Foto-uitdaging week 22: Kader in kader Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

sys64738

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52

Wormaap

De opdracht van deze week: Kader in kader.
Voor wie het idee niet kent: https://vinkacademy.nl/fo...van-een-kader-in-de-foto/

Ik ben erg benieuwd. :)

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging op maandag start en op zondag einde dag eindigt. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten hoe beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars foto's te beoordelen en complimenten of tips te geven.
We willen elke week met een nieuwe uitdaging komen, dus past een onderwerp je totaal niet sla dan gerust een keer over. Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het feedbacktopic of DM, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op maandag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt wanneer de volgende maandag weer begint (middernacht dus).
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging, dus geen archiefbeelden
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te bewerken en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp
• meerdere foto's mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• probeer elkaar te motiveren en geef ook feedback aan elkaar
• voel je vrij om zo creatief mogelijk het onderwerp te volgen, maar zorg wel voor een duidelijk link

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-07 17:59
Interessant onderwerp. Nog nooit van deze vorm van compositie gehoord, laat staan bewust gebruikt. Al komt de desbetreffende clichéfoto van New York ook in mijn fotoarchief voor :).

Ik deel de nieuwsgierigheid van Gonadan (of andere TS) :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Flow op 31-05-2021 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tijd voor de timmerkist, wat latjes en gele verf! :+

Afbeeldingslocatie: https://www.armaghi.com/wp-content/uploads/2018/12/National-Geographic-frame-1000x600.jpg

Wordt zoiets ook gezien als 'Kader in kader'?
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4853/45109833124_534d8612f7_c.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 31-05-2021 20:31 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:48
ehtweak schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:29:
Tijd voor de timmerkist, wat latjes en gele verf! :+

[Afbeelding]

Wordt zoiets ook gezien als 'Kader in kader'?
[Afbeelding]
Die foto's heb je snel gemaakt aangezien deze uitdaging pas net online staat 😃

Maar mag ik vragen wat die 2e foto precies is? Ik heb de duistere foto en het raaaf project ook bekeken maar zie nog niet welk deel dit precies is. En zijn die 'licht' strepen die uit de muur lijken te komen echt of naderhand toegevoegd? Ze gaan naar mijn idee ook over alle inhammen heen. Op mijn telefoon is dat niet zo goed te herkennen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@ehtweak Zoiets ja, maar dan deze week geschoten :+

Net even rondje gedaan om even lekker te genieten van het mooie weer. Kwam deze tegen. Niet werelds maar een goed begin. Een frame in een frame in een frame. Jammer dat er niemand op de stoel zat maar helaas was het chateau gesloten.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51216025191_2493e2b6bc_c.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@ehtweak je bent vrij om te bepalen wat jij een kader vindt, maar het idee is dat het kader het onderwerp versterkt. In die zin is de eerste niet zo'n best voorbeeld in mijn ogen aangezien het kader daar meer zelf het onderwerp is.

offtopic:
In plaats van een verkapte terugvindpost kan je het topic ook volgen hè. :> ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

_jero_813 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:22:
[...]

Maar mag ik vragen wat die 2e foto precies is?
Klik maar op de flickr foto en kijk naar de daarbij behorende locatie en andere foto's. :)
De GPS locatie is bijna tot op 2 meter nauwkeurig. :Y
't Is aan de andere (linker)kant van deze wand: https://flic.kr/p/P2dyxB

Bijna 2 jaar geleden:
[Meeting] Herfstmeeting 2019 F&V
liepen sommige F&V tweakers aldaar rond. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 31-05-2021 22:57 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-07 21:20
Enige gevonden locaties met mogelijkheden voor kader in kader foto's.
De foto's zijn gemaakt met de Sony RX100m6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfxOcHbX9hHx0_D8ZmC8ySFnNi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjkaLPjlMvAqUip7OJ0Ono3t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtN3JqmU5WWhIu0hqguARceMtlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHnzIWqV3Xro8QsPdkuMJ50l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGhxOapkIdYKDzK7m6NKRG6JIEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d73ID5w3oYQvta8TAGMR1ZQo.jpg?f=fotoalbum_large

Het lukte me niet om een mooi (eerste) kader te maken van bladeren.

@bobcom @_jero_813 @Gonadan @bobcom

Hier dan de verwijderde foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4HyUaIyTsHo4bmD19W27d4Q3ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTt5R9Lk83VUOIU3I8zOZ5lp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door JoStad op 05-06-2021 11:32 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
Ik vind een leuke uitdaging maar wel moeilijk om goed toe te passen (voor mijzelf dan). Vaak met kaders zit je aan doorgangen of raampartijen te denken en dan zijn die vaak te donker als de lucht waar je heen kijkt wel goed belicht is. Maar als je dit goed kan toepassen zien foto's er wel erg interessant uit zoals die van @sys64738 bv 👍

@JoStad ik vind dat je juist de beste foto weggehaald heb met de update. Die weggehaalde foto had met croppen de meeste potentie. Voor mij persoonlijk is bij foto 1 het kader (de poort) te klein en de fietsers nog te ver van het kader af. Bij foto 2 word ik niet het kader ingetrokken omdat de omgeving in en buiten het kader hetzelfde is.

Omdat er nog weinig reacties zijn een idee om deze een week te verlengen? of vinden de meeste deze te moeilijk 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:50

RvL

@_jero_813 niet zo zeer te moeilijk maar weinig tijd 😂 en met een pup van 10 weken ga je ook niet zomaar even een paar uur op pad om op zoek te gaan naar een mooie compositie.

Dus ben ik nog in de directe omgeving van huis aan het zoeken

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
@RvL Ik ken het, 2 kleine kinderen thuis dus ook niet altijd evenveel tijd. Vind dit wel een leuk onderwerp want wil dit zelf ook beter kunnen toepassen in mijn eigen foto's 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:58

bobcom

Dedicated dabbler

Niet echt een overweldigende respons. Was misschien wat hoger geweest als de uitdaging gewoon "doorkijkje" was genoemd? Maar misschien zou dat teveel kiekjes opgeleverd hebben - "kader in kader" klinkt een stuk minder amateuristisch >:) .

@sys64738 Raak geschoten, en inderdaad "kader in kader in kader". Je had hem natuurlijk op de zelfontspanner kunnen zetten en jezelf voor het hek kunnen plaatsen - dan was het binnenste kader ook nog gevuld geweest ;)

@JoStad De eerste is de beste.Er valt natuurlijk altijd wat te zeuren, zoals dat je de fietsertjes liever aan zag komen rijden, ze misschien wat meer in de poortopening zouden moeten rijden, maar je hebt het niet altijd voor het kiezen. Na de reactie van @_jero_813 ben ik overigens wel benieuwd naar de weggehaalde foto.
De tweede en derde vind ik minder geslaagd, omdat het kader je niet ergens naar toe leidt. Binnen en buiten het kader gebeurt zo ongeveer hetzelfde. Het kader zegt niet: "moet je dit eens kijken".

Ik heb al een poos geleden voor een prikkie een Eos M5 op de kop getikt, en gisteren een Viltrox EF-Eos M speedbooster binnen gekregen. Reden voor een proefritje met de Eos M5, de speedbooster en de zeer belegen Canon EF 24-85mm 3.5 - 4.5 (die met speedbooster dus iets van 0,71 x 1,6 x 24-85, 3,5-4.5 wordt). De Exif rekent de speedbooster-data mee, dus brandpuntsafstand moet met 1,41 vermenigvuldigd worden)

1. Bonuspunten voor "kader in kader met lantaarnpaal in zwart-wit"?
(Eos M5, EF 24-85mm 3.5-4.5 met Viltrox speedbooster, 1/40s, f/8, ISO 100, 21mm)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51225935576_b11154e676_c.jpg

2: Aan de andere kant
(Eos M5, EF 24-85mm 3.5-4.5 met Viltrox speedbooster, 1/160s, f/11, ISO 100, 56mm)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51226702394_6948424642_c.jpg

3:Doorkijkje, Lago Trasimeno
(Eos M5, EF 24-85mm 3.5-4.5 met Viltrox speedbooster, 1/100s, f/11, ISO 100, 19mm)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51226703109_b809fb3bdd_c.jpg

4:In het kader van geluk brengen
(Eos M5, EF 24-85mm 3.5-4.5 met Viltrox speedbooster, 1/60s, f/11, ISO 400, 42mm)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51226150258_57b38ab075_c.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door bobcom op 05-06-2021 10:34 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
@bobcom foto 1 en 4 zijn de beste. Bij foto 4 zou ik de rozen rechts wegcroppen denk ik.

Lago Trasimeno is een mooie plek, heb je genoeg leuke kleine plaatsjes of iets grotere zoals Siena met genoeg kaders 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik denk dat het weer gewoon te mooi was, daar moet ook van genoten worden. En je merkt dat de meesten sowieso pas in het weekend echt de handen vrij hebben voor foto's maken en posten.

@JoStad de foto's zijn veranderd, ik had nog een rant in concept over verkeers- en reclameborden maar die laat ik nu maar achterwege.
De tweede vind ik het beste in het principe passen, daar wordt voor mijn gevoel dat stuk landschap daadwerkelijk interessanter omdat je het gekadreerd hebt. Bij de andere twee doet het kader niet zoveel. Bij de eerste beschouw ik de poort zelf als kader en is het onderwerp er nog voor.

@sys64738 mooi gevonden en ik vind het idee van @bobcom briljant. Hup, statief mee en rennen. :D

@bobcom het zijn natuurlijk uitdagingen hè, dus hoeft niet per se heel laagdrempelig te zijn. Het mooiste is natuurlijk als je er nog wat van leert ook.
Bij de eerste heb ik niet echt het gevoel van een kader, twee en vier hebben dat veel meer. Goed gedaan.

@JoStad die verwijderde foto heeft op zich best potentie. Ik had hem waarschijnlijk (achteraf makkelijk lullen) in portret gedaan zodat het huis weg valt en een paar seconden gewacht zodat het onderwerp net door de tunnel heen is en weer in het licht komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 05-06-2021 11:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan Tuurlijk, en wat ik hier in de eerste plaats van leer is dat een kader van eleastiek is., Een kader lijkt een kader te zijn als je er kader op zet, en het Vink-voorbeeld in de OP ondersteunt dat idee. Daar hoeft een kader geeneens een bovenafbakening te hebben.
Zelf vond ik mijn #3 een aardig natuurlijk kader, daar was jij minder van overtuigd. @_jero_813 vindt dat de rozen in #4 re4chts weggekropt zouden moeten worden om het kader tot zijn recht te laten komen. Zoveel daders, zoveel kaders. Dus hierbij een poging om het begrip kader nader in te kaderen.
@Gonadan Hier een tweede versie van #3 die misschien meer in jouw kader past, en voor @_jero_813 #4 zonder rechtse rozen. Benieuwd binnen welke kaders julle visie op een kader valt ;)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51227152535_abc932e20b_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51226081156_22f3a3f730_c.jpg

@JoStad Eens met @_jero_813 : ik vind je herposte foto het best binnen het kader van de uitdaging passen.

[ Voor 12% gewijzigd door bobcom op 06-06-2021 21:46 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _jero_813
@JoStad Ik zat richting zoiets te denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UllMWDD3BTP226t_kmkHo-3S8Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqboFlemDfaiJ4XQUxsdR1Xo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
bobcom schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:50:
@Gonadan Tuurlijk, en wat ik hier in de eerste plaats van leer is dat een kader van eleastiek is. als jet het kader noemt is het er een, en iedereen staat het vrij om het geen kader te vinden, en het Vink-voorbeeld in de OP ondersteunt dat idee. Daar hoeft een kader geeneens een bovenafbakening te hebben. Ik vond mijn #3 een aardig natuurlijk kader, @_jero_813 vindt dat de rozen in #4 re4chts weggekrop moeten worden. Zoveel daders, zoveel kaders.
@Gonadan Voor de goede orde hier nog een versie van #3 die misschien meer in jou kader past, en voor @_jero_813 #4 zonder rechtse rozen. Benieuwd binnen welke kaders julle visie op een kader valt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@JoStad Eens met @_jero_813 : ik vind je herposte foto het best binnen het kader van de uitdaging passen.
Dit onderwerp leent zich nog het best voor woordgrapjes blijkt wel. :D
Natuurlijk is er geen goed en fout, het veel ook een kwestie van smaak. Je moet mijn opmerkingen dan ook puur zien als mijn mening en geen beoordeling of zo.
Het enige wat wel staat bij dit fotografische principe is dat het kader iets moet toevoegen, het onderwerp meer aandacht geven bijvoorbeeld. Als het kader weg laten echt niets uit maakt voor het eigenlijke onderwerp dan sta je net even te ver van het principe af.

Wat die rozen betreft, ik vind dat juist door het kader het onnodig is om die er af te knippen. In je eerste versie trek je al de aandacht naar de roze variante, dat is juist de kracht van dit principe en die vind ik zelf mooier. Maar goed, beide foto's werken dus het is dan weer een kwestie van smaak.
Overigens vond ik niets mis met je foto 3 hoor, dat is ook een prima kader. Ik had hem alleen niet specifiek benoemd. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan Niet alleen woordgrapjes: ik heb gisteren toch even met een andere blik rondgelopen. Ben wel benieuwd of je de gecropte of ongecropte versie van mijn foto #3 meer bij de uitdaging vindt passen. (Voordeel van de crop is wel dat de beestachtige CA aan de uiterste randen wegvalt, zag ik pas later). Keus voor #4 vind ik ook lastig: to crop or not to crop, that is the question.
Die is overigens beantwoord in de crop van @JoStad 's foto die @_jero_813 postte. Veel meer dieptewerking, leuk voorbeeld van wat een kader doen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
@bobcom @Gonadan Dat is het mooie van fotografie, verschillende ideeen en meningen waar je altijd iets van kan leren. Ik kijk met plezier naar de foto's van iedereen en lees ook alle meningen om (hopelijk) mijn foto's ook mooier te krijgen.

Persoonlijk vind ik die gecropte hoefijzer mooier maar dat betekent inderdaad niet dat iedereen dat moet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@bobcom dat is inderdaad het mooie en één van de doelen van de uitdagingen. Ook voor mijzelf triggert dit juist om anders te gaan kijken en dat vind ik erg tof, kan ik een hoop van leren. Daarnaast ook erg mooi om te zien hoe iedereen z'n eigen blik, stijl en interpretaties heeft. Ik kijk dan ook elk weekend weer uit naar de binnen lopende resultaten.

Persoonlijk vind ik de gecropte versie van nummer 3 iets sterker, daar krijg ik meer het gevoel dat die bergen in de verte de aandacht vragen.
Die crop van @_jero_813 vind ik ook sterk inderdaad, daar wordt het onderwerp duidelijker en het verhaal versterkt door het kader. In die zin kan het soms lonen om een wat langere lens te pakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
@_jero_813 Jouw crop versie van foto #4 is wel goed voor wat betreft de dieptewerking in het kader van foto-uitdaging. Echter ik geef de voorkeur aan de entourage in de voorgrond zoals de lantaarn aan de muur.
Ik baalde dat ik niet wat meer naar achter ben gelopen zodat de foto nog wat breder is en de lamp en plant er beter op komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Ik begrijp je stellingname, al ben ik het er niet mee eens. Mijn eerste impuls is ook altijd om alles wat ik zie in de foto te willen vangen. Alleen blijft de kijker dan zitten met de vraag. "wat wilde de fotograaf me nou laten zien?".

Als je alles wilt laten zien loop je het risico dat je eigenlijk niks laat zien, of, zoals een van de apostelen van de fotografie het zei: "If your pictures aren't good enough, you weren't close enough". Okee, Capa was een fotojournalist uit de tijd van voor de zoomlenzen, maar de essentie van zijn stelregel is wel dat je een onderwerp moet hebben waar de kijker naar toe getrokken wordt.

In de ongecropte versie van jouw foto zie ik deuren, ramen, een lantarentje, een verkeersbord, paaltjes en klein, in het midden een mevrouw die een wandelwagentje door een poortje duwt.. In de crop zijn de ramen, deuren, bordjes en paaltjes weg, en is er alleen nog die mevrouw die door dat poortje loopt naar het lichtere straatje, waar van alles gebeurt. Dan wordt de foto bijna een toneeltje waar je op getrokken wordt in plaats van een raampje waardoor je van alles tegelijk ziet zonder dat je iets overhoudt om ècht naar te kijken.

Dat is natuurlijk alleen maar mijn benadering van fotograferen. Meestal mislukt die trouwens. Te oppervlakkig gekeken, niet genoeg nagedacht voor het afdrukken, een verhaaltje dat niet uit de verf komt, afleidende elementen, een compositie die je niet echt naar je onderwerp toe trekt. De theorie is stukken makkelijker dan de praktijk, en er blijven altijd uitdagingen zat over. (Die komen in volgende afleveringen aan bod, neem ik aan)

[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 05-06-2021 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL

RvL

Wat een dag....

Eerst kom je er achter dat, tussen het moment van ontdekken van je compositie met kader en het maken van de foto iemand je onderwerp heeft opgegeten.... Na wat draaien en plooien alsnog een iets van een kader kunnen vinden.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51227678925_840696a68b_b.jpgCherry Tomato

Uiteindelijk, na lang verder zoeken ben ik toen m'n eigen compositie maar gaan maken. Maar, als je kinderen er met de essentiële bouwstenen vandoor gaan wordt het je niet makkelijk gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51227374459_f14a4c9c5b_b.jpgCreating your own frame :P

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
bobcom schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:52:
...

Dat is natuurlijk alleen maar mijn benadering van fotograferen. Meestal mislukt die trouwens. Te oppervlakkig gekeken, niet genoeg nagedacht voor het afdrukken, een verhaaltje dat niet uit de verf komt, afleidende elementen, een compositie die je niet echt naar je onderwerp toe trekt. De theorie is stukken makkelijker dan de praktijk, en er blijven altijd uitdagingen zat over. (Die komen in volgende afleveringen aan bod, neem ik aan)
Dit is precies mijn probleem met fotografie ook. Als je foto's van andere ziet is het makkelijk om 'commentaar' te geven omdat je het dan makkelijker ziet dan als je zelf ergens met een camera staat. Daarom zijn deze topics reuze handig om van te leren 👍

[ Voor 5% gewijzigd door _jero_813 op 05-06-2021 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
offtopic:
Zie ik het nu goed dat je weer moet gaan dieven? :P

Leuke poging, maar het is nog teveel één geheel. Kijk je door een plant naar een andere met wat meer afstand dan werkt het waarschijnlijk beter.
Waarom niet een Lego tafereel schieten tussen wat bladeren door.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Gonadan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:18:
offtopic:
Zie ik het nu goed dat je weer moet gaan dieven? :P
offtopic:
Lego blijft gewoon leuk, hoe oud je ook bent ;)
Leuke poging, maar het is nog teveel één geheel. Kijk je door een plant naar een andere met wat meer afstand dan werkt het waarschijnlijk beter.
Waarom niet een Lego tafereel schieten tussen wat bladeren door.
Ik begrijp wat je bedoeld. Misschien dat ik morgen nog eens op pad kan gaan als vrouwlief ook thuis is. Dan is er oppas voor hond en kids!

[ Voor 71% gewijzigd door RvL op 05-06-2021 19:28 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
RvL schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:22:
offtopic:
Lego blijft gewoon leuk, hoe oud je ook bent ;)
Dat is absoluut waar, maar ik doelde op tomaten dieven. Volgens mij zie ik een okselknopje midden onderin je foto. :P
Ik begrijp wat je bedoeld. Misschien dat ik morgen nog eens op pad kan gaan als vrouwlief ook thuis is. Dan is er oppas voor hond en kids!
Ik herken het hoor. Hoop dan ook van harte dat ik morgen met het betere weer nog even op mezelf eruit kan. In die zin zijn de uitdagingen altijd een mooi argument thuis om er even zelf op uit te moeten. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Gonadan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:43:
[...]

Dat is absoluut waar, maar ik doelde op tomaten dieven. Volgens mij zie ik een okselknopje midden onderin je foto. :P

[...]
offtopic:
Ah, zo dieven! Ja, het wordt wel eens tijd om 'm helemaal langs te lopen. En dan niet alleen de rijpe tomaatjes plukken en opeten :P Eigenlijk moet de hele plant naar buiten want hij groeit de pan uit in de keuken.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
@ehtweak Ik zie in de eerste foto maar één kader namelijk het geel/oranje kader. Waar is het tweede kader? Of zie jij de rand van de foto als eerste kader?

@sys64738 Ik begrijp dat de de 2 bomen als tweede kader en de witte poort met het hek als onderwerp dient. De poort met het dichte hek vind ik niet echt interessant. Jammer dat deze niet mooi gecentreerd is.

@bobcom Ik zie in de eerste foto eigenlijk geen echt "kader in een kader" en ook geen duidelijk onderwerp. In de tweede foto zie ik maar één kader omdat ik de muur aan de rechterkant voor mij geen kader is. In foto 3 wil ik de twee kleine bomen wel als kader zien en de bomen vooraan ook. Bij de tweede versie zijn de kaders duidelijker en lijkt deze redelijk te voldoen aan "kader in een kader". Het meer en de bergen maken samen een mooi onderwerp. Mooie foto :) .
In foto 4 zie ik maar één kader namelijk het hoefijzer. Ik zie geen tweede kader en ik neem aan dat de rozenstruik het onderwerp is.

@RvL Ik zie in de tomatenfoto geen enkel kader. In de tweede foto zie ik maar één (bruin) kader.

[ Voor 5% gewijzigd door JoStad op 05-06-2021 22:15 . Reden: textueel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het eerste kader is de rand van de foto zelf in principe, maar als je binnen de foto meerdere kaders maakt is dat natuurlijk nog toffer. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Daar heb je het gedonder in de glazen. Inderdaad, als je de opdracht letterlijk neemt is alleen de foto van @sys64738 "een kader in een kader": het hek als eerste kader, daarbinnen de poort als tweede kader. Alle andere foto's beantwoorden weliswaar aan de toelichting: "Hoe gebruik ik een kader in mijn foto's" waar de TS-en die Vink-link voor hadden neergezet, maar niet aan de titel "kader in kader" Eigenlijk zettten ze ons met de die titel op het verkeerde been.

Ik ben bij de vink-link te rade gegaan en ben daar tot de conclusie gekomen dat het de bedoeling is een foto te maken waarvan een deel fungeert als omlijsting (kader) van een ander gedeelte binnen dat kader. De voorbeelden in de vink-link verduidelijken dat, al kun je ook daar al van mening verschillen wat een kader is. Daarom vond ik met name jouw wandelwagendame het best bij de uitdaging passen: Je fotografeert een stadspoort, en binnen het kader van die stadspoort speelt zich een toneeltje af.

Conform dat uitgangspunt heb ik een een bouwsel met pilaren, een spoortunneltje, een olijftakkenboogje en een hoefijzer dat in de tuin hangt als kader gebruikt voor een deel van mijn foto: lantaarnpaal, landschapje, meer en bergen, en rozenstruik. Overal een kader (voor discussie vatbaar), nergens een kader in een kader. Of je zou de foto zelf als tweeede kader moeten bestempelen (wat ik dus doe, anders spoort de uitdaging niet met de toelichting)

Kijk aan: net op het moment dat ik dit wil versturen bevestigt @Gonadan dat uitgangspunt.

[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 05-06-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Gonadan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:29:
Het eerste kader is de rand van de foto zelf in principe, maar als je binnen de foto meerdere kaders maakt is dat natuurlijk nog toffer. :)
Kom nou toch, je ziet toch duidelijk het voorbeeld in de vinkacademy waarbij er twee duidelijke kaders zijn.
Wat jij bedoelt is gewoon een kader in een foto en niet een kader in een kader.
Pas als een foto duidelijk een frame heeft met een kader noem ik dat het eerste kader. Een foto zonder kader heeft gewoon geen kader maar een rand.

[ Voor 14% gewijzigd door JoStad op 05-06-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Inderdaad. Maar bedenk wel dat de randen van de foto ook een kader vormen, en als je de foto op je beeldscherm bekijkt krijg je zelfs een kader in een kader in een kader (en dan heb ik de foto van @sys64738 nog niet eens benoemd) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
bobcom schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:49:
Inderdaad. Maar bedenk wel dat de randen van de foto ook een kader vormen, en als je de foto op je beeldscherm bekijkt krijg je zelfs een kader in een kader in een kader (en dan heb ik de foto van @sys64738 nog niet eens benoemd) >:)
Als ik een foto laat afdrukken krijg ik default een kaderloze foto.
In het geval ik een kader om de foto's wil hebben moet ik opgeven welk kader ik wil hebben.

De rand van papier is gewoon geen kader.

Kader, frame, omlijsting, raam, lijst, montuur, chassis, etc

[ Voor 5% gewijzigd door JoStad op 05-06-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat mag jij vinden, maar je spreekt bij het maken van een compositie al over kadreren. Bij het maken van een foto breng je simpelweg al een kader aan.

Ik ben mij bewust dat binnen de link de term die voor de titel gebruikt is ook gebruikt wordt voor twee kaders in een foto, maar dat is niet per se de opdracht. In het Engels gaat het over frame within a frame en dan gaat het ook gewoon om één keer in de foto.
Maar zoals gezegd, voel je vrij om het uitdagender te maken voor jezelf. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Gonadan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:03:
Dat mag jij vinden, maar je spreekt bij het maken van een compositie al over kadreren. Bij het maken van een foto breng je simpelweg al een kader aan.

Ik ben mij bewust dat binnen de link de term die voor de titel gebruikt is ook gebruikt wordt voor twee kaders in een foto, maar dat is niet per se de opdracht. In het Engels gaat het over frame within a frame en dan gaat het ook gewoon om één keer in de foto.
Maar zoals gezegd, voel je vrij om het uitdagender te maken voor jezelf. :)
Dat vind ik niet, maar dat vind de vinkacademy, daar wordt toch echt een heel duidelijk verschil gemaakt tussen één en twee kaders in een foto. Het eerste heet "een foto met een kader", het tweede heet "een foto met een kader in een kader".

Ik begrijp dat bij deze foto-uitdaging elk kader in een foto voldoet.
De opdracht zou dan moeten zijn: "maak een foto met een kader of frame".

In de Engelse definitie lees ik bv. "Frame within a frame is when you use multiple frames in one picture".
Er staat niet:
"Frame within a frame is when you use one frame in one picture".
Dit laaste heet "framing".

[ Voor 15% gewijzigd door JoStad op 06-06-2021 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Met alle respect, dan heb je net zo lang gezocht tot je een definitie hebt gevonden die jou past. Als je gewoon breed kijkt concludeer je al snel dat de term niet op die manier gehanteerd wordt. Zelfs in de vinklink wordt het nota bene in de eerste twee alinea's heel duidelijk uitgelegd.

De discussie is hier dan ook wel klaar, het voegt werkelijk waar niets toe. Laten we het gewoon weer over de foto's hebben. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het weer ziet er goed uit, gauw een bakkie doen en dan op kaderjacht. *O*

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoStad
Het maken van foto's met een kader of frame maakt het makkelijker dan met 2 frames zoals ik begreep.
Dan hier nog 2 foto's met een frame of kader erin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIrESIoOkoTccPtEpK-6NTco1CE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sevl4tLNPekjGfVdw5DnN5kT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiJkxhesmxPdJo8mAWhDRlE6rG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8uzbwOSiZz34tXJ0AGGic8K.jpg?f=fotoalbum_large

De foto's zijn net een paar dagen eerder gemaakt.

[ Voor 37% gewijzigd door JoStad op 06-06-2021 10:49 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Net als bij fotografie zelf is er ook bij onze uitdagingen genoeg ruimte voor interpretatie en discussie. Mooi.

Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de plaatjes. Zitten paar mooie tussen waarbij het frame echt iets toevoegt aan de foto. Vooral dat doorkijkje naar zee van @bobcom vind ik (vooral in gecropte versie) erg mooi. Een echt onderwerp (leuk vissersbootje) zou de kers op de taart geweest zijn. Maar dat was, zoals eerder al gemeld, bij mijn foto ook de ontbrekende factor. Je kunt niet altijd geluk heben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Hier een paar oudere foto’s, archiefbeelden, die dus helaas niet aan regel 2 voldoen. Maar die ik toch graag wilde delen in het kader van de opdracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhAfXJ1WbkJz3qN7ZHLlCY3MA-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOmK01NOe1Zh0ydXPaC61Pzp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAyVzOVb_eokQGQc-QxE5uwmzNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuRG6Tv6sAFV9AmR3EifbPJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCCDmGWabsSY69xHAnpvmPAH1bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pr7sITlRPxWiK8Eg9DQl7s5V.jpg?f=fotoalbum_large

De 1e is een beetje gecropped, anders stond er veel steen op. Helaas door de krappe ruimte, was dit het beste perspectief dat ik kon krijgen.

De andere twee zijn onderweg genomen op een rustige weg. Ff stoppen. Snelle foto en weer onderweg. Maar wel misschien een andere benadering van het kader in kader principe.

[ Voor 33% gewijzigd door TheKerremenke op 06-06-2021 12:26 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@TheKerremenke Leuk. Maar idd, dat mag niet van de heren mods...

Zo heb ik er ook nog wel een paar:
*knip*
Die schep er bovenop is een beetje flauw en echt niet nodig. :)

[ Voor 74% gewijzigd door Gonadan op 06-06-2021 12:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:18
@TheKerremenke Dat moet genieten geweest zijn met zo'n mx-5 door de bergen crossen :*)

PS, die McDonald's beker hoort echt niet thuis op je eerste foto -O-

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 06-06-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
@LA-384 Dat klopt. Is elke vakantie weer een feest. We zijn nogal van de roadtrip vakanties. (Oostenrijk, Scandinavië, Schotland.)

Mbt die Mc Donalds beker. Goed gezien. De foto is op het croppen na onbewerkt. Die had ik er inderdaad uit kunnen halen. 👍🏽

Ik heb hem even snel aangepast. Nu zonder beker.

[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 06-06-2021 12:27 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@JoStad goede foto's hoor, blij dat je ze alsnog gepost hebt. Met name bij nummer vijf vind ik het kader de foto echt versterken.

@TheKerremenke welkom en ik snap dat je deze foto's wilde delen, leuk gedaan met de spiegel.
Toch houden we het graag wel bij foto's die nieuw gemaakt worden. Het gaat immers om de uitdaging van wat gaan proberen te schieten, archiefbeelden heeft iedereen vaak wel staan. Doe lekker mee met de volgende opdracht zou ik zeggen. :)

Zelf vond ik de opdracht toch lastiger dan ik dacht, straks eens door m'n resultaten heen en wat posten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
@Gonadan Merci voor de terug koppeling. Ik zal dit topic in de gaten houden voor volgende opdrachten. Het is dat ik dit toevallig op de frontpage zag voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
Nu een vraag mbt die spiegel foto’s. Valt dit onder kader in kader of niet?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
TheKerremenke schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:28:
Absoluut. Juist heel goed. Kadert op speelse en passende manier mooi je onderwerp in.

En gave wagen inderdaad (mijn Mazda is iets praktischer maar deze paar tikjes leuker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TheKerremenke schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:28:
Zeker, die trekken juist de aandacht naar de berg en doen dat op interessante wijze. Terwijl een gewone foto van dezelfde berg mogelijk niet meer was geweest dan 'gewoon een mooie berg'.

Het leuke van de uitdagingen is dat het niet zoveel uit maakt wat voor apparatuur je gebruikt, het gaat met name om het maken van de foto. Dus ik zou lekker mee doen als je het leuk vindt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:49

Tomatoman

Fulltime prutser

Naar aanleiding van een reactie van @Gonadan in een ander topic, waarbij ik bij zijn ‘kaderjacht’ onmiddellijk associaties kreeg met de werving van vakbondsleden :D, kwam ik dit topic tegen terwijl ik met mijn iPad de badkamer uitstapte. Dit was wat ik op dat moment zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRT4N7m0ACQ0QSBWcMpcFjQigaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8HhgZdPMzstIBrH3pJdknuCT.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Tomatoman leuk gevonden. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hierbij van mij dan ook alvast een bijdrage. Misschien volgen er vanavond nog meer als het weer wat beter uit te houden is op m'n hobbykamertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjxgUC95KDvKu7IvKm6jUuUBqCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jIrGdJaIDB5ZlxRNLYYaUch.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 19:58

Grozno

acts without consequence!

Gewoon letterlijk je kader in je kader, lekker meta! :D

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-07 17:59
Deze week niet zoveel tijd gehad, maar ben vanochtend op pad geweest. Zojuist ook de hele discussie gelezen wat nou een kader in kader is, en ik moet zeggen dat ik het erg gek vind dat je maar één kader in je foto hoeft aan te brengen. Das gewoon een foto met kader. Als de randen van je foto meetellen zou een "foto met kader" een pleonasme zijn, toch wat gek. Helemaal als de gelinkte pagina zelfs een paragraaf heeft over "kader in een kader", maar goed.

@sys64738 Erg goede bijdrage, past goed bij het thema.
@JoStad Mooi dat jij ook hard gezocht hebt naar twee kaders in je foto. Eerste vind ik wel de beste omdat de fietsers goed belicht zijn. De vierde had misschien de meeste potentie omdat je onderwerp geheel in het tweede kader valt, maar wegens het feit dat je onderwerp ook in de schaduw valt toch minder sterk.

Zelf dus ook op zoek geweest naar twee kaders in de foto, maar dat is best lastig. Zijn twee halve kaders van bloemen en bomen geworden. Had het blijkbaar stuk makkelijker kunnen maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FvjZJO3l3ahXuD7sY6LBnE0RCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwjRw50RoGnqzf0K9n6d8qh1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvL

RvL

Nog een poging dan maar. Als je het prikkeldraad mee telt zou je zelfs kunnen spreken van een kader in een kader :P

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51228531237_97ef825ee1_b.jpgIMG_2461

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@Tomatoman Nice. Soms loop je gewoon tegen composities aan.

@Gonadan Prima poging. Benieuwd wat er nog meer aan gaat komen.

@Flow Ook mooie plaat. En ik zie een dubbel framepje. Nice.

@RvL Ook mooi frame maar de hele bovenkant mag er van mij wel af. Voegt weinig toe aan het onderwerp en ook niet aan de framing.

Zoals ik al zei: soms moet je gewoon tegen composities aanlopen. En dat gebeurde ook bij mij tijdens het snoeien van mijn druif. Dus snel naar binnen gerend en mijn camera gepakt. Was gelukkig net op tijd.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51228620267_574d8c76e0_c.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52
@Gonadan: Leuk gevonden, zo :) Door de lijnen wordt mijn oog ook door de plaat getrokken.

@Flow: Het is natuurlijk erg lastig zonder te gaan stacken, maar iets meer scherpte op de bloemen had voor mij gemogen. Wel lekker zo met de kleurtjes :9

@RvL: Altijd bonuspunten voor een pup O+ Wel een beetje jammer van het prikkeldraad door z'n koppie.

@sys64738: Lekker snel gereageerd :) Wat ik een beetje jammer vind is dat ik persoonlijk de onscherpte op de takken niet heel mooi vind. Niet zo zeer het feit dát ze onscherp zijn, maar op de e.o.a. manier pakt het (voor mij) net niet lekker uit.

Zelf ook maar iets in elkaar gedraaid :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ8fJzH-FciRhJoyA1PMGoj0JdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osruBfisKLtQCPD3mSCJXpX2.jpg?f=fotoalbum_large

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boooootje
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-03 11:30
@JoStad
De 1e en de 4e foto hebben personen in het kader. Voor mij zijn de foto's sterker zonder die personen. Een kader is voor mij een doorkijk. De personen op de foto staan voor het kader en daarmee is de doorkijk "functie" voor een deel verdwenen. Daarnaast helaas een paar storende elementen in de vorm van verkeersborden.
@bobcom
Foto 2. Spannend. Waar gaat die weg naar toe? Witte grasspriet rechtsonder soort me een beetje. Haalt de aandacht van het kader weg.
Foto 3. Van iets te ver (of niet voldoende ingezoomd) genomen, waardoor er iets te veel de nadruk komt te liggen op de bomen en er te weinig kader is.
Foto 4. Mooi plaatje. Ben benieuwd hoe die er uit zou zien met het hoefijzer scherp afgebeeld. Vervaagde voorwerpen op de voorgrond doen het veelal niet voor mij.

@RvL
Tomaten foto. Voor mij ligt de nadruk bij deze foto op de stam van de plant en daarmee mis ik het kader.
Poppetjes foto. Creatief! Iets te kleine scherptediepte, waardoor de palmboom storend opvalt.

@TheKerremenke
1e foto. Mwah
2e foto. Leuk! Had voor en nog beter effect even de antenne ingedrukt.
3e foto. Iets te veel auto (en daardoor opvallende rode koffer)

@Gonadan
#1 Mooie plaat. De weglopende lijnen zijn “tegengesteld” (als je snapt wat ik bedoel).
Omdat de voorste “aanmeer palen” (hoe heten die dingen) symmetrisch in beeld staan ben ik benieuwd hoe het beeld er uit zou hebben gezien als de achterste symmetrisch in het binnenste kader zouden hebben gestaan.

@sys64738
Alhoewel het kader hier niet scherp in beeld is stoort het niet zo als op andere foto’s hier geplaatst. Leuke plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boooootje
Kwam vandaag deze "challenge" tegen en even een kijkje wezen nemen.
Zo'n forum als dit is helaas niet echt geschikt voor het onderwerp.
Iedere (set van) foto('s) zou beter zijn (haar?) eigen afgebakende omgeving kunnen hebben. Nu krijg je dat alles door elkaar komt te staan. Dat maakt het bekijken en lezen van andere reviews / commentaren helaas wat lastiger dan nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boooootje
Dan toch ook nog maar even een poging plaatsen.
Beetje last minute ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRbZVLrAzYmaeQkzuEMMakyPeDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXDcTkNsYJRnduPM0vtFJxDC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Leuk, zo'n uitdaging. Die van vorige week stond me niet zo aan, maar dit is een erg leuke

Paar weken geleden tijdens kamperen deze gemaakt. Dat vond ik destijds wel een mooi effect, en dat paste wel goed in deze uitdaging. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVqoTnjUidUjKoJQ7AW5zX_MW7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7BvXJhIhmrQ7NUKfJqI4C994.jpg?f=user_large

Dit weekend twee wandelingen gemaakt, en even gekeken of het nogmaals kon in de natuur. Maar de natuur liet zich dit keer minder goed kaderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6kFDZ0BLSWq99hacJKTuuv-IXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/64KOpv6i2qSF9cuZWYqLElKW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xq0kC3drCwiluMmHWBkF5V_sz8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/igFsJOMTdPs5rIlvLlb0jxpm.jpg?f=user_large
JoStad schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:37:
Het maken van foto's met een kader of frame maakt het makkelijker dan met 2 frames zoals ik begreep.
Dan hier nog 2 foto's met een frame of kader erin:

[Afbeelding]
Wel erg fraai hoe dit takken het contour van het kasteel volgen!

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
@inquestos De struiken vormen een mooi kader voor de tent, waarbij de tent ook nog eens het kader van de tentingang is. De lampjes accentueren het onderwerp mooi. :)
De tweede foto is ook een mooi gebruik van de boomstammen als kader voor de andere bomen.
De laatste foto is wel een redelijke poging om nadruk te leggen op de tegen-belichte boom in het midden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:55

Barrycade

Through the...

Leuk concept, was er meteen op uitgegaan met de camera, ben meestal wel van een natuurlijk kader in een foto gebruiken maar tis toch anders als je er naar op zoek moet. Zie al mooie voorbeelden langs komen. Die van de brug afmeerpalen vind ik erg geslaagd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn20pPE3CsiQYT5z_tZdjGNCb1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SLHUS6Ss8AabflxP1CvC4Fu.jpg?f=fotoalbum_large
Meer kaders hangende in een kader. Ben op zich wel blij met het beeld.

En een wat natuurlijke variant met blader dak /kader;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUcb7eZ_eU1-iq6MqPh-3NtSIvY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ukh3z4IZBNeSpi7qL75xxSmT.jpg?f=user_large

Vind hier de combi met de schaapjes in een diagonaal versterkt door de bladeren (van een treurwilg.

Weet niet of het toppers zijn, maar vind het jammer dat ik nu pas deze opdrachten tegen kom. Eindelijk weer eens er lekker op uit met de camera (y).

Met die Corona kwam ik niet veel verder dan een rondje door de wijk lopen, nu met deze opdrachtjes heb ik ook weer eens een doel en gebruik ik mijn gear weer eens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JoStad
Spinoff van een eerdere poging met kadering. Deze foto is ontstaan door ongeveer 80% van de originele foto te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paWfIHnCbzlNTzp4CUVhhoLPcDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Le2RkUonVEllycapWKFlKveR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nieuwe uitdaging is bekend. :)
Foto-uitdaging week 23: Beweging

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _jero_813
Hier nog mijn last minute toevoeging, heb hem zwaar moeten croppen aangezien ik er anders geen goed kader in zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llgWyi5O03FZjDjaAMNxfieYwnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xlr1SD6mB5w4rMpZT4DMQleC.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een oudje die wel perfect is en ik jullie niet wilde onthouden (is een 100% crop dus kan niet groter helaas).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKlovOmWjCJ2-6zsDvaa3wAsGiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coGI5OMhaZh9KlQo8f3pd53t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@_jero_813 Die bovenste vind ik niet zo sterk (kader komt ook niet echt naar voren in de foto). Maar die 2e.... super! Zou er links wat vanaf snijden maar heel mooi doorkijkje. Lekker grimmig/industrieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@_jero_813 Die foto uit de haven is natuurlijk buiten-categorie!
M.a.w. @Gonadan die foto mot weg! ;) (want is niet afgelopen week gemaakt)

Maar het is zeer zeker een goed voorbeeld van kader in kader! :Y

@Tomatoman Het gekaderde uitzicht uit je Badezimmer is ook een goeie. d:)b

@Gonadan Je steiger/remmingswerk is goedgekeurd. :)

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2021 20:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
ehtweak schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:31:
@_jero_813 Die foto uit de haven is natuurlijk buiten-categorie!
M.a.w. @Gonadan die foto mot weg! ;) (want is niet afgelopen week gemaakt)

Maar het is zeer zeker een goed voorbeeld van kader in kader! :Y

...
Klopt, ik had die foto ook niet gepost als er niet een aantal andere waren geweest die oude foto's geplaatst hadden (wat inderdaad niet de bedoeling is). Ik zal het in alle komende uitdagingen topics niet meer doen 😀
Pagina: 1