• Atoombom007
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 24-10 00:12
Beste allen,

Ik weet niet zeker of dit topic in dit forum thuishoort, maar het leek me te specifiek voor Aankoopadviesfora.

Context: ik heb een uiterst trage laptop. Opstarten duurt ruim 2 minuten, applicaties laden kan 10 minuten duren of worden spontaan afgesloten. Zodoende kan het wel 20 minuten duren voordat ik de mail heb geopend of Edge heb kunnen opstarten. Mail openen en bekijken en daarnaast internet surfen zijn vrijwel uitgesloten, omdat ze te intensief zijn (blijkbaar).

Vraag: Ik kan de RAM uitbreiden, van 4GB tot 20GB. Heeft uitbreiden/vervanging met een SODIMM stick van 8/16 GB wel nut tov de lage CPU specs? Of is het beter om een geheel nieuwe laptop aan te schaffen? Ik kan een nieuwe aanschaffen, maar ik ben een duurzaamheidsgebruiker en ik wil het liefst deze laptop zo lang mogelijk gebruiken (totdat het uit elkaar valt).

Specificaties:
  • CPU: Intel Core i3-6006U @ 2,0 Ghz
  • Onboard GPU: Intel HD Graphics 520
  • RAM: 4GB DDR4 SODIMM
  • Opslag: 1 TB opslag HDD
Ik gebruik hem vooral als opslagstation voor foto's, internetten, documenten typen, Netflix; niet intensief gebruik zodoende. Wat is jullie advies? Of heeft iemand ervaring hiermee en merkbaar verschil merkte?

[Voor 6% gewijzigd door Atoombom007 op 19-04-2021 16:00. Reden: Aanpassen harde schijf]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:47
4GB is tegenwoordig vrij krap, ik zou er gewoon een 8GB SO-DIMM bijzetten, zijn niet zo duur en maakt wel een aardig verschil. Zit er ook al een ssd in of het nog een normale hdd? Dit maakt ook erg veel verschil in snelheidsbeleving.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:33

-ET-

Phone Home

Ik zou dan eerder gaan voor een upgrade naar een SSD. Daarmee ga je heel veel merken. En 4GB erbij dan zou je een prima office laptop weer moeten hebben

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19:45

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Zoals @Nielson al vroeg, zit er wel een SSD in het systeem? 4GB is in principe prima voor dagelijks gebruik en zaken als Office, aangenomen dat er wel een rappe SSD in het systeem zit voor het OS.

• Atoombom007
Er zit geen SSD in, enkel een gewone HDD. Dat helpt ook niet mee met de snelheid natuurlijk.

Dank voor de reacties! Ik zal eens ga nadenken welke RAM ik erin kan zetten...

[Voor 18% gewijzigd door Atoombom007 op 19-04-2021 16:03]

• Hoiboy19
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 22-09 14:59

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Open taakbeheer eens (ctrl+shift+esc), zet het in fullscreen en ga naar prestaties. Klik dan op het werkgeheugen en maak er een screenshot van. Zou je die dan hier kunnen delen? Dan kunnen we onder “slots” zien hoeveel slots je laptop heeft voor (extra) RAM.

Als hij er 2 (of meer) heeft, kan je gewoon bijplaatsen (als er nu dus 1 in zit), en hoef je niet te vervangen. Zijn alle slots al bezet, dan moet je gaan vervangen.

Specs

• Ray187
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-10 10:58
het gebruik van een HDD is je grootste bottleneck. Daarna je RAM. 4GB is een minimum requirement voor win10.

Als je niet teveel wilt uitgeven kijk dan naar een 1 jaar oude SSD, liefst een NVMe en een 8GB RAM sticky erbij.

Tijdens het vervangen ook ff de onderkant laptop losschroeven en alles ff stofvrij blazen d:)b

• Atoombom007
@Hoiboy19

Die load is alleen al is als de laptop aan staat en niets meer. Op dat moment stond alleen de Taakbeheer open... 8)7

@Ray187
Bedankt voor het devies. Ik zal het in overweging nemen... Mooie is dat ik hem juist had uitgekozen vanwege de 1TB destijds vanwege zijn "schappelijke" prijs en dat andere modellen te duur waren. _O-

EDIT: Bij nader inzien... Maar ik dacht dat juist CPU verantwoordelijk was voor uitvoeren van meerdere taken, terwijl HDD/SSD alleen van toepassing was mbt schrijven/opslaan bestanden?

[Voor 12% gewijzigd door Atoombom007 op 19-04-2021 16:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 22-09 14:59

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

@Atoombom007 Hij heeft dus nog 1 open slot, en dus kan je nog 1 ram stick bijplaatsen.

Ik kan dus kiezen uit een van deze. Ik zou voor deze gaan, aangezien hij de goedkoopste is van een (voor mij) bekend merk.

8GB RAM is voor standaardgebruik (zoals mailen, browsen en foto’s bekijken) genoeg.
Atoombom007 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:20:
EDIT: Bij nader inzien... Maar ik dacht dat juist CPU verantwoordelijk was voor uitvoeren van meerdere taken, terwijl HDD/SSD alleen van toepassing was mbt schrijven/opslaan bestanden?
Edit (16:): De CPU is inderdaad verantwoordelijk voor een groot deel van de snelheid, maar als je de pc opstart moet het hele besturingssysteem vanaf de hdd/ssd, naar het werkgeheugen worden geladen. Het zelfde geld voor programma’s.

Een SSD is veel sneller, en dus word windows en programma’s sneller naar het werkgeheugen geladen, en dus opgestart.

Zou je laptop eens open kunnen maken, en kijken of hij nog een 2e plek heeft voor een SATA of NVMe drive?

120gb ssd’s (120gb is meer dan genoeg voor windows en een paar programma’s), zijn momenteel namelijk al voor onder de €30 te vinden.

[Voor 48% gewijzigd door Hoiboy19 op 19-04-2021 16:34]

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Voorkeur, RAM verhogen met 4GB. Dan SSD plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:49
Een SSD wordt een feestje voor je, mijn oude PC (High end 2009) start gewoon binnen 20 seconden op na het plaatsen van een SSD

Tacens SagittaII Tower en Tacens Ventus Ice reviews

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 24-10 23:03

Rannasha

aka "Species5618"

Hoe lang is het geleden dat je voor het laatst je OS schoon hebt geinstalleerd? Met de tijd wordt de boel er meestal niet sneller op omdat er telkens toch weer kleine dingen bij komen die het systeem vertragen. Zeker met een harde schijf waarbij fragmentatie ook nog eens een rol kan spelen.

Voordat je een hardware upgrade doet, zou ik eerst eens software-matig met een schone lei beginnen. Dus de OS-partitie wissen en Windows opnieuw installeren. Daarna alleen de software installeren die je nodig hebt en kijken of je dan wel een degelijke gebruikservaring hebt.

Zo niet, dan kun je gaan kijken of meer hardware een zinnige oplossing is. Als alternatief daarop kun je ook overwegen om een lichtgewicht Linux-distributie te installeren. Als je geen software gebruikt waarvoor je per se Windows nodig hebt, dan kan dit ook een hele goede manier zijn om oude hardware nieuw leven in te blazen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:13
Arunia schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:27:
Voorkeur, RAM verhogen met 4GB. Dan SSD plaatsen.
Get the SSD! :)
SSD heeft heel veel meer effect dan meer RAM er tegen aan gooien.
Windows 10 doet zoveel disk i/o, je kan gewoon niet meer zonder.

• Jasper_S1985
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 26-04 12:37
Ray187 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:12:
het gebruik van een HDD is je grootste bottleneck. Daarna je RAM. 4GB is een minimum requirement voor win10.

Als je niet teveel wilt uitgeven kijk dan naar een 1 jaar oude SSD, liefst een NVMe en een 8GB RAM sticky erbij.

Tijdens het vervangen ook ff de onderkant laptop losschroeven en alles ff stofvrij blazen d:)b
2GB is de minimum requierment voor de 64 bit variant ;) Maar idd 4 is krap.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:44
Ik heb het denk ik al honderden keren gezegd, en zeg het nog graag duizenden keren: SSD, altijd, overal.

SSD én geheugen kan ook prima, maar SSD zal je 10x meer van merken dan extra geheugen, in vrijwel alle gevallen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Nu online
@Atoombom007
4 GB is erg krap en daarom zal windows de cache functie gebruiken en gebruikt daarvoor... de hardeschijf.
Daarom zie je die ook op 100% draaien. Dus een trage HHD in combinatie met weinig RAM is het recept voor een trage pc.
Dus eerst een SSD erin zetten en extra reepje geheugen kan zeker geen kwaad.

Dus voor 50 euro voor een SSD van circa 500 GB en 25 euro voor een reepje geheugen heb je weer een vlotte laptop.

[Voor 23% gewijzigd door chrisborst op 19-04-2021 18:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:13
Op Vraag & Aanbod kan je natuurlijk ook (goedkoper) terecht voor SSD en RAM.
Combineren van (kleine) SSD met je oude HDD in een DVD Caddy is ook een optie, wel opletten dat je juiste grootte kiest (9,5/12,7mm).

• Atoombom007
Woah! Beetje off-topic, dit is mijn eerste forum post, maar al zóveel reacties. Leuk om te zien dat de betrokkenheid groot is. Hoe dan ook... terug naar het main topic.

@Hoiboy19 Dank voor de uitleg en de aanbevelingen! Die Kingston ziet er inderdaad uit goed uit qua prijs/prestatie. Ik weet echter niet of er nóg een SATA/NVME in past, maar ik heb een vermoeden van niet.

@Rannasha Dat zou een goed idee zijn, ware het niet dat ik de hoofdschijf niet heb gepartitioneerd in afzonderlijke schijven(?). Alhoewel Linux ook geen slecht idee is, is dat toch nog een brug te ver. Ik houd het conventioneel: Mac OS of Windows!

@artificial_sun Ja, ik ken verschil van mijn desktop PC. Het was een hele verademing of te veranderen van HDD naar SSD, en soms sta ik nog ervan versteld hoe snel hij nog is! Reden dat ik dit niet heb gedaan bij de laptop is meer vanuit het idee dat ik niet precies wist of het kosteneffectief/zinvol/mogelijk was. Daarnaast vraagt dit weer een heleboel extra handelingen (bestanden overzetten, Windows 10 kopen en downloaden, et cetera). Enkel meer RAM erin zetten zou de eenvoudigste oplossing zijn.

@The_Doman Dank voor de suggesties, ik zal een browsen.

@chrisborst Hmm, oke, interessante toevoeging.

@Hahn Klopt, SSD's zijn de toekomst! (tenzij er al een vervanging bekend is?)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:12
Atoombom007 schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:03:
@artificial_sun Ja, ik ken verschil van mijn desktop PC. Het was een hele verademing of te veranderen van HDD naar SSD, en soms sta ik nog ervan versteld hoe snel hij nog is! Reden dat ik dit niet heb gedaan bij de laptop is meer vanuit het idee dat ik niet precies wist of het kosteneffectief/zinvol/mogelijk was. Daarnaast vraagt dit weer een heleboel extra handelingen (bestanden overzetten, Windows 10 kopen en downloaden, et cetera). Enkel meer RAM erin zetten zou de eenvoudigste oplossing zijn.
Gewoon 1 op 1 clonen. USB naar Sata adapter kabeltje kopen, Macrium Reflect installeren, clone maken naar de nieuwe en schijven omwisselen.

Windows kopen en bestanden overzetten is verder niet nodig. 4GB extra RAM zou nog steeds geen kwaad kunnen, maar je gaat verreweg het meeste plezier hebben van een SSD.

edit: op de afbeelding van je taakbeheer kan je zien dat het je HDD is die 100% in gebruik is.

[Voor 4% gewijzigd door Baardhaas op 19-04-2021 23:00. Reden: toevoeging]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee