Toon posts:

Foto-uitdaging week 20: Stilleven Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:19

sys64738

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

De opdracht van deze week: Stilleven.
Een fruitschaal, een vaas, een kandelaar en een schedel. Of iets anders dat je leuk vindt. Maak een mooi stilleven en zet het op de foto!

Veel succes weer. :)

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging op maandag start en op zondag einde dag eindigt. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten hoe beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars foto's te beoordelen en complimenten of tips te geven.
We willen elke week met een nieuwe uitdaging komen, dus past een onderwerp je totaal niet sla dan gerust een keer over. Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het feedbacktopic of DM, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op maandag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt wanneer de volgende maandag weer begint (middernacht dus).
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging, dus geen archiefbeelden
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te bewerken en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp
• meerdere foto's mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• probeer elkaar te motiveren en geef ook feedback aan elkaar
• voel je vrij om zo creatief mogelijk het onderwerp te volgen, maar zorg wel voor een duidelijk link

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:40
Na wat fröbelen heb ik de volgende stillevens verkregen:

[Voor 7% gewijzigd door JoStad op 21-05-2021 22:46. Reden: update]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19
Mijn eerste 2 pogingen. Het spelen met licht was lastig want zoveel middelen heb ik daarvoor niet. Ik heb niet eens meer een flitser die op m'n Canon past, want de Metz die bij m'n Sony heb heeft de verkeerde hotshoe. Dus dan word je creatief :)

Onderwerp van mijn stillevens is whisky. Bij whisky denk ik aan comfort, aan relaxen, aan gezelligheid en warmte. Dat heb ik proberen samen te pakken in een beeld.

Meteen ook een mooie gelegenheid om mijn Canon nFD 50mm f/1.4 eens aan de tand te voelen.

Whisky2

In dit geval een stilleven in portret. Deels van achter verlicht met....

....kerstlampjes!

Whisky1

In het tweede shot heb ik gekozen voor een andere achtergrond. Kerstlampjes zijn ingewisseld voor de zaklamp van m'n telefoon, met daarvoor een oranje/gele post-it.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:48
@JoStad Dat is een interessante fotolocatie die je daar hebt. Dat tafeltje, de achtergrond en de belichting gaan mooi hand in hand, wat betekent dat bijna elk onderwerp in die setting goed uit de verf komt. Je eerste foto is zeer geslaagd en doet me aan een schilderij denken. Het feit dat het kunstbloemen zijn, draagt daar wel sterk aan bij denk ik. De diverse attributen in foto twee vormen voor mij niet echt één geheel; de weegschaal is erg interessant en oogt wat ouderwets, maar de bril en de pen ogen daarentegen weer vrij modern. Hier zou een mooie vulpen en bril met koperkleurig montuur beter gepast hebben. Maar die moet je maar net hebben liggen natuurlijk. De derde foto is vooral interessant door de tekst op het kopje. In eerste instantie lijkt het een weerspiegeling, maar dat is het niet. Ik vind de belichting van deze foto ook goed gekozen.

@RvL Ik vind de kleur van de achtergrond en het tafeltje fijn bij het onderwerp passen. In de eerste foto komt dat beter uit de verf dan in de tweede foto. Of het boek in de eerste foto iets toevoegt ben ik nog niet over uit. Enerzijds vind ik het storend dat het boek niet groot genoeg is, waardoor er nog een overbelicht stukje van de tafel zichtbaar wordt, wat twee storende lijnen door het glas oplevert. Aan de andere kant zou het zonder de donkere kleur van dat boek nog storender zijn denk ik. Ik vind het een leuke keuze om de fles van achter te belichten, dat brengt veel meer leven in de foto. Iets wat ik in de tweede foto vind ontbreken.

Ik weet zelf nog niet of ik aan deze opdracht deel ga nemen. Ik ken deze nog uit de fotocursus die ik een paar jaar geleden heb gevolgd en het was een onderwerp wat ik erg lastig vond. Het komt sterk aan op belichting en keuze in achter-/ondergrond en daar ben ik gewoon niet goed in. Misschien trek ik toch nog eens de stoute schoenen aan en ga gewoon eens wat proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoStad
@RvL Beide foto's vind ik een goede sfeer geven. Bij de tweede foto zou ik de 3 voorwerpen minder op de rechterkant plaatsen (of de camera wat naar rechts richten).
@Gonadan De postcode is van een niet bestaand adres vanwege het hoge huisnummer 321.

[Voor 20% gewijzigd door JoStad op 21-05-2021 22:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ik zou het gewoon proberen. Zelf vind ik dit ook erg moeilijk en @RvL heeft alvast één van mijn ideeën qua onderwerp weggekaapt. :(

@RvL ik vind het licht en kleuren van de eerste mooier, maar de tweede geeft meer het stilleven gevoel. Ik zou hem alleen wel wat anders kaderen. Rechts is het allemaal heel erg krap terwijl je links ruimte over hebt maar het boek zich een beetje lijkt te verstoppen.

@JoStad die met de bloemen vind ik goed gelukt, mooie plaat. Die van het kopje trekt mij wat minder.
Voor het stilleven met de postweegschaal sluit ik mij wel aan bij de opmerkingen van @LA-384. In potentie is hij erg interessant, maar de eenheid is er niet echt. De schaal lijkt ook wat overbelicht, kan dat? Misschien de hooglichten iets terug trekken?
Weten we trouwens nu allemaal waar jij woont of heb je dat gefingeerd? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:04

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad De tweede vind ik de beste, daar zit een verhaaltje in: pen neer, bril af, frankeren en posten die brief. De andere twee vind ik meer gewoon stills, technisch helemaal prima, maar minder verhaal dan 2.
@RvL Belichting van 1, compositie van 2. Mooie vondsten die kerstlampjes en die telefoonledfilters, beetje storend dat aangesneden boek in 1. Misschien haddern ze allebei nog iets meer ruimte mogen hebben

Stil leven. heb ik mijn hele leven al van gedroomd. Is er nooit van gekomen, hooguit af en toe een stilleven. Zoals hier:

1 Playtime. Opwindspeeltje "Charlie Chaplin", plastic tekkeltje en foto kerkpein in Civitella. A7Rii met Canon 100mm 2.8 macro USM, Neewer masterflitsertje en SB80 en SB800 slaafjes alle gebounced.
ISO 200, 1/25s, f/8

2 Memento mori. (Defecte) wandklok, reigerschedeltje en verdroogde rozen op marmer voetstukjes. A7Rii met Canon Fd 35mm 2.0, Neewer masterflitsertje en USM, SB80 en SB800 slaafjes alle gebounced.
ISO 400, 1/60s, f/8
(Bedacht achteraf dat het snaveltje eigenlijk iets vrij zou moeten staan t.o.v. de klok. Vandaar edit, met iets andere (en hopelijk betere) compositie)

[Voor 6% gewijzigd door bobcom op 22-05-2021 22:08]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoStad
@Gonadan Ik heb foto 2 vervangen door een iets donkerder versie. Ik zie geen overbelichte plekken in het origineel maar de reflectie op het metaal kan die indruk wekken dus de highlights ook iets lager gezet.

• RvL
Dank allen voor de feedback. Wederom gewaardeerd :)

De compositie van de tweede had ik min of meer met opzet gedaan zodat het niet zo centraal zou worden. Zo blijkt maar weer hoe moeilijk een goede compositie kan zijn.

Qua belichting vind ik de eerste inderdaad mooier dan de tweede, maar met dit soort licht in deze sfeer is het wel heel lastig om geen ongewenst licht te krijgen. Van de 2e foto heb ik volgens mij 25 minimaal verschillende foto's omdat ik iedere keer wel ergens een reflectie van m'n telefoonzaklamp had....

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-03 21:41
Lastig thema. Ook niet een thema waar ik direct enthousiast van word om naar te kijken. Eerst maar even aftrappen met wat feedback, dat is toch makkelijker dan een goede foto maken ;)

@JoStad Je eerste foto vind ik mooi uitgevoerd. De achtergrond heeft een mooie overgang van zwart, naar schaduwen op donkerbruin naar een lichtbruine tafel. Dat vind ik erg goed werken, maar je foto mag bovenaan nog iets donkerder beginnen van mij.
De pen in de tweede foto werd al eerder genoemd. Ik snap dat je geen vulpen hebt liggen, maar een iets mooier exemplaar balpen was misschien nog wel voorhanden.
@RvL De eerste vind ik het best. De belichting is goed gedaan en de warme kleuren werken goed.
Bij de tweede ben ik nog niet overtuigd van de schaduwen. Misschien ook omdat de foto wat krap gekaderd is aan de bovenkant.
@bobcom Je eerste foto vind ik leuk, maar valt voor mij niet echt in de categorie stilleven. Wel knap hoe het poppetje en de achtergrond goed bij elkaar passen (qua kleur, formaat en belichting) ondanks het verschil in schaal.
Je tweede foto valt dan wel weer onder een klassiek stilleven. Goed hoe je een thema hebt aangebracht ondanks de zeer verschillende objecten.

Dan maar naar mijn bijdrage. Ik doe dit soort fotografie nooit. Ik had wel een idee, maar het dan ook nog goed uitvoeren is toch wel lastig en veel werk. Ben ook nog niet enorm overtuigd van het resultaat. Ik wilde wat doen met wat flitslampjes en ben tot onderstaand resultaat gekomen. Lamp gebruikt om lampjes van onderen te belichten. Verder nog met een laptopscherm en telefoon de Polariod-camera op de achtergrond wat belicht.

Denk dat het beter was geweest als statief doorliep naar onderen. De lamp zit verwerkt in een kartonnen doos, waardoor eigenlijk de doos wat inde weg staat. Voorgrond was misschien ook wel fijn geweest want nu lijken de lampjes wat te zweven. Ook hier geef ik de schuld aan de kartonnen doos die niet zó fraai is dat die uitgelicht moet worden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Flow Kan me voorstellen dat "Playtime" niet meteen binne je criteria voor een stilleven valt: één van de elementen dient als achtergrond, en maakt van de andere twee objecten in een scene. Ooit heette dit "tabletop", en werd het vooral bedreven met treintjes en autootjes.
In jouw foto had voor mij de Polaroid ietsje meer licht en scherpte mogen hebben. Zoals hij nu is aangesneden, be- en uitgelicht had ik de toelichting nodig om te weten dat het om een camera gaat. Ook de reflector is weinig herkenbaar in beeld. Het draait om de flitslampjes, en daarvan mis ik de pennetjes en de zilverkelurige wol van binnen. Maar je hebt het je ook niet makkelijk gemaakt, en heel veel sfeer in je prent gebracht.

Als compensatie voor "Playtime" hierbij "Spijt": een pak intensief gebruikte "Napolitaanse" speelkaarten, een heupflacon, een glaasje drank en een souvenirboeddhaatje(?) uit India. De Verlichte zal ongetwijfeld kaarten en drank hebben laten staan, maar in stillevens is alles mogelijk
A7Rii, Canon 100mm 2.8 macro USM @f/13, ISO 400, Neewer flistertje als minimaster en SB80 en SB 800 als slaves.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JoStad
@bobcom Wel een mooie set bij elkaar. Echter ik mis, door de zeer donkere bodem, wat schaduw van de voorwerpen op de bodem. Dit is ook van toepassing op de foto met de klok.
@Flow Jammer dat het door het ontbreken van schaduw op de bodem het perspectief wat weg is.

[Voor 72% gewijzigd door JoStad op 23-05-2021 15:58. Reden: textueel]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bobcom Bijzondere 'look' heeft je laatste drank/kaarten stilleven. :)

De foto oogt imho echt oud. Geen idee of dat ook de bedoeling was, of dat het een toevallig bij-effect was.
Wel mis ik wat scherpte bij de objecten op zich. En separatie t.o.v. de achtergrond had wat mij betreft wat sterker gemogen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@ehtweak Dank je voor je reactie. Wat betreft "echt oud look": ik wou dat het de bedoeling was geweest, maar ik vrees dat het eerder toeval dan meesterschap is. Het is natuurlijk allemaal oud en shabby spul, en de rommeldoosdingetjes worden ook niet wekelijks afgewassen. Bovendien heb ik in LR niet direct naar de meest cleane look gestreefd. Maar iha zijn mijn resultaten meer toeval dan talent.

Wat scherpte betreft: ik had natuurlijk een focus stack moeten maken, maar over een afstand van 10cm bij een instelafstand van zo'n 70 cm leek me dat een drama worden. Nu ik zie dat ik er waarschijnlijk nog een aantal extra dagen voor had gehad omdat de nieuwe uitdaging nog niet uit is >:) ....tja, dat wist ik zaterdag nog niet.

Wat separatie van de achtergrond betreft: met een gebogen backdrop van een stuk karton van 50 x 70 in een overvolle boekenkast is je manoevreeruimteruimte beperkt. Vandaar.

Da's tegelijk stilleven IV: "zooitje". En ja, ik ben het dus met je eens dat het nog veel beter kan ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RvL
Dat beantwoord meteen wel mijn vraag: hoe ziet jullie opstelling eruit. Een mooi kijkje in de keuken boekenkast @bobcom!

[Voor 7% gewijzigd door RvL op 24-05-2021 17:48]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RvL 't Is niet @bobcom z'n keuken, het is z'n boekenkast! ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:48
Nou, ik ben er wel achter dat ik gewoon totaal niets in huis heb om een stilleven van te maken, noch een ideale setting kan creëren. Van mij dus geen inzending.

@bobcom Je eerste poging is wel grappig, maar echt een stilleven kan ik het niet noemen. Je tweede poging daarentegen vind ik fijn belicht. De achter-/ondergrond contrasteert mooi met het belichtte onderwerp. Dat er geen schaduwen zijn, lijkt in eerste instantie geen gemis; de onderwerpen an sich zijn interessant genoeg. Echter is ook dit niet direct wat de bedoeling is bij een stilleven volgens mij. Je derde poging voldoet daar wel beter aan, althans ik zie iets van schaduw. Jammer dat het glas niet in focus is, want dit is wederom een zeer fotogenieke verzameling onderwerpen die prima bij elkaar passen. Vooral die stok kaarten, prachtig.

@Flow Ik vind het moeilijk om hier iets van te vinden. De camera an sich is best interessant, maar tegelijkertijd ook wat saai. Ik vind de belichting er van wel weer fijn, maar ben er nog niet over uit of de keuze om deze buiten het focusgebied te plaatsen, ook echt de juiste is. De lampjes op de voorgrond vind ik ook wel fijn belicht, maar vind ik niet echt in het geheel passen. Ik denk dat het allemaal net te krap is. Misschien dat er meer uit te halen valt met een wat wijdere lens, maar dan moeten er waarschijnlijk ook weer voorwerpen bij.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Het is natuurlijk al te laat en mosterd na de maaltijd, maar voor @LA-384 en @JoStad toch nog even een versie met scherp glas en schaduwen. Vind dit zelf wel beter dan de eerdere versies: al doende leert men.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ik vind het een fijne plaat hoor @bobcom, die eerdere eigenlijk ook al. Je hebt wel een hoop spulletjes met karakter in huis valt mij op, kan je best wel wat meer. :)

@Flow leuk gedaan met die lampjes. Ik vind hem best prettig om te kijken maar het voelt voor mij niet als één geheel, meer twee losse zaken die beiden goed op dezelfde foto staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan Zeker weten, en het is ook leuk om te doen. Maar afgezien van een stilleven-uitdaging waar maar matig aan is deelgenomen kun op GOT nergens heen met je stillevens ;)
[b]Gonadan in "Foto-uitdaging week 20: Stilleven"
...
@Flow leuk gedaan met die lampjes. Ik vind hem best prettig om te kijken maar het voelt voor mij niet als één geheel, meer twee losse zaken die beiden goed op dezelfde foto staan.
Ik zag wel meteen het thema "fotografie" met die ouwe Polaroid en flitslampjes, vond het allleen jammer van de beperkte herkenbaarheid van camera en lampjes.

Maar goed, nu op zoek naar een straatlantaarn (op het Italiaanse plattelend :X )

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
bobcom schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:24:
@Gonadan Zeker weten, en het is ook leuk om te doen. Maar afgezien van een stilleven-uitdaging waar maar matig aan is deelgenomen kun op GOT nergens heen met je stillevens ;)
Als je stillevens leuk genoeg vindt om er een topic voor te openen, dan leef je uit :) Ik had helaas nogal een drukke week en heb daardoor geen kans gehad om zelf mee te doen, maar ik vind dit soort fotografie zelf zeker interessant en zou er graag meer mee willen doen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee