Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Post erboven is een AX210 die blijkbaar ook werkt, maar gezien de bijna gelijke specs en de 'whitelist' heb ik AX200's besteld :) Thanks.
AX200 zit er in. Zo gepiept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4-ohAZOcxnvR21ZXEfXP66myB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCSVHUENIw142fLJKshmQIxm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYlBFa78RNPqlEbv1iuUv6wB408=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMgD4TfvdcFZHfQlarJHAtEF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvJfNagawskRtNuY7VRWY9Qh-6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQwFzokqpmUTEpkOXl6IDNpj.jpg?f=fotoalbum_tile

Wel opvallend veel stof in de fan, na relatief kort gebruik. Dat ga ik jaarlijks checken.

Signaal lijkt nu al fijner, dankzij ongetwijfeld een mooi confirmation bias effect :+
Kaartje wisselt veel meer in snelheid en zendsterkte, snel als het gevraagd wordt en lagere snelheid als je niets doet.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:43

McLambo

MTB Junky

NiGeLaToR schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:06:
[...]

AX200 zit er in. Zo gepiept.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Wel opvallend veel stof in de fan, na relatief kort gebruik. Dat ga ik jaarlijks checken.

Signaal lijkt nu al fijner, dankzij ongetwijfeld een mooi confirmation bias effect :+
Kaartje wisselt veel meer in snelheid en zendsterkte, snel als het gevraagd wordt en lagere snelheid als je niets doet.
Hoe wist je waar welke antenne op moest? of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
McLambo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:05:
[...]

Hoe wist je waar welke antenne op moest? of maakt dat niet uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrdZ5ILlMnvSO6zeV13Y2YCU2mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj02DvLXaXyWfPNdDA1co5HE.jpg?f=fotoalbum_large

De aansluitingen zijn genummerd dus heb dat aangehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:54
trekker22 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:17:
Is die WiFi chip (realtek) in de Legion Pro 5 echt zo slecht? Ik heb om de halve minuut een hapering in diverse filmpjes van diverse bronnen.

Lees wel wat klachten erover online, maar nergens een oplossing behalve een andere externe usb adapter..
Heb deze week de wifikaart vervangen voor een AX200, omdat de verbinding om de haverklap stilviel en traag was. Nu werkt internet weer top!

Lastigste met het vervangen was nog de achterkant van de laptop los krijgen. Daarna was het een fluitje van een cent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wippien
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-03 17:16
Van het weekend een L5P gekocht, waar ik in feite mijn zinnen had gezet op een normale Legion 5, mede vanwege de prijs en formaat. Als vervanger van een Acer Predator Helios 300, met een GTX1060.
Grappig om te zien dat veel mensen me al voor zijn gegaan met een soort gelijke configuratie,

Ik heb een L5P met 3070/32GB bij Mediamarkt vandaan, door de btw actie ging er flink wat af en heb ik voor 1560 een prima koop gedaan als ik zo kijk naar de huidige prijs;
https://www.mediamarkt.nl...-1tb-rtx3070-1688122.html

Legion 5 die ik op het oog had, Deze was een tijdje de goedkoopste optie wat betreft RTX3060 of hoger, ; pricewatch: Lenovo Legion 5 17ACH6H (82JY0021MH)

maar dat is nu deze; pricewatch: Lenovo Legion 5 17ACH6H (82JY004LMH)
Die laatste optie zie ik toevallig vandaag, mocht je nog zoekende zijn.

Meer mensen een dergelijke laptop bij Mediamarkt vandaan? Je krijgt namelijk Premium care van Lenovo maar ook support van Mediamarkt. En of je al support hebt geclaimd, voor mijn speakers zal ik een claim indienen namelijk.

Zo op het eerste oog wel tevreden met de laptop, wat compacter dan verwacht/gewend want had hiervoor 17.3 inch.

Enjoy the joy

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor mensen die problemen hadden met een zwart scherm als hybride mode uit stond, er zijn nieuwe geforce drivers, die het problemen op zouden moeten lossen. Versie nummer 511.65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
patviev schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Heb deze week de wifikaart vervangen voor een AX200, omdat de verbinding om de haverklap stilviel en traag was. Nu werkt internet weer top!

Lastigste met het vervangen was nog de achterkant van de laptop los krijgen. Daarna was het een fluitje van een cent.
Ja het is een goede om te weten dat de volledige onderzijde, zijkant en achterzijde 1 deel is, ook al lijkt dat niet zo door de lijnen die erover lopen. Ik had een USB dongle in de achterzijde zitten en dat hielp ook niet om de kap er makkelijk af te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:16
Ik heb sinds 2 weken de legion 5 pro 16GB 3060. Bevalt goed, maar ik vind in silence mode met alleen mail en browser activiteiten de fans toch vrij regelmatig even aanslaan. De laptop is koel. Kan ik ergens instellen dat de fans op een hogere temperatuur pas geactiveeerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
klopping schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:08:
Ik heb sinds 2 weken de legion 5 pro 16GB 3060. Bevalt goed, maar ik vind in silence mode met alleen mail en browser activiteiten de fans toch vrij regelmatig even aanslaan. De laptop is koel. Kan ik ergens instellen dat de fans op een hogere temperatuur pas geactiveeerd worden?
Alle drivers en firmware al geupdate? In silentmode horen ze volgens mij vrijwel niet aan te gaan - in auto mode wel maar bij mij zelfs dan incidenteel. Bijv als er een tab in de browser blijft plakken of Outlook de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Alle drivers en firmware al geupdate? In silentmode horen ze volgens mij vrijwel niet aan te gaan - in auto mode wel maar bij mij zelfs dan incidenteel. Bijv als er een tab in de browser blijft plakken of Outlook de geest geeft.
Ja. Apart zo’n groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klopping schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:08:
Nee dat is niet mogelijk. De fan curve is niet aan te passen voor deze laptops en ik vermoed dat dat ook niet gaat gebeuren. Je kan in de bios wel kijken naar Advanced Thermal Optimization (als ik me goed herriner) en die op 0 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
WeAreLegion schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Nee dat is niet mogelijk. De fan curve is niet aan te passen voor deze laptops en ik vermoed dat dat ook niet gaat gebeuren. Je kan in de bios wel kijken naar Advanced Thermal Optimization (als ik me goed herriner) en die op 0 zetten.
In de BIOS kan ik deze alleen op level1,2 of 3 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klopping schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:10:
[...]

In de BIOS kan ik deze alleen op level1,2 of 3 zetten.
mmm er zou ook een level 0 moeten zijn, die zet de fans namelijk gewoon uit en dan houd de laptop zich aan de fan curve, bij 123 draaien de fans altijd op een standaard waarde. De fans in de laptop kunnen namelijk niet onder de 32% draaien als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

WeAreLegion schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Ik heb me er nog niet in verdiept, want ik heb m'n Legion 7 nog niet, maar is dit geen oplossing:
https://www.legionfancontrol.com/

en als we dan toch custom gaan, ipv de iCue software: https://www.whirlwindfx.com/pages/signalrgb

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Murzeltje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Ik heb me er nog niet in verdiept, want ik heb m'n Legion 7 nog niet, maar is dit geen oplossing:

en als we dan toch custom gaan, ipv de iCue software: https://www.whirlwindfx.com/pages/signalrgb
Dat programma werkt goed, maar ook dat past de curve niet aan, hij werkt met wat beschikbaar is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

WeAreLegion schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Dat programma werkt goed, maar ook dat past de curve niet aan, hij werkt met wat beschikbaar is. :)
Ok, weet ik dat ook alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippien
McLambo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Na veel rondzoeken en proberen lijkt het volgende het probleem opgelost te hebben:

Alles van Nahimic disablen/verwijderen
Alle sound devices deinstalleren in devicemanager, inclusief verwijderen drivers
Stock audio drivers opnieuw installeren
Reboot

Hoor nu geen gekraak meer, kijken hoe lang het goed gaat
precies hetzelfde probleem, zal dit ook eens proberen.

Enjoy the joy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davema
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-05 09:17
Afgelopen weken wou ik mijn nieuwe Lenovo Legion 5 opnieuw van een schone windows versie voorzien zonder gebruik te maken van de Lenovo recovery partitie (obv Win10).

De onderstaande handleiding voor een windows clean installatie was de basis. Echter liep ik nog tegen een aantal zaken en mogelijk helpt het anderen om dit te delen.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68326950

1. De AMD driver chipset driver van AMD.com wou niet installeren ivm error 182. De Lenovo driver via de support pagina (opzoeken via je serienummer) werkt wel.

2. Laatste Nvidia driver van nvidia.com werkt goed ipv Lenovo driver

3. Let op voor herinstallatie een backup te maken van je 3 energiebeheer plannen via powercfg en na de installatie weer importeren via powercfg.
Uitleg zie: https://winaero.com/export-import-power-plan-windows-10/

4. Na installatie van fr Lenovo Hotkeys app en Lenovo Vantage app via de Windows store werkte het schakelen (Fn + Q) van de Windows energie beheerschema’s (power profile) nog steeds niet. Er was wel terugkoppeling dat er geschakeld was van bv silent naar performance, maar windows energiebeheer schakelde niet mee naar het profiel. Dit werkte ook niet direct vanuit de Vantage app. De oplossing hiervan was een extra stukje software te installeren zie:

https://github.com/BartoszCichecki/LenovoLegionToolkit

Nu werkt alles naar behoren en geniet ik van een schone windows 11 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codergirl
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik zou graag wat advies willen! Ik ben aan het kijken naar de Legion 5 Pro met AMD Ryzen 7 als gaming laptop, maar ik zou graag zeker willen weten dat het werkt voor onze use cases. 1) is gamen op tv (dat lijkt me het probleem niet?) 2) is om het aan te sluiten op onze LG usb-c monitoren, maar als je gewoon casual gamet, heb je dan de power brick nodig of kan de Legion ook opladen via usb-c zoals ik dat met mijn werk-macbook gewend ben? We hebben verschillende werkplekken in huis namelijk en het scheelt een hoop als we alleen maar laptop hoeven inpluggen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
codergirl schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:51:
Ik zou graag wat advies willen! Ik ben aan het kijken naar de Legion 5 Pro met AMD Ryzen 7 als gaming laptop, maar ik zou graag zeker willen weten dat het werkt voor onze use cases. 1) is gamen op tv (dat lijkt me het probleem niet?) 2) is om het aan te sluiten op onze LG usb-c monitoren, maar als je gewoon casual gamet, heb je dan de power brick nodig of kan de Legion ook opladen via usb-c zoals ik dat met mijn werk-macbook gewend ben? We hebben verschillende werkplekken in huis namelijk en het scheelt een hoop als we alleen maar laptop hoeven inpluggen en klaar.
1. aansluiten op TV is uiteraard mogelijk

2. Met laden via USB-C / USB PD haal je niet de maximale power settings en dus niet de maximale fps. Ja het kan, echter het is niet optimaal. Het is sterk afhankelijk van de game die je speelt wat het uiteindelijke effect is.
Ik kan ongeveer 100W via USB PD naar m'n laptop krijgen. Maar eerlijk gezegd hangt dat ook nogal af van de lader en de kabel die je gebruikt.

