Vraag

• Atoombom007
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 24-09 00:08
Mijn vraag
Recentelijk heb ik voor mijn laptop een SSD aangeschaft. Ik heb een kloon gemaakt van de HDD die er voorheen inzat en op de SSD gezet via Macrium Reflect Free. Vandaag zit deze nieuwe SSD in de laptop en is de HDD eruit gehaald. Maar nadat ik de laptop aanzette, kreeg ik de melding "No bootable device found".

Relevante software en hardware die ik gebruik
Crucial MX500 1TB
Acer Aspire 5 A517-51-35DG (laptop)
Macrium Reflect Free

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
UEFI gecheckt, en er staan geen schijven in als de SSD erin staat.
In Legacy mode geboot, en dan komt de SSD er wel te staan naast alle andere apparatuur, maar dan werkt hij nog niet.
Oude HDD schijf wordt wel herkent in laptop na herplaatsing.
SSD van SATA gehaald en opnieuw bevestigd in laptop.

Misschien relevant is dit topic(upgraden van dezelfde laptop).

[Voor 34% gewijzigd door Atoombom007 op 06-06-2021 10:55]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atoombom007
@Zorian De BIOS staat op UEFI en zo heb ik hem ook gekloned naar de SSD. Als ik de oude HDD erin heb geeft UEFI BIOS de HDD schijf wel aan bij de Boot menu onder de boot priority order, de SSD niet.

@nescafe Soort van, er waren 4 partities, waarvan een FAT32 partitie van 500MB, een 16 MB partitie, de hoofdpartitie van 930 GB, en een herstelpartitie van 1GB. Uiteindelijk heb ik enkel de hoofdpartitie gekloned en verkleind om naderhand de gegevens los te trekken van de windows installatie op die partitie naar een nieuwe gegevenspartitie.

Ik ga nu de SSD formatteren, nieuwe windows erop, 2 partities en dan alles kopieren. Omslachtiger dan ik wilde, maar snellere handigere oplossing heb ik zoeven niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atoombom007
@Baardhaas Dan vraag ik me af hoe dat kan, als wel windows geïnstalleerd zit op die verkleinde partitie? Er staat nu nog 630 gb niet geformatteerde ruimte naaste de bestaande verkleinde partitie. Dit is de eerste keer dat ik iets dergelijks probeer, dus er kan iets technisch zijn wat ik over het hoofd zie.

EDIT: is het dan noodzakelijk dat alle ruimte op de schijf geformatteerd moet zijn voordat het bruikbaar kan zijn?

[Voor 15% gewijzigd door Atoombom007 op 06-06-2021 11:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atoombom007
@Baardhaas Dat wist ik niet... Weer wat geleerd!

@SpamLame Goed artikel, inderdaad blijkt dat ik er te gemakkelijk over dacht.

@nescafe Je eerste alinea begrijp ik, de tweede iets minder. ;) Ik heb lange tijd geleden gelezen dat je naast de zichtbare gangbare windows partitie, ook beter een andere partitie kunt maken waar je daadwerkelijk je gegevens staan, zodat als windows crasht op die partitie dat je gegevens niet corrupt zijn of iets dergelijks. Komt dat overeen wat jij bedoelt?

Om een vervolg te geven; ik heb de schijf opnieuw geleegd, en alle onderdelen gekopieerd via Macrium Reflect en alles is prima overgezet en werkt voor zover ik weet. Ik ben van plan om de huidige partitie waar windows op staat te verkleinen en een nieuwe partitie te maken waar ik alle gegevens, foto's en meer naar zal kopiëren, maar ik bedenk me nog even of ik dat ook echt ga doen. Tot zover mijn ted talk ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atoombom007
@SpamLame Okay, realiseer me nu dat mijn reactie anders opgevat kon worden. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik niet begrijp wat er staat in de 2de alinea, niet per se dat je wel/geen gelijk hebt. Vandaar de vraag of dit iets soortgelijk is wat jij bedoelde... Foutje van mijn kant 8)7

Maar inderdaad, het is schijnveiligheid om partities te maken. Maar in het verleden had ik problemen waar windows (vermoed ik) crashte en ik geen toegang had tot de gegevens en niet zomaar windows kon herinstalleren... (denk aan het windows vista tijdperk en ik nog jong en (nog meer) onwetend was mbt computers O-) ).
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee