Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10-2024
Beste Tweakers,

Laat ik eerst even vooropstellen dat ik niet op zoek ben naar informatie mbt of dit systeem nodig is of zonde van het geld is of zichzelf niet terug verdiend etc. Het is iets wat ik wil omdat ik het mooi / leuk vind!

Mbt tot de grote van de PV installatie, mijn energie verbruik ligt na verwachting op de 15.000kwh (nu 9000kwh p/j zonder zwembad en nog verwarmen/koken met gas) en verwacht dat dit meer wordt zodra ik volledig elektrisch ga rijden (nu nog hyrbride).

Groot stroom verbruikers zijn:
  • Elektrisch Koken / ovens
  • Grondgebonden warmtepomp levert warmte voor tapwater en vloerverwarming in woning en bijgebouw (250m2)
  • Jacuzzi
  • Zwembad (+/- 60m3)
  • Laden hybride auto
  • Thuiskantoor en server setup die 24/7 draait
In Augustus krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning. Op deze woning krijg ik 40 zonnepanelen van 375wp en een batterij systeem. Later wil ik waarschijnlijk nog een extra 7000wp aan panelen leggen op mijn garage/bijgebouw. (huis aansluiting is 3x40). Voor het batterij systeem wilt de installateur het systeem van huawei leveren. De luna 2000 (2x 15kwh) icm een sun2000 10ktl-m1 omvormer.

Nu heb ik een aantal vraagtekens gezet bij dit systeem aangezien het niet voldoet aan mijn wensen alleen is dit het enige wat ze mij kunnen aanbieden.

Wat mijn wensen/eisen waren is:
  • Voldoende capaciteit voor mijn gebruik om een gemiddelde dag onder gemiddelde omstandigheden te overbruggen
  • Bij stroom uitval moet het systeem mijn woning van stroom blijven voorzien icm de zonnepanelen
  • Het liefst is deze stroom onderbreking naadloos zoals een UPS voor een serverkast oid.
  • Nood stroom voorziening moet voldoende vermogen hebben om het huis warm te houden (warmtepomp) en de WTW ventilaite/lichten/serverkast en mijn pc aan te houden
Wat de installateur mij aanbied:
  • Huawei luna 2000 batterij systeem met 30kwh opslag
  • De omvormer kan maximaal 10kw AC leveren, maar kan wel bij een opbrengst van 15kwp de overige 5kw in de batterij opslaan. Maar als die vol zit ben je het kwijt
  • De omvormer is volledig grid tied met geen noodstroom optie en zal dus uitschakelen als het net plat ligt
  • Huawei heeft een backupbox aan gekondigd maar is nog niet leverbaar in nederland echter zie volgende punten
  • De backup box schakelt de noodstroom pas in na 3 seconden, wat in principe acceptabel kan zijn maar niet gewenst
  • De backup box heeft maximaal 1 fase 15A als noodstroom voorziening. Onvoldoende voor mijn situatie
Deze installatie houd dus alleen apparaten op 1 fase aan en in beperkte vermogens. Dit is dus niet waar ik naar op zoek ben.

Nu heb ik zelf geprobeerd alternatieven te zoeken en opzich vind ik wel wat ik zoek. Bijvoorbeeld de IMEON 9.12 hybrid inverter. zie hier: https://imeon-energy.co.u...olar-inverter-imeon-9-12/

Eigenlijk doet die alles wat ik wil. Levert maximaal 9kw over 3 fase aan stroom wat voldoende is voor de groepen die ik nodig heb voor noodstroom. Schakelt binnen 0.01seconde over op noodstroom bij uitval van elektriciteit. Dus voor de meeste apparaten met beetje capacitors zul je niks merken en kan ook het overtollige energie verkopen aan het net.

Nu komt het geen waar ik op vast loop. Deze omvormer is maximaal 9kw met maximaal 12000wp aan panelen aangesloten. Nu heb ik straks 15.000wp aan panelen op het dak liggen en wil ik er ook nog 7000wp aan panelen bij op mijn bijgebouw op een later moment. Dus deze omvormer kan het op zichzelf natuurlijk niet aan. Maar kan ik meerdere van deze omvormers gebruiken? En kunnen die dan ook allemaal samenwerken met de batterijen of kan er maar 1 omvormer op de batterijen?

Heeft iemand ervaringen met omvormers/batterij combo's voor dit soort situaties?

Of zouden jullie gewoon 1x zo'n imeon omvormer plaatsen die zorgt voor de noodstroom/batterijen en dan een 2e "standaard" omvormer die de overige PV capaciteit aan het net levert (Dan verlies je dus een deel van de PV capaciteit als het netstroom uitvalt omdat die grid tied is)?

Met vriendelijke groet,
Marco

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:45
bij jouw situatie (zonder die extra panelen op termijn)
jaarproductie zal iets van 15.000 kWh zijn
dagproductie in juli iets van 100 kWh; gemiddelde dag vraag in juli ??
dagproductie in januari ongeveer 6 kWh gemiddeld; gemiddelde dag vraag in januari ??

's zomers dus veel te veel, en 's winters veel te weinig.

Een 30kWh opslag dingetje is een druppel op de gloeiende plaat, in zoverre nuttig dat je een aantal maanden je elektrisch voertuig (voor een deel) kan laden.
Een 6000 kWh opslagsysteem zou leuk zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
Je kan 3x sma sunny island aan elkaar koppelen voor 3 fase en die kan in eiland bedrijf draaien bij stroom uitval. Afhankelijk van de grootte kan je dan 3x25A vermogen afnemen.

Je kan alleen niet 400V draaien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik zou eerst bij onze oosterburen gaan kijken: https://www.pv-magazine.d...sichten/batteriespeicher/
(voor de feitelijke info moet betaald worden).

Ik vraag mij wel af wat die Chinezen nu weten van ons gebruik van stroom, wettelijke eisen, persoonlijke voorkeuren, lange termijn verwachting van energie opslag...
Wil Huawei ons meer een gimmick of een goed fundamenteel dóór-ontwikkeld energie opslag systeem verkopen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike_solar
Sma sunny islands in eiland bedrijf maken sinus golf zodat je omvormers dan een grid zien en die gaan produceren (als er zon is)
Kunnen meerdere en kan ook van ander merk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En Victron kan het ook; 3x een Multiplus inverter/charger voor gesynchroniseerd driefase.
In eilandbedrijf zal hij bij volle accu de lokale netfrequentie opschroeven waar alle merken solar omvormers op terugregelen.
Voordeel is dat je compleet vrij bent in vermogens (je hoeft niet eens elke fase hetzelfde te kiezen), vermogens kunnen tussen de fasen getransporteerd worden, vrijheid in accutechniek en -merk, vrijheid in PV-omvormers.
Maar €.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:13
Enphase komt in 2021 ook met de iq8 serie grid forming micro inverters waar je ook batterijen aan kan knopen.
Beide modulair, per paneel en per batterij.
Wellicht het wachten waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:28
Kun je niet veel beter gewoon een auto kopen met V2L/V2G technologie?

Ik vind het technisch best een leuke uitdaging, maar heb wel vragen bij het waarom. Is dit project in NL? Zo ja, wat is dan de reden dat je een systeem zoekt dat stroomuitval kan opvangen? Want dat komt maar heeel zelden voor.

Dat je twijfels hebt of dit systeem aan je eisen voldoet is niet gek, je eisen zijn namelijk nog niet scherp genoeg. Ik denk dat het helpt om beter te benaderen wat je precies zoekt van een dergelijk systeem. Je schrijft bijv. dat elektrisch koken / ovens grootverbruikers zijn --> nee nauwelijks, hebben alleen redelijke vermogenspieken. Verder heb je het ook over een gemiddelde dag: wat is dat voor jou?

vragen / specs-lijstje:

* hoeveel dagen wil je op de accu's kunnen draaien?
* is het acceptabel om de dagen met stroomuitval te rantsoeneren of niet (bijv huis minder warm stoken of minder douchen oid)
* moet het systeem ook je huis en warm tapwater kunnen blijven doen tijdens backup-periode? Zo ja --> ga dan eens uit van een koude dag in de winter en schrik van de hoeveelheid kWhs die je nodig hebt.

Benadering van opslag, stel 3 dagen overbruggen:

gemiddeld verbruik voor keuken, koelkast, verlichting, ventilatie kantoortje etc: 3 kWh/dag
warm tapwater maken met WP: 1 a 2 kWh/dag (heel erg afhankelijk van hoe lang en veel je wilt douchen)
je huis verwarmen met WP: misschien wel 30 tot 40 kWh per dag (hangt heel erg van je woning af, is het nieuwbouw of niet? Hoeveel vermogen heeft je warmtepomp? )

------------------------+
46 kWh in het ergste geval per dag, doe dat keer 3 en je hebt al bijna 150 kWh opslag nodig

edit:
Aanvullend op je vragen over omvormers etc. ---> vergeet aub die koppeling met zonnepanelen en of je dan niet alle zonnestroom hebt in de noodsituatie. Ik zou het opknippen in 2 stukken:

1. zonnepanelen, bij 5 kWp, met 1 speciale omvormer die samenwerkt met een batterij. Focus in dit systeem moet vooral liggen op snel inschakelen en kunnen werken in eilandbedrijf/

2. de rest van de panelen op gewone omvormers. Die zullen het dan niet doen zodra de boel uitvalt. Is ook niet erg, want de meeste dagen zullen je panelen je accu's zo snel vol jassen dat je binnen een uur al overbelasting hebt. Je hebt die panelen dus (bijna) niet nodig in de backup-situatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 07-05-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:03
De hoeveelheid energieopslag van het systeem is inderdaad belangrijk. Eigenlijk is de opslagtechnologie misschien wel een grotere uitdaging. Als je voor li-ion accupakketten gaat dan houd je een korte levensduur en brandgevaarlijkheid, maar heb je relatief weinig ruimte nodige. Als je naar het andere eind van het spectrum gaat en voor zout water batterijen gaat dan heb je heel veel ruimte nodig, maar is brandgevaarlijkheid geen probleem meer.

Hoeveel ruimte (en ook hoeveel opslag) wil je in dit systeem hebben TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het kan ook gunstig zijn om een groot boiler buffervat te nemen. Dan heb je ook lang warm water bij een stroomstoring en hoef je minder accu's te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Mr_gadget schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:17:
Het kan ook gunstig zijn om een groot boiler buffervat te nemen. Dan heb je ook lang warm water bij een stroomstoring en hoef je minder accu's te hebben.
Ideal voor zijn zwembad en jacuzzi.

De ts geeft aan dat zijn e verbruik in zijn huidige woning zonder zwembad, verwarmen en koken al 9000 KWh is, dat is duidelijk een zeer grote woning, of woning met vrij groot kantoor.
Ik denk dat de ts ook bedoeld dat zijn bijgebouw (kantoor?) van zijn nieuwe woning al 250 m2 groot is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Wat de ts graag wil heb ik vorige week in een Duitse tv uitzending gezien; een Zweed, eigenaar van een bedrijf in energie systemen had zijn woning volledig energie onafhankelijk gemaakt door de PV energie in de zomer om te zetten in waterstofgas dat opgeslagen wordt in tientallen drukcilinders.
Via brandstofcellen wordt er in de donkere maanden (die in Zweden lang zijn) de benodigde stroom opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Mooi aantal reacties, ik zal even overal doorheen gaan en deze post updaten met mijn reacties op bovenstaande. Aantal dubbele reacties zal ik wellicht niet via Quote beantwoorden.

Maar een vraag die ik vaak terug zie komen gaat over de opslag. Ik ben niet op zoek naar een opslag wat de winter kan overbruggen en volledig off grid runnen. Prijs is niet zo heel belangrijk, als het niet te gek wordt natuurlijk. Ik vind het gewoon een leuke techniek en het idee erachter geeft mij een fijn gevoel.
Tens schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:18:
[...]

bij jouw situatie (zonder die extra panelen op termijn)
jaarproductie zal iets van 15.000 kWh zijn
dagproductie in juli iets van 100 kWh; gemiddelde dag vraag in juli ??
dagproductie in januari ongeveer 6 kWh gemiddeld; gemiddelde dag vraag in januari ??

's zomers dus veel te veel, en 's winters veel te weinig.

