Vreemd kastje in meterkast

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 77.871 views

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lavaeolus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:00
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via Lavaeolus op 02-06-2021 16:51)

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:53
De functie is heel eenvoudig te achterhalen. Via de onfeilbare piep-methode. Stroom stekker eruit en wachten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

Dat is in ieder geval een normale utpswitch, en een fiber to utp doosje, dat kan best een uplink zijn voor meer mensen, maar dat hangt af van waar die utp's heen lopen.
Het lijkt mij in ieder geval niet juist dat jij daar de stroomkosten van betaald.
Security-technisch nogal gek dat er 1 switch is met wellicht geen vlan's per aansluiting (maar dat weten we niet zeker).

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Dit lijkt inderdaad niet van een provider maar gewoon lokaal metwerk.

De blauwe kast lijkt me een netgear switch niks spannends dus.

De zwarte staat er notabene op optical fiber device.
Het kan dus heel goed een lokale glasvezel verbinding zijn. Ik weet niet hoe groot jouw huis is maar vermoedelijk gaat die dunne 2 kabels naar een andere ruimte in huis waar je nog zon zwarte kast zult aantreffen

Edit: overheen gelezen dat dit mogelijk voor jouw straat is... staat er iets over in je koopovereenkomst? Want anders is het helemaal raar dat dit bij jou hangt.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 02-06-2021 09:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-06 11:54
Bizar dat dit in jou huis staat. Gebruikt die switch ook stroom bij jou dan ?
Lijkt me een glasvezel naar ethernet converter waar en een (al dan niet poe)switch aan verboden is.
Aan het kleur van de switch zou ik gokken op een netgear switch ?
Lijkt me niet echt een professionele installatie van een provider.

Ik zou me alvast niet kunnen inhouden om mijn laptop er even aan te hangen en een netscan te doen haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-06 11:07
Er staan wel stickertjes op de kabeltjes. Komt dat toevallig overeen met huisnummers direct naast jou? Ik zou er anders gewoon een kabeltje uit trekken en kijken welke provider er op de stoep staat O-)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:22

Exigence

dnkroz

Heb je ethernet aansluitingen in huis? Lijkt me zoals al gezegd eerder een zelf aangelegd kastje voor gebruik in eigen huis. Maar dan moet nog je nog even uitvogelen waar de glasvezel heengaat (de dubbele gele "draad"). Loopt die ook buiten het kastje?

Wel spannend dit :P

[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 02-06-2021 09:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Of je belt bij je buren aan en vraagt of zij een zwarte utp in de meterkast naar binnen hebben lopen en of ze weten welke internet provider er achter zit?

Maar dit lijken mij geen kabels die buitenhuis gebruikt kunnen worden. Grote kans is ook dat er in de buurt een lokale iter dacht goedkoop internet te kunnen regelen door zelf een netwerk op te zetten en op 1 internet verbinding een heel huizenblok aan te sluiten.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 02-06-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 18:41
DP Kunst schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:31:
Ik zou er anders gewoon een kabeltje uit trekken en kijken welke provider er op de stoep staat O-)
Was ook al snel mijn gedachte. De TS zegt wel dat hij daar net is komen wonen en als je nieuwe buurman meteen heel de straat van het internet afsluit is dat misschien geen lekkere binnenkomer :P

Ik zou ook eens bij de buren peilen of die er wat van weten, en wat @Ghostface9000 zelf eens kijken of daar nog wat uit af te leiden valt. Levert dat allemaal niks op dan inderdaad de stekker eruit en eens afwachten wie er op de stoep staat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +103 Henk 'm!

• (RSH)
De functie is heel eenvoudig te achterhalen. Via de onfeilbare piep-methode. Stroom stekker eruit en wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Heb je geen contact met de oude bewoner? Wel een vreemd verhaal zeg :D

Wat @Ghostface9000 zegt, ik zou er ook even een laptop aanhangen en even scannen.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

stap 1 lijkt me draadjes volgen ..

waar komt het stroom vandaan voor/na de meter van jou .. ? er na ? = jou eigendom

in je papieren moet er wel iets over staan of even de vorige bewoner bellen ?

De max afstand van cat 5/6 is 100m oid .. is dit een studenten complex ???

vind het niet erg profie overkomen .. zeker omdat het in je huis zit .. als er geen eigendoms-sticker zit zou ook niet te druk om maken (lees gevolgen)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:10
Het betreft ook echt een huis en niet een appartementengebouw?
Of zoals @vso al opperde een (voormalig) studentenhuis?

Dit doet mij namelijk denken aan het topic hier waar de algemene verlichting en intercom van een appartementen gebouw achter de meter zat wat de bewoner dan vergoed zou krijgen uit de VVE

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 23:10

Klippy

Still Game

Er is echter geen enkele provider die op mijn postcode glasvezel aanbiedt
Die fel gele dubbele kabel die bovenin de voorste zwarte doos steekt is je glasvezelkabel, maar ik kan op je foto niet zien waar die binnen komt. Kan je die kabel eens volgen en kijken waar die je woning binnenkomt en daar een foto van maken?

En kijk ook eens waar die zwarte kabels heen gaan, gaan die in één plek weer naar buiten of lopen die naar verschillende plekken in je huis?

Dit lijkt meer op een thuisnetwerk/VVE situatie en dan zou het prima zijn. Of je vorige bewoner heeft zelf glas getrokken tussen het huis en een andere locatie (buren, kantoor, tuinhuis?).
Het lijkt mij sterk dat een grote provider dit zo achterlaat in jou huis in elk geval, maar als het van de vorige bewoner was had hij het ook niet zo achter gelaten bij de verhuizing lijkt me, of iemand heeft het voor de vorige bewoner aangelegd en die waren ook niet zo technisch.

Directe buren aan beide kanten eens vragen inderdaad en kijken waar die hun internet afnemen om iets meer te weten.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:27
op de kabels staan nummers ais 10,11, 13, 13a en 16. toevallig de huisnummers vd buren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lavaeolus
Members only:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nachtnet
Dan aan die buurtbewoner vragen hoe hij zijn internet geregeld heeft? Aan wie betaalt hij de maandelijkse €€€ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:02

Amphiebietje

In de blubber

Doe-het zelf verdeelkast?

Misschien eens contact opnemen met degenen die over het telefoon en of glasvezelnetwerk in de stad gaan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:40
Laptopje inprikken, command prompt starten en een tracert doen naar bijv. Tweakers.net? Dan kun je wellicht aan de routing zien wie de provider is.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Tussen dat zwarte kastje en die blauwe lijkt overigens nog een grijze te zitten. Wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Amphiebietje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:58:
Tussen dat zwarte kastje en die blauwe lijkt overigens nog een grijze te zitten. Wat is dat?
Dat lijkt het AOP (plek waar glas binnenkomt) te zijn.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Stekker er uit, en laat de buren de provider maar bellen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:04

KingCrash

Angry Rabbit

Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:55:

Een buurtbewoner heeft me verteld dat toen de vorige bewoners een keer aan het verbouwen waren en de stroom eraf haalden, zij inderdaad geen internet hadden. De stickertjes op de kabels komen inderdaad overeen met de huisnummers in de buurt.

Dus dan toch van een provider?
De buren weten aan wie ze elke maand de (internet) rekening betalen. Ik zou even vragen welke provider dit is, en deze contacten.

Angry Rabbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 06:57
Bedankt voor alle reacties.

Het betreft een gewone tussenwoning, geen voormalig studentenhuis. Er zijn twee ethernetaansluitingen in het hele pand, dan lijkt me deze constructie een beetje overkill.

Het huis is geflipt, de vorige eigenaar heeft er niet gewoond en weet dit niet. Er staat niets over in de koopovereenkomst maar dat verbaasd me ook niets.

Alles staat inderdaad bij mij in het stopcontact.

Een buurtbewoner heeft me verteld dat toen de vorige bewoners een keer aan het verbouwen waren en de stroom eraf haalden, zij inderdaad geen internet hadden. De stickertjes op de kabels komen inderdaad overeen met de huisnummers in de buurt.

Dus dan toch van een provider?
Bij welke provider zijn jouw buren aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:00:
Stekker er uit, en laat de buren de provider maar bellen :7
Groep uitschakelen want je moet klussen aan die groep en de straat zit zonder internet _O-

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 22:08
Onder het motto "Beun maar het werkt", ik zou lekker de stekker eruit trekken en de buren de provider maar laten bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 22:13

Wildfire

Joy to the world!

Rare situatie. Over het algemeen met glasvezel krijg je in Nederland gewoon zelf een aansluiting in je eigen huis. En dus niet ergens bij iemand een aansluiting en dan met UTP naar de huizen...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Beetje op de afwachtende stoel hoor @Lavaeolus

Als er niets in je koopakte staat hierover - stekker eruit, impact bekijken, buren vragen, ISP achterhalen (wie betalen ze?)
- Niemand > Mooi, sorry buren maar dit gaan wij niet doen.
- De oude buurman, erg interessant hoe dan....
- weten wij niet

Dan aan de hand van bovenstaande je acties uitzetten.

- Niemand? Dan buren 30 dagen de tijd geven om internet zelf te regelen.
- De oude buurman, idem, laat de buren maar contact opnemen. 30 dagen.
- weten wij niet?, idem, 30 dagen, laat de buren maar contact opnemen.

Is het een ISP, zoals KPN, dan contact opnemen met die.

je gaat toch geen (Stroom) kosten maken en vreemden in je huis laten?

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 02-06-2021 10:06 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:34
KingCrash schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:00:
De buren weten aan wie ze elke maand de (internet) rekening betalen. Ik zou even vragen welke provider dit is, en deze contacten.
Ik gok gewoon aan de oud bewoner. O-)

Die vangt jaren later nog lekker €30 / mnd voor elke aansluiting in de straat. voor z'n gedeelde internet abbotje. >:)

Ik zou de buren van de huisnummers aan deze kabels even bij langs en een 'nieuw' dealtje sluiten. :+ :D
Of de boel zo laten en kosten in rekening brengen voor apparatuurhuur (stroom O-))

[ Voor 20% gewijzigd door SmiGueL op 02-06-2021 10:10 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Lijkt eerder alsof 1 iemand een abonnementje heeft afgenomen en vervolgens met een ghetto knutselwerkje de verbinding over meerdere huizen verdeeld. Misschien betalen die mensen wel aan hem. :p

too old, too cold

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:46
Misschien een zakelijk glasabonnement waarbij de kosten met de hele straat gedeeld worden bij gebrek aan consumentenglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:48

mwa

SmiGueL schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:06:
[...]

Ik gok gewoon aan de oud bewoner. O-)

Die vangt jaren later nog lekker €30 / mnd voor elke aansluiting in de straat. voor z'n gedeelde all-in abbotje. >:)
Haha, ja dit zou best eens kunnen. Gewoon een dikke lijn verdelen over meerdere woningen en iedereen laten lappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lavaeolus
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Lavaeolus op 02-06-2021 16:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DynamicDreams
Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:26:
Ik heb er geen last van, ben vooral nieuwsgierig.
Last heb je wel, als jij de stroom betaalt (waar ik nu vanuit ga, want je moest de stekker erin laten zitten).
Stel dat de apparatuur bij elkaar 100 watt stroom vraagt (dat lijkt me reëel gezien de aanwezige switch en glas convertor), dan kost jou dit:

100 watt x 24 uur = 2,4 kWh per dag. Een kWh kost ongeveer 22 cent. 2,4 * 22 = 53 cent per dag. Dat valt nog wel mee, maar op jaarbasis betaal je gewoon 365*0,53=193,45 euro aan verbruikskosten voor het elektra. Daar zou ik persoonlijk toch wel moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
Nielson schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:06:
Misschien een zakelijk glasabonnement waarbij de kosten met de hele straat gedeeld worden bij gebrek aan consumentenglas?
Dit is ook het eerste wat ik dacht.
Iemand betaald dan ook nog voor dat zakelijke abonnement.

Maar goed jij hebt op dit moment verder geen verplichting tot levering naar buren.
Echter misschien kan jij er nog wel wat op verdienen straks?
Het is in ieder geval niet netjes overgedragen allemaal.
Staat er niet iets van een router? Er zal toch iets gerouteerd moeten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 20:19

Part

Helemaal niets.....

DynamicDreams schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:13:
[...]

Last heb je wel, als jij de stroom betaalt (waar ik nu vanuit ga, want je moest de stekker erin laten zitten).
Stel dat de apparatuur bij elkaar 100 watt stroom vraagt (dat lijkt me reëel gezien de aanwezige switch en glas convertor), dan kost jou dit:

100 watt x 24 uur = 2,4 kWh per dag. Een kWh kost ongeveer 22 cent. 2,4 * 22 = 53 cent per dag. Dat valt nog wel mee, maar op jaarbasis betaal je gewoon 365*0,53=193,45 euro aan verbruikskosten voor het elektra. Daar zou ik persoonlijk toch wel moeite mee hebben.
Maar daarvoor dan wel weer gratis internet. ;)

(100 watt is wat hoog ingeschat. Die warmte krijg je niet weg in een gesloten kastje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DynamicDreams schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:13:
[...]

Los van het energie verbruik gaat er altijd wel eens iets kapot. Wie beheerd dat spul en wie is verantwoordelijk voor de kosten indien er wat vervangen moet worden. Ik zie ook een kabel los hangen, dat zal ook niet zonder reden zijn :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

De kast is een Schneider Electric Sarel SARE schakelkast 500x250 of 600x300 schat ik.

Het is best mogelijk dat je met een buurtgenootschap andere afspraken maakt. Maar dan moet dit natuurlijk wel ergens zijn vastgelegd. Kan je niet even kijken welke provider het publieke IP beheert?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-06 09:13
Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:26:
Ik heb er geen last van, ben vooral nieuwsgierig.
Ik betwijfel of je daar geen last van gaat krijgen. Als jij zonder het te weten/beseffen illegaal internet distribueert naar de hele straat denk ik niet dat een provider/rechter direct meegaat in "wist ik niet" als het distributiekastje gewoon in je eigen meterkast hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:33
m2011 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:21:
[...]

Ik betwijfel of je daar geen last van gaat krijgen. Als jij zonder het te weten/beseffen illegaal internet distribueert naar de hele straat denk ik niet dat een provider/rechter direct meegaat in "wist ik niet" als het distributiekastje gewoon in je eigen meterkast hangt.
Je gaat er sowieso last mee krijgen als er op het internet van je buren illegale dingen gebeuren.

Hoe zit het met die loper van de Ziggo monteur? Ik weet niet hoe specifiek die sloten van Ziggo zijn, maar als een Ziggo monteur er de loper van heeft, dan zou je toch weer denken dat het vanuit een provider moet zijn gekomen.

Of de vorige eigenaar was zelf werknemer van een van de bekende providers en heeft zelf zo'n kastje ontvreemd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Overigens, misschien dat je ook even je sloten moet vervangen.

Als degene die deze al dan niet illegale aansluiting beheert sleutels van jouw woning heeft om toegang tot het kastje te hebben, lijkt dat mij niet zo prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Hoe zit het met die loper van de Ziggo monteur? Ik weet niet hoe specifiek die sloten van Ziggo zijn, maar als een Ziggo monteur er de loper van heeft, dan zou je toch weer denken dat het vanuit een provider moet zijn gekomen.

Of de vorige eigenaar was zelf werknemer van een van de bekende providers en heeft zelf zo'n kastje ontvreemd.
'Loper' is voor zo'n kastje waarschijnlijk het welbekende kruissleuteltje wat voor paaltjes en dergelijke schakelkasten wordt gebruikt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:24

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Of een standaard rittal sleutel, die werkt ook op bijna alle on premise enclosures.

Wat ik een beetje vreemd vind is dat als het een zakelijk abonnement is, dan mis ik de router (of managed switch) van de ISP in dit verhaal.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 02-06-2021 10:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Kan de blauwe switch niet managed zijn?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@DukeBox
Ik zie:
1: zwart kastje met de optical fibre
2. een wit kastje (modem?) waar de optical binnenkomt en een patch kabel naar de blauwe switch
3: Een groot blauw kastje (switch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

marcieking schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:27:
Een snelle Google op "blue managed switch" toont diverse Netgear modellen die van boven sprekend op deze switch lijken, dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

marcieking schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:27:
Kan, maar is onlogisch NA de glas koppeling.
NIMIC schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:27:
@DukeBox
Ik zie:
2. een wit kastje (modem?) waar de optical binnenkomt en een patch kabel naar de blauwe switch
Kan het niet goed zien maar ik denk dat dat de glas patch is.

@Lavaeolus Je woning staat niet toevallig het voormalige utopia complex ;)

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 02-06-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
NIMIC schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:27:
@DukeBox
3: Een groot blauw kastje (switch?)
Waarbij in het blauwe kastje de gele netwerkkabel in een duidelijke andere hoek zit aangesloten dan de rest. Dat zou dus nog een wan poort kunnen zijn waardoor het toch een overkill router kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Dit is overigens het zwarte kastje, en één van de toepassingen die de fabrikant aangeeft is een demarcation point tussen de internetprovider en de klant. Dat zwarte kastje kan dus ook de "router" zijn.
https://www.ctcu.com/en/f...-standalone/msw-202a.html

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Leuk topic dit. Als de boel in de fix vliegt, wie betaald de herbouw dan?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 15:53

Tijntje

Hello?!

Zoals velen hebben gezegd, het is jouw huis, jouw stroom, dus alles los en er uit.
Je hebt geen idee wat er over heen gaat en waar naartoe, maar je bent er wel verantwoordelijk voor

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

pjottum schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:31:
Leuk topic dit. Als de boel in de fix vliegt, wie betaald de herbouw dan?
Als het daadwerkelijk iets van een zakelijke oplossing is, dan is dit eigendom van de ISP en is die daar verantwoordelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

DukeBox schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:32:
[...]

Als het daadwerkelijk iets van een zakelijke oplossing is, dan is dit eigendom van de ISP en is die daar verantwoordelijk voor.
... wat klopt, maar dan moet je wel weten wie de ISP is. Als dat buurtnet.com is, opgericht door de vorige bewoner, dan ehm, succes.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
marcieking schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:30:
Dit is overigens het zwarte kastje, en één van de toepassingen die de fabrikant aangeeft is een demarcation point tussen de internetprovider en de klant. Dat zwarte kastje kan dus ook de "router" zijn.
https://www.ctcu.com/en/f...-standalone/msw-202a.html
Ik zie het nergens aangeboden worden aan consumenten en kan ook geen prijzen vinden, dus het lijkt een industrieel product te zijn, waarvan in inschat dat het niet goedkoop is. Kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat een bewoners dat zo even met zijn buren op deze manier oplost zonder zelf in de materie te zitten. Als inderdaad (ex)werknemer van een provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
pjottum schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:34:
[...]

... wat klopt, maar dan moet je wel weten wie de ISP is. Als dat buurtnet.com is, opgericht door de vorige bewoner, dan ehm, succes.
Los hiervan heeft TS natuurlijk geen enkele overeenkomst met de ISP, dus in het extreemste geval stalt ISP hardware in het huis van TS.

Na onderzoek bij de buren afkoppelen en terugsturen dus. En de ISP een factuur sturen voor stalling en stroomgebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Laatst online: 10-02 14:42
En toch benieuwd, of je er ook echt een verbinding voor jezelf mee kan gebruiken :-)
Zo ja en fatsoenlijke snelheden dan wellicht handig om het te laten bestaan.

Ookal zou ik wel willen weten wie dan die aansluiting betaald, want eerlijk, mocht ie stoppen met betalen dan komt die provider bij jouw terecht want staat op jouw adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Tijntje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:32:
Zoals velen hebben gezegd, het is jouw huis, jouw stroom, dus alles los en er uit.
Je hebt geen idee wat er over heen gaat en waar naartoe, maar je bent er wel verantwoordelijk voor
In mijn meterkast zat ook een (ingeschakelde) groep waarvan ik niet kon achterhalen waar hij uitkwam. Dus die heb ik gewoon uitgeschakeld, zeker omdat de vorige bewoners ietwat hadden lopen klooien met de electriciteit en hun internetaansluiting via een andere flat liep 8)7 . Ik wilde geen risico lopen dat ik toevallig iemand anders zijn stroom liep te betalen...

Mijn gedachtengang was dat als er wat uit zou vallen bij de buren, ze wel bij mij zouden komen klagen - en dan hadden ze direct mogen uitleggen waarom de verbinding via mijn meterkast liep :/ .

Edit: Let op, ik ben niet de TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

TMDC schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Los hiervan heeft TS natuurlijk geen enkele overeenkomst met de ISP, dus in het extreemste geval stalt ISP hardware in het huis van TS.

Na onderzoek bij de buren afkoppelen en terugsturen dus. En de ISP een factuur sturen voor stalling en stroomgebruik ;)
Misschien eerst nog de ISP voorstellen de kast te verplaatsen naar een legale plek buiten de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dus gewon inpluggen .... en tracrtje doen en kijken wie de (backbone)provider is

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik vind dit echt supergaaf! Wou dat ik dit vond in mijn huis :-)

Anyway, het lijkt inderdaad erop dat er een fiber to copper mediaconverter zit en daarachter een switch.

Ik ben benieuwd wat voor fiber het is, en hoe de buren idd internet krijgen :-D

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

DizzyWeb

Ondertiteld

Je kan altijd een KLIC melding doen, weet je in ieder geval wie eigenaar is van alle kabels en leidingen die je huis binnen komen. Kost 15 euro, maar dan heb je die gegevens wel.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• (RSH)
sjonge jonge wat een boel aannames. Feit is stroom eraf en als het piept heb je het antwoord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 13:46

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

(RSH) schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:40:
sjonge jonge wat een boel aannames. Feit is stroom eraf en als het piept heb je het antwoord.
Je kan ook netjes de deuren afgaan en even navragen hoe het zit, krijg je geen logisch antwoord, stroom eraf en kijken wie er op komt dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:51

mlo

Amphiebietje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:37:
[...]
zeker omdat de vorige bewoners ietwat hadden lopen klooien met de electriciteit en hun internetaansluiting via een andere flat liep 8)7 .
wat gebeurd hier allemaal in de wijk met het internet :? ?

vorige bewoner kreeg internet van een andere flat, en leverde zelf internet voor deze hele flat?? >:)

[ Voor 14% gewijzigd door mlo op 02-06-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lawwie schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Je kan ook netjes de deuren afgaan en even navragen hoe het zit, krijg je geen logisch antwoord, stroom eraf en kijken wie er op komt dagen.
Misschien wel helemaal niemand. Oude infra waarvan niemand heeft gedurfd de stekker er uit te trekken (want "men" zegt dat de stekker er in moet blijven).

Actieve meterkastverwarming ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

TMDC schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Misschien wel helemaal niemand. Oude infra waarvan niemand heeft gedurfd de stekker er uit te trekken (want "men" zegt dat de stekker er in moet blijven).

Actieve meterkastverwarming ;)
Precies, dus als er geen logische verklaring komt, uitzetten die hap, maar ik zou eerst even navraag doen, voordat je al 0-1 achterstaat in de buurt. In deze periode waar mensen thuiswerken, kan je zomaar even vervelend zijn door het internet eruit te trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door Lawwie op 02-06-2021 10:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ondanks dat het wellicht niet de bedoeling is, dat er andermans spullen in jouw huis gestald worden, dat jouw stroom gebruikt wordt, et cetera, zou ik niet zomaar de stroom uitschakelen. Je zou het natuurlijk wel tijdelijk kunnen doen als piep-test. (Bedenk wel dat buren wellicht niet weten dat ze bij jou moeten piepen?)

In zo'n geval moet je m.i. redelijk en billijk te werk gaan. Vooral omdat het jou op dit moment niet extreem schade toebrengt. Ik neem aan dat je de relatie met de buurt ook niet op scherp wil zetten.

De eerste stap is dus de herkomst achterhalen.
Mocht het dan blijken dat dit niet bij jou thuishoort aan de gebruikers een redelijke termijn stellen om dit te verhelpen. (Een redelijke termijn is wat mij betreft 14 kalenderdagen).

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 02-06-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

mlo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:43:
[...]

wat gebeurd hier allemaal in de wijk met het internet :? ?

vorige bewoner kreeg internet van een andere flat, en leverde zelf internet voor deze hele flat?? >:)
Mijn naam is niet dezelfde als TS, ik deelde alleen mijn ervaring met onbekende zaken in de meterkast... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Lijkt me inderdaad een doorlever constructie te zijn die niet "opgeheven" is op het moment dat de vorige eigenaar vertrokken is. Ik zou de nummertjes even een briefje in de bus doen of langs gaan, vragen hoe dat zit en aan wie ze betalen en dat je van plan bent het geheel af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:44
Eventueel zou je op de blauwe switch kunnen kijken bij welke netwerkkabels de ledjes branden/knipperen. In combinatie met de labels met (mogelijke) huisnummers kun je dan redelijk zeker zeggen bij welke huizen je aan moet bellen voor meer informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lavaeolus
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Lavaeolus op 02-06-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:00:
Er komt een veelbelovende zwarte ethernetkabel uit de kast, waarvan ik uit ga dat die voor dit adres bedoelt is. Helaas geeft die geen internet, wel het volgende:

[Afbeelding]

Een overgebleven router ertussen plaatsen hielp niet.

No free internet for me :(

Ik zal vanmiddag eens bij de buren langs gaan.
In dit geval krijg je gewoon geen IP. Misschien moet je een static IP zetten. Check dat eens bij de buren idd :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Cheesy schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:45:
Ondanks dat het wellicht niet de bedoeling is, dat er andermans spullen in jouw huis gestald worden, dat jouw stroom gebruikt wordt, et cetera, zou ik niet zomaar de stroom uitschakelen. Je zou het natuurlijk wel tijdelijk kunnen doen als piep-test. (Bedenk wel dat buren wellicht niet weten dat ze bij jou moeten piepen?)

In zo'n geval moet je m.i. redelijk en billijk te werk gaan. Vooral omdat het jou op dit moment niet extreem schade toebrengt. Ik neem aan dat je de relatie met de buurt ook niet op scherp wil zetten.

De eerste stap is dus de herkomst achterhalen.
Mocht het dan blijken dat dit niet bij jou thuishoort aan de gebruikers een redelijke termijn stellen om dit te verhelpen. (Een redelijke termijn is wat mij betreft 14 kalenderdagen).
En jij dacht, ik herhaal wat anderen ook al gezegd hebben, incluis ondergetekende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Er komt een veelbelovende zwarte ethernetkabel uit de kast, waarvan ik uit ga dat die voor dit adres bedoelt is. Helaas geeft die geen internet, wel het volgende:

[Afbeelding]

Een overgebleven router ertussen plaatsen hielp niet.

No free internet for me :(

Ik zal vanmiddag eens bij de buren langs gaan.
Prik hem anders eens in het poortje van één van je buren? Krijg je dan wel een IP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:39
Vorkie schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:02:
[...]

En jij dacht, ik herhaal wat anderen ook al gezegd hebben, incluis ondergetekende?
Iedereen praat elkaar toch na?

Wat ik wel een goede vind van hem is dat je niet zomaar de stekker er permanent uit moet halen.

Je hebt niet binnen een dag een nieuwe internet aansluiting.
En met het vele thuiswerken zou je door de stekker eruit te trekken mensen hun werk onmogelijk maken.

Buren maandje de tijd geven om een nieuwe aansluiting te regelen lijkt me wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ook die ene loshangende kabel weer ingeprikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:56
FRANQ schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:05:
[...]

Iedereen praat elkaar toch na?

Wat ik wel een goede vind van hem is dat je niet zomaar de stekker er permanent uit moet halen.

Je hebt niet binnen een dag een nieuwe internet aansluiting.
En met het vele thuiswerken zou je door de stekker eruit te trekken mensen hun werk onmogelijk maken.

Buren maandje de tijd geven om een nieuwe aansluiting te regelen lijkt me wel redelijk.
Ik zou de stekker er uit trekken voor een paar uurtjes. Maar wél in het weekend. Als thuiswerker zou ik het niet tof vinden als mijn internet opeens eruit vliegt.

Ik zet een tientje in op een zakelijke lijn die op is gedeeld overigens :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Interessant dit. Lijkt zoals andere aangeven een zakelijk iets wat gedeeld is. Ik vind het dan wel erg interessant wie hier maandelijks voor betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPuT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-06 22:40
Een gekke vraag misschien, maar in die mediaconverter (waar het glas in gaat), zit daar ook een UTP kabel in naar de switch?

Van wat ik op de foto kan zien is deze niet aanwezig?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

*snip* HK-plaatje verwijderd.
Ik ga ook voor de zakelijke lijn op dit moment. Als inderdaad de buren hier ook gebruik van maken zou ik als gebruiker ook even achter mijn oren krabben :P Maar goed, wellicht was het een mooi alternatief van een zakelijke glasvezel via de buurman t.o.v. een 10Mbit DSL lijntje. Vraag mij alleen af wie nu de rekeningen dan nog blijft betalen naar de provider.

Maar dit mysterie gaan de buren vast snel ophelderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 02-06-2021 11:57 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
> Buren tijd geven om iets anders te regelen lijkt me wel redelijk.

Als het sowieso al de intentie is van TS om de boel op te doeken. Misschien is het wel acceptabel geregeld en kan hij het handeltje overnemen van degene die nu het zakelijke abonnement betaald. Als je (en heel de straat) daardoor opeens wel een goede snelheid voor een goede prijs kan krijgen, is het misschien wel de moeite waard.

Nog de vraag of je dit moet willen natuurlijk, en het risico is altijd dat de zakelijke provider erachter komt (geen idee of je zakelijke verbindingen hebt die je volgend de overeenkomsten mag doorverkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavaeolus
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30
KNed schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:11:
Interessant dit. Lijkt zoals andere aangeven een zakelijk iets wat gedeeld is. Ik vind het dan wel erg interessant wie hier maandelijks voor betaald?
Ja, en dat de afnemende buren, ook rustig blijven afnemen terwijl de aanlegger hiervan verhuist is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53
Staat er nog een onderneming op je adres geregistreerd bij de KVK? Misschien dat dit semi-officieel is geregeld ergens in het verleden om de aansprakelijkheid af te dekken / volgens de algemene voorwaarden van de aanbiedende ISP te werken.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:09

BrZ

Zijn de ingeplugde poorten van de switch wel up? (Branden de lampjes bij de poorten ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik vermoed ook niet dat er DHCP op geactiveerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53
DukeBox schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Of dat er een VLAN is ingesteld per poort. Even bij de buren kijken werkt het snelst ;)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

DukeBox schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Ik vermoed dat zakelijke provider gewoon een subnet routeert naar dit apparaat inderdaad, daar is wat configuratie voor nodig. Lijkt me dat als andere bewoners hier gebruik van maken, er ook wat deftigere apparatuur staat, welke niet door de bewoners zelf beheerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als het door iemand anders betaald wordt, gewoon uitzoeken hoe de IP-instellingen zijn (bij de buren checken), en free internet :)
...nouja, tegen stroomkosten dan

[ Voor 11% gewijzigd door defusion op 02-06-2021 11:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Lavaeolus schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:12:
[...]

Helaas, no luck.

[...]

Er zijn inderdaad een paar kabels met (adres?)labels niet ingeprikt. Ons huisnummer zit daar niet tussen, en die mensen vallen helaas buiten de boot, wat de boot ook mag zijn, want de switch zit helemaal vol.
Draai het om, trek de stekker eruit, laat je buren naar jou komen en vraag ze dan hoe het zit. Als dat niet helder wordt blijft de stekker eruit, als het wel helder is op basis van factuur provider bellen en zeggen dat je graag gecompenseerd wordt voor de ruimte in je meterkast + stroom en evt toegang die ze nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Sander schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Draai het om, trek de stekker eruit, laat je buren naar jou komen en vraag ze dan hoe het zit. Als dat niet helder wordt blijft de stekker eruit, als het wel helder is op basis van factuur provider bellen en zeggen dat je graag gecompenseerd wordt voor de ruimte in je meterkast + stroom en evt toegang die ze nodig hebben.
Maar wat @Cheesy zegt, misschien weten de buren wel helemaal niet dat ze bij TS moeten reclameren.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:50
Slasher schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Maar wat @Cheesy zegt, misschien weten de buren wel helemaal niet dat ze bij TS moeten reclameren.
Maar wel bij provider, en die zal zien dat er ergens iets mis gaat. Resultaat is dat er een monteur aanbelt lijkt mij?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +79 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Over een weekje op Nu.nl
Darknetmarktplaats in tussenwoning opgerold
Een opmerkelijke vondst in een Nederlandse tussenwoning. De nieuwe eigenaar ontdekte een kastje met allerlei onverklaarbare internethardware van de vorige bewoner. Na grondig onderzoek en talloze adviezen op het forum van Tweakers.net ontdekte de kersverse eigenaar een volledig serverpark in de kruipruimte. Hij dacht een huis met vloerverwarming gekocht te hebben, maar de warmte uit de vloer bleek restwarmte van de computerapparatuur. Het OM onderzoekt hoe de vorige eigenaar vervolgd kan worden. De politie heeft dank uitgesproken naar de community van Tweakers.
:+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:06
Lijkt me een gevalletje internetsharing te zijn idd.
Heb dit vaker gezien, vooral in rijtjeswoningen waar veel arbeidsmigranten zitten. Daar wordt in 1 woning een (Zakelijke) glasverbinding aangelegd, en dan via de kelder/kruipruimte naar elke woning UTP gebracht.
Zou me niets verbazen als iemand anders elke maand nu geld opstrijkt voor deze verbinding.

Persoonlijk gooide ik alles er uit, leuk dat het via jouw woning loopt, maar wie is verantwoordelijk bij storingen, brand of ander onheil? Bovendien, op wie zijn naam staat de verbinding? Als het op het adres geregistreerd staat ben jij misschien wel verantwoordelijk voor wat er over de lijn gebeurt.

Ik trok de stekker er uit om te kijken wie er straks op de stoep staat. Dat ze maar een wijkkastje regelen buiten op straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het huis is geflipt, de vorige eigenaar heeft er niet gewoond en weet dit niet. Er staat niets over in de koopovereenkomst maar dat verbaasd me ook niets.
Kan je via degene die het geflipt heeft niet in contact komen met eigenaar daarvoor?
Ik zou eens doorvragen/testen of dat nog steeds zo is, of dat dit ooit een keer is opgezet, maar ondertussen ook al weer afgedankt (maar nooit opgeruimd).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
kan wellicht ook een directe glaslijn zijn naar een datacenter of bedrijf.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Yohost!
"Volgens de verkoopmakelaar regelde die het glasvezel Internet voor de straat, en moest ik vooral de stekker er in laten."

Die verkoopmakelaar weet ook meer en vraagt jou zelfs om er vanaf te blijven.
Geen zuivere koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:43

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Maar net wat je wilt, als ik het geheel zo lees is dit een makkelijk verdienmodel.

1 zakelijke aansluiting en die doorsluizen naar bepaalde buren aan x-tarief.

Persoonlijk zou ik mooi de apparatuur los verkopen, jij hebt geen overeenkomst met de leverancier van de internet verbinding of de buren.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:49

GaMbiNo

1337

eltweako schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:25:
Lijkt me een gevalletje internetsharing te zijn idd.
Heb dit vaker gezien, vooral in rijtjeswoningen waar veel arbeidsmigranten zitten. Daar wordt in 1 woning een (Zakelijke) glasverbinding aangelegd, en dan via de kelder/kruipruimte naar elke woning UTP gebracht.
Zou me niets verbazen als iemand anders elke maand nu geld opstrijkt voor deze verbinding.

Persoonlijk gooide ik alles er uit, leuk dat het via jouw woning loopt, maar wie is verantwoordelijk bij storingen, brand of ander onheil? Bovendien, op wie zijn naam staat de verbinding? Als het op het adres geregistreerd staat ben jij misschien wel verantwoordelijk voor wat er over de lijn gebeurt.

Ik trok de stekker er uit om te kijken wie er straks op de stoep staat. Dat ze maar een wijkkastje regelen buiten op straat.
Dit dus, en wat als een van die switches stuk gaat. Moet jij die dan gaan vervangen? Ik zou hier ook vanaf willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:27

_Apache_

For life.

Stekker eruit trekken en kijken wie allemaal gaat piepen.
Dan kunnen die lekker eigen voorzieningen gaan treffen als je ze een redelijke overgangsperiode gunt (met actieve verbinding obv :+ ) , of je moet het willen blijven doen - tegen een redelijke vergoeding uiteraard.

Als de buren er uberhaupt voor betalen, zal dat nog steeds naar de oude eigenaar gaan, mooi verdiend zeg. :X

Vooral de makelaar die er meer van weet vind ik niet zuiver.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:52
Dit zijn toch wel pareltjes van topics. En ergens veel respect voor TS om zo geduldig te zijn. Als ik een nieuwe woning betrok, en er zat een kastje in de meterkast vanwaar een tiental UTP kabels vandaan kwamen en ik had geen sleutel? Dan ging dag 1 er al een koevoet tussen ipv een paar maanden wachten op een Ziggo monteur die toevallig een sleutel heeft :+
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wij zijn allemaal benieuwd naar de uitkomst van dit vraagstuk, maar hou het aub serieus. Zie: tweakduke in "Vreemd kastje in meterkast"

Reacties topic starter: Vreemd kastje in meterkast

spoiler: