Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fean
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-03 19:41
Ik vraag mij het echt af of ik ooit wel terug verdien.

Verbruik is 2500kwh met 4 personen, heel weinig. Voor 3-4k krijg je dit, maar wanneer schijnt de zon? Vaak alleen in de avond thuis, alle apparaten zijn al Led of A++ etc.Saldering valt straks weg, overheid is sowieso een slechte vertrouwens partner.

Ik lees op meerder sites dat het nauwelijks zin heeft etc. ook net op Geenstijl

https://www.geenstijl.nl/...-rendabel-in-noord-europa

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 20:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ben zelf bezig met de aanschaf van panelen, ons verbruik is ongeveer 2200 kwh. Van wat ik begrepen heb zal het waarschijnlijk nog wel even duren voordat het salderen eraf zal gaan. Daarnaast heeft Wiebes gezegd dat ze proberen te zorgen dat mensen altijd hun panelen in zeven jaar kunnen terug verdienen.

En wie weet ga je over een paar jaar van het gas af en ga je veel meer electriciteit verbruiken. Maar moet die berekening van Geenstijl eens bekijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_gadget op 24-05-2021 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Met die vraag speel ik ook vaak in mijn hoofd. Zonder salderen zou je meer machines moeten laten draaien als de zon schijnt.
Maar kunnen de panelen genoeg vermogen leveren op het moment dat je wasmachine gaat verwarmen. Of de vaatwasser gaat verwarmen. Of wordt er dan toch stiekem energie van het net bijgesnoept.
Mr_gadget schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:08:
En wie weet ga je over een paar jaar van het gas af en ga je veel meer electriciteit verbruiken.
Maar wanneer verbruik je veel gas? In de winter. Wanneer leveren je panelen veel energie? In de zomer.
Het is totaal geen match om met zonnepanelen je huis te verwarmen. Wanneer heb je in de winter een warm huis? 's avonds en 's ochtends als het donker is.

[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 24-05-2021 21:11 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 21:38
Hangt van veel af (wel/geen installatiekosten, dure/goedkope panelen, dure /goedkope omvormer, hellingshoek en richting van je dak).
Maar leg op een dak richting zuid voor 2200 euro excl BTW een systeem met een jaaropbrengst van 2000 kWh en je vermindert je energierekening met ca.400-450 euro per jaar.
Dan heb je het systeem al terugverdiend voor de saldering eraf gaat. Daarna krijg je minder vergoeding, maar gratis elektriciteit word je dan ook niet slechter van.

Dit gaat wat kort door de bocht. Maar op dit moment kan het in NL allemaal wel uit (met een redelijk gunstig dak).
Verder heeft het natuurlijk met politiek te maken hoeveel subsidie je (men) acceptabel vindt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 15:10
Fean schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:58:

Verbruik is 2500kwh met 4 personen, heel weinig. Voor 3-4k krijg je dit, maar wanneer schijnt de zon? Vaak alleen in de avond thuis, alle apparaten zijn al Led of A++ etc.Saldering valt straks weg, overheid is sowieso een slechte vertrouwens partner.

Zonnepanelen wekken ook gewoon op als het bewolkt is :+
Uiteindelijk maakt het soort apparaat niet uit. 2500kWh is 2500kWh....
Zolang saldering bestaat, is dat dus 500 euro per jaar aan kosten. (20 cent). Als je je volledige verbruik opwekt is dat dus 6 tot 8 jaar terugverdientijd.

Wat betreft het geenstijl-stukje, daarom lees ik dat soort onzin niet :+
Wij betalen gewoon 20 cent per kwh dankzij belasting. Elke kWh die je zelf direct verbruikt (en dat is meer dan 20% hoor, tenzij je in de winter verwamt met electra) betekend geen belasting betalen over die kWh.

Een slimme meter ziet namelijk je directe verbruik óók niet. Dus kan ook niet belast.

En met de energiedoelstellingen die behaalt moeten worden, zou volledig afschaffen van alle subsidie en slechts 3 cent terugleververgoeding geven zowel betekenen dat we de doelstellingen niet halen (met financiele gevolgen voor de staat) samen met politieke zelfmoord voor de partij. Het zal vast versobert worden, maar het zal rendabel moeten blijven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-05 13:31
Wat is je doel van dit topic precies? De berekening of je het terugverdient kun je zelf doen. Maar het klinkt alsof je geen zonnepanelen wil. Dan doe je dat toch ook niet, of dienen wij je te overtuigen?

Heb niet zoveel tijd nu maar ik hap toch maar even: Geenstijl als bron is... interessant, maar ik zou even verder lezen als ik jou was. Ten eerste gaan het niet om zonlicht maar om (dag)licht waarbij de panelen iets opleveren. Ik heb vandaag bij grotendeels grijs regenachtig weer toch 12 kWh opgewekt.

De stelling dat een omvormer na 10 jaar gegarandeerd kapot gaat is onzin, maar het zijn wel mogelijke kosten waar rekening mee gehouden moet worden. Die omvormer hoeft echt geen 1815 euro te kosten, voor de helft heb je al een keurig model mét 10 jaar garantie.

De definitie van 'subsidie' klopt ook niet in dat artikel.

Of 20 procent van je opwekking zelf gebruikt kan worden verschilt per persoon, maar iedereen met anderhalve breincel kan een enigszins moderne wasmachine of vaatwasser op een timer instellen. Ja, je moet er iets meer over nadenken. Alhoewel? Doen we dit al niet decennia lang met piek/daltarieven door die apparaten juist 's avonds te gebruiken? Juist.

Over panelen uit China: ja, daar komt vrijwel alles vandaan. Welk product überhaupt niet tegenwoordig? Maar het hoeft niet hé, kijk eens naar Denim panelen, bijv bij Solar Outlet of Solar Bouwmarkt. Dat merk heeft modellen die in Europa zijn geproduceerd, concurrerend geprijsd (149 euro voor 325WP, full black) dus het kan heus wel. SMA omvormer erbij en je hebt de EU alles behalve de middelvinger gegeven. Oja, daar was Geenstijl juist tegen toch, die Zeuropese Unie? ;)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 19:28

Geenstijl als bron gebruiken...
Ze gaan er bij hun berekening van uit dat alle subsidies voor groenen stroom morgen worden afgeschaft.
Dat het het hele jaar door om 17:00 donker is in Nederland. En dat jij je wasmachine liever 's avonds op grijze stroom laat draaien dan dat je hem aan zet voordat je naar je werk gaat.
Dat jij en je partner 7 dagen per week naar je werk gaan. En je kinderen 7 dagen per week naar school gaan.
De komende 25 jaar er geen extra belastingen komen op grijze stroom.

Ja, zo kan ik ook op het resultaat komen dat ik vantevoren had bedacht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Antwoord op vraag van ts: ja.
Onderbouwing: zie post van @schumacher

Verder is dat artikel niet reeel in de situatie zoals hij nu en de komende jaren is. Dus laat je door dat artikel maar even niet van de wijs brengen. De meeste (of misschien wel alle) correct geinstalleerde op maat aangeboden zonnepanelen installaties verdienen zich binnen 7 jaar terug, ook die van ts. Straks als de salderingsregeling over enkele jaren wat aangepast gaat worden wordt dat iets langer, misschien wel 8 jaar. Antwoord op je vraag bijft nog steeds: ja.

Voorlopig, ik denk in ieder geval de komende jaren, blijft het aanschaffen en installeren van zonnepanelen een prima investering.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 24-05-2021 21:30 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fean
Precies de zon schijnt precies vaak als er niemand thuis is. Een accu is misschien wel een optie maar dat die zijn nog tergend duur.

Ik zie wel voordeel in een Airco op en zonnenpanelen.. voor die 1 a 2 weken 30+ graden..

Van het gas gaan? Nederland is de "gasrotonde" van Europa... Ik geloof niet dat we van het gas gaan, trouwens gas wordt dan waterstof, infrastructuur is nagenoeg hetzelfde. Slochteren dicht.. dat zou kunnen maar die rotonde is niet lang geleden aangelegd.

Zonnenpanelen, hoe meer ik mij verdiep de meer ik twijfel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 21:38
Dit is in ieder geval wel dé plek om een GeenStijl link over zonnepanelen te droppen.
Iedereen hapt :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Wat Schumacher hierboven zegt.

En als je dan een warmtepomp hebt, en trouwens: een airco is ook een warmtepomp, waarmee je kunt verwarmen en die juist wel aan staat als de zon veel schijnt, dan kun je in de herfst- en lentemaanden een aanzienlijk deel van je opbrengst meteen zelf gebruiken voor verwarmen. Of sommigen doen dat ook voor warm water.

Hier zat ik in april op maar liefst 55% eigen gebruik.

Dat kwam doordat het fris was, maar niet echt serieus koud. Dus verwarming met de airco (woonkamer). Die stookt dan mooi je eigen stroom op, maar daardoor heb je bijna geen gasrekening. Daardoor spaar je dubbel, want gas kost ongeveer het dubbele van wat je aan stroom gebruikt voor met airco verwarmen van dezelfde ruimte. En die airco is ook wel fijn met zomers als de afgelopen jaren.

Het andere deel is dat je niet meer panelen moet leggen dan je ongeveer verbruikt, dus in jouw geval hooguit een stuk of 10 (wij hebben er zelfs maar 6, dak was vol), zodat je wel degelijk een groot deel meteen kunt gebruiken.

Ook iets: wat ga je anders met het geld doen, vooropgesteld dat je het "over" hebt? Op de bank krijg je geen rente en er is wel inflatie. Of je koopt voor de komende 20 jaar een stuk van je stroomrekening af, laag risico investering (want evt. schade is gewoon verzekerd in de meeste gevallen) met vrij voorspelbare opbrengst die toch zeker >0% is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als zonnenpanelen interessant worden, dan is het te laat en zijn wij er ook niet meer. :P

Edit: geeft wel dubbele opwek by the way :')

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2021 21:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55
Fean schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:26:
Precies de zon schijnt precies vaak als er niemand thuis is. Een accu is misschien wel een optie maar dat die zijn nog tergend duur.

Ik zie wel voordeel in een Airco op en zonnenpanelen.. voor die 1 a 2 weken 30+ graden..

Van het gas gaan? Nederland is de "gasrotonde" van Europa... Ik geloof niet dat we van het gas gaan, trouwens gas wordt dan waterstof, infrastructuur is nagenoeg hetzelfde. Slochteren dicht.. dat zou kunnen maar die rotonde is niet lang geleden aangelegd.

Dan doe je het toch niet? Snap je punt niet. Het is toch geen verplichting om ze te nemen. Dan blijf jij lekker energie kopen terwijl ik elk jaar geld terug krijg, warm erbij zit in de zomer en winter en nog een vakantie'tje boek.. beter ook als je ze niet koopt als ik dit zo lees.. dan is er iig ruimte voor mijn vakantie.. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

En de rest van het jaar verwarm je niet? Dat kan ook prima overdag als het licht is.
Toch wordt daar wel op ingezet en zal gas steeds duurder worden. Het zal dus steeds rendabeler worden om minder gas te gebruiken.
Waarom twijfel je? Wat geenstijl berekend is hoe het zou zijn als er geen enkele subsidie op zonnepanelen zou zijn. Die zijn er echter wel en daarmee verdien je je panelen nog steeds binnen 7 jaar terug (en meestal sneller). Dus twijfel je aan de subsidies en wil je daar geen gebruik van maken, of twijfel je of je je zonnepanelen terug zult verdienen?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Al zouden we op waterstof overgaan, hoe denk je dat dat wordt geproduceerd? Een hoop energie voor nodig en dan zijn al die zonnepanelen stiekem toch wel fijn overdag, kan het mooi elektra opwekken om de waterstof te maken die in de avond "nodig" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Caelorum schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:37:
Al zouden we op waterstof overgaan, hoe denk je dat dat wordt geproduceerd? Een hoop elektra voor nodig en dan zijn al die zonnepanelen stiekem toch wel fijn overdag, kan het mooi elektra opwekken om de waterstof te maken die in de avond "nodig" is.
Dit is ook de voornaamste reden waarom ik nog wel zie dat waterstof iets gaat worden. Je kunt dat prima lokaal opwekken en opslaan of via het huidige gasnetwerk terugleveren en dan centraal opslaan. Dat is nog wel toekomstmuziek maar het is een mogelijkheid om te zorgen dat je niet overal grote accu's nodig hebt.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:16

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Wat was jouw laatste aankoop die zichzelf heeft terugverdiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
ID-College schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:33:
[...]

Dan doe je het toch niet? Snap je punt niet. Het is toch geen verplichting om ze te nemen. Dan blijf jij lekker energie kopen terwijl ik elk jaar geld terug krijg, warm erbij zit in de zomer en winter en nog een vakantie'tje boek.. beter ook als je ze niet koopt als ik dit zo lees.. dan is er iig ruimte voor mijn vakantie.. 8)
Als ik elke maand 200 euro overmaak naar de energieboer krijg ik ook geld terug. Dus wat is je punt?

Mensen vergeten ook vaak de investeringskosten mee te nemen in hun zonnige berekening. Een eerlijke verhuurpartij zei in ieder geval, jij kunt beter niet gaan huren, dat kost je meer dan het je opleverd. Gewoon omdat het verbruik zo laag is. Hetzelfde geld voor kopen, je bent dan in verhouding veel geld kwijt aan manuren. Dat kost dan meer tijd om terug te verdienen.

Maar gewoon rekenen met die 12% rendement en vooral vergeten dat dat rendement op dag 1 -100% was, weg geld, en langzaam terug verdienen en dan na 7 jaar, als je geluk hebt, begint dat rendement van 12%. Tijd om te verhuizen (want dat doen we ook gemiddeld elke 7 jaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 17-03 09:43
redwing schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:39:
[...]
Dit is ook de voornaamste reden waarom ik nog wel zie dat waterstof iets gaat worden. Je kunt dat prima lokaal opwekken en opslaan of via het huidige gasnetwerk terugleveren en dan centraal opslaan. Dat is nog wel toekomstmuziek maar het is een mogelijkheid om te zorgen dat je niet overal grote accu's nodig hebt.
Of gewoon energie opwekken en leveren via het net naar de waterstoffabriek, die produceert het en slaat het "ergens" op (gasveld?) en van daaruit kan het weer geleverd worden aan je huis als het donker is.

Ik zie waterstof voor dat soort doeleinden nog wel worden gebruikt. Sowieso kan het als 1 groot buffer voor de nacht gebruikt worden.

Hoe dan ook zal die stroom die teveel overdag wordt opgewekt vanzelf opgeslagen en gebruikt worden op momenten dat je het nodig hebt. En er zal echt nog wel een vergoeding komen voor het terugleveren van die stroom. Het alternatief is namelijk dat iedereen met zonnepanelen die stroom maar gaat verspillen om niet terug te hoeven leveren. Lekker een kacheltje buiten aanslingeren in de zomer ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-05 18:18

Saldering valt niet weg. Het veranderd zoals het nu is, maakt het niet veel slechter, we praten over enkele tientjes per jaar verschil welke met overproductie makkelijk te compenseren zijn.

Verder als je zp hebt bespaar jij alsnog 600-800€ per jaar. Ook met jou verbruik.

Zp gaan zo'n 20/30 jaar mee, je omvormer 10/15 jaar. Die omvormer kost je maar 500€ elke 10/15 jaar. Totale kosten zijn dus ca. 6.000€ in 30 jaar tijd. 30 jaar lang worst case 600€ besparen = 18.000€.

Iedereen die zegt dat zp niet lonen moet direct terug naar school.

Zp leveren ook stroom op als de zon minder is of het slecht weer is, het is niet optimaal maar nog steeds ruim voldoende om je van stroom te voorzien.

Om je een idee te geven, ik ga deze maand 400 kWh halen. Dat met bijna alleen maar regen en 15zp op het westen van 290wp van 5 jaar oud.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]
Van die verdieping laat je hier helaas bar weinig zien. Als je echt een discussie wilt voeren is, behalve een onderbouwde openingspost, ingaan op aangedragen argumenten ook bevorderlijk. Bij jou ontbreekt beide en je komt alleen met losse flarden van GeenStijl. Wat is nou je doel?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Hij stelde een vraag. Kreeg een antwoord (ja) maar draait eromheen en zoekt naar lotgenoten voor de nee. Hij, zo lijkt het, had z'n conclusie al getrokken nog voordat hij dit topic maakte, gebaseerd op dat geenstijl artikel en blijkbaar wat verwante artikelen die die onzin in zijn ogen nog verder onderbouwen.

Als ts even goed zoekt, of als hij zich er écht in verdiept, dan rekent hij het even zelf uit, zoals ik in 2017 ook voor mezelf deed. Ik verdien mijn investering in de installatie in 6,5 jaar terug. En ben dus over de helft op basis van die berekening. En nu komt het: dat komt overeen met de praktijk.

Alle artikelen die stellig anders beweren hebben geen representatieve gegevens gebruikt of zijn gewoon uit op trolling.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

LordSinclair schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:54:
[...]

Als ik elke maand 200 euro overmaak naar de energieboer krijg ik ook geld terug. Dus wat is je punt?
Dat hij dat niet hoeft te doen, of in ieder geval niet het electra deel daarvan. De komende, zeg, 25 jaar? Had je daar aan gedacht?
Mensen vergeten ook vaak de investeringskosten mee te nemen in hun zonnige berekening.
Waarom zouden mensen dat vergeten? Het is een uitgave die je echt niet even over het hoofd ziet. Natuurlijk rekenen mensen die mee in hun berekening. Incl. Defecten en schades al dan niet binnen garantie of verzekeringen.
Een eerlijke verhuurpartij zei in ieder geval, jij kunt beter niet gaan huren, dat kost je meer dan het je opleverd.
Huren!=kopen (en zonnepanelen huren is per definitie een zeer onaantrekkelijke constructie).
Dat bedrijf verdient er ook geld aan bij huur. Dus je eigen winst is inderdaad minimaal hij huur. En op lange termijn is huur al helemaal omhandig. Want: bij kopen heb je het systeem er al uit na 7 jaar. Betaal je na 7 jaar nog huur? Ja!
Gewoon omdat het verbruik zo laag is. Hetzelfde geld voor kopen, je bent dan in verhouding veel geld kwijt aan manuren. Dat kost dan meer tijd om terug te verdienen.
Ja. Dan wordt het 8 jaar als je echt veel pech hebt. Is dat zo'n ramp tegenover de dan nog zeg minimaal 17 jaar dat je 0 euro voor je electra betaald?
Maar gewoon rekenen met die 12% rendement en vooral vergeten dat dat rendement op dag 1 -100% was, weg geld, en langzaam terug verdienen en dan na 7 jaar, als je geluk hebt, begint dat rendement van 12%. Tijd om te verhuizen (want dat doen we ook gemiddeld elke 7 jaar).
Jij moet inderdaad (ook) niet aan zonnepanelen beginnen, als je hier het voordeel niet van wil of kan inzien. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Met voor alle zekerheid: als je zonnepanelen niet zelf kan betalen, maar je gaat ze huren, dát moet je m.i. nooit doen. Er is één partij die daar goed aan verdient en ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dat niet de particulier is. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Zelfs een lening afsluiten om zonnepanelen aan te schaffen is dan nog veel interessanter, maar ik ben wel een beetje van de: als je het niet kunt betalen moet je er niet aan beginnen. Dus ook dat krijgt niet mijn stem.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Fean Hoe is dit afgelopen dan?
Zonnepanelen maar welke?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:38
"Zonnenpanelen echt rendabel?"

Het feit dat zelfs boeren (altijd zeuren) hun dak volgooien zegt genoeg. Wel handig als je er een goed dakoppervlak voor hebt, veel kan leggen (minimaal 12) en het grotendeels zelf kan (dan kost het ipv 6000 nog maar 3000 euro.

GeenStijl als kwaliteitsbron opvoeren 😂

Mensen haten verandering. Dat is de constante.

[ Voor 7% gewijzigd door Harm_H op 25-05-2021 07:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:47
De Excel bijlage van Geenstijl staat vol met getallen die ergens tussen 'klopt niet' en 'slaat helemaal nergens op' zitten.

Een zonnepaneel wat je nu koopt levert na 25 jaar tussen de 80 en 87% op. Die 87 dan ook nog op een 350Wp paneel van 133 euro per stuk, niet 40%.
De investering (en nieuwe omvormer) - mits je de adviezen die je op dit forum kan krijgen volgt - is ook veel lager dan in de bijlage.

Corrigeer je alles, dan rolt er keurig 6.8 jaar uit de sheet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:29
Ik heb zelf sinds oktober nieuwe panelen (de oude waren 20 jaar oud en aan vernieuwing toe). Netto kosten 3000 euro, besparing 500 euro per jaar. Dus na 6 jaar ben ik uit de kosten en na 10 jaar heb ik 2000 euro winst. Dus door 3000 euro in te leggen krijg ik een rendement van 6,6 % op jaar basis, alleen als investering zou je het al moeten doen. (Het afschaffen van de salderingsregeling buiten beschouwing genomen.)

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

Een setje dat 2.000 kWh per jaar opwekt kost je zo'n 2.000 euro. Zie dit als investering.

In 2021 en 2022 levert deze investering je 400 per jaar op.
IN 2023 levert je het 370 euro op vanwege de afbouw van saldering.
in 2024 340 euro
in 2025 310 euro
in 2026 280 euro
in 2027 250 euro
in 2028 220 euro
in 2029 190 euro
Vanaf 2030 levert je het per jaar 160 euro op en is de saldering compleet afgebouwd.

Totaal levert dit 2920 euro op in 9 jaren tijd, en heb je de investering plus 720 euro extra terugverdient. Daarna komt er per jaar nog eens 150 euro bij aan winst.

Dus investeren in zonnepanelen is zeker rendabel mits je een dak hebt waar panelen op kunnen (geen schaduwdak)

Maarja, "Het hep op feesboek geenstijl gestaan, dus is het waar!"
LordSinclair schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:21:
[...]

Het beeld wat @Theo hierboven schets kan je veel meer mee (behalve dat je in 2023 dubbele inkomsten lijkt te hebben). Al is €2000 wel weinig om zo'n zet te laten neerleggen.
Fixed!
Met scherp inkopen kun je een set plaatsen met een prijs van rond de euro per Wp (ex btw die kun je namelijk terugkrijgen). Als ik bij Winkelman kijk kom ik voor 2160 Wp aan panelen, een 2500W omvormer, schuindakmontagemateriaal en installatie uit op 1.900 euro. Breid je de set uit naar 2.500 Wp dan zit je op 2.050 euro.

[ Voor 29% gewijzigd door Theo op 25-05-2021 08:34 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
gielie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:10:
(Het afschaffen van de salderingsregeling buiten beschouwing genomen.)
Uiteraard, anders valt de berekening wat minder zonnig uit.

Dat is wat mij het meeste tegen de borst stoot. Iedereen blijft het overdreven positief bekijken waardoor je gewoon geen realistische verwachtingen krijgt. Alle reacties (ook van de leveranciers) moet je met een flinke korrel zout nemen).

- "Salderen verdwijnt niet"; nee, maar wordt over 1,5 jaar wel afgebouwd en verdwijnt daarna (al kan de politiek daar zo weer een andere draai aan geven).
- "Je moet ze zelf leggen"; dat is maar voor een enkeling weggelegd.

Het beeld wat @Theo hierboven schets kan je veel meer mee (behalve dat je in 2023 dubbele inkomsten lijkt te hebben). Al is €2000 wel weinig om zo'n zet te laten neerleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 14:48

Wuursj

want worst is al bezet

In het allerslechtse scenario wordt onderstaande grafiek het mij. Start is september 2020 voor een 14 paneel oost-west A-merk opstelling met een totaalprijs van €0,77/wp. Afbouw saldering en degradatie panelen meegenomen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YGMxe9n.png
In 2025, na 4,3 jaar mag de fles al open. De rest is pure winst.

Worst-case scenario in grafiek bestaat uit:
  • 0ct voor teruglevering na afbouw saldering genomen. Alles wat ik wel nog gaat krijgen, verbetert rendement nog wat meer.
  • huidige engergie tarieven gepakt als een constante. Gaan die nog wat omhoog (waarschijnlijk het geval) -> meer rendement, betere grafiek.
  • verwachte opbrengst komt uit SMA tool. Tot nu toe zit ik 8% hoger.
  • eigen-verbruik varieerend van 15% in juni tot 90% in januari (=cijfers van 2020), dit hoop ik nog wat beter te krijgen door diverse maatregelingen.
In dit worst-case geval is het rendement 11% per jaar als de installatie na 10 jaar compleet EOL is. Als iemand aandelen kent die dat gegarandeerd doen, stap ik meteen in.
Ja afbouw saldering heeft effect zoals je ziet dus zo snel mogelijk leggen die panelen :P

[ Voor 61% gewijzigd door Wuursj op 25-05-2021 09:23 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:46
@Theo je vergeet nog 25-40% direct eigen gebruik mee te nemen.

Elke kWh die je direct zelf verbruikt, bespaart je ook na het afschaffen van de salderingsregeling net zo veel als dat hij je nu bespaart: de prijs die je zelf voor inkoop van elektriciteit moet betalen, inclusief alle belastingen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-04 09:21
Het motto van Geenstijl - waarop een deel van deze discussie gebaseerd is, is toch "tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend"?

Laten we die drie termen even opzoeken, omdat ze de basis zijn voor alles wat op Geenstijl staat:
  • Tendentieus: (negatief) met een bep. bedoeling de waarheid verdraaiend: een tendentieuze berichtgeving
  • Ongefundeerd: 1) Onbewezen 2) Ongegrond 3) Ongemotiveerd 4) Zonder goede gronden 5) Zonder grond 6) Zonder onderbouwing
  • Nodeloos: nodeloos bijv.naamw. Uitspraak: [ˈnodəlos] zonder dat het moet
  • Kwetsend: 1) Aanstootgevend 2) Aanstotelijk 3) Beledigend 4) Bijtend 5) Grievend 6) Honend 7) Krenkend 8) Onaangenaam 9) Oneerbiedig 10) Pijnlijk treffend 11) Schimpig 12) Smadellijk 13) Vexatoir
Dus op basis van een artikel op een website dat "zonder dat het moet" de lezer "aanstootgevende" en "onbewezen" data voor wil leggen "met de bedoeling de waarheid te verdraaien" voeren we hier een discussie... Iemand overtuigen die niet overtuigd wil worden, dat gaat niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fean
Jan Workum schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:51:
[...]

Wat was jouw laatste aankoop die zichzelf heeft terugverdiend?
2300 Shell aandelen voor 10.80 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55
Fean schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Over een slechte investering gesproken :') :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

[...]

Ik mis een onderbouwde berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
LordSinclair schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:21:
[...]

Uiteraard, anders valt de berekening wat minder zonnig uit.

Dat is wat mij het meeste tegen de borst stoot. Iedereen blijft het overdreven positief bekijken waardoor je gewoon geen realistische verwachtingen krijgt. Alle reacties (ook van de leveranciers) moet je met een flinke korrel zout nemen).
Als je wat rondleest hier krijg je juist wel realistische verwachtingen. Die is nl. dat je na +/- 7 jaar je investering hebt terugverdient.
Ik heb zelf een O-W opstelling, alles laten installeren en ook nog SE als duur systeem. Alsnog kom ik uit op iets meer dan 1euro/Wp en verdien ik het in 5 jaar terug. Zou er geen salderingsregeling zijn kom ik uit op 7 jaar.

Dus overdreven positief is het zeker niet. Ik zie eerder overdreven negatieve reakties zoals dit topic die juist totaal niet realistisch zijn.
- "Salderen verdwijnt niet"; nee, maar wordt over 1,5 jaar wel afgebouwd en verdwijnt daarna (al kan de politiek daar zo weer een andere draai aan geven).
- "Je moet ze zelf leggen"; dat is maar voor een enkeling weggelegd.

Kleine setjes zijn reltief duurder. Als je naar 2500 of 3000Wp gaat kom je al wel op zo'n 1 euro/Wp uit inclusief montage. Maar het beeld dat hij schetst komt toch echt overeen met het beeld dat je ziet in de verschillende zonnepanelen-topics. En tja, daar wordt inderdaad vaak aangegeven om zelf te installeren, maar dat is nu eenmaal ook het goedkoopst en bovenal zitten we hier niet voor niet op tweakers. Als je echter aangeeft dat je dat niet wilt/kunt zul je net zo goed advies krijgen waar je heen moet gaan en wat dan goede prijzen zijn voor je gewenste systeem.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Fean
Ik heb nog 3 stuks Solar Frontier liggen die je kan overnemen. Destijds dochteronderneming van Shell.
Dan hoef je je niet helemaal schuldig te voelen als je panelen neemt en verdien(de) je dus terug via je aandelen.
Mag je voor 150 euro hebben. Ophalen in een dieselbusje.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Wuursj schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:28:
In het allerslechtse scenario wordt onderstaande grafiek het mij. Start is september 2020 voor een 14 paneel oost-west A-merk opstelling met een totaalprijs van €0,77/wp. Afbouw saldering en degradatie panelen meegenomen.
[Afbeelding]
In 2025, na 4,3 jaar mag de fles al open. De rest is pure winst.

Worst-case scenario in grafiek bestaat uit:
  • 0ct voor teruglevering na afbouw saldering genomen. Alles wat ik wel nog gaat krijgen, verbetert rendement nog wat meer.
  • huidige engergie tarieven gepakt als een constante. Gaan die nog wat omhoog (waarschijnlijk het geval) -> meer rendement, betere grafiek.
  • verwachte opbrengst komt uit SMA tool. Tot nu toe zit ik 8% hoger.
  • eigen-verbruik varieerend van 15% in juni tot 80% in december (=cijfers van 2020), dit hoop ik nog wat beter te krijgen door diverse maatregelingen.
In dit worst-case geval is het rendement 12% per jaar als de installatie na 10 jaar compleet EOL is. Als iemand aandelen kent die dat gegarandeerd doen, stap ik meteen in.
Ja afbouw saldering heeft effect zoals je ziet dus zo snel mogelijk leggen die panelen :P
toon volledige bericht
Als ik jouw grafiek correct interpreteer dan heeft jou installatie ongeveer 3000 euro gekost. En na 10 jaar heb je 3750 euro. Dan is je rendement 2,26%
En na 15 jaar 3,5%.

Hoe kom jij dan op 12% uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-02 06:33
Kalentum schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:14:
[...]

Als ik jouw grafiek correct interpreteer dan heeft jou installatie ongeveer 3000 euro gekost. En na 10 jaar heb je 3750 euro. Dan is je rendement 2,26%
En na 15 jaar 3,5%.

hehe dat klopt niet helemaal, die 2.26% die jij daar hebt staan is eigenlijk 226% (factor 2.26) (van -3000 naar + 3750) dus 125% rendement na 10 jaar = ~12% per jaar

[ Voor 4% gewijzigd door JJ16v op 25-05-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Kalentum schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:14:
[...]

En na 15 jaar 3,5%.

Je moet van -3400 naar +3750 redeneren.

Na 10 jaar heb ik:
- de 3400 oorspronkelijke inleg terugverdient (periode 2020-2024)
- daar boven op ~3750 euro verdient periode (2025-2030). daar is de inleg al vanaf omdat de grafiek onder 0 begint.
Totale inkomsten zijn dus 3750+3400 met een investering van 3400. 110% totaal, gemiddeld 11% per jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 25-05-2021 09:26 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Bij mijn vader zijn eind vorige week ook panelen geplaatst op een plat dak.

- 10 x Mono full black panelen met een vermogen van 360 wp per stuk.
- Montage systeem van Van der Valk t.b.v. plat dak.(Bitumen dak)
- Bekabeling en stekkers van panelen tot en met de omvormers
- 1x Goodwe GW3600 D-NS omvormer incl. DC schakelaar en wifi.
Zonnepanelen installatie 2.905,00
Plaatsen pv installatie 600,00
Materialen meterkast aanpassing. 125,00

Totaal excl € 3.745,00
+BTW 21,0% € 786,45
==========================
Subtotaalbedrag € 4.531,45
- BTW teruggave € 786,45
- Waardeverminderingsregeling € 4000,00
==========================
Eindtotaal: € -255,00

[ Voor 4% gewijzigd door Nijl op 25-05-2021 09:25 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teksetter
  • Laatst online: 05-05 23:29
Als voorbeeld neem ik mijn situatie.
Woning volledig op elektriciteit.
Warmwater dmv een boiler 200 liter.
Verwarming is waterpomp.

hiervoor hadden we een kleine huisje. Verbruik is minimaal geweest in ons oud appartementje. Rond 1800 kw. Daar hadden we gas voor verwarming/warm water.

Nu in ons nieuwe woning zitten we op rond 6000 KW p/j.
Ik heb er 6 panelen van LG met 355 laten installeren. Kleine dak, meer kon er niet op.
Kosten incl btw rond 4300.
Jaarlijks verbruik energie is rond 1000 pj. (eerste jaarnota ontvangen).

Gemiddeld zullen de panelen rond 2000 KW p/j opbrengen. Dat is 1/3 de van ons verbruik.
Gemiddeld 300 p/j besparing = 15 jaar tot terugverdienen van ons investering.
Lig ik wakker van, nee.

Panelen en micro-omvormers hebben 25 jaar garantie.

Ik heb een buurman, dat op rond 3500 KW p/j zit.
Maar bij mij is verwarming nu nog steeds op 24 graden. Bij hem 21 heb ik begrepen. We houden nu eenmaal van warmte.

Als je gaat panelen nemen. Kijk naar lange termijn garantie en niet beperken tot terugverdienmodel van 7 of 8 jaar.
Je gaat mogelijk wel 10-15-20 jaar blijven wonen. Dus, dan zou ik ook zo op lange termijn denken. Tenslotte, als je verhuisd, dan krijg je nog altijd meer geld voor je huis met panelen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

[...]

Waar hebben we het dan nog over?

Shell staat nu 5,60 euro hoger dus 12888 euro winst.
Beetje winst nemen en plaatsen die paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:55

Tazzios

..

Het geenstijl artikel is een berekening zonder subsidie, die heb ik nog niemand zien maken. En dat terwijl er een excel bestand aan is toegevoegd waarmee men aan de slag kan.

Dat de TS geen zonnepanelen neemt wegens een theoretische situatie is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fean
Ik hoor en lees beide positieve en negatieve verhalen over zonnenpanelen. Zoek naar argumentaties. Daarbij vind ik jullie "nerdy tweakers" veelal scherp qua argumentatie;-) Vandaar dat ik hier plaats, dat is een mooi compliment:)

Als ik die offerte boeren moet geloven is alles alleen maar positief.. Dak pal op het zuiden geen last van schaduw, string of met micro-omvormers. Iedere paneel boer verteld net wat anders. Dan heb ik in de buurt verschillende mensen die juist het negatieve verhaal vertellen, 1 daarvan ook nog een zeer berekende RA-Accountant...dat geeft twijfel en achterdocht.

Ik ben inderdaad behoorlijk achterdochtig en wantrouwend als je wat van de overheid krijgt. De overheid is niet bepaald een betrouwbare partner. Praten naar A maar B doen, die gasrotonde, datacenters, CO2, BPM, ze steggelen aan alle kanten. Bij ieder subsidie krijg ik argwaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Tazzios schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:44:
Het geenstijl artikel is een berekening zonder subsidie, die heb ik nog niemand zien maken. En dat terwijl er een excel bestand aan is toegevoegd waarmee men aan de slag kan.

Dat de TS geen zonnepanelen neemt wegens een theoretische situatie is een ander verhaal.
Ze willen juist laten zien dat zonnepanelen alleen rendabel zijn omdat er subsidie op zit welke door alle Nederlanders betaald moet worden (uit eigen zak dus). En dat doen ze op de standaard geenstijl manier met niet onderbouwde absurde getallen die uit hun verband zijn gerukt :P

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Wuursj schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:22:
[...]

Je moet van -3400 naar +3750 redeneren.

Na 10 jaar heb ik:
- de 3400 oorspronkelijke inleg terugverdient (periode 2020-2024)
- daar boven op ~3750 euro verdient periode (2025-2030). daar is de inleg al vanaf omdat de grafiek onder 0 begint.
Totale inkomsten zijn dus 3750+3400 met een investering van 3400. 110% totaal, gemiddeld 11% per jaar.
Als jij 3400 investeert en je haalt 11% rendement dan heb je na 10 jaar 9.654 euro. Dan moet jij panelen hebben die je jaarlijks 965 euro aan besparing opleveren. Je mag best in sprookjes geloven maar die panelen van 3400 euro gaan je geen 965 euro per jaar opleveren.

Ik zie wel vaker de meest fabelachtige rendementen voorbij komen. Maar een redelijk onverdachte bron als Milieu Centraal spiegelt toch echt 4% voor.

Lees ook eens deze vergelijking met sparen (weliswaar nog tegen 1,5% maar de methodiek kun je nog steeds narekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 10:06

Yucon

*broem*

Fean schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:49:
Ik ben inderdaad behoorlijk achterdochtig en wantrouwend als je wat van de overheid krijgt. De overheid is niet bepaald een betrouwbare partner. Praten naar A maar B doen, die gasrotonde, datacenters, CO2, BPM, ze steggelen aan alle kanten. Bij ieder subsidie krijg ik argwaan.
Nu is dat wel weer een redelijk zekere situatie, dus daar zul je het uiteindelijk mee moeten doen.

Deze keuze is gewoon niet op basis van 100% zekerheid te maken. Dat is niet anders, maar het is niet zo dat alleen het wel doen negatief kan uitpakken. Het niet doen kan ook negatief uitpakken in de zin van gemiste winst. Dus dan is het zaak een idee te krijgen hoe jij denkt dat het balletje gaat rollen en hoe erg het is als je ernaast zit. Het is misschien verleidelijk alle milieumaatregelen op een hoop te gooien en een soort gezamenlijke winstkans te bepalen. Dat klopt alleen niet. Het klinkt een beetje alsof je gedachtegang zoiets is van 'die warmtepompen zijn flauwekul en waarschijnlijk zullen die duurder gaan zijn dan met cv stoken, dus dan zijn die zonnepanelen vast ook een slechte keuze. En elektrische auto's zijn ook stom.'. Dit soort dingen moet je echter los van elkaar bekijken.

Dat gezegd hebbende zie ik meer redenen waarom zonnepanelen wel uit zouden kunnen dan niet. Ook al omdat er steeds meer mensen een airco installeren en verbruik en opwekking dan toch al meer samenvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online

In principe is het antwoord 'ja'. Je hoeft niet keihard je best te doen om ongeveer 25% van de energie van je panelen direct te gebruiken. Dus je bespaart sowieso 25% op je ingekochte kWh.

Daarnaast krijg je voor je teruggeleverde kWh een vergoeding. Die is nu erg aantrekkelijk (salderingsregeling) maar je krijgt er tijdens en na afbouw salderingsregeling ook nog een vergoeding voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:48
Ik heb niet alles gelezen dus excuus als dit dubbel is, maar er zijn twee dingen waar ik je even op wil wijzen:

"Salderen wordt afgeschaft". Stel we nemen aan dat dat 100% waar is, dan hoeft dat nog niet een probleem te zijn, zou zelfs kunnen dat je daar niets van merk. Salderen is namelijk voor je overschot.

Stel: jij verbruikt 10kWh en de zon gaf je er 4kWh. Dan hoef je nu nog maar 6kWh te betalen, salderen is hier helemaal niet van toepassing. Salderen kun je beter zo zien: Neem je jaarverbruik, trek daar je jaar opbrengt van af. Alles wat je dan 'teveel' hebt opgewekt is wat je gesaldeerd krijgt.
Conclusie: Als jij dus zonnepanelen neemt die precies opwekken wat je gebruikt is er dus NIETS aan de hand :)

"De zon schijnt als ik er niet ben, ik wil geen accu". Los van de andere suggesties zoals je wasmachine gewoon timen (net als met piek/dal tarieven) maakt dat verder ook helemaal niets uit. Beetje aso, maar dat is jouw probleem niet, maar die van je stroomleverancier.
Conclusie: Niets aan de hand dus.

"Verspilling van geld": Op GeenStijl zijn de meeste niet perse pro-milieu en als je iets van recyclen noemt ben je direct een linkse hippie. Echter! Je koopt nu een zonnepaneel en betaald daardoor minder stroomrekening. Gemiddeld is het rendement van een zonnepaneel ongeveer 5%. Dat betekent dat het ongeveer 4.99% meer oplevert dan je spaarrekening! Zodra je ze terugverdient hebt (ongeveer 7 a 8 jaar) zijn ze dus afbetaald, maar besparen ze nog wel!
Conclusie: Na een paar jaar bespaart het je geld. (en als je voortijds zou verhuizen is je huis meer waard met panelen)

[ Voor 21% gewijzigd door Martijn.C.V op 25-05-2021 10:08 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je spaargeld levert niets op.
Het is een simpele investering die meer garanties heeft dan de beurs.

Verwacht je nog 5-6 jaar in het huis te wonen, dan kunnen zonnepanelen uit als ze geplaatst kunnen worden.
(Je hoeft niet pas te verhuizen na het terugverdienen, want het helpt ook met huisverkoop.)

Echt een no-brainer.

En verbruik tijdens opwekken, mocht salderen verdwijnen:
Vaatvasser aanzeten overdag (timer)
Wasmachine aanzetten overdag
Droger aanzetten overdag

Dan heb je meteen wat grootverbruikers die je dan niet meer in de avonduren laat verbruiken. Op dit moment is dat niet nodig en nogal makkelijk om te doen met de meeste van de apparaten.

[ Voor 34% gewijzigd door Hann1BaL op 25-05-2021 10:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Martijn.C.V schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:04:
Stel: jij verbruikt 10kWh en de zon gaf je er 4kWh. Dan hoef je nu nog maar 6kWh te betalen, salderen is hier helemaal niet van toepassing. Salderen kun je beter zo zien: Neem je jaarverbruik, trek daar je jaar opbrengt van af. Alles wat je dan 'teveel' hebt opgewekt is wat je gesaldeerd krijgt.
Misschien moet je zelf even uitzoeken hoe salderen werkt :>

Dat gezegd hebbende, ik zou me persoonlijk helemaal niet bezig houden met installatie minimaliseren tot eigen verbruik. Een grotere installatie is relatief voordeliger dus ik zou altijd het dak gewoon zo vol leggen als het kan. Binnen nu en 10-20 jaar gaan we allemaal elektrisch rijden en onze huizen elektrisch verwarmen dus dat verbruik neemt toch wel toe.

Ik heb 6 jaar geleden zonnepanelen gelegd, wekt 3.500kWh op en verbruikte toen 2.500kWh. Inmiddels twee elektrische auto's en het verbruik is 6.000kWh per jaar.

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 25-05-2021 10:06 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:55

Tazzios

..

Even met het excel gespeeld van geenstijl:

aanschaf 5808 > 4084
eigenverbruik 800 > 1000
omvormers 1815 > 750
degradatie 2.3% > Minimaal 98 % van het nominale vermogen tijdens eerste jaar.Daarna max. 0,5 % degradatie per jaar. Minimaal 93,5 % van het nominale vermogen na 10 jaar. Minimaal 86 % van het nominale vermogen na 25 jaar

Terugverdientijd 13 jaar

Maar dat is nog compleet voorbij gaand aan het feit dat:
- er saldering mogelijk is
- Omvormer niet elke 10 jaar stuk hoeft te gaan (12 garantie is trouwens ok gewoon mogelijk)
- Dat alle andere elektriciteitsopwek ook een vorm van overheidssubsidie ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik ben trouwens al vaker tegengekomen dat omvormers die nu een jaar of 10 oud zijn laten zien dat de levensduur van die dingen waarschijnlijk veel hoger ligt dan men destijds dacht. Weet iemand hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:47
Ik hoor en lees beide positieve en negatieve verhalen over zonnenpanelen. Zoek naar argumentaties. Daarbij vind ik jullie "nerdy tweakers" veelal scherp qua argumentatie;-) Vandaar dat ik hier plaats, dat is een mooi compliment:)

Als ik die offerte boeren moet geloven is alles alleen maar positief.. Dak pal op het zuiden geen last van schaduw, string of met micro-omvormers. Iedere paneel boer verteld net wat anders. Dan heb ik in de buurt verschillende mensen die juist het negatieve verhaal vertellen, 1 daarvan ook nog een zeer berekende RA-Accountant...dat geeft twijfel en achterdocht.

Gezonde argwaan is helemaal prima... alleen het beginnen met Geenstijl.... geen handige keuze, je parkeert jezelf daarmee redelijk in een hoek... terwijl je in deze post veel genuanceerder overkomt.

Maar energie kost veel, en met (veel) zonnepanelen neem je een groot deel controle in eigen hand. Ja er zit wat onzekerheid hoeveel het precies oplevert... maar dat ik straks voor 5ct/kWh stroom op wek neemt de overheid mij niet af. Salderingsregeling: mooi meegenomen (En de afbouw is nog altijd NIET definitief... en het kabinet is voorlopig nog even demissionair)

Ik zie het echt niet gebeuren dat er geen vergoeding voor teruglevering gegeven zal worden: Dan gaat er hier namelijk gewoon een dompelaar (of 4) in een bak water in de tuin... En dat is niet iets wat we met zijn allen moeten willen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
"De zon schijnt als ik er niet ben, ik wil geen accu". Los van de andere suggesties zoals je wasmachine gewoon timen (net als met piek/dal tarieven) maakt dat verder ook helemaal niets uit. Beetje aso, maar dat is jouw probleem niet, maar die van je stroomleverancier.
Conclusie: Niets aan de hand dus.
Dat is helemaal niet aso, accu's per woning zijn de komende decennia nog bijna nergens zinvol en dragen ook helemaal niet bij aan het doel. We kunnen de resources voor die accu's voorlopig beter gebruiken voor elektrische auto's.

Leuk artikel over PV/eigen verbruik/opslag:
Het zijn de heffingen van onze eigen overheden die er voor zorgen dat gezinnen niet in meer zonnepanelen maar in batterijen investeren, ook al dragen die batterijen amper bij tot het systeem. Het zijn onze overheden die gezinnen vragen om hun gedrag aan te passen in functie van het systeem ook al vraagt datzelfde systeem amper tot geen gedragsverandering. Het zijn onze overheden die zelf de zoektocht naar achterpoortjes zoals 'collectief zelfverbruik' organiseren, en de vele desinformatie rond ons toekomstig energiesysteem in stand houden.

Let's stop it.
https://www.linkedin.com/pulse/zelfverbruik-ruben-baetens

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 25-05-2021 10:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Yucon schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:07:
Ik ben trouwens al vaker tegengekomen dat omvormers die nu een jaar of 10 oud zijn laten zien dat de levensduur van die dingen waarschijnlijk veel hoger ligt dan men destijds dacht. Weet iemand hier meer over?
Dit geldt ook voor de zonnepanelen overigens. De garanties van rendement zijn allemaal heel voorzichtig.

Ik woon nu 6 jaar in mijn huis met zonnepanelen en heb ze al terugverdiend. (Dit is mede doordat de recente jaren beter waren dan verwacht (zonnige voorjaren) en ik de panelen op de ideale hoek heb liggen, wat de terugverdientijd verkortte.)

Wat Geenstijl dus schrijft is allemaal maar een beetje onzin. Ik verdien nu dus geld en dan kan ik straks over 5 jaar een omvormer moeten kopen en alleen die even terug moeten verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Hann1BaL schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:09:
Ik woon nu 6 jaar in mijn huis met zonnepanelen en heb ze al terugverdiend. (Dit is mede doordat de recente jaren beter waren dan verwacht (zonnige voorjaren) en ik de panelen op de ideale hoek heb liggen, wat de terugverdientijd verkortte.)
Same here. Enige wat mogelijk met rendement negatief gaat beïnvloeden is dat ik nu eigenlijk al weer overweeg de panelen te vervangen voor een set met net een rijtje extra om nog meer opwek te krijgen. Het oude set (dat nog prima is) zou dan op marktplaats gaan.

Persoonlijk vind ik een terugverdientijd vooral relevant als je op dat moment moet kiezen tussen bijvoorbeeld investeren in isolatie of zonnepanelen. In zo'n geval kun je de afweging maken welke maatregel het beste als eerst gedaan worden het meeste impact te hebben.

Daarna mogen we wat mij betreft minder gaan nadenken over terugverdientijd. MIjn part kost het geld om die dingen te hebben, we hebben nu eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid met het energieverbruik dat hoort bij onze luxe levenstijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

assje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Daarna mogen we wat mij betreft minder gaan nadenken over terugverdientijd. MIjn part kost het geld om die dingen te hebben, we hebben nu eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid met het energieverbruik dat hoort bij onze luxe levenstijl.
Dat is ook mijn overweging, maar ik proef hier een Geenstijl "alle klimaatzooi is onzin" mentaliteit en vandaar dat het terugverdientijdargument weer wat belangrijker is.

Ik deed het ook uit oogpunt van impact op klimaat, maar als je alleen maar aan geld denkt is het ook gewoon een goed idee. Dan overtuig ik mensen liever op basis van het euro-argument dan helemaal niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Kalentum schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:55:
[...]
Als jij 3400 investeert en je haalt 11% rendement dan heb je na 10 jaar 9.654 euro. Dan moet jij panelen hebben die je jaarlijks 965 euro aan besparing opleveren. Je mag best in sprookjes geloven maar die panelen van 3400 euro gaan je geen 965 euro per jaar opleveren.
Je moet met rendement inderdaad ook het rendement op het rendement meenemen. Dus met 10% heb je na 1 jaar 110%, na 2 jaar 121%, na 2 jaar 1.33. Wil je zoals hier na 10 jaar op 110% uitkomen is dat een rendement van ruim 8%
Ik zie wel vaker de meest fabelachtige rendementen voorbij komen. Maar een redelijk onverdachte bron als Milieu Centraal spiegelt toch echt 4% voor.
Dat zijn nogal achterhaalde getallen. Dit zijn dezelfde getallen als die er een paar jaar geleden al stonden. Het verhaal is wel iets aangepast trouwens. Maar zowel de opbrengst als de kosten zijn nogal negatief gekozen. Zoals ik al zei heb ik voor 24 panelen (7800Wp) 8k betaald (SE systeem, hoog dak en alles laten installeren). Volgens hun lijst zou dat minstens 1k meer zijn.
Lees ook eens deze vergelijking met sparen (weliswaar nog tegen 1,5% maar de methodiek kun je nog steeds narekenen).
Momenteel zul je een rendement van zo'n 7 a 8% hebben op je zonnepanelen als je alles laat installeren en ze niet optimaal hebt liggen. Als je zelf gaat installeren en/of ze wel optimaal kunt leggen gaat dat rendement natuurlijk nog omhoog.

Je moet dus niet overdreven positief doen, maar ook niet doorslaan de andere kant op. En heel eerlijk gezegd gebeurt het vaker dat het negatief wordt getrokken ipv positief. Heel simpel gezien zal een zonnepanelensysteem voor iedereen die een fatsoenlijk dak heeft rendabel zijn binnen 10 jaar.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

redwing schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Je moet met rendement inderdaad ook het rendement op het rendement meenemen. Dus met 10% heb je na 1 jaar 110%, na 2 jaar 121%, na 2 jaar 1.33. Wil je zoals hier na 10 jaar op 110% uitkomen is dat een rendement van ruim 8%

[...]

Dat zijn nogal achterhaalde getallen. Dit zijn dezelfde getallen als die er een paar jaar geleden al stonden. Het verhaal is wel iets aangepast trouwens. Maar zowel de opbrengst als de kosten zijn nogal negatief gekozen. Zoals ik al zei heb ik voor 24 panelen (7800Wp) 8k betaald (SE systeem, hoog dak en alles laten installeren). Volgens hun lijst zou dat minstens 1k meer zijn.

[...]

Momenteel zul je een rendement van zo'n 7 a 8% hebben op je zonnepanelen als je alles laat installeren en ze niet optimaal hebt liggen. Als je zelf gaat installeren en/of ze wel optimaal kunt leggen gaat dat rendement natuurlijk nog omhoog.

Je moet dus niet overdreven positief doen, maar ook niet doorslaan de andere kant op. En heel eerlijk gezegd gebeurt het vaker dat het negatief wordt getrokken ipv positief. Heel simpel gezien zal een zonnepanelensysteem voor iedereen die een fatsoenlijk dak heeft rendabel zijn binnen 10 jaar.
toon volledige bericht
Op een investering een rendement van 7% is op dit moment gewoon uitstekend.
Dit is een rendement op een zeer lage risico investering.
Het is 7% meer dan de spaarrekening
Beleggen kan een hoger rendement opleveren, maar de risico dat je het niet haalt is aanzienlijk groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:27

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb, tegen m'n gewoonte in, maar eens dat stukje gelezen van geenstijl.

Het afschaffen van salderen zou mij 1000 euro (cijfers 2019) of 600 euro (cijfers 2020, met veel thuiswerken) schelen, per jaar. Ervan uitgaande dat ze abrupt die salderingsregeling zouden afschaffen, zonder alternatief.

Zodra dat zou gebeuren, zou ik een accu aanschaffen, een 8kW accu zou voor ons het omslag punt zijn (berekend met behulp van een excel die een tweaker eens gepost heeft). Het klopt, in de 3 winter maanden zouden we nog veel stroom afnemen, maar de overige 9 maanden zouden praktisch geen stroom meer afnemen. En dat zou dan weer die 600 tot 1000 euro schelen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelightning
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06-2022
Tot nu toe lees ik iedereen huilen over de informatie van Geenstijl maar niemand die het weerlegd.

Saldering wordt de komende 10 jaar afgebouwd. De informatie van Geenstijl wordt daarom elk jaar correcter.
Nu panelen kopen is nog rendabel, want je kan ze terugverdienen btw,accijns,etc. Vanaf 2025 blijft er zo weinig hier van over dat te veel zonnepanelen (lees: meer stroom opwekken dan je zelf verbruikt) inderdaad niet meer rendabel zijn en met de huidige milieu impact en kosten van thuisbatterijen ook niet rendabel te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw4247bQ1qpMyimZY4rVZXKHK7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eXeul31iaCwYx2zsRW5NsnGE.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door thelightning op 25-05-2021 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21

tja, het verhaal is positief en negatief.
het glas is half leeg of is het half vol.
(ik zeg half vol, snel een nieuw biertje bestellen, is nodig, lekker.)

maar simpel gesteld, zonnepanelen zijn aan gesloten achter de meter (of die nu slim is of niet.).
dus op dit moment leveren mijn panelen door de bewolking 500W (met 6430Wp).
dus als mijn huis 500W gebruikt dan registreert de meter niks.
alle energie word dan rechtstreeks gebruikt.

dan kun je denken, ja maar ik gebruik geen energie als ik niet thuis ben.
helaas fout, de ijskast blijft aan staan en zal gebruiken, ook de TV, settopbox, modem, klok etc etc die blijven aan staan.
niet dat die veel energie gebruiken maar een 200W is vrij normaal voor een tweaker om dat te hebben aan sluipverbruik. (check dit eens op je meter.)
veel mensen hier rapporteren zonder aan passingen dat 20% van hun jaar gebruik, niet het huis verlaat en rechtstreeks word gebruikt.
(ik zelf zit nu boven de 30%, maar ik ben tweaker en heb al allerlei aanpassingen in huis, en een speciale set zonnepanelen (oost-west, zodat ik langere dagen heb als zuid), dus ben niet te gebruiken als voorbeeld.)
dus als salderen vervalt, krijg je voor 20% 0,22€/kWh en 80% een 0,06€/kWh.
grof weg heb je dan 0,09€/kWh gemiddeld.

en dan heb je nog de kosten van zonnepanelen.
ik ben geen watje, en ik leg ze gewoon zelf op dak.
als ik dan dit koop:
10x Jinko JKM360M-6TL3-V Tiger Mono Zilver frame 360WP
€ 1.125,00
1x Growatt MIN 3600 XE 1 fase Omvormer
€ 525,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 5 panelen
€ 306,00
Totaal 3 producten excl. btw
€ 1.616,52
BTW€ 339,48
Totaal
€ 1.956,00
hier komt nog wat kabel, groepje etc etc werk bij, laten we zeggen 250€
de BTW kun je terugvragen - forfait bedrag.
zit je op <2000€ en heb je alles.
je hebt dan 3600Wp dus 2000€/3600Wp = 0,56€/Wp.
1Wp kan 1kWh opleveren (met een zuid dak haal je dit bijna over al wel in Nederland. kust strook kan zelfs 20% meer doen.)

oke dan kan een kWh nemen van 0,22€/kWh op dit moment.
0,56€/Wp / 0,22€kWh = < 3jaar en het is terugverdiend.
maar je mag ook rekenen met het bedrag wat je krijgt in 2030 (over 9 jaar).
0,56€/Wp / 0,09€/Wp = <6,5jaar en het is terugverdiend.
(dit is onzinnig want alles is al terugverdiend voor 2030, dit is voor de half leeg idioten.)

tja dan heb je gewoon weg mensen die zijn jaloers (zoals op geenstijl, maar ja dat is ook stijlloos zullen we maar zeggen.) en schrijven dan maffe artikelen dat het gewoon weg niet kan.

ik heb nu +/-7100Wp daar door heb ik een flinke overproductie.
dit gebruik ik dan weer voor een warmtepomp en bespaar zo weer flink gas.
warmtepomp is deze winter terugverdiend, dus daar geen problemen meer mee.
en de zonnepanelen verdien ik deze zomer weer terug.
(normaal reken ik 1600€ aan elektra en gas af, de huidige rekening is 200€ per jaar. >:) )

omdat het hobby is voor mij, en geen winst wil maken, moet ik elke keer als ik iets terugverdien, weer gaan vernieuwen of uitbouwen.
(dit moet ik "helaas"nu al voor de 3de keer gaan doen na de zomer.)
ik heb nu nog meer 120m3 gas over, en nog 500kWh (dit komt door covid en al het thuis werken, kost meer energie. ;) )
dit werk ik al weg met maar 1500€, en dan heb ik alles weer terugverdiend in 1 jaar.
knelle ik blijf bezig op deze manier, wil geen winst maken.
maar ik zal wel in over productie moeten gaan, en winst gaan maken is nog maar de enige optie die ik over heb. :P
(of even door sparen voor een gratis accu, mmm ook leuk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
"Salderen wordt afgeschaft". Stel we nemen aan dat dat 100% waar is, dan hoeft dat nog niet een probleem te zijn, zou zelfs kunnen dat je daar niets van merk. Salderen is namelijk voor je overschot.

Conclusie: Als jij dus zonnepanelen neemt die precies opwekken wat je gebruikt is er dus NIETS aan de hand :)
:?

Ik heb het altijd zo begrepen:
Dat je je verbruik mag wegstrepen tegen je opbrengst. Dus je kan in de zomer 4000kWh uur opwekken en in de winter 4000 kWh gebruiken. Dan heb je netto 0kWh gebruikt dat jaar.

Als je meer opwekt dan je gebruikt dan krijg je daarvoor nu ook al een lagere vergoeding (~10 cent/kWh).
En als je meer gebruikt dan je opwekt kost het je nu ~20 cent/kWh

Als salderen verdwijnt (je mag je opgewekte energie niet meer van je verbruik aftrekken) dan krijg je met mijn voorbeeldgetallen in de zomer 4000 kWh x €0.10 = 400 euro voor je opbrengst en betaal je in de winter 4000kWh x €0.20 = 800 euro voor je verbruik. Netto betaal je dat jaar dus 400 euro.

Conclusie als salderen verdwijnt is er wel wat aan de hand als je precies opwekt als je verbruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 25-05-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelightning
migjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:38:
[...]

dit gebruik ik dan weer voor een warmtepomp en bespaar zo weer flink gas.
En neem nu de kosten + onderhoud van de hele warmtepomp installatie eens mee in je berekening. Je verwijt Geenstijl van vanalles maar je bent zelf net zo.
Niemand krijgt 10 fatsoenlijke panelen op zijn dak voor 2k.
"Salderen wordt afgeschaft". Stel we nemen aan dat dat 100% waar is

Conclusie: Na een paar jaar bespaart het je geld. (en als je voortijds zou verhuizen is je huis meer waard met panelen)
Dit is waar en nee het bespaard je geen geld en je huis is niet voldoende meer waard met panelen om dit mee te rekenen.
Over de milieuimpact van productie en onderhoud zonnepanelen,warmtepompen,etc zullen we voor nu nog maar even achterwege laten.

[ Voor 36% gewijzigd door thelightning op 25-05-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
thelightning schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:37:
Tot nu toe lees ik iedereen huilen over de informatie van Geenstijl maar niemand die het weerlegd.

Saldering wordt de komende 10 jaar afgebouwd. De informatie van Geenstijl wordt daarom elk jaar correcter.
Nu panelen kopen is nog rendabel, want je kan ze terugverdienen btw,accijns,etc. Vanaf 2025 blijft er zo weinig hier van over dat te veel zonnepanelen (lees: meer stroom opwekken dan je zelf verbruikt) inderdaad niet meer rendabel zijn en met de huidige milieu impact en kosten van thuisbatterijen ook niet rendabel te krijgen.

[Afbeelding]
Lezen wij hetzelfde topic? ;) De informatie van Geenstijl is door aardig wat mensen hier weerlegd. Het klopt niet wat je zegt dat saldering de komende 10 jaar wordt afgebouwd. Het voorstel wat er ligt (nog niet aangenomen) bestaat uit een afbouw vanaf 2023 (dus niet nu al), het staat in de afbeelding van je eigen post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
thelightning schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:44:
[...]

En neem nu de kosten + onderhoud van de hele warmtepomp installatie eens mee in je berekening. Je verwijt Geenstijl van vanalles maar je bent zelf net zo.
Niemand krijgt 10 fatsoenlijke panelen op zijn dak voor 2k.
de onderhoud kosten zitten er gewoon al in.

voor de warmtepomp ik heb 1x per jaar deze nodig:
https://www.wtw-filterson...VG04Nmvf3qDwaAo84EALw_wcB
kost 28€, en verder een kwastje door het apparaat om overige stof te verwijderen, even wat water door de afvoer gooien om vervuiling weg te spoelen.
en het is klaar.

dit tegen over mijn gasketel (die nog een 100m3 gas gebruikt per jaar)
daar is het onderhoud al snel 100€, gewoon omdat ik het niet zelf kan en niet de juiste apparatuur heb.

en ja:
deze bestel lijst koop je gewoon hier:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

10x Jinko JKM360M-6TL3-V Tiger Mono Zilver frame 360WP
€ 1.125,00
1x Growatt MIN 3600 XE 1 fase Omvormer
€ 525,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 5 panelen
€ 306,00
Totaal 3 producten excl. btw
€ 1.616,52
BTW€ 339,48
Totaal
€ 1.956,00

de BTW krijg je terug.
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

dit lukt wel hoor voor 2k€, maar is altijd afhankelijk van je eisen en wensen.
en dat kan het natuurlijk duurder maken, maar is meer hoe moeilijk het je het wil maken voor je zelf. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
thelightning schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:37:

[Afbeelding]
Dat is anders toch echt al een paar keer gedaan.

Maar ze rekenen met alle gebruik buiten de zon-uren, terwijl je standaard toch echt al zo'n 20-25% eigen gebruik hebt. Niet te vergeten dat je in de zomer thuis komt als de zon nog volop aan het schijnen is en je eigen verbruik dus nog meer van de zonnepanelen zelf zal komen. In plaats van minder dan 20% zal het dus meestal hoger dn 20% zijn.

Ze rekenen met 2.3% degradatie om na 25 jaar op 40% opbrengst uit te komen. In de praktijk is dit ruim hoger en wordt er algemeen gerekend met 80%

Een omvormer die gemiddeld na 10 jaar kapot gaat? De meeste gaan toch echt langer mee en garanties van 10 jaar zijn ook niet ongebruikelijk.

En dan hebben we de aanschaf nog niet gehad, 6k voor een setje van 16 panelen? Zelfs met BTW zijn die al minstens voor 1k goedkoper te vinden.

Oftewel hun terugverdientijd zonder subsidies slaat helemaal nergens op en is vooral gebaseerd op zoveel mogelijk negatieve aannames. Zelfs als je uit zou gaan van geen enkele subsidie verdienen zonnepanelen zich makkelijk terug. Zeker als je toch uit gaat van een thuisbatterij (die dan opeens zowel milieu als kostentechnisch heel rendabel worden)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

LordSinclair schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:44:
[...]

:?

Ik heb het altijd zo begrepen:
Dat je je verbruik mag wegstrepen tegen je opbrengst. Dus je kan in de zomer 4000kWh uur opwekken en in de winter 4000 kWh gebruiken. Dan heb je netto 0kWh gebruikt dat jaar.

Als je meer opwekt dan je gebruikt dan krijg je daarvoor nu ook al een lagere vergoeding (~10 cent/kWh).
En als je meer gebruikt dan je opwekt kost het je nu ~20 cent/kWh

Als salderen verdwijnt (je mag je opgewekte energie niet meer van je verbruik aftrekken) dan krijg je met mijn voorbeeldgetallen in de zomer 4000 kWh x €0.10 = 400 euro voor je opbrengst en betaal je in de winter 4000kWh x €0.20 = 800 euro voor je verbruik. Netto betaal je dat jaar dus 400 euro.
Dat is correct, salderen is stroom die je afneemt wegstrepen tegen stroom die je levert.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
migjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:52:
gewoon omdat ik het niet zelf kan
Grappig! In de vergelijking met de zonnepanelen reken is aan de zonnekant geen arbeidsloon mee, maar aan de gaskant opeens wel. Dan is het niet zo gek dat de berekening een kant op gaat hellen. Als je eerlijk berekend (wat een probleem lijkt te zijn voor zonnepanelen aanbidders) dan neem je aan beide kanten vergelijkbare kosten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelightning
redwing schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:53:
[...]
Oftewel hun terugverdientijd zonder subsidies slaat helemaal nergens op en is vooral gebaseerd op zoveel mogelijk negatieve aannames. Zelfs als je uit zou gaan van geen enkele subsidie verdienen zonnepanelen zich makkelijk terug. Zeker als je toch uit gaat van een thuisbatterij (die dan opeens zowel milieu als kostentechnisch heel rendabel worden)
Nou dan moet je deze magische rekensom ons eens uitleggen. Saldering afbouw in je berekening meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
thelightning schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:44:
[...]
Dit is waar en nee het bespaard je geen geld en je huis is niet voldoende meer waard met panelen om dit mee te rekenen.
Als je 50% via verkoop terug krijgt, kun je na 4 jaar al verhuizen zonder dat het je geld kost. En dat moet wel lukken omdat je energielabel naar beneden gaat en veel mensen toch graag zonnepanelen willen. Wil je evt. verhuizen meenemen in het plaatje moet je dat dus wel degelijk meenemen.
Over de milieuimpact van productie en onderhoud zonnepanelen,warmtepompen,etc zullen we voor nu nog maar even achterwege laten.
Die hoeven we ook niet meer te bespreken, zelfs de milieu-organisaties geven al aan dat de milieuschade bij de produktie van zonnepanelen zich heel ruim terugverdient.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelightning
redwing schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:58:
[...]

Als je 50% via verkoop terug krijgt, kun je na 4 jaar al verhuizen zonder dat het je geld kost. En dat moet wel lukken omdat je energielabel naar beneden gaat en veel mensen toch graag zonnepanelen willen. Wil je evt. verhuizen meenemen in het plaatje moet je dat dus wel degelijk meenemen.

[...]

Die hoeven we ook niet meer te bespreken, zelfs de milieu-organisaties geven al aan dat de milieuschade bij de produktie van zonnepanelen zich heel ruim terugverdient.
De productie ervan is maar een gedeelte van het verhaal. Vervoer, onderhoud en afvoer wordt nooit over gesproken. En het blijft niet bij de panelen. Heb je wel eens een warmtepompinstallatie gezien? Een zolder vol aan zooi wat gemaakt, geinstalleerd en onderhouden moet worden. Dit tegen een enkele CV ketel van ~1500euro maakt het zelden rendabel.
Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat de zon in Nederland 24/7 schijnt. De realiteit is, is dat zonnepanelen 3 a 4 maanden voor jan met de korte achternaam op het dak liggen. Juist de periode waarbij onze consumptie het hoogste is.

Ook mis ik het on-berekenbare element van de zeer hoge investering die elke 15 jaar terug komt. Dat geld anders besteden = priceless (afhankelijk van het vermogen van de persoon natuurlijk)

[ Voor 7% gewijzigd door thelightning op 25-05-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:16

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

redwing schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Ze rekenen met 2.3% degradatie om na 25 jaar op 40% opbrengst uit te komen. In de praktijk is dit ruim hoger en wordt er algemeen gerekend met 80%

Een omvormer die gemiddeld na 10 jaar kapot gaat? De meeste gaan toch echt langer mee en garanties van 10 jaar zijn ook niet ongebruikelijk.
Natuurlijk rammelt de GS berekening van alle kanten maar dat moet ook als je vooraf bedenkt dat je ergens naar toe wil rekenen ;)

Over degradatie gesproken, is niet te meten dan wel zeer gering (< 1%/jaar) Bovendien neemt het aantal zonuren in Nederland steeds verder toe (+15% in de afgelopen 30 jaar Bron: KNMI)

Een defecte omvormer kan worden gerepareerd voor een fractie van de aanschafprijs van een nieuwe. Tal van reparatiebedrijfjes hebben zich hier al in gespecialiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
thelightning schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:57:
[...]

Nou dan moet je deze magische rekensom ons eens uitleggen. Saldering afbouw in je berekening meegenomen.
Ehm, heb je mijn post wel helemaal gelezen? Als je die punten meeneemt kom je al uit op zo'n 15 jaar (en dan heb ik een nieuwe omvormer al meegenomen). Alleen al door uit te gaan van normale aanschafprijzen gaat de 30 jaar van geenstijl al terug naar 20 jaar. Pak je daar nog een normaal eigen verbruik bij (welke je makkelijk kunt verhogen door b.v. je wasmachine/vaatwasser overdag te laten werken, dat zijn echt wel standaard opties tegenwoordig)

En dan gaan we uit van het onrealistische scenario dat er geen enkele subsidie meer is en dat we dus schijnbaar niet over willen naar opwekking door o.a. zonnepanelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

thelightning schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:02:
[...]

De productie ervan is maar een gedeelte van het verhaal. Vervoer, onderhoud en afvoer wordt nooit over gesproken. En het blijft niet bij de panelen. Heb je wel eens een warmtepompinstallatie gezien? Een zolder vol aan zooi wat gemaakt, geinstalleerd en onderhouden moet worden. Dit tegen een enkele CV ketel van ~1500euro maakt het zelden rendabel.
Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat de zon in Nederland 24/7 schijnt. De realiteit is, is dat zonnepanelen 3 a 4 maanden voor jan met de korte achternaam op het dak liggen. Juist de periode waarbij onze consumptie het hoogste is.
Een enkele cv ketel waar vervolgens 20 jaar gas doorloopt he.

Ik heb 14 panelen liggen, het is momenteel bewolkt. Toch draait mijn wasdroger nu een gratis rondje, terwijl ik thuiswerk op een pc en groot scherm. De airco=warmtepomp slaat af en toe aan en houdt mijn studeerkamer warm (verbruik ong 250 watt). Sluipverbruik van het huis is ook zo'n 200 watt. De meter staat al sinds 9 a 10 uur vanmorgen op 0 en ik lever nu zelfs 0.5 kw terug aan het net.

Ja in de winter heb ik een paar euro meer stroom gebruikt, er komt ooit een accu bij als dat interessant wordt. Tussen eind Feb tot half Okt gebruik ik per dag zo'n 8kw maar lever ik tussen de 16 en 30 kw terug, als salderen minder wordt denk ik nog vaker na dat ik bij daglicht wasjes draai etc. (overigens eindelijk achter gekomen waarom er uitgestelde start op al die huishoudelijke apparaten zit :P )

Warmtepomp installatie neemt idd veel te veel ruime in beslag, ik was van plan aankomende zomer te beginnen aan inbouwen warmtepomp en warmtepomp boiler maar zie er vanwege huidige kosten en afmetingen + onduidelijk beleid nog even van af. Ik wacht nog enkele jaartjes en hoop dat er kleinere, betere alternatieven komen. Hoe duurder gas en elektra worden, hoe makkelijker de keuze te maken is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXAZh8TVEgHoabpToB8SE4cbSY0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k1zBhTXH7KtJRR8TMH45cWpd.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pixal op 25-05-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

En jij denkt dat een milieu-organisatie daar niet naar kijkt? Die nemen echt wel de hele lijn mee om te bekijken waar ze voor/tegen zijn. Vervoer/onderhoud/afvoer zijn daar gewoon onderdeel van. Dus zelfs als je dat meeneemt zijn zonnepanelen alsnog heel milieuvriendelijk.

Zonnepanelen worden tegenwoordig trouwens al grootschalig gerecycled (zitten handige materialen in, dus dat is al snel rendabel). En een warmtepomp zit helemaal niet zo moeilijk in elkaar Het ziet er lomp en lastig uit, maar werkt eigenlijk heel simpel. Het onderhoud daarvan is dan ook niet zo lastig en aangezien er maar weinig rare materialen inzitten is het recyclen ook weer heel goed te doen.
Een warmtepomp is dus zeker wel rendabel, mits je het in het goede huis zet. Want het werkt heel milieuvriendelijk mist je geen grote warmtevraag hebt (oftewel je huis moet goed geisoleerd zijn). Wat de regering wil is dus een stapje te ver, maar zeker voor nieuwbouw is een warmtepomp een goede optie.
Gelukkig wordt dat al meegenomen in de 20-25% eigen verbruik. In de zomer zal dat een stukje hoger liggen en in de winter wat lager. Je moet natuurlijk ook niet net doen of in de winter de zon 0/0 schijnt :P
Ook mis ik het on-berekenbare element van de zeer hoge investering die elke 15 jaar terug komt. Dat geld anders besteden = priceless (afhankelijk van het vermogen van de persoon natuurlijk)
Welke zeer hoge investering? Een beetje installatie kun je makkelijk voor 30 of 40 jaar rendabel in de lucht houden. Wil je die vervangen is dat dus weer puur een keuze waarbij je weer naar het rendement kijkt. Je kunt ten slotte ook na 30 jaar bedenken dat je alles eraf haalt en wegknikkert. Het heeft zich dan allang terugverdiend.

Dus nogmaals, je moet inderdaad niet te positief kijken, maar dit is toch wel het andere uiterste.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
[...]
De productie ervan is maar een gedeelte van het verhaal. Vervoer, onderhoud en afvoer wordt nooit over gesproken.
Dan moet dit bij conventionele oplossingen ook gedaan worden: de overhead voor transport van de kolen/kerncentrale naar je huis toe.
En het blijft niet bij de panelen. Heb je wel eens een warmtepompinstallatie gezien?
Huh, het ging toch over zonnepanelen? Of haal je er nu een heel ander onderwerp bij om je gelijk te krijgen?
Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat de zon in Nederland 24/7 schijnt.
Hier ga je weer de fout in. Er is geen zon nodig om energie op te wekken met panelen, er is daglicht nodig. En elke dag komt de zon weer op. Sure, hoe minder daglicht (door bewolking of het seizoen) hoe minder opbrengt, maar er is wel altijd opbrengst.
De realiteit is, is dat zonnepanelen 3 a 4 maanden voor jan met de korte achternaam op het dak liggen. Juist de periode waarbij onze consumptie het hoogste is.
Heb je een bron die laat zien dat panelen in Nederland 3 a 4 maanden helemaal niks opwekken?
Wat bedoel je hier precies mee? De omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

My 2 cents: Ik heb voor ~12k geinvesteerd in goeie panelen, een installatie van 24 stuks A-merk (met 25 jaar productgarantie en 95% opbrengst garantie) inclusief losse convertors (IQ7+). Bruto iets meer dan 8kw, netto heb ik momenteel 5.9MWh opgewekt sinds ze zijn gelegd (oplevering was begin juni vorig jaar, dus bijna een vol jaar nu). Teruggave van Greenchoice is net binnen: 900 euro storten ze terug over de periode Juni 2020 tot en met December 2020. Laten we dus voor het gemak zeggen dat ik 1200 euro per jaar terughaal via de panelen, ik heb ze dus na tien jaar terugverdiend.

Maar dan heb ik nog 15 jaar gegarandeerd stroom van die dingen, dus dan verdien ik 100% terug in feite.
Ja, tegen die tijd zitten we allang met compleet andere regels en gaan ze minder opbrengen (qua teruglevering/verkoop), maar we hebben de panelen zo gelegd (verdeeld over oost/west) dat we veel van de opgewekte stroom zelf kunnen benutten. Ik doe het voornamelijk voor het milieu en heb de investering voor mezelf gewoon afgeschreven, dus alle winst is meegenomen en als ik alleen eigen gebruik optel haal ik het er vast wel uit over de 25 jaar dat ze sowieso zullen liggen.

Greenchoice heeft overigens laten weten dat ze van plan zijn stroom te blijven opkopen van 'grootopwekkers' zoals wij omdat dit onderdeel van hun businessmodel is.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-05-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:48

watercoolertje

Untertitel

[...]Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat de zon in Nederland 24/7 schijnt. De realiteit is, is dat zonnepanelen 3 a 4 maanden voor jan met de korte achternaam op het dak liggen. Juist de periode waarbij onze consumptie het hoogste is.
Niemand rekent met 24/7, de meeste hier reageren uit eigen (praktijk) ervaring en dat is gewoon wat het is...

En ik dus ook, heb mijn paneeltjes bijna 3 jaar en zit ruim over de helft met terugverdienen. Ik heb in die 3 jaar 13.198kwh opgewekt dus 13.198*22 cent = 2903 euro (aankoop was 5400 netto). Of dat met 1000 of 3 uur zon is gebeurd maakt echt niks uit...

@Fean Als je bang bent niet genoeg zelf te verbruiken (ivm vervallen/reduceren salderen ooit) raad ik aan de helft van je jaarlijkse kwh verbruik in kwp aan zonnepanelen te kopen. Dan heb je ongeveer 50% minder overschot en verbruik je dus 2x zo veel zelf ipv dat je dat terug levert.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Jan1337 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:20:

Heb je een bron die laat zien dat panelen in Nederland 3 a 4 maanden helemaal niks opwekken?
Mijn panelen liggen sinds 10 juni 2020 dus die maand is niet helemaal representatief. Maar de slechtste maand, december, gewoon nog wat kwh'tjes per dag hoor. En november en januari alweer boven de 100kwh en daar kan je best wat mee.

2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIBqA9oR0ZnZaskhTZxsoZWXX6Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nhWYQp9TKQakSGImCQIgYIty.png?f=user_large

2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG87sR77LroRMBDOxQ3zOKSRDeA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T9dI9MKKxYPhddusAqASrIfX.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Pixal op 25-05-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

redwing schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:18:
En jij denkt dat een milieu-organisatie daar niet naar kijkt? Die nemen echt wel de hele lijn mee om te bekijken waar ze voor/tegen zijn. Vervoer/onderhoud/afvoer zijn daar gewoon onderdeel van. Dus zelfs als je dat meeneemt zijn zonnepanelen alsnog heel milieuvriendelijk.
Hier mag wel een korrel zout bij, bij plastic recycling letten ze daar ook bepaald niet op. Men is ook heel gevoelig voor de factor 'bewustwording creëren' en daarnaast is m'n persoonlijke inschatting dat er bij milieuorganisaties weinig beta's zitten en er veel mensen bij zitten die de sommetjes zelf niet goed kunnen maken. Maar die wel gevoelig zijn voor het feit dat het goed voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36

Van de negatieve verhalen, hoeveel hebben er daar zelf zonnepanelen?
Van de betreffende RA ben ik wel benieuwd wat zijn/ haar onderbouwing is.

Ik heb 2 positieve verhalen:

Schoonouders:
Ideaal dak op het zuiden
16 panelen van 275Wp geïnstalleerd in april 2018 (4400Wp)
Netto kosten aanschaf en installatie: 4635 euro.
Huidige opbrengst: 13.021kWh in 3 jaar tijd
13021 x € 0,22 = 2864,62 euro (954 euro per jaar dus.)
Terugverdien tijd bij hun dus minder dan 5 jaar.

Mijn eigen situatie:
Dak op het zuiden, schaduwwerking van dak van de buren in de winter en boom van hun buren in de winter.
19 panelen van 300Wp initieel laten plaatsen op de omvormer die een stuk meer aan kon i.v.m. eventuele uitbreiding die we afgelopen zomer hebben laten plaatsen i.v.m. een warmtepomp. Ik reken even tot het moment van de extra panelen en dat is eind juli 2020.

Netto: € 7731,- (Let wel dit is inclusief een volledig nieuwe groepenkast omdat we het huis net hadden gekocht en ik over wilde naar alleen maar schakelautomaten i.p.v. ouderwetse stoppen.
Opbrengst per jaar berekend over de eerste 2 jaar: 5100 kWh per jaar.

5100kWh x 0,22 = 1122 euro per jaar.
Terugverdientijd is dus minder dan 7 jaar en dat inclusief een nieuwe meterkast van 700 euro, oversized omvormer en optimizers op ieder paneel. (afbouw van de salderingsregeling over de 2 laatste jaren nog niet mee genomen dus kan zijn dan ik iets hoger ga uit komen.)

Dit zijn 2 installaties die 3 jaar geleden zijn aangelegd. Intussen zijn de panelen een heel stuk goedkoper geworden en de opbrengst per paneel aardig gestegen.

Als ik nu nog een uitbreiding zou doen om stroom terug te gaan leveren om straks de salderingsregeling te compenseren dan zou ik mijn garage zelf vol leggen en zelf de installatie doen.

Netto kosten voor 12 x 400Wp inclusief SMA omvormer, montage materiaal en spullen voor dakmontage: 3323 euro.

Terugleververgoeding vandebron: 10,5 cent
Verwachtte opbrengst per jaar: 4400 kWh
0,105 x 4400 = 462 euro per jaar
Aanschaf 3323 / opbrengst per jaar 462 = 7,2 jaar

Dus na goed 7 jaar ga ik 462 per jaar verdienen op panelen zonder salderingsregeling.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik snap dit soort discussies nooit zo goed. Een ieder kan zelf een goede berekening maken of zonnepanelen een goede investering zijn op basis van gebruik, en of je nog lang in je huis wil blijven wonen. Er zijn goede inschattingen te maken met betrekking tot de verwachte opbrengst, het verwachte percentage eigen gebruik, en ook de afbouw van de salderingsregeling is bekend (waarbij nog even de vraag is of het wel door kan gaan omdat de wet er nog niet door is).

Reken dus met de afbouw van de salderingsregeling zoals voorgesteld, en er komt wel een verwachte TVT uit rollen. Aan jou dan de keuze of dit het waard is.

Ik heb er zelf voor gekozen om een gigantische overproductie op mijn dak te leggen (2.5x zoveel als dat ik verbruik), en mijn verwachte TVT is rond de 8 jaar. Vind ik prima. Na één jaar opwekking heb ik ook al kunnen zien dat mijn berekening min of meer uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Pixal schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:29:
[...]

Mijn panelen liggen sinds 10 juni 2020 dus die maand is niet helemaal representatief. Maar de slechtste maand, december, gewoon nog wat kwh'tjes per dag hoor. En november en januari alweer boven de 100kwh en daar kan je best wat mee.

2020
[Afbeelding]

2021
[Afbeelding]
Ja precies. Ik had 154kw in November 60kw in December en Januari zat alweer op 115kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Yucon schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:30:
[...]
Hier mag wel een korrel zout bij, bij plastic recycling letten ze daar ook bepaald niet op. Men is ook heel gevoelig voor de factor 'bewustwording creëren' en daarnaast is m'n persoonlijke inschatting dat er bij milieuorganisaties weinig beta's zitten en er veel mensen bij zitten die de sommetjes zelf niet goed kunnen maken. Maar die wel gevoelig zijn voor het feit dat het goed voelt.
Klopt natuurlijk, alleen geldt datzelfde voor de andere opties (gas/olie) die er zijn waardoor ook die uiteindelijk slechter zullen zijn dan het zo lijkt. En als je dan kijkt wat voor materialen er daadwerkelijk in zonnepanelen zitten, zijn ze al niet echt schadelijk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-05 20:57

Dat heb ik ook, maar toch heb ik besloten om all electric te gaan en ook zonnepanelen te plaatsen. Waarom? Omdat nu de gasprijzen toch wel omhoog gaan en elektriciteit goedkoper wordt. Dat in natuurlijk van korte duur want op en duur moet toch het net onderhouden worden en zal de elektriciteit weer duurder worden. En dat laatste zorgt ervoor dat ik voor panelen kies. Minder afhankelijkheid van de leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:48
RoD schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:32:
Ik snap dit soort discussies nooit zo goed. Een ieder kan zelf een goede berekening maken of zonnepanelen een goede investering zijn op basis van gebruik, en of je nog lang in je huis wil blijven wonen. Er zijn goede inschattingen te maken met betrekking tot de verwachte opbrengst, het verwachte percentage eigen gebruik, en ook de afbouw van de salderingsregeling is bekend (waarbij nog even de vraag is of het wel door kan gaan omdat de wet er nog niet door is).

Reken dus met de afbouw van de salderingsregeling zoals voorgesteld, en er komt wel een verwachte TVT uit rollen. Aan jou dan de keuze of dit het waard is.

Ik heb er zelf voor gekozen om een gigantische overproductie op mijn dak te leggen (2.5x zoveel als dat ik verbruik), en mijn verwachte TVT is rond de 8 jaar. Vind ik prima. Na één jaar opwekking heb ik ook al kunnen zien dat mijn berekening min of meer uit gaat komen.
Ik ben dan wel benieuwd, waarom zoveel overcapaciteit? Daar is mijn dak niet groot genoeg voor (na 27 panelen zat ie vol 8)7 ), maar dat is ook toekomstgericht, heb je t daarvoor gedaan?

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Reken het dan gewoon uit voor je eigen situatie. geen idee waarom je dan af zou gaan op oneliners van panelen boeren, GS ofwel je "buurt" elke situatie is anders. sommige kunnen risicoloos (of zeer arm) uit, andere niet. Gissen is missen zo simpel is het, of je dat gissen nu zelf doet of overlaat aan GS je buren of de accountant, maakt niet veel uit.

Je kan prima met een worst case berekening maken, dat wil echter niet zeggen dat dit ook de waarheid gaat zijn. dus als je die worst case berekening gebruikt moet je er ook een risico analyse oplos laten, en laat dat laatste nu net nooit gebeuren. :+ )
De kans dat alle "overheidssteun" binnen enkele jaren van de instalaties af gaat is gewoon nihil.
Helaas dus niet 0. Is dat een probleem? Nope, eigenlijk niet, er is altijd een risico, maar dat weet je zelf ook wel. de kans dat shell failliet was gegaan was een stuk groter kan ik je vertellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Precies dat!
Als je geen pv wilt even goede vrienden hoor, mij maakt het niet uit, we kopen ook allemaal niet dezelfde boodschappen.
Als jij 1000,- aan stroom wilt inkopen prima, niemand houd je tegen.

Ik betaalde in 2012 al een 3000,- aan energie per jaar en dacht dat dit niet langer zo kon, daar kan je ook een maand vrij voor nemen of een leuke vakantie boeken, inmiddels zitten we op -170,- per jaar, hebben 50MWh opgewekt met alles dus een 11k euro aan stroom opgewekt, en totaal 8x3000= 24K aan energiekosten vermeden.
En gaat nog steeds door, totaal heeft het die 11K ongeveer gekost als ik ook vervangende zuinigere apparaten mee reken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Martijn.C.V schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:48:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd, waarom zoveel overcapaciteit? Daar is mijn dak niet groot genoeg voor (na 27 panelen zat ie vol 8)7 ), maar dat is ook toekomstgericht, heb je t daarvoor gedaan?
Toekomstgericht, inderdaad (warmtepomp, elektrische auto). En het dak volgooien zorgt voor een kleinere prijs per paneel. De TVT gaat dan wel omhoog, maar ook na de TVT blijf je meer produceren. En natuurlijk omdat een kleine energiecentrale bij je huis gewoon leuk is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Ik ben dan wel benieuwd, waarom zoveel overcapaciteit?
Waarom niet?

Voor mij is de berekening ook heel eenvoudig, als ik uitga van afschrijving van mijn PV systeem in 10 jaar is de kostprijs van mijn zonnestroom ongeveer €0,10/kWh.

Met wat moeite is volgens mij nog wel een terugleververgoeding van €0,09/kWh te vinden. Dat wil dus zeggen dat zelfs ZONDER salderen mijn installatie ongeveer prijsneutraal is in 10 jaar. Alles wat ik kan salderen of een levensduur langer dan 10 jaar is dus winst.

In werkelijkheid saldeer ik al 6 jaar volledig en is de installatie inmiddels dus terugverdiend. Ik maak me met mijn dak pal op zuid echt geen enkele zorgen over afbouw van salderen en zou zelfs nog panelen leggen als ik 100% teruglever.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 25-05-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

[...]

Ik heb ze nu alleen op mijn garagedak liggen (6 stuks op Oost en 18 op West) en heb plaats voor nog eens 24 stuks (dus 48 totaal). Mocht dat niet genoeg blijken kan ik het woonhuis ook nog voor die hoeveelheid volleggen. Ik verwacht niet dat ik ooit extra ga leggen voor salderen of verkoop, maar om zelfvoorzienend te zijn zou het een optie kunnen zijn. En inderdaad, ook nog rekening houden met een eventuele elektrische auto, airco, warmtepomp, van het gas af etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-05 16:14
Misschien dat dit een beetje overtuigt: https://nos.nl/artikel/23...aar-maanden-tijd-flink-op

Stroom én gas worden duurder. Zíjn al duurder geworden zelfs. Dus hoe eerder je aan de paneeltjes gaat, hoe sneller je profiteert van opwek voor eigen gebruik en teruglevering. Eigenlijk ben je gewoon rijkelijk laat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Yucon schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:07:
Nieuwere, betere technieken. Ik kan niet spreken voor andere merken, maar b.v. SolarEdge heeft zoveel vertrouwen in hun huidige spullen dat je:

Standaard 12 jaar garantie krijgt op de omvormer.
Voor een beperkte meerprijs uit te breiden naar 25 jaar tussen ik dacht €200 - €300 euro, verschilt per omvormer.
Standaard 25 jaar garantie krijgt op de optimizers.

Als je die garantie uitbreiding dus hebt genomen (en die uiteraard meerekent in je aanschafprijs, heb ik ook gedaan) dan heb je dus 25 jaar garantie op omvormer en optimizers.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 04-05 23:58

Iedereen kan het inderdaad mooi narekenen, maar het voor twijfelaars helpt het geven van bepaalde cijfers wel extra inzicht.

De panelen hier liggen er pas sinds eind januari, dus dat is maar heel kort. Wel kan ik over die paar maanden al prima zien wat het effect gaat zijn. Op dit moment is er een volledige salderingsregeling en wordt alles mooi tegen elkaar weggestreept. Op jaarbasis schat ik dat ik ongeveer evenveel verbruik ga hebben als opbrengst (in de grootte orde van 5000-5200kWh). Installatie heb ik zelf gedaan, heeft me in doorlooptijd enkele maanden gekost, in netto tijd minder dan een volle werkweek. Met name nog zo lang omdat de boel over 3 dakdelen verspreid ligt en het schuine dakdeel heel stijl is met oude pannen (heel lastig werken daar) en er kwam meerwerk zijnde dat de panlatten echt niet stevig genoeg waren, dus heb ik overal 22mm dikke vlonderplanken onder de pannen gemonteerd om de haken aan te bevestigen.

Door de eigen aanleg heb ik een SolarEdge systeem van 5280WP (we hebben schaduwperikelen, vandaar SolarEdge) aan kunnen leggen voor netto 4k. Kijk ik vervolgens naar wat de opbrengst is de laatste maanden (gekeken naar de cijfers van mijn energieleverancier), dan is mijn netto verbruik over de maanden februari t/m mei 178 kWh. Dat was vorig jaar in diezelfde maanden 1773kWh, oftewel een reductie van 1600kWh. Dit a 20ct/kWh, zo'n 320 euro.

Zou echter de saldering al afgebouwd worden, dan krijg je voor je teruglevering niet meer de volle mep, maar slechts voor een deel hiervan. Dit kan ik ook prima inzien bij mijn leverancier (Greenchoice). Mijn netto verbruik over februari t/m mei is nu 1226kWh, teruglevering 1048kWh. T.o.v. vorig jaar is het netto verbruik dus nog altijd 550kWh minder, dus nog altijd direct 110 euro bespaard. Zou je maar 91% mogen salderen, dan betekent dat 0.91*1048=953.7kWh, wat het totaal op 1503.7kWh brengt, oftewel ongeveer 300 euro. Voor de overige kWh zou ik dan alleen stroomprijs krijgen, bij Greenchoice krijg je dan iets van 8 of 9ct meen ik, dus nog zo'n 7 to 8 euro, waarmee het totaal op 308 euro zou uitkomen (t.o.v. 320 bij volledig salderen).
Op jaarbasis schat ik dat mijn totale besparing rond de 800-850 euro gaat komen (grove schatting, zeer pessimistisch ingestoken). Dit zou betekenen een terugverdientijd van 5 jaar.

Goed...dat ten aanzien van het inzicht/berekeningen. Dit gaat dus over een tijd van bijna 4 maanden, waarbij de meest opbrengende maanden nog niet bij zitten (en de maand mei gewoon crap is dit jaar). Het alternatief was bijvoorbeeld geweest: zet het geld op de bank. Daar rendeert het helemaal niet, krijg je misschien 5 cent rente per jaar over het bedrag was je dan niet zou hebben uitgegeven aan de aanschaf van de panelen.
Op de bank heb je een rendement van misschien 0.01% of 0.02% (rente) per jaar nu, mijn zonnepanelen gaan eerder richting de 20% (1000 tot 2000 keer zoveel rendement).

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Onderschat ook niet het toekomstig elektriciteitsverbruik van een huishouden. Stel we nemen een redelijk gemiddeld huishouden met volgende uitgangspunten per jaar:
  • Elektriciteitsverbruik woning: 2.500kWh
  • Gasverbruik woning: 1.000m3
  • Autogebruik: 15.000km
  • Totaal elektrisch: 2.500kWh
In de toekomst met een warmtepomp en elektrische auto wordt dat dan bijvoorbeeld:
  • Elektriciteitsverbruik woning: 2.500kWh
  • Verwarming woning: 2.000kWh (8kWh/m3 en COP=4)
  • Autogebruik: 2.500kWh (6km/kWh)
  • Totaal elektrisch: 7.000kWh
Ongeveer 3x zoveel voor een huishouden waar er de mogelijkheid is de auto aan huis te laden (anders 2x zoveel).

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 25-05-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Kalentum schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Als jij 3400 investeert en je haalt 11% rendement dan heb je na 10 jaar 9.654 euro. Dan moet jij panelen hebben die je jaarlijks 965 euro aan besparing opleveren.
Wellicht mag ik de 110% niet zomaar delen door 10 om rendement per jaar uit te rekenen omdat je dan rendement-op-rendement, rentelast, inflatie etc niet mee neemt maar die 110% rendement door investering te delen door opbrengst na 10 jaar blijft gewoon staan.
Je mag best in sprookjes geloven maar die panelen van 3400 euro gaan je geen 965 euro per jaar opleveren.
Klopt, verwachte opbrengst voor 2021 is 'slechts' ~900 euro met de kwh prijs van mijn nieuwe energiecontract genomen.
Maar dat is nog met volledige saldering en gaat mondjesmaat omlaag.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.