Hyperinflatie en Hypotheekrente vastzetten, handig?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 34.970 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Anoniem: 1271350 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:46:
[...]

Mijn kapper heeft ook goed gebruik gemaakt van corona: 16% opgegooid Van 12.50 naar 14.50 (=16%). Tov van 2018 (10.50 euro) met 25% gestegen.

Ook op het terras hebben ze niet zuinig aan gedaan. Erdinger voor 5.50 (0.3L) zat vorig jaar nog op 4.80.
Vindt jij het normaal dat je kapper net zo duur is als 2 biertjes?

Tenzij er tondeuse standje 1 wordt er overheen getrokken voor max 10 min, dan wordt het wat per uur, maar knipbeurt bij mijn kapper is van 18 euro (20 min) naar 21,50 gegaan, maar wel inclusief mondkapje "van het huis" gegaan.

Snap het wel, knipbeurtjes of biertjes op het terras kan je niet inhalen, dus de lockdown wordt ingehaald qua kosten, maar denk niet dat die kosten gaan zakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:18
Barrycade schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:23:
[...]

...biertjes op het terras kan je niet inhalen...
offtopic:
Challenge accepted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:31
Gisteren stond er:
EA neemt ontwikkelaar smartphonegame Golf Clash over voor 1,4 miljard dollar

Mensen vonden dit 'veel geld'. Ik wil even zeggen dat er ontzettend veel mensen hieraan meebetalen waaronder waarschijnlijk jijzelf.

Iedereen zit vol in de ETF's omdat ze niet genoegen nemen met 0% op spaargeld. Beleg niet met geld dat je de komende 5 jaar wilt gebruiken.

Eerder in dit topic werd al gezegd dat stijgende rentes zeer grote gevolgen zullen hebben. Namelijk, een grotere crash dan de kredietcrisis.

Ik weet niet wat de toekomst brengt. Ik twijfel nog of er inderdaad een milde hyperinflatie komt.

Wat ik nog heb verzameld:
  • Veel bedrijven hebben toegenomen leningen
  • Te grote orders hebben de commodity prijzen opgeblazen
  • Ik vermoed dat het voor overheden best prettig is om geld te blijven creëren(?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:58

epic_gram

undercover moderator

Harm_H schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:59:
Gisteren stond er:
EA neemt ontwikkelaar smartphonegame Golf Clash over voor 1,4 miljard dollar

Mensen vonden dit 'veel geld'. Ik wil even zeggen dat er ontzettend veel mensen hieraan meebetalen waaronder waarschijnlijk jijzelf.

Iedereen zit vol in de ETF's omdat ze niet genoegen nemen met 0% op spaargeld. Beleg niet met geld dat je de komende 5 jaar wilt gebruiken.

Eerder in dit topic werd al gezegd dat stijgende rentes zeer grote gevolgen zullen hebben. Namelijk, een grotere crash dan de kredietcrisis.

Ik weet niet wat de toekomst brengt. Ik twijfel nog of er inderdaad een milde hyperinflatie komt.

Wat ik nog heb verzameld:
  • Veel bedrijven hebben toegenomen leningen
  • Te grote orders hebben de commodity prijzen opgeblazen
  • Ik vermoed dat het voor overheden best prettig is om geld te blijven creëren(?)
De ecb heeft aangegeven voorlopig door te gaan met geld bijdrukken. Echter wordt tegelijk ook geld vernietigd, wat het saldo is weet ik niet maar ik ga ervanuit dat er inderdaad enorm veel bijgedrukt wordt en blijft worden voor tenminste een jaar.

Rente van hypoteken stijgt soms, maar ik verwacht niet heel ver. Hypoteekrente is verwikkeld met obligaties en obligaties zijn wat gestegen vanwege optimisme over de economie in vooral de vs. Het is momenteel een golfje denk ik. Je ziet niet-hypotekaire leningen nogsteeds zakken qua rente. Bijvoorbeeld zakelijke leningen. Deze hangen minder aan obligaties en door geldoverschot en concurrentie op de geldmarkt zakken deze rentes voorlopig nog wel verder.

Hypotheekbanken willen hun balans gezonder maken, klaas knot suggereerde enkele weken geleden dat banken minder geld zouden moeten uitgeven aan leningen. (Banken hebben er geen baat bij als hun balans niet klopt ten gevolge van een huizenbubbel, dus die willen veiligheid, dus meer marge). Dit zou bij bepaalde segmenten wellicht een piepkleine daling van huizenprijzen kunnen veroorzaken. Piepklein, maar je zag in 2008 dat een dalende huizenprijs paniek veroorzaakte waardoor niemand nog een huis durfde te kopen en zodoende in een vrije val belande. Zoiets zou in de verre toekomst (over 2 jaar ofzo) nog mogelijk kunnen zijn.

Los van de huizenprijzen (voor privebewoning, niet beleggingspanden) is er in de rest van de economie vermoedelijk de komende jaren nog teveel geld en te weinig aanbod voor bepaalde grondstoffen en producten omdat productie vanwege corona stil lag. Ik heb het idee dat dat nog wel enkele jaren (5 ofzo) kan aanhouden. Ik denk dat daarna de productie en vraag/aanbod weer gezond is maar men is dan gewend aan hogere prijzen. Dus waarom zouden ze de prijzen dan enorm gaan verlagen? Gaat dus niet gebeuren.

De term inflatie vind ik altijd lastig. Er zijn slimme mensen die bepalen welke producten wel en niet meegerekend moeten worden in de inflatie, met goede onderbouwing daarvan. Om dus zomaar te roepen dat inflatiecijfers niet kloppen kan ik als niet-econoom niet zeggen natuurlijk. Maar ik denk dat bovenstaande gebeurd met huizen- en grondstofprijzen. Qua rentebeleid verwacht ik dat we als EU en ecb in een houtgreep liggen door bepaalde europese landen, dus ik verwacht niet dat daar veel aan gebeurd. Iedere centrale bank bepaald zelf zijn rente, dus dat de rente in de vs nu weer omhoog kan betekent (helaas) niet dat dat in europa ook kan. Daarvoor hebben we het hier teveel verkloot afgelopen jaren. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Harm_H schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Supermarkt heeft een vertraging, ik ben vrij zeker dat er een forse prijsstijging van 30% gaat plaatsvinden. Voor het einde van dit jaar.
Zorg en gas ook. Zorgverzekering is tricky, dus mischien zal de overheid tijdelijk compenseren met dat geleende geld.
Dat laatste is zojuist al bevestigd:
Tweede Kamer wil eigen risico in de zorg volgend jaar op 385 euro houden

Geen inflatie van zorgverzekering eigen risico, dus gaat de overheid dat compenseren met meer geld lenen?

Is investeerder het enige beroep waar het handig is om een wijsneus te zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Harm_H op 25-06-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:51
Harm_H schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:51:
[...]

Stijging op voedsel komt er ook bij denk ik, vooral op lange termijn.
Blijkt dat zowel jij als ik hier niet helemaal gelijk in hadden, want die inflatie op voedsel komt dus al eerder dan we hadden verwacht :P

NOS: 'Boodschappen gaan duurder worden'
Een index van de Verenigde Naties die de voedselprijzen volgt, stond in mei 40 procent hoger dan een jaar geleden.

Palmolie was het afgelopen half jaar zelfs 70 procent duurder, zei Unilever-ceo Alan Jope gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Palmolie zit in een brede waaier aan producten, zoals pindakaas en shampoo. Ook de prijzen van verpakkingen én het vervoer met containers zijn gestegen.
Ik denk dat we een bijzondere tijd tegemoet gaan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
Richh schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:20:
[...]

Blijkt dat zowel jij als ik hier niet helemaal gelijk in hadden, want die inflatie op voedsel komt dus al eerder dan we hadden verwacht :P

NOS: 'Boodschappen gaan duurder worden'

[...]

Ik denk dat we een bijzondere tijd tegemoet gaan.
Zowieso staat de komende 15.000 jaar meer in het teken van zelfredzaamheid dankzij klimaatverandering. Misschien hebben we op dat punt alvast een voorproefje gekregen dankzij Corona.

Eerst breekt de internationale handel, daarna de continentale en ten slotte de nationale. Maargoed, dat is heel lange termijn.

Wat betreft het heden is het toch precies wat ik zei? Ik speelde met het idee van hyperinflatie. Vooral in de zin van dat valuta minder waard wordt.

Ik ben nog wel benieuwd wat Cathie Wood bedoeld met haar deflationary crash. Veel grote bedrijven bulken van de schulden en ik dacht dat ook dat deze hard geraakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
Over die schulden:
Als ik het goed begrijp wordt nu in toenemende mate geleend geld betaald met nog meer geld lenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7k0cHJZuT1ArvkMorVglamafcQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w2350tY7i9oaz87fELOyz7Fs.jpg?f=user_large

"The resulting cascade of debt liquidation leads to a deflationary crash. In desperately trying to raise cash to pay off loans, borrowers bring all kinds of assets to market, including stocks, bonds, commodities, and real estate, causing the prices of these assets to plummet. The cycle ends only after the supply of credit falls to a level at which the surviving creditors are satisfied with the collateralization borrowers have to offer."

Interessant scenario, al denk ik wel dat geld lenen betalen met nog meer geld lenen best lang goed kan gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3josZoL17tXCyc-1BVegoLFMBr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrsqsabMM9b6RmaB5HeIPKAn.jpg?f=fotoalbum_large
Fail

Mijn voorspellingen samenvatting:
- 15% inflatie (vooral valuta wordt minder waard)
- het bijprinten van geld en het toenemende lenen houdt zich in een zeer toenemend gevoelig equilibrium
- lonen gaan de komende 30 jaar hard omhoog, vooral voor vakmannen

[ Voor 40% gewijzigd door Harm_H op 25-07-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:42
Harm_H schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:41:
- het bijprinten van geld en het toenemende lenen houdt zich in een zeer toenemend gevoelig equilibrium
Knap dat je 30 jaar in de toekomst kan kijken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:18
Is het misschien ook interessant hoe de inflatie berekend is? Is het nu niet juist dat assets die enorm aan het opblazen zijn NIET in de CPI opgenomen zijn?

Als de ECB stuurt op de inflatie cijfers, die subjectief zijn. Is dat wel gezond? Dat is alsof ik een control loop gemaakt hebt die een regeling aanstuurt op basis van subjectieve informatie. Dat gaat praktisch niet echt goed.

In Europa wordt er gebruik gemaakt van het Harmonised Index of Consumer Prices (HICP)
Ben eigenlijk al op zoek hoe deze compleet berekend word, en waar wij dat als EU burgers kunnen inzien. Als iemand hier een link heeft? :) Dat zou mooi zijn.

Ga er vanuit dat dat soort complete modellen en berekeningen dus open zijn voor de burger. Mag ik hopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
We hebben de afgelopen maanden toch enorme deflatie gezien? Als in, toen de prijs van hout flink steeg, was hout de graadmeter voor inflatie. Nu de prijs van hout daalt, neem ik toch aan dat diezelfde mensen nog steeds hout zien als de graadmeter voor inflatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42
Bensjero schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Hoezo hypotheek groot deel van de maandelijkse lasten?
Als de rente laag is kosten huizen meer als dan de rente hoog is, simpel weg omdat kopers meer kunnen lenen als de rente laag is.

Rente vast zetten is afhankelijk van hoeveel risico je wil lopen en wat de verwachting van de renteontwikkeling is.

De inflatie is op dit moment trouwens iets boven de 2% (federal reserve), waar veel geld bijgedrukt is mede om die inflatie op te krikken.
Op de langere termijn kan je door hogere inflatie hogere rente krijgen maar er zijn veel meer factoren.
De bedoeling van een steady 2% inflatie is om de economie op gang te houden en betaalbaar te kunnen lenen.

20% inflatie is puur kijkend naar de sectoren die op 't moment onder druk staan denk ik.
Inmiddels wijzen inflatiecijfers toch wel op veel hogere inflatie dan de ''gewenste'' 2%: Amerika 5.5% en Duitsland zelfs 8.5%

Komende week sta ik zelf voor de keuze om een rentevaste periode te kiezen voor mijn nieuwe hypotheek. Ik twijfel tussen uiterarte: variabel, 1 jaar of 20 jaar. De rest vind ik eigenlijk niet interessant.

1 jaar is 1.01% en 20 jaar is 1,59%.. Variabel rond de 1.60%

Verwacht eigenlijk dat de rentes nog zeker tot 2023 laag blijven, dus in dat opzicht zou 1 jaar het meest interessant zijn. Maar of het handig is? Dat ligt aan je persoonlijke situatie in combinatie met hoeveel risico je wenst te nemen en wat je verwachtingen zijn wat betreft renteontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:58

epic_gram

undercover moderator

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

Inmiddels wijzen inflatiecijfers toch wel op veel hogere inflatie dan de ''gewenste'' 2%: Amerika 5.5% en Duitsland zelfs 8.5%

Komende week sta ik zelf voor de keuze om een rentevaste periode te kiezen voor mijn nieuwe hypotheek. Ik twijfel tussen uiterarte: variabel, 1 jaar of 20 jaar. De rest vind ik eigenlijk niet interessant.

1 jaar is 1.01% en 20 jaar is 1,59%.. Variabel rond de 1.40%

Verwacht eigenlijk dat de rentes nog zeker tot 2023 laag blijven, dus in dat opzicht zou 1 jaar het meest interessant zijn. Maar of het handig is? Dat ligt aan je persoonlijke situatie in combinatie met hoeveel risico je wenst te nemen en wat je verwachtingen zijn wat betreft renteontwikkelingen.
duitsland 8.5% ? heb je een bron? Ik zag laatst richting de 4% voorbij komen maar 8.5 is nieuw voor mij.

Wat betreft rente, hou er ook rekening mee dat je je rentevastperiode moet afkopen bij een eventuele herfinanciering ooit. Daarom is 10 jaar ook een optie lijkt me. :)

edit: en waarschijnlijk, maar weet ik niet zeker, moet je als je 1 jaar rentevastperiode afgelopen is en je wilt het opnieuw vastzetten in 2023, een hertaxatie gaan doen zodat ze een nieuwe LTV kunnen bepalen en dus je risicogroep... Ook iets om rekening mee te houden lijkt me. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door epic_gram op 01-08-2021 18:24 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33

Lordy79

Vastberaden

In het financieel dagblad stond 3.8pct inflatie in DLD over de maand juli (dus juli 2021 TOV juli 2020)
Juli 2020 was nog diep in de corona dip dus ik zou er nog niet teveel waarde aan hechten.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
epic_gram schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:22:
[...]

duitsland 8.5% ? heb je een bron? Ik zag laatst richting de 4% voorbij komen maar 8.5 is nieuw voor mij.

Wat betreft rente, hou er ook rekening mee dat je je rentevastperiode moet afkopen bij een eventuele herfinanciering ooit. Daarom is 10 jaar ook een optie lijkt me. :)

edit: en waarschijnlijk, maar weet ik niet zeker, moet je als je 1 jaar rentevastperiode afgelopen is en je wilt het opnieuw vastzetten in 2023, een hertaxatie gaan doen zodat ze een nieuwe LTV kunnen bepalen en dus je risicogroep... Ook iets om rekening mee te houden lijkt me. ;)
Hierbij alsnog de goede link:

https://twitter.com/Schul.../1419567510802866176?s=20

Het is in elk geval een sterke indicator.

Overigens, in welke situatie zou ik willen herfinancieren?

[ Voor 23% gewijzigd door outlandos op 01-08-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Ik hoop niet dat het tot een revolutie komt...

Maar ik denk eerlijk gezegd wél dat als de ongelijkheid nog veel groter wordt er ingegrepen wordt.
Ten eerste omdat je de gevreesde revolutie voorkomt
Ten tweede omdat de eigenaren van de productierobots hun producten ook moeten afzetten en als niemand geld heeft om te kopen dan schiet dat niet op.
Ten derde omdat de overheid die democratisch gekozen wordt het zal verplichten.
Ten vierde omdat veel rijken op zich best wat van hun weelde willen delen maar zich enorm ergeren aan de strijkstok inefficiëntie incompetentie en weet ik wat al niet meer van de overheid.
Grappig, nummer vier is precies de oorzaak (vals narratief), nummer drie wordt daardoor onderuit gehaald want mensen gaan met narratieven mee, nummer twee is al lang geen punt meer (transitie van consumptieve naar virtuele economie), en nummer één, tja. Die revolutie komt er toch niet want mensen zijn kredietplichtig.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Vergeet het maar. Er is geen socioloog of econoom te vinden die dat narratief weet te onderbouwen. Elke projectie heeft correlatie met juist toenemende druk op besteedbaar inkomen en afhankelijkheid kredietvoorzieningen.

Segregatie proces, in a nutshell.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Immutable schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:58:
In Europa wordt er gebruik gemaakt van het Harmonised Index of Consumer Prices (HICP)
Ben eigenlijk al op zoek hoe deze compleet berekend word, en waar wij dat als EU burgers kunnen inzien. Als iemand hier een link heeft? :) Dat zou mooi zijn.
Via deze link zie je alle informatie (en nog veel meer)
epic_gram schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:22:
Heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb toch al verschillende keren mijn hypotheek verlengd.

Oh en die inflatie in Duitsland (3,8% yoy) is dus te verklaren uit BTW, olie, reizen en hogere prijzen in de horeca.

Gelukkig heeft de vakbond er weer een mooie CAO weten uit te slepen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 567735 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:53:
[...]

Via deze link zie je alle informatie (en nog veel meer)

[...]

Heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb toch al verschillende keren mijn hypotheek verlengd.

Oh en die inflatie in Duitsland (3,8% yoy) is dus te verklaren uit BTW, olie, reizen en hogere prijzen in de horeca.

Gelukkig heeft de vakbond er weer een mooie CAO weten uit te slepen :)
Als ik vragen mag, heb jij 1 jaar rentevaste periode? Bevalt het? Is het makkelijk om opnieuw een periode te kiezen na afloop?

Iedereen in mijn omgeving adviseert 20 tot 30 jaar, maar dat deden ze ook al toen ik in 2016 mijn eerste huis kocht. Gelukkig toen niet geluisterd. Rente staat op dit moment wel erg laag, dus nu ik een tweede huis koop (de eerste hou ik voor verhuur) begin ik toch wel te twijfelen (al is 30 jaar sowieso uitgesloten, daar begin ik niet aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:57:
[...]
Als ik vragen mag, heb jij 1 jaar rentevaste periode? Bevalt het? Is het makkelijk om opnieuw een periode te kiezen na afloop?
Nee, ik heb (iets) langer, en dat vind ik prima. Ik denk dat die lange rentevaste periodes onnodig zijn als je verwacht dat je versneld kunt aflossen, want je betaalt risicopremie voor een verzekering (een langere rentevaste periode) die je niet nodig hebt.

Een nieuwe periode kiezen is uiterst makkelijk, als je tenminste niet tussen geldverstrekkers gaat shoppen (maar in dat geval heb je wel bijkomende kosten aan taxaties etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 567735 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:04:
[...]

Nee, ik heb (iets) langer, en dat vind ik prima. Ik denk dat die lange rentevaste periodes onnodig zijn als je verwacht dat je versneld kunt aflossen, want je betaalt risicopremie voor een verzekering (een langere rentevaste periode) die je niet nodig hebt.

Een nieuwe periode kiezen is uiterst makkelijk, als je tenminste niet tussen geldverstrekkers gaat shoppen (maar in dat geval heb je wel bijkomende kosten aan taxaties etc).
Ik verwacht sneller te kunnen aflossen, maar zie het nut niet zo. Kan mijn geld tegen 11%+ uitlenen via DeFi. Daarnaast verwacht ik hoge inflatie (richting de 5%) de komende jaren, dus lijkt het mij geen slecht idee om zoveel als redelijkerwijs mogelijk is vreemd vermogen aan te houden (ook om de belasting in box 3 te minimaliseren).

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 01-08-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Iedereen in mijn omgeving adviseert 20 tot 30 jaar, maar dat deden ze ook al toen ik in 2016 mijn eerste huis kocht. Gelukkig toen niet geluisterd. Rente staat op dit moment wel erg laag, dus nu ik een tweede huis koop (de eerste hou ik voor verhuur) begin ik toch wel te twijfelen (al is 30 jaar sowieso uitgesloten, daar begin ik niet aan).
Ik ben vorig jaar bij de ABN begonnen met 1 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd. Dat pakte goed uit, afgelopen maand een nieuwe rente gekozen voor 0 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd. Natuurlijk hoef je daarvoor niet opeens opnieuw te taxeren (zit al in de laagste categorie).

Je moet voor jezelf de berekening maken voor de verschillende scenario's en kijken of je het risico wilt nemen. Voor de meeste mensen is het te ingewikkeld dus die laten zich door een gladde hypotheekadviseur snel tot 30 jaar vast overtuigen met het geweldige "Dan weet je waar je aan toe bent!"

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:10:
[...]
Kan mijn geld tegen 11%+ uitlenen via DeFi.
In dat geval heb je mijn advies niet nodig, mazzeltov!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 567735 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

In dat geval heb je mijn advies niet nodig, mazzeltov!
Ieders advies is natuurlijk welkom. Of er ik wat mee doe is een tweede. Tot nu toe ben ik de enige in mijn omgeving die op zo'n jonge leeftijd al een tweede huis kan/gaat kopen dus zal ik ergens wel iets goed doen. Maar hey, mazzeltov :P
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

Ik ben vorig jaar bij de ABN begonnen met 1 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd. Dat pakte goed uit, afgelopen maand een nieuwe rente gekozen voor 0 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd. Natuurlijk hoef je daarvoor niet opeens opnieuw te taxeren (zit al in de laagste categorie).
0 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd, is dat hetzelfde als variabel met een maximumduur van 2 jaar?
Je moet voor jezelf de berekening maken voor de verschillende scenario's en kijken of je het risico wilt nemen. Voor de meeste mensen is het te ingewikkeld dus die laten zich door een gladde hypotheekadviseur snel tot 30 jaar vast overtuigen met het geweldige "Dan weet je waar je aan toe bent!"
Exact.

[ Voor 49% gewijzigd door outlandos op 01-08-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

Mja, 1 jaar vast is 0,82 procent rente en 10 jaar vast is 0,94%

Het scheelt met een hypotheek schuld van 300.000 dus een bedrag van 300 euro bruto op jaarbasis ongeveer aan rente, dus iets van 25 euro per maand.

Zonde geld ergens.. maar als de rente straks langzaam begint te stijgen met 0,01-0,02% per maand, wanneer komt voor jou dan het moment om hem voor een langere periode vast te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:14:
[...]
Tot nu toe ben ik de enige in mijn omgeving die op zo'n jonge leeftijd al een tweede huis kan/gaat kopen dus zal ik ergens wel iets goed doen.
Als je tegen 11%+ geld kunt uitlenen is dat een felicitatie (mazzeltov) waard, net zoals een mazzeltov voor een tweede huis op z'n plaats is. Je zou dan je strategie kunnen heroverwegen, want ik zou voor nog geen 25% rendement het gezeur van een huurder aan m'n kop willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

President schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:19:
[...]

