.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:37:
Ik kan 6 maanden WW krijgen. En daarnaast zou ik met mijn spaargeld nog 3 a 4 maanden kunnen overbruggen. Ik ben meer bang voor een gat in mijn CV.
[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 28-06-2021 10:23 ]
Yep en dan komt ook de vakantieperiode er aan.CH4OS schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:09:
[...]
Zes maanden WW is (in deze tijden) bar weinig, eigenlijk. Ik heb zelf begin dit jaar (van Januari t/m April) in de WW gezeten. Vier maanden van de zes zijn dan dus al op. Saillant detail hierbij is wel dat ik sinds October 2020 wat meer inzette op zoek naar ander werk (werkgever had bij mij in juni/juli aangegeven mijn contract niet te willen verlengen), met een contract dat t/m december 2020 liep. Het zoeken naar ander werk kan dus best een pain in the ass zijn nu en dan is zes maanden eigenlijk best wel kort.
Ik heb wel het idee dat het aantal vacatures op dit moment, met de maatregelen die steeds verder versoepeld worden en bedrijven die weer een beetje vertrouwen krijgen in de toekomst, toe neemt. Het lijkt nu een minder beroerd moment dan pak 'm beet beet begin van dit jaar.
Maar 10 juli beginnen de schoolvakanties. Dat kán een dip opleveren die met wat pech pas ergens eind augustus weer herstelt.
https://www.rijksoverheid...schoolvakanties-2020-2021
*Workermaster heeft steeds minder vertrouwen in het vinden van een nieuwe baanunezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:13:
[...]
Yep en dan komt ook de vakantieperiode er aan.
Ik heb wel het idee dat het aantal vacatures op dit moment, met de maatregelen die steeds verder versoepeld worden en bedrijven die weer een beetje vertrouwen krijgen in de toekomst, toe neemt. Het lijkt nu een minder beroerd moment dan pak 'm beet beet begin van dit jaar.
Maar 10 juli beginnen de schoolvakanties. Dat kán een dip opleveren die met wat pech pas ergens eind augustus weer herstelt.
https://www.rijksoverheid...schoolvakanties-2020-2021
Stug volhouden, uiteindelijk heeft een partij vast wel een baan voor je. In de zomerperiode is het meestal rustiger ivm de vakanties van de (HR) medewerkers. Al kan aan de andere kant, nu langzaamaan steeds weer meer mag, nu juist steeds meer gezocht worden.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:15:
*Workermaster heeft steeds minder vertrouwen in het vinden van een nieuwe baan
[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 28-06-2021 10:22 ]
@workermaster Past consultancy niet beter bij jou? Je geeft in een eerdere post aan dat je waarschijnlijk een langere termijn bij opdrachtgever niet ziet zitten (meer dan 5 jaar). Waarom zou jij dan moeten of willen overgaan naar opdrachtgever, en waarom zou opdrachtgever die investering in jou willen of moeten doen?
Afgaand op hetgeen je hebt gepost m.b.t. de arbeidsvoorwaarden heb je inderdaad weinig rechten. Fase A is m.i. heel voordelig voor opdrachtgever en uitzender, maar nooit voor de uitzendkracht. Als inlener huurde ik voor eerste-lijn supportfuncties ook graag mensen in met Fase A, maar voor het meer gekwalificeerde werk had ik liever gelijk een Fase B (dit geeft ook meer zekerheid voor de uitzendkracht). Maar als je de keuze hebt, blijf je liever weg van dat soort uitzendconstructies. Zeker in de wereld van handmatig en geautomatiseerd testen kun je veel betere arbeidsvoorwaarden bedingen.
Afgaand op hetgeen je hebt gepost m.b.t. de arbeidsvoorwaarden heb je inderdaad weinig rechten. Fase A is m.i. heel voordelig voor opdrachtgever en uitzender, maar nooit voor de uitzendkracht. Als inlener huurde ik voor eerste-lijn supportfuncties ook graag mensen in met Fase A, maar voor het meer gekwalificeerde werk had ik liever gelijk een Fase B (dit geeft ook meer zekerheid voor de uitzendkracht). Maar als je de keuze hebt, blijf je liever weg van dat soort uitzendconstructies. Zeker in de wereld van handmatig en geautomatiseerd testen kun je veel betere arbeidsvoorwaarden bedingen.
What's a cube to you?
Wees realistisch, maar laat je niet ontmoedigen.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:15:
[...]
*Workermaster heeft steeds minder vertrouwen in het vinden van een nieuwe baan
Heel cru, maar je wil in de basis enthousiast een sollicitatiegesprek in gaan. Het zou heel zuur zijn als je nu word afgewezen, niet op wie je bent en wat je kunt, maar omdat je ontmoedigd het gesprek in gaat.
Is ook niet handig voor je salarisonderhandelingen. Je wil niet wéér afgescheept worden met een beroerd contract dat vooral in jouw nadeel is, dat je enkel tekent omdat je bang bent.
Je hebt sowieso nog een maand. Gebruik die tijd je CV op te poetsen (en anderen je CV te laten checken, ik zal al wat mede-testers in het topic reageren), je in te lezen, kaders te bepalen, te studeren, een plan te maken, etc.
(Zelf ben ik op dit moment ook werkzoekend, andere richting, maar ik gebruik deze tijd heel erg om na te denken over de toekomst en het gevolg is onder andere dat ik én de nodige curussen via de NL Leert Door regeling heb gevolgd én in september aan een deeltijdstudie aan de OU ga beginnen. Die stappen, maken het gat op mijn CV minder spannend dan ik in eerste instantie had verwacht.)
Over studie gesproken, de klassikale cursussen zijn er volgens mij niet meer, maar online zelfstudie nog wel: https://vindjeupdate.hoewerktnederland.nl/
Wellicht dat daar wat tussen zit at voor jou relevant is, het goed doet op je CV én je tijdens het solliciteren, de kans geeft meteen nuttige kennis op te doen.
Een contract als dit is misschien een nare en harde leerschool, deze fout maak je niet nog een keer.
Ik heb hier zeker een hoop van geleerd. Ik was al lang blij dat ik een contract kon krijgen en heb niet goed genoeg gekeken naar de constructie.Rizzi schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:24:
@workermaster Past consultancy niet beter bij jou? Je geeft in een eerdere post aan dat je waarschijnlijk een langere termijn bij opdrachtgever niet ziet zitten (meer dan 5 jaar). Waarom zou jij dan moeten of willen overgaan naar opdrachtgever, en waarom zou opdrachtgever die investering in jou willen of moeten doen?
