TheDudez schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:37:
Ik zie elke keer een berekening in dit topic met een warmtepomp. Maar als de saldering steeds minder wordt. Dan wordt die warmtepomp steeds duurder. Want in de winter wek je veel minder stroom op terwijl je juist veel meer gaat gebruiken. Het is alleen gunstig voor je airco in de zomer. Je gaat in de zomer ook minder licht gebruiken en tv kijken. Je gaat vaker buiten zitten. Die berekeningen zijn veelste rooskleurig. Na ongeveer 4 jaar wordt de saldering minder. Dus je zou ongeveer 10 belasting voordeel kwijt zijn elk jaar.
ja en nee.
warmtepomp VS gas.
warmtepomp duur in aanschaf, goedkoper in gebruik als gas.
gas goedkoop in aanschaf, duur in gebruik.
(1m3 gas word vervangen voor 2 a 3 kWh, 1m3 gas = 0,82€ en 2-3kWh = 0,44 - 0,66€.
dus ook zonder zonnepanelen is het goedkoper als gas, maar hoge start kosten)
warmtepomp, haalt het wel tegen een gasketel maar verschil is gewoon te klein om snel genoeg terug te verdienen, gooi hier zonnepanelen boven op en dan gaat het heel hard.
nu kun je wel zeggen in de winter leveren zonnepanelen niks op.
maar dat is niet zo.
zie:
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
maar zomer en winter voor de gewone mens is anders als voor zonnepanelen en warmtepompen.
24 december is voor zonnepanelen mid winter elke dag er na leveren ze meer en meer op.
en de echte kou, die begint pas in januari. (als we nog van winters kunnen spreken, die paar dagen vorst.

)
ik heb in februari toch nog 220kWh opgewekt en in maart was het al 440kWh.
dan kun je ook nog zien hoeveel kWh ik per dag in die maanden in de warmtepomp stop.
:strip_exif()/f/image/XxE8OhKSeNbDvEK9wjuKDRu6.jpg?f=fotoalbum_large)
heb je toch weer een leuke dop op het geheel.
uit eindelijk loopt mijn warmtepomp op 300W (jep ik heb een kleine warmtepomp, geen grote nodig).
en geeft dan 1,4kW aan warmte.
toch doet in januari mijn zonnepanelen een aantal uur per dag een 300W+ leveren.
we moeten elkaar gewoon niet gek maken, zonnepanelen zijn geen gouden bergen BV, en warmtepompen zijn dat ook niet.
maar als je genoeg begrijpt van die systemen dan zie je toch dat er meer mogenlijk is als je zou denken.
zeker als je ziet hoe goedkoop die panelen aan het worden zijn.
(prijs van warmtepomp daalt nog maar slecht, maar dat komt door de subsidie die gegeven word.
helaas drijft dat de prijs omhoog, check maar in het buitenland is het allemaal een stuk goedkoper.)
het glas is half vol, niet half leeg. (dus snel een nieuw bier je bestellen, lekker.)
eigenlijk is het, het glas is niet half vol, maar er zit gewoon 2cm schuin op je bier.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)