Ja sorry, beetje flauw. Het was ook de 3e of 4e keer dat dit tegen me gezegd werd in dit topic.
Daarom nogmaals mijn antwoord: warmte die niet naar binnen komt hoef je niet af te voeren.
Door een groot raam oppervlak op het zuiden (zeg 5x2 = 10m2) komt enorm veel warmte naar binnen als zonlicht (1000 tot 3000W gedurende 10 uur).
Ik ben wel benieuwd naar een meer realistische waarde. Ook ramen houden wel wat warmte tegen, en de zon staat meestal hoog. Dus het aantal Watt dat daadwerkelijk binnen komt (en blijft) zal wel stuk lager liggen en minder uren per dag.
Om die af te voeren heb je dus een airco van minstens 2kW nodig en die kost toch snel €1000 in de aanschaf en (10u * 500W = 5kWh = €1 per dag aan stroom) en dan koel je ALLEEN maar de warmte die door dat ene raam binnenkomt, dus je huis warmt nog steeds op via muren en dak.
Een doe het zelf oplossing met (zou ik niet adviseren) beddengoed en wat pvc buis kost misschien €25
En voor €95 heb je bij de Ikea genoeg rolgordijnen (wel aan de buitenkant monteren uiteraard) om alle zon buiten te houden. Dan kan je dus een kleinere airco aanschaffen en dat scheelt geld.
de DHZ oplossing kost je dus 125 euro en wat eigen manuren. Dan had je beter voor die 125 euro een net iets betere of stillere airco kunnen kopen. Een beetje airco zal al snel overcapaciteit hebben en dat is wel zo lekker. Per geinvesteerde euro heb je een heel laag koelrendement van die 125 euro. Terwijl de airco je veel meer koeling per euro oplevert. En niet te vergeten: de airco behaalt ongeacht de omstandigheden de gewenste temperatuur, ook in hartje zomer met buiten 40 graden. Dat is echt onbetaalbaar. Zeker als je zaken als nachtrust/vermoeidheid en verloren productiviteit er in mee neemt.
Zoals eerder gezegd, voor sommigen zal 1000 euro veel geld zijn, maar dat is meer een cashflow (omgaan met geld) probleem. Smeer het uit over 10 jaar en het is hartstikke goedkoop.
[...]
Het is precies andersom een airco is een forse investering en als je ook nog moet koelen tegen zonlicht dat door de ramen komt heb je een grotere nodig en doe je dus nog forsere investering
Tsja daar zijn we het dan over oneens. Je schat de warmteinstraling (denk ik) te hoog in, de capaciteit van een airco te laag, en de verbruikskosten ook te hoog.
edit> jou posts lezende lijkt het er op dat je een nogal flinke airco (in alle kamers?) hebt om ook 's winters mee te kunnen verwarmen. Dan is het voor jou (de dikke airco is al betaald) inderdaad erg goedkoop om simpelweg de airco hoger te zetten.
Die situatie is natuurlijk niet te vergelijken met iemand als de TS die een te warme zolderkamer heeft.
Hoeveel kW koelvermogen heb je?
Klopt, mijn situatie is anders. Mijn Daikin Airco in de woonkamer heeft 3,4 kW koelvermogen. En in de slaapkamer heb ik er nog 1 met 2 kW koelvermogen, maar die staat alleen heel lichtjes 's nachts aan (verbruikt 100 W ).
Maar inderdaad, ze zijn gekocht om te verwarmen en dus krijg ik het koelen er min of meer gratis bij.
Dus de situatie is anders, maar TS kan natuurlijk net zo goed die kamer er ook mee verwarmen in de winter. Daarnaast is het maar net hoeveel waarde je hecht aan een koel huis in de zomer. 100 euro per jaar (afschrijving airco) en 50 euro per jaar verbruikskosten lijkt mij best acceptabel, maar dat moet iedereen voor zich bepalen.
[
Voor 3% gewijzigd door
de Peer op 03-06-2021 19:12
]