Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atoombom007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-03 17:59
Mijn vraag
Recentelijk heb ik voor mijn laptop een SSD aangeschaft. Ik heb een kloon gemaakt van de HDD die er voorheen inzat en op de SSD gezet via Macrium Reflect Free. Vandaag zit deze nieuwe SSD in de laptop en is de HDD eruit gehaald. Maar nadat ik de laptop aanzette, kreeg ik de melding "No bootable device found".

Relevante software en hardware die ik gebruik
Crucial MX500 1TB
Acer Aspire 5 A517-51-35DG (laptop)
Macrium Reflect Free

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
UEFI gecheckt, en er staan geen schijven in als de SSD erin staat.
In Legacy mode geboot, en dan komt de SSD er wel te staan naast alle andere apparatuur, maar dan werkt hij nog niet.
Oude HDD schijf wordt wel herkent in laptop na herplaatsing.
SSD van SATA gehaald en opnieuw bevestigd in laptop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6UGyHZDuOcfnIU9oEpES4kJygg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BTBrBWy3ocUqYdkEWVHzYGx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Nu-PESgevnHGh4wIuIHyYmiw44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uz6KafeRcTL2V44KIPqLa8iw.jpg?f=fotoalbum_tile

Misschien relevant is dit topic(upgraden van dezelfde laptop).

[ Voor 34% gewijzigd door Atoombom007 op 06-06-2021 10:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21

Zorian

What the fox?

Je kan beter een schone installatie doen, klonen gaat (in mijn ervaring) heel vaak fout.

Verder iets wat je nog kan checken:

Als je de HDD terug doet in je laptop en hij start er wel mee op, staat de BIOS dan op legacy of niet?
Hier zal hij ook op moeten staan als je de SSD erin hebt.

Maar nogmaals, ik zou lekker de data eraf trekken naar een extern apparaat, de ssd erin doen, schoon installeren en de data weer terug verplaatsen. Loop je ook niet later/direct tegen (eventuele) issues aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Heb je de systeempartitie wel meegenomen in de clone-actie (dus zowel Windows als System)?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atoombom007
@Zorian De BIOS staat op UEFI en zo heb ik hem ook gekloned naar de SSD. Als ik de oude HDD erin heb geeft UEFI BIOS de HDD schijf wel aan bij de Boot menu onder de boot priority order, de SSD niet.

@nescafe Soort van, er waren 4 partities, waarvan een FAT32 partitie van 500MB, een 16 MB partitie, de hoofdpartitie van 930 GB, en een herstelpartitie van 1GB. Uiteindelijk heb ik enkel de hoofdpartitie gekloned en verkleind om naderhand de gegevens los te trekken van de windows installatie op die partitie naar een nieuwe gegevenspartitie.

Ik ga nu de SSD formatteren, nieuwe windows erop, 2 partities en dan alles kopieren. Omslachtiger dan ik wilde, maar snellere handigere oplossing heb ik zoeven niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
Atoombom007 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:54:
@nescafe Soort van, er waren 4 partities, waarvan een FAT32 partitie van 500MB, een 16 MB partitie, de hoofdpartitie van 930 GB, en een herstelpartitie van 1GB. Uiteindelijk heb ik enkel de hoofdpartitie gekloned en verkleind om naderhand de gegevens los te trekken van de windows installatie op die partitie naar een nieuwe gegevenspartitie.

Ik ga nu de SSD formatteren, nieuwe windows erop, 2 partities en dan alles kopieren. Omslachtiger dan ik wilde, maar snellere handigere oplossing heb ik zoeven niet.
Dan denk ik dat je de fout gevonden hebt. Alleen de hoofdpartitie is natuurlijk niet bootable. Gewoon alle partities overslepen naar de nieuwe schijf, en de grootte aanpassen van de hoofdpartitie zodat alle beschikbare ruimte gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atoombom007
@Baardhaas Dan vraag ik me af hoe dat kan, als wel windows geïnstalleerd zit op die verkleinde partitie? Er staat nu nog 630 gb niet geformatteerde ruimte naaste de bestaande verkleinde partitie. Dit is de eerste keer dat ik iets dergelijks probeer, dus er kan iets technisch zijn wat ik over het hoofd zie.

EDIT: is het dan noodzakelijk dat alle ruimte op de schijf geformatteerd moet zijn voordat het bruikbaar kan zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Atoombom007 op 06-06-2021 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Atoombom007 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:03:
@Baardhaas Dan vraag ik me af hoe dat kan, als wel windows geïnstalleerd zit op die verkleinde partitie? Er staat nu nog 630 gb niet geformatteerde ruimte naaste de bestaande verkleinde partitie. Dit is de eerste keer dat ik iets dergelijks probeer, dus er kan iets technisch zijn wat ik over het hoofd zie.

EDIT: is het dan noodzakelijk dat alle ruimte op de schijf geformatteerd moet zijn voordat het bruikbaar kan zijn?
Er is niks geinstalleerd.
Je hebt een incomplete kloon active gedaan.
Dat is wat we i.i.g. niet goed zit.
https://docs.microsoft.co...sed-hard-drive-partitions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
In Macrium kan je partities slepen. Je sleept ze over in de volgorde van de oude schijf naar de nieuwe, zodra je bij de hoofdpartitie bent sleep je die ook over en pas je daar de grootte van aan naar de grootte van de nieuwe. Eventueel houd je nog rekening met die 1GB van de herstelpartitie (als die als laatste er achter komt).

Edit die kleine partities bevatten onder andere de bootloader. Windows staat niet enkel op de hoofdpartitie, ook al is dat de enige die je ziet als je in Windows bent.

[ Voor 20% gewijzigd door Baardhaas op 06-06-2021 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
@Atoombom007 je kunt een clone maken mits je de systeempartitie meeneemt (in jouw geval zelfs twee). Macrium Reflect (Free) zorgt ervoor dat de BCD store opnieuw wordt opgebouwd/hersteld op de systeempartitie.

De recoverypartitie is niet per se nodig. Ook zou ik niet twee partities (programmatuur/data) aanmaken omdat je daarmee je vrije schijfruimte fragmenteert. Windows 10 Refresh kan prima omgaan met bestaande data op de C-schijf. Tenzij je heel gericht backups wilt maken maar dat zou je in dat geval via de mappenstructuur kunnen doen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atoombom007
@Baardhaas Dat wist ik niet... Weer wat geleerd!

@SpamLame Goed artikel, inderdaad blijkt dat ik er te gemakkelijk over dacht.

@nescafe Je eerste alinea begrijp ik, de tweede iets minder. ;) Ik heb lange tijd geleden gelezen dat je naast de zichtbare gangbare windows partitie, ook beter een andere partitie kunt maken waar je daadwerkelijk je gegevens staan, zodat als windows crasht op die partitie dat je gegevens niet corrupt zijn of iets dergelijks. Komt dat overeen wat jij bedoelt?

Om een vervolg te geven; ik heb de schijf opnieuw geleegd, en alle onderdelen gekopieerd via Macrium Reflect en alles is prima overgezet en werkt voor zover ik weet. Ik ben van plan om de huidige partitie waar windows op staat te verkleinen en een nieuwe partitie te maken waar ik alle gegevens, foto's en meer naar zal kopiëren, maar ik bedenk me nog even of ik dat ook echt ga doen. Tot zover mijn ted talk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Atoombom007 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:24:
@Baardhaas Dat wist ik niet... Weer wat geleerd!

@SpamLame Goed artikel, inderdaad blijkt dat ik er te gemakkelijk over dacht.

@nescafe Je eerste alinea begrijp ik, de tweede iets minder. ;) Ik heb lange tijd geleden gelezen dat je naast de zichtbare gangbare windows partitie, ook beter een andere partitie kunt maken waar je daadwerkelijk je gegevens staan, zodat als windows crasht op die partitie dat je gegevens niet corrupt zijn of iets dergelijks. Komt dat overeen wat jij bedoelt?
Weet je, ergens lijkt dat je een valide punt hebt. En zo heb ik het ook jaren gedaan.
Maar uiteindelijk, zolang de partities op dezelfde schijf leven, is het schijnveiligheid, is die stuk dan ben je klaar.
Mogelijk je kan "makkelijker" bij je data al je dat scheid van de windows, ik heb er persoonlijk nog geen issues mee gehad bij C:\ te komen ook nadat windows niet meer wilde booten of anderzijds issues waren.

Zorg "gewoon" dat je goede en regelmatige backups maakt.
Om een vervolg te geven; ik heb de schijf opnieuw geleegd, en alle onderdelen gekopieerd via Macrium Reflect en alles is prima overgezet en werkt voor zover ik weet. Ik ben van plan om de huidige partitie waar windows op staat te verkleinen en een nieuwe partitie te maken waar ik alle gegevens, foto's en meer naar zal kopiëren, maar ik bedenk me nog even of ik dat ook echt ga doen. Tot zover mijn ted talk ;)
Grats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atoombom007
@SpamLame Okay, realiseer me nu dat mijn reactie anders opgevat kon worden. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik niet begrijp wat er staat in de 2de alinea, niet per se dat je wel/geen gelijk hebt. Vandaar de vraag of dit iets soortgelijk is wat jij bedoelde... Foutje van mijn kant 8)7

Maar inderdaad, het is schijnveiligheid om partities te maken. Maar in het verleden had ik problemen waar windows (vermoed ik) crashte en ik geen toegang had tot de gegevens en niet zomaar windows kon herinstalleren... (denk aan het windows vista tijdperk en ik nog jong en (nog meer) onwetend was mbt computers O-) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

tldr;
Partities doe waar je je zelf het prettigste bij voelt
Atoombom007 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:49:
@SpamLame Okay, realiseer me nu dat mijn reactie anders opgevat kon worden. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik niet begrijp wat er staat in de 2de alinea, niet per se dat je wel/geen gelijk hebt. Vandaar de vraag of dit iets soortgelijk is wat jij bedoelde... Foutje van mijn kant 8)7
Dont worry about it, had evengoed je vraag kunnen beantwoorden (zoals ik nescafe begrijp).
Maar inderdaad, het is schijnveiligheid om partities te maken. Maar in het verleden had ik problemen waar windows (vermoed ik) crashte en ik geen toegang had tot de gegevens en niet zomaar windows kon herinstalleren... (denk aan het windows vista tijdperk en ik nog jong en (nog meer) onwetend was mbt computers O-) ).
Windows 10 kan prima omgaan met je bestanden bij een reset/repair.
Bij een fresh install is het wat omslachtiger, maar op zich werkbaar.
Gezien je de drive hebt kunnen clonen kan je je toegang verschaffen tot je bestanden indien ze niet niet fubar is.

Dus hoe ik nescafe begrijp bedoelt ie dat met meerdere user (2 in jou geval) partities op 1 disk, je op beide partities meer vrije ruimte in totaal "kwijt" bent.
Voor Windows 10 (updates/upgrades/reinstalls) is 32GB vrije ruimte de minimum requirement, daarmee is niet gezegd dat het met minder niet zou kunnen, maar meer dat je misschien extra stappen moet ondernemen.
Daar komt dan bij de vrije ruimte voor je "data" partitie, wat 0GB kan zijn tot "geen idee" GB afhankelijk van wat je use case is.

Bottomline is dat je of overtuigt bent en alles op 1 partitie mikt of je bent niet overtuigt en splitst je drive in een Windows partitie en userdata partitie rekeninghoudend met evnt "minimum requirements" en/of extra stappen t.a.v. het update process.
Pagina: 1