Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Ik probeer een Goodwe GW10KT-DT omvormer uit te lezen via RS485, maar ik zit een beetje klem.

1) het aansluiten van de stekker: op pagina 19 van de handleiding staat een pinout die m.i. niet overeenkomt met de nummering op de connector zélf, dat lijkt spiegelbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/GoT/rs485.jpg

Op Pin 1 en 2 moet de A lijn komen, op 3 en 4 de B lijn. Maar waar moet ik heen met GND??

2) Ik heb een RS485 naar USB apparaatje; werkt prima voor mn zonneboiler en kWh meter. Die wil ik dus ook gaan gebruiken om de rs485 signalen van de omvormer op te vangen. Maar ik heb geen flauw idee waar te beginnen.

De communicatieparameters zijn me duidelijk, qua baud rate en parity. Maar welk commando moet ik op de bus zetten zetten opdat de omvormer iets terugmeldt?

Is het modbus of een stroom aan data zoals bijvoorbeeld de Opentherm gateway dat doet?

Ik had begrepen dat @dirksenrdh dit allemaal al uitgevogeld heeft, maar hij/zij is nog niet in staat geweest om mn DM te beantwoorden.

Het software gedeelte zou geen probleem moeten vormen, ik weet de weg in Python en php. Maar een voorbeeldprogrammaatje is natuurlijk enorm welkom.

Ik zou enige hulp zéér waarderen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
RS485 is een differentieel signaal, GND is dus niet perse nodig.
Ik vermoed dat het bij dit model Modbus is. Met een tool zoals Modbus Poll kun je dan wel testen of je er data uit krijgt. Op internet is er wel e.e.a. te vinden (zoek op "Goodwe DT protocol"). Bijv. hier.
Je moet namelijk in Modbus Poll instellen vanaf welke positie en welke registers je wil uitlezen.

Maar als je een mail stuurt naar Goodwe dan kun je de Modbus protocolbeschrijving zo van ze krijgen als het goed is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn vorige Goodwe (3000-NS) werkte weer via een ander protocol: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger Ik heb nu een 3000-XS die ik helaas nog niet lokaal kan uitlezen (zie mijn topic hier op Tweakers en issue #28 bij de Goodwelogger repository).

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2021 14:00 ]

• hansdegit
mailtje naar Goodwe gestuurd, kijken wat er gebeurt.

Bedankt Thinkpad.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• hansdegit
Update:
Je hebt twee kansen om de draden goed in de stekker te schroeven; ik had 'em ondersteboven en kon dus niets lezen. Nu omgedraaid en ik krijg data!

Volgende stap : de registers in een stukje Python gieten.

Jammer joh.. Wat ik ook probeer: geen data. Ook de andere connector gebrobeerd. Ik meet een schappelijke 3.2 volt tussen de aansluitingen, maar kan niets lezen. Niet serieel, niet via modbus

[ Voor 31% gewijzigd door hansdegit op 03-04-2021 13:28 ]

• dirksenrdh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-05 20:27
ik heb het idd uitgevogeld maar ik heb een andere connector. nl een 2 pen.
hier lijkt het alsof je op 1 connector de RS485 kunt doorlussen op verschillende pennen.
feitelijk zijn beide A pennen dan één pen en beide B pennen de andere pen.
RS485 is idd diffentieel zoals @ThinkPad al schrijft. je hebt geen GND nodig.
RS485 is 2 draads plus 2 draden voor een eventuele voeding maar die heb je hier niet nodig.
dus mijn gok zou zijn gebruik één AB combinatie om de RS485 aan te sluiten en kijk dan wat je meet.
Het protocol is op een aantal plekken te vinden, ik heb hem ook beschikbaar.
Helaas is het zo dat ook een andere GW8K-DT eigenaar met dezelfde plug als jij het momenteel ook nog niet voor elkaar heeft. dus het is geen soepel projectje.

plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare

• yvio
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-11 11:25
heeft iemand mss de modbus lijst van Goodwe?

wat ik op het www kan vinden (V2.5) werkt/klopt gedeeltelijk.
Pagina: 1