Daarnaast klopt het dat de opdrachtgever en ik geen tijd moeten investeren in een functie waar ik niet langdurig kan blijven. Ik heb dat gevoel pas meer afgelopen weekend gekregen. Wat dat betreft denk ik dus dat de opdrachtgever wel degelijk een punt kan hebben toen die aangaf dat die het idee had dat ik niet helemaal op mijn plek zit. Ik heb net ook weer een recruiter gesproken en daar aangegeven dat ik graag mijzelf wil ontwikkelen. Die is nu aan het kijken naar bedrijven die mij dat kunnen bieden.
@CH4OS Ik ga zeker niet bij de pakken neerzitten. Ik ga actief solliciteren. Ik heb nu een goed CV kunnen maken aan de hand van wat tips via recruiters. Ik ben nog niet de beste in motivatiebrieven maar daar ben ik ook mee bezig.
Ik heb eigenlijk nog nooit over mijn contract onderhandeld. Ik heb altijd via een recruiter een contract gekregen. Ik hoop wel dat ik ergens vast in dienst kan komen.unezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:27:
[...]
Wees realistisch, maar laat je niet ontmoedigen.
Heel cru, maar je wil in de basis enthousiast een sollicitatiegesprek in gaan. Het zou heel zuur zijn als je nu word afgewezen, niet op wie je bent en wat je kunt, maar omdat je ontmoedigd het gesprek in gaat.
Is ook niet handig voor je salarisonderhandelingen. Je wil niet wéér afgescheept worden met een beroerd contract dat vooral in jouw nadeel is, dat je enkel tekent omdat je bang bent.
Je hebt sowieso nog een maand. Gebruik die tijd je CV op te poetsen (en anderen je CV te laten checken, ik zal al wat mede-testers in het topic reageren), je in te lezen, kaders te bepalen, te studeren, een plan te maken, etc.
(Zelf ben ik op dit moment ook werkzoekend, andere richting, maar ik gebruik deze tijd heel erg om na te denken over de toekomst en het gevolg is onder andere dat ik én de nodige curussen via de NL Leert Door regeling heb gevolgd én in september aan een deeltijdstudie aan de OU ga beginnen. Die stappen, maken het gat op mijn CV minder spannend dan ik in eerste instantie had verwacht.)
Over studie gesproken, de klassikale cursussen zijn er volgens mij niet meer, maar online zelfstudie nog wel: https://vindjeupdate.hoewerktnederland.nl/
Wellicht dat daar wat tussen zit at voor jou relevant is, het goed doet op je CV én je tijdens het solliciteren, de kans geeft meteen nuttige kennis op te doen.
Een contract als dit is misschien een nare en harde leerschool, deze fout maak je niet nog een keer.
De volgende keer ga ik goed naar het contract kijken.
Zoals gezegd, ik ben geen tester. Maar ik heb wel enige ervaring met het beoordelen van CV's en sollicitatiebrieven. (Bij mijn laatste werkgever was ik effectief lijnmanager van een ops team. Daarvoor de nodige jaren zelf ops werk in allerlei vormen gedaan.) Mocht je het fijn vinden, wil ik met plezier eens een blik er op werpen. (Via DM of LinkedIn werkt dat waarschijnlijk het handigste.)workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:29:
[...]
Ik heb hier zeker een hoop van geleerd. Ik was al lang blij dat ik een contract kon krijgen en heb niet goed genoeg gekeken naar de constructie.
Daarnaast klopt het dat de opdrachtgever en ik geen tijd moeten investeren in een functie waar ik niet langdurig kan blijven. Ik heb dat gevoel pas meer afgelopen weekend gekregen. Wat dat betreft denk ik dus dat de opdrachtgever wel degelijk een punt kan hebben toen die aangaf dat die het idee had dat ik niet helemaal op mijn plek zit. Ik heb net ook weer een recruiter gesproken en daar aangegeven dat ik graag mijzelf wil ontwikkelen. Die is nu aan het kijken naar bedrijven die mij dat kunnen bieden.
@CH4OS Ik ga zeker niet bij de pakken neerzitten. Ik ga actief solliciteren. Ik heb nu een goed CV kunnen maken aan de hand van wat tips via recruiters. Ik ben nog niet de beste in motivatiebrieven maar daar ben ik ook mee bezig.
Probeer te onderhandelen. Er zijn situaties waarin dat beperkt mogelijk is, er zijn genoeg situaties waarin er wel degelijk ruimte is. Niet onderhandelen betekend vaak dat jij uiteindelijk de prijs betaald.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:30:
[...]
Ik heb eigenlijk nog nooit over mijn contract onderhandeld. Ik heb altijd via een recruiter een contract gekregen. Ik hoop wel dat ik ergens vast in dienst kan komen.
De volgende keer ga ik goed naar het contract kijken.
Ja. In principe heeft (vrijwel) iedereen recht op bijstand. Maar er is wel een vermogenstoets zodat je eerst je spaargeld moet aanspreken voordat je in de bijstand belandt.unezra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:45:
[...]
Tegelijkertijd weet ik niet of je na 6 maanden niet eventueel recht hebt op een bijstandsuitkering, waardoor je niet 100% in je eigen inkomen hoeft te voorzien.
https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand
*oef*downtime schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:47:
[...]
Ja. In principe heeft (vrijwel) iedereen recht op bijstand. Maar er is wel een vermogenstoets zodat je eerst je spaargeld moet aanspreken voordat je in de bijstand belandt.
https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand
Logisch, maar idd, daar moet je niet in willen komen.
Dan kan TS nog beter random uitzendwerk aanpakken, bijvoorbeeld in de horeca of als postbezorger.
(Ik ga er vanuit dat het voor TS zo ver niet komt.)
[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 28-06-2021 10:49 ]
Lijkt me ook niet bevorderlijk om allerlei (doem)scenario's aan te halen waarvan toch ook wel duidelijk is dat daar nog (lang) geen sprake van is.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen nauwkeurig en minutieus een arbeidsovereenkomst leest. Het wordt je ook niet makkelijk gemaakt met Fase A, B, C, wachtdagen, opzegtermijnen en voorwaarden, etc. etc. Tenzij het echt niet anders kan, zou je elke vorm van uitzendovereenkomst waar de ABU-CAO van toepassing is moeten willen vermijden. Op korte termijn geeft Fase B nog enige zekerheid in vergelijk met Fase A, en Fase C is de minst slechtste optie.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:29:
[...]
Ik heb hier zeker een hoop van geleerd. Ik was al lang blij dat ik een contract kon krijgen en heb niet goed genoeg gekeken naar de constructie.
Nu alvast een tip voor je volgende arbeidsovereenkomst: waar je ook goed op moet letten is een concurrentie- of relatiebeding. In tegenstelling wat op verjaardagen (en op GoT) vaak wordt verteld, houden zulke bedingen vaker stand bij de rechter dan je zou verwachten. En zo zijn er nog wel meer aandachtspunten; je zou bijna een jurist er bij willen betrekken
Iets meer on-topic: goed om te lezen dat je bezig bent met je volgende stap! Praat je met recruitment-bureaus of 'echte' interne recruiters? In het eerste geval, die zou ik vermijden. Beloven gouden bergen, maar je krijgt een verkeersdrempel uit Hoogeveen. Er zijn zat consultancybureaus die TA-opdrachten doen. Heb je daar ook al gekeken?
What's a cube to you?
De ABU CAO laat echter gewoon ruimte om er een normaal dienstverband van te maken zonder uitzendbeding. Zie het artikel op de vorige pagina in mijn post.Rizzi schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:19:
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen nauwkeurig en minutieus een arbeidsovereenkomst leest. Het wordt je ook niet makkelijk gemaakt met Fase A, B, C, wachtdagen, opzegtermijnen en voorwaarden, etc. etc. Tenzij het echt niet anders kan, zou je elke vorm van uitzendovereenkomst waar de ABU-CAO van toepassing is moeten willen vermijden. Op korte termijn geeft Fase B nog enige zekerheid in vergelijk met Fase A, en Fase C is de minst slechtste optie.
Tja. When it quacks like a duck... Dit is niet wat ik onder 'detachering' vind vallen in ieder geval en of zo'n bedrag mij dan niet aardig vindt, vind ik weer niet zo relevantPizza_Boom schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:27:
Waarschijnlijk heet het "detacheringswerk" of "detavast". Die gasten bij zo'n bureau vinden het dan niet leuk als je zegt dat het niks met detachering te maken heeft.
Ik ken de constructie. En ik heb ook te vaak gezien dat 'detacheerders' daar graag mee schermen. Maar je behoudt de onzekerheid om van een uitzendcontract naar een 'normaal dienstverband' te gaan. Bij een aantal vorige werkgevers heb ik ook gezien dat uitzendkrachten op deze manier aan het lijntje werden gehouden, dankzij de ruimte van de ABU CAO. Daarom werden uitzendkrachten ook flexwerkers genoemd. Makkelijk in te lenen als je ze nodig hebt. En als er geen werk is, ben je er betrekkelijk snel vanaf. Maximale flexibiliteit voor de werkgever, minimale zekerheid voor de werknemer.Pizza_Boom schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:39:
[...]
De ABU CAO laat echter gewoon ruimte om er een normaal dienstverband van te maken zonder uitzendbeding. Zie het artikel op de vorige pagina in mijn post.
Rechtens is er niets mis met een uitzendcontract, maar waarom zou je zo'n contract willen aangaan als de bedoeling is om naar een normaal dienstverband te gaan? Als je de mogelijkheid hebt, is het niet logischer om gelijk een normaal dienstverband aan te gaan?
Ik begrijp dat je soms moet omgaan met de situatie en onderhandelingspositie die zich op dat moment presenteert. Maar het niet zo dat er weinig werk is voor testers. Dus ik zou verwachten dat je als tester in een betere situatie en onderhandelingspositie zit dan zegge een callcenter- of horecamedewerker.
What's a cube to you?
Nog even een opmerking hierover; bij de WW wordt naar je persoonlijke situatie gekeken maar bij Bijstand naar het huishouden. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden. In ons geval (mijn vriendin zit aan het eind van haar WW) krijgt ze gewoon niks omdat mijn inkomen te hoog is. Wel belangrijk om te weten.downtime schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:47:
Ja. In principe heeft (vrijwel) iedereen recht op bijstand.
Precies. Dit werkt uitbuiting in de hand vind ik. Nu vind ik an sich wel dat TS hier wel iets naief in geweest is, maargoed, leergeld.Rizzi schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:53:
Rechtens is er niets mis met een uitzendcontract, maar waarom zou je zo'n contract willen aangaan als de bedoeling is om naar een normaal dienstverband te gaan? Als je de mogelijkheid hebt, is het niet logischer om gelijk een normaal dienstverband aan te gaan?
[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 28-06-2021 11:55 ]
Vaak willen WG en bureau dat niet. WG hoeft dan niet in 1x een groot bedrag af te tikken, bureau heeft voor meerdere maanden een stabiele(re) inkomstenbron. WG kan van de kandidaat af. Ook weer wat je al zei, vooral voordelen voor de WG kant.Rizzi schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:53:
Is gewoon uitzendwerk.Hydra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:52:
Tja. When it quacks like a duck... Dit is niet wat ik onder 'detachering' vind vallen in ieder geval en of zo'n bedrag mij dan niet aardig vindt, vind ik weer niet zo relevant
Duur leergeld. Maar als ik TS zo inschat staat hij nog vroeg in zijn carrière? Dan kan je dit wel eens oplopen. Beter dan over 10 jaar met 2 kinderen, zware hypotheek e.d. erin stinken.Hydra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:54:
Precies. Dit werkt uitbuiting in de hand vind ik. Nu vind ik an sich wel dat TS hier wel iets naief in geweest is, maargoed, leergeld.
Ik heb momenteel vooral contact met recruiters van bureaus. Ook wel met 1 in house recruiter. Ik merk dat als ik mijn verhaaltje kan doen bij een recruiter, dat ik dan verder kom in het proces.Rizzi schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:19:
[...]
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen nauwkeurig en minutieus een arbeidsovereenkomst leest. Het wordt je ook niet makkelijk gemaakt met Fase A, B, C, wachtdagen, opzegtermijnen en voorwaarden, etc. etc. Tenzij het echt niet anders kan, zou je elke vorm van uitzendovereenkomst waar de ABU-CAO van toepassing is moeten willen vermijden. Op korte termijn geeft Fase B nog enige zekerheid in vergelijk met Fase A, en Fase C is de minst slechtste optie.
Nu alvast een tip voor je volgende arbeidsovereenkomst: waar je ook goed op moet letten is een concurrentie- of relatiebeding. In tegenstelling wat op verjaardagen (en op GoT) vaak wordt verteld, houden zulke bedingen vaker stand bij de rechter dan je zou verwachten. En zo zijn er nog wel meer aandachtspunten; je zou bijna een jurist er bij willen betrekken![]()
Iets meer on-topic: goed om te lezen dat je bezig bent met je volgende stap! Praat je met recruitment-bureaus of 'echte' interne recruiters? In het eerste geval, die zou ik vermijden. Beloven gouden bergen, maar je krijgt een verkeersdrempel uit Hoogeveen. Er zijn zat consultancybureaus die TA-opdrachten doen. Heb je daar ook al gekeken?
Met consultancybureaus voor TA bedoel je neem ik partijen zoals Sogeti? Die ben ik ook al aan het contacten.
Ik kan in het topic niet terug vinden in welke regio je woont/zoekt, maar rondom Eindhoven zijn zat grote bedrijven die het meer traditionele manual testing doen (Bijvoorbeeld, begint met PH, eindigt op IPS). De trend naar test automation is daar wel al een aantal jaren gaande (en overal denk ik), dus het is sowieso wijs om daar in te gaan duiken. Met Selenium en Gherkin hebben wij toen ze uit kwamen (10+ jaar geleden?) ook mee geexperimenteerd. Leuk spul, maar destijds nog lastig te integreren. Deze tools proberen de tester en software werelden aan elkaar te knopen. Je kunt prima test specs schrijven zonder in de code te moeten duiken, alhoewel dat soms wel handig kan zijn. Maar de ECHTE test-skill zal denk ik niet vervangen worden door automation: kritisch denken en zoeken naar loopholes.
Rondom Eindhoven is er een hele detacheringswereld (ja, echte detachering) die drijft op de grote bedrijven in die regio. Een anderhalf jaar terug waren de techneuten niet aan te slepen, en ik weet niet hoe de stand nu is, maar daar liggen mogelijk kansen. Ook kwa doorontwikkeling voor jezelf.
Rondom Eindhoven is er een hele detacheringswereld (ja, echte detachering) die drijft op de grote bedrijven in die regio. Een anderhalf jaar terug waren de techneuten niet aan te slepen, en ik weet niet hoe de stand nu is, maar daar liggen mogelijk kansen. Ook kwa doorontwikkeling voor jezelf.
Onder welke omstandigheden zou je in hemelsnaam NIET nauwkeurig en minutieus je arbeidsovereenkomst (of zo'n beetje willekeurig welk ander contract) lezen?Rizzi schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:19:
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen nauwkeurig en minutieus een arbeidsovereenkomst leest.
Dat is in geen enkel geval verstandig of aan te raden en je kunt er flink (financieel) mee in de problemen komen als je niet weet wat je rechten en plichten zijn.
Reken er maar op dat de tegenpartij z'n huiswerk wél gedaan heeft en precies weet wat er in het contract staat.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Wil je leren? Kijk hier eens: https://werken.belastingd...catures/vacature?q=tester of https://www.werkenbijdeoverheid.nl/vacatures?term=testerworkermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:11:
[...]
Ik heb momenteel vooral contact met recruiters van bureaus. Ook wel met 1 in house recruiter. Ik merk dat als ik mijn verhaaltje kan doen bij een recruiter, dat ik dan verder kom in het proces.
Met consultancybureaus voor TA bedoel je neem ik partijen zoals Sogeti? Die ben ik ook al aan het contacten.
Voldoende functies beschikbaar voor testers, opleidingsmogelijkheden in bijvoorbeeld Robot Framework dat volop gebruikt wordt. Toekomst mogelijkheden of een goeie basis voor een volgende baan elders. Testers en bouwers kunnen doorgroeien tot directeur of topmanager - of dat altijd goed is laat ik in het midden.
Alleen, geen auto van de zaak voordat je directeur bent, startsalaris afhankelijk van hoe graag men je wil, om te zien hoe dat salaris zich verhoudt tot consultancy/detachering zul je moeten rekenen want 1-op1 vergelijken gaat niet op.. Sinds kort flinke thuiswerkmogelijkheden, 36 urige werkweek, bij 40 uren rooster 50 vrije dagen per jaar. 4x9 is mogelijk.
O ja, geeft altijd gespreksstof binnen je familie en vriendenkring - je zit nooit om aandacht verlegen.
Wat ik bedoel te zeggen: Uitzendbureau, consultancy - allemaal prima en soms een manier om bij een grote organisatie binnen te komen. Veel contracten staan overname van gedetacheerden toe maar soms is het ook goed om een tijdje ergens "bij te horen" en niet alleen voor uurtje-factuurtje opgesteld te staan.
Herko_ter_Horst schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:54:
[...]
Onder welke omstandigheden zou je in hemelsnaam NIET nauwkeurig en minutieus je arbeidsovereenkomst (of zo'n beetje willekeurig welk ander contract) lezen?
Dat is in geen enkel geval verstandig of aan te raden en je kunt er flink (financieel) mee in de problemen komen als je niet weet wat je rechten en plichten zijn.
Reken er maar op dat de tegenpartij z'n huiswerk wél gedaan heeft en precies weet wat er in het contract staat.
offtopic:
Uiteraard mee eens. Maar als voormalig advocaat-stagiair heb ik in de praktijk vaker dan eens gezien dat men niet of onvoldoende op de hoogte is van rechten en plichten. Het relatie- of concurrentiebeding is daar (helaas) een goed voorbeeld van. Dat TS nu meer op de hoogte is van de consequenties van een Fase A contract is daar bewijs van. En hij is helaas niet de enige.
En het zal je verbazen hoe vaak ook wederpartij (bijv. werkgevers) niet altijd op de hoogte is van de rechten en plichten die aangegaan worden; daar hebben ze immers die dure advocaten voor
Uiteraard mee eens. Maar als voormalig advocaat-stagiair heb ik in de praktijk vaker dan eens gezien dat men niet of onvoldoende op de hoogte is van rechten en plichten. Het relatie- of concurrentiebeding is daar (helaas) een goed voorbeeld van. Dat TS nu meer op de hoogte is van de consequenties van een Fase A contract is daar bewijs van. En hij is helaas niet de enige.
En het zal je verbazen hoe vaak ook wederpartij (bijv. werkgevers) niet altijd op de hoogte is van de rechten en plichten die aangegaan worden; daar hebben ze immers die dure advocaten voor
What's a cube to you?
Wil je nu voor manueel testen gaan of voor testautomatisering? Ik ben het even kwijt..
Ik woon in Oss en Eindhoven en Nijmegen zijn goed te doen.boxlessness schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:11:
Ik kan in het topic niet terug vinden in welke regio je woont/zoekt, maar rondom Eindhoven zijn zat grote bedrijven die het meer traditionele manual testing doen (Bijvoorbeeld, begint met PH, eindigt op IPS). De trend naar test automation is daar wel al een aantal jaren gaande (en overal denk ik), dus het is sowieso wijs om daar in te gaan duiken. Met Selenium en Gherkin hebben wij toen ze uit kwamen (10+ jaar geleden?) ook mee geexperimenteerd. Leuk spul, maar destijds nog lastig te integreren. Deze tools proberen de tester en software werelden aan elkaar te knopen. Je kunt prima test specs schrijven zonder in de code te moeten duiken, alhoewel dat soms wel handig kan zijn. Maar de ECHTE test-skill zal denk ik niet vervangen worden door automation: kritisch denken en zoeken naar loopholes.
Ik zoek een baan waar ik kan starten als manueel tester maar kan doorgroeien naar TA.Piet_Piraat7 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:31:
Wil je nu voor manueel testen gaan of voor testautomatisering? Ik ben het even kwijt..
Ik wist niet eens dat ik kon vragen dat er doorbetaald werd als de opdracht stopt. Ik kom er ook nu weer achter dat ik schijnbaar nooit echt heb gevragen wat ik waard ben. Te laag salaris en nooit secundaire voorwaarden.Rizzi schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:27:
[...]
offtopic:
Dat zal niet lastig zijn, volgens mij staan de grote detacheerders te springen om mensen met test ervaring en de motivatie om TA te leren.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:41:
[...]
Ik zoek een baan waar ik kan starten als manueel tester maar kan doorgroeien naar TA.
Ik wil zeker leren. Dat is juist een van mijn sterke punten. Ik ga vanavond even kijken naar de belastingdienst.DjoeC schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:54:
[...]
Wil je leren? Kijk hier eens: https://werken.belastingd...catures/vacature?q=tester of https://www.werkenbijdeoverheid.nl/vacatures?term=tester
Voldoende functies beschikbaar voor testers, opleidingsmogelijkheden in bijvoorbeeld Robot Framework dat volop gebruikt wordt. Toekomst mogelijkheden of een goeie basis voor een volgende baan elders. Testers en bouwers kunnen doorgroeien tot directeur of topmanager - of dat altijd goed is laat ik in het midden.
Alleen, geen auto van de zaak voordat je directeur bent, startsalaris afhankelijk van hoe graag men je wil, om te zien hoe dat salaris zich verhoudt tot consultancy/detachering zul je moeten rekenen want 1-op1 vergelijken gaat niet op.. Sinds kort flinke thuiswerkmogelijkheden, 36 urige werkweek, bij 40 uren rooster 50 vrije dagen per jaar. 4x9 is mogelijk.
O ja, geeft altijd gespreksstof binnen je familie en vriendenkring - je zit nooit om aandacht verlegen.
Wat ik bedoel te zeggen: Uitzendbureau, consultancy - allemaal prima en soms een manier om bij een grote organisatie binnen te komen. Veel contracten staan overname van gedetacheerden toe maar soms is het ook goed om een tijdje ergens "bij te horen" en niet alleen voor uurtje-factuurtje opgesteld te staan.
Ben al de hele dag bezig met recruiters. Wordt nu op ongeveer 7 plekken voorgesteld en de 1e sollicitatie staat voor woensdag al gepland.
Ik hoop het. Krijg wel dat idee want iedereen die ik vandaag heb gesproken geeft aan dat ze juist een junior zoeken die TA wil gaan doen.Piet_Piraat7 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:42:
[...]
Dat zal niet lastig zijn, volgens mij staan de grote detacheerders te springen om mensen met test ervaring en de motivatie om TA te leren.
Ik bedoel inderdaad consultancybureaus zoals Sogeti, maar er zijn uiteraard veel meer. Als je jezelf graag wil ontwikkelen als tester, dan bieden dat soort bureaus vaak in-house trainingen aan. Maar ook intern bij bijvoorbeeld de Belastingdienst, DUO etc. etc. zijn voldoende opleidingsmogelijkheden. En afhankelijk van hoe je jezelf presenteert is het mogelijk om zelf richting te geven aan je carrière: meer of minder richting testautomatisering.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:11:
[...]
Ik heb momenteel vooral contact met recruiters van bureaus. Ook wel met 1 in house recruiter. Ik merk dat als ik mijn verhaaltje kan doen bij een recruiter, dat ik dan verder kom in het proces.
In-house recruiters is uiteraard een goed idee, vooral om te kijken of er een wederzijdse interesse is om verder te gaan. Maar recruitmentbureaus zou ik wat voorzichtiger mee zijn. Er zijn ongetwijfeld goede en integere recruiters, maar ik heb veelal de ervaring dat het net afgestudeerde jongens en meisjes zijn die vooral cv's willen scoren. Mijn ervaring is dat een groot gedeelte van deze beroepsgroep overbodig is. Er is zelfs ergens op GoT een heel topic over ervaringen met recruiters.
What's a cube to you?
Ik heb hier weinig verstand van, maar afgaand op gesprekken met een vriend die een goede codeur is, zou ik gokken dat handmatig testen iets is wat men gaat willen automatiseren voor zover dat mogelijk is (waar repetitief). Misschien de moeite waard om je in te lezen over hoever dat zal gaan? Ken je iemand die aan automatisch testen doet en daarover voorspellingen kan doen? Probeer altijd met veranderingen mee te gaan, zou ik zeggen, want voor je het weet ben je overbodig.
Verwijderd
@workermaster: ik heb meegelezen, en geef je dan alvast voor woensdag de tip mee om niet al te veel te vertellen over je huidige werkgever en hoe je werksituatie, en zeker niet om er negatief over te praten. Praat over wat je wilt gaan doen, niet wat je nu doet en hoe je er van baalt dat je in deze positie gekomen bent.
Zeker andere detacheerders zullen je in emotie maar al te graag compleet uit horen, om a) een beetje concurrentie-analyse te doen en b) om te horen waar ze na jou een andere kandidaat kunnen plaatsen om vervolgens c) vast te stellen dat je behoorlijk emotioneel in zit en je het niet altijd al te zakelijk bekijkt.
Zeker andere detacheerders zullen je in emotie maar al te graag compleet uit horen, om a) een beetje concurrentie-analyse te doen en b) om te horen waar ze na jou een andere kandidaat kunnen plaatsen om vervolgens c) vast te stellen dat je behoorlijk emotioneel in zit en je het niet altijd al te zakelijk bekijkt.
Daar maak ik mij geen zorgen om. Ik heb nu een prima verhaaltje klaar. Ik ben uiteraard tegen de waarheid verdraaien dus dat doe ik niet. Maar ik zeg gewoon dat ik bij mijn huidige werkgever niet de kans heb om te groeien en dat daardoor de match er niet helemaal is.Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:56:
@workermaster: ik heb meegelezen, en geef je dan alvast voor woensdag de tip mee om niet al te veel te vertellen over je huidige werkgever en hoe je werksituatie, en zeker niet om er negatief over te praten. Praat over wat je wilt gaan doen, niet wat je nu doet en hoe je er van baalt dat je in deze positie gekomen bent.
Ik voel me vandaag ook een stuk minder bedroevig aangezien ik nu duidelijkheid heb over de lengte van mijn uitwerkperiode.
Alleen jammer dat zowel mijn auto, scooter en PC afgelopen weekend tegelijk besloten om kapot te gaan. Verziekt toch een beetje je weekend nadat je al "ontslagen" wordt.
Voorstel voor detachering of voor een vastere baan? Ik heb niks met recruiters - te veel shit mee meegemaakt, Vraag je af: Wiens belang dienen ze? Zitten ze er om jou verder te helpen of alleen maar ergens handjes neer te zetten?workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:44:
[...]
Ik wil zeker leren. Dat is juist een van mijn sterke punten. Ik ga vanavond even kijken naar de belastingdienst.
Ben al de hele dag bezig met recruiters. Wordt nu op ongeveer 7 plekken voorgesteld en de 1e sollicitatie staat voor woensdag al gepland.
Als JIJ verder wilt komen kan dat alleen in een synergie tussen een werkgever/opdrachtgever en jezelf. Jij zult moeten investeren in het optimaal resultaat afleveren en zij moeten investeren zodat jij dat resultaat kunt leveren.
Uitgangspunt moet dus zijn een "duurzame" relatie en nee, dat hoeft geen 50 jarige arbeidsovereenkomst te zijn en kan ook zomaar beginnen met een jaarcontract "met uitzicht op". Als er voor beide partijen geen "uitzicht op" duurzaam is, waarom zou men dan in jouw waarde vermeerdering investeren?
Nou, dat klinkt alsof je misschien wel sneller elders aan de slag kunt dan je zelf had gedacht.workermaster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:44:
[...]
Ik wil zeker leren. Dat is juist een van mijn sterke punten. Ik ga vanavond even kijken naar de belastingdienst.
Maak je ook niet te druk om formele trainingen of opleidingen die je nu misschien niet hebt. In de teams/bedrijven waar ik gewerkt heb is "learning on the job" toch wel de standaard.
Ik heb zelf ook meerdere keren aan de sollicitatie/selectie-tafel gezeten voor het aannemen van nieuwe team/afdelings-leden, en onze selectiecriteria gingen niet echt over specifieke kennis over specifieke tools. Waar wij naar keken was:
- Basiskennis en theorie (e.g. kan iemand "loopjes schrijven", goede Object Oriented kennis, design patterns, complexe logica... de specifieke programmeertaal/libraries leert iemand wel). Wat de basiskennis is bij testing weet ik niet.
- Learning mentaliteit en hoe snel pikt iemand wat nieuws op. Iemand met redelijk wat variatie op z'n CV had daarbij een pluspunt, want dat was een (mogelijke) indicatie dat iemand actief dingen uit probeert en vooruit wil komen
- Zelfstandigheid. Kon je iemand in het diepe gooien op een project en bleef hij/zij dan drijven, cq kwam er wat uit? Wist iemand hoe een nieuw project op te zetten van scratch (we deden o.a. prototype development)
Zoek je iemand met specifieke kennis over specifieke tools, dan ben je waarschijnlijk op zoek naar een unicorn, en die bestaan niet.
Daarentegen, recruiters lezen/scannen CVs wel op specifieke keywords. Naar mijn mening zit daar een gat tussen hoe een recruiter de selectie maakt, en hoe je aangenomen wordt op een job. Daar moet je misschien even tussendoor manouvreren.
In dit geval recruiters die mij ergens plaatsen waarbij ik een contract krijg van de werkgever zelf. Dus geen detachering.DjoeC schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:09:
[...]
Voorstel voor detachering of voor een vastere baan? Ik heb niks met recruiters - te veel shit mee meegemaakt, Vraag je af: Wiens belang dienen ze? Zitten ze er om jou verder te helpen of alleen maar ergens handjes neer te zetten?
Als JIJ verder wilt komen kan dat alleen in een synergie tussen een werkgever/opdrachtgever en jezelf. Jij zult moeten investeren in het optimaal resultaat afleveren en zij moeten investeren zodat jij dat resultaat kunt leveren.
Uitgangspunt moet dus zijn een "duurzame" relatie en nee, dat hoeft geen 50 jarige arbeidsovereenkomst te zijn en kan ook zomaar beginnen met een jaarcontract "met uitzicht op". Als er voor beide partijen geen "uitzicht op" duurzaam is, waarom zou men dan in jouw waarde vermeerdering investeren?
Ik ben ook aan het kijken bij partijen zoals Sogeti. Zolang ik maar een contract heb vindt ik het niet erg als er soms geen opdracht is.
Overigens heb ik goede recruiters maar ook zeer belaberde meegemaaakt. Echt schandalig wat er soms langskomt.
[ Voor 4% gewijzigd door workermaster op 28-06-2021 16:02 ]
Het leek mij wel zo netjes om hier even af te sluiten hoe het nu verder gaat.
Ik ben druk bezig geweest met solliciteren en hoewel er een aantal bedrijven zijn die toch wel struikelden over mijn gebrek aan ervaring, heb ik het toch voor elkaar gekregen om 5 aanbiedingen te krijgen. Dit weekend ga ik een voorselectie maken en begin volgende week de beslissing.
Zo te zien had ik toch mijn kansen op de arbeidsmarkt onderschat.
Ik ben druk bezig geweest met solliciteren en hoewel er een aantal bedrijven zijn die toch wel struikelden over mijn gebrek aan ervaring, heb ik het toch voor elkaar gekregen om 5 aanbiedingen te krijgen. Dit weekend ga ik een voorselectie maken en begin volgende week de beslissing.
Zo te zien had ik toch mijn kansen op de arbeidsmarkt onderschat.
########## UPDATE #########################workermaster schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:49:
[...]
Ik maak mij het meeste zorgen over mijn gebrek aan ervaring met automatisch testen. Ik wil het graag leren, al kan ik op dit moment nog niet 100% zeker zeggen dat ik het ook leuk ga vinden. Al denk ik het wel. Ik ben dus meer bang dat er geen bedrijven op mijn pad gaan komen die mij die kans willen geven. Dat idee krijg ik doordat recruiters vaak meteen afhaken zodra ze horen dat ik pas net ben begonnen met Selenium.
Zie dat je ondertussen al iets had kunnen regelen, maar hopelijk heb je wat aan mijn commentaar.
Het zal een wijze les wezen, lees altijd goed de voorwaarde en succes met je loopbaan.
Laat je verder ook nooit inpalmen door mooie praatjes, je kan beter een bedrijf direct benaderen voor een baan dan via een tussen persoon en weet: Vermijd die sh*t managers!
####################################################
Even heel simpel: geen enkel bedrijf gaat jouw leren hoe je dit moet doen. Ik ben zelf nog nooit een bedrijf tegen gekomen die “studies” investeert in zijn werknemer. Ja, je mag zelf een studie of boek regelen of een avondje bij een cursus zitten met collega's maar leer je dan echt het fijne? Misschien na 4 jaar.
Als je echt goede zaken wilt doen dan kan je nog beter opstappen en een studie of cursus gaan volgen voor enkele maanden. Nogmaals bedrijven in NL zijn hier allerminst mee bezig, die willen gewoon het schaap met vijf poten die alles al weet en kan doen.
Verder zal ik als de sodemieter eens kijken of je communicatie wel sterk genoeg is want je wordt met de vloer aangeveegd door een manager als ik zo je teksten lees. Ik zou het zelf bijvoorbeeld ronduit asociaal vinden als iemand aankomt met argumenten als "dat ze het van je aflezen".
Dit soort "managers" (en het zijn en gelukkig niet veel) zijn de pest voor een bedrijf en moet jij ASAP mijden(ook al is dat soms lastig).
succes verder maar ik heb vele rare managers voorbij zien komen in mijn loopbaan en elke keer blijkt wel weer hoe idioot sommige zijn en er echt geen barst van snappen. Door zelfs hele afdelingen naar de klote te laten gaan.
Het hele vervelende is juiste dat ze de medewerker laten barsten en denken het goed te doen. Later blijkt dat ze me €50.000 moeten betalen als afkoop. Super zonde natuurlijk voor een bedrijf en werknemer zich juist open stellen en willen verbeteren. Dit komt overigens (is mijn gevoel) heel vaak voor bij veel bedrijven.
Ik ga zo even kijken naar de docu: “25 jaar foute vrienden”, dat zijn tenminste echter mensen die leven.
Ps: Oh ja, deze vent is wel top: The Companies Expert:
YouTube: YouTube
Geen onzin en vage antwoorden verzinnen maar gewoon zeggen wat je zoekt en wil op een positieve manier.
Ik vond ze leuk en logisch. Als je ook juridische informatie wil laat maar weten.
[ Voor 8% gewijzigd door freedzed6 op 20-08-2021 01:13 ]
@freedzed6 Moet je dan bij elke persoon die zijn werk niet juist uitvoert volgens jou die gaan vermijden? En hoe vermijd je die dan? Elke keer switchen van afdeling/baan?
Helpt je ongenoegen uiten over slechte managers? Helpt het als ontwikkelaar zeuren over slechte junioren? Helpt het om zo'n sterke mening te hebben dat je niet open staat voor een andermans mening?
Het komt nu een beetje over als dat de kans groot is dat een manager die oprecht een foutje maakt door druk van bovenaf van jou de volle laag krijgt omdat je frustraties steeds verder opbouwt bij elke slechte manager. En nu probeer je het ook nog mee te geven aan een ander? Volgend jaar als heksen op de vuurstapel?
Dan nog een paar nuance verschillen om het iets positiever te maken dan dat jij schetst;
1. HR zoekt vaak het schaap met de 5 poten en vind er een met 4 en is daar evengoed blij mee. Je hoeft dus niet te voldoen aan alles wat in de vacature staat. Daarna ga je vanzelf 100% de vacature vullen door het werk uit te voeren. Manager willen graag zien dat je je verbeterd en als je samen bepaald dat dit middels een cursus kan dit vaak gewoon, maar evengoed door ze gewoon mee te nemen in je vooruitgang.
2. Het is geen 'gevecht', het is leren communiceren inderdaad. Ook met bullies kun je leren communiceren.
Ik probeer tegenwoordig echt onderscheid te maken tussen dingen die ik kan beïnvloeden en welke niet. Dus als mensen klagen over slechte managers zeg ik tegenwoordig vaak; dan moet je zelf manager worden. Dan komen de excuses en dan komen de leuke discussies
Helpt je ongenoegen uiten over slechte managers? Helpt het als ontwikkelaar zeuren over slechte junioren? Helpt het om zo'n sterke mening te hebben dat je niet open staat voor een andermans mening?
Het komt nu een beetje over als dat de kans groot is dat een manager die oprecht een foutje maakt door druk van bovenaf van jou de volle laag krijgt omdat je frustraties steeds verder opbouwt bij elke slechte manager. En nu probeer je het ook nog mee te geven aan een ander? Volgend jaar als heksen op de vuurstapel?
Dan nog een paar nuance verschillen om het iets positiever te maken dan dat jij schetst;
1. HR zoekt vaak het schaap met de 5 poten en vind er een met 4 en is daar evengoed blij mee. Je hoeft dus niet te voldoen aan alles wat in de vacature staat. Daarna ga je vanzelf 100% de vacature vullen door het werk uit te voeren. Manager willen graag zien dat je je verbeterd en als je samen bepaald dat dit middels een cursus kan dit vaak gewoon, maar evengoed door ze gewoon mee te nemen in je vooruitgang.
2. Het is geen 'gevecht', het is leren communiceren inderdaad. Ook met bullies kun je leren communiceren.
Ik probeer tegenwoordig echt onderscheid te maken tussen dingen die ik kan beïnvloeden en welke niet. Dus als mensen klagen over slechte managers zeg ik tegenwoordig vaak; dan moet je zelf manager worden. Dan komen de excuses en dan komen de leuke discussies
Ik heb zeker wat aan je reacties gehad. Mijn nieuwe contract heb ik ook goed doorgelezen. Daar staan gelukkig geen gekkigheden in. Ik heb ook meerdere gesprekken gehad met de interne recruiter van dat bedrijf en ik heb daar en goed gevoel bij.freedzed6 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:57:
[...]
########## UPDATE #########################
Zie dat je ondertussen al iets had kunnen regelen, maar hopelijk heb je wat aan mijn commentaar.
Het zal een wijze les wezen, lees altijd goed de voorwaarde en succes met je loopbaan.
Laat je verder ook nooit inpalmen door mooie praatjes, je kan beter een bedrijf direct benaderen voor een baan dan via een tussen persoon en weet: Vermijd die sh*t managers!
