Afgelopen tijd verschillende soorten 32GB (2x16GB) RAM uitgeprobeerd dit heb ik nodig voor o.a. panorama fotobewerking.
Had ook nog korte tijd 2933mhz RAM te leen gehad (kingston) omdat de bestelling met het G-Skill geheugen behoorlijk vertraagd was.
Om die reden ook maar het Lexar geheugen besteld als back-up keuze en vanwege de prijs.
Hieronder de resultaten het 16GB Samsung geheugen zat standaard in de Legion 5 Pro:
Passmark
AIDA64
Zentimings
SAMSUNG M471A1G44AB0-CWE
KINGSTON KHX2933C17S4/16G
LEXAR LD4AS016G-H3200GST
G-Skill F4-3200C22-16GRS
Keuze is gevallen op het Lexar geheugen niet alleen de beste prestaties (Latency opvallend beter) maar ook de goedkoopste (€145):
pricewatch: Lexar LD4AS016G-R3200GSST
Ga je dit merken in gebruik? Hoewel ik het technisch niet kan onderbouwen merk ik dat de laptop sneller opstart en afsluit vergeleken met het standaard geheugen.
In normaal huis, tuin en keuken gebruik merk je er niet zoveel van bij zwaardere taken zal het echter wat seconden schelen.
In gaming gaan vooral de 1% low framerates erop vooruit bij een resolutie van 1920x1200.
JarrodTech heeft hier een goede video over gemaakt met benchmark vergelijkingen.
Zal binnenkort nog eens kijken of ik wat tijd kan vrijmaken voor een Legion 5 Pro tweak guide