Hoe hou ik de warmte tegen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:16

de Peer

under peer review

Rrob schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:44:

Wel als je vindt dat zonder extra energieverbruik de warmte buitenhouden een beter idee is dan de warmte eerst binnenlaten en dan weer wegpompen met apparaat dat veel energie verbuikt
Een airco is zéér energiezuinig. Een SEER van 7 is geen uitzondering. 100 Watt energieverbruik = 700 Wat koelen.

En vanwege die zeer hoge efficiëntie heeft geld investeren in zonwering weinig toegevoegde waarde, als je de airco al in bezit hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 06-06-2021 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Een airco is inderdaad heel energiezuinig, maar dat houdt niet in dat hij niet veel energie verbruikt. Zelf ben ik echt een fan van airco's hoor.
Wij wonen in een vooral uit (uv-werend) glas bestaande woning met plat dak. Zonder airco liepen de temperaturen tijdens warme dagen gemakkelijk op tot 35 graden. Nu met airco kunnen we het vaak rond de 21 houden. (5KW unit)

Afgelopen (warme) week heeft het ons 52kWh gekost, dus ongeveer 13 euro. Voor mij is dat het totaal waard, aangezien ik thuis werk en betaald krijg naar prestatie. Maar ik kan begrijpen dat een warme zomer voor sommigen te duur zou worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rD5sJ-fWahgvKl6QLRYxbnx-MTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0dszY4lRejjTxQRC2VJdvQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: moet er wel bij vermelden dat onze airco bijna non-stop aanstaat op een automatische stand om de temperatuur op een stabiel niveau te houden

[ Voor 7% gewijzigd door g1n0 op 07-06-2021 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:58
g1n0 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 01:07:

Edit: moet er wel bij vermelden dat onze airco bijna non-stop aanstaat op een automatische stand om de temperatuur op een stabiel niveau te houden
Dus 's ochtends is hij aan het verwarmen om het een paar uur later weer te gaan koelen?? Dan snap ik dat je op 52 kWh uitkomt...

Wij hebben sinds kort ook airco in een huis van 850m3. Alle drie de slaapkamers hebben een eigen unit plus nog 1 beneden. In een week tijd hebben ze minder dan 15 kWh verstookt. Aangezien we een flinke overproductie hebben met 40 zonnepanelen kost stroom zo'n 5 cent (terugleververgoeding van wat over blijft na salderen). Oftewel een week lang het huis koelen voor 75 cent :) Het zijn wel nieuwe A+++ airco's van een goed merk, dat zal ook wat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
pirke schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:01:
[...]

Dus 's ochtends is hij aan het verwarmen om het een paar uur later weer te gaan koelen?? Dan snap ik dat je op 52 kWh uitkomt...
Wij gebruiken de verwarmingsfunctie niet, dus nee: hij koelt enkel tot 20-21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:58
g1n0 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:44:
[...]

Wij gebruiken de verwarmingsfunctie niet, dus nee: hij koelt enkel tot 20-21 graden.
De automatische stand kiest zelf of hij gaat koelen of verwarmen. Als je alleen wilt koelen kun je hem beter op de koelmodus zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb nog niet het hele topic gerezen, dus mogelijk al genoemd, maar deze kan interessant zijn: Ervaring met screens aan buitenkant raam

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Samenvatting van 7 pagina's topic:

1. Ideaal is een combinatie van zonwering (buiten) en airco.
2. Kosteneffectief is een airco het meest renderend (vooral als er PV overproductie is)
3. Vind je een airco unit lelijk, of heb je die zonnepanelen niet om de energie gelijk weer in een airco te pompen: zonwering.

Ik snap rationeel de keuze voor een airco wel, maar het voelt voor mij toch een beetje krom om meer energie te gaan verstoken, omdat het steeds warmer wordt in Nederland, omdat we meer energie verstoken. Beetje een cirkeltje waar je dan in terecht komt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:05
Jeroenneman schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:03:

2. Kosteneffectief is een airco het meest renderend (vooral als er PV overproductie is)
3. Vind je een airco unit lelijk, of heb je die zonnepanelen niet om de energie gelijk weer in een airco te pompen: zonwering.

Ik snap rationeel de keuze voor een airco wel, maar het voelt voor mij toch een beetje krom om meer energie te gaan verstoken, omdat het steeds warmer wordt in Nederland, omdat we meer energie verstoken. Beetje een cirkeltje waar je dan in terecht komt.
Het is ook krom.

* Rukapul heeft gisteren het uitvalscherm weer tegen de gevel geschroefd (gevel en kozijnrenovatie gehad) en wat geknutseld om een rolluik met Somfy motor automatisch aan te kunnen sturen. Alle (grotere) ramen hebben inmiddels (weer) zonwering :) vreemd genoeg waren er in de buurt geen takers om een ander uitvalscherm over te nemen die we vervangen hebben door een rolluik dus die ging naar de stort 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 13:21

Ik vraag me af hoe belastend zo'n airco unit is; in een thuissituatie laat je zo'n ding tot niet 24 uur per dag draaien? Je zet 'm af en toe even aan om de ergste hitte je huis uit te werken.

Zelf zit ik met een warmtepomp die koeling biedt in de zomer. Kost geen reet aan stroomverbruik maar koelt toch behoorlijk goed. Bij de aanschaf van het huis werden we gewaarschuwd dat we niet te veel moesten verwachten van de koeling maar i.c.m. buitenzonwering werkt het echt heel goed. Afgelopen jaren met een hittegolf het binnen op 22 a 23 graden kunnen houden. Dan hoor je mij niet klagen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Een airco is inderdaad heel energiezuinig, maar dat houdt niet in dat hij niet veel energie verbruikt. Zelf ben ik echt een fan van airco's hoor.
Wij wonen in een vooral uit (uv-werend) glas bestaande woning met plat dak. Zonder airco liepen de temperaturen tijdens warme dagen gemakkelijk op tot 35 graden. Nu met airco kunnen we het vaak rond de 21 houden. (5KW unit)

Afgelopen (warme) week heeft het ons 52kWh gekost, dus ongeveer 13 euro. Voor mij is dat het totaal waard, aangezien ik thuis werk en betaald krijg naar prestatie. Maar ik kan begrijpen dat een warme zomer voor sommigen te duur zou worden.
[Afbeelding]

Een airco is ook niet bedoeld om te koelen terwijl je niet aanwezig bent, dan lopen de kosten flink op ja.
Eigenlijk moet je alleen koelen als je aanwezig bent, dan hoeft het maar een paar uur per dag.
Als de airco dat niet fris genoeg krijgt, zou je eigenlijk iets meer koelcapaciteit moeten hebben.

Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Je kunt 24/7 naar 18 graden koelen. Dan lopen de kosten op.

Zelf kies ik meestal voor 23 of 24 graden en alleen bij aanwezigheid. In combinatie met het briesje van de airco zelf is dat meer dan prima. En het voorkomt ook dat je zelf een klap krijgt als je naar buiten gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 07-06-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het verbruik van airco installaties valt in het niet bij al het overige stroomverbruik. Ook is het veel minder belastend dan verwarmen in de winter dus als door de opwarming daar flink bespaard kan worden is koelen in de zomer best acceptabel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
XyritZz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:21:
[...]
Ik vraag me af hoe belastend zo'n airco unit is; in een thuissituatie laat je zo'n ding tot niet 24 uur per dag draaien? Je zet 'm af en toe even aan om de ergste hitte je huis uit te werken.
Ik doe het niet 24 uur per dag, meestal vanaf 10 uur sochtends tot voor het slapen gaan om te voorkomen dat alles in het huis opwarmt. Vorige week had ik twee dagen de airco aan staan, de ene dag kostte dat 3kwh, de andere dag 4kwh. Dus voor iets meer dan een euro is mn huis de hele dag lekker koel :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikbenerniet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:57
Als we objectief naar dit probleem kijken, dan is een bronaanpak van dit probleem toch het beste. De meest logische oplossing is om te voorkomen dat de zonlicht überhaupt ons dampkring binnen komt. Eenmaal in onze dampkring warmt onze omgeving op en krijgen we overlast van de warmte.

Hiervoor zouden we een plaat moeten plaatsen op het lagrange point tussen de aarde en de zon, L1 in onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4ppqv2C/image.png

Hierbij zitten we alleen met de rotatie van de aarde, waardoor het te blokkeren punt niet altijd op de gelijke positie zit. Hier zijn er twee goede oplossingen om dit aan te vliegen:
1. We plaatsen een plaat die groot genoeg is om als zonsverduistering voor de gehele planeet te functioneren. Dit helpt tevens enorm tegen de opwarming van de aarde.
2. We plaatsen een kleinere plaat om een kleinere omgeving te blokkeren (bijv met een schaduw ter grootte van Nederland), deze zit aan de zonzijde vol met zonnepanelen en heeft thrusters (gevoed door de zonnepanelen) om naar de juiste positie te manoeuvreren.

Als we de plaat redelijk dun maken dan is hier tevens niet zoveel materiaal voor nodig, wat kostenbesparend gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ikbenerniet schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:30:
Als we objectief naar dit probleem kijken, dan is een bronaanpak van dit probleem toch het beste. De meest logische oplossing is om te voorkomen dat de zonlicht überhaupt ons dampkring binnen komt. Eenmaal in onze dampkring warmt onze omgeving op en krijgen we overlast van de warmte.

Hiervoor zouden we een plaat moeten plaatsen op het lagrange point tussen de aarde en de zon, L1 in onderstaande afbeelding:
[Afbeelding]

Hierbij zitten we alleen met de rotatie van de aarde, waardoor het te blokkeren punt niet altijd op de gelijke positie zit. Hier zijn er twee goede oplossingen om dit aan te vliegen:
1. We plaatsen een plaat die groot genoeg is om als zonsverduistering voor de gehele planeet te functioneren. Dit helpt tevens enorm tegen de opwarming van de aarde.
2. We plaatsen een kleinere plaat om een kleinere omgeving te blokkeren (bijv met een schaduw ter grootte van Nederland), deze zit aan de zonzijde vol met zonnepanelen en heeft thrusters (gevoed door de zonnepanelen) om naar de juiste positie te manoeuvreren.

Als we de plaat redelijk dun maken dan is hier tevens niet zoveel materiaal voor nodig, wat kostenbesparend gaat werken.
Doet me denken aan Snowpiercer, dat liep ook niet heel goed af.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik snap je punt. Maar stel je verbruikt 3% van je PV-opwekking voor koeling, dat lijkt mij toch prima. Zeker straks als je niet meer kan salderen, is het ideaal om je overschot voor wat meer koeling te gebruiken.

We zijn het in Nederland gewoon niet zo gewend omdat we altijd alleen maar bezig waren met verwarmen en isoleren. Maar zo gek is het niet om ook een fractie van je energie in koelen te steken, vooral nu we allemaal van die supergeisoleerde huizen hebben waarbij afkoeling letterlijk weken kan duren.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 07-06-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

Ik denk dat iedereen het er over eens is dat de bron aanpakken het beste is, maar in de praktijk is het niet de meest (kosten)effectieve oplossing, als je voor screens etc even veel kwijt bent als aan een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[Afbeelding]

Next level zonwering op planetair niveau 8)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Hoe zullen ze dat nu in Zuid Spanje doen. Daar hebben ze best al wat meer ervaring met het oplossen van dit probleem. Kzou zelf eens onderzoeken wat ze daar doen. Dan schiet je al een eind op denk ik zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

NoahAmber schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:42:
Hoe zullen ze dat nu in Zuid Spanje doen. Daar hebben ze best al wat meer ervaring met het oplossen van dit probleem. Kzou zelf eens onderzoeken wat ze daar doen. Dan schiet je al een eind op denk ik zomaar.
Huizen wit verven. Daarnaast gebruiken ze daar ook allemaal een airco :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-08 21:37
En voordat de airco uitgevonden was: hele dikke stenen muren

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-07 15:56

Let wel dat optie 3 niet altijd effectief is. Zelf woon ik in hoogbouw en ik kan mijn rolluiken 24/7 dicht hebben staan waardoor er geen zon binnen komt, maar als het bij mijn (onder)buren warmer in huis is straalt die warmte op een gegeven moment gewoon door. Dan is een airco wel de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 11:55

punt 2 klopt niet helemaal...
Ja een airco is erg koeleffectief maar de kosten zijn zeker niet laag dus of het ook kosteneffectief is staat absoluut niet vast. Zelfs als je PV hebt zit je nog met de aanschaf en afschrijving. Ik heb geen verstand van rolluiken maar die dingen lijken gemaakt om makkelijk 50 jaar mee te gaan, volgens mij lukt dat met airco niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rrob schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:
[...]

punt 2 klopt niet helemaal...
Ja een airco is erg koeleffectief maar de kosten zijn zeker niet laag dus of het ook kosteneffectief is staat absoluut niet vast. Zelfs als je PV hebt zit je nog met de aanschaf en afschrijving. Ik heb geen verstand van rolluiken maar die dingen lijken gemaakt om makkelijk 50 jaar mee te gaan, volgens mij lukt dat met airco niet.
Doelde meer op het feit dat screens+zonnescherm ongeveer dezelfde prijs kent als een airco, waarbij de airco een betere koelprestatie bereikt. Qua euro's per aantal graden koeler in huis de duidelijke winnaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Jeroenneman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:50:
[...]

Doelde meer op het feit dat screens+zonnescherm ongeveer dezelfde prijs kent als een airco, waarbij de airco een betere koelprestatie bereikt. Qua euro's per aantal graden koeler in huis de duidelijke winnaar.
Dat is dus niet waar omdat een rolluik veel langer meegaat...
Als een rolluik 3x langer meegaat is de prijs per jaar dus 3x zo laag. En als je het op 80% van de zomerdagen met zonwering ook voldoende koel kan houden betaal je voor die 20% van de zomerdagen behoorlijk de hoofdprijs.

Nogmaals ja airco koelt beter maar als je het over kosteneffectiviteit gaat hebben moet je dat wel onderbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rrob schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:05:
[...]

Dat is dus niet waar omdat een rolluik veel langer meegaat...
Als een rolluik 3x langer meegaat is de prijs per jaar dus 3x zo laag. En als je het op 80% van de zomerdagen met zonwering ook voldoende koel kan houden betaal je voor die 20% van de zomerdagen behoorlijk de hoofdprijs.

Nogmaals ja airco koelt beter maar als je het over kosteneffectiviteit gaat hebben moet je dat wel onderbouwen
Ik heb geen airco hoor (mede door de redenen die ik in een andere post heb gedeeld), maar ik zie niet zo goed in hoe jij hard kunt maken dat een rolluik 3x langer meegaat? Ik heb net screens en een zonnescherm besteld, en de garantie is 5 jaar. Ze kúnnen langer meegaan, maar dat wordt niet gegarandeerd (besides, wie koopt er nog een huis voor het leven? Als iets 10 jaar meegaat, dan is dat tot de volgende verhuizing lang genoeg).

Ik zie ook niet zo goed waar je dan de "hoofdprijs" voor betaalt. Een airco is even duur als zonwering voor het hele huis (misschien zelfs goedkoper). Dus leuk dat een rolluik langer meegaat (bron nodig van jouw kant), maar de aanschaf is gelijk, een rolluik zal op de echt hete dagen toch niet genoeg koelen, en het wel/niet aanschaffen van een airco zou ik dus vooral laten neerkomen op milieu-argumenten en of je de lelijke buitenunit goed weg kunt werken. Qua kosten/comfort/effectiviteit een no-brainer om voor de airco te gaan.

*Ik zie net dat je zelf al aangeeft dat je geen verstand hebt van rolluiken in je eerdere post. Waarom doe je dan alsof je dit wel hebt?
De garantievoorwaarden bij de meeste rolluiken/screens gaat ook niet verder dan 5 jaar, wat toevallig precies de garantietermijn is voor een A-merk airco. Een rolluik kan langer meegaan, maar dit wordt nergens zwart op wit gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroenneman op 09-06-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Jeroenneman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Ik heb geen airco hoor (mede door de redenen die ik in een andere post heb gedeeld), maar ik zie niet zo goed in hoe jij hard kunt maken dat een rolluik 3x langer meegaat? Ik heb net screens en een zonnescherm besteld, en de garantie is 5 jaar. Ze kúnnen langer meegaan, maar dat wordt niet gegarandeerd (besides, wie koopt er nog een huis voor het leven? Als iets 10 jaar meegaat, dan is dat tot de volgende verhuizing lang genoeg).

Ik zie ook niet zo goed waar je dan de "hoofdprijs" voor betaalt. Een airco is even duur als zonwering voor het hele huis (misschien zelfs goedkoper). Dus leuk dat een rolluik langer meegaat (bron nodig van jouw kant), maar de aanschaf is gelijk, een rolluik zal op de echt hete dagen toch niet genoeg koelen, en het wel/niet aanschaffen van een airco zou ik dus vooral laten neerkomen op milieu-argumenten en of je de lelijke buitenunit goed weg kunt werken. Qua kosten/comfort/effectiviteit een no-brainer om voor de airco te gaan.
ik heb inderdaad geen bron maar omdat een rolluik niet veel meer is dan een buis met een opdraai mechanisme en een aantal plaatjes (het luik) klinkt dat een stuk minder geavanceerd dan een ouderwetse fiets met terugtraprem. Dus met een beetje eigen onderhoud (smeren, lagers vervangen, nieuw trekkoord) zie ik geen enkele reden waarom het niet vele decennia mee kan gaan. Een airco schijnt 10 jaar mee te gaan volgens de fans in dit topic.

en over de hoofdprijs: als een rolluik, zoals jij stelde, in aanschaf even duur is als een airco maar langer meegaat (zeg 3x) én op (zeg) 80% van de zomerdagen een vergelijkbaar resultaat geeft dan betaal je voor die de volledige meerprijs van de airco (2/3 van de aanschaf) voor die 20% van de zomerdagen. Uitgaande van deze getallen is een airco op die dagen (2/3 : 1/3 / 0,2 ) 10 zo duur.
En hoeveel graden het koeler is is lastig te bepalen want ik heb geen idee hoe warm het in een huis kan worden als het buiten dagen lang 30+ is én de zon vol door de ramen staat te branden maar ik ben bang dat het over de 40 gaat. Met zonwering + 's nacht ventileren kan je het dan misschien op 28 houden en met airco op 22? In dat geval heb je met airco 50% meer koeling dan met zonwering. Of 10x de prijs voor 50% extra koeling kostenefficiënt is vraag ik mij af.
Uiteraard ben je die dagen wel ontzettend blij dat je voor airco gekozen hebt ipv zonwering want 28 graden in huis is geen pretje

edit> ik heb inderdaad geen specifieke kennis van rolluiken maar kan wel gewoon logisch nadenken. Goed ontworpen mechanica, zoals een fiets of een lift, gaat heel erg lang mee. Een rolluik is nog veel simpeler mechanica.

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 09-06-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rrob schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:01:
[...]

ik heb inderdaad geen bron maar omdat een rolluik niet veel meer is dan een buis met een opdraai mechanisme en een aantal plaatjes (het luik) klinkt dat een stuk minder geavanceerd dan een ouderwetse fiets met terugtraprem. Dus met een beetje eigen onderhoud (smeren, lagers vervangen, nieuw trekkoord) zie ik geen enkele reden waarom het niet vele decennia mee kan gaan. Een airco schijnt 10 jaar mee te gaan volgens de fans in dit topic.

en over de hoofdprijs: als een rolluik, zoals jij stelde, in aanschaf even duur is als een airco maar langer meegaat (zeg 3x) én op (zeg) 80% van de zomerdagen een vergelijkbaar resultaat geeft dan betaal je voor die de volledige meerprijs van de airco (2/3 van de aanschaf) voor die 20% van de zomerdagen. Uitgaande van deze getallen is een airco op die dagen (2/3 : 1/3 / 0,2 ) 10 zo duur.
En hoeveel graden het koeler is is lastig te bepalen want ik heb geen idee hoe warm het in een huis kan worden als het buiten dagen lang 30+ is én de zon vol door de ramen staat te branden maar ik ben bang dat het over de 40 gaat. Met zonwering + 's nacht ventileren kan je het dan misschien op 28 houden en met airco op 22? In dat geval heb je met airco 50% meer koeling dan met zonwering. Of 10x de prijs voor 50% extra koeling kostenefficiënt is vraag ik mij af.
Uiteraard ben je die dagen wel ontzettend blij dat je voor airco gekozen hebt ipv zonwering want 28 graden in huis is geen pretje
Je blijft een beetje in hetzelfde riedeltje hangen. Er is geen meerprijs, want je hebt niet aannemelijk gemaakt dat een rolluik daadwerkelijk langer meegaat (en hoeveel consumenten gaan zelf nieuwe lagers monteren, smeren en trekkoorden vervangen (en hoeveel kost zo'n leuk Somfy motortje?)). Vervolgens doe je alsof die meerprijs (die je niet hebt aangetoond) alleen wordt gerekend voor een gedeelte van de tijd.

Creatieve rekensommetjes, ze slaan alleen als een lul op een drumstel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-08 18:57
Ik lees hier weer een aantal die het hebben over mobiele airco versus vaste airco (split unit) daar wil ik toch even op reageren.

Allereerst, als je een eigen woning hebt en wanneer je genoeg budget hebt dan is de split unit de betere optie. Daar is denk ik iedereen het over eens.

Maar er zijn genoeg die niet hun woning mogen verbouwen. Het is een huurwoning? of het is aangesloten bij een VVE. Of er is niet genoeg geld voor......

Ik gebruik sinds vorig jaar een mobiele airco en hij doet voor mij wat hij belooft. Er waren hier dagen dat het buiten tot 38 graden werd en dan was het in mijn appartement met een mobiele airco ( op volle kracht) binnen een temperatuur of 28-30.. Dat is heel veel ook wetende dat de zomer ervoor zonder mobiele airco ik bij de buiten temperatuur makkelijk 10 tot 15 graden kon optellen.

Snachts daalde de temperatuur af en toe tot slechts 18-20 graden buiten en dan was het binnen nog bloedje warm. Mobiele airco aan tijdens de nacht en ik sliep als een zonnetje. Kan ook helpen dat ik makkelijk door geluid heen slaap.

Kijken we dan naar de centen:
Mobiele airco + afdichting = 950 euro, extra betaald op stroomrekening voor een zomer , ergens tussen de 250 euro en 300 euro. Was hij wel hele dagen achterelkaar aan (dag + nacht)

Splitunit + installatiekosten woonkamer = 2k+ en dan nog jaarlijks onderhoud van paar honderd euro. Oh en nog een VVE die lastig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MetalSonic schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:36:
Ik lees hier weer een aantal die het hebben over mobiele airco versus vaste airco (split unit) daar wil ik toch even op reageren.

Allereerst, als je een eigen woning hebt en wanneer je genoeg budget hebt dan is de split unit de betere optie. Daar is denk ik iedereen het over eens.

Maar er zijn genoeg die niet hun woning mogen verbouwen. Het is een huurwoning? of het is aangesloten bij een VVE. Of er is niet genoeg geld voor......

Ik gebruik sinds vorig jaar een mobiele airco en hij doet voor mij wat hij belooft. Er waren hier dagen dat het buiten tot 38 graden werd en dan was het in mijn appartement met een mobiele airco ( op volle kracht) binnen een temperatuur of 28-30.. Dat is heel veel ook wetende dat de zomer ervoor zonder mobiele airco ik bij de buiten temperatuur makkelijk 10 tot 15 graden kon optellen.

Snachts daalde de temperatuur af en toe tot slechts 18-20 graden buiten en dan was het binnen nog bloedje warm. Mobiele airco aan tijdens de nacht en ik sliep als een zonnetje. Kan ook helpen dat ik makkelijk door geluid heen slaap.

Kijken we dan naar de centen:
Mobiele airco + afdichting = 950 euro, extra betaald op stroomrekening voor een zomer , ergens tussen de 250 euro en 300 euro. Was hij wel hele dagen achterelkaar aan (dag + nacht)

Splitunit + installatiekosten woonkamer = 2k+ en dan nog jaarlijks onderhoud van paar honderd euro. Oh en nog een VVE die lastig doet.
Jaarlijks onderhoud is onzin, dat is niet nodig. Dat doe je met je koelkast toch ook niet. Af en toe even de filters stofzuigen is genoeg (moet ook met mobiele airco lijkt me).

En tsja verder heb je gelijk. Split unit is (by far) de betere keuze want goedkoper (in verbruik), stiller, en effectiever.
Maar veel mensen zijn idd beperkt tot een mobiele airco. Als je de energierekening en het lawaai er voor over hebt, kan het de enige keuze zijn als je verkoeling wil. Persoonlijk zou ik dan eerder voor een goede ventilator gaan.

Split unit aankoop is duurder ja, maar uitgesmeerd over 10-15 jaar stelt dat ook niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MetalSonic schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:36:
Dat is ook wel heel warm, mag je van de VVE ook niks doen om schaduw te maken? Zonnescherm ofzo? (dat scheelt ook nog steeds met je mobiele airco dan zal die het koeler krijgen en/of verbruikt hij minder stroom).Ze kunnen toch niet het hele gebouw in 45 graden laten zitten? De bewoners zijn immers de VVE.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 11-06-2021 17:05 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-08 18:57
Marzman schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:04:
[...]

Dat is ook wel heel warm, mag je van de VVE ook niks doen om schaduw te maken? Zonnescherm ofzo? (dat scheelt ook nog steeds met je mobiele airco dan zal die het koeler krijgen en/of verbruikt hij minder stroom).Ze kunnen toch niet het hele gebouw in 45 graden laten zitten? De bewoners zijn immers de VVE.
Er zijn hier een paar in de flat die voor de woonkamer zon diagonaal oranje scherm hebben.

Ik zit op de bovenste laag onder een plat dak. De onderburen hebben het koeler ;). Aantal andere op mijn verdieping hebben ook een mobiele airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

Hee, dit ziet eruit als het programma van LG. Ik heb net een nieuwe mobiele LG gekocht, de PA11WS. Welke heb jij? Bevalt LG goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Cerberus_tm schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 03:58:
[...]

Hee, dit ziet eruit als het programma van LG. Ik heb net een nieuwe mobiele LG gekocht, de PA11WS. Welke heb jij? Bevalt LG goed?
Klopt, is LG. Ik heb de PC12SQ binnen-unit (dacht ik) en een 5KW buiten unit waar ik het type nummer niet van weet. Werkt prima!

(Is dus wel een split-unit, geen ervaring met mobiele units van LG)

[ Voor 8% gewijzigd door g1n0 op 12-06-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Uiteindelijk gaan wij voor een combinatie van screens en een split unit airco. Maar in mijn zoektocht kwam ik ook nog deze tegen:

1) 3M folie op raam via dasfolienkartel.de oid
2) https://suneclipse.nl/ screens met zuignappen, makkelijk zelf aan te brengen
3) mobiele airco unit met een raamafdichting (HOMEE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Jeroenneman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:06:
[...]

Je blijft een beetje in hetzelfde riedeltje hangen. Er is geen meerprijs, want je hebt niet aannemelijk gemaakt dat een rolluik daadwerkelijk langer meegaat (en hoeveel consumenten gaan zelf nieuwe lagers monteren, smeren en trekkoorden vervangen (en hoeveel kost zo'n leuk Somfy motortje?)). Vervolgens doe je alsof die meerprijs (die je niet hebt aangetoond) alleen wordt gerekend voor een gedeelte van de tijd.

Creatieve rekensommetjes, ze slaan alleen als een lul op een drumstel. 8)7
Wat is er niet waar aan mijn betoog dat mechanische producten doorgaans vele jaren meegaan? Bewijs is niet alleen een linkje? Maar prima, als jij denkt dat een airco even lang meegaat als een rolluik mag dat 8)7

Overigens ben JIJ degene die beweert dat een airco per euro beter koelt dus bewijs het maar. En je poging "zonwering koelt niet dus airco koelt beter" telt niet: als een huis zonder zonwering tot 38 graden opwarmt en met zonwering tot 28 zorgt zonwering dus voor 10 graden minder warmte. En dat is dus koeling

volgens google is de garantie op een airco 2 jaar en op rolluiken 5 jaar. Voldoende bewijs?

[ Voor 16% gewijzigd door Rrob op 12-06-2021 11:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Bij gebrek aan een rolluik op het dakkapel, heb ik dit verzonnen. Het is dubbelzijdig bubbeltjes folie met aan beide zijde een aluminium laagje, isolerende folie waarvan ik de naam vergeten ben.
Komt tzt een rolluik.

Van buiten naar binnen: horregaas en frame, folie, raam met triple glas.

Zal er geen thermische breuk ontstaan? Gaat dit goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jMU6-Ucsoq1yt8zxhHkDb_J2QI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvTpF9yOHIEwOljOjcIhjtPP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPVQCn9Cs60cMawM9BUn3fS2jtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojphQvMUX5IyB6Qch8EANb3W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JuYBArqjSdTw3LRnGvLO2tXep4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NjzvkKbEI7e0UiJJCqBurAM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Waarom zou er breuk ontstaan? Het zit toch aan de buitenkant van het glas?

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 11:53

JT

VETAK y0

Man man, ik snap dat er genoeg huizen zijn die niet genoeg koel gehouden kunnen worden met zonnewering maar ons huis is afgelopen zomer zonder enige zonnewering binnen nooit warmer geworden dan 27 graden :) Randje oncomfortabel imho maar if needed best te doen voor een paar dagen. Raad eens wat er gebeurt met zonnewering ;) Dan is er geen airco meer nodig. En dit is een projectwoning, niet een one-off vrijstaandhuis met allerlei bijzondere zaken. We hebben koeling via de warmtepomp; nog nooit gebruikt.

Toegegeven, energieverbruik van een airco wat ik hier lees is zeker lager dan ik dacht. Maar er zijn dus gewoon huizen waarmee je er prima komt met zonnewering. En daar heb ik dan nog een aantal andere voordelen bij ook en het is beter voor het milieu. Mooi dat je de stroom onttrekt aan je zonnepanelen, maar dat betekent wel dat er op dat moment bij 400w verbruik 400w minder groene energie het net op gaat; zolang we niet onze energiebehoefte kunnen vullen met 100% groene energie wordt er ergens in een kolen/gascentrale meer gestookt. Dus die vlieger gaat imho niet op. En dan nog de gebruikte chemicaliën.

Het hele verhaal van "zonnewering koelt niet", so what? Als je met zonnewering het lang genoeg koel kan houden tot er koeler weer aanbreekt waarbij je huis door natuurlijke omstandigheden wordt gekoeld dan is dat volstrekt irrelevant. Want er is dan geen probleem om op te lossen. En waarom zou je een oplossing (na zonnewering is dat airco imho) aanschaffen voor een probleem (teveel warmte) dat er niet meer is?

Moet wel zeggen, als onze warmteproblemen veel groter waren dan zou ik het om het verbruik niet laten. Als het dus het verschil maakt tussen groot discomfort of wel comfortabel leven voor meer dan 2 of 3 dagen per jaar. Onze ervaring is dat ons kind er niet beter van slaapt als het 26 graden is op de slaapkamer met alle gedoe van dien de volgende dag. En dan nog voor jezelf. Ik kan mij voorstellen dat het voor @Piet_Piraat7 misschien toch een airco wordt. Alleen zou ik zelf wel even improviseren met een aantal euro aan materiaal of zonnewering wellicht toch niet al voldoende biedt.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 14-06-2021 17:47 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:25
@JT ons huis is 100 jaar oud :) de uitbouw van de kinderkamer niet, maar die is ook niet bepaald goed geisoleerd. We wonen hier pas een half jaar maar er is nog genoeg te doen om het wooncomfort te verbeteren.

Kleine update trouwens, inmiddels de volgende zaken in gang gezet:

- Vanmiddag worden er windvaste screens ingemeten voor de ramen waar je naar buiten kan kijken
- Witte, UV-reflecterende bitumenverf is besteld om het dak te schilderen
- Vrijdag komt een airco installateur om een offerte op te stellen

Resteert alleen nog de blinde ramen (waar je niet doorheen kan kijken). Daar zoek ik naar de simpelste oplossing die er ook een beetje oké uit ziet. Twijfel tussen:

- Hout voor de ramen maken en wit schilderen
- Kalk tegen de ramen smeren zoals tuinders doen met hun kassen, kan na de zomer er weer af gespoeld worden
- Zonwerende raamfolie er op plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:03
sinds wij thuis werken is hier ook de discussie los gebarsten over koeling.

Liefst wilde ik vaste split unit airco met 2 binnen units (slaap en werkkamer), maar ja natuurlijk veel te laat in het seizoen.

Dus uit nood voor nu toch maar een mobiele airco aangeschaft.
En ik moet zeggen die doet wel wat hij belooft. Ik houd het mooi koel in de ruimte waar hij staat.

Dus nu de discussie of wij dit afdoende vinden of toch in het najaar een vaste laten aanleggen voor volgend jaar.
In mijn optiek zijn er de volgende nadelen aan beide oplossingen:

Vaste unit:
- hoge aanschaf kosten
- lelijke buitenunit en lawaai buiten (buren zitten redelijk dicht op ons)
- permanente wijziging aan je huis met gaten in de muren en leidingen/stroomdraden in zicht (of veel werk en kosten om te laten infrezen/afwerken).

Mobiele unit:
- hogere gebruikskosten
- lawaai binnen (alhoewel mij dit best meevalt, het klinkt als een ventilator op de middelste/hoogste stand)
- gedoe met raam afdichtingen, je doet de ramen waar die dingen in zitten lastig even gewoon open en dicht.

ook al had ik dit niet gedacht....ik neig nu toch om het voorlopig bij een mobiele unit te laten. Na alle horror verhalen die ik hierover gehoord heb valt de praktijk mij 100% mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:44:
Alles met doeken en rolluiken vertraagt alleen de opwarming. Uiteindelijk wordt het dan alsnog gewoon heet.

Dat is geen koeling, maar remmen van de opwarming.

Airco verplaatst daadwerkelijk de warmte en lost dus het probleem op.

Combinatie is natuurlijk het beste.
Dat valt echt wel mee, wij hebben 3 kamers, allemaal op de zon. 1 met een rolluik en 2 niet.

De kamer met rolluik blijft het structureel koeler. Het directe zonlicht houd je buiten, dat scheelt zo enorm veel.

In de andere kamers hebben we verduisterende rolgordijnen, die al het licht buiten houden.
Je merkt dat de rolgordijnen net zo warm worden als een verwarming.

Het verschil is, die hitte door de zon houd je direct buiten met rolluiken.

Dan rest alleen nog de buiten temperatuur, die is in de nacht prima aangenaam. Wij zetten in de nacht dus ramen open en overdag rolluik omlaag en ramen dicht.

Airco zal uiteraard werken, maar toch ook tijdelijk, als je hem weer uitzet, daarnaast maakt het herrie en kost het aardig wat stroom. Om het nog maar niet op over een lelijke buiten unit te hebben. Leuk al hij op een garage of aanbouw kan, maar aan de muur toch geen gezicht?

Ik ga hier eerst rolluiken proberen voor ik maar een airco in overweging zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

renedr schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:00:
[...]
Airco zal uiteraard werken, maar toch ook tijdelijk, als je hem weer uitzet, daarnaast maakt het herrie en kost het aardig wat stroom. Om het nog maar niet op over een lelijke buiten unit te hebben. Leuk al hij op een garage of aanbouw kan, maar aan de muur toch geen gezicht?
Ook tijdelijk ja, maar je zorgt natuurlijk wel dat je hem aan hebt als je aanwezig bent ;-) dus dat is juist perfect. Airco's maken tegenwoordig geen herrie meer en gebruiken vrijwel geen stroom meer. Zoals eerder gezegd. Voor een hele zomer koelen kun je 25-50 euro kwijt zijn. Er zijn ook mensen die 24/7 koelen, dan is de rekening wel wat hoger, in mijn ogen is dat ook onnodig.
Ik ga hier eerst rolluiken proberen voor ik maar een airco in overweging zou nemen.
Als alternatief voor de airco is dat een prima idee. Maar het zou wel jammer zijn als je uiteindleijk alsnog een airco neemt, want dan had je de rolluiken beter niet kunnen kopen.
breagor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:39:
ook al had ik dit niet gedacht....ik neig nu toch om het voorlopig bij een mobiele unit te laten. Na alle horror verhalen die ik hierover gehoord heb valt de praktijk mij 100% mee.
Goh dat hoor je niet vaak! Welke unit is dat? Zou het misschien nog anders worden als het straks echt heet is? Momenteel zijn de huizen nog aan het opwarmen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 15-06-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
de Peer schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:42:
[...]

Ook tijdelijk ja, maar je zorgt natuurlijk wel dat je hem aan hebt als je aanwezig bent ;-) dus dat is juist perfect. Airco's maken tegenwoordig geen herrie meer en gebruiken vrijwel geen stroom meer. Zoals eerder gezegd. Voor een hele zomer koelen kun je 25-50 euro kwijt zijn. Er zijn ook mensen die 24/7 koelen, dan is de rekening wel wat hoger, in mijn ogen is dat ook onnodig.

[...]

Als alternatief voor de airco is dat een prima idee. Maar het zou wel jammer zijn als je uiteindleijk alsnog een airco neemt, want dan had je de rolluiken beter niet kunnen kopen.

[...]

Goh dat hoor je niet vaak! Welke unit is dat? Zou het misschien nog anders worden als het straks echt heet is? Momenteel zijn de huizen nog aan het opwarmen.
Tuurlijk wel, als je gaat dwijlen is het ook altijd nuttig om de kraan dichter te draaien.

Rolluik maakt sowieso meerdere graden verschil en een airco zal veel minder hard hoeven werken met rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

renedr schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:00:
[...]

Tuurlijk wel, als je gaat dwijlen is het ook altijd nuttig om de kraan dichter te draaien.

Rolluik maakt sowieso meerdere graden verschil en een airco zal veel minder hard hoeven werken met rolluiken.
En als er uit die kraan een paar druppels per uur komen?

Daar gaan we weer.
Als je al een airco hebt, kan het kostentechnisch niet uit om aanvullend een rolluik te kopen. Dat is omdat koelen met airco zo spotgoedkoop is.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 15-06-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

de Peer schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:05:
[...]

En als er uit die kraan een paar druppels per uur komen?

Daar gaan we weer.
Als je al een airco hebt, kan het kostentechnisch niet uit om aanvullend een rolluik te kopen. Dat is omdat koelen met airco zo spotgoedkoop is.
Wat ik dan wel vaak merk in de auto of kantoorruimten met grote glazen oppervlakken: de airco doet weinig tegen de directe stralingswarmte.

Je kunt de airco aanzetten, maar als je echt in de zon zit, dan is het nog steeds niet echt prettig werken. Of je arm wordt alsnog warm, terwijl je voeten koud worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jeroenneman schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:11:
[...]

Wat ik dan wel vaak merk in de auto of kantoorruimten met grote glazen oppervlakken: de airco doet weinig tegen de directe stralingswarmte.

Je kunt de airco aanzetten, maar als je echt in de zon zit, dan is het nog steeds niet echt prettig werken. Of je arm wordt alsnog warm, terwijl je voeten koud worden.
Dat is wel zo ja. Je zult niet in zweten uitbreken, maar die warmte blijf je voelen inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
breagor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:39:
sinds wij thuis werken is hier ook de discussie los gebarsten over koeling.

Liefst wilde ik vaste split unit airco met 2 binnen units (slaap en werkkamer), maar ja natuurlijk veel te laat in het seizoen.

Dus uit nood voor nu toch maar een mobiele airco aangeschaft.
En ik moet zeggen die doet wel wat hij belooft. Ik houd het mooi koel in de ruimte waar hij staat.

Dus nu de discussie of wij dit afdoende vinden of toch in het najaar een vaste laten aanleggen voor volgend jaar.
In mijn optiek zijn er de volgende nadelen aan beide oplossingen:

Vaste unit:
- hoge aanschaf kosten
- lelijke buitenunit en lawaai buiten (buren zitten redelijk dicht op ons)
- permanente wijziging aan je huis met gaten in de muren en leidingen/stroomdraden in zicht (of veel werk en kosten om te laten infrezen/afwerken).

Mobiele unit:
- hogere gebruikskosten
- lawaai binnen (alhoewel mij dit best meevalt, het klinkt als een ventilator op de middelste/hoogste stand)
- gedoe met raam afdichtingen, je doet de ramen waar die dingen in zitten lastig even gewoon open en dicht.

Alleen groen is het niet echt, hoop verstoken om die ruimte een beetje koeler te krijgen tegenover een airco die met 2 vingers in zijn neus die ruimte strak op 20 houdt. Daarnaast kan je met de airco ook nog verwarmen, waardoor je weer minder gas verbruikt.

Dus ik snap wel waar je op uit komt, alleen jij maakt een horrorverhaal van een vaste lucht/lucht warmtepomp, zoals herrie en lelijke units etc etc... eigenlijk heb je al een keuze gemaakt en probeer je deze recht te praten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:12
[...]
.. lelijke buiten unit ..
[...]
Rolluiken zijn toch minstens net zo lelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jeroenneman schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:11:
[...]

Daar heb ik ook last van, de zon schijnt enorm op mijn linker kant in mijn kantoortje. Echter is dit heel eenvoudig op te lossen met gordijnen aan de binnenkant. Zo trek ik het rolgordijn tot halverwege het raam omlaag waardoor ik uit de zon zit. En zo'n gordijn aan de binnenkant is veel eenvoudiger zelf te bevestigen en vaak een stuk goedkoper en vaak heb je ze toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:39

ikt

Oef, morgen eens dat spul voor autorruiten aan het raam plakken, kijken of die helse 29c niet de binnenkant van mn kantoortje bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
de Peer schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:42:
[...]

[...]

idd het is nog niet echt heet geweest, dat kan de mening nog veranderen, maar hij houdt nu nog de ruimte netjes op 20 graden....
We hebben de LG PA11WS in gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ikt schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:06:
Oef, morgen eens dat spul voor autorruiten aan het raam plakken, kijken of die helse 29c niet de binnenkant van mn kantoortje bereikt.
Pas daar wel mee op, de verkeerde folie plakken op een ruit kan tot breuken leiden.
renedr schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:00:
[...]

Mijn verbruik gisteren met de airco was 7,1kWh om de gehele woning te koelen, twee verdiepingen van elk ~60m2 met een open trap naar een niet gekoelde derde verdieping. Zelfs al zou dat verbruik verdubbelen door de afwezigheid van zonwering dan heb je het alsnog over 3 euro aan stroom per dag, dat is 90 euro voor een maand. Rolluiken en zonneschermen zijn zo prijzig dat je een terugverdientijd van heel wat jaren hebt.

Ik zal absoluut niet ontkennen dat rolluiken en zonneschermen helpen, ik heb ze zelf ook voor de ramen. Het houd de temperatuur zeker een paar graden lager maar je merkt wel dat het effect verminderd als het meerdere dagen achter elkaar heet is, dan komt er door de muren en het dak veel te veel warmte binnen en is de airco echt nodig.

Als ze niet met met huis mee kwamen had ik ze niet zelf aangeschaft, dan de airco wat harder laten werken, dat is economisch gezien rendabeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
Vorkie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Alleen groen is het niet echt, hoop verstoken om die ruimte een beetje koeler te krijgen tegenover een airco die met 2 vingers in zijn neus die ruimte strak op 20 houdt. Daarnaast kan je met de airco ook nog verwarmen, waardoor je weer minder gas verbruikt.

Dus ik snap wel waar je op uit komt, alleen jij maakt een horrorverhaal van een vaste lucht/lucht warmtepomp, zoals herrie en lelijke units etc etc... eigenlijk heb je al een keuze gemaakt en probeer je deze recht te praten :P
Ik maak helemaal geen horror verhalen....ik ben juist al een tijd aan het lobbyen bij de vrouw voor een vaste airco..voornamelijk omdat ik overal lees dat mobiele airco;'s niet goed zouden werken.

Nu bij het thuis werken wilde vrouw pas om naar een airco, maar ja nu zijn we te laat voor dit seizoen.
En in de praktijk valt een mobiele mij echt 100% mee......

Wij hebben al een warmte pomp buiten hangen, maar het blijft nog steeds een nadeel van een vaste boven een mobiele airco...daarom staat het aanzicht/het extra geluid buiten wel in de lijst van nadelen. Hoe zwaar dat voor iedereen weegt is aan een ieder.
Net als de rest van het lijstje.....

En misschien niet politiek correct: maar ik ben ook wel een beetje klaar met de milieu lobby....dus of iets groen is of niet vind ik eigenlijk niet zo belangrijk.....there I said it... :o

voor wbt de rolluiken: zitten jullie dan de hele dag met verduisterde ramen, of mis ik iets? dat lijkt me toch wel een significant nadeel van rolluiken...een stuk minder daglicht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 11:09

ericplan

5180 Wp PV

Waarom moet alles per se een acceptabele terugverdientijd hebben of economisch rendabel zijn? Stel je jezelf die vraag ook als je een nieuwe flatscreenTV koopt?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Heb je wel eens onderzocht wat de kosten zijn van het gebruik van een Airco? Hedendaagse units zijn een stuk zuiniger dan vroeger.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
breagor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:22:
[...]

Ik maak helemaal geen horror verhalen....ik ben juist al een tijd aan het lobbyen bij de vrouw voor een vaste airco..voornamelijk omdat ik overal lees dat mobiele airco;'s niet goed zouden werken.

Nu bij het thuis werken wilde vrouw pas om naar een airco, maar ja nu zijn we te laat voor dit seizoen.
En in de praktijk valt een mobiele mij echt 100% mee......

Wij hebben al een warmte pomp buiten hangen, maar het blijft nog steeds een nadeel van een vaste boven een mobiele airco...daarom staat het aanzicht/het extra geluid buiten wel in de lijst van nadelen. Hoe zwaar dat voor iedereen weegt is aan een ieder.
Net als de rest van het lijstje.....

En misschien niet politiek correct: maar ik ben ook wel een beetje klaar met de milieu lobby....dus of iets groen is of niet vind ik eigenlijk niet zo belangrijk.....there I said it... :o

voor wbt de rolluiken: zitten jullie dan de hele dag met verduisterde ramen, of mis ik iets? dat lijkt me toch wel een significant nadeel van rolluiken...een stuk minder daglicht...
Als je al een warmtepomp bent moet je straks niet schikken van je eindafrekening als je nu mobiele airco's aan hebt staan. Daarnaast zal die warmtepomp wel lucht/water zijn voor de verwarming e/o warm water? Met de juiste unit kan je ook koelen en dan verklaard het misschien waarom je mobiele zo goed werkt?

en groene lobby, er zit ook een voordeel op dit moment en dat is juist je portemonnee, luxe kost geld, maar onnodig geld verliezen aan die luxe is zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ericplan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:22:
Waarom moet alles per se een acceptabele terugverdientijd hebben of economisch rendabel zijn? Stel je jezelf die vraag ook als je een nieuwe flatscreenTV koopt?
Eigenlijk wel ja. Als in: heb ik de oude wel helemaal 'opgemaakt' tot hij daadwerkelijk mankementen heeft? Hoe veel bespaar ik als ik nog 2 jaar op deze oude blijf doorkijken?
En dan bij de aanschaf: heb ik optimale prijs/kwaliteit verhouding of betaal ik relatief veel voor marketing of een onnodige extra functie? Kan ik beter 1 jaar wachten totdat de prijs op zijn minimum is?
Uiteraard blijft het in dat geval consumeren.

Op het moment dat je het een met het ander gaat vervangen is het toch niet gek om dat ook vanuit het financiële oogpunt te benaderen. Of dat vervolgens ook het leidende argument is, moet iedereen voor zichzelf bepalen. Vaak betekent financieel voordeel ook minder milieu-impact, wat het nog aantrekkelijker maakt.

En in het geval van een airco kan het daadwerkelijk geld opleveren als je dan ook van het gas stapt door er mee te gaan verwarmen.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 15-06-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
Vorkie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Als je al een warmtepomp bent moet je straks niet schikken van je eindafrekening als je nu mobiele airco's aan hebt staan. Daarnaast zal die warmtepomp wel lucht/water zijn voor de verwarming e/o warm water? Met de juiste unit kan je ook koelen en dan verklaard het misschien waarom je mobiele zo goed werkt?

en groene lobby, er zit ook een voordeel op dit moment en dat is juist je portemonnee, luxe kost geld, maar onnodig geld verliezen aan die luxe is zonde.
we kunnen idd ook koelen met de warmtepomp...maar dat werkt echt super slecht (zal wel aan de unit liggen want in onze vorige woning hadden we het ook en daar werkte het wel OK)...dat hebben we hier vorig jaar een 1/2 seizoen geprobeerd.....no joy..

ach heb nu een energie rekening van 40 euro/maand, dus wat extra lig ik niet wakker van....(vorige woning was nl 240 euro ivm zo'n energie monopolist)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 02-08 20:33
Ik heb deze winter een lucht/water warmtepomp geïnstalleerd voor verwarming en koeling (hele verhaal hier te lezen) die qua aanschaf netto €800 was. Kwam nog wel installatie van één dag bij. SWW nog via cvketel.

Hele huis vloerverwarming en bijna overal screens. Koelen werk hiermee erg goed en ik ben blij geen binnenunits te zien en geen extra leidingwerk binnen te hebben. Koel effect blijft ook lang hangen omdat de vloeren zelf overal goed koel worden en blijven. Je moet het dus wel plannen want het is niet zoals met een airco die je half uur voor slapen aan zet.

Ben wel erg benieuwd hoe het gaat met klamme echt hete weken, gaan we zien. Verschil met eerdere jaren is groot.

Screens helpen goed tegen opwarmen maar uiteindelijk werd het binnen erg warm vorig jaar...

[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 15-06-2021 11:50 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 07:49
Interessant topic! :)

Mijn appartement heeft alleen glas op het westen (super geisoleerde shit, dus praktisch plantenkas in de middag/avond), op 3 hoog met een plat dak :P het wordt echt ontiegelijk heet bij ons.
Het is huur, wat de mogelijkheden tot serieuze oplossingen enorm beperkt.

Ik heb gisteravond nog maar eens een mail gestuurd aan onze nieuwe verhuurder (nieuwe investeringsmaatschappij heeft het pand overgenomen) of zij wellicht wél screens willen plaatsen voor de 2 balkondeuren (=2.30x90 aan glasoppervlak) :P

We mogen niet boren in de buitenmuur, dus ik heb gisteravond iets uitgedacht met klemmen, om er zo toch nog een zonnedoek voor te monteren. Het zonlicht op de woonkamer is namelijk een belangrijke veroorzaker, vermoed ik.

Een ander probleem zit in het luchtzuiveringssysteem, wat lucht van het donkere zwarte dak haalt. Hierdoor wordt er warme lucht in het appartement gepompt. De onderhoudsmonteur gaf aan dat het eigenlijk niet is toegestaan deze uit te schakelen, maar dat hij dit op warme dagen misschien zelf toch zou doen 8)7

Heeft iemand ervaring met een luchtfilteringssysteem wat niet kan koelen, toch zo te modificeren dat het wel kan koelen? :+

Een split unit en/of warmtepomp monteren is jammer genoeg geen optie.
Ondanks alle horrorverhalen over mobiele airco's ben ik enorm tevreden over onze unit. Ding is vrij lelijk gemonteerd met een enorme plaat in een open raam (andere montage opties waren er niet...) maar dit werkt prima: in de slaapkamer is het prima uit te houden als 'ie aan staat. Energieverbruik in de zomer is wel 2 tot 2,5x zo hoog als in de winter _O-

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Richh schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:53:
Interessant topic! :)

Mijn appartement heeft alleen glas op het westen (super geisoleerde shit, dus praktisch plantenkas in de middag/avond), op 3 hoog met een plat dak :P het wordt echt ontiegelijk heet bij ons.
Het is huur, wat de mogelijkheden tot serieuze oplossingen enorm beperkt.

Ik heb gisteravond nog maar eens een mail gestuurd aan onze nieuwe verhuurder (nieuwe investeringsmaatschappij heeft het pand overgenomen) of zij wellicht wél screens willen plaatsen voor de 2 balkondeuren (=2.30x90 aan glasoppervlak) :P

We mogen niet boren in de buitenmuur, dus ik heb gisteravond iets uitgedacht met klemmen, om er zo toch nog een zonnedoek voor te monteren. Het zonlicht op de woonkamer is namelijk een belangrijke veroorzaker, vermoed ik.

Een ander probleem zit in het luchtzuiveringssysteem, wat lucht van het donkere zwarte dak haalt. Hierdoor wordt er warme lucht in het appartement gepompt. De onderhoudsmonteur gaf aan dat het eigenlijk niet is toegestaan deze uit te schakelen, maar dat hij dit op warme dagen misschien zelf toch zou doen 8)7

Heeft iemand ervaring met een luchtfilteringssysteem wat niet kan koelen, toch zo te modificeren dat het wel kan koelen? :+

Ondanks alle horrorverhalen over mobiele airco's ben ik enorm tevreden over onze unit. Ding is vrij lelijk gemonteerd met een enorme plaat in een open raam (andere montage opties waren er niet...) maar dit werkt prima: in de slaapkamer is het prima uit te houden als 'ie aan staat. Energieverbruik in de zomer is wel 2 tot 2,5x zo hoog als in de winter _O-
Een foto zou dit zoveel duidelijker maken ;)

Overigens is een deur blinderen typisch simpel: een doek met 4 elastieken in de hoeken, etc.

Wat ik bij dit soort situaties nog wel eens had willen proberen is een monoblock airco in de deuropening zetten maar dan verrijdbaar. Had het eens willen doen in m'n huis maar kon geen geschikt monoblock scoren. Tegenwoordig heb je dat Innova spul (zie topic) wat je op een verrijdbare stellage zou kunnen monteren, framepje erbij voor de rest van de deur/raam en je bent in de hete weken het mannetje.

Wat betreft je luchtzuivering: meet het CO2 gehalte in je woning en ga sturen op basis van CO2 en temperatuurverschil binnen en buiten. Doe ik met mijn mechanische ventilatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 15-06-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 15-07 16:04
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Is er een manier om achter te komen of het platte dak stevig genoeg is om zonnenpanelen op te leggen? Ik belde net met een leverancier, die vroeg of ik er op kon staan. Geen idee, niet geprobeerd. Hij zegt dat dat de vuistregel is, maar er moet toch een manier zijn om achter te komen zonder dat ik op het dak klim (hoop ik)
Ik zou een andere leverancier zoeken. Erop kunnen staan (70-120kg) is iets anders dan continu een enorm gewicht aan beton op je dak leggen zodat je panelen niet bij de eerste de beste storm wegwaaien. (Tenzij de panelen aan de dakconstructie vastgezet kunnen worden, maar dat verwacht ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Rukapul schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Een foto zou dit zoveel duidelijker maken ;)
Haha :P Ik wil wel een foto maken, maar ik zit dus op kantoor omdat thuiswerken met deze temperaturen geen pretje is :+
Overigens is een deur blinderen typisch simpel: een doek met 4 elastieken in de hoeken, etc.
Yep. Probleem is dat er geen montageplek is voor de elastieken boven, en ik van de verhuurder vooral niet mag boren. Althans, wellicht snapt deze verhuurder de noodzaak wel, vandaar de mail :+
Wat ik bij dit soort situaties nog wel eens had willen proberen is een monoblock airco in de deuropening zetten maar dan verrijdbaar. Had het eens willen doen in m'n huis maar kon geen geschikt monoblock scoren. Tegenwoordig heb je dat Innova spul (zie topic) wat je op een verrijdbare stellage zou kunnen monteren, framepje erbij voor de rest van de deur/raam en je bent in de hete weken het mannetje.
Dat is super interessant! Denk dat je dit topic bedoelt? Innova 2.0 monoblock airco
Ga ik later vandaag nog eens doornemen d:)b
Wat betreft je luchtzuivering: meet het CO2 gehalte in je woning en ga sturen op basis van CO2 en temperatuurverschil binnen en buiten. Doe ik met mijn mechanische ventilatie.
Volgens mij kan ik weinig sturen... ja hij kan langzaam, middel en hard blazen :+
Het is een Zehnder ComfoAir E300. Als je life hacks kent om daar wat mee te doen, dat zou top zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Richh schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:31:
[...]

Haha :P Ik wil wel een foto maken, maar ik zit dus op kantoor omdat thuiswerken met deze temperaturen geen pretje is :+
21.7 op mijn zolder dankzij de airco :+
Yep. Probleem is dat er geen montageplek is voor de elastieken boven, en ik van de verhuurder vooral niet mag boren. Althans, wellicht snapt deze verhuurder de noodzaak wel, vandaar de mail :+
Die elastieken/touwtjes hangje gewoon om de deur en vervolgens doe je deze dicht.
Dat is super interessant! Denk dat je dit topic bedoelt? Innova 2.0 monoblock airco
Ga ik later vandaag nog eens doornemen d:)b
Yup. En dan McGyver style.
Volgens mij kan ik weinig sturen... ja hij kan langzaam, middel en hard blazen :+
Perfect. Mijn eco-fan doet dat ook en onderschat niet het effect van weinig vs veel uitgedrukt in m3/uur lucht dat verplaatst wordt.
Het is een Zehnder ComfoAir E300. Als je life hacks kent om daar wat mee te doen, dat zou top zijn :)
Kwestie van zoeken naar opties om te automatiseren. De unit wordt verkocht met een RF afstandsbediening wat vaak een goede start is (een driestanden schakelaar valt ook nog wel te modden). Voor de combinatie apparaat + 'mqtt' levert startpunten op. In jouw geval bv https://github.com/air-ii...dge/blob/master/README.md .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:26
Ik heb 3 jaar geleden bij al onze ramen op het westen raamfolie laten plaatsen.

Dit is 3M Prestige 70 raamfolie, is geplaatst aan de buitenzijde van de ramen. Onze ramen zijn verder van grond tot aan plafond en vrijwel over de hele lengte. Kwam dus flink wat zonwarmte naar binnen.

Door de opbouw van de folie laat deze bij lage zonstand (winter) wel warmte door, bij een hoge zonstand word er meer tegengehouden.

Als je het niet weet zie je het niet zitten, er is ook geen verschil in lichtinval. De folies van 3M die meer warmte reflecteren (getal onder de 70) daarvan ga je wel zien dat er folie voor je ramen zit.

Ook van buitenaf zie je de folie niet zitten.

Ik heb hiervoor gekozen ipv screens om de volgende redenen:
*Goedkoper, ik kon nu zowel boven als beneden de folie laten plaatsen. Voor hetzelfde geld kon ik alleen beneden screens doen.
*Ziet er beter uit, je ziet het namelijk niet zitten.
*Geen invloed op je lichtinval naar binnen
*Geen invloed op je zicht naar buiten
*Wind/regen heeft geen invloed op de werking

Dan nu mijn ervaringen na 3 jaar. Werkt het? Ja het werkt...nu is zomer op zomer natuurlijk moeilijk vergelijken maar ik merk duidelijk in de hete periodes de afgelopen 3 jaar dat het huis een stuk langzamer opwarmt dan eerst. Ik kan nu het kantoor boven op 24 graden houden, waar het eerder richting de 26-27 graden ging. Werkhok naast mijn kantoortje (beide op het westen) is het nu 23gr...deze werd vroeger ook makkelijk 27 graden. Beneden is het 23gr.

Wij wonen in een stadswoning, gebouwd in 2011. Goed geïsoleerd en ik kan bvb beneden geen ramen openzetten.

Ik heb ze laten plaatsen door ReVisi, van te voren is er iemand langsgekomen om het glas te meten en te kijken of het geschikt is voor deze folie. Er word na plaatsing een certificaat gegeven en je hebt vervolgens 10 jaar, dacht ik, garantie op bvb breuken in het glas veroorzaakt door de folie.

Het zijn verder vooral kantoren die veel gebruik maken van deze folie, of bvb de Prestige 40, gezien bedrijven vaak de investering weer terugverdienen. Ze hoeven de airco namelijk minder hard/vaak aan te zetten. Bij consumenten zie je dat er minder snel gekozen word voor een folie.

Ik ben er dus tevreden mee! Het doet, voor mijn gevoel, wat het moet doen. Het was echter niet goedkoop...er is hier 21m2 aan folie geplaatst...als de prijzen niet zijn veranderd dan zou de prijs overeenkomen met 10m2 (3-4 grote ramen?) screens plaatsen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ericplan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:22:
Irrelevante vergelijking.

Waar het hier om gaat is het installeren van zonwering in combinatie met een airco om energie te besparen. Dat is een maatregel die je doorgaans vooral neemt om te besparen op energieverbruik en vanuit dat oogpunt is dus enkel de terugverdientijd relevant. Doe je het om hinderlijke instraling te verminderen dan is terugverdientijd een stuk minder relevant en gaan andere belangen meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:39

ikt

Tsurany schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Pas daar wel mee op, de verkeerde folie plakken op een ruit kan tot breuken leiden.
Och geen folie, gewoon een anti-ijs deken achter het raam stoppen, hopen dat dat iets oplevert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik herinner mij nog van heel lang geleden (15 jaar ofzo) dat ik op een kantoor werkte met hele grote en hoge ramen, makkelijk 5 meter hoog en 20 meter in lengte, en daar stond de hele dag de zon op te branden. Niet uit te houden natuurlijk, de gemeten temperatuur rond de 30 graden en de gevoelstemperatuur ver daarboven, totdat er folie op werd geplakt. Het was opeens gewoon aangenaam. Meetbaar volgens mij iets van 22 tot 24 graden en de gevoelstemperatuur bleef ook binnen de perken.

Zit het nu ook voor thuis te overwegen. Ik heb een raampartij van 2.20m bij 8m op het westen. Maarja, een huurwoning he. Ik wil hier ook zsm weg maar zit hier nog wel minimaal een jaar. Waarom niet...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-08 17:53

ScreamGT

joejoe

Ik heb 2 grote kantelramen, standaard dubbelglas. In de winter komt er behoorlijke kou vanaf, zomer worden deze bloedheet.

Heb sinds twee weken via Amazon een zonwerend doek (soortgelijk voor oa je autoruit) gekocht, met zuignappen welke een kartelmoer hebben. Alles op maat gesneden, zuignapjes met moertjes op het doek bevestigd en deze aan de buitenkant van het raam geplaatst.

Voorheen: 28,5c
Na plaatsen doek: 25c

En dit na een aantal dagen volle zon. Prima winst wat mij betreft! En dat voor nog geen 25 euro :’)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:23
Wij hebben dit voorjaar zowel een airco als een screen laten plaatsen bij een studeerkamer aan de zuidkant, waar het met gemak 5 graden warmer werd dan elders in huis. Ook een beetje om uit te proberen, omdat we niet goed wisten wat we konden verwachten. Achteraf gezien is vooral de combinatie ideaal gebleken. Het screen houdt veel meer warmte tegen dan ik verwacht had en is op zichzelf al voldoende om ervoor te zorgen dat de kamer niet bovenmatig opwarmt. De airco hoeft bijgevolg veel minder hard te werken om de temperatuur stabiel te houden en staat nu gewoon de hele dag op een lage stand te pruttelen.

Als ik moest kiezen zou ik denk ik wel eerder voor zonwering dan voor airco gaan. Plaatsing van de airco was nog best een puzzel en een aanwinst voor het interieur vind ik het nog steeds niet. Daarnaast heb ik minder last van de temperatuur op zich, maar vooral van de temperatuurwisselingen en daarvoor vind ik zonwering toch wat comfortabeler dan een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
Tsurany schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:18:
[...]

[...]

Mijn verbruik gisteren met de airco was 7,1kWh om de gehele woning te koelen, twee verdiepingen van elk ~60m2 met een open trap naar een niet gekoelde derde verdieping. Zelfs al zou dat verbruik verdubbelen door de afwezigheid van zonwering dan heb je het alsnog over 3 euro aan stroom per dag, dat is 90 euro voor een maand. Rolluiken en zonneschermen zijn zo prijzig dat je een terugverdientijd van heel wat jaren hebt.

Ik zal absoluut niet ontkennen dat rolluiken en zonneschermen helpen, ik heb ze zelf ook voor de ramen. Het houd de temperatuur zeker een paar graden lager maar je merkt wel dat het effect verminderd als het meerdere dagen achter elkaar heet is, dan komt er door de muren en het dak veel te veel warmte binnen en is de airco echt nodig.

Als ze niet met met huis mee kwamen had ik ze niet zelf aangeschaft, dan de airco wat harder laten werken, dat is economisch gezien rendabeler.
Als 7,1 kWh het “spotgoedkoop” uit dit topic is, dan ga ik verder maar niet in discussie, mijn hele huishouden inclusief droger doet gemiddeld minder dan 7,1 kWh per dag. Dus met airco verdubbel je die dagen even je verbruik.

Rolluiken hebben daarnaast een ander voordeel, wij hebben het rolluik niet voor de warmte gekocht initieel. Maar om het donker te maken overdag in een babykamer. Pas daarna merkte we de enorme winst in warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

renedr schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:39:
[...]

Als 7,1 kWh het “spotgoedkoop” uit dit topic is, dan ga ik verder maar niet in discussie, mijn hele huishouden inclusief droger doet gemiddeld minder dan 7,1 kWh per dag. Dus met airco verdubbel je die dagen even je verbruik.
Ik vind 7,1kWh spotgoedkoop op een warmte dag waarbij we twee verdiepingen, in totaal 120m2, koel houden de gehele dag lang. Dat kost je dus ongeveer anderhalve euro als je naar de inkoopprijs kijkt. Beperk je dit tot een enkele verdieping of enkel een kantoorruimte dan zal het heel wat voordeliger zijn.

Dat het je energieverbruik verdubbeld is weinig relevant lijkt me, het gaat om het totale verbruik en dat is naar mijn idee een schijntje. Bovendien hebben mijn zonnepanelen gisteren 45,7kWh opgewerkt dus dat ik dan een derde daarvan zelf direct gebruik voor mijn airco en de rest van het huis vind ik geen enkel probleem.
Rolluiken hebben daarnaast een ander voordeel, wij hebben het rolluik niet voor de warmte gekocht initieel. Maar om het donker te maken overdag in een babykamer. Pas daarna merkte we de enorme winst in warmte.
Er zijn natuurlijk genoeg andere voordelen te bedenken en dan kan het zeker het geld waard zijn. Echter kijk je puur vanuit energie besparen dan is het weinig rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedr
Noshi schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:24:
[...]

Rolluiken zijn toch minstens net zo lelijk?
Ik vind van niet, maar goed zoveel mensen zoveel meningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:53:
...
Welke mobiele airco heb je? Ik heb net de LG PA11WS gekocht. Wel duur, maar kwam overal als beste uit testen. Tot nu toe nog niet echt hoeven gebruiken, maar lijkt voorlopig goed te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
breagor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:10:
[...]

idd het is nog niet echt heet geweest, dat kan de mening nog veranderen, maar hij houdt nu nog de ruimte netjes op 20 graden....
We hebben de LG PA11WS in gebruik
Die heb ik ook net gekocht. Was de enige met een inverter die nog enigszins betaalbaar was, en kwam goed uit testen. Maar wel nog steeds een heel duur ding, helaas. Heb hem nog niet echt hoeven te gebruiken, maar eerste indruk is goed, ook qua lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Vistajevski schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:27:
Wij hebben dit voorjaar zowel een airco als een screen laten plaatsen bij een studeerkamer aan de zuidkant, waar het met gemak 5 graden warmer werd dan elders in huis. Ook een beetje om uit te proberen, omdat we niet goed wisten wat we konden verwachten. Achteraf gezien is vooral de combinatie ideaal gebleken. Het screen houdt veel meer warmte tegen dan ik verwacht had en is op zichzelf al voldoende om ervoor te zorgen dat de kamer niet bovenmatig opwarmt. De airco hoeft bijgevolg veel minder hard te werken om de temperatuur stabiel te houden en staat nu gewoon de hele dag op een lage stand te pruttelen.

Als ik moest kiezen zou ik denk ik wel eerder voor zonwering dan voor airco gaan. Plaatsing van de airco was nog best een puzzel en een aanwinst voor het interieur vind ik het nog steeds niet. Daarnaast heb ik minder last van de temperatuur op zich, maar vooral van de temperatuurwisselingen en daarvoor vind ik zonwering toch wat comfortabeler dan een airco.
Hier paar jaar geleden op alle ramen waar de zon op staat screens laten plaatsen, als gevolg daarvan is het met het warme weer, zoals nu de laatste dagen zo’n 7 á 10° kouder binnen.
Alleen als de temperatuur langer dan een paar dagen 30° of meer is en de nachttemperatuur ook hoog is, dan wordt het verschil wel stuk minder.
Daarom gaan we maar eens kijken naar een airco voor die paar hete dagen, kunnen we dan ook mee verwarmen en van het gas af.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Cerberus_tm schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:02:
[...]

Welke mobiele airco heb je? Ik heb net de LG PA11WS gekocht. Wel duur, maar kwam overal als beste uit testen. Tot nu toe nog niet echt hoeven gebruiken, maar lijkt voorlopig goed te werken.
Mijn Whirlpool PACW212HP begint aan zijn derde jaar :)

Volgens mij delen veel airco's componenten. De goedkoopste units zijn volgens mij van binnen praktisch hetzelfde.
Wij hebben beide een airco met het uitblaas gedeelte aan de bovenkant, volgens mij zijn die modellen een stuk beter dan de "nu 199 euro bij de bouwmarkt" modellen.

Wat me overigens aan deze geniale tweakblog doet denken :P Mijn Crash: De Bult Vuilnis die heet Mobiele Airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:02:
[...]

Mijn Whirlpool PACW212HP begint aan zijn derde jaar :)

Volgens mij delen veel airco's componenten. De goedkoopste units zijn volgens mij van binnen praktisch hetzelfde.
Wij hebben beide een airco met het uitblaas gedeelte aan de bovenkant, volgens mij zijn die modellen een stuk beter dan de "nu 199 euro bij de bouwmarkt" modellen.

Wat me overigens aan deze geniale tweakblog doet denken :P Mijn Crash: De Bult Vuilnis die heet Mobiele Airco's
Da's mooi. Kan me voorstellen dat die heel goedkope een stuk minder goed zijn. Uitblazen aan de zijkant snap ik inderdaad niet goed: dan kan de koude lucht zich toch niet goed over de hele kamer verspreiden?

Dat weblog had ik ook al gelezen, inderdaad vrij erg wat er gebeurt met die dingen. Toch zijn er ook wel mensen die redelijk tevreden zijn met een goedkope, uiteraard in verhouding tot de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JT schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:44:
Man man, ik snap dat er genoeg huizen zijn die niet genoeg koel gehouden kunnen worden met zonnewering maar ons huis is afgelopen zomer zonder enige zonnewering binnen nooit warmer geworden dan 27 graden :) Randje oncomfortabel imho maar if needed best te doen voor een paar dagen. Raad eens wat er gebeurt met zonnewering ;) Dan is er geen airco meer nodig. En dit is een projectwoning, niet een one-off vrijstaandhuis met allerlei bijzondere zaken. We hebben koeling via de warmtepomp; nog nooit gebruikt.
Klinkt gewoon alsof je geluk hebt dan met je huis ,) Niet elk huis is hetzelfde. Wij hebben een bestaande woning uit 71 met plat dak en ramen (HR++) van plafond tot de vloer. Dan wordt het boven best warm. Op dit moment is het rond de 28 graden boven, maar vandaag gaat het denk ik wel warmer worden en als het warme weer een paar dagen aan houdt (en snachts niet afkoelt wat het nu wel doet) dan is het ruim boven de 30 graden boven.

Beneden kunnen we de warmte ook wel een beetje sturen zonder extra spullen (deur naar de veranda dicht houden, veranda luchten naar buiten, gordijnen dicht). Toch zit ik wel te denken aan rolluiken, deels voor inbrekers, deels om de warmte buiten te houden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Marzman schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Klinkt gewoon alsof je geluk hebt dan met je huis ,) Niet elk huis is hetzelfde.
Dat zeg ik volgens mij toch ook?
JT schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:44:
Man man, ik snap dat er genoeg huizen zijn die niet genoeg koel gehouden kunnen worden met zonnewering
Daarnaast zijn we zeker niet de enige in de wijk waar het binnen prima vertoeven blijkt. Dus is niet een gelukje ofzo. Nieuwbouw + zonnewering werkt erg goed.
Wij hebben een bestaande woning uit 71 met plat dak en ramen (HR++) van plafond tot de vloer. Dan wordt het boven best warm. Op dit moment is het rond de 28 graden boven, maar vandaag gaat het denk ik wel warmer worden en als het warme weer een paar dagen aan houdt (en snachts niet afkoelt wat het nu wel doet) dan is het ruim boven de 30 graden boven.

Beneden kunnen we de warmte ook wel een beetje sturen zonder extra spullen (deur naar de veranda dicht houden, veranda luchten naar buiten, gordijnen dicht). Toch zit ik wel te denken aan rolluiken, deels voor inbrekers, deels om de warmte buiten te houden.
Hiervoor hadden wij een jaren 70 huis (72 volgens mij). Hier konden we het ook nog wel enige tijd in ieder geval op de eerste en begane grond vrij koel houden door de zon buiten te houden en 's nachts te luchten. Zolder was niet geweldig geisoleerd en twee dakkapellen met dus plat dak en regulier dubbel glas zonder zonnewering. Ging ook hard. Maar goed, ramen tegenover elkaar open en het koelde in de avond net zo hard af. Overdag wou je er echter niet zitten op de echt hete dagen.

Om te testen wat het doet kun je eens kijken of je een doek voor je ramen kan hangen deze dagen en dan bekijken wat het resultaat is. Persoonlijk zou ik op de bg screens doen in verband met het uiterlijk. Minder inbraakwerend. Staat wel tegenover dat met brand de brandweer je huis in kan komen...Als je een beetje handig bent dan is het echt prima allemaal zelf te doen, scheelt dikke doekoe :P Ik heb per raam 200e bespaard door zelf te installeren. Kost wat tijd, alhoewel het veel makkelijker werken is op de bg of een aanbouw en ik vond het ook wel leuk. Plus de voldoening van het zelf doen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Hier een maisonnette met boven ook slaapkamer uit midden 80's en boven blijft de warmte langer hangen. Val wonderbaarlijk wel in slaap maar fijn is het niet. Heb ventilator staan voor het schuine dakraam maar helpt nu amper 's avonds. Kan ook beneden op de bank slapen als ik heel moe ben want hier in de woonkamer koelt het nog wel wat af.

Heb gemeente gemaild met de vraag of subsidie voor split airco mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jeroentjuh82 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:54:

Heb gemeente gemaild met de vraag of subsidie voor split airco mogelijk is.
Haha dat zou wat zijn. Dat wil iedereen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

de Peer schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:36:
[...]

