Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-03 11:03
HellStorm666 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

Voor thermal pads helaas geen advies. Heb die nog nooit vervangen.
Dus mochten er anderen zijn die tips/adviezen hebben, dan hoor ik die graag ;-)
Komt ie;

Thermal paste;

"Gelid GC Extreme"

https://www.amazon.nl/dp/B008S1QC0K

Pads ( je hebt er 3 nodig om alle pads te vervangen bij de 7, of 4 als je ook de pads van de M.2's wil vervangen )

"Gelid TTP-GP01-B" ( 80x40mm )

https://www.amazon.nl/dp/B01AAHM1WW

Let op, bij de Lenovo 5 en 7 heb je 2 verschillende kleuren, die zijn beide dezelfde dikte ( 1 mm ) máár, er zit 1 klein blokje ( 5x5mm ) met een dikte van 2mm, vlak bij de CPU. Dus daar dubbel doen.

Wat je ook nodig hebt is "CS Labs K5 Pro Viscous paste" ,om de roze pasta die nu op de VRM's zit, te vervangen.

https://www.amazon.nl/dp/B00UTX7K2E

LAAT JE NIET VERLEIDEN om ook de thermal PADS te vervangen door die K5 pasta!

En ja ik weet het, er zijn TIM's die 1 graad koeler draaien in een synthetische opstelling, maar die hebben een van de volgende nadelen; boven de 80 graden uitharden ( en dus minder goed worden ) snel uitdrogen ( vaak repasten ) conductief ( LM ) lastig aan te brengen ( te dik ) en daardoor niet goed verdeeld worden, omdat de pasta eigenlijk voor een PC, en niet voor een laptop bedoeld is.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malako
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2023
Thanks! :)
zeg je nou dat ik 3 of zelfs 4 van de pads nodig heb je linked? die dingen zijn 80x40 mm? lastig te zien op de foto's hoe groot ze zijn maar zijn het zoveel pads?
Die thermal pasta heb ik ook nog nooit van gehoord :+ zo leer ik nog eens wat met een laptop. Ik mag me niet laten verleiden de pads te vervangen voor pasta, maar mag het wel andersom? Dus die prut vervangen voor pads? en is dat beter slechter?
Ik zou natuurlijk alles kunnen googlen :) maar iemand met kennis vragen is altijd makkelijker O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 13:17
Een korte disclaimer/waarschuwing bij thermalpad vervanging:

Bij een klein hoogteverschil tussen de componenten & pads kan je heatsink kromtrekken en/of is er te weinig contactoppervlak waardoor de boel oververhit en daardoor beschadigd raakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46
Als ik nou kijk naar het volgende
  1. Legion 5 Pro - zonder OS - 82JQ0081MH + inclusief 3 jaar premium care onsite support
    • SSD: 512 GB SSD M.2
    • RAM:16 GB DDR4-3200 SO-DIMM - 2x 8 GB
    • GPU: nVidia RTX 3070 8 GB VRAM
    ==> ~ 1.676,32 € + exclusief 10% korting, want eerste aankoop via Lenovo.com
  2. Legion 5 Pro - zelf samengesteld - 82JQCTO1WW + inclusief 3 jaar premium care onsite support
    ==> ~ 1.686,32 € + exclusief 10% korting, want eerste aankoop via Lenovo.com
  3. Legion 5 Pro - zelf samengesteld - 82JQCTO1WW + inclusief 3 jaar premium care onsite support
    ==> ~ 1.786,32 € + exclusief 10% korting, want eerste aankoop via Lenovo.com
Twijfel, twijfel hehe :)
  • Zonder OS kan nog wel, want ik heb nog valide retail Win 10 pro licentie over voor mijzelf...
  • Maar met andere optie(s) heb ik wel al een OS en heb ik de Fn+Q en powerplans geneuzel niet hahha, al is dat niet zo heel erg...
  • Al ben ik in dit topic tegengekomen welke volgorde van drivers installeren raadzaam is, maar ik ben het even kwijt nu....
Oh ja en in alle gevallen doe ik als het even kan ook een RAM upgrade en een 1TB M.2 PCI-e 3.x SSD erbij :)
IK weet nu niet wat handig kan zijn, levertijd is wel wat verschil 2 weken om meer dan 6 weken...
Maar die levertijd is voor mij niet zo heel erg, ik heb de tijd...

Wat is nu handig denken jullie ???

[ Voor 20% gewijzigd door mindwarper op 02-08-2021 18:28 . Reden: extra info ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
1990BW schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:53:
Een korte disclaimer/waarschuwing bij thermalpad vervanging:

Bij een klein hoogteverschil tussen de componenten & pads kan je heatsink kromtrekken en/of is er te weinig contactoppervlak waardoor de boel oververhit en daardoor beschadigd raakt
Daarom is het van belang om de juiste dikte pads te gebruiken, en volgens mijn caliper, en een mitutoyo beugelmicrometer zijn ze 1mm dik ( uncompressed )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mindwarper schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:21:
Als ik nou kijk naar het volgende
  1. Legion 5 Pro - zonder OS - 82JQ0081MH + inclusief 3 jaar premium care onsite support
    ==> ~ 1.676,32 € + exclusief 10% korting, want eerste aankoop via Lenovo.com
  2. Legion 5 Pro - zelf samengesteld - 82JQCTO1WW + inclusief 3 jaar premium care onsite support
    ==> ~ 1.686,32 € + exclusief 10% korting, want eerste aankoop via Lenovo.com
  3. Legion 5 Pro - zelf samengesteld - 82JQCTO1WW + inclusief 3 jaar premium care onsite support
    ==> ~ 1.786,32 € + exclusief 10% korting, want eerste aankoop via Lenovo.com
Twijfel, twijfel hehe :)
Zonder OS kan nog wel, want ik heb nog valide retail Win 10 pro licentie over voor mijzelf...

- Maar met andere optie(s) heb ik wel al een OS en heb ik de Fn+Q en powerplans geneuzel niet hahha, al is dat niet zo heel erg...
- Al ben ik in dit topic tegengekomen welke volgorde van drivers installeren raadzaam is, maar ik ben het even kwijt nu....

Oh ja en in alle gevallen doe ik als het even kan ook een RAM upgrade en een 1TB M.2 PCI-e 3.x SSD erbij :)
IK weet nu niet wat handig kan zijn, levertijd is wel wat verschil 2 eken om meer dan 6 weken...
Maar die levertijd is voor mij niet zo heel erg, ik heb de tijd...

Wat is nu handig denken jullie ???
Ik zelf zou nu geen os loze versie nemen het is toch wel makkelijk dat alles geïnstalleerd uit de fabriek komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Malako schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:51:
Thanks! :)
zeg je nou dat ik 3 of zelfs 4 van de pads nodig heb je linked? die dingen zijn 80x40 mm? lastig te zien op de foto's hoe groot ze zijn maar zijn het zoveel pads?
Die thermal pasta heb ik ook nog nooit van gehoord :+ zo leer ik nog eens wat met een laptop. Ik mag me niet laten verleiden de pads te vervangen voor pasta, maar mag het wel andersom? Dus die prut vervangen voor pads? en is dat beter slechter?
Ik zou natuurlijk alles kunnen googlen :) maar iemand met kennis vragen is altijd makkelijker O-)
Voor de Lenovo 7 heb je er inderdaad 3 ( en anders 4 )
Nodig van 80mmx40mm

Ja het mag wel andersom, maar dan moet je wel de dikte weten die je nodig hebt. Je zou met een stukje putty kunnen kijken hoe veel je moet overbruggen.
ECHTER, zul je voor de juiste maat, koelpasta en pads aan moeten brengen op alle andere onderdelen, en de boel monteren, en weer demonteren ( waarna je EIGENLIJK weer nieuwe pads moet monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
Maar in het geval van Win 10 Pro variant - stel he - is dat dat in het UEFI/BIOS ingebakken ???
Als je begrijpt wat ik bedoel ???

waardoor als het een keer nodig wordt voor een re-install dan heb je gelijk je laptop geactiveerd met de sleutel uit je UEFI / BIOS...

[ Voor 37% gewijzigd door mindwarper op 02-08-2021 18:32 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
LeDutchShepherd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:27:
[...]

Daarom is het van belang om de juiste dikte pads te gebruiken, en volgens mijn caliper, en een mitutoyo beugelmicrometer zijn ze 1mm dik ( uncompressed )
Dat klopt dan is het nog een kwestie van goed plaatsen :)

FYI thermal pads dubbelvouwen is niet zo'n goed idee de rekensom klopt maar de thermische afgifte zal veel minder zo niet nihil zijn.
Weet niet wat het moet koelen maar ik zou het origineel terugzetten op die plek als je niet iets 'beters' hebt liggen in dezelfde maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW
mindwarper schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:30:
Maar in het geval van Win 10 Pro variant - stel he - is dat dat in het UEFI/BIOS ingebakken ???
Als je begrijpt wat ik bedoel ???

waardoor als het een keer nodig wordt voor een re-install dan heb je gelijk je laptop geactiveerd met de sleutel uit je UEFI / BIOS...
Windows key zit ingebakken in je Windows account :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
1990BW schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:36:
[...]

Windows key zit ingebakken in je Windows account :+
Dat gebruik ik dus (bewust) niet altijd lokaal account
Wel gezien van het weekend bij een vriend van mij wiens PC we hebben gebouwd met hard tubing en windows geïnstalleerd en di eheeft van zijn werk destijds een MSDN account - dus wel handig op die manier...

Maar ik gebruik het niet - soort van bewust...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
Maar voor die prijs van om de nabij 1800 euro komt een legion 7 wel erg dicht bij in de buurt...
Dus ik twijfel daar ook nog aan...

Eigenlijk wacht ik op deze serie lenovo legion laptops, maar dan in de AMD Advantage reeks met een RX 6800M GPU 12GB VRAM :+ of een RX 6700M GPU mag ook :+

[ Voor 5% gewijzigd door mindwarper op 02-08-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
1990BW schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

Dat klopt dan is het nog een kwestie van goed plaatsen :)

FYI thermal pads dubbelvouwen is niet zo'n goed idee de rekensom klopt maar de thermische afgifte zal veel minder zo niet nihil zijn.
Weet niet wat het moet koelen maar ik zou het origineel terugzetten op die plek als je niet iets 'beters' hebt liggen in dezelfde maat.
Ik bedoel "natuurlijk" 2 op elkaar stapelen. En ik "adviseer" dit alleen maar omdat het om een heel klein onderdeeltje gaat, en de thermische geleidbaarheid van 2 laagjes op elkaar minimaal af zal nemen.
Zonde om dan 15 euro uit te geven.

Om bijvoorbeeld linus te quoten "it's fine to stack thinner pads"

Het origineel terugzetten is zeer zeker minder goed dan 2 nieuwe laagjes van 1mm op elkaar. Het origineel is al ingedrukt.

Goed plaatsen leek mij vanzelfsprekend. Het mooiste is zelfs om te kijken wat waar komt te zitten aan de hand van de pads die op je koelblok zitten, en dan pads snijden/knippen op de juiste formaten en die op de onderdelen leggen.
Op die manier weet je zeker dat het goed gaat ( er geen pad af valt tijdens het omdraaien en neerleggen van je koelblok )

[ Voor 27% gewijzigd door LeDutchShepherd op 02-08-2021 18:53 . Reden: Edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mindwarper schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:40:
Maar voor die prijs van om de nabij 1800 euro komt een legion 7 wel erg dicht bij in de buurt...
Dus ik twijfel daar ook nog aan...

Eigenlijk wacht ik op deze serie lenovo legion laptops, maar dan in de AMD Advantage reeks met een RX 6800M GPU 12GB VRAM :+ of een RX 6700M GPU mag ook :+
Zo ben je volgend jaar nog aan het kiezen natuurlijk ;)

edit: L5P Saga gaat verder, ik ben weer stapje met ontdekken wat er gebeurd met me laptop het lijkt er op dat als ik hem aan stroom hang hem op balanced zet en dan better battery kies hij dan uit eindelijk ook uitvalt. Dus er zit toch iets met stroom/power delivery niet helemaal goed. Ik denk uit eindelijk dat ze het hele moederbord zullen vervangen, want ben bang dat en batterij change dit niet gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
LeDutchShepherd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:47:
[...]

Ik bedoel "natuurlijk" 2 op elkaar stapelen. En ik "adviseer" dit alleen maar omdat het om een heel klein onderdeeltje gaat, en de thermische geleidbaarheid van 2 laagjes op elkaar minimaal af zal nemen.
Zonde om dan 15 euro uit te geven.

Om bijvoorbeeld linus te quoten "it's fine to stack thinner pads"

Het origineel terugzetten is zeer zeker minder goed dan 2 nieuwe laagjes van 1mm op elkaar. Het origineel is al ingedrukt.

Goed plaatsen leek mij vanzelfsprekend. Het mooiste is zelfs om te kijken wat waar komt te zitten aan de hand van de pads die op je koelblok zitten, en dan pads snijden/knippen op de juiste formaten en die op de onderdelen leggen.
Op die manier weet je zeker dat het goed gaat ( er geen pad af valt tijdens het omdraaien en neerleggen van je koelblok )
Door 2 laagjes op elkaar te leggen isoleer je de warmte (bereik je het tegenovergestelde) omdat er lucht tussen blijft zitten.
Oude pads kun je gewoon terugplaatsen als ze er netjes zijn afgehaald deze zijn immers op maat gemaakt voor jouw systeem.
Ik heb zelf een paar jaar in de laptop repair gewerkt en ben dit soort praktijken ook tegengekomen.
Het addertje onder het gras bij verkeerd geplaatste thermal pads is dat je er niet direct hinder van zult ondervinden.
Dit kan soms maanden duren vaak kom je in een fase terecht waarin je random BSOD's en power cut-offs krijgt (door oververhitting van onderdelen).
Op een laptop heatsink staat nu eenmaal heel veel druk zit er iets niet goed op zijn plek dan gaan er dingen doorbuigen hetzij de heatsink zelf of het moederbord.
Meestal kom je er wel mee weg als er nog garantie op zit en je de oude pads terugzet (of een niet zo'n scherpe monteur treft :+ )
Heb je er intern een heel feest van gemaakt dan is coulance je enige hoop anders eigen schuld dikke bult 8)7

Mijn advies in dezen laat de stock pads en toestanden gewoon zitten en vervang hooguit de thermal paste.
Daar valt immers de meeste winst te behalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-08 17:14
Ben ik de enige die zich best wel irriteert aan het feit dat de fans op de L7 zelfs in idle op dik 36% speed blijven draaien? In de BIOS Advanced Thermal Optimization al uitgezet, maar het probleem blijft eigenlijk hetzelfde.. Zelfs op mijn 4 jaar oude laptopje bleef het tijdens lichtere taken gewoon stil. 8)7

Echt een vermoeiende fluittoon erin, zegmaar "WHEEEEEE" ipv "WHOOOSH".

[ Voor 10% gewijzigd door Sjoerd611 op 02-08-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door LeDutchShepherd op 02-08-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
1990BW schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:16:
[...]

Door 2 laagjes op elkaar te leggen isoleer je de warmte (bereik je het tegenovergestelde) omdat er lucht tussen blijft zitten.
Oude pads kun je gewoon terugplaatsen als ze er netjes zijn afgehaald deze zijn immers op maat gemaakt voor jouw systeem.
Ik heb zelf een paar jaar in de laptop repair gewerkt en ben dit soort praktijken ook tegengekomen.
Het addertje onder het gras bij thermal pad vervanging is dat je er niet direct hinder van zult ondervinden.
Dit kan soms maanden duren vaak kom je in een fase terecht waarin je random BSOD's en power cut-offs krijgt (door oververhitting van onderdelen).
Op een laptop heatsink staat nu eenmaal heel veel druk zit er iets niet goed op zijn plek dan gaan er dingen doorbuigen hetzij de heatsink zelf of het moederbord.
Meestal kom je er wel mee weg als er nog garantie op zit en je de oude pads terugzet (of een niet zo'n scherpe monteur treft :+ )
Heb je er intern een heel feest van gemaakt dan is coulance je enige hoop anders eigen schuld dikke bult 8)7

Mijn advies in dezen laat de stock pads en toestanden gewoon zitten en vervang hooguit de thermal paste.
Daar valt immers de meeste winst te behalen :)
Hoe krijg je lucht tussen 2 laagjes pad? Je moet het niet als ravioli doen nee, dat klopt. En het betreft hier 5x5mm.

En, ik dacht recentelijk een uitgebreid onderzoek gezien te hebben waarin het GROTE belang van compressie van thermal pads aangetoond was. En je dus NIET de oude moet hergebruiken.
De oude pads zijn inderdaad op maat gemaakt, en ingedrukt Dus er is een slechtere warmteoverbrengst dan bij het 1ste contact.
Je hoeft mij niet te geloven, dit is niet mijn FOE.
Ik herhaal alleen wat erkende bronnen zeggen;

Dunne pads mag je best 1 x stapelen.
Pads liever niet hergebruiken.

Ik kan niet uit deze FOE spreken, maar wel vanuit een andere. En daar heb ik ook mensen gezien die al jaren iets deden, en het tóch verkeerd hadden.

Misschien kan je hier op verder bouwen?

https://imgur.com/gallery/hG1klY6

Eerste hit;

You should NEVER, EVER re-use thermal pads, just like you should never re-use thermal paste. It will be a compromised product and will likely open up your hardware to thermal damage

En veel meer hits daaronder ook.

Uitzonderingen die ik lees;

er zijn pads die je opnieuw kan gebruiken, maar de meeste niet

Je mag oude thermal pads tijdelijk terug plaatsen terwijl je wacht op de nieuwe.

en wat ik ook lees, je kan pads opnieuw gebruiken, als ze heel zijn, en weer in hun oude vorm terug zijn gekomen
Dus als er deukjes in zitten, is het een no go volgens de heren experts.

Om af te sluiten, quote ik een ander wijs man.

Het addertje onder het gras bij verkeerd opnieuw geplaatste thermal pads is dat je er niet direct hinder van zult ondervinden.

Dit is niks persoonlijks, er zijn ( blijkbaar ) meerdere stromingen in de wereld van het ( hergebruiken van ) thermal pads/paste en what not. Ik ben dan geneigd om de "gevestigde orde" te geloven.

Wat een ander doet, is zijn pakkie an.

[ Voor 31% gewijzigd door LeDutchShepherd op 02-08-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trouwens als je wil dat je tijdens gamen niet al te veel hitte heb, limit hem dan op 60fps, dat scheelt echt aanzienlijk :) en is voor meeste games eigenlijk wel genoeg (vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:29:
Trouwens als je wil dat je tijdens gamen niet al te veel hitte heb, limit hem dan op 60fps, dat scheelt echt aanzienlijk :) en is voor meeste games eigenlijk wel genoeg (vind ik)
Moet je voor de grap eens in je power plan die CPU boost van "aggressive" naar "uit" zetten. Scheelt je ook weer een 10 graden.
Wel ff met registry tevoorschijn toveren, dat power plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Sjoerd611 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:18:
Ben ik de enige die zich best wel irriteert aan het feit dat de fans op de L7 zelfs in idle op dik 36% speed blijven draaien? In de BIOS Advanced Thermal Optimization al uitgezet, maar het probleem blijft eigenlijk hetzelfde.. Zelfs op mijn 4 jaar oude laptopje bleef het tijdens lichtere taken gewoon stil. 8)7

Echt een vermoeiende fluittoon erin, zegmaar "WHEEEEEE" ipv "WHOOOSH".
Pssst...

https://we.tl/t-h6BsvtpK7x

Beta! Use at own risk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LeDutchShepherd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:33:
[...]

Moet je voor de grap eens in je power plan die CPU boost van "aggressive" naar "uit" zetten. Scheelt je ook weer een 10 graden.
Wel ff met registry tevoorschijn toveren, dat power plan.
Ah dat had ik gedaan al idd, maar door de nieuwe powerplans stond hij weer op agressive. Zal hem eens ff uit zetten. ff testen.

het scheelt inderdaad wel iets, tijdens gamen geen 10 graden, maar toch wel graad of 5 a 7, heb hem nu in Lenovo Balanced uit gezet op batterij en stroom en op performance gewoon aan :) niet alle games hebben performance mode nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door WeAreLegion op 02-08-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
LeDutchShepherd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:21:
[...]

Hoe krijg je lucht tussen 2 laagjes pad? Je moet het niet als ravioli doen nee, dat klopt. En het betreft hier 5x5mm.

En, ik dacht recentelijk een uitgebreid onderzoek gezien te hebben waarin het GROTE belang van compressie van thermal pads aangetoond was. En je dus NIET de oude moet hergebruiken.
De oude pads zijn inderdaad op maat gemaakt, en ingedrukt Dus er is een slechtere warmteoverbrengst dan bij het 1ste contact.
Je hoeft mij niet te geloven, dit is niet mijn FOE.
Ik herhaal alleen wat erkende bronnen zeggen;

Dunne pads mag je best 1 x stapelen.
Pads liever niet hergebruiken.

Ik kan niet uit deze FOE spreken, maar wel vanuit een andere. En daar heb ik ook mensen gezien die al jaren iets deden, en het tóch verkeerd hadden.
Naar welk onderzoek verwijs je?
Lijkt me sterk want dan zou je bij iedere heatsink die je loshaalt de pads moeten vervangen.
Als je de stock thermal pads er verkeert afhaalt dan kan ik het nog wel volgen want dan trek je ze letterlijk uit verband.
Compressie is overigens ook wel interessant want de zachtheid van het materiaal verschilt ook per fabrikant.
Een zachtere pad geleid over het algemeen beter dan een hardere maar is wel lastiger om te plaatsen.
Fabrikanten kiezen daarom voor het hardere spul omdat het meer zekerheid biedt ook op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
1990BW schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:41:
[...]

Naar welk onderzoek verwijs je?
Lijkt me sterk want dan zou je bij iedere heatsink die je loshaalt de pads moeten vervangen.
Als je de stock thermal pads er verkeert afhaalt dan kan ik het nog wel volgen want dan trek je ze letterlijk uit verband.
Compressie is overigens ook wel interessant want de zachtheid van het materiaal verschilt ook per fabrikant.
Een zachtere pad geleid over het algemeen beter dan een hardere maar is wel lastiger om te plaatsen.
Fabrikanten kiezen daarom voor het hardere spul omdat het meer zekerheid biedt ook op de langere termijn.
Hier een link naar dat onderzoek ( via een link van Reddit, ff doorklikken ) https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Er zijn meerdere onderzoeken geweest, maar deze is vrij recent dacht ik. Maar ( zoals ik in mijn bewerkte post al aangaf ) wat een ander doet, moet 'ie zelf weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:37:
[...]

Ah dat had ik gedaan al idd, maar door de nieuwe powerplans stond hij weer op agressive. Zal hem eens ff uit zetten. ff testen.

het scheelt inderdaad wel iets, tijdens gamen geen 10 graden, maar toch wel graad of 5 a 7
Nou, steek die in je zak, pakt niemand meer af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08 21:26
Ik heb het nog niet heel concreet kunnen vinden, maar is er een manier om de temperatuur van de Legion 5 Pro naar beneden te krijgen bij lichter gebruik? Lees hier wel meer dat sommigen de laptop vrij heet vinden worden. Natuurlijk, het is een game laptop dus een hete bak die veel blaast schijnt erbij te horen (moet er zelf best wel aan wennen, maar ach de prestaties zijn top dus alle begrip als de laptop hard moet werken). Maar als je niet al te heftige games speelt moet het toch te doen zijn om 'm wat koeler te krijgen? Ik noem indie games zoals Disco Elysium die niet heel veel vergen en ook gewoon prima (koel) draaien op budget laptops. Het liefste speel ik dat gewoon even met de laptop op schoot op de bank, maar eigenlijk is dat niet te doen met de Legion want het wordt gewoon te heet. Wanneer koelt de Legion eigenlijk het beste, stille modus, gebalanceerde modus of prestatiemodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
LeDutchShepherd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

Hier een link naar dat onderzoek ( via een link van Reddit, ff doorklikken ) https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Er zijn meerdere onderzoeken geweest, maar deze is vrij recent dacht ik. Maar ( zoals ik in mijn bewerkte post al aangaf ) wat een ander doet, moet 'ie zelf weten
Het onderzoek wat betreft compressie, en dit wordt verduidelijkt in de Reddit post, is meer een kritische noot naar hoe fabrikanten de maximale geleidbaarheid 'verkopen' en waarom er verschillen zijn in resultaten van verschillende producten onderling.
In het onderzoeksartikel (die niet zozeer op pc hardware is gericht) wordt beschreven dat hoe meer druk er op je pad staat des te effectiever het warmte geleid.
De Gelid Extreme pads in dit voorbeeld halen de opgegeven waarde alleen bij een onpraktische (lees: onrealistische) hoeveelheid druk.
Die druk is zo hoog dat een normale PCB/moederbord het begeeft :)
In de Reddit post wordt ook verder het verschil tussen videokaartkoeler van merk A en merk B verklaart door deze drukverschillen icm dezelfde pads.
Het bronartikel (onderzoek) vergelijkt verder nog thermal pads met gap fillers (in computerland thermal paste) en daar staat min of meer al bevestigd wat ik in een eerdere post al beschreef: hoe zachter hoe beter het geleid (zie conclusie)

Ik heb je bewerkte post ook nog doorgelezen maar dat vind ik geen goede bronnen dat zijn forumpost die jij en ik nu ook schrijven.
Uit mijn praktijkervaring kan ik bevestigen dat thermal pads prima hergebruikt kunnen worden zolang je ze netjes hebt losgehaald maar als je hebt lopen prutsen dan uiteraard niet meer nee.
Die laatste quote ga ik maar niet op in dat is toch wel de dooddoener van deze discussie.

De oplettende lezer haalt er maar uit wat hij/zij belangrijk vind ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Noem 't een dooddoener, noem 't een andere mening.
Uit mijn praktijkervaring weet ik dat mensen met praktijkervaring het mis kunnen hebben.

De oplettende lezer haalt er inderdaad uit wat hij/zij belangrijk vind, helemaal met je eens.

Even goede vrienden, toch? *;

[ Voor 44% gewijzigd door LeDutchShepherd op 03-08-2021 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maartendc schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:40:
Ik heb het nog niet heel concreet kunnen vinden, maar is er een manier om de temperatuur van de Legion 5 Pro naar beneden te krijgen bij lichter gebruik? Lees hier wel meer dat sommigen de laptop vrij heet vinden worden. Natuurlijk, het is een game laptop dus een hete bak die veel blaast schijnt erbij te horen (moet er zelf best wel aan wennen, maar ach de prestaties zijn top dus alle begrip als de laptop hard moet werken). Maar als je niet al te heftige games speelt moet het toch te doen zijn om 'm wat koeler te krijgen? Ik noem indie games zoals Disco Elysium die niet heel veel vergen en ook gewoon prima (koel) draaien op budget laptops. Het liefste speel ik dat gewoon even met de laptop op schoot op de bank, maar eigenlijk is dat niet te doen met de Legion want het wordt gewoon te heet. Wanneer koelt de Legion eigenlijk het beste, stille modus, gebalanceerde modus of prestatiemodus?
Nou ja wat je zelf al aangeeft het is en blijft een game laptop, maar op stille modus, gaat de CPU naar 1,1ghz ongeveer dus daar zal weinig warmte vanaf komen. Als je hem dan ook nog op hybride mode zetten zodat hij interne videokaart gebruikt dan zal hij het minst warm worden. Voor Balanced kan je Boost mode uit zetten (is een regedit omdat voor elkaar te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-08 21:18
Mouze88 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:59:
[...]

Nice, hopelijk schuift mijne ook nog wat op 8)7

[Afbeelding]
Levertijd gaat de verkeerde kant op :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu3awB8EbCdKO5i4I7ORADKQjZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bs5U70hy7z15jnBeRlL8ddzI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 09:07
Maartendc schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:40:
Ik heb er metro 2033 en last light mee gespeeld op maximale settings 1440p. Framerate gecapped op 80 FPS, en echt warme lucht kwam er niet uit, bleef ook fijn rustig qua geluid. Dus cappen voor oudere spellen is zeker een optie.

Ben nu bezig met metro exodus enhanced, die hoef ik niet te cappen want die komt op ultra settings sowieso niet zo hoog :) . Maar daar wordt die wel goed warm en hoor je de fans zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malako
LeDutchShepherd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:30:
[...]

Voor de Lenovo 7 heb je er inderdaad 3 ( en anders 4 )
Nodig van 80mmx40mm

Ja het mag wel andersom, maar dan moet je wel de dikte weten die je nodig hebt. Je zou met een stukje putty kunnen kijken hoe veel je moet overbruggen.
ECHTER, zul je voor de juiste maat, koelpasta en pads aan moeten brengen op alle andere onderdelen, en de boel monteren, en weer demonteren ( waarna je EIGENLIJK weer nieuwe pads moet monteren.
Thanks, ik ben inmiddels een beetje aan het inlezen in het land der miljoenen meningen (zoals in dit topic ook al duidelijk is :+). Wat me vooral opviel toen ik jouw foto's bekeek; het lijkt alsof ze bijna alle VRM's hebben afgedekt met pads maar 4 met pasta... Een Lenovo engineer zal het zeker weten, maar dit lijkt op alsof ze er achter kwamen dat een pad daar niet ging werken. Kan dikte zijn, of simpelweg goedkoper omdat er daar minder ruimte is om te plakken en dus, zeker gezien de "marge" op de andere pads, meer error prone is.. Of iets compleet anders natuurlijk...

Nu twijfel ik of ik ga meten... helemaal gezien thermal pads nogal nieuw gebied is, een halve milimeter is snel gemaakt/gemist... als ik iets meet hoe erg vertrouw ik dat resultaat dan... De CPU geeft netjes zijn temps door maar de VRM's gaan gewoon slijten als het niet klopt.... keuzes keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornjur
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:48
Mouze88 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding]
Drama. Ik heb mijn custom bestelling geannuleerd (5 maanden levertijd ja doei 👋🏻) en een besteld die op stock was 1tb ipv 512gb. Heb nu al t&t code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Malako schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

Thanks, ik ben inmiddels een beetje aan het inlezen in het land der miljoenen meningen (zoals in dit topic ook al duidelijk is :+). Wat me vooral opviel toen ik jouw foto's bekeek; het lijkt alsof ze bijna alle VRM's hebben afgedekt met pads maar 4 met pasta... Een Lenovo engineer zal het zeker weten, maar dit lijkt op alsof ze er achter kwamen dat een pad daar niet ging werken. Kan dikte zijn, of simpelweg goedkoper omdat er daar minder ruimte is om te plakken en dus, zeker gezien de "marge" op de andere pads, meer error prone is.. Of iets compleet anders natuurlijk...

Nu twijfel ik of ik ga meten... helemaal gezien thermal pads nogal nieuw gebied is, een halve milimeter is snel gemaakt/gemist... als ik iets meet hoe erg vertrouw ik dat resultaat dan... De CPU geeft netjes zijn temps door maar de VRM's gaan gewoon slijten als het niet klopt.... keuzes keuzes...
Geen dank!
En inderdaad, zoveel mensen, zoveel meningen, maar dat is ook goed.

Goed gezien inderdaad, 4 kleinere VRM's ( zijn dat het wel ) worden gekoeld dmv pasta.
Waarom? Meten kunnen ze wel bij Lenovo, en ze hebben ook vast verschillende diktes pad op voorraad daar 😅 ( zeker getuige dat ene stukje van 2mm )
Ik ga daar niet aan twijfelen, en heb dit gekocht;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ll9ZeREVyUIb5e9135eEDMl7F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a98y0TD9amhgo137hVjxNJPT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZkKEeC1dlaxi8AnCI6C4N2v9X0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jzhwdh8RWkirjjB6ertCGput.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MB1xb_hbhvPION1v2VV5CXNWILE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AD3AK5hKMyKcEcMWQ56cHC9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TW76uOCIDQdRYs9lK9wUsqctAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqh2kLZmg3NhhYX3n1j3yh6l.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb je het weer exact zoals de knappe koppen het bij Lenovo bedoeld hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door LeDutchShepherd op 03-08-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Mouze88 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding]
Stap in je auto, rop 'm in z'n achteruit, en dan 88mph.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
Stap in je auto, rop 'm in z'n achteruit, en dan 88mph.
Heb geen auto :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Ov pas?

HSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
Jornjur schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Drama. Ik heb mijn custom bestelling geannuleerd (5 maanden levertijd ja doei 👋🏻) en een besteld die op stock was 1tb ipv 512gb. Heb nu al t&t code
Gaat dat annuleren makkelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malako
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

En waarom niet "gewoon" dit spul op de plek van waar die roze pasta zit?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan heb je het weer exact zoals de knappe koppen het bij Lenovo bedoeld hebben.
dat zou wel de makkelijkste oplossing zijn :) maar dit soort dingen knagen altijd aan me... als je grote bedrijven kent maken ze soms (lees altijd) keuzes die niet perse goed zijn voor de consument, maar wel voor de productie(kosten). Zoals een top tier laptop met koelpasta die veel minder presteert dan een top tier pasta. Of langzamere RAM sticks versturen omdat anders de productielijn stil ligt... Allemaal keuzes met een reden, anders hadden we misschien nog maanden kunnen wachten tot er weer RAM leverbaar is. Maar dat geeft dan ook de ruimte om zelf wat dingen 'op te knappen'.

Ik ben zeker geen expert maar op de pasta staat K>5,3 W/mK. De pads doen 12 W/mK. Het is natuurlijk marketing maar als het blijkt dat een 1 mm pad prima past kan je daar een boel winnen. Wat het effect daarvan is weet ik ook niet, maar het knaagt...

Ik heb zoals ergens eerder al gezegd eigenlijk geen last van warmte met wat ik doe. Toch lijkt pasta wisselen de moeite waard. Stiller kan nooit kwaad, en er zit iets aan wat mijn tweaker jeuk een weer een beetje sust :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nou ze zijn net langs geweest van IBM/Lenovo om de batterij te vervangen. Hij heeft ook gelijk het geheugen en de SSD er bij gezet. Erg vriendelijke kerel. Daarna getest maar helaas viel hij gelijk weer uit aan het stroom op better battery life.

Gelukkig zag de monteur het nu ook, en hij gaat een nieuw moederbord bestellen vermoedelijk is daar toch iets niet helemaal goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:00:
Nou ze zijn net langs geweest van IBM/Lenovo om de batterij te vervangen. Hij heeft ook gelijk het geheugen en de SSD er bij gezet. Erg vriendelijke kerel. Daarna getest maar helaas viel hij gelijk weer uit aan het stroom op better battery life.

Gelukkig zag de monteur het nu ook, en hij gaat een nieuw moederbord bestellen vermoedelijk is daar toch iets niet helemaal goed mee.
Sorry hoor, maar als ik jou was zou ik inmiddels gewoon om een hele nieuwe of je geld terug vragen. Het is duidelijk een 'maandag ochtend' model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:35:
[...]

Sorry hoor, maar als ik jou was zou ik inmiddels gewoon om een hele nieuwe of je geld terug vragen. Het is duidelijk een 'maandag ochtend' model.
Als het moederbord het niet fixed, dan wordt dat het ook inderdaad :) dan ben ik er wel klaar mee.

Het valt me trouwens op dat ie alleen uitvalt als ik de powerplan van Lenovo zelf gebruik en dan battery life saver, :) maar goed we gaan het zien verder, hij doet het op stroom op performance verder dus kan er voor nu gewoon gebruik van maken.

[ Voor 25% gewijzigd door WeAreLegion op 03-08-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:39:
[...]

Als het moederbord het niet fixed, dan wordt dat het ook inderdaad :) dan ben ik er wel klaar mee
Lenovo ook? Als in, krijg je dan ook een compleet nieuwe, of wil je dan een compleet nieuwe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Lenovo ook? Als in, krijg je dan ook een compleet nieuwe, of wil je dan een compleet nieuwe?
Werkelijk geen idee hoe hun daar mee om gaan :) daar heb ik het nog niet met ze over gehad. Maar goed ik ga er gewoon vanuit dat het na het vervangen van moederbord opgelost is. Beetje postief blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door WeAreLegion op 03-08-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Werkelijk geen idee hoe hun daar mee om gaan :) daar heb ik het nog niet met ze over gehad.
Dat is zuur maar we hielden er al rekening mee ;)
De oplossing zal afhangen wat er in stock is.
Bij een MB swap check even met de monteur of je SN behouden blijft anders is je windows mogelijk niet meer activated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1990BW schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Dat is zuur maar we hielden er al rekening mee ;)
De oplossing zal afhangen wat er in stock is.
Bij een MB swap check even met de monteur of je SN behouden blijft anders is je windows mogelijk niet meer activated.
Ja daar had ik al rekening mee gehouden, maar dat is wel minste van me problemen op moment :) maar idd we hielden er al rekening mee. Ik vermoed dat het met underclock/volt te maken heeft en dat ie daarom uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:00:

Pff jeetje.. hoe lang heb je hem of hoe oud is hij?

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NosferatuX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:17:
[...]

Pff jeetje.. hoe lang heb je hem of hoe oud is hij?
Ik heb hem sinds uhhh 14 juni, dus 1,5 maand oud nu. Hij heeft eigenlijk weken aan stroom gehangen en had het niet door omdat het meer een desktop vervanger is. Merkte paar weken geleden dat hij uitviel als stroom er af ging, maar begin nu toch beetje vermoeden te krijgen dat het echt met die powerplans/terug schakelen van dingen te maken heeft.

Maar goed het scheelt wel dat hij het doet op stroom en gewoon in performance mode of balanced met performance geselecteerd. Kan er dan prima uren op gamen. Anders was ik ook wat minder vriendelijk haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Ik heb hem sinds uhhh 14 juni, dus 1,5 maand oud nu. Hij heeft eigenlijk weken aan stroom gehangen en had het niet door omdat het meer een desktop vervanger is. Merkte paar weken geleden dat hij uitviel als stroom er af ging, maar begin nu toch beetje vermoeden te krijgen dat het echt met die powerplans/terug schakelen van dingen te maken heeft.

Maar goed het scheelt wel dat hij het doet op stroom en gewoon in performance mode of balanced met performance geselecteerd. Kan er dan prima uren op gamen. Anders was ik ook wat minder vriendelijk haha.
Dat is wel zuur zeg. Powerplan wisseling kan het wellicht triggeren maar kan nooit de oorzaak zijn want is software dus de oorzaak zal hardware zijn anders heeft mobo vervangen ook geen zin lijkt me.

Gelukkig dat hij het op stroom wel doet maar persoonlijk zou ik overwegen om hem te laten swappen want het ziet er naar uit dat hij gewoon defect is geleverd en als het mobo vervangen wordt dan wordt hij in principe geheel gedemonteerd en weer gemonteerd. Ik zou dat persoonlijk niet kunnen goed praten en het zou me altijd dwars blijven zitten. Je hebt dan in principe een refurbished apparaat voor de volle prijs.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NosferatuX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Dat is wel zuur zeg. Powerplan wisseling kan het wellicht triggeren maar kan nooit de oorzaak zijn want is software dus de oorzaak zal hardware zijn anders heeft mobo vervangen ook geen zin lijkt me.

Gelukkig dat hij het op stroom wel doet maar persoonlijk zou ik overwegen om hem te laten swappen want het ziet er naar uit dat hij gewoon defect is geleverd en als het mobo vervangen wordt dan wordt hij in principe geheel gedemonteerd en weer gemonteerd. Ik zou dat persoonlijk niet kunnen goed praten en het zou me altijd dwars blijven zitten. Je hebt dan in principe een refurbished apparaat voor de volle prijs.
DoA was hij al te oud voor, dat hebben ze nagekeken bij premium support. Maar goed ik ben daar redelijk nuchter in ding moet gewoon werken na dat ie gefixed is en dan vind ik het wel best verder. Maar het is wel een raar iets en heb dit nog nooit eerder gezien/meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

DoA was hij al te oud voor, dat hebben ze nagekeken bij premium support. Maar goed ik ben daar redelijk nuchter in ding moet gewoon werken na dat ie gefixed is en dan vind ik het wel best verder. Maar het is wel een raar iets en heb dit nog nooit eerder gezien/meegemaakt.
Het lijkt erop dat je CPU het opgeeft bij lage spanning.
In power saver mode verbruikt hij ongeveer 0.7V terwijl dat bij balanced/high performance 1.0V+ volt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1990BW schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:36:
[...]

Het lijkt erop dat je CPU het opgeeft bij lage spanning.
In power saver mode verbruikt hij ongeveer 0.7V terwijl dat bij balanced/high performance 1.0V+ volt is.
Ja er zal missschien en core niet goed zijn of wat dan ook, maar hij reageert ergens op. op Quiet mode hield hij het al heel stuk langer vol op batterij, switch je naar balanced en battery saver dan crashed ie :) maar goed we gaan het zien!

Verder vind ik het nog steeds een erg toffe laptop dus ondanks dat het wat zuur is, nog steeds erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Verder vind ik het nog steeds een erg toffe laptop dus ondanks dat het wat zuur is, nog steeds erg blij mee.
Dat is het belangrijkste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Malako schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

dat zou wel de makkelijkste oplossing zijn :) maar dit soort dingen knagen altijd aan me... als je grote bedrijven kent maken ze soms (lees altijd) keuzes die niet perse goed zijn voor de consument, maar wel voor de productie(kosten). Zoals een top tier laptop met koelpasta die veel minder presteert dan een top tier pasta. Of langzamere RAM sticks versturen omdat anders de productielijn stil ligt... Allemaal keuzes met een reden, anders hadden we misschien nog maanden kunnen wachten tot er weer RAM leverbaar is. Maar dat geeft dan ook de ruimte om zelf wat dingen 'op te knappen'.

Ik ben zeker geen expert maar op de pasta staat K>5,3 W/mK. De pads doen 12 W/mK. Het is natuurlijk marketing maar als het blijkt dat een 1 mm pad prima past kan je daar een boel winnen. Wat het effect daarvan is weet ik ook niet, maar het knaagt...

Ik heb zoals ergens eerder al gezegd eigenlijk geen last van warmte met wat ik doe. Toch lijkt pasta wisselen de moeite waard. Stiller kan nooit kwaad, en er zit iets aan wat mijn tweaker jeuk een weer een beetje sust :*)
Kijk, een man naar mijn hart. Dat knagende, vasthouden!
Ik ga er ook zéker vanuit dat Lenovo op de kwaliteit en kosten van de pads, pasta en thermal paste bespaart, want iedere euro is er 1.
We hebben het hier dan wel over consumentenprijzen, maar ik ben 50 euro kwijt om alles te vervangen voor beter spul.

Zoals @1990BW al zei, de W/mK waarde van de pads zijn gemeten onder onmogelijk hoge druk. In realiteit zal je ongeveer op dezelfde waarde zitten als die witte pasta.
En doordat die pasta die waarde heeft, zie ik geen voordeel om daar een pad voor in de plaats te doen ( met alle risico's van dien )

Maar weet je, als het knaagt, dan knaagt het. Ik herken dat heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Ja er zal missschien en core niet goed zijn of wat dan ook, maar hij reageert ergens op. op Quiet mode hield hij het al heel stuk langer vol op batterij, switch je naar balanced en battery saver dan crashed ie :) maar goed we gaan het zien!

Ik vind t knap, als mijn 2800 euro kostende laptop meermaals uit elkaar getrokken moet worden om te laten werken, zou ik niet vrolijk zijn.

Even daargelaten dat ik het wel ok vind als ik 'm zélf uit elkaar trek om hem te verbeteren. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Trouwens. Nog 2 setjes HyperX Impact HX432S20IBK2/32 bij AZERTY, dan is het schlüss

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

Ik vind t knap, als mijn 2800 euro kostende laptop meermaals uit elkaar getrokken moet worden om te laten werken, zou ik niet vrolijk zijn.

Even daargelaten dat ik het wel ok vind als ik 'm zélf uit elkaar trek om hem te verbeteren. :+
Nou was die geen 2800 euro, maar goed ik heb 2 modus of ik blijf rustig, of ik wordt erg boos. Dus ik hou het maar op ik blijf rustig en ga er vanuit dat het uit eindelijk gaat werken. Ik ben al weer verder met wat het kan zijn want het is alleen met balanced power plan en battery saver, dat wist ik niet :D

[ Voor 21% gewijzigd door WeAreLegion op 03-08-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
???
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:53:
Trouwens. Nog 2 setjes HyperX Impact HX432S20IBK2/32 bij AZERTY, dan is het schlüss
misschien maar gelijk bestellen ???... - al staat er bij leverancier voorraad - hoe goed is dat het wel geleverd gaat worden ???

is dit RAM ook okay ??? - pricewatch: G.Skill Ripjaws F4-3200C18D-32GRS

Misschien bestel ik wel later en eerst laptop kijken :)
Dat lijkt me beter :D

[ Voor 41% gewijzigd door mindwarper op 03-08-2021 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mindwarper schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:33:
???
[...]

misschien maar gelijk bestellen ???... - al staat er bij leverancier voorraad - hoe goed is dat het wel geleverd gaat worden ???

Dat geheugen is ook goed al zal hij niet op CL18 draaien vermoed ik maar op CL22 ligt beetje aan de JEDEC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
mindwarper schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:33:
???
[...]

Ik heb zaterdag besteld, en is straks af te halen bij de balie in Raalte.

Ik kan niet in je portefeuille kijken, anders nu een setje bestellen, in seal laten en later kijken of je het wil gaan gebruiken. En anders retour.

[ Voor 11% gewijzigd door LeDutchShepherd op 03-08-2021 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als het om die hyper x gaat, dan zou ik die wel bestellen zolang die er nog zijn. Dat is voor de L5P volgens mij toch wel de beste optie die er op dit moment is. En veel fabrikanten zullen overstappen naar single rank vermoed ik.

De mijne zit er in ieder geval weer in en scheelt toch zo'n 1500 punten in Timespy (op CPU score).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Ik heb zaterdag besteld, en is straks af te halen bij de balie in Raalte.

Ik kan niet in je portefeuille kijken, anders nu een setje bestellen, in seal laten en later kijken of je het wil gaan gebruiken. En anders retour.
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:59:
Als het om die hyper x gaat, dan zou ik die wel bestellen zolang die er nog zijn. Dat is voor de L5P volgens mij toch wel de beste optie die er op dit moment is. En veel fabrikanten zullen overstappen naar single rank vermoed ik.

De mijne zit er in ieder geval weer in en scheelt toch zo'n 1500 punten in Timespy (op CPU score).
Precies dat heb ik ook gedaan op dit moment... _/-\o_
met nog een ICUSB2322F adatper erbij 2x serial naar 1x USB met FTDI chip, maar dat is voor een ander doeleinde dat ik dat ga gebruiken :+

Ik houd het wel in de seal inderdaad en dan straks wellicht laptop L5P kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:59:

Gaat inderdaad om de OUDE serie van hyperX. En niet alleen voor de l5P, maar ook voor de 7 ( en, is dan niet ontopic, voor álle AMD laptops )

Dit zijn echt de laatste stuks tegen redelijke prijs. Ik ben bang dat ze straks niet, of heel duur te koop zijn, zeker gezien het feit dat ze nu al 40 á 50 euro dúúrder zijn dan de nieuwe set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Ongeacht prijs en beschikbaarheid, wat is nu het aller beste geheugen om te gebruiken voor de L7 ? Weet iemand dat? :)

[ Voor 5% gewijzigd door NosferatuX op 03-08-2021 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:42:
[...]

Dat geheugen is ook goed al zal hij niet op CL18 draaien vermoed ik maar op CL22 ligt beetje aan de JEDEC.
Voor de prijs zou ik lekker die hyperx halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindwarper
Heb net de HyperX besteld bij Azerty - pricewatch: Kingston HyperX Impact HX432S20IBK2/32
Met nog een product erbij dat ik ook nodig heb - maar voor wat anders...

Thanks voor de tips... _/-\o_
Ik wacht het rustig af...

Ga ik me nu eens richten op welke laptop het kan gaan worden een L5P of een L7 of nog een ASUS Strix G15 met RX 6800M

Ben er nog niet helemaal uit, maar het kan best wel een L5P worden...

[ Voor 9% gewijzigd door mindwarper op 03-08-2021 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1990BW
Obv CL waarde zou dit op papier het snelste JEDEC 3200mhz 32GB dual channel RAM moeten zijn:

pricewatch: Lexar LD4AS016G-B3200GSST

Het is echter de vraag of de specificaties kloppen bij een ander PN werd er ook CL19 vermeld maar bleek het CL22 te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
1990BW schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:23:
Obv CL waarde zou dit op papier het snelste JEDEC 3200mhz 32GB dual channel RAM moeten zijn:

Het is echter de vraag of de specificaties kloppen bij een ander PN werd er ook CL19 vermeld maar bleek het CL22 te zijn.
Als ik mij niet vergis heb ik die in een uitgebreide vergelijking op Reddit voorbij zien komen, en was niet sneller dan de hyperx. Ik ga kijken of ik het terug man vinden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NosferatuX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:09:
Ongeacht prijs en beschikbaarheid, wat is nu het aller beste geheugen om te gebruiken voor de L7 ? Weet iemand dat? :)
Ik vermoed toch ook wel de Hyper X CL22 Dual Rank. Maar weet niet helemaal zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:31:
[...]

Ik vermoed toch ook wel de Hyper X CL22 Dual Rank. Maar weet niet helemaal zeker.
Volgens Reddit ( r/Lenovolegion en r/gaminglaptops ) is de hyperx ( ibk2, niet de ib2k2 ) de snelste.

Let er op dat er leveranciers zijn die automatisch de nieuwere ib2k2 set leveren, ondanks dat er op de site de ibk2 set aangeboden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Volgens Reddit ( r/Lenovolegion en r/gaminglaptops ) is de hyperx ( ibk2, niet de ib2k2 ) de snelste.

Let er op dat er leveranciers zijn die automatisch de nieuwere ib2k2 set leveren, ondanks dat er op de site de ibk2 set aangeboden wordt.
Ja i know, ik heb die ook voor mijn L5P :), maar de vraag was welke voor de L7 en ik vermoed dat dan gewoon de zelfde, is AMD houd van dat geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
1990BW schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:23:

Had het tabblad nog openstaan van de pricewatch link en toevallig is het net 6 euro in prijs gedaald.
Wie wil dit geheugen testen? ;)

Voor wie er tijd en zin in heeft: als je screenshots van de benchmark resultaten van AIDA64 (is wel via Mother Russia te krijgen O-) ) en Passmark wilt delen kan ik de scores wel noteren in de tabellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Hmm okay thanks. Maar het heeft dus geen zin om bv CL18 te gebruiken? Dat ondersteund de BIOS niet ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:38:
[...]

Ja i know, ik heb die ook voor mijn L5P :), maar de vraag was welke voor de L7 en ik vermoed dat dan gewoon de zelfde, is AMD houd van dat geheugen.
Excuseer, voor de 7 inderdaad ook. ( Die heb ik )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
1990BW schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:52:
[...]

Had het tabblad nog openstaan van de pricewatch link en toevallig is het net 6 euro in prijs gedaald.
Wie wil dit geheugen testen? ;)

Voor wie er tijd en zin in heeft: als je screenshots van de benchmark resultaten van AIDA64 (is wel via Mother Russia te krijgen O-) ) en Passmark wilt delen kan ik de scores wel noteren in de tabellen
Ik zeg bestellen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1990BW
NosferatuX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:53:
Hmm okay thanks. Maar het heeft dus geen zin om bv CL18 te gebruiken? Dat ondersteund de BIOS niet ofzo?
Heeft te maken met geen XMP ondersteuning op Ryzen mobile -> als je de productpagina van G-skill checked staat er dat je de timings alleen haalt met XMP:

Additional Notes
This product requires enabling XMP in BIOS to operate at the rated speed. Otherwise, the memory kit will operate at the default speed set by the system.

[ Voor 18% gewijzigd door 1990BW op 03-08-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
1990BW schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

Heeft te maken met geen XMP ondersteuning op Ryzen mobile -> als je de productpagina van G-skill checked staat er dat je de timings alleen haalt met XMP:

Additional Notes
This product requires enabling XMP in BIOS to operate at the rated speed. Otherwise, the memory kit will operate at the default speed set by the system.
Okay dus als ik het goed begrijp, is in de BIOS van lenovo default de setting CL20.
Dus al het geheugen wat sneller is middels XMP, wordt daarop ingesteld en is dus geheugen met CL20 het laagste qua CL waar je iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
Bestellen bij Lenovo met 10% korting :+ ???
K schrok net wel eerder vanmiddag van het plaatje van iemand hier in dit topic dat levertijd dat opschuift naar jan 2022.. ;(

Of een Lenovo Legion 7 of Legion 5 Pro bij bijvoorbeeld Mediamarkt of Coolblue halen ???
Maar dan kan ik ook een AMD Advantage laptop overwegen - ASUS Strix G15 met RX 6800 M GPU :)

Twijfel... Ik wil eigenlijk niet afstappen van mijn principe geen nVidia haha...
Niet omdat hun producten technisch ruk zijn, integendeel, maar hun business model - vooral uit het verleden...

[ Voor 66% gewijzigd door mindwarper op 03-08-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
NosferatuX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:59:
[...]

Okay dus als ik het goed begrijp, is in de BIOS van lenovo default de setting CL20.
Dus al het geheugen wat sneller is middels XMP, wordt daarop ingesteld en is dus geheugen met CL20 het laagste qua CL waar je iets aan hebt.
CL22 @ 1.2V is default

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malako
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:49:
[...]

Kijk, een man naar mijn hart. Dat knagende, vasthouden!
Ik ga er ook zéker vanuit dat Lenovo op de kwaliteit en kosten van de pads, pasta en thermal paste bespaart, want iedere euro is er 1.
We hebben het hier dan wel over consumentenprijzen, maar ik ben 50 euro kwijt om alles te vervangen voor beter spul.

Zoals @1990BW al zei, de W/mK waarde van de pads zijn gemeten onder onmogelijk hoge druk. In realiteit zal je ongeveer op dezelfde waarde zitten als die witte pasta.
En doordat die pasta die waarde heeft, zie ik geen voordeel om daar een pad voor in de plaats te doen ( met alle risico's van dien )

Maar weet je, als het knaagt, dan knaagt het. Ik herken dat heel goed.
Ik word elke zoek actie weer wat wijzer, maar wat @1990BW zei vond ik inderdaad ook. Pure marketing. Het is inderdaad niet de goedkoopste optie :) maar ik ben toch zeker aan het overwegen om zoals jij zei met putty/kneedgum te meten hoeveel er overblijft. Misschien bestel ik als backup die pasta, mocht het bijvoorbeeld heel scheef zijn. Maar als ik eerlijk ben denk ik niet dat het moeilijk is om het beter te doen dan wat er op jouw koelblok zat :+. Wordt vervolgd...

Ik zag ook goeie dingen over Carbonaut (voor laptops dan) misschien probeer ik dat ook wel op de CPU/GPU... zal niet zo goed zijn als pasta qua koeling, maar wel goed voor de 'core uniformity' dus waarom weet ik niet, maar het lijkt me wel een cool product om te proberen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NosferatuX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:53:
Het heeft volgens mij met JEDEC te maken, hij ondersteund wat ze hem meegeven die Hyper X is CL20 en 3200 MHZ, maar ik heb ook gelezen op reddit ergens dat hij hem soms gewoon default terug zet naar CL22 als je er lager dan dat in doet.

edit: voor zekerheid even na gekeken maar die hyper x zijn idd CL20 (nagekeken met zentimmings).

[ Voor 9% gewijzigd door WeAreLegion op 03-08-2021 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckyluc100
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-08 16:10
Leuk dat rechtstreeks bestellen bij Lenovo, maar mijn laptop van bijna 2000 euro is nog steeds zogenaamd bezorgd (Lees voor de deur gekwakt en verdwenen?). Inmiddels drie weken verder en de klantenservice reageert niet meer op emails, telefonisch zijn ze al helemaal niet te bereiken. Dat was me achteraf die korting toch niet waard.... Hoop op een goede afloop maar vrees dat het juridisch moet worden afgedwongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 22:43

Ozzi

??

Wellicht een andere optie voor geheugen is dit:
https://www.alternate.de/...cher/html/product/1765669
Volgens de specificaties zijn deze volgens mij het zelfde als de hyperx:
https://www.kingston.com/dataSheets/KF432S20IB1K2_32.pdf

Eventueel ook als setje voor 64GB te krijgen:

https://www.alternate.de/...cher/html/product/1765673
https://www.kingston.com/dataSheets/KF432S20IBK2_64.pdf

Alleen wel lange levertijd, maar dat hebben de lenovo laptops ook :+

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ozzi schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:17:
Wellicht een andere optie voor geheugen is dit:
https://www.alternate.de/...cher/html/product/1765669
Volgens de specificaties zijn deze volgens mij het zelfde als de hyperx:
https://www.kingston.com/dataSheets/KF432S20IB1K2_32.pdf

Eventueel ook als setje voor 64GB te krijgen:

https://www.alternate.de/...cher/html/product/1765673
https://www.kingston.com/dataSheets/KF432S20IBK2_64.pdf

Alleen wel lange levertijd, maar dat hebben de lenovo laptops ook :+
Die eerste link, en specsheet lijkt idd ongeveer zelfde geheugen te zijn, ook dual rank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:24:
[...]

Die eerste link, en specsheet lijkt idd ongeveer zelfde geheugen te zijn, ook dual rank.
Laat me je vertellen, die zijn niet beschikbaar ( in plaats van de aangegeven 25 dagen ) ik had m'n Lenovo eerst bij alternate besteld, en heb 5 keer de leverdatum zien komen, en gaan.
Bij dag 0 stond er gewoon weer een nieuw aantal dagen.

[ Voor 6% gewijzigd door LeDutchShepherd op 03-08-2021 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:51:
[...]

Laat me je vertellen, die zijn niet beschikbaar ( in plaats van de aangegeven 25 dagen ) ik had m'n Lenovo eerst bij alternate besteld, en heb 5 keer de leverdatum zien komen, en gaan.
Bij dag 0 stond er gewoon weer een nieuw aantal dagen.
Ah zo zoet houdertje, beetje jammer is dat altijd, als ze er niet zijn zet dat dan gewoon op je website. Maar goed ik was gelukkig ruim op tijd met me Hyper X geheugen, dat was eerste wat ik kocht toen ik laptop binnen kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noresponse
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 00:48
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:16:
[...]

Het heeft volgens mij met JEDEC te maken, hij ondersteund wat ze hem meegeven die Hyper X is CL20 en 3200 MHZ, maar ik heb ook gelezen op reddit ergens dat hij hem soms gewoon default terug zet naar CL22 als je er lager dan dat in doet.

edit: voor zekerheid even na gekeken maar die hyper x zijn idd CL20 (nagekeken met zentimmings).
Die hyperX al gechekt en die is CL20 22 22 42 of CL 22 22 22 54 en moet zeggen dat laatste niet beter is dan het geheugen dat er in zit is echt slecht die is gewoon cl 22 22 22 54 . Lenovo is een zielig bedrijf dat ze gewoon niet 50 euro meer vragen voor een C19 20 20 32 en die laatste is wel te koop ,maar niet beschikbaar op dit moment dus wacht even, verwacht dat er nog wel meer Cl18/19 geheugen komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Noresponse schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:58:
[...]

Die hyperX al gechekt en die is CL20 22 22 42 of CL 22 22 22 54 en moet zeggen dat laatste niet beter is dan het geheugen dat er in zit is echt slecht die is gewoon cl 22 22 22 54 . Lenovo is een zielig bedrijf dat ze gewoon niet 50 euro meer vragen voor een C19 20 20 32 en die laatste is wel te koop ,maar niet beschikbaar op dit moment dus wacht even, verwacht dat er nog wel meer Cl18/19 geheugen komt
Moet je wel een 7i hebben om gebruik te kunnen maken die lage cl's.

Die oude hyperx setjes gaan niet voor niets als zoete broodjes over de toonbank ( wereldwijd )

[ Voor 7% gewijzigd door LeDutchShepherd op 03-08-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
WeAreLegion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:53:
[...]

Ah zo zoet houdertje, beetje jammer is dat altijd, als ze er niet zijn zet dat dan gewoon op je website. Maar goed ik was gelukkig ruim op tijd met me Hyper X geheugen, dat was eerste wat ik kocht toen ik laptop binnen kreeg.
Je bent Tweaker, of je bent het niet 😅👌🏼

Ja, rotstreken zijn het, Megekko kan er ook wat van wat dat betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door LeDutchShepherd op 03-08-2021 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Omg, zit ik dagen te twijfelen over de koop knop in mijn winkelmandje voor de legion 7 lees ik nu dat er geen thunderbolt 3 op zit dus eGPU setup is niet mogelijk.. Maar Lenovo verkoopt voor de Legion 7 ook eGPU systemen dus ik snap dat niet echt.

https://www.lenovo.com/gb...on-GPU-Dock/p/88GMY701467

Was er daardoor een beetje van uit gegaan dat ik mijn core x kon aansluiten maar dat gaat dan niet lukken. Grrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:29
NosferatuX schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:37:
Omg, zit ik dagen te twijfelen over de koop knop in mijn winkelmandje voor de legion 7 lees ik nu dat er geen thunderbolt 3 op zit dus eGPU setup is niet mogelijk.. Maar Lenovo verkoopt voor de Legion 7 ook eGPU systemen dus ik snap dat niet echt.

Was er daardoor een beetje van uit gegaan dat ik mijn core x kon aansluiten maar dat gaat dan niet lukken. Grrr
De Legion 7i met Intel-processor (i7-11800H) ondersteunt Thunderbolt 4.
Meer informatie

[ Voor 8% gewijzigd door Yonix op 03-08-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Ben er over uit dat mijn L7 retour gaat, gillend gek word ik van die jankende fans. Zelfs als ik een filmpje kijk in Youtube op volume ~15 overstemmen de fans het geluid van de video. Blijkbaar is dit voor gaming laptops normaal? Ik hoor er verder namelijk niemand over. Klooien met instabiele 3rd party software heb ik ook een behoefte aan. Erg jammer want verder is het een prachtig apparaat! ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW

Klopt, volgens mij heeft AMD Ryzen geen ingebouwde controller voor TB.
Er zijn wel een paar Ryzen laptops die het hebben maar daar zit het op het MB verwerkt.
Dat laatste is vrij complex en duur voor TB zul je bij Intel moeten shoppen.
Op zich geen straf de 11800h is beter dan de 5800h, heeft xmp support en zal ook XTU/Throthlestop support krijgen.
Intel systeempjes zijn op het moment helaas erg duur :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1990BW
Sjoerd611 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:14:
Ben er over uit dat mijn L7 retour gaat, gillend gek word ik van die jankende fans. Zelfs als ik een filmpje kijk in Youtube op volume ~15 overstemmen de fans het geluid van de video. Blijkbaar is dit voor gaming laptops normaal? Ik hoor er verder namelijk niemand over. Klooien met instabiele 3rd party software heb ik ook een behoefte aan. Erg jammer want verder is het een prachtig apparaat! ;w
Lastig te zeggen waar dit aan ligt neem aan dat je de laptop met OS hebt gekocht en geen re-install hebt gedaan?
Misschien even checken wat je temperaturen zijn in Quiet mode met behulp van Coretemp.
Bij licht gebruik zouden de fans uit moeten gaan in Quiet mode + GPU Hybrid mode (mits je dit niet in de bios hebt aangepast).
Pas rond de 40 graden gaan de fans aan maar blijven ze constant op de laagste stand draaien (33-34%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
1990BW schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:26:
[...]

Lastig te zeggen waar dit aan ligt neem aan dat je de laptop met OS hebt gekocht en geen re-install hebt gedaan?
Misschien even checken wat je temperaturen zijn in Quiet mode met behulp van Coretemp.
Bij licht gebruik zouden de fans uit moeten gaan in Quiet mode + GPU Hybrid mode (mits je dit niet in de bios hebt aangepast).
Pas rond de 40 graden gaan de fans aan maar blijven ze constant op de laagste stand draaien (33-34%).
Thanks voor je reactie 1990BW! Ik heb in de BIOS Advanced Thermal Optimization disabled, Hybrid mode ingeschakeld & werk in Quiet mode. Toch blijven de fans zo goed als constant draaien, en versnellen zelfs tijdens bijvoorbeeld het kijken van een Youtube video . Op het moment van schrijven geeft Coretemp trouwens 37 graden aan, dit is na ruim een uurtje of twee browsen (met draaiende fans dus). Waarschijnlijk is het ook niet zozeer het probleem dat ze draaien, maar meer de frequentie waarop ze draaien, echt een "WHEEE" geluid t.o.v. de "WHOO" op mijn oude Asus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990BW
Sjoerd611 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:38:
[...]

Thanks voor je reactie 1990BW! Ik heb in de BIOS Advanced Thermal Optimization disabled, Hybrid mode ingeschakeld & werk in Quiet mode. Toch blijven de fans zo goed als constant draaien, en versnellen zelfs tijdens bijvoorbeeld het kijken van een Youtube video . Op het moment van schrijven geeft Coretemp trouwens 37 graden aan, dit is na ruim een uurtje of twee browsen (met draaiende fans dus). Waarschijnlijk is het ook niet zozeer het probleem dat ze draaien, maar meer de frequentie waarop ze draaien, echt een "WHEEE" geluid t.o.v. de "WHOO" op mijn oude Asus.
OK vreemd dat je fans aan zijn bij die temperatuur of gaan ze op een gegeven moment weer uit?
Een paar keer wisselen met FN-Q kan soms ook werken om ze uit te krijgen.
Anders de Legion Fan Control beta proberen die ik een paar berichtjes terug gemeld heb.
Het kan inderdaad kloppen dat de fans anders klinken door de vaporchambercooler.

Edit: zie je de clock speed ook veranderen in Coretemp als je hem op Quiet mode hebt staan?

[ Voor 4% gewijzigd door 1990BW op 03-08-2021 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
Heren dames Tweakers, een kleine correctie / toevoeging w.b de dikte van de pads op de 7!

Rood=1mm
Oranje=1.75mm
Groen=2mm

Ik had "die oranje" nog niet er uit gehaald. Ik had het moeten weten, assumption is the mother of all fuck ups.
Maar, die 1.75mm zitten op een plek waar ik het wel aandurf om 2mm te plaatsen.
En laat m'n ram een dagje vertraagd zijn, kan ik morgen direct een velletje 2mm meenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnkLkJvMdd2_D7JmREKkcKULlwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4zO8MrT2ztycpUYoJYMqVvK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeDutchShepherd
1990BW schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:58:
[...]

OK vreemd dat je fans aan zijn bij die temperatuur of gaan ze op een gegeven moment weer uit?
Een paar keer wisselen met FN-Q kan soms ook werken om ze uit te krijgen.
Anders de Legion Fan Control beta proberen die ik een paar berichtjes terug gemeld heb.
Het kan inderdaad kloppen dat de fans anders klinken door de vaporchambercooler.

Edit: zie je de clock speed ook veranderen in Coretemp als je hem op Quiet mode hebt staan?
Ik heb de beta maar gewoon even in de opmerkingen gezet, hoef je niet eerst aan te melden bij discord en shit.

En, er zijn meerdere meldingen van mensen die hun 5 pro en 7 aan het repasten waren, en er een belabberde situatie aantroffen.
1 had zelfs een GPU temp van 100°c bij gamen. ( Ik heb 69 bij furmark strestest. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeDutchShepherd

Wat wil je aansluiten op een 3080 laptop? Een 3090 kaart?

Van die x13 snap ik het. Maar bij een 3080 laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Yonix schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:00:
[...]

De Legion 7i met Intel-processor (i7-11800H) ondersteunt Thunderbolt 4.
Meer informatie
Ja zag het idd, moet wel zeggen dat ik de intel varianten extreem duur vind vergeleken met AMD.
LeDutchShepherd schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:19:
[...]

Wat wil je aansluiten op een 3080 laptop? Een 3090 kaart?

Van die x13 snap ik het. Maar bij een 3080 laptop?
De mobiele 3080 zit qua performance "slechts" op of zelfs net onder de desktop 3070. Het is letterlijk de chip van een 3070 en niet 3080. Niks mis mee maar ik had het idee dus om wanneer ik hem dock en hem icm met mijn 3840x1600 ultrawide gebruik ik mijn desktop 3080 kan gebruiken. Op die manier heb ik mijn desktop niet echt meer nodig dus vandaar.

Pagina: 1 ... 10 ... 27 Laatste