####################################################
Even heel simpel: geen enkel bedrijf gaat jouw leren hoe je dit moet doen. Ik ben zelf nog nooit een bedrijf tegen gekomen die “studies” investeert in zijn werknemer. Ja, je mag zelf een studie of boek regelen of een avondje bij een cursus zitten met collega's maar leer je dan echt het fijne? Misschien na 4 jaar.
Als je echt goede zaken wilt doen dan kan je nog beter opstappen en een studie of cursus gaan volgen voor enkele maanden. Nogmaals bedrijven in NL zijn hier allerminst mee bezig, die willen gewoon het schaap met vijf poten die alles al weet en kan doen.
Verder zal ik als de sodemieter eens kijken of je communicatie wel sterk genoeg is want je wordt met de vloer aangeveegd door een manager als ik zo je teksten lees. Ik zou het zelf bijvoorbeeld ronduit asociaal vinden als iemand aankomt met argumenten als "dat ze het van je aflezen".
Dit soort "managers" (en het zijn en gelukkig niet veel) zijn de pest voor een bedrijf en moet jij ASAP mijden(ook al is dat soms lastig).
succes verder maar ik heb vele rare managers voorbij zien komen in mijn loopbaan en elke keer blijkt wel weer hoe idioot sommige zijn en er echt geen barst van snappen. Door zelfs hele afdelingen naar de klote te laten gaan.
Het hele vervelende is juiste dat ze de medewerker laten barsten en denken het goed te doen. Later blijkt dat ze me €50.000 moeten betalen als afkoop. Super zonde natuurlijk voor een bedrijf en werknemer zich juist open stellen en willen verbeteren. Dit komt overigens (is mijn gevoel) heel vaak voor bij veel bedrijven.
Ik ga zo even kijken naar de docu: “25 jaar foute vrienden”, dat zijn tenminste echter mensen die leven.
Ps: Oh ja, deze vent is wel top: The Companies Expert:
YouTube: YouTube
Geen onzin en vage antwoorden verzinnen maar gewoon zeggen wat je zoekt en wil op een positieve manier.
Ik vond ze leuk en logisch. Als je ook juridische informatie wil laat maar weten.
1 september ga ik starten.
Ex tester hier met meer dan 10 jaar ervaring in dit vakgebied.
Ik ga hard tegen je zijn, dat is niets persoonlijks maar een probleem in het testvakgebied en mede reden waarom ik het testen een jaar geleden achter mij gelaten hebt: Jij kan als tester onvoldoende uitleggen wat testen is en waar je toegevoegde waarde zit. Je bent 28 dus ik kan het je niet kwalijk nemen.
Er is niet zoiets als handmatig testen en geautomatiseerd testen. Je hebt testen die iets controleren en testen waarvan je leert hoe het systeem zich kan gedragen in productie. Geautomatiseerd testen (lees geautomatiseerde testuitvoer) detecteert change en vind geen fouten indien er iets nieuws gebouwd is. De analyse, de beoordeling, wat en hoe we gaan testen is mensen werk == creativiteit en is ALTIJD handmatig. Leren IS handmatig. Controleren kan je automatiseren (==binair == assertion). Dat opdrachtgevers dit niet door hebben komt door testers die niet goed uit kunnen leggen wat ze de hele dag nu precies doen.
Testen is een vakgebied wat denk ik gewoon niet begrepen wordt.
Denk na over welke waarde jij kan leveren. Misschien ben je fantastisch in risico analyse. Kan jij het team & stakeholders meenemen in deze risico's en hoe jullie deze kleiner maken. Kan jij een developers enablen om unit testen te maken en hem/haar meenemen om de coverage hoger maken? Kan jij zelf scripjes maken om het testen simpler te maken en te verbeteren?
Mijn tips:
• Heb je RST gevolgt bij Bach/Bolton/Schoots? Zo nee, snel doen
• Begin met het leren van programmeren. Kies 1 taal om het jezelf makkelijk te maken. Met javascript kom je ver. Staar je niet blind op testautomatisering maar wordt technischer.
• Werk aan je sales pitch: Dit ben ik en dit is mijn toegevoegde waarde!
De toekomst? Developers pakken testautomatisering op en testers niet. Testers nemen het team mee in kwaliteitsdenken, risico denken, kritisch denken en hoe het team beter kan gaan testen. Steeds meer organisaties gaan dit inzien.
Succes
Ik ga hard tegen je zijn, dat is niets persoonlijks maar een probleem in het testvakgebied en mede reden waarom ik het testen een jaar geleden achter mij gelaten hebt: Jij kan als tester onvoldoende uitleggen wat testen is en waar je toegevoegde waarde zit. Je bent 28 dus ik kan het je niet kwalijk nemen.
Er is niet zoiets als handmatig testen en geautomatiseerd testen. Je hebt testen die iets controleren en testen waarvan je leert hoe het systeem zich kan gedragen in productie. Geautomatiseerd testen (lees geautomatiseerde testuitvoer) detecteert change en vind geen fouten indien er iets nieuws gebouwd is. De analyse, de beoordeling, wat en hoe we gaan testen is mensen werk == creativiteit en is ALTIJD handmatig. Leren IS handmatig. Controleren kan je automatiseren (==binair == assertion). Dat opdrachtgevers dit niet door hebben komt door testers die niet goed uit kunnen leggen wat ze de hele dag nu precies doen.
Testen is een vakgebied wat denk ik gewoon niet begrepen wordt.
Denk na over welke waarde jij kan leveren. Misschien ben je fantastisch in risico analyse. Kan jij het team & stakeholders meenemen in deze risico's en hoe jullie deze kleiner maken. Kan jij een developers enablen om unit testen te maken en hem/haar meenemen om de coverage hoger maken? Kan jij zelf scripjes maken om het testen simpler te maken en te verbeteren?
Mijn tips:
• Heb je RST gevolgt bij Bach/Bolton/Schoots? Zo nee, snel doen
• Begin met het leren van programmeren. Kies 1 taal om het jezelf makkelijk te maken. Met javascript kom je ver. Staar je niet blind op testautomatisering maar wordt technischer.
• Werk aan je sales pitch: Dit ben ik en dit is mijn toegevoegde waarde!
De toekomst? Developers pakken testautomatisering op en testers niet. Testers nemen het team mee in kwaliteitsdenken, risico denken, kritisch denken en hoe het team beter kan gaan testen. Steeds meer organisaties gaan dit inzien.
Succes
[ Voor 3% gewijzigd door Joost1981_2 op 20-08-2021 15:51 ]