Om regulier te werken is USB PD via 'C' meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codergirl
jkrol schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:00:
[...]

2. Met laden via USB-C / USB PD haal je niet de maximale power settings en dus niet de maximale fps. Ja het kan, echter het is niet optimaal. Het is sterk afhankelijk van de game die je speelt wat het uiteindelijke effect is.
Ik kan ongeveer 100W via USB PD naar m'n laptop krijgen. Maar eerlijk gezegd hangt dat ook nogal af van de lader en de kabel die je gebruikt.
Thanks!

Voor een casual game hoef ik wat mij betreft niet de maximale fps, dus dat lijkt me prima. Nog even om te dubbelchecken: met toetsenbord en muis aangesloten via het scherm en alleen een usb-c kabel van scherm naar laptop zou voldoende moeten zijn om alles te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
codergirl schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Thanks!

Voor een casual game hoef ik wat mij betreft niet de maximale fps, dus dat lijkt me prima. Nog even om te dubbelchecken: met toetsenbord en muis aangesloten via het scherm en alleen een usb-c kabel van scherm naar laptop zou voldoende moeten zijn om alles te laten werken?
Ja hoor dat is alles wat je nodig heb, ik heb displayport (monitor) naar usb c en dat werkt prima :) keyboard en muis aan laptop en dat is het verder. Gebruik de mijn meer als desktop dan als laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Heb gemerkt dat aangesloten op de 100W USB PD poort HDR uit moet staan, anders blijft het beeld overschakelen om de een of andere reden. Wellicht iets te maken met de hybride instelling van de GPU, weet ik nog niet.

Verder hier ook vooral als een desktop in gebruik - ik heb de batterij constant in conservation mode staan en gebruik hem nooit werkelijk onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codergirl
WeAreLegion schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:37:
[...]

Ja hoor dat is alles wat je nodig heb, ik heb displayport (monitor) naar usb c en dat werkt prima :) keyboard en muis aan laptop en dat is het verder. Gebruik de mijn meer als desktop dan als laptop.
Ik bedoelde juist toetsenbord en muis in het scherm ;) fijner kabelmanagement dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
codergirl schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Ik bedoelde juist toetsenbord en muis in het scherm ;) fijner kabelmanagement dan.
Ook dat moet wel werken verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippien
NiGeLaToR schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:41:
Heb gemerkt dat aangesloten op de 100W USB PD poort HDR uit moet staan, anders blijft het beeld overschakelen om de een of andere reden. Wellicht iets te maken met de hybride instelling van de GPU, weet ik nog niet.

Verder hier ook vooral als een desktop in gebruik - ik heb de batterij constant in conservation mode staan en gebruik hem nooit werkelijk onderweg.
Maar HDR staat toch in vele gevallen vaak (standaard) uit? Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept, als in ook het inschakelen van en dus de mogelijke voordelen van HDR.

Enjoy the joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Wippien schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Maar HDR staat toch in vele gevallen vaak (standaard) uit? Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept, als in ook het inschakelen van en dus de mogelijke voordelen van HDR.
Klopt, ik had het in balanced mode juist aan staan. Net als hogere hz van je scherm, staat ook vaak uit / op 60hz. Best zonde want 144hz 165Hz kijkt prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

Christiano007

Ich bin der champion

Hebben jullie ook last van spontane reboots zonder blauw scherm in Windows 11? Heb de audio driver realtek al eens opnieuw geïnstalleerd, want dat kon een probleem zijn. Maar dat biedt helaas niet de oplossing.

Gebeurd mij altijd als ik de laptop een kwartier ofzo niet heb aangeraakt en daarna spontaan een reboot.

Kernel-Power 142
Kernel-Power 41

Windows 11

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Christiano007 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:25:
Hebben jullie ook last van spontane reboots zonder blauw scherm in Windows 11? Heb de audio driver realtek al eens opnieuw geïnstalleerd, want dat kon een probleem zijn. Maar dat biedt helaas niet de oplossing.

Gebeurd mij altijd als ik de laptop een kwartier ofzo niet heb aangeraakt en daarna spontaan een reboot.

Kernel-Power 142
Kernel-Power 41

Windows 11
Maak je toevallig gebruik van legionfancontroller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

WeAreLegion schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:42:
[...]

Maak je toevallig gebruik van legionfancontroller?
Die is wel geïnstalleerd maar doe er niets mee, zal deze eens verwijderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Christiano007 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:43:
[...]

Die is wel geïnstalleerd maar doe er niets mee, zal deze eens verwijderen
Die even verwijderen, en in safemode even kijken of rwdrv.sys ergens nog staat en die ook verwijderen. Ik had problemen met crashes en dat kwam door die driver, en dat wordt alleen gebruikt door die software (rewrite everything daar is het van)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Voor de mensen die nog een originele 300W oplader zoeken, ik heb er eentje gevonden voor 28,94 EUR :o

De website ziet er wat onprofessioneel uit, dus betaald met PayPal voor als er wat aan de hand is. Maar is nu blijkbaar onderweg vanuit China. Ben erg benieuwd, voor dat geld is een tweede oplader wel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welmer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-05 21:26
Paul Hewson schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:47:
Voor de mensen die nog een originele 300W oplader zoeken, ik heb er eentje gevonden voor 28,94 EUR :o

De website ziet er wat onprofessioneel uit, dus betaald met PayPal voor als er wat aan de hand is. Maar is nu blijkbaar onderweg vanuit China. Ben erg benieuwd, voor dat geld is een tweede oplader wel praktisch.
Ik vond het iets te shady ogen en ben na lang zoeken hierop uitgekomen: https://www.ipc-computer.eu/. Helaas hebben ze hem inmiddels niet meer op voorraad.

[ Voor 3% gewijzigd door Welmer op 26-02-2022 16:57 . Reden: link aangepast van US naar EU ]

Techno doesn't need popstars

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul Hewson schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:47:

laat maar weten in thread of het wat is of niet als je hem heb, ben ook op zoek naar een reserve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Nu online
Welmer schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Ik vond het iets te shady ogen en ben na lang zoeken hierop uitgekomen: https://www.ipc-computer.eu/. Helaas hebben ze hem inmiddels niet meer op voorraad.
Ik vond het ook shady, daarom heb ik met PayPal betaald. Kan me dan weinig overkomen.
WeAreLegion schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:50:
[...]

laat maar weten in thread of het wat is of niet als je hem heb, ben ook op zoek naar een reserve.
Zodra ik hem binnen heb meld ik mij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
Hallo allemaal,

Ik blijft toch problemen houden met het installeren van de nvidia Geforce drivers.
Ik wil de 511.79-notebook drivers gaan installeren (van 14-2) maar al vrij vroeg in het installatieprocess reboot de laptop spontaan (en wordt er niets geinstalleerd). kijk ik in de eventlog dan zie ik steeds de melding "The previous system shutdown at (date-time) was unexpected"
Ik heb de drivers los van de nvidia website gedownload. (dus niet via geforce panel)

Ik heb alvast de guru-3d display-driver-uninstall (DDU) tool gedownload, maar ben een beetje huiverig om die te draaien (krijg allemaal waarschuwingen van de ddu-tool zelf zoals dat je backup moet hebben, er data verloren kan gaan en dat het probleem erger kan worden na draaien van deze tool)

Heeft iemand een tip of hebben mensen hetzelfde probleem?

<EDIT> via de pcsupport.lenovo.com gaat de installatie van nvidia-geforce experienceen de laatste drivers nu wel weer goed. blijft vaag... 8)7 >

[ Voor 13% gewijzigd door kuwerti op 02-03-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-05 09:11
Ik heb niet hetzelfde probleem. Wel heb ik 2 weken geleden die DDU in safeboot gedraaid. Alles van Nvidia er af, reboot naar normale Windows. En daarna Nvidia driver die ik eerder van de website heb gehaald er weer op.

Je hoeft nergens bang voor te zijn, backup of herstelpunt heb ik persoonlijk niet gemaakt. Gewoon met DDU de oude Nvidia zooi er van af, en nieuwe drivers er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deorder
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-01 19:32
Heb een Lenovon Legion 5 Pro 5800h, RTX 3070. Ik merk geen verschil tussen quiet / silence, balanced of performance modus. In alle modi blijft de ventilator even vaak en hard draaien bij inactiviteit of lichte toepassingen. Is het de bedoeling dat in de stille modus de ventilatoren bijna onhoorbaar zijn of uit staan? want dat is bij mij niet het geval.

Alles wat ik heb geprobeerd:
- iGPU / dedicated GPU modus
- Een controller en BIOS reset gedaan
- Advanced Thermal Optimizations op Level 0
- Windows 10, 11 en Linux geprobeerd
- Achterkant laptop op verhoging met 2 kleine pucks
- Alles up to date

[ Voor 39% gewijzigd door deorder op 04-03-2022 06:34 ]

Chaos -> Nature -> Order -> Human -> Law -> Deorder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:17
Als ik gewoon aan het internetten ben ,is die van mij aardig stil, maar spint ook wel op.
Best hard ook in verhouding dan wat die aan het doen is.
Ook op stille modus dus.

Misschien dat er wat aan de fancurve te doen is, maar daar heb ik me niet in verdiept

Ik heb dezelfde setup 5800h en een 3070.

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 04-03-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deorder schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 06:20:
Heb een Lenovon Legion 5 Pro 5800h, RTX 3070. Ik merk geen verschil tussen quiet / silence, balanced of performance modus. In alle modi blijft de ventilator even vaak en hard draaien bij inactiviteit of lichte toepassingen. Is het de bedoeling dat in de stille modus de ventilatoren bijna onhoorbaar zijn of uit staan? want dat is bij mij niet het geval.

Alles wat ik heb geprobeerd:
- iGPU / dedicated GPU modus
- Een controller en BIOS reset gedaan
- Advanced Thermal Optimizations op Level 0
- Windows 10, 11 en Linux geprobeerd
- Achterkant laptop op verhoging met 2 kleine pucks
- Alles up to date
Welke power profiles heb je ? die van Lenovo of die van windows?

en betreft de fancurve zoals hier boven staat, dat is niet mogelijk bij deze laptops. Er is een applicatie genaamd legionfancontroller maar die werkt met wat er beschikbaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door WeAreLegion op 04-03-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

WeAreLegion schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:48:
[...]

Die even verwijderen, en in safemode even kijken of rwdrv.sys ergens nog staat en die ook verwijderen. Ik had problemen met crashes en dat kwam door die driver, en dat wordt alleen gebruikt door die software (rewrite everything daar is het van)
Deze eraf gegooid en het probleem lijkt weg te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Christiano007 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Deze eraf gegooid en het probleem lijkt weg te zijn
Mooi, ik heb het ook bij de maker van programma aangegeven op discord, het zou namelijk niet meer voor moeten komen met de laatste versie. Maar goed ik gebruik de software niet meer de fans doen het ook wel zonder die software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Nu online
WeAreLegion schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:50:
[...]

Oplader is binnen. Is exact dezelfde als de originele. De onderste, met nog de halve sticker acht Lenovo, is de goedkope. Enigste verschil is de voedingskabel die je in de oplader steekt, is er eentje met een haakse stekker voor in het stopcontact. Het werkt dus dat mag de pret niet drukken voor nog geen 30 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVzhii_rcqm3s5P1GPLMCN6sG8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPnSuKpXa8hVZrM5j7JTo7uh.jpg?f=fotoalbum_large

Voor degene die deze ook bestellen. Ik had problemen als ik de link volgde en het in mijn mandje wilde doen. Lukt wel als ik de oplader handmatig opzocht op de website en daarna toevoegde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deorder
WeAreLegion schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Welke power profiles heb je ? die van Lenovo of die van windows?

en betreft de fancurve zoals hier boven staat, dat is niet mogelijk bij deze laptops. Er is een applicatie genaamd legionfancontroller maar die werkt met wat er beschikbaar is.
In Windows is er maar 1 power plan met de naam "Balanced".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deorder schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:14:
[...]

In Windows is er maar 1 power plan met de naam "Balanced".
Moet je even zoeken op Lenovo Power plans, en hoe je die moet installeren. Ik vermoed dat het daar door komt :) er staan in dit forum ook een uitleg als ik mij niet vergis en volgens mij heb ik een keer een link gepost waar ze in zitten.

Heb even gezocht deze zijn het: https://drive.google.com/...LsFaD3gR/view?usp=sharing

Staan op mijn Gdrive dit zijn de gene die ik geinstalleerd heb. Als je deze installeerd dan werkt de FN+Q knop ook (die doet het namelijk nu ook niet bij jouw omdat je maar 1 power profile heb).

[ Voor 27% gewijzigd door WeAreLegion op 04-03-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Paul Hewson schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Voor degene die deze ook bestellen. Ik had problemen als ik de link volgde en het in mijn mandje wilde doen. Lukt wel als ik de oplader handmatig opzocht op de website en daarna toevoegde.
Wat was bij jou de levertijd?
Ik heb er ook 1 besteld vorige week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Nu online
jkrol schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Wat was bij jou de levertijd?
Ik heb er ook 1 besteld vorige week
23 februari besteld, 25 februari verzonden, vandaag aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deorder
WeAreLegion schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Moet je even zoeken op Lenovo Power plans, en hoe je die moet installeren. Ik vermoed dat het daar door komt :) er staan in dit forum ook een uitleg als ik mij niet vergis en volgens mij heb ik een keer een link gepost waar ze in zitten.

Heb even gezocht deze zijn het: https://drive.google.com/...LsFaD3gR/view?usp=sharing

Staan op mijn Gdrive dit zijn de gene die ik geinstalleerd heb. Als je deze installeerd dan werkt de FN+Q knop ook (die doet het namelijk nu ook niet bij jouw omdat je maar 1 power profile heb).
Oh is dat het. Echt bedankt, ben benieuwd. Blijkt het zoiets simpels te zijn na van alles geprobeerd te hebben (zelfs aangepaste Windows gemaakt met ntlite) :D. Ik dacht dat de freqs etc. net als de fan curves op BIOS-niveau werden geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
deorder schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:57:
[...]

Oh is dat het. Echt bedankt, ben benieuwd. Blijkt het zoiets simpels te zijn na van alles geprobeerd te hebben (zelfs aangepaste Windows gemaakt met ntlite) :D. Ik dacht dat de freqs etc. net als de fan curves op BIOS-niveau werden geregeld.
Nee die configs regelen best veel. Als je die installeerd, en je gebruitk dan FN+Q dan zal je zien dat hij op quiet ook stuk lager klokt in eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deorder
WeAreLegion schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Nee die configs regelen best veel. Als je die installeerd, en je gebruitk dan FN+Q dan zal je zien dat hij op quiet ook stuk lager klokt in eens.
Het werkt !!! Ik ben er al dagen mee bezig. Dit is een stuk beter. De fans gaan wel aan, maar het is een stuk zachter. Temperatuur van de CPU blijft nu op ongeveer 35 graden celcius met de cores op 1087 MHz, x10.88

Het gekke is dat bij idle in de Legion Balanced modus de ventilatoren af en toe afslaan, terwijl dit in de Quiet modus bijna niet gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door deorder op 04-03-2022 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
deorder schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:48:
[...]

Het werkt !!! Ik ben er al dagen mee bezig. Dit is een stuk beter. De fans gaan wel aan, maar het is een stuk zachter. Temperatuur van de CPU blijft nu op ongeveer 35 graden celcius met de cores op 1087 MHz, x10.88

Het gekke is dat bij idle in de Legion Balanced modus de ventilatoren af en toe afslaan, terwijl dit in de Quiet modus bijna niet gebeurt.
Komt omdat in balanced standaard CPU boost aanstaat, die zou ik ook uit zetten op quiet en balanced mode en alleen aan laten bij performance, scheelt zo 10 graden in balanced. (er staat in thread ergens wel hoe dat moet en anders even googlen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 17:19
Hmm, heb sinds vorig jaar oktober een nieuwe Lenovo 5 Pro , 32Gb, RGB keyboard en de f toets werkt vaker niet dan wel. Nu pas opgemerkt omdat hij voorheen op mijn bureau stond met extern toetsenbord maar nu sinds enkele weken beneden in de leefkamer en nu pas valt het op dat die f toets blijft haperen. Hij neemt hem soms maar soms niet. Insturen? Wordt hier dan automatisch een factory reset op gedaan? (hier in het gezin nog steeds trauma wegens insturen Asus tablet voor kapotte lader en toen deden ze factory reset terwijl alle baby foto's nog geen backup gekregen hadden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJSirMatthew schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:29:
Hmm, heb sinds vorig jaar oktober een nieuwe Lenovo 5 Pro , 32Gb, RGB keyboard en de f toets werkt vaker niet dan wel. Nu pas opgemerkt omdat hij voorheen op mijn bureau stond met extern toetsenbord maar nu sinds enkele weken beneden in de leefkamer en nu pas valt het op dat die f toets blijft haperen. Hij neemt hem soms maar soms niet. Insturen? Wordt hier dan automatisch een factory reset op gedaan? (hier in het gezin nog steeds trauma wegens insturen Asus tablet voor kapotte lader en toen deden ze factory reset terwijl alle baby foto's nog geen backup gekregen hadden...)
Ik zou ze voor de zekerheid maar even backupen. Want er is wel een kans dat ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

[...]

Oplader is binnen. Is exact dezelfde als de originele. De onderste, met nog de halve sticker acht Lenovo, is de goedkope. Enigste verschil is de voedingskabel die je in de oplader steekt, is er eentje met een haakse stekker voor in het stopcontact. Het werkt dus dat mag de pret niet drukken voor nog geen 30 euro.

[Afbeelding]

Hij is 1 maand nieuwer, maar wel een revisie ouder.

Ik ga de gok ook eens wagen nu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-05 11:36
https://www.amazon.nl/dp/...C4X9VR5&linkCode=asn&th=1

Is dit het goede geheugen om te upgraden naar dual rank 32 GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Volgens mij moet je deze hebben:
https://www.amazon.nl/dp/...C4X9VR5&linkCode=asn&th=1

Deze is dual rank, jouw link verwijst (vlg mij) naar single rank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 21:34
Is dit van toepassing op de L5P? Heb soms ook wel eens een hapering...

nieuws: AMD erkent systeemhaperingen in Windows door firmware-TPM en werkt aa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je windows 11 gebruikt wel jah, dat TPM zit in alle ryzen boven de 2000 range als mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 21:34
Hmm zit nog w10, maar in het artikel hebben ze het wel over w10 en w11... kan je bij de L5P met w10 de TPM uitschakelen in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mouze88 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:56:
Hmm zit nog w10, maar in het artikel hebben ze het wel over w10 en w11... kan je bij de L5P met w10 de TPM uitschakelen in de bios?
Volgens mij kan je dat niet uit zetten, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

WeAreLegion schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Mooi, ik heb het ook bij de maker van programma aangegeven op discord, het zou namelijk niet meer voor moeten komen met de laatste versie. Maar goed ik gebruik de software niet meer de fans doen het ook wel zonder die software.
En de laatste paar dagen is het weer terug.

Kernel 41 en 142 en hij reboot.

Gebeurd alleen als ik een tijd niet iets doe met de laptop, erg vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Christiano007 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:00:
[...]

En de laatste paar dagen is het weer terug.

Kernel 41 en 142 en hij reboot.

Gebeurd alleen als ik een tijd niet iets doe met de laptop, erg vreemd
Als je met een dump viewer kijkt naar de log's van die blue screens geeft ie dan ook nog een driver aan waar hij op crashed? Ik heb zelf ook wel gehad dat hij uitviel als hij niks deed en bleek uit eindelijk het moederboard te zijn die defect was. Als hij aan stroom hingt deed hij het over het algemeen goed maar als ik hem op quiet zette en van het stroom af, dan viel hij gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inorde
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:46
Ik heb recent deze dock aangeschaft voor mijn Legion 5 Pro:

pricewatch: Lenovo 40AS0090EU Thinkpad USB-C Dock Gen 2

Helaas heb ik niet goed opgelet met de specs en laadt hij met deze dock niet op tijdens gebruik. Jammer, maar vooruit.

Wat me daarnaast opviel is dat met een 1440p 144hz monitor 10-bit HDR blijkbaar niet mogelijk is. Met een USB-C displayport kabel en een direct verbinding is dit geen probleem.

Met de dock krijg ik 8-bit HDR checkerboard, ook als ik terug ga naar minder Hz. Met andere woorden ik krijg met de dock nooit zo'n mooie plaatjes op het scherm als zonder. De kabel die ik gebruik is de bijgeleverde USB-C bij de dock en een gloednieuwe degelijke DisplayPort 1.4 kabel. Die zou dat makkelijk moeten kunnen. 144Hz werkt verder probleemloos overigens.

Weet iemand toevallig of ik ergens een instelling mis, of dat mijn verwachtingen van deze dock gewoon te hoog waren?

EDIT - Ik heb gelogen blijkbaar. Tot 100Hz werkt 10-bit. Daarna wordt het minder, net als bij HDMI. Alleen met de USB-C naar DisplayPort haal ik 144Hz met 10-bits.

[ Voor 7% gewijzigd door inorde op 16-03-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

[...]

[Afbeelding]

Ik heb hem ook binnen, ook Rev. A.

Bij mij was het productlabel voor een gedeelte afgeplakt met een zwart etiket. Zo was het merk en typenummer niet zichtbaar... 🤔
Van de vrachtwagen gevallen? B-grade? Imitatie?

Ik ga hem straks eens proberen, hopelijk fikt de boel niet af 😇Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDzVGsL0vykSQ4sWKsQ01gDm9Ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1oy3DIbPlfvq5YXAxEuRwiL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Nu online
McLambo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:57:
[...]

Ik heb hem ook binnen, ook Rev. A.

Bij mij was het productlabel voor een gedeelte afgeplakt met een zwart etiket. Zo was het merk en typenummer niet zichtbaar... 🤔
Van de vrachtwagen gevallen? B-grade? Imitatie?

Ik ga hem straks eens proberen, hopelijk fikt de boel niet af 😇[Afbeelding]
Bij mij was de naam Lenovo afgeplakt met een witte sticker. Maar ik heb er al een paar keer gebruik van gemaakt ondertussen en niks bijzonders gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

WeAreLegion schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Als je met een dump viewer kijkt naar de log's van die blue screens geeft ie dan ook nog een driver aan waar hij op crashed? Ik heb zelf ook wel gehad dat hij uitviel als hij niks deed en bleek uit eindelijk het moederboard te zijn die defect was. Als hij aan stroom hingt deed hij het over het algemeen goed maar als ik hem op quiet zette en van het stroom af, dan viel hij gewoon uit.
Sorry voor mijn late reactie, had het een paar dagen geprobeerd om een nieuw dump file te krijgen maar hij bleef het maar goed doen. Eindelijk weer een crash

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED (7e)
This is a very common bugcheck.  Usually the exception address pinpoints
the driver/function that caused the problem.  Always note this address
as well as the link date of the driver/image that contains this address.
Arguments:
Arg1: ffffffffc0000005, The exception code that was not handled
Arg2: fffff8074a6a4210, The address that the exception occurred at
Arg3: ffffba8d2e616328, Exception Record Address
Arg4: ffffba8d2e615b40, Context Record Address

Debugging Details:
------------------

Unable to load image \SystemRoot\System32\DriverStore\FileRepository\nvlti.inf_amd64_a6bce42b6b09edc9\nvlddmkm.sys, Win32 error 0n2

KEY_VALUES_STRING: 1

Key  : AV.Fault
    Value: Read

Key  : Analysis.CPU.mSec
    Value: 10530

Key  : Analysis.DebugAnalysisManager
    Value: Create

Key  : Analysis.Elapsed.mSec
    Value: 19486

Key  : Analysis.Init.CPU.mSec
    Value: 3780

Key  : Analysis.Init.Elapsed.mSec
    Value: 62639

Key  : Analysis.Memory.CommitPeak.Mb
    Value: 97

Key  : WER.OS.Branch
    Value: co_release

Key  : WER.OS.Timestamp
    Value: 2021-06-04T16:28:00Z

Key  : WER.OS.Version
    Value: 10.0.22000.1

DUMP_FILE_ATTRIBUTES: 0x1000

BUGCHECK_CODE:  7e

BUGCHECK_P1: ffffffffc0000005

BUGCHECK_P2: fffff8074a6a4210

BUGCHECK_P3: ffffba8d2e616328

BUGCHECK_P4: ffffba8d2e615b40

EXCEPTION_RECORD:  ffffba8d2e616328 -- (.exr 0xffffba8d2e616328)
ExceptionAddress: fffff8074a6a4210 (nvlddmkm+0x00000000000e4210)
   ExceptionCode: c0000005 (Access violation)
  ExceptionFlags: 00000000
NumberParameters: 2
   Parameter[0]: 0000000000000000
   Parameter[1]: ffffffffffffffff
Attempt to read from address ffffffffffffffff

CONTEXT:  ffffba8d2e615b40 -- (.cxr 0xffffba8d2e615b40)
rax=ffffd189d313d008 rbx=ffffba8d2e616e40 rcx=0064006e00690057
rdx=0000000000df38e6 rsi=ffffd189d3432238 rdi=ffffd189d31fc500
rip=fffff8074a6a4210 rsp=ffffba8d2e616568 rbp=ffffd189d3432248
 r8=ffffd189d313d000  r9=0000000000000001 r10=fffff8074ae54638
r11=0000000000000005 r12=0000000000000000 r13=0000000000000000
r14=ffffba8d2e616680 r15=fffff8074b021140
iopl=0         nv up ei ng nz na po nc
cs=0010  ss=0018  ds=002b  es=002b  fs=0053  gs=002b             efl=00050286
nvlddmkm+0xe4210:
fffff807`4a6a4210 8a4157          mov     al,byte ptr [rcx+57h] ds:002b:0064006e`006900ae=??
Resetting default scope

BLACKBOXBSD: 1 (!blackboxbsd)

BLACKBOXNTFS: 1 (!blackboxntfs)

BLACKBOXPNP: 1 (!blackboxpnp)

BLACKBOXWINLOGON: 1

PROCESS_NAME:  System

READ_ADDRESS:  ffffffffffffffff 

ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - De instructie op 0x%p verwijst naar geheugen op 0x%p. Het geheugen kan niet worden %s.

EXCEPTION_CODE_STR:  c0000005

EXCEPTION_PARAMETER1:  0000000000000000

EXCEPTION_PARAMETER2:  ffffffffffffffff

EXCEPTION_STR:  0xc0000005

STACK_TEXT:  
ffffba8d`2e616568 fffff807`4a952aae     : ffffd189`d3432240 ffffd189`d3432238 fffff807`4b021140 ffffba8d`2e616680 : nvlddmkm+0xe4210
ffffba8d`2e616570 fffff807`4a9df25d     : 00000000`00000000 ffffd189`d3432248 ffffd189`d3432238 ffffba8d`2e616780 : nvlddmkm+0x392aae
ffffba8d`2e6165a0 fffff807`4a957998     : ffffd189`00000004 fffff807`00000001 ffffd189`d31198f0 fffff807`4ae49ca0 : nvlddmkm+0x41f25d
ffffba8d`2e616600 fffff807`4a72b498     : 00000000`00000000 ffffba8d`2e6166a9 ffffba8d`2e616738 ffffba8d`2e616780 : nvlddmkm+0x397998
ffffba8d`2e616640 fffff807`4a742448     : 00000000`0000000c 00000000`00000013 ffffd189`00000001 ffffd189`d421ed28 : nvlddmkm+0x16b498
ffffba8d`2e616710 fffff807`4a742685     : 00000000`ff0a0000 00000000`ff0a0000 ffffba8d`2e6169e0 fffff807`4a672ae7 : nvlddmkm+0x182448
ffffba8d`2e616950 fffff807`4a742740     : fffff807`4afcc920 00000000`09556d07 000109f9`b7a6bc18 000109fa`22f08e18 : nvlddmkm+0x182685
ffffba8d`2e6169a0 fffff807`4a64c070     : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nvlddmkm+0x182740
ffffba8d`2e616ac0 fffff807`4a64bdd0     : ffffba8d`2e616d70 ffffba8d`2e616ce9 00000000`00000000 ffffba8d`2e616ca9 : nvlddmkm+0x8c070
ffffba8d`2e616b80 fffff807`4adde175     : ffffba8d`2e616d70 ffffba8d`2e616ce9 00000000`00000000 ffffba8d`2e616d20 : nvlddmkm+0x8bdd0
ffffba8d`2e616bd0 fffff807`4adddd55     : fffff807`4adde0ed ffffba8d`2e616d70 ffffd189`d1844140 fffff807`4a5ef7dc : nvlddmkm+0x81e175
ffffba8d`2e616c80 fffff807`4adddf3b     : 00000000`00000001 00000000`00731602 ffffba8d`2e616e40 00000000`00000010 : nvlddmkm+0x81dd55
ffffba8d`2e616d50 fffff807`4b108232     : 00000000`00000000 ffffba8d`2e616e40 00000000`ff0a0000 00000000`00000000 : nvlddmkm+0x81df3b
ffffba8d`2e616db0 fffff807`4a5ee7b6     : ffffe586`386c6620 ffffba8d`2e616fa0 ffffe586`386c6620 00000000`00000041 : nvlddmkm+0xb48232
ffffba8d`2e616e20 fffff807`4a5defb7     : ffffe586`386c6620 00000000`0208801b 00000000`00000000 00000000`00000001 : nvlddmkm+0x2e7b6
ffffba8d`2e616e70 fffff807`4a5e36c1     : 00000000`00000001 ffffe586`3b38e280 ffffba8d`2e616fa0 ffffe586`386c6620 : nvlddmkm+0x1efb7
ffffba8d`2e616ea0 fffff807`4a5e32fa     : ffffd189`cb4c4001 fffff807`00000000 ffffe586`386c6620 00000000`00000001 : nvlddmkm+0x236c1
ffffba8d`2e6171d0 fffff807`4a5e6355     : 00000000`00000000 ffffd189`d32ac300 00000000`00000000 00000000`00000000 : nvlddmkm+0x232fa
ffffba8d`2e617280 fffff807`4b10811e     : 00000000`00000000 ffffd189`d32ac370 00000000`00000000 00000000`00000001 : nvlddmkm+0x26355
ffffba8d`2e6172b0 fffff807`4b1b6cd0     : ffffd189`d1866000 ffffba8d`2e6173a9 ffffd189`d1866000 00000000`00000001 : nvlddmkm+0xb4811e
ffffba8d`2e617310 fffff807`4b0c19de     : 00000000`00000001 ffffd189`d1866000 ffffd189`d1866000 00000000`00000000 : nvlddmkm+0xbf6cd0
ffffba8d`2e617340 fffff807`4b0c9cba     : 00000000`00000000 00000000`00000004 00000000`00000000 ffffd189`d1866000 : nvlddmkm+0xb019de
ffffba8d`2e617410 fffff807`4b3ac244     : 00000000`00000004 00000000`00000004 ffffd189`d1844000 00000000`00000001 : nvlddmkm+0xb09cba
ffffba8d`2e617490 fffff807`4b3abaa7     : 00000000`00000001 00000000`00000001 00000000`00000000 00000000`00000000 : nvlddmkm+0xdec244
ffffba8d`2e617560 fffff807`4b3d654a     : ffffd189`d1844000 ffffba8d`2e617659 00000000`00000001 00000000`00000007 : nvlddmkm+0xdebaa7
ffffba8d`2e6175b0 fffff807`464105c1     : fffff807`4b3d6420 00000000`00000001 00000000`00000000 00000000`ffffffff : nvlddmkm+0xe1654a
ffffba8d`2e6176c0 fffff807`4640fe5e     : 00000000`00000080 ffffba8d`2e617781 00000000`00000000 fffff807`00000000 : dxgkrnl!DpiDxgkDdiSetPowerState+0x59
ffffba8d`2e617720 fffff807`46410a3a     : ffffd189`d0f628a0 00000000`00000000 00000000`00000001 00000000`00000000 : dxgkrnl!DpiFdoSetAdapterPowerState+0x17a
ffffba8d`2e6177e0 fffff807`464100d1     : ffffd189`d16d0030 ffffd189`e0c76b00 ffffd189`ccf83dc0 ffffd189`d0f62800 : dxgkrnl!DpiFdoHandleDevicePower+0x2ea
ffffba8d`2e617880 fffff807`46411a40     : ffffd189`d0f628a0 ffffd189`d16d0180 ffffd189`d16d0030 ffffba8d`2e6179a0 : dxgkrnl!DpiFdoDispatchPower+0x21
ffffba8d`2e6178b0 fffff807`4b3e6000     : ffffd189`d3439000 ffffd189`d1844000 ffffd189`d3439000 ffffd189`d0f62a90 : dxgkrnl!DpiDispatchPower+0xe0
ffffba8d`2e6179d0 fffff807`4b3e5104     : ffffd189`d16d0030 ffffd189`d1844000 ffffd189`d16d0030 00000000`00000000 : nvlddmkm+0xe26000
ffffba8d`2e617ae0 fffff807`3a5ac0a7     : ffffd189`cb4c4040 ffffba8d`2e617b90 00000000`00000000 ffffd189`00000000 : nvlddmkm+0xe25104
ffffba8d`2e617b10 fffff807`3a45a8b5     : 00000000`00000000 fffff807`3a5abea0 00000000`00000000 00000000`00000300 : nt!PopIrpWorker+0x207
ffffba8d`2e617bb0 fffff807`3a61a574     : ffff8001`ae3a0180 ffffd189`cb4c4040 fffff807`3a45a860 00000000`00000000 : nt!PspSystemThreadStartup+0x55
ffffba8d`2e617c00 00000000`00000000     : ffffba8d`2e618000 ffffba8d`2e611000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KiStartSystemThread+0x34

SYMBOL_NAME:  nvlddmkm+e4210

MODULE_NAME: nvlddmkm

IMAGE_NAME:  nvlddmkm.sys

STACK_COMMAND:  .cxr 0xffffba8d2e615b40 ; kb

BUCKET_ID_FUNC_OFFSET:  e4210

FAILURE_BUCKET_ID:  AV_nvlddmkm!unknown_function

OS_VERSION:  10.0.22000.1

BUILDLAB_STR:  co_release

OSPLATFORM_TYPE:  x64

OSNAME:  Windows 10

FAILURE_ID_HASH:  {7eea5677-f68d-2154-717e-887e07e55cd3}

Followup:     MachineOwner

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Christiano007 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:46:
[...]

Sorry voor mijn late reactie, had het een paar dagen geprobeerd om een nieuw dump file te krijgen maar hij bleef het maar goed doen. Eindelijk weer een crash

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED (7e)
This is a very common bugcheck.  Usually the exception address pinpoints
the driver/function that caused the problem.  Always note this address
as well as the link date of the driver/image that contains this address.
Arguments:
Arg1: ffffffffc0000005, The exception code that was not handled
Arg2: fffff8074a6a4210, The address that the exception occurred at
Arg3: ffffba8d2e616328, Exception Record Address
Arg4: ffffba8d2e615b40, Context Record Address

Debugging Details:
------------------

Unable to load image \SystemRoot\System32\DriverStore\FileRepository\nvlti.inf_amd64_a6bce42b6b09edc9\nvlddmkm.sys, Win32 error 0n2

KEY_VALUES_STRING: 1

Key  : AV.Fault
    Value: Read

Key  : Analysis.CPU.mSec
    Value: 10530

Key  : Analysis.DebugAnalysisManager
    Value: Create

Key  : Analysis.Elapsed.mSec
    Value: 19486

Key  : Analysis.Init.CPU.mSec
    Value: 3780

Key  : Analysis.Init.Elapsed.mSec
    Value: 62639

Key  : Analysis.Memory.CommitPeak.Mb
    Value: 97

Key  : WER.OS.Branch
    Value: co_release

Key  : WER.OS.Timestamp
    Value: 2021-06-04T16:28:00Z

Key  : WER.OS.Version
    Value: 10.0.22000.1

DUMP_FILE_ATTRIBUTES: 0x1000

BUGCHECK_CODE:  7e

BUGCHECK_P1: ffffffffc0000005

BUGCHECK_P2: fffff8074a6a4210

BUGCHECK_P3: ffffba8d2e616328

BUGCHECK_P4: ffffba8d2e615b40

EXCEPTION_RECORD:  ffffba8d2e616328 -- (.exr 0xffffba8d2e616328)
ExceptionAddress: fffff8074a6a4210 (nvlddmkm+0x00000000000e4210)
   ExceptionCode: c0000005 (Access violation)
  ExceptionFlags: 00000000
NumberParameters: 2
   Parameter[0]: 0000000000000000
   Parameter[1]: ffffffffffffffff
Attempt to read from address ffffffffffffffff

CONTEXT:  ffffba8d2e615b40 -- (.cxr 0xffffba8d2e615b40)
rax=ffffd189d313d008 rbx=ffffba8d2e616e40 rcx=0064006e00690057
rdx=0000000000df38e6 rsi=ffffd189d3432238 rdi=ffffd189d31fc500
rip=fffff8074a6a4210 rsp=ffffba8d2e616568 rbp=ffffd189d3432248
 r8=ffffd189d313d000  r9=0000000000000001 r10=fffff8074ae54638
r11=0000000000000005 r12=0000000000000000 r13=0000000000000000
r14=ffffba8d2e616680 r15=fffff8074b021140
iopl=0         nv up ei ng nz na po nc
cs=0010  ss=0018  ds=002b  es=002b  fs=0053  gs=002b             efl=00050286
nvlddmkm+0xe4210:
fffff807`4a6a4210 8a4157          mov     al,byte ptr [rcx+57h] ds:002b:0064006e`006900ae=??
Resetting default scope

BLACKBOXBSD: 1 (!blackboxbsd)

BLACKBOXNTFS: 1 (!blackboxntfs)

BLACKBOXPNP: 1 (!blackboxpnp)

BLACKBOXWINLOGON: 1

PROCESS_NAME:  System

READ_ADDRESS:  ffffffffffffffff 

ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - De instructie op 0x%p verwijst naar geheugen op 0x%p. Het geheugen kan niet worden %s.

