Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik las dat de Engelsen wel een soort systeem hadden om ook zonder zicht te kunnen bombarderen maar ja die moet je wel met de juiste informatie voeden. Het is wel weer een goed voorbeeld van hoeveel dingen er mis gaan en wat dan uiteindelijk in zo'n grote vergissing resulteert.downtime schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:53:
[...]
Best veel steden in Nederland Europa hebben zo’n bombardement meegemaakt. Zelfs Zwitserse steden zijn gebombardeerd. Navigatie was indertijd primitief en vaak vielen de bommen kilometers naast het beoogde doel. Vaak is het na de oorlog min of meer doodgezwegen. Toen sprak je niet kritisch over onze bevrijders.
Dat was er niet echt. Ze hadden hun pathfinder Mosquito's die voor de bommenwerpers uit vlogen en brand-bommen op het doel gooiden. De brand die dan uitbrak was het doelwit voor de zware bommenwerpers.Kalentum schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:08:
[...]
Ik las dat de Engelsen wel een soort systeem hadden om ook zonder zicht te kunnen bombarderen maar ja die moet je wel met de juiste informatie voeden.
Maar navigeren bij nacht gebeurde op de sterren (bij helder weer) en/of via traagheidsnavigatie (inertial navigation) die op het kompas en een schatting van de gevlogen afstand gebaseerd is. Ik dacht dat er ook driehoeksnavigatie gebruikt werd maar dat kun je storen. Alle methoden waren vreselijk onnauwkeurig en konden er tientallen kilometers naast zitten. En zelfs als je de juiste stad vond was er geen garantie dat je daar ook echt de doelen trof.
Ze hadden zeker driehoeksnavigatie. Bijvoorbeeld OBOE. Overigens waren de Duitsers hier eerder mee met Knickebein, X-Gerät en Y-Gerät. Er is overigens ook een reden waarom Hamburg zo vaak is gebombardeerd door de Britten. Dat was immers een kwestie van over de Noordzee vliegen totdat je een vage landmassa tegenkwam. Dat was Denemarken. Vervolgens naar het zuiden kijken waar je een riviermonding ziet. Volg de rivier en je vind Hamburg. Dat er zoveel scheepswerven waren daar, kwam goed uit. Want U-boot productie verstoren was een prioriteit. Dat was immers het enige dat de Britten echt bedreigde.downtime schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:11:
[...]
Dat was er niet echt. Ze hadden hun pathfinder Mosquito's die voor de bommenwerpers uit vlogen en brand-bommen op het doel gooiden. De brand die dan uitbrak was het doelwit voor de zware bommenwerpers.
Maar navigeren bij nacht gebeurde op de sterren (bij helder weer) en/of via traagheidsnavigatie (inertial navigation) die op het kompas en een schatting van de gevlogen afstand gebaseerd is. Ik dacht dat er ook driehoeksnavigatie gebruikt werd maar dat kun je storen. Alle methoden waren vreselijk onnauwkeurig en konden er tientallen kilometers naast zitten. En zelfs als je de juiste stad vond was er geen garantie dat je daar ook echt de doelen trof.
Maar er speelt nog iets anders. Zowel de geallieerden als de Duitsers wisten dat de 8.8cm Flak 36/37, beperkt was tot circa 7800m. Hoger kwamen de reguliere projectielen gewoon niet. Dus werd er regelmatig gevlogen op 8000m en hoger om net buiten bereik te blijven van de meeste luchtafweer. Maar de Duitsers vonden dit tot op zekere hoogte ook wel best. Dan konden ze in een rustig tempo blijven schieten om die bommenwerpers ook zo hoog te houden boven het doel, wetende dat ongeleide bommen afgeworpen van die hoogte, afwijkingen in de kilometers hadden. Dit is ook mede de reden waarom de Britten overgingen op "de housing", gewoon terreurbombardementen om de stad te vernietigingen zodat de fabrieken zonder arbeiders zouden komen te zitten...
Ideaal was het niet, en er waren genoeg pogingen om luchtafweer te verbeteren, maar het was beter dan niks. Het hielp ook niet dat de Luftwaffe haar technische departementen en onderzoeksinstituten, een ontiegelijke puinzooi waren waar vele bizarre projecten werden onderzocht en uitgevoerd, terwijl relevante dingen niet gedaan werden. Twee daarvan zijn:
1) Een tweede compressor stadium introduceren. Dat wou Daimler Benz al een paar jaar voor WO2 begon, maar dat project kwam stil te liggen. En toen deden de Britten het met de Merlin 60 serie. Het idee is dat je op grotere hoogte, een tweede stadium hebt om de lagere luchtdruk te compenseren en minder vermogen te verliezen. Het resultaat was dat met name boven de 6km, de Britten een behoorlijk voordeel in vermogen hadden. Iets dat de Duitsers alleen konden compenseren met lachgas injectie, later ook Water/Methanol injectie. Dit is ook een van de redenen waarom de Mosquito nauwelijks te onderscheppen was.
2) Menige DB601 of DB605 is voortijdig ontploft omdat niemand even tegen Daimler kon zeggen dat het brandstofmengsel was veranderd en de nieuwe brandstof niet goed verdampte en verbrande met de motorinstellingen. Restanten kwamen hierdoor in de smeerolie van de krukas terecht en die begaven het. Het duurde richting de twee jaar voordat duidelijk werd wat er aan de hand was en even gecommuniceerd werd tussen brandstofproducenten en motorbouwers dat er wat aanpassingen nodig waren.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Weer is een klein kickje.
Afgelopen kerstvakantie weer wat is begonnen in een boek. Dit keer over Robrecht de Fries. Wel een taai boek door de vele personen die worden behandeld. Van de lieve Sint en Kerstman ook nog het boek De Zwijger gekregen over Willem van Oranje en het boek "Dagverhaal der doormarcheerende troepen"gericht op wat lokalere geschiedenis van hier met de Fransen en Napoleon.
Hebben jullie recent nog een fascinerend boek gelezen of aangeschaft?
Verder zou ik graag mijn kennis over geschiedenis (algemeen/specifieke periode) willen toetsen en 'professionaliseren', maar een bachelor Geschiedenis volgen is net weer te veel van het goede. Hebben jullie daarvoor tips? Ik weet niet zo goed wat ik met die behoefte aan moet
Afgelopen kerstvakantie weer wat is begonnen in een boek. Dit keer over Robrecht de Fries. Wel een taai boek door de vele personen die worden behandeld. Van de lieve Sint en Kerstman ook nog het boek De Zwijger gekregen over Willem van Oranje en het boek "Dagverhaal der doormarcheerende troepen"gericht op wat lokalere geschiedenis van hier met de Fransen en Napoleon.
Verder zou ik graag mijn kennis over geschiedenis (algemeen/specifieke periode) willen toetsen en 'professionaliseren', maar een bachelor Geschiedenis volgen is net weer te veel van het goede. Hebben jullie daarvoor tips? Ik weet niet zo goed wat ik met die behoefte aan moet
[ Voor 3% gewijzigd door vinpower op 12-01-2025 20:39 ]
De eerstejaars standaard geschiedenis boeken? Wil je een lijstje?vinpower schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:57:
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zit er wat bij wat een beetje leuk is om te lezen?DaniëlWW2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:01:
[...]
De eerstejaars standaard geschiedenis boeken? Wil je een lijstje?
Lezen doe ik eigenlijk niet meer. Wel veel, heel veel podcasts en van Youtube kanalen. Het kanaal East Germany Investigated is er eentje die mij zo even te binnen schiet. Dat vond en vind ik een erg interessant kanaal. Dat komt mede doordat ik eigenlijk niks weet van de DDR maar wel een fascinatie heb voor alles wat met de SovjetUnie te maken heeft. Dus als daar interesse ligt, kijk dat kanaalvinpower schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:57:
Recent is relatief. Dit is mijn consumptie van de afgelopen twee jaar ofzo.vinpower schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:57:
The Habsburgs, The Rise and Fall of a World Power
https://www.bol.com/nl/nl/p/the-habsburgs/9300000011851141/
Iron Kingdom, The Rise and Downfall of Prussia, 1600-1947
https://www.bol.com/nl/nl/p/iron-kingdom/1001004005404138/
Bovenstaande boeken zijn aanraders als Europese geschiedenis je boeit.
