Bosch wasdroger (WTW87560NL) Droogt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monteego
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-04 18:10
Hoi Allemaal,
Sinds een week ons Bosch wasdroger (WTW87560NL) Droogt niet goed. Dat is die zelfreinigende warmte pomp droger. Ik heb wat op google gezocht en heb ik volgende gedaan: Sensor in trommel schoongemaakt, sensor bij pomp ook schoongemaakt en dat warmte element dat achter dichte deksel staat ook schoon gemaakt. Eigenlijk is het raar. Hij geeft geen storing maar het lijkt net alsof hij geen kracht heeft om echt warm te blazen. Ik zie wel dat hij iets warm wordt maar niet zo zoals het hoort. Zelfs de warmte element onder is niet heet. Wat ik ook gek vind als ik na 20 min. achterste binnenkant van trommel aanraak die is wel heet. Ook zo het valt mij op hij draait alleen maar zonder stoppen aan een kant. Vroeger ging hij een kant draaien , dan andere en etc. Wie kan mij helpen? Tips? :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ongeveer hetzelfde type machine met een soortgelijk probleem: Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats Mogelijk dat je dat verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monteego
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-04 18:10
Freakster86 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:38:
Ongeveer hetzelfde type machine met een soortgelijk probleem: Bosch warmtepompdroger (WTY87700NL) functioneert ondermaats Mogelijk dat je dat verder kan helpen?
Heb ik gelezen maar het probleem is net anders bij mij. Trouwens heb ik alles gedaan wat er daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:29
monteego schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:12:
[...]

Heb ik gelezen maar het probleem is net anders bij mij. Trouwens heb ik alles gedaan wat er daar staat.
Ben je er nog uit gekomen? Wij hebben dezelfde droger, en het droogresultaat is ook niet geweldig meer.

Ik heb het klepje linksonder open gemaakt en het stof waar ik bij kon schoongemaakt, daarna het vervangende klepje er weer opgeschroefd. Echter heb ik geen idee hoe ik in het service menu kom om de droger te laten spoelen, elke instructie die ik online tegenkom is van een ouder model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:35
Na jaren van ellende mijn warmtepomp droger het raam uit gekeild

Nooit meer... deed soms 4 uur over een wasje drogen en dan nog was het niet echt droog zeg maar.

Weer terug naar een ouderwetse Miele condens droger.. en hop in 1 uur 40 minuten een volle 7 KG was zo droog als de Kalahari woestijn in de zomer maanden.

Leuk hoor label A++++++++ maar als de droger er dan 2-3 keer zo lang overdoet is het zeg maar niet echt milieu bewust meer.

Ik hoor van veel mensen dat zeker na een jaarje of 3 de ellende begint met de warmte pomp drogers

[ Voor 26% gewijzigd door oldsmelly op 01-09-2020 16:38 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 50 Jannis
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-03-2021
Beste
Ik heb zelf een BOSCH WARMTEPOMP WTY87700NL/15 DROGER nu ongeveer 6 jaar oud
de klacht van mijn vrouw was “ hij doet er wel 6 uur over “

Dus ik heb me even verdiept HOE PAK IK HET AAN

Diverse filmpjes bekeken

En ik dacht dat is de oorzaak

Ik heb een grote klep over de hele breedte van de droger, en die moest er af
Dat ging niet makkelijk

Je moet de droger op z’n twee achterste poten schuin zetten, en dan de klep in zijn geheel vaar voren er af klikken

Daarna zie je links een grijze klep, en die moet je eraf snijden met een stevig stanleymes
Dan zie je de CONDENSOR
IN DIE ZIT VOL MET STOF
goed schoonmaken ......
Je moet wel een klep bestellen die je er op monteerd
Type klep BOSCH REPARATIESET KLEP CONDENSOR “ artiketnr. 20542310
Ik heb hem besteld bij PARTSNL
alles gedaan
En hij draait weer als een zonnetje ;)

[ Voor 0% gewijzigd door 50 Jannis op 03-03-2021 13:56 . Reden: Teken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0wi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-03 13:39
50 Jannis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:55:
Beste
Ik heb zelf een BOSCH WARMTEPOMP WTY87700NL/15 DROGER nu ongeveer 6 jaar oud
de klacht van mijn vrouw was “ hij doet er wel 6 uur over “

Dus ik heb me even verdiept HOE PAK IK HET AAN

Diverse filmpjes bekeken

En ik dacht dat is de oorzaak

Ik heb een grote klep over de hele breedte van de droger, en die moest er af
Dat ging niet makkelijk

Je moet de droger op z’n twee achterste poten schuin zetten, en dan de klep in zijn geheel vaar voren er af klikken

Daarna zie je links een grijze klep, en die moet je eraf snijden met een stevig stanleymes
Dan zie je de CONDENSOR
IN DIE ZIT VOL MET STOF
goed schoonmaken ......
Je moet wel een klep bestellen die je er op monteerd
Type klep BOSCH REPARATIESET KLEP CONDENSOR “ artiketnr. 20542310
Ik heb hem besteld bij PARTSNL
alles gedaan
En hij draait weer als een zonnetje ;)
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitleg Jannes, ik ervaar dezelfde problemen en ga deze ook openmaken zoals je hebt beschreven.
De revisie klep heb ik inmiddels besteld.
Is er nog een handigheidje om de condensor goed te kunnen reinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosch
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-08-2023
Hallo , de wtw87560nl droogt niet na 2 jaar .
Ik heb geconstateerd dat dit komt door de vervuiling van de warmtewisselaar waar je niet bij kan of je moet de machine half uit elkaar halen. Er staat een filmpje op YouTube.
Wel moet je erg handig zijn . Ik heb er 3 uur over gedaan , het is verbijsterend wat je tegenkomt aan stof en vervuiling echt triest dat dit kan .
Reparatie is erg duur en dat elke 2 jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:04
b0wi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:32:
[...]

Bedankt voor je uitleg Jannes, ik ervaar dezelfde problemen en ga deze ook openmaken zoals je hebt beschreven.
De revisie klep heb ik inmiddels besteld.
Is er nog een handigheidje om de condensor goed te kunnen reinigen?
Ik heb het ding even buiten in de tuin gezet en de hogedrukspuit op de condensor gericht via het klepje wat je verwijderd daarna water eruit gehaald met een simpel vloeistofpompje. Paar keer herhaald.

Tegenwoordig staan al die apparaten op zolder wat het allemaal extra lastig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosch
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-08-2023
De voorste condensor lukt wel op deze manier maar de warmtewisselaar die er achterzit kun je niet bij of je moet de trommel verwijderen en de condensator met warmtewisselaar en condensor open klikken.
Hij was zo vol stof dat er geen lucht meer door kon .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-05 17:42
Je zou de condensor en warmtewisselaar schoon moeten kunnen maken door periodiek een speciaal spoelprogramma te draaien. De handleiding om dat programma te activeren krijg je niet zonder dat je de speciale reinigingsvloeistof koopt. Maar ik heb em :D Zie hieronder, negeer het zwarte x'je dat ik heb geplaatst voor ons eigen typenummer en zoek even je eigen typenummer op.

Spoelprogramma draaien
Stap 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCpXLZUX_MYcDIPoAC2mOiDDfzs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GaIEIZKqdA8Pwn2z5voigIrA.png?f=fotoalbum_large

Stap 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiSE0BfVoEGBfLCsqYvGAwu-mj4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hPrEGq5fGpAUzExSv20R8cdC.png?f=fotoalbum_large

Stap 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDb1DKEd6pcFhIz3i5xebaLYYr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbF267lB3CIn1EHmAXWaqj1F.png?f=fotoalbum_large

Stap 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB2mE6K8Yl88NjWVRiCdQDimCNU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bKoUfYwOksY0SyaTUki3nrYR.png?f=fotoalbum_large

Wat ik doe?
1. Water van 80 graden in de waterbak (die bak die je normaal gesproken leegt)
2. Spoelprogramma draaien (zie hierboven)
3. Waterbak uit droger halen, filtertje dat erin zit omspoelen (het vuil dat hierin zit, zat op je condensor en warmtewisselaar)
4. Repeat bovenstaande 3x

Hoop dat ik hiermee voorkom dat stof zich ophoopt na een aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Wat voor reinigingsmiddel zou je er het best bij kunnen gooien om het schoon te maken

Het stappen plan wat je post lijkt meer stappen te bevatten dan jij beschrijft 😃

[ Voor 33% gewijzigd door Tijntje op 19-09-2022 08:38 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
Tijntje schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:07:
Wat voor reinigingsmiddel zou je er het best bij kunnen gooien om het schoon te maken

Het stappen plan wat je post lijkt meer stappen te bevatten dan jij beschrijft 😃
Ze adviseren zelf dit reinigingsmiddel: https://www.bosch-home.nl...12111#/Togglebox=manuals/

Zou niet durven te adviseren welk huis- tuin en keukenmiddel geschikt is. Denk dat warm water voldoende moet zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

alcx schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:42:
[...]

Ze adviseren zelf dit reinigingsmiddel: https://www.bosch-home.nl...12111#/Togglebox=manuals/

Zou niet durven te adviseren welk huis- tuin en keukenmiddel geschikt is. Denk dat warm water voldoende moet zijn!
Zo die reviews liegen er niet om :D
@alcx Heb je ook ergens de links van die procedure of alleen maar de screenshots?
Ik kom niet helemaal uit de te volgen stappen.

Is het dit?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Reinigungsprogramm Spülprogramm Bosch, Siemens Trockner Serie 8 Modelle

[ Voor 23% gewijzigd door Tijntje op 20-09-2022 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Tijntje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:56:
[...]

Zo die reviews liegen er niet om :D
@alcx Heb je ook ergens de links van die procedure of alleen maar de screenshots?
Ik kom niet helemaal uit de te volgen stappen.

Is het dit?
[YouTube: Reinigungsprogramm Spülprogramm Bosch, Siemens Trockner Serie 8 Modelle]
Wij gebruiken datzelfde spul, gewoon goed de handleiding volgen, werkt prima. Spul erin, heet water erbij, 12 uur laten trekken, daarna spoelprogramma uit service menu een paar keer draaien. De handleiding geeft goed aan wat je voor welk specifiek model in welke volgorde moet doen. Droogtijd is een stuk korter na de grondige reiniging.

Waarschijnlijk is de reden van al die slechte beoordelingen dat het een "zelfreinigende condensor" zou zijn, dan moet je daarna niet allerlei producten nodig hebben om hem alsnog te reinigen. Laat me dan gewoon de condensor eruit halen en onder een hete douche afspoelen zoals vroeger... aan de andere kant hebben we dat spul 2 jaar geleden gebruikt en vandaag pas voor de 2e keer. Op dit tempo gaat dat doosje 8 jaar mee, dat is nog wel te doen :)

Ter aanvulling: 2 jaar geleden meerdere keren dat spoelprogramma gedaan zonder reinigingsmiddel, dat helpt niet. Dat spoelprogramma voert de droger zelf ook al meerdere keren uit tijdens het normale droogproces. Het grote verschil is dus dat flesje dat je er nu bij gooit wat de tijd heeft om in te trekken, daarmee wordt hij schoon.

[ Voor 11% gewijzigd door pirke op 20-09-2022 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alcx
Yes :-) P03
pirke schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:31:
[...]Ter aanvulling: 2 jaar geleden meerdere keren dat spoelprogramma gedaan zonder reinigingsmiddel, dat helpt niet. Dat spoelprogramma voert de droger zelf ook al meerdere keren uit tijdens het normale droogproces. Het grote verschil is dus dat flesje dat je er nu bij gooit wat de tijd heeft om in te trekken, daarmee wordt hij schoon.
Kun je op 't flesje zien waar het van gemaakt is? Ruikt het ergens naar? Ik kan me voorstellen dat een sopje intrekken/laten weken veel effect heeft. Ik zou het niet zomaar met een beetje afwasmiddel durven doen, maar heel veel anders dan een ontvetter kan er niet in die flesjes zitten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

alcx schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:58:
[...]

Yes :-) P03

[...]

Kun je op 't flesje zien waar het van gemaakt is? Ruikt het ergens naar? Ik kan me voorstellen dat een sopje intrekken/laten weken veel effect heeft. Ik zou het niet zomaar met een beetje afwasmiddel durven doen, maar heel veel anders dan een ontvetter kan er niet in die flesjes zitten, toch?
Ik kwam op deze site het advies tegen om kunstgebit reinigingstabletten te gebruiken.
https://der-servicetechni...-waeschetrockner-richtig/
Zelf heb ik maar een setje van die flesjes van Bosch besteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Tijntje op 20-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Wat er bij Bosch in zit kun je hier vinden: https://bavariapool.de/INCI/WPT_Pflege.pdf

[ Voor 80% gewijzigd door Tijntje op 20-09-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
alcx schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:58:
[...]

Ik ga nooit aan chemische flesjes ruiken, niet goed voor je levensverwachting :) M'n vrouw is scheikundige, heeft daar ooit een flink betoog over gehouden...

Het zal vast een zeep-achtige substantie zijn. Voor die 1x per 1 a 2 jaar gooi ik gewoon zo'n flesje erin, dat is het geld ook niet (er zitten 4 flesjes in 1 verpakking), en ze zullen vast goed onderzoek hebben gedaan wat wel en niet werkt, en waar de machine wel en niet tegen kan. Hier op bezuinigen is zeer waarschijnlijk duurder op de lange termijn. Hetzelfde als frietvet als motorolie inzetten, dat is ook de verkeerde besparing :)

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

alcx schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:19:
Je zou de condensor en warmtewisselaar schoon moeten kunnen maken door periodiek een speciaal spoelprogramma te draaien. De handleiding om dat programma te activeren krijg je niet zonder dat je de speciale reinigingsvloeistof koopt. Maar ik heb em :D Zie hieronder, negeer het zwarte x'je dat ik heb geplaatst voor ons eigen typenummer en zoek even je eigen typenummer op.

Spoelprogramma draaien
Stap 1
[Afbeelding]

Stap 2
[Afbeelding]

Stap 3
[Afbeelding]

Stap 4
[Afbeelding]

Wat ik doe?
1. Water van 80 graden in de waterbak (die bak die je normaal gesproken leegt)
2. Spoelprogramma draaien (zie hierboven)
3. Waterbak uit droger halen, filtertje dat erin zit omspoelen (het vuil dat hierin zit, zat op je condensor en warmtewisselaar)
4. Repeat bovenstaande 3x

Hoop dat ik hiermee voorkom dat stof zich ophoopt na een aantal jaar.
toon volledige bericht
Onze droger zit aangesloten op de afvoer maar dan kan ik dit volgens mij nog wel doen.
Begrijp ik nu goed dat je bij stap 6.4 de bak niet moet leeg gooien tussen door?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zcSnyXE.png

• alcx
Dat begrijp je goed! Je wil juist dat de droger de inhoud van die bak een aantal keer door de condensor laat stromen :)

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:09
Ik heb de instructies even bekeken. Gooi je nu water direct in het gat richting de condensor zodat het erin kan trekken of gooi je het in de bak en gebruik je het spoelprogramma uit het servicemenu?

Conform de afbeeldingen die eerder zijn gepost staat de wasdroger nu lekker in te weken.

Spoelen alleen via het programma met water heeft hier nooit iets opgelost. Ben benieuwd wat er allemaal uit komt!

[ Voor 20% gewijzigd door .NCK op 28-09-2022 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Tijntje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:38:
[...]

Onze droger zit aangesloten op de afvoer maar dan kan ik dit volgens mij nog wel doen.
Begrijp ik nu goed dat je bij stap 6.4 de bak niet moet leeg gooien tussen door?
[Afbeelding]
Correct, je moet de zeep erin laten.

Ik kreeg vandaag meldingen dat de water opvangbak geleegd moest worden, terwijl hij op de afvoer is aangesloten. Heb nog maar een flesje zeep erin gegooid, en naderhand de pomp aan de achterkant eruit gehaald (makkelijk toegankelijk via klepje), en al het vuil wat daar in zat ook maar eens verwijderd. Hopelijk gaat dat helpen. Grote stukken drab zaten daar in...

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Bedankt voor de tip van de pomp. Dat kan ik ook wel eens doen.

• pirke
Bij mij heeft het alleen niks geholpen, krijg bij het tijdprogramma warm van 20 minuten na 7 minuten (keer op keer exact 7 minuten) de melding dat de opvangbak geleegd moet worden. Ik heb de afvoerslang in een emmer hangen, en als ik er extra water in giet dan pompt hij dat ook netjes weg. Snap niet echt wat er nu aan de hand kan zijn...

• pirke
Daar komt bij dat hij ondertussen ook een vies geurtje ontwikkeld lijkt te hebben, waarschijnlijk natte viezigheid die er nog niet uitgekomen is en nu met de warme lucht weer opdroogt :(

Het ding is 6 jaar oud, eigenlijk veel te vroeg om te vervangen, maar ik begin het toch te overwegen...

• Ton68
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-05 21:16
gaat het soms om deze ?
https://www.europart.nl/w...leaning-condenser-1536267
na x maal schoonmaken vervangen en daarna geen problemen meer gehad.

• pirke
Nee, ik heb de WTW87560, elektronische voeler, geen vlotter als ik het goed gezien heb.

Maar na nog een keer of 4 het 20 minuten warm programma gedraaid en herstart te hebben gaat hij nu wel goed. Geurvorming is niet erger geworden, misschien zelfs wat minder. Zometeen wat oude natte handdoeken proberen, kijken of die gaan stinken of niet. Hopelijk kan hij er dan weer even tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdd8
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-04 21:00
Ik had hier hetzelfde probleem (machine 6 jaar oud), vooraan de klep er uit gehaald en zuiver gemaakt , maar helaas.

Na wat zoeken kwam ik dan nog op een andere post ivm de pomp aan de achterkant

Op youtube is er een video hoe je de pomp kan verwijderen (redelijk eenvoudig)

https://youtu.be/1dEDjPVr-gM

Eens de pomp er uit, het vuil met een nat en droogzuiger eruit gedaan. Bekertje water er in en met een "papfles borstel" wat rond gaan , alles wegzuigen , enkele keren herhalen.

Pomp weer terug plaatsen.

Daarna heb ik het spoelprogramma enkele keren gedaan zoals hier al eerder aangegeven. ( 60gram azijn op 1 liter warm water ( rond de 70 graden )

Nu werkt de droger weer zoals het moet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-03 19:40
Ik heb inmiddels ook droogproblemen met mijn WTY87700NL/17 en wilde ook even nog een filmpje delen wat ik op Youtube tegen kwam over iemand die het hele ding uit elkaar haalt en schoonmaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=K7TLldVklig

Ook al ga je je machine niet uit elkaar halen op deze manier : het is wel goed en leerzaam om te zien hoe alles er uit ziet en ook hoe alles vuil kan worden. En ook dat zowel de condensator als de warmtewisselaar vuil kunnen worden.

Zelf heb ik in ieder geval dat Bosch reinigingsmiddel besteld waarmee ik het eerst ga proberen.
Wellicht dan de volgende keer alleen met een kop azijn en heet water die spoelprocedure volgen zoals iemand anders hier.

Verder ben ik wel nieuwsgierig naar hoe veel vermogen dit uiteindelijk gaat schelen. De machine draait immers veel te lang nu voordat het droog is. En over de tijd heen kan het verschil aanzienlijk zijn.

In 2016 verbruikte mijn toenmalig condensdroger (Bosch WTA3200) bij 6 badhandoeken drogen 1.8kWh.
Als ik tijd heb zal ik eens meten wat deze WTY87700NL/17 nu verbruikt in zijn vuile staat, en wat hij verbruikt als hij (hopelijk) weer schoongespoeld is en fatsoenlijk werkt..

[ Voor 3% gewijzigd door SjorsVer op 02-08-2023 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wij hebben hem afgelopen lente vervangen door een Miele. Die is na 2,5 kurkdroog, dat heeft die Bosch van ons nooit voor elkaar gekregen, ook niet toen hij nieuw was. Geen zelfreinigende condensor, maar betere en meer filters. We gaan het leren over een paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsVer
pirke schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:09:
Wij hebben hem afgelopen lente vervangen door een Miele. Die is na 2,5 kurkdroog, dat heeft die Bosch van ons nooit voor elkaar gekregen, ook niet toen hij nieuw was. Geen zelfreinigende condensor, maar betere en meer filters. We gaan het leren over een paar jaar.
Ja wij hebben ook een Miele wasmachine, echt topspul, Duurder, maar dan heb je ook wat. Je voelt en hoort de kwaliteit. Ik had wel snel een mankement er aan maar er kwam meteen iemand langs en is netjes opgelost. Ik denk vooral na het lezen van dit topic en de huidige problemen dat we straks ook overgaan op een Miele droger, bedankt voor de tip.

Tja 'zelfreinigend' bij de Bosch kunnen we nu toch wel her-definiëren als "enigszins zelfreinigend maar niet genoeg". 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVer
ok , ik heb inmiddels de Bosch reinigingsset binnen gehad en mijn droger op de beschreven manier gereinigd. Hierbij kreeg ik overigens ook een foutmelding gedurende dat proces ( ik vermoed omdat ik een vaste water afvoer heb) , maar heb na herstarten dit verder wel kunnen doorlopen , en hij werkt weer als nieuw!!

Irritant is dat ook nergens in de Bosch handleiding naar deze procedure wordt verwezen.
En ook als je je typenummer intoetst op de Bosch website vind je onder 'problemen' ook nergens de suggestie voor deze reinigingsprocedure.of dat reinigingsproduct.... Wel 'boek een monteur' 😬

Dan nu de benchmark:

Vuile machine : na 5 uur op 'extra droog' was hij klaar, maar de was was niet goed droog ..verbruik 2.1kWh
Gereinigde machine : na 1,5 standaard programma is de was weer kurkdroog.. verbruik 1.2kWh!

Grote vraag blijft nu of je ook succesvol een andere vloeistof dan de officiële Bosch/Siemens vloeistof kan gebruiken. Ik lees in deze discussie dat iemand 60ml azijn er in gebruikt, ja dat kan denk ik ook, maar op eigen risico. Op het flesje van Bosch staat helaas niet wat er in zit, maar wel dat het rotspul is voor de gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 23:23
SjorsVer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 05:51:
Grote vraag blijft nu of je ook succesvol een andere vloeistof dan de officiële Bosch/Siemens vloeistof kan gebruiken. Ik lees in deze discussie dat iemand 60ml azijn er in gebruikt, ja dat kan denk ik ook, maar op eigen risico. Op het flesje van Bosch staat helaas niet wat er in zit, maar wel dat het rotspul is voor de gezondheid.
Een aantal posts terug staat een link naar een PDF met de samenstelling van de inhoud.
Er zitten o.a. vetoplossers, emulgatoren en waterontharders in.
Dat het rotspul is voor je gezondheid geldt in principe voor heel veel reinigingsprodukten die voor consumenten vrij verkrijgbaar zijn, die moet je niet in je ogen wrijven of, in het geval van Dasty bijvoorbeeld, langdurig zonder handschoenen gebruiken. Maar, zolang je het niet opdrinkt valt het wel mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bij het reinigen vd condensor wordt het gecondenseerde water gebruikt, daar zit op zich niet zo heel veel viezigheid in (dat verdampt niet). Wel zullen er pluizen enzo meekomen die zich op die manier aan de condensor gaan hechten. Het is de pluizen die de rest vd verontreiniging met zich meenemen, zoals wasmiddel resten en viezigheid die er nog niet uitgewassen is.

Ik denk dat een vaste waterafvoer voor een slechter zelfreinigend resultaat zorgt: bij het ombouwen naar vaste waterafvoer moet je dat filter in de opvangbak eruit halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon1968
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-08-2023
Het reinigingsprogramma maak alleen de condensor schoon.
Het probleem bij deze wasdroger is dat de heater verstopt raakt.

Deze zit in het zelfde compartiment als de condensor.
Zie youtube filmpje ;
Fix bosch heat pump dryer repair not dying properly

Er zit dus niets anders op om deze machine te demonteren en schoon te maken.

Het is een dom ontwerp en om zo een machine self clearing te noemen.
Men had aan de zijkant van de machine een service luikje moeten maken zodat je tussen de condensor en heater het vuil kan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVer
Leon1968 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:27:
Het reinigingsprogramma maak alleen de condensor schoon.
Het probleem bij deze wasdroger is dat de heater verstopt raakt.
Ik heb niet in mijn machine kunnen kijken of wat nou het probleem was, of de condensator of de heater. Maar het reinigingsprogramma zorgt er wel voor dat hij het weer als nieuw doet.
Dus dat rijmt niet helemaal met wat jij hier zegt, tenzij ik een uitzondering was waarbij de condensator enkel vuil was.

Als je kijkt op dit filmpje dan zit de condensator en de heater in dezelfde behuizing ( zie 25:38), dus ik zou denken dat ze allebei doorgespoeld worden bij de reinigingsprocedure.
https://www.youtube.com/watch?v=K7TLldVklig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeremy13000
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 21:10
Beste lotgenoten,

Hier ook in bezit van deze droger van Bosch. Alle beschreven methodes de afgelopen 6 jaar gedaan met wisselend resultaat.

- was nooit echt droog
- uren langer drogen dan normaal
- soms uitval met was vochtig in de machine

Als je hier bent beland op tweakers ben je, net als ik, eigenlijk al te laat. Droogresultaat slecht betekend dat alles verstopt zit. Ook de filten die niet reinigbaar zijn.

Advies gevraagd aan bevriende monteur. Die zegt:

Zelfreinigend is deels waar.

- Je moet elke 10 beurten beide pluizenfilters goed afspoelen met warm water. (Dat hebben wij nooit gedaan)
- 1x per jaar met Bosch reinigingsmiddel de spoelprocedure doen.

Wij hebben dat nooit gedaan waardoor de droger nu zo verstopt is dat ie helemaal uit elkaar moet. De machine en gehele condensor zit verstopt waardoor valse lucht aangezogen wordt door oa de filters die tegen de trommel aanzitten. Deze moeten nu vervangen worden wegens verzadiging. Ook de aandrijf riem moet vervangen worden. Weerstand is zo groot dat deze bijna knapt. Materiaal kosten ca 80 euro maar schoonmaken, machine ophalen, demonteren en reinigen en retour plaatsen nog eens 220 euro. Dat ga ik niet doen. We gaan naar een Miele over. Nooit meer een Bosch

Onze les is: Zelf bijhouden wat je kunt en zeer regelmatig dan loopt het probleem niet op. Dus spoelen die stof filters ook al lijken ze schoon!

Omdat ik al een nieuwe heb ga ik denk ik als projectje hem wel uit elkaar halen en proberen te fixen. Indien gewenst plaats ik de foto’s hier. Ook reservedelen over als ie weg gaat. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
jeremy13000 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:27:
Beste lotgenoten,

Hier ook in bezit van deze droger van Bosch. Alle beschreven methodes de afgelopen 6 jaar gedaan met wisselend resultaat.

- was nooit echt droog
- uren langer drogen dan normaal
- soms uitval met was vochtig in de machine

Als je hier bent beland op tweakers ben je, net als ik, eigenlijk al te laat. Droogresultaat slecht betekend dat alles verstopt zit. Ook de filten die niet reinigbaar zijn.

Advies gevraagd aan bevriende monteur. Die zegt:

Zelfreinigend is deels waar.

- Je moet elke 10 beurten beide pluizenfilters goed afspoelen met warm water. (Dat hebben wij nooit gedaan)
- 1x per jaar met Bosch reinigingsmiddel de spoelprocedure doen.

Wij hebben dat nooit gedaan waardoor de droger nu zo verstopt is dat ie helemaal uit elkaar moet. De machine en gehele condensor zit verstopt waardoor valse lucht aangezogen wordt door oa de filters die tegen de trommel aanzitten. Deze moeten nu vervangen worden wegens verzadiging. Ook de aandrijf riem moet vervangen worden. Weerstand is zo groot dat deze bijna knapt. Materiaal kosten ca 80 euro maar schoonmaken, machine ophalen, demonteren en reinigen en retour plaatsen nog eens 220 euro. Dat ga ik niet doen. We gaan naar een Miele over. Nooit meer een Bosch

Onze les is: Zelf bijhouden wat je kunt en zeer regelmatig dan loopt het probleem niet op. Dus spoelen die stof filters ook al lijken ze schoon!

Omdat ik al een nieuwe heb ga ik denk ik als projectje hem wel uit elkaar halen en proberen te fixen. Indien gewenst plaats ik de foto’s hier. Ook reservedelen over als ie weg gaat. ☺️
toon volledige bericht
Jammer dat je al een nieuwe hebt, anders had ik je de evergaldes warmtepompdroger geadviseerd. Want hoewel het idd belachelijk is dat bosch machiens zo snel kapot gaan is het risico op verstoppingen ook wel verbonden aan warmtepompdrogers, een nog duurdere kopen levert je dus alsnog geen 20 jaar zorgeloos drogen op. de evergaldes machien heeft 5 jaar gratis fabrieksgarantie. ik heb deze machien al aan 2 tweakers geadviseerd en 1 heeft inmiddels in 2 topics aangegeven er erg tevreden over te zijn, die kwam dus ook van een siemens(zelfde als bosch). Ik hoop dat je miele je jarenlang goed bevalt, met de voorzorgen die je gaat nemen zal dat ongetwijfeld wel lukken maar dat was met een goedkopere dus ook zeker gelukt. het zit hem in dit geval niet zozeer in de rpijs maar meer in de problemen die gepaard gaan met deze techniek. net als bij was-droogcombinaties kan je niet overal goed bij en raken ze verstopt door gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd01
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-01-2024
In deze post leg ik het probleem van mijn Bosch warmtepompdroger uit (en de oplossing :) ).
https://gathering.tweaker...message/77521044#77521044

Deze Bosch warmtepompdrogers zijn alleen geschikt voor mensen die na 4 a 6 jaar bereid zijn de machine geheel open te schroeven om intern het tweede condensor blok te reinigen. Daarna functioneert ie weer als nieuw!
Schande dat deze machines verkocht mogen worden, want de gemiddelde consument rekent niet op deze klus, kan het niet of heeft er geen zin in.
Ik weet dat er Miele drogers zijn met extra filters die uitneembaar zijn, zodat dit probleem voorkomen wordt. Blijkbaar waren daar de ingenieurs wel wakker.

[ Voor 13% gewijzigd door nerd01 op 17-12-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyUnknownS3lf
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-05 15:40
Onze wasdroger droogt niet goed meer, dit is vooral te merken bij handdoeken.
WTR83V01NL/02 (bijna 4 jaartjes oud)
De tijd van handdoeken begint bij 3,5 uur, echter wanneer die tijd is verstreken staat er nog 2 uur op de (af)teller.

Ik heb ondertussen alle frontjes/zijwanden van de wasdroger uit elkaar gehaald, alle stof e.d. weggehaald.
Ik ben alleen nog niet in de Condensdroger gedeelte geweest aan de onderzijde van de droger. Die leek/lijkt niet zonder kleerscheuren open te kunnen. En/of de hele trommel los te maken.

Onder in de droger zit er een service klep.
Hier kan je de laatste filter schoonmaken, er zit daarachter een plastic klepje/constructie die eruit geklikt kan worden.
Daar staat vervolgens een laagje met water in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPJVzaIREmTYzryoHk7FBzXBKJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7V92DkY24rPSFO0tdG0iIBV.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de achterkant van de droger, kan ik bij de waterpomp komen.
Hier lijkt iets minder dan 1 cm hoog water in te staan.
Hiervan waren de sensor (metalen stripjes) een beetje vies van en ook schoongemaakt. (had verder geen effect).

Als ik dat water eruit haal, is dat zo’n 600ml, en de droger weer aanzet, is de was snel droog. En hierdoor lijkt de droger pas weer echt warm te zijn geworden.

Het water wordt opzich wel weggepompt. Na 3,5 uur drogen zit de waterbak ongeveer halfvol (tijdelijk aangesloten ipv waterafvoer).

Wat raden jullie mij aan om te doen?

Edit:
Wat blijkt, alleen de handdoeken stand werkt niet meer goed.
Dezelfde was in bijv. Extra droog werkt gewoon prima.
Iemand nog een idee wat ik kan doen bij een 'niet werkend programma'?
Uit zetten, van het stroom halen voor 30 minunten, paar keer een programma geprobeerd aan te zetten om alle stroom eruit te krijgen. Daarna weer stroom erin en geprobeerd, maar niet geholpen.

[ Voor 10% gewijzigd door MyUnknownS3lf op 29-01-2024 11:05 . Reden: Verdere testen. ]

• hijlko.roosjen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 22:43
Het is vooral ook echt belangrijk om het zeer fijne gaas van het dubbele pluizenfilter onderaan de deuropening grondig te reinigen, dus niet alleen de pluizen er af vegen. Vooral het binnenste filter van die 2 filters kan behoorlijk dichtgeslibt zijn met kalk of zeepresten. Houd die maar tegen het licht, dan zie je het beste of dat (deels) dicht zit. Schoonmaken lukt uitstekend door er wat vloeibaar schuurmiddel, zoals cif, op te spuiten en met een zacht, enigzins vochtig sponsje schoon te maken. Daarna uitspoelen. Bij de machine van mijn dochter kwam er bij de eerste 2 droogbeurten daarna een gigantische deken aan pluizen in het filter. Doordat de luchtdoorstroming door het schone filter was verbeterd, werd het pluis uit de condensorruimte nu goed weggeblazen.
Ik heb voor de zekerheid daarna evengoed de machine uit elkaar gehaald en de condensor en de verwarmingsplaten schoongemaakt. Daar zat inmiddels niet meer zo veel pluis op als voor het reinigen van het filter.
De machine uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten kostte me 2,5-3 uur.

[ Voor 4% gewijzigd door hijlko.roosjen op 15-02-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_vanderboon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05-2024
Onze Bosch warmptepomp droger was ook traag met drogen. Het probleem was de stoffilters welke dichtzaten door vet van wasmiddel/wasverzachter. Dus naast het afspoelen van deze filters moeten deze ook regelmatig worden ontvet. Met Biotex of Baking Soda bijvoorbeeld..
Pagina: 1