Afgelopen weekend weer wat tijd gehad om te experimenteren met OPNSense. Heb de Realtek NIC vervangen door een Intel I20 en daarmee lijken de crashes vooralsnog tot het verleden te horen. Zappen lijkt iets sneller te gaan maar is nog steeds niet hoe het zou moeten zijn. De ene keer lijkt het beter/sneller te gaan dan de andere keer, soms is er heel kort een STB-NMC-400 error en direct een zender nummer kiezen met de AB lijkt nog het beste te gaan.
Als ik het igmp proxy proces met het handje start en -vvv als optie meegeef zie ik daar ook redelijk wat andere apparaten voorbij komen die geen STB zijn waar wel weer routes voor gemaakt worden.
Heb vooralsnog geen overduidelijke foutmeldingen of niet verwachte blocks gezien dus het lek is nog niet boven.
Heb wel op de TL-SG108E igmp tijdelijk uitgezet, dat hielp niet maar heb het nog niet in het volledige netwerk uitgezet.
Wat ik nu van plan ben is om de STB's in een eigen VLAN te hangen los van alle andere apparaten om te zien of dat wat oplost en mocht dat niet de oplossing zijn heb ik hopelijk wel een situatie waar zoeken wat eenvoudiger is zonder allerlei andere "meuk" in dat netwerk.
Moet nu alleen even in kaart brengen hoe het netwerk qua poortnummers op switches in elkaar steekt en goed inlezen hoe dat te doen met VLAN's.
Eerstvolgende mogelijkheid om daarmee te testen zal donderdag en/of vrijdagavond zijn.
Ook dankbaar gebruikt gemaakt van de backup/restore mogelijkheden in OPNSense

Had wat lopen klooien met de volgorde van rules en eigenlijk tegen beter weten in teveel tegelijk verandert waardoor het na een reboot totaal onduidelijk was waarom ik steeds maar weer een 563 kreeg.
Restore to the rescue, dat mechanisme werkte probleemloos
Kleine situatieschets:
OPNSense LAN - 8 poort TL-SG108E
Aan die 8 poort switch hangen direct diverse devices maar er vertrekt 1 kabel naar de woonkamer en 1 kabel naar onze slaapkamer.
In de woonkamer staat een Netgear GS105E met diverse devices waarvan 1 een VIP5202 STB is.
In de slaapkamer staat een TL-SG105E met diverse devices waarvan 1 een VIP5202 STB is.
Vanaf de TL-SG105E gaan ook weer kabels naar twee stuks GS105E maar daaraan hangen geen STB's.