EXCEPTION_CODE_STR:  c0000005

EXCEPTION_PARAMETER1:  0000000000000000

EXCEPTION_PARAMETER2:  ffffffffffffffff

EXCEPTION_STR:  0xc0000005

STACK_TEXT:  
ffffba8d`2e616568 fffff807`4a952aae     : ffffd189`d3432240 ffffd189`d3432238 fffff807`4b021140 ffffba8d`2e616680 : nvlddmkm+0xe4210
ffffba8d`2e616570 fffff807`4a9df25d     : 00000000`00000000 ffffd189`d3432248 ffffd189`d3432238 ffffba8d`2e616780 : nvlddmkm+0x392aae
ffffba8d`2e6165a0 fffff807`4a957998     : ffffd189`00000004 fffff807`00000001 ffffd189`d31198f0 fffff807`4ae49ca0 : nvlddmkm+0x41f25d
ffffba8d`2e616600 fffff807`4a72b498     : 00000000`00000000 ffffba8d`2e6166a9 ffffba8d`2e616738 ffffba8d`2e616780 : nvlddmkm+0x397998
ffffba8d`2e616640 fffff807`4a742448     : 00000000`0000000c 00000000`00000013 ffffd189`00000001 ffffd189`d421ed28 : nvlddmkm+0x16b498
ffffba8d`2e616710 fffff807`4a742685     : 00000000`ff0a0000 00000000`ff0a0000 ffffba8d`2e6169e0 fffff807`4a672ae7 : nvlddmkm+0x182448
ffffba8d`2e616950 fffff807`4a742740     : fffff807`4afcc920 00000000`09556d07 000109f9`b7a6bc18 000109fa`22f08e18 : nvlddmkm+0x182685
ffffba8d`2e6169a0 fffff807`4a64c070     : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nvlddmkm+0x182740
ffffba8d`2e616ac0 fffff807`4a64bdd0     : ffffba8d`2e616d70 ffffba8d`2e616ce9 00000000`00000000 ffffba8d`2e616ca9 : nvlddmkm+0x8c070
ffffba8d`2e616b80 fffff807`4adde175     : ffffba8d`2e616d70 ffffba8d`2e616ce9 00000000`00000000 ffffba8d`2e616d20 : nvlddmkm+0x8bdd0
ffffba8d`2e616bd0 fffff807`4adddd55     : fffff807`4adde0ed ffffba8d`2e616d70 ffffd189`d1844140 fffff807`4a5ef7dc : nvlddmkm+0x81e175
ffffba8d`2e616c80 fffff807`4adddf3b     : 00000000`00000001 00000000`00731602 ffffba8d`2e616e40 00000000`00000010 : nvlddmkm+0x81dd55
ffffba8d`2e616d50 fffff807`4b108232     : 00000000`00000000 ffffba8d`2e616e40 00000000`ff0a0000 00000000`00000000 : nvlddmkm+0x81df3b
ffffba8d`2e616db0 fffff807`4a5ee7b6     : ffffe586`386c6620 ffffba8d`2e616fa0 ffffe586`386c6620 00000000`00000041 : nvlddmkm+0xb48232
ffffba8d`2e616e20 fffff807`4a5defb7     : ffffe586`386c6620 00000000`0208801b 00000000`00000000 00000000`00000001 : nvlddmkm+0x2e7b6
ffffba8d`2e616e70 fffff807`4a5e36c1     : 00000000`00000001 ffffe586`3b38e280 ffffba8d`2e616fa0 ffffe586`386c6620 : nvlddmkm+0x1efb7
ffffba8d`2e616ea0 fffff807`4a5e32fa     : ffffd189`cb4c4001 fffff807`00000000 ffffe586`386c6620 00000000`00000001 : nvlddmkm+0x236c1
ffffba8d`2e6171d0 fffff807`4a5e6355     : 00000000`00000000 ffffd189`d32ac300 00000000`00000000 00000000`00000000 : nvlddmkm+0x232fa
ffffba8d`2e617280 fffff807`4b10811e     : 00000000`00000000 ffffd189`d32ac370 00000000`00000000 00000000`00000001 : nvlddmkm+0x26355
ffffba8d`2e6172b0 fffff807`4b1b6cd0     : ffffd189`d1866000 ffffba8d`2e6173a9 ffffd189`d1866000 00000000`00000001 : nvlddmkm+0xb4811e
ffffba8d`2e617310 fffff807`4b0c19de     : 00000000`00000001 ffffd189`d1866000 ffffd189`d1866000 00000000`00000000 : nvlddmkm+0xbf6cd0
ffffba8d`2e617340 fffff807`4b0c9cba     : 00000000`00000000 00000000`00000004 00000000`00000000 ffffd189`d1866000 : nvlddmkm+0xb019de
ffffba8d`2e617410 fffff807`4b3ac244     : 00000000`00000004 00000000`00000004 ffffd189`d1844000 00000000`00000001 : nvlddmkm+0xb09cba
ffffba8d`2e617490 fffff807`4b3abaa7     : 00000000`00000001 00000000`00000001 00000000`00000000 00000000`00000000 : nvlddmkm+0xdec244
ffffba8d`2e617560 fffff807`4b3d654a     : ffffd189`d1844000 ffffba8d`2e617659 00000000`00000001 00000000`00000007 : nvlddmkm+0xdebaa7
ffffba8d`2e6175b0 fffff807`464105c1     : fffff807`4b3d6420 00000000`00000001 00000000`00000000 00000000`ffffffff : nvlddmkm+0xe1654a
ffffba8d`2e6176c0 fffff807`4640fe5e     : 00000000`00000080 ffffba8d`2e617781 00000000`00000000 fffff807`00000000 : dxgkrnl!DpiDxgkDdiSetPowerState+0x59
ffffba8d`2e617720 fffff807`46410a3a     : ffffd189`d0f628a0 00000000`00000000 00000000`00000001 00000000`00000000 : dxgkrnl!DpiFdoSetAdapterPowerState+0x17a
ffffba8d`2e6177e0 fffff807`464100d1     : ffffd189`d16d0030 ffffd189`e0c76b00 ffffd189`ccf83dc0 ffffd189`d0f62800 : dxgkrnl!DpiFdoHandleDevicePower+0x2ea
ffffba8d`2e617880 fffff807`46411a40     : ffffd189`d0f628a0 ffffd189`d16d0180 ffffd189`d16d0030 ffffba8d`2e6179a0 : dxgkrnl!DpiFdoDispatchPower+0x21
ffffba8d`2e6178b0 fffff807`4b3e6000     : ffffd189`d3439000 ffffd189`d1844000 ffffd189`d3439000 ffffd189`d0f62a90 : dxgkrnl!DpiDispatchPower+0xe0
ffffba8d`2e6179d0 fffff807`4b3e5104     : ffffd189`d16d0030 ffffd189`d1844000 ffffd189`d16d0030 00000000`00000000 : nvlddmkm+0xe26000
ffffba8d`2e617ae0 fffff807`3a5ac0a7     : ffffd189`cb4c4040 ffffba8d`2e617b90 00000000`00000000 ffffd189`00000000 : nvlddmkm+0xe25104
ffffba8d`2e617b10 fffff807`3a45a8b5     : 00000000`00000000 fffff807`3a5abea0 00000000`00000000 00000000`00000300 : nt!PopIrpWorker+0x207
ffffba8d`2e617bb0 fffff807`3a61a574     : ffff8001`ae3a0180 ffffd189`cb4c4040 fffff807`3a45a860 00000000`00000000 : nt!PspSystemThreadStartup+0x55
ffffba8d`2e617c00 00000000`00000000     : ffffba8d`2e618000 ffffba8d`2e611000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KiStartSystemThread+0x34

SYMBOL_NAME:  nvlddmkm+e4210

MODULE_NAME: nvlddmkm

IMAGE_NAME:  nvlddmkm.sys

STACK_COMMAND:  .cxr 0xffffba8d2e615b40 ; kb

BUCKET_ID_FUNC_OFFSET:  e4210

FAILURE_BUCKET_ID:  AV_nvlddmkm!unknown_function

OS_VERSION:  10.0.22000.1

BUILDLAB_STR:  co_release

OSPLATFORM_TYPE:  x64

OSNAME:  Windows 10

FAILURE_ID_HASH:  {7eea5677-f68d-2154-717e-887e07e55cd3}

Followup:     MachineOwner
Als ik goed lees lijkt het op een probleem met een driver (amd vermoed ik). Aangezien dat een file is die die niet kan loaden. Heb je de nieuweste chipset drivers ook geinstalleerd? en maak je gebruik van de amd onboard videokaart?

Missschien heb je hier wat aan: https://www.nvidia.com/en...is-it-an-fyi-for-those-s/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Vraagje, ga mijn garantie verlengen en ook extra ADP garantie nemen. Is er toevallig nog ergens een couponcode voorhanden om hier nog wat korting op te scoren? ondertussen besteld, 48 maanden garantie, incl ADP. lijkt me wel een goeie keuze voor deze laptop...

Reden: de f toets van mijn toetsenbord blijft soms haperen en ik heb ook de indruk dat hij een stuk warmer wordt dan de vorige (nu 32Gb versie vs 16 Gb versie) zelfs in balanced mode wordt het toestenbord vrij warm vind ik. Ipv zelf te klooien met pasten etc liever wat langere garantie dan...

[ Voor 10% gewijzigd door DJSirMatthew op 28-03-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Laatst online: 08:02
Op de site van lenovo zelf kun je momenteel een korting krijgen bij het aankopen van een laptop. Dit voor volgend model:

Legion 5 Pro 16 - Storm Grey & Black
artikelnummer: 82JQ00LUMB

Systeemspecificaties: ( Bewerken )
Processor: AMD Ryzenâ„¢ 7 5800H-processor (3,2 GHz maximaal 4,40 GHz)
Besturingssysteem: Windows 11 Home 64
Type beeldscherm: 16" 2,5 K-scherm (2560 x 1600), IPS, ontspiegeld, niet-touch, HDR 400, 100% sRGB, 500 nits, 165 Hz, LED-achtergrondverlichting, smalle rand
Geheugen: 16 GB DDR4-3200MHz (SODIMM)
Vaste schijf: 1 TB SSD M.2 2280 PCIe Gen3 TLC
Garantie: 2 jaar Koerier of brengen
AC Adapter: 300W
Grafische kaart: NVIDIA GeForce RTX 3060 6 GB GDDR6
Batterij: 4 Cell Li-Polymer
Bluetooth: Bluetooth® 5.0 of hoger
Camera: Dunne 720P-camera
Toetsenbord: Witte achtergrondverlichting, zwart - Belgisch
Aanwijsapparaat: ClickPad
WLAN: Wi-Fi 6 2 x 2 AX

Dit voor een bedrag voor 1410euro

Toch nog altijd een flinke kluif voor mij, maar toch beducht minder dan wat andere sites aanbieden. Weten jullie toevallig nog een site die onder deze prijs kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Ff temperatuur vraagje: haal na 30 minuten Nascar Heat 5 gemakkelijk max 85°C op de CPU en max 88°C op de hotspot van de GPU. Lijkt me vrij veel, zeker in balanced mode? Het lijkt mij dat het dan in performance mode nog warmer zou worden (of net niet?)

Ook het toetsenbord wordt warm, zelfs zodanig dat mijn vingers er pijn van doen. Kan me niet herinneren dat mijn vorige dat had (maar die stond aangesloten op extern toetsenbord & scherm dus niet echt vergelijkbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJSirMatthew schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:44:
Ff temperatuur vraagje: haal na 30 minuten Nascar Heat 5 gemakkelijk max 85°C op de CPU en max 88°C op de hotspot van de GPU. Lijkt me vrij veel, zeker in balanced mode? Het lijkt mij dat het dan in performance mode nog warmer zou worden (of net niet?)

Ook het toetsenbord wordt warm, zelfs zodanig dat mijn vingers er pijn van doen. Kan me niet herinneren dat mijn vorige dat had (maar die stond aangesloten op extern toetsenbord & scherm dus niet echt vergelijkbaar)
Dat komt door cpu boost mode, die staat default ook aan in balanced mode. De temp zal op performance niet veel warmer zijn daardoor. Mijn advies zou zijn om CPU boost uit te zetten voor balanced en quiet (al staat ie daar standaard uit) en aan te laten op performance mode. De temps zelf zijn niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deorder
Ik had mijn laptop (5800h, 3070rtx) een aantal weken niet gebruikt. Vorige week toen ik hem weer ging gebruiken lijkt de ventilator nooit meer te stoppen, zelfs als ik Advanced Thermal Optimizations en Processor Performance Boost uitschakel voor elk plan. In HWINFO64 knippert de CPB feature indicator elke seconde aan / uit. De klok in stille en balanced modus lijkt te hoog, van 2057Mhz tot 3139Mhz. Ik herinner me dat hij in quiet mode onder de 1000Mhz bleef.

Dit is in quiet mode:
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/870621974529966080/958251658175991858/unknown.png

Hier met wat meer info (klik op plaatje voor betere resolutie):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VQN7AUL.png

Dit is elke halve seconde aan / uit aan het knipperen:
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/870621974529966080/958258915001368616/unknown.png

Wat ik al gedaan heb:
- Windows 10 en 11 meerdere keren opnieuw geïnstalleerd met en zonder update
- Drivers via Windows update en via Lenovo website
- Oude BIOS en laatste BIOS
- Advanced Thermal Optimizations aan / uit
- EC reset
- OC resetten (had / heb geen overclock)
- Officiële legion power profiles geïnstalleerd
- Custom power profiles gemaakt
- Processor Performance Boost uit
- Ja ook zonder ProcessLasso geprobeerd
- Geen processen in background actief behalve dwm, hwinfo.

3 weken geleden voordat ik was gestopt met het gebruiken van mijn laptop was hij op quiet en balanced mode nog stil.

[ Voor 11% gewijzigd door deorder op 29-03-2022 18:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matt1991
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:54
Zo toch maar de knoop doorgehakt en een Legion 5 besteld met de volgende specificaties. Het prijs verschil met de nieuwe modellen is na mijn mening te veel, uiteindelijk 1486 euro moeten aftikken. Gaat een flinke upgrade zijn voor mij Dell G5 met i7 en GTX 1060. Helaas werkte de nieuwsbrief code niet i.c.m met de actie die ze nu hebben lopen.

AMD Ryzenâ„¢ 7 5800H-processor (8 cores/16 threads, 3,20 GHz, tot 4,40 GHz met maximale boost, 4 MB cache L2/16 MB cache L3)
Windows 11 Home 64
15.6" FHD (1920 x 1080), IPS, Anti-Glare, Dolby Vision, Free-Sync, G-Sync, Non-Touch, 100%s RGB, 300 Nits, 165Hz
16 GB SO-DIMM DDR4 3200MHz
1 TB SSD, M.2 2280, PCIe Gen3x4 NVMe, TLC
2 jaar PremiumCare
NVIDIA GeForce® RTX™ 3070, 8 GB, GDDR6
4 cellen, 80 Wh
720p met E-camera Shutter
White Achtergrondverlichting, Engels (EU)
11AX (2x2) & Bluetooth® 5.1

Lenovo Legion 5 I Ryzen 7 5800H I RTX 3070 8 GB I 64GB RAM I 2x 1TB SSD I Google Pixel 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 12:50
Misschien is dit ook nog een optie voor als je laptop/CPU superwarm wordt.
Het is een register aanpassing waarmee je de manier van het turbo gedrag kunt aanpassen in de geavanceerde opties van het windows energieschema. (Weet niet of dit met W11 ook werkt)

Als je dit opslaat in een kladblok tekstbestandje als .reg bestand en deze uitvoert dan krijg je de turbo opties onder de energiebeheer voor processor onder: Versterkingsmodus voor processorprestaties:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\54533251-82be-4824-96c1-47b60b740d00\be337238-0d82-4146-a960-4f3749d470c7]
"Attributes"=dword:00000002

-
https://forums.tomshardwa...ider-for-laptops.3737865/

-
En mbt koelpasta is het toch het beste dat je de originele laat zitten want pasta in een laptop of videokaart vervangen met MX4 (Wat je overal op YouTube filmpjes ziet) of yogibeer geeft tijdelijk een temperature drop om vervolgens weer keihard de lucht in te schieten omdat makkelijk spreidbare pastes op hoge temperatuur naar de zijkanten van de chip scheiden met alleen nog een siliconen poel op de chip.
Mocht je pasta willen gebruiken dan kun je het beste stugge pasta gebruiken.
SYY-157 / Shin-Etsu 23-7921-5 / Thermagic ZF-EX / FuceIce Plus / en vroeger Kingpin KPx toen het nog stugge pasta was, formule is helaas aangepast naar een "gebruikersvriendelijke" versie en de huidige staat van Gelid GC-Extreme weet ik niet maar dat was ook een goede paste.
Ik leg een streep aan aan de rand van de chip en die werk ik met weinig druk op de spatel en beleid over de chip want alleen een streep/druppel in het midden kan een droog hoekje achterlaten.
En de CPU + cold-plate moeten echt 100% brandschoon en siliconenvrij van oude pasta zijn.
Ik maak schoon met zo'n arcticlean setje met 2 flesjes totdat er geen grijs materiaal meer op doekjes/staafjes zit en daarna breng ik 70% alcohol aan om restmateriaal tijd te geven om er in op te lossen en als laatste stap uitpoetsen met 99%.
Bij desktop koelers zonder vernikkeld oppervlak of directe heatpipes gebruik ik als 1 na laatste stap nog een gasbrandertje, bij kort verhitten komt er vaak nog een hele poel van vocht uit, droogvegen en daarna primen/uitpoetsen met een puntje "gewone" verse pasta (zelfde manier als liquid metal) en daarna 1 druppel of 3 druppels daarvan boven op de Die posities van de nieuwe Ryzens. Zo doe ik het al ong 20 jaar

[ Voor 55% gewijzigd door Phenos2 op 03-04-2022 07:49 . Reden: Een heel koelpasta verhaal! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:54
Vandaag de Legion 5 binnengekregen hier onder de resultaten van Zentimings van het standaard ram geheugen heb ik het goede of slechte geheugen ?.

Qua SSD lijk ik geluk te hebben, heb een Sansung PM981a gekregen wat volgens mij de oem versie van de 970 evo plus is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x5XlqRORMBDBnb-QXS2_MN6ZZg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PetUZ4qM34zTdJQQBwlz4okk.png?f=user_large

Lenovo Legion 5 I Ryzen 7 5800H I RTX 3070 8 GB I 64GB RAM I 2x 1TB SSD I Google Pixel 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
matt1991 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:25:
Vandaag de Legion 5 binnengekregen hier onder de resultaten van Zentimings van het standaard ram geheugen heb ik het goede of slechte geheugen ?.

Qua SSD lijk ik geluk te hebben, heb een Sansung PM981a gekregen wat volgens mij de oem versie van de 970 evo plus is.

[Afbeelding]
Snelle timings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nattebaksteen
Maar, heb je er ook een "snelle" hoes bij? ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:16
Ik heb sinds een paar maanden de Lenovo Legion T5 26amr5 (32gb, AMD Ryzen 7 5800x, RTX 3070) en het is een fijn ding, speelt alles en is redelijk stil met de vrij open kast en 9 fans.

Nu heb ik gemerkt dat 'ie af en toe een soort van hoog 'woo woo woo' geluid maakt. Soms na het gamen maar ook als ik gewoon een beetje aan het internetten ben. Wanneer de pc 'idle' is dan zit de CPU zo rond de 30c en de GPU tussen de 25 en 30c.

Ik heb de kast open gemaakt en volgens mij komt het geluid van de CPU, of iig in de buurt van waar de CPU zit. De (2 fans van de) GPU is het niet. Het stomme is dus dat 'ie het niet altijd doet. De 'Intelligent cooling' staat op Balanced, maar het maakt eigenlijk niet uit waar 'ie op staat want hij doet het bij alle drie de thermische opties. Het is geen coil whine, want dat klinkt anders. Als ik de pc uitzet en na een paar minuten weer opstart is het geluid meestal weg. Maar ja, om nou steeds de pc uit te zetten...

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Een bepaalde RPM stand wellicht? Ongebalanceerde fan?

(Teleurstellend dat Lenovo geen manual fan curves optie biedt. Dan heb je zo'n dikke pc en dan moet je het doen met die drie gare 'intelligente' koelingsopties, waarbij ik eigenlijk geen verschil merk...)

[ Voor 9% gewijzigd door P-Rock op 12-04-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Nu online
P-Rock schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:59:
Ik heb sinds een paar maanden de Lenovo Legion T5 26amr5 (32gb, AMD Ryzen 7 5800x, RTX 3070) en het is een fijn ding, speelt alles en is redelijk stil met de vrij open kast en 9 fans.

Nu heb ik gemerkt dat 'ie af en toe een soort van hoog 'woo woo woo' geluid maakt. Soms na het gamen maar ook als ik gewoon een beetje aan het internetten ben. Wanneer de pc 'idle' is dan zit de CPU zo rond de 30c en de GPU tussen de 25 en 30c.

Ik heb de kast open gemaakt en volgens mij komt het geluid van de CPU, of iig in de buurt van waar de CPU zit. De (2 fans van de) GPU is het niet. Het stomme is dus dat 'ie het niet altijd doet. De 'Intelligent cooling' staat op Balanced, maar het maakt eigenlijk niet uit waar 'ie op staat want hij doet het bij alle drie de thermische opties. Het is geen coil whine, want dat klinkt anders. Als ik de pc uitzet en na een paar minuten weer opstart is het geluid meestal weg. Maar ja, om nou steeds de pc uit te zetten...

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Een bepaalde RPM stand wellicht? Ongebalanceerde fan?

(Teleurstellend dat Lenovo geen manual fan curves optie biedt. Dan heb je zo'n dikke pc en dan moet je het doen met die drie gare 'intelligente' koelingsopties, waarbij ik eigenlijk geen verschil merk...)
Nofi, maar zit je wel in het goede topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:16
Paul Hewson schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:54:
[...]

Nofi, maar zit je wel in het goede topic?
Dit gaat toch over Lenovo Legion 5 (complete systemen & laptops), of is dit topic alleen voor laptops?

[ Voor 7% gewijzigd door P-Rock op 13-04-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Nu online
P-Rock schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:30:
[...]

Dit gaat toch over Lenovo Legion 5 (complete systemen & laptops), of is dit topic alleen voor laptops?
Hier worden alleen de laptops besproken voor zover ik weet, vandaar dat ik het ook zei. Je hebt waarschijnlijk meer kans op slagen in een ander of nieuw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 00:08
deorder schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:56:
Ik had mijn laptop (5800h, 3070rtx) een aantal weken niet gebruikt. Vorige week toen ik hem weer ging gebruiken lijkt de ventilator nooit meer te stoppen, zelfs als ik Advanced Thermal Optimizations en Processor Performance Boost uitschakel voor elk plan. In HWINFO64 knippert de CPB feature indicator elke seconde aan / uit. De klok in stille en balanced modus lijkt te hoog, van 2057Mhz tot 3139Mhz. Ik herinner me dat hij in quiet mode onder de 1000Mhz bleef.

Dit is in quiet mode:
[Afbeelding]

Hier met wat meer info (klik op plaatje voor betere resolutie):
[Afbeelding]

Dit is elke halve seconde aan / uit aan het knipperen:
[Afbeelding]

Wat ik al gedaan heb:
- Windows 10 en 11 meerdere keren opnieuw geïnstalleerd met en zonder update
- Drivers via Windows update en via Lenovo website
- Oude BIOS en laatste BIOS
- Advanced Thermal Optimizations aan / uit
- EC reset
- OC resetten (had / heb geen overclock)
- Officiële legion power profiles geïnstalleerd
- Custom power profiles gemaakt
- Processor Performance Boost uit
- Ja ook zonder ProcessLasso geprobeerd
- Geen processen in background actief behalve dwm, hwinfo.

3 weken geleden voordat ik was gestopt met het gebruiken van mijn laptop was hij op quiet en balanced mode nog stil.
Ik heb hetzelfde probleem sinds een clean install naar W11 + bios update.
Alle drivers correct geinstalleerd volgens mijn eigen gidsje in dit draadje:

Op een of andere manier werkt het powermanagement niet meer cpu draait altijd op 3.2Ghz 1.5V ongeacht het profiel.
Er lijkt dus een probleem te zitten in W11 of in de bios cinebench R23 score is ook een stuk lager in performance mode: 11.200 vs 13.000 in oude W10 installatie
Gisteravond kreeg ik melding van Vantage dat er een nieuwe bios update was zal die vanavond even proberen.
Zijn er W11 gebruikers die dit probleem niet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1990BW schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:13:
[...]

Op een of andere manier werkt het powermanagement niet meer cpu draait altijd op 3.2Ghz 1.5V ongeacht het profiel.
Er lijkt dus een probleem te zitten in W11 of in de bios cinebench R23 score is ook een stuk lager in performance mode: 11.200 vs 13.000 in oude W10 installatie
Gisteravond kreeg ik melding van Vantage dat er een nieuwe bios update was zal die vanavond even proberen.
Ik heb W11 maar het is me eigenlijk niet opgevallen, zal er vannavond eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
[...]

Ik krijg ook de vaker die bios update, laptop werkt verder prima ,dus ik sla ehm even over.

Wat betreft windows 11 en 10,Windows 10 presteerd een stuk beter op mijn legion pro 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Na bios updates kan de minimale fan instelling in de bios weer worden gereset naar level 1; deze dien je weer op Disables te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deorder
[...]

Dit is bij mij ook gestart na een Windows 11 installatie + BIOS upgrade (gedaan voordat ik een paar weken ziek was geworden), had ik er misschien wel bij moeten vermelden. Helaas heeft een downgrade het niet opgelost.

[ Voor 18% gewijzigd door deorder op 21-04-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deorder
McLambo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:55:
Na bios updates kan de minimale fan instelling in de bios weer worden gereset naar level 1; deze dien je weer op Disables te zetten
In de BIOS die ik bij de laptop kreeg was de naam niet Disabled, maar Level 0. Na een BIOS update heet het nu Disabled. Had elke oudere versie van de BIOS geprobeerd tot een half jaar terug, maar de naam verandert niet meer terug naar Level 0. Alsof de BIOS die ik bij de laptop had gekregen een andere BIOS is dan de BIOS die wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Laatst online: 08:38
Iemand ook probleem met een Lenovo Legion icm trackpad?

Helft van de tijd, reageert die niet. Moet paar keer van vinger wisselen en opnieuw starten voor die het weer oppakt.

Met muis geen probleem mee..?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Voor degene die geïnteresseerd zijn. Er is een nieuwe versie uit van legionfancontrol in deze versie (2) is het mogelijk om de fan curve aan te passen per windows power plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kieft91
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-04 11:48
WeAreLegion schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:18:
Voor degene die geïnteresseerd zijn. Er is een nieuwe versie uit van legionfancontrol in deze versie (2) is het mogelijk om de fan curve aan te passen per windows power plan.

Werkt dit mooi? hoe hebben jullie hem staan bij het spelen van een game? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kieft91 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:17:
[...]

Werkt dit mooi? Hoe hebben jullie hem staan bij het spelen van een game? :)
Ik heb hem geïnstalleerd (v1 was bij me wat instabiel, maar met v2 nog geen problemen gehad). Ik heb hem zo ingesteld dat hij bij 60 pas aangaat op balanced, en dan steeds harder tot 95c of zo dan gaat hij bijna voluit :) en dat werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Heb je dit toevallig nog kunnen oplossen? Ik heb volgens mij het zelfde probleem met Windows 11. Op Quiet, blijft hij op 2000mhz draaien en op Balanced op 3100MHZ. De powerconfigs lijken niet meer helemaal te werken. Ik weet nog wel dat het onder windows 11 wel werkte, dus het lijkt er op dat het door een update gekomen is.

Ik heb via reddit de W10 restore files gevonden (heb een OS less laptop gekocht) dus kan altijd nog terug naar windows 10 maar vind dat eigenlijk te veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 10:31
Hier sinds een maand een Lenovo laptop. Snel apparaat.

Viel mij vanmiddag wel op dat hij niet meer wilde opladen dan 95%, hebben jullie dat ook? Even googl'n en ik zie terug komen dat het te maken zou hebben met het beschermen van de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MetalSonic schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:35:

Viel mij vanmiddag wel op dat hij niet meer wilde opladen dan 95%, hebben jullie dat ook? Even googl'n en ik zie terug komen dat het te maken zou hebben met het beschermen van de batterij.
Ja dat had ik ook soms, dat maakt niet zo heel veel uit. Ik heb tegenwoordig conservative mode aan staan omdat hij eigenlijk nooit van stroom af komt (dus laad hij niet verder op dan 55 a 60%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35

100% vol is slecht voor de accu, liever heb ik trouwens dat als je de accu niet veel gebruikt deze voor 70% geladen hebt.

Die continu hoge spanning is funest voor die dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 10:31
freaky35 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:11:
[...]

100% vol is slecht voor de accu, liever heb ik trouwens dat als je de accu niet veel gebruikt deze voor 70% geladen hebt.

Die continu hoge spanning is funest voor die dingen
Dankjewel, was ik mij niet van bewust. Ik zal vanaf nu af aan beter om gaan met laden van de laptop!. Wil uiteraard zo lang mogelijk van de laptop gebruik maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thespawn80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-04 16:11

In het begin vond ik dit ook vreemd, maar het blijkt dat het opladen (om de batterij te beschermen) zich niet oplaadt wanneer deze tussen de 95% en 100% bevindt. Dus wanneer de batterij onder de 95% is dan laadt hij op tot 100% en daarboven niet.

Nog beter is zoals Korumera aangeeft om de 'Behoudmodus' aan te zetten in Vantage (Energiebeheer) om de batterij niet verder op te laden dan 55 tot 60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
bedankt voor dit,dit was wel een functie die ik zocht, dat is veel beter voor de accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990BW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 00:08
WeAreLegion schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:34:
[...]

Heb je dit toevallig nog kunnen oplossen? Ik heb volgens mij het zelfde probleem met Windows 11. Op Quiet, blijft hij op 2000mhz draaien en op Balanced op 3100MHZ. De powerconfigs lijken niet meer helemaal te werken. Ik weet nog wel dat het onder windows 11 wel werkte, dus het lijkt er op dat het door een update gekomen is.

Ik heb via reddit de W10 restore files gevonden (heb een OS less laptop gekocht) dus kan altijd nog terug naar windows 10 maar vind dat eigenlijk te veel gedoe.
Nieuwste bios heeft het opgelost denk ik.
Performance mode is weer snel, balanced lijkt ook normaal maar Silent mode hebben ze volgens mij aangepast met andere kloksnelheden.
Wellicht dat Turbo uitschakelen dit weer locked op 1.1 ghz maar nog niet geprobeerd gebruik de laptop niet zoveel op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1990BW schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:58:
[...]

Nieuwste bios heeft het opgelost denk ik.
Performance mode is weer snel, balanced lijkt ook normaal maar Silent mode hebben ze volgens mij aangepast met andere kloksnelheden.
Wellicht dat Turbo uitschakelen dit weer locked op 1.1 ghz maar nog niet geprobeerd gebruik de laptop niet zoveel op dit moment.
Welke versie van de bios is dat? Die 53 schijnen wat problemen mee te zijn las ik op reddit.
Pagina: 1 ... 23 ... 27 Laatste