marco282 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:50:
[...]
Alles werkt top, tevreden met de hele setup. Enige wat me tegenvalt is het lawaai wat de industriele ventilatoren produceren van de multiplus II (10kw versie). Wellicht dat de andere modellen wat minder geluid maken. Maar de ruimte waar ik het in heb hangen ga ik nog geluids isoleren. Die industriele fans resoneren heel vervelend.
Maar alle andere opties werkt geweldig, kan de stop eruit trekken en het huis blijft volledig up. Opslag is wat aan de lage kant voor in de zomer natuurlijk, zit nu op 30kwh. Maar produceer 100kwh en verbruik zo'n 40kwh per dag.
Ik zit nog te twijvelen over zo'n hangende poeder brandblusser die automatisch afgaat boven de 65 graden c. Voor batterij brand heb je er niet veel aan maar dat zit wel goed met LiFePO4 batterijen, maar eventuele omvormer accidents wel natuurlijk. Uiteraard heb ik er ook een brandmelder hangen.
Marco,
Met veel belangstelling en plezier heb ik de afgelopen dagen dit topic gelezen.
Erg gaaf!
Punt over de brandblussing: je serverrack heeft ook een blusinstallatie..? 😉
Ik zou me er niet zo druk over maken.
Poeder zou ik overigens nooit nemen.
Blust goed, maar alle electrische apparatuur in de omgeving kun je dan weggooien.
Erg smerig spul.
Zorg liever voor een 'noodstop' stappenplan op papier, die je familie en brandweer ook kan gebruiken:
- goed labelen wat waarvoor is, en waar spanning op kan staan als bv. de hoofdschakelaar uit staat (met symbool stickers)
- procedure om t 'victron systeem" spanningsloos te maken: door de accu's af te koppelen (electronisch met drukknop -via de BMS- of handmatig via de installatie automaten, waar je dan wel makkelijk bij moet kunnen) én de rotary switch op netbedrijf zetten én de installatieautomaat*1) naar de netzijde van de multiplussen uit te zetten
- zet een CO2 blusser buiten de meterkast. Zo 1 is ook handig voor de servers.
*1) in jouw initiële plaatje had je 1x 3 polige installatie automaat getekend.
Zijn dit er in de praktijk 3x 2polige geworden, zodat bij kortsluiting/storing van 1 multiplus, de rest doordraaid?
Uitgaande van 95%(?) efficiëntie, genereerd je trapkast 0.05 x 30kw = 1.5kW aan warmte.
Net zoveel als een serverrack met een 5 tal 19inch pizzadozen.
Dan ben ik benieuwd hoe het de afgelopen hittegolf gegaan is??
Als je huis al getekend en zelfs bijna gebouwd is heb je weinig keuze.
Had je met de kennis van nu een hok laten bouwen/inpassen, waarin deze apparatuur geplaatst zou kunnen worden, samen met de servers e.d., voorzien van een split airco?
Als laatste ben ik erg benieuwd of de installateur de accu's netjes aangesloten heeft.
Zijn de boutjes van alles tussen de accu's, busbars en Multi's netjes met het juiste aandraaimoment vastgezet (hebben ze er bv een streepje met een Edding stift op de moer en onderliggende plaat gezet, geeft al een indicatie..)
En ook niet onbelangrijk, zelfs zeer: zijn de accukabels tussen de accu's, busbar en Multi's allemaal excact even lang, ook als dat voor de dichtstbijzijnde accu een langere kabel zou betekenen?
Succes verder met je installatie!