Goed punt, ook reactie eronder. Laadverliezen spelen natuurlijk een rol ook. Als ik even Google vind ik dit: https://www.evupdate.nl/e...den-de-adac-zocht-het-uitMelissen71 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:46:
Echte verbruik is hoger dan boordcomputer
Auto verbruikt op computer bv 17kWh maar in het echt (geladen kWh) tov gereden kilometers bv 19kWh. Dit komt door de laadverliezen (erger bij lagere temperaturen).
Ook bij lagere buitentemperatuur neemt range behoorlijk af, neemt weer toe bij warmer weer.
Neem ik dan de ID3 in de tabel als uitgangspunt dan zou mijn SOH een procent of 3 afnemen en de waarden achter de komma zijn dan sowieso niet meer betrouwbaar. De optie van deboss65 om leeg te rijden is een interessante: dan is leeg toch het moment dat de auto geen meter meer rijdt? Want schijnbaar kan de auto bij 0 procent lading nog steeds een paar km rijden, dat scheelt dan ook weer in de berekening. De auto geeft trouwens toch zelf niet aan hoeveel kWh ontvangen is bij het laden (alleen laadvermogen), of zit dat ergens verstopt in de boordcomputer?
:strip_exif()/f/image/Gg5ncNR720f1J47Se1vTZAU1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i9D40KpQ0wiO4yFcm1JJAfsG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oDRw5zlNsQEYTORxS3aLlIvB.jpg?f=fotoalbum_large)

/f/image/fGsVxnEMgT0PPNFulJ6eM5GX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ub88RSMfUsLbo8XRZErADzrd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PNsTkCFUB4WOW0TnaXGK20zY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vqP112Q8wa6XfZYhAn1gCgHb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PSIOq0yBkyi78S3ytuvS7IPb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/s4wMO0vU8WKdw49Ew41MX7c5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XzBVqc9WDm6D9HS9pLlJnPdl.png?f=fotoalbum_large)