Zwembad - Hoe het meest economisch verwarmen, WP of collecto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-04 00:54
Wij willen een zwembad in de tuin plaatsen, dat uiteraard verwarmd zal moeten worden, tot zo'n 29 graden. De afmetingen van het zwembad zouden 8x4x1,5m zijn. Uiteraard met een isolerend rolluik erover wanneer het zwembad niet wordt gebruikt. (een zwembad zonder zo'n rolluik kom je volgens mij tegenwoordig écht niet meer mee weg - en terecht) Het zwembad zelf zal wellicht een geïsoleerde monobloc zijn in PPE (mijn voorkeur), maar kan eventueel ook gewoon een bouwkundig betonnen zwembad worden geïsoleerd met 10cm XPS rondomrond. (indien iemand mij er van kan overtuigen dat dat voor één of andere reden toch beter is - er staat niets vast wat dat betreft)

Tot januari van dit jaar zou het verwarmingssysteem van het zwembad een no-brainer zijn geweest: gewoon een inverter warmtepomp, desnoods nog wat extra PV panelen op het poolhouse, en gaan. De elektriciteitssteller draaide toch terug dus dat maakte helemaal niets uit. Het grondwettelijk hof in België heeft echter het principe van de terugdraaide meter afgelopen januari vernietigd, en nu weten we al dat daaraan een einde komt ten laatste in 2025. Iedereen zal tegen dan een digitale meter krijgen, en het is dus de bedoeling dat we onze zelfgegenereerde elektriciteit gaan opgebruiken wanneer deze wordt geproduceerd. Tijdens de dag en wanneer je thuis bent. De rest moet je maar stockeren in een (dure) thuis accu. Dat systeem is je reinste onzin, want overdag ben ik behalve in het weekend gewoon op mijn werk en ik ga bv. echt mijn droogkast niet inschakelen overdag wanneer ik niet thuis ben omdat de overheid dat wil. Ik zie liever mijn huis niet afbranden als ze dat niet erg vinden. Als je een EV hebt wordt het helemaal triest, want er is geen enkel thuisaccu die genoeg kan stockeren om een EV op te laden. In een later stadium, wanneer de EV zelf kan terugleveren aan de woning (V2G) wordt dit misschien een ander verhaal, maar voorlopig dus niet.

Anyway, waarom zeg ik dit? Wel, nu dat principe van die terugdraaiende teller in 2025 definitief tot een einde zal komen ben ik er niet meer zo zeker dat een warmtepomp nog steeds de beste (lees: zuinigste) keuze is om een zwembad te verwarmen, zeker niet op lange termijn.

Daarom ben ik beginnen rondkijken naar systemen die het zwembadwater kunnen verwarmen dmv een zonnecollector. Het werd mij al snel duidelijk dat ik, gezien ons klimaat, het beste gebruik zou maken een collector met vacuümbuizen/heatpipes. Dan heb je nog natte en droge systemen, waarvan ik denk dat het het meest interessant is om met een droog systeem te werken waarbij de warmte die gegenereerd wordt door de buizencollector via een eigen glycol circuit wordt afgegeven aan het zwembadwater dmv een warmtewisselaar (best eentje van titanium blijkbaar, omwille van de chloor of zouten in het water). Zo komt het circuit van de zonnecollector niet in fysiek contact met het zwembadwater.
Nog een voordeel : aan zo'n zonnecollector installatie heb je behalve de kosten van de circulatiepomp bijna geen onkosten meer aan in zijn levensduur (die ook vrij goed is, +/- 30 jaar)

Maar helaas : ik ben nu al drie dagen aan het zoeken online, maar er is hier verbazend weinig over te vinden. Eén van de weinig sites waar ik info hierover vond was deze, uiteraard aan de andere kant van de Atlantic, maar bijkomend nadeel is dat die gebruik maken van vacuümbuüzen van een Chinese fabrikant waar ik in Europa niets van terugvind (toch niet van hun buizencollectoren, wel van hun warmtepompen).

Ook vind ik geen info over hoe ik moet berekenen hoeveel collectoren ik zou moeten hebben, en of daar verschillende types in bestaan (dat zal wel zeker?). Ik heb er dus geen flauw idee van of dit een zeer dure installatie zou worden of niet. Het lijkt me logisch dat, als zo'n installatie met vacuümbuizen uiteindelijk wel lukt, maar qua prijs twee tot drie keer zo duur is als eens warmtepomp, dat dit een factor is die ook serieus meespeelt en de warmtepomp in dat geval nog niet helemaal afgeschreven.

Wat bijvoorbeeld volgens mij ook nog kan, is bekijken hoeveel zo'n zwembad nou effectief nodig heeft in totaal aan elektriciteit wanneer toch wordt gebruikgemaakt van een warmtepomp (dus circulatiepompen + WP samen), dan toch gewoon voldoende PV panelen plaatsen op het poolhouse in combinatie met een SunnyBoy Island omvormer van SMA (die werken zonder op het stroomnet te zijn aangesloten), in combinatie met een accu die net groot genoeg is om dat verbruik te coveren.

Tenslotte heb ik ook nog dit gevonden : hybride zonnepanelen van het merk DualSun, deze produceren zowel elektriciteit als warm water, wat in theorie ideaal klinkt, maar alles hangt natuurlijk ervan af hoe efficiënt dit systeem is en ook hoe duur. Bovendien lijkt dit systeem automatisch ook met een zonneboiler te komen wat de prijs alleen maar zal verhogen en voor mijn use case niet noodzakelijk is.

Ik zit dus met een behoorlijke uitdaging als ik ga willen uitvogelen welke van de voornoemde opties nu echt de meest interessante is. Niet alleen omdat ik hier zeer weinig info over terugvind, maar (en minstens evenveel) omdat het volgens mij niet simpel zal zijn om een vakman te vinden die hier in zal willen mee gaan. Volgens mij kiezen de meeste gewoon voor de standaardoplossing: warmtepomp en klaar, gewoon omdat ze dat zo al jaren doen.

Kan iemand mij hierbij helpen aub? Ben ik compleet verkeerd bezig en zou ik toch best gewoon voortdoen met een warmtepomp? Of is dit idee het toch waard om na te volgen ?

Bedankt voor alle info die jullie kunnen geven!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04:05

_Apache_

For life.

Hier staat een hoop informatie, gebruikt wel een - zelfgemaakte - zonneboiler.

Zwembad verwarmen DIY

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Bedankt voor de snelle reactie.
Dat zijn inderdaad leuke projectjes en zo heb ik er wel enkele zien langskomen, maar dat is dus niet wat ik zoek. Ik wil geen DIY maar eerder een professionele setup die jaren zal moeten meegaan. Het is -met alle respect- ook niet om een Intex zwembad op te warmen, maar effectief een echt ingebouwd zwembad.

Het grote voordeel van vacuümbuizen is dat je het water zonder veel problemen kan opwarmen tot een hogere temperatuur dan de buitentemperatuur. Met zo'n DIY buizenset of matten lukt dan ook wel, maar veel minder goed. Bovendien heb je er ook een pak meer oppervlakte voor nodig en de dakruimte van het poolhouse dat ik zou plaatsen is beperkt.

De bedoeling is uiteindelijk ook dat ik gans het boeltje zou koppelen aan mijn Loxone domotica systeem, maar dat is pas in tweede instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 19:51
Misschien even nadenken over oplossing met PV waarbij je het (warmtepomp en eventueel element) verbruik voor je zwembad goed kan moduleren op de (over) opbrengst. Een zwembad lijkt me daar juist heel geschikt voor, is een hele grote energie buffer. Direct de energie in het zwembad doen op het juiste moment lijkt me altijd voordeliger dan een grote accu.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Tenzij ik het verkeer begrijp is wat je zegt toch gewoon de klassieke opstelling met een warmtepomp met PV panelen? Dat zou dus zeker werken, maar zoals gezegd geraak je zo niet aan een nulverbruik. En na 2025 ga ik zeker een accu moeten plaatsen want anders kan de pomp 's nachts niet werken (van mijn eigen geproduceerde elektriciteit bedoel ik dan)

Als je het zwembad als buffer wil gaan gebruiken, dan is dat nog een reden te meer om met een vacuümbuizencollector te gaan werken want enkel zo wordt dat zwembad een soort van "zonneboiler". (toegeven, dan nog zou je een paar PV panelen moeten plaatsen om tot een nulverbruik te geraken, want je hebt altijd nog het verbruik van je circulatiepomp. Dat is net mijn ganse gedachtengang hierachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@BartDG in Het grote zwembad topic - Deel 2 staat al wat aardig info verzameld (met startpost) bv @Koffie heeft in zijn signature een vergelijkbaar bad staan met EPDM matten. (bouwkundig zwembad) hij heeft er meerdere lange posts aangewijd .. in deel 1 en 2

Een (zwembad) WP word vaak een Full inverter geadviseerd, deze gaan 1:15 (SCOP) en een goedkopere inverter zit op 1:5 ..

Betreft RVS / pvc zit je goed met je gedachte .. chloor is corrosief ..

Zonnecollectoren en een warmtewissel vat ofzo is dat betreft veel meer rendementvoller omdat de Delta T tussen A en B hoger is en zonnecollectoren hogere temperaturen genereren ..

ps je hebt ook warmte-wisselaars voor airco --> zwembad

Meeste warmte verlies heb je met een on-afgedekt zwembad door verdamping .. maar isolatie rondom is niet slecht.

Als je zelf plek over hebt is bv zonne-collectoren die met je huis-verwarming verbonden is .. een goed idee om mee te starten, het overschot in de zomer kan je --> zwembad dumpen, en in de winter benutten voor je huis verwarming.

Zonne verwarming(solarmatten) / PVT panelen zijn vergelijkbaar en hebben eigenlijk alleen nut als je temperatuur met deze hoger zijn dan bv 40 graden zodat je delta T(emperatuur) uiteindelijk het water naar 28 graden oid kan krijgen .. (je doel temp van zwembad water) ik reken op 1m2 per kuub nodig aan oppervlakte om je zwembad te verwarmen, maar eerder genoemde "Koffie" doet dat met 8m2 :? aan EPDM mat .. even uit het hoofd gezegt.

Vergeet niet een Frequentie geregelde pomp btw .. ;) ..

Je energie opslag + brand is te voorkomen door niet met 12v maar 24v,36v of 48v --> 240v conversie te doen immers U (Volt) x I (Ampere) = P (Watt) dus 24V x 10A = 240Watt of 12v x 20A = 240W .. 20A in dit verhaal is dikkere kabel / anders meer hitte = brand gevaar.. maar de omvormers zijn daarop ook wel duurder dan de 12v variant.

om water te verwarmen heb je x hoeveelheid Joule nodig https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm is een redelijke indicatie . maar levert ruwe Kw(h) .. deel dat door een 15 (1:15 SCOP zwebadWP) en je kosten zijn relatief laag.
Maar ook geeft het een redelijke indicatie hoeveel "energie" je op moet slaan in een accu systeem
* bereken dus bv 15 graden (tem zwembad) --> 28 graden = "zwembaar" water ..

Een idee wat ik wel intressant vind is bv een vloerverwarmings lus in de vloer van het zwembad neerleggen hierdoor heb je geen "last" van corrosie van zwembad water . en een simple cv pomp kan je vloeistof rondpompen .. in een paar lussen ..

Dit is een 7 daagse overzicht van een EPDM mat op een dak (6 sensors eronder) .. meer info in het eerder genoemde topic . hier stroomt geen water door anders zou de temperatuur momenteel ruim zakken .. ik moet dus in mijn geval wachten voordat ik het zwembad kan verwarmen totdat de mat hoger is dan 40 graden ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UAl6APk.png

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
vso, hartelijk dank voor deze nuttige info, ik ga dit allemaal nog eens doornemen, ook die link naar de zwembad thread van koffie.

Deze vind ik wel héél intrigerend :
Een idee wat ik wel intressant vind is bv een vloerverwarmings lus in de vloer van het zwembad neerleggen hierdoor heb je geen "last" van corrosie van zwembad water . en een simple cv pomp kan je vloeistof rondpompen .. in een paar lussen ..
Zou zoiets werken? Waarom eigenlijk niet? Als je de bodemplaat voldoende isoleert zodat alle warmte naar boven naar (naar het water) en niet naar beneden (de grond in).
Je zou natuurlijk dan wel een soort lucht-lucht warmtepomp moeten plaatsen, of een ander verwarmingssysteem, en het lijkt mij dat dat (een stuk) duurder zal zijn dan gewoon een klassieke WP om zwembadwater mee op te warmen. Het is dan ook nog maar de vraag of het zuiniger zou zijn. Maar ik geef je wel gelijk: intrigerend is het zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
BartDG schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:52:
Tenzij ik het verkeer begrijp is wat je zegt toch gewoon de klassieke opstelling met een warmtepomp met PV panelen? Dat zou dus zeker werken, maar zoals gezegd geraak je zo niet aan een nulverbruik. En na 2025 ga ik zeker een accu moeten plaatsen want anders kan de pomp 's nachts niet werken (van mijn eigen geproduceerde elektriciteit bedoel ik dan)

Als je het zwembad als buffer wil gaan gebruiken, dan is dat nog een reden te meer om met een vacuümbuizencollector te gaan werken want enkel zo wordt dat zwembad een soort van "zonneboiler". (toegeven, dan nog zou je een paar PV panelen moeten plaatsen om tot een nulverbruik te geraken, want je hebt altijd nog het verbruik van je circulatiepomp. Dat is net mijn ganse gedachtengang hierachter.
Je mist inderdaad een stukje van wat ik probeer te zeggen.
Ik bedoel alleen de (extra zware?) warmtepomp laten draaien op het moment dat je stroom over hebt van je zonnepanelen.
Dus snachts helemaal uit uit.
2000Watt over - > 2000Watt je warmte pomp in.
1000Watt over - > 1000Watt je warmtepomp in.
Enz.
Dan heb je dus voor je zwembad helemaal geen accu nodig. Lever je nooit terug aan het net.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BartDG schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:12:
vso, hartelijk dank voor deze nuttige info, ik ga dit allemaal nog eens doornemen, ook die link naar de zwembad thread van koffie.

Deze vind ik wel héél intrigerend :

[...]

Zou zoiets werken? Waarom eigenlijk niet? Als je de bodemplaat voldoende isoleert zodat alle warmte naar boven naar (naar het water) en niet naar beneden (de grond in).
Je zou natuurlijk dan wel een soort lucht-lucht warmtepomp moeten plaatsen, of een ander verwarmingssysteem, en het lijkt mij dat dat (een stuk) duurder zal zijn dan gewoon een klassieke WP om zwembadwater mee op te warmen. Het is dan ook nog maar de vraag of het zuiniger zou zijn. Maar ik geef je wel gelijk: intrigerend is het zeker!
de zwembad topic is een verzameling van dit soort meuk ik geef je een korte versie ..

je water verwarmen naar 40 /50 graden zoals je in de grafiek ziet (waar immers geen water door stroomt) zal relatief uitdagend zijn met PVT met een collector vermoed ik dat dit minder uitdagend zal zijn ..

8x4x1,5 = veel water 54m3 .. of 54.000 liter .. dat is best veel energie om het van X graden naar Y graden te krijgen ..

Een vloerverwarmings(VV) lus(sen) is tot op heden nog nooit neergelegd onder een een zwembad zover ik weet..de reden is vrij simpel ..

Om 54m3 --> 1 graad C te verwarmen (bij 90% rendement) via de eerder gegeven site

Energie om op te warmen van 27 tot 28 °C 225.936 KJ
Vermogen om op te warmen in 60 min 69,7333 KW
Kostprijs aan 0.22 € per kWh 15,3413 € -->

1:15 met een zwembad WP = 1,50 per uur .. a 2500,- aanschaf prijs .. (geschikt voor je bad)
ik denk dat een PV(t) of zonnecollector systeem vele malen duurder is in aanschaf .de VV zal ook nog wel wat kosten .. denk dat je snel richting de 6.000 -10.000 euro gaat.. aanschaf van het zwembad (DIY zit ook in die prijs klasse) .

Wat het hooguit interessant zou maken is als je bv je accu systeem en of zonne verwarming kan combineren met je woonhuis (ja accu's zijn onrendabel) en dat je dus een redelijke collector overdimensionering doet waarbij het overschot --> zwembad gedumpt word .. en je kan bv een Airco WTW, zwembad WP of EPDM matten als supliment verwarming toevoegen. .

Dus ik snap wel dat mensen EPDM zonnematten of speciale Zwembad WarmtePomp aanschaffen.

ps als je met zonnecollector(en) door wilt rekenen .. zou ik met 8 uur x 70kw (gegevens hierboven) rekenen
18-22 graden "start" temperatuur in de ochtend naar 28-32 graden in de avond ..

@ice-T106 dan moet je wel de energie op kunnen slaan .. toch ? immers pv is niet een 1:1 stabiele energie leverancier en dat 1:1 naar een (zware) WP voeren lijkt me niet optimaal ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Bedankt voor de verduidelijking VSO. Héél interessant. Maar inderdaad, misschien wel te doen maar onder de streep beslist duurder dan gewoon een warmtepomp installeren in een goed geïsoleerde kuip en klaar.

Eén ding dat ik misschien nog moet vermelden: ik moet met een stand-alone omvormer werken omdat ik momenteel al een 10kWp installatie op mijn woning liggen heb. In België mag je maximum een 10kW omvormer hebben van de overheid. Waarom weet ik niet. Belachelijk ook, maar ik zit dus al aan mijn maximum qua omvormer die ik op het net mag aansluiten.

De reden dat ik nu al zo'n relatief zware installatie heb ik omdat ik mijn woning verwarm met een geothermische warmtepomp, en wij rijden met een EV. Heel tevreden van beiden trouwens. Die geothermische warmtepomp heb ik trouwens nog een verhaal over. Bij de plaatsing daarvan hebben wij onmiddellijk een model gekozen dat zwaar genoeg was om ook nog een zwembad te verwarmen. Enkel... de installateur heeft een boring te weinig gedaan om "goedkoper" te zijn, maar heeft ons dat toen niet gezegd. Met andere woorden: ik heb nu dus al een warmtepomp die qua capaciteit zo'n zwembad wel kan verwarmen, maar waarvan de bron ontoereikend is. Nog een extra boring erbij doen en aankoppelen aan het huidige captatienet kost het dubbele van wat een aparte lucht-lucht warmtepomp bij het zwembad zou kosten. Ik kan je vertellen dat wij helemaal niet happy waren met die info toen wij dat te weten kwamen. Maar het is wat het is en dus moet ik ermee verder. Maar dat is wel de reden dat ik, als ik nog PV panelen erbij plaats en gebruik voor mijn zwembad, dat ze op een omvormer moeten zitten die stand-alone werkt en niet aan het net is aangesloten. Daarom denk ik dat het misschien ook nuttig zou zijn om daar een accu bij te hangen, omdat die niet zo heel groot zou moeten zijn: enkel genoeg om de warmtepomp de nacht te kunnen laten overbruggen tussen eind april en begin oktober. Want ik denk wel dat, gezien het zwembad idd een serieuze buffer is, dat het interessanter is om die nu en dan een beetje warmte bij te geven om die op temperatuur te houden, dan om die serieus te laten zakken en dan weer een flinke boost te geven tot aan de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BartDG schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:40:
Bedankt voor de verduidelijking VSO. Héél interessant. Maar inderdaad, misschien wel te doen maar onder de streep beslist duurder dan gewoon een warmtepomp installeren in een goed geïsoleerde kuip en klaar.

Eén ding dat ik misschien nog moet vermelden: ik moet met een stand-alone omvormer werken omdat ik momenteel al een 10kWp installatie op mijn woning liggen heb. In België mag je maximum een 10kW omvormer hebben van de overheid. Waarom weet ik niet. Belachelijk ook, maar ik zit dus al aan mijn maximum qua omvormer die ik op het net mag aansluiten.

De reden dat ik nu al zo'n relatief zware installatie heb ik omdat ik mijn woning verwarm met een geothermische warmtepomp, en wij rijden met een EV. Heel tevreden van beiden trouwens. Die geothermische warmtepomp heb ik trouwens nog een verhaal over. Bij de plaatsing daarvan hebben wij onmiddellijk een model gekozen dat zwaar genoeg was om ook nog een zwembad te verwarmen. Enkel... de installateur heeft een boring te weinig gedaan om "goedkoper" te zijn, maar heeft ons dat toen niet gezegd. Met andere woorden: ik heb nu dus al een warmtepomp die qua capaciteit zo'n zwembad wel kan verwarmen, maar waarvan de bron ontoereikend is. Nog een extra boring erbij doen en aankoppelen aan het huidige captatienet kost het dubbele van wat een aparte lucht-lucht warmtepomp bij het zwembad zou kosten. Ik kan je vertellen dat wij helemaal niet happy waren met die info toen wij dat te weten kwamen. Maar het is wat het is en dus moet ik ermee verder. Maar dat is wel de reden dat ik, als ik nog PV panelen erbij plaats en gebruik voor mijn zwembad, dat ze op een omvormer moeten zitten die stand-alone werkt en niet aan het net is aangesloten. Daarom denk ik dat het misschien ook nuttig zou zijn om daar een accu bij te hangen, omdat die niet zo heel groot zou moeten zijn: enkel genoeg om de warmtepomp de nacht te kunnen laten overbruggen tussen eind april en begin oktober. Want ik denk wel dat, gezien het zwembad idd een serieuze buffer is, dat het interessanter is om die nu en dan een beetje warmte bij te geven om die op temperatuur te houden, dan om die serieus te laten zakken en dan weer een flinke boost te geven tot aan de gewenste temperatuur.
tja niet netjes of Kwalitatief Uitermate Teleurstellend van de aannemer is wellicht zachtjes uitgedrukt

of dit het verhaal veranderd .. dat weet ik eerlijk gezegd niet .. het was een uitleg waarom een WP vaker gekozen word dan de VV lussen in de bodem :)

Maar oplossend gedacht -->
Is het een optie om het zwembad groter/dieper te graven ? en dan daar een grond spiralen horizontaal ipv vertikaal oid in te leggen en die met je installatie in huis te verbinden ?

tja anderzijds als je warmte in huis kan ontrekken en --> zwembad als dumpplek door een VV lussen is dat ook wellicht intressant ..

Zwembad als "buffer" gebruiken is denk ik niet te doen de temperatuur verliezen zijn relatief groot met bv een nacht temp van 10-15 graden zakt je zwembad snel naar die temperatuur ..
of je moet een afdekking van 30 cm isolatie gaan denken (tempex -100 heeft een Rd waarde van 2,55 per 10cm) en/of een overkapping benutten.

Overgens vergeet ook niet je chloor (zout water systeem via elektrolyse) als we toch elektronisch blijven :)
Immers groen water zit je ook niet op te wachten en 15 -30 graden water is goeie plek voor algen te gedij-en

Betreft je extra pv/accu opzet .. wij lage-landen buren krijgen het zelfde geneuzel met accu's voor onze kiezen. momenteel tot 2023 oid ? zitten we nog met een 1:1 salderings regeling maar daarna word er een afbouw procces met 7% per jaar ingezet ..(is nu het plan)

Wil je "off-grid' gaan dan heb je een buffer in de voor de pieken en dalen van je PV installatie(s) ..waarop je bv 48 uur (liefst langer) kan draaien met je apparatuur .. zodat de pieken / dalen van zonne-opbrengst niet merkt in het draaien v.d apparatuur..

Het meest efficiente is zoals ik in mijn eerste reactie zei ..een 24/36 of 48v accu systeem aan te schaffen en een x vermogen op te slaan .. of dat nu van je hoofd installatie of een secundair "off-grid" systeem is maakt in mijn optiek niet veel uit

Alleen als je ook nog meerdere fase(s) moet voeden voor je auto en/of warmtepomp(en) .. dan word dat wel een prijzige grap.

Onmogelijk is het niet en ik denk zelfs als je het uitsmeert over 10-15 jaar het best rendabel kan zijn, zeker als bv de accu-techniek een intressante prijsdaling/prestatie / levensduur sprong(en) maakt.

en als je bv zonnecollectoren en in grondspiralen met elkaar kan laten werken (buffer oid) .. dan word het zeker wel intressant..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BartDG een grens op omvormer- vermogen houdt in dat je gewoon heel veel panelen met veel verschillende oriëntaties eraan kan hangen :)
Op de 10 kW omvormer kan je makkelijk 20 kWp (~60 panelen) oost/west kwijt (nog wel meer ook).
Afhankelijk van de regelgeving, kan je ook een grotere omvormer nemen met netto-invoeding gecapt op 10 kW door een extra stroommeter in de meterkast.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
vso schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:47:
[...]
Maar oplossend gedacht -->
Is het een optie om het zwembad groter/dieper te graven ? en dan daar een grond spiralen horizontaal ipv vertikaal oid in te leggen en die met je installatie in huis te verbinden ?
Bedankt om te willen meedenken, maar nee. De andere drie boringen zijn elk 100 meter diep. Als ik dat horizontaal zou willen compenseren moet ik minstens ook 100 meter leggen en wellicht nog een pak meer omdat vertikale boringen efficiënter zijn. Nee, dat zal niet lukken, als is het maar omdat onze tuin ook niet zo groot is. (dat was ook de reden dat we vertikale boringen hebben gedaan indertijd...)
[...]
Zwembad als "buffer" gebruiken is denk ik niet te doen de temperatuur verliezen zijn relatief groot met bv een nacht temp van 10-15 graden zakt je zwembad snel naar die temperatuur ..
of je moet een afdekking van 30 cm isolatie gaan denken (tempex -100 heeft een Rd waarde van 2,55 per 10cm) en/of een overkapping benutten.
Nee, een overkapping zou ik liever niet doen. Met een rolluik heb ik geen problemen, sterker nog, ik vind zelfs dat dat moet. Maar zo'n overkapping vind ik echt lelijk. Bovendien kan je je zwembad dan aan 1 kant niet meer benaderen en het zwembad zou gesandwiched worden tussen het terras aan de woonkamer en het terras aan het poolhouse aan de andere kant. Met een overkapping is dat niet mogelijk.
Overgens vergeet ook niet je chloor (zout water systeem via elektrolyse) als we toch elektronisch blijven :)
Immers groen water zit je ook niet op te wachten en 15 -30 graden water is goeie plek voor algen te gedij-en
Klopt zeker. Overigens heb ik wel al gemerkt aan de uitleg van de verschillende installateurs die ik ondertussen al heb gehoord, dan chloor echt wel on the way out is. Milieuredenen wellicht, maar de markt is echt wel aan het overschakelen op zouten. In onze gemeente is het zelfs al verplicht dat bij nieuwe zwembaden geen chloorinstallaties meer mogen worden geïnstalleerd.
Betreft je extra pv/accu opzet .. wij lage-landen buren krijgen het zelfde geneuzel met accu's voor onze kiezen. momenteel tot 2023 oid ? zitten we nog met een 1:1 salderings regeling maar daarna word er een afbouw procces met 7% per jaar ingezet ..(is nu het plan)
Innige deelneming. Hier is het van hetzelfde, hoewel ik denk dat je in Nederland we meer dan 10kW op je dak mag leggen als je dat nodig hebt, toch?
Wil je "off-grid' gaan dan heb je een buffer in de voor de pieken en dalen van je PV installatie(s) ..waarop je bv 48 uur (liefst langer) kan draaien met je apparatuur .. zodat de pieken / dalen van zonne-opbrengst niet merkt in het draaien v.d apparatuur..

Het meest efficiente is zoals ik in mijn eerste reactie zei ..een 24/36 of 48v accu systeem aan te schaffen en een x vermogen op te slaan .. of dat nu van je hoofd installatie of een secundair "off-grid" systeem is maakt in mijn optiek niet veel uit
Klopt, dat is ook mijn idee. Ik denk nu dat ik eerst een twee à drie jaar ga werken zonder extra PV panelen etc aan het zwembad, en zo zou ik toch een redelijk beeld moeten hebben van wat dat verbruikt (tellertje tussen plaatsen). Dan kan ik binnen drie jaar, wanneer de digitale meter eraan komt en het definitief gedaan zal zijn met de terugdraaide teller, met redelijke kennis van zaken de capaciteit bepalen van de accu die zal benodigd zijn om dat zwembad te kunnen blijven voorzien. Een bijkomend voordeel zal wellicht zijn dat de batterijtechnieken tegen dan wellicht ook meer matuur zullen zijn geworden.

Toch moet ik toegeven dat ik het spijtig vind dat er quasi geen info te vinden is over het warmen van je zwembad met vacuümbuizen. Dat lijkt me nog altijd en mooi systeem dat quasi geen onderhoud behoeft, maar het kan natuurlijk wel zijn dat het door de setup kosten totaal economisch niet te verantwoorden is. Dat weet ik niet. Ik heb er geen idee van hoeveel zo'n collector kost en hoeveel ik er nodig zou hebben...
Alleen als je ook nog meerdere fase(s) moet voeden voor je auto en/of warmtepomp(en) .. dan word dat wel een prijzige grap.

Onmogelijk is het niet en ik denk zelfs als je het uitsmeert over 10-15 jaar het best rendabel kan zijn, zeker als bv de accu-techniek een intressante prijsdaling/prestatie / levensduur sprong(en) maakt.
Oh, die auto en andere warmtepomp, dat verbruik heb ik voorlopig gecoverd door mijn andere PV installatie. Pas tegen 2025 ga ik moeten kijken wat ik daaraan kan doen om die kost zo laag als nu te houden, want nu laden we natuurlijk wel 's nachts op en dan zou dat absoluut geen goed idee zijn. Maar we gaan wel zien wat er tegen dan uit de bus komt. Onze overheid zit ook heel erg verveeld met mensen als ik, die ingegaan zijn op hun lokroep om woningen te verwarmen met geothermische warmtepompen. Die daar zelfs subsidies voor hebben gekregen omdat het echt "the way to go was, op vele vlakken", maar die nu ook de grootste gedupeerden zijn van die ganse "teller draait niet meer terug affaire", want de meesten van ons hebben geïnvesteerd in PV panelen om de elektriciteitskost beheersbaar te houden, maar nu zouden we worden aanzien als grootverbruikers door de overheid.en dus gestraft worden... door diezelfde overheid die eerst (en nog steeds zelfs!) de warmtepomp langs alle kant heeft gepromoot. Da's volgens mij een zéér pijnlijke spreidstand en dat beseft de overheid ook. Ze hebben dus beloofd dat ze voor onze specifieke groep "iets extra's" zouden doen. Wat dan dat wel zou mogen zijn, daar heb ik ook het raden naar. Maar ik ga mijn adem maar niet inhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Proton_ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:06:
@BartDG een grens op omvormer- vermogen houdt in dat je gewoon heel veel panelen met veel verschillende oriëntaties eraan kan hangen :)
Op de 10 kW omvormer kan je makkelijk 20 kWp (~60 panelen) oost/west kwijt (nog wel meer ook).
Afhankelijk van de regelgeving, kan je ook een grotere omvormer nemen met netto-invoeding gecapt op 10 kW door een extra stroommeter in de meterkast.
Bedankt voor de info, maar dat weet ik. :)
Ik werk zelf met een SolarEdge systeem en heb voor 17,5 kWp aan mijn 10 kW omvormer hangen. Totaal 56 panelen. :) Ben tevreden van die overdimensionering, maar natuurlijk wordt dat een stuk minder interessant als die meter niet meer terug draait... 2025 zal echt een probleem worden voor mij, ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen. Accu's plaatsen is super duur en in mijn geval geen oplossing (voor mijn woning). En een andere oplossing zie ik voorlopig niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BartDG schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:17:
Bedankt om te willen meedenken, maar nee. De andere drie boringen zijn elk 100 meter diep. Als ik dat horizontaal zou willen compenseren moet ik minstens ook 100 meter leggen en wellicht nog een pak meer omdat vertikale boringen efficiënter zijn. Nee, dat zal niet lukken, als is het maar omdat onze tuin ook niet zo groot is. (dat was ook de reden dat we vertikale boringen hebben gedaan indertijd...)
(y) was een vraag dus helder antwoord
Nee, een overkapping zou ik liever niet doen. Met een rolluik heb ik geen problemen, sterker nog, ik vind zelfs dat dat moet. Maar zo'n overkapping vind ik echt lelijk. Bovendien kan je je zwembad dan aan 1 kant niet meer benaderen en het zwembad zou gesandwiched worden tussen het terras aan de woonkamer en het terras aan het poolhouse aan de andere kant. Met een overkapping is dat niet mogelijk.
een cover is wel handig, het voorkomt bladeren of ander vuil dat erinwaait en helpt tegen verdampen van water (warmte) maar ook chloor enzv ..

de "30cm" zat ook niet in de lijn der verwachting dat je het wel ging doen ... maar om je een idee te geven wat je nodig hebt om "goed" te isoleren..

overgens je hebt ze in diverse gradaties .. maar die vind je wel denk ik
Klopt zeker. Overigens heb ik wel al gemerkt aan de uitleg van de verschillende installateurs die ik ondertussen al heb gehoord, dan chloor echt wel on the way out is. Milieuredenen wellicht, maar de markt is echt wel aan het overschakelen op zouten. In onze gemeente is het zelfs al verplicht dat bij nieuwe zwembaden geen chloorinstallaties meer mogen worden geïnstalleerd.
:? met zout produceer je chloor maar goed ..hoe zien ze dat voor zich dan ​lang verhaal plat geslagen ..
goeie filtering is wel een pre .. Maar met zo'n groot bad is een FRequentie geregelde pomp IMHO wel een must zodat je instralers of andere grappen en grollen goed kan doen ..
Innige deelneming. Hier is het van hetzelfde, hoewel ik denk dat je in Nederland we meer dan 10kW op je dak mag leggen als je dat nodig hebt, toch?
Dunno moet je in het PV topic vragen ;) maar meer neerleggen dan je verbruikt is financieel niet echt handig.. (wegens 1:1 saldering)
Klopt, dat is ook mijn idee. Ik denk nu dat ik eerst een twee à drie jaar ga werken zonder extra PV panelen etc aan het zwembad, en zo zou ik toch een redelijk beeld moeten hebben van wat dat verbruikt (tellertje tussen plaatsen). Dan kan ik binnen drie jaar, wanneer de digitale meter eraan komt en het definitief gedaan zal zijn met de terugdraaide teller, met redelijke kennis van zaken de capaciteit bepalen van de accu die zal benodigd zijn om dat zwembad te kunnen blijven voorzien. Een bijkomend voordeel zal wellicht zijn dat de batterijtechnieken tegen dan wellicht ook meer matuur zullen zijn geworden.
op zich voor accu kan je relatief simpel berekenen ..
- mijn pomp draait 2 uur (2x totale bad inhoud gefilterd) per dag .. 1x filteren per dag is het minimum .. binnen 4 uur .
- een Warmte pomp of een andere (zonne) warmte wisselaar heeft een draaiende pomp nodig (hier is een FR pomp nuttig omdat je minder hoeft te verbruiken)

eventuele elektronica / meters/sensoren tja .. 20W ?

In mijn geval bij zonne verwarming ben erg afhankelijk van optimale zonligging / opbrengst dus mijn accu's zullen "vol" zijn als ik draai .. wij jumpen er pas in van zeg 24+ graden ik ga uit van een 10-20 dagen gebruik per jaar .. ligt aan het weer (inkopper)

in een zon-on-afhankelijke situatie .. tja dat ligt aan julle eigen voorkeur en opzet.
Toch moet ik toegeven dat ik het spijtig vind dat er quasi geen info te vinden is over het warmen van je zwembad met vacuümbuizen. Dat lijkt me nog altijd en mooi systeem dat quasi geen onderhoud behoeft, maar het kan natuurlijk wel zijn dat het door de setup kosten totaal economisch niet te verantwoorden is. Dat weet ik niet. Ik heb er geen idee van hoeveel zo'n collector kost en hoeveel ik er nodig zou hebben...
in theorie is het inderdaad mooi ..

Als voorbeeld (cijfers zijn indicatief )
hoeveel collector zou jij kwijt kunnen ? en hoeveel Watt (wp x 0,9 = W ofzo ?) zou je optimaal genereren .. met een 2000WP zou je 1.8kW bv genereren .. en je hebt 70Kw nodig dat is 39 van die "krengen" .. en die zijn niet klein dus aardig wat m2 aan oppervlakte .. als ik deze neem https://2-improve.com/win...tor-met-2191-wp-vermogen/
en dan hebben we het nog niet over 800,- per stuk ..

Nu kan mijn rekensom helemaal abuis zijn en je zou met 25% afkunnen dan zit je richting die 10k euro ..
Oh, die auto en andere warmtepomp, dat verbruik heb ik voorlopig gecoverd door mijn andere PV installatie. Pas tegen 2025 ga ik moeten kijken wat ik daaraan kan doen om die kost zo laag als nu te houden, want nu laden we natuurlijk wel 's nachts op en dan zou dat absoluut geen goed idee zijn. Maar we gaan wel zien wat er tegen dan uit de bus komt. Onze overheid zit ook heel erg verveeld met mensen als ik, die ingegaan zijn op hun lokroep om woningen te verwarmen met geothermische warmtepompen. Die daar zelfs subsidies voor hebben gekregen omdat het echt "the way to go was, op vele vlakken", maar die nu ook de grootste gedupeerden zijn van die ganse "teller draait niet meer terug affaire", want de meesten van ons hebben geïnvesteerd in PV panelen om de elektriciteitskost beheersbaar te houden, maar nu zouden we worden aanzien als grootverbruikers door de overheid.en dus gestraft worden... door diezelfde overheid die eerst (en nog steeds zelfs!) de warmtepomp langs alle kant heeft gepromoot. Da's volgens mij een zéér pijnlijke spreidstand en dat beseft de overheid ook. Ze hebben dus beloofd dat ze voor onze specifieke groep "iets extra's" zouden doen. Wat dan dat wel zou mogen zijn, daar heb ik ook het raden naar. Maar ik ga mijn adem maar niet inhouden...
Nee dat is ook hier wel te verwachten door de overheid .. ik heb geisoleerd en gereduceerd.

Ik heb wat belgische vrienden en die hebben daar ook hun idee-en over :)

maar mocht je nog wat vragen hebben over WP bouwkundige zwembaden of je bouwkunsten willen zien zie dat zwembad topic .. daar komen soms nog wel leuke bouwlogs voorbij .. :) er zijn er 2 die tzt afronden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
vso schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:47:
[...]

@ice-T106 dan moet je wel de energie op kunnen slaan .. toch ? immers pv is niet een 1:1 stabiele energie leverancier en dat 1:1 naar een (zware) WP voeren lijkt me niet optimaal ..
Ik was er inderdaad even vanuit gegaan dat er nog wel een grid aansluiting beschikbaar zou zijn, en dan het grootste deel van de belasting proberen te matchen op het deel wat anders terug geleverd zou worden.

Indien er helemaal geen grid aansluiting is dan heb heb voor je een warmtepomp wel een
accu nodig ja. Deze zou ik dan nog steeds vooral gebruiken voor het stabiliseren en niet voor het bufferen naar de nacht. (dus een veel kleinere en goedkopere accu nodig)

Naar mijn idee zou voor iets met zo'n grote warmtecapaciteit prima mogelijk moeten zijn om deze een paar uur per dag flink te verwarmen en de rest van de dag slechts een hele kleine temperatuur drop te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ice-T106 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Ik was er inderdaad even vanuit gegaan dat er nog wel een grid aansluiting beschikbaar zou zijn, en dan het grootste deel van de belasting proberen te matchen op het deel wat anders terug geleverd zou worden.

Indien er helemaal geen grid aansluiting is dan heb heb voor je een warmtepomp wel een
accu nodig ja. Deze zou ik dan nog steeds vooral gebruiken voor het stabiliseren en niet voor het bufferen naar de nacht. (dus een veel kleinere en goedkopere accu nodig)

Naar mijn idee zou voor iets met zo'n grote warmtecapaciteit prima mogelijk moeten zijn om deze een paar uur per dag flink te verwarmen en de rest van de dag slechts een hele kleine temperatuur drop te hebben.
Helder & logische gedachte gang .. maar kleiner/goedkoper is best relatief immers je hebt 70kW nodig voor zijn bad wens (54.000Liter) . 1 graad te verwarmen en een WP met 1:5 (min) en 1:15(max) SCOP is nog steeds best veel energie wat opgewekt moet worden en in het zwembad gestopt moet worden ..

immers zowel de buiten temp maar ook de zon moet "optimaal" zijn ..

ik zou beginnen met een 4x2x1,5m bad ipv 8x4x1,5 daarmee reduceer je al heel veel en wil je "zwemmen" dan heb je nog andere opties zoals elastiek of een sterke jet ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
ice-T106 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Excuus, dat had ik er inderdaad bij moeten vermelden, maar mijn startpost was al zo lang. :)

Ik heb nog nooit een zwembad gehad, dus ik weet het niet, maar als ik eerlijk ben denk ik wel dat de te behalen temperatuur wel zal afhangen van het weer. Daarmee bedoel ik, als het zo'n baggerweer is als we dit voorjaar al hebben gehad, nauwelijks een streep zon, dan zal er wel niet veel gezwommen worden en dan zie ik ook niet in waarom ik dat zwembad zou moeten op 29 graden houden. Dat is pure verspilling. Wellicht zal het dan gewoon op buitentemperatuur worden gehouden (of misschien 20 graden ofzo), en houden we het weerbericht in de gaten. Komt er een betere zwemperiode aan, dan kunnen we gaan bijstoken. Of jouw manier van werken de beste zal zijn, dat weet ik niet. Zou best kunnen maar ik denk dat ik dat proefondervindelijk ga moeten vaststellen. Ik heb op zich niet echt een voorkeur. 't Is natuurlijk wel zo dat je met jouw manier van werken een redelijk krachtige warmtepomp zal moeten hebben om dat te kunnen waar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
vso schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Helder & logische gedachte gang .. maar kleiner/goedkoper is best relatief immers je hebt 70kW nodig voor zijn bad wens (54.000Liter) . 1 graad te verwarmen en een WP met 1:5 (min) en 1:15(max) SCOP is nog steeds best veel energie wat opgewekt moet worden en in het zwembad gestopt moet worden ..

immers zowel de buiten temp maar ook de zon moet "optimaal" zijn ..

ik zou beginnen met een 4x2x1,5m bad ipv 8x4x1,5 daarmee reduceer je al heel veel en wil je "zwemmen" dan heb je nog andere opties zoals elastiek of een sterke jet ..
48.000 liter dacht ik toch? Komt in feite neer op bijna 62 kW, maar je hebt absoluut gelijk: dat is een hoop energie.
Ik snap ook je redenering wel van eerst een kleiner bad te nemen, maar ik ben van plan om dit maar éénmaal te gaan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BartDG schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:41:
[...]

48.000 liter dacht ik toch? Komt in feite neer op bijna 62 kW, maar je hebt absoluut gelijk: dat is een hoop energie.
Ik snap ook je redenering wel van eerst een kleiner bad te nemen, maar ik ben van plan om dit maar éénmaal te gaan doen. :)
nu ja niet "eerst" een kleiner bad ... maar dat gezegd als je ervaring op wilt doen kan je beter een opzet zwembad neer donderen .. of 50% ingegraven variant ..

in Het grote zwembad topic - Deel 2 de volgende actie doen (zie ook deel 1)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VkE8mhP.png

geeft je al idee-en ;)

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 25-05-2021 10:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ah, die setting kende ik nog niet! Inderdaad zeer makkelijk zo, bedankt! :)
Pagina: 1