1990BW schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:16:
[...]
Door 2 laagjes op elkaar te leggen isoleer je de warmte (bereik je het tegenovergestelde) omdat er lucht tussen blijft zitten.
Oude pads kun je gewoon terugplaatsen als ze er netjes zijn afgehaald deze zijn immers op maat gemaakt voor jouw systeem.
Ik heb zelf een paar jaar in de laptop repair gewerkt en ben dit soort praktijken ook tegengekomen.
Het addertje onder het gras bij thermal pad vervanging is dat je er niet direct hinder van zult ondervinden.
Dit kan soms maanden duren vaak kom je in een fase terecht waarin je random BSOD's en power cut-offs krijgt (door oververhitting van onderdelen).
Op een laptop heatsink staat nu eenmaal heel veel druk zit er iets niet goed op zijn plek dan gaan er dingen doorbuigen hetzij de heatsink zelf of het moederbord.
Meestal kom je er wel mee weg als er nog garantie op zit en je de oude pads terugzet (of een niet zo'n scherpe monteur treft

)
Heb je er intern een heel feest van gemaakt dan is coulance je enige hoop anders eigen schuld dikke bult
Mijn advies in dezen laat de stock pads en toestanden gewoon zitten en vervang hooguit de thermal paste.
Daar valt immers de meeste winst te behalen 
Hoe krijg je lucht tussen 2 laagjes pad? Je moet het niet als ravioli doen nee, dat klopt. En het betreft hier 5x5mm.
En, ik dacht recentelijk een uitgebreid onderzoek gezien te hebben waarin het GROTE belang van compressie van thermal pads aangetoond was. En je dus NIET de oude moet hergebruiken.
De oude pads zijn inderdaad op maat gemaakt,
en ingedrukt Dus er is een slechtere warmteoverbrengst dan bij het 1ste contact.
Je hoeft mij niet te geloven, dit is niet mijn FOE.
Ik herhaal alleen wat erkende bronnen zeggen;
Dunne pads mag je best 1 x stapelen.
Pads liever niet hergebruiken.
Ik kan niet uit deze FOE spreken, maar wel vanuit een andere. En daar heb ik ook mensen gezien die al jaren iets deden, en het tóch verkeerd hadden.
Misschien kan je hier op verder bouwen?
https://imgur.com/gallery/hG1klY6
Eerste hit;
You should NEVER, EVER re-use thermal pads, just like you should never re-use thermal paste. It will be a compromised product and will likely open up your hardware to thermal damage
En veel meer hits daaronder ook.
Uitzonderingen die ik lees;
er zijn pads die je opnieuw kan gebruiken,
maar de meeste niet
Je mag oude thermal pads
tijdelijk terug plaatsen terwijl je wacht op de nieuwe.
en wat ik ook lees, je kan pads opnieuw gebruiken, als ze heel zijn,
en weer in hun oude vorm terug zijn gekomen
Dus als er deukjes in zitten, is het een no go volgens de heren experts.
Om af te sluiten, quote ik een ander wijs man.
Het addertje onder het gras bij verkeerd opnieuw geplaatste thermal pads is dat je er niet direct hinder van zult ondervinden.
Dit kan soms maanden duren vaak kom je in een fase terecht waarin je random BSOD's en power cut-offs krijgt (door oververhitting van onderdelen).
Dit is niks persoonlijks, er zijn ( blijkbaar ) meerdere stromingen in de wereld van het ( hergebruiken van ) thermal pads/paste en what not. Ik ben dan geneigd om de "gevestigde orde" te geloven.
Wat een ander doet, is zijn pakkie an.
[
Voor 31% gewijzigd door
LeDutchShepherd op 02-08-2021 22:41
]