Een 30kWh opslag dingetje is een druppel op de gloeiende plaat, in zoverre nuttig dat je een aantal maanden je elektrisch voertuig (voor een deel) kan laden.
Een 6000 kWh opslagsysteem zou leuk zijn.
Ik blijf nogsteeds verbonden aan het net, dus mijn doel is niet om 100% off grid te zijn. De omvormer die ik linkte bijvoorbeeld is een smart hybrid omvormer waar de hele load van je huis op de omvormer zit, en de omvormer appart invoer heeft voor backup AC en een input/output voor AC voor terug leveren. Als net plat ligt schakelt die het net uit zodat er een "eiland" onstaat en je huis (wel met max 9kw aan load) door kan gaan. Ik zal dus via mijn domotica dat moeten detecteren en dan bijvoorbeeld de zwembad warmtepomp blokkeren en de jacuzzi op een standby temperatuur zetten. De domotica programmeer ik zelf dus kan ik allemaal zelf inregelen. Bijvoorbeeld ook de verwarmings tijden van de boiler van de warmtepomp blokkeren op een tijd dat er wellicht gekookt wordt oid.
I_IBlackI_I schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:16:
De hoeveelheid energieopslag van het systeem is inderdaad belangrijk. Eigenlijk is de opslagtechnologie misschien wel een grotere uitdaging. Als je voor li-ion accupakketten gaat dan houd je een korte levensduur en brandgevaarlijkheid, maar heb je relatief weinig ruimte nodige. Als je naar het andere eind van het spectrum gaat en voor zout water batterijen gaat dan heb je heel veel ruimte nodig, maar is brandgevaarlijkheid geen probleem meer.

Hoeveel ruimte (en ook hoeveel opslag) wil je in dit systeem hebben TS?
Zelfde antwoord als hierboven, het gaat voor mij niet op het opvangen voor het groen zijn, het "net" als batterij gebruiken is natuurlijk groener. Capaciteit van de batterijen heeft wat mij betreft alleen nut voor de backup functie en misschien max 48uur zonder PV productie kunnen overbruggen. Tijdens noodstroom kan ik natuurlijk een aantal zware lasten uitgezet worden zoals het zwembad/jacuzzi. Dus batterij hoeft niet volledig dekkend te zijn over mijn standaard gebruik.
Fr33z schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:10:
Kun je niet veel beter gewoon een auto kopen met V2L/V2G technologie?

Ik vind het technisch best een leuke uitdaging, maar heb wel vragen bij het waarom. Is dit project in NL? Zo ja, wat is dan de reden dat je een systeem zoekt dat stroomuitval kan opvangen? Want dat komt maar heeel zelden voor.

Dat je twijfels hebt of dit systeem aan je eisen voldoet is niet gek, je eisen zijn namelijk nog niet scherp genoeg. Ik denk dat het helpt om beter te benaderen wat je precies zoekt van een dergelijk systeem. Je schrijft bijv. dat elektrisch koken / ovens grootverbruikers zijn --> nee nauwelijks, hebben alleen redelijke vermogenspieken. Verder heb je het ook over een gemiddelde dag: wat is dat voor jou?

vragen / specs-lijstje:

* is het acceptabel om de dagen met stroomuitval te rantsoeneren of niet (bijv huis minder warm stoken of minder douchen oid)
* moet het systeem ook je huis en warm tapwater kunnen blijven doen tijdens backup-periode? Zo ja --> ga dan eens uit van een koude dag in de winter en schrik van de hoeveelheid kWhs die je nodig hebt.

Benadering van opslag, stel 3 dagen overbruggen:

gemiddeld verbruik voor keuken, koelkast, verlichting, ventilatie kantoortje etc: 3 kWh/dag
warm tapwater maken met WP: 1 a 2 kWh/dag (heel erg afhankelijk van hoe lang en veel je wilt douchen)
je huis verwarmen met WP: misschien wel 30 tot 40 kWh per dag (hangt heel erg van je woning af, is het nieuwbouw of niet? Hoeveel vermogen heeft je warmtepomp? )

------------------------+
46 kWh in het ergste geval per dag, doe dat keer 3 en je hebt al bijna 150 kWh opslag nodig

edit:
Aanvullend op je vragen over omvormers etc. ---> vergeet aub die koppeling met zonnepanelen en of je dan niet alle zonnestroom hebt in de noodsituatie. Ik zou het opknippen in 2 stukken:

1. zonnepanelen, bij 5 kWp, met 1 speciale omvormer die samenwerkt met een batterij. Focus in dit systeem moet vooral liggen op snel inschakelen en kunnen werken in eilandbedrijf/

2. de rest van de panelen op gewone omvormers. Die zullen het dan niet doen zodra de boel uitvalt. Is ook niet erg, want de meeste dagen zullen je panelen je accu's zo snel vol jassen dat je binnen een uur al overbelasting hebt. Je hebt die panelen dus (bijna) niet nodig in de backup-situatie.
de V2G zou inderdaad geweldig zijn om de opslag capaciteit uit te breiden. Ik heb een reservering staan voor de EQS, mocht dit door gaan dan zou deze inderdaad dat kunnen ondersteunen mits dat op korte termijn wordt geactiveerd voor de EU. Ik begrijp dat deze auto deze techniek idd krijgt voor landen zoals Japan. Maar of dat in europa ook direct (of later via een update) werkt is mij onbekend.

Met betrekking tot de vragen

Ongeveer 48 Uur op een verlaagde last (dus geen zwembad/jaccuzi/elektrisch laden auto) bij gemiddelde situaties.
Jazeker
Volgens de berekeningen heeft mijn huis een warmteverlies van 7kw tijdens -10c buiten. Mijn bijgebouw is onbekend, maar zelfde isolatie als woning. Echter kan hier de temperatuur lager tijdens het "rantsoeneren"

De warmtepomp betreft een nibe f1255-12 pc en is grondgebonden met 2x 150m boringen. Hij heeft voldoende capaciteit als we op rantsoen zijn en het bijgebouw dus idd wat kouder mag worden en ik verwacht dat de bijverwarming dus ook nooit nodig is.

De Copd bij een brinewater temperatuur van +2c is ongeveer 4.12. Om 8kw aan warmteproductie te krijgen. Dat betekent als het 24 uur lang -10 is buiten en er verder geen warmte productie in het huis is door bijvoorbeeld koken/computers/mensen dat het huis 48kwh aan energie opslokt voor de verwarming. Nu weet ik nog niet hoe goed de bronnen zijn aangezien het huis nog gebouwd wordt. Ik kan dus nog niks concreets zeggen over de temperaturen die de bron tijdens een koude winter levert. Maar mijn doel van de opslag is ook niet om het te sizen voor 48 uur bij -10 zonder enige PV opbrengst in die periode. Een opslag van < 100kwh zie ik dan ook als voldoende.

Jou edit is inderdaad waar ik ook aan zit te denken, 2 systemen. Bijvoorbeeld de omvormer die ik linkte die tot 9kw aan noodstroom kan leveren en tot 100kwh aan batterij opslag ondersteund voor 5-9kwp aan panelen. En de rest van de panelen op een standaard omvormer die naar het net gaat. Zware piek lasten zoals zwembad e.d. zou ik direct op het net aansluiten en niet onder de door de omvormer gecoverde groepen.
Mr_gadget schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:17:
Voor tapwater beschik ik straks over 200L buffer en 300L boiler vat, ook krijgt de CV van de vloer verwarming een 200L extra buffer. Ook om bijvoorbeeld de pieken van de zonnepanelen te kunnen opvangen en dan de warmtepomp op "luxe" modus te zetten dat het tap water even naar 60c verwarmd wordt ipv +/- 52c. Ook kan er (als het net het gewoon doet) de warmtepomp van het zwembad het zwembad een graadje extra verwarmen op koude dagen met veel zon.
frisianstar schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:05:
[...]

Ideal voor zijn zwembad en jacuzzi.

De ts geeft aan dat zijn e verbruik in zijn huidige woning zonder zwembad, verwarmen en koken al 9000 KWh is, dat is duidelijk een zeer grote woning, of woning met vrij groot kantoor.
Ik denk dat de ts ook bedoeld dat zijn bijgebouw (kantoor?) van zijn nieuwe woning al 250 m2 groot is.
Het huis is 220m2 aan gebruiks oppervlak maar door vides e.d. is de totale ruwe oppervlakte 250m2 en bijgebouw is ongeveer 40m2.
Meest van mijn elektriciteits-verbruik nu komt door serverkast, elektrisch laden van mijn hybride auto en het feit dat ik thuis werk en dus pc set-up 16 uur per dag aanstaat met 3 schermen. Daarnaast werkt mijn vriendin ook vanuit huis en houd ze erg van haar elektrische deken.

Verbruik is inderdaad hoog 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isCW4j7LaDd-deSCMEAXWBnCIXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GOVsBNikRq23ZTbdP7H0HOQC.png?f=fotoalbum_large
jeroen3 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:06:
Enphase komt in 2021 ook met de iq8 serie grid forming micro inverters waar je ook batterijen aan kan knopen.
Beide modulair, per paneel en per batterij.
Wellicht het wachten waard.
Klinkt interessant, zal ik me even in verdiepen
Proton_ schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:54:
En Victron kan het ook; 3x een Multiplus inverter/charger voor gesynchroniseerd driefase.
In eilandbedrijf zal hij bij volle accu de lokale netfrequentie opschroeven waar alle merken solar omvormers op terugregelen.
Voordeel is dat je compleet vrij bent in vermogens (je hoeft niet eens elke fase hetzelfde te kiezen), vermogens kunnen tussen de fasen getransporteerd worden, vrijheid in accutechniek en -merk, vrijheid in PV-omvormers.
Maar €.
Klinkt ook erg interessant, stel mijn installateur kan niet anders dan het huawei gimick plaatsen (waar ik al getekend voor heb er vanuit gaande dat hij mijn wensen snapte, de vraag voor aanpassing ligt bij hem). Dan zou ik dit systeem dus kunnen plaatsen met een eigen accupakket en zou dit dus in principe samen moeten kunnen werken met mijn huawei omvormer om een eiland te creeren en er voor te zorgen dat die huawei omvormer blijft doorleveren terwijl het net plat ligt.

Wat gebeurt er dan als alle batterijen vol zijn en de panelen bijvoorbeeld overproductie hebben. Waar gaat dat stroom heen. Ziet de omvormer van de PV dit automatisch en stopt die dan gewoon met leveren of krijg je dan problemen op je "eiland"?

de kosten zouden er niet het probleem van moeten zijn als ik het zo google. Zoals ik aangaf is dit meer een hobby ding en wat ik doe omdat ik het leuk vind, ook om dan alles te linken aan mijn domotica en alles slim in te richten zoals bijvoorbeeld tijdens piek lasten het zwembad extra verwarmen / extra warm tapwater maken.

[ Voor 121% gewijzigd door marco282 op 08-05-2021 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@marco282 zie bijvoorbeeld pagina 16 van https://www.victronenergy...island-systems_EN_web.pdf .
Je zou dan 3x een MultiGrid en 1x een dikke 48V accu nodig hebben (en wat communicatiespul).
Als je de hele 3x25A (of heb je 3x40A?) wil backuppen is dat dus de 8000 variant van
€3300, keer 3.
Daar moet dan een accu aan van ca €500-€1000/kWh. Meeste accu's willen maximaal 1C ontladen worden dus minimaal 24 kWh, komt aardig uit met je wensen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Proton_ schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:23:
@marco282 zie bijvoorbeeld pagina 16 van https://www.victronenergy...island-systems_EN_web.pdf .
Je zou dan 3x een MultiGrid en 1x een dikke 48V accu nodig hebben (en wat communicatiespul).
Als je de hele 3x25A (of heb je 3x40A?) wil backuppen is dat dus de 8000 variant van
€3300, keer 3.
Daar moet dan een accu aan van ca €500-€1000/kWh. Meeste accu's willen maximaal 1C ontladen worden dus minimaal 24 kWh, komt aardig uit met je wensen.
Het betreft een 3x40A aansluiting. Ik heb idd hun documenten wat zitten doorlezen en dit lijkt me toch wel echt wat ik zoek inderdaad. De enige opmerking wat ik tegen komt waar ik niet technisch genoeg voor ben wat betreft elektro is de volgende opmerking in dit document.

https://www.victronenergy...297-2141289039.1620489297

8.5.7. Driefasige werking
Dit product kan ook worden gebruikt in 3-fasen wye (Y)-configuratie.
1. Opmerking: het product is niet geschikt voor een 3-fasen delta (Δ)-configuratie.

Ik zal dan moeten gaan kijken of bepaalde producten in mijn huis dit nodig hebben. Denk aan inductie kookplaat / huis warmtepomp / jacuzzi / zwembad warmtepomp / tegenstroomzwem jets (deze laatste is 400v dacht ik).

Om dan ook te zorgen dat die producten niet achter de omvormer zitten en dan dus ook geen nood stroom hebben. Wat op enkele genoemde producten na ook geen probleem is.

Maar zoals de warmtepomp van het huis kan op:
1x 230v
3x 230v
3x 400v

Als ik het dan goed begrijp kan die prima op deze 3 fase modus van de omvormers in de 3x230v opstelling. De bijverwarming vermogen is dan iets gereduceerd als ik dat zo zie.

Of snap ik dan die delta vs why niet helemaal... 8)7

Om even duidelijk te zijn, ik laat zeker een goede installateur komen om het te installeren, ik waag me er zelf niet aan maar leer wel graag over wat ik precies wil/nodig heb/ aanschaf.

[ Voor 5% gewijzigd door marco282 op 08-05-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:55

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is ster of driehoek.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
Elektrisch Koken (inductie) is geen groot stroomverbruiker, kun je gewoon wegstrepen tegenover gaskoken.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 08-05-2021 18:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Ja dus met 3x230 doelen ze op ster, en met 3x400v doelen ze op driehoek. Dus de omvormer ondersteund geen 3x400v maar wel 3x230v. Ik zie dat de meeste 3 fase apparaten aangesloten kunnen worden in de verschillende modi, dus kwestie van goed aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Maar als ik de aannemer laat plaatsen waar nu voor getekent is op de meer/minderwerklijst, zou ik het later zo kunnen aanpassen en alsnog realiseren wat ik wens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eWi-WLqV4x_6_SJUjDLr1p940Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9tiSpteUeXyhuJgAyf2drsml.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door marco282 op 08-05-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:46
@marco282 Ik weet niet of ze überhaupt hier te krijgen zijn, maar redflow zou wel enorm interessant zijn voor zoveel opslag:
https://redflow.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

marco282 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:32:
Meest van mijn elektriciteits-verbruik nu komt door serverkast, elektrisch laden van mijn hybride auto en het feit dat ik thuis werk en dus pc set-up 16 uur per dag aanstaat met 3 schermen. Daarnaast werkt mijn vriendin ook vanuit huis en houd ze erg van haar elektrische deken.

Verbruik is inderdaad hoog 8)7

[Afbeelding]
offtopic:
Tijd om Het grote zuinige server topic - deel 2 door te nemen? O-) :P Ik heb 3 computers 24/7 draaien (router-pc, download-pc en een Raspberry Pi) waarvan het totale idle verbruik ergens tussen de 15 tot 20W ligt. Hoe oud is je hardware?
marco282 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:32:
Wat gebeurt er dan als alle batterijen vol zijn en de panelen bijvoorbeeld overproductie hebben. Waar gaat dat stroom heen. Ziet de omvormer van de PV dit automatisch en stopt die dan gewoon met leveren of krijg je dan problemen op je "eiland"?
Ik heb daar een tijd terug eens naar zitten Googlen, als ik het goed herinner wordt de opbrengst aangepast aan wat nodig is.

@marco282 M.b.t. opslag, ken jij https://www.bluesky-energy.eu/greenrock-nl/ ? Misschien een optie om eens naar te kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 08-05-2021 19:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@marco282
Het is inderdaad wat verwarrend, maar zowel bij ster 3x230V als driehoek 3x400V staat er 400V tussen de fases. 400V apparatuur merkt geen verschil.
Het verschil is dat er bij ster een nulpunt is en bij driehoek niet :) en dat maakt het mogelijk bij ster ook 230V apparatuur aan te sluiten.

Je plaatje is verder te complex; er staat zowel een batterij aan de PV omvormer als aan de Multiplus en de MPPT Charge controllers zijn niet nodig (en veel duurder dan een AC PV inverter). De accu aan de PV inverter zou ik weglaten, grote kans dat die duurder is dan een even grote 48V bank voor de Victrons (wegens lock-in: voor de Multiplus kan je tussen alle merken shoppen, voor de PV omvormer waarschijnlijk niet). Dan kan je beter die laatste groter maken.

Ik moet zeggen dat mijn kennis mogelijk wat achterloopt, de ontwikkeling gaat razendsnel en het is niet mijn vak. Check dus alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Raven schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:36:
[...]

offtopic:
Tijd om Het grote zuinige server topic - deel 2 door te nemen? O-) :P Ik heb 3 computers 24/7 draaien (router-pc, download-pc en een Raspberry Pi) waarvan het totale idle verbruik ergens tussen de 15 tot 20W ligt. Hoe oud is je hardware?

[...]

Ik heb daar een tijd terug eens naar zitten Googlen, als ik het goed herinner wordt de opbrengst aangepast aan wat nodig is.

@marco282 M.b.t. opslag, ken jij https://www.bluesky-energy.eu/greenrock-nl/ ? Misschien een optie om eens naar te kijken.
Hehe, het is een 3970X hehe, daarnaast mijn main setup 3 27 inch schermen met 11900k/3090 en mijn vriendin heeft een 10900k/2070. Maar er kan zeker wat energiebesparingen gedaan worden dat geef ik toe. 8)7

Overigens verbruiken al die ubiquiti apparatuur ook nog het enige vermogen, switches/aps/cameras etc.

[ Voor 5% gewijzigd door marco282 op 08-05-2021 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:41

Cheezus

Luiaard

frisianstar schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:40:
Ik zou eerst bij onze oosterburen gaan kijken: https://www.pv-magazine.d...sichten/batteriespeicher/
(voor de feitelijke info moet betaald worden).

Ik vraag mij wel af wat die Chinezen nu weten van ons gebruik van stroom, wettelijke eisen, persoonlijke voorkeuren, lange termijn verwachting van energie opslag...
Wil Huawei ons meer een gimmick of een goed fundamenteel dóór-ontwikkeld energie opslag systeem verkopen?
Huawei levert UPS systemen voor datacenters, reken maar dat dat geen gimmicks zijn maar systemen die aan de hoogste eisen voldoen. Dat ze toevallig ook telefoontjes voor consumenten maken doet daar niets aan af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Proton_ schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:43:
@marco282

Je plaatje is verder te complex; er staat zowel een batterij aan de PV omvormer als aan de Multiplus en de MPPT Charge controllers zijn niet nodig (en veel duurder dan een AC PV inverter). De accu aan de PV inverter zou ik weglaten, grote kans dat die duurder is dan een even grote 48V bank voor de Victrons (wegens lock-in: voor de Multiplus kan je tussen alle merken shoppen, voor de PV omvormer waarschijnlijk niet). Dan kan je beter die laatste groter maken.
Dit komt omdat de huidige setup met de luna2000 en sun2000 omvormer van huawei getekent is als meerwerk voor mijn woning. Ik probeer om met de installateur van de aannemer tot een verandering van het werk te komen maar mocht dit niet lukken zit ik "vast" aan de luna2000 batterij pakketen van 30kwh. Deze werken ALLEEN met de sun2000 omvormer van huawei en dus vendor locked. Deze omvormer heeft een eiland nodig om te kunnen leveren terwijl het netstroom niet werkt. Vandaar dat er dus een 2e systeem moet komen om het eiland te creeren met eigen batterijen. Aangezien ik toch uitbreiding plan in mijn garage kwa PV lijkt het me handig om die batterijen daar te plaatsen en de PV van de garage daar op aan te sluiten.

Die mpppt charge controller was gewoonweg uit een voorbeeld van hun zelf over gekopieerd. Dit kan elke willekeurige charge controller zijn wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Cheezus schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:44:
[...]

Huawei levert UPS systemen voor datacenters, reken maar dat dat geen gimmicks zijn maar systemen die aan de hoogste eisen voldoen. Dat ze toevallig ook telefoontjes voor consumenten maken doet daar niets aan af :)
Helaas is hun systeem voor residentiele klanten geen UPS en kan bieden ze (binnenkort?) een backup box aan https://solar.huawei.com/.../datasheet/backup-box.pdf maar dit is geen UPS maar slechts een nood voorziening die na +/- 3 seconden in werking treed met max 1 fase 15A aan noodstroom, niet wat ik zoek. Mocht huawei wel iets hebben wat binnen mijn wensen valt dan hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:37
De omvormer is volledig grid tied met geen noodstroom optie en zal dus uitschakelen als het net plat ligt
Dit is van wat ik van degene die bij ons de zonnepanelen heeft geplaatst heb begrepen verplicht in Nederland.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:21
marco282 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:39:
[...]
Het betreft een 3x40A aansluiting
Geen kennis over thuisbatterijen, maar wel een opmerking hierover: mijn situatie is erg vergelijkbaar met de jouwe (weliswaar geen zwembad of jacuzzi, maar wel een BEV) en wij kunnen prima toe met 3x25A. Brutoverbruik van 1000-1500 kWh per maand. Scheelt je zo E750 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
DutchKel schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:02:
[...]

Dit is van wat ik van degene die bij ons de zonnepanelen heeft geplaatst heb begrepen verplicht in Nederland.
Dat klopt, maar in mijn geval zorgen de multiplus II inverters daarvoor, die zorgen er voor dat er disconnected van het grid wordt, en een eiland gecreeerd wordt. De inverter van huawei is tied tot die eiland. Op die manier omzeil je het maar is het nogsteeds veilig voor het net.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@marco282 met powerassist van de Multiplus kan je trouwens op zeker terug naar 3x25A, scheelt €700/jaar aan vastrecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Proton_ schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:19:
@marco282 met powerassist van de Multiplus kan je trouwens op zeker terug naar 3x25A, scheelt €700/jaar aan vastrecht :)
Dat is ook zeker nog wel een leuk (goed) excuus om die omvormers te nemen... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:26
marco282 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:41:
Beste Tweakers,

Laat ik eerst even vooropstellen dat ik niet op zoek ben naar informatie mbt of dit systeem nodig is of zonde van het geld is of zichzelf niet terug verdiend etc. Het is iets wat ik wil omdat ik het mooi / leuk vind!
Enigszins offtopic: moest bij jouw vraag gelijk denken aan Cees van Nimwegen met zijn "basaltaccu"

VPRO Tegenlicht: De race om de superbatterij: https://www.npostart.nl/VPWON_1322205

https://www.trouw.nl/duur...gint-aan-opmars~b4b49765/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:37
Ik zit zelf ook al een tijdje te loeren op een mooie set-up met 3-fase/3x victron multiplus of 3x quattro (MP incl extra aggregaat AC-ingang met auto transfer switch). Ik zag dat ze sinds kort de populaire Pylontech LiFePO4 (oa te krijgen bij Amazon) batterijen hebben gecertificeerd icm deze inverter/chargers. Zie: https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom

Die dingen zijn heel redelijk geprijst, reeds voorzien van alle veiligheden (incl bijv. pre-charge weerstand voor voorladen van je inverter elco's) en zitten in 2-3U 19" rackmountable behuizingen die passen in een standaard (2e hands) serverrack. Dan hoef je dus ook niet zelf te kutten met de behuizing en de communicatie tussen de accu en omvormer, gewoon een netwerkkabel erin, doorlussen tussen alle accu's en klaar. Heb je ook alle stats per accu gelijk in je victron app/cloud.

Lurk hier graag nog even mee naar de eindoplossing, want dit wil ik ook in een volgend huis.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 19-05-2021 17:25 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marco282
RonJ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:06:
Ik zit zelf ook al een tijdje te loeren op een mooie set-up met 3-fase/3x victron multiplus of 3x quattro (MP incl extra aggregaat AC-ingang met auto transfer switch). Ik zag dat ze sinds kort de populaire Pylontech LiFePO4 (oa te krijgen bij Amazon) batterijen hebben gecertificeerd icm deze inverter/chargers. Zie: https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom

Die dingen zijn heel redelijk geprijst, reeds voorzien van alle veiligheden (incl bijv. pre-charge weerstand voor voorladen van je inverter elco's) en zitten in 2-3U 19" rackmountable behuizingen die passen in een standaard (2e hands) serverrack. Dan hoef je dus ook niet zelf te kutten met de behuizing en de communicatie tussen de accu en omvormer, gewoon een netwerkkabel erin, doorlussen tussen alle accu's en klaar. Heb je ook alle stats per accu gelijk in je victron app/cloud.

Lurk hier graag nog even mee naar de eindoplossing, want dit wil ik ook in een volgend huis.
De leverancier is nu bezig om de order geannuleerd te krijgen bij huawei en heeft het voorgelegd aan victron, die komen binnenkort als het goed is met een advies voor mijn situatie.

Ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:54

Ethirty

Who...me?

Nog ontwikkelingen in jouw zoektocht?

Ben zelf ook al een tijd op zoek naar een PV oplossing met uitbreiding naar opslag. Niet omdat het per se gunstig is, maar omdat ik hoop op 3x25 te kunnen blijven.

Veel onderzoek gedaan naar Victron, want die lijken zo'n beetje de enige die ook als een soort UPS kan werken bij net-uitval. Groot voordeel ook is alle documentatie en de community.

Zit nu ook naar de Fronius Gen24 te kijken, vooral omdat die hoog-voltage accu’s beter ondersteunen (makkelijker aansluiten met dunne kabels), Victron komt nog steeds niet verder dan 48V.

Daarentegen is de noodstroomvoorziening van Fronius dan weer complexer en vereist een volledige afschakeling van de inverter voordat ze kunnen omschakelen, dus dan ben je misschien tot een minuut "offline”.

Misschien moet ik nog eens kijken naar een combi, Victron en Fronius hebben al een aantal jaar een partnerschap.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marco282
Ethirty schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:04:
Nog ontwikkelingen in jouw zoektocht?

Ben zelf ook al een tijd op zoek naar een PV oplossing met uitbreiding naar opslag. Niet omdat het per se gunstig is, maar omdat ik hoop op 3x25 te kunnen blijven.

Veel onderzoek gedaan naar Victron, want die lijken zo'n beetje de enige die ook als een soort UPS kan werken bij net-uitval. Groot voordeel ook is alle documentatie en de community.

Zit nu ook naar de Fronius Gen24 te kijken, vooral omdat die hoog-voltage accu’s beter ondersteunen (makkelijker aansluiten met dunne kabels), Victron komt nog steeds niet verder dan 48V.

Daarentegen is de noodstroomvoorziening van Fronius dan weer complexer en vereist een volledige afschakeling van de inverter voordat ze kunnen omschakelen, dus dan ben je misschien tot een minuut "offline”.

Misschien moet ik nog eens kijken naar een combi, Victron en Fronius hebben al een aantal jaar een partnerschap.
Gelukkig heeft de groothandel de huawei systeem terug genomen, huawei zelf wou hem niet terug nemen maar omdat ik dan het victron systeem ook bij dezelfde groothandel zou bestellen hebben ze hem terug genomen op voorraad.

Het systeem wordt wel een geheel victron systeem, dat betekent ook duurder dan het hoeft te zijn, Die batterijen en MPPT omvormers zijn niet goedkoop.

Systeem bestaat uit
3x multiplus II 48/10000
2x SmartSolar mppt rs 450/200-tr
6x 5kwh batterij (25.6v/200ah)

Dan nog wat rest dingentjes zoals lync distributor, cerbo gx etc.

Ik verwacht dat begin september dit systeem operationeel zal zijn.

Uiteindelijk heb je alleen de multiplus II nodig van victron, voor de rest kan je volgensmij prima een ander batterij + management systeem aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door marco282 op 03-07-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 12:48
Het is wel mooier volgens mij als je alles van Victron hebt ivm VE Can.
Ik weet ook niet of het wel zo gemakkelijk is om hoger dan 48Vdc te gaan, de veiligheid moet dan ook flink opgeschaald worden. Een DC arc breek je namelijk net iets minder makkelijk dan AC :)
Gezien de kwaliteit van het spul vind ik de prijs nog best meevallen: mijn ''Victron Energie 750VA'' omvormer snort nog vrolijk na 18 jaar :) Misschien is het nog leuk om van de opbouw e.d. wat foto's te maken en hier te posten: mijn setup is nog echt oldskool met lood AGM dus velen van ons zijn hier wel in geïnteresseerd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

3x 10.000VA? Dat is een best systeempje :9

Wel fijn dat ze bij Victron inmiddels ook wat grotere PV omvormers hebben.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marco282
Ik ga zeker foto's maken en deze posten. Verwacht wordt dat kort na de bouwvak ze zullen beginnen met de opbouw van alle installatie technische systemen zo ook de victron installatie.

Het enige wat nu deels is geplaatst is de meterkast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSc_dbwe1lr3A73EmTQxob45HlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44tOjJREcyePlXOqPTMervft.jpg?f=fotoalbum_large

De rest laat dus nog even op zich wachten. Maar met betrekking tot the opmerking van alles victron is mooier ben ik het absoluut mee eens. Ik ben ook wel iemand die ocd heeft en denkt iets van 1 merk alles van een merk. Denk bijvoorbeeld ook aan netwerk spul van ubiquiti moet ik ook gelijk de router, switches, access points, deurbel en camera's van ubiquiti hebben

Uiteindelijk ben ik ook bereid te betalen voor kwaliteit en van meerdere hoeken hoor ik gewoon dat victron kwaliteit is en daar wil ik best voor betalen. Alleen aan de pure victron materiaal order zit ik al rond de 40k inclusief kortingen.

De reden dat er voor 3x10kva is gegaan vermoed ik is vanwege elektrisch laden/koken/verwarmen alsmede een jacuzzi. Daarnaast ook nog een zwembad verwarmt via warmtepomp met een tegenstroomzwemmer die ook 4000w verbruikt. Deze laatst genoemde komt overigens niet op de critical loads maar via een stroom meter kan victron wel uit de batterij terug leveren naar het net zodat de meter van de netbeheerder 0 blijft aangeven.

Ook ligt er 15kwp aan panelen op het dak. Ook fijn als je een load op 1 fase hebt dat die niet gelimiteerd is 5kw te geven op.1 fase bijvoorbeeld

Duur systeem maar wel precies wat ik wil. Nu nog geduld hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:07
Als je toch bezig bent, zet dan op de belangrijkste groepen een kWh meter die per seconde data verzameld.

De standaard apps van de energiebedrijven zijn ruk, lopen soms dagen achter. Realtime alle details zien maakt dat je veel beter kunt bijsturen, precies ziet wat de individuele panelen/batterijen/grootverbruikers doen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
marco282 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 02:48:
Ik ga zeker foto's maken en deze posten. Verwacht wordt dat kort na de bouwvak ze zullen beginnen met de opbouw van alle installatie technische systemen zo ook de victron installatie.

Het enige wat nu deels is geplaatst is de meterkast.[Afbeelding]

De rest laat dus nog even op zich wachten. Maar met betrekking tot the opmerking van alles victron is mooier ben ik het absoluut mee eens. Ik ben ook wel iemand die ocd heeft en denkt iets van 1 merk alles van een merk. Denk bijvoorbeeld ook aan netwerk spul van ubiquiti moet ik ook gelijk de router, switches, access points, deurbel en camera's van ubiquiti hebben

Uiteindelijk ben ik ook bereid te betalen voor kwaliteit en van meerdere hoeken hoor ik gewoon dat victron kwaliteit is en daar wil ik best voor betalen. Alleen aan de pure victron materiaal order zit ik al rond de 40k inclusief kortingen.

De reden dat er voor 3x10kva is gegaan vermoed ik is vanwege elektrisch laden/koken/verwarmen alsmede een jacuzzi. Daarnaast ook nog een zwembad verwarmt via warmtepomp met een tegenstroomzwemmer die ook 4000w verbruikt. Deze laatst genoemde komt overigens niet op de critical loads maar via een stroom meter kan victron wel uit de batterij terug leveren naar het net zodat de meter van de netbeheerder 0 blijft aangeven.

Ook ligt er 15kwp aan panelen op het dak. Ook fijn als je een load op 1 fase hebt dat die niet gelimiteerd is 5kw te geven op.1 fase bijvoorbeeld

Duur systeem maar wel precies wat ik wil. Nu nog geduld hebben....
40k is inclusief accus?
Ga je ook offgrid? nvt, dat is financieel natuurlijk gekkenwerk aangezien je geld toe krijgt op een aansluiting, nog buiten salderen/terugleveren.

Maar OCD? Meterkast heeft Hager, Eaton en Gira. Zou dat ook “even” allemaal gelijktrekken dan. >:) :+

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-07-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Die meterkast is in aanbouw gok ik. Zo op het oog is het meeste nog niet eens aangesloten, alleen een los stopcontact ;)

Maar Victron spul is inderdaad niet goedkoop, zeker niet als je 30kVA wil (wat nogal serieus is voor een huis).

Het is ook ongeveer de enige die als UPS kan fungeren, de rest van de leveranciers gaat het licht al snel een minuut uit. Of dat de meerprijs waard is, hangt sterk af waar je woont en hoe stabiel het net is.

[ Voor 8% gewijzigd door Ethirty op 05-07-2021 09:24 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Misschien een idee om voor kritische gebruikers (server e.d.) een separate 'kleine'UPS toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:39
DutchKel schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:02:
[...]

Inderdaad, dit is een vereiste!!
Het mag wel als je je hoofdschakelaar omzet zodat je echt een eiland bent en niet ben het leveren aan het net.

Zeker bij onderhoud (geplande onderbreking) is het levensgevaarlijk als jouw systeem spanning blijft leveren terwijl ze dat niet verwachten.

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 05-07-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
dan doet de victron, daar zit een ATS ingebouwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marco282
hoevenpe schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:25:
Als je toch bezig bent, zet dan op de belangrijkste groepen een kWh meter die per seconde data verzameld.

De standaard apps van de energiebedrijven zijn ruk, lopen soms dagen achter. Realtime alle details zien maakt dat je veel beter kunt bijsturen, precies ziet wat de individuele panelen/batterijen/grootverbruikers doen.
Via p1 poort kan je de hoofdmeter per seconden uitlezen iedergeval, iets wat ik nu ook al doe dmv p1 naar usb kabel. Natuurlijk geeft dit je niet de details die ik misschien wel, bijvoorbeeld voor de kracht groep richting het zwembad zou ik wel een apparte "slimme" meter willen hebben inderdaad. Dit gaat er ook wel komen gok ik.
bbbrumbrum schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:42:
[...]

40k is inclusief accus?
Ga je ook offgrid? nvt, dat is financieel natuurlijk gekkenwerk aangezien je geld toe krijgt op een aansluiting, nog buiten salderen/terugleveren.

Maar OCD? Meterkast heeft Hager, Eaton en Gira. Zou dat ook “even” allemaal gelijktrekken dan. >:) :+
Inclusief batterijen idd. Als ik mijn lijstje zelf zou samen stellen via webshops kwam ik op 44.000 uit. Maar via groothandel korting kunnen krijgen. Hier mist overigens nog aansluit materiaal zoals de dikke DC kabels alsmede de kabels richting meterkast voor 3fase ac.

Lijstje binnen die 40k is:
3 x MultiPlus-II 48/10000/140-100/100 230V
2 x Lynx Distributor LYN060102000
1 x Lynx Smart BMS 500 LYN034160200
6 x LiFePO4 Battery 25,6V/200Ah - Smart-a BAT524120610
1 x Cerbo GX BPP900450100
1 x GX Touch 50 BPP900455050
2 x SmartSolar MPPT RS 450/200-Tr SCC145120410

Meterkast valt nog mee, KNX is Gira, Elektra Haga, de Eaton is volgensmij 1 schakelaar die tijdelijk bouwstroom levert dacht ik.
Ethirty schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:23:
Die meterkast is in aanbouw gok ik. Zo op het oog is het meeste nog niet eens aangesloten, alleen een los stopcontact ;)

Maar Victron spul is inderdaad niet goedkoop, zeker niet als je 30kVA wil (wat nogal serieus is voor een huis).

Het is ook ongeveer de enige die als UPS kan fungeren, de rest van de leveranciers gaat het licht al snel een minuut uit. Of dat de meerprijs waard is, hangt sterk af waar je woont en hoe stabiel het net is.
Het is inderdaad nog in aanbouw, De meterkast is geplaatst om die kabel bende daar op te ruimen. Ze zijn nu bezig met na isolatie waarna alle wanden worden gegipst/gestuct. Hierna kan pas installatie technisch dingen geplaatst worden.

Wat betreft of het t geld waard is, de apparatuur zelf wel, of ik het nodig heb? Antwoord is duidelijk nee, maar vind ik het leuk/cool? Jazeker! Het idee van dat het als UPS fungeert en daarmee in essentie dus ook off grid ben mocht ik dat willen is zeker gaaf. Die ene keer dat het stroom eruit ligt per jaar is zeker het geld niet waard. Maar het hele pakket voor mij wel, het idee dat als net eruit ligt en je hebt 15kwp aan panelen op je dak liggen die je dan niet kan gebruiken zat mij dwars.

Het idee is dan ook om semi-off grid te zijn. In basis ben ik dus off grid maar gebruik de grid ook als extra "batterij" maar om ECHT of grid te zijn zonder te hoeven nadenken over je verbruik heb je een veel grotere batterij opslag nodig. De PV installatie is nu 15kwp welke ik misschien uitbreid naar 25kwp afhankelijk van hoeveel mijn verbruik uiteindelijk zal zijn. Ik schat mijn verbruik ongeveer op 15-20kwh per jaar.

Bijkomend voordeel van dit systeem is dat het hier in de polder soms met terug leveren nog wel onder druk staat. Nu gaat het hier in mijn omgeving goed, maar of dit altijd zo blijft is de vraag natuurlijk. Kijk maar naar de verhalen uit Emmeloord.
Anoniem: 511810 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:06:
Misschien een idee om voor kritische gebruikers (server e.d.) een separate 'kleine'UPS toe te voegen?
Eens, voor ubiquiti unifi systeem heb ik al de batterij backup zodat het netwerk up blijft. Maar die komen binnenkort ook met een UPS waarmee je niet unifi devices kan aansluiten. Voor de pc in mijn werkkamer ga ik gewoon vanuit dat de victron het goed doet. Server ruimte vind ik wat belangrijker aangezien het doel is om ook toegang tot het huis te doen via "smart" dingen en zou vervelend zijn als dat t ineens niet deed.
hackerhater schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Inderdaad, dit is een vereiste!!
Het mag wel als je je hoofdschakelaar omzet zodat je echt een eiland bent en niet ben het leveren aan het net.

Zeker bij onderhoud (geplande onderbreking) is het levensgevaarlijk als jouw systeem spanning blijft leveren terwijl ze dat niet verwachten.
Dat is precies waarom ik dit topic opende, ik was op zoek naar een product die dit allemaal regelde, de victron multiplus is dat dus. Het net in mijn huis is dus een eiland, waarmee de victron extra AC input regelt, gaat deze ac input down dan schakelt die hem ook uit zonder dat het huis zonder stroom komt te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

marco282 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:06:
Lijstje binnen die 40k is:
3 x MultiPlus-II 48/10000/140-100/100 230V
2 x Lynx Distributor LYN060102000
1 x Lynx Smart BMS 500 LYN034160200
6 x LiFePO4 Battery 25,6V/200Ah - Smart-a BAT524120610
1 x Cerbo GX BPP900450100
1 x GX Touch 50 BPP900455050
2 x SmartSolar MPPT RS 450/200-Tr SCC145120410
Ik zou qua batterijen ook even naar Pylontech of BYD op 48V laten kijken.

Die packs kunnen in een soort server-rack of torentje, wat veel opgeruimder oogt dan die uit de kluiten gewassen "auto accu's" die Victron heeft.

Scheelt je ook weer een Lynx Smart BMS.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Ethirty schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Ik zou qua batterijen ook even naar Pylontech of BYD op 48V laten kijken.

Die packs kunnen in een soort server-rack of torentje, wat veel opgeruimder oogt dan die uit de kluiten gewassen "auto accu's" die Victron heeft.

Scheelt je ook weer een Lynx Smart BMS.
Helaas valt er nu niet zo veel meer aan de opdracht te veranderen. (originele vraag was in mei, nu is er een nieuw systeem gekozen en is t meer een volg de installatie mocht je dat interessant vinden topic geworden 8)7 )

Maar daarnaast op de locatie waar het nu komt zijn die batterijen kwa plaatsing wel makkelijk door beperkte hoogte. Oogt inderdaad wat minder "clean", volledig met je eens.

[ Voor 11% gewijzigd door marco282 op 05-07-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
marco282 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Helaas is hun systeem voor residentiele klanten geen UPS en kan bieden ze (binnenkort?) een backup box aan https://solar.huawei.com/.../datasheet/backup-box.pdf maar dit is geen UPS maar slechts een nood voorziening die na +/- 3 seconden in werking treed met max 1 fase 15A aan noodstroom, niet wat ik zoek. Mocht huawei wel iets hebben wat binnen mijn wensen valt dan hoor ik dat ook graag.
ff vraagje tussendoor: Heb je daadwerkelijk goed afgewogen wat de noodzaak is van UPS functionaliteit voor je gehele huis?

Dat je wilt dat de servers- en netwerkapparatuur zonder onderbreking doordraaien, lijkt me evident. Dat kun je echter prima oplossen door daar gewoon een klein APS-UPS'je voor te hangen. Maar dat de koelkast en de verwarming 3 seconden zonder stroom zitten lijkt me persoonlijk niet zo'n issue?

Met andere woorden: Misschien kun je een betere/passendere oplossing verzinnen als je de UPS-functionaliteit los ziet van de backup-stroomvoorziening (en gerichter inzet).

In ziekenhuizen wordt dit ook veelvuldig toegepast: Beademingsapparatuur gaat in een groen stopcontact met UPS, infuuspompen in een rood stopcontact met enkel backup-stroom, en de TV zit in een wit stopcontact met enkel netstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco282
mcDavid schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:37:
[...]

ff vraagje tussendoor: Heb je daadwerkelijk goed afgewogen wat de noodzaak is van UPS functionaliteit voor je gehele huis?

Dat je wilt dat de servers- en netwerkapparatuur zonder onderbreking doordraaien, lijkt me evident. Dat kun je echter prima oplossen door daar gewoon een klein APS-UPS'je voor te hangen. Maar dat de koelkast en de verwarming 3 seconden zonder stroom zitten lijkt me persoonlijk niet zo'n issue?

Met andere woorden: Misschien kun je een betere/passendere oplossing verzinnen als je de UPS-functionaliteit los ziet van de backup-stroomvoorziening (en gerichter inzet).

In ziekenhuizen wordt dit ook veelvuldig toegepast: Beademingsapparatuur gaat in een groen stopcontact met UPS, infuuspompen in een rood stopcontact met enkel backup-stroom, en de TV zit in een wit stopcontact met enkel netstroom.
Dit is al meerdere keren aangekaart en het antwoord is ja, goed over nagedacht. Nee ik heb het niet nodig en toch doe ik het omdat ik het mooi vind.

Als ik iets meer dan alleen zonnepanelen wou, dus batterijen bijvoorbeeld, dan wil ik ook dat het direct werkt als stroom eruit ligt zonder dat er een onderbreking plaats vind. 3 Seconden is opzich acceptabel als de backup power dan ook het hele huis inclusief koken/warmtepomp voor verwarmen erbij kan aanleveren. Dit was een probleem met het huawei systeem. Er zijn andere systemen die wel deze vermogens leveren zonder de UPS. Maar dan betaal ik liever een meerprijs voor een merk wat dat wel kan met een hele goede reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:15
@marco282 ben je bekend met het KNX topic ? ;)

Er zijn daar nog wel wat tips over kastenbouw enzo. klemstroken zijn geen overbodige luxe. De kast(en) lijken wat krap bemeten zo.

[ Voor 60% gewijzigd door Fabian op 05-07-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Fabian schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:56:
@marco282 ben je bekend met het KNX topic ? ;)

Er zijn daar nog wel wat tips over kastenbouw enzo. klemstroken zijn geen overbodige luxe. De kast(en) lijken wat krap bemeten zo.
De kast is nog niet af en er komt nog wel wat bij, er mist nog een 24-voudig aktor. Ga er vanuit dat het door de installateur straks goed wordt opgeleverd. Maar de tips zijn zeker welkom inderdaad! Ik heb er nog niet al te veel rond geneust.

Maar in basis wordt mijn knx install best simpel, het meeste zal geschieden via mijn eigen server/software voor visualisatie. Ik wou alleen de integratie met de tasters in mijn huis + aktoren via knx.

Aansturing geschiedt via de MDT Glass touch II Smart.
Dit zal de aktoren voor mijn rolluiken/screens aansturen. Ook zit alle verlichting op de aktor aangesloten echter zal dit niet gebruikt worden omdat er hue in komt. Maar wel handig om al wel de schakeldraden naar de meterkast te hebben ipv vast zitten aan iets als hue.
Ook werken de mdt's als thermostaat voor elke ruimte welke de vloerverwarming/koeling aanstuurt van het huis alsmede voor aansturing van de WTW installatie.

Via mijn eigen software zal ik hue integraten. Ik heb een bridge geschreven in nodejs tussen KNX en Hue zodat ik geen duur spul nodig heb van bijvoorbeeld "ISE Smart connect KNX hue".

Het ETS5 project heb ik al gemaakt voor de basis aan/uit verlichting/verwarming, de hue integration heb ik ook getest alleen nog niet geconfigureerd voor heel het huis. Dus zodra het zo ver is (als ik de sleutels krijg in september) ga ik daar mee aan de slag en dan gok ik dat ik kort daarvoor nog wel even rond ga neuzen daar!

Maar eerst maar eens de sleutels van het huis, alles is gigantisch vertraagd door mede een failliete aannemer en daarna covid. Covid maakte het lastig omdat de nieuwe aannemer niet direct kon doorpakken omdat er gewoon geen onderaannemers waren die op korte termijn aan de slag konden.

Maar het komt in zicht, september. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425306

Misschien is Solax hybride X3 een mogelijkheid?
Deze gaan tot 10kw. Eventueel 2x 8kw?

https://www.solaxpower.com/single-phase-hybrid/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco282
Anoniem: 425306 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:03:
Misschien is Solax hybride X3 een mogelijkheid?
Deze gaan tot 10kw. Eventueel 2x 8kw?

https://www.solaxpower.com/single-phase-hybrid/
Uiteindelijk heb ik gekozen voor victron en is dat systeem al aangekocht en wordt geplaatst in augustus. (lees de comments van afgelopen paar dagen)

Maar die solax heeft een < 1.5s schakeltijd, dus geen 20ms zoals victron heeft tussen omschakelen naar offgrid backup power. Daarnaast vraag ik me af of je ze ook in parralel kan zetten tijdens backup mode, of dat maar 1 backup power kan leveren. Dit omdat backup power alleen met een extra "changeover device" beschikbaar is.

Opzich erg interesante optie alleen die < 1.5s is al niet echt iets wat mijn wens is. Als t niet anders was, was het prima. Maar die optie is er wel met victron. met <20ms blijven computers etc gewoon aan, < 1.5s valt alles uit.

[ Voor 8% gewijzigd door marco282 op 05-07-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:37
marco282 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:50:
[...]

De kast is nog niet af en er komt nog wel wat bij, er mist nog een 24-voudig aktor. Ga er vanuit dat het door de installateur straks goed wordt opgeleverd. Maar de tips zijn zeker welkom inderdaad! Ik heb er nog niet al te veel rond geneust.

Maar in basis wordt mijn knx install best simpel, het meeste zal geschieden via mijn eigen server/software voor visualisatie. Ik wou alleen de integratie met de tasters in mijn huis + aktoren via knx.

Aansturing geschiedt via de MDT Glass touch II Smart.
Dit zal de aktoren voor mijn rolluiken/screens aansturen. Ook zit alle verlichting op de aktor aangesloten echter zal dit niet gebruikt worden omdat er hue in komt. Maar wel handig om al wel de schakeldraden naar de meterkast te hebben ipv vast zitten aan iets als hue.
Ook werken de mdt's als thermostaat voor elke ruimte welke de vloerverwarming/koeling aanstuurt van het huis alsmede voor aansturing van de WTW installatie.

Via mijn eigen software zal ik hue integraten. Ik heb een bridge geschreven in nodejs tussen KNX en Hue zodat ik geen duur spul nodig heb van bijvoorbeeld "ISE Smart connect KNX hue".

Het ETS5 project heb ik al gemaakt voor de basis aan/uit verlichting/verwarming, de hue integration heb ik ook getest alleen nog niet geconfigureerd voor heel het huis. Dus zodra het zo ver is (als ik de sleutels krijg in september) ga ik daar mee aan de slag en dan gok ik dat ik kort daarvoor nog wel even rond ga neuzen daar!

Maar eerst maar eens de sleutels van het huis, alles is gigantisch vertraagd door mede een failliete aannemer en daarna covid. Covid maakte het lastig omdat de nieuwe aannemer niet direct kon doorpakken omdat er gewoon geen onderaannemers waren die op korte termijn aan de slag konden.

Maar het komt in zicht, september. :*)
Allereerst leuk om te lezen dat je er mee doorgaat, blijf zeer geinteresseerd meelezen.

Als je de hele boel straks hebt hangen zou ik ook zeker even kijken naar de Victron bediening/monitoring/domotica integatie via MQTT, al dan niet icm node red.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 22:00
Mooi topic inderdaad. Denk dat er veel tweakers zijn die wel zoiets zouden willen, maar het niet aan zichzelf kunnen verantwoorden.

Ben we benieuw wat voor rules je gaat maken om je systeem maximaal in te zetten.
-Ga je iets doen met dynamische energie prijzen?
-Ga je nu door dit systeem voor voor 3x25A aansluiting ipv van een duurdere aansluiting?
-Probeer je als het salderen nog actief is al je eigen verbruik te optimaliseren? Of juist je accu op optimaal backup niveau te houden?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco282
ice-T106 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:32:
Mooi topic inderdaad. Denk dat er veel tweakers zijn die wel zoiets zouden willen, maar het niet aan zichzelf kunnen verantwoorden.

Ben we benieuw wat voor rules je gaat maken om je systeem maximaal in te zetten.
-Ga je iets doen met dynamische energie prijzen?
-Ga je nu door dit systeem voor voor 3x25A aansluiting ipv van een duurdere aansluiting?
-Probeer je als het salderen nog actief is al je eigen verbruik te optimaliseren? Of juist je accu op optimaal backup niveau te houden?
Er is al een aanvraag gedaan voor 3x40A, ik wil inderdaad terug naar de 3x25A. Enige nadeel is dat bij 3x25 je minder kan terug leveren. Dus ik zal op den duur die schakel wel maken gok ik want ik kan een hoop regelen via mijn domotica. Denk aan temperatuur van de boiler van warm water met mijn warmtepomp wat hoger inzetten bij overproductie van stroom. Daarnaast zijn er meer grootverbruikers zoals zwembad/jacuzzi/elektrische auto.

Ik heb eerlijk gezegd nog niet zoveel gekeken naar de dynamische prijzen, maar dat lijkt mij wel interessant!

Ik vermoed, afhankelijk van hoe de opbrengst van mijn pv zich zal laten zien, mijn eigen gebruik te optimaliseren. Waarschijnlijk zet ik de floor voor de batterijen op 40% (uit batterijbesparing alsmede voor backup) en de max op 80%. Dit is puur voor eigen verbruik, en denk dan aan dingen zoals tijdens overproductie van zonne-energie dingen zoals boiler/jacuzzi/zwembad aan het verwarmen zetten.

Maar dit zal in de praktijk allemaal gefinetuned worden, dat is een van de redenen dat ik 30kwh aan batterijen neem. Dat om de nacht te overbruggen ik niet deep discharge cycles krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:09

wpm

Interessant topic!
Ik volg het nu een korte tijd en Victron is een goede keuze!

Vanuit de scheepvaart zijn Victron en Mastervolt de aangewezen merken en heb ik thuis een kleinere opzet van Mastervolt.

De Mass-Combi 24/2500/60/230 (linkje).
Hieraan zitten 2x Exide ES2400 accus (12v 210Ah)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Helaas te horen gekregen dat de Multiplus II niet op voorraad is tot eind september, en de MPPT solar inverter pas begin oktober. Zal dus nog even geduld moeten hebben.

Ik zie ze overigens bij webshops wel op voorraad, maar de leverancier haalt ze direct bij victron nederland vandaan en gok dat dat voor hun inkoop prijstechnisch wat goedkoper is dan een webshop.

Ik verwacht overigens ook pas in november daadwerkelijk over te verhuizen dus is acceptabel.
wpm schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:39:
Interessant topic!
Ik volg het nu een korte tijd en Victron is een goede keuze!

Vanuit de scheepvaart zijn Victron en Mastervolt de aangewezen merken en heb ik thuis een kleinere opzet van Mastervolt.

De Mass-Combi 24/2500/60/230 (linkje).
Hieraan zitten 2x Exide ES2400 accus (12v 210Ah)
Dat is ook wel gaaf inderdaad, had daar nog niet van gehoord. Zie dat die ook een transfertime van < 10ms heeft. Dus werkt ook als UPS als ik dat goed begrijp. Mooi spul!

[ Voor 42% gewijzigd door marco282 op 09-07-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@marco282 in plaats van met Victron MPPT Solar units kan je ook een random stringinverter gebruiken, scheelt levertijd en €.
Ja, die werkt dan ook off-grid :)

Al is het natuurlijk niet handig om de opdracht nog een keer open te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Proton_ schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:27:
@marco282 in plaats van met Victron MPPT Solar units kan je ook een random stringinverter gebruiken, scheelt levertijd en €.
Ja, die werkt dan ook off-grid :)

Al is het natuurlijk niet handig om de opdracht nog een keer open te breken.
Haha aangezien het alsnog voor de verhuizing af zal zijn hou ik het even bij niet weer een contract open breken. Er zit via victron ook een korting op, die wellicht ook gebaseerd is op de hoeveelheid apparatuur. Is niet zo dat als ik een 1200 euro apparaat weg haal, dat het ook 1200 euro goedkoper wordt. Alsnog zal het wellicht de moeite waard zijn omdat het verschil wel erg groot is. Maar ergens vind ik het ook wel mooi alles van 1 merk.

Geduld is een schone zaak zeggen ze dan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marco282
Voor diegene die een update willen hebben.

De installatie komt in de trappenkast, er wordt daar een afzuig ventiel geplaatst tbv afdracht warmte. In de onderste trede van de trap komt een lijnrooster zodat het lucht door de trappenkast langs het apparatuur getrokken wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Npt7zf5SHVTFK26cBY0srjxUQjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFDzhWZ5j2Kpg1O6iPcgbc10.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDi8BTfwD6194KcL_dpBDHs1oz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/olm5VwGvwODfTJRGnaEywsks.png?f=fotoalbum_large

De volgende update zal wss even op zich moeten laten wachten. Tot het apparatuur binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Geld moet rollen toch.
Wil je alleen niet iets van een DC cutoff op je batterijen? Stel een Multiplus of Distributor krijgt sluiting.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:09

Illusion

(the art of)

@marco282 Al die accu’s onder je enige vluchtweg (de trap) vanaf je slaapkamer, is dat verstandig? Ik zie lifepo4 in je tekening staan, dat is een tikkie riskanter dan lood lijkt me.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Met nog een mooie luchttoevoer in de onderste traptrede :)
Misschien is iets van een stalen behuizing geen overbodige luxe inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Binnenzijde kast laten betimmeren met brandwerend materiaal, plus rook/ hittemelder.
Afzuiging naar buiten laten leiden.
Toevoer ook van buitenaf, niet vanuit de andere ruimte.

Menig brand in begint in de meterkast; technische kasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Leest iedereen over het batterijtype heen? Deze LiFe’s zijn juist de veiligste li-ion chemistry. Daarnaast zijn het heel erg tamme stromen voor de accu, met een fractie van 1C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zeer interessant topic. Als je ons op de hoogte zou willen houden met situatieschetsen en foto's @marco282, dan graag! Ben ook benieuwd naar hoe je woning eruit gaat komen te zien :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:19
bbbrumbrum schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:50:
Leest iedereen over het batterijtype heen? Deze LiFe’s zijn juist de veiligste li-ion chemistry. Daarnaast zijn het heel erg tamme stromen voor de accu, met een fractie van 1C.
Kan allemaal goed zijn, maar laat ons eerlijk zijn, je zit daar met heel veel elektronica onder je enige (houten) vluchtroute.
Een vuurvaste omkasting lijkt me verre van luxe, samen met een rookmelder.
Eventueel ook (low-tech) afsluiters aan de aan en afvoer.

We zijn hier bezig met een leuk & cool project dat vele duizenden € kost maar waarvan het effectieve nut, euhm, tsja...

Dan ga je toch niet besparen op veiligheid?

[ Voor 21% gewijzigd door cadsite op 18-07-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Van alle plekken in huis die je kan bedenken is onder een houten trap inderdaad misschien wel de slechtste keuze.

Geloof best dat het allemaal veilig spul is maar in de enorme hoeveelheid overgangen van de bekabeling hoeft maar 1 klein foutje te zitten.

Ik had het liever in een technische ruimte gezien waar alle andere apparatuur ook al staat.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Brandveiligheid in woonhuizen met veel technische apparaten vraagt om een eigen "Het Grote..." topic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marco282
Ik had deze opmerking inderdaad al aan zien komen, twijfelde om hem van voorhand al te behandelen maar niet gedaan.

In de trappenkast komt inderdaad brandwerende beplating aan de onderkant van de trap met steenwol nog eens tussen de trap en de beplating. Daarnaast wordt die ruimte ook uiteraard voorzien van een eigen brandmelder / temperatuur melder.

Er zijn bij brand ook andere uitwegen voor de bovenverdieping gelukkig. Het is een onderwerp waar ik hard over heb zitten twijfelen. Maar er is helaas geen ruimte genoeg in de technische ruimte. Deze komt al vol te staan met warmtepomp/boiler, ontharder, WTW installatie, de wasmachine/droger en een server kast. Met de juiste maatregelen en dat het niet de enige vlucht route is voor de boven verdieping was ik hier okee mee.

Een (lowtech) afsluiter voor de toevoer van lucht lijkt me inderdaad nog een mooie maatregel waar ik zelf niet aan gedacht heb. Zal dit zeker meenemen.

Elke ruimte op de beneden verdieping heeft een eigen schuifpui naar buiten. Je kan dus alle kanten het huis uit. Op de boven verdieping bevinden zich 2 slaapkamers met eigen schuifpui richting een balkon wat helemaal rondom het huis gaat. Dit balkon wat onderdeel is van het overstek van het huis is ook verbonden aan het overstek van het bijgebouw.

[ Voor 23% gewijzigd door marco282 op 18-07-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het is natuurlijk makkelijk oordelen over het internet, maar goed om te lezen dat je er serieus over nagedacht hebt. Dat gebeurt lang niet altijd. d:)b

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:19
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en leuk te zien dat je mijn voorstel overweegt.
Ik heb zelf al een brand gezien in een afzuiging en zag het effect van zo'n afsluiter. Vandaar dat ik hier sterk in geloof en je dit wilde meedelen.

Hopelijk blijf je regelmatig updates posten, want ik vind dit wel een heel leuk project. Ik heb er het geld niet voor, maar begrijp wel dat je dit doet 'omdat het kan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:52
Enthousiaste lurker hier. Ik was hierover aan het discussiëren met een goede vriend van me, en we vroegen ons af waarom niet al het verkeer langs de multiplus'en lopen? Ik kan me heel goed voorstellen dat je sommige zaken op rantsoen zou zetten bij stroomuitval, maar het lijkt me makkelijker om van bepaalde apparaten de stekker eruit te trekken dan om later mogelijk nog een kritisch apparaat toe te voegen.

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, heeft het te maken met maximale ontladen van de accu's? Zonnepanelen snap ik wel aardig ondertussen, maar eiland bedrijf is nieuw voor mij!

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het gaat natuurlijk ook om apparaten die volle bak draaien als de elektra uitvalt en het opvangen daarvan. Als je zwembad pompen en verwarming op vol vermogen draaien mogen die best als eerste uitvallen, maar je computer, de wasmachine of de warmtepomp hou je misschien liever aan.

Natuurlijk kan je snel naar het zwembad rennen om de boel uit te gooien, maar als je vooraf al weet dat het uit moet, waarom zou je het dan niet gelijk zo aansluiten.

Ook zou je dan een nog zwaarder systeem moeten berekenen. Dat nog even los van extra "slijtage” aan je electronica wat gewoon niet nodig is als je het buitenom aansluit.

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marco282
kevineppo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:48:
Enthousiaste lurker hier. Ik was hierover aan het discussiëren met een goede vriend van me, en we vroegen ons af waarom niet al het verkeer langs de multiplus'en lopen? Ik kan me heel goed voorstellen dat je sommige zaken op rantsoen zou zetten bij stroomuitval, maar het lijkt me makkelijker om van bepaalde apparaten de stekker eruit te trekken dan om later mogelijk nog een kritisch apparaat toe te voegen.

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, heeft het te maken met maximale ontladen van de accu's? Zonnepanelen snap ik wel aardig ondertussen, maar eiland bedrijf is nieuw voor mij!
Het zwembad heeft tegenstroomzwem jets. De pomp hiervoor werkt op een (delta) 400v aansluiting. Iets wat de multiplus ii niet ondersteund.

Overigens zit de rest allemaal achter de multiplus. Dus puur alleen de 3x25A kracht groep die naar het techniekhok van het zwembad zit gaat niet achter deze apparatuur.

Uit de handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gb82plHxhihAwMqruomraRdvGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6hJJBr0jszjklhK1yksCIRgB.png?f=fotoalbum_large

Overigens is later een apparaat / groep omzetten naar de UPS beschermde gedeelte best makkelijk. In de meterkast moet je alleen de voeding van de krachtgroep bijvoorbeeld voeden vanuit het "critical" gedeelte.

Voor idee van de meterkast (dit is overigens wat ik zelf heb ingetekend als indicatie van mijn wensen en niet definitief hoe de installateur het zal plaatsen, dus als je gekke dingen ziet of wat mist komt het omdat ik als leek dit plaatje voor illustratie heb gemaakt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sokvvuo7pgwSNSBUfb27-YTs85c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KfKYtQZNAHe2zcKOAwrWdE4Z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door marco282 op 21-07-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

marco282 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:45:
[...]
Het zwembad heeft tegenstroomzwem jets. De pomp hiervoor werkt op een (delta) 400v aansluiting. Iets wat de multiplus ii niet ondersteund.
Verwarrend/misverstand: ze kunnen geen 230V driehoek (delta) máken.
Een 230V ster (wye) wel, en dat is elektrisch precies hetzelfde als een 400V delta met een nul als bonus.
Teken maar een driehoek met zijden van vier centimeter, prik het midden, meet van de hoekpunten naar het midden: 2,3 cm.
Met andere woorden: een 400V driehoek apparaat kan je op een 230V ster-net aansluiten.
Maar ik kan me voorstellen dat tegenstroomjets gemist kunnen worden in eilandbedrijf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco282
Proton_ schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:17:
[...]

Verwarrend/misverstand: ze kunnen geen 230V driehoek (delta) máken.
Een 230V ster (wye) wel, en dat is elektrisch precies hetzelfde als een 400V delta met een nul als bonus.
Teken maar een driehoek met zijden van vier centimeter, prik het midden, meet van de hoekpunten naar het midden: 2,3 cm.
Met andere woorden: een 400V driehoek apparaat kan je op een 230V ster-net aansluiten.
Maar ik kan me voorstellen dat tegenstroomjets gemist kunnen worden in eilandbedrijf :)
Zo als het mij uitgelegd werd, werkte het wel inderdaad op ster, alleen krijg je een hogere voltage drop dan bij driepunt en aangezien het zwembad hok al op 20m afstand ligt zit daar ook al wat voltage drop in. Ook heeft het een hogere opstart stroom bij ster dan bij driepunt, iets wat voor de omvormers vaak wel een issue kan zijn. Daarbij werd het ieder geval aanbevolen gezien het niet kritieke apparatuur betreft om gewoon buiten het eiland te plaatsen.

Maar het had inderdaad gekund als ik het echt zou willen. (zoals mij uitgelegd werd)

[ Voor 11% gewijzigd door marco282 op 21-07-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:40
Misschien leuk voor de lief hebbers hier mijn zoon heeft een nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen ment een3 fase huawei SUN2000-(3KTL-10KTL)-M1 omvormer. Omdat hij nog geen internet heeft en we toch graag wilde weten of het wel werkte de gebruiksaanwijzing opgezocht en de app geïnstalleerd. Tot mijn verbazing zag ik hier in staan dat je een batterij kunt toevoegen en configureren. Ik wist niet dat dat al gangbaar werd.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:15
marco282 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:45:
[...]
Voor idee van de meterkast (dit is overigens wat ik zelf heb ingetekend als indicatie van mijn wensen en niet definitief hoe de installateur het zal plaatsen, dus als je gekke dingen ziet of wat mist komt het omdat ik als leek dit plaatje voor illustratie heb gemaakt)
De enige uitdaging die je met deze setup hebt is het afschakelen van de hele installatie met 1 handeling, maar dat zal inherent zijn aan een installatie met een noodstroomvoorziening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@snameroc zviw ondersteunt de Huawei standaard nog geen eilandbedrijf, laat staan automatisch, laat staan binnen 20 ms, dus dat maakt het ongeschikt als UPS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
Fabian schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:16:
[...]

De enige uitdaging die je met deze setup hebt is het afschakelen van de hele installatie met 1 handeling, maar dat zal inherent zijn aan een installatie met een noodstroomvoorziening.
Als je doelt op de "rotary switch", die is natuurlijk alleen voor geval van nood. Victron installatie regelt in principe alles zelf. Die schakelaar zit daar puur voor als het victron spul in storing zit, dat ik over kan schakelen naar het net tijdens werkzaamheden. Uiteraard gaan we er van uit dat deze nooit nodig zal zijn, desalniettemin een goede "backup" optie. Deze schakelaar zal dus ook niet echt tijdens belasting geschakeld worden.
snameroc schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:51:
Misschien leuk voor de lief hebbers hier mijn zoon heeft een nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen ment een3 fase huawei SUN2000-(3KTL-10KTL)-M1 omvormer. Omdat hij nog geen internet heeft en we toch graag wilde weten of het wel werkte de gebruiksaanwijzing opgezocht en de app geïnstalleerd. Tot mijn verbazing zag ik hier in staan dat je een batterij kunt toevoegen en configureren. Ik wist niet dat dat al gangbaar werd.
Dat klopt, dit systeem (inclussief) de batterijen was mij ook aangeboden zoals in de 1e post van mij is besproken. Maar voldeed niet aan mijn eisen zoals de UPS functie (dus 3 fase back-up power zonder stroom uitval waarmee er ook voldoende vermogen beschikbaar is voor alle zware apparatuur in huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21

stunter

Zeer mooi systeem. Leuk dat je ons mee neemt in het ontwerp traject.

Wat ik me nog afvroeg wat is nu de grootste automaat met een B curve die je kan afschakelen in ups/eiland bedrijf?
Je hebt dan niet het kortsluit vermogen uit het net en alles moet uit de omvormer komen om de automaat af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De omvormers zelf zijn in de installatie toch gewoon afgezekerd, zowel voor de inkomende als de afgaande feeds.

Het systeem is ingeschaald om vrijwel zijn hele huis te kunnen voorzien, dus minimaal 3x 25A of 3x 35A, weet even niet meer precies wat de huisaansluiting is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
stunter schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:33:
Zeer mooi systeem. Leuk dat je ons mee neemt in het ontwerp traject.

Wat ik me nog afvroeg wat is nu de grootste automaat met een B curve die je kan afschakelen in ups/eiland bedrijf?
Je hebt dan niet het kortsluit vermogen uit het net en alles moet uit de omvormer komen om de automaat af te schakelen.
Naast de standaard groepen voor het huis zijn er 3 kracht groepen. 1 maal 3X25A wat het bijgebouw voed en 2 maal 3x16A voor warmtepomp en kookplaat.

Daarnaast zit er een 3x25 BUITEN de victron installatie voor het zwembad techniek hok.

De is nominaal 10000VA per fase met piek vermogen van 18.000W
Ik geloof ook dat als je het netstroom op de AC-IN aansluit die dit soort kortsluitvermogens ook via het net opvangt. Maar ook zonder zou die het prima aan moeten kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door marco282 op 27-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stunter

stunter

Bedankt voor je antwoord.

18.000W is op 230V = 78A
Een B25A schakelt af met kortsluiting 3 tot 5*In ( Een C 5* 10* Zit soms op warmte pompen)
Normaal reken je met de hoogste waarde
5*25=125A
Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar de curve hieronder zit de afschakeltijd naar + 1seconden. Dit zal de hele ups spanning in elkaar laten zaken.

Bij een ups staat meestal een maximale grote van een automaat in de manual dat hij in de tijd direct afschakelen kan. Ik verwacht dit ook voor deze inverter.

Ik verwacht dat de inverter meer kan maar zou dit zeker laten checken dat de automaten in Ups mode direct afschakelen. (In de curve het verticale stuk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/618cGAfuMbtQGt012FO--tcSYMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7E8N0JdP069f1gZ75kS7e71.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter

stunter

Ethirty schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:57:
De omvormers zelf zijn in de installatie toch gewoon afgezekerd, zowel voor de inkomende als de afgaande feeds.

Het systeem is ingeschaald om vrijwel zijn hele huis te kunnen voorzien, dus minimaal 3x 25A of 3x 35A, weet even niet meer precies wat de huisaansluiting is.
Het gaat mij er om stel je draait in Ups mode en je krijgt een kortsluiting op een groep in het huis. B. V. Een wasmachine of een wandcontactdoos (Ik realiseer me dat ups mode en een kortsluiting tegelijk een zeer kleine kans is dat dit gebeurd)

De vraag is schakelt deze groep op tijd af door het kortsluit vermogen die de inverter kan leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door stunter op 27-07-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco282
stunter schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:03:
Bedankt voor je antwoord.

18.000W is op 230V = 78A
Een B25A schakelt af met kortsluiting 3 tot 5*In ( Een C 5* 10* Zit soms op warmte pompen)
Normaal reken je met de hoogste waarde
5*25=125A
Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar de curve hieronder zit de afschakeltijd naar + 1seconden. Dit zal de hele ups spanning in elkaar laten zaken.

Bij een ups staat meestal een maximale grote van een automaat in de manual dat hij in de tijd direct afschakelen kan. Ik verwacht dit ook voor deze inverter.

Ik verwacht dat de inverter meer kan maar zou dit zeker laten checken dat de automaten in Ups mode direct afschakelen. (In de curve het verticale stuk)

[Afbeelding]
Ik begrijp waar je op doelt, althans denk ik.
Je hebt natuurlijk als er kortsluiting is bij de jacuzzi in het bijgebouw oid liever dat de zekering van de groep waar die op aangesloten zit eruit valt voordat de omvormer zijn eigen zekering zegt ik hou er mee op. Verschil is natuurlijk heel je huis zonder stroom of alleen die groep.

Uiteraard wordt de 3x25 weer onderverdeeld in een 3x16 en een aantal enkel fase 16A groepen. Dus wat dat betreft lijkt er geen probleem te zijn. Behalve als bijvoorbeeld die 3x25A grondkabel kortsluiting maakt door graaf werkzaamheden oid.

Maar goed ik kan van victron deze informatie niet echt vinden helaas. Ze noemen wel een piek vermogen maar geven niet aan voor welke tijdperiode dit geld. Kan natuurlijk zijn dat dit voor 1 seconde is maar ze voor 100ms wel meer aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter

stunter

Ja voor de 25A is het dan een sluiting in de kabel naar het bijgebouw omdat je een onderverdeling heb is deze kans is zeer klein.

De jacuzzi heeft deze een B of een C curve voor de beveiliging? Ik zie dat deze vaak een C heeft. Een C is vaak omdat er een motor inzit voor de jet streams. Het is ook niet verstandig om een grotere motor te starten op de Ups mode. Bij het starten van een motor is er een piek stroom die een Ups onderuit kan trekken. Motoren op een frequentie regelaar (toeren regeling) hebben dit probleem niet.

Mijn water water warmtepomp heeft ook een C curve door de compressor motor
Kijk in de manual naar maximale aanloopstroom compressor. Deze kan ook behoorlijk zijn bij mij is hij 30A+. Deze is 10 jaar oud.

Het is me niet duidelijk voor de 18000W wat de tijd is. Meestal is de piek van een Ups de tijd voor het afschakelen van fouten en niet voor het starten van motoren. Motor starten tijd is langer dan fout afschakel tijd.

De Ups staat vaak Overload inverter
200% / 50-100 ms, 150% / 1 min, 125% /10 min

Mijn advies zou zijn als je in het huis zit probeer gebruik scenario's veel verbruikers inclusief warmte pomp aan en start die jacuzzi en kijk wat de Ups doet.

Ik zou overwegen als je zeer belangrijke servers/data hebt deze een eigen Ups geven met een wat korte tijd. Zodat je eventueel fluctuaties opvangt.

PS ik probeer je niet af te schrikken maar hoop je inzicht te geven in de mogelijke problemen die je tegen kan komen of eventueel nu een andere oplossing voor kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
stunter schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:40:
Ja voor de 25A is het dan een sluiting in de kabel naar het bijgebouw omdat je een onderverdeling heb is deze kans is zeer klein.

De jacuzzi heeft deze een B of een C curve voor de beveiliging? Ik zie dat deze vaak een C heeft. Een C is vaak omdat er een motor inzit voor de jet streams. Het is ook niet verstandig om een grotere motor te starten op de Ups mode. Bij het starten van een motor is er een piek stroom die een Ups onderuit kan trekken. Motoren op een frequentie regelaar (toeren regeling) hebben dit probleem niet.

Mijn water water warmtepomp heeft ook een C curve door de compressor motor
Kijk in de manual naar maximale aanloopstroom compressor. Deze kan ook behoorlijk zijn bij mij is hij 30A+. Deze is 10 jaar oud.

Het is me niet duidelijk voor de 18000W wat de tijd is. Meestal is de piek van een Ups de tijd voor het afschakelen van fouten en niet voor het starten van motoren. Motor starten tijd is langer dan fout afschakel tijd.

De Ups staat vaak Overload inverter
200% / 50-100 ms, 150% / 1 min, 125% /10 min

Mijn advies zou zijn als je in het huis zit probeer gebruik scenario's veel verbruikers inclusief warmte pomp aan en start die jacuzzi en kijk wat de Ups doet.

Ik zou overwegen als je zeer belangrijke servers/data hebt deze een eigen Ups geven met een wat korte tijd. Zodat je eventueel fluctuaties opvangt.

PS ik probeer je niet af te schrikken maar hoop je inzicht te geven in de mogelijke problemen die je tegen kan komen of eventueel nu een andere oplossing voor kan nemen.
Uiteraard allemaal goede info en zeker gewaardeerd.
Het is ook een van de redenen geweest om het zwembad buiten beschouwing te houden van de offgrid/ups installatie. Daar deze een 400v jetstream pomp heeft van 4000W voor de tegenstroom zwem functie. (alsmede warmtepomp / filterpomp). Het is mogelijk dat dit wel had gekund, maar dit vond ik niet echt critical genoeg.

De jacuzzi heeft een enkele pomp welke 2 standen heeft, filter stand en 100% stand. de 100% stand verbruikt 1500W. Ik denk dat de inrush current e.d. daarvoor dus opzich wel meevalt ten opzichte van de capaciteit van de installatie. Verder is de warmtepomp van het huis natuurlijk ook een dingentje.

Daarnaast is de piek performance van 18000W natuurlijk per fase. Er zijn 3 units die samen 3 fase creëren voor dus totaal 54KW piek power over 3 fase bij evenredige belasting.

Uiteindelijk schijnt victron dit zelf te hebben uitgekozen voor me dus ik ga er vanuit dat hun hier over na gedacht hadden. (er vanuitgaande dat mijn installateur de juiste gegevens doorgegeven heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:09

wpm

@marco282

De installatie staat bij mij ook in de trappenkast.
Hierin is de stoppenkast, gasaansluiting, mastervolt en de accu's te vinden.
Het is een jaren 30 woning waar niet echt een andere oplossing voor handen is.

De setup die ik heb is: AC Ingang > zekeringautomaat > Mastervolt > AC uitgang Short Break > aardlekautomaat.

Het laatste is een groep waar het kantoor op is aangesloten.
- Modem
- Router
- POE Switch
- 3x AP via POE
- Server
- NAS
- Multifunctional
- 3 laptops
- 2x 38 inch beeldschermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter

stunter

stunter schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:40:
Deze 25A met een B karakterestiek moet wel gecontroleerd worden aan de NEN1010 Tabel 41.1 — Maximale uitschakeltijden. Afhankelijk van wat factoren is deze meestal 400ms of 200ms.
En dit is van toepassing voor alle automaten in de installatie.

De curve in mijn voorbeeld voldoet niet aan de norm. ( Het systeem werkt wel en de kans op kortsluiting en UPS mode is heel klein maar voldoet niet aan de norm)
marco282 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Uiteraard allemaal goede info en zeker gewaardeerd.
Het is ook een van de redenen geweest om het zwembad buiten beschouwing te houden van de offgrid/ups installatie. Daar deze een 400v jetstream pomp heeft van 4000W voor de tegenstroom zwem functie. (alsmede warmtepomp / filterpomp). Het is mogelijk dat dit wel had gekund, maar dit vond ik niet echt critical genoeg.

De jacuzzi heeft een enkele pomp welke 2 standen heeft, filter stand en 100% stand. de 100% stand verbruikt 1500W. Ik denk dat de inrush current e.d. daarvoor dus opzich wel meevalt ten opzichte van de capaciteit van de installatie. Verder is de warmtepomp van het huis natuurlijk ook een dingentje.

Daarnaast is de piek performance van 18000W natuurlijk per fase. Er zijn 3 units die samen 3 fase creëren voor dus totaal 54KW piek power over 3 fase bij evenredige belasting.

Uiteindelijk schijnt victron dit zelf te hebben uitgekozen voor me dus ik ga er vanuit dat hun hier over na gedacht hadden. (er vanuitgaande dat mijn installateur de juiste gegevens doorgegeven heeft).
Bedankt voor je begrijpende reactie

Voor een 1 fase sluiting mag je niet de vermogen bij elkaar optellen van de omvormers . De jacuzie zit maar op 1 omvormer en ziet de ander 2 niet. Ook niet voor het starten van een 1 fase motor in een jacuzzi. Een 3 fase motor zo als in het zwembad wel.

Voor het starten van een motor mag je niet op de piek vertrouwen daar de tijd langer is dan fout afschakelen.

Voor de jacuzzi mijn aannamen.
Omvormer 10kW/230V = 43A
Motor ongeveer 1100W = 5A*6 = 30A
Dus er is een marge 13A

Ik denk nog steeds dat het goed gaat maar ik zou deze op een fase zetten waar niet de fase zit van je PC'S/opslag.

Als je installateur een huizen / kleine bedrijven bouwer is verwacht ik dat zijn kennis nog niet zo heel ver is zelf de NEN1010-8 2021 is net uit. (Al is deze waarschijnlijk niet van toe passing op jou huis de bouw is eerder gestart dan de norm uit is.)

Succes verder met de installatie en hoop dat er ooit fotos in het topic komen

[ Voor 87% gewijzigd door stunter op 01-08-2021 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
En hoe ver staat het nu met de uitvoering van je project?

Voor een gelijkaardig systeem gekozen met de volledige woning in back up zonder merkbare vertraging bij afschakelen net.
Heb het mezelf technisch wel iets gemakkelijker gemaakt door voor een 1 × 40A huissysteem te kiezen. Is uiteraard ook goedkoper.
Batterijsysteem bestaat uit een Victron MultiPlus II 48/5000/70-50 met een LFP BYD Premium LV 300Ah/51.6V, Cerbo GX met touch 50 gekoppeld aan een SMA 5000 TL-20 AC inverter en 20 × 280 Wp panelen met een energiemeter in de automatenkast, extra PV REM automaat en een drop off autosturing op de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wat doe je met een 3-fase omvormer in een 1-fase huis :?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:52
Nav het tweakers thuisaccu plus bericht bedacht ik me opeens dat dit nog een bestaand topic was. @marco282 heb je toevallig nog een update? Ben erg benieuwd!

[ Voor 5% gewijzigd door kevineppo op 08-01-2022 18:30 ]

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
kevineppo schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:30:
Nav het tweakers thuisaccu plus bericht bedacht ik me opeens dat dit nog een bestaand topic was. @marco282 heb je toevallig nog een update? Ben erg benieuwd!
Helaas niet, wachten nog steeds op het apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo_Maniac
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01-2024
Ondertussen een update?
Ben wel benieuwd of het werkt aangezien ik hier zelf ook naar aan het kijken ben.

Enige punt is, volgens mij hoef ik niet zoveel back up vermogen. Met 3 x multiplus II 48/3000, dus 9 kW denk ik wel toe te komen om een stroom uitval van een paar uur op te vangen. De warmtepomp kan ik blokkeren via Smappee als ik het inductiefornuis zou aanzetten tijdens de eiland mode. Hierdoor ga ik nooit groot verbruikers tegelijk aan hebben staan…
Maar bij Victron staat ergens de factor 1 regel. Ik heb een solaredge SE10K met 19,67kWp aan panelen. Factor 1 zou betekenen dat de Victron dus gelijk of groter dan de omvormer moet zijn. Dit zou betekenen dat ik dan de Mulitiplus II 48/5000 zou moeten nemen. Is dit voor die 1kW echt nodig? Of kan het ook lukken met 3x3000W? Scheelt namelijk nogal in prijs…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 09:05
Nevermind ik zat in een verkeerd topic te posten.

[ Voor 98% gewijzigd door Magnat op 26-05-2022 09:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marco282
Polo_Maniac schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:13:
Ondertussen een update?
Ben wel benieuwd of het werkt aangezien ik hier zelf ook naar aan het kijken ben.

Enige punt is, volgens mij hoef ik niet zoveel back up vermogen. Met 3 x multiplus II 48/3000, dus 9 kW denk ik wel toe te komen om een stroom uitval van een paar uur op te vangen. De warmtepomp kan ik blokkeren via Smappee als ik het inductiefornuis zou aanzetten tijdens de eiland mode. Hierdoor ga ik nooit groot verbruikers tegelijk aan hebben staan…
Maar bij Victron staat ergens de factor 1 regel. Ik heb een solaredge SE10K met 19,67kWp aan panelen. Factor 1 zou betekenen dat de Victron dus gelijk of groter dan de omvormer moet zijn. Dit zou betekenen dat ik dan de Mulitiplus II 48/5000 zou moeten nemen. Is dit voor die 1kW echt nodig? Of kan het ook lukken met 3x3000W? Scheelt namelijk nogal in prijs…
Alles werkt top, tevreden met de hele setup. Enige wat me tegenvalt is het lawaai wat de industriele ventilatoren produceren van de multiplus II (10kw versie). Wellicht dat de andere modellen wat minder geluid maken. Maar de ruimte waar ik het in heb hangen ga ik nog geluids isoleren. Die industriele fans resoneren heel vervelend.

Maar alle andere opties werkt geweldig, kan de stop eruit trekken en het huis blijft volledig up. Opslag is wat aan de lage kant voor in de zomer natuurlijk, zit nu op 30kwh. Maar produceer 100kwh en verbruik zo'n 40kwh per dag.

Vanaf 2025 als saldering daadwerkelijk afgeschaft wordt zal ik misschien nog kijken naar een grotere opslag. Tot die tijd is 30kwh voornamenlijk voor de UPS functie voldoende. Ik hoop er nog even op dat de Vehicle to Home tech beschikbaar komt. Dan heb ik nog een 105kwh buffer op de oprit staan...

Mijn grootste doel was de korte stroom onderbrekingen opvangen (wat al 2x gebeurt is!). En in t geval van een langere storing kan ik mijn gebruik aanpassen uiteraard. Huis verwarmen p 23c +/- en warm water voor douchen kost zo'n 10kwh per dag op dagen rond de 0 met nachten van -5.PV productie in echt minimale gevallen is 5kwh.

Wat betreft je backup vermogen, hangt volledig af van je gebruik. Hoe meer backup vermogen je hebt hoe meer groepen je op de "critical" kant kan aansluiten. Ik heb er voor gekozen mijn hele meterkast er op aan te sluiten, op paar kracht groepen na. Maakte het bekabelen wat makkelijker. Houd ook rekening met scheve belasting van de fases.

Fototje voor de leuk, in deze foto is de trap nog niet bekleed met steenwol/extra brandwerende platen. De wanden/plafond al wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZJoSM1bC6R4qBgwYroFascmWPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uq0TdwtmLirLfAyrMZKboGi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit nog te twijvelen over zo'n hangende poeder brandblusser die automatisch afgaat boven de 65 graden c. Voor batterij brand heb je er niet veel aan maar dat zit wel goed met LiFePO4 batterijen, maar eventuele omvormer accidents wel natuurlijk. Uiteraard heb ik er ook een brandmelder hangen.

Pagina: 1 2 Laatste