En in het geval van een airco kan het daadwerkelijk geld opleveren als je dan ook van het gas stapt door er mee te gaan verwarmen.
Edit: Cut the bullshit :+

[ Voor 48% gewijzigd door JT op 16-06-2021 13:33 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JT schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:01:
[...]

Vergeet alleen even niet dat een l/w warmtepomp verwarmen 50% efficienter doet. Dus kiezen voor airco betekent niet alleen meer kosten voor de koeling maar ook voor verwarming. In februari hadden we 140 euro kosten aan electriciteit waarvan 70 euro verwarming, dat zou dan daarmee 105 euro zijn geweest. Is natuurlijk ook gewoon een overweging maar ik wou het niet onbenoemd laten ;)
Dit is onzin.
Hoe kom je daarbij?

De scop en SEER van een airco zijn doorgaans hoger dan van een L/W warmtepomp. Logisch ook want je hebt geen energie nodig voor rondpompen en de warmteoverdracht is directer.

Hoe kom je bij die 50 procent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:58:
[...]

Haha dat zou wat zijn. Dat wil iedereen wel!
woningbouw kwam ermee. Vragen staat vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-08 17:53

ScreamGT

joejoe

Subsidie voor eventueel isolatie aanbrengen oid met bijvoorbeeld hr++ begrijp ik nog wel. Maar voor een airco welke uiteindelijk gewoon onder het vakje “luxe” valt zou mij enigszins verbazen :+

Maar ben benieuwd naar hun reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Voor boven wacht ik nog op 1 rolluik, deze was beschadigd bij aankomst. Nu als tussenoplossing met deze dagen een stuk karton in het inzethor gezet zodat deze tussen het raam en het hor zit (8> Scheelt toch 1 a 2 graden met gister met 50% van het raam bedekt :+
de Peer schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:06:
[...]

Dit is onzin.
Hoe kom je daarbij?

De scop en SEER van een airco zijn doorgaans hoger dan van een L/W warmtepomp. Logisch ook want je hebt geen energie nodig voor rondpompen en de warmteoverdracht is directer.

Hoe kom je bij die 50 procent?
Ik had ergens gelezen dat lucht-lucht globaal een COP van 2 had, lucht-water 3 en grond-water 4. Maar ik kan het nergens meer vinden, wel dat de efficiency gelijk is dus mijn stelling kan ik niet meer onderbouwen. Ben wel tegengekomen dat lucht-lucht niet voor subsidie in aanmerking komt, lucht-water wel en met lucht-water kun je van het gas. Allemaal overwegingen :)

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 16-06-2021 13:33 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:26
JT schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:31:
Voor boven wacht ik nog op 1 rolluik, deze was beschadigd bij aankomst. Nu als tussenoplossing met deze dagen een stuk karton in het inzethor gezet zodat deze tussen het raam en het hor zit (8> Scheelt toch 1 a 2 graden met gister met 50% van het raam bedekt :+

[...]

Ik had ergens gelezen dat lucht-lucht globaal een COP van 2 had, lucht-water 3 en grond-water 4. Maar ik kan het nergens meer vinden, wel dat de efficiency gelijk is dus mijn stelling kan ik niet meer onderbouwen. Ben wel tegengekomen dat lucht-lucht niet voor subsidie in aanmerking komt, lucht-water wel en met lucht-water kun je van het gas. Allemaal overwegingen :)
Pas op met temperatuurverschillen in het glas... Nu speelt dat meer met een stuk karton aan de binnenkant, maar toch.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

COP van 4-5 is prima mogelijk met een lucht/lucht warmtepomp. Tevens kan je daar ook prima mee van het gas als je een warmtepompboiler voor het SWW aanschaft. Ik gebruik nu ruim een jaar lang enkel gas voor warm water en koken, de l/l warmtepomp koelt in de zomer en verwarmt in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Devian schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Pas op met temperatuurverschillen in het glas... Nu speelt dat meer met een stuk karton aan de binnenkant, maar toch.
Hoe speelt dat dan met karton aan de buitenkant? Buren hebben allemaal screens in de dag, die hebben ook geen problemen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tsurany schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:51:
[...]

COP van 4-5 is prima mogelijk met een lucht/lucht warmtepomp. Tevens kan je daar ook prima mee van het gas als je een warmtepompboiler voor het SWW aanschaft. Ik gebruik nu ruim een jaar lang enkel gas voor warm water en koken, de l/l warmtepomp koelt in de zomer en verwarmt in de winter.
Je kunt dus een boiler voor de warmtepomp kopen die dan op basis van de warmtepomptechniek met dezelfde efficientie als verwarming het water opwarmt?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JT schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:57:
[...]

Je kunt dus een boiler voor de warmtepomp kopen die dan op basis van de warmtepomptechniek met dezelfde efficientie als verwarming het water opwarmt?
Je koopt een losstaande boiler met een eigen warmtepomp die een groot buffervat (150-400 liter) warm houd. Wat je vaak ziet is dat ze hier de lucht van de mechanische ventilatie gebruiken om het water op te warmen aangezien dit al warme lucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Klopt van geen kant ;)
Mijn Airco heeft een (s)COP van 5.1, maar je hebt tegenwoordig ook al 5.6 en hoger.
Efficiency van airco's is juist hoger, vanwege het ontwerp.

Geen subsidie inderdaad. Maar ze zijn ook zo goedkoop dat dat ook wel erg overdreven zou zijn. Ik heb mijn warmtepompboiler ook al bijna gratis gekregen (100% subsidie). Zou wat zijn als ik voor de airco ook flinke korting had gekregen.

Dus met een airco kun je juist erg goedkoop van het gas. Heb ik ook gedaan. Ik was 1500 euro kwijt om van het gas te gaan. Daikin airco uit italië (1100 euro inc. verzending) + zelf opgehangen en dan mannetje laten komen voor vacumeren (300 euro).

Ok en nog 100 of 200 euro om die warmtepompboiler goed en netjes aan te sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 16-06-2021 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-08 23:50
@de Peer maar met -15 heeft die natuurlijk geen COP meer van 5.1... Waarschijnlijk eerder richting de 3

Wat natuurlijk ook prima is, voor die énkele keer dat dat in NL voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tsurany schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Je koopt een losstaande boiler met een eigen warmtepomp die een groot buffervat (150-400 liter) warm houd. Wat je vaak ziet is dat ze hier de lucht van de mechanische ventilatie gebruiken om het water op te warmen aangezien dit al warme lucht is.
Is de efficiency van het opwarmen van water net zo hoog als met een lucht-water warmtepomp?
de Peer schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Klopt van geen kant ;)
Mijn Airco heeft een (s)COP van 5.1, maar je hebt tegenwoordig ook al 5.6 en hoger.
Efficiency van airco's is juist hoger, vanwege het ontwerp.

Geen subsidie inderdaad. Maar ze zijn ook zo goedkoop dat dat ook wel erg overdreven zou zijn. Ik heb mijn warmtepompboiler ook al bijna gratis gekregen (100% subsidie). Zou wat zijn als ik voor de airco ook flinke korting had gekregen.

Dus met een airco kun je juist erg goedkoop van het gas. Heb ik ook gedaan. Ik was 1500 euro kwijt om van het gas te gaan. Daikin airco uit italië (1200 euro) + zelf opgehangen en dan mannetje laten komen voor vacumeren (300 euro).

Ok en nog 100 of 200 euro om die warmtepompboiler goed en netjes aan te sluiten.
Hoeveel scheelt het dan in orde van grootte om het uit Italie te halen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Waah schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:15:
@de Peer maar met -15 heeft die natuurlijk geen COP meer van 5.1... Waarschijnlijk eerder richting de 3

Wat natuurlijk ook prima is, voor die énkele keer dat dat in NL voorkomt.
Ja klopt daarom zei ik ook: sCOP. Dat is een soort gemiddelde efficiëntie gemeten over het hele jaar. Cop is soms dus hoger en soms ook lager. In de koude winter idd lager.
JT schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:19:
[...]

Hoeveel scheelt het dan in orde van grootte om het uit Italie te halen :P
destijds (2017) was hij in Nederland niet voor onder de 1600-1800 euro te vinden geloof ik. Dus dat loonde wel.
Zou nu anders kunnen zijn hoor.
[...]

Is de efficiency van het opwarmen van water net zo hoog als met een lucht-water warmtepomp?
Jawel maar is ook niet zo heel relevant he. Warm water gebruik is echt maar een heel klein deel van je totale verbruik. Het gaat met name om verwarmen van je huis, daar kan een hogere efficiëntie echt het verschil maken.
Voor warm water ben ik maar een paar tientjes per jaar kwijt.

[ Voor 55% gewijzigd door de Peer op 16-06-2021 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Ja in principe wel. Het is afhankelijk van model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

de Peer schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:19:
[...]

Jawel maar is ook niet zo heel relevant he. Warm water gebruik is echt maar een heel klein deel van je totale verbruik. Het gaat met name om verwarmen van je huis, daar kan een hogere efficiëntie echt het verschil maken.
Voor warm water ben ik maar een paar tientjes per jaar kwijt.
Dat is volstrekt afhankelijk van je woonsituatie, met mijn vrouw en kind (en een zeer goed geisoleerd huis dus relatief weinig verwarmingsbehoefte) ben ik zeker in de zomer meer kwijt aan warm water dan aan verwarmen. In de koude maanden is het 50/50. Dus hier is het zeker wel relevant.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JT schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Dat is volstrekt afhankelijk van je woonsituatie, met mijn vrouw en kind (en een zeer goed geisoleerd huis dus relatief weinig verwarmingsbehoefte) ben ik zeker in de zomer meer kwijt aan warm water dan aan verwarmen. In de koude maanden is het 50/50. Dus hier is het zeker wel relevant.
Ok, dat kan natuurlijk. Dan zit je of in een passiefhuis of er gaat iemand elke dag 3x in bad +2 regendouches.

Maargoed dit topic gaat over warmte tegen houden. Dus voor meer info even gaan neuzen in de L/L warmtepomp en warmtepompboiler topics zou ik zeggen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

de Peer schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Ok, dat kan natuurlijk. Dan zit je of in een passiefhuis of er gaat iemand elke dag 3x in bad +2 regendouches.

Maargoed dit topic gaat over warmte tegen houden. Dus voor meer info even gaan neuzen in de L/L warmtepomp en warmtepompboiler topics zou ik zeggen! :)
Op zich helemaal gelijk hoor maar mogelijk is deze info allemaal belangrijk als je besluit te investeren in koeling ;) Dan kun je met deze info allicht ook besluiten direct te gaan verwarmen. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar lucht-water met vloerverwarming maar prijstechnisch is lucht-lucht dan wel veel interessanter. En dat kan iemand die actief wil koelen misschien doen beslissen nog een stapje verder te gaan.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 2 3 Laatste