[Bliep] Nummer inactief, niets meer aan te doen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-07 13:36
Ik had een telefoonnummer bij Bliep. Helaas heb ik te lang niet opgewaardeerd, waardoor de simkaart nu niet meer actief is (sinds een paar dagen blijkbaar, ik kan niet meer bellen of gebeld worden) :'(

Erg jammer want ik had dat nummer al meer dan tien jaar. Het nummer komt oorspronkelijk van T-mobile vandaan.

Bliep geeft nu aan dat ze het nummer niet meer kunnen heractiveren in een mail. Ik kan ze niet bellen want Bliep heeft geen klantenservice-telefoonnumer.

Ik heb ook T-mobile even gebeld en die weten het ook niet. Ik kan in ieder geval geen nummerbehoud aanvragen, want het nummer is niet actief en dan kun je geen verificatie-SMS ontvangen.

(Het stomme is dat ik dit probleem eerder ook al gehad heb, zie hier: Nummer vervallen, niks meer aan te doen?. Bij Prepaid heb je dit probleem nou eenmaal als je niet opwaardeert.)

Weet iemand of er nog iets is wat ik kan doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@TimoDimo er is vandaag een soort gelijk topic geopend en daar was de conclusie: Nee, dat gaat niet.

Zie: [*bliep] Ik ben mijn mobiele nummer kwijt door bliep.

Verder is dit een mobiele provider, dus schopje van IH en TPL.

[ Voor 45% gewijzigd door rens-br op 22-04-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
Helaas het nummer is weg.
Je hebt als goed is meerdere keren een bericht gekregen van de provider dat er een opwaardering moet plaats vinden, anders gaat het nummer inactief.

Zelfde gehad bij me opa en provider, niks aan te doen.
Nieuw nummer en blijven opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Oh, dat is echt vervelend. :(

@rens-br Wel toevallig dat er vandaag nog een ander topic is geweest met precies hetzelfde probleem

@Erazher Dat is het dus juist: ik heb maar één sms gekregen:

"LET OP nog 10 dagen: Er is te lang geen topup geweest. Plaats een opwaardering zodat je tegoed behouden blijft."

Er staat dus niet eens dat het nummer anders inactief wordt.

Weet iemand anders nog of er iets te doen is? Ik wil best een bedrag betalen (ook al zou dat fors zijn) om het nummer weer terug te krijgen. Kun je niet bij een centrale nummerbeheerinstantie o.i.d. het nummer weer laten activeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Weet iemand anders nog of er iets te doen is? Ik wil best een bedrag betalen (ook al zou dat fors zijn) om het nummer weer terug te krijgen. Kun je niet bij een centrale nummerbeheerinstantie o.i.d. het nummer weer laten activeren?
Als je te lang niet opwaardeert (of andere activiteit hebt) is een provider verplicht het nummer vrij te geven voor hergebruik, dit is een maatregel om tekorten tegen te gaan. Heb je dus te lang niet opgewaardeerd (of andere activiteit), dan heb je gewoon écht pech enige wat je kunt doen is een nieuw nummer aanvragen op de simkaart, maar omdat je geen contract hebt met de provider, weet ik ook niet of een provider dan meewerkt, mogelijk is de simkaart ook verwijderd uit het systeem.

[ Voor 63% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:16:
Als je te lang niet opwaardeert is een provider verplicht het nummer vrij te geven voor hergebruik. Heb je dus te lang niet opgewaardeerd, dan heb je gewoon écht pech.
"Verplicht", wat bedoel je daar precies mee? Van wie zijn ze dat dan verplicht? En dat verschilt toch per provider wat de voorwaarden zijn om het actief te houden? Het kan ook gewoon het gebruik van het nummer zijn bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:18:
"Verplicht", wat bedoel je daar precies mee? Van wie zijn ze dat dan verplicht? En dat verschilt toch per provider wat de voorwaarden zijn om het actief te houden? Het kan ook gewoon het gebruik van het nummer zijn bijvoorbeeld.
Zie mijn edit, vanuit wie ze dat exact verplicht zijn weet ik niet meer (ik heb zelf techical support geleverd voor Simpel) maar ik gok vanuit ACM. Dat verschilt dus niet per provider. Meestal is het ook gebruik van het nummer, de gemakkelijkste manier is opwaarderen. ;) Maar als je het zeker wilt weten, neem dan de Algemene Voorwaarden van Bliep even door.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:18:
[...]

Zie in datzelfde kader: https://www.acm.nl/nl/pub...kte-06-nummers-terughalen
ACM gaat ongebruikte 06-nummers terughalen

De ACM benadert telecombedrijven over hun gebruik van 06-nummers. Nummers die niet binnen een jaar na toekenning in gebruik zijn, moeten worden ingeleverd bij de ACM. Op die manier wil de ACM voorkomen dat er een tekort aan 06-nummers ontstaat.
VodafoneZiggo heeft al 1,2 miljoen ongebruikte 06-nummers ingeleverd

VodafoneZiggo heeft inmiddels 1,2 miljoen ongebruikte 06-nummers teruggegeven aan de ACM. Dat is ruim 2% van het totaal aantal beschikbare 06-nummers. Daarmee daalt het uitgiftepercentage van 06-nummers voor het eerst sinds jaren tot onder de 90%. De nummers komen na een ‘afkoelperiode’ opnieuw beschikbaar voor uitgifte door de ACM. Die periode voorkomt dat een nieuwe nummergebruiker gebeld wordt door mensen die de vorige nummergebruiker willen bereiken.
Wat doet de ACM?

Als de ACM 06-nummers toekent aan een telecomaanbieder dan is de voorwaarde dat de toegekende nummers binnen een jaar na toekenning in gebruik zijn. Neemt de telecomaanbieder een nummer niet tijdig in gebruik, dan heeft de ACM de bevoegdheid om het in te trekken.

De ACM is als toezichthouder verantwoordelijk voor de voorraad telefoonnummers in Nederland. Beschikbare nummers worden uitgegeven aan telecomaanbieders, die de nummers vervolgens in gebruik kunnen geven aan eindgebruikers.
toon volledige bericht

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:44
Volgens mij bepaalt een provider dat toch helemaal zelf.

Zo hoef je bij bv lebara maar 1 keer per 90 dagen een betaalde handeling uit te voeren om je nummer actief te houden, opwaardering is dus niet nodig.

Bij vodafone, kpn en tmobile is dat 1 keer per 6 maanden en bij l-mobi zelfs maar 1 keer per 270 dagen.

Maar je hoeft verder geen moeite te doen, dat nummer is weg en krijg je sowieso niet meer terug, ook niet tegen betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fl2001 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:31:
Volgens mij bepaalt een provider dat toch helemaal zelf.
Zie de reactie boven jouwe; nee, dat bepaalt een provider dus níet zelf.
Zo hoef je bij bv lebara maar 1 keer per 90 dagen een betaalde handeling uit te voeren om je nummer actief te houden, opwaardering is dus niet nodig.

Bij vodafone, kpn en tmobile is dat 1 keer per 6 maanden en bij l-mobi zelfs maar 1 keer per 270 dagen.

Maar je hoeft verder geen moeite te doen, dat nummer is weg en krijg je sowieso niet meer terug, ook niet tegen betaling.
Je moet íets doen zolang dat binnen een jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:22:
[...]
Zie mijn edit, vanuit wie ze dat exact verplicht zijn weet ik niet meer (ik heb zelf techical support geleverd voor Simpel) maar ik gok vanuit ACM. Dat verschilt dus niet per provider. Meestal is het ook gebruik van het nummer, de gemakkelijkste manier is opwaarderen. ;) Maar als je het zeker wilt weten, neem dan de Algemene Voorwaarden van Bliep even door.
Het zal ongetwijfeld zo staan in de voorwaarden. Het is dan ook mijn eigen stomme schuld, ook al geven ze geen enkele waarschuwing dat het nummer inactief wordt.

Ik vind het wel heel vreemd dat ze dit niet netjes communiceren aan de klant en hier zo lichtzinnig mee omspringen. Op deze manier lijkt het alsof ze graag willen dat je nummer inactief wordt, met maar één "halve waarschuwing" (zie boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dus het nummer is nu in beheer bij de ACM? Dus als er al iets mogelijk zou zijn het nummer terug te krijgen zou dat via hen zijn. Maar ik begrijp dat dit weinig kans heeft?

Vreemd, je zou toch zeggen dat er voor dit soort gevallen een soort procedure zou moeten zijn waar klanten tegen betaling hun nummer weer actief kunnen laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:33:
[...]

Het zal ongetwijfeld zo staan in de voorwaarden. Het is dan ook mijn eigen stomme schuld, ook al geven ze geen enkele waarschuwing dat het nummer inactief wordt.

Ik vind het wel heel vreemd dat ze dit niet netjes communiceren aan de klant en hier zo lichtzinnig mee omspringen. Op deze manier lijkt het alsof ze graag willen dat je nummer inactief wordt, met maar één "halve waarschuwing" (zie boven).
Vandaar dat ik aangeef om de Algemene Voorwaarden te raadplegen. De sms is de reminder, die zijn ze niet verplicht, maar uit klantenservice oogpunt doen ze dat wel. Meeste providers doen inderdaad steeds minder met prepaid, het is geen stabiele inkomstenbron voor de providers en de kosten zijn meestal ook ietsjes hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:36:
[...]

Dus het nummer is nu in beheer bij de ACM? Dus als er al iets mogelijk zou zijn het nummer terug te krijgen zou dat via hen zijn. Maar ik begrijp dat dit weinig kans heeft?

Vreemd, je zou toch zeggen dat er voor dit soort gevallen een soort procedure zou moeten zijn waar klanten tegen betaling hun nummer weer actief kunnen laten worden.
Het nummer zit eerst in de afkoelperiode (90 dagen zo uit mijn hoofd), om zeker te zijn dat niemand het nummer belt of smst. Daarna gaat het nummer heruitgegeven worden, dat gaat best snel. Als je het nummer wilde houden, had je gewoon eerder wat moeten doen.

Snelste is gewoon een nieuwe simkaart met nummer te bestellen. Doe dat metveen el-cheapo abo en je bent van dit gedoe af.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:38:
[...]
Vandaar dat ik aangeef om de Algemene Voorwaarden te raadplegen. De sms is de reminder, die zijn ze niet verplicht, maar uit klantenservice oogpunt doen ze dat wel. Meeste providers doen inderdaad vsteeds minder met prepaid, het is geen stabiele inkomstenbron voor de providers en de kosten zijn meestal ook ietsjes hoger.
Ik neem aan dat er een markt voor is, tegen de prijs waarvoor ze het aanbieden, anders zou het niet bestaan. Ze willen mij neem ik aan ook behouden als klant. Dus het kan best een goedkope provider zijn, ze moeten nog steeds de klant goed informeren hierover, lijkt me. Het is niet voor niets dat er vandaag dus al twee mensen zijn die dit probleem hebben bij Bliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:41:
[...]
Het nummer zit eerst in de afkoelperiode (90 dagen zo uit mijn hoofd), om zeker te zijn dat niemand het nummer belt of smst. Daarna gaat het nummer heruitgegeven worden, dat gaat best snel. Als je het nummer wilde houden, had je gewoon eerder wat moeten doen.

Snelste is gewoon een nieuwe simkaart met nummer te bestellen. Doe dat metveen el-cheapo abo en je bent van dit gedoe af.
Juridisch gezien heeft Bliep gelijk en is het helemaal mijn eigen schuld. Echt jammer. Het was een mooi nummer en ik had het al vanaf het begin dat ik een telefoon had. ;w

Aangezien het nummer nog niet gelijk op een andere SIM-kaart staat tijdens die afkoelperiode, dan blijf ik toch nog een klein sprankje hoop houden. Het blijven systemen beheerd door mensen. Er moet toch iemand zijn die dit handmatig terug kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-07 13:38
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat prepaidproviders nummers uitschakelen als er een bepaalde periode geen opwaardering is geweest, en er ook na een herinnering geen opwaardering gedaan wordt.
Providers hebben namelijk wel gewoon kosten om je simkaart actief te houden op het netwerk.

Toen ik begin vorig jaar een vervangende simkaart aanvroeg nadat *bliep overging van Tele2 naar het T-Mobile netwerk kreeg ik er netjes een brief bij met dingen die zouden veranderen, waarvan eens per 6 maanden opwaarderen er ook één was.

Ik hoorde pas ook al iemand er over dat z'n *bliep nummer was uitgeschakeld. Misschien worden de simkaarten pas sinds kort daadwerkelijk daar voor uitgeschakeld. Ik kreeg pas ook een sms en heb toen opgewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59
TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:43:
[...]

Ik neem aan dat er een markt voor is, tegen de prijs waarvoor ze het aanbieden, anders zou het niet bestaan. Ze willen mij neem ik aan ook behouden als klant. Dus het kan best een goedkope provider zijn, ze moeten nog steeds de klant goed informeren hierover, lijkt me. Het is niet voor niets dat er vandaag dus al twee mensen zijn die dit probleem hebben bij Bliep.
Een klant die eens per half jaar/drie maanden een 10tje opwaardeerd is niet per se heel interessant om te behouden en moeite voor te doen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:33:
[...]
Zie de reactie boven jouwe; nee, dat bepaalt een provider dus níet zelf.

[...]
Je moet íets doen zolang dat binnen een jaar is.
Nee dat is iets anders.

Een provider moet hun nummers binnen een jaar toekennen aan een klant, dat neemt niet weg dat providers aan de klanten andere voorwaarden hanteren om nummers actief te houden, dat zijn 2 verschillenden zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:50:
Aangezien het nummer nog niet gelijk op een andere SIM-kaart staat tijdens die afkoelperiode, dan blijf ik toch nog een klein sprankje hoop houden. Het blijven systemen beheerd door mensen. Er moet toch iemand zijn die dit handmatig terug kan zetten?
Haal dat sprankje hoop maar uit je hoofd. Je hebt geen contract met Bliep, ze zijn jou niets verplicht. En aangezien je ook een jaar lang niets gedaan hebt met het nummer, hebben ze ook geen zekerheid dat je daarna wel iets met het nummer gaat doen. Laat staan dat ze nog wel kunnen verdienen op je, het zijn bedrijven immers, geen liefdadigheidsinstellingen.

Ook als je over zou willen stappen op een abo, al dan niet met een nieuwe simkaart, gaat dat niet. Het telefoonnummer zit nu (plat gezegd) in Limbo of Niemandsland, tot de afkoelperiode voorbij is, waarna het nummer opnieuw de voorraad in gaat.

Met handwerk terughalen gaat ook niet; het systeem is (waarschijnlijk) gemaakt als eenrichtingsweg en volledig geautomatiseerd. Terughalen is heel arbeidsintensief (veel werk en dus kosten, ik weet er alles van kan ik je zeggen...) en is daarbij/daardoor ook nog eens heel erg foutgevoelig. Voor een prepaid simkaart (waarbij inkomsten ook nog eens niet gegarandeerd zijn) gaat een provider zijn handen daar echt niet aan branden.
fl2001 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:51:
Nee dat is iets anders.

Een provider moet hun nummers binnen een jaar toekennen aan een klant, dat neemt niet weg dat providers aan de klanten andere voorwaarden hanteren om nummers actief te houden, dat zijn 2 verschillenden zaken.
Bij prepaid nummers is daarnaast de eis dat het nummer in een jaar tijd actief is (hoe maakt niet uit voor de ACM). Is dat niet zo, wordt het nummer gezien als inactief en kan het terug voor heruitgave. Dat is ook echt iets vanuit het ACM en daar heeft @g0tanks net de link naar gegeven. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:52:
[...]
Haal dat sprankje hoop maar uit je hoofd. Je hebt geen contract met Bliep, ze zijn jou niets verplicht. En aangezien je ook een jaar lang niets gedaan hebt met het nummer, hebben ze ook geen zekerheid dat je daarna wel iets met het nummer gaat doen. Ook als je over zou willen stappen op een abo, al dan niet met een nieuwe simkaart, gaat dat niet. Het telefoonnummer zit nu (plat gezegd) in Limbo of Niemandsland, tot de afkoelperiode voorbij is, waarna het nummer opnieuw de voorraad in gaat.

Met handwerk terughalen gaat ook niet; het systeem is (waarschijnlijk) gemaakt als eenrichtingsweg en volledig geautomatiseerd. Terughalen is heel arbeidsintensief (veel werk en dus kosten, ik weet er alles van kan ik je zeggen...) en is daarbij/daardoor ook nog eens heel erg foutgevoelig. Voor een prepaid simkaart (waarbij inkomsten ook nog eens niet gegarandeerd zijn) gaat een provider zijn handen daar echt niet aan branden.
[...]
Bij prepaid nummers is daarnaast de eis dat het nummer in een jaar tijd actief is (hoe maakt niet uit voor de ACM). Is dat niet zo, wordt het nummer gezien als inactief en kan het terug voor heruitgave. Dat is ook echt iets vanuit het ACM en daar heeft @g0tanks net de link naar gegeven. ;)
Op dat linkje staat niks over de geldigheid die een provider aan hun klanten moeten opleggen.

De ACM dwingt de telecomproviders wel om toegekende nummers binnen een jaar aan een klant toe te kennen, doen ze dat niet dan is de telecomprovider het nummer kwijt.

Maar dat zijn dus 2 verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:52:
[...]
Haal dat sprankje hoop maar uit je hoofd. Je hebt geen contract met Bliep, ze zijn jou niets verplicht. En aangezien je ook een jaar lang niets gedaan hebt met het nummer, hebben ze ook geen zekerheid dat je daarna wel iets met het nummer gaat doen. Ook als je over zou willen stappen op een abo, al dan niet met een nieuwe simkaart, gaat dat niet. Het telefoonnummer zit nu (plat gezegd) in Limbo of Niemandsland, tot de afkoelperiode voorbij is, waarna het nummer opnieuw de voorraad in gaat.

Ik wil best in ruil een tweejarig abonnement nemen of gewoon de kosten van het terughalen betalen...

Maar je zegt dat het waarschijnlijk als eenrichtingsweg is gemaakt. Dus ik moet nu eigenlijk met zekerheid weten of het wel of niet mogelijk is voor Bliep (of welke andere partij dan ook) het nummer terug te halen. Is het mogelijk dan moet ik het alleen nog zien te regelen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fl2001 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:16:
Op dat linkje staat niks over de geldigheid die een provider aan hun klanten moeten opleggen.

De ACM dwingt de telecomproviders wel om toegekende nummers binnen een jaar aan een klant toe te kennen, doen ze dat niet dan is de telecomprovider het nummer kwijt.

Maar dat zijn dus 2 verschillende dingen.
Klopt. Er is echter een verschil met pre-paid en post-paid. Bij post-paid behouden de providers de nummers en wordt er maandelijks geld betaald. Bij pre-paid heb je geen enkele zekerheid. Om te voorkomen dat de nummers op raken, is bij de pre-paid nummers gezegd dat dergelijke nummers activiteit moeten hebben gedurende een jaar (wat voor de ACM hetzelfde is als uitgeven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:19:
Ik wil best in ruil een tweejarig abonnement nemen of gewoon de kosten van het terughalen betalen...
Dan praat je al snel over honderden euro's. Voor een prepaid nummer gaat niemand dat voor je doen, er is gewoon geen zekerheid dat je vervolgens alsnog gebruik gaat maken van het nummer; dat heb je afgelopen jaar immers ook niet gedaan.
Maar je zegt dat het waarschijnlijk als eenrichtingsweg is gemaakt. Dus ik moet nu eigenlijk met zekerheid weten of het wel of niet mogelijk is voor Bliep (of welke andere partij dan ook) het nummer terug te halen. Is het mogelijk dan moet ik het alleen nog zien te regelen. :P
Ik ken de systemen van Bliep niet, daarom zeg ik waarschijnlijk. Bij Simpel is het wel geautomatiseerd en is het als eenrichtingsweg ingericht (en ik neem aan dat meerdere providers dit zo hebben). Je hebt al contact gehad met Bliep en die hebben al gezegd niets te kunnen betekenen voor je, omdat het nummer reeds in Limbo / Niemandsland zit. Dus nee, je hebt gewoon pech. Je kunt beter je tijd en energie in andere, leukere dingen steken. De MVNO's hebben in elk geval 0 invloed hierop.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:23:
[...]
Dan praat je al snel over honderden euro's. Voor een prepaid nummer gaat niemand dat voor je doen, er is gewoon geen zekerheid dat je vervolgens alsnog gebruik gaat maken van het nummer.
Zoals ik zei ik wil er best voor betalen en een abonnement nemen. Maar als het ook daar éénrichtingsverkeer is dan gaat dat niet op denk ik. Alhoewel, het zijn de systemen die ze zelf inrichten, dus kunnen ze die ook aanpassen neem ik aan. Als het eenrichtingsverkeer is vanuit de ACM, dan is dat een ander verhaal.
[...]
Ik ken de systemen van Bliep niet, daarom zeg ik waarschijnlijk. Bij Simpel is het wel geautomatiseerd en is het als eenrichtingsweg ingericht (en ik neem aan dat meerdere providers dit zo hebben). Je hebt al contact gehad met Bliep en die hebben al gezegd niets te kunnen betekenen voor je, omdat het nummer reeds in Limbo / Niemandsland zit. Dus nee, je hebt gewoon pech.
Ik vind het hoe dan ook heel vreemd dat ik dus geen waarschuwing heb gekregen. Dat is wel echt pech inderdaad. Als zoiets voor de provider onherroepelijk is dan moeten ze daar toch voorzichtig mee omspringen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:20:
[...]
Klopt. Er is echter een verschil met pre-paid en post-paid. Bij post-paid behouden de providers de nummers en wordt er maandelijks geld betaald. Bij pre-paid heb je geen enkele zekerheid. Om te voorkomen dat de nummers op raken, is bij de pre-paid nummers gezegd dat dergelijke nummers activiteit moeten hebben gedurende een jaar (wat voor de ACM hetzelfde is als uitgeven).
Waar staat dan dat ze activiteit moeten hebben ?

Ik lees alleen dat een provider verplicht is om toegekende nummers aan een klant toe te wijzen, ik zie voor de rest nergens verplichtingen staan vanuit de acm aan prepaid providers, wat betreft de geldigheid van nummers die aan een klant zijn toegewezen, dat is altijd aan de provider zelf.

Zo word bij AH mobiel prepaid, je simkaart pas na 14 maanden volledig afgesloten als je niks hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:36:
Zoals ik zei ik wil er best voor betalen en een abonnement nemen. Maar als het ook daar éénrichtingsverkeer is dan gaat dat niet op denk ik. Alhoewel, het zijn de systemen die ze zelf inrichten, dus kunnen ze die ook aanpassen neem ik aan. Als het eenrichtingsverkeer is vanuit de ACM, dan is dat een ander verhaal.
Ik zou de gok niet wagen. *bliep zit ook op het T-Mobile netwerk zie ik. Geen idee wie voor *bliep fungeert als MVNE. Terughalen kan gewoon niet, zo simpel is het.
Ik vind het hoe dan ook heel vreemd dat ik dus geen waarschuwing heb gekregen. Dat is wel echt pech inderdaad. Als zoiets voor de provider onherroepelijk is dan moeten ze daar toch voorzichtig mee omspringen lijkt me.
Daarom dat ik aangeef, sla de Algemene Voorwaarden er op na. En ja, voor providers is ook dat onherroepelijk. Je hebt een reminder gehad, die misschien niet helemaal perfect verwoord was, maar dat was de reminder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:23:
Je kunt beter je tijd en energie in andere, leukere dingen steken.
Daar heb je helemaal gelijk in. :) Ga ik ook zeker doen. Het is ook maar een nummer, en dat kost alleen maar veel tijd om overal aan te passen en mensen te laten weten. Ik wil dus even zeker weten dat ik alles heb gedaan wat ik kan doen van mijn kant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:39:
Daar heb je helemaal gelijk in. :) Ga ik ook zeker doen. Het is ook maar een nummer, en dat kost alleen maar veel tijd om overal aan te passen en mensen te laten weten. Ik wil dus even zeker weten dat ik alles heb gedaan wat ik kan doen van mijn kant!
Je kunt nu dus 1 van 2 dingen doen:
  1. Als je weer een pre-paid aangaat, scherper hierop zijn, zorgen dat je dus minimaal 1x per jaar activiteit hebt, of (en dat zou ik doen om eerlijk te zijn)
  2. een post-paid abonnement aangaan bij een van de providers. Mogelijk is de simkaart namelijk ook niet meer actief (al is dat nog wel redelijk te herstellen mocht je dat willen, maar mogelijk krijg je dan later weer issues, omdat dit ook handmatig is en dus foutgevoelig is) en kun je dus met een schone lei beginnen, bij welke provider je wilt, met een nieuw nummer. :)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
1.Sorry maar je zit verkeerde informatie te geven, 1 keer per jaar activiteit is bij de meeste providers niet genoeg.

Bij de meeste is het 1 keer per 3 maanden of 6 maanden.

2. Als je zo weinig belt,sms,internet dat je nummer zelfs word afgesloten, heb je geen postpaid abbonement nodig, tenzij je als goede doel voor een provider wilt zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door fl2001 op 22-04-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:36:
Als zoiets voor de provider onherroepelijk is dan moeten ze daar toch voorzichtig mee omspringen lijkt me.
Je hebt het nu constant alleen maar over provider verplichtingen. Het idee met pre-paid is dat het nummer minder belangrijk is, anders zou je er wel een abo voor nemen. Je hebt zelf ook geen moeite genomen je er in te verdiepen, zeker als je het probleem al eerder gehad hebt. Als het nummer erg belangrijk voor je is, moet je daar troch voorzichtiger mee omspringen.

De kans dat je hier nog wat uithaalt is minimaal. Pick your battles.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:43:
[...]
Je kunt nu dus 1 van 2 dingen doen:
  1. Als je weer een pre-paid aangaat, scherper hierop zijn, zorgen dat je dus minimaal 1x per jaar activiteit hebt, of (en dat zou ik doen om eerlijk te zijn)
  2. een post-paid abonnement aangaan bij een van de providers. Mogelijk is de simkaart namelijk ook niet meer actief (al is dat nog wel redelijk te herstellen mocht je dat willen, maar mogelijk krijg je dan later weer issues, omdat dit ook handmatig is en dus foutgevoelig is) en kun je dus met een schone lei beginnen, bij welke provider je wilt, met een nieuw nummer. :)
Ik bedoelde om het op te lossen en mijn nummer terug te krijgen. :+

Maar oké ik zal scherper zijn in ieder geval. Mogelijk dat ik voor een abonnement ga dan.
gambieter schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:49:
[...]

Je hebt het nu constant alleen maar over provider verplichtingen. Het idee met pre-paid is dat het nummer minder belangrijk is, anders zou je er wel een abo voor nemen. Je hebt zelf ook geen moeite genomen je er in te verdiepen, zeker als je het probleem al eerder gehad hebt. Als het nummer erg belangrijk voor je is, moet je daar troch voorzichtiger mee omspringen.

De kans dat je hier nog wat uithaalt is minimaal. Pick your battles.
Klopt, dat weet ik nu, maar dat wist ik niet, of had ik me niet gerealiseerd. En juist omdat het de vorige keer wel opgelost was, was ik er niet meer zo scherp op.

Als je je abonnement niet betaalt wordt je ook afgesloten neem ik aan. Maar ik had me inderdaad moeten realiseren dat het minder snel voorkomt dat je je abonnement niet betaalt als het automatisch wordt afgeschreven. :-(

En daarbij komt nog dat Pre-Paid blijkbaar vanuit de ACM andere, minder strikte regels heeft m.b.t. teruggave van nummers dan abonnementen.

Dit alles neemt niet weg dat ik het slecht vind van Bliep dat ze je zo slecht op de hoogte stellen van de aanstaande nummer de-activering.

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 22-04-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fl2001 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:46:
1.Sorry maar je zit verkeerde informatie te geven, 1 keer per jaar activiteit is bij de meeste providers niet genoeg.

Bij de meeste is het 1 keer per 3 maanden of 6 maanden.
Ik heb het over hoe en wat voor de ACM, niet hoe de providers in de praktijk ermee omgaan. Ik ben nog aan het zoeken naar een bron van info hierover, maar ik krijg die door allerlei topics (vergelijkbare als deze) zo gauw niet gevonden.

Na de 12 maanden inactiviteit gaat de 'afkoelingsperiode' pas in (wat ik Limbo en Niemandsland noemde). Wellicht dat AH Mobiel daarmee speelt door te zeggen dat het 14 maanden is. Of het is wellicht een typfout, geen idee.

EDIT:
Lijkt erop dat de ACM inderdaad alleen maar uitdeeld, ik kom in elk geval niets bruikbaars tegen en met hoe AH het schrijft, zit je inderdaad op 14 maanden.
2. Als je zo weinig belt,sms,internet dat je nummer zelfs word afgesloten, heb je geen postpaid abbonement nodig, tenzij je als goede doel voor een provider wilt zijn.
Post-paid abo's kosten tegenwoordig met een minimaal pakket eigenlijk ook haast niets meer. Imo hoeft dit niet echt een issue te zijn. Blijft wel dat het voordeel bij post-paid abo's het nummer gewoon behouden blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:01:
Post-paid abo's kosten tegenwoordig met een minimaal pakket eigenlijk ook haast niets meer. Imo hoeft dit niet echt een issue te zijn. Blijft wel dat het voordeel bij post-paid abo's het nummer gewoon behouden blijft.
Klopt, het was voor mij meer een sport om zo goedkoop mogelijk uit te zijn aangezien ik weinig bel en SMS en via dual SIM een aparte SIM heb voor internet. >:)

Hoe dan ook, ik weet nog steeds niet 100% zeker waar mijn nummer nu "is". Ik heb even deze post gedaan in het andere topic:
TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:38:
[...]

Daarvoor moet het nummer nog niet teruggeven zijn aan de ACM (dan is het in niemandsland, zoals CH4OS in "[Bliep] Nummer inactief, niets meer aan te doen?" het noemt).

Ik weet niet of het zo is dat als het nummer niet meer actief is, dus niet gekoppeld aan je SIM-kaart, of het dan ook echt al in niemandsland is. Dat zal aan je provider liggen, Bliep in dit geval. Mogelijk dat ze namelijk eerst de SIM-kaart deactiveren en later pas het nummer teruggeven? Dat is goed mogelijk, want ze hoeven het pas aan de ACM terug te geven nadat het een jaar niet in gebruik is bij Pre-paid (bij abonnementen is die eis er niet, ook al wordt het nummer niet gebruikt, schijnt). Zie CH4OS in "[Bliep] Nummer inactief, niets meer aan te doen?"

De systemen kunnen neem ik aan bij elk van die processen ingericht zijn als éénrichtingsverkeer (dus voor deactivatie en bij teruggeven van het nummer aan de ACM).

Is het nummer alleen gedeactiveerd dan zou de provider het nog terug kunnen draaien en dan moet je dus contact opnemen met de provider. Dat ligt bij hun eigen systemen dus ze zouden dat zelf moeten kunnen terugdraaien. Dat zal wel geld kosten en ik denk dat providers die dienst in ieder geval niet standaard leveren.

Is het nummer echt teruggegeven aan de ACM (niemandsland) in dezelfde stap (dus te vroeg eigenlijk voor wat wettelijk vereist is) dan is het niet helemaal duidelijk of het nummer nog op een of andere manier terug kan komen. Of er dan nog handmatig iets gedaan kan worden wordt sterk betwijfeld.

Zie ook het andere topic: [Bliep] Nummer inactief, niets meer aan te doen?
toon volledige bericht
Mijn vraag is dus of Bliep/Overal Mobiel mijn nummer al heeft teruggegeven of niet. Indien wel, dan heb ik gewoon nog steeds pech.

Maar is het nummer nog niet in niemandsland/limbo: dan kan Bliep mogelijk zelf niet het nummer terugzetten (misschien zijn hun processen daar niet voor ingericht). Maar zou het dan misschien wel kunnen als ze alleen toestemming hoeven te geven aan een nieuwe provider als ik met de truc van het klantnummer nummerbehoud aanvraag, zoals hier bij T-Mobile kan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz0f-dedkMS4YdHSzYiAUBG25pM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/frHGhPRtpcSs21083GJf6Eg0.png?f=fotoalbum_large

Ze vragen daar geen verificatie-SMS als je opgeeft dat het vorige nummer een zakelijk nummer is.

Als het nummer nog niet bij de ACM is, zou dit dan nog het proberen waard zijn, denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wacht, ik heb een detail vergeten uit te leggen (of een foutje gemaakt, net hoe je het bekijkt). Het nummer zit nu dus in "Limbo" of "Niemandsland", maar is nog wel bij de provider, maar kan er ook niets mee. Daar zit het nummer nu in de cooldown pool. De provider houdt het nummer daar totdat het weer kan uitgegeven worden aan een klant en het in de "beschikbare nummers" pool komt. Gebeurd ook dat te lang niet, dan pas gaat het nummer terug naar de ACM. ;)

*Bliep is echter een virtuele provider, bij T-Mobile, net zoals Simpel dat is. Nu weet ik niet wie voor *Bliep de MVNE is (die zorgt dat de MVNO actief is op een van de drie netwerken in NL), maar een MVNO heeft in elk geval nooit invloed op de nummers of de genoemde pools.

Laten we het erop houden dat ik nog niet helemaal wakker was rond het middaguur en ik nog geen Snickers op had... :+

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:55:
Ze vragen daar geen verificatie-SMS als je opgeeft dat het vorige nummer een zakelijk nummer is.
De verificatie SMS krijg je sowieso bij porteringen (nummerbehoud is 'under the hood' hetzelfde proces*, maar met een andere naam), hoe wil je anders aantonen dat nummer X door jou in gebruik is? :?
Als het nummer nog niet bij de ACM is, zou dit dan nog het proberen waard zijn, denken jullie?
Nee, gaat hem ook niet worden. Het nummer is niet meer geregistreerd met een simkaart. De SMS zal dus nooit afgeleverd kunnen worden (omdat niet bekend is naar welke simkaart het SMS moet worden afgeleverd) en de bevestiging zal dus nooit lukken. Zou anders betekenen dat je voor elk denkbare telefoonnummer een nummerportering / nummerbehoud kan aanvragen, wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn.

Kijk trouwens ook even goed naar jouw screenshot en kijk even naar de stappen; wat is stap 2? ;)

* In een notendop is dit proces de registratie van 06-nummer en simkaartnummer combinatie aanpassen. In de praktijk heeft het wel wat meer voeten in de aarde.

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:06:
Wacht, ik heb een detail vergeten uit te leggen (of een foutje gemaakt, net hoe je het bekijkt). Het nummer zit nu dus in "Limbo" of "Niemandsland", maar is nog wel bij de provider, maar kan er ook niets mee.
Ah ok, dus het is niemandsland, maar misschien nog niet zo moeilijk toegankelijk als het niemandsland van ACM. :D
Daar zit het nummer nu in de cooldown pool. De provider houdt het nummer daar totdat het weer kan uitgegeven worden aan een klant en het in de "beschikbare nummers" pool komt. Gebeurd ook dat te lang niet, dan pas gaat het nummer terug naar de ACM. ;)

*Bliep is echter een virtuele provider, bij T-Mobile, net zoals Simpel dat is. Nu weet ik niet wie voor *Bliep de MVNE is (die zorgt dat de MVNO actief is op een van de drie netwerken in NL), maar een MVNO heeft in elk geval nooit invloed op de nummers of de genoemde pools.

Laten we het erop houden dat ik nog niet helemaal wakker was rond het middaguur en ik nog geen Snickers op had... :+
Hmmm, vreemd, dus het nummer zit nog wel gewoon bij de systemen van T-Mobile? Dus dan heeft Bliep het aan hen teruggegeven in feite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:52:
Ah ok, dus het is niemandsland, maar misschien nog niet zo moeilijk toegankelijk als het niemandsland van ACM. :D
Het is gewoon niet toegankelijk. Punt. :) Maakt niet uit of het bij de provider (of diens leveranciers) of de ACM is.
Hmmm, vreemd, dus het nummer zit nog wel gewoon bij de systemen van T-Mobile? Dus dan heeft Bliep het aan hen teruggegeven in feite?
Ik moet bekennen dat ik niet weet hoe die pools exact werken, dat ze er zijn weet ik wel. Wat ik ook weet is dat MVNO's geen invloed kunnen uitoefenen erop en mogelijk MVNE's ook niet.

Als MVNE's dat ook niet hebben, zou dat betekenen dat de pools in beheer zijn bij de MNO's zelf (voor Nederland zijn dat KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo dus). Maar nogmaals, andere partijen (de MVNO's en MVNE's) hebben daar geen invloed op. Die kunnen niet zeggen 'Ik wil nummer X op simkaart Y'.

Het enige moment waarop men dat wel kan, is met een nummerportering (en dus ook voor "nummerbehoud"), bijvoorbeeld voor een nieuwe simkaart of provider wissel (omdat de combinatie van het 06-nummer en de simkaart dan wijzigt). In dit geval gaat dat echter ook niet, omdat het 06-nummer reeds ontkoppelt is van de simkaart waarmee het geregistreerd stond.

Die ontkoppeling ongedaan maken is arbeidsintensief en kost dus veel tijd en geld en is bovendien erg foutgevoelig. Terughalen kun je daardoor echt vergeten. Zoals eerder al gezegd, beter steek je energie in leukere zaken die wel nog iets kunnen opleveren, dit gaat gewoonweg niet lukken.

[ Voor 87% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
@CH4OS, @gambieter @fl2001 en alle anderen: nou breekt mijn klomp. Ik heb ontdekt dat ik nog gewoon SMS-jes kan ontvangen. (!!!!!!!!!)

Ik heb maar gelijk bij T-Mobile een abonnement aangevraagd en de SMS-nummerverificatie is geslaagd.

Zou dit dan toch nog lukken?

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat ik niet kan bellen of gebeld worden, maar wel SMS kan ontvangen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:52:
@CH4OS, @gambieter @fl2001 en alle anderen: nou breekt mijn klomp. Ik heb ontdekt dat ik nog gewoon SMS-jes kan ontvangen. (!!!!!!!!!)

Ik heb maar gelijk bij T-Mobile een abonnement aangevraagd en de SMS-nummerverificatie is geslaagd.

Als je de SMS-verificatie door bent, dan heb je mazzel gehad en ben je dus niet compleet afgesloten geweest, zoals je eerder wel aangaf. :) Wel goed in de gaten houden nu.
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat ik niet kan bellen of gebeld worden, maar wel SMS kan ontvangen???
Waarschijnlijk heeft *bliep dan gewoon een fout gemaakt toen ze al hun klanten schijnbaar overzetten, zie het andere topic; timmie1 in "[*bliep] Ik ben mijn mobiele nummer kwijt door bliep".

Hoe het kan dat je wel een SMS kan ontvangen, maar niet kan bellen is redelijk simpel; schijnbaar staat het (vermoedelijk door die overgang waar het gelinkte bericht over schrijft) simpelweg uit voor het profiel dat voor jouw nummer van toepassing is.

Hoe dat allemaal kan e.d, dat is voor hier een te technisch verhaal en irrelevant, geen zin om uit te leggen. Voor jou is het nu belangrijk om de nummerportering goed in de gaten te houden.

[ Voor 115% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:52:

Dan heb je veel mazzel. Blij mee zijn :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:54:
Als je de SMS-verificatie door bent, dan heb je mazzel gehad en ben je dus niet compleet afgesloten geweest. :) Waarschijnlijk heeft *bliep dan gewoon een fout gemaakt toen ze al hun klanten schijnbaar overzetten, zie het andere topic; timmie1 in "[*bliep] Ik ben mijn mobiele nummer kwijt door bliep".
Ik hoop het! Ik vraag me alleen wel af of dit echt gaat lukken dan, want ze nemen je nummerbehoud pas in behandeling als je SIM-kaart wordt geleverd. Dat is morgen of overmorgen (ligt eraan hoe snel het wordt geleverd) en vanaf dat moment duurt het nog anderhalve week, zeggen ze.

Het was daarbij ook wel een beetje gedoe want ik moest op een andere naam aanvragen dan die van mij, want ik had al een keer een bestelling gedaan en ze konden de bestellingen pas na 48 uur verwijderen (wilde weten of ik prepaid aan kon vragen met nummerbehoud, maar dat kon nog niet meteen). Ik hoop niet dat dat een probleem is. :o
gambieter schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:55:
[...]

Dan heb je veel mazzel. Blij mee zijn :)
Ik juich nog niet te vroeg. Ik ben alleen op z'n zachtst gezegd verbaasd dat SMS-ontvangen nog werkt. Ik denk dat je die processen alleen volledig begrijpt als je ze zelf ontworpen hebt. 8)7

Of misschien is dit de bedoeling? Ze geven je zo nog een kans om te porteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:10:
Ik hoop het! Ik vraag me alleen wel af of dit echt gaat lukken dan, want ze nemen je nummerbehoud pas in behandeling als je SIM-kaart wordt geleverd. Dat is morgen of overmorgen (ligt eraan hoe snel het wordt geleverd) en vanaf dat moment duurt het nog anderhalve week, zeggen ze.
Bij Simpel is het zo, dat als je de simkaart ontvangen hebt, je als bevestiging daarvan de laatste 4 cijfers invult van de simkaart op de Mijn Simpel omgeving. Daarna start de portering direct (en dus ook het contract!) en hoefde je dus zeker geen 7 dagen te wachten. Of dit voor T-Mobile ook geldt, weet ik niet.
TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:10:
Of misschien is dit de bedoeling? Ze geven je zo nog een kans om te porteren?
Geen idee, lijkt me dat een provider altijd zijn klanten wil behouden en niet actief wegjaagd en dan SMS wel toestaat, maar bellen etc niet.

[ Voor 51% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:12:
[...]
Geen idee, lijkt me dat een provider altijd zijn klanten wil behouden en niet actief wegjaagd en dan SMS wel toestaat, maar bellen etc niet.
Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat het ze niet lukt om te porteren. Dat ik gewoon een bericht krijg dat het mislukt is... Dat kan er dan ook aan liggen dat het vanaf nu te lang duurt en het nummer toch echt "helemaal inactief" wordt. Ik hoop dan dat ze het nummer met rust laten nu!

Over dat wegjagen: wat Bliep betreft weet ik het niet. Dat "waarschuwings-SMS-je" was nou ook niet het toppunt van klanten tot dienst zijn en behouden. :D

Bliep bellen hierover kan niet trouwens; ze hebben geen telefoonnummer (ik dacht dat dat verplicht was, maar dat is weer een andere kwestie). Je kunt ze alleen mailen en dan reageren ze zeer laat, of helemaal niet. Dus ik kan ze ook niet eens vragen om even helemaal niks te doen. Of zo. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:21:
[...]
Over dat wegjagen: wat Bliep betreft weet ik het niet. Dat "waarschuwings-SMS-je" was nou ook niet het toppunt van klanten tot dienst zijn en behouden. :D
Als jij als klant niet regelmatig opwaardeert, ben je daarmee een kostenpost voor de provider.
Zelfs na een waarschuwings SMS maak je zelf bewust de keuze om nog niet op te waarderen en dan verwacht je nog meer hulp en vriendelijkheid van de provider?

Ik begrijp je verontwaarding niet, je mag blij zijn als je het nummer uiteindelijk toch nog terug kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:12:
[...]
Bij Simpel is het zo, dat als je de simkaart ontvangen hebt, je als bevestiging daarvan de laatste 4 cijfers invult van de simkaart op de Mijn Simpel omgeving. Daarna start de portering direct (en dus ook het contract!) en hoefde je dus zeker geen 7 dagen te wachten. Of dit voor T-Mobile ook geldt, weet ik niet.

[...]
Geen idee hoe dat porteren precies gaat, dat zeiden ze niet. Ik hoefde alleen de verificatiecode uit de SMS op te geven. Ik denk dat het zonder verdere input van mij gaat.

Heeft het trouwens nog nut gehad om voor T-Mobile te kiezen? Zoals ik zei behoort het nummer oorspronkelijk aan hen toe. Zie ook hier: Anoniem: 76345 in "Oude mobiele nummer voor altijd gewist?!?" en hier: TimoDimo in "Nummer vervallen, niks meer aan te doen?"
IThom schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:26:
[...]

Als jij als klant niet regelmatig opwaardeert, ben je daarmee een kostenpost voor de provider.
Zelfs na een waarschuwings SMS maak je zelf bewust de keuze om nog niet op te waarderen en dan verwacht je nog meer hulp en vriendelijkheid van de provider?

Ik begrijp je verontwaarding niet, je mag blij zijn als je het nummer uiteindelijk toch nog terug kan halen.
Ja natuurlijk ben ik blij als ik het nummer terug kan halen! Ik heb niet op tijd opgewaardeerd omdat ik geen acht sloeg op de waarschuwings-SMS. Mijn eigen stomme schuld natuurlijk, want ze zijn dat geeneens verplicht te sturen. Maar aangezien ik aanneem dat ze mij als klant willen behouden (zelfs al waardeer ik slechts één keer per half jaar op neem ik aan dat dat uitkomt) mogen ze wel wat beter hun best doen om klanten te informeren als ze op het punt staan om afgesloten te worden. Ik heb ook nog een e-mailadres dat bij hen bekend is dus ze zouden daar ook best een bericht naartoe kunnen sturen.

Als dit lukt beloof ik trouwens plechtig om nooit meer Pre-Paid te nemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:34:
Geen idee hoe dat porteren precies gaat, dat zeiden ze niet. Ik hoefde alleen de verificatiecode uit de SMS op te geven. Ik denk dat het zonder verdere input van mij gaat.
De volgende verificatie is waarschijnlijk wanneer jij de simkaart ontvangen hebt. :)
Heeft het trouwens nog nut gehad om voor T-Mobile te kiezen? Zoals ik zei behoort het nummer oorspronkelijk aan hen toe. Zie ook hier: Anoniem: 76345 in "Oude mobiele nummer voor altijd gewist?!?" en hier: TimoDimo in "Nummer vervallen, niks meer aan te doen?"
Nee, dat maakt niet uit. Een telefoonnummer kan toch ook gewoon uitgewisseld worden tussen providers? Het is niet zozeer "van" een bepaalde provider oid.
Als dit lukt beloof ik trouwens plechtig om nooit meer Pre-Paid te nemen. :+
Het is een van de nadelen van pre-paid, maar wel begrijpelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:41:
[...]
De volgende verificatie is waarschijnlijk wanneer jij de simkaart ontvangen hebt. :)
Ah dus dan zal ik wellicht toch mijn SIM-kaartnummer moeten doorgeven? Aan de andere kant, als je 'm kwijt bent kun je ook je nummer porteren, althans dat is zo bij Simyo. Dus misschien hoeft het niet?
[...]
Nee, dat maakt niet uit. Een telefoonnummer kan toch ook gewoon uitgewisseld worden tussen providers? Het is niet zozeer "van" een bepaalde provider oid.
Ja maar in die links die ik gaf staat dat het nummer wordt gegeven aan een bepaalde provider en dat het dan uitgeleend wordt aan een andere provider bij portering. En dat het nummer bij deactivatie dan eerst teruggaat in de pool bij de provider die 'm van de ACM kreeg. Kan ook zijn dat dat niet klopt natuurlijk.

Mocht het niks uitmaken dan zou ik ook nog kunnen proberen om nummerbehoud aan te vragen bij een provider die het sneller voor elkaar krijgt, zoals je zegt bij Simpel misschien? Of misschien bij allebei aanvragen? Wie 'm het eerst heeft? :o Of zorg ik dan voor conflicten? :/

Hoe dan ook dit is best complex. Je hebt in dit geval ook nog een MVNO en een MVNE.

Dus misschien gaat het nummer in stapjes terug van de MVNO naar de MVNE, die het dan misschien eerst weer teruggeeft aan de oorspronkelijke MVNE (die 'm van de ACM kreeg en het nummer voor het eerst heeft uitgegeven) en dan pas naar de ACM.

(Dat is volgens mij een beetje zoals het bij IP-adressen gaat.)
[...]
Het is een van de nadelen van pre-paid, maar wel begrijpelijk. :)
Ja zoals ik zei had ik beter moeten weten. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door TimoDimo op 22-04-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl2001
Dan is het heel simpel, je nummer is nooit afgesloten geweest.

Veel Prepaid providers doen dat op die manier, als je niet aan de algemene voorwaarden hebt gehouden, word je simkaart deels geblokkeerd voor uitgaande gesprekken, smsjes en internet, maar je kan nog wel een tijdje zelf gebeld worden en smsjes ontvangen, die blokkade kan dan alleen ongedaan worden gemaakt middels een opwaardering. Daar krijg je dan 30 of 90 dagen de tijd voor,afhankelijk van je provider.

Zonde van je geld om +10 euro per maand te gaan betalen bij een abonnement bij tmobile als je zo weinig gebruik maakt van je simkaart.

Hier word net gedaan of Prepaid nummers makkelijk worden afgesloten, maar dat is echt niet zo,je krijgt vaak meerdere smsjes, bij simyo kan je zelfs kiezen om per mail een notificatie er over krijgen.

Dit natuurlijk als je bij een beetje degelijke provider zit, bliep is dat al jaaren niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door fl2001 op 22-04-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
fl2001 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:56:
Dan is het heel simpel, je nummer is nooit afgesloten geweest.

Veel Prepaid providers doen dat op die manier, als je niet aan de algemene voorwaarden hebt gehouden, word je simkaart deels geblokkeerd voor uitgaande gesprekken, smsjes en internet, maar je kan nog wel een tijdje zelf gebeld worden en smsjes ontvangen, die blokkade kan dan alleen ongedaan worden gemaakt middels een opwaardering. Daar krijg je dan 30 of 90 dagen de tijd voor,afhankelijk van je provider.
Dus ik heb nog iets van 30 dagen? Ik kan trouwens niet gebeld worden (en ik neem aan ook niet bellen of smsjes versturen, durf het niet te proberen ;)). Ik kan dus alleen sms-jes ontvangen.
Zonde van je geld om +10 euro per maand te gaan betalen bij een abonnement bij tmobile als je zo weinig gebruik maakt van je simkaart.
Poeh 14,5 euro per maand zal ik kwijt zijn zelfs voor het goedkoopste jaarbonnement wat ze hebben.

Maar maakt niet uit als het lukt te porteren.
Hier word net gedaan of Prepaid nummers makkelijk worden afgesloten, maar dat is echt niet zo,je krijgt vaak meerdere smsjes, bij simyo kan je zelfs kiezen om per mail een notificatie er over krijgen.

Dit natuurlijk als je bij een beetje degelijke provider zit, bliep is dat al jaaren niet meer.
Maar wat kan ik het beste doen dan nu? Denk je dat het nummer nog lang genoeg in deze status blijft hangen voor de portering?

[ Voor 7% gewijzigd door TimoDimo op 22-04-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:51:
Ah dus dan zal ik wellicht toch mijn SIM-kaartnummer moeten doorgeven?
Nee, je hebt de SMS kunnen ontvangen en de verificatie kunnen doen, dus de koppeling met het simkaartnummer is er ook gewoon, anders had dat namelijk ook niet gewerkt.
Aan de andere kant, als je 'm kwijt bent kun je ook je nummer porteren, althans dat is zo bij Simyo. Dus misschien hoeft het niet?
Als jij de simkaart kwijt bent, zul je eerst een nieuwe simkaart moeten aanvragen en kun je daarna pas porteren. Die SMS verificatie is er altijd. Weet niet hoe Simyo dat denkt te doen als je geen SMS kan ontvangen; het klant- en mobiele nummer zeggen niet direct of je het kunt gebruiken. Anders kan je voor elk nummer een portering aanvragen, wat ook niet de bedoeling is natuurlijk.

Een paar jaar geleden is het porteringsproces namelijk gestroomlijnd, omdat het een grote *bliep* (pun intended, ja) zooi geworden was. Nu dat eenmaal gestroomlijnd is, is het voor elke provider gelijk geworden.
Ja maar in die links die ik gaf staat dat het nummer wordt gegeven aan een bepaalde provider en dat het dan uitgeleend wordt aan een andere provider bij portering. En dat het nummer bij deactivatie dan eerst teruggaat in de pool bij de provider die 'm van de ACM kreeg. Kan ook zijn dat dat niet klopt natuurlijk.
Kan je op een briefje meegeven dat dat niet klopt inderdaad. De nummers komen pas bij de ACM wanneer het nummer een jaar lang niet gebruikt is bij de provider zelf. Gezien er best veel nummers doorheen gaan, is de kans daarom vrij groot dat er anno 2021 een nummer opnieuw wordt uitgegeven (en dus niet bij de ACM terechtkomt).
Mocht het niks uitmaken dan zou ik ook nog kunnen proberen om nummerbehoud aan te vragen bij een provider die het sneller voor elkaar krijgt, zoals je zegt bij Simpel misschien? Of misschien bij allebei aanvragen? Wie 'm het eerst heeft? :o Of zorg ik dan voor conflicten? :/
Je hebt nu een een portering lopen, je kunt daarvan afzien (je hebt immers recht op bedenktijd (vanuit de WKOA), maar je kan dan inderdaad conflicten krijgen, ik heb regelmatig gezien bij T-Mobile dat hierdoor porteringen uiteindelijk in de soep liepen. Ik zou voor nu eerst zorgen dat het nummer weer goed in gebruik is, met een abo eronder, daarna kun je altijd nog overstappen.
Hoe dan ook dit is best complex. Je hebt in dit geval ook nog een MVNO en een MVNE.
MVNO's zijn virtuele providers, zoals Simpel, *bliep, (beiden bij T-Mobile uiteindelijk) Robin Mobile (KPN) en Hollands Nieuwe (VodafoneZiggo). MVNE's zijn de network enablers, die zorgen dat de MVNO's bij een MNO (de netwerken van KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo) ontsloten worden.
Dus misschien gaat het nummer in stapjes terug van de MVNO naar de MVNE, die het dan misschien eerst weer teruggeeft aan de oorspronkelijke MVNE (die 'm van de ACM kreeg en het nummer voor het eerst heeft uitgegeven) en dan pas naar de ACM.
Nee, een MVNO zegt 'doe mij een nummer en een simkaart'. De MVNE zegt vervolgens 'Doe mij een nummer voor simkaart X'. De MNO zegt dan "Je hebt 0031612345678 gekregen op deze simkaart" en dat sijpelt dan weer terug naar de MVNO. :)
Ja zoals ik zei had ik beter moeten weten. |:(
Achteraf is mooi wonen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:18
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:41:
[...]

Jij lijkt heel goed te weten hoe eea werkt, geeft veel inzicht :)

Maar impliceert afkoelperiode met jouw omschrijving erbij niet dat als TS nu het nummer (gaat laten) bellen het proces ongedaan kan worden gemaakt, maw het nr teruggegeven wordt? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KnoxNL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:30:
Ik heb twee jaar lang (technical) support gedaan voor Simpel. Dit stuk is mij meermaals van voor tot achteren uitgelegd. :+
Maar impliceert afkoelperiode met jouw omschrijving erbij niet dat als TS nu het nummer (gaat laten) bellen het proces ongedaan kan worden gemaakt, maw het nr teruggegeven wordt? O-)
Wanneer een nummer in de zogenoemde afkoelperiode zit (en let wel, het nummer van de TS is daar nooit geweest, blijkt nu!) is het nummer niet gekoppeld aan een simkaart. Een gesprek of SMS of whatever is dan dus niet aan te bieden aan een toestel, omdat het niet bekend is op de netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:36:
[...]
Ik heb twee jaar lang (technical) support gedaan voor Simpel. Dit stuk is mij meermaals van voor tot achteren uitgelegd. :+

[...]
Wanneer een nummer in de zogenoemde afkoelperiode zit (en let wel, het nummer van de TS is daar nooit geweest, bleek later!) is h het nummer niet gekoppeld aan een simkaart. Een gesprek of SMS of whatever is dan dus niet aan te bieden aan een toestel, omdat het niet bekend is op de netwerken.
Ok duidelijk.

Rest mij 1 vraag: Wat is dan het nut van de afkoelperiode en waarom bestaat die? Het is immers onmogelijk het nr te bereiken zoals je zegt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KnoxNL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:40:
Ok duidelijk.

Rest mij 1 vraag: Wat is dan het nut van de afkoelperiode en waarom bestaat die? Het is immers onmogelijk het nr te bereiken zoals je zegt. :+
De afkoelperiode is om (minder zacht gezegd) het nummer af te laten sterven bij de contacten die het nummer van de TS hebben. Mocht het nummer te snel weer aan een andere klant uitgegeven worden, zou die persoon opeens telefoontjes of SMS-berichten krijgen van iemand die hij/zij helemaal niet kent.

Eenzelfde periode gebruikte de ACM in 2019 ook met het innemen van de ongebruikte nummers bij providers. Dubbelop dus. :)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ah, afkoelperiode in die zin, niet vanuit de persoon die het nr verliest. Helder :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KnoxNL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:43:
Ah, afkoelperiode in die zin, niet vanuit de persoon die het nr verliest. Helder :*)
Die (= de persoon die het nummer verliest) heeft (in het geval van pre-paid) door de te lange inactiviteit al laten zien dat hij het telefoonnummer niet meer nodig heeft.

Hetzelfde gebeurd trouwens ook voor beeindigde contracten, waar de contractant ervoor gekozen heeft om het nummer niet te porteren (en dus behouden). :)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:22:
[...]
Nee, je hebt de SMS kunnen ontvangen en de verificatie kunnen doen, dus de koppeling met het simkaartnummer is er ook gewoon, anders had dat namelijk ook niet gewerkt.
Aangezien het nummer dus nog op de SIM-kaart zit, vraag ik me eigenlijk nog wel af waarom Bliep dan niet gewoon het nummer weer actief kan maken. Ja, ik ben dan misschien niet een klant waar ze veel op verdienen, maar elk halfjaar opwaarderen moet toch genoeg zijn voor ze?

Trouwens: tip voor alle volgende soortelijke gevallen hier: kijk eerst of je nog SMS kunt ontvangen. :+
[...]
Als jij de simkaart kwijt bent, zul je eerst een nieuwe simkaart moeten aanvragen en kun je daarna pas porteren. Die SMS verificatie is er altijd. Weet niet hoe Simyo dat denkt te doen als je geen SMS kan ontvangen; het klant- en mobiele nummer zeggen niet direct of je het kunt gebruiken. Anders kan je voor elk nummer een portering aanvragen, wat ook niet de bedoeling is natuurlijk.

Een paar jaar geleden is het porteringsproces namelijk gestroomlijnd, omdat het een grote *bliep* (pun intended, ja) zooi geworden was. Nu dat eenmaal gestroomlijnd is, is het voor elke provider gelijk geworden.
Wat ik nu eigenlijk moet weten is hoe lang het duurt. Ik heb weleens gehoord van iemand die bij Kruidvat een SIM-kaart kocht en die binnen een paar uur geporteerd was. Enig idee hoe lang ik moet wachten? Ik neem aan dat de tijd dringt, dus voordat het nummer echt weg is (naar de afkoelperiode gaat) moet het geporteerd zijn.
[...]
Kan je op een briefje meegeven dat dat niet klopt inderdaad. De nummers komen pas bij de ACM wanneer het nummer een jaar lang niet gebruikt is bij de provider zelf. Gezien er best veel nummers doorheen gaan, is de kans daarom vrij groot dat er anno 2021 een nummer opnieuw wordt uitgegeven (en dus niet bij de ACM terechtkomt).
Oké dus dat ik naar T-mobile ging maakte niet veel uit. Het zal uiteindelijk dus wel goedkoper zijn geweest voor mij om gewoon te porteren naar een ander prepaid-abonnement, maar ja, ik weet dus niet hoe lang het duurt dat het telefoonnummer in deze status blijft hangen (voordat het naar de afkoelperiode gaat). Want als het in de afkoelperiode zit dan is het echt wel weg begrijp ik. Straks komt het daar terecht ergens volgende week als ze de nummerportering echt in behandeling nemen.

Dan is het aangaan van een duur abonnement bij T-Mobile misschien toch wel beter, aangezien ze dan misschien wat sneller zijn bij zo'n grote MNO? En je kunt ze tenminste gewoon bellen waarbij je snel iemand aan de lijn krijgt voor als het fout gaat.

En is het ook niet beter dat T-Mobile dus de MNO is van Bliep? Dan kunnen ze misschien beter bij het nummer?

De snelste manier waarop ik de portering kan starten is volgens mij naar AH of Kruidvat of Hema o.i.d. te gaan en een Prepaid SIM-kaart te kopen en meteen portering aan te vragen. Maar geen idee hoe lang het dan gaat duren.
[...]
Je hebt nu een een portering lopen, je kunt daarvan afzien (je hebt immers recht op bedenktijd (vanuit de WKOA), maar je kan dan inderdaad conflicten krijgen, ik heb regelmatig gezien bij T-Mobile dat hierdoor porteringen uiteindelijk in de soep liepen. Ik zou voor nu eerst zorgen dat het nummer weer goed in gebruik is, met een abo eronder, daarna kun je altijd nog overstappen.
Ja ik denk dat dat het beste is. De portering is trouwens nog niet gestart neem ik aan. Dat gebeurt op het moment dat je je SIM-kaart hebt, zeiden ze aan de telefoon. Zoals ik zei had ik per ongeluk meerdere bestellingen gedaan, maar ik neem aan dat ze alleen gaan porteren naar de SIM-kaart die je in handen krijgt, dus is er nu geen kans op conflicten toch?
[...]
MVNO's zijn virtuele providers, zoals Simpel, *bliep, (beiden bij T-Mobile uiteindelijk) Robin Mobile (KPN) en Hollands Nieuwe (VodafoneZiggo). MVNE's zijn de network enablers, die zorgen dat de MVNO's bij een MNO (de netwerken van KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo) ontsloten worden.

[...]
Nee, een MVNO zegt 'doe mij een nummer en een simkaart'. De MVNE zegt vervolgens 'Doe mij een nummer voor simkaart X'. De MNO zegt dan "Je hebt 0031612345678 gekregen op deze simkaart" en dat sijpelt dan weer terug naar de MVNO. :)

[...]
Achteraf is mooi wonen. :)
KnoxNL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:30:
[...]

Zeker waar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:13:
Aangezien het nummer dus nog op de SIM-kaart zit, vraag ik me eigenlijk nog wel af waarom Bliep dan niet gewoon het nummer weer actief kan maken. Ja, ik ben dan misschien niet een klant waar ze veel op verdienen, maar elk halfjaar opwaarderen moet toch genoeg zijn voor ze?
Ik denk dat je dan idd een transactie moet hebben, bijvoorbeeld door op te waarderen, of een belletje te plegen of een SMS te versturen. Maar dat staat allemaal in hun voorwaarden. :)
Wat ik nu eigenlijk moet weten is hoe lang het duurt. Ik heb weleens gehoord van iemand die bij Kruidvat een SIM-kaart kocht en die binnen een paar uur geporteerd was. Enig idee hoe lang ik moet wachten? Ik neem aan dat de tijd dringt, dus voordat het nummer echt weg is (naar de afkoelperiode gaat) moet het geporteerd zijn.
Meestal krijg je een bericht daarover. Bij Simpel wordt alles geactiveerd op het moment dat je de simkaart activeert (dan weet Simpel immers dat je de simkaart succesvol hebt ontvangen).

Nu er een portering open staat voor jouw nummer, maakt de afkoelperiode niet meer uit. Die portering moet doorgaan (tenzij je het annuleert), dus als jouw nummer in die afkoelperiode komt, is dat het probleem van *bliep. Maar zover is het dus nog niet. ;)
Oké dus dat ik naar T-mobile ging maakte niet veel uit. Het zal uiteindelijk dus wel goedkoper zijn geweest voor mij om gewoon te porteren naar een ander prepaid-abonnement, maar ja, ik weet dus niet hoe lang het duurt dat het telefoonnummer in deze status blijft hangen (voordat het naar de afkoelperiode gaat). Want als het in de afkoelperiode zit dan is het echt wel weg begrijp ik. Straks komt het daar terecht ergens volgende week als ze de nummerportering echt in behandeling nemen.
Naar welke provider je gaat maakt inderdaad niets uit. Bij pre-paid moet je er gewoon rekening mee houden dat je blijft voldoen aan de voorwaarden voor behoud van het nummer. Bij een post-paid abonnement (een "abonnement" zoals dat in de volksmond genoemd wordt) heb je dat niet; je betaald dan maandelijks immers aan de provider een bepaald bedrag.
Dan is het aangaan van een duur abonnement bij T-Mobile misschien toch wel beter, aangezien ze dan misschien wat sneller zijn bij zo'n grote MNO? En je kunt ze tenminste gewoon bellen waarbij je snel iemand aan de lijn krijgt voor als het fout gaat.
Het porteren is nu gecentraliseerd, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Een grote provider/bedrijf betekend ook dat (intern) dingen log zijn, dus of dingen dan snel opgelost kunnen worden, is echt maar de vraag en afhankelijk van het probleem dat je hebt.[q]De snelste manier waarop ik de portering kan starten is volgens mij naar AH of Kruidvat of Hema o.i.d. te gaan en een Prepaid SIM-kaart te kopen en meteen portering aan te vragen. Maar geen idee hoe lang het dan gaat duren.
Ja ik denk dat dat het beste is. De portering is trouwens nog niet gestart neem ik aan. Dat gebeurt op het moment dat je je SIM-kaart hebt, zeiden ze aan de telefoon. Zoals ik zei had ik per ongeluk meerdere bestellingen gedaan, maar ik neem aan dat ze alleen gaan porteren naar de SIM-kaart die je in handen krijgt, dus is er nu geen kans op conflicten toch?
Wat bedoel je met gestart?

Maar simpel gezegd; je hebt te kennen gegeven bij een provider een contract aan te willen gaan en je hebt daarbij nummerbehoud aangevraagd. In die zin is de portering dus in zekere zin wel degelijk gestart; een simkaart is bijvoorbeeld ook naar je opgestuurd. De daadwerkelijke portering van het nummer zelf is nog niet gestart. Dat kan pas vanaf het moment dat jij de nieuwe simkaart ontvangen hebt. Als je wilt annuleren, doe dat dan eerst en voer de portering niet uit. Maar doe dan snel wel iets anders regelen, voordat *bliep het toestelnummer inderdaad in die afkoel-pool heeft zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vroem79
  • Registratie: April 2021
  • Niet online
TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:55:
[...]

Klopt, het was voor mij meer een sport om zo goedkoop mogelijk uit te zijn aangezien ik weinig bel en SMS en via dual SIM een aparte SIM heb voor internet. >:)
Tip voor de volgende keer : Zo goedkoop mogelijk uit te zijn is geen sport, dat is simpel prijsvergelijken.
De sport is goedkoop uit te zijn maar wel fatsoenlijke service/support te krijgen (of in dit geval een telnr te krijgen om te bellen).

Service/support is voor een leverancier simpelweg een gigantische kostenpost. Als een leverancier dat simpelweg niet aanbiedt is hij niet goedkoper, hij levert simpelweg minder.
En dat is ook weer niet erg, zolang je in dit geval dus geen waarde hecht aan je nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:07:
[...]
Ik denk dat je dan idd een transactie moet hebben, bijvoorbeeld door op te waarderen, of een belletje te plegen of een SMS te versturen. Maar dat staat allemaal in hun voorwaarden. :)
[...]
Meestal krijg je een bericht daarover. Bij Simpel wordt alles geactiveerd op het moment dat je de simkaart activeert (dan weet Simpel immers dat je de simkaart succesvol hebt ontvangen).

Nu er een portering open staat voor jouw nummer, maakt de afkoelperiode niet meer uit. Die portering moet doorgaan (tenzij je het annuleert), dus als jouw nummer in die afkoelperiode komt, is dat het probleem van *bliep. Maar zover is het dus nog niet. ;)
Ok dat is wel goed nieuws. Dus als ik het opnieuw zou aanvragen met een prepaidnummer en ik heb eenmaal de SMS-verificatie gedaan, dan moet het ook doorgaan.

Ik moet alleen zorgen dat ik geen conflicten krijg. Ik heb namelijk nu al meerdere bestellingen lopen (die behalve één wel weer geannuleerd zijn, maar je weet nooit wat er door elkaar heen gaat lopen, zie ook onder).
[...]
Naar welke provider je gaat maakt inderdaad niets uit. Bij pre-paid moet je er gewoon rekening mee houden dat je blijft voldoen aan de voorwaarden voor behoud van het nummer. Bij een post-paid abonnement (een "abonnement" zoals dat in de volksmond genoemd wordt) heb je dat niet; je betaald dan maandelijks immers aan de provider een bepaald bedrag.
[...]
Het porteren is nu gecentraliseerd, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Een grote provider/bedrijf betekend ook dat (intern) dingen log zijn, dus of dingen dan snel opgelost kunnen worden, is echt maar de vraag en afhankelijk van het probleem dat je hebt.[q]
[...]
En zou het misschien wel helpen dat T-Mobile dus de MNO is van Bliep? De pool waar het anders in verdwijnt valt onder het beheer bij T-Mobile, als we het tenminste goed begrijpen (want de MVNO en mogelijk de MVNE hebben de pools niet). Dat kan toch een voordeel zijn, misschien?
Wat bedoel je met gestart?
Misschien was het retorische vraag, want je legt uit dat het maar net is hoe je er tegenaan kijkt, maar ik bedoel daarmee denk ik wanneer ze daadwerkelijk contact op gaan nemen met de oude provider om te controleren of alles in orde is. Dat is de eerste stap volgens mij. Ik begrijp dat het een aardig geautomatiseerd proces is, maar ik neem aan dat ze niet meteen beginnen op het moment dat je op bestellen klikt. Inderdaad, zoals je hieronder zegt, doen ze dat dus pas als je de SIM-kaart hebt.

De SIM-kaart wordt namelijk bezorgd met een koerier en je moet daar zelf een tijdstip voor bepalen. Je kunt ook kiezen het bij een T-Mobile Shop af te halen. Als ze het nummer al zouden porteren voortijdig dan zit je nummer vast aan een SIM-kaart die niet in je bezit is.

Het zou ook kunnen dat het gaat zoals je eerst zei bij Simpel: dat ze pas het daadwerkelijke porteren doen zodra je de SIM-kaart in je telefoon stopt, of misschien zodra ze een ontvangstbevestiging hebben dat jij de kaart in bezit hebt.

Of beter nog: alle handmatige porteringsstappen doen zodra je de SIM-kaart fysiek hebt, en het omzetten doen (in één seconde of wat) zodra je nieuwe SIM-kaart ook echt actief wordt.

Eventueel zou je dus meerdere SIM-kaarten kunnen aanvragen met hetzelfde telefoonnummer voor nummerbehoud, en dat degene die je ophaalt of laat bezorgen daadwerkelijk wordt geporteerd.

Kijk ik heb nu namelijk drie keer besteld (min of meer per ongeluk*). Twee van de bestellingen zijn opgezegd (voordat ik een tijdstip uitkoos voor de koerier om langs te komen) en de derde ga ik ophalen in een T-Mobile Shop.

Ik weet ook niet echt hoe volautomatisch het proces is. Bij het aanvragen staat: "Je huidige aanbieder kan je aanvraag afwijzen als je ingevoerde gegevens niet kloppen." Geen idee of dat toewijzen of afwijzen ook automatisch is. Als alles automatisch is dan kan het binnen een seconde geregeld zijn, maar ik vermoed dat de systemen niet zo nauw gekoppeld zijn aan elkaar dat dat kan (ook al zijn de processen nu uniform over alle providers)?

*) één keer telefonisch en twee keer via de website, waarvan één keer onder een andere naam, want je kon maar twee keer bestellen, en het ging eerst fout, maar dat maakt niet uit begrijp ik, zeker niet als het nummer van prepaid komt.
Maar simpel gezegd; je hebt te kennen gegeven bij een provider een contract aan te willen gaan en je hebt daarbij nummerbehoud aangevraagd. In die zin is de portering dus in zekere zin wel degelijk gestart; een simkaart is bijvoorbeeld ook naar je opgestuurd. De daadwerkelijke portering van het nummer zelf is nog niet gestart. Dat kan pas vanaf het moment dat jij de nieuwe simkaart ontvangen hebt. Als je wilt annuleren, doe dat dan eerst en voer de portering niet uit.
Juist, dus gewoon niet afhalen of geen afspraak met de koerier inplannen. (En beter eerst ook nog even annuleren wat ik ook al heb gedaan.)
Maar doe dan snel wel iets anders regelen, voordat *bliep het toestelnummer inderdaad in die afkoel-pool heeft zitten!
Ja of gewoon eerst weer een ander abonnement aanvragen. Zorgen dat de SMS-verificatie lukt, en dan pas de oude bestelling annuleren (of gewoon niet ophalen/laten bezorgen dus).

Dat laatste wil ik eigenlijk, met een wat goedkoper abonnementje, maar ik ben gewoon bang dat ik het nu alsnog ga verknoeien. :o

Dus ik denk dat ik het maar laat zo. Het kost me uiteindelijk €174,- voor een jaarabonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:17:
Ok dat is wel goed nieuws. Dus als ik het opnieuw zou aanvragen met een prepaidnummer en ik heb eenmaal de SMS-verificatie gedaan, dan moet het ook doorgaan.
Ja, dat is niet veel anders dan je nu dus al gedaan hebt. :)
Ik moet alleen zorgen dat ik geen conflicten krijg. Ik heb namelijk nu al meerdere bestellingen lopen (die behalve één wel weer geannuleerd zijn, maar je weet nooit wat er door elkaar heen gaat lopen, zie ook onder).
Yes, al zou ik voor conflicten altijd uitkijken, 100% voorkomen kan je het niet (je weet immers niet of er "onzichtbare" fouten zijn, maar dat is dan niet jouw zorg meer).
En zou het misschien wel helpen dat T-Mobile dus de MNO is van Bliep? De pool waar het anders in verdwijnt valt onder het beheer bij T-Mobile, als we het tenminste goed begrijpen (want de MVNO en mogelijk de MVNE hebben de pools niet). Dat kan toch een voordeel zijn, misschien?
Doordat porteringen nu gecentraliseerd zijn; nee, dat maakt geen malle moer uit.
Misschien was het retorische vraag, want je legt uit dat het maar net is hoe je er tegenaan kijkt, maar ik bedoel daarmee denk ik wanneer ze daadwerkelijk contact op gaan nemen met de oude provider om te controleren of alles in orde is. Dat is de eerste stap volgens mij.
Deze stap is al gedaan, je hebt de verificatie SMS immers gehad en daarop geacteerd. Dat is de eerste stap. Daarna wordt de simkaart opgestuurd, dus die is nu al onderweg. Dat kun je niet meer tegenhouden dus, maar je kunt wel de bestelling van het abonnement/contract annuleren. Dan gooi je de simkaart gewoon weg als het binnenkomt met de post.
Ik begrijp dat het een aardig geautomatiseerd proces is, maar ik neem aan dat ze niet meteen beginnen op het moment dat je op bestellen klikt. Inderdaad, zoals je hieronder zegt, doen ze dat dus pas als je de SIM-kaart hebt.
Jawel, dan wordt de eerste stap van het porteren gestart en heb je reeds doorlopen.
De SIM-kaart wordt namelijk bezorgd met een koerier en je moet daar zelf een tijdstip voor bepalen. Je kunt ook kiezen het bij een T-Mobile Shop af te halen. Als ze het nummer al zouden porteren voortijdig dan zit je nummer vast aan een SIM-kaart die niet in je bezit is.
Ze kunnen pas porteren op het moment dat zij 100% zeker zijn dat jij de simkaart ontvangen hebt. :) Dat laat je weten op een moment waarop het jou uitkomt. Porteren gaat tegenwoordig 'on demand'. ;)
Het zou ook kunnen dat het gaat zoals je eerst zei bij Simpel: dat ze pas het daadwerkelijke porteren doen zodra je de SIM-kaart in je telefoon stopt, of misschien zodra ze een ontvangstbevestiging hebben dat jij de kaart in bezit hebt.
Je hebt de stappen gelezen toen je bestelde. Een simkaart in de telefoon stoppen is geen check voor hen; het 06-nummer zit immers nog op een andere simkaart. Wanneer de telefoon met de nieuwe simkaart gaat aanmelden bij de GSM-mast, krijgt het geen telefoonnummer terug. ;)
Of beter nog: alle handmatige porteringsstappen doen zodra je de SIM-kaart fysiek hebt, en het omzetten doen (in één seconde of wat) zodra je nieuwe SIM-kaart ook echt actief wordt.
Bij Simpel moet je de laatste vier cijfers van de simkaart invullen op de website als bevestiging dat je de simkaart hebt. Ik kan mij voorstellen dat andere providers dit net zo doen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Eventueel zou je dus meerdere SIM-kaarten kunnen aanvragen met hetzelfde telefoonnummer voor nummerbehoud, en dat degene die je ophaalt of laat bezorgen daadwerkelijk wordt geporteerd.
Nee, dit kan niet. Als je dan de tweede wilt laten porteren, kan die portering niet meer plaats vinden. Het 06-nummer is immers weg bij de "donor"-provider waar het nummer vandaan komt, maar waarvan de providers wel denken dat het nummer is. Daarom dat ik zeg dat als je toch iets anders wilt, je beter eerst kan annuleren alvorens een nieuw contract (post- of pre-paid) aangaat.
Kijk ik heb nu namelijk drie keer besteld (min of meer per ongeluk*). Twee van de bestellingen zijn opgezegd (voordat ik een tijdstip uitkoos voor de koerier om langs te komen) en de derde ga ik ophalen in een T-Mobile Shop.
Die twee die geannuleerd zijn, hebben dus ook een geannuleerde portering.
Ik weet ook niet echt hoe volautomatisch het proces is. Bij het aanvragen staat: "Je huidige aanbieder kan je aanvraag afwijzen als je ingevoerde gegevens niet kloppen." Geen idee of dat toewijzen of afwijzen ook automatisch is.
Bij Simpel was dat volledig geautomatiseerd. Daar zit een hele decision tree achter, met een gehele decision tree. Er zijn meerdere redenen waarom een portering afgewezen wordt. Maar dat zou je dan al moeten krijgen bij het registratieproces van het nieuwe contract. ;) Die issues moeten namelijk eerst verholpen zijn voordat je mag porteren. Bijvoorbeeld het betalen van het restant van het contract (bij post-paid abonnement wil dat wel eens het issue zijn), om een voorbeeld te noemen.
Als alles automatisch is dan kan het binnen een seconde geregeld zijn, maar ik vermoed dat de systemen niet zo nauw gekoppeld zijn aan elkaar dat dat kan (ook al zijn de processen nu uniform over alle providers)?
Het nieuwe (gecentraliseerde systeem) heet zelfs 'porting on demand'. Dus dat kan wel degelijk en heb ik (als technical support voor Simpel) ook geregeld met de hand laten initiëren. :)
Juist, dus gewoon niet afhalen of geen afspraak met de koerier inplannen. (En beter eerst ook nog even annuleren wat ik ook al heb gedaan.)
Wel altijd netjes annuleren!
Ja of gewoon eerst weer een ander abonnement aanvragen. Zorgen dat de SMS-verificatie lukt, en dan pas de oude bestelling annuleren (of gewoon niet ophalen/laten bezorgen dus).
Ik zou eerst opzeggen (dan blijven er ook geen zaken onderhuids open staan bij de provider), daarna pas nieuwe aanvragen.
Dat laatste wil ik eigenlijk, met een wat goedkoper abonnementje, maar ik ben gewoon bang dat ik het nu alsnog ga verknoeien. :o
Daarom is mijn advies om te zorgen dat je maximaal 1 openstaande order hebt. Wil je liever wat anders, dan eerst annuleren voordat je elders een ander contract aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-07 18:44
TimoDimo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:19:
[...]

Dat is niet mogelijk. Hierover zijn afspraken gemaakt door providers onderling. Een nummer dat oorspronkelijk van T-Mobile was, wordt op dezelfde dag dat het niet meer door de nieuwe provider wordt gebruikt, teruggegeven aan T-mobile. Dat gaat helemaal geautomatiseerd. Als jij dat nummer terug wil bij Bliep, dan moet Bliep dus contact gaan opnemen met T-mobile om dat nummer terug te krijgen. Daar gaat T-mobile het nooit mee eens zijn. Zelfs al zouden ze het wel toestaan, dan nog is er geen procedure voorzien voor zo'n handeling. Het kost veel werk om de systemen en databases handmatig te manipuleren, dat gaan ze echt niet voor je doen.

Ik heb hetzelfde een keer meegemaakt bij T-mobile, alleen was het toen hun schuld. Ze hadden het nummer teruggegeven aan KPN terwijl ik had aangegeven dat ik nummerbehoud wilde bij mijn nieuwe abonnement. Ze hebben dat blijkbaar niet goed geregistreerd, maar ik kon wel aantonen dat ik het had aangevraagd. Het heeft dagen gekost en vele telefoontjes aan de helpdesk en meerdere pogingen, maar uiteindelijk hebben ze het wel opgelost. T-mobile moest op z'n blote knietjes een KPN vragen of ze asjeblieft dat nummer terug mochten. Maar als het jouw fout is, dan gaan ze dat echt niet doen. Dat nummer ben je echt kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PhilipsFan schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:37:
[...]

Dat is niet mogelijk. Hierover zijn afspraken gemaakt door providers onderling. Een nummer dat oorspronkelijk van T-Mobile was, wordt op dezelfde dag dat het niet meer door de nieuwe provider wordt gebruikt, teruggegeven aan T-mobile. Dat gaat helemaal geautomatiseerd. Als jij dat nummer terug wil bij Bliep, dan moet Bliep dus contact gaan opnemen met T-mobile om dat nummer terug te krijgen. Daar gaat T-mobile het nooit mee eens zijn. Zelfs al zouden ze het wel toestaan, dan nog is er geen procedure voorzien voor zo'n handeling. Het kost veel werk om de systemen en databases handmatig te manipuleren, dat gaan ze echt niet voor je doen.

Ik heb hetzelfde een keer meegemaakt bij T-mobile, alleen was het toen hun schuld. Ze hadden het nummer teruggegeven aan KPN terwijl ik had aangegeven dat ik nummerbehoud wilde bij mijn nieuwe abonnement. Ze hebben dat blijkbaar niet goed geregistreerd, maar ik kon wel aantonen dat ik het had aangevraagd. Het heeft dagen gekost en vele telefoontjes aan de helpdesk en meerdere pogingen, maar uiteindelijk hebben ze het wel opgelost. T-mobile moest op z'n blote knietjes een KPN vragen of ze asjeblieft dat nummer terug mochten. Maar als het jouw fout is, dan gaan ze dat echt niet doen. Dat nummer ben je echt kwijt.
Je quote een oude reactie in het topic. Achteraf bleek het toestelnummer niet gedeactiveerd te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben zo ook een nummer kwijtgeraakt wat ik al meer dan 20 jaar had. Ik had er prepaid van gemaakt omdat ik niet meer in Nederland woonde. Als de provider (bij mij was dat KPN) zegt dat er niks meer aan te doen is, dan is er niks meer aan te doen.

[edit]bij TS misschien nog wel zo te zien, succes. Ik heb er toen ook nog over gedacht of porteren zou werken maar het niet geprobeerd. Ik denk dat KPN het ook afgekeurd zou hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 23-04-2021 06:48 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:19:
[...]
Ja, dat is niet veel anders dan je nu dus al gedaan hebt. :)
Haha ja eigenlijk wel.

Hier komt eerst nog even een verhaal met hoe het precies ging, niet bijster interessant (sla gerust over), maar misschien interesseert het degene die het naadje van de kous wil weten:

Ik had eerst dus een abonnement aangevraagd maar zonder portering (wist nog niet dat ik SMS kon ontvangen, maar dat was telefonisch en ze zeiden dat het geen probleem was en dat ik altijd nummerbehoud aan kon vragen met het mailtje dat je na bestelling krijgt -- bij de verkoop weten ze er weinig van kennelijk, maar ja, het gaat hen om verkopen natuurlijk, niet om mij te helpen). Inderdaad kun je met het genoemde mailtje dat je meteen krijgt nummerbehoud aanvragen. Maar toen ik zag dat ze om een verificatie-SMS vroegen had ik de bestelling maar geannuleerd (ik ging ervan uit dat dat niet zou lukken -- stom). Daarop later nog eens de nummerbehoud-link geopend en mijn nummer ingevuld en toen bleek dat ik de SMS gewoon ontving. Dus toen weer een nieuw abonnement aangevraagd online (annulering kun je niet ongedaan maken), nieuwe verificatie gedaan, maar die bestelling kwam niet door op het einde -- ik kreeg een foutmelding, waarschijnlijk omdat ik eerder op de dag al een prepaidkaart aangevraagd had (maar daarbij vragen ze geen verificatie-SMS; nummerbehoud gaat pas later van start neem ik aan en ik wilde het meteen regelen). Je kunt namelijk per naam (geen idee waar ze precies naar kijken, ik neem aan naam-geboortedatum) maar twee bestellingen tegelijk hebben lopen zei de klantenservice daarna per telefoon (en je kunt heel snel bestellen, maar annuleren duurt twee dagen :?). Dus toen maar op een andere naam (familielid) aangevraagd. Dat ging gelukkig weer wel.
[...]
Yes, al zou ik voor conflicten altijd uitkijken, 100% voorkomen kan je het niet (je weet immers niet of er "onzichtbare" fouten zijn, maar dat is dan niet jouw zorg meer).

[...]
Doordat porteringen nu gecentraliseerd zijn; nee, dat maakt geen malle moer uit.
Geen idee wat het eigenlijk betekent dat porteringen "gecentraliseerd" zijn. Het lijkt mij dat als je de MNO bent (T-Mobile) en je laat een nummer in de eigen pool "vallen" (door een MVNO in dit geval) dat je dan zo'n proces waar een smeekbede aan vooraf gaat zoals PhilipsFan in "[Bliep] Nummer inactief, niets meer aan te doen?" (ook al is die post hier vooralsnog gelukkig niet van toepassing ;)) schetst makkelijker voor elkaar krijgt. Want dan vindt die smeekbede namelijk intern plaats. Alhoewel het ook misschien zo is dat de MNO T-Mobile niet helemaal hetzelfde is als de provider T-Mobile?

Maar zelfs als het wat de pool betreft niet uitmaakt waar je naartoe porteert (technisch gezien dus), wat dan nog wel uitmaakt is hoe de porteeraanvraag gestart wordt bij verschillende providers.

Bij Simpel doen ze geen online verificatie-SMS zie ik. Dat gaat dan wellicht later als je de SIM-kaart al hebt, of het gaat altijd alleen via het SIM-kaartnummer zoals jij eerst zei.

Ook wordt het bij Simpel meteen opgestuurd als je bestelt (maar je moet ook nog meteen de aansluitkosten betalen + de eerste maand abonnementskosten zodat ze automatische incasso's kunnen doen). Versturen gaat gewoon met PostNL i.p.v. een koerier (wel een stuk goedkoper lijkt me trouwens, maar daar betaal je dan ook voor bij T-Mobile).

In ieder geval moet je eerst wachten totdat je je SIM-kaart hebt bij Simpel en je dus met porteren kunt beginnen. Ik hoop dat in mijn geval het porteren inderdaad al gestart is en dat het dus al in feite rond is.

Het is dus eigenlijk zo (als ik het allemaal goed begrijp):
Simpel: porteren is pas mogelijk als je je SIM-kaart in huis hebt. En start direct zodra je je oude SIM-kaartnummer doorgeeft en wellicht ook een verificatie-SMS doet (verificatiestap).
T-Mobile: de verificatiestap van het porteren wordt al gedaan tijdens je aanvraag. Het porteren start pas zodra je je SIM-kaart in ontvangst hebt genomen. De verificatie "onthouden" ze dan zolang je de SIM-kaart nog niet hebt.

Het verschil is in dit geval wel dat het proces van T-Mobile minder risicovol is voor mij. Want als het nummer in de afkoelpoel valt na mijn bestelling dan is het niet meer mijn probleem, maar dat van Bliep of T-Mobile of T-Mobile MNO en moeten ze het onderling fixen. Bij Simpel was het wel mijn probleem geweest, want ik zou dan zelf niet kunnen verifiëren.
[...]
Deze stap is al gedaan, je hebt de verificatie SMS immers gehad en daarop geacteerd. Dat is de eerste stap. Daarna wordt de simkaart opgestuurd, dus die is nu al onderweg. Dat kun je niet meer tegenhouden dus, maar je kunt wel de bestelling van het abonnement/contract annuleren. Dan gooi je de simkaart gewoon weg als het binnenkomt met de post.
Ja, alleen ik krijg die twee andere sowieso niet want bij T-Mobile komt het dus met een koerier (AMP Groep) of je moet 'm komen ophalen.

Het enige is wel dat het annuleren bij de website van de koerier moest via een link in de e-mail. Het duurt alleen wel twee werkdagen voordat zij dat dan weer verwerken, die annulering, want ze moeten de bestelling eerst "teruggeven" aan T-Mobile en ook T-Mobile moet dat dan weer verwerkt hebben, zeiden ze.
[...]
Jawel, dan wordt de eerste stap van het porteren gestart en heb je reeds doorlopen.
Ok, hopelijk zien zij het ook zo dat deze verificatiestap dus al onderdeel is van het porteerproces. Zoals jij het omschrijft is het best een ingewikkeld proces dat porteren, met nog veel meer stappen (hele beslisbomen), maar ik kan me niet voorstellen dat ze voordat je de SIM-kaart ontvangt alvast meer gaan doen.

Als ik hier kijk: https://www.t-mobile.nl/nummerbehoud/status en mijn nummer invul, dan krijg ik nog dat er geen aanvraag is gevonden. Dus ik denk dat ze de verificatiestap inderdaad gewoon als afgevinkt onthouden als onderdeel van het aankomende porteerproces en dat de rest automatisch in gang gezet wordt zodra ik de SIM-kaart heb.
[...]
Ze kunnen pas porteren op het moment dat zij 100% zeker zijn dat jij de simkaart ontvangen hebt. :) Dat laat je weten op een moment waarop het jou uitkomt. Porteren gaat tegenwoordig 'on demand'. ;)
Dus dat hele decision tree gebeuren, is dat inclusief je contract checken (indien je een post paid abonnement had) en meer van dat soort zaken? En dat hele on demand gebeuren is een kwestie van seconden/minuten/uren/dagen?

In het mailtje dat ik kreeg staat dit:

"We ontvingen je aanvraag voor nummerbehoud. Zodra je je bestelling hebt ontvangen, versturen we je aanvraag naar je huidige provider. Je hoort dan binnen twee werkdagen van je huidige provider of je aanvraag is goedgekeurd. We houden je op de hoogte! "

Dus het kan nog wel twee werkdagen duren dat "on demand"-proces. ;)
[...]
Je hebt de stappen gelezen toen je bestelde. Een simkaart in de telefoon stoppen is geen check voor hen; het 06-nummer zit immers nog op een andere simkaart. Wanneer de telefoon met de nieuwe simkaart gaat aanmelden bij de GSM-mast, krijgt het geen telefoonnummer terug. ;)
Ja, of zo'n tijdelijk nummer toch? Of is dat alleen bij prepaid?
[...]
Bij Simpel moet je de laatste vier cijfers van de simkaart invullen op de website als bevestiging dat je de simkaart hebt. Ik kan mij voorstellen dat andere providers dit net zo doen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[...]
Nee, dit kan niet. Als je dan de tweede wilt laten porteren, kan die portering niet meer plaats vinden. Het 06-nummer is immers weg bij de "donor"-provider waar het nummer vandaan komt, maar waarvan de providers wel denken dat het nummer is. Daarom dat ik zeg dat als je toch iets anders wilt, je beter eerst kan annuleren alvorens een nieuw contract (post- of pre-paid) aangaat.
Da's duidelijk. Zou een leuk experimentje zijn om te kijken wat er gebeurt als je er twee bestelt, geverifieerd met hetzelfde nummer en ook op hetzelfde moment afhaalt/laat bezorgen. :P
[...]
Die twee die geannuleerd zijn, hebben dus ook een geannuleerde portering.
Ja, alleen die annulering verloopt dus via de koerier AMP en dat moet nog wel even doorsijpelen. Maar ik neem dat dat wel goed komt en sowieso kan het daadwerkelijke porteren niet meer verder gaan voor die bestellingen, want ik krijg die SIM-kaarten nooit in handen.
[...]
Bij Simpel was dat volledig geautomatiseerd. Daar zit een hele decision tree achter, met een gehele decision tree. Er zijn meerdere redenen waarom een portering afgewezen wordt. Maar dat zou je dan al moeten krijgen bij het registratieproces van het nieuwe contract. ;) Die issues moeten namelijk eerst verholpen zijn voordat je mag porteren. Bijvoorbeeld het betalen van het restant van het contract (bij post-paid abonnement wil dat wel eens het issue zijn), om een voorbeeld te noemen.
Bedoel je daarmee echt dat ze die check voor al die zaken heel snel tijdens het online bestelproces doen (alleen bij Simpel dus zonder verificatie-SMS)? Zijn contracten e.d. dan dusdanig gestandaardiseerd dat dat mogelijk is, of snap ik dit stukje nu niet? Als dit wel zo is, dan ben ik onder de indruk. :D
[...]
Het nieuwe (gecentraliseerde systeem) heet zelfs 'porting on demand'. Dus dat kan wel degelijk en heb ik (als technical support voor Simpel) ook geregeld met de hand laten initiëren. :)

[...]
Wel altijd netjes annuleren!
[...]
Ik zou eerst opzeggen (dan blijven er ook geen zaken onderhuids open staan bij de provider), daarna pas nieuwe aanvragen.

[...]
Daarom is mijn advies om te zorgen dat je maximaal 1 openstaande order hebt. Wil je liever wat anders, dan eerst annuleren voordat je elders een ander contract aangaat.
Lijkt me ook, anders krijg je dus de situatie die je hierboven uitlegt. Alleen hoe ik het nu zie is dat het wel meevalt met het krijgen van een conflict, want als je dat voor elkaar krijgt als klant dan weet je volgens mij niet echt wat je aan het doen bent. Want je bent dan dus ook meerdere SIM-kaarten met hetzelfde porteringsnummer erachter aan het bestellen, en ze ook fysiek aan het laten bezorgen. Want volgens mij krijg je dan pas een conflict. (En bij Simpel zelfs pas als je twee SIM-kaarten laat bezorgen waarbij je ook allebei via de website portering aanvraagt.)

Sorry voor de lange lappen tekst. Hopelijk zit er ook wat interessants tussen. En bedankt voor al je hulp. Ook @ anderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Marzman schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:46:
Ik ben zo ook een nummer kwijtgeraakt wat ik al meer dan 20 jaar had. Ik had er prepaid van gemaakt omdat ik niet meer in Nederland woonde. Als de provider (bij mij was dat KPN) zegt dat er niks meer aan te doen is, dan is er niks meer aan te doen.
Het is vooral dat het best complex is en zaken terugdraaien handwerk is, wat tijdrovend, duur en erg foutgevoelig is (je kan dan maar zo iets vergeten, waardoor de klant later alsnog met andere dingen in de problemen komt). Als een provider zegt dat het niet kan, is het dus vooral omdat daar de schoen dan wringt.
[edit]bij TS misschien nog wel zo te zien, succes. Ik heb er toen ook nog over gedacht of porteren zou werken maar het niet geprobeerd. Ik denk dat KPN het ook afgekeurd zou hebben.
Het hangt ervan af of het toestelnummer nog 'actief' (lees: gekoppeld is met een simkaart) is of niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:04:
Geen idee wat het eigenlijk betekent dat porteringen "gecentraliseerd" zijn. Het lijkt mij dat als je de MNO bent (T-Mobile) en je laat een nummer in de eigen pool "vallen" (door een MVNO in dit geval) dat je dan zo'n proces waar een smeekbede aan vooraf gaat zoals PhilipsFan in "[Bliep] Nummer inactief, niets meer aan te doen?" (ook al is die post hier vooralsnog gelukkig niet van toepassing ;)) schetst makkelijker voor elkaar krijgt. Want dan vindt die smeekbede namelijk intern plaats. Alhoewel het ook misschien zo is dat de MNO T-Mobile niet helemaal hetzelfde is als de provider T-Mobile?
De porteringen (met name voor providers onderling) was een ramp, providers hadden hun eigen processen, waardoor het soms verschilde, waardoor fouten gemaakt werden, waardoor porteringen soms weken duurde eer het opgelost was. Uiteindelijk is (volgens mij vanuit de ACM, maar de exacte toedracht weet ik niet) is er een en ander op poten gezet om de porteringen te verbeteren. Hier is een apart bedrijf voor opgezet die het reilen en zeilen mbt porteringen afhandelt.

Ondanks dat jouw telefoonnummer momenteel op het T-Mobile netwerk zit, gaat het wel naar een andere provider en gaat de portering dus via die derde partij, om te zorgen dat het een en ander (voor jou) vloeiend en foutloos verloopt en gebeurd op een moment waarop het jou uitkomt.
Maar zelfs als het wat de pool betreft niet uitmaakt waar je naartoe porteert (technisch gezien dus), wat dan nog wel uitmaakt is hoe de porteeraanvraag gestart wordt bij verschillende providers.

Bij Simpel doen ze geen online verificatie-SMS zie ik. Dat gaat dan wellicht later als je de SIM-kaart al hebt, of het gaat altijd alleen via het SIM-kaartnummer zoals jij eerst zei.

Ook wordt het bij Simpel meteen opgestuurd als je bestelt (maar je moet ook nog meteen de aansluitkosten betalen + de eerste maand abonnementskosten zodat ze automatische incasso's kunnen doen). Versturen gaat gewoon met PostNL i.p.v. een koerier (wel een stuk goedkoper lijkt me trouwens, maar daar betaal je dan ook voor bij T-Mobile).

In ieder geval moet je eerst wachten totdat je je SIM-kaart hebt bij Simpel en je dus met porteren kunt beginnen. Ik hoop dat in mijn geval het porteren inderdaad al gestart is en dat het dus al in feite rond is.
Het proces is voor alle providers gelijk. De verificatie SMS is daarom bij elke provider, daar is geen uitzondering, je moet gewoon bevestigen dat het opgegeven nummer door jou in gebruik is, want, nogmaals, anders kan je voor elk moibiele telefoonnummer een portering aanvragen en dat is uiteraard niet de bedoeling. Ik zit er niet op te wachten dat jij mijn nummer wegkaapt, of erger nog, die van de Burgemeester bijvoorbeeld... ;)
Het is dus eigenlijk zo (als ik het allemaal goed begrijp):
Simpel: porteren is pas mogelijk als je je SIM-kaart in huis hebt. En start direct zodra je je oude SIM-kaartnummer doorgeeft en wellicht ook een verificatie-SMS doet (verificatiestap).
T-Mobile: de verificatiestap van het porteren wordt al gedaan tijdens je aanvraag. Het porteren start pas zodra je je SIM-kaart in ontvangst hebt genomen. De verificatie "onthouden" ze dan zolang je de SIM-kaart nog niet hebt.
Het daadwerkelijke porteren kan pas wanneer jij de nieuwe simkaart hebt. Pas dan heeft het ook zin namelijk om de nieuwe simkaart (met jouw mobiele telefoonnummer) te gaan gebriuken. Ik weet niet waarom je zou willen dat dat eerder gebeurd, of wil jij graag met een tijdelijk nummer eerst bellen, waarvoor hogere kosten gerekend worden? :? ;)
Het verschil is in dit geval wel dat het proces van T-Mobile minder risicovol is voor mij.
Het proces is voor alle providers gelijk, ik begrijp dus even niet waarom het per provider (volgens jou) zou verschillen.
Want als het nummer in de afkoelpoel valt na mijn bestelling dan is het niet meer mijn probleem, maar dat van Bliep of T-Mobile of T-Mobile MNO en moeten ze het onderling fixen. Bij Simpel was het wel mijn probleem geweest, want ik zou dan zelf niet kunnen verifiëren.
Bij Simpel was het ook niet jouw probleem geweest, het gaat erom of je op tijd bent geweest met de aanvraag van de portering/nummerbehoud, ben je dat, dan is het probleem van de provider en moet die het met diens leveranciers uitzoeken. En nogmaals; het porteringsproces is voor elke provider hetzelfde, hoe ze het uiteindelijk verwerken in hun eigen netwerk, dat is aan de MNO en de MVNE.
Ok, hopelijk zien zij het ook zo dat deze verificatiestap dus al onderdeel is van het porteerproces. Zoals jij het omschrijft is het best een ingewikkeld proces dat porteren, met nog veel meer stappen (hele beslisbomen), maar ik kan me niet voorstellen dat ze voordat je de SIM-kaart ontvangt alvast meer gaan doen.
Dat zullen ze wel moeten, anders kan er überhaupt geen portering gestart worden.
Als ik hier kijk: https://www.t-mobile.nl/nummerbehoud/status en mijn nummer invul, dan krijg ik nog dat er geen aanvraag is gevonden. Dus ik denk dat ze de verificatiestap inderdaad gewoon als afgevinkt onthouden als onderdeel van het aankomende porteerproces en dat de rest automatisch in gang gezet wordt zodra ik de SIM-kaart heb.
Je haalt dingen door elkaar, of begrijpt het niet goed. Als deze pagina aangeeft dat er geen porteringaanvraag is en jij wel de verificatie SMS hebt doorlopen, raad ik je aan om T-Mobile te bellen, want dan is de porteringsaanvraag niet goed doorlopen/aangemeld bij die tussen-/derde partij. Dit kan betekenen dat er of een storing is geweest, of dat er wel een kink in de kabel zit (en die dus de boel vertragen)!

Heb je de verificatie SMS nu ontvangen en daar wat mee gedaan, of niet? Heb je namelijk met die SMS nog niets gedaan, dan is de portering inderdaad nog niet aangemeld, want er is niet bevestigd dat jij bereikbaar bent op dat opgegeven telefoonnummer. Heb je de verificatie wel doorlopen (en dus de opgestuurde code op de website van de nieuwe provider ingevuld), dan raad ik je aan om te bellen hoe het kan dat de portering niet gevonden kan worden, terwijl jij wel jouw mobiele telefoonnummer hebt bevestigd!
Dus dat hele decision tree gebeuren, is dat inclusief je contract checken (indien je een post paid abonnement had) en meer van dat soort zaken? En dat hele on demand gebeuren is een kwestie van seconden/minuten/uren/dagen?
Ja, die decision tree controleert op alle voorwaarden, uiteraard.
In het mailtje dat ik kreeg staat dit:

"We ontvingen je aanvraag voor nummerbehoud. Zodra je je bestelling hebt ontvangen, versturen we je aanvraag naar je huidige provider. Je hoort dan binnen twee werkdagen van je huidige provider of je aanvraag is goedgekeurd. We houden je op de hoogte! "

Dus het kan nog wel twee werkdagen duren dat "on demand"-proces. ;)
Zoals ik dit lees, schiet de nieuwe provider (T-Mobile, begrijp ik?) het porteringsverzoek pas in wanneer jij jouw simkaart hebt ontvangen. Vervolgens heb je inderdaad binnen 2 werkdagen (maar in de praktijk is dit binnen enkele minuten daarna) uitsluitsel of portering door kan gaan of niet. Nu zijn er bij pre-paid nauwelijks contractuele voorwaarden, dus de kans dat portering plaats kan vinden is groot, mits het op tijd is aangevraagd (waar het wel naar uitziet, omdat je wel de verficatie SMS hebt ontvangen).
Ja, of zo'n tijdelijk nummer toch? Of is dat alleen bij prepaid?
Tijdelijk nummer staat dan eerder op de nieuwe simkaart, zodat mocht je die in het toestel hebben gedaan, je in elk geval kan bellen en SMSen, tegen een standaard tarief (meestal gelijk met pre-paid).
Da's duidelijk. Zou een leuk experimentje zijn om te kijken wat er gebeurt als je er twee bestelt, geverifieerd met