Ja, ik ben ook geen fan van relatieve cijfers. Absolute cijfers zijn beter.Xanaroth schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:18:
[...]
Momenteel zegt inflatie eigenlijk... geen ene reet. Daar is deze post+plaatje een perfect voorbeeld van. Kijk je naar simpelweg 3 maanden eerder, totaal van 15 maanden dus nog pre-corona lockdown tijd meegenomen, dan is het ineens een grafiek die slechts 5% hoger staat. Dan verandert het complete plaatje en gevoel erbij vrij letterlijk.
Inflatie, aandelen, verkopen, alles gaat echter op jaarbasis. Zoals ook dat plaatje dus. Jaarbasis is 12 maanden en geen 15. Betekend momenteel wordt alles vergeleken met het wereldwijde absolute dieptepunt waar alles spontaan tegelijk in harde lockdowns ging (q2 2020). Dat is net zoiets als 'autoverkopen +176% in 1 jaar!".... nee er is geen enorme groei, vorig jaar kon gewoon niemand auto's kopen in deze periode want alles was dicht.
Pas wanneer we richting augustus/september gaan, toen zaken weer (tijdelijk) open waren met de zomer versoepelingen kan je echt iets over YoY cijfers als inflatie gaan zeggen. Maar zelfs dan vergelijk je nog altijd 2 verschillende lockdown niveau's (wel/geen vaccinaties bijvoorbeeld) en zul je grote verschillen blijven zien.
Nu ben ik in 6 maanden naar 0 restaurants geweest. Dus als ik in Q2 2022 1x naar een restaurant ga geef ik wel 100,000% meer uit aan restaurants!!! Giga inflatie!!!!! Right.....
Eigenlijk weten we dus nu al dat volgend jaar de inflatie en andere YoY cijfers "hoog" zal zijn. Immers hebben we nu in Q1 en Q2 2021 nog altijd (gedeeltelijke) bijna wereldwijde lockdown, en wanneer dat in Q1/2 2022 minder is zal de financiële activiteit automagisch hoger liggen.
We gaan dus al snel naar Q3/Q4 2022 voor we echt nuttige inflatie cijfers krijgen die iets zeggen over de (wereld)economie ipv de heropening hype. Tot die tijd, zijn jaar-op-jaar vergelijkingen als inflatie vooral grappige wiskunde oefeningen.
A. Ik had ook nog een blog gelezen van iemand die zei dat het tekort aan ervaren werkers dankzij vergrijzing zal lijden tot loon stijgingen voor de schaarse jongere werknemer. Dat is mijn inziens een argument voor inflatie in de toekomst.
B. Ook het feit dat er relatief veel geld in spaargeld is, maakt geld minder 'waard'.
Er is dus meer geld ( B ) en die moeten concureren voor die ene fitte stucadoor ( A ).
Heb gisteravond voor het afloop van het voorstel mijn rente 'middeling' gedaan zonder boete (ik betaal de misgelopen rente van de bank nu terug over langere periode). Daarmee kwam ik op 1.73% voor de komende 20 jaar. Toegegeven, dat is dus wel hoger dan de huidige marktrente van 1.20% 20 jaar rentevast, maar dat komt dus door de 'boete'. Ben benieuwd hoe ik hier over 5 jaar op terug kijk.
In elk geval iets kiezen waar jij nu zelf in gelooft - en niet iemand anders volgen - is altijd een beslissing waar je geen spijt van krijgt.