Hoe hou ik de warmte tegen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:50
Beste Tweakers,

De afgelopen zonnige dagen merk ik dat de kinderkamer in ons nieuwe huis heel snel warm wordt. Gisteravond was het nog 28 graden op de kamer terwijl de echte zomer moet beginnen. Ik heb te doen met de baby die daar in haar slaapzakje ligt en wil spoedig op zoek naar oplossingen om het minder warm te krijgen. Tot die tijd kan de kleine op een koelere kamer liggen. Ik vroeg mij af of hier Tweakers zijn met tips.

Waar wij zelf aan zitten te denken:
  • Zonwerende folie op de ramen plakken. Dit lijkt een snelle en makkelijke oplossing, alleen komt er ook minder licht de kamer in. Dat is, zeker in de winter, zonde.
  • Rolluiken plaatsen. Het probleem is alleen dat dit volgens mij lastig te plaatsen is boven de ramen. Er zit niet echt ruimte boven het raam zelf en die rand steekt iets uit, waardoor de rolluik een stuk van het raam hangt.
  • Een airco plaatsen. Dit komt er sowieso op de bovenverdieping, maar als we de zon ook buiten kunnen houden hoeft die minder hard te werken.
  • Het platte dak groen maken met beplanting.
Wat de situatie wat vreemd maakt is dat er een muur voor de meeste ramen staat, geen idee waarom de vorige bewoners (en de buren) dat zo gebouwd hebben. Alleen de vier ramen in de hoek kun je doorheen kijiken, die anderen staat een muur voor, te zien aan het gebroken wit achter de ramen.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Be33EDzz4xK-o8fWp6DRJa6aGDE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuurlJVox1IUw6uXICmyr3q9.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxZ_Zs1COMVdhRkHDWb82nJoiG8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifj2ARXu5x8RvK23K7SmBRHR.jpg?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:18
de punten die je zelf noemt zijn al prima Zonwerende folie of rolluiken zonwerende verduisterende rolgordijnen noem maar op

en een airco is altijd goed hou wel rekening met resonantie/trilling als je daar een split plaats maar goed die vragen kan je hier kwijt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376/0

succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Airco helpt veel, maar in dit seizoen kun je achteraansluiten in de rij vrees ik. Is qua drukte meer iets om in het najaar te regelen.

Wat bij mij goed helpt (woonkamer op het zuiden) is een groot stuk stof voor de ramen hangen. Heb de hoes van een oude tuinset gebruikt :+ Met lijmklemmen aan de dakgoot (zit vrij laag bij ons) gehangen. Werkt op de echt hete dagen prima, de zon blijft goed buiten. Het huis is goed geïsoleerd dus binnen blijft het best wel koel.

Verder zou je het dak nog wit kunnen verven. Dat kan permanent met speciale verf, of goedkoper met iets als 'witkalk'. Dat regent er dan in het najaar grotendeels weer vanaf.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2021 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:12
Mogelijk dat de ramen moesten van de welstandscommissie? Die heeft dan weer niets te zeggen over wat je áchter het raam doet.

Zonwering aan de buitenkant is ws het meest effectief. Voor ons eigen huis heb ik wat ge McGuiverd met een schaduwdoek. Samen met een sedumdak lijkt dat behoorlijk te schelen in opwarming van de ruimtes. Mogelijk kan het handig zijn om wat afstand te creeeren tussen zonwering en glas, om te voorkomen dat je een enorme opwarming krijgt die alsnog in je huis eindigd.

Een warmtewerende folie zou ook een hoop kunnen schelen. Er zijn folies de beweren vooral IR te filteren, dan heb je in de winter minder last van het zonnebril effect.
https://www.raamfolieonli...us-78-voor-HR-glas-(90cm)
wel duur though.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Alles met doeken en rolluiken vertraagt alleen de opwarming. Uiteindelijk wordt het dan alsnog gewoon heet.

Dat is geen koeling, maar remmen van de opwarming.

Airco verplaatst daadwerkelijk de warmte en lost dus het probleem op.

Combinatie is natuurlijk het beste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-07 10:38
Zorg er vooral voor dat directe zon niet op de ramen / dak komt.

Sedum-dak is een goede oplossing (let op de maximale belasting van je dak), sedum kan aardig wat vocht vasthouden.
Een schaduwdoek spannen aan de buitenkant zorgt ervoor dat de warmte niet binnenkomt.

Je hoeft uiteindelijk een minder zware airco te plaatsen, als je bovenstaande al gedaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:36

JdM

Humbled

Folie op de ramen plakken doet in elk geval veel minder dan een doek ervoor spannen of een rolluik/screen.
Je ramen worden door de zoninstraling op het oppervlak gewoon bloedheet en stralen de warmte naar binnen, tenzij er ZHR++ triple glas in zit.
Een rolluik lukt misschien niet zeg je, maar wellicht een screen wel?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:24
Let op dat je niet op elk glas zomaar folie kan plakken, dit kan resulteren in scheurend glas.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:44:
Alles met doeken en rolluiken vertraagt alleen de opwarming. Uiteindelijk wordt het dan alsnog gewoon heet.

Dat is geen koeling, maar remmen van de opwarming.

Airco verplaatst daadwerkelijk de warmte en lost dus het probleem op.

Combinatie is natuurlijk het beste.
Goede concrete tips zeg, wauw.

Praktischer: mijn buurvrouw heeft een paar verhuisdozen uit elkaar gehaald en die beplakt met aluminiumfolie. Vervolgens van die badkamer haakjes op het glas aan de buitenkant (zuignapjes) en het daar aan ophangen met wat gaatjes in het karton.

Je hangt het op, je haalt het zo weer weg. Is geen gezicht maar het helpt uitstekend!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:57:
[...]

Goede concrete tips zeg, wauw.

Praktischer: mijn buurvrouw heeft een paar verhuisdozen uit elkaar gehaald en die beplakt met aluminiumfolie. Vervolgens van die badkamer haakjes op het glas aan de buitenkant (zuignapjes) en het daar aan ophangen met wat gaatjes in het karton.

Je hangt het op, je haalt het zo weer weg. Is geen gezicht maar het helpt uitstekend!
Tja don't blame the messenger, de waarheid is soms teleurstellend.
Het was meer als nuance bedoeld. Elk jaar zijn er weer 20 topics als deze met een opsomming van huis- tuin- en keukenmiddeltjes die soms veel moeite kosten maar vaak matig werken en teleurstelling opleveren.

Men moet dus geen wonderen verwachten. Zoals gezegd: het vertraagt alleen een beetje. En nu de huizen binnen nog relatief koel zijn lijken de tips goed te werken, maar dat is meestal verkeerde analyse.
Straks is het heet en helpt eigenlijk alleen een airco nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@de Peer ik snap dat al die zaken (behalve de airco) niet verkoelend werken :) de topic vraag is ook hoe ik de warmte tegen houd. Aangezien de airco er sowieso gaat komen wil ik het graag combineren met zaken die de zon tegenhouden.

Allen: bedankt voor de tips tot dusver! Ik had niet verwacht dat ramen zouden scheuren als je folie er óp plakt. Of heb je het over folie aan de binnenkant?

De beneden verdieping heeft mooie screens voor elk raam. Ik ga de leverancier eens bellen of diezelfde screens ook boven kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSellis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 12:39
Wij hadden hetzelfde probleem (alle slaapkamers op het zuidwesten), en hebben uiteindelijk screens laten plaatsen. Zoiets als dit. Hierdoor schijnt de zon niet meer rechtstreeks op de ramen waardoor het veel minder snel opwarmt, en omdat het van stof is wordt het minder donker in huis dan als je rolluiken zou nemen. Je kunt zelf de kleur stof kiezen en daarmee de mate van verduistering (en of het past bij de rest van je huis).

Maar zoals T-Infinity al zegt koelt dit natuurlijk niet, maar het scheelt wel een hoop in mijn ervaring. De babykamer hier ging ook al snel richting de 28 graden in warme periodes, en nu is 23 graden wel de max. Tenzij het uiteraard een aantal dagen richting de 40 gaat zoals vorig jaar, dan helpen screens uiteindelijk ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@JSellis dat is vergelijkbaar met wat wij ook beneden hebben :) hopelijk kan het ook boven geplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7jZeh5ia1aafnVFr_Wr9xX2TsA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPQBWj5qipn9orBlnIYNhA6r.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
raamdoeken/screens/rolluiken.

Eerst de zon buiten keren, dan binnen koelen.

screens kunnen muv het hoekje op de boeidelen geplaatst worden. raamdoeken kunnen bijna altijd op je kozijn.

nadeel van screens zijn de 'lelijke' bakken tegen je huis, plus de kosten.
nadeel van raamdoeken het feit dat jij 2 keer per jaar t dak op moet om te plaatsen/af te halen (zomer, winter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:03

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou je dak niet groen maken, voor dat geld heb je een prima airco.
Zonewerende folie kan helpen.

Wij hebben overal rolluiken. Vanaf het begin gewoon naar beneden houden en buiten je zon pakken. De rolluiken werken erg goed. We hebben op de slaapkamer een airco hangen sinds dit jaar. Deze gaan we alleen gebruiken voor het slapen gaan.

Succes!

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-07 14:55
ThinkPadd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:37:
Airco helpt veel, maar in dit seizoen kun je achteraansluiten in de rij vrees ik. Is qua drukte meer iets om in het najaar te regelen.
Vorige week offerte opgevraagd, wordt vandaag geplaatst… Toshiba split unit in 2 slaapkamers via Aircoland.com

Rolluiken en andere verduistering was 3 tot 4 maanden wachten, dus aangenaam verrast over deze levertijd… was wel iets duurder dan andere partijen, maar dat neem ik graag voor lief met juni en juli voor de deur.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je zou het dak nat kunnen houden?
Eventueel bij lange warmte tijdelijk de waterafvoer blokkeren en een laag water erop.

Wel even uitzoeken of de dekbedekking hier tegen kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Purzelbaum schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:17:
raamdoeken/screens/rolluiken.

Eerst de zon buiten keren, dan binnen koelen.
Waarom? Dat stamt nog uit de tijd dat airco's energievreters waren lijkt me, of dat men dat dacht in ieder geval.
Zeker bij een relatief nieuw huis kun je beter gewoon een airco kopen. Voor 50 euro per jaar kom je dan de hele zomer door.

Andere investeringen (rolluiken, blinds, groen dak) zijn dan absoluut het geld niet waard als je ze specifiek voor dit doel zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-07 08:05
Ik zou eens kijken wat voor glas je in je kozijnen en ramen hebt. Is dit enkelglas? Dubbel? HR++? Verder zeg je dat er een muur achter je kozijn staat. Is dit een halfsteens muurtje wat gestukt is en klaar? Of is dit geisoleerd? Hetzelfde geldt voor het dak. Is dit gewoon een houten constructie met dakbedekking of is het geïsoleerd?

Voor nu zal een mobiele airco (nieuw of mp) en folie op het glas voldoende zijn, maar uiteindelijk is het toch een beetje zoiets als je fietsband plakken met plakband. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar ik denk het verstandig is om te kijken hoe de dakkapel constructief in elkaar zit en daar eventueel de nodige aanpassing aan te (laten) brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:53

Exigence

dnkroz

Hoe is de isolatie van het dak? Dat zou je ook nog kunnen aanpakken, want een zwart dak wordt enorm warm wanneer de zon er op schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:54
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:23:
Waar wij zelf aan zitten te denken:

[list]
• Zonwerende folie op de ramen plakken. Dit lijkt een snelle en makkelijke oplossing, alleen komt er ook minder licht de kamer in. Dat is, zeker in de winter, zonde.
Aan de buitenkant kan dit, aan de binnenkant sloop je hiermee de coating(s) van HR++(+) glas, als je pech hebt. In ieder geval even oppassen dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:15
(Hoe) is je dak geïsoleerd?
ik heb een paar jaar geleden mijn platte dak 'omgekeerd geïsoleerd' door er 8 cm platen XPS op te leggen. Dit scheelt vooral 's zomers een hoop warmte, 's winters kreeg de verwarming het wel warm, maar nu met wat minder gas.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik heb geen idee hoe dat dak is geïsoleerd :) daar moet ik even wat papieren voor opzoeken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:16:
Ik heb geen idee hoe dat dak is geïsoleerd :) daar moet ik even wat papieren voor opzoeken
Als ik de foto zo zie, denk ik niet tot amper. Wel een mooi dak om zonnepanelen op te leggen, scheelt flink wat warmte instraling op je dak en dan kan eeen eventuele airco direct op zonnestroom draaien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:23
de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Waarom? Dat stamt nog uit de tijd dat airco's energievreters waren lijkt me, of dat men dat dacht in ieder geval.
Zeker bij een relatief nieuw huis kun je beter gewoon een airco kopen. Voor 50 euro per jaar kom je dan de hele zomer door.

Andere investeringen (rolluiken, blinds, groen dak) zijn dan absoluut het geld niet waard als je ze specifiek voor dit doel zou kopen.
Dat advies van jou stamt nog uit de tijd dat woningen slecht geisoleerd waren. Bij een goed geisoleerd huis kun je door 's nachts te luchten en overdag rolluiken of blinds te gebruiken de warmte goed buiten houden. Een airco is dan misschien niet eens nodig, en als die wel nodig is dan hoeft die minder hard te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:11:
@de Peer ik snap dat al die zaken (behalve de airco) niet verkoelend werken :) de topic vraag is ook hoe ik de warmte tegen houd. Aangezien de airco er sowieso gaat komen wil ik het graag combineren met zaken die de zon tegenhouden.
Liggen er al zonnepanelen op? Dat zou voor mij het eerste punt zijn om naar te kijken. Zonwering is relatief duur en een airco is qua stroom echt ontzettend goedkoop als je enkel wilt koelen. Mijn airco verbruikt nu een paar honderd watt terwijl mijn zonnepanelen een paar duizend watt opwekken.

Stel je airco gaat 500 watt verbruiken voor die bovenverdieping, met drie zonnepanelen van 300Wp zit je daar al ruim boven qua opwekking. En wat is goedkoper, die zonnepanelen of overal zonwering plaatsen aan de buitenkant?
Nieknikey schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:25:
[...]

Dat advies van jou stamt nog uit de tijd dat woningen slecht geisoleerd waren. Bij een goed geisoleerd huis kun je door 's nachts te luchten en overdag rolluiken of blinds te gebruiken de warmte goed buiten houden. Een airco is dan misschien niet eens nodig, en als die wel nodig is dan hoeft die minder hard te werken.
Daar komt echt een houdbaarheidsfactor bij kijken. Warmte buitenhouden werkt zolang het 's nachts afkoelt. Als het niet meer onder de 25 graden komt en de buitenmuren de hele dag in de brandende zon staan dan wordt het binnen ook gewoon warm, dan is zo'n goed geïsoleerd huis juist een drama omdat je die warmte er amper nog uit krijgt. Ze warmen langzaam op maar koelen ook langzaam af.

Dat terwijl een airco met een paar honderd watt al de gehele woning koel houd, zeker in een geïsoleerd huis is dat juist de beste keuze voor het meest aangename klimaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Tsurany op 02-06-2021 11:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-07 22:18
Nieknikey schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:25:
[...]

Jij denkt dat je die hitte er in de avond uit gaat krijgen? Dat is zo n beetje het probleem met de geisoleerde huizen. In de avond/nacht krijg je hem niet zomaar koel.
Dat advies klopt wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bypas aan en lekker de koele buitenlucht naar binnentrekken 's nachts ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Erasmo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:28:
Bypas aan en lekker de koele buitenlucht naar binnentrekken 's nachts ja.
Altijd goed om te doen ja als je een WTW installatie hebt. alle beetjes helpen.
Helaas heeft ook dat maar een zeer marginaal effect omdat het debiet veel te laag is om echt verschil te maken. Dus ja misschien wordt je huis er 0.5 graden koeler van, of in het meest gunstige geval 1 graad.

Wat wel helpt is zogenaamde 'nachtkoeling' maar dat wordt in Nederland niet tot nauwelijks toegepast omdat hier de focus nog steeds ligt op warmte binnen houden. Je moet dan denken aan meerdere ramen/deuren die volledig open staan (maar wel voorzien van inbraakwering).
Je krijgt dan een schoorsteeneffect en dan krijg je wel daadwerkelijk passieve koeling van je huis. Maar ook dat werkt natuurlijk alleen goed als de nachten nog koud zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 02-06-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik heb dus nooit gedacht aan zonnepanelen :+ wel voor dit huis, maar niet op die plek. De slaapkamer waar je naar kijkt zit namelijk aan de Noord-Oost kant van het huis. Hierdoor heb ik deze hele kant van het huis afgeschreven voor zonnepanelen. Maar bij nader inzien ligt het dak van die slaapkamer hoog genoeg om de gehele dag zon te hebben, het punt dak (rode dak) werpt er niet/nauwelijks schaduw op.

We wonen hier nog niet zo lang.

Hier het dak omlijnd met rood, zo te zien hebben de buren het dak wit gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARFY7z9ytkgOVSSzgmYx5te0UiM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mslv2Vr5yaUg5jCtkFPkYuvm.jpg?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 02-06-2021 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
Moet je maar eens voor de grap even voelen aan je buitenmuur in de avond. Die straalt nog vrolijk de hitte door naar binnen toe. Die shit koelt niet zomaar af.
Met ramen open moet je weer hopen dat het gaat tochten. Ook niet ideaal met kinderen thuis. Dan is het nog te hopen dat die muggen wegblijven.

Zeker niet beginnen aan een mobiele airco. Die dingen zijn volledig waardeloos omdat je onderdruk creert waardoor er net zo hard warme lucht naar binnen gezogen wordt.

Dus of genoegen nemen met een ventilator, of een split unit. Als je toch van plan bent om een split unit te nemen, denk wel aan de isolatie van die ruimte. Maatregelen die het opwarmen afremmen zijn dan wel nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
com2,1ghz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:27:
[...]

Jij denkt dat je die hitte er in de avond uit gaat krijgen? Dat is zo n beetje het probleem met de geisoleerde huizen. In de avond/nacht krijg je hem niet zomaar koel.
Dat advies klopt wel degelijk.
Bij mijn eigen woning haal ik overdag makkelijk een graad of 6-7 verschil door 's nachts de ramen op kiepstand te zetten en 's ochtends tussen 6 en 8 de ramen en deuren open te zetten. Het wordt pas een probleem zodra de nacht nauwelijks afkoelt of het volledig windstil is, dan ontkom je niet aan een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nieknikey schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Bij mijn eigen woning haal ik overdag makkelijk een graad of 6-7 verschil door 's nachts de ramen op kiepstand te zetten en 's ochtends tussen 6 en 8 de ramen en deuren open te zetten. Het wordt pas een probleem zodra de nacht nauwelijks afkoelt of het volledig windstil is, dan ontkom je niet aan een airco.
Dat moet dan berusten op een misverstand. Dit is praktisch onmogelijk. Je kunt in 2 uurtjes met minimale luchtverplaatsing niet de thermische massa van je huis dusdanig verlagen. Zelfs met de ramen volledig open haal je dat niet. Laat staan op de kiepstand.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-06-2021 11:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• elleP
[...]
(...) dan ontkom je niet aan een airco.
Of je accepteert dat het een paar dagen per jaar ongemakkelijk warm is :)

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:33:
Ik heb dus nooit gedacht aan zonnepanelen :+ wel voor dit huis, maar niet op die plek. De slaapkamer waar je naar kijkt zit namelijk aan de Noord kant van het huis (ochtend zon komt links, avondzon staat op de rechtkant van de ramen). Hierdoor heb ik deze hele kant van het huis afgeschreven voor zonnepanelen. Maar bij nader inzien ligt het dak van die slaapkamer hoog genoeg om de gehele dag zon te hebben, het punt dak (rode dak) werpt er niet/nauwelijks schaduw op.

We wonen hier nog niet zo lang.
Hoog, plat dak waar de hele dag de zon op staat. Denk dat die schoorsteen ook wel mee zal vallen qua schaduw. Daar kan je prima een leuk aantal panelen op kwijt die meer dan genoeg stroom opwekken om in de zomer de airco te laten draaien en daarnaast natuurlijk ook de rest van je verbruik af te dekken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je hebt ook van die screen doeken die je met zuignappen aan de ramen vastmaakt, lichtinval is dan wel minder maar de warmte ook. Schijnt de hele zomer te kunnen blijven zitten, zat er van de week toevallig naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:31:
[...]

Altijd goed om te doen ja als je een WTW installatie hebt. alle beetjes helpen.
Helaas heeft ook dat maar een zeer marginaal effect omdat het debiet veel te laag is om echt verschil te maken. Dus ja misschien wordt je huis er 0.5 graden koeler van, of in het meest gunstige geval 1 graad.

Wat wel helpt is zogenaamde 'nachtkoeling' maar dat wordt in Nederland niet tot nauwelijks toegepast omdat hier de focus nog steeds ligt op warmte binnen houden. Je moet dan denken aan meerdere ramen/deuren die volledig open staan (maar wel voorzien van inbraakwering).
Je krijgt dan een schoorsteeneffect en dan krijg je wel daadwerkelijk passieve koeling van je huis. Maar ook dat werkt natuurlijk alleen goed als de nachten nog koud zijn.
Het een sluit het ander niet uit he. Ik bedoelde dan ook 's nachts ventileren met bypass en dan ook de ramen open. Hoe mee frisse lucht hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Frieda schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:02:
Je hebt ook van die screen doeken die je met zuignappen aan de ramen vastmaakt, lichtinval is dan wel minder maar de warmte ook. Schijnt de hele zomer te kunnen blijven zitten, zat er van de week toevallig naar te kijken.
Zoals eerder vermeld over folie. Je moet uitkijken wat je op je ramen plakt of achter je ramen zet want er kunnen thermische breuken ontstaan.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51
Viper® schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:21:
Je zou het dak nat kunnen houden?
Eventueel bij lange warmte tijdelijk de waterafvoer blokkeren en een laag water erop.

Wel even uitzoeken of de dekbedekking hier tegen kan.
114 muggen vonden dit bericht leuk.
elleP schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Of je accepteert dat het een paar dagen per jaar ongemakkelijk warm is :)
Dagen? Maak er maar gerust maanden van. Nu ook weer gaan we van 12 naar 25 graden, de comfortabele 18-21 overslaand. Als eenmaal je huis is opgewarmd, zit je tot september in de hitte.