Irish Freedom, The History of Nationalism in Ireland
https://www.bol.com/nl/nl/p/irish-freedom/1001004005520650/
Goed boek maar niet iedereen zal dit thema boeiend vinden nu het relatief rustig in Noord Ierland is.
Versailles, Vier Eeuwen in het Beroemdste Kasteel ter Wereld
https://www.bol.com/nl/nl/p/versailles/9200000100104550/
Lichtgewicht maar best interessant. Heb het paleis in 2024 bezocht en wilde iets meer over de historie ervan weten.
Wings On My Sleeve, The Fascinating Autobiography of One of the World’s Greatest Test Pilots
https://www.bol.com/nl/nl...-sleeve/1001004004932434/
Alleen interessant als je in luchtvaart (met name periode 1940-1950) geinteresseerd bent. Dat ben ik wel en ondanks dat het niet bijzonder goed geschreven is heb ik het met plezier gelezen.
Ignition, An Informal History of Liquid Rocket Propellants
https://www.bol.com/nl/nl/p/ignition/9200000084070666/
Vermakelijk maar taai omdat er zoveel termen uit de chemie voorbijkomen. Ben je daar niet thuis (zoals ik) dan moet je veel skippen en wordt het moeilijk te volgen. Als het boek veel dikker was geweest dan had ik het waarschijnlijk niet uitgelezen.
Ik zal je niet vermoeien met de boeken die ik heb aangeschaft. Ik koop meer boeken dan ik ooit kan lezen. En ik lees naast historisch werk ook andere genres non-fictie en ook fictie om het een beetje af te wisselen.
Ik was nog twee boeken vergeten. Ik heb ook deze gelezen:
The Afghanistan File
https://www.bol.com/nl/nl...an-file/9300000027424078/
Geen slecht boek zolang je het met de nodige scepsis leest. De auteur is/was een belangrijke speler in de Saudische heersende kliek en doet zijn best om het eigen nest niet te bevuilen.
Ik vond het vooral een ontnuchterend inkijkje in de aard van de Afghaanse oppositie (de "mujaheddin") die er in dit boek helemaal niet goed vanaf komt.
UNIX, A History and a Memoir
https://www.bol.com/nl/nl/p/unix/9200000123644561/
Een niet-technisch boek van Brian Kernighan over het ontstaan van UNIX en de organisatie die het mogelijk maakte. Voelt (een beetje) als Wings on my Sleeve voor het soort mensen die een computermuseum zouden bezoeken. Wie de naam Brian Kernighan herkent weet zelf wel of dit (dunne) boek de moeite waard is.
The Afghanistan File
https://www.bol.com/nl/nl...an-file/9300000027424078/
Geen slecht boek zolang je het met de nodige scepsis leest. De auteur is/was een belangrijke speler in de Saudische heersende kliek en doet zijn best om het eigen nest niet te bevuilen.
Ik vond het vooral een ontnuchterend inkijkje in de aard van de Afghaanse oppositie (de "mujaheddin") die er in dit boek helemaal niet goed vanaf komt.
UNIX, A History and a Memoir
https://www.bol.com/nl/nl/p/unix/9200000123644561/
Een niet-technisch boek van Brian Kernighan over het ontstaan van UNIX en de organisatie die het mogelijk maakte. Voelt (een beetje) als Wings on my Sleeve voor het soort mensen die een computermuseum zouden bezoeken. Wie de naam Brian Kernighan herkent weet zelf wel of dit (dunne) boek de moeite waard is.
Kom maar door! Degene die dan leuk zijnDaniëlWW2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:01:
[...]
De eerstejaars standaard geschiedenis boeken? Wil je een lijstje?