Mja, 1 jaar vast is 0,82 procent rente en 10 jaar vast is 0,94%

Het scheelt met een hypotheek schuld van 300.000 dus een bedrag van 300 euro bruto op jaarbasis ongeveer aan rente, dus iets van 25 euro per maand.

Zonde geld ergens.. maar als de rente straks langzaam begint te stijgen met 0,01-0,02% per maand, wanneer komt voor jou dan het moment om hem voor een langere periode vast te zetten?
En een jaar geleden was dit 1.12% vs 1.24%, toen had je ook kunnen zeggen dat het niet zo veel uitmaakt en je hem net zo goed langer vast kon zetten. Over een jaar staat het misschien op 0.6/0.7, who knows? Over de hele looptijd is het een groot verschil in geld wat je naar de bank draagt. Wanneer ik hem langer vast zet kan ik nu nog niet zeggen, ik verwacht nog geen stijging van de rentes en de hypotheekrentes zijn in Nederland kunstmatig hoog.
outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

0 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd, is dat hetzelfde als variabel met een maximumduur van 2 jaar?
Nee, variabel zou 1.45% zijn waarbij dit 0.82% is. Geen idee waarom iemand variabel zou kiezen ipv de rentebedenktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Ik verwacht sneller te kunnen aflossen, maar zie het nut niet zo. Kan mijn geld tegen 11%+ uitlenen via DeFi.
Ik ben zelf ook niet vies van wat speculatieve investeringen, maar je begrijpt hopelijk dat voor die 11% enkel zo hoog is omdat dit een heel hoog risico afkoopt. (waarom lenen die mensen anders niet gewoon bij de bank voor <1%) Leuk zolang het spelletje werkt voor een deel van je vermogen, maar ik zou er niet alles op zetten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 01-08-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

En een jaar geleden was dit 1.12% vs 1.24%, toen had je ook kunnen zeggen dat het niet zo veel uitmaakt en je hem net zo goed langer vast kon zetten. Over een jaar staat het misschien op 0.6/0.7, who knows? Over de hele looptijd is het een groot verschil in geld wat je naar de bank draagt.
Of het staat over een jaar op 1,5%

Een groot verschil? Mja, een verschil van 0,1% is uiteindelijk 5000 bruto... Netto dus nog minder... Uiteraard wordt het inderdaad meer als je naar 0,6 daalt, maar als je naar 1,1% stijgt is het weer meer...

T is maar net waar je je fijn bij voelt, wat op termijn financieel het verstandigst is dat kan je alleen achteraf vaststellen en niet vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 567735 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:22:
[...]

Als je tegen 11%+ geld kunt uitlenen is dat een felicitatie (mazzeltov) waard, net zoals een mazzeltov voor een tweede huis op z'n plaats is. Je zou dan je strategie kunnen heroverwegen, want ik zou voor nog geen 25% rendement het gezeur van een huurder aan m'n kop willen hebben.
Daar heb je een goed punt. En dat is ook precies de reden waarom we nog niet definitief besloten hebben wat we met ons appartement gaan doen. Als we het houden zou het meer als pensioengarantie voor later zijn, aangezien ik verwacht dat van het pensioen zoals wij dat nu kennen over 50 jaar weinig meer van over zal zijn.
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

En een jaar geleden was dit 1.12% vs 1.24%, toen had je ook kunnen zeggen dat het niet zo veel uitmaakt en je hem net zo goed langer vast kon zetten. Over een jaar staat het misschien op 0.6/0.7, who knows? Over de hele looptijd is het een groot verschil in geld wat je naar de bank draagt. Wanneer ik hem langer vast zet kan ik nu nog niet zeggen, ik verwacht nog geen stijging van de rentes en de hypotheekrentes zijn in Nederland kunstmatig hoog.

[...]

Nee, variabel zou 1.45% zijn waarbij dit 0.82% is. Geen idee waarom iemand variabel zou kiezen ipv de rentebedenktijd.
0 jaar + 2 jaar rentebendenktijd kun je zeker alleen krijgen als je al eens een rentevasteperiode hebt uitgezeten?

Wat het risico op ''uitlenen'' betreft:

Dan zou je je toch eens moeten inlezen wat liquidity providers doen:

https://academy.binance.c...e-liquidity-pools-in-defi

Risicovrij is het natuurlijk nooit; er is altijd kans op een exploit/hack, vandaar dat je moet spreiden. En hoe meer mensen liquidity providen, hoe lager de APY wordt. Dus die 11%+ zal alleen maar dalen. Maar goed we (lees: ik) gaan te veel off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
[...]

Ik verwacht sneller te kunnen aflossen, maar zie het nut niet zo. Kan mijn geld tegen 11%+ uitlenen via DeFi. Daarnaast verwacht ik hoge inflatie (richting de 5%) de komende jaren, dus lijkt het mij geen slecht idee om zoveel als redelijkerwijs mogelijk is vreemd vermogen aan te houden (ook om de belasting in box 3 te minimaliseren).
Wat is DeFi? Decentralised Finance?
Aan wie leen jij je geld?

Heb dit gelezen - whitepaper DeFi - maar wordt er nog niet veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Harm_H schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:25:
[...]

Wat is DeFi? Decentralised Finance?
Aan wie leen jij je geld?

Heb dit gelezen - whitepaper DeFi - maar wordt er nog niet veel wijzer van.
DeFi biedt alles op het gebied van financiële dienstverlening (dus o.a. sparen, lenen en verzekeren), maar dan zonder centrale partijen zoals banken en verzekeraars. De winst die zij normaal gesproken pakken gaat dus naar de liquidity providers zoals jij en ik. Vandaar dus decentralized.

Zie ook: https://academy.binance.c...ecentralized-finance-defi

Celsius is ook een goed voorbeeld van hoe banken overbodig worden, al is het niet echt een goed voorbeeld van Defi omdat Celsius niet gedecentraliseerd is. Maar wel een mooi platform dat miljarden beheert en waarvoor banken ook bevreesd zouden moeten zijn: https://celsius.network/

Miljardair Mike Novogratz legt het hier goed uit:

Decentralized finance could hit banks hard

"I talked to guys who run banks all the time and they've been very interested in crypto. And I was like, you guys were so wrong worrying about bitcoin. Bitcoin was an asset that you could buy and sell and trade and asset manage and get your clients to, but it wasn't a threat to your enterprise.

"DeFi on the other hand is gonna bite your leg off, bite your hand off, and now it's going to claw your nose off. DeFi's coming right at their business. And so you're going to see them fight back... people don't like to lose their living."

https://markets.businessi...age-galaxy-digital-2021-5

[ Voor 27% gewijzigd door outlandos op 01-08-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:10:
[...]

DeFi biedt alles op het gebied van financiële dienstverlening [...]
Celsius is ook een goed voorbeeld van hoe banken overbodig worden,
Ahh interessant, wat zijn de voorwaarden van de hypotheek die je bij hun hebt lopen dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:12:
[...]

Ahh interessant, wat zijn de voorwaarden van de hypotheek die je bij hun hebt lopen dan precies?
Geen hypotheek, maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Het staat nog in de kinderschoenen, is letterlijk pas een paar jaar oud. Leningen gaan nu met als onderpand crypto.

Dus als je geld nodig hebt maar je wilt je crypto niet verkopen (en je wilt goedkoper lenen dan bij een bank) dan kun je via Celsius een lening krijgen. Hoe meer onderpand je geeft hoe lager de rente (want hoe lager het risico). Even simpel gesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 01-08-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33

Videopac

Rommelt wat aan.

YakuzA schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:53:
Ik zou niet zo snel dat soort speculatieve geruchten geloven.
Een core inflatie van boven de 2% (inflatie exclusief olieprijs) is niet echt te verwachten.

Het klinkt meer alsof je een reclame voor de bitcoin hebt gezien.
Kun je dit onderbouwen?
M2 is in alle grote economieën sterk toegenomen, bijvoorbeeld. Het verschil met klassieke vormen van inflatie is dat die zich slechts in 1 economie voordeed (zoals momenteel in Venezuela, bijvoorbeeld).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 567735 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:04:
[...]

Dit heeft me wel aan het denken gezet. Ik verwacht binnen 10 jaar minstens 1/3 af te kunnen lossen. Bovendien verwacht ik niet dat de rentes binnenkort (hard) zullen stijgen. Dan is het wellicht een idee om 1/4 1 jaar vast, 1/4 10 jaar vast en 2/4 20 jaar vast te doen? En dan de eerste 2 delen leniair en het 20 jaar deel annuïteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

outlandos schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Bovendien verwacht ik niet dat de rentes binnenkort (hard) zullen stijgen.
De ABN heeft vandaag onderstaand stuk gepubliceerd wat hetzelfde beeld schetst:
Visie op rente en euro – Rente langer laag door nieuwe beleidsstrategie ECB
[...]
Het lijkt goed mogelijk dat de rente tenminste gedurende de komende drie jaren nog ongewijzigd blijft.
[...]
De lange rente is in juli fors gedaald. Dit was in lijn met onze verwachting dat de Duitse tienjaarsrente weer in de richting van de depositorente van de ECB zou bewegen. Wij verwachten dat de rente gedurende de rest van het jaar nog iets verder zal dalen. Hierbij zal de verwachte afname van de inflatie einde dit jaar ook een rol spelen. Wij verwachten dat noch de korte, noch de lange rente volgend jaar sterk zal veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/530KRH5fXIUzLpZdy3Je7d9dPdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/frWga1uGhPJpzMq6NsMYiCzG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 02-08-2021 12:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:22

defiant

Moderator General Chat
Monetair geld is een afgeleide energie en grondstoffen en de toegevoegde waarde via productie en diensten, Inflatie/deflatie ontstaat als er een verstoring daarin komt. Je ziet hoge inflatie tegenwoordig vaak bij landen onder embargo's, waarbij energie, grondstoffen, producten en diensten worden afgesneden maar er nog wel geld circuleert.

Een andere bron van inflatie/deflatie is een onbalans in productiviteit en lonen, gaan de lonen omhoog terwijl er geen reële productiviteit tegenover staat dan is er kans op inflatie mits de loonsverhogingen worden doorberekend in de prijzen. Aan de andere kant hebt je kans op deflatie als lonen juist achterblijven of dalen t.o.v. productiviteitsstijging. Als je met hetzelfde geld meer arbeid kan kopen dan is er sprake van deflatie op dat gebied.

Kijk je naar de westerse economieën de afgelopen decennia, dan zie je dat lonen achterblijven op de productiviteitsstijgingen. De inkomens van huishoudens staan over het algemeen lange tijd stil, terwijl de productiviteit is toegenomen. Lonen zullen dus geen factor zijn bij inflatie.

Dan blijft de een onbalans tussen energie en grondstoffen en producten en toegevoegde waarde over, hoewel sommige supply chains het moeilijk hebben en een bron kunnen zijn van prijsstijgingen heeft dit nog niets te maken met hyperinflatie.

Het is daarom altijd opvallend dat er hyperinflatie als gevaar continu terugkomt, terwijl het tegenovergestelde eigenlijk van toepassing is. Je moet dan altijd ook ernstig twijfelen aan bronnen die beweren dat hyperinflatie "aanstaande" is. Dat zijn vaak mensen die een agenda hebben.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Stel ik neem een hypotheek van € 540.000 in 3 leendelen:

1 jaar vast (1.14%) € 80.000
10 jaar vast (1.26%) € 120.000
20 jaar vast (1.59%) € 340.000

Ik wil graag een combinatie tussen annuïteit en lineair, maar ik kom er niet echt uit wat dan de meest logische verdeling is.

Qua renteaftrek zou annuïteit op €340.000 en de rest lineair het meest logisch zijn. Dan los ik ook gelijk automatisch wat meer af op de 10 jaar vaste periode waarmee ik het risico kleiner maak in het geval de rentes over 10 jaar (veel) hoger zijn.

Aan de andere kant zou het ook weer logisch zijn om lineair toe te passen op het duurste deel, dus die 20 jaar vast. Want die los je dan sneller af en wordt daarmee goedkoper.

Voor degene die mijn relaas nog volgt (geen bezwaar als dat niet het geval is, ik volg het zelf amper nog): welke verdeling zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
outlandos schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:56:

Ik wil er graag een combinatie tussen annuïteit en leniair van maken, maar ik kom er niet echt uit wat dan de meest logische verdeling is.

Qua renteaftrek zou annuïteit op €340.000 en de rest lineair het meest logisch zijn. Dan los ik ook gelijk automatisch wat meer af op de 10 jaar vaste periode waarmee ik het risico kleiner maak in het geval de rentes over 10 jaar (veel) hoger zijn.

Aan de andere kant zou het ook weer logisch zijn om lineair toe te passen op het duurste deel, dus die 20 jaar vast. Want die los je dan sneller af en wordt daarmee goedkoper.

Voor degene die mijn relaas nog volgt (geen bezwaar als dat niet het geval is, ik volg het zelf amper nog): welke verdeling zouden jullie aanraden?
Als je het makkelijk kunt betalen is lineair het beste omdat je sneller aflost. Een andere optie is om alles annuitair te pakken en extra af te lossen met geld dat je overhoudt.
En bedenk ook dat rente-aftrek leuk klinkt, maar dat krijg je alleen over de rente die je betaald. Meer rente-aftrek betekend simpelweg dus dat je meer moet betalen. Je kunt dus het bet beste het duurste stuk het snelste aflossen (oftewel lineair voor je 340k)

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 677216

outlandos schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:56:

Ik wil graag een combinatie tussen annuïteit en lineair, maar ik kom er niet echt uit wat dan de meest logische verdeling is.

Waarom per se lineair? Je mag elk jaar boetevrij extra aflossen op je hypotheek (vaak 10% of 20%, soms onbeperkt). Tenzij je nu al van plan bent dat maximaal te doen, kan je beter volledig annuïtair nemen. Je kan dan met extra aflossingen alsnog op een lineair schema komen, maar als het leven even tegen zit heb je niet die verplichting.

Als je toch graag lineair wil: waarom niet volledig lineair? Dat is immers (als je niet extra gaat aflossen) goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 677216 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:49:
[...]

Waarom per se lineair? Je mag elk jaar boetevrij extra aflossen op je hypotheek (vaak 10% of 20%, soms onbeperkt). Tenzij je nu al van plan bent dat maximaal te doen, kan je beter volledig annuïtair nemen. Je kan dan met extra aflossingen alsnog op een lineair schema komen, maar als het leven even tegen zit heb je niet die verplichting.

Als je toch graag lineair wil: waarom niet volledig lineair? Dat is immers (als je niet extra gaat aflossen) goedkoper.
Dank voor je reactie. Bij de geldverstrekker die ik op het oog heb kan je onbeperkt boetevrij aflossen. Mede op basis van jouw antwoord ga ik kiezen voor alle delen annuïteit. En extra aflossen wanneer het mij goeddunkt.

Overigens stel ik de aanvraag nog maar even een week of twee uit. Vandaag is marktleider Rabobank namelijk met een flinke renteverlaging gekomen over de hele breedte. Dan zal de rest van het circus wel snel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 07:21
Inflatie en bestaande leningen maak ik mijzelf eerlijk gezegd niet druk om. Ik verwacht ook dat de rente de komende jaren niet omhoog gaat, maar wel dat de toegang tot geleend geld lastiger gaat worden, waardoor je tegen hoge percentages moet lenen wanneer je extra geld nodig hebt.

Waar ik nu wel op anticipeer, is dat grondstoffen duurder worden en ik versneld naar fossielarm en daarna fossielvrij beweeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

defiant schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:46:

Kijk je naar de westerse economieën de afgelopen decennia, dan zie je dat lonen achterblijven op de productiviteitsstijgingen. De inkomens van huishoudens staan over het algemeen lange tijd stil, terwijl de productiviteit is toegenomen. Lonen zullen dus geen factor zijn bij inflatie.
De inflatie is zo laag geweest sinds de jaren 90 omdat er veel fabriekswerk is verplaatst naar lage lonen landen en daardoor de prijzen van zaken enorm daalden. Dit heeft ook tot gevolg gehad dat de lonen in het westen niet zo hard stegen: ze moesten immers ineens concurreren met een goedkope Aziaat. En op meer lokaal gebied binnen de EU moet een Nederlandse chauffeur of bouwvakker concurreren met een oost Europeaan.

Tweede reden dat de inflatie niet hard is toegenomen is de technologische vooruitgang. Sinds de jaren 90 is de arbeidsproductiviteit geëxplodeerd vanwege computers, internet en andere uitvindingen. Dat samen met loonmatiging beperkt de inflatie.
De combinatie van goedkope arbeid en hoogwaardige technologie was goud!

Echter, sinds een jaar of 10-12 is het feest voorbij: de lage lonen landen kunnen het zonder onze technologie en streven het westen zelfs voorbij. Kijk maar naar Huawei die marktleider aan het worden is op 5G gebied.
Het westen heeft dus een veel kleinere voorsprong maar om de bevolking tevreden te houden wordt er al zeer lange tijd veel geleend en die hele schuldenberg wordt alleen maar groter.
De enige oplossing is inflatie. Dat smelt de schulden weg. Maar dat mag niet te snel want als er te veel inflatie komt en men verliest het vertrouwen in de munt dan dondert de boel in elkaar met vreselijke gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Lordy79 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:14:
[...]

De inflatie is zo laag geweest sinds de jaren 90 omdat er veel fabriekswerk is verplaatst naar lage lonen landen en daardoor de prijzen van zaken enorm daalden. Dit heeft ook tot gevolg gehad dat de lonen in het westen niet zo hard stegen: ze moesten immers ineens concurreren met een goedkope Aziaat. En op meer lokaal gebied binnen de EU moet een Nederlandse chauffeur of bouwvakker concurreren met een oost Europeaan.

Tweede reden dat de inflatie niet hard is toegenomen is de technologische vooruitgang. Sinds de jaren 90 is de arbeidsproductiviteit geëxplodeerd vanwege computers, internet en andere uitvindingen. Dat samen met loonmatiging beperkt de inflatie.
De combinatie van goedkope arbeid en hoogwaardige technologie was goud!

Echter, sinds een jaar of 10-12 is het feest voorbij: de lage lonen landen kunnen het zonder onze technologie en streven het westen zelfs voorbij. Kijk maar naar Huawei die marktleider aan het worden is op 5G gebied.
Het westen heeft dus een veel kleinere voorsprong maar om de bevolking tevreden te houden wordt er al zeer lange tijd veel geleend en die hele schuldenberg wordt alleen maar groter.
De enige oplossing is inflatie. Dat smelt de schulden weg. Maar dat mag niet te snel want als er te veel inflatie komt en men verliest het vertrouwen in de munt dan dondert de boel in elkaar met vreselijke gevolgen.
Dit. We wonen op een van de rijkste plekken op aarde. De rest van de wereld wil een groter stuk van de taart, het gevolg is dat wij het langzaam maar zeker met relatief minder zullen moeten gaan doen. Of dat nu gepaard gaat met inflatie of met stagnerende lonen - het gevolg is hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:15
[Afbeelding]
Fail

Hoezo fail? Kom dan ook met een bron.

En over je voorspelling:
Doe dan zelf ook een concrete voorspelling, want dit is vaagheid ten top.
-15% inflatie per wat, week, jaar, decennium? In welk jaar gaat dat gebeuren? Over welke productcategorieën?
En hoezo noem je specifiek "vooral valuta wordt minder waard". Dat hoort ook wel bij de definitie van inflatie, niet? Letterlijk: "Geldontwaarding: het teruglopen van de koopkracht van het geld" Of hanteer je een andere definitie?
- Lonen gaan in 30 jaar hoe hard omhoog? Voor welke vakmannen?

Met vage Jomanda horoscoopvoorspellingen kan ik later ook wel roepen dat ik gelijk had, kom met iets concreets voordat je kritiek hebt op de voorspelling van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Videopac schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:23:
[...]

Kun je dit onderbouwen?
M2 is in alle grote economieën sterk toegenomen, bijvoorbeeld. Het verschil met klassieke vormen van inflatie is dat die zich slechts in 1 economie voordeed (zoals momenteel in Venezuela, bijvoorbeeld).
Historisch gezien is de kerninflatie een stuk minder volatiel dan de ‘normale’ inflatie (die is inclusief de OPEC en overheids accijns manipulaties):
https://tradingeconomics.com/euro-area/core-inflation-rate

De grondstof prijzen lijken wel iets omhoog te gaan, maar ik denk niet dat uiteindelijk voor een enorme stijging zal zorgen.

De QE processen die door de ECB al een x-tal jaren gebruikt lijken de kern inflatie ook niet aan te jagen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Afbeelding]
Fail

We zijn een paar maanden verder, en zo te zien is de kern inflatie alleen maar verder gedaald in de tussentijd ;)

Je ‘Fail’ kan wel wat onderbouwing gebruiken?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
defiant schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:46:
Monetair geld is een afgeleide energie en grondstoffen en de toegevoegde waarde via productie en diensten, Inflatie/deflatie ontstaat als er een verstoring daarin komt. Je ziet hoge inflatie tegenwoordig vaak bij landen onder embargo's, waarbij energie, grondstoffen, producten en diensten worden afgesneden maar er nog wel geld circuleert.

Een andere bron van inflatie/deflatie is een onbalans in productiviteit en lonen, gaan de lonen omhoog terwijl er geen reële productiviteit tegenover staat dan is er kans op inflatie mits de loonsverhogingen worden doorberekend in de prijzen. Aan de andere kant hebt je kans op deflatie als lonen juist achterblijven of dalen t.o.v. productiviteitsstijging. Als je met hetzelfde geld meer arbeid kan kopen dan is er sprake van deflatie op dat gebied.

Dan blijft de een onbalans tussen energie en grondstoffen en producten en toegevoegde waarde over, hoewel sommige supply chains het moeilijk hebben en een bron kunnen zijn van prijsstijgingen heeft dit nog niets te maken met hyperinflatie.

Het is daarom altijd opvallend dat er hyperinflatie als gevaar continu terugkomt, terwijl het tegenovergestelde eigenlijk van toepassing is. Je moet dan altijd ook ernstig twijfelen aan bronnen die beweren dat hyperinflatie "aanstaande" is. Dat zijn vaak mensen die een agenda hebben.
Dat klinkt allemaal volgens het boekje, maar de huidige situatie is een absolute noviteit en daarom niet de facto van toepassing op die theorie.

Zoals de hoofdeconoom van de bank waarvoor ik werk eind vorig jaar in een seminar zei: de enige reden waarom we nog geen hoge inflatie zien is omdat al dat geld niet bij de gewone man terecht komt. Hij zei er nog net niet ''gelukkig'' bij.

Sinds het begin van de Corona crisis is de money supply van de VS met +/- 30% gestegen. En dan te bedenken dat China nog veel sneller ''bijdrukt'':

https://twitter.com/TaviC...60058298221752320/photo/1

We zien die inflatie natuurlijk reeds in aandelenprijzen, huizen, grondstoffen, crypto, etc. Zo'n beetje alle assets zitten op of rond de ATH, terwijl de reële economie daar geen aanleiding toe geeft.

De enige reden waarom we nog geen (veel) hogere prijzen zien bij de dagelijkse producten is zoals gezegd omdat het geld (nog) niet bij de gewone man terecht komt. Pas als dat gebeurt zal het snel gaan met de inflatie. Dat gebeurde bijvoorbeeld in de Weimarrepubliek, met hyperinflatie als gevolg.

Let wel, niemand kan voorspellen of dat ook gaat gebeuren, maar de kans erop wordt wel steeds groter. En de centrale banken kunnen ook niet opeens stoppen met dit waanzinnige beleid zonder een crash op de beurs te veroorzaken. Heel langzaam afbouwen is key maar daarmee hadden ze al in 2014/2015 kunnen (lees: moeten) beginnen. Point of no return zijn we inmiddels allang voorbij. Kortom: spannende tijden in het verschiet.

[ Voor 13% gewijzigd door outlandos op 03-08-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

outlandos schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:12:
[...]
Dat klinkt allemaal volgens het boekje, maar de huidige situatie is een absolute noviteit en daarom niet de facto van toepassing op die theorie.
De praktijk volgt nooit de theorie.
Zoals de hoofdeconoom van de bank waarvoor ik werk eind vorig jaar in een seminar zei: de enige reden waarom we nog geen hoge inflatie zien is omdat al dat geld niet bij de gewone man terecht komt. Hij zei er nog net niet ''gelukkig'' bij.
Dat geld komt ook niet bij de gewone man en gaat ook niet gebeuren. Althans, als je de gewone man definieert als iemand die een (zeer) groot van zijn inkomen consumeert en relatief weinig spaart.

Misschien ken je de formule M x V = P x T
Waarbij M = geldhoeveelheid
V is omloopsnelheid van het geld
P is prijs
T = goederen en diensten

M neemt toe, dat zal niemand ontkennen. Maar V neemt enorm af. Dat komt omdat er heel veel geld (echt schoftig veel) in handen is van mensen die het niet gaan uitgeven aan al dan niet duurzame consumptiegoederen. Want ze hebben domweg teveel geld om het uit te geven.
Als de daling van V de stijging van M voor een flink deel compenseert zal P X T dus ook niet enorm toenemen.
Aangezien T elk jaar toeneemt zal P niet enorm toenemen en dus de inflatie beperkt blijven.

Waar blijft dat geld dan? Inderdaad, in assets zoals onroerend goed, obligaties, aandelen, schilderijen, crypto valuta en andere zaken die niet vallen onder consumptie.

Een echte oplossing is dus om het bezit en handel in assets enorm te belasten en de opbrengsten te gebruiken om staatsschulden opgekocht door de centrale banken af te lossen en het geld vervolgens te laten "verdwijnen". Maar dat gebeurt pas als Pasen en Pinksteren op een dag vallen ;)

• Harm_H
Ik krijg signalen dat de FED misschien gaat 'taperen'. Het minderen van het opkoop programma (waardoor de rente nu op 0% staat).

Als de rente omhoog gaat, zeg naar 3%, dan denk ik dat mijn inflatie getal van 15% realistischer wordt, toch?

1 miljoen voor een rijtjeshuis in 2030. Salarissen verdubbeld in 2026.

[ Voor 32% gewijzigd door Harm_H op 19-08-2021 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Harm_H schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:28:
Ik krijg signalen dat de FED misschien gaat 'taperen'. Het minderen van het opkoop programma (waardoor de rente nu op 0% staat).

Als de rente omhoog gaat, zeg naar 3%, dan denk ik dat mijn inflatie getal van 15% realistischer wordt, toch?

Het opkoopprogramma (QE) staat los van het rente percentage dat de centrale bank rekent voor het stallen van geld door banken.

(verder zal door taperen de inflatie juist omlaag gaan, omdat er minder monopoly geld wordt gemaakt in die valuta)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 19-08-2021 14:58 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En hogere rente zou eerder zorgen voor lagere inflatie. Hell die lage rente was toch de hele reden dat hyperinflatie werd voorspeld?

Ongetwijfeld wordt het realistischer, in de zin dat de kans daarop hoger wordt. Maar een hogere kans is geen absolute zekerheid.

Mijn kans om binnen 24 uur te overlijden wordt ook signifcant hoger als ik op maximale snelheid van Utrecht naar München rijd, het vliegtuig naar Kiev neem en dan een binnenlandse vlucht naar Lemberg. Allemaal factoren die de waarschijnlijkheid verhogen, maar geen zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33

Videopac

Rommelt wat aan.

[..]
Dat roepen ze al jaren. Het daadwerkelijke beleid is anders.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:10

Dit is echt niet logisch. Bij een verhoging van de rente zal de maatschappelijke geldhoeveelheid dalen (sparen wordt immers interessanter en lenen minder interessant). En dus zullen de bestedingen hierdoor dalen en op termijn ook (de stijging van) het prijsniveau.

De centrale banken zijn voortdurend bezig om het inflatiepercentage te sturen naar een acceptabel niveau (iets onder de 2%), omdat het als één van de belangrijkste voorwaarden wordt gezien voor een stabiele economische groei. Of het daarmee de QE rechtvaardigt, is een andere discussie. Om te stellen dat de prijzen met 15% gaan stijgen ten opzichte van het jaar ervoor lijkt me sterk. De FED en de ECB zouden dan gigantisch in paniek raken en het rente-instrument op volle toeren z'n werk proberen te laten doen.

Als je kijkt naar de berichtgeving van de FED dan zie je dat ze verwachten dat de groei van het prijsniveau zal afvlakken (YouTube: Fed Chair Jerome Powell: There will be inflation, but the process of...).

Overigens is het me een raadsel hoe je erbij komt dat het loonniveau in de komende 5 jaar zal verdubbelen. Als er iets achterblijft is het wel het loonniveau (zie meerdere berichten van Klaas Knot). Bovendien zal inflatie leiden tot een verslechterde concurrentiepositie en zal daarmee (zeker bij >10% inflatie) een negatief effect hebben op de reële economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
tfgk1 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:15:
[...]
De centrale banken zijn voortdurend bezig om het inflatiepercentage te sturen naar een acceptabel niveau (iets onder de 2%), omdat het als één van de belangrijkste voorwaarden wordt gezien voor een stabiele economische groei. Of het daarmee de QE rechtvaardigt, is een andere discussie.
Overigens wel jammer dat het ECB pas sinds vorige maand ook de huizenprijzen mee gaat rekenen in het inflatiecijfer. Want als je die meeneemt ligt het inflatie ruim boven de 2%. Je zou dus kunnen stellen dat het beleid van het ECB veel te sterk is geweest.

Ik moet zeggen dat ik het uitermate storend vindt dat dit soort evidente zaken als huizenprijzen voor zo lang geen onderdeel zijn. We praten hier over topeconomen. Er zullen wel andere belangen spelen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Skyaero schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:32:
[...]
Ik moet zeggen dat ik het uitermate storend vindt dat dit soort evidente zaken als huizenprijzen voor zo lang geen onderdeel zijn. We praten hier over topeconomen. Er zullen wel andere belangen spelen....
Ik vind het helemaal niet evident om huizenprijzen op te nemen in een index die consumentenprijzen van goederen en diensten bepaalt. Het is immers een vermogenstransactie, een investering, en geen goed dat je koopt en consumeert.

Daarnaast bestaan er in de Eurozone grote culturele verschillen over het gebruik en omzetsnelheid van onroerend goed, die vaak ook nog eens behoorlijk regionaal bepaald zijn. Zonder verder onderzoek gedaan te hebben, moet naar mijn idee wel opgepast worden voor een garbage-in/garbage-out inflatiecijfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Skyaero schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Overigens wel jammer dat het ECB pas sinds vorige maand ook de huizenprijzen mee gaat rekenen in het inflatiecijfer. Want als je die meeneemt ligt het inflatie ruim boven de 2%. Je zou dus kunnen stellen dat het beleid van het ECB veel te sterk is geweest.

Maar het is toch logisch dat de huizenprijzen niet mee te nemen zijn. Het gaat erom hoe het prijsniveau van je dagelijkse uitgavenpatroon verandert. Ik heb 4 jaar geleden een huis gekocht, de huidige prijsveranderingen leveren nul veranderingen op in mijn uitgavenpatroon. De uitgaven voor wonen zijn onlosmakelijk verbonden met vermogensopbouw. Je kan zelfs stellen dat door de lagere rente de maandelijkse uitgaven voor veel woningbezitters is afgenomen. Om gelijk weer te verwijzen naar andere belangen (wat dan?) vind ik zwak. Er zijn gedegen economische argumenten om de uitgaven van wonen niet mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Precies, de woonlasten bij inflatie meenemen lijkt mij een logisch iets. Bijvoorbeeld de gemiddelde huurprijs, of (iets complexer) de hypotheeklasten van mensen. Maar de daadwerkelijke huizenprijs? Die is eigenlijk niet zo heel relevant voor de meeste personen. Zeker als je het over aflossingsvrije hypotheken hebt, tegenwoordig grotendeels zal je het over 30 jaar moeten aflossen, en komt de huizenprijs op die manier redelijk direct terug in je woonlasten.

Echter of je nu €1000 per maand aan je woning betaald door 80% rente en 20% aflossing, of €1000 per maand door 20% rente en 80% aflossing? In dat tweede geval is er dus enorme stijging van de huizenprijzen geweest en daling van de rente (oftewel wat we nu zien). Maar onder de streep betaal je hetzelfde per maand om er te mogen wonen.

Uiteraard is dat voor Henk en Ingrid, degene die €200k spaargeld heeft, maakt het wel zeker wat uit of hij daarmee net een garagebox koopt, of een mooie hoekwoning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
tfgk1 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Maar het is toch logisch dat de huizenprijzen niet mee te nemen zijn. Het gaat erom hoe het prijsniveau van je dagelijkse uitgavenpatroon verandert. Ik heb 4 jaar geleden een huis gekocht, de huidige prijsveranderingen leveren nul veranderingen op in mijn uitgavenpatroon.
Inflatie en inflatieaanwakkering gaat over veel meer dan dat. Je stelt het veel te simpel.

Zo hebben de huizenprijzen een direct verband met geldcreatie. Deze laatste houdt weer verband met aanjagen van inflatie. Daarmee ontstaat indirect een verband tussen huizenprijs en geldcreatie.

Die geldcreatie heeft weer invloed op de rente. Leuk dat je de rente voor 10 jaar of meer vast hebt en daar dus eigenlijk niets van merkt, door de de hogere huizenprijs is je ABSOLUTE schuld wel veel hoger. En bij een stijgende rente en aflopende rentevasteperiode heeft dat wel degelijk impact op je koopkracht.

Een ander aspect is dat huur (van toepassing op zo'n 40% van Europese burgers) slechts voor 6,5% meetelt in het inflatiecijfer, terwijl het voor een veel groter deel meetelt in besteedbaar inkomen.

Het is een afweging die heel wat complexer is dan je voorstelt. Mooi stukje daarover: https://www.positivemoney...g-prices-inflation-index/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Skyaero schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:17:
[...]

Inflatie en inflatieaanwakkering gaat over veel meer dan dat. Je stelt het veel te simpel.

Zo hebben de huizenprijzen een direct verband met geldcreatie. Deze laatste houdt weer verband met aanjagen van inflatie. Daarmee ontstaat indirect een verband tussen huizenprijs en geldcreatie.

Die geldcreatie heeft weer invloed op de rente. Leuk dat je de rente voor 10 jaar of meer vast hebt en daar dus eigenlijk niets van merkt, door de de hogere huizenprijs is je ABSOLUTE schuld wel veel hoger. En bij een stijgende rente en aflopende rentevasteperiode heeft dat wel degelijk impact op je koopkracht.

