Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Xanaroth schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Momenteel zegt inflatie eigenlijk... geen ene reet. Daar is deze post+plaatje een perfect voorbeeld van. Kijk je naar simpelweg 3 maanden eerder, totaal van 15 maanden dus nog pre-corona lockdown tijd meegenomen, dan is het ineens een grafiek die slechts 5% hoger staat. Dan verandert het complete plaatje en gevoel erbij vrij letterlijk.

Inflatie, aandelen, verkopen, alles gaat echter op jaarbasis. Zoals ook dat plaatje dus. Jaarbasis is 12 maanden en geen 15. Betekend momenteel wordt alles vergeleken met het wereldwijde absolute dieptepunt waar alles spontaan tegelijk in harde lockdowns ging (q2 2020). Dat is net zoiets als 'autoverkopen +176% in 1 jaar!".... nee er is geen enorme groei, vorig jaar kon gewoon niemand auto's kopen in deze periode want alles was dicht.

Pas wanneer we richting augustus/september gaan, toen zaken weer (tijdelijk) open waren met de zomer versoepelingen kan je echt iets over YoY cijfers als inflatie gaan zeggen. Maar zelfs dan vergelijk je nog altijd 2 verschillende lockdown niveau's (wel/geen vaccinaties bijvoorbeeld) en zul je grote verschillen blijven zien.

Nu ben ik in 6 maanden naar 0 restaurants geweest. Dus als ik in Q2 2022 1x naar een restaurant ga geef ik wel 100,000% meer uit aan restaurants!!! Giga inflatie!!!!! Right.....
Eigenlijk weten we dus nu al dat volgend jaar de inflatie en andere YoY cijfers "hoog" zal zijn. Immers hebben we nu in Q1 en Q2 2021 nog altijd (gedeeltelijke) bijna wereldwijde lockdown, en wanneer dat in Q1/2 2022 minder is zal de financiële activiteit automagisch hoger liggen.

We gaan dus al snel naar Q3/Q4 2022 voor we echt nuttige inflatie cijfers krijgen die iets zeggen over de (wereld)economie ipv de heropening hype. Tot die tijd, zijn jaar-op-jaar vergelijkingen als inflatie vooral grappige wiskunde oefeningen.
Ja, ik ben ook geen fan van relatieve cijfers. Absolute cijfers zijn beter.

A. Ik had ook nog een blog gelezen van iemand die zei dat het tekort aan ervaren werkers dankzij vergrijzing zal lijden tot loon stijgingen voor de schaarse jongere werknemer. Dat is mijn inziens een argument voor inflatie in de toekomst.

B. Ook het feit dat er relatief veel geld in spaargeld is, maakt geld minder 'waard'.

Er is dus meer geld ( B ) en die moeten concureren voor die ene fitte stucadoor ( A ).

Heb gisteravond voor het afloop van het voorstel mijn rente 'middeling' gedaan zonder boete (ik betaal de misgelopen rente van de bank nu terug over langere periode). Daarmee kwam ik op 1.73% voor de komende 20 jaar. Toegegeven, dat is dus wel hoger dan de huidige marktrente van 1.20% 20 jaar rentevast, maar dat komt dus door de 'boete'. Ben benieuwd hoe ik hier over 5 jaar op terug kijk.

In elk geval iets kiezen waar jij nu zelf in gelooft - en niet iemand anders volgen - is altijd een beslissing waar je geen spijt van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:19:
[...]

Je bent overal al vrij zeker van - dan handel je daar toch op? Daar heb je ons advies niet voor nodig.
Ik wens de appie heijn veel succes met hun 30% prijsverhoging binnen het jaar :+
Je noemt nou juist een bedrijf dat er wel mee weg gaat komen. Iedereen moet eten. Ik ben inderdaad iets bijgedraaid, maar denk nog wel dat producten in 2023 in de Albert Heijn 10% duurder zijn. Zolang duurt dat niet meer, dus we gaan het zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Harm_H schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:08:
[...]

Je noemt nou juist een bedrijf dat er wel mee weg gaat komen. Iedereen moet eten. Ik ben inderdaad iets bijgedraaid, maar denk nog wel dat producten in 2023 in de Albert Heijn 10% duurder zijn. Zolang duurt dat niet meer, dus we gaan het zien. :)
Dus we zijn van 30% in een jaar naar 10% in 2 jaar gegaan. Dat is nogal wat om in een zucht te veranderen maar dan te denken dat je standpunt gelijk blijft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Leuk om al dat doemdenken te zien, dat deed ik vroeger ook. Als je historisch kijkt is er altijd groei en af en toe even een crisis, maar een paar jaar later gaan we weer vrolijk verder waar we gebleven waren. Economie is vertrouwen en zolang dat er is, draait de wereld gewoon door. Af en toe een zwarte zwaan, 1987, 2000, 2008, maar het vertrouwen komt weer terug.

We staan aan de vooravond van een revolutie op het gebied van AI en robotisering in combinatie met een energietransitie en de uitdaging van de circulaire economie en klimaatverandering. Er zijn nog zoveel mensen die in armoede leven. Met andere woorden, we lijken een beetje uitgegroeid, maar er zit nog zoveel in het vat voor de komende 100 jaar.

Maar hoge inflatie is zeker mogelijk, als het vertrouwen maar wegvalt en daar is een aanleiding voor nodig. Een tweet van Elon Musk bv :D. En dat soort gebeurtenissen kun je niet voorspellen, al zijn er altijd mensen die het goed hebben voorspeld, zoals de statistiek voorspelt ;).

Maar het recept voor inflatie is er nu wel. Veel geld bijgedrukt, minder producten en diensten, schaarste en als Corona voorbij is gaat de transactiesnelheid omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 21:25
Zoals je zelf al aangeeft hebben de FED en ECB ~25% extra geld de markt op geschopt en dat moet ergens heen.
Er staat geen gecreëerde waarde tegenover, dus gaat het voornamelijk in beleggingen zitten (zie de beurs: midden in een crisis de hoogste koers ooit aantikken, hoe dan?!).

Inflatie is het afnemen van de waarde van geld. Als je bereid bent om vandaag veel meer te betalen (bijvoorbeeld voor een aandeel of een huis) dan gisteren is je geld dus gewoon domweg minder waard. We zitten er dus eigenlijk al een beetje middenin.
Dat je dat nog niet in consumentenprijzen terugziet heeft er waarschijnlijk mee te maken dat er weinig te speculeren valt (op korte termijn) met bijvoorbeeld levensmiddelen, het aanbod vooralsnog groter is dan de vraag en de producenten door de grote jongens worden uitgeknepen.

De vraag is dus niet of er een inflatiegolf aan komt, maar wanneer.

Lees het boek ‘This time will be different’ eens (of eigenlijk alleen een uittreksel, want het is nogal een onleesbare dikke pil ;) )
Daarin staat beschreven hoe de geschiedenis ons leert dat inflatie en deflatie (met volgend hoge en lage rente) elkaar afwisselen met periodes van stabiliteit er tussen in (duh).
Maar ook dat bijna iedereen altijd gelooft dat het deze keer allemaal anders zal gaan (quod non).

Met dat in je achterhoofd en wetende dat :
- de rente nu historisch laag is (en dus nog weinig lager kan, kijk bijvoorbeeld naar de lange rente in Japan, al 10+ jaar stabiel rond de 1%)
- je je maandlasten met de deze rente prima kunt dragen (naar ik aanneem)
- de rente dus best een keer omhoog zou kunnen (het is in de jaren 80 nog wel eens boven de 10% (!) geweest)
- je salaris altijd langzamer gaat toenemen dan de rente kan stijgen

Waarom zou je het risico dan nemen? En zo ja, welke premie staat er op dit risico? Een voordeeltje van een paar procent achter de komma ofzo?

Als we ooit nog in de situatie komen dat je voor de prijs van een halfje wit je hypotheek af kunt lossen zit je ofwel in de situatie dat je een eventuele boeterente lachend aftikt of (meer waarschijnlijk) dat je blij bent dat je een half brood kan kopen.

Mijn twee centen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 14:36
nihilissimis schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:16:
Zoals je zelf al aangeeft hebben de FED en ECB ~25% extra geld de markt op geschopt en dat moet ergens heen.
Wellicht ietwat off-topic, maar hey #durftevragen :-)

Heeft de ECB dat geld niet de markt opgeschopt door staatsschulden op te kopen? Of eventueel bedrijfsobligaties als de staatsschulden op waren?

Dan staat tegenover elke euro die de ECB de markt op bracht toch een schuld die te zijner tijd moet worden afbetaald? Ofwel, dan rolt in de komende jaren dit overschot aan geld toch langzaam weer uit de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:36
iamcj schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:59:
We staan aan de vooravond van een revolutie op het gebied van AI en robotisering in combinatie met een energietransitie en de uitdaging van de circulaire economie en klimaatverandering. Er zijn nog zoveel mensen die in armoede leven. Met andere woorden, we lijken een beetje uitgegroeid, maar er zit nog zoveel in het vat voor de komende 100 jaar.
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft economische groei en vertrouwen. Maar ik denk dat het je bij AI/Robotisering niet over een revolutie kan spreken; vooral als je dit vergelijkt met de twee economische (in de literatuur althans) revoluties*; de industriele revolutie en de landbouwrevolutie. Hierbij ging de levensstandaard/levensverwachting van het grootste deel van de wereldbevolking destijds enorm omhoog.

Met AI/robotisering wordt de welvaart alleen maar nog ongelijker verdeeld en je ziet nu alsnog dat het goedkoper is om moderne slavernij te gebruiken dan automatisering. Daarnaast wordt er zeker flink geinvesteerd in AI (er is ook heel veel kapitaal) maar er zijn niet echt revoluties geweest. Sterker nog, alle theorie is eigenlijk heel erg oud, het is meer zo dat de verwerkingssnelheid van processors zoveel beter is (mede door innovaties op het gebied van parallel processing) waardoor het tot een paar jaar geleden zo'n sprongen heeft gemaakt. Nu we echter tegen fysieke grenzen van halfgeleiders aanlopen denk ik dat het ook zal stagneren.

Misschien een beetje te negatief allemaal, punt dat ik probeer te maken is dat er niet echt een revolutie plaatsvindt maar een evolutie.

*De Franse revolutie was natuurlijk het mooiste maar ik wil geen discussie starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 21:25
Wellicht ietwat off-topic, maar hey #durftevragen :-)

Heeft de ECB dat geld niet de markt opgeschopt door staatsschulden op te kopen? Of eventueel bedrijfsobligaties als de staatsschulden op waren?

Dan staat tegenover elke euro die de ECB de markt op bracht toch een schuld die te zijner tijd moet worden afbetaald? Ofwel, dan rolt in de komende jaren dit overschot aan geld toch langzaam weer uit de markt?
Goeie vraag. Idd met het risico op off-topic, maar goeie achtergrond om een risico inschatting te maken dus ik reken het goed ;)

De manier waarop de ECB geld “creëert” is als ik het goed begrijp helemaal indirect.

Als ze (staats)obligaties opkopen gebeuren er twee dingen:
1. er ontstaat weer meer ruimte voor het uitgeven van nog meer obligaties (want ze worden toch wel opgekocht)
2. De rente is omgekeerd evenredig aan de koers. Die is hoog, dus de rente (lees risico-premie) is laag. En lage rente betekent meer en hogere leningen (dat is wat je nu op de huizenmarkt ziet gebeuren)

Met een beetje pech worden er dus ook een heleboel leningen uitgeschreven die in een normale situatie niet verstrekt zouden worden (en waarvan een aanzienlijk deel dus nooit wordt afgelost omdat de lener niet meer bestaat, c.q. failliet is)

Banken scheppen dus daadwerkelijk het geld door het uitgeven van leningen, ze mogen een bepaald aantal keren hun core capital uitlenen zonder dat ze dit daadwerkelijk bezitten.

Een gedeelte daarvan wordt waarschijnlijk ooit wel terugbetaald, maar een groot gedeelte waarschijnlijk niet. Overigens wordt het grootste gedeelte van het geld geschept (geschapen?) door het uitschrijven van leningen dus tegen bijna elke terugbetaling staat (uiteindelijk) weer een nieuwe lening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Doemdenken is niet nodig, een inflatie van 3 tot 5.5% dit jaar is wel degelijk een realistische verwachting. Komt inderdaad door de grote vraag, EN de aanvoeringsketen die nog niet geheel terug op orde is.

Maar laten we realistisch blijven, daar komt een einde aan, waarschijnlijk al dit najaar, op een gegeven moment heeft iedereen 3 laptops, 5 fietsen, zijn huis en tuin volgestopt met (tuin)meubels. De vraag naar spullen ZAL terugvallen.

De grootste vraag is wat de diensten zullen doen, daar is de te verwachten vraag erg groot, mensen willen op reis, terrasjes, etentjes, bioscoop en gaan naar waarschijnlijkheid ook op willen "inhalen". Vraag is hoe hevig dit effect gaat zijn, en hoe lang dit gaat duren. Mogelijks zal de inflatie pas in 2022 of daarna weer naar normale peilen terugvallen.

Heb dan bijna medelijden met de spaarders. Dit gaan op 2-3 jaren tijd gewoon +-10% van het spaargeld weggeinflateerd zien... nog tegen een sterker tempo dan het nu gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:32
Galactic schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:02:
Doemdenken is niet nodig, een inflatie van 3 tot 5.5% dit jaar is wel degelijk een realistische verwachting. Komt inderdaad door de grote vraag, EN de aanvoeringsketen die nog niet geheel terug op orde is.

Maar laten we realistisch blijven, daar komt een einde aan, waarschijnlijk al dit najaar, op een gegeven moment heeft iedereen 3 laptops, 5 fietsen, zijn huis en tuin volgestopt met (tuin)meubels. De vraag naar spullen ZAL terugvallen.

De grootste vraag is wat de diensten zullen doen, daar is de te verwachten vraag erg groot, mensen willen op reis, terrasjes, etentjes, bioscoop en gaan naar waarschijnlijkheid ook op willen "inhalen". Vraag is hoe hevig dit effect gaat zijn, en hoe lang dit gaat duren. Mogelijks zal de inflatie pas in 2022 of daarna weer naar normale peilen terugvallen.

Heb dan bijna medelijden met de spaarders. Dit gaan op 2-3 jaren tijd gewoon +-10% van het spaargeld weggeinflateerd zien... nog tegen een sterker tempo dan het nu gaat.
Voor mensen die alléén spaargeld hebben is het dan inderdaad even jammer.. Maar voor iedereen die ook een hypotheek heeft, bij de gemiddelde Nederlander meestal een stuk hoger dan het spaargeld, is het juist een fijne bijkomstigheid omdat die schuld steeds minder waard is lijkt mij. Of gaat dat te kort door de bocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:50
Valorian schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Voor mensen die alléén spaargeld hebben is het dan inderdaad even jammer.. Maar voor iedereen die ook een hypotheek heeft, bij de gemiddelde Nederlander meestal een stuk hoger dan het spaargeld, is het juist een fijne bijkomstigheid omdat die schuld steeds minder waard is lijkt mij. Of gaat dat te kort door de bocht?
Dat klopt, zeker als je hypotheekrente lager is dan de inflatie ben je spekkoper.

Je zou maar een starter zijn die al een jaar of 3 hard aan het sparen is, om maar eens in die koopwoningtrein te belanden :') en nu je tienduizenden euro's spaargeld langzaam te zien verdampen, terwijl je nog steeds de torenhoge vrije sector huur betaald...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Valorian schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Alleen als je salaris meegroeit, anders heb je er geen fluit aan.
Zullen werkgevers wel of niet nog een paar jaar in koor roepen dat er door Corona geen vet op de botten meer zit en loonsverhoging dus niet mogelijk is? Hmm, ik denk het wel te weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dereiger
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-10-2024
Een interessante gedachte of de huidige supercyclus van grondstoffen niet tot enorme inflatie leidt.
https://www.ad.nl/economi...cyclus-op-komst~abb96b48/

De combinatie van een stijging in prijs en in beschikbaarheid van allerhande grondstoffen kan in verschillende ketens wel weer tot liquiditeitsproblemen leiden, wat weer leidt tot faillissementen, wat weer tot een crisis kan leiden, zeker gecombineerd met het huidige monetaire beleid. Ik zou niet versteld staan als we bijvoorbeeld de eerste crisis gaan zien in de bouw hierdoor, wat weer invloed heeft op de woningmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Harm_H schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:52:
[...]

Bijzonder trouwens dat de variabele rente nu hoger is, dan 5 jaar vastzetten. Dat is in de geschiedenis bijna nooit voorgekomen?
De concurrentie op variabele rente is bijzonder laag. Veel partijen bieden het niet eens aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
We zijn inmiddels een maand verder en mijn voorspellingen zijn al zodanig uitgekomen dat de NOS er nu ook over schrijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN4Lxa5xDsHakstj2fWvcrciIe4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RqAG5RWAEGPQCxyifnUjeLqm.jpg?f=user_large

Iemand nog een magazijn vol met hout - het nieuwe goud ?

Dit is wat ik constateer in dit topic:
Denial - pagina 1/2 - "onrealistische verwachting"
Anger - pagina 3/4 - "gaan hamsteren als ik jou was!"
Bargaining - pagina 5 - "misschien 4%"

Toegegeven, ik vind het wel moeilijk om "ik heb vragen over de verbanden die je hier legt", helder voor jullie op papier te zitten wat ik als vermoedelijk autist wel heb in mijn hoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f52XK1MaxeODaubEyyM0LTkEAq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yssNuVEG52ymqlhF34IQ1l4N.jpg?f=fotoalbum_large
Galactic schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:02:

Goed argument. Alleen apparaten worden ontworpen om maximaal 8 jaar mee te gaan, waarbij reparatie onmogelijk wordt gemaakt (ie wasmachine zonder losse lager; designed to be unrepairable :'( ). Die 3 laptops zijn ook te traag geworden en de tuinmeubels verweerd. Ben het wel met je eens dat diensten inflatie nog harder gaat dan goederen inflatie. Jullie arbeidsloon gaat "to the moon!" :)

[ Voor 32% gewijzigd door Harm_H op 02-06-2021 02:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
De houtprijzen zijn al weer 3 weken aan het dalen hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28

Lordy79

Vastberaden

De redenen dat we nu inflatie komt zijn:

1. Corona heeft mensen gelockdownd waardoor er veel is gespaard en de bestedingen nu rocket high gaan als alles weer open gaat.
2. Corona heeft de supply lines in de wereld aangetast en die disbalans moet hersteld worden.
3. De prijzen van containervervoer zijn sky high. 10.000 USD voor een 40ft ipv 2500 USD. Op een container vol meubelen is dat echt significant.
4. Overheden spenderen zich suf.
5. Overheden geven gratis geld aan mensen (met name in de US)
6. Centrale banken creëren miljarden per maand, hebben een negatieve rente en roeptoeteren dat ze die rente nog jaren laag houden. (Dat laatste zijn ze nu wel aan het minderen)

Hoewel er heel veel geld gecreëerd wordt komt dat overigens niet zozeer in de reëele economie maar stuwt het vooral de Asset prices zoals huizen, aandelen, kunst en in mindere mate goud. Ook komt er gruwelijk veel geld terecht bij mensen en bedrijven die het oppotten en niet consumeren of investeren in bijv machines.

Alle 6 punten genoemd zijn op nr 6 na tijdelijk. Mocht de inflatie uit de hand lopen zijn er heel veel mogelijkheden om die te beteugelen zoals het terugdraaien van de extreme kredietverlening, rente verhogen en dreigen met nog meer renteverhoging.
Probleem is dat als de centrale banken dat nu doen (of er zelfs alleen over praten) de aandelenmarkten instorten, huizenprijzen instorten en overheden technisch failliet gaan.
Denk je eens in wat er gebeurt als Italië 4pct rente over haar staatsschuld moet betalen. Of als Jan modaal 4pct hypotheek rente moet betalen. Die koopt geen huis meer. Dat kan dus niet.
De centrale banken hebben zichzelf dus redelijk mat gezet en de enige weg uit de schulden berg is.... Inflatie! Maar niet teveel... Da's knap lastig balanceren.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Harm_H schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 01:24:
We zijn inmiddels een maand verder en mijn voorspellingen zijn al zodanig uitgekomen dat de NOS er nu ook over schrijft.

[Afbeelding]

Toegegeven, ik vind het wel moeilijk om "ik heb vragen over de verbanden die je hier legt", helder voor jullie op papier te zitten wat ik als vermoedelijk autist wel heb in mijn hoofd.

[Afbeelding]

[...]

Goed argument. Alleen apparaten worden ontworpen om maximaal 8 jaar mee te gaan, waarbij reparatie onmogelijk wordt gemaakt (ie wasmachine zonder losse lager; designed to be unrepairable :'( ). Die 3 laptops zijn ook te traag geworden en de tuinmeubels verweerd. Ben het wel met je eens dat diensten inflatie nog harder gaat dan goederen inflatie. Jullie arbeidsloon gaat "to the moon!" :)
Prijzen als hout zijn al bijna 25% gedaald sinds de top... NOS loopt gewoon achter - kan gebeuren, zijn ook mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Harm_H schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 01:24:
... Ben het wel met je eens dat diensten inflatie nog harder gaat dan goederen inflatie. Jullie arbeidsloon gaat "to the moon!" :)
Nou,
https://www.nu.nl/economi...or-zzpers.html?redirect=1

Minimaal uurloon voor zelfstandigen wordt 30 euro? Dat is snel, ik wist niet dat dit er aan zat te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Is dat "to the moon" dan? Let er ook op, dat in de plannen de zelfstandigenaftrek komt te vervallen en er een verplichting voor een arbeidsongeschikheidsverzekering bij komt.

Het "normale" minimumloon is afgerond 10 euro bruto per uur, dat komt neer op zo'n 13 euro aan directe kosten voor de werkgever. Even aangenomen dat de overige (overhead-)kosten voor een werknemer en zzp'er voor het bedrijf grofweg gelijk zijn, moet je dus voor een zzp'er 2-3x zoveel betalen. Waaruit die zzp'er dus zelf z'n verzekeringen, pensioen e.d. moet regelen.

Je probeert mijns inziens de boel iets te veel in je eigen straatje te zien/praten (en niet voor het eerst dit topic).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dereiger
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-10-2024

"kijk mij ik had toch gelijk"

ik weet dat het flauw is om zo op de man te spelen, maar nu snap ik je vraagstelling in je OP een stuk beter en snap ik ook dat het geen open vraag was, maar meer een discussiestarter, een discussie waarvan jij op voorbaat al de eindconclusie bepaald had. Het voelt een beetje geniepig, want zo creëer je geen eerlijke discussie.

Ik ben niet zon fan van deze manier van discussiëren en wens je veel plezier met het vastzetten van je hypotheekrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:03
Er zal vast iets meer inflatie komen dan de afgelopen jaren. De inflatie was dan ook laag, of aan de ondergrens van gezond als je het over de euro en dollar hebt. Dit zal idd komen doordat er dankzij de ECB meer geld is voor leningen, leningen die gedaan worden om bedrijven te rebooten als corona voorbij is. En idd omdat er een groep spaarders is geweest het afgelopen anderhalf jaar die nu mogelijk iets extra gaan uitgeven.

Voor al dit geld voor inflatie gaat zorgen, moet het echter wel in de reële economie landen.

Al het geld van de ECB opkoop programma's die de aandelenmarkt ingepompt zijn, of weer vast zit in huizen, dat ga je zo een-twee-drie niet terug zien in de reële economie, en zorgt dus ook maar beperkt voor inflatie. Als mensen nu weer massaal op vakantie gaan, dan vloeit dat vooral naar andere economiën (Nederlanders geven immers meer uit buiten Nederland aan toerisme, dan dat buitenlandse toeristen uitgeven in Nederland). Dat zal deels ook weer naar ons vloeien via via (zeker Europese vakanties), maar al dat spaargeld geeft zo niet direct inflatie. Als je van dat sparen nu een nieuwe auto koopt gaat een groot deel van dat geld ook de grens over, en zorgt dus ook maar beperkt voor inflatie.

Als dat spaargeld naar de bouw gaat, bijv. het huis verduurzamen, dan schat ik dat er wel veel in de reële economie komt (een goed deel van de loonkosten voor de bouwvakkers bijv.). Maar de bouw volgt altijd iets later op een cyclus, dus daar wordt juist dit jaar een flinke krimp verwacht (stikstof gedoe sijpelt nog door, en covid er boven op).

Dus zelfs als er 24% is bijgedrukt in 1 jaar, of 10% in 2 jaar, hoeveel dit aan inflatie oplevert kan je niet zo een-twee-drie zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@svenk91 vergeet niet dat we een Europese Unie munt hebben dus bestedingen in de hele eurozone spelen mee. Overigens denk ik dat veel mensen hebben ontdekt dat een vakantie in eigen land zo gek nog niet is.

Een ander verschil .er vóóe Corona is dat overheden massaal blijven stimuleren ook al is de corona ellende (hopelijk) snel voorbij.

Cijfers van 10pct zie ik ook absoluut niet gebeuren en als je wilt weten wat de markt denkt moet je naar de 10 jaar rente kijken al wordt die kunstmatig omlaag gedrukt omdat de centrale banken aangeven dat de korte rente nog lang laag zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:03
@Lordy79 Voor inflatie verwachtingen moet je ook naar de goud prijs kijken, de traditionele hedge tegen inflatie, en die is idd flink (door) gestegen in 2020 (ging al omhoog omdat er pre-corona al meer inflatie werd verwacht) naar historische hoogtes. Wel de laatste maanden wat afgevlakt juist. Echter is de goudprijs ook van meer dan inflatie afhankelijk natuurlijk.

Inflatie kan je idd voor de hele euro zone bekijken, maar ook alsnog per land. Er zijn toch echt verschillen tussen de euro landen in inflatie. Binnen een munt vloeit geld heel soepel, en dat trekt inflaties naar elkaar toe, maar als je kapitaal vluchten hebt (bijv. van Zuid naar Noord Europa, zoals in de meeste recessies) dan kan je alsnog flinke verschillen in inflatie hebben.

Kijk ja naar Februari 2021 vergeleken met Februari 2020, dan zit Nederland op 1.9% inflatie en Griekenland (waar je zware lockdowns had en kapitaalvluchten) op -1.9%.

Binnen een munt unie blijven waardes bepaald worden door wat de gek er voor geeft. En als er minder geld rondgaat in een gekkenhuis dan krijg je alsnog deflatie, terwijl het andere gekkenhuis dezelfde munt gebruikt en juist inflatie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De inflatie zal wel stijgen, al denk ik dat de motor eerder de booming economie zal gaan zijn dan wat de centrale banken doen.

Je ziet dat in de VS ook, daar is de economie ook aan het terugkomen van corona en heb je ook (even) aardige inflatie.

De economie in Nederland/Europa zal in no-time weer op topsnelheid draaien (zelfs met de faillissementsgolf zodra de coronasteun afloopt). Goede economie is flinke (uitgestelde) aankopen. Flinke aankopen is flinke productie. Flinke productie is grondstoffentekorten. En dat zorgt weer voor stijgende prijzen en uiteindelijk voor inflatie.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@svenk91 de goudprijs is natuurlijk afhankelijk van veel meer factoren. Als de angst regeert in de financiële markten zal er gevlucht worden naar goud maar als er rendement te halen valt zal de goudprijs juist dalen.
Aan de andere kant is de inflatie natuurlijk van meer afhankelijk dan alleen goud. Sterker: deze wordt over het algemeen gemeten adhv een mandje van goederen.

Verder heb je natuurlijk gelijk dat de inflatie per euroland kan verschillen maar toch zit er een verband tussen de prijs van een televisie in Nederland en Italië. Als deze door verschillende inflatiecijfers enorm zou gaan verschillen, bijv als deze in Italië 1000 euro kost en in Nederland 1200 euro dan komt er een moment dat Nederlanders deze (in)direct zullen kopen in Italië.

Vandaar dat je bijvoorbeeld soms producten die bedoeld waren voor de Bulgaarse markt en met een Bulgaarse verpakking bij de action kunt vinden met een Nederlands stickertje erop tegen een spotprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
dereiger schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:00:
[...]

"kijk mij ik had toch gelijk"

ik weet dat het flauw is om zo op de man te spelen, maar nu snap ik je vraagstelling in je OP een stuk beter en snap ik ook dat het geen open vraag was, maar meer een discussiestarter, een discussie waarvan jij op voorbaat al de eindconclusie bepaald had. Het voelt een beetje geniepig, want zo creëer je geen eerlijke discussie.

Ik ben niet zon fan van deze manier van discussiëren en wens je veel plezier met het vastzetten van je hypotheekrente.
Je draait het om: op de eerste pagina's werd ik als idioot bestempeld, mijn OP werd aangepast en ik was een 'bitcoin ad' (terwijl ik crypto's haat).

Daarom houd ik van de beurs, daar krijg ik ten minste geld als ik gelijk heb, als werknemer kreeg ik alleen maar vervelende opmerkingen als ik gelijk had.

Wel nog een note, dat een deflatie scenario ook nog steeds kan, ik heb geen glazen bol. Daarbij ben ik serieus benieuwd naar meerdere argumenten voor beide kanten.

[ Voor 3% gewijzigd door Harm_H op 03-06-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

Jebus4life

BE User

Galactic schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:11:
Is dit effectief het geval?
Ik ben in de markt voor een tuinhuis, ja jongens :o In april/mei kreeg ik de feedback dat inderdaad de houtprijzen zo absurd gestegen zijn dat hun prijzen dus logischerwijs moeten volgen.

Als de houtprijs effectief aan het dalen is geweest moet ik binnen een maandje misschien nog eens offertes gaan vragen :P

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Wat de toekomst doet kan je moeilijk zeggen natuurlijk.

Kan best nog enkele kwartalen in deze situatie blijven, maar het kan ook sneller dan je denkt normaliseren.

https://markets.businessinsider.com/commodities/lumber-price

https://tradingeconomics.com/commodity/steel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso opvallend dat de houtprijs ineens de graadmeter van inflatie is. Toevallig precies op het moment dat de houtprijs omhoog schiet. Gokje, als over een tijdje hout goedkoper is, en aluminium is gestegen, dan is aluminium de graadmeter van inflatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Maks schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:57:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft economische groei en vertrouwen. Maar ik denk dat het je bij AI/Robotisering niet over een revolutie kan spreken; vooral als je dit vergelijkt met de twee economische (in de literatuur althans) revoluties*; de industriele revolutie en de landbouwrevolutie. Hierbij ging de levensstandaard/levensverwachting van het grootste deel van de wereldbevolking destijds enorm omhoog.

Met AI/robotisering wordt de welvaart alleen maar nog ongelijker verdeeld en je ziet nu alsnog dat het goedkoper is om moderne slavernij te gebruiken dan automatisering. Daarnaast wordt er zeker flink geïnvesteerd in AI (er is ook heel veel kapitaal) maar er zijn niet echt revoluties geweest. Sterker nog, alle theorie is eigenlijk heel erg oud, het is meer zo dat de verwerkingssnelheid van processors zoveel beter is (mede door innovaties op het gebied van parallel processing) waardoor het tot een paar jaar geleden zo'n sprongen heeft gemaakt. Nu we echter tegen fysieke grenzen van halfgeleiders aanlopen denk ik dat het ook zal stagneren.

Misschien een beetje te negatief allemaal, punt dat ik probeer te maken is dat er niet echt een revolutie plaatsvindt maar een evolutie.

*De Franse revolutie was natuurlijk het mooiste maar ik wil geen discussie starten.
Nu leert een computer door naar 10.000.000 plaatjes van een boom te kijken. Als we een systemen krijgen die echt leren als een mens (door onderscheid te maken, met meerdere sensoren te gelijk) gaat AI naar mijn mening een grote vlucht nemen. Een mens kan in 60 uur auto leren rijden. De AI van de toekomst kan dat straks in een oogwenk. Jij zegt oud, maar kijk eens naar de tijdspanne, die is op grotere schaal bizar, hoe snel de ontwikkelingen gaan, hoe traag het in onze ogen ook gaat.

En wat er dan allemaal kan is nu bijna niet te bedenken. De omslag van computers slimmer dan mensen, die zich exponentieel ontwikkelen. ik verwacht in die zin toch wel een revolutie, maar de technologie zelf is wel aan het evolueren idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik heb nog niet gehoord van de landbouw revolutie maar de industriële revolutie heeft de boel wel op z'n kop gezet en in feite dendert die trein nog steeds verder.
Maar ook toen werden er bepaalde mensen schathemeltje rijk door fabrieken te bezitten en de arbeider kreeg amper loon en dat loon werd vervolgens wekelijks cash uitbetaald en omgezet in alcohol in het café naast de fabriek...
Gelukkig zijn er toen vakbonden ontstaan die een beetje tegenwicht gaven aan die kapitalisten.

Maar de digitale revolutie vanaf jaren 70 met computers in elk bedrijf heeft ook een enorme revolutie bezorgd en dit is zeker nog in volle gang.
Vroeger was de boekhouding doen een vak en had je werkelijk papieren grootboekkaarten waar elke factuur op werd bijgeschreven. Ik moet er niet aan denken! En als Tweakers hoeven we niet hard na te denken wat computers aan veranderingen heeft gebracht.

Het verschil met robotisering en AI zal wel zijn dat de werknemer steeds overbodiger wordt. En dan zul je toch iets met basisinkomen moeten gaan doen zodat de productie van een land niet in handen komt van een hele kleine club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:39
Sissors schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:15:
[...]

Sowieso opvallend dat de houtprijs ineens de graadmeter van inflatie is. Toevallig precies op het moment dat de houtprijs omhoog schiet. Gokje, als over een tijdje hout goedkoper is, en aluminium is gestegen, dan is aluminium de graadmeter van inflatie...
Aluminium en staal is de laatste 3 maanden ook bijna verdubbeld ;) alleen dat gebruiken de thuis klussers niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:17

Yucon

*broem*

Lordy79 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:51:
Het verschil met robotisering en AI zal wel zijn dat de werknemer steeds overbodiger wordt. En dan zul je toch iets met basisinkomen moeten gaan doen zodat de productie van een land niet in handen komt van een hele kleine club.
Dat moet je helemaal niet. En dat is best een ongemakkelijk idee, ondanks dat de geschiedenis heeft laten zien dat extreme ongelijkheid uiteindelijk tot revoluties leidt kon je ook zien dat het eerst heel, heel erg en ook vrij langdurig scheef kan lopen voordat dat punt bereikt wordt. De vraag is meer of de huidige super-rijken bereid zijn dit keer wel eerlijk te delen. In dat opzicht zie ik niet heel veel lichtpuntjes.

De enige manier hoe wanneer het wel 'moet' is als je een redelijke mate van gelijke verdeling in stand wil houden. Alleen is dat historisch gezien niet de norm.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 04-06-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Vraagje hier want ik kom er niet helemaal uit:

Stel ik kocht in 2011 een huis en name een hypotheek van 190K. Mijn huis is huis 320K waard (WOZ) en is er 30K opgebouwd (bankspaar). Door salarisstijging zou huidige leencapaciteit nu ongeveer 250K zijn.

Als ik nu mijn hypotheek zou willen ophogen tbv een verbouwing, hoeveel kan ik dan “ophogen”:

A: max 70K (de huidige max van 250K minus wat ik al heb aan hypotheek)

B: max 100K (de huidige max van 250K minus wat er open staat aan hypotheek als je de opgespaarde 30K als “afgelost” beschouwt.

C: een veel hoger bedrag, de leennorm is hier minderr van toepassing en vooral de waarde van het huis (na verbouwing) speelt een rol.

Ik begrijp dat voor details je het bank-traject in gaat maar misschien kan iemand grosso modo als iets zeggen over hoe zo’n verhoging werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Valorian schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:10:
Vraagje hier want ik kom er niet helemaal uit:

Stel ik kocht in 2011 een huis en name een hypotheek van 190K. Mijn huis is huis 320K waard (WOZ) en is er 30K opgebouwd (bankspaar). Door salarisstijging zou huidige leencapaciteit nu ongeveer 250K zijn.

Als ik nu mijn hypotheek zou willen ophogen tbv een verbouwing, hoeveel kan ik dan “ophogen”:

A: max 70K (de huidige max van 250K minus wat ik al heb aan hypotheek)

B: max 100K (de huidige max van 250K minus wat er open staat aan hypotheek als je de opgespaarde 30K als “afgelost” beschouwt.

C: een veel hoger bedrag, de leennorm is hier minderr van toepassing en vooral de waarde van het huis (na verbouwing) speelt een rol.

Ik begrijp dat voor details je het bank-traject in gaat maar misschien kan iemand grosso modo als iets zeggen over hoe zo’n verhoging werkt?
Ik denk dat je beter een eigen topic kan openen
:)

Na een herwaardering van je LTV kun je vast wel wat meer dan 60k lenen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
YakuzA schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:42:
[...]

Ik denk dat je beter een eigen topic kan openen
:)

Na een herwaardering van je LTV kun je vast wel wat meer dan 60k lenen.
Eigen topic is het niet waard, bel maandag eerst wel even met bank. Maar betwijfel in hoeverre ltv dus meespeelt of dat inkomen de “begrenzende factor” blijft bij een verhoging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Valorian schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:50:
[...]

Eigen topic is het niet waard, bel maandag eerst wel even met bank. Maar betwijfel in hoeverre ltv dus meespeelt of dat inkomen de “begrenzende factor” blijft bij een verhoging
Allebei, je moet het nog steeds kunnen betalen en je onderpand moet voldoende zijn. Oftewel je max. leenbedrag is afhankelijk van je inkomen mits je huis de hypotheek ook waard is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Edit: zie nu pas dat ik mijn vraag in het verkeerde topic had staan, dacht in een ander hypotheek-gerelateerd topic te zitten, snap nu ook was de post’er een posts hierboven bedoelde. Sorry voor t ongemak, zal de boel niet verder offtopic laten glijden ;)

[ Voor 88% gewijzigd door Valorian op 04-06-2021 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zat voor de grap eens te kijken in hoeverre mijn kapper duurder is geworden.

Jaar - Kosten knipbeurt - prijsverhoging
2013 29,00
2014 30,00 3%
2015 30,00 0%
2016 30,00 0%
2017 31,00 3%
2018 32,00 3%
2019 33,00 3%
2020 34,95 6%
2021 35,95 3%

Op zich zijn de kapperskosten (met name arbeid en huur) niet afhankelijk van grondstoffen. Toch is er in coronajaar even 6% geïndexeerd! :).

Zou dit kenmerkend zijn voor de niet-grondstof/halffabricaat gebonden zaken en diensten?

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2021 20:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:50:
[...]

Inkomen is de begrenzende factor, daarna de LTV (<100%). Dus als jij 250k kunt lenen en je hebt reeds een lening van 190k, dan kun je 60k bijlenen met een max van de taxatiewaarde van je woning (100% van de waarde van je woning).
In jouw geval dus 60k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bron?

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sport_Life schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:40:

2013 29,00
2014 30,00 3%
2015 30,00 0%
2016 30,00 0%
2017 31,00 3%
2018 32,00 3%
2019 33,00 3%
2020 34,95 6%
2021 35,95 3%

Op zich zijn de kapperskosten (met name arbeid en huur) niet afhankelijk van grondstoffen. Toch is er in coronajaar even 6% geïndexeerd! :).

Zou dit kenmerkend zijn voor de niet-grondstof/halffabricaat gebonden zaken en diensten?
Hoe heb je de btw veranderingen voor de kapper hierin mee genomen?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Inkomen is de begrenzende factor, daarna de LTV (<100%). Dus als jij 250k kunt lenen en je hebt reeds een lening van 190k, dan kun je 60k bijlenen met een max van de taxatiewaarde van je woning (100% van de waarde van je woning).
In jouw geval dus 60k.
Thx. Enige wat ik mij dan nog afvraag: wordt er dan nog rekening gehouden met wat er in een bankspaarsaldo zit? Dus stel je hebt in dit voorbeeld ondertussen 30K 'opgebouwd' op de bankspaarrekening horende bij je hypotheek, wordt je lening dan beschouwd als zijnde 190 - 30 = 160K waardoor je in totaal 250 - 160 = 90K kan lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:03:
[...]

Thx. Enige wat ik mij dan nog afvraag: wordt er dan nog rekening gehouden met wat er in een bankspaarsaldo zit? Dus stel je hebt in dit voorbeeld ondertussen 30K 'opgebouwd' op de bankspaarrekening horende bij je hypotheek, wordt je lening dan beschouwd als zijnde 190 - 30 = 160K waardoor je in totaal 250 - 160 = 90K kan lenen?
Ben geen expert, maar volgens mij niet, tenzij je banksparen omzet naar bv aflossingsvrij of annuïtair, dan los je 30k af waardoor je 30k extra kunt lenen.
Is 60k niet genoeg? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2021 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:37:
[...]

Ben geen expert, maar volgens mij niet, tenzij je banksparen omzet naar bv aflossingsvrij of annuïtair, dan los je 30k af waardoor je 30k extra kunt lenen.
Is 60k niet genoeg? :P
Haha ik hoop van wel, denk zelfs minder als ik spaargeld inzet, maar wilde even beetje zicht op de opties krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
Zelf zit ik in zelfde schuitje als TS. Hypotheekrente die afloopt in 2023 en dat tegen een percentage van 4%. Nu een boete nemen en een lagere rente afsluiten kan helaas niet uit. De hypotheekbedragen zijn in mijn geval dusdanig laag dat de afsluitkosten erg zwaar drukken op de besparing.

Voor nu is het simpel. Ik check de percentages maandelijks, en ga ingrijpen zodra de hypotheekrente stevig stijgt. Zo niet, dan laat ik het allemaal doorlopen tot 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
merauder schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:35:
Zelf zit ik in zelfde schuitje als TS. Hypotheekrente die afloopt in 2023 en dat tegen een percentage van 4%. Nu een boete nemen en een lagere rente afsluiten kan helaas niet uit. De hypotheekbedragen zijn in mijn geval dusdanig laag dat de afsluitkosten erg zwaar drukken op de besparing.

Voor nu is het simpel. Ik check de percentages maandelijks, en ga ingrijpen zodra de hypotheekrente stevig stijgt. Zo niet, dan laat ik het allemaal doorlopen tot 2023.
Als je naar een andere bank gaat zit je met hoge afsluitkosten, maar kan het ook niet uit om bij je eigen bank over te sluiten naar een nieuwe rentevaste periode met lagere rente, ofwel dmv biete of door middeling rente? Als je dat bij je eigen bank doet is het afsluitkosten-deel meestamvrij laag. Uit mijn hoofd was ik destijds 225 euro kwijt bij ING, en kon gewoon telefonsich informeren wat er mogelijk was (zonder eerst advieskosten etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Yucon schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:13:

. En dat is best een ongemakkelijk idee, ondanks dat de geschiedenis heeft laten zien dat extreme ongelijkheid uiteindelijk tot revoluties leidt kon je ook zien dat het eerst heel, heel erg en ook vrij langdurig scheef kan lopen voordat dat punt bereikt wordt.
Ik hoop niet dat het tot een revolutie komt...

Maar ik denk eerlijk gezegd wél dat als de ongelijkheid nog veel groter wordt er ingegrepen wordt.
Ten eerste omdat je de gevreesde revolutie voorkomt
Ten tweede omdat de eigenaren van de productierobots hun producten ook moeten afzetten en als niemand geld heeft om te kopen dan schiet dat niet op.
Ten derde omdat de overheid die democratisch gekozen wordt het zal verplichten.
Ten vierde omdat veel rijken op zich best wat van hun weelde willen delen maar zich enorm ergeren aan de strijkstok inefficiëntie incompetentie en weet ik wat al niet meer van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Valorian schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:03:
[...]

Ligt totaal aan de hypotheekverstrekker. Bij Aegon tellen ze idd met 160k (ook voor de verhouding lening/marktwaarde). Maar 2 jaar terug waren er maar een paar hypotheekverstrekkers die het op die manier berekende. Mogelijk tegenwoordig meer? Maar voor ons was het daardoor wel een stuk interessanter omdat we op die manier op een lagere rente uitkwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Essie689 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:05:
[...]

Ligt totaal aan de hypotheekverstrekker. Bij Aegon tellen ze idd met 160k (ook voor de verhouding lening/marktwaarde). Maar 2 jaar terug waren er maar een paar hypotheekverstrekkers die het op die manier berekende. Mogelijk tegenwoordig meer? Maar voor ons was het daardoor wel een stuk interessanter omdat we op die manier op een lagere rente uitkwamen.
Ah goed om te weten. Voor mij is de hoogte van de rente n.a.v. de LTV overigens irrelevant omdat mijn lening onder NHG afgesloten is (dan heb je al de laagste rente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Sport_Life schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:40:

2013 29,00
2014 30,00 3%
2015 30,00 0%
2016 30,00 0%
2017 31,00 3%
2018 32,00 3%
2019 33,00 3%
2020 34,95 6%
2021 35,95 3%

Mijn kapper heeft ook goed gebruik gemaakt van corona: 16% opgegooid Van 12.50 naar 14.50 (=16%). Tov van 2018 (10.50 euro) met 25% gestegen.

Ook op het terras hebben ze niet zuinig aan gedaan. Erdinger voor 5.50 (0.3L) zat vorig jaar nog op 4.80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Anoniem: 1271350 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:46:
[...]

Mijn kapper heeft ook goed gebruik gemaakt van corona: 16% opgegooid Van 12.50 naar 14.50 (=16%). Tov van 2018 (10.50 euro) met 25% gestegen.

Ook op het terras hebben ze niet zuinig aan gedaan. Erdinger voor 5.50 (0.3L) zat vorig jaar nog op 4.80.
Vindt jij het normaal dat je kapper net zo duur is als 2 biertjes?

Tenzij er tondeuse standje 1 wordt er overheen getrokken voor max 10 min, dan wordt het wat per uur, maar knipbeurt bij mijn kapper is van 18 euro (20 min) naar 21,50 gegaan, maar wel inclusief mondkapje "van het huis" gegaan.

Snap het wel, knipbeurtjes of biertjes op het terras kan je niet inhalen, dus de lockdown wordt ingehaald qua kosten, maar denk niet dat die kosten gaan zakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:05
Barrycade schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:23:
[...]

...biertjes op het terras kan je niet inhalen...
offtopic:
Challenge accepted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Gisteren stond er:
EA neemt ontwikkelaar smartphonegame Golf Clash over voor 1,4 miljard dollar

Mensen vonden dit 'veel geld'. Ik wil even zeggen dat er ontzettend veel mensen hieraan meebetalen waaronder waarschijnlijk jijzelf.

Iedereen zit vol in de ETF's omdat ze niet genoegen nemen met 0% op spaargeld. Beleg niet met geld dat je de komende 5 jaar wilt gebruiken.

Eerder in dit topic werd al gezegd dat stijgende rentes zeer grote gevolgen zullen hebben. Namelijk, een grotere crash dan de kredietcrisis.

Ik weet niet wat de toekomst brengt. Ik twijfel nog of er inderdaad een milde hyperinflatie komt.

Wat ik nog heb verzameld:
  • Veel bedrijven hebben toegenomen leningen
  • Te grote orders hebben de commodity prijzen opgeblazen
  • Ik vermoed dat het voor overheden best prettig is om geld te blijven creëren(?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

Harm_H schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:59:
Gisteren stond er:
EA neemt ontwikkelaar smartphonegame Golf Clash over voor 1,4 miljard dollar

Mensen vonden dit 'veel geld'. Ik wil even zeggen dat er ontzettend veel mensen hieraan meebetalen waaronder waarschijnlijk jijzelf.

Iedereen zit vol in de ETF's omdat ze niet genoegen nemen met 0% op spaargeld. Beleg niet met geld dat je de komende 5 jaar wilt gebruiken.

Eerder in dit topic werd al gezegd dat stijgende rentes zeer grote gevolgen zullen hebben. Namelijk, een grotere crash dan de kredietcrisis.

Ik weet niet wat de toekomst brengt. Ik twijfel nog of er inderdaad een milde hyperinflatie komt.

Wat ik nog heb verzameld:
  • Veel bedrijven hebben toegenomen leningen
  • Te grote orders hebben de commodity prijzen opgeblazen
  • Ik vermoed dat het voor overheden best prettig is om geld te blijven creëren(?)
De ecb heeft aangegeven voorlopig door te gaan met geld bijdrukken. Echter wordt tegelijk ook geld vernietigd, wat het saldo is weet ik niet maar ik ga ervanuit dat er inderdaad enorm veel bijgedrukt wordt en blijft worden voor tenminste een jaar.

Rente van hypoteken stijgt soms, maar ik verwacht niet heel ver. Hypoteekrente is verwikkeld met obligaties en obligaties zijn wat gestegen vanwege optimisme over de economie in vooral de vs. Het is momenteel een golfje denk ik. Je ziet niet-hypotekaire leningen nogsteeds zakken qua rente. Bijvoorbeeld zakelijke leningen. Deze hangen minder aan obligaties en door geldoverschot en concurrentie op de geldmarkt zakken deze rentes voorlopig nog wel verder.

Hypotheekbanken willen hun balans gezonder maken, klaas knot suggereerde enkele weken geleden dat banken minder geld zouden moeten uitgeven aan leningen. (Banken hebben er geen baat bij als hun balans niet klopt ten gevolge van een huizenbubbel, dus die willen veiligheid, dus meer marge). Dit zou bij bepaalde segmenten wellicht een piepkleine daling van huizenprijzen kunnen veroorzaken. Piepklein, maar je zag in 2008 dat een dalende huizenprijs paniek veroorzaakte waardoor niemand nog een huis durfde te kopen en zodoende in een vrije val belande. Zoiets zou in de verre toekomst (over 2 jaar ofzo) nog mogelijk kunnen zijn.

Los van de huizenprijzen (voor privebewoning, niet beleggingspanden) is er in de rest van de economie vermoedelijk de komende jaren nog teveel geld en te weinig aanbod voor bepaalde grondstoffen en producten omdat productie vanwege corona stil lag. Ik heb het idee dat dat nog wel enkele jaren (5 ofzo) kan aanhouden. Ik denk dat daarna de productie en vraag/aanbod weer gezond is maar men is dan gewend aan hogere prijzen. Dus waarom zouden ze de prijzen dan enorm gaan verlagen? Gaat dus niet gebeuren.

De term inflatie vind ik altijd lastig. Er zijn slimme mensen die bepalen welke producten wel en niet meegerekend moeten worden in de inflatie, met goede onderbouwing daarvan. Om dus zomaar te roepen dat inflatiecijfers niet kloppen kan ik als niet-econoom niet zeggen natuurlijk. Maar ik denk dat bovenstaande gebeurd met huizen- en grondstofprijzen. Qua rentebeleid verwacht ik dat we als EU en ecb in een houtgreep liggen door bepaalde europese landen, dus ik verwacht niet dat daar veel aan gebeurd. Iedere centrale bank bepaald zelf zijn rente, dus dat de rente in de vs nu weer omhoog kan betekent (helaas) niet dat dat in europa ook kan. Daarvoor hebben we het hier teveel verkloot afgelopen jaren. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Harm_H schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Supermarkt heeft een vertraging, ik ben vrij zeker dat er een forse prijsstijging van 30% gaat plaatsvinden. Voor het einde van dit jaar.
Zorg en gas ook. Zorgverzekering is tricky, dus mischien zal de overheid tijdelijk compenseren met dat geleende geld.
Dat laatste is zojuist al bevestigd:
Tweede Kamer wil eigen risico in de zorg volgend jaar op 385 euro houden

Geen inflatie van zorgverzekering eigen risico, dus gaat de overheid dat compenseren met meer geld lenen?

Is investeerder het enige beroep waar het handig is om een wijsneus te zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Harm_H op 25-06-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:50
Harm_H schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:51:
[...]

Stijging op voedsel komt er ook bij denk ik, vooral op lange termijn.
Blijkt dat zowel jij als ik hier niet helemaal gelijk in hadden, want die inflatie op voedsel komt dus al eerder dan we hadden verwacht :P

NOS: 'Boodschappen gaan duurder worden'
Een index van de Verenigde Naties die de voedselprijzen volgt, stond in mei 40 procent hoger dan een jaar geleden.

Palmolie was het afgelopen half jaar zelfs 70 procent duurder, zei Unilever-ceo Alan Jope gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Palmolie zit in een brede waaier aan producten, zoals pindakaas en shampoo. Ook de prijzen van verpakkingen én het vervoer met containers zijn gestegen.
Ik denk dat we een bijzondere tijd tegemoet gaan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
Richh schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:20:
[...]

Blijkt dat zowel jij als ik hier niet helemaal gelijk in hadden, want die inflatie op voedsel komt dus al eerder dan we hadden verwacht :P

NOS: 'Boodschappen gaan duurder worden'

[...]

Ik denk dat we een bijzondere tijd tegemoet gaan.
Zowieso staat de komende 15.000 jaar meer in het teken van zelfredzaamheid dankzij klimaatverandering. Misschien hebben we op dat punt alvast een voorproefje gekregen dankzij Corona.

Eerst breekt de internationale handel, daarna de continentale en ten slotte de nationale. Maargoed, dat is heel lange termijn.

Wat betreft het heden is het toch precies wat ik zei? Ik speelde met het idee van hyperinflatie. Vooral in de zin van dat valuta minder waard wordt.

Ik ben nog wel benieuwd wat Cathie Wood bedoeld met haar deflationary crash. Veel grote bedrijven bulken van de schulden en ik dacht dat ook dat deze hard geraakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
Over die schulden:
Als ik het goed begrijp wordt nu in toenemende mate geleend geld betaald met nog meer geld lenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7k0cHJZuT1ArvkMorVglamafcQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w2350tY7i9oaz87fELOyz7Fs.jpg?f=user_large

"The resulting cascade of debt liquidation leads to a deflationary crash. In desperately trying to raise cash to pay off loans, borrowers bring all kinds of assets to market, including stocks, bonds, commodities, and real estate, causing the prices of these assets to plummet. The cycle ends only after the supply of credit falls to a level at which the surviving creditors are satisfied with the collateralization borrowers have to offer."

Interessant scenario, al denk ik wel dat geld lenen betalen met nog meer geld lenen best lang goed kan gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3josZoL17tXCyc-1BVegoLFMBr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrsqsabMM9b6RmaB5HeIPKAn.jpg?f=fotoalbum_large
Fail

Mijn voorspellingen samenvatting:
- 15% inflatie (vooral valuta wordt minder waard)
- het bijprinten van geld en het toenemende lenen houdt zich in een zeer toenemend gevoelig equilibrium
- lonen gaan de komende 30 jaar hard omhoog, vooral voor vakmannen

[ Voor 40% gewijzigd door Harm_H op 25-07-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-05 17:28
Harm_H schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:41:
- het bijprinten van geld en het toenemende lenen houdt zich in een zeer toenemend gevoelig equilibrium
Knap dat je 30 jaar in de toekomst kan kijken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-05 00:08
Is het misschien ook interessant hoe de inflatie berekend is? Is het nu niet juist dat assets die enorm aan het opblazen zijn NIET in de CPI opgenomen zijn?

Als de ECB stuurt op de inflatie cijfers, die subjectief zijn. Is dat wel gezond? Dat is alsof ik een control loop gemaakt hebt die een regeling aanstuurt op basis van subjectieve informatie. Dat gaat praktisch niet echt goed.

In Europa wordt er gebruik gemaakt van het Harmonised Index of Consumer Prices (HICP)
Ben eigenlijk al op zoek hoe deze compleet berekend word, en waar wij dat als EU burgers kunnen inzien. Als iemand hier een link heeft? :) Dat zou mooi zijn.

Ga er vanuit dat dat soort complete modellen en berekeningen dus open zijn voor de burger. Mag ik hopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
We hebben de afgelopen maanden toch enorme deflatie gezien? Als in, toen de prijs van hout flink steeg, was hout de graadmeter voor inflatie. Nu de prijs van hout daalt, neem ik toch aan dat diezelfde mensen nog steeds hout zien als de graadmeter voor inflatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 21:42
Bensjero schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Hoezo hypotheek groot deel van de maandelijkse lasten?
Als de rente laag is kosten huizen meer als dan de rente hoog is, simpel weg omdat kopers meer kunnen lenen als de rente laag is.

Rente vast zetten is afhankelijk van hoeveel risico je wil lopen en wat de verwachting van de renteontwikkeling is.

De inflatie is op dit moment trouwens iets boven de 2% (federal reserve), waar veel geld bijgedrukt is mede om die inflatie op te krikken.
Op de langere termijn kan je door hogere inflatie hogere rente krijgen maar er zijn veel meer factoren.
De bedoeling van een steady 2% inflatie is om de economie op gang te houden en betaalbaar te kunnen lenen.

20% inflatie is puur kijkend naar de sectoren die op 't moment onder druk staan denk ik.
Inmiddels wijzen inflatiecijfers toch wel op veel hogere inflatie dan de ''gewenste'' 2%: Amerika 5.5% en Duitsland zelfs 8.5%

Komende week sta ik zelf voor de keuze om een rentevaste periode te kiezen voor mijn nieuwe hypotheek. Ik twijfel tussen uiterarte: variabel, 1 jaar of 20 jaar. De rest vind ik eigenlijk niet interessant.

1 jaar is 1.01% en 20 jaar is 1,59%.. Variabel rond de 1.60%

Verwacht eigenlijk dat de rentes nog zeker tot 2023 laag blijven, dus in dat opzicht zou 1 jaar het meest interessant zijn. Maar of het handig is? Dat ligt aan je persoonlijke situatie in combinatie met hoeveel risico je wenst te nemen en wat je verwachtingen zijn wat betreft renteontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

Inmiddels wijzen inflatiecijfers toch wel op veel hogere inflatie dan de ''gewenste'' 2%: Amerika 5.5% en Duitsland zelfs 8.5%

Komende week sta ik zelf voor de keuze om een rentevaste periode te kiezen voor mijn nieuwe hypotheek. Ik twijfel tussen uiterarte: variabel, 1 jaar of 20 jaar. De rest vind ik eigenlijk niet interessant.

1 jaar is 1.01% en 20 jaar is 1,59%.. Variabel rond de 1.40%

Verwacht eigenlijk dat de rentes nog zeker tot 2023 laag blijven, dus in dat opzicht zou 1 jaar het meest interessant zijn. Maar of het handig is? Dat ligt aan je persoonlijke situatie in combinatie met hoeveel risico je wenst te nemen en wat je verwachtingen zijn wat betreft renteontwikkelingen.
duitsland 8.5% ? heb je een bron? Ik zag laatst richting de 4% voorbij komen maar 8.5 is nieuw voor mij.

Wat betreft rente, hou er ook rekening mee dat je je rentevastperiode moet afkopen bij een eventuele herfinanciering ooit. Daarom is 10 jaar ook een optie lijkt me. :)

edit: en waarschijnlijk, maar weet ik niet zeker, moet je als je 1 jaar rentevastperiode afgelopen is en je wilt het opnieuw vastzetten in 2023, een hertaxatie gaan doen zodat ze een nieuwe LTV kunnen bepalen en dus je risicogroep... Ook iets om rekening mee te houden lijkt me. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door epic_gram op 01-08-2021 18:24 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

In het financieel dagblad stond 3.8pct inflatie in DLD over de maand juli (dus juli 2021 TOV juli 2020)
Juli 2020 was nog diep in de corona dip dus ik zou er nog niet teveel waarde aan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
epic_gram schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:22:
[...]

duitsland 8.5% ? heb je een bron? Ik zag laatst richting de 4% voorbij komen maar 8.5 is nieuw voor mij.

Wat betreft rente, hou er ook rekening mee dat je je rentevastperiode moet afkopen bij een eventuele herfinanciering ooit. Daarom is 10 jaar ook een optie lijkt me. :)

edit: en waarschijnlijk, maar weet ik niet zeker, moet je als je 1 jaar rentevastperiode afgelopen is en je wilt het opnieuw vastzetten in 2023, een hertaxatie gaan doen zodat ze een nieuwe LTV kunnen bepalen en dus je risicogroep... Ook iets om rekening mee te houden lijkt me. ;)
Hierbij alsnog de goede link:

https://twitter.com/Schul.../1419567510802866176?s=20

Het is in elk geval een sterke indicator.

Overigens, in welke situatie zou ik willen herfinancieren?

[ Voor 23% gewijzigd door outlandos op 01-08-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Ik hoop niet dat het tot een revolutie komt...

Maar ik denk eerlijk gezegd wél dat als de ongelijkheid nog veel groter wordt er ingegrepen wordt.
Ten eerste omdat je de gevreesde revolutie voorkomt
Ten tweede omdat de eigenaren van de productierobots hun producten ook moeten afzetten en als niemand geld heeft om te kopen dan schiet dat niet op.
Ten derde omdat de overheid die democratisch gekozen wordt het zal verplichten.
Ten vierde omdat veel rijken op zich best wat van hun weelde willen delen maar zich enorm ergeren aan de strijkstok inefficiëntie incompetentie en weet ik wat al niet meer van de overheid.
Grappig, nummer vier is precies de oorzaak (vals narratief), nummer drie wordt daardoor onderuit gehaald want mensen gaan met narratieven mee, nummer twee is al lang geen punt meer (transitie van consumptieve naar virtuele economie), en nummer één, tja. Die revolutie komt er toch niet want mensen zijn kredietplichtig.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Vergeet het maar. Er is geen socioloog of econoom te vinden die dat narratief weet te onderbouwen. Elke projectie heeft correlatie met juist toenemende druk op besteedbaar inkomen en afhankelijkheid kredietvoorzieningen.

Segregatie proces, in a nutshell.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Immutable schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:58:
In Europa wordt er gebruik gemaakt van het Harmonised Index of Consumer Prices (HICP)
Ben eigenlijk al op zoek hoe deze compleet berekend word, en waar wij dat als EU burgers kunnen inzien. Als iemand hier een link heeft? :) Dat zou mooi zijn.
Via deze link zie je alle informatie (en nog veel meer)
epic_gram schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:22:
Heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb toch al verschillende keren mijn hypotheek verlengd.

Oh en die inflatie in Duitsland (3,8% yoy) is dus te verklaren uit BTW, olie, reizen en hogere prijzen in de horeca.

Gelukkig heeft de vakbond er weer een mooie CAO weten uit te slepen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 567735 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:53:
[...]

Via deze link zie je alle informatie (en nog veel meer)

[...]

Heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb toch al verschillende keren mijn hypotheek verlengd.

Oh en die inflatie in Duitsland (3,8% yoy) is dus te verklaren uit BTW, olie, reizen en hogere prijzen in de horeca.

Gelukkig heeft de vakbond er weer een mooie CAO weten uit te slepen :)
Als ik vragen mag, heb jij 1 jaar rentevaste periode? Bevalt het? Is het makkelijk om opnieuw een periode te kiezen na afloop?

Iedereen in mijn omgeving adviseert 20 tot 30 jaar, maar dat deden ze ook al toen ik in 2016 mijn eerste huis kocht. Gelukkig toen niet geluisterd. Rente staat op dit moment wel erg laag, dus nu ik een tweede huis koop (de eerste hou ik voor verhuur) begin ik toch wel te twijfelen (al is 30 jaar sowieso uitgesloten, daar begin ik niet aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:57:
[...]
Als ik vragen mag, heb jij 1 jaar rentevaste periode? Bevalt het? Is het makkelijk om opnieuw een periode te kiezen na afloop?
Nee, ik heb (iets) langer, en dat vind ik prima. Ik denk dat die lange rentevaste periodes onnodig zijn als je verwacht dat je versneld kunt aflossen, want je betaalt risicopremie voor een verzekering (een langere rentevaste periode) die je niet nodig hebt.

Een nieuwe periode kiezen is uiterst makkelijk, als je tenminste niet tussen geldverstrekkers gaat shoppen (maar in dat geval heb je wel bijkomende kosten aan taxaties etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 567735 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:04:
[...]

Nee, ik heb (iets) langer, en dat vind ik prima. Ik denk dat die lange rentevaste periodes onnodig zijn als je verwacht dat je versneld kunt aflossen, want je betaalt risicopremie voor een verzekering (een langere rentevaste periode) die je niet nodig hebt.

Een nieuwe periode kiezen is uiterst makkelijk, als je tenminste niet tussen geldverstrekkers gaat shoppen (maar in dat geval heb je wel bijkomende kosten aan taxaties etc).
Ik verwacht sneller te kunnen aflossen, maar zie het nut niet zo. Kan mijn geld tegen 11%+ uitlenen via DeFi. Daarnaast verwacht ik hoge inflatie (richting de 5%) de komende jaren, dus lijkt het mij geen slecht idee om zoveel als redelijkerwijs mogelijk is vreemd vermogen aan te houden (ook om de belasting in box 3 te minimaliseren).

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 01-08-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Iedereen in mijn omgeving adviseert 20 tot 30 jaar, maar dat deden ze ook al toen ik in 2016 mijn eerste huis kocht. Gelukkig toen niet geluisterd. Rente staat op dit moment wel erg laag, dus nu ik een tweede huis koop (de eerste hou ik voor verhuur) begin ik toch wel te twijfelen (al is 30 jaar sowieso uitgesloten, daar begin ik niet aan).
Ik ben vorig jaar bij de ABN begonnen met 1 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd. Dat pakte goed uit, afgelopen maand een nieuwe rente gekozen voor 0 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd. Natuurlijk hoef je daarvoor niet opeens opnieuw te taxeren (zit al in de laagste categorie).

Je moet voor jezelf de berekening maken voor de verschillende scenario's en kijken of je het risico wilt nemen. Voor de meeste mensen is het te ingewikkeld dus die laten zich door een gladde hypotheekadviseur snel tot 30 jaar vast overtuigen met het geweldige "Dan weet je waar je aan toe bent!"

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:10:
[...]
Kan mijn geld tegen 11%+ uitlenen via DeFi.
In dat geval heb je mijn advies niet nodig, mazzeltov!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 567735 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

In dat geval heb je mijn advies niet nodig, mazzeltov!
Ieders advies is natuurlijk welkom. Of er ik wat mee doe is een tweede. Tot nu toe ben ik de enige in mijn omgeving die op zo'n jonge leeftijd al een tweede huis kan/gaat kopen dus zal ik ergens wel iets goed doen. Maar hey, mazzeltov :P
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

Ik ben vorig jaar bij de ABN begonnen met 1 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd. Dat pakte goed uit, afgelopen maand een nieuwe rente gekozen voor 0 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd. Natuurlijk hoef je daarvoor niet opeens opnieuw te taxeren (zit al in de laagste categorie).
0 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd, is dat hetzelfde als variabel met een maximumduur van 2 jaar?
Je moet voor jezelf de berekening maken voor de verschillende scenario's en kijken of je het risico wilt nemen. Voor de meeste mensen is het te ingewikkeld dus die laten zich door een gladde hypotheekadviseur snel tot 30 jaar vast overtuigen met het geweldige "Dan weet je waar je aan toe bent!"
Exact.

[ Voor 49% gewijzigd door outlandos op 01-08-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:31
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

Mja, 1 jaar vast is 0,82 procent rente en 10 jaar vast is 0,94%

Het scheelt met een hypotheek schuld van 300.000 dus een bedrag van 300 euro bruto op jaarbasis ongeveer aan rente, dus iets van 25 euro per maand.

Zonde geld ergens.. maar als de rente straks langzaam begint te stijgen met 0,01-0,02% per maand, wanneer komt voor jou dan het moment om hem voor een langere periode vast te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:14:
[...]
Tot nu toe ben ik de enige in mijn omgeving die op zo'n jonge leeftijd al een tweede huis kan/gaat kopen dus zal ik ergens wel iets goed doen.
Als je tegen 11%+ geld kunt uitlenen is dat een felicitatie (mazzeltov) waard, net zoals een mazzeltov voor een tweede huis op z'n plaats is. Je zou dan je strategie kunnen heroverwegen, want ik zou voor nog geen 25% rendement het gezeur van een huurder aan m'n kop willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

President schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:19:
[...]

Mja, 1 jaar vast is 0,82 procent rente en 10 jaar vast is 0,94%

Het scheelt met een hypotheek schuld van 300.000 dus een bedrag van 300 euro bruto op jaarbasis ongeveer aan rente, dus iets van 25 euro per maand.

Zonde geld ergens.. maar als de rente straks langzaam begint te stijgen met 0,01-0,02% per maand, wanneer komt voor jou dan het moment om hem voor een langere periode vast te zetten?
En een jaar geleden was dit 1.12% vs 1.24%, toen had je ook kunnen zeggen dat het niet zo veel uitmaakt en je hem net zo goed langer vast kon zetten. Over een jaar staat het misschien op 0.6/0.7, who knows? Over de hele looptijd is het een groot verschil in geld wat je naar de bank draagt. Wanneer ik hem langer vast zet kan ik nu nog niet zeggen, ik verwacht nog geen stijging van de rentes en de hypotheekrentes zijn in Nederland kunstmatig hoog.
outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

0 jaar vast + 2 jaar rentebedenktijd, is dat hetzelfde als variabel met een maximumduur van 2 jaar?
Nee, variabel zou 1.45% zijn waarbij dit 0.82% is. Geen idee waarom iemand variabel zou kiezen ipv de rentebedenktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Ik verwacht sneller te kunnen aflossen, maar zie het nut niet zo. Kan mijn geld tegen 11%+ uitlenen via DeFi.
Ik ben zelf ook niet vies van wat speculatieve investeringen, maar je begrijpt hopelijk dat voor die 11% enkel zo hoog is omdat dit een heel hoog risico afkoopt. (waarom lenen die mensen anders niet gewoon bij de bank voor <1%) Leuk zolang het spelletje werkt voor een deel van je vermogen, maar ik zou er niet alles op zetten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 01-08-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:31
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

En een jaar geleden was dit 1.12% vs 1.24%, toen had je ook kunnen zeggen dat het niet zo veel uitmaakt en je hem net zo goed langer vast kon zetten. Over een jaar staat het misschien op 0.6/0.7, who knows? Over de hele looptijd is het een groot verschil in geld wat je naar de bank draagt.
Of het staat over een jaar op 1,5%

Een groot verschil? Mja, een verschil van 0,1% is uiteindelijk 5000 bruto... Netto dus nog minder... Uiteraard wordt het inderdaad meer als je naar 0,6 daalt, maar als je naar 1,1% stijgt is het weer meer...

T is maar net waar je je fijn bij voelt, wat op termijn financieel het verstandigst is dat kan je alleen achteraf vaststellen en niet vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 567735 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:22:
[...]

Als je tegen 11%+ geld kunt uitlenen is dat een felicitatie (mazzeltov) waard, net zoals een mazzeltov voor een tweede huis op z'n plaats is. Je zou dan je strategie kunnen heroverwegen, want ik zou voor nog geen 25% rendement het gezeur van een huurder aan m'n kop willen hebben.
Daar heb je een goed punt. En dat is ook precies de reden waarom we nog niet definitief besloten hebben wat we met ons appartement gaan doen. Als we het houden zou het meer als pensioengarantie voor later zijn, aangezien ik verwacht dat van het pensioen zoals wij dat nu kennen over 50 jaar weinig meer van over zal zijn.
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

En een jaar geleden was dit 1.12% vs 1.24%, toen had je ook kunnen zeggen dat het niet zo veel uitmaakt en je hem net zo goed langer vast kon zetten. Over een jaar staat het misschien op 0.6/0.7, who knows? Over de hele looptijd is het een groot verschil in geld wat je naar de bank draagt. Wanneer ik hem langer vast zet kan ik nu nog niet zeggen, ik verwacht nog geen stijging van de rentes en de hypotheekrentes zijn in Nederland kunstmatig hoog.

[...]

Nee, variabel zou 1.45% zijn waarbij dit 0.82% is. Geen idee waarom iemand variabel zou kiezen ipv de rentebedenktijd.
0 jaar + 2 jaar rentebendenktijd kun je zeker alleen krijgen als je al eens een rentevasteperiode hebt uitgezeten?

Wat het risico op ''uitlenen'' betreft:

Dan zou je je toch eens moeten inlezen wat liquidity providers doen:

https://academy.binance.c...e-liquidity-pools-in-defi

Risicovrij is het natuurlijk nooit; er is altijd kans op een exploit/hack, vandaar dat je moet spreiden. En hoe meer mensen liquidity providen, hoe lager de APY wordt. Dus die 11%+ zal alleen maar dalen. Maar goed we (lees: ik) gaan te veel off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
[...]

Ik verwacht sneller te kunnen aflossen, maar zie het nut niet zo. Kan mijn geld tegen 11%+ uitlenen via DeFi. Daarnaast verwacht ik hoge inflatie (richting de 5%) de komende jaren, dus lijkt het mij geen slecht idee om zoveel als redelijkerwijs mogelijk is vreemd vermogen aan te houden (ook om de belasting in box 3 te minimaliseren).
Wat is DeFi? Decentralised Finance?
Aan wie leen jij je geld?

Heb dit gelezen - whitepaper DeFi - maar wordt er nog niet veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Harm_H schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:25:
[...]

Wat is DeFi? Decentralised Finance?
Aan wie leen jij je geld?

Heb dit gelezen - whitepaper DeFi - maar wordt er nog niet veel wijzer van.
DeFi biedt alles op het gebied van financiële dienstverlening (dus o.a. sparen, lenen en verzekeren), maar dan zonder centrale partijen zoals banken en verzekeraars. De winst die zij normaal gesproken pakken gaat dus naar de liquidity providers zoals jij en ik. Vandaar dus decentralized.

Zie ook: https://academy.binance.c...ecentralized-finance-defi

Celsius is ook een goed voorbeeld van hoe banken overbodig worden, al is het niet echt een goed voorbeeld van Defi omdat Celsius niet gedecentraliseerd is. Maar wel een mooi platform dat miljarden beheert en waarvoor banken ook bevreesd zouden moeten zijn: https://celsius.network/

Miljardair Mike Novogratz legt het hier goed uit:

Decentralized finance could hit banks hard

"I talked to guys who run banks all the time and they've been very interested in crypto. And I was like, you guys were so wrong worrying about bitcoin. Bitcoin was an asset that you could buy and sell and trade and asset manage and get your clients to, but it wasn't a threat to your enterprise.

"DeFi on the other hand is gonna bite your leg off, bite your hand off, and now it's going to claw your nose off. DeFi's coming right at their business. And so you're going to see them fight back... people don't like to lose their living."

https://markets.businessi...age-galaxy-digital-2021-5

[ Voor 27% gewijzigd door outlandos op 01-08-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

outlandos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:10:
[...]

DeFi biedt alles op het gebied van financiële dienstverlening [...]
Celsius is ook een goed voorbeeld van hoe banken overbodig worden,
Ahh interessant, wat zijn de voorwaarden van de hypotheek die je bij hun hebt lopen dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:12:
[...]

Ahh interessant, wat zijn de voorwaarden van de hypotheek die je bij hun hebt lopen dan precies?
Geen hypotheek, maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Het staat nog in de kinderschoenen, is letterlijk pas een paar jaar oud. Leningen gaan nu met als onderpand crypto.

Dus als je geld nodig hebt maar je wilt je crypto niet verkopen (en je wilt goedkoper lenen dan bij een bank) dan kun je via Celsius een lening krijgen. Hoe meer onderpand je geeft hoe lager de rente (want hoe lager het risico). Even simpel gesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 01-08-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13

Videopac

Rommelt wat aan.

YakuzA schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:53:
Ik zou niet zo snel dat soort speculatieve geruchten geloven.
Een core inflatie van boven de 2% (inflatie exclusief olieprijs) is niet echt te verwachten.

Het klinkt meer alsof je een reclame voor de bitcoin hebt gezien.
Kun je dit onderbouwen?
M2 is in alle grote economieën sterk toegenomen, bijvoorbeeld. Het verschil met klassieke vormen van inflatie is dat die zich slechts in 1 economie voordeed (zoals momenteel in Venezuela, bijvoorbeeld).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 567735 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:04:
[...]

Dit heeft me wel aan het denken gezet. Ik verwacht binnen 10 jaar minstens 1/3 af te kunnen lossen. Bovendien verwacht ik niet dat de rentes binnenkort (hard) zullen stijgen. Dan is het wellicht een idee om 1/4 1 jaar vast, 1/4 10 jaar vast en 2/4 20 jaar vast te doen? En dan de eerste 2 delen leniair en het 20 jaar deel annuïteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

outlandos schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Bovendien verwacht ik niet dat de rentes binnenkort (hard) zullen stijgen.
De ABN heeft vandaag onderstaand stuk gepubliceerd wat hetzelfde beeld schetst:
Visie op rente en euro – Rente langer laag door nieuwe beleidsstrategie ECB
[...]
Het lijkt goed mogelijk dat de rente tenminste gedurende de komende drie jaren nog ongewijzigd blijft.
[...]
De lange rente is in juli fors gedaald. Dit was in lijn met onze verwachting dat de Duitse tienjaarsrente weer in de richting van de depositorente van de ECB zou bewegen. Wij verwachten dat de rente gedurende de rest van het jaar nog iets verder zal dalen. Hierbij zal de verwachte afname van de inflatie einde dit jaar ook een rol spelen. Wij verwachten dat noch de korte, noch de lange rente volgend jaar sterk zal veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/530KRH5fXIUzLpZdy3Je7d9dPdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/frWga1uGhPJpzMq6NsMYiCzG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 02-08-2021 12:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Monetair geld is een afgeleide energie en grondstoffen en de toegevoegde waarde via productie en diensten, Inflatie/deflatie ontstaat als er een verstoring daarin komt. Je ziet hoge inflatie tegenwoordig vaak bij landen onder embargo's, waarbij energie, grondstoffen, producten en diensten worden afgesneden maar er nog wel geld circuleert.

Een andere bron van inflatie/deflatie is een onbalans in productiviteit en lonen, gaan de lonen omhoog terwijl er geen reële productiviteit tegenover staat dan is er kans op inflatie mits de loonsverhogingen worden doorberekend in de prijzen. Aan de andere kant hebt je kans op deflatie als lonen juist achterblijven of dalen t.o.v. productiviteitsstijging. Als je met hetzelfde geld meer arbeid kan kopen dan is er sprake van deflatie op dat gebied.

Kijk je naar de westerse economieën de afgelopen decennia, dan zie je dat lonen achterblijven op de productiviteitsstijgingen. De inkomens van huishoudens staan over het algemeen lange tijd stil, terwijl de productiviteit is toegenomen. Lonen zullen dus geen factor zijn bij inflatie.

Dan blijft de een onbalans tussen energie en grondstoffen en producten en toegevoegde waarde over, hoewel sommige supply chains het moeilijk hebben en een bron kunnen zijn van prijsstijgingen heeft dit nog niets te maken met hyperinflatie.

Het is daarom altijd opvallend dat er hyperinflatie als gevaar continu terugkomt, terwijl het tegenovergestelde eigenlijk van toepassing is. Je moet dan altijd ook ernstig twijfelen aan bronnen die beweren dat hyperinflatie "aanstaande" is. Dat zijn vaak mensen die een agenda hebben.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Stel ik neem een hypotheek van € 540.000 in 3 leendelen:

1 jaar vast (1.14%) € 80.000
10 jaar vast (1.26%) € 120.000
20 jaar vast (1.59%) € 340.000

Ik wil graag een combinatie tussen annuïteit en lineair, maar ik kom er niet echt uit wat dan de meest logische verdeling is.

Qua renteaftrek zou annuïteit op €340.000 en de rest lineair het meest logisch zijn. Dan los ik ook gelijk automatisch wat meer af op de 10 jaar vaste periode waarmee ik het risico kleiner maak in het geval de rentes over 10 jaar (veel) hoger zijn.

Aan de andere kant zou het ook weer logisch zijn om lineair toe te passen op het duurste deel, dus die 20 jaar vast. Want die los je dan sneller af en wordt daarmee goedkoper.

Voor degene die mijn relaas nog volgt (geen bezwaar als dat niet het geval is, ik volg het zelf amper nog): welke verdeling zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
outlandos schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:56:

Ik wil er graag een combinatie tussen annuïteit en leniair van maken, maar ik kom er niet echt uit wat dan de meest logische verdeling is.

Qua renteaftrek zou annuïteit op €340.000 en de rest lineair het meest logisch zijn. Dan los ik ook gelijk automatisch wat meer af op de 10 jaar vaste periode waarmee ik het risico kleiner maak in het geval de rentes over 10 jaar (veel) hoger zijn.

Aan de andere kant zou het ook weer logisch zijn om lineair toe te passen op het duurste deel, dus die 20 jaar vast. Want die los je dan sneller af en wordt daarmee goedkoper.

Voor degene die mijn relaas nog volgt (geen bezwaar als dat niet het geval is, ik volg het zelf amper nog): welke verdeling zouden jullie aanraden?
Als je het makkelijk kunt betalen is lineair het beste omdat je sneller aflost. Een andere optie is om alles annuitair te pakken en extra af te lossen met geld dat je overhoudt.
En bedenk ook dat rente-aftrek leuk klinkt, maar dat krijg je alleen over de rente die je betaald. Meer rente-aftrek betekend simpelweg dus dat je meer moet betalen. Je kunt dus het bet beste het duurste stuk het snelste aflossen (oftewel lineair voor je 340k)

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

outlandos schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:56:

Ik wil graag een combinatie tussen annuïteit en lineair, maar ik kom er niet echt uit wat dan de meest logische verdeling is.

Waarom per se lineair? Je mag elk jaar boetevrij extra aflossen op je hypotheek (vaak 10% of 20%, soms onbeperkt). Tenzij je nu al van plan bent dat maximaal te doen, kan je beter volledig annuïtair nemen. Je kan dan met extra aflossingen alsnog op een lineair schema komen, maar als het leven even tegen zit heb je niet die verplichting.

Als je toch graag lineair wil: waarom niet volledig lineair? Dat is immers (als je niet extra gaat aflossen) goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 677216 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:49:
[...]

Waarom per se lineair? Je mag elk jaar boetevrij extra aflossen op je hypotheek (vaak 10% of 20%, soms onbeperkt). Tenzij je nu al van plan bent dat maximaal te doen, kan je beter volledig annuïtair nemen. Je kan dan met extra aflossingen alsnog op een lineair schema komen, maar als het leven even tegen zit heb je niet die verplichting.

Als je toch graag lineair wil: waarom niet volledig lineair? Dat is immers (als je niet extra gaat aflossen) goedkoper.
Dank voor je reactie. Bij de geldverstrekker die ik op het oog heb kan je onbeperkt boetevrij aflossen. Mede op basis van jouw antwoord ga ik kiezen voor alle delen annuïteit. En extra aflossen wanneer het mij goeddunkt.

Overigens stel ik de aanvraag nog maar even een week of twee uit. Vandaag is marktleider Rabobank namelijk met een flinke renteverlaging gekomen over de hele breedte. Dan zal de rest van het circus wel snel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
Inflatie en bestaande leningen maak ik mijzelf eerlijk gezegd niet druk om. Ik verwacht ook dat de rente de komende jaren niet omhoog gaat, maar wel dat de toegang tot geleend geld lastiger gaat worden, waardoor je tegen hoge percentages moet lenen wanneer je extra geld nodig hebt.

Waar ik nu wel op anticipeer, is dat grondstoffen duurder worden en ik versneld naar fossielarm en daarna fossielvrij beweeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

defiant schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:46:

Kijk je naar de westerse economieën de afgelopen decennia, dan zie je dat lonen achterblijven op de productiviteitsstijgingen. De inkomens van huishoudens staan over het algemeen lange tijd stil, terwijl de productiviteit is toegenomen. Lonen zullen dus geen factor zijn bij inflatie.
De inflatie is zo laag geweest sinds de jaren 90 omdat er veel fabriekswerk is verplaatst naar lage lonen landen en daardoor de prijzen van zaken enorm daalden. Dit heeft ook tot gevolg gehad dat de lonen in het westen niet zo hard stegen: ze moesten immers ineens concurreren met een goedkope Aziaat. En op meer lokaal gebied binnen de EU moet een Nederlandse chauffeur of bouwvakker concurreren met een oost Europeaan.

Tweede reden dat de inflatie niet hard is toegenomen is de technologische vooruitgang. Sinds de jaren 90 is de arbeidsproductiviteit geëxplodeerd vanwege computers, internet en andere uitvindingen. Dat samen met loonmatiging beperkt de inflatie.
De combinatie van goedkope arbeid en hoogwaardige technologie was goud!

Echter, sinds een jaar of 10-12 is het feest voorbij: de lage lonen landen kunnen het zonder onze technologie en streven het westen zelfs voorbij. Kijk maar naar Huawei die marktleider aan het worden is op 5G gebied.
Het westen heeft dus een veel kleinere voorsprong maar om de bevolking tevreden te houden wordt er al zeer lange tijd veel geleend en die hele schuldenberg wordt alleen maar groter.
De enige oplossing is inflatie. Dat smelt de schulden weg. Maar dat mag niet te snel want als er te veel inflatie komt en men verliest het vertrouwen in de munt dan dondert de boel in elkaar met vreselijke gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lordy79 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:14:
[...]

De inflatie is zo laag geweest sinds de jaren 90 omdat er veel fabriekswerk is verplaatst naar lage lonen landen en daardoor de prijzen van zaken enorm daalden. Dit heeft ook tot gevolg gehad dat de lonen in het westen niet zo hard stegen: ze moesten immers ineens concurreren met een goedkope Aziaat. En op meer lokaal gebied binnen de EU moet een Nederlandse chauffeur of bouwvakker concurreren met een oost Europeaan.

Tweede reden dat de inflatie niet hard is toegenomen is de technologische vooruitgang. Sinds de jaren 90 is de arbeidsproductiviteit geëxplodeerd vanwege computers, internet en andere uitvindingen. Dat samen met loonmatiging beperkt de inflatie.
De combinatie van goedkope arbeid en hoogwaardige technologie was goud!

Echter, sinds een jaar of 10-12 is het feest voorbij: de lage lonen landen kunnen het zonder onze technologie en streven het westen zelfs voorbij. Kijk maar naar Huawei die marktleider aan het worden is op 5G gebied.
Het westen heeft dus een veel kleinere voorsprong maar om de bevolking tevreden te houden wordt er al zeer lange tijd veel geleend en die hele schuldenberg wordt alleen maar groter.
De enige oplossing is inflatie. Dat smelt de schulden weg. Maar dat mag niet te snel want als er te veel inflatie komt en men verliest het vertrouwen in de munt dan dondert de boel in elkaar met vreselijke gevolgen.
Dit. We wonen op een van de rijkste plekken op aarde. De rest van de wereld wil een groter stuk van de taart, het gevolg is dat wij het langzaam maar zeker met relatief minder zullen moeten gaan doen. Of dat nu gepaard gaat met inflatie of met stagnerende lonen - het gevolg is hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-05 15:11
[Afbeelding]
Fail

Hoezo fail? Kom dan ook met een bron.

En over je voorspelling:
Doe dan zelf ook een concrete voorspelling, want dit is vaagheid ten top.
-15% inflatie per wat, week, jaar, decennium? In welk jaar gaat dat gebeuren? Over welke productcategorieën?
En hoezo noem je specifiek "vooral valuta wordt minder waard". Dat hoort ook wel bij de definitie van inflatie, niet? Letterlijk: "Geldontwaarding: het teruglopen van de koopkracht van het geld" Of hanteer je een andere definitie?
- Lonen gaan in 30 jaar hoe hard omhoog? Voor welke vakmannen?

Met vage Jomanda horoscoopvoorspellingen kan ik later ook wel roepen dat ik gelijk had, kom met iets concreets voordat je kritiek hebt op de voorspelling van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Videopac schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:23:
[...]

Kun je dit onderbouwen?
M2 is in alle grote economieën sterk toegenomen, bijvoorbeeld. Het verschil met klassieke vormen van inflatie is dat die zich slechts in 1 economie voordeed (zoals momenteel in Venezuela, bijvoorbeeld).
Historisch gezien is de kerninflatie een stuk minder volatiel dan de ‘normale’ inflatie (die is inclusief de OPEC en overheids accijns manipulaties):
https://tradingeconomics.com/euro-area/core-inflation-rate

De grondstof prijzen lijken wel iets omhoog te gaan, maar ik denk niet dat uiteindelijk voor een enorme stijging zal zorgen.

De QE processen die door de ECB al een x-tal jaren gebruikt lijken de kern inflatie ook niet aan te jagen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Afbeelding]
Fail

We zijn een paar maanden verder, en zo te zien is de kern inflatie alleen maar verder gedaald in de tussentijd ;)

Je ‘Fail’ kan wel wat onderbouwing gebruiken?

PSN

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.