Warmtepompdroger met uitneembare condensor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolomos
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-03 18:53
Mijn vraag:
Misschien een hele gekke, maar is er een warmtepompdroger met een (deels) uitneembare condensor?

Waarom de vraag, zie onderbouwing hieronder:
Na 9 jaar dienst heeft onze warmtepompdroger het toch echt begeven. Echt tevreden was ik er niet over, in 2012 gekocht voor 529 euro, volgens de consumentenbond de beste koop uit de test.

Na paar maanden bleek al snel dat er stof op de condensor kwam te zitten ondanks het schoonmaken van de 2 filters bij elk gebruik (pluizenfilter en lintfilter).

Nog een paar maanden en de droger bleef er extreem lang over doen, in het begin 3 uur, later 4 uur. Ondanks het schoonmaken van de lamellen condensor met een droog borsteltje en stofzuiger blijkt dit toch de zwakke plek van deze droger te zijn geweest.

Nu na 9 jaar zijn de lamellen van de condensor door het vele schoonmaken vervormd en wordt hij niet echt warm meer. Ik kan hem met veel moeite repareren maar het blijft een ellendige techniek in mijn ogen die condensor die je niet goed kunt reinigen.

Ik dacht dat de zelfreinigende warmtepompdrogers de sleutel tot succes waren; echter na het lezen van een aantal topics hier blijkt ook hier na 3 jaar gebruik toch wel enige problematiek te ontstaan waardoor tweakers in plaats van tweakers te zijn om het half jaar drogermonteur aan het spelen zijn. Ik zie wel een aantal schoonmaakmiddeltjes met behoorlijk agressieve om het selfcleaning te bevorderen met een extra spoelbeurt, maar is dat nou de oplossing?

Nu vind ik een warmtepompdroger een ideale uitvinding, met name omdat de was niet te heet wordt waardoor b.v. kleding niet teveel krimpt en slijt en waardoor je er polyster kleding in kan stoppen. Dat weerhoudt mij van de standaard condensdrogers met uitneembare condensor. Deze hebben vaak toch een hogere temperatuur. De energiezuinigheid geloof ik zelf niet zo in van die warmtepompen doordat ze vaak veel langer aanblijven door de condensor problematiek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Of je warmptepomp drogers hebt met een eenvoudig uitneembare condesor weet ik niet. Wel zijn er warmptepomp drogers met een zelf reinigende condensor (https://tweakers.net/wasd...ytDlDcyARJ3NDc0MwCKFFbCwA) wat voor minder onderhoud zou moeten zorgen. Daar heb ik zelf helaas nog geen ervaringen mee maar je zou eens van wat modellen een review kunnen lezen, wellicht helpt dat :).

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Kolomos we hebben al 5 jaar een WP droger .. tot op heden nog geen gelazer gehad .. vrouwlief steekt van tijd tot tijd de stofzuiger slang erin .. (eventueel met een stofzuiger hulpstuk .(flexibele mond oid)

maar ja wat je leest zijn mensen die issues hebben .. en dan is het maar de vraag hoeveel de fabrikant produceert op welke termijn ? zet je daar tegenover ? die klagers hebben over het algemeen last van maandag morgen modellen .. (dus ze klagen wel terrecht IMHO) maar dat zegt niks over de x aantal verkochte units versus "productie issues" ..

bv vaatwasser die vrienden ook hebben .. die van ons is 2x defect geweest en nu vervangen door "upgraded" parts .. (binnen verlengde garantie ofzo) bij hun is hij echter 1x stuk geweest (zelfde onderdeel) en begint nu weer kuren te vertonen .. alleen ze hebben geen extra "garantie gekocht"

het is dus ook hoe intensief je zoiets gebruikt wat meespeelt..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Gebruik je wasverzachter tijdens het wassen? Dit goedje zorgt ervoor dat je condensor en filter vettig worden en moeilijk schoon te krijgen!

Tip: lucht drogen/uithangen --> wasverzachter gebruiken, wasdroger --> absoluut geen wasverzachter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolomos
Ga ik proberen, bedankt!

Wasverzachter; die vermijd ik, maar als mijn vrouw de was aanzet dan kan dat idd wel eens gebeuren. Dikke kans dat het mee heeft gespeeld dat het steeds minder goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolomos
Kolomos schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:02:
[...]

Ga ik proberen, bedankt!

Wasverzachter; die vermijd ik, maar als mijn vrouw de was aanzet dan kan dat idd wel eens gebeuren. Dikke kans dat het mee heeft gespeeld dat het steeds minder goed werkt.
Helaas zonder wasverzachter, grondige schoonmaak van de filters nog steeds 5 uur nodig om de was semi droog te krijgen. Ik denk dat als ik de machine helemaal uit elkaar haal en schoonmaak met de compressor in combinatie met een schoonmaakmiddel er vast wat te winnen valt. Maar of het voldoende is en de moeite waard is voor een machine van 9 jaar is de vraag uiteraard.

Welk merk(type mag uiteraard ook hoor zijn jullie zeer over te spreken over de duurzaamheid, en dan in de zin van levensduur van machine in plaats van het label over stroomgebruik. Met als primaire oogpunt op het voorkomen van het dichtslibben van de condensor. Uit wat topics hier op het forum blijkt toch dat de zelfreinigende condensors van Bosch en Siemens enigszins bedrog is.

Hier een zelfreinigende condensor van Bosch die toch aardig dichtgeslibd is; hier kan je de klep van voor nog openen maar er zijn er ook bij waarbij je de hele behuizing moet verwijderen voor deze 'service'beurt.

YouTube: Behälter leeren Behälter blinkt Fehler Bosch, Siemens Wärmepumpentro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Deze volg ik even, ben ook in de markt voor een warmtepompdroger. Ben zelf wel benieuwd of er nou echt veel verschil zit tussen een goedkope of een dure machine. Onlangs eens bij de MediaMarkt geweest om te kijken. Als je naar de energielabels kijkt dan doet een goedkope Beko van 400 piek qua jaarverbruik en droogtijd niet onder voor een Miele van 2k. Dat je die Miele dan via wifi met een app kunt besturen is leuk, maar overbodig voor mij.

De term 'zelfreinigende condensor' geloof ik niet echt in. Dat zie je ook wel in het filmpje hierboven. Als het met een flesje water in één keer leeggieten al niet werkt om de condensor schoon te krijgen, dan zal het tijdens het drogen ook niet werken. Het vocht zal dan druppelsgewijs op de condensor terechtkomen lijkt mij.

De Consumentenbond geeft aan dat de pricewatch: AEG FiberPro T9DENS87 en de pricewatch: AEG FiberPro T9DEN87CC de beste uit de test zijn. De pricewatch: Beko DR8534 GX0 is de 'beste koop'. Maar de scores liggen erg dicht bij elkaar, ook veel AEG en Samsung machines die niet heel veel slechter scoren.

We zoeken nog even verder. Op dit moment neig ik meer naar een wat goedkopere machine, die is mogelijk ook makkelijker zelf te repareren.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zal eens vragen hoe vrouwlief de droger schoon houdt. Onze WP droger is inmiddels al 12 jaar en werkt nog prima.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:23
ThinkPadd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:48:
Deze volg ik even, ben ook in de markt voor een warmtepompdroger. Ben zelf wel benieuwd of er nou echt veel verschil zit tussen een goedkope of een dure machine. Onlangs eens bij de MediaMarkt geweest om te kijken. Als je naar de energielabels kijkt dan doet een goedkope Beko van 400 piek qua jaarverbruik en droogtijd niet onder voor een Miele van 2k. Dat je die Miele dan via wifi met een app kunt besturen is leuk, maar overbodig voor mij.

De term 'zelfreinigende condensor' geloof ik niet echt in. Dat zie je ook wel in het filmpje hierboven. Als het met een flesje water in één keer leeggieten al niet werkt om de condensor schoon te krijgen, dan zal het tijdens het drogen ook niet werken. Het vocht zal dan druppelsgewijs op de condensor terechtkomen lijkt mij.

De Consumentenbond geeft aan dat de pricewatch: AEG FiberPro T9DENS87 en de pricewatch: AEG FiberPro T9DEN87CC de beste uit de test zijn. De pricewatch: Beko DR8534 GX0 is de 'beste koop'. Maar de scores liggen erg dicht bij elkaar, ook veel AEG en Samsung machines die niet heel veel slechter scoren.

We zoeken nog even verder. Op dit moment neig ik meer naar een wat goedkopere machine, die is mogelijk ook makkelijker zelf te repareren.
Het zelf reinigen is niet druppelen.
De droger vult het reservoir en laat van speciale klep als een plons in een keer eruit lopen.
Daarnaast hebben ze tegenwoordig ook nog gewoon toegangsluik waardoor je ook nog handmatig kan reinigen/controleren. Althans die van Bosch/Siemens

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 26-05-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolomos
leonbong schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:52:
[...]

Het zelf reinigen is niet druppelen.
De droger vult het reservoir en laat van speciale klep als een plons in een keer eruit lopen.
Daarnaast hebben ze tegenwoordig ook nog gewoon toegangsluik waardoor je ook nog handmatig kan reinigen/controleren. Althans die van Bosch/Siemens
Bedankt voor je aanvulling, ik ben daar toch sceptisch over na het lezen van deze topics:
Bosch wasdroger (WTW87560NL) Droogt niet goed
en deze Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats waarbij de recente reacties blijken dat het toch een terugkerend probleem is.

Daarnaast zie ik op YouTube aan legio aan amateurmonteurs die aan het emmeren zijn met de warmtewisselaar (condensor) om de droger weer te herstellen.

Bij de originele condensdrogers kun je deze er simpel uitpakken en even afsproeien met wat hogere druk met een douchekop. Waarom kan dit niet voor een warmtepomp ontwikkeld worden? Door de vloeistof die erin loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kolomos schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:44:
[...]

Waarom kan dit niet voor een warmtepomp ontwikkeld worden? Door de vloeistof die erin loopt?
Inderdaad. Al die buizen zijn voor het afvullen eerst vacuum getrokken om alle vervuiling eruit te krijgen voordat het afgevuld is met gas.

Komt nog eens bij dat dat gas een broeikasgas is. Als je er een koppeling op zet, dan gaat die vroeg of laat lekken. Dat zie je ook aan airco's met snelkoppelingen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb nog twee afbeeldingen gevonden op een Duits witgoedforum van hoe de boel is gemonteerd, respectievelijk een Bosch en een Beko:

https://forum.teamhack.de/attachment/28246-img-8250-jpg/
https://forum.teamhack.de...181013-100106-mittel-jpg/

Het is in principe dus een vrij compact geheel. Mogelijk met het demonteren van zijpaneel en een deksel over dit geheel dat je er al bij kunt om het goed schoon te maken. Maar echt onderhoudsvriendelijk is het niet.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2021 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:31

[/quote]

Hier net de genoemde AEGT9 gekocht als vervanger van een 8 jaar oude rammelende, piepende en krakende Samsung. Wat een wereld van verschil. Dubbel filter, stil, nauwelijks vocht uitstoot en veel sneller klaar. Ben dr nu na een paar maanden erg content over. En ja, duur... maar die samsung was echt: goedkoop = duurkoop voor ons.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolomos
caspervc schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:21:

[/quote]

Hier net de genoemde AEGT9 gekocht als vervanger van een 8 jaar oude rammelende, piepende en krakende Samsung. Wat een wereld van verschil. Dubbel filter, stil, nauwelijks vocht uitstoot en veel sneller klaar. Ben dr nu na een paar maanden erg content over. En ja, duur... maar die samsung was echt: goedkoop = duurkoop voor ons.
Hoi Casper, bedankt voor je inspiratie. Ik las net dat bij deze je zelf de condensor 2x per jaar moet schoonmaken. Kun je daar makkelijk bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb zelf sinds een paar weken de AEG T8. Stuk goedkoper dan de T9 en op appbediening, “fiber pro” en een fractie zuiniger na zie ik geen verschillen.
Net als bij de T9 is de condensor niet uitneembaar, enkel een klep waarachter die fijne lamellen zitten. Zie pagina 36: https://www.electrolux-me...aebd423ad7a28b898004a3c1c
Je kunt dus alleen met iets van een stofzuiger aan de voorkant iets doen, verder niks. Volgende de handleiding hoef je slechts 2x/jaar te checken. Ik hoop er toch zeker wel 8 jaar plezier van te hebben, lastig te oordelen hoelang dit goed gaat.. het filter komt wel goed op me over. En schrik er tot nu toe van hoeveel stof er uit 1 droogbeurt komt. Had hiervoor een was-droogcombi en dan zie je dus nooit de hoeveelheid stof die aan je was onttrokken wordt, want dat spoelt ie zelf weg.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-05-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:31
Kolomos schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:14:
[...]

Hoi Casper, bedankt voor je inspiratie. Ik las net dat bij deze je zelf de condensor 2x per jaar moet schoonmaken. Kun je daar makkelijk bij?
Wat @CyBeRSPiN zegt.
Ik heb specifiek voor de T9 gekozen omdat deze een heel lage vochtuitstoot heeft (9%) tov de T8 (14%). Waar bij de oude Samsung altijd aan het einde van het programma de ramen van de bijkeuken besloegen, of ik het raam moest openzetten (roostertje staat altijd open) blijft bij deze alles kurkdroog. Dat scheelt een boel.

Ook weet ik niet of het 3D fiber pro blabla erbij helpt, maar ik ben onder de indruk hoe met name alles droog is: ook de heupbanden van de kinderspijkerbroekjes komen er droog uit.

Condensor is idd niet uitneembaar, maar wel makkelijk bij te komen. Het filter dat erbij zit is erg goed (zeker vegeleken met de oude samsung) en dubbel. Condensor schoonmaken is maar af en toe. En idd, met de stofzuiger is het zo gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door caspervc op 27-05-2021 10:24 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

T8 ook prima droog op de standaard eco stand en geen merkbare vochtigheid in de ruimte. Vraag me af of er ergens een goede review is die dat “Fibre Pro” aan de tand voelt. Het voelt voor mij aan als een simpele en dure “upsell”. Met het verschil in energieverbruik heb je wel een paar decennia nodig om het verschil terug te verdienen. En waarom zou je een app voor een droger gebruiken, het is klep open, was erin, klep dicht en we zien het wel als ie klaar is :)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-05-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
Sorry voor de kick van dit oude topic.

Maar ik heb iets soortgelijks aan de hand.

Inmiddels is onze Aeg warmtepompdroger 6 jaar oud en eigenlijk nooit super tevreden geweest over het droogresultaat. De laatste tijd lopen de progamma,s wel tot 5uur of langer en is de was nog niet super droog. Ik maak de condensor maandelijks schoon, het grote probleem is dat deze niet uitneembaar is en het vergt veel tijd om deze schoon te krijgen.

Ik neig nu om een nieuwe droger te gaan kopen maar dan misschien wel een condensdroger? Deze zijn minder zuinig maar progamma,s lopen ook minder lang?

Hebben jullie misschien nog tips of is er tegenwoordig al een warmtepompdroger met uitneembare condesor?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-05 15:46
Grappig dat deze reactie hierboven zo vers is.

Zelf heb ik een AEG T86585IH uit 2014.
De eerste jaren stond de droger weinig aan, tegenwoordig dagelijks.
Ook het reinigen schiet er wel eens bij in, ik vaker dan mijn vrouw, die dan wel trouw het grote filter schoonmaakt maar de rest niet.

Ik reinig de condensor eigenlijk nooit.
De reden, je kunt er echt voor heb meter goed bij, met de stofzuiger heeft weinig nut omdat er een plastic raster voor zit on de lamellen te beschermen, en het stof zit dermate vastgeplakt dat de stofzuiger dit niet weg krijgt.
Mechanisch verwijderen (borstel oid) beschadigt de lamellen en verbuigt ze, dus dan maar niet.
Rookmelder erboven en fingers crossed.

Nu merk ik dat de ruimte (bijkeuken) de laatste tijd wel erg vochtig is, beslagen ruiten waar dit eerst nooit was.
Ding staat wel helemaal ingebouwd (onder aanrechtblad, tegen de muur), en ook kruipt er vocht achter het display.
En het droger duurt langer en langer.

En warmtepompdroger met uitneembare condensor lijkt er voorlopig nog niet in te zitten, maar zijn er inmiddels al ervaringen waarbij een nieuwere machine (met zelfreinigende condensor) een paar jaar flink heeft moeten werken, en wat zijn de resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
Aardappel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:33:
Grappig dat deze reactie hierboven zo vers is.

Zelf heb ik een AEG T86585IH uit 2014.
De eerste jaren stond de droger weinig aan, tegenwoordig dagelijks.
Ook het reinigen schiet er wel eens bij in, ik vaker dan mijn vrouw, die dan wel trouw het grote filter schoonmaakt maar de rest niet.

Ik reinig de condensor eigenlijk nooit.
De reden, je kunt er echt voor heb meter goed bij, met de stofzuiger heeft weinig nut omdat er een plastic raster voor zit on de lamellen te beschermen, en het stof zit dermate vastgeplakt dat de stofzuiger dit niet weg krijgt.
Mechanisch verwijderen (borstel oid) beschadigt de lamellen en verbuigt ze, dus dan maar niet.
Rookmelder erboven en fingers crossed.

Nu merk ik dat de ruimte (bijkeuken) de laatste tijd wel erg vochtig is, beslagen ruiten waar dit eerst nooit was.
Ding staat wel helemaal ingebouwd (onder aanrechtblad, tegen de muur), en ook kruipt er vocht achter het display.
En het droger duurt langer en langer.

En warmtepompdroger met uitneembare condensor lijkt er voorlopig nog niet in te zitten, maar zijn er inmiddels al ervaringen waarbij een nieuwere machine (met zelfreinigende condensor) een paar jaar flink heeft moeten werken, en wat zijn de resultaten?
toon volledige bericht
Ik zelf ben uiteindeijk nu voor een nieuwe condensdroger gegaan, mede omdat het bij een warmtepomp niet schoon te maken valt en de te lange droogtijden. Het energieverbruik moet ik dan voor lief nemen. Overigens als je wat meer geld wilt uitgeven kun je ook voor een Miele warmtepomp droger gaan, hier is er wel goed overnagedacht en zitten er nog extra fiters voor het rooster van de condensor zodat het schoon blijft.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Pinsa schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:02:
[...]

Ik zelf ben uiteindeijk nu voor een nieuwe condensdroger gegaan, mede omdat het bij een warmtepomp niet schoon te maken valt en de te lange droogtijden. Het energieverbruik moet ik dan voor lief nemen. Overigens als je wat meer geld wilt uitgeven kun je ook voor een Miele warmtepomp droger gaan, hier is er wel goed overnagedacht en zitten er nog extra fiters voor het rooster van de condensor zodat het schoon blijft.

Grtz
Zelf ook de knoop doorgehakt in een nieuwe te kopen. Voordat deze het begeeft en er een gekocht moet worden met haast.
Wel weer een warmtepomp droger, een condensdroger is ca 300 euro goedkoper maar kost ook 100 euro per jaar meer aan stroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinsa
Aardappel schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:50:
[...]

Zelf ook de knoop doorgehakt in een nieuwe te kopen. Voordat deze het begeeft en er een gekocht moet worden met haast.
Wel weer een warmtepomp droger, een condensdroger is ca 300 euro goedkoper maar kost ook 100 euro per jaar meer aan stroom
Vorige warmtepompdroger Aeg heeft het hier maar 6 jaar volgehouden. Water blijft staan en droogresultaat is slecht, progamma,s duren veel langer, vandaar nu voor een condensdroger gegaan, eens kijken hoe het gaat bevallen :) Het energieverbruik ligt idd hoger, vraag me alleen af als een warmtepompdroger ouder wordt en langer de tijd nodig heeft als normaal om tot een goed droogresultaat te komen, of het dan nog steeds zo zuinig is?

Het grote nadeel van een warmtepompdroger is dat de condensor niet uitneembaar is, dus niet goed schoongemaakt kan worden, moet je indenken hoeveel stof daarin gaat zitten in een paar jaar tijd.

Miele heeft er dus wel over nagedacht en heeft er nog een extra sokkelfilter voor geplaatst, zie foto.

Een Miele droger is natuurlijk wel stukken duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MuDfN6vHL5ATRjNOOsrmbwEPdA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G1dLbDRZuLYCy3nDZ2Adwope.jpg?f=user_large

Grtz

[ Voor 28% gewijzigd door Pinsa op 03-12-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
Pinsa schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:58:
[...]

Vorige warmtepompdroger Aeg heeft het hier maar 6 jaar volgehouden. Water blijft staan en droogresultaat is slecht, progamma,s duren veel langer, vandaar nu voor een condensdroger gegaan, eens kijken hoe het gaat bevallen :) Het energieverbruik ligt idd hoger, vraag me alleen af als een warmtepompdroger ouder wordt en langer de tijd nodig heeft als normaal om tot een goed droogresultaat te komen, of het dan nog steeds zo zuinig is?

Het grote nadeel van een warmtepompdroger is dat de condensor niet uitneembaar is, dus niet goed schoongemaakt kan worden, moet je indenken hoeveel stof daarin gaat zitten in een paar jaar tijd.

Miele heeft er dus wel over nagedacht en heeft er nog een extra sokkelfilter voor geplaatst, zie foto.

Een Miele droger is natuurlijk wel stukken duurder.

[Afbeelding]

Grtz
toon volledige bericht
De mijne dus 8 jaar oud, droogresultaat is nog steeds goed. En samen met de wasmachine is er nog nooit iets kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:05

Vliegvlug

Flight Simple

Pinsa schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:58:
[...]

Ik vind het juist een groot voordeel dat ik die condensor zelfreinigend is en ik die niet meer zelf hoef schoon te maken zoals bij mijn vorige droger nog wel moest.

En dat zelfreinigende mechanische werkt echt prima, zie mijn post van een jaar geleden:
Vliegvlug in "Warmtepompdroger: zelfreinigende condensor, of juist niet?"

Mijn warmtepompdroger (Bosch WTY87791NL) is nu dus al 8 jaar oud en droogt nog steeds prima.

UPDATE 16 dec 2023; is nu een jaar later en de droger dus 9 jaar oud en hij doet het nog steeds prima! :)
Wel de deursluiting onlangs moeten vervangen maar dat kwam door mij zelf en is dus geen defect van de droger.

[ Voor 16% gewijzigd door Vliegvlug op 16-12-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
Vliegvlug schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:11:
[...]

Ik vind het juist een groot voordeel dat ik die condensor zelfreinigend is en ik die niet meer zelf hoef schoon te maken zoals bij mijn vorige droger nog wel moest.

En dat zelfreinigende mechanische werkt echt prima, zie mijn post van een jaar geleden:
Vliegvlug in "Warmtepompdroger: zelfreinigende condensor, of juist niet?"

Mijn warmtepompdroger is nu dus al 8 jaar oud en droogt nog steeds prima.
Mijn warmtepompdroger had geen zelfreinigende condensor, Top dat het bij jou wel vlekkeloos werkt, al las ik hier ook wat negatieve verhalen over drogers met zelfreinigende consensor. Maandag komt hier de nieuwe droger binnen, ben wel benieuwd of die nu zoveel sneller is en naar het verbruik.

Grtz

Update: Droger is inmiddes binnen en veelvuldig in gebruik, progamma draait ongeveer 1,5uur en was komt er kurkdroog uit, de oude warmtepompdroger deed hier gemiddeld 5uur over met als resultaat klamme was.Het stroomverbruik blijft enigzins gelijk dit omdat de oude droger er veel langer over deed als benodigd. Tevreden met deze aankoop :)

Grtz

[ Voor 16% gewijzigd door Pinsa op 15-12-2022 09:10 ]

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-05 13:17
Pff hier ook maar eens reageren. Heb nu ongeveer vijf jaar een AEG droger.

Heb een AEG 7000 serie.

Net wat Gegoogld blijkbaar heb ik in een enthousiaste bui de lamellen platgedrukt. Vaak piept mijn wasdroger wat in de eerste 10 minuten en dan gaat het weg. De condensor ik weet het niet. Wat moet ik hiermee.

Microvezel doek nog eens erover??

Gelukkig maakt de wasdroger nog wel droog (sowieso bij het 3 uur extra droog programma) mix droog progamma is muaaa, doe ik maar in combinatie met daarna nog even over een droogrekje.

[ Voor 17% gewijzigd door MetalSonic op 14-12-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De lamellen kun je weer grotendeels recht krijgen met een zgn. 'lamellenkam'.
Is ook wel op AliExpress voordelig te krijgen, zoek op 'fin comb'.

Met platgedrukte lamellen heeft de warmtepomp bijna geen luchtstroming meer en zal de droger dus niet goed meer functioneren.

Hier overigens een uitvoering: AEG FiberPro T9DENS87 en daar komt na 1,5u de was kurkdroog en goed warm uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeRomes
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik lees met interesse de initiële vraag en het gebrek aan oplossingen.

De condensator uitzuigen werkt idd maar beperkt. De lamellen moeten mooi open staan. Dus heb je ze per ongeluk te enthousiast gezogen, besteed dan een beetje tijd om ze weer mooi open te krijgen.
Filters af en toe wassen helpt.

Maar waarom zelfreinigend. Als je klep open hebt kun je net zo makkelijk zelf met een onkruid verdelger pomp (schoon water met scheutje chloor) de sproeimond op straal zetten, en schoonspoelen maar. Zodra het water niveau stijgt, sluit je de klep. Start je een kort programma en luister goed naar de pomp die het water uit de condensbak begint weg te pompen.
Doe dit een aantal keer, en vergeet het pompen niet. Steeds weer even de e droger uit en aan en een kort programma selecteren. Goed luisteren en wanneer de pomp stopt, je verbazen over het donkere water in het reservoir.
Naspoelen op druk met de Gardena tuin sproeier. Eveneens op straal. Weer zelfde procedure met pompen als hiervoor.

Je loopt een keer of tien op en neer met een reservoir (niet vol) na een sproeibeurt. Maar op een gegeven moment wordt het water helder en laat ik hem een was drogen.

En het systeem is gesloten, dus als je het waterpeil onder in de condensator in de gaten houdt, en op tijd stopt met de pressure wash dan is er geen probleem met lekkage. Hou wel een handdoek bij de hand. En daarna gewoon een wasje drogen en alles blaast weer lekker droog.

Ruikt direct frisser en droogt weer sneller.

Succes.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeRomes op 12-02-2024 19:59 ]

Pagina: 1