OPNsense & pfSense KPN/Telfort IPTV how-to

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-04 12:23
Ik ben recentelijk weer terug naar KPN en heb nu niet de Arris maar de KPN TV+ (o.b.v. AndroidTV). Ik zat bij Budget, dat is ook KPN dus er is in de config niets gewijzigd, alleen een ander IP en een andere TV settopbox dus.

Ik zie geen verkeer op het TV WAN en heb het idee dat nu alles via internet verloopt. Klopt dit? Kan ik de config voor het aparte KPN VLAN (wanzijde) en dergelijke afbreken?

[ Voor 18% gewijzigd door Theone098 op 04-03-2026 14:31 ]

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:55
Theone098 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:30:
Ik ben recentelijk weer terug naar KPN en heb nu niet de Arris maar de KPN TV+ (o.b.v. AndroidTV). Ik zat bij Budget, dat is ook KPN dus er is in de config niets gewijzigd, alleen een ander IP en een andere TV settopbox dus.

Ik zie geen verkeer op het TV WAN en heb het idee dat nu alles via internet verloopt. Klopt dit? Kan ik de config voor het aparte KPN VLAN (wanzijde) en dergelijke afbreken?
De TV+ boxen hebben een instelling Beeld - Videomodus waarbij je kunt kiezen tussen Multicast en Unicast. Bij multicast (over VLAN-4) hebben ze wel een automatische fallback naar unicast over het Internet/6-VLAN als ze geen multicast connectie kunnen maken.
Nadeel van het het unicast IPTV verkeer over het Internet VLAN is de lagere bitrate dus iets minder scherp beeld bij snelle beeldwijzigingen (o.a. sport).

Als je live TV van kanaal wisselt zie je LIVE of Live. Bij allemaal hoofdletters kijk je multicast.

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-04 12:23
@Muis666 Dank je, erg nuttig. Zal eens gaan stoeien.

Inderdaad, backup terugzetten en nu weer multicast (LIVE, daarvoor Live)

[ Voor 41% gewijzigd door Theone098 op 04-03-2026 19:56 ]

• redikhet
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03-04 18:12
Van KPN bericht gekregen dat mijn adsl aansluiting binnenkort komt te vervallen en ik over moet naar glasvezel. Ik heb een XS4ALL account en daarmee ook een vast ip adres. Nu draait mijn adsl modem in bridge mode naar een pfsense router. Er is wel het nodige te vinden hoe ik dit nu moet omzetten, maar wat voor mij nog niet duidelijk is hoe KPN er voor zorgt dat ik datzelfde ip adres krijg wat ik nu ook heb. Moet ik me ergens identificeren om dat IP adres weer toegewezen te krijgen? Iemand ervaring mee?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
redikhet schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:59:
Van KPN bericht gekregen dat mijn adsl aansluiting binnenkort komt te vervallen en ik over moet naar glasvezel. Ik heb een XS4ALL account en daarmee ook een vast ip adres. Nu draait mijn adsl modem in bridge mode naar een pfsense router. Er is wel het nodige te vinden hoe ik dit nu moet omzetten, maar wat voor mij nog niet duidelijk is hoe KPN er voor zorgt dat ik datzelfde ip adres krijg wat ik nu ook heb. Moet ik me ergens identificeren om dat IP adres weer toegewezen te krijgen? Iemand ervaring mee?
Je krijgt een nieuw ip adres maar wel weer een vaste als je bij XS4ALL blijft. Overigens kan je de pfSense rechtstreeks aansluiten met VLAN 4 en 6 en PPPOE als je ONT een gewone netwerk aansluiting heeft.

• redikhet
Dat is wel heel jammer als dat ip adres wijzigt. Maar hoe weet KPN dan altijd dat vaste IP nummer toe te wijzen naar mijn adres?

• synoniem
  • Niet online
redikhet schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:45:
Dat is wel heel jammer als dat ip adres wijzigt. Maar hoe weet KPN dan altijd dat vaste IP nummer toe te wijzen naar mijn adres?
Niet, je zult als je zelf een domeinnaam hebt het nieuwe ip adres in de dns van je registrar moeten zetten en de oude laten vervallen.

• redikhet
Ik bedoel, hoe zorgt KPN dat dit vaste ip op mijn router komt? Herkennen ze dat aan een login oid? Ik lees in de howtos alleen maar dat het er niet toe doet wat je invult bij de login.

• synoniem
  • Niet online
redikhet schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:04:
Ik bedoel, hoe zorgt KPN dat dit vaste ip op mijn router komt? Herkennen ze dat aan een login oid? Ik lees in de howtos alleen maar dat het er niet toe doet wat je invult bij de login.
Ja je zet dhcp aan op de PPPOE interface.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
redikhet schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:04:
De OLT bij PON en bij AON de switch in de wijkcentrale zorgt ervoor dat aan de PPPoE pakketjes een zogenaamd remote-id toegevoegd wordt. Dit remote-id is uniek voor elke klant en staat op de AON poort of bij PON in de ONT configuratie op de OLT in de wijkcentrale geprovisioned. Op basis daarvan weet KPN (of een andere ISP) altijd dat het jouw aansluiting is die om een PPPoE sessie vraagt en wordt het bijbehorende IP adres toegekend door de BRAS. Dit noemen ze ook wel PPPoE IA. Hierdoor maakt het dus inderdaad niets uit wat je bij de login invult (zolang er maar iets staat om het protocol te laten werken).

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
synoniem schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:28:
[...]

Ja je zet dhcp aan op de PPPOE interface.
Nee, bij PPPoE heb je geen DHCP nodig. Je krijgt dat IP adres gewoon als onderdeel van de PPPoE sessie toegekend.

• synoniem
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:15:
[...]

Nee, bij PPPoE heb je geen DHCP nodig. Je krijgt dat IP adres gewoon als onderdeel van de PPPoE sessie toegekend.
Je hebt gelijk ik zat scheef te kijken. In mijn pfSense staat bij WAN IP v4 configuratie gewoon PPPoE geselecteerd.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste