Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
openkat.nl al gezien?
Anoniem: 217290
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 02-06-2021 09:31 ]
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 02-06-2021 09:33 ]
Anoniem: 217290
[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 02-06-2021 09:35 ]
Was ook al snel mijn gedachte. De TS zegt wel dat hij daar net is komen wonen en als je nieuwe buurman meteen heel de straat van het internet afsluit is dat misschien geen lekkere binnenkomerDP Kunst schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:31:
Ik zou er anders gewoon een kabeltje uit trekken en kijken welke provider er op de stoep staat
Default blanke hetero
Tja vanalles
Die fel gele dubbele kabel die bovenin de voorste zwarte doos steekt is je glasvezelkabel, maar ik kan op je foto niet zien waar die binnen komt. Kan je die kabel eens volgen en kijken waar die je woning binnenkomt en daar een foto van maken?Er is echter geen enkele provider die op mijn postcode glasvezel aanbiedt
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Dat lijkt het AOP (plek waar glas binnenkomt) te zijn.Amphiebietje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:58:
Tussen dat zwarte kastje en die blauwe lijkt overigens nog een grijze te zitten. Wat is dat?
De buren weten aan wie ze elke maand de (internet) rekening betalen. Ik zou even vragen welke provider dit is, en deze contacten.Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:55:
Een buurtbewoner heeft me verteld dat toen de vorige bewoners een keer aan het verbouwen waren en de stroom eraf haalden, zij inderdaad geen internet hadden. De stickertjes op de kabels komen inderdaad overeen met de huisnummers in de buurt.
Dus dan toch van een provider?
Angry Rabbit
Bij welke provider zijn jouw buren aangesloten?Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:55:
Bedankt voor alle reacties.
Het betreft een gewone tussenwoning, geen voormalig studentenhuis. Er zijn twee ethernetaansluitingen in het hele pand, dan lijkt me deze constructie een beetje overkill.
Het huis is geflipt, de vorige eigenaar heeft er niet gewoond en weet dit niet. Er staat niets over in de koopovereenkomst maar dat verbaasd me ook niets.
Alles staat inderdaad bij mij in het stopcontact.
Een buurtbewoner heeft me verteld dat toen de vorige bewoners een keer aan het verbouwen waren en de stroom eraf haalden, zij inderdaad geen internet hadden. De stickertjes op de kabels komen inderdaad overeen met de huisnummers in de buurt.
Dus dan toch van een provider?
Groep uitschakelen want je moet klussen aan die groep en de straat zit zonder internetAnoniem: 1302638 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:00:
Stekker er uit, en laat de buren de provider maar bellen
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 02-06-2021 10:06 ]
Ik gok gewoon aan de oud bewoner.KingCrash schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:00:
De buren weten aan wie ze elke maand de (internet) rekening betalen. Ik zou even vragen welke provider dit is, en deze contacten.
[ Voor 20% gewijzigd door SmiGueL op 02-06-2021 10:10 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
too old, too cold
Haha, ja dit zou best eens kunnen. Gewoon een dikke lijn verdelen over meerdere woningen en iedereen laten lappen.SmiGueL schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:06:
[...]
Ik gok gewoon aan de oud bewoner.
Die vangt jaren later nog lekker €30 / mnd voor elke aansluiting in de straat. voor z'n gedeelde all-in abbotje.
Last heb je wel, als jij de stroom betaalt (waar ik nu vanuit ga, want je moest de stekker erin laten zitten).Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:26:
Ik heb er geen last van, ben vooral nieuwsgierig.
Dit is ook het eerste wat ik dacht.Nielson schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:06:
Misschien een zakelijk glasabonnement waarbij de kosten met de hele straat gedeeld worden bij gebrek aan consumentenglas?
Maar daarvoor dan wel weer gratis internet.DynamicDreams schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:13:
[...]
Last heb je wel, als jij de stroom betaalt (waar ik nu vanuit ga, want je moest de stekker erin laten zitten).
Stel dat de apparatuur bij elkaar 100 watt stroom vraagt (dat lijkt me reëel gezien de aanwezige switch en glas convertor), dan kost jou dit:
100 watt x 24 uur = 2,4 kWh per dag. Een kWh kost ongeveer 22 cent. 2,4 * 22 = 53 cent per dag. Dat valt nog wel mee, maar op jaarbasis betaal je gewoon 365*0,53=193,45 euro aan verbruikskosten voor het elektra. Daar zou ik persoonlijk toch wel moeite mee hebben.
Los van het energie verbruik gaat er altijd wel eens iets kapot. Wie beheerd dat spul en wie is verantwoordelijk voor de kosten indien er wat vervangen moet worden. Ik zie ook een kabel los hangen, dat zal ook niet zonder reden zijnDynamicDreams schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:13:
[...]
Last heb je wel, als jij de stroom betaalt (waar ik nu vanuit ga, want je moest de stekker erin laten zitten).
Stel dat de apparatuur bij elkaar 100 watt stroom vraagt (dat lijkt me reëel gezien de aanwezige switch en glas convertor), dan kost jou dit:
100 watt x 24 uur = 2,4 kWh per dag. Een kWh kost ongeveer 22 cent. 2,4 * 22 = 53 cent per dag. Dat valt nog wel mee, maar op jaarbasis betaal je gewoon 365*0,53=193,45 euro aan verbruikskosten voor het elektra. Daar zou ik persoonlijk toch wel moeite mee hebben.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Ik betwijfel of je daar geen last van gaat krijgen. Als jij zonder het te weten/beseffen illegaal internet distribueert naar de hele straat denk ik niet dat een provider/rechter direct meegaat in "wist ik niet" als het distributiekastje gewoon in je eigen meterkast hangt.Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:26:
Ik heb er geen last van, ben vooral nieuwsgierig.
Je gaat er sowieso last mee krijgen als er op het internet van je buren illegale dingen gebeuren.m2011 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:21:
[...]
Ik betwijfel of je daar geen last van gaat krijgen. Als jij zonder het te weten/beseffen illegaal internet distribueert naar de hele straat denk ik niet dat een provider/rechter direct meegaat in "wist ik niet" als het distributiekastje gewoon in je eigen meterkast hangt.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
'Loper' is voor zo'n kastje waarschijnlijk het welbekende kruissleuteltje wat voor paaltjes en dergelijke schakelkasten wordt gebruikt.CurlyMo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:22:
[...]
Hoe zit het met die loper van de Ziggo monteur? Ik weet niet hoe specifiek die sloten van Ziggo zijn, maar als een Ziggo monteur er de loper van heeft, dan zou je toch weer denken dat het vanuit een provider moet zijn gekomen.
Of de vorige eigenaar was zelf werknemer van een van de bekende providers en heeft zelf zo'n kastje ontvreemd.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 02-06-2021 10:26 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Een snelle Google op "blue managed switch" toont diverse Netgear modellen die van boven sprekend op deze switch lijken, dus ja.marcieking schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:27:
Kan de blauwe switch niet managed zijn?
Kan, maar is onlogisch NA de glas koppeling.marcieking schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:27:
Kan de blauwe switch niet managed zijn?
Kan het niet goed zien maar ik denk dat dat de glas patch is.NIMIC schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:27:
@DukeBox
Ik zie:
2. een wit kastje (modem?) waar de optical binnenkomt en een patch kabel naar de blauwe switch
[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 02-06-2021 10:32 ]
Waarbij in het blauwe kastje de gele netwerkkabel in een duidelijke andere hoek zit aangesloten dan de rest. Dat zou dus nog een wan poort kunnen zijn waardoor het toch een overkill router kan zijn.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Als het daadwerkelijk iets van een zakelijke oplossing is, dan is dit eigendom van de ISP en is die daar verantwoordelijk voor.pjottum schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:31:
Leuk topic dit. Als de boel in de fix vliegt, wie betaald de herbouw dan?
... wat klopt, maar dan moet je wel weten wie de ISP is. Als dat buurtnet.com is, opgericht door de vorige bewoner, dan ehm, succes.DukeBox schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:32:
[...]
Als het daadwerkelijk iets van een zakelijke oplossing is, dan is dit eigendom van de ISP en is die daar verantwoordelijk voor.
ping 127.212.23.124
Ik zie het nergens aangeboden worden aan consumenten en kan ook geen prijzen vinden, dus het lijkt een industrieel product te zijn, waarvan in inschat dat het niet goedkoop is. Kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat een bewoners dat zo even met zijn buren op deze manier oplost zonder zelf in de materie te zitten. Als inderdaad (ex)werknemer van een provider.marcieking schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:30:
Dit is overigens het zwarte kastje, en één van de toepassingen die de fabrikant aangeeft is een demarcation point tussen de internetprovider en de klant. Dat zwarte kastje kan dus ook de "router" zijn.
https://www.ctcu.com/en/f...-standalone/msw-202a.html
Los hiervan heeft TS natuurlijk geen enkele overeenkomst met de ISP, dus in het extreemste geval stalt ISP hardware in het huis van TS.pjottum schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:34:
[...]
... wat klopt, maar dan moet je wel weten wie de ISP is. Als dat buurtnet.com is, opgericht door de vorige bewoner, dan ehm, succes.
In mijn meterkast zat ook een (ingeschakelde) groep waarvan ik niet kon achterhalen waar hij uitkwam. Dus die heb ik gewoon uitgeschakeld, zeker omdat de vorige bewoners ietwat hadden lopen klooien met de electriciteit en hun internetaansluiting via een andere flat liepTijntje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:32:
Zoals velen hebben gezegd, het is jouw huis, jouw stroom, dus alles los en er uit.
Je hebt geen idee wat er over heen gaat en waar naartoe, maar je bent er wel verantwoordelijk voor
Misschien eerst nog de ISP voorstellen de kast te verplaatsen naar een legale plek buiten de woning.TMDC schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:36:
[...]
Los hiervan heeft TS natuurlijk geen enkele overeenkomst met de ISP, dus in het extreemste geval stalt ISP hardware in het huis van TS.
Na onderzoek bij de buren afkoppelen en terugsturen dus. En de ISP een factuur sturen voor stalling en stroomgebruik
Heeft ook een computer!
Je kan ook netjes de deuren afgaan en even navragen hoe het zit, krijg je geen logisch antwoord, stroom eraf en kijken wie er op komt dagen.(RSH) schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:40:
sjonge jonge wat een boel aannames. Feit is stroom eraf en als het piept heb je het antwoord.
wat gebeurd hier allemaal in de wijk met het internetAmphiebietje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:37:
[...]
zeker omdat de vorige bewoners ietwat hadden lopen klooien met de electriciteit en hun internetaansluiting via een andere flat liep.
[ Voor 14% gewijzigd door mlo op 02-06-2021 10:44 ]
Misschien wel helemaal niemand. Oude infra waarvan niemand heeft gedurfd de stekker er uit te trekken (want "men" zegt dat de stekker er in moet blijven).Lawwie schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:42:
[...]
Je kan ook netjes de deuren afgaan en even navragen hoe het zit, krijg je geen logisch antwoord, stroom eraf en kijken wie er op komt dagen.
Precies, dus als er geen logische verklaring komt, uitzetten die hap, maar ik zou eerst even navraag doen, voordat je al 0-1 achterstaat in de buurt. In deze periode waar mensen thuiswerken, kan je zomaar even vervelend zijn door het internet eruit te trekken.TMDC schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:43:
[...]
Misschien wel helemaal niemand. Oude infra waarvan niemand heeft gedurfd de stekker er uit te trekken (want "men" zegt dat de stekker er in moet blijven).
Actieve meterkastverwarming
[ Voor 10% gewijzigd door Lawwie op 02-06-2021 10:45 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 02-06-2021 10:48 ]
Mijn naam is niet dezelfde als TS, ik deelde alleen mijn ervaring met onbekende zaken in de meterkast...mlo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:43:
[...]
wat gebeurd hier allemaal in de wijk met het internet?
vorige bewoner kreeg internet van een andere flat, en leverde zelf internet voor deze hele flat??
In dit geval krijg je gewoon geen IP. Misschien moet je een static IP zetten. Check dat eens bij de buren idd :-)Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:00:
Er komt een veelbelovende zwarte ethernetkabel uit de kast, waarvan ik uit ga dat die voor dit adres bedoelt is. Helaas geeft die geen internet, wel het volgende:
[Afbeelding]
Een overgebleven router ertussen plaatsen hielp niet.
No free internet for me
Ik zal vanmiddag eens bij de buren langs gaan.
Heeft ook een computer!
En jij dacht, ik herhaal wat anderen ook al gezegd hebben, incluis ondergetekende?Cheesy schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:45:
Ondanks dat het wellicht niet de bedoeling is, dat er andermans spullen in jouw huis gestald worden, dat jouw stroom gebruikt wordt, et cetera, zou ik niet zomaar de stroom uitschakelen. Je zou het natuurlijk wel tijdelijk kunnen doen als piep-test. (Bedenk wel dat buren wellicht niet weten dat ze bij jou moeten piepen?)
In zo'n geval moet je m.i. redelijk en billijk te werk gaan. Vooral omdat het jou op dit moment niet extreem schade toebrengt. Ik neem aan dat je de relatie met de buurt ook niet op scherp wil zetten.
De eerste stap is dus de herkomst achterhalen.
Mocht het dan blijken dat dit niet bij jou thuishoort aan de gebruikers een redelijke termijn stellen om dit te verhelpen. (Een redelijke termijn is wat mij betreft 14 kalenderdagen).
Prik hem anders eens in het poortje van één van je buren? Krijg je dan wel een IP?Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:00:
Er komt een veelbelovende zwarte ethernetkabel uit de kast, waarvan ik uit ga dat die voor dit adres bedoelt is. Helaas geeft die geen internet, wel het volgende:
[Afbeelding]
Een overgebleven router ertussen plaatsen hielp niet.
No free internet for me
Ik zal vanmiddag eens bij de buren langs gaan.
Iedereen praat elkaar toch na?Vorkie schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:02:
[...]
En jij dacht, ik herhaal wat anderen ook al gezegd hebben, incluis ondergetekende?
Ook die ene loshangende kabel weer ingeprikt?Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:00:
Ik zou de stekker er uit trekken voor een paar uurtjes. Maar wél in het weekend. Als thuiswerker zou ik het niet tof vinden als mijn internet opeens eruit vliegt.FRANQ schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:05:
[...]
Iedereen praat elkaar toch na?
Wat ik wel een goede vind van hem is dat je niet zomaar de stekker er permanent uit moet halen.
Je hebt niet binnen een dag een nieuwe internet aansluiting.
En met het vele thuiswerken zou je door de stekker eruit te trekken mensen hun werk onmogelijk maken.
Buren maandje de tijd geven om een nieuwe aansluiting te regelen lijkt me wel redelijk.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 02-06-2021 11:57 ]
Default blanke hetero
Ja, en dat de afnemende buren, ook rustig blijven afnemen terwijl de aanlegger hiervan verhuist isKNed schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:11:
Interessant dit. Lijkt zoals andere aangeven een zakelijk iets wat gedeeld is. Ik vind het dan wel erg interessant wie hier maandelijks voor betaald?
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Ik vermoed ook niet dat er DHCP op geactiveerd is.Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:12:
Helaas, no luck.
Of dat er een VLAN is ingesteld per poort. Even bij de buren kijken werkt het snelstDukeBox schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:15:
[...]
Ik vermoed ook niet dat er DHCP op geactiveerd is.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Ik vermoed dat zakelijke provider gewoon een subnet routeert naar dit apparaat inderdaad, daar is wat configuratie voor nodig. Lijkt me dat als andere bewoners hier gebruik van maken, er ook wat deftigere apparatuur staat, welke niet door de bewoners zelf beheerd wordt.DukeBox schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:15:
[...]
Ik vermoed ook niet dat er DHCP op geactiveerd is.
[ Voor 11% gewijzigd door defusion op 02-06-2021 11:18 ]
Draai het om, trek de stekker eruit, laat je buren naar jou komen en vraag ze dan hoe het zit. Als dat niet helder wordt blijft de stekker eruit, als het wel helder is op basis van factuur provider bellen en zeggen dat je graag gecompenseerd wordt voor de ruimte in je meterkast + stroom en evt toegang die ze nodig hebben.Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:12:
[...]
Helaas, no luck.
[...]
Er zijn inderdaad een paar kabels met (adres?)labels niet ingeprikt. Ons huisnummer zit daar niet tussen, en die mensen vallen helaas buiten de boot, wat de boot ook mag zijn, want de switch zit helemaal vol.
Maar wat @Cheesy zegt, misschien weten de buren wel helemaal niet dat ze bij TS moeten reclameren.Sander schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:18:
[...]
Draai het om, trek de stekker eruit, laat je buren naar jou komen en vraag ze dan hoe het zit. Als dat niet helder wordt blijft de stekker eruit, als het wel helder is op basis van factuur provider bellen en zeggen dat je graag gecompenseerd wordt voor de ruimte in je meterkast + stroom en evt toegang die ze nodig hebben.
Elect a clown, expect a circus.
Maar wel bij provider, en die zal zien dat er ergens iets mis gaat. Resultaat is dat er een monteur aanbelt lijkt mij?Slasher schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:21:
[...]
Maar wat @Cheesy zegt, misschien weten de buren wel helemaal niet dat ze bij TS moeten reclameren.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Darknetmarktplaats in tussenwoning opgerold
Een opmerkelijke vondst in een Nederlandse tussenwoning. De nieuwe eigenaar ontdekte een kastje met allerlei onverklaarbare internethardware van de vorige bewoner. Na grondig onderzoek en talloze adviezen op het forum van Tweakers.net ontdekte de kersverse eigenaar een volledig serverpark in de kruipruimte. Hij dacht een huis met vloerverwarming gekocht te hebben, maar de warmte uit de vloer bleek restwarmte van de computerapparatuur. Het OM onderzoekt hoe de vorige eigenaar vervolgd kan worden. De politie heeft dank uitgesproken naar de community van Tweakers.
Kan je via degene die het geflipt heeft niet in contact komen met eigenaar daarvoor?Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:55:
Het huis is geflipt, de vorige eigenaar heeft er niet gewoond en weet dit niet. Er staat niets over in de koopovereenkomst maar dat verbaasd me ook niets.
Ik zou eens doorvragen/testen of dat nog steeds zo is, of dat dit ooit een keer is opgezet, maar ondertussen ook al weer afgedankt (maar nooit opgeruimd).Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:55:
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Asus Zenbook i7 256gb
Dit dus, en wat als een van die switches stuk gaat. Moet jij die dan gaan vervangen? Ik zou hier ook vanaf willen.eltweako schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:25:
Lijkt me een gevalletje internetsharing te zijn idd.
Heb dit vaker gezien, vooral in rijtjeswoningen waar veel arbeidsmigranten zitten. Daar wordt in 1 woning een (Zakelijke) glasverbinding aangelegd, en dan via de kelder/kruipruimte naar elke woning UTP gebracht.
Zou me niets verbazen als iemand anders elke maand nu geld opstrijkt voor deze verbinding.
Persoonlijk gooide ik alles er uit, leuk dat het via jouw woning loopt, maar wie is verantwoordelijk bij storingen, brand of ander onheil? Bovendien, op wie zijn naam staat de verbinding? Als het op het adres geregistreerd staat ben jij misschien wel verantwoordelijk voor wat er over de lijn gebeurt.
Ik trok de stekker er uit om te kijken wie er straks op de stoep staat. Dat ze maar een wijkkastje regelen buiten op straat.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq