Fean schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:49:
Ik hoor en lees beide positieve en negatieve verhalen over zonnenpanelen. Zoek naar argumentaties. Daarbij vind ik jullie "nerdy tweakers" veelal scherp qua argumentatie;-) Vandaar dat ik hier plaats, dat is een mooi compliment:)
Als ik die offerte boeren moet geloven is alles alleen maar positief.. Dak pal op het zuiden geen last van schaduw, string of met micro-omvormers. Iedere paneel boer verteld net wat anders. Dan heb ik in de buurt verschillende mensen die juist het negatieve verhaal vertellen, 1 daarvan ook nog een zeer berekende RA-Accountant...dat geeft twijfel en achterdocht.
Ik ben inderdaad behoorlijk achterdochtig en wantrouwend als je wat van de overheid krijgt. De overheid is niet bepaald een betrouwbare partner. Praten naar A maar B doen, die gasrotonde, datacenters, CO2, BPM, ze steggelen aan alle kanten. Bij ieder subsidie krijg ik argwaan.
tja, het verhaal is positief en negatief.
het glas is half leeg of is het half vol.
(ik zeg half vol, snel een nieuw biertje bestellen, is nodig, lekker.)
maar simpel gesteld, zonnepanelen zijn aan gesloten achter de meter (of die nu slim is of niet.).
dus op dit moment leveren mijn panelen door de bewolking 500W (met 6430Wp).
dus als mijn huis 500W gebruikt dan registreert de meter niks.
alle energie word dan rechtstreeks gebruikt.
dan kun je denken, ja maar ik gebruik geen energie als ik niet thuis ben.
helaas fout, de ijskast blijft aan staan en zal gebruiken, ook de TV, settopbox, modem, klok etc etc die blijven aan staan.
niet dat die veel energie gebruiken maar een 200W is vrij normaal voor een tweaker om dat te hebben aan sluipverbruik. (check dit eens op je meter.)
veel mensen hier rapporteren zonder aan passingen dat 20% van hun jaar gebruik, niet het huis verlaat en rechtstreeks word gebruikt.
(ik zelf zit nu boven de 30%, maar ik ben tweaker en heb al allerlei aanpassingen in huis, en een speciale set zonnepanelen (oost-west, zodat ik langere dagen heb als zuid), dus ben niet te gebruiken als voorbeeld.)
dus als salderen vervalt, krijg je voor 20% 0,22€/kWh en 80% een 0,06€/kWh.
grof weg heb je dan 0,09€/kWh gemiddeld.
en dan heb je nog de kosten van zonnepanelen.
ik ben geen watje, en ik leg ze gewoon zelf op dak.
als ik dan dit koop:
10x Jinko JKM360M-6TL3-V Tiger Mono Zilver frame 360WP
€ 1.125,00
1x Growatt MIN 3600 XE 1 fase Omvormer
€ 525,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 5 panelen
€ 306,00
Totaal 3 producten excl. btw
€ 1.616,52
BTW€ 339,48
Totaal
€ 1.956,00
hier komt nog wat kabel, groepje etc etc werk bij, laten we zeggen 250€
de BTW kun je terugvragen - forfait bedrag.
zit je op <2000€ en heb je alles.
je hebt dan 3600Wp dus 2000€/3600Wp = 0,56€/Wp.
1Wp kan 1kWh opleveren (met een zuid dak haal je dit bijna over al wel in Nederland. kust strook kan zelfs 20% meer doen.)
oke dan kan een kWh nemen van 0,22€/kWh op dit moment.
0,56€/Wp / 0,22€kWh = < 3jaar en het is terugverdiend.
maar je mag ook rekenen met het bedrag wat je krijgt in 2030 (over 9 jaar).
0,56€/Wp / 0,09€/Wp = <6,5jaar en het is terugverdiend.
(dit is onzinnig want alles is al terugverdiend voor 2030, dit is voor de half leeg idioten.)
tja dan heb je gewoon weg mensen die zijn jaloers (zoals op geenstijl, maar ja dat is ook stijlloos zullen we maar zeggen.) en schrijven dan maffe artikelen dat het gewoon weg niet kan.
ik heb nu +/-7100Wp daar door heb ik een flinke overproductie.
dit gebruik ik dan weer voor een warmtepomp en bespaar zo weer flink gas.
warmtepomp is deze winter terugverdiend, dus daar geen problemen meer mee.
en de zonnepanelen verdien ik deze zomer weer terug.
(normaal reken ik 1600€ aan elektra en gas af, de huidige rekening is 200€ per jaar.

)
omdat het hobby is voor mij, en geen winst wil maken, moet ik elke keer als ik iets terugverdien, weer gaan vernieuwen of uitbouwen.
(dit moet ik "helaas"nu al voor de 3de keer gaan doen na de zomer.)
ik heb nu nog meer 120m3 gas over, en nog 500kWh (dit komt door covid en al het thuis werken, kost meer energie.

)
dit werk ik al weg met maar 1500€, en dan heb ik alles weer terugverdiend in 1 jaar.
knelle ik blijf bezig op deze manier, wil geen winst maken.
maar ik zal wel in over productie moeten gaan, en winst gaan maken is nog maar de enige optie die ik over heb.

(of even door sparen voor een gratis accu, mmm ook leuk.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)