Een ander aspect is dat huur (van toepassing op zo'n 40% van Europese burgers) slechts voor 6,5% meetelt in het inflatiecijfer, terwijl het voor een veel groter deel meetelt in besteedbaar inkomen.

Het is een afweging die heel wat complexer is dan je voorstelt. Mooi stukje daarover: https://www.positivemoney...g-prices-inflation-index/
Dat de inflatie geen heilig doel is, ben ik het volledig mee eens. Vandaar dat het rente-instrument ook zo voorzichtig mogelijk en onafhankelijk van politieke doeleinden wordt ingezet. En natuurlijk zit alles met elkaar in verbinding, vandaar ook veel kritiek op QE vanuit sommige landen.
Ik zie overigens niet hoe mijn absolute schuld groter is geworden de afgelopen jaren? Betaalbare woningen is een taak voor de politiek, inflatie een taak voor de centrale bank. Juist door op tijd in te grijpen kunnen effecten op de woningmarkt beperkt blijven, want met >10% inflatie zal de rente ook stijgen.

Maar ik bestrijd het idee dat het politiek beter uit zou komen om de waarde van woningen direct mee te nemen in het inflatiecijfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Skyaero schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:17:
[...]
Tenzij natuurlijk het huis niet gefinancierd hoeft te worden, omdat het bijvoorbeeld al generaties lang in bezit is. Dan is er nog het beschikbare aantal vierkante meters per bewoner, mijn 140m² woningoppervlakte heeft natuurlijk een veel kleinere impact op je koopkracht als je er met drie generaties in woont dan ik alleen.

Naast het principiële probleem dat een huis een kapitaalsinvestering is zit je ook met het probleem dat de inflatiecijfers in de hele Éurozone van gelijke kwaliteit zijn moeten, en daar zit naar mijn idee het grootste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
tfgk1 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Ik zie overigens niet hoe mijn absolute schuld groter is geworden de afgelopen jaren?
Niet per se JOUW schuld. We hebben het hier over inflatie en dus een 'gemiddelde'. Niet iedereens boodschappenmandje ziet er hetzelfde uit.

Als je 10 jaar geleden een woning voor 200k kocht, zou deze, aan de hand van 'inflatie' nu 240k kosten. Iemand die nu een soortgelijke woning koopt, betaalt echter 300k. Deze persoon heeft dus een schuld die in absolute zin 60k hoger is.

Je kunt ook stellen dat de lonen met de inflatie zijn gestegen. Een schuld van 200k 10 jaar geleden heeft hetzelfde schuldpercentage ten opzichte van het inkomen als een schuld van 240k de dag vandaag. Maar de schuld (uitgaande van dezelfde soort woning en een persoon met hetzelfde salaris) is 300k. Ten opzichte van het inkomen is de schuld percentueel ook gestegen.
want met >10% inflatie zal de rente ook stijgen.
Dit is volledig onjuist. De inflatie is over het algemeen omgekeerd evenredig met de rente. Daarom is de rente juist steeds verlaagd om de inflatie aan te wakkeren en durft men nog altijd niet de rente te verhogen met angst op deflatie.
Maar ik bestrijd het idee dat het politiek beter uit zou komen om de waarde van woningen direct mee te nemen in het inflatiecijfer.
Als woningen meegenomen worden, dan zou het inflatiecijfer boven de 2% liggen (zie eerder artikel, zij komen op 0.3% hoger uit) en zou de ECB dus minder hard de inflatie moeten aanwakkeren. Dat is ongunstig voor de waardevermindering van de staatsschuld en ongunstig voor de degene die profiteren van de geldcreatie (banken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:41:
[...]
Tenzij natuurlijk het huis niet gefinancierd hoeft te worden, omdat het bijvoorbeeld al generaties lang in bezit is. Dan is er nog het beschikbare aantal vierkante meters per bewoner, mijn 140m² woningoppervlakte heeft natuurlijk een veel kleinere impact op je koopkracht als je er met drie generaties in woont dan ik alleen.
Maar wat als Venus, Mars en Uranus in dezelfde lijn liggen terwijl er een astroide langs de aarde scheert met een alien erop die een scheet laat?

Kom op zeg, We hebben het hier over statistiek van zo'n 500 miljoen Europeanen en iets van 200 miljoen woningen. Niet over superuitzonderlijke gevallen. Menselijk koopgedrag ligt allemaal behoorlijk in dezelfde lijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Skyaero op 20-08-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Skyaero schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Daarom is de rente juist steeds verlaagd om de inflatie aan te wakkeren en durft men nog altijd niet de rente te verhogen met angst op deflatie.

[...]
Wat een onzin. Het obligatie opkoopprogramma van de centrale banken (die de lage rente tot gevolg heeft) heeft allang niets meer van doen met de angst op deflatie.

Ze zijn ermee begonnen in 2009 om het financiële stelsel te redden omdat het systeem muurvast zat (financiële instellingen durfde niet meer aan elkaar te lenen). Daarna werd het programma verhoogd vanwege de hoge staatsschuld (lees: dubieuze kredietwaardigheid) van zuid Europese landen (voornamelijk Spanje en Italië) met het idee dat als de rente laag is die landen hun staatsschuld ook betaalbaar blijft. En daarna kwam Corona wat de aanleiding gaf om het pakket nog eens te verruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Skyaero schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:32:
[...]
Kom op zeg, We hebben het hier over statistiek van zo'n 500 miljoen Europeanen en iets van 200 miljoen woningen. Niet over superuitzonderlijke gevallen. Menselijk koopgedrag ligt allemaal behoorlijk in dezelfde lijn.
Tja, volgens een onderzoek(je) van Remax verhuist de gemiddelde Pool 2x in z'n leven, een Zweed 6x. Ook de gemiddelde leeftijd waarop een Europeaan het ouderlijk huis verlaat verschilt behoorlijk, en ook het percentage van het aantal inwoners dat in een eigen huis woont.

Daarom denk ik dat je nogal wat specifiek nationale trends vindt in de impact van de ontwikkeling van de huizenprijzen voor een consumptie-index (vond nog een rapport van Remax), wat het naar mijn idee echt moeilijk maakt om de huizenprijs in de inflatie te verwerken, nog afgezien van het principiële punt dat een huis een kapitaalgoed is en geen consumptiegoed. Aangezien de ECB de ontwikkeling van de huizenprijzen los publiceert, lijkt het mij dat zij deze nationale trends ook onderkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Skyaero schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Niet per se JOUW schuld. We hebben het hier over inflatie en dus een 'gemiddelde'. Niet iedereens boodschappenmandje ziet er hetzelfde uit.

Als je 10 jaar geleden een woning voor 200k kocht, zou deze, aan de hand van 'inflatie' nu 240k kosten. Iemand die nu een soortgelijke woning koopt, betaalt echter 300k. Deze persoon heeft dus een schuld die in absolute zin 60k hoger is.

Je kunt ook stellen dat de lonen met de inflatie zijn gestegen. Een schuld van 200k 10 jaar geleden heeft hetzelfde schuldpercentage ten opzichte van het inkomen als een schuld van 240k de dag vandaag. Maar de schuld (uitgaande van dezelfde soort woning en een persoon met hetzelfde salaris) is 300k. Ten opzichte van het inkomen is de schuld percentueel ook gestegen.

[...]

Dit is volledig onjuist. De inflatie is over het algemeen omgekeerd evenredig met de rente. Daarom is de rente juist steeds verlaagd om de inflatie aan te wakkeren en durft men nog altijd niet de rente te verhogen met angst op deflatie.

[...]

Als woningen meegenomen worden, dan zou het inflatiecijfer boven de 2% liggen (zie eerder artikel, zij komen op 0.3% hoger uit) en zou de ECB dus minder hard de inflatie moeten aanwakkeren. Dat is ongunstig voor de waardevermindering van de staatsschuld en ongunstig voor de degene die profiteren van de geldcreatie (banken!)
Ik verwijs graag naar onderstaande bron (waarin Irvin Fisher wordt aangehaald) om mijn punt over de relatie tussen inflatie en (nominale) rente te onderstrepen. Let op: ik beweer dus dat een hoge inflatie een hogere (nominale) rente veroorzaakt. Jij hebt het over een maatregel om die hogere inflatie te bestrijden. Vanuit spaarders is het logisch: in een tijd waarin de prijzen sterk stijgen, wil ik gecompenseerd worden met hogere rentes om reëel geen achteruitgang te ondervinden.
https://www.economicsdisc...fisher-with-diagram/15478

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Videopac schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

Dat roepen ze al jaren. Het daadwerkelijke beleid is anders.
Ik ga hierin mee. 'Gratis geld' is heel aanlokkelijk voor de overheden. Het afbouwen hiervan is - All talk and no walk - Eerst zien, dan geloven.

Daarnaast kan ik me ook vinden dat Corona en Evergiven een significante supply-chain impact hebben (gehad). Die een tijdelijke korte termijn 400% prijsstijging hebben veroorzaakt.

Prijs van hout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKUBj_gZHwqg87E1i-oDHKzy0TA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tj5l8U6MOg56EfXHa2wk2R9y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het tekort aan jonge mensen een oorzaak van toenemende loon stijgingen alsook inflatie de komende 10 jaar.

Klimaatverandering is de niet-erkende oorzaak die wel blijft, en zich versterkt op de lange termijn. Ten slotte gaat al het fossiele olie en gas zowieso een keer op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cA4DlSWH1DOIiYu2WQreakWtFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Av0Ak9VLrS93FSe8AIWCiIlM.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs al er wordt er afgebouwd met opkopen van (staats)obligaties. Op de lange termijn zijn loonstijgingen en voedselinflatie zeer waarschijnlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Harm_H op 23-08-2021 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Eerst werden de consumenten en bedrijfsschulden opgeblazen.
Toen dat niet meer kon is er meer geld gecreëerd door de centrale banken. Daardoor stegen de Asset prijzen (ineens is mijn huis een ton meer waard) waardoor consumenten nog meer konden lenen.
Nu het geld creëren geen effect meer heeft zijn de overheden aan de beurt om enorme tekorten te creëren die gefinancierd worden door de centrale banken en dmv lage rente betaalbaar blijven.

De volgende stap is.... Inflatie.
Het prettig is dat schulden hierdoor minder waard worden.
Het vervelende is dat spaarders (hallo pensioenfonds!) Hun geld minder waard zien worden.

Het is nu aan de ECB en de FED om de inflatie op te laten lopen maar het niet dusdanig uit de hand te laten lopen dat het vertrouwen in de euro en usd ineenstort.

Ik ben blij dat ik veel schulden heb en zal die alleen maar laten toenemen voor zover banken en andere partijen bereid zijn mij meer uit te lenen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:15
Even een citaatje voor in het archief, en een wekker die in 2026 af gaat. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
daan! schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:40:
[...]

FYI
"In 2020 was het modaal inkomen €36.500 per jaar inclusief vakantiegeld"

Mijn verwachting is nog soft. Laten we het zien _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

pnieuw heeft de woningmarkt een record bereikt. De gemiddelde verkoopprijs van een bestaande woning steeg in het tweede kwartaal van dit jaar naar 410 duizend euro
Hou dan aan dat de gemiddelde prijs verdriedubbeld is in 2030....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Harm_H schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:34:
[...]
FYI
"In 2020 was het modaal inkomen €36.500 per jaar inclusief vakantiegeld"

Mijn verwachting is nog soft. Laten we het zien _/-\o_
Een verdubbeling in 9 jaar zou wel bijna een unicum zijn iig :)
https://hetgeldcollege.nl/modaal-inkomen-nederland/

Van 70 naar 76 was het ook gelukt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2021 23:10 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Blijkbaar is de Amerikaanse FED het met de meeste hier eens dat inflatie 'tijdelijk' is. Transitionary Inflation. Puur vanwege COVID. Duurzame goederen werden duurder, hotel- en vliegprijzen goedkoper.

Bron:
YouTube: Watch Fed chair Jerome Powell's full Jackson Hole speech

Tja, ik zie nog steeds de hyperinflatie wel plaats vinden. "inflation likely to be transitionary" zou dan de fail quote van de komende 10 jaar zijn. Wat zou er gebeuren als de FED stopt met opkopen?

[ Voor 14% gewijzigd door Harm_H op 29-08-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
[...]

Ik had ook een paar keer inflatie geroepen in dit topic, naast klimaatverandering. Dus ik zit nu ook in de koffiebonen prijs ☕ voor 2024, die ik van plan ben te 'rollen'.

"Put your money where your mouth is" daar geloof ik wel in

[ Voor 8% gewijzigd door Harm_H op 08-09-2021 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathaliezannah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-10-2021
*knip* graag serieus en constructief reageren

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 10-10-2021 16:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• outlandos
Official US inflation rate: +1.5% :+

Oil +80%
Corn +69%
Steel +145%
Wheat +25%
Coffee +34%
Cotton +35%
Copper +50%
Lumber +126%
Soybeans +71%
Home Values +8%
Stock Market +23%
Money Supply +24%

Inflation is coming, whether you want it or not.

[ Voor 12% gewijzigd door outlandos op 10-10-2021 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Pijnlijke tactiek van derailing weer eens, strooien met cijfers - zonder bronnen en onderbouwingen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Nathaliezannah schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:13:
[mbr]*knip* graag serieus en constructief reageren[/]
Ook indirecte commentaar op moderatie moet via andere wegen.

Het klopt dat de commodities sinds dit jaar dik in de lift zitten. Had er eerder bij moeten zijn. Ben benieuwd of we nu in een over-reactie zitten, of dat dit nu realiteit blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 11-10-2021 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Harm_H schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:24:
[...]

[mbr]Ook indirecte commentaar op moderatie moet via andere wegen.[/]

Het klopt dat de commodities sinds dit jaar dik in de lift zitten. Had er eerder bij moeten zijn. Ben benieuwd of we nu in een over-reactie zitten, of dat dit nu realiteit blijft.
Ik denk dat het de vurige hoop van de centrale banken is dat 2021 een eenmalige overreactie/correctie is na rampjaar 2020 en dat het zich hierna weer stabiliseert.

De energieprijzen geven trouwens weinig hoop op dat scenario als ze op dit niveau blijven: die waren in het eerste halfjaar nog relatief laag. Dat effect op de inflatiecijfers zie je dan dus sowieso al terug in de cijfers van Q1/Q2/Q3 van 2022. Als bedrijven die kosten gaan doorberekenen zal dat niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Harm_H schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:36:

Tja, ik zie nog steeds de hyperinflatie wel plaats vinden. "inflation likely to be transitionary" zou dan de fail quote van de komende 10 jaar zijn. Wat zou er gebeuren als de FED stopt met opkopen?
het blijft gewoon zo dat er enorm veel kapitaal in de markt zit...

het is erg populair te roepen dat dat zou komen door QE beleid van centrale banken, maar de realiteit is eerder dat dat opkoopbeleid meer een reactie is op een enorm overaanbod van kapitaal en te weinig beleggingszekerheden.

QE is eerder een reactie op kortetermijn renteniveau's die sowieso al negatief zijn.
Op dat moment verliezen centrale banken juist een deel de invloed van hun normale monetaire beleidsmaatregelen, nl. het laag houden van de korte termijnsrentes (De ECB houd nu al langer een korte termijnsrente aan van -0,50% .... dat nog verder verlagen maakt verder geen grote invloed meer uit)
overigens is de ECB rente al sinds 2013 negatief (en de laatste keer dat hij positief was was in december 2011).

Zelfs met de extreem lage rente loopt echter het spaarvermogen steeds verder op, en heeft nu een absoluut record gehaald, vorig jaar spaarden bv de nederlanders 34 miljard meer dan in 2019...
in totaal waren het totaal aantal vrije besparingen (dus alle beleggingen, aflossen schulden of geld op spaarrekening zetten) bijna 80 miljard
https://www.cbs.nl/nl-nl/...dens-in-2020?onepage=true

Op basis van zulkje cijfers zou ik duidelijk durven te zeggen dat ook als centrale banken niet meer extra obligaties opkopen, de rente op de kapitaalmarkt heus niet zomaar enorm gaat oplopen..
en zeker niet dat bv spaarproducten of hypotheken erg makkelijk een veel hogere rente gaan krijgen op de korte termijn.

De reden is gewoon dat er eigenlijk véél meer mensen (en vooral grote beleggers, pensioenfondsen, kredietinstituten) zijn die geld willen investeren en daarop een rendement willen halen, liefst met enige zekere dekking van de risico's....
Bv staatsobligaties (zeker van zeer stabiele landen) of hypotheken zijn uiterst stabiele en risicovrije kapitaalproducten en daarom erg gewild.
En er is momenteel eerder weinig reden te denken dat dat 'zomaar' gaat veranderen

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 11-10-2021 10:45 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib4ThpR5oTAVGllb47f_qnlGxJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCHgpNHd7m2z77LbYgFPKL8h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nu heel veel bitcoin hype die inflatie aanwenden om bitcoin omhoog te stuwen. Voor zover ik begreep kost 1 bitcoin transactie 1600kwh (meer dan mijn huishouden per jaar). En naast het GPU tekort vind ik dat absoluut verspilling. Die inflatie klopt echter wel, maar bitcoin is niet de oplossing. Langetermijn oplossingen als zonnepanelen, thuisbatterijen, isolatie zijn dat wel.

Mijn samenvatting voor een forse 5% inflatie per jaar tot 2028, waarom wel of waarom niet:
++ overheden inderdaad veel geld leende tijdens Covid
+ eenmaal lenen leidt tot meer lenen
+ enorm overaanbod van kapitaal in de markt
+ teveel pensionado's, te weinig werkenden
- - door heropening is er tijdelijk een te grote vraag
- we hebben teveel spullen / duurzame goederen
- technologische deflatie

Een volledige hyperinflatie lijkt me onwaarschijnlijker, maar wel mogelijk in bijvoorbeeld Amerika als de gemeentes daar bijna failliet gaan en mogen doorlenen. Wat betreft noord-Europa zijn faillissementen zeer onrealistisch. Door de inflatie verwacht ik ook loonstijgingen tot minimaal 2028.

[ Voor 17% gewijzigd door Harm_H op 23-10-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Even weer een schaamteloze link drop hoe ik dit een half jaar geleden voorspeld heb:
https://nos.nl/artikel/24...-hoogste-in-bijna-40-jaar
Harm_H schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:24:
[...]
Word de inflatie permanent? Ben hier nog niet over uit, vooral omdat mensen als Cathie Wood zeggen dat de inflatie toch weg zal gaan. Desondanks zijn de woorden 'loon-prijs spiraal' nu eng en niemand mag erover praten. Ik hoop dat vooral de jongeren meer salaris gaan vragen om huizen te kunnen betalen. 2022 wordt hopelijk het jaar van de werkers ipv de beleggers (2021 was het jaar van de beleggers, met misschien nog een december crash voor het einde vh jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Harm_H schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:47:
Even weer een schaamteloze link drop hoe ik dit een half jaar geleden voorspeld heb:

[...]

Word de inflatie permanent? Ben hier nog niet over uit, vooral omdat mensen als Cathie Wood zeggen dat de inflatie toch weg zal gaan. Desondanks zijn de woorden 'loon-prijs spiraal' nu eng en niemand mag erover praten. Ik hoop dat vooral de jongeren meer salaris gaan vragen om huizen te kunnen betalen. 2022 wordt hopelijk het jaar van de werkers ipv de beleggers (2021 was het jaar van de beleggers, met misschien nog een december crash voor het einde vh jaar).
Ik vind het een beetje lastig wat precies de discussiewaarde hiervan is. Ja de inflatie loopt op, hyperinflatie zijn we nog lang niet en zo ver gaat het ook niet snel komen. Niemand kan de toekomst voorspellen maar een tijd van bijna gratis geld en een kink in de kabel (Corona, onverwacht stijgende vraag na een productie stop, Geopolitieke spelletjes van Rusland) dan worden zaken snel duurder. Maar misschien keert het volgend jaar weer helemaal om. Dus het blijft speculeren.

Centrale bankiers roepen uiteraard dat de inflatie tijdelijk is, mensen worden nerveus als het blijvend is. Iedereen heeft bepaalde belangen. Bitcoin eigenaren roepen dat er hyperinflatie aankomt en willen dat je alles in bitcoin stopt. Achteraf weet je wie er gelijk had.

edit: Er gebeuren wel gekke dingen maar ik ben niet zo van het doemdenken en dat we er allemaal aangaan. Misschien komt er een nieuwe energiecrisis wat de vergroening versnelt waar we uiteindelijk beter uitkomen. Het kan alle kanten opgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door cytherea op 07-12-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
cytherea schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:04:
[...]
Ja de inflatie loopt op, hyperinflatie zijn we nog lang niet en zo ver gaat het ook niet snel komen. Niemand kan de toekomst voorspellen maar een tijd van bijna gratis geld en een kink in de kabel (Corona, onverwacht stijgende vraag na een productie stop, Geopolitieke spelletjes van Rusland) dan worden zaken snel duurder. Maar misschien keert het volgend jaar weer helemaal om. Dus het blijft speculeren.
Het helpt mij wel om specifieker te zijn. Inflatie is wat 2022 betreft ook te generiek. Alleen voor voedsel en gas verwacht ik hyperinflatie, de rest inderdaad veel minder. Vooral meubels en elektronica gaan juist minder waard worden.
cytherea schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:04:
[...]
Misschien komt er een nieuwe energiecrisis wat de vergroening versnelt waar we uiteindelijk beter uitkomen. Het kan alle kanten opgaan.
Klopt. 2021 is de inleiding van de energiecrisis. Verduurzaam met elektra of zit in de kou. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Ik hoop dat Tennet niet te zuinig gaat doen met elektra versterking!

Een visie voor de toekomst leidt tot goede beslissingen in het heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Harm_H schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:47:

[...]

inflatie wordt natuurlijk juist structureel als de looneisen steeds hoger worden. en die spiraal ontstaat van hogere lonen en productiekosten die daarmee verder oplopen

jongeren kunnen wel gaan 'eisen' meer geld te verdienen 'om huizen te kopen'... maar als daardoor vervolgens vooral de rente stijgt moeten ze 'nog meer loon gaan eisen om dan ook dat huis te financieren' met een hogere rente.

er bestaat geen 'geen gezeik, iedereen rijk' idee, waarin zomaar iuedereen plots een huis kan betalen met niets.
Het is erg leuk te denken dat de 'werkers' gaan profiteren van een gehoopte 'crash'... maar eerlijk gezegd dat ik dat whatever je voor scenario wenst een gerede kans is dat de beleggers sowieso daarvan profiteren...
iig de slimme zullen zich goed indekken en op tijd zetten.

Net zoals in bv 2008 bij de kredietcrisis toen treft het vooral de mensen die willen lenen het hardst..
toen was het ook zo dat juist de starters geen hypotheken meer konden afsluiten, waarna de prijzen dropten en oook veel mensen met een woning en een relatief hoge schuld opeens hun huis dat onder water stond enkel konden verkopen als ze de restschuld konden financieren of zelf betalen...

'Hyperinflatie' of zelfs een inflatie-spiraal lijkt me nog altijd overigens een zeer onwaarschijnlijk scenario...
wel een mogelijk en an sich best goed om te kijken of je bepaaldse risicio's loopt, maar zeker geen dusdanige grond om erg veel daarop te zetten.
(er is een bepaalde kredietaanbiedersmarkt die dolgraag ieder half jaar de suggestie wekt dat er een verwachtte grote Rentestijging aan zit te komen, maar de belangrijkste grond van die lobby dat te doen is dat ze heel veel geld verdienen aan het geloof in een sterk stijgende rente... de realiteit is eerder dat er nog altijd een enorm kapitaaloverschot blijft bestaan, dat ook in de coronacrisis eerder groter geworden is dan kleiner)

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 07-12-2021 13:42 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Harm_H schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:35:
[Afbeelding]

Ik zie nu heel veel bitcoin hype die inflatie aanwenden om bitcoin omhoog te stuwen
Wellicht goed om te benoemen dat Satoshi Nakamoto met Bitcoin is begonnen, precies omdat hij de 'angst' had dat overheden oneindig geld gingen bijdrukken. Het protocol startte in 2008 na de val van Lehman en Satoshi zelf verwerkte dit ook in zijn eerste transactie.

Bitcoin heeft als enige 'waarde' dat het gegarandeerd schaars is, door een maximale supply van 21 miljoen coins. De hoeveelheid coins die er vanaf nu nog bij komt is vastgelegd, kan niet worden aangepast, er is geen centrale bank die dit kan beïnvloeden.

Natuurlijk is er zeker nu sprake van hype, en natuurlijk is Bitcoin evenals andere crypto een speculatieve bubbel. Zeker tegen de huidige koers, in de huidige halving cycle. Maar: die inflatie wordt er niet 'zomaar' even bijgepakt zoals je stelt (en zeker niet door Jack van Twitter) - het scenario wat zich nu voltrekt is nota bene éxact de reden waarom Bitcoin ooit is gestart.
Voor zover ik begreep kost 1 bitcoin transactie 1600kwh (meer dan mijn huishouden per jaar).
Dat is niet helemaal correct. Om de blockchain secure te houden tegen 51% attacks, wordt er middels proof of work ontiegelijk veel energie verspild, dat klopt.

Het is echter flauw om dit om te rekenen naar de hoeveelheid transacties die puur op dit moment plaatsvinden. Bitcoin zou immers net zoveel transacties aan kunnen tegen 0,01% van het energieverbruik (als er dan niemand een 51% attack zou doen), of 1000x meer transacties tegen hetzelfde energieverbruik (zeker met een 2nd layer). Het is niet zo dat bij forse toename van het aantal transacties, het energieverbruik ook skyrocket of vice versa.
Het energieverbruik is volledig afhankelijk van de koers, niet van het gebruik ervan.
Die inflatie klopt echter wel, maar bitcoin is niet de oplossing.
Laat ik voorop stellen dat ik dat (ondanks mijn avatar) met je eens ben. Wel denk ik dat het bestaan van Bitcoin een belangrijke speler is waar centrale banken rekening mee moeten houden, en ze alleen daarom al waardevol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
Wat is sowieso het nut om de inflatie per maand te berekenen? De huidige inflatie wordt vooral gedreven door de energieprijzen, die zijn in de winter altijd hoger maar staan voor de meeste Nederlanders nog even vast.

En het grote probleem met de energieprijzen is dat het grootste deel belasting is. De overheid kan hier heel makkelijk aan draaien om dit te stoppen, namelijk de belasting verlagen. In zekere zin is het dus gewoon een kunstmatige inflatie.

Verder wordt er vooral theoretisch gerekend. Ik werk al bijna 2 jaar thuis, dus al wordt de brandstof prijs 5 euro per liter, dan ben ik nog steeds goedkoper uit dan in 2019. Dit thuiswerken zal voor een groot deel blijven, dus wat is de benchmark bij het CBS?

Ik ben vooral van mening dat het leven voor Corona gewoon heel erg goedkoop was kwa producten zoals kleding of appratuur mede dankzij alle meuk uit Azië

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 07-12-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
GrooV schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:41:
Wat is sowieso het nut om de inflatie per maand te berekenen?
De inflatie die nu berekend wordt, is inflatie ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar :)
Het is dus niet zo dat omdat het nu kouder wordt, we nu meer energie verbruiken, en dat daardoor de inflatie stijgt. Die 5% die nu in het nieuws is, is van november 2021 tov november 2020.
De huidige inflatie wordt vooral gedreven door de energieprijzen
En dan ook voornamelijk omdat energie eigenlijk relatief goedkoop was in 2020.

Desalniettemin, de prijzen van occasions stijgen ook door. Huizen gaan harder dan menig tech aandeel. Energie is wel écht duur en drukt sommige mensen daadwerkelijk in financiële ellende. Boodschappen worden toch echt duurder; let er maar eens op :P

Maar kunstmatige inflatie is het zeker niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 07-12-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Richh schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:44:
[...]

De inflatie die nu berekend wordt, is inflatie ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar :)
Het is dus niet zo dat omdat het nu kouder wordt, we nu meer energie verbruiken, en dat daardoor de inflatie stijgt. Die 5% die nu in het nieuws is, is van november 2021 tov november 2020.
No shit dat snap ik ook wel :) Maar dan nog zie ik het nut er niet van in om dit iedere maand uit te rekenen als de grootste drijfveer hiervan de energieprijzen zijn die voor de meeste mensen meer dan een jaar vast staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
GrooV schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:54:
[...]

No shit dat snap ik ook wel :) Maar dan nog zie ik het nut er niet van in om dit iedere maand uit te rekenen als de grootste drijfveer hiervan de energieprijzen zijn die voor de meeste mensen meer dan een jaar vast staan
Nouja, het is niet heel gek dat ongeveer 1/12e van de mensen nu aan het einde van hun contract zit :+ en hier wel degelijk wat van zal merken, sowieso speelt het al enkele maanden. Wij zijn in september verhuisd, in augustus een contract afgesloten, toen was het al fors hoger als wat we ervoor betaalden. Als deze prijzen een jaar aanhouden, zullen een hoop mensen er last van krijgen.

Daarnaast is energie een enorm bepalende factor in ons leven, en eigenlijk bepalend voor alles.
We verbouwen relatief veel voedsel in kassen. Als we die minder gaan verlichten en verwarmen door de hoge energieprijzen, zal voedsel schaarser worden en zal die prijs vanzelf ook stijgen. De kosten van het transporteren van voedsel en andere goederen zijn ook sterk afhankelijk van energieprijzen / brandstof. En zo verder.

Het verlagen van (energie)belasting, zoals je eerder noemde, is natuurlijk een schijnoplossing. Belasting moet ergens betaald van worden; als je de energiebelasting verlaagd, zal er voor iets anders weer meer betaald moeten worden. "Voordeel" is dat je de rekening dan bij bepaalde inkomensgroepen kan leggen (of de rekening bij jonge generaties kan neerleggen), maar defacto is het simpelweg een zero-sum game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Het zijn niet alleen de energiekosten, doordat China nog steeds een 0 beleid voert op Corona gaan havens dicht zodra er iemand kucht.

Dus hierdoor stroopt de boel op en staan er lege containers in LA terwijl er te weinig zijn in China.

We zitten met z'n allen op een bult geld dat we verleden jaar niet hebben uitgegeven en nu willen we het uitgeven maar zijn de spullen die we willen kopen of de grondstoffen om deze producten te maken schaars door logistieke problemen met oplopende kosten tot gevolg.

Daarnaast zijn er wat misoogsten geweest door la Nina en lopen hierdoor de kosten voor graan etc op. Wat het tot een perfecte storm maakt voor inflatie, want doordat we allemaal een appeltje voor de dorst op de bank hebben staan kopen we het evengoed wel.

Schat in dat we ergens volgend jaar de effecten gaan zien, zodra China weer wat opent gaan we een varkens cyclus zien, fabrikanten / boeren gaan over produceren terwijl de vraag stagneert met lagere kosten tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Richh schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:02:
[...]

Nouja, het is niet heel gek dat ongeveer 1/12e van de mensen nu aan het einde van hun contract zit :+ en hier wel degelijk wat van zal merken, sowieso speelt het al enkele maanden. Wij zijn in september verhuisd, in augustus een contract afgesloten, toen was het al fors hoger als wat we ervoor betaalden. Als deze prijzen een jaar aanhouden, zullen een hoop mensen er last van krijgen.

Daarnaast is energie een enorm bepalende factor in ons leven, en eigenlijk bepalend voor alles.
We verbouwen relatief veel voedsel in kassen. Als we die minder gaan verlichten en verwarmen door de hoge energieprijzen, zal voedsel schaarser worden en zal die prijs vanzelf ook stijgen. De kosten van het transporteren van voedsel en andere goederen zijn ook sterk afhankelijk van energieprijzen / brandstof. En zo verder.

Het verlagen van (energie)belasting, zoals je eerder noemde, is natuurlijk een schijnoplossing. Belasting moet ergens betaald van worden; als je de energiebelasting verlaagd, zal er voor iets anders weer meer betaald moeten worden. "Voordeel" is dat je de rekening dan bij bepaalde inkomensgroepen kan leggen (of de rekening bij jonge generaties kan neerleggen), maar defacto is het simpelweg een zero-sum game.
Dat krijg je er van als je maar willekeurig op alles belasting gaat heffen voor algemene middelen, je creëert een kunstmatig hoge prijs.

Dit systeem laat de kosten onnodig stijgen indien de markt al voor ontmoediging zorgt met een hoge prijs, waarom zou je nog meer gaan ontmoedigen als een m3 gas in de markt al meer dan een euro kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

GrooV schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:41:

En het grote probleem met de energieprijzen is dat het grootste deel belasting is.

Ik ben vooral van mening dat het leven voor Corona gewoon heel erg goedkoop was kwa producten zoals kleding of appratuur mede dankzij alle meuk uit Azië
Het probleem is dat alles draait op energie en andere producten dus indirect ook duurder worden.
Een ander probleem is dat men geld niet kan uitgeven aan diensten zoals vakantie, restaurants en de kroeg en IPV daarvan goederen is gaan kopen
Goederen die duurder worden door achterlijke transportprijzen van containers van Azië naar Europa en VS.
Goederen die ook niet op een normale hoeveelheid geproduceerd worden omdat corona(maatregelen) ervoor zorgen dat fabrieken niet optimaal draaien en omdat China wat probleempjes heeft met energie en water en schone lucht...
Producentenpriizen stijgen als een gek en in 2022 gaat dit doorberekend worden.
De dollar is flink duurder geworden TOV de euro de afgelopen maanden wat ook importinflatie creëert.
De centrale banken zullen stuk voor stuk te laat zijn met rente verhogen tot het echt niet meer kan. Vervolgstap is dat de zuidelijke EU staten gaan huilen vanwege hun hoge rentelasten op staatsschuld en zullen de rijke EU landen bijspringen of de ECB een deel van de schuld overnemen of hetzelfde in een ander jasje.

Sla deze post maar een jaar op....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Modbreak:Deze bump voegt niets nuttigs toe.

[ Voor 92% gewijzigd door t_captain op 18-01-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
knip

[ Voor 92% gewijzigd door t_captain op 18-01-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
knip

[ Voor 103% gewijzigd door t_captain op 18-01-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
knip

[ Voor 99% gewijzigd door t_captain op 18-01-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
knip
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.