A/C is na eerst isoleren en eventueel screens je beste vriend. Zonnepanelen helpen ook iets.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 02-06-2021 12:42 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Tsurany schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:58:
[...]
Hoog, plat dak waar de hele dag de zon op staat. Denk dat die schoorsteen ook wel mee zal vallen qua schaduw. Daar kan je prima een leuk aantal panelen op kwijt die meer dan genoeg stroom opwekken om in de zomer de airco te laten draaien en daarnaast natuurlijk ook de rest van je verbruik af te dekken.
Is er een manier om achter te komen of het platte dak stevig genoeg is om zonnenpanelen op te leggen? Ik belde net met een leverancier, die vroeg of ik er op kon staan. Geen idee, niet geprobeerd. Hij zegt dat dat de vuistregel is, maar er moet toch een manier zijn om achter te komen zonder dat ik op het dak klim (hoop ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Is er een manier om achter te komen of het platte dak stevig genoeg is om zonnenpanelen op te leggen? Ik belde net met een leverancier, die vroeg of ik er op kon staan. Geen idee, niet geprobeerd. Hij zegt dat dat de vuistregel is, maar er moet toch een manier zijn om achter te komen zonder dat ik op het dak klim (hoop ik)
Een kijkje nemen met een drone kun je misschien al wat uit halen. Er zijn methodes om de panelen platter en met de rug tegen elkaar te leggen waardoor je minder ballast of montage materiaal nodig hebt.

Oh en als je uiteindelijk toch het dak op gaat neem gelijk even een emmer witte verf en een kwast mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hebben van die folie geplaatst die van enkel glas bijna-dubbel glas maakt. Helpt zeer goed op koude dagen, en doet ook wel wat op warme dagen, maar je moet die op max. 4 centimeter van het glas kunnen spannen (dus bij dikke kozijnen werkt het niet).

Dan aan de binnenkant plissé of rolgordijnen als het puur voor de zomer is, of fatsoenlijke dikke gordijnen die ook meteen in de winter meehelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:42
Schaduw doek ophangen, screens(zonwering) en rolluiken kan.

Zaken als rolluiken en andere zonwering werkt maar tijdelijk, op gegeven moment zit de warmte binnen als het 2 weken lang warm weer blijft, op gegeven moment helpt alleen een airco nog en doet zonwering op buiten nauwelijks nog iets(helpt altijd dat wel).

Gordijnen aan de binnenkant is geen zonwering, de warmte is dan eenmaal al binnen.

Folie op de ramen moet je mee uitkijken, vooral bij HR glas heb je kans op barsten, dubbel glas kan nog wel, nadeel van folie is dan wel dat je juist in de winter zoveel mogelijk zon binnen wil hebben, dan werkt het tegen.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2021 13:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Señor Sjon schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:42:
[...]

[...]
A/C is na eerst isoleren en eventueel screens je beste vriend. Zonnepanelen helpen ook iets.
Ja alleen als de omvormer niet in huis hangt, dat ding genereert een bak hitte waardoor de zonnepanelen schaduw op je dak weer te niet gedaan wordt dat is mijn praktijk ervaring.

Op de zolder is het hier warmer geworden nadat ze geinstalleerd waren dan jaren ervoor(omvormer hangt daar).

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bad4u
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 19:56
Wij hebben ons dak wit laten maken d.m.v. een silicone coating, voordeel is dat het koeler is als de zon erop staat. Je moet er niet van verwachten als het normaal 28 graden is dat het daarna 20 is zo veel helpt het helaas niet, maar alle beetjes helpen en schelen weer werk voor de airco als je die plaatst.

Nog een voordeel van een wit dak is dat als je zonnepanelen plaatst dat de panelen minder warm worden (alleen door zonlicht aan de bovenzijde) en dat ze over het algemeen dus iets meer opleveren. Wij hebben sinds eind 2020 zonnepanelen liggen en dit lijkt ook nog iets meer te doen qua temperatuur binnen.

Wit maken van het dak was niet goedkoop, maar dit kan je eventueel ook zelf doen door de coating zelf te kopen. Als ik het dak zo zie op de streetviewfoto zou daar prima een aantal panelen op geplaatst kunnen worden, bij ons zijn 10 panelen over 2 dakhoogtes geplaatst met veel meer schaduwplekken maar het we halen het er alsnog uit qua kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[...]

En zodra je de boel weer sluit, warmt het snel op.

Het probleem is dat je gehele huis langzaam opwarmt, ook met folie, screens en rolluiken. Deze vertragen alleen de opwarming, maar hoe dan ook is na een paar goede warme dagen je huis gewoon een oven.
De warmte gaat overal in zitten: Kozijnen, muren, plafond en zelfs je meubels.
Als je 's nachts je hand binnen tegen de muur houdt is deze gewoon warm.
Later in de avond laat ik ook altijd wat deuren en ramen open. Dan loopt de temperatuur terug. Maar zodra ik naar bed ga en de boel weer dicht moet, loopt de temperatuur gewoon weer op.

De enige oplossing is dan ook een combinatie van warmtewering, en een airco. Airco's zijn tegenwoordig behoorlijk zuinig. Zeker als je de nachtstand gebruikt. Want juist als je naar bed gaat wil je een aangename temperatuur.
Die nachtstanden zijn stil, en ook comfortabel. Een beetje binnenunit is fijn af te stellen naar jouw persoonlijke voorkeur. Wees dus niet bang dat je 's nachts ligt te bibberen door een koude luchtstroom. Je merkt het niet :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Dit is onmogelijk tenzij je huis vrijwel geen massa (isolatie) heeft, maar dan zou het overdag ook heel snel weer opwarmen.

Of heb je toevallig nog een gigantisch groot dakraam wat open staat en bent vergeten te vertellen?
Alleen mijn tuinhuisje kan zo snel afkoelen(zonder isolatie en dun houten wand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53
Die zolderkamer is bouwtechnisch volstrekt kansloos om hitte buiten te houden. Natuurlijk helpen zonnedoeken, zonneschermen en rolluiken, maar het is er gewoon niet op gebouwd. Daar moet dus een airco bij.

Tot die tijd kun je wellicht nog wat schuiven met kamers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-07 08:24
de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Trias Energetica.

Eerst de energievraag voorkomen of beperken.
Dan kijken naar een efficiënte manier om aan de resterende energievraag te voldoen (moderne split-airco)
En tot slot duurzame energiebronnen gebruiken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Trias Energetica.

Dan kijken naar een efficiënte manier om aan de resterende energievraag te voldoen (moderne split-airco)
Klopt, maar dan ook een kosten/baten-analyse daarbij maken. Alle ramen van rolluiken voorzien (met als doel warmtebeperking) is echt geld weggooien als je ook voor 50 euro de hele zomer koel kunt zitten met alleen de airco.

Het effect van alle huis tuin en keukentips is peanuts vergeleken met de effectiviteit van een goede airco.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 02-06-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
[...]

Trias Energetica.

Maar dan andersom in dit geval,

Eerst zoveel mogelijk instraling voorkomen,
als dat niet voldoende is warmte actief afvoeren met een airco
... en zonnepanelen kunnen altijd :)
(en dat is toch ook weer 10% instraling die niet meer in warmte kan veranderen)

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
mr_evil08 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Dit is onmogelijk tenzij je huis vrijwel geen massa (isolatie) heeft, maar dan zou het overdag ook heel snel weer opwarmen.

Of heb je toevallig nog een gigantisch groot dakraam wat open staat en bent vergeten te vertellen?
Alleen mijn tuinhuisje kan zo snel afkoelen(zonder isolatie en dun houten wand).
Wat @Nieknikey is wel degelijk mogelijk. In mijn ouderlijk huis, gebouwd in 2005, was dit namelijk ook het geval. 's Middags de ramen, deuren, gordijnen en luxaflexen dicht. s' Avonds alles tegen elkaar open zetten. Ken je die reclame van Frisk nog? Zulke tepels kreeg ik ook als ik de woonkamer in stapte..

Op zolder was het wel een sauna though

[ Voor 0% gewijzigd door Frieks op 02-06-2021 13:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Naar mijn mening is de volgende aanpak altijd het beste:
1. Zorg ervoor dat er minder zon naar binnen komt
2. Denk eens na over de isolatie van je huis (dak, muren, ramen)
3. Maak gebruik van luchten wanneer het buiten kouder is dan binnen
4. Hou alles potdicht zolang het buiten warmer is dan binnen
5. Vermijd het gebruik van grote energievreters want de meeste electriciteit wordt in warmte omgezet (oven, dikke game PC, enz.)
6. Als het nog niet uit te houden is, bel naar de airco installateur ;)

Punt 1 kan je doen met screens of rolluiken en dat werkt erg goed om de warmte buiten te houden maar het kost ook wel wat geld. De poor man's oplossing is werken met lakens of van die schermen met zuignappen. Ik heb ook al wel isolatieplaten geklemd gezien tussen de muren :D Allemaal niet mooi maar wel zeer effectief.

Punt 2 kost ook geld en kan niet op korte termijn maar het helpt zowel in de winter als de zomer. Laat je niet bangmaken door mensen die zeggen dat er uit een goed geïsoleerd huis geen warmte uit kan. Het duurt ook gewoon véél langer voor het opwarmt en dat zorgt ervoor dat je minder dagen in het jaar hebt dat het té warm is.

3 en 4 zouden voor zich moeten spreken maar er wordt vaak tegen gezondigd want dat briesje is zo lekker overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frieks schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Wat @Nieknikey is wel degelijk mogelijk. In mijn ouderlijk huis, gebouwd in 2005, was dit namelijk ook het geval. 's Middags de ramen, deuren, gordijnen en luxaflexen dicht. s' Avonds alles tegen elkaar open zetten. Ken je die reclame van Frisk nog? Zulke tepels kreeg ik ook als ik de woonkamer in stapte..

Dat is tijdens het luchten. Dat is gevoelstemperatuur. Hele wat anders dan de absolute temperatuur omlaag brengen van het huis (en niet alleen de lucht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieks
de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:40:
[...]

Dat is tijdens het luchten. Dat is gevoelstemperatuur. Hele wat anders dan de absolute temperatuur omlaag brengen van het huis (en niet alleen de lucht)
Neehoor, 's middags met 30 graden was het er ook altijd heerlijk koel. Dat kwam door het luchten in de ochtend en avond. Kwam geen airco aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frieks schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Neehoor, 's middags met 30 graden was het er ook altijd heerlijk koel. Dat kwam door het luchten in de ochtend en avond. Kwam geen airco aan te pas.
Tsja kan het wel blijven zeggen maar het is gewoon niet mogelijk. Koelen met lucht is zeer ineffectief. Daar koel je de massa van een huis niet mee af.

Het zal meer met de beleving te maken hebben. Overdag in de hitte buiten zijn en dan is het savonds met 25 graden binnen heerlijk 'fris'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-07 12:24
Natuur!
Vroeger hadden we bij mij thuis zo'n mooie wilde wingerd zoals hieronder over het huis groeien. Thuis was het altijd heerlijk koel in de zomer.
Toen het dak eindelijk eens geïsoleerd werd, is hij helemaal verwijderd van het huis. In de zomer merkte je dit behoorlijk. (Winter ook maar dan andersom.)
Helaas heb ik geen vrijstaand huis om het vrij te laten groeien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVJBKz6GjNT8VNk5nzKcqmXVHMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YR0LXeKpsffZjcSToLOjblpz.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
Nyarlathotep schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:09:
[...]

En zodra je de boel weer sluit, warmt het snel op.

Het probleem is dat je gehele huis langzaam opwarmt, ook met folie, screens en rolluiken. Deze vertragen alleen de opwarming, maar hoe dan ook is na een paar goede warme dagen je huis gewoon een oven.
De warmte gaat overal in zitten: Kozijnen, muren, plafond en zelfs je meubels.
Zelf sta ik gedurende warme weken iedere ochtend om half 6 op, en dan gaat op iedere kamer in het huis een raam wijd open (met hor tegen insecten) en ook alle binnendeuren, plus beneden een buitendeur met hor + de MV gaat op standje maximaal. Dat houd ik zo totdat de buitentemperatuur gelijk is met de binnentemperatuur, daarna gaat alles dicht en de MV box uit.

De afgelopen 2 zomers heb ik het daarmee binnen acceptabel koel weten te houden. Je hebt het dan niet over airco-koel (en bovendien is het op zolder alsnog warm) maar een verschil van 5-7 graden op het heetst van de dag is me nog altijd gelukt.
de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:49:
[...]
Het zal meer met de beleving te maken hebben. Overdag in de hitte buiten zijn en dan is het savonds met 25 graden binnen heerlijk 'fris'.
Daar heb je absoluut gelijk in, doch als je van een 32 graden buiten naar 26 graden binnen stapt, is dat aangenaam koel.

[ Voor 15% gewijzigd door Nieknikey op 02-06-2021 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Trias Energetica.

Veel te generiek. Mijn airco draait rustig met een verbruik van 400 watt voor de benedenverdieping en mijn kantoortje terwijl de zonnepanelen nu 4400 watt opwekken. Ik heb vandaag in totaal 2,8kWh gebruikt met de airco terwijl ik 27kWh heb opgewerkt aan stroom waarvan 20kWh is terug geleverd.

In zo'n situatie hoef je niet eens te beginnen aan een rekensom voor extra zonwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Wat mij flink helpt is een luifel plus een fikse klimplant tegen de gevel aan de zuidkant.
In mijn geval een druif waar ik makkelijk 30 kilo druiven af haal.

En wat soms helpt: een cheap-ass chinese luchtbevochtiger. Die blaast lucht langs vilten strookjes die in een bakje water staan. Bij droge lucht levert dat een merkbaar koelend effect, net genoeg om mijn werkplek wat draaglijker te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Ik zou er even een apart topic voor openen in Duurzame Energie & Domotica
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:56:
Wat mij flink helpt is een luifel plus een fikse klimplant tegen de gevel aan de zuidkant.

En wat soms helpt: een cheap-ass chinese luchtbevochtiger. Die blaast lucht langs vilten strookjes die in een bakje water staan. Bij droge lucht levert dat een merkbaar koelend effect, net genoeg om mijn werkplek wat draaglijker te maken.
Mooie kweekbak voor bacteriën als je die niet heel grondig schoon houd.

[ Voor 37% gewijzigd door Tsurany op 02-06-2021 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieks
[...]

Tsja kan het wel blijven zeggen maar het is gewoon niet mogelijk. Koelen met lucht is zeer ineffectief. Daar koel je de massa van een huis niet mee af.

Dat heeft niks met beleving te maken en is wel degelijk het geval.
Maar dat weet jij, zonder een stap in mijn huis te hebben gezet, van achter je pc natuurlijk beter te beoordelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frieks schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Dat heeft niks met beleving te maken en is wel degelijk het geval.
Maar dat weet jij, zonder een stap in mijn huis te hebben gezet, van achter je pc natuurlijk beter te beoordelen ;)
Ja, iets met natuurwetten enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:57:
[...]

Ik zou er even een apart topic voor openen in Duurzame Energie & Domotica

[...]

Mooie kweekbak voor bacteriën als je die niet heel grondig schoon houd.
Klopt. Ik laat hem dan ook dagelijks droog lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheekAzzaBreek schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:56:

Wat zou hier het werkingsprincipe moeten zijn?
Een luchtbevochtiger voegt juist energie aan de ruimte toe.
En een hogere luchtvochtigheid geeft bij mensen juist een benauwd gevoel, je gaat meer zweten.

Ze worden juist geadviseerd om het in de winter wat warmer /comfortabeler te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-06-2021 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Frieks schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Ja ken ik werkt hier niet, deze huis heeft zelfs nog luchtverwarming(natuurlijk niet op verwarmen) die ik aan kan zetten op ventileren en met een fors debiet door het huis blaas ook dan lukt dat niet want het zit gewoon in de muren, daardoor moet het snachts wel behoorlijk afkoelen op buiten wat vaak niet het geval is in de zomer tijdens hittegolf.

Rolluiken met alles erop en eraan, kanttekening is wel het duurt ook lang voor mijn woning opwarmt, paar dagen warmer weer is geen enkel probleem hier.

Hier is het echt actief koelen anders gebeurd dat niet.
Je huis moet wel behoorlijk weinig isolatie hebben wil je het zo snel kunnen laten afkoelen op een natuurlijke manier en het geluk hebben dat het savonds/snachts ook daadwerkelijk genoeg afkoelt op buiten.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
ThinkPadd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:37:

Wat bij mij goed helpt (woonkamer op het zuiden) is een groot stuk stof voor de ramen hangen. Heb de hoes van een oude tuinset gebruikt :+ Met lijmklemmen aan de dakgoot (zit vrij laag bij ons) gehangen. Werkt op de echt hete dagen prima, de zon blijft goed buiten. Het huis is goed geïsoleerd dus binnen blijft het best wel koel.

Verder zou je het dak nog wit kunnen verven. Dat kan permanent met speciale verf, of goedkoper met iets als 'witkalk'. Dat regent er dan in het najaar grotendeels weer vanaf.
Mobiele airco's zijn wel simpel te krijgen, doen ook prima hun werk in een kleinere kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:40
de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:30:
Klopt, maar dan ook een kosten/baten-analyse daarbij maken. Alle ramen van rolluiken voorzien (met als doel warmtebeperking) is echt geld weggooien als je ook voor 50 euro de hele zomer koel kunt zitten met alleen de airco.

Het effect van alle huis tuin en keukentips is peanuts vergeleken met de effectiviteit van een goede airco.
Het is wel lekker vergelijken natuurlijk wanneer je alleen de stroomkosten van de airco vergelijkt met de complete aanschafprijs van rolluiken/screens. Maar die airco zal ook aangeschaft moeten worden. En daarnaast is het lichte waanzin om de hoeveelheid watts die de zon door je ramen pompt er met een airco weer uit te pompen, dat is als stoken met de ramen open. Zoals de vroegere smeerkaas-reclame al zei: "Wat er niet aan komt hoeft er ook niet af". En wat je dán nog overhoudt aan warmte, daar kun je dan eventueel een airco voor aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 00:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

mugenmarco schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Mobiele airco's zijn wel simpel te krijgen, doen ook prima hun werk in een kleinere kamer.
Mobiele airco's (ik heb er zelf 1 gehad) zijn luidruchtig. Én je moet de mogelijkheid hebben om die condensslang of afvoerslang of hoe het ook heet naar buiten te werken. Zonder dat je hier een raam voor open moet zetten.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:19
Aangaande de zonwerende screens met zuignappen.. Paar weken geleden besteld bij SunEclipse (https://suneclipse.nl/), sinds gisteren gemonteerd. Kan heel de zomer blijven zitten ja, maar dan dus uiteraard ook de hele zome minder licht binnen. Het lijkt zeker te schelen, maar met hoeveel graden is erg lastig te zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Je kan blijven zeggen dat het niet zo is, maar vanaf begin zomerseizoen effectief de zon buiten houden en luchten zodra het ook buiten ook maar een halve graad koeler is dan binnen, kun je het tot heel ver in de zomer aangenaam houden in huis.
Door vroeg in het seizoen te beginnen met passief koelen, wordt de massa binnen je geïsoleerde schil ook niet enorm opgewarmd.

En nee, natuurlijk blijft het dan niet strak 20 graden tijdens een hete zomer zoals vorig jaar. Maar er zijn dan wel héél veel dagen van 30+ graden achter elkaar nodig, voordat de temperatuur in huis boven de 25 graden komt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
mr_evil08 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:05:
[...]

Je huis moet wel behoorlijk weinig isolatie hebben wil je het zo snel kunnen laten afkoelen op een natuurlijke manier en het geluk hebben dat het savonds/snachts ook daadwerkelijk genoeg afkoelt op buiten.
Juist een slecht geïsoleerd huis is moeilijk met natuurlijke ventilatie te koelen. De stenen gevels worden opgewarmd en blijven de hele nacht nog warmte uitstralen. Bij een huis zonder isolatie, straalt die warmte uit de stenen voor ca 50% uit naar binnen toe. Bij een geïsoleerd huis wordt die warmtestraling van de bakstenen gevel grotendeels tegengehouden door het isolatiemateriaal.

Pas na een dag met veel minder zon zal dat slecht geïsoleerde huis snel kunnen afkoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieks
de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:59:
[...]

Ja, iets met natuurwetten enzo ;)
Ik kan je helaas geen peer-reviewed onderzoek van mijn huis aanleveren, maar ik heb er jaren gewoond so I would know better right?

Ik zou zeggen case closed.
Deze discussie gaat alleen maar heen en weer, beyonT-infinity :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

phYzar schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:29:
[...]

Het is wel lekker vergelijken natuurlijk wanneer je alleen de stroomkosten van de airco vergelijkt met de complete aanschafprijs van rolluiken/screens. Maar die airco zal ook aangeschaft moeten worden. En daarnaast is het lichte waanzin om de hoeveelheid watts die de zon door je ramen pompt er met een airco weer uit te pompen, dat is als stoken met de ramen open. Zoals de vroegere smeerkaas-reclame al zei: "Wat er niet aan komt hoeft er ook niet af". En wat je dán nog overhoudt aan warmte, daar kun je dan eventueel een airco voor aanschaffen.
Daar moet je echt een kosten/baten analyse op los laten, simplistische uitspraken heet niemand wat aan. Die lichte waanzin is hier een stuk goedkoper en veel milieu vriendelijker. Het bespaart immers productie van zonwering en het zorgt voor een direct gebruik van zelf opgewerkte stroom.

Bovendien kan de airco in de winter veel efficiënter verwarmen dan een gasketel dus dat is ook een mooi bijkomend voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Frieks schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Alleen jammer dat we de afgelopen jaren ook nachten hadden van 20+ graden met overdag 35+ graden waardoor van het wegventileren van opgeslagen warmte gedurende de dag nauwelijks sprake was. De a/c haalt mijn zolder binnen no-timevan 30 naar 20 graden als ik dat wil.
Ashundi schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:51:
Natuur!
Vroeger hadden we bij mij thuis zo'n mooie wilde wingerd zoals hieronder over het huis groeien. Thuis was het altijd heerlijk koel in de zomer.
Toen het dak eindelijk eens geïsoleerd werd, is hij helemaal verwijderd van het huis. In de zomer merkte je dit behoorlijk. (Winter ook maar dan andersom.)
Helaas heb ik geen vrijstaand huis om het vrij te laten groeien.
[Afbeelding]
Dat is funest voor je metselwerk en soms komt het via de dakrand binnen om daar de boel verder te slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik denk bij nader inzien dat het platte dak te klein is om zonnepanelen te plaatsen. Het is zo'n 4 bij 3 meter en online lees ik dat zonnepanelen op een plat dak zo'n 2,5m² per stuk in beslag nemen. Het dak wit maken lijkt een simpele oplossing samen met screens voor de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:27
Señor Sjon schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Alleen jammer dat we de afgelopen jaren ook nachten hadden van 20+ graden met overdag 35+ graden waardoor van het wegventileren van opgeslagen warmte gedurende de dag nauwelijks sprake was. De a/c haalt mijn zolder binnen no-timevan 30 naar 20 graden als ik dat wil.
Dat probleem hebben wij hier ook gemerkt. Het is een wat ouder huis met ouderwets dikke muren, dus het blijft lange tijd best koel. En in de ochtend grote ramen tegen elkaar open zetten aan de voor en achterzijde van het huis en het kan heel snel afkoelen.
Maar met zomers zoals die van de laatste jaren houdt het op een gegeven moment gewoon op, na 2 weken met 30+ zijn de stenen (muren, vloeren etc.) zoveel opgewarmd en straalt dat ook in de nacht nog flink warmte uit. Dit gecombineerd met dan minimumtemperaturen van 20-24 graden en totale windstilte (wat daar vaak mee gepaard gaat) en je kunt dat afkoelen wel vergeten.

Voor de korte temijn hebben we er voor gekozen om mobiele airco's te nemen, werkt afdoende. In de woonkamer kan ik de slang precies mooi in de pijp van de haard steken, blaast ie de warme lucht daar weg (ideaal), op mn werkkamer op de 2e verdieping heb ik vanwege onhandige ramen een constructie gemaakt met een dikke pvc buis die de boel afvoert naar een klein raam bovenaan de trap. Dit moet nog iets gefinetuned worden, maar werkt verder ook top. Alleen voor op de slaapkamer moeten we nog iets beters verzinnen, want ook daar hele grote ramen, dus die standaard "hoezen" om de slang op aan te sluiten werken daar niet.

Om even terug te komen op de TS:
- Zonwerende folie kun je proberen, kost niet veel maar mijn inziens (ik heb t geprobeerd) is het een kriem om aan te brengen. Het lijkt zo simpel in die video's, maar 1 foutje bij de voorbereiding en de folie verkreukelt (plakt aan zichzelf vast) en dan kan je dat stuk weggooien.
- Probeer een mobiele airco, neem er wel een met wat overcapaciteit. Als de ruimte 4x3m is zou ik als een absoluut minimum een unit met 9000BTU nemen, als de 12000BTU versie 50 euro meer kost neem die. Als er bij jou een Hornbach in de buurt ligt, zoiets kost je 340 euro voor een 12000BTU model (meen dat dit model, of de eerdere jaargang hiervan vorig jaar nog 399 was).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Je kan blijven zeggen dat het niet zo is, maar vanaf begin zomerseizoen effectief de zon buiten houden en luchten zodra het ook buiten ook maar een halve graad koeler is dan binnen, kun je het tot heel ver in de zomer aangenaam houden in huis.
Door vroeg in het seizoen te beginnen met passief koelen, wordt de massa binnen je geïsoleerde schil ook niet enorm opgewarmd.

En nee, natuurlijk blijft het dan niet strak 20 graden tijdens een hete zomer zoals vorig jaar. Maar er zijn dan wel héél veel dagen van 30+ graden achter elkaar nodig, voordat de temperatuur in huis boven de 25 graden komt.
oh maar dat ontken ik ook niet. Tuurlijk, alles wat je passief kan koelen: waarom niet.. das een nobrainer, tenzij je de rolluiken nog allemaal moet gaan aanschaffen.

Zelf doe ik het ook met mijn rolluiken. Alles geautomatiseerd (domotica en zonnestand scriptje) dus hoef er ook geen moeite voor te doen.

Waar ik stellig op reageerde zijn mensen die beweren met passieve koeling even hun hele huis 6 of 7 graden af te laten koelen in 1 dag.
Frieks schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:09:
[...]

Ik kan je helaas geen peer-reviewed onderzoek van mijn huis aanleveren, maar ik heb er jaren gewoond so I would know better right?
Een onderzoek is ook niet nodig. Als jouw huis van steen is en dat huis is eenmaal opgewarmd, dan is het gewoon onmogelijk om dat met lucht aanzienlijk te koelen binnen een dag. Dat is echt een druppel op een gloeiende plaat. Je kan de lucht in het huis tijdelijk een paar graden lager krijgen, maar zodra je stopt met luchten komt de warmte weer uit de muur. Je hebt met dat luchten nog geen 5% van de aanwezige warmte verdreven. Dat is de ordegrootte waar je aan moet denken.

Er wonen zegt weinig. Je kan het verkeerd meten, verkeerd uitleggen, of gewoon anders beleefd hebben. Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook nog natuurlijk. Maargoed, we zijn het niet eens, dat is duidelijk :)

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 02-06-2021 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phYzar schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:29:
[...]

Dat is inderdaad wel een goed punt, maar meer een cashflow-dingetje. Voor sommige mensen zal het een drempel zijn, voor anderen niet.
Koop je een airco waar je ook mee kunt verwarmen, dan bespaar je in de winter veel gas en verdient de airco zich snel terug. Zelf kon ik door de aanschaf van mijn airco's van het gas af, betaal je geen vastrecht meer. Dan gaat het snel.
Koeling is verder een luxe natuurlijk dus iedereen moet zelf bepalen wat ze dat waard vinden.

De vergelijking over stoken met de ramen open gaat niet op. Of in ieder geval, het is niet de juiste benadering. Bij stoken met de ramen open ben je een fortuin kwijt aan je energiekosten.
Een airco kan de hele zomer je huis koel houden voor 50 euro. Dus waar hebben we het over? De kosten zijn compleet verwaarloosbaar.

Mijn huis stook ik ook warm met de airco, om te compenseren voor de warmte die ik door mijn ramen verlies, is dat dan ook waanzin?

"Wat er niet aan komt hoeft er ook niet af" is natuurlijk waar maar dan moet je je ook realiseren dat je dat maar heel beperkt kunt voorkomen (rolluiken etc) en dat het uiteindelijk alsnog eraan zit.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 02-06-2021 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat is funest voor je metselwerk en soms komt het via de dakrand binnen om daar de boel verder te slopen.
Het is een wilde wingerd (die zet zich vast met voetjes). Niet zoals een klimop die wel daadwerkelijk schade veroorzaakt.

Bij een wilde wingerd moet je alleen opletten voor de dakgoten enzo, maar je metselwerk doet hij niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ivow85 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Je praat over je eigen situatie en we weten niet hoe de omstandigheden zijn, zoals zonwering/isolatie en of weinig thuis met 1 of meerdere personen en dus wel veel of weinig warmtebronnen aan binnenhuis.
zoals mijn huis een rijtjeshuis midden in het blok met 1 muur op zuid waar zon op staat zal fors minder gaan opwarmen dan een vrijstaande woning waar de gehele dag zon op staat.

Vooral 2 onder 1 kap of vrijstaande huizen zijn vrij vlot moeilijk koel te houden.

Als er niemand thuis is overdag is het veel makkelijker je huis koel te houden dan dat er mensen aanwezig zijn.

Maar we dwalen af en de 1 vind 25c in huis nog prima terwijl de ander het al heel benauwd vind zodra het boven 18c komt, zelf kan ik ook nog wel prima bevinden in een ruimte met 25c omdat ik een "warmtemens" ben.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:59:
[...]

Het is een wilde wingerd (die zet zich vast met voetjes). Niet zoals een klimop die wel daadwerkelijk schade veroorzaakt.

Bij een wilde wingerd moet je alleen opletten voor de dakgoten enzo, maar je metselwerk doet hij niets mee.
Nog steeds houdt een begroeide gevel ook vocht vast wat ook zijn weerslag geeft. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:23

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Dak wit verfen met speciale dak verf. Zo iets https://www.verfbestelsit...i0O1yr61DbM0aAttLEALw_wcB

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ga ik doen :) samen met screens voor de ramen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:05:
[...]

Wat zou hier het werkingsprincipe moeten zijn?
Een luchtbevochtiger voegt juist energie aan de ruimte toe.
En een hogere luchtvochtigheid geeft bij mensen juist een benauwd gevoel, je gaat meer zweten.

Ze worden juist geadviseerd om het in de winter wat warmer /comfortabeler te hebben.
Water koelt af door verdamping, zoals alle vloeistoffen. Je kan dat effect mooi zien bij campinggas blikjes: die zijn ijskoud na gebruik.

Het is geen groot effect en de condities moeten gunstig zijn (lage relatieve luchtvochtigheid), maar ik heb tot twee graden daling gemeten op een meter afstand.

Aanverwante truuk uit de tijd dat ik onder een plat dak woonde (doe ik nooit meer, juist wegens de warmte): 5 minuten per uur de tuinsproeier er op.

[ Voor 9% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 02-06-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheekAzzaBreek schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:13:
[...]

Water koelt af door verdamping, zoals alle vloeistoffen. Je kan dat effect mooi zien bij campinggas blikjes: die zijn ijskoud na gebruik.

Het is geen groot effect en de condities moeten gunstig zijn (lage relatieve luchtvochtigheid), maar ik heb tot twee graden daling gemeten op een meter afstand.
Ah zo! Ja dat werkt wel een beetje. Niet om een hele kamer te koelen maar wel als soort gerichte koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Yep, éénpersoonskoeling. Met het energieverbruik van een 80 mm PC fan. Natuurlijk wel even modden en er een stil exemplaar in zetten, de mijne was een herrieschopper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-07 12:39
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:13:

Nadeel daarbij is wel dat daarmee de luchtvochtigheid omhoog gaat, en het daardoor lastiger wordt voor je lichaam om hitte kwijt te raken (verdamping van zweet), waardoor het ondanks de lagere temperatuur toch warmer aan kan voelen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-07 12:24
Totaal of topic maar moet even gezegd worden.
Dat is dus een veel gehoorde en totaal verkeerde uitspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
In theorie wel, ja, maar het is niet veel.

Er staat toevallig ook een weerstation op m'n bureau, en die laat geen stijging zien. Er verder fungeert hij natuurlijk hoofdzakelijk als ventilator, dat doet eerlijk gezegd meer als je zit te zweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1248692

Hoi,

Ik zou dus ook beginnen met te zorgen dat het dak een lichte kleur krijgt... De zwarte roofing of edpm trekt nu eenmaal warmte aan.
Als je dat gedaan hebt kan je isoleren zoals sommige hier schrijven maar dan moet je natuurlijke materialen gebruiken zoals bv pavaflex, dat is op basis van houtvezel, milieuvriendelijk en vertraagd de warmtedoorslag, glaswol of dergelijke helpen weinig tegen warmte.
Dan heb je rolluiken en of screen.. En dan pas airco's.

Buiten houden van warmte is het eerste wat je moet doen..

Je kan je ramen trouwens wit kalken id zomer.. Met water was je dat er gewoon af.. Dat doen veel tuinbouwers met hun serres ook id zomer
Succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:07:
[...]

Ga ik doen :) samen met screens voor de ramen.
Hier ook screens, houdt de warmte buiten en toch licht binnen en je kunt nog beetje naar buiten kijken.
Zou geen rolluiken willen, zit je zo opgesloten!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Anoniem: 1248692 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:50:
Hoi,

Dan heb je rolluiken en of screen.. En dan pas airco's.

Buiten houden van warmte is het eerste wat je moet doen..
Bij verwarmen is dat zo : eerst isoleren, dan de juiste warmtepomp kiezen.

Bij koelen is dit een onnodige aanpak. Je kunt voor 50 euro (per jaar) de hele zomer koel zitten met je airco. Door aanvullend nog met rolluiken/screens/wit dak te gaan werken kun je daar misschien nog 10 euro per jaar vanaf snoepen, maar dat is de investering niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
com2,1ghz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:41:
[...]

Zoals eerder vermeld over folie. Je moet uitkijken wat je op je ramen plakt of achter je ramen zet want er kunnen thermische breuken ontstaan.
Ik heb het niet over folie en die dingen gaan aan de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Bij koelen is dit een onnodige aanpak. Je kunt voor 50 euro (per jaar) de hele zomer koel zitten met je airco. Door aanvullend nog met rolluiken/screens/wit dak te gaan werken kun je daar misschien nog 10 euro per jaar vanaf snoepen, maar dat is de investering niet waard.
Bij koelen is dat ook zo! Als je de warmte niet eerst buiten houdt dan zit je echt niet een hele zomer op maar 50 euro met een airco!
Of je moet op het noorden zitten met je ramen, op het zuiden wordt het hier zonder screens binnen nog warmer dan buiten, met screens naar beneden en alles dicht is het hier binnen minstens 10 graden kouder dan buiten.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

de Peer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Waarom zo die nadruk op geld? Er kunnen ook andere redenen zijn waarom je geen airco wil, zoals geluid of milieu-overwegingen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ericplan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:50:
[...]

Waarom zo die nadruk op geld? Er kunnen ook andere redenen zijn waarom je geen airco wil, zoals geluid of milieu-overwegingen.
Dat zou kunnen inderdaad. Ik redeneerde vanuit mijn eigen situatie (geen geluid, en geen negatieve milieu impact).

Daarnaast was het een aanname dat men in het algemeen de kosten een belangrijk aspect vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:27:
Ik denk bij nader inzien dat het platte dak te klein is om zonnepanelen te plaatsen. Het is zo'n 4 bij 3 meter en online lees ik dat zonnepanelen op een plat dak zo'n 2,5m² per stuk in beslag nemen. Het dak wit maken lijkt een simpele oplossing samen met screens voor de ramen.
Is een groen dak geen optie? en ze geven ook nog subsidie.
Voor een plat dak is het super ideaal.

Dat kan wel aardig uitmaken.
Dak wit schilderen geloof ik zelf niet zo in, stop er dan isolatie onder heb je er in de winter ook wat aan.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-07 20:00
HereIsTom schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:01:
[...]

Bij koelen is dat ook zo! Als je de warmte niet eerst buiten houdt dan zit je echt niet een hele zomer op maar 50 euro met een airco!
Of je moet op het noorden zitten met je ramen, op het zuiden wordt het hier zonder screens binnen nog warmer dan buiten, met screens naar beneden en alles dicht is het hier binnen minstens 10 graden kouder dan buiten.
50 euro red ik hier inderdaad niet voor mijn airco’s. (wellicht wel wegens zonnepanelen maar dat is geen eerlijke vergelijking)

Als ik echter kijk wat screens kosten en wat mijn airco verbruikt dan ga ik dat niet terug verdienen. Ook zonder screens houdt de airco (met 2 vingers in de neus) mijn complete woning koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
kever678 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:20:
[...]

50 euro red ik hier inderdaad niet voor mijn airco’s. (wellicht wel wegens zonnepanelen maar dat is geen eerlijke vergelijking)

Als ik echter kijk wat screens kosten en wat mijn airco verbruikt dan ga ik dat niet terug verdienen. Ook zonder screens houdt de airco (met 2 vingers in de neus) mijn complete woning koel.
Dat ligt dan echt aan de ligging, heb je veel je raam op het zuiden met dus de hele dag de zon erop, dan werkt een airco net als een koelkast of vriezer waarvan je de deur op een kier laat staan.
Ik heb hier 4 grote kozijnen met ramen op het zuiden, de kosten van de screens waren zo’n 1000 euro per kozijn en dat was met een hoogwerker erbij, zonder hoogwerker was het totaal 1000 euro minder geweest.
Als ik voor deze ruimtes airco’s laat plaatsen ben ik totaal ook bijna 3000 euro kwijt.
De afgelopen zomers koste het verbruik van airco’s in vergelijkbaar huis bij de buren zo’n 300 euro aan stroom.
Wij hadden met de screens denk ik ongeveer 1 week per jaar de airco nodig gehad.

Pagina: 1 2 3 Laatste