Interessant topic!
Mijn appartement heeft alleen glas op het westen (super geisoleerde shit, dus praktisch plantenkas in de middag/avond), op 3 hoog met een plat dak

het wordt echt ontiegelijk heet bij ons.
Het is huur, wat de mogelijkheden tot serieuze oplossingen enorm beperkt.
Ik heb gisteravond nog maar eens een mail gestuurd aan onze nieuwe verhuurder (nieuwe investeringsmaatschappij heeft het pand overgenomen) of zij wellicht wél screens willen plaatsen voor de 2 balkondeuren (=2.30x90 aan glasoppervlak)
We mogen niet boren in de buitenmuur, dus ik heb gisteravond iets uitgedacht met klemmen, om er zo toch nog een zonnedoek voor te monteren. Het zonlicht op de woonkamer is namelijk een belangrijke veroorzaker, vermoed ik.
Een ander probleem zit in het luchtzuiveringssysteem, wat lucht van het donkere zwarte dak haalt. Hierdoor wordt er warme lucht in het appartement gepompt. De onderhoudsmonteur gaf aan dat het eigenlijk niet is toegestaan deze uit te schakelen, maar dat hij dit op warme dagen misschien zelf toch zou doen
Heeft iemand ervaring met een luchtfilteringssysteem wat niet kan koelen, toch zo te modificeren dat het wel kan koelen?
Een split unit en/of warmtepomp monteren is jammer genoeg geen optie.
Ondanks alle horrorverhalen over mobiele airco's ben ik enorm tevreden over onze unit. Ding is vrij lelijk gemonteerd met een enorme plaat in een open raam (andere montage opties waren er niet...) maar dit werkt prima: in de slaapkamer is het prima uit te houden als 'ie aan staat. Energieverbruik in de zomer is wel 2 tot 2,5x zo hoog als in de winter