Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LegoTechnic
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 02-06 23:54
Het zal misschien nog even duren voor het op de markt komt (of wellicht is het er al - bijna?), maar dit soort technische innovaties zijn altijd leuk om te lezen tav dit soort problemen.
https://www.technischweek...airconditioners-overbodig

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 12:07
T-Infinity schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:30:
[...]
Het effect van alle huis tuin en keukentips is peanuts vergeleken met de effectiviteit van een goede airco.
Alle warmte die je buiten weet te houden hoef je niet af te voeren.
Als je hele huis A+ geïsoleerd is komt er door de muren als het goed is weinig warmte naar binnen want isolatie werkt beide kanten op. De enige warmte die binnen komt komt door warme lucht (overdag ramen dicht) en doordat er zonlicht door de ramen komt.
Per m2 raam straalt de zon ~300W energie naar binnen die door je bank/vloer/gordijnen in warmte wordt omgezet. Als je die buiten weet te houden wordt het binnen in elk geval niet warmer dan buiten en hoeft je airco veel minder hard te werken.

-specs-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12:56
HereIsTom schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:50:
[...]

Dat ligt dan echt aan de ligging, heb je veel je raam op het zuiden met dus de hele dag de zon erop, dan werkt een airco net als een koelkast of vriezer waarvan je de deur op een kier laat staan.
Ik heb hier 4 grote kozijnen met ramen op het zuiden, de kosten van de screens waren zo’n 1000 euro per kozijn en dat was met een hoogwerker erbij, zonder hoogwerker was het totaal 1000 euro minder geweest.
Als ik voor deze ruimtes airco’s laat plaatsen ben ik totaal ook bijna 3000 euro kwijt.
De afgelopen zomers koste het verbruik van airco’s in vergelijkbaar huis bij de buren zo’n 300 euro aan stroom.
Wij hadden met de screens denk ik ongeveer 1 week per jaar de airco nodig gehad.
Heb airco’s in Italië besteld en zelf gemonteerd, in totaal €2050 kwijt voor 3 binnen units en 1 buiten unit. Afgelopen jaar wellicht €200 stroom verbruikt waarvan minstens 75% door de zonnepanelen is aangeleverd.

Screens werken aardig goed maar in mijn geval zou ik er dan nog een airco bij willen. Kostentechnisch haal je de screens er dan nooit meer uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20:04
#België Toen ik mijn verbouwing deed, moest mijn architect een berekening maken qua warmte. Plat dak, ramen op zuiden en westen. Volgens die berekening was ik verplicht om screens te steken (op het nieuwe deel), of ik kreeg geen bouwvergunning.
Men verplicht dit vanuit de overheid om zogenaamd te besparen op airco. Maar aangezien ik die nieuwe ruimte in de winter ook moet kunnen verwarmen, heb ik toch maar een warmtepomp gestoken die ook kan koelen. ;)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:19
Ik vraag me overigens af of er een mooie / nette manier is om de ramen waar een muur voor staat dicht te maken. Zou het er uit zien als ik er een plank voor timmer in dezelfde kleur als het kozijn? De ramen waar een muur voor staat hebben nu geen enkel nut behalve dat ze extra warmte doorlaten.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:13

T-Infinity

Heen en weer....

Rrob schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:20:
[...]

Alle warmte die je buiten weet te houden hoef je niet af te voeren.
Het effect van alle huis tuin en keukentips is peanuts vergeleken met de effectiviteit van een goede airco.

Dus moeite (en forse investeringen) doen om het buiten te houden is niet echt nodig, die airco pompt het toch zo naar buiten.
LegoTechnic schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:54:
Het zal misschien nog even duren voor het op de markt komt (of wellicht is het er al - bijna?), maar dit soort technische innovaties zijn altijd leuk om te lezen tav dit soort problemen.
https://www.technischweek...airconditioners-overbodig
Ik vind de berichten ook altijd wel vermakelijk, 9 van de 10 keer is het onzin.
Ook hier weer, het is niet zo dat mensen een airco hebben alleen vanwege het zwarte dak.

En wat ik dan ook denk: Heb je straks super premium (dure) verf voor een superwit dak, maar na een paar weken is het vies en verliest het compleet zijn werking. 1 laagje saharastof of stuifmeel erover en het is weer gewoon wit/geel.

[Voor 51% gewijzigd door T-Infinity op 03-06-2021 08:52]

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:28
T-Infinity schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:48:
[...]

Dus moeite (en forse investeringen) doen om het buiten te houden is niet echt nodig, die airco pompt het toch zo naar buiten.
Ook weer onzin natuurlijk! Dus de koelkastdeur op een kier laten staan is ook peanuts! 8)7

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:24:
Ik vraag me overigens af of er een mooie / nette manier is om de ramen waar een muur voor staat dicht te maken. Zou het er uit zien als ik er een plank voor timmer in dezelfde kleur als het kozijn? De ramen waar een muur voor staat hebben nu geen enkel nut behalve dat ze extra warmte doorlaten.
Als je de planken ongeveer op de dikte kunt nemen die je nu hebt tussen raam en kozijn, en de randen wat schuin afzaagt zodat je 'buitenaan' helemaal tot tegen het kozijn komt, kan je tot een nagenoeg vlak geheel komen (je hebt alleen het randje wat in het kozijn zelf zit).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat zou zeker een optie kunnen zijn, ziet er niet gekker uit dan de huidige situatie denk ik. Een goede, dikke plank isoleert redelijk goed.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:28
T-Infinity schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Airco is de oplossing voor de symptomen, niet voor de kwaal.

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit - avwie.github.io

• HereIsTom
Plank ervoor zou inderdaad oplossing zijn. Tip doe aan de binnenkant van de plank iets van isolatie, bijv. radiatorfolie.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:07

Metro2002

Mind explorer

JdM schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:50:
Folie op de ramen plakken doet in elk geval veel minder dan een doek ervoor spannen of een rolluik/screen.
Je ramen worden door de zoninstraling op het oppervlak gewoon bloedheet en stralen de warmte naar binnen, tenzij er ZHR++ triple glas in zit.
Een rolluik lukt misschien niet zeg je, maar wellicht een screen wel?
Yep, folie ook geprobeerd in ons vorige huis en behalve dat het amper hielp werden de ramen extreem warm wat bv kan resulteren in scheuren.

Rolluiken of andere verduistering icm airco is het enige dat echt goed helpt.

• armageddon_2k1
@Metro2002
Heb je ze aan de binnenkant geplaatst dan?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

armageddon_2k1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Airco is de oplossing voor de symptomen, niet voor de kwaal.
Absoluut en dat doet hij (de airco) zonder enige moeite.
De kwaal voorkomen is alleen praktisch onmogelijk als het langer dan een paar dagen warm is.

Bij de andere manieren om te 'koelen' gaat het volgens mij de meesten er meer om dat ze een gevoel van controle hebben waardoor mensen soms heel blij zijn met een huis dat 28 graden is ipv 29. Terwijl de realiteit is dat je niet erg veel kan doen zonder airco en de hitte dus maar gewoon moet ondergaan.

[Voor 30% gewijzigd door T-Infinity op 03-06-2021 13:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• armageddon_2k1
T-Infinity schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Absoluut en dat doet hij (de airco) zonder enige moeite.
De kwaal voorkomen is alleen praktisch onmogelijk als het langer dan een paar dagen warm is.

Bij de andere manieren om te 'koelen' gaat het volgens mij de meesten er meer om dat ze een gevoel van controle hebben waardoor mensen soms heel blij zijn met een huis dat 28 graden is ipv 29. Terwijl de realiteit is dat je niet erg veel kan doen zonder airco en de hitte dus maar gewoon moet ondergaan.
Ja, daar heb je natuurlijk wel een punt bij de echte warme dagen. Daar ben ik het zeker wel met je eens.

Echter, het is situatie afhankelijk natuurlijk. In mijn geval had ik een appartement met een heel groot raam waar de zon 's ochtends om 6:00 al op begon te schijnen tot een uurtje of 13:00. En dan is het op sommige dagen al 31 graden binnen. En dit was op dagen dat het buiten dan gewoon 22 graden was. Je kan je voorstellen dat die 40-graden hel van 2019 natuurlijk nog minder leuk was. Een stukje folie aan de buitenkant zorgde ervoor dat het netjes 24 graden bleef. Toen het 40 graden werd was het natuurlijk nog steeds ruk.

Dus het is niet of/of. In de eerste instantie zijn er wat quick-wins om het comfort te vergroten. Maar bij de echte zomerdagen is het gewoon, zoals je zelf zegt, het ondergaan. En dan kan je besluiten of een airco het waard is. Zelf heb ik er niet zoveel mee en mijn huis (niet meer het appartement) blijkt nu redelijk koel genoeg te zijn.

En daarnaast zou ik er zelf voor willen zorgen dat de airco zelf ook niet overdreven veel werk moet doen. Als je warmte buiten kan houden doe dat dan altijd. Dan later kan die airco aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeffrey0416
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:53
Ik heb/had exact hetzelfde probleem. Plat dak, kneiter warm in de zomer, en wou dat mijn eerst baby deze zomer niet aan doen. Heb direct rolluiken opgehangen en de verbetering was al enorm!! Ook het blokken van licht is een pluspunt, verbeterd zijn slaap. Zou hier zeker eerst naar kijken.

Ook een airco opgehangen, en hij is een beetje overkill.. Hij trekt de gehele boven verdieping en beneden verdieping koel, mooi pluspuntje haha.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:01
T-Infinity schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Bij verwarmen is dat zo : eerst isoleren, dan de juiste warmtepomp kiezen.

Bij koelen is dit een onnodige aanpak. Je kunt voor 50 euro (per jaar) de hele zomer koel zitten met je airco. Door aanvullend nog met rolluiken/screens/wit dak te gaan werken kun je daar misschien nog 10 euro per jaar vanaf snoepen, maar dat is de investering niet waard.
Ik kom maar aan 25 kwh koelen per jaar, 50 euro stroom kom je aan 250 kwh koelen per jaar dat is aardig fors te noemen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:07

Metro2002

Mind explorer

armageddon_2k1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:55:
@Metro2002
Heb je ze aan de binnenkant geplaatst dan?
Ik had het folie aan de binnenkant ja

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

mr_evil08 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Ik kom maar aan 25 kwh koelen per jaar, 50 euro stroom kom je aan 250 kwh koelen per jaar dat is aardig fors te noemen.
Ja ik dacht laat ik het ruim nemen, anders struikelt men daar weer over. Het hangt er ook vanaf natuurlijk of je alleen de woonkamer of slaapkamer koel houdt of een heel huis, en hoeveel zon er op je huis straalt.

Mensen blijven denken dat airco's luidruchtige energieslurpers zijn en dat zoveel mogelijk van dat minimale stroomverbruik nog eens voorkomen moet worden.

Ik heb hier een aantal ramen die ook volop zon vangen en waar ik geen rolluiken voor heb. Ik laat het lekker zo, want kostentechnisch kan een rolluik/screen etc gewoon simpelweg niet uit. Waarom moeite doen, als ik ook gewoon 2 euro per jaar per raam kan betalen via mijn airco.
Dat terwijl de airco min of meer gratis was aangezien die zich terugverdient t.o.v. de CV ketel die ik verkocht heb.

[Voor 4% gewijzigd door T-Infinity op 03-06-2021 13:51]

• Jeroentjuh82
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Hebben sommige het hier over een echte airco die je alleen kunt laten plaatsen aan een koophuis of ook mobiele?

ik woon in een huurwoning(maisonnette) van 84-85 en de zon staat grotendeels de dag op de achterkant(volgensmij het Noorden)heb vd vorige bewoonster het rolluik overgenomen, maar zij had ook een airco met slang dus dat zegt al wat. Heb boven een deels plat en schuin dak waar een velux inzit. Heb nu de ventilator boven staan, maar was gisteravond warmer als beneden(wel snel in slaap gevallen). Woon hier sinds 30-4 toen het nog niet warm was en dacht toen ga het meemaken hoe warm het wordt dus dan misschien ook maar een mobiele airco kopen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Jeroentjuh82 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:52:
Hebben sommige het hier over een echte airco die je alleen kunt laten plaatsen aan een koophuis of ook mobiele?

ik woon in een huurwoning(maisonnette) van 84-85 en de zon staat grotendeels de dag op de achterkant(volgensmij het Noorden)heb vd vorige bewoonster het rolluik overgenomen, maar zij had ook een airco met slang dus dat zegt al wat. Heb boven een deels plat en schuin dak waar een velux inzit. Heb nu de ventilator boven staan, maar was gisteravond warmer als beneden(wel snel in slaap gevallen). Woon hier sinds 30-4 toen het nog niet warm was en dacht toen ga het meemaken hoe warm het wordt dus dan misschien ook maar een mobiele airco kopen
Nee ik heb het dan wel over een 'echte' split unit (dus met een binnen en een buiten unit), en dan bij voorkeur ook nog een goede (hoge efficientie, hoge COP) en stille.

die mobiele dingen werken niet fatsoenlijk, dat is echt een wereld van verschil met een 'echte' ;) airco.
Probleem is namelijk dat ze warme lucht de kamer uitblazen maar daardoor dus ook automatisch weer lucht aanzuigen... die van buiten komt. Slecht design dus.

YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

[Voor 11% gewijzigd door T-Infinity op 03-06-2021 14:01]

• Jeroentjuh82
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:23
@T-Infinity ja, alleen aan een huurwoning mag dat niet voor zover mij bekend. Ik weet van het verschil. Mn ouders hebben rolluiken, maar moeder zei dat ze het nog best warm in de slaapkamer had gisteravond laat(ik vermoed dat ik het hier warmer had)beneden was het 25 ofzo toen ik naar boven ging

• mr_evil08
Jeroentjuh82 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:52:

Kameraad heeft een woning in sociale huur ook daar mag je wel een vaste airco laten plaatsen, echter moet aan bepaalde eisen voldoen zoals netjes(niet aan de voorgevel plakken bijvoorbeeld) en de huurder neemt de aansprakelijk van onderhoud op zich, ook loop je kans bij huuropzegging dat je de airco er weer af moet schroeven en het gat dichtmaken.

Je hebt ook wel airco,s zonder buitenunit wat vooral ingezet worden bij monumentale panden.

[Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2021 14:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kever678
HereIsTom schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Ook weer onzin natuurlijk! Dus de koelkastdeur op een kier laten staan is ook peanuts! 8)7
Je vergelijkt extra warmte buiten houden met express warmte binnen laten. Compleet scheve vergelijking.

Koelkast deur openzetten zou gelijk staan aan deuren en ramen open zetten terwijl je airco aan staat.

Zonder extra maatregelen houdt de airco mijn huis met 2 vingers in de neus koel: als ik mijn koelkast deur open zet kan ik het bier net zo goed in het krat laten zitten.

• HvdBent
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14-06 15:25
Wij hebben sinds deze winter screens die schelen een slok op een borrel, nu wil ik het platte dak (en het schuine deel) nog laten isoleren (her-isoleren) Ik redt het prima met een eenvoudige ventilator, en 's ochtends vroeg de ramen tegen elkaar open. Een airco komt er bij mij niet in... Tenzij ik tzt op een warmptepomp overstap, dan wil ik wel kijken naar een combi van beiden. (en dan heb ik ook vast zonnepanelen waar dat kan, al zal dat nooit genoeg zijn helaas (heb er 22 nodig, max plek voor11)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rrob
T-Infinity schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:48:
[...]

Dat is exact een herhaling van je eigen quote waarop ik een onderbouwde reactie gaf....
Daarom nogmaals mijn antwoord: warmte die niet naar binnen komt hoef je niet af te voeren.
Door een groot raam oppervlak op het zuiden (zeg 5x2 = 10m2) komt enorm veel warmte naar binnen als zonlicht (1000 tot 3000W gedurende 10 uur). Om die af te voeren heb je dus een airco van minstens 2kW nodig en die kost toch snel €1000 in de aanschaf en (10u * 500W = 5kWh = €1 per dag aan stroom) en dan koel je ALLEEN maar de warmte die door dat ene raam binnenkomt, dus je huis warmt nog steeds op via muren en dak.
Een doe het zelf oplossing met (zou ik niet adviseren) beddengoed en wat pvc buis kost misschien €25
En voor €95 heb je bij de Ikea genoeg rolgordijnen (wel aan de buitenkant monteren uiteraard) om alle zon buiten te houden. Dan kan je dus een kleinere airco aanschaffen en dat scheelt geld.
Het is precies andersom een airco is een forse investering en als je ook nog moet koelen tegen zonlicht dat door de ramen komt heb je een grotere nodig en doe je dus nog forsere investering

edit> jou posts lezende lijkt het er op dat je een nogal flinke airco (in alle kamers?) hebt om ook 's winters mee te kunnen verwarmen. Dan is het voor jou (de dikke airco is al betaald) inderdaad erg goedkoop om simpelweg de airco hoger te zetten.
Die situatie is natuurlijk niet te vergelijken met iemand als de TS die een te warme zolderkamer heeft.

Hoeveel kW koelvermogen heb je?

[Voor 11% gewijzigd door Rrob op 03-06-2021 18:28]

-specs-

Acties:
  • +6Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:39
De 'tegenstanders' van airco beredeneren het wel erg vanuit hun eigen situatie naar mijn idee. Topicstarter geeft aan dat er al 28 graden gemeten is in de babykamer. Dan kun je met lapmiddeltjes aan de gang, maar die gaan je simpelweg niet redden in de zomer. Misschien kom je in sommige woningen een eind, maar hier duidelijk niet. Daarbij, als je op een nette manier het zonlicht buiten wil houden (dus geen lakens voor de ramen hangen), ben je gewoon erg veel geld kwijt aan screens of rolluiken. En dan in de zomer moeten concluderen dat je toch een airco nodig hebt.

In deze situatie is het mijns inziens veruit de beste volgorde om te starten met koelen door middel van airconditioning, en later eens te kijken of je meer warmte buiten wil houden en of je daar het geld dan nog voor over hebt.

En dan persoonlijk: Ik vind het wel prettig om in de zomer gewoon goed zicht naar buiten te hebben en dat de planten goed zonlicht krijgen. Moet er niet aan denken om de hele dag alles potdicht te hebben. Dat die airco dan wat harder moet werken, tja... Daar koop je zo'n ding voor. Verbruik kost weinig en doet zo ontzettend veel voor het comfort en de nachtrust. Dat laatste niet alleen door lagere temperatuur, maar ook omdat je 's nachts niet hoeft door te waaien en dus geen last van muggen hebt.

• HereIsTom
kever678 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:40:
[...]

Je vergelijkt extra warmte buiten houden met express warmte binnen laten. Compleet scheve vergelijking.

Koelkast deur openzetten zou gelijk staan aan deuren en ramen open zetten terwijl je airco aan staat.

Zonder extra maatregelen houdt de airco mijn huis met 2 vingers in de neus koel: als ik mijn koelkast deur open zet kan ik het bier net zo goed in het krat laten zitten.
Ja dat doe je ook als je de zon gewoon binnenlaat, dan komt er ook extra warmte binnen, dus geen scheve vergelijking.
Als je jou huis zo makkelijk koel houdt, dan kunnen dat twee dingen zijn, of je verbruikt extra veel stroom of je hebt niet veel grote ramen op het zuiden met de zon erop.
Screens naar beneden de afgelopen dagen scheelt zo 10 tot 15 graden binnen, dat moet de airco dan allemaal extra koelen.

Hier staat het nog beter uitgelegd; Rrob schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:15:

[Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 03-06-2021 18:57]

• Arjantje72
  • Laatst online: 19:53
FreddyFish schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:41:
De 'tegenstanders' van airco beredeneren het wel erg vanuit hun eigen situatie naar mijn idee. Topicstarter geeft aan dat er al 28 graden gemeten is in de babykamer. Dan kun je met lapmiddeltjes aan de gang, maar die gaan je simpelweg niet redden in de zomer. Misschien kom je in sommige woningen een eind, maar hier duidelijk niet. Daarbij, als je op een nette manier het zonlicht buiten wil houden (dus geen lakens voor de ramen hangen), ben je gewoon erg veel geld kwijt aan screens of rolluiken. En dan in de zomer moeten concluderen dat je toch een airco nodig hebt.

In deze situatie is het mijns inziens veruit de beste volgorde om te starten met koelen door middel van airconditioning, en later eens te kijken of je meer warmte buiten wil houden en of je daar het geld dan nog voor over hebt.

En dan persoonlijk: Ik vind het wel prettig om in de zomer gewoon goed zicht naar buiten te hebben en dat de planten goed zonlicht krijgen. Moet er niet aan denken om de hele dag alles potdicht te hebben. Dat die airco dan wat harder moet werken, tja... Daar koop je zo'n ding voor. Verbruik kost weinig en doet zo ontzettend veel voor het comfort en de nachtrust. Dat laatste niet alleen door lagere temperatuur, maar ook omdat je 's nachts niet hoeft door te waaien en dus geen last van muggen hebt.
De TS geeft toch aan dat er een airco komt. Hij zocht enkel meer tips.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Rrob schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:15:
[...]

Dat is exact een herhaling van je eigen quote waarop ik een onderbouwde reactie gaf....
Ja sorry, beetje flauw. Het was ook de 3e of 4e keer dat dit tegen me gezegd werd in dit topic.
Daarom nogmaals mijn antwoord: warmte die niet naar binnen komt hoef je niet af te voeren.
Door een groot raam oppervlak op het zuiden (zeg 5x2 = 10m2) komt enorm veel warmte naar binnen als zonlicht (1000 tot 3000W gedurende 10 uur).
Ik ben wel benieuwd naar een meer realistische waarde. Ook ramen houden wel wat warmte tegen, en de zon staat meestal hoog. Dus het aantal Watt dat daadwerkelijk binnen komt (en blijft) zal wel stuk lager liggen en minder uren per dag.
Om die af te voeren heb je dus een airco van minstens 2kW nodig en die kost toch snel €1000 in de aanschaf en (10u * 500W = 5kWh = €1 per dag aan stroom) en dan koel je ALLEEN maar de warmte die door dat ene raam binnenkomt, dus je huis warmt nog steeds op via muren en dak.
Een doe het zelf oplossing met (zou ik niet adviseren) beddengoed en wat pvc buis kost misschien €25
En voor €95 heb je bij de Ikea genoeg rolgordijnen (wel aan de buitenkant monteren uiteraard) om alle zon buiten te houden. Dan kan je dus een kleinere airco aanschaffen en dat scheelt geld.
de DHZ oplossing kost je dus 125 euro en wat eigen manuren. Dan had je beter voor die 125 euro een net iets betere of stillere airco kunnen kopen. Een beetje airco zal al snel overcapaciteit hebben en dat is wel zo lekker. Per geinvesteerde euro heb je een heel laag koelrendement van die 125 euro. Terwijl de airco je veel meer koeling per euro oplevert. En niet te vergeten: de airco behaalt ongeacht de omstandigheden de gewenste temperatuur, ook in hartje zomer met buiten 40 graden. Dat is echt onbetaalbaar. Zeker als je zaken als nachtrust/vermoeidheid en verloren productiviteit er in mee neemt.

Zoals eerder gezegd, voor sommigen zal 1000 euro veel geld zijn, maar dat is meer een cashflow (omgaan met geld) probleem. Smeer het uit over 10 jaar en het is hartstikke goedkoop.
[...]

Het is precies andersom een airco is een forse investering en als je ook nog moet koelen tegen zonlicht dat door de ramen komt heb je een grotere nodig en doe je dus nog forsere investering
Tsja daar zijn we het dan over oneens. Je schat de warmteinstraling (denk ik) te hoog in, de capaciteit van een airco te laag, en de verbruikskosten ook te hoog.
edit> jou posts lezende lijkt het er op dat je een nogal flinke airco (in alle kamers?) hebt om ook 's winters mee te kunnen verwarmen. Dan is het voor jou (de dikke airco is al betaald) inderdaad erg goedkoop om simpelweg de airco hoger te zetten.
Die situatie is natuurlijk niet te vergelijken met iemand als de TS die een te warme zolderkamer heeft.

Hoeveel kW koelvermogen heb je?
Klopt, mijn situatie is anders. Mijn Daikin Airco in de woonkamer heeft 3,4 kW koelvermogen. En in de slaapkamer heb ik er nog 1 met 2 kW koelvermogen, maar die staat alleen heel lichtjes 's nachts aan (verbruikt 100 W ).
Maar inderdaad, ze zijn gekocht om te verwarmen en dus krijg ik het koelen er min of meer gratis bij.

Dus de situatie is anders, maar TS kan natuurlijk net zo goed die kamer er ook mee verwarmen in de winter. Daarnaast is het maar net hoeveel waarde je hecht aan een koel huis in de zomer. 100 euro per jaar (afschrijving airco) en 50 euro per jaar verbruikskosten lijkt mij best acceptabel, maar dat moet iedereen voor zich bepalen.

[Voor 3% gewijzigd door T-Infinity op 03-06-2021 19:12]

• HereIsTom
T-Infinity schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:04:
[...]

Klopt, mijn situatie is anders. Mijn Daikin Airco in de woonkamer heeft 3,4 kW koelvermogen. En in de slaapkamer heb ik er nog 1 met 2 kW koelvermogen, maar die staat alleen heel lichtjes 's nachts aan (verbruikt 100 W ).
Maar inderdaad, ze zijn gekocht om te verwarmen en dus krijg ik het koelen er min of meer gratis bij.

Dus de situatie is anders, maar TS kan natuurlijk net zo goed die kamer er ook mee verwarmen in de winter. Daarnaast is het maar net hoeveel waarde je hecht aan een koel huis in de zomer. 100 euro per jaar (afschrijving airco) en 50 euro per jaar verbruikskosten lijkt mij best acceptabel, maar dat moet iedereen voor zich bepalen.
Die 50 euro klopt niet, het verbruik is al 1 á 2 kW per uur, laten we uit gaan van 1kW maal 8 uur per dag, maal gemiddeld 100 dagen per zomer dan kom je al op 200 euro.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Het is heel simpel:
• zonwering en lapmiddelen kunnen het opwarmen vertragen. Bij aanhoudende warmte is de werking vaak beperkt tot een paar graden omdat de massa is opgewarmd. Best effort comfort.
• een airco biedt een semi gegarandeerd comfort ook bij erge en aanhoudende warmte.
• vanuit een kostenoogpunt is het bijna zinloos maatregelen te stapelen, want de meerkosten tussen een kleine een grote airco zijn minder dan zonwering. Een slimme combinatie ipv stapelen kan wel: ik heb bijvoorbeeld overal zonwering en rolluiken in combinatie nu met een airco voor het hele huis in het trapgat.
• vanuit het milieu is een airco ook beperkt slecht. Een zonnepaneel werkt perfect op het moment van de koelvraag en ze zijn energieefficiënt. Enige voorwaarde is dat er netjes met de koelgassen wordt omgesprongen.

Als je eis een gegarandeerd comfort is dan heb je dus een airco nodig. De rest is optioneel.

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 03-06-2021 19:25]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rrob
T-Infinity schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:04:
[...]

Ja sorry, beetje flauw. Het was ook de 3e of 4e keer dat dit tegen me gezegd werd in dit topic.

[...]

Ik ben wel benieuwd naar een meer realistische waarde. Ook ramen houden wel wat warmte tegen, en de zon staat meestal hoog. Dus het aantal Watt dat daadwerkelijk binnen komt (en blijft) zal wel stuk lager liggen en minder uren per dag.
Daarom zeg ik ook 1000 tot 3000W Zonlicht bevat veel meer energie per m2
Glas houdt erg weinig zonne energie tegen daarom zit het ook aan de bovenkant van zonnepanelen. Zodra de zonne energie binnen is en door vloer / meubels wordt omgezet in warmte kan het niet meer door glas (daarom zijn kassen ook van glas). En bij mij staat de zon toch echt 12u ten zuiden van oost-west. Je doet een hoop aannames maar ik zie nergens onderbouwing
[...]

de DHZ oplossing kost je dus 125 euro en wat eigen manuren. Dan had je beter voor die 125 euro een net iets betere of stillere airco kunnen kopen. Een beetje airco zal al snel overcapaciteit hebben en dat is wel zo lekker. Per geinvesteerde euro heb je een heel laag koelrendement van die 125 euro. Terwijl de airco je veel meer koeling per euro oplevert.
ik heb 3000W koelvermogen voor €125, een airco met dat vermogen kost €1250 volgens mijn google (https://www.koelklimaatte...tsubishi-airconditioning/), maar als je een goedkopere kent deel vooral een link
Zoals eerder gezegd, voor sommigen zal 1000 euro veel geld zijn, maar dat is meer een cashflow (omgaan met geld) probleem. Smeer het uit over 10 jaar en het is hartstikke goedkoop.

[...]

Tsja daar zijn we het dan over oneens. Je schat de warmteinstraling (denk ik) te hoog in, de capaciteit van een airco te laag, en de verbruikskosten ook te hoog.
de capaciteiten en kosten van de airco heb ik ge googled, nu is het aan jou te bewijzen dat het goedkoper kan
[...]

Als de TS cv nodig heeft voor de rest van zijn huis is het verwarmen van de zolder met een airco niet heel nuttig

-specs-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rrob
Rukapul schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:20:
Het is heel simpel:
• zonwering en lapmiddelen kunnen het opwarmen vertragen. Bij aanhoudende warmte is de werking vaak beperkt tot een paar graden omdat de massa is opgewarmd. Best effort comfort.
Nee buitenzonwering houdt zonnewarmte echt tegen, als het buiten 22C is en je houdt de zon buiten wordt het binnen niet (veel) warmer dan 22C, zonder zonwering wordt het binnen makkelijk 30+C zo las ik eerder in dit topic
• een airco biedt een semi gegarandeerd comfort ook bij erge en aanhoudende warmte.
klopt
• vanuit een kostenoogpunt is het bijna zinloos maatregelen te stapelen, want de meerkosten tussen een kleine een grote airco zijn minder dan zonwering.
graag voorbeelden: want ik kan 3000W tegenhouden voor €125. Een upgrade van 2kW naar 5kW airco kost €1600
Een slimme combinatie ipv stapelen kan wel: ik heb bijvoorbeeld overal zonwering en rolluiken in combinatie nu met een airco voor het hele huis in het trapgat.
• vanuit het milieu is een airco ook beperkt slecht. Een zonnepaneel werkt perfect op het moment van de koelvraag en ze zijn energieefficiënt. Enige voorwaarde is dat er netjes met de koelgassen wordt omgesprongen.
je vergeet de productie energie kosten van de airco (en het zonnepaneel wat je er full time voor gebruikt)

edit> ik besef me dat ik de piek zonbelasting van 3000W vergelijk met het continu vermogen van airco's. Maar die piek is in de hoogzomer wel een flink aantal uren per dag em ik neem aan dat je het dan koel wilt hebben en niet pas 6 uur later

[Voor 12% gewijzigd door Rrob op 03-06-2021 19:45]

-specs-

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rrob schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:21:

ik heb 3000W koelvermogen voor €125, een airco met dat vermogen kost €1250 volgens mijn google (https://www.koelklimaatte...tsubishi-airconditioning/), maar als je een goedkopere kent deel vooral een link
Je hebt geen koelvermogen, je houd warmtestraling tegen, dat is niet te vergelijken. Uiteindelijk warmt een woning zelf ook op en warmt de lucht om de woning heen ook op wat uiteindelijk zorgt dat de lucht in de woning ook op warmt. Dat koel je niet af met gordijnen en zonnewering, daar heb je actieve koeling voor nodig.

En ik zou die 3000 watt aan energie door een raam van 10m2 wel eens onderbouwd willen zien met een berekening eigenlijk.

[Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 03-06-2021 19:44]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Ter info.
In deze koellastberekening voor een raam op het zuiden komt men op 432 Watt voor een 4m2 raam.
Dus dat zou betekenen 1000W voor 10 m2
http://www.koudecentraal.nl/ComfortAirco.aspx

edit, oh nee dat is met binnenwering. zonder die binnenwering komt het uit op 1600 Watt, dus 160 Watt per m2 raam op zuid.
En dat is dan uiteraard de piek, vroeger en later op de dag zal het lager zijn.
zie de calculator: http://www.koudecentraal.nl/ComfortAircoModel.aspx

[Voor 60% gewijzigd door T-Infinity op 03-06-2021 20:30]

• Rrob
Tsurany schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:43:
[...]

Je hebt geen koelvermogen, je houd warmtestraling tegen, dat is niet te vergelijken. Uiteindelijk warmt een woning zelf ook op en warmt de lucht om de woning heen ook op wat uiteindelijk zorgt dat de lucht in de woning ook op warmt. Dat koel je niet af met gordijnen en zonnewering, daar heb je actieve koeling voor nodig.
wat is natuurkundig het netto verschil tussen warmte niet binnenlaten en warmte naar buiten pompen?
En ik zou die 3000 watt aan energie door een raam van 10m2 wel eens onderbouwd willen zien met een berekening eigenlijk.
een zonnepaneel van 1,65m2 maakt met ~25% efficiëntie al 400W stroom. dus de zon levert minimaal 400/0.25/1.65 = 1000W per m2. Op zijn hoogst staat de zon op 60graden cosinus 60 = 1/2 dus als de zon pal zuid staat vangt je raam 500W per m2.

-specs-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rrob schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:54:
[...]

wat is natuurkundig het netto verschil tussen warmte niet binnenlaten en warmte naar buiten pompen?
Irrelevant. Waar jij het over hebt is een deel van de warmte weren terwijl het alternatief is alle warmte die binnen komt weghalen. Met zonwering voor de ramen houd je enkel de warmte van zonnestraling tegen, niet de warmte die op andere manieren binnen komt.
een zonnepaneel van 1,65m2 maakt met ~25% efficiëntie al 400W stroom. dus de zon levert minimaal 400/0.25/1.65 = 1000W per m2. Op zijn hoogst staat de zon op 60graden cosinus 60 = 1/2 dus als de zon pal zuid staat vangt je raam 500W per m2.
Je gaat dus uit van het meest gunstige scenario, ideale hoek van de zon en het raam. Dan zal het raam ook nog een deel van die warmte tegen houden. Ik denk dat het in de praktijk redelijk mee zal vallen hoeveel warmte er echt doorheen komt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

HereIsTom schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:14:
[...]

Die 50 euro klopt niet, het verbruik is al 1 á 2 kW per uur, laten we uit gaan van 1kW maal 8 uur per dag, maal gemiddeld 100 dagen per zomer dan kom je al op 200 euro.
Ik heb mijn airco voor koelen nog nooit meer dan 0,3 of 0,4 kW zien verbruiken, en dat is op de heetste momenten van de dag. En ja ik heb ook ramen op zuid. En 100 dagen maximaal koelen is ook van de zotte natuurlijk. Realistischer is dat er 5-10 echt hete dagen zijn en nog 20-40 dagen waarop je een beetje bijkoelt.

vergeet men hier soms dat 400 Watt stroomverbruik van een airco resulteert in 400 * 7 = 2800 Watt koelvermogen? (bij een SEER van 7, zoals mijn airco heeft).

Ik ben dus zo'n 50 euro per jaar kwijt, zie ook de eerdere post van @mr_evil08 die aangeeft 25 euro per jaar kwijt te zijn. Dit is echt de ordegrootte waar je aan moet denken. Vandaar onze 'overtuiging' dat al die lapmiddelen verspilde moeite zijn. Airco's zijn superefficient vandaag de dag.

[Voor 38% gewijzigd door T-Infinity op 03-06-2021 20:58]

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Rrob schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:28:
ik kan 3000W tegenhouden voor €125.
Maar je hebt er niet genoeg aan door het deel dat je niet tegenhoudt. Ramen vormen verre van het complete verhaal in het merendeel van de bestaande bouw: dak, muren, ventilatie. En juist om wat je niet tegenhoudt heb je een airco want die pompt dat (inclusief wat eventueel door ramen binnenkomt) naar buiten op de momenten die er toe doen.
Een upgrade van 2kW naar 5kW airco kost €1600
Een beetje 5kW airco wordt door een installateur voor iets van 2200 geleverd en geïnstalleerd. Een iets kleinere voor een paar honderd minder.

Een rolluik of knikarmscherm kost dezelfde orde van grootte en dus per definitie minder dan eventuele beperkte meerkosten van hierboven.

[Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 03-06-2021 20:17]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Met onze drie kinderen nooit problemen gehad met de warmte, kamertemperatuur van 32-33 is voor de oudste van 4.5 zelfs geen probleem.

Voor volwassenen is het wel een (comfort) probleem, maar in mijn ervaring (N=3) maakt het voor kinderen veel minder uit.

Gewoon ter overweging, voordat iedereen allemaal dure airco's aanschaft omdat het kind mogelijk last krijgt van de warmte :D ;)

Wij dachten ook dat de oudste het te warm zou krijgen op zolder, maar zelfs de hittegolf vorig jaar is hij zonder problemen door gekomen. We hebben wel rolluiken en door thuiswerken kon ik toen in de ochtend zolang mogelijk doorluchten. Maar toch werd het ruim boven de 30, maar hij sliep als een roos :D

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:10
HereIsTom schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:14:
[...]

Het verbruik is niet 1 a 2 KW, een airco van 3.5 KW gebruikt maximaal ongeveer 1 KW maar dan staat hij vol te stampen en dat doen ze maar zelden. Meestal staat hij te pruttelen op zo'n 150 a 200 Watt.

• mr_evil08
kepler schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:15:
Met onze drie kinderen nooit problemen gehad met de warmte, kamertemperatuur van 32-33 is voor de oudste van 4.5 zelfs geen probleem.

Voor volwassenen is het wel een (comfort) probleem, maar in mijn ervaring (N=3) maakt het voor kinderen veel minder uit.

Gewoon ter overweging, voordat iedereen allemaal dure airco's aanschaft omdat het kind mogelijk last krijgt van de warmte :D ;)

Wij dachten ook dat de oudste het te warm zou krijgen op zolder, maar zelfs de hittegolf vorig jaar is hij zonder problemen door gekomen. We hebben wel rolluiken en door thuiswerken kon ik toen in de ochtend zolang mogelijk doorluchten. Maar toch werd het ruim boven de 30, maar hij sliep als een roos :D
Uiteindelijk wen je er wel aan inderdaad net als je woning maar op 18 ipv 22c gaat stoken bijvoorbeeld maar het is alles behalve comfortabel om sochtends in je eigen zweet wakker te worden.
Ben je moe genoeg dan val je gewoon in slaap.

De bedoeling is om wat comfort te behouden, een vaste airco hoeft ook niet de hele dag aan te staan je kan hem ook gewoon alleen aanzetten bij aanwezigheid en je kan er ook efficiënt mee verwarmen.

Maar jullie zullen vast wel ventilatoren in huis hebben gehad die het een beetje laten doortochten en dat helpt ook al.

Probleem met temperaturen van 33c in huis zijn dat je een grote klap doormaakt als het weer koeler wordt of naar andere plekken gaat.

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:19:
[...]

Uiteindelijk wen je er wel aan inderdaad net als je woning maar op 18 ipv 22c gaat stoken bijvoorbeeld maar het is alles behalve comfortabel om sochtends in je eigen zweet wakker te worden.

De bedoeling is om wat comfort te behouden, een vaste airco hoeft ook niet de hele dag aan te staan je kan hem ook gewoon alleen aanzetten bij aanwezigheid en je kan er ook efficiënt mee verwarmen.

Maar jullie zullen vast wel ventilatoren in huis hebben gehad die het een beetje laten doortochten en dat helpt ook al.

Probleem met temperaturen van 33c in huis zijn dat je een grote klap doormaakt als het weer koeler wordt of naar andere plekken gaat.
Ik had het over de kinderen, waar de TS het over heeft. Die van ons slapen nog steeds prima bij die temperaturen en ik had nooit het idee dat ze extra moe waren oid.

Voor volwassenen is het een heel ander verhaal, maar vooral persoonlijk. We hebben er niet zoveel last van, met een slaapkamer vol op de zon zonder rolluik. Binnenkort verhuizen en daar bewust geen airco genomen, ons de investering niet waard en we verwachten met vloerkoeling en wtw bypass het nog ietsje koeler te houden in huis. Punten voor screens zijn al aangelegd als we die volgend jaar toch willen aanleggen.

Maar ik snap heel goed als mensen een airco willen hoor :D

In de winter staat het ook in principe op 19 graden, tenzij we de hele dag thuis zijn vanwege een of andere lockdown ;) Dan op 20

[Voor 4% gewijzigd door kepler op 03-06-2021 21:35]

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rrob
Tsurany schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:08:
[...]

Irrelevant. Waar jij het over hebt is een deel van de warmte weren terwijl het alternatief is alle warmte die binnen komt weghalen. Met zonwering voor de ramen houd je enkel de warmte van zonnestraling tegen, niet de warmte die op andere manieren binnen komt.
Dat is zeker niet irrelevant, als je 3000W weet buiten te houden heb je 300W minder koelvermogen nodig.
Verder klopt het natuurlijk dat een airco ook de warmte koelt die via de lucht en de muren binnenkomt.
[...]

Je gaat dus uit van het meest gunstige scenario, ideale hoek van de zon en het raam. Dan zal het raam ook nog een deel van die warmte tegen houden. Ik denk dat het in de praktijk redelijk mee zal vallen hoeveel warmte er echt doorheen komt.
Nee dat is het meest ongunstige scenario, hoe lager de zon hoe meer licht op een verticaal oppervlak. Het wegdraaien van de zon (niet meer pal zuid) heeft de 1e uren erg weinig effect (cos 30 = 0.86)
Gelukkig denken alle tuinders in het Westland daar anders over dan jij, die hebben die kassen toch echt niet voor niets.

[Voor 8% gewijzigd door Rrob op 03-06-2021 21:46]

-specs-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rrob
Rukapul schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:11:
[...]

Maar je hebt er niet genoeg aan door het deel dat je niet tegenhoudt. Ramen vormen verre van het complete verhaal in het merendeel van de bestaande bouw: dak, muren, ventilatie. En juist om wat je niet tegenhoudt heb je een airco want die pompt dat (inclusief wat eventueel door ramen binnenkomt) naar buiten op de momenten die er toe doen.
Dat ontken ik ook niet, alleen is het niet zo efficiënt om warmte eerst binnen te laten komen en dan weer weg te pompen. Voor je muren en dak heb je geen keuze maar zonlicht kan je erg eenvoudig buiten je ramen houden.
[...]
Een beetje 5kW airco wordt door een installateur voor iets van 2200 geleverd en geïnstalleerd. Een iets kleinere voor een paar honderd minder.
niet volgens mijn eerste google hit die ik hier ook gepost heb. Jij hebt nog geen enkel bewijs laten zien. Niet dat ik je niet geloof maar het discussieert wat lastig zonder.
Een rolluik of knikarmscherm kost dezelfde orde van grootte en dus per definitie minder dan eventuele beperkte meerkosten van hierboven.
mijn oplossing kost €100

En voor de goede orde: ik zeg niet dat een airco slechter werkt dan zonwering, natuurlijk niet. Ik reageer alleen op de airco fans die zonder enige onderbouwing beweren dat zonwering niet werkt of dat airco (financieel) efficiënter is dan een andere (doe het zelf) oplossing.

[Voor 10% gewijzigd door Rrob op 03-06-2021 21:51]

-specs-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blijf jij lekker met je houtje-touwtje oplossing werken, zit ik in een koel huis met een airco die nog geen 500 watt verbruikt op een zonnige dag ondanks de ruim 25m2 aan ramen.

• FreddyFish
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:39
Dit wordt een vermoeiende discussie zonder eind. Voorkeur voor airconditioning hoeft niet te betekenen dat je niet aan zonwering doet of het nut ervan ontkent, en andersom sluit het hebben van zonwering airconditioning ook niet uit.

Belangrijkste punt is dat je het in de meeste woningen niet comfortabel koel kunt houden bij aanhoudende hitte. Zonwering scheelt uiteraard enorm, dat ontkent niemand. Maar het gaat erom dat het op een gegeven moment toch voor velen te warm wordt. Een airco lost dat probleem gegarandeerd op. En voor wie om die reden een airco ophangt heeft het niet zoveel zin meer om te investeren in zonwering.

Beweren dat je voor 125 euro fatsoenlijke zonwering kunt realiseren is een leugen. Rolgordijnen van IKEA aan de buitenkant zie ik niet als reële (zomer)permanente oplossing, @Rrob. Voor degelijke screens of rolluiken op maat ben je zeker hetzelfde kwijt als voor een airco. Met als verschil dat een airco het probleem werkelijk oplost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
Er wordt ook niet beweerd dat een airco niet helpt, maar dat als je geen zonwering hebt met grote ramen op het zuiden, dat de airco dan 4x harder moet werken dan met zonwering en dat je dan dus zeker niet klaar bent met een verbruik van maar 50 euro, eerder 200 euro of nog veel meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:15
mr_evil08 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:19:

...

Binnen 33 betekend veelal echter ook buitenshuis minimaal 33, doorgaans nog hoger op de dag. Dus die klap valt reuze mee. Je merkt het wel zodra je een koud gebouw binnen gaat. Maar andersom gaat datzelfde verhaal natuurlijk ook op. Vanuit jouw gekoelde huis is buiten 33 natuurlijk ook ineens een flinke klap ;).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kever678
HereIsTom schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:54:
[...]

Ja dat doe je ook als je de zon gewoon binnenlaat, dan komt er ook extra warmte binnen, dus geen scheve vergelijking.
Als je jou huis zo makkelijk koel houdt, dan kunnen dat twee dingen zijn, of je verbruikt extra veel stroom of je hebt niet veel grote ramen op het zuiden met de zon erop.
Screens naar beneden de afgelopen dagen scheelt zo 10 tot 15 graden binnen, dat moet de airco dan allemaal extra koelen.

Hier staat het nog beter uitgelegd; Rrob schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:15:
De koelkast met de deur open functioneert nog maximaal 5%, dan reken ik al ruim want volgens mij kan hij dan al vrijwel niks meer.

Airco zonder screens werkt gewoon op 100% hij moet alleen X percentage aan extra warmte verwerken.
Rrob schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:21:
[...]

Met een houtje-touwtje oplossing... de vraag voor de meesten is of je screens of airco moet nemen.

Zelf voor de airco gegaan omdat dit goedkoper was en gegarandeerd het gewenste resultaat geeft. Heb de airco wel zelf geïnstalleerd en in Italië besteld, stukje goedkoper dan wanneer je een installateur laat komen. Nu voor €2050 klaar, met een verbruik van max 600watt het complete huis koel terwijl het buiten richting de 40 graden gaat. In de avond/nacht is het verbruik ongeveer de helft.

Screens was ik (afhankelijk van leverancier/kwaliteit) tussen de 5k en 10k kwijt met het risico om hierna wellicht alsnog een airco te moeten plaatsen.

Ben overigs groot fan van screens en zou ze er graag bij willen.. de investering is me echter veel te groot voor de voordelen wat het biedt als je al een airco hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:20:

Als je eis een gegarandeerd comfort is dan heb je dus een airco nodig. De rest is optioneel.
Met je bakkes in de volle zon zitten bij het raam terwijl er een airco in je nek blaast, met aanzienlijk meer luchtverplaatsing dan de fluisterstand, noem ik niet comfortabel.

De ene kant van je lichaam is dan nog aan het bakken, terwijl de andere kant het koud krijgt.

Goede zonwering aan de buitenzijde in combinatie met een airco die zachtjes staat te pruttelen om het 23 graden te houden vind ik dan wel comfortabel.

@kever678 zelf airco installeren is niet meer toegestaan wanneer je geen Stek-certificatie hebt. Die vlieger gaat dus niet op.

[Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 04-06-2021 07:50]

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Ivow85 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:48:
[...]

Met je bakkes in de volle zon zitten bij het raam terwijl er een airco in je nek blaast, met aanzienlijk meer luchtverplaatsing dan de fluisterstand, noem ik niet comfortabel.

De ene kant van je lichaam is dan nog aan het bakken, terwijl de andere kant het koud krijgt.
Dat is als je vol in de zon zit ja. Wat meer bedoeld is volgens mij is dat je een kamer hebt die nog goed verlicht is door het daglicht. Dat werkt wel zo fijn.
Airco luchtverplaatsing merk je niet tot nauwelijks, als je de blaasrichting goed hebt afgesteld. Bijvoorbeeld richting een hoek van de kamer waar niemand zit.
@kever678 zelf airco installeren is niet meer toegestaan wanneer je geen Stek-certificatie hebt. Die vlieger gaat dus niet op.
Ja dat is waar, maar je kan veel werk wel zelf doen. Binnen- en buitenunit ophangen, kabelgoten aanbrengen, gaten boren, koelleiding op de juist plaats aanbrengen.
Dan blijft alleen nog het werk van de STEK monteur over, dat je uit zult moeten besteden. Al met al bespaar je zo toch weer wat kosten. Ik heb mijn 3 airco's ook uit Italië en het meeste werk zelf gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
HereIsTom schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:54:
[...]

Als dat het geval is 10 tot 15 graden met wel/geen screens zal ik eens heel goed gaan kijken wat met je huis aan de hand is of je hebt binnen voldoende warmtebronnen aan staan, zonwering omlaag of rolluiken scheelt hooguit 2 tot max 3 graden, ook ik heb grote ramen op zuid maar wel HR++.

Boven rolluiken en beneden een grote luivel wat uitgeschoven kan worden waarbij het glas incl terras volledig in de schaduw zit.
Heb je perongeluk de thermometer in de zon hangen ?

Mijn vroegere jaren 60 woning met enkelglas had dat ook niet zo extreem.

Waarom het niet zoveel scheelt is omdat de zon in deze periode hoog staat deze komt minder ver je huis in, in het voor/najaar is dat anders maar dan is het vaak niet meer zo warm.

In verleden toen ik geen airco had was dat ook niet zo, ook niet op zolder.

[Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2021 08:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:38:
[...]

Als dat het geval is 10 tot 15 graden met wel/geen screens zal ik eens heel goed gaan kijken wat met je huis aan de hand is of je hebt binnen voldoende warmtebronnen aan staan, zonwering omlaag of rolluiken scheelt hooguit 2 tot max 3 graden, ook ik heb grote ramen op zuid maar wel HR++.

Boven rolluiken en beneden een grote luivel wat uitgeschoven kan worden waarbij het glas incl terras volledig in de schaduw zit.
Heb je perongeluk de thermometer in de zon hangen ?

Mijn vroegere jaren 60 woning met enkelglas had dat ook niet zo extreem.

Waarom het niet zoveel scheelt is omdat de zon in deze periode hoog staat deze komt minder ver je huis in, in het voor/najaar is dat anders maar dan is het vaak niet meer zo warm.

In verleden toen ik geen airco had was dat ook niet zo, ook niet op zolder.
Er is niks aan de hand met mijn huis, ja de zon staat er pal op. Hebben hier HR+++ glas maar dat helpt niet veel als de zon er pal op staat. De muren en het dak zijn goed geïsoleerd.
Als thermometer heb ik de thermostaat die helemaal aan de andere kant van de kamer hangt en nog eentje die ook aan de andere kant uit de zon staat.
Als ik hier in de zomer vergeet de screens naar beneden te doen is het zo 10° graden warmer binnen.
In de winter scheelt dat ook want dan hoeft de CV veel minder aan. Nu komt de zon nog zo’n twee meter naar binnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
HereIsTom schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:04:
[...]

Er is niks aan de hand met mijn huis, ja de zon staat er pal op. Hebben hier HR+++ glas maar dat helpt niet veel als de zon er pal op staat. De muren en het dak zijn goed geïsoleerd.
Als thermometer heb ik de thermostaat die helemaal aan de andere kant van de kamer hangt en nog eentje die ook aan de andere kant uit de zon staat.
Als ik hier in de zomer vergeet de screens naar beneden te doen is het zo 10° graden warmer binnen.
In de winter scheelt dat ook want dan hoeft de CV veel minder aan. Nu komt de zon nog zo’n twee meter naar binnen.
Heb je een WTW/balansventilatie waar geen bypass op zit?
HR+++ heeft ook coiting wat zonlicht tegen houdt, 10 graden blijft gewoon overdreven onrealistisch.

(ik zal er niet verder op doorgaan).

Een goed geisolleerde huis als jouw duurt wel even met opwarmen vanwege de grote massa, dat heb ik zelf ook.

Edit: Ik had je gelooft als je woning in de glastuinbouw staat waarbij overdag alle ramen potdichtblijven.
10 graden is fors hoor bij een doorsnee woning dat gebeurd niet zomaar.

Op dit moment staat de zon hoog waardoor zon via ramen minder invloed heeft.

Het is gewoon onmogelijk bij een doorsnee woning dat het alleen komt door zonwering 10 graden verschil.

[Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2021 12:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Heb je een WTW/balansventilatie waar geen bypass op zit?
HR+++ heeft ook coiting wat zonlicht tegen houdt, 10 graden blijft gewoon overdreven onrealistisch.

(ik zal er niet verder op doorgaan).

Een goed geisolleerde huis als jouw duurt wel even met opwarmen vanwege de grote massa, dat heb ik zelf ook.
Heb hier geen WTW. Op warme dagen en met blauwe lucht en de screens niet naar beneden is 10° warmer binnen zeker niet onrealistisch.
En omdat het verder goed geïsoleerd is blijft het inderdaad een stuk langer koel binnen met de screens naar beneden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
HereIsTom schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:04:
[...]
Hebben hier HR+++ glas maar dat helpt niet veel als de zon er pal op staat.
Dat helpt juist behoorlijk om de zonnewarmte buiten te houden.
Wanneer het HR+++ glas zonder warmtewerende coating is, dan houdt dat glas toch al snel 35-40% van de warmtestraling tegen.
Warmtewerend HR+++ glas kan zelfs meer dan 60% van de warmte zonne-warmte buiten houden.

Alleen zal het niet genoeg helpen om het in de zomer binnen aangenaam te houden wanneer je een groot glasoppervlak op het zuiden hebt.

[Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 04-06-2021 12:42]

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
Ivow85 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:41:
[...]

Dat helpt juist behoorlijk om de zonnewarmte buiten te houden.
Wanneer het HR+++ glas zonder warmtewerende coating is, dan houdt dat glas toch al snel 35-40% van de warmtestraling tegen.
Warmtewerend HR+++ glas kan zelfs meer dan 60% van de warmte zonne-warmte buiten houden.

Alleen zal het niet genoeg helpen om het in de zomer binnen aangenaam te houden wanneer je een groot glasoppervlak op het zuiden hebt.
Geen idee, het zit er nu een paar jaar in en weet dat het toen het best isolerende glas tegen de kou was, maar als de zon erop staat wordt het hier binnen wel heet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-06 12:18
Mijn advies zou ook zonnepanelen zijn: daarmee voorkom je dat je zwarte dak warm wordt want de panelen vangen de zonnestralen af, en de wind kan er onderdoor waaien. En het levert ook nog eens geld op ook. Mijn zolder werd ook altijd heet in de zomer, nu na plaatsing van zonnepanelen niet meer en is het prima te doen.

Als alternatief kun je een groen dak doen (of je dak onder water zetten), dat vangt ook de warmte af.
Wellicht is binnen een plafondventilator ook nog een idee?

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:19
hhj schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:48:
Mijn advies zou ook zonnepanelen zijn: daarmee voorkom je dat je zwarte dak warm wordt want de panelen vangen de zonnestralen af, en de wind kan er onderdoor waaien. En het levert ook nog eens geld op ook. Mijn zolder werd ook altijd heet in de zomer, nu na plaatsing van zonnepanelen niet meer en is het prima te doen.
Ik vind dit heel interessant maar ik heb mijn twijfels hoeveel zonnepanelen er werkelijk kunnen staan/liggen. Hieronder heb ik een plaatje. Rood omlijnd is het platte dak van de 1e verdieping, op het grijze gedeelte kunnen ook zonnepanelen (plat dak van de uitbouw begane grond). Binnenkort komt er een adviseur die mij hier hopelijk meer over kan vertellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rrob
FreddyFish schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:41:
Dit wordt een vermoeiende discussie zonder eind. Voorkeur voor airconditioning hoeft niet te betekenen dat je niet aan zonwering doet of het nut ervan ontkent, en andersom sluit het hebben van zonwering airconditioning ook niet uit.
De hele discussie begon omdat mensen beweerden dat zonwering niet zo werken.
Belangrijkste punt is dat je het in de meeste woningen niet comfortabel koel kunt houden bij aanhoudende hitte. Zonwering scheelt uiteraard enorm, dat ontkent niemand. Maar het gaat erom dat het op een gegeven moment toch voor velen te warm wordt. Een airco lost dat probleem gegarandeerd op.
niet als je airco niet genoeg vermogen heeft.
En voor wie om die reden een airco ophangt heeft het niet zoveel zin meer om te investeren in zonwering.
Wel als je vindt dat zonder extra energieverbruik de warmte buitenhouden een beter idee is dan de warmte eerst binnenlaten en dan weer wegpompen met apparaat dat veel energie verbuikt
Beweren dat je voor 125 euro fatsoenlijke zonwering kunt realiseren is een leugen. Rolgordijnen van IKEA aan de buitenkant zie ik niet als reële (zomer)permanente oplossing, @Rrob.
Als jij iets geen reële optie vindt maakt dat het nog geen leugen... En een rolgordijn van de ikea kan echt prima 6 maanden per jaar buiten hangen, jaren achter elkaar weet ik uit eigen ervaring.
Maar daar gaat het niet om: iemand beweerde dat een airco financieel efficiënter was dan een doe het zelf oplossing daarom hebben we het daar over en niet over screens en rolluiken. Ik snap dat je het geen mooie oplossing vind maar voor dat geld heb je toch echt geen airco...
Voor degelijke screens of rolluiken op maat ben je zeker hetzelfde kwijt als voor een airco. Met als verschil dat een airco het probleem werkelijk oplost.
Dat hangt er van af wat je probleem is. Als dat is "de zon tegenhouden zodat het binnen niet warmer wordt dan buiten zonder extra energieverbruik" dan is airco niet de oplossing.

-specs-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Rrob schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:44:

Wel als je vindt dat zonder extra energieverbruik de warmte buitenhouden een beter idee is dan de warmte eerst binnenlaten en dan weer wegpompen met apparaat dat veel energie verbuikt
Een airco is zéér energiezuinig. Een SEER van 7 is geen uitzondering. 100 Watt energieverbruik = 700 Wat koelen.

En vanwege die zeer hoge efficiëntie heeft geld investeren in zonwering weinig toegevoegde waarde, als je de airco al in bezit hebt.

[Voor 14% gewijzigd door T-Infinity op 06-06-2021 23:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ginojo
  • Registratie: maart 2016
  • Niet online
Een airco is inderdaad heel energiezuinig, maar dat houdt niet in dat hij niet veel energie verbruikt. Zelf ben ik echt een fan van airco's hoor.
Wij wonen in een vooral uit (uv-werend) glas bestaande woning met plat dak. Zonder airco liepen de temperaturen tijdens warme dagen gemakkelijk op tot 35 graden. Nu met airco kunnen we het vaak rond de 21 houden. (5KW unit)

Afgelopen (warme) week heeft het ons 52kWh gekost, dus ongeveer 13 euro. Voor mij is dat het totaal waard, aangezien ik thuis werk en betaald krijg naar prestatie. Maar ik kan begrijpen dat een warme zomer voor sommigen te duur zou worden.

Edit: moet er wel bij vermelden dat onze airco bijna non-stop aanstaat op een automatische stand om de temperatuur op een stabiel niveau te houden

[Voor 7% gewijzigd door ginojo op 07-06-2021 01:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:47
ginojo schreef op maandag 7 juni 2021 @ 01:07:

Edit: moet er wel bij vermelden dat onze airco bijna non-stop aanstaat op een automatische stand om de temperatuur op een stabiel niveau te houden
Dus 's ochtends is hij aan het verwarmen om het een paar uur later weer te gaan koelen?? Dan snap ik dat je op 52 kWh uitkomt...

Wij hebben sinds kort ook airco in een huis van 850m3. Alle drie de slaapkamers hebben een eigen unit plus nog 1 beneden. In een week tijd hebben ze minder dan 15 kWh verstookt. Aangezien we een flinke overproductie hebben met 40 zonnepanelen kost stroom zo'n 5 cent (terugleververgoeding van wat over blijft na salderen). Oftewel een week lang het huis koelen voor 75 cent :) Het zijn wel nieuwe A+++ airco's van een goed merk, dat zal ook wat helpen.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ginojo
  • Niet online
pirke schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:01:
[...]

Dus 's ochtends is hij aan het verwarmen om het een paar uur later weer te gaan koelen?? Dan snap ik dat je op 52 kWh uitkomt...
Wij gebruiken de verwarmingsfunctie niet, dus nee: hij koelt enkel tot 20-21 graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:47
ginojo schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:44:
[...]

Wij gebruiken de verwarmingsfunctie niet, dus nee: hij koelt enkel tot 20-21 graden.
De automatische stand kiest zelf of hij gaat koelen of verwarmen. Als je alleen wilt koelen kun je hem beter op de koelmodus zetten.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-06 21:28

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb nog niet het hele topic gerezen, dus mogelijk al genoemd, maar deze kan interessant zijn: Ervaring met screens aan buitenkant raam

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:47

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Samenvatting van 7 pagina's topic:

1. Ideaal is een combinatie van zonwering (buiten) en airco.
2. Kosteneffectief is een airco het meest renderend (vooral als er PV overproductie is)
3. Vind je een airco unit lelijk, of heb je die zonnepanelen niet om de energie gelijk weer in een airco te pompen: zonwering.

Ik snap rationeel de keuze voor een airco wel, maar het voelt voor mij toch een beetje krom om meer energie te gaan verstoken, omdat het steeds warmer wordt in Nederland, omdat we meer energie verstoken. Beetje een cirkeltje waar je dan in terecht komt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Jeroenneman schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:03:

2. Kosteneffectief is een airco het meest renderend (vooral als er PV overproductie is)
3. Vind je een airco unit lelijk, of heb je die zonnepanelen niet om de energie gelijk weer in een airco te pompen: zonwering.

Ik snap rationeel de keuze voor een airco wel, maar het voelt voor mij toch een beetje krom om meer energie te gaan verstoken, omdat het steeds warmer wordt in Nederland, omdat we meer energie verstoken. Beetje een cirkeltje waar je dan in terecht komt.
Het is ook krom.

* Rukapul heeft gisteren het uitvalscherm weer tegen de gevel geschroefd (gevel en kozijnrenovatie gehad) en wat geknutseld om een rolluik met Somfy motor automatisch aan te kunnen sturen. Alle (grotere) ramen hebben inmiddels (weer) zonwering :) vreemd genoeg waren er in de buurt geen takers om een ander uitvalscherm over te nemen die we vervangen hebben door een rolluik dus die ging naar de stort 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11:46

Ik vraag me af hoe belastend zo'n airco unit is; in een thuissituatie laat je zo'n ding tot niet 24 uur per dag draaien? Je zet 'm af en toe even aan om de ergste hitte je huis uit te werken.

Zelf zit ik met een warmtepomp die koeling biedt in de zomer. Kost geen reet aan stroomverbruik maar koelt toch behoorlijk goed. Bij de aanschaf van het huis werden we gewaarschuwd dat we niet te veel moesten verwachten van de koeling maar i.c.m. buitenzonwering werkt het echt heel goed. Afgelopen jaren met een hittegolf het binnen op 22 a 23 graden kunnen houden. Dan hoor je mij niet klagen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Een airco is inderdaad heel energiezuinig, maar dat houdt niet in dat hij niet veel energie verbruikt. Zelf ben ik echt een fan van airco's hoor.
Wij wonen in een vooral uit (uv-werend) glas bestaande woning met plat dak. Zonder airco liepen de temperaturen tijdens warme dagen gemakkelijk op tot 35 graden. Nu met airco kunnen we het vaak rond de 21 houden. (5KW unit)

Afgelopen (warme) week heeft het ons 52kWh gekost, dus ongeveer 13 euro. Voor mij is dat het totaal waard, aangezien ik thuis werk en betaald krijg naar prestatie. Maar ik kan begrijpen dat een warme zomer voor sommigen te duur zou worden.
[Afbeelding]

Een airco is ook niet bedoeld om te koelen terwijl je niet aanwezig bent, dan lopen de kosten flink op ja.
Eigenlijk moet je alleen koelen als je aanwezig bent, dan hoeft het maar een paar uur per dag.
Als de airco dat niet fris genoeg krijgt, zou je eigenlijk iets meer koelcapaciteit moeten hebben.

Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Je kunt 24/7 naar 18 graden koelen. Dan lopen de kosten op.

Zelf kies ik meestal voor 23 of 24 graden en alleen bij aanwezigheid. In combinatie met het briesje van de airco zelf is dat meer dan prima. En het voorkomt ook dat je zelf een klap krijgt als je naar buiten gaat.

[Voor 10% gewijzigd door T-Infinity op 07-06-2021 10:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het verbruik van airco installaties valt in het niet bij al het overige stroomverbruik. Ook is het veel minder belastend dan verwarmen in de winter dus als door de opwarming daar flink bespaard kan worden is koelen in de zomer best acceptabel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:16
XyritZz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:21:
[...]
Ik vraag me af hoe belastend zo'n airco unit is; in een thuissituatie laat je zo'n ding tot niet 24 uur per dag draaien? Je zet 'm af en toe even aan om de ergste hitte je huis uit te werken.
Ik doe het niet 24 uur per dag, meestal vanaf 10 uur sochtends tot voor het slapen gaan om te voorkomen dat alles in het huis opwarmt. Vorige week had ik twee dagen de airco aan staan, de ene dag kostte dat 3kwh, de andere dag 4kwh. Dus voor iets meer dan een euro is mn huis de hele dag lekker koel :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ikbenerniet
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:43
Als we objectief naar dit probleem kijken, dan is een bronaanpak van dit probleem toch het beste. De meest logische oplossing is om te voorkomen dat de zonlicht überhaupt ons dampkring binnen komt. Eenmaal in onze dampkring warmt onze omgeving op en krijgen we overlast van de warmte.

Hiervoor zouden we een plaat moeten plaatsen op het lagrange point tussen de aarde en de zon, L1 in onderstaande afbeelding:

Hierbij zitten we alleen met de rotatie van de aarde, waardoor het te blokkeren punt niet altijd op de gelijke positie zit. Hier zijn er twee goede oplossingen om dit aan te vliegen:
1. We plaatsen een plaat die groot genoeg is om als zonsverduistering voor de gehele planeet te functioneren. Dit helpt tevens enorm tegen de opwarming van de aarde.
2. We plaatsen een kleinere plaat om een kleinere omgeving te blokkeren (bijv met een schaduw ter grootte van Nederland), deze zit aan de zonzijde vol met zonnepanelen en heeft thrusters (gevoed door de zonnepanelen) om naar de juiste positie te manoeuvreren.

Als we de plaat redelijk dun maken dan is hier tevens niet zoveel materiaal voor nodig, wat kostenbesparend gaat werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ikbenerniet schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:30:
Als we objectief naar dit probleem kijken, dan is een bronaanpak van dit probleem toch het beste. De meest logische oplossing is om te voorkomen dat de zonlicht überhaupt ons dampkring binnen komt. Eenmaal in onze dampkring warmt onze omgeving op en krijgen we overlast van de warmte.

Hiervoor zouden we een plaat moeten plaatsen op het lagrange point tussen de aarde en de zon, L1 in onderstaande afbeelding:
[Afbeelding]

Hierbij zitten we alleen met de rotatie van de aarde, waardoor het te blokkeren punt niet altijd op de gelijke positie zit. Hier zijn er twee goede oplossingen om dit aan te vliegen:
1. We plaatsen een plaat die groot genoeg is om als zonsverduistering voor de gehele planeet te functioneren. Dit helpt tevens enorm tegen de opwarming van de aarde.
2. We plaatsen een kleinere plaat om een kleinere omgeving te blokkeren (bijv met een schaduw ter grootte van Nederland), deze zit aan de zonzijde vol met zonnepanelen en heeft thrusters (gevoed door de zonnepanelen) om naar de juiste positie te manoeuvreren.

Als we de plaat redelijk dun maken dan is hier tevens niet zoveel materiaal voor nodig, wat kostenbesparend gaat werken.
Doet me denken aan Snowpiercer, dat liep ook niet heel goed af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik snap je punt. Maar stel je verbruikt 3% van je PV-opwekking voor koeling, dat lijkt mij toch prima. Zeker straks als je niet meer kan salderen, is het ideaal om je overschot voor wat meer koeling te gebruiken.

We zijn het in Nederland gewoon niet zo gewend omdat we altijd alleen maar bezig waren met verwarmen en isoleren. Maar zo gek is het niet om ook een fractie van je energie in koelen te steken, vooral nu we allemaal van die supergeisoleerde huizen hebben waarbij afkoeling letterlijk weken kan duren.

[Voor 19% gewijzigd door T-Infinity op 07-06-2021 10:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

[Afbeelding]

Ik denk dat iedereen het er over eens is dat de bron aanpakken het beste is, maar in de praktijk is het niet de meest (kosten)effectieve oplossing, als je voor screens etc even veel kwijt bent als aan een airco.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[Afbeelding]

Next level zonwering op planetair niveau 8)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: januari 2020
  • Niet online
Hoe zullen ze dat nu in Zuid Spanje doen. Daar hebben ze best al wat meer ervaring met het oplossen van dit probleem. Kzou zelf eens onderzoeken wat ze daar doen. Dan schiet je al een eind op denk ik zomaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

NoahAmber schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:42:
Hoe zullen ze dat nu in Zuid Spanje doen. Daar hebben ze best al wat meer ervaring met het oplossen van dit probleem. Kzou zelf eens onderzoeken wat ze daar doen. Dan schiet je al een eind op denk ik zomaar.
Huizen wit verven. Daarnaast gebruiken ze daar ook allemaal een airco :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:53
En voordat de airco uitgevonden was: hele dikke stenen muren

elleP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SitoNL
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 14:32

Let wel dat optie 3 niet altijd effectief is. Zelf woon ik in hoogbouw en ik kan mijn rolluiken 24/7 dicht hebben staan waardoor er geen zon binnen komt, maar als het bij mijn (onder)buren warmer in huis is straalt die warmte op een gegeven moment gewoon door. Dan is een airco wel de enige optie.

• Rrob

punt 2 klopt niet helemaal...
Ja een airco is erg koeleffectief maar de kosten zijn zeker niet laag dus of het ook kosteneffectief is staat absoluut niet vast. Zelfs als je PV hebt zit je nog met de aanschaf en afschrijving. Ik heb geen verstand van rolluiken maar die dingen lijken gemaakt om makkelijk 50 jaar mee te gaan, volgens mij lukt dat met airco niet.

-specs-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rrob schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:
[...]

punt 2 klopt niet helemaal...
Ja een airco is erg koeleffectief maar de kosten zijn zeker niet laag dus of het ook kosteneffectief is staat absoluut niet vast. Zelfs als je PV hebt zit je nog met de aanschaf en afschrijving. Ik heb geen verstand van rolluiken maar die dingen lijken gemaakt om makkelijk 50 jaar mee te gaan, volgens mij lukt dat met airco niet.
Doelde meer op het feit dat screens+zonnescherm ongeveer dezelfde prijs kent als een airco, waarbij de airco een betere koelprestatie bereikt. Qua euro's per aantal graden koeler in huis de duidelijke winnaar.

• Rrob
Jeroenneman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:50:
[...]

Doelde meer op het feit dat screens+zonnescherm ongeveer dezelfde prijs kent als een airco, waarbij de airco een betere koelprestatie bereikt. Qua euro's per aantal graden koeler in huis de duidelijke winnaar.
Dat is dus niet waar omdat een rolluik veel langer meegaat...
Als een rolluik 3x langer meegaat is de prijs per jaar dus 3x zo laag. En als je het op 80% van de zomerdagen met zonwering ook voldoende koel kan houden betaal je voor die 20% van de zomerdagen behoorlijk de hoofdprijs.

Nogmaals ja airco koelt beter maar als je het over kosteneffectiviteit gaat hebben moet je dat wel onderbouwen

-specs-

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rrob schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:05:
[...]

Dat is dus niet waar omdat een rolluik veel langer meegaat...
Als een rolluik 3x langer meegaat is de prijs per jaar dus 3x zo laag. En als je het op 80% van de zomerdagen met zonwering ook voldoende koel kan houden betaal je voor die 20% van de zomerdagen behoorlijk de hoofdprijs.

Nogmaals ja airco koelt beter maar als je het over kosteneffectiviteit gaat hebben moet je dat wel onderbouwen
Ik heb geen airco hoor (mede door de redenen die ik in een andere post heb gedeeld), maar ik zie niet zo goed in hoe jij hard kunt maken dat een rolluik 3x langer meegaat? Ik heb net screens en een zonnescherm besteld, en de garantie is 5 jaar. Ze kúnnen langer meegaan, maar dat wordt niet gegarandeerd (besides, wie koopt er nog een huis voor het leven? Als iets 10 jaar meegaat, dan is dat tot de volgende verhuizing lang genoeg).

Ik zie ook niet zo goed waar je dan de "hoofdprijs" voor betaalt. Een airco is even duur als zonwering voor het hele huis (misschien zelfs goedkoper). Dus leuk dat een rolluik langer meegaat (bron nodig van jouw kant), maar de aanschaf is gelijk, een rolluik zal op de echt hete dagen toch niet genoeg koelen, en het wel/niet aanschaffen van een airco zou ik dus vooral laten neerkomen op milieu-argumenten en of je de lelijke buitenunit goed weg kunt werken. Qua kosten/comfort/effectiviteit een no-brainer om voor de airco te gaan.

*Ik zie net dat je zelf al aangeeft dat je geen verstand hebt van rolluiken in je eerdere post. Waarom doe je dan alsof je dit wel hebt?
De garantievoorwaarden bij de meeste rolluiken/screens gaat ook niet verder dan 5 jaar, wat toevallig precies de garantietermijn is voor een A-merk airco. Een rolluik kan langer meegaan, maar dit wordt nergens zwart op wit gezet.

[Voor 11% gewijzigd door Jeroenneman op 09-06-2021 10:20]

• Rrob
Jeroenneman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Ik heb geen airco hoor (mede door de redenen die ik in een andere post heb gedeeld), maar ik zie niet zo goed in hoe jij hard kunt maken dat een rolluik 3x langer meegaat? Ik heb net screens en een zonnescherm besteld, en de garantie is 5 jaar. Ze kúnnen langer meegaan, maar dat wordt niet gegarandeerd (besides, wie koopt er nog een huis voor het leven? Als iets 10 jaar meegaat, dan is dat tot de volgende verhuizing lang genoeg).

Ik zie ook niet zo goed waar je dan de "hoofdprijs" voor betaalt. Een airco is even duur als zonwering voor het hele huis (misschien zelfs goedkoper). Dus leuk dat een rolluik langer meegaat (bron nodig van jouw kant), maar de aanschaf is gelijk, een rolluik zal op de echt hete dagen toch niet genoeg koelen, en het wel/niet aanschaffen van een airco zou ik dus vooral laten neerkomen op milieu-argumenten en of je de lelijke buitenunit goed weg kunt werken. Qua kosten/comfort/effectiviteit een no-brainer om voor de airco te gaan.
ik heb inderdaad geen bron maar omdat een rolluik niet veel meer is dan een buis met een opdraai mechanisme en een aantal plaatjes (het luik) klinkt dat een stuk minder geavanceerd dan een ouderwetse fiets met terugtraprem. Dus met een beetje eigen onderhoud (smeren, lagers vervangen, nieuw trekkoord) zie ik geen enkele reden waarom het niet vele decennia mee kan gaan. Een airco schijnt 10 jaar mee te gaan volgens de fans in dit topic.

en over de hoofdprijs: als een rolluik, zoals jij stelde, in aanschaf even duur is als een airco maar langer meegaat (zeg 3x) én op (zeg) 80% van de zomerdagen een vergelijkbaar resultaat geeft dan betaal je voor die de volledige meerprijs van de airco (2/3 van de aanschaf) voor die 20% van de zomerdagen. Uitgaande van deze getallen is een airco op die dagen (2/3 : 1/3 / 0,2 ) 10 zo duur.
En hoeveel graden het koeler is is lastig te bepalen want ik heb geen idee hoe warm het in een huis kan worden als het buiten dagen lang 30+ is én de zon vol door de ramen staat te branden maar ik ben bang dat het over de 40 gaat. Met zonwering + 's nacht ventileren kan je het dan misschien op 28 houden en met airco op 22? In dat geval heb je met airco 50% meer koeling dan met zonwering. Of 10x de prijs voor 50% extra koeling kostenefficiënt is vraag ik mij af.
Uiteraard ben je die dagen wel ontzettend blij dat je voor airco gekozen hebt ipv zonwering want 28 graden in huis is geen pretje

edit> ik heb inderdaad geen specifieke kennis van rolluiken maar kan wel gewoon logisch nadenken. Goed ontworpen mechanica, zoals een fiets of een lift, gaat heel erg lang mee. Een rolluik is nog veel simpeler mechanica.

[Voor 4% gewijzigd door Rrob op 09-06-2021 11:05]

-specs-

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rrob schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:01:
[...]

ik heb inderdaad geen bron maar omdat een rolluik niet veel meer is dan een buis met een opdraai mechanisme en een aantal plaatjes (het luik) klinkt dat een stuk minder geavanceerd dan een ouderwetse fiets met terugtraprem. Dus met een beetje eigen onderhoud (smeren, lagers vervangen, nieuw trekkoord) zie ik geen enkele reden waarom het niet vele decennia mee kan gaan. Een airco schijnt 10 jaar mee te gaan volgens de fans in dit topic.

en over de hoofdprijs: als een rolluik, zoals jij stelde, in aanschaf even duur is als een airco maar langer meegaat (zeg 3x) én op (zeg) 80% van de zomerdagen een vergelijkbaar resultaat geeft dan betaal je voor die de volledige meerprijs van de airco (2/3 van de aanschaf) voor die 20% van de zomerdagen. Uitgaande van deze getallen is een airco op die dagen (2/3 : 1/3 / 0,2 ) 10 zo duur.
En hoeveel graden het koeler is is lastig te bepalen want ik heb geen idee hoe warm het in een huis kan worden als het buiten dagen lang 30+ is én de zon vol door de ramen staat te branden maar ik ben bang dat het over de 40 gaat. Met zonwering + 's nacht ventileren kan je het dan misschien op 28 houden en met airco op 22? In dat geval heb je met airco 50% meer koeling dan met zonwering. Of 10x de prijs voor 50% extra koeling kostenefficiënt is vraag ik mij af.
Uiteraard ben je die dagen wel ontzettend blij dat je voor airco gekozen hebt ipv zonwering want 28 graden in huis is geen pretje
Je blijft een beetje in hetzelfde riedeltje hangen. Er is geen meerprijs, want je hebt niet aannemelijk gemaakt dat een rolluik daadwerkelijk langer meegaat (en hoeveel consumenten gaan zelf nieuwe lagers monteren, smeren en trekkoorden vervangen (en hoeveel kost zo'n leuk Somfy motortje?)). Vervolgens doe je alsof die meerprijs (die je niet hebt aangetoond) alleen wordt gerekend voor een gedeelte van de tijd.

Creatieve rekensommetjes, ze slaan alleen als een lul op een drumstel. 8)7

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:09
Ik lees hier weer een aantal die het hebben over mobiele airco versus vaste airco (split unit) daar wil ik toch even op reageren.

Allereerst, als je een eigen woning hebt en wanneer je genoeg budget hebt dan is de split unit de betere optie. Daar is denk ik iedereen het over eens.

Maar er zijn genoeg die niet hun woning mogen verbouwen. Het is een huurwoning? of het is aangesloten bij een VVE. Of er is niet genoeg geld voor......

Ik gebruik sinds vorig jaar een mobiele airco en hij doet voor mij wat hij belooft. Er waren hier dagen dat het buiten tot 38 graden werd en dan was het in mijn appartement met een mobiele airco ( op volle kracht) binnen een temperatuur of 28-30.. Dat is heel veel ook wetende dat de zomer ervoor zonder mobiele airco ik bij de buiten temperatuur makkelijk 10 tot 15 graden kon optellen.

Snachts daalde de temperatuur af en toe tot slechts 18-20 graden buiten en dan was het binnen nog bloedje warm. Mobiele airco aan tijdens de nacht en ik sliep als een zonnetje. Kan ook helpen dat ik makkelijk door geluid heen slaap.

Kijken we dan naar de centen:
Mobiele airco + afdichting = 950 euro, extra betaald op stroomrekening voor een zomer , ergens tussen de 250 euro en 300 euro. Was hij wel hele dagen achterelkaar aan (dag + nacht)

Splitunit + installatiekosten woonkamer = 2k+ en dan nog jaarlijks onderhoud van paar honderd euro. Oh en nog een VVE die lastig doet.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

MetalSonic schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:36:
Ik lees hier weer een aantal die het hebben over mobiele airco versus vaste airco (split unit) daar wil ik toch even op reageren.

Allereerst, als je een eigen woning hebt en wanneer je genoeg budget hebt dan is de split unit de betere optie. Daar is denk ik iedereen het over eens.

Maar er zijn genoeg die niet hun woning mogen verbouwen. Het is een huurwoning? of het is aangesloten bij een VVE. Of er is niet genoeg geld voor......

Ik gebruik sinds vorig jaar een mobiele airco en hij doet voor mij wat hij belooft. Er waren hier dagen dat het buiten tot 38 graden werd en dan was het in mijn appartement met een mobiele airco ( op volle kracht) binnen een temperatuur of 28-30.. Dat is heel veel ook wetende dat de zomer ervoor zonder mobiele airco ik bij de buiten temperatuur makkelijk 10 tot 15 graden kon optellen.

Snachts daalde de temperatuur af en toe tot slechts 18-20 graden buiten en dan was het binnen nog bloedje warm. Mobiele airco aan tijdens de nacht en ik sliep als een zonnetje. Kan ook helpen dat ik makkelijk door geluid heen slaap.

Kijken we dan naar de centen:
Mobiele airco + afdichting = 950 euro, extra betaald op stroomrekening voor een zomer , ergens tussen de 250 euro en 300 euro. Was hij wel hele dagen achterelkaar aan (dag + nacht)

Splitunit + installatiekosten woonkamer = 2k+ en dan nog jaarlijks onderhoud van paar honderd euro. Oh en nog een VVE die lastig doet.
Jaarlijks onderhoud is onzin, dat is niet nodig. Dat doe je met je koelkast toch ook niet. Af en toe even de filters stofzuigen is genoeg (moet ook met mobiele airco lijkt me).

En tsja verder heb je gelijk. Split unit is (by far) de betere keuze want goedkoper (in verbruik), stiller, en effectiever.
Maar veel mensen zijn idd beperkt tot een mobiele airco. Als je de energierekening en het lawaai er voor over hebt, kan het de enige keuze zijn als je verkoeling wil. Persoonlijk zou ik dan eerder voor een goede ventilator gaan.

Split unit aankoop is duurder ja, maar uitgesmeerd over 10-15 jaar stelt dat ook niets voor.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MetalSonic schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:36:
Dat is ook wel heel warm, mag je van de VVE ook niks doen om schaduw te maken? Zonnescherm ofzo? (dat scheelt ook nog steeds met je mobiele airco dan zal die het koeler krijgen en/of verbruikt hij minder stroom).Ze kunnen toch niet het hele gebouw in 45 graden laten zitten? De bewoners zijn immers de VVE.

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 11-06-2021 17:05]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:09
Marzman schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:04:
[...]

Dat is ook wel heel warm, mag je van de VVE ook niks doen om schaduw te maken? Zonnescherm ofzo? (dat scheelt ook nog steeds met je mobiele airco dan zal die het koeler krijgen en/of verbruikt hij minder stroom).Ze kunnen toch niet het hele gebouw in 45 graden laten zitten? De bewoners zijn immers de VVE.
Er zijn hier een paar in de flat die voor de woonkamer zon diagonaal oranje scherm hebben.

Ik zit op de bovenste laag onder een plat dak. De onderburen hebben het koeler ;). Aantal andere op mijn verdieping hebben ook een mobiele airco.

• Cerberus_tm
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

Hee, dit ziet eruit als het programma van LG. Ik heb net een nieuwe mobiele LG gekocht, de PA11WS. Welke heb jij? Bevalt LG goed?

• ginojo
  • Niet online
Cerberus_tm schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 03:58:
[...]

Hee, dit ziet eruit als het programma van LG. Ik heb net een nieuwe mobiele LG gekocht, de PA11WS. Welke heb jij? Bevalt LG goed?
Klopt, is LG. Ik heb de PC12SQ binnen-unit (dacht ik) en een 5KW buiten unit waar ik het type nummer niet van weet. Werkt prima!

(Is dus wel een split-unit, geen ervaring met mobiele units van LG)

[Voor 8% gewijzigd door ginojo op 12-06-2021 08:46]

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20:57
Uiteindelijk gaan wij voor een combinatie van screens en een split unit airco. Maar in mijn zoektocht kwam ik ook nog deze tegen:

1) 3M folie op raam via dasfolienkartel.de oid
2) https://suneclipse.nl/ screens met zuignappen, makkelijk zelf aan te brengen
3) mobiele airco unit met een raamafdichting (HOMEE)

• Rrob
Jeroenneman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:06:
[...]

Je blijft een beetje in hetzelfde riedeltje hangen. Er is geen meerprijs, want je hebt niet aannemelijk gemaakt dat een rolluik daadwerkelijk langer meegaat (en hoeveel consumenten gaan zelf nieuwe lagers monteren, smeren en trekkoorden vervangen (en hoeveel kost zo'n leuk Somfy motortje?)). Vervolgens doe je alsof die meerprijs (die je niet hebt aangetoond) alleen wordt gerekend voor een gedeelte van de tijd.

Creatieve rekensommetjes, ze slaan alleen als een lul op een drumstel. 8)7
Wat is er niet waar aan mijn betoog dat mechanische producten doorgaans vele jaren meegaan? Bewijs is niet alleen een linkje? Maar prima, als jij denkt dat een airco even lang meegaat als een rolluik mag dat 8)7

Overigens ben JIJ degene die beweert dat een airco per euro beter koelt dus bewijs het maar. En je poging "zonwering koelt niet dus airco koelt beter" telt niet: als een huis zonder zonwering tot 38 graden opwarmt en met zonwering tot 28 zorgt zonwering dus voor 10 graden minder warmte. En dat is dus koeling

volgens google is de garantie op een airco 2 jaar en op rolluiken 5 jaar. Voldoende bewijs?

[Voor 16% gewijzigd door Rrob op 12-06-2021 11:10]

-specs-

Acties:
  • +3Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Niet online
Bij gebrek aan een rolluik op het dakkapel, heb ik dit verzonnen. Het is dubbelzijdig bubbeltjes folie met aan beide zijde een aluminium laagje, isolerende folie waarvan ik de naam vergeten ben.
Komt tzt een rolluik.

Van buiten naar binnen: horregaas en frame, folie, raam met triple glas.

Zal er geen thermische breuk ontstaan? Gaat dit goed?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom zou er breuk ontstaan? Het zit toch aan de buitenkant van het glas?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:01

JT

VETAK y0

Man man, ik snap dat er genoeg huizen zijn die niet genoeg koel gehouden kunnen worden met zonnewering maar ons huis is afgelopen zomer zonder enige zonnewering binnen nooit warmer geworden dan 27 graden :) Randje oncomfortabel imho maar if needed best te doen voor een paar dagen. Raad eens wat er gebeurt met zonnewering ;) Dan is er geen airco meer nodig. En dit is een projectwoning, niet een one-off vrijstaandhuis met allerlei bijzondere zaken. We hebben koeling via de warmtepomp; nog nooit gebruikt.

Toegegeven, energieverbruik van een airco wat ik hier lees is zeker lager dan ik dacht. Maar er zijn dus gewoon huizen waarmee je er prima komt met zonnewering. En daar heb ik dan nog een aantal andere voordelen bij ook en het is beter voor het milieu. Mooi dat je de stroom onttrekt aan je zonnepanelen, maar dat betekent wel dat er op dat moment bij 400w verbruik 400w minder groene energie het net op gaat; zolang we niet onze energiebehoefte kunnen vullen met 100% groene energie wordt er ergens in een kolen/gascentrale meer gestookt. Dus die vlieger gaat imho niet op. En dan nog de gebruikte chemicaliën.

Het hele verhaal van "zonnewering koelt niet", so what? Als je met zonnewering het lang genoeg koel kan houden tot er koeler weer aanbreekt waarbij je huis door natuurlijke omstandigheden wordt gekoeld dan is dat volstrekt irrelevant. Want er is dan geen probleem om op te lossen. En waarom zou je een oplossing (na zonnewering is dat airco imho) aanschaffen voor een probleem (teveel warmte) dat er niet meer is?

Moet wel zeggen, als onze warmteproblemen veel groter waren dan zou ik het om het verbruik niet laten. Als het dus het verschil maakt tussen groot discomfort of wel comfortabel leven voor meer dan 2 of 3 dagen per jaar. Onze ervaring is dat ons kind er niet beter van slaapt als het 26 graden is op de slaapkamer met alle gedoe van dien de volgende dag. En dan nog voor jezelf. Ik kan mij voorstellen dat het voor @Piet_Piraat7 misschien toch een airco wordt. Alleen zou ik zelf wel even improviseren met een aantal euro aan materiaal of zonnewering wellicht toch niet al voldoende biedt.

[Voor 11% gewijzigd door JT op 14-06-2021 17:47]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True