advies zonnepanelen zuidwest - optimizers of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:57
hi,

na de renovatie van mijn schuurdak (storm, boom, oops) zou ik het dak vol willen laten leggen met zonnepanelen.
Met mijn vrouw afgesproken dat ik niet zelf het dak op ga klimmen dus mag de installateur dat doen.
orientatie: zuidwest
afmetingen: 8,60 x 4,20 m
zie onder de screenshot uit sunnydesign:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/164-VsRMoonN87LNuFLXhEq1l1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NSkF3SmAXxxPqKNRcTKEkyC.jpg?f=fotoalbum_large

Er is dus wat schaduw van het woonhuis wat ervoor staat, zeker op de onderste rij.
Installateur komt met 16 x Qcells BLK ML9 375 WP panelen (past net) dus 6000WP
en, zoals te verwachten als ik de topics lees, 16 x solaredge p401 optimizers met Solaredge SE50k 3 fase omvormer - 5 KW dus.
Vragen:
1) solaredge oplosing duurder dan een SMA Sunny boy met shadefix - wanneer wordt de solaredge een betere oplossing? Heb ik zoveel schaduw dat het de moeite is? is de p401 de juiste optimizer voor deze opzet?
2) Vermogen en type omvormer: ok, er gaat dus 6kwp aan panelen het dak op. Van dit forum dan ook geleerd dat het helemaal niet gek is er dan een kleinere omvormer aan te hangen dus 5 kw snap ik - alleen SunnyDesign komt elke keer weer met een 6KW omvormer aanzetten, dus 5 kw dan toch echt te klein?
3) enkelfase/3fase: systeem hangt qua vermogen op de grens 1 of 3 fase. Voor het net is het mooier als het 3 fase is, maar is dat ook mooier voor mij?

[ Voor 5% gewijzigd door Lochnes op 07-05-2021 11:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
2 string van 8 panelen lijkt me een mooie oplossing maar dat is voor 3 fase weer niet zo lekker vanwege lage stringvoltages. Optimizers veranderen niks aan de schaduw dus dat zal hier weinig zinvols doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Beetje "harde" schaduw kan SMA prima mee omgaan.

Stop je geld liever in meer panelen dan in optimizers.
Hoeveel passen er nog op de andere kant? Ook 16?

Is een aardig perfect plaatje zo, met 2x 16 panelen.
Prima Vmpp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IGgXXshzsgL45iyulvem2CCl5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avOB8vvwWoDXbe81WxNEURz0.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Andere kant van het dak is inderdaad een goed idee. Ziet er ook niet heel steil uit. 10 kW lijkt me wel wat overkill.
Goodwe GW8000-DT 3 fase 2MPPT doet het ook voor 750 euro minder.

Alternatief met 4 MPPT is:
2× Goodwe 1-fase Omvormer GW4200D-NS

Doe je 1 string 8 panelen ZO en 1 string NW 8 panelen per omvormer
Voordeel van 4 MPPT is dat je de onderste rij op een aparte MPPT hebt zitten.

Hoe erg is de schaduw eigenlijk in de praktijk. Maak eens wat foto's gedurende de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
mmm, was even een gedachtensprong maar lijkt inderdaad wel een goed idee, gewoon meer panelen en niet ingewikkeld doen. even in sunny design er handmatig een 3 fase 6kw omvormer aangehangen, komt hij zelf niet mee maar ook geen warnings...
annual energy yield 9014 kwh - wow.
ik moet de gebruiksaanwijzing van sunny design eens lezen hoe ik dat dan vergelijk met een 10 kw omvormer
schaduwpercentages noord/oost kant waren gelijk of beter dan de zuid west kant.

zal even een foto's van de schaduw sochtends/savonds maken.
het is allemaal "harde" schaduw, dat maakt voor zo'n sunny boy niks uit dus?
16 panelen op een string vind de omvormer op 3 fase wel fijn dacht ik - maar zijn er ook nadelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 15:51
Met een 6 kw omvormer met 2 keer 16 panelen heb je wel verlies door aftoppen. Dat zie je aan de energierendementsfactor, deze komt dan uit op 95,2%. Opbrengst 9391 kWh.
Bij 8 kw zit je op 99,6%. Opbrengst 9837 kWh.
Bij 10 kw zit je op 100%. Opbrengst 9888 kWh. Dus dit is niet per se nodig.

Heb je bij de 3fase 6 kw omvormer wel alle panelen aan een string toegewezen? Anders zou hij met een warning voor de onderdimensionering moeten komen volgens mij.

2 1-fase omvormers van 4 kw doen 9621 kWh.
2 1-fase omvormers van 5 kw doen 9723 kWh.
8 panelen in een string betekent een typische spanning van 282v. Dat is prima.
Edit: door de strings asymmetrisch te maken op 2x een 5 kw omvormer (dus 4 NO op mmpt 1, 8 ZW op mppt2, 8 NO op mppt3 en 4 ZW op mppt4) stijgt de opbrengst naar 9758 kWh. En dan heb je inderdaad het voordeel dat de onderste rij een eigen mppt heeft, zoals @Dre schrijft.

[ Voor 29% gewijzigd door schumacher op 07-05-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
Met 4200 watt 1-fase omvormer zit je wel over de limiet van 40A van de bedrading in de groepenkast.
Septillion in "Zonnepanelen oost-west dak"

18,26 + 25 = 43,26 A

Een 10 kW 3-fase omvormer doet 14,5A
Dus 14,5 + 25 = 39,5 A

Als het heel veel schaduw is kies je micro omvormers.
4x aps qs1 ofzo
Nadeel is soms het beperkte vermogen van de micro omvormer.

Maar bedenk wel dat ochtend of avondschaduw weinig verlies betekent.
Aftoppen op moment supreme levert ook vaak verlies op, dus wat win je er dan mee...

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2021 05:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@AUijtdehaag
Wel apart dat 41A "gedoogd" wordt. Wie gedoogd dat dan? Wat zou de verzekering daar van vinden :) @Septillion

Het ging jarenlang al goed met 25A. Nu moet het gebruikspatroon veranderen naar >40A, en de zon moet schijnen. En als 41A "gedoogd" wordt, waarom dan 43,26A niet ;) B40 of C40 in serie kan ook nog.

Maarja, een foto van de meterkast zou handig zijn. Wie weet heeft ie alleen maar aardlekautomaten. Of 63A ALS.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 08-05-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
helaas geen zon en dus geen schaduw vannochtend, wel wat foto”s van de meterkast.
dit is wat ik denk dat ik heb:
ik heb een 3 x35A aansluiting met een 40a automaat hoofdzekering. 3 aardleks met 4 automaten per groep waarvan bij 1 een 3 x25 A krachtstroom, en daarnaast 1 keukengroep automaat/aardlek 3 x 16A waar het inductiefornuis op zit.
met verbouwen zou ik er nog een extra krachtgroep bij willen zetten als ik de huidige krachtgroep en kabel inzet voor de zonnepanelenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSfhSsGw1RCppQKAOD5sw31IpFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaXxlgf2POxkOjZoin6gzT68.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-mpI_Ru5Ok0CuDtXj65fkeuiUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrhtZFzZZIxTKWtt4mWqkzRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FcnoKBSwPmi7wghC17pgk_e6TM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISEYUPxFWgE07xdUKiauMkRG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE8bxkexyaDEwkrfgg1ugyURrfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDxfDYiIa9sCFIJDXtZ5NW6u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Alles 40A dus.
Dat wordt een 3-fase omvormer.
@Dre

Gewetensvraag:
edit: NVM (ik lees nu pas 35A hoofd)

[ Voor 74% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2021 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
40A automaat is een 35 A aansluiting volgens het tarief dat je betaald (weet ik ook pas sinds een week) maar goed, ik ga er dus ook vanuit dat alles 40a mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die 40A op je aardlekschakelaar staat voor het max amperage dat die mag hebben.
En de bedrading in je kast is dan ook op 40A uitgelegd.

Heb je echt 35A hoofd zekeringen?
Daar betaal je volgens mij flink meer vastrecht voor dan 25A hoofdzekeringen.
Heb je die 35A ook nodig?

Als je nu gaat invoeden met een 1-fase 4200 watt omvormer, komt er 18,26 amp bij (4200/230)
Dus door de bedrading "kan" dan 35A (hoofd) + 18,26 A (omvormer)= 53,26 A
Dat is flink hoger dan de 40 A die toegestaan is.

Dat betekend alles ombouwen naar 63A
(sorry maar ik werd getriggerd door @Septillion :P )

Edit: volgens mijn voorbeeld is 25A hoofd en een 10 kW 3-fase stringomvormer wel toegestaan en blijf je net onder die 40A die vermeld staat op de aardlekschakelaars. .
In het extreme geval dat je 40A trekt. Maar verzekeringen zoeken graag dingen eerst uit, voordat ze betalen.

De 10 kW SMA heeft nog een voordeel.
2x 16 panelen mag op 1 ingang (polystring) en dan heb je nog een ingang vrij voor nog meer panelen.
Hoe het dan zit met schaduw en shade-fix op een parallel geschakeld string van 16, daar moet ik het antwoord over schuldig blijven. Er is vast wel iets een keer over geschreven
https://www.sma-sunny.com...tring-zonnestroom-arrays/

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
ja ik heb echt een 3 x 35 a aansluiting met 3x 40 a hoofdzekeringautomaat. woon er nog niet zolang, we snapten al niet waarom we zo eel betaalden. Nee, die gebruikte ik nog niet maat komt inductie + warmtepomp + zonnefarm bij.
ik wou daarna maar eens kijken of het op 3 x 25 a zou kunnen is nogal wat goedkoper. voorwwaarde is dan wel dat alle fases ongeveer gelijk belast worden anders gaat het niet werken../

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Terug naar 3×25A kan makkelijk. Zonnefarm kan je bijvoorbeeld 65 kWp op een 17 kW omvormer doen. #piekverliezen. Inductie en warmtepomp verbruikt vaak minder dan men denkt. Meten is weten en gissen is missen. Elektrische auto: altijd peakshaving gebruiken.

Ik zou kiezen voor een 3-fase omvormer van 8 kW, en als de schaduw te ernstig is kan je altijd nog wat optimizers onder de panelen schroeven. De onderste rij kom je relatief makkelijk bij. Moet wel zeggen dat je voor de prijs van 8 (of minder??) optimizers ook een 2,5 kW 1-fase omvormer kan kopen :P. Dan heb je ook geen elektronica buiten hangen. Echter een optimizer is per paneel, dat kan gunstiger zijn afhankelijk van de schaduw.

Maar ach waar hebben we het eigenlijk over. 7 cent per kWh wat je misloopt ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dre schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:58:
@AUijtdehaag
Wel apart dat 41A "gedoogd" wordt. Wie gedoogd dat dan? Wat zou de verzekering daar van vinden :) @Septillion
De gemiddelde hier en de gemiddelde electriciën. Dit omdat het volgens mij ook gewoon binnen de marges van de automaten past. Kan je daar niet in vinden, dan gewoon aanpassen.
Het ging jarenlang al goed met 25A. Nu moet het gebruikspatroon veranderen naar >40A, en de zon moet schijnen.
Dat heeft er dus geen sikkepit mee te maken ;) Gaat om de beveiliging, niet wat je standaard gebruikt. In 99.99999% van de gevallen gebruik ik ook niet meer dan 16A op een groep, maar dat maakt het geen reden het niet toe te passen.
En als 41A "gedoogd" wordt, waarom dan 43,26A niet ;)
Omdat je dat nu eenmaal niet kan maken met standaard automaten...
B40 of C40 in serie kan ook nog.
Dat is één van de manieren om de boel geschikt te maken ja :)

@AUijtdehaag Je moet rekenen met de afzekeringswaarde, niet typeplaatje.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 08-05-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Septillion schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:33:
[...]

De gemiddelde hier en de gemiddelde electriciën. Dit omdat het volgens mij ook gewoon binnen de marges van de automaten past. Kan je daar niet in vinden, dan gewoon aanpassen.

[...]

Dat heeft er dus geen sikkepit mee te maken ;) Gaat om de beveiliging, niet wat je standaard gebruikt. In 99.99999% van de gevallen gebruik ik ook niet meer dan 16A op een groep, maar dat maakt het geen reden het niet toe te passen.

[...]

Omdat je dat nu eenmaal niet kan maken met standaard automaten...

[...]

Dat is één van de manieren om de boel geschikt te maken ja :)

@AUijtdehaag Je moet rekenen met de afzekeringswaarde, niet typeplaatje.
Ben benieuwd waar die marges te vinden zijn. Ik kan ze niet vinden. Overigens zal het me niks verbazen dat er met gemak 60A door een 40A ALS kan :). Echter wordt er op dit forum nog wel eens geschreeuwd met 'NEN1010' en 'brand' en 'verzekering'. Ik zie het dan heel zwart/wit:
>40A ≠ 40A.

43,26A is meer dan 40A. En 40,1 is meer dan 40.

Overigens heb ik een hier 3×16A achter een ALS zitten en daarbij nog 35A+16A invoeding :P Alle zware apparatuur zit wel achter een eigen aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dre schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:53:
Ik zie het dan heel zwart/wit: >40A ≠ 40A.
Prima, dan moet je het niet doen. Zelf zal ik er niet wakker van liggen als ik alleen al kijk naar de significantie van de notatie en de marges in de karakteristieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
wat bepaalt eigenlijk hoeveel ampere een meterkast op gemaakt is? dat is alleen de bedrading toch? dus upgraden van een 40A naar een 60A geschikte meterkast hoef je alleen de 4mm2 draden die van de hoofdzekering naar de aardlek en de automaten te vervangen door 6mm2 ofzo?
en de aardlek moet dan ook geschikt zijn voor 60a, dus die dan ook vervangen?
dus zatermiddagje werk met wat draad en dan ben je er ook?

maar waarom dan? stel er gaat 25a van mijn zonnepanelen door de ALS naar de hoofdzekering, en door de hoofdzekering van het net komt ook de volle 40a. en die gaat dan samen als 60 A door een aardlek van 40a heen naar een groep van 16 ampere die dan vervolgens afschakelt.
dus dat kan niet.
plan b, die 60 ampere die dus boven de hoodzekering beschikbaar is verdeelt zich en gaat als 3 x 20 ampere naar iedere aardlek en verdeelt zich netjes als 3 x 4 x 5 ampere over iedere automaat.
er loopt dan nergens op een plek in de kast 60 ampere over een draad of automaat, maar er is inderdaad wel 60 ampere aanwezig. Maar de kast en alle componenten kunnen dat dan toch hebben?

ow, je kunt dan natuurlijk hebben dat een of andere zaterdagmiddagprutser met een schroevendraaier in de meterkast zit te punniken en daar sluiting maakt tussen de hoofdzekering en een ALS in met iets onhandigs als een stalen gasbuis ofzo en daar dan 60 ampere op weet te trekken zonder dat er een zekering afschakelt? en dan smelt de draad? dus daar dan dikkere draad trekken zodat je meer dan 40 ampere uit het net kunt trekken voordat de boel smelt en de automaat er dan wel uit kan gaan?

was het niet van plan, maar pure interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Lochnes Alle componenten in lijn, dus bedrading, (aardlek)schakelaars, meters, verdeelklemmen etc moet het allemaal aan kunnen.

En de flaw in je voorbeelden zit erin dat je kiest voor twee uiterste (alles naar één groep, alles spreiden over alle). Maar achter één aardlek heb je max 4 groepen. Voor standaard groepen maakt dat 4x 16A = 64A totaal. Dus van die 65A (want 40A net + 25A PV = 65A) kan je dus 64A door die enkele aardlek + bekabeling trekken. Met 3x 16 = 48A ga je er ook nog significant overheen. Algemene consensus is dat de mooie som van 41A van de standaard waardes van 16A + 25A nog wel binnen de marges is. Maar @Dre heeft een valide punt dat strikt genomen je er met 41A ook gewoon al overheen gaan.

En zelfs in je verdeel-voorbeeld kan het zijn dat die twee aardleks doorgelust zitten, dan loopt er dus door een deel van de kabels wel alle stroom. Dus zelfs als je alle aardleks maar van 2x 16A zou voorzien moet je opletten dat de 40A bedrading dus ook nergens gedeeld wordt tussen de aardleks. Dan is het al snel makkelijker om er gewoon een 40A automaat bij te doen waardoor je het in alle gevallen zeker weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
@Septillion : helder,ik geloof dat ik hem snap.
ik heb de nen1010 er nog niet zelf op nageslagen, maar volgenshttps://www.123groepenkast.nl/Aansluiten-Aarden-PV-panelen zou je ook maar tot max 16a/5kva PV op een groep in je groepenkast aan mogen sluiten, anders moet je een aparte PV groep op je hoofdaansluiting moeten maken (wat praktisch hetzelfde is natuurlijk als 2 40A automaten achter elkaar met daartussen de aftakking naar PV, maar dan vanaf de hoofdaansluiting).
aangezien ik daar geen ruimte voor/zin in heb ga ik dan maar eens even uit van een 16a PV systeem en zal ik eens met sunny design en de info over polystrings van @AUijtdehaag (heb de vraag al gesteld over shadefix daar) wat voor systeem daarbij te ontwerpen valt wat dan zo lang mogelijk over de dag die 16A aan tikt...moet kunnen toch met oost/west?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De uitleg van 123groepenkasten rond middengroot en groot kan ik even niet volgen. Maar je moet inderdaad zorgen dat op geen enkel punt meer kan lopen dan mag. Hoofdzekering heb je al vanaf je netbeheerder dus je gebruikersgroepen los afzekeren met 40A is het makkelijkste. Daarmee weet je zeker dat er nooit ergens >40A kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
@Septillion ik zat nog even te kijken naar de datasheet van de sma tripower, drie fasen dus. van de 10kw is de max uitgangsstroom 3 x 14,5 A. dus bij een 3 x 25a hoofdzekering blijf je dan al altijd onder de 40A dus is het geen probleem toch? Ik neem aan tenminste dat een 40A aardlek 3 x 40 A mag hebben?

ter vergelijk: als je dat dus op 1 fase zou willen proberen, dan ga je al nat met een 4 kw systeem, de sunny boy 4.0 maakt al 22 A als output. als je dan een 25 A hoofdzekering hebt heb je dus teveel door je kast lopen. Hoe doet de installateur dat normaal, plakt ie er dan ook een 22a zekering aan?
daar kom je nog wel eens aan met die panelen van tegenwoordig van tegen de 400wp, er passen er zo 15 van op een twee-onder-een-kapper. In de NPR 5310-712 zou er meer over staan, na het weekend eens kijken of ik die op kan snorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Sterker nog, de SB4.0-1AV-40 doet maximaal 29A conform de datasheet. Maximale zekering die de SMA mag hebben is 32A. Minimaal staat er niet :+
In de praktijk zou ik de 4.0 aansluiten op een 16A groep. Met een netspanning van >230 Volt en geen last van "Maximale uitgangsstroom in geval van een storing" zal dat wel goed gaan. Maarja, dan kom je wel iets boven de 40A voor de ALS en iets boven de 16A van de groep. Eigenlijk dus niet correct aangesloten.

De website 123groep zou ik met een grote korrel zout nemen, volgens mij staan er veel fouten op.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 09-05-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Niet kijkende naar de datasheet zou 14,5A dus betekenen dat het op de standaard waarde van 16A wordt afgezekerd. De maximale stroom die alle beveiligingscomponenten dus toelaten is dan 25A + 16A = 41A. En in praktijk blijf je er dan onder maar je mag niet uit gaan van de apparaten.

Zou de omvormer 22A doen dan kom je op een 25A. Enkelfase heb je dan 35A + 25A = 60A. Dan is er dus geen twijfel dat het nodig is de gebruikers achter een extra 40A te hangen of alles naar 63A te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
update:
1) aansluiting aangepast naar 3x25A ivm vastrecht :-)
2) er komen inmiddels wat blaadjes aan de bomen en de oostkant heeft daar toch echt wel wat schaduw van. Op de westkant lijk ik na verbouwing (aanbouw) toch later op de dag/later in seizoen een verschuivende harde schaduw te gaan krijgen die dan elke keer deels over 3 panelen heen valt.
3) lokale installateur,die van de aanbieding met solaredge op bezoek gehad. Die doet gewoon geen string omvormers meer en alleen solaredge, Reden: geen gedoe, werkt altijd, hele goede service, nooit tegenvallende opbrengsten alleen maar meevallende. qua systeemprijs met solaredge omvormer komt hij aardig in de buurt van winkelman en solaroutlet. In vergelijk met een string omvormer is het een 10 procent meer, in vergelijk met echte micro omvormers een 10 procent goedkoper...
4) Nou loop ik dus te twijfelen tussen sma string door winkelman of een solaredge door de lolake installateur. In Sunnydesign maakt het niet uit hoeveel bomen ik eromheen zet, opbrengst blijft gelijk dus de SMA designtool
neemt schaduw niet mee in de verwachte opbrengst. Nou schijnt (??) de solaredge design tool daar wel meer mee te kunnen, maar ik krijg daar geen account aangemaakt om het te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien kan @Ronald het eens simuleren in solaredge designer.

Die 10% duurder, gaat dat dan om 16 of om 32 panelen, want hoe meer panelen, hoe duurder solaredge wordt.
Ieder paneel moet een optimizer dus komt er telkens 50 euro bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:06:

Die 10% duurder, gaat dat dan om 16 of om 32 panelen, want hoe meer panelen, hoe duurder solaredge wordt.
Als je de hardware zelf koopt wel ja. In de offertes die ik van mijn installateur kreeg was het verschil veel kleiner tussen string en SE. Zou dus echt de offertes zelf goed controleren om te zien wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

RoD schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:10:
[...]

Als je de hardware zelf koopt wel ja. In de offertes die ik van mijn installateur kreeg was het verschil veel kleiner tussen string en SE. Zou dus echt de offertes zelf goed controleren om te zien wat het verschil is.
Vergelijk je dan de goedkoopste SE aanbieder met de goedkoopste string aanbieder? of zijn het 2 offertes van dezelfde partij? in dat laatste geval is het niet ongewoon om juist de normale string omvormer duurder te maken dan marktcomform, ze willen gewoon heel erg graag SE plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
twain4me schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:21:
[...]

Vergelijk je dan de goedkoopste SE aanbieder met de goedkoopste string aanbieder? of zijn het 2 offertes van dezelfde partij? in dat laatste geval is het niet ongewoon om juist de normale string omvormer duurder te maken dan marktcomform, ze willen gewoon heel erg graag SE plaatsen.
Dezelfde aanbieder. Maar als je via een installateur gaat zit er natuurlijk altijd marge op. Ik ben in ieder geval voor de goedkoopste aanbieder gegaan die ik kon krijgen, en dan de SE-optie :)

Overigens heb ik zo'n beetje een modelhuis voor SE, met verschillende oriëntaties en meerdere schaduwplekken op verschillende momenten van de dag. Dus voor mij was string sowieso eigenlijk geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Lochnes
Kan je de aanbiedingen hier publiceren? Persoonlijk zou ik ook de GoodWe eens vergelijken met SMA.

Hoeveel extra opbrengst verwacht de koper van SolarEdge? En is dat de meerprijs waard? Als het op 3 panelen gaat kan je ook overwegen een optimizer op 3 panelen te plaatsen in plaats van onder elk paneel :)
Wel eerlijk van de verkoper dat hij erg graag SolarEdge plaatst.

Of andersom: Hoeveel extra panelen kan je kwijt voor dezelfde prijs als SolarEdge ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 21-05-2021 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:06:
Ik wil hem best door SolarEdge designer halen, maar dan zou ik graag even een export uit Sunny van @Lochnes vangen (linkje) zodat ik hem gelijkwaardig inteken.

Maar ik heb eerder de behoorlijk complexe situatie van @cryptapix (Zonnepanelen - advies) waar het dak tussen lage allerlei muren in ligt doorgerekend in Sunny en SolarEdge met en zonder ingetekende gebouw (dus Schaduw vs Schaduwvrij).

Mijn conclusie was dat beide stukken software gewoon helemaal niet te vergelijken zijn. Sunny gaf een erg klein opbrengstverlies (3%), en SolarEdge echt veel meer (8-10%). Ik geloof dat we het op het forum redelijk eens zijn dat een goed ontworpen SolarEdge systeem nooit slechter zou moeten draaien dan een String systeem... Alleen dat het voor veel situaties teveel duurder is om het waard te zijn.

Ik had de indruk dat Sunny domweg het jaargemiddelde lichtinval verschil per paneel van de opbrengst af haalt (Dat klopt gewoon niet, de paneel-string dynamiek is echt veel complexer... Ik ben nog bezig meer te begrijpen van dat alles, maar ben nog niet ver genoeg om het goed uit te leggen).
16 of 32 maakt voor deze situatie niet extreem uit. Zoals ingetekend op het Sunny screenshot denk ik dat je de 2 sets van 8 beter wel op aparte trackers zet - Dan zou de onderste set op laag vermogen kunnen draaien, terwijl als 1 string van 16 alle 8 bypass zouden moeten gaan als deze een randje schaduw gaan zien... Dat is toch wel een stevige hap!
Met Half cells kan een hele string op boven of onderhelft draaien, maar halve panelen en hele panelen gaan weer niet lekker samen (half paneel, halve stroom, wel vol voltage)... Kortom voor het NO deel zou ik een 3e tracker inzetten... Kostal heeft triple trackers, maar ze zijn dusdanig deftig aan de prijs dat je al snel 2 SMA's of toch SolarEdge kan overwegen.

Het prijsverschil tussen Growatt/Goodwe string systemen en SolarEdge is doorgaans erg groot, maar tussen SMA en SolarEdge zit veel minder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
@Ronald link gestuurd
@Dre ik heb hetzelfde systeem ingevoerd met zowel SolarEdge als SMA bij zowel winkelman als solaroutlet, en de installateur heeft lokaal alleen met solaredge aangeboden.Solaroutlet heeft geen Qcells 375 panelen dus die met alternatief doorgerekend. Lokale installateur is duur op de spullen goedkoop op de installatie, rest is andersom. <paste>Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AiJXA6vlrT7XP6lilThliHJnUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJbZdfzvPGxSP7fI8KR62HA0.jpg?f=fotoalbum_large

lokaal nog niet uitonderhandeld. Fors verschil uiteindelijk of je Solaredge/SMA/Iets chinees gebruikt.
Blijft de vraag: kan de meerprijs uit? tussen 10 uur sochtends en 4 uur msiddags heb ik op 21 juni wel vol zon en volle opbrengst - maar gaat solaredge/sma het verschil maken om in oktober of maart 2028 als de saldering al aardig afbouwt er net wel wat aan te hebben? Theoretisch moet ik juist dan nog net mijn verbruik af kunnen dekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
SolarEdge designer vindt bomen maar overbodige luxe... (Lees: je kan ze niet intekenen). Ik heb wel de diverse gebouwen zo exact mogelijk overgenomen.
(Ik denk dat @Lochnes tegen de gebouw-inteken-beperkingen van Sunny designer aangelopen is, het woonhuis is toch niet helemaal wat ik zie op streetview, maar voor de simulatie zou het ruim voldoende moeten zijn).
Beide zijn mooie stukken software... maar elk met eigen beperkingen ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWykfXjRnZKjRLTpwIGdtuJDln4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kssEK05X2xaUy0beTgNuCrjN.png?f=fotoalbum_large
Met SolarEdge kun je niet zo'n mooi instraling per paneel kaartje maken... alleen een interactief gebeuren met tooltip bij de muiscursor. De waarden zijn handmatig in de afbeelding gezet.

Ook bij deze situatie - zelfs zonder de bomen - is SolarEdge dus voorzichtiger in de opbrengstsimulatie dan Sunny designer. Maar het blijven appels en peren.

Waar ik me wat zorgen over maak is de verschillen tussen de onder helft en boven helft van de daken, en daarnaast het verschil tussen het meest noordelijke en zuidelijke paneel. Voeg voor de goede orde nog wat bomen toe...

Wil je dit met string omvormers doen? Dan zou ik een 4.2kW en een 5kW 1 fase Growatts doen, en in 4 strings aansluiten... (5kW omdat het west dak naar 5.7kW piekt, Oost piekt naar 4.9kW)
Gelukkig kosten die 2 1 fase omvormers ongeveer hetzelfde als de 8kW 3 fase.

Wil je geen Growatt? Met 2x SMA trekt het erg dicht in de richting van SolarEdge, dus dan zou ik gewoon de verzekeringspremie neerleggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncCWyPysgMjxorJizBNfWOkt1R8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MkuJItsPBEZ1yEHven8onQ1a.png?f=fotoalbum_large

Overigens blijft zelfs met deze hele mooie 12kWp in December steken op ... niet genoeg voor je eigen gebruik ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Betere string indeling voor 2 stringomvormers:
Zowel West-boven gecombineerd met Oost-onder als West-onder gecombineerd met Oost-boven geven maximaal 4.2kW DC, en gaan in de simulatie zonder aftop op 2x 3600Wp omvormers.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 21-05-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
@Ronald superthanks!

ja december wordt hem nooit niet dan moet ik een coole 120000 WP neerleggen volgens mij...
Ik was inderdaad wat tegen de gebouwontwerp beperkingen van sunny aangelopen. Er gaat nog gebouwd/verbouwd worden dus wijkt af van de luchtfoto.

schaduwberekening sunny lijkt wel aardig overeen te komen met solaredge - oftewel ze negeren beide bomen, doen wel aan harde schaduwen met als interessante uitkomst dat solaredge dan met een lagere uitkomst komt

inderdaad, eigenlijk 4 dakvlakregio”s dus 4 trackers zou aardig zijn. Maar 2 x SMA komt inderdaad qua kosten aardig in de buurt van een SolarEdge oplossing. Heb hem ook ingevoerd in Sunny Designer met 2 x een polystring zodat je een beetje dat idee kreeg. maar daar kwam een iets lagere opbrengst uit dan wanneer je dat niet deed, maar hij lijkt daar schaduw dus niet evht in mee te nemen
Blijft de vraag over: waarom niet cheap chinees?
mmm,maar eens nachtje over slapen.

ook wel interessant: voor de grote solarinstallaties hier in de buurt op staldaken schijnt solaredge weer erg scherp qua prijs te zijn - er zitten dan 3 tot 6 panelen op 1 optimizer en de grote 3 fase omvormers (vanaf 15kw) zijn weer erg goedkoop. jammer dat zoiets niet voor een iets kleiner systeem kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Lochnes schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:22:

ook wel interessant: voor de grote solarinstallaties hier in de buurt op staldaken schijnt solaredge weer erg scherp qua prijs te zijn - er zitten dan 3 tot 6 panelen op 1 optimizer en de grote 3 fase omvormers (vanaf 15kw) zijn weer erg goedkoop. jammer dat zoiets niet voor een iets kleiner systeem kan
Goeie! Voor... bijna alle installaties die hier op het forum langs komen is het kijken naar de p700+ dual paneel optimizers geen optie. Die kosten amper meer dan de p505- optimizers.

Dat zou op jouw installatie dus 16x ~35 euro schelen... Eens kijken of SolarEdge designer daarmee wil simuleren, en controleren of de 2x8 optimizers de omvormerspanning gaan halen onder te verwachte omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Designer wil dat spelletje niet simuleren helaas. En voor het gemak heb ik 2 verschillende datasheets voor de p850 optimizer gevonden.. ik ga uit van max 85v uitgaand per optimizer ... (De laagste die denk ik geschikt is voor de 2x QCells 375 in serie)

Als ik dat door mijn 'kraak de zoveelste SolarEdge installateur' Excel sheet heen haal alsof het 16x 770Wp panelen zijn (Ik denk dat het zich zo gedraagt) zou net het goed moeten gaan.

De dakhelften zijn met dual-paneel optimizers eigenlijk te klein om 100% onafhankelijk te draaien (Lees: er is altijd een beetje hulp nodig van de andere kant, zo'n 11% van het wattage op de goede kant, anders blockt de goede kant en dan gaat het opbrengstverlies heel, heel hard).

1 optimizer per oriëntatie erbij en dat probleem speelt niet (dus totaal 2x2 panelen)... en dat kan alleen als je dat 2e bijgebouw wil gebruiken ;-)

Ik moet die Excel maar eens ombouwen tot een webpagina... betaald voor installateurs 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WW3pqH35-4XKD5VxawiQ2nrX9hI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I8UBAS4SQVK79i4wp458flT2.png?f=user_large

Dit is het manko aan SolarEdge - en hun installateurs training is er absoluut niet voldoende duidelijk over: Bij 'korte' strings is het geen vrijbrief voor van alles en nog wat.

Een SE 3 fase omvormer MOET totaal 750 volt aangeleverd krijgen vanuit de optimizers.
1 p850 kan max 85v maken...
een optimizer kan ongeacht het ingaande vermogen eigenlijk elke stringstroom matchen door de uitgaande spanning voldoende laag te maken. (Stroom door string is overal zelfde)
Het kan dus onder bepaalde omstandigheden voorkomen dat de stringstroom (en dus geleverd vermogen) beperkt moet worden om de zwakke panelen genoeg voltage te laten geven om 750v te halen.

In dit ontwerp is dus nodig dat minimaal 9.5% van het vermogen komt van de andere dakhelft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bij winkelman kom je dan op € 2.381,00 incl btw voor omvormer-optimizer kosten. Nog steeds heel duidelijk meer dan de chinezen, en net aan meer dan 2x4kW (1 fase) SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Lochnes
Tussen SMA en GoodWe zal geen verschil zitten in opbrengst. Het EU-rendement is vergelijkbaar. En ze hebben beide een globale MPPT voor schaduwmanagment. Wellicht dat er iemand is die beide omvormers goed kent en objectief de verschillen kan uitleggen. Logging zou bij SMA geavanceerder zijn las ik ergens? Het prijsverschil is bijna 50% meer voor SMA.

Dus dit zijn de keuzes die je hebt:
  1. SolarEdge P401 + SE8k = € 2.869
  2. SMA 8k = € 1.677
  3. GoodWe 3-fase 8 kW + monitoring = € 1.180
  4. GoodWe 1-fase 2× 4,2 kW = € 1.338
Persoonlijk ben ik geen voorstander van kwetsbare elektronica op het dak. Tenzij het echt een meerwaarde heeft. Garantie wordt nu vaak goed opgepakt door de installateur, maar het is lastig in de toekomst kijken hoe dat over 10 jaar gaat. De vraag is dus wat is voor jou de meerwaarde van SE? (Logging per paneel is leuk, betere opbrengst en hoeveel kWh?)

De meerprijs van SE is € 1689. Voor dat bedrag installeer je (zelf) 3,3 kWp (compleet) ergens op een ander dak. Meer vierkante meters is vaak beter :9 (Optimizers maken van schaduw geen zon)

Ga je dit allemaal zelf verbruiken of ga je meer terugleveren dan je verbruikt. Welke vergoeding krijg je vandaag de dag per teruggeleverde kWh?

P.S.
Panelen kan je over 10 jaar altijd nog upgraden naar tegen die tijd 750 Wp panelen ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Goodwe scant maar 1x per uur
https://www.goodwe.com/Pu...20Function%2020191011.pdf

SMA elke 360 sec (instelbaar)
https://www.sma-benelux.c...llatie/schaduwbeheer.html

Uitlezen van goodwe kent vele topics:
Probleem Goodwe omvormer offline
GoodWe omvormer Wifi, hoe secure is port sharing?
GoodWe GW3600 SSID broadcast uitzetten
TCP data ontcijferen Goodwe zonnepanelen omvormer
Datalogging Goodwe GW10kt-DT via RS485
[GoodWe] Uitlezen inverters via USB

Voor SMA is 1 node red flow al voldoende:
AUijtdehaag in "Datalogging: PV systemen"

Garantie?
Goodwe 5 jaar?
SMA 10 jaar? https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Het is een keuze...

@Lochnes
Als we deze maand nog een zon te zien krijgen, kan je dan nog wat fotos laten zien van de huidige schaduw?
Houdt je nog rekening met de forfait regeltjes bij > 10.000 Wp?
https://www.btwterugopzonnepanelen.nl/veelgestelde-vragen/

Je kan ook voor wat "mindere" panelen gaan.
https://www.winkelman-zon...ono-halve-cellen-ful.html
10400 Wp en laat je 2 panelen apart op een rekening zetten.
Totaal ben je dan € 6.415,70 ex btw kwijt incl installatie bij winkelman (incl btw € 7.763,00)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Met elke global MPPT scan verlies je energie. Daarom staat global MPPT standaad uit. Onnodig vaak scannen lijkt me een nadeel. Zo snel beweegt de zon toch niet :)

Overigens heb ik een Effekta en die heeft een geen global MPPT, maar pakt wel de goeie spanning bij de poezendeken test. Een goeie MPPT heeft dus geen global MPPT nodig.

@Lochnes
Foto's van schaduw in dit jaargetijde lijkt me inderdaad wenselijk voor ons om te beoordelen subjectief. Op Google Earth foto valt lastig te zien hoe de omgeving eruit ziet. Elk uur een foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre Na een uur staat die toch echt wel een stukkie verder...die koperen knoepert

Ik verlies 2% opbrengst als shade fix off staat.

Met "aan" verlies je 0,2% (zie vorige post en de cyclustijd is instelbaar)
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Breng die Effekta nou eens naar de oud ijzerboer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb de Sunny project file en heb net toevallig met de zonnestand simulatie zitten stoeien.

Het schaduwspel is wat mij betreft te dynamisch en speelt ook op data/tijden van hoge instraling; De schuur is lager dan de woning, en staat op iets van 7 meter afstand.

Dus dat 1x per uur scannen van de Goodwe voelt voor mij niet goed (Wut? 1 uur :F -O- )

Wil je optimaal profiteren van de mogelijkheid om half-cell panelen op het halve paneel te draaien, dan is het gewoon nuttig om 4 trackers te hebben. Gelukkig zit er amper prijsverschil tussen 2x SMA 4kW en 1x8kW. (Sunny designer vind het geen strak plan om 6kWp aan te sluiten op een 3.6; ondanks de tegenovergestelde oriëntaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@AUijtdehaag
Leuke grafieken. Je kan duidelijk zien dat SMA een slechte MPPT heeft (;)), en optitrack heeft ter compensatie daarvan. (grapje)

Net als @Ronald ben ik erg benieuwd hoeveel invloed het heeft als optitrack 1x per uur nu de grafiek wezenlijk anders gaat worden. Vergelijk in kWh zal lastig zijn door de andere omstandigheden.

Effekta zou ik wel een keer willen proberen op jouw dak met schaduw. Het zou me niks verbazen als die vergelijkbaar is met SMA. En ja, er zit een hoop "ijzer" aan de 27kg zware Effekta. Duitse degelijkheid. Of taiwan ofzo. whatever :P Dan probeer ik wel een maandje jouw SMA om daarin te 'geloven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En ik maar kijken en kijken naar die raintank grafieken... Zijn de kleuren van zuid boven en zuid onder verwisseld tussen de samenvatting en de grafiek eronder 8)7

Ik vind 2kWh winst door shadefix aan op 15 wel redelijk heel veel verschil... Of zie ik het verkeerd :?
(Bevestigd wat mij betreft dat het systeem waar dit topic uiteindelijk over gaat niet op een Goodwe moet (y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:35:

Effekta zou ik wel een keer willen proberen op jouw dak met schaduw. Het zou me niks verbazen als die vergelijkbaar is met SMA.
Dat zeker niet..... heb beide op dezelfde plek gehad...

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ronald schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 00:37:

Dit is het manko aan SolarEdge - en hun installateurs training is er absoluut niet voldoende duidelijk over: Bij 'korte' strings is het geen vrijbrief voor van alles en nog wat.

Een SE 3 fase omvormer MOET totaal 750 volt aangeleverd krijgen vanuit de optimizers.
1 p850 kan max 85v maken...
Nou, zo had ik laatst een discussie met een bevriende installateur. Hij vertelde dat hij een 3 fase systeem van 16 panelen had aangelegd op wisselende dakvlakken. Dus ik begon al "kan niet, rendement, toestand!"

Maar kennelijk bestaan er sinds kort ook "short string" 3 fasen modellen:
https://www.solaredge.com...idential-datasheet-nl.pdf
Met minimaal 8/9 optimizers en nominaal 375V stringspanning.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@teacher Ik heb ze gezien; en dat lost een hoop problemen op voor residentiële installaties op 3 fasen.
Zou voor mij interessant zijn (Want dan zou ik met p401 kunnen werken ipv p505)... na veel zoeken het ding op een prijslijst gevonden... voor 400 meer dan de normale op diezelfde prijslijst staat. Dat vreet het prijsvoordeel van die p401s weer op.

Misschien waard eens te informeren bij de bekende leveranciers wat hij in de praktijk moet gaan kosten ;-)

Verder zou het goed kunnen gaan met 16 panelen op 3 dakvlakken op een traditionele 3 fase SolarEdge... Maar minimaal p404/p505 gebruiken... anders zet ik een biertje in op problemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 22-05-2021 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
toch even laten weten wat de uitkomst is: het is uiteindelijk solaredge 31 panelen qcells 390 wp met se8k 3 fase omvormer geworden van de lokale zonneboer.
gisteren geplaatst en in bedrijf genomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7by2UAx0zddILLc3m1M4P3gjMMw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aJ2oeve1E0cx2ABlPpVDG4rP.png?f=fotoalbum_large

vandaag matige dag maar ga net netto nul op de meter zijn denk ik.

kijkend maar de opbrengst per paneel doet of solaredge heel goed optimizen of had een string oplossing prima gewerkt:-)
de schaduw die ik heb zit momenteel begin van de ochtend en eind van de middag, dat zijn natuurlijk de stukken die op de totale dagopbrengst niet veel uitmaken.
Benieuwd hoe die verhouding is later in het seizoen is als de zon lager staat maar de blaadjes er wel afzijn.
Wel mooi dat vanochtend ondanks de regen de wasmachine wr gewoon op kon draaien :-) mooi flowtje in homey gemaakt met als er teruggelevetd wordt wasmachinestopcontact aanschakelen

meterkast: omvormer levert max 13a per fase, zit achter 16 a alamat, hoofdaansluiting 3 x 25 met hoofdschakelaar 3 x 40A.
stroom kan niet meer dan 38a per fase worden langdurig voordat de netzekering eruit klapt maar zou wel kortstandig 53A kunnen worden voordat de hoofdschaklaar uitgaat, moet ik wel op meerdere afgaande groepen tegelijk 16A trekken.Heb er voor gekozen daarvoor niet de aardleks te upgraden of een tussengroep te plaatsen, dat laatste zou wel een makkelijk te realiseren optie zijn.

thanks @AUijtdehaag @Ronald en anderen voor jullie meedenken en advies
Pagina: 1