Internet eens goed inrichten in huis.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-01 17:41
Hi allemaal,

Ik loop nu toch echt al een tijdje te hannesen met mijn internet thuis. We hebben een jaren 30 woning waarin de WiFi gewoon niet optimaal is in het kantoor en op ze zolder en blijkbaar het bedraadde netwerk ook niet naar wens is.

Ik heb nu de volgende spullen tot mijn beschikking:

Aangesloten
  • KPN Glasvezel 200 Mbit
  • Experia Box V10a
  • Kabel "Donné u/utp 24 4p category 5e" naar kantoor (Snelheid 90 Mbps), deze heb ik zelf getrokken
  • Kabel die er al lag naar zolder (Snelheid 200 Mbps)
Via WiFi haal ik op mijn telefoon op de goede plaatsen ook daadwerkelijk 200 Mbps dus dat is prima, echter op het kantoortje kom ik vaak niet hoger dan 25-30 Mbps. Dit komt doordat er een hele hoop leidingwerk door de want lopen en een grote stalen wasbak aan de muur hangt tussen de Experiabox en mijn kantoorruimt (Denk ik).

Wat ik verder nog heb liggenIk ben dus even benieuwd, wat is nu wijsheid in deze situatie.. Het lijkt erop alsof de kabel naar kantoor dus maar matig is, waardoor snelheden boven de 90 Mbps niet gehaald kunnen worden. Ik denk dus dat ik een nieuwe/hogere kwaliteit kabel moet trekken naar kantoor. Daarnaast wil ik dus ook op zolder goede WiFi hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Haarballetje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:24:
... Ik denk dus dat ik een nieuwe/hogere kwaliteit kabel moet trekken naar kantoor...
Ik denk dat er met de kabel an sich niets mis is. Volgens de opgave van de fabrikant is het cat5e en echt koper, dus je zou er zonder problemen 1 Gbit/s over moeten halen. Kans is groot dat je de aders hebt verwisseld of slecht aangeknepen hebt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

lier

MikroTik nerd

Voor wat betreft goede kabels, kijk eens in deze topics:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Voor de Wifi zou je kunnen kijken naar de topcis van bijvoorbeeld Unifi of TP-Link:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie

Alternatief kan de Wifi accesspoints van KPN zijn:
https://www.kpn.com/internet/wifi.htm

Verder heel erg eens met @Brahiewahiewa

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Eerst de kabels doormeten, koop een simpel setje altijd fijn, ook als je de kabel vervangt handig. Als de kabel goed is kan je op kantoor een AP plaatsen en mocht je meerdere netwerk aansluitingen nodig hebben dan is bijvoorbeeld een Ubiqiti Aircube een leuke simpele prima werkende oplossing.
Maar eerst meten. want meten is weten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
Hmm een meetsetje kopen dus ergens. Wat een gedoe :P. Ik check eerst even snel of de extra kabel die ik al gemaakt had wel 200 Mbps haalt, als die dat haalt vervang ik gewoon de kabel Dan dus een AP op kantoor in de hoop dat ik overal fatsoenlijke WiFi heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:36
Voor je wat gaat kopen, zou ik eerst eens kijken of je idd ,zoals hierboven gezegd is , of je kabel goed geknepen is.
Kijk ff of je de verschuiving van de aders goed hebt gedaan, de 100mbit verbinding die je nu hebt, fout geknepen/slecht geknepen aders.

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
Helaas slecht nieuws andere kabel gemaakt van zelfde materiaal.. wederom maximaal 92 Mbps.. Kan het ook aan de connectors liggen? Of is het dan w.s. toch echt de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:39
Haarballetje schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:22:
Helaas slecht nieuws andere kabel gemaakt van zelfde materiaal.. wederom maximaal 92 Mbps.. Kan het ook aan de connectors liggen? Of is het dan w.s. toch echt de kabel?
ik zeg 99% zeker connectors niet ok , andere 1% is dat de kabel is beschadigd bij de aanleg
grote kans maakt bruin of blauwe paar geen of slecht contact meer , of is bv het blauwe paar gebruikt voor telefonie in de muurcontactdoos

cat5e kan zeker 1gbps aka 1000mbps ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
Ja als ik er dan logisch over nadenk: Beschadigt kan het niet zijn. ik heb namelijk 2 losse kabels gemaakt 1 zit door de muur, de andere ff snel gemaakt om te testen of die ook "Sloom" was. Beide halen precies 92 Mbps. Dus dan zijn de connectors niet goed, maar dat zijn gewoon RJ45 connectors van Klopp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:39
ik zou is dubbelchecken of alle aders wel tot vanvoor zitten , anders inderdaad andere stekkers
(Kopp , was dat geen Gamma merk, hier bekend voor zn minderwaardige CCA UTP kabel ? misschien zijn die stekkers ook bagger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31
Megabits zijn overrated ;)

Wat ik bedoel, 92mbit kan heel snel maar ook enorm traag aanvoelen. Heeft alles met de latency/consistentie te maken.

Ik heb ergens 5mbit internet maar wel hele zuivere internet via wifi. Ik kan zonder problemen netflix/youtube/browsen. Het voelt bijna net zo snappy als de 50mbit

Dus ja natuurlijk is het zonde van je snelheid en moet je die kabels zien te fixen maar tegelijk: 92mbit is ook zat, als je het maar aanbiedt met een goed ap op de 5ghz voor een stabiel en strak 92

Dat gezegd: koop een deco m4 bij ziggo voor 100 euro. Zet wifi op de experiabox uit, zet een deco node beneden en eentje op zolder

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 15-05-2021 22:40 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 17:12
ivbm die kabel, voor je een meetsetje haalt, kijk gewoon even als je een laptop aan die kabel hangt of die dan gigabit of 100mbit aangeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
geeft op verschillende devices met beide kabels max precies 92 Mbps, terwijl ik 200 Mbps moet hebben met glasvezel. Werkt via de kabel naar zolder ook precies zo 200 Mbps down soms tot 500 up.

De kabels zitten ook echt goed erin, helemaal tot aan het uiteinde.. gelul met kabels :P..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Haarballetje schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:56:
geeft op verschillende devices met beide kabels max precies 92 Mbps, terwijl ik 200 Mbps moet hebben met glasvezel. Werkt via de kabel naar zolder ook precies zo 200 Mbps down soms tot 500 up.

De kabels zitten ook echt goed erin, helemaal tot aan het uiteinde.. gelul met kabels :P..
Je situatie suggereert dat je een 100 Mb/s verbinding tussen het apparaat op zolder en de router beneden.

Dat kan twee dingen betekenen. Het apparaat op zolder heeft een 100 Mb/s netwerkkaart of er is een probleem met de kabel. Onwaarschijnlijk zou een disfunctionerende poort op je Experiabox zijn die 100 Mb/s levert ipv 1 Gb/s.

Bij de kabel zijn of de pluggen die niet goed zijn afgemonteerd, je heb een cat 5 kabel of je hebt CCA kabel (bekijk de kabel nog een keer goed of je daar CCA op ziet staan). Een cat 5 kabel heeft vier aders (twee aderparen) waar een cat 5e 8 aders heeft (vier aderparen).

Post eens de volgorde van aders in de plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ook als je een laptop (met een gigabit NIC) direct aan je Experiabox hangt? Dan zou je namelijk gewoon gigabit moeten kunnen halen, en dus zeker rond de 150-160 mbit uitkomen met een speedtest.

Ook belangrijk om te testen is of Windows zelf aangeeft dat het een gigabit verbinding is, dat is namelijk niet het geval als je kabel of stekkers fout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:00
Al je CAT5e kabels moeten 1000 Mbps halen (Op Gigabit LAN poorten), anders zijn ze niet goed. Daar zou ik mee beginnen.

Een testsetje kost bij AliExpress heel weinig en is goed genoeg voor die paar kabels thuis.

Ik zou alles aansluiten op een goede Wi-Fi router en die dan achter de ExperiaBox hangen. Je bent dan ook nergens van afhankelijk als je een keer van provider wisselt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
Je situatie suggereert dat je een 100 Mb/s verbinding tussen het apparaat op zolder en de router beneden.

Dat kan twee dingen betekenen. Het apparaat op zolder heeft een 100 Mb/s netwerkkaart of er is een probleem met de kabel. Onwaarschijnlijk zou een disfunctionerende poort op je Experiabox zijn die 100 Mb/s levert ipv 1 Gb/s.

Bij de kabel zijn of de pluggen die niet goed zijn afgemonteerd, je heb een cat 5 kabel of je hebt CCA kabel (bekijk de kabel nog een keer goed of je daar CCA op ziet staan). Een cat 5 kabel heeft vier aders (twee aderparen) waar een cat 5e 8 aders heeft (vier aderparen).

Post eens de volgorde van aders in de plug.
Op zolder haal ik zelfs 200 Mbps, op alle poorten van de experiabox. (200 is ook het abo).

Ik heb dus 2 losse kabels gemaakt, een ligt in een rol en de ander naar verdieping 1. Beide kabels halen precies 92 Mbps op gast.com. ook op alle verschillende poorten. Mijn vast pc heeft een pricewatch: ASUS TUF Gaming B550-PLUS. Ook even gecheckt, het is echt een Cat 5e IEC, nergens staat AAC.

Ik heb de volgorde: Half oranje, heel oranje, half groen, heel blauw, half blauw, heel groen, half bruin, heel bruin. Dat is de goede vlgs mij?

Ook nog even met mijn laptop getest, die haalt gewoon 200 Mbps als ik een ander premade kabeltje in dezelfde poort prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
De volgorde van de aders is goed.

Begrijp ik je goed dat je op zolder 200 Mb/s meet met meerdere apparaten. Laptop en game pc?

Zijn beide kabels hetzelfde merk en type? Eventueel van dezelfde rol?

Je vermeldt ook andere devices in je topic start. Zou je eens een schema van het netwerk hier willen posten? Ik wil uitsluiten dat er iets in de netwerk setup een probleem geeft. Ik begin namelijk de draad zelf te verdenken omdat de systematische uitsluiting daarheen lijkt te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:02
Haarballetje schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:56:
Op zolder haal ik zelfs 200 Mbps, op alle poorten van de experiabox. (200 is ook het abo).
Ik krijg de indruk dat je twee dingen door elkaar haalt: je hebt een 200 Mbps internet abonnement van KPN, en een Gigabit netwerk in huis - zowel je kabels als je router ondersteunen deze snelheid.

Dat Gigabit netwerk kun je meten met een tool als LAN Speed test - je meet dan de snelheid tussen twee apparaten op je lokale netwerk, bijvoorbeeld je Laptop en je NAS. Deze test kun je gebruiken om kabelproblemen op te sporen.

Je wifi snelheid meet je met een app als Open Signal. Overigens is die D-Link wel aan vervanging toe, je mist 10 jaar aan Wifi verbeteringen.

Dan heb je nog de internet snelheid, die meet je met een tool als Network Speed Test.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 16-05-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
Ok ik heb even een schets gemaakt van de verdiepingen bovenaf gezien en de situatie per ruimte. Incl wat extra uitleg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMq0aSFS4R_dWFJ-Sr1bKch-yp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9kAC82DU0VTKnFZXk34hFg3.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik dus nu vooral wil is dat ik overal in huis die 200 Mbps haal, zowel bedraad als via wifi. De Nas kan ik altijd nog bedraad aansluiten op een van die Mesh punten als het goed is waardoor die ook maximale snelheid haalt.

Beide nieuw getrokken draden zijn wel met de Kopp RJ45 stekkers gemaakt. Zou wel karig zijn als het toch de kabel is haha.. Dan moet ik hem opnieuw door de pijp, door de voorraadkast, onder de kruipruimte door en dan weer de meterkast in trekken haha..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-10 14:03
Je gebruikt U/UTP kabel heb ik gelezen? Toevallig naast stroomkabels gelegd? Vorige week nog het fenomeen 'Crosstalk' live gezien, kom het niet vaak tegen maar het bestaat wel:

Klant had slechte verbinding in 1 kamer volgens hem, ik meet de kabel uit met een kabeltester, alle paren waren goed, test geslaagd. Ik hang daar een nieuwe AP omhoog, configureer de AP, doe wat wifi testjes, allemaal goed. Paar uur later zie ik op de switch dat die AP op 100mbps actief is en niet 1gbps. Vreemd? AP herstart en tijdens het booten van de AP zie ik die poort op de switch continue wisselen tussen 100mbps en 1gbps om uiteindelijk op 100mbps te blijven. Ook gaat het lampje van die switch poort soms even uit voor een halve seconde (dus niet flikkeren, echt uit voor een korte tijd). Ik ga de wifi daar testen, werkt wel maar niet stabiel.

Ik terug mijn kabel tester boven .. FAIL. Telkens ik de kabeltest deed, kreeg ik een ander type FAIL. Telkens een ander paar dat een fout gaf, wat is hier aan de hand!?

Wel, het was een gewone U/UTP kabel die naast een stroomkabel lag waar de wasmachine & droogkast was op aangesloten, klant had deze beide opgezet en .. CROSSTALK!

De kabel vervangen door een S/FTP kabel op rol die ik altijd bij heb en weg problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Koop gewoon een test setje voor nog geen 10 euro wordt heel vaak blij van en als je klaar bent kan je iemand anders ermee helpen. Deze zouden eigenlijk bij iedere tang verkocht moeten worden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:02
Gebruik je de ZyXEL PLA-407 nog ergens in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
EricJH schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:23:
[...]

Goed bedoeld maar toch een beetje een klok-en-klepelverhaal. Het overigens toch wel afgeraden CCA presteert mits goed gemonteerd (d.w.z. geen gecorrodeerde adereinden) net zo goed als koper, het heeft alleen een veel hogere weerstand waardoor de te overbruggen afstand aanmerkelijk korter is. Bij reeds in de fabriek aangegoten connectors is er bij korte kabels helemaal geen merkbaar verschil. Voor de (inmiddels stokoud, volgens mij al 20 jaar helemaal niet meer in de handel) cat5 geldt hetzelfde, maar niet doordat het maar 4 aders zou hebben in plaats van 8. Blijft over wat je als eerste noemt, althans daar lijkt het sterk op, dat de pluggen niet goed afgemonteerd zijn. Dat komt als oorzaak ook het meest voor. Het mag namelijk bekend zijn dat dit aanknijpen behoorlijk aandacht vereist.

Tja, wat je als aller eerste noemde, een sterk verouderde netwerkkaart is ook nog een mogelijke oorzaak. Alleen is dat tegenwoordig nog aannemelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 17-05-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:41
Haarballetje schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Ik heb dus 2 losse kabels gemaakt, een ligt in een rol en de ander naar verdieping 1. Beide kabels halen precies 92 Mbps op gast.com. ook op alle verschillende poorten. Mijn vast pc heeft een pricewatch: ASUS TUF Gaming B550-PLUS. Ook even gecheckt, het is echt een Cat 5e IEC, nergens staat AAC.

Ik heb de volgorde: Half oranje, heel oranje, half groen, heel blauw, half blauw, heel groen, half bruin, heel bruin. Dat is de goede vlgs mij?

Ook nog even met mijn laptop getest, die haalt gewoon 200 Mbps als ik een ander premade kabeltje in dezelfde poort prik.
Haalt je laptop ook 200 Mbps als je hem aan de kabel op het kantoor hangt?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
Moederbord netwerkkaart is van een half jaartje oud, en zou 2.5 Gbps moeten halen. De laptop haalt ook precies 93 Mbps op kantoor. Ik denk dat die connectors gewoon crap zijn. Ik ga ff een testsetje bestellen denk ik en andere connectors.

Hoewel ik er ook gewoon over denk om een nieuwe voorgemonteerde kabel van 15 m te bestellen en die gewoon door die wand te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Techneut schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:45:
[...]
Goed bedoeld maar toch een beetje een klok-en-klepelverhaal. Het overigens toch wel afgeraden CCA presteert mits goed gemonteerd (d.w.z. geen gecorrodeerde adereinden) net zo goed als koper, het heeft alleen een veel hogere weerstand waardoor de te overbruggen afstand aanmerkelijk korter is.
Het probleem bij CCA is dat het mechanisch minder kan hebben en er bij trekken eventueel kleine beschadigingen kunnen ontstaan. Dat icm grotere weerstand, vooral merkbaar over grotere lengtes, maakt CCA niet betrouwbaar.
Bij reeds in de fabriek aangegoten connectors is er bij korte kabels helemaal geen merkbaar verschil.
Klopt maar de topic starter gebruikt een aangelegde kabel.
Voor de (inmiddels stokoud, volgens mij al 20 jaar helemaal niet meer in de handel) cat5 geldt hetzelfde, maar niet doordat het maar 4 aders zou hebben in plaats van 8
Foutje. :o
Blijft over wat je als eerste noemt, althans daar lijkt het sterk op, dat de pluggen niet goed afgemonteerd zijn. Dat komt als oorzaak ook het meest voor. Het mag namelijk bekend zijn dat dit aanknijpen behoorlijk aandacht vereist.
Off topic. Ik heb toevallig afgelopen weekend pluggen met doorvoer gekocht.
Tja, wat je als aller eerste noemde, een sterk verouderde netwerkkaart is ook nog een mogelijke oorzaak. Alleen is dat tegenwoordig nog aannemelijk?
Ik noemde het voor de volledigheid bij het systematisch uitsluiten omdat topic starter blijft volhouden dat de pluggen netjes zijn afgemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haarballetje
Ik heb vandaag andere connectors gekocht en ga ze er morgen opzetten. Hopelijk dan opgelost. Zo niet gaan we door. Hoe dan ook, morgen meer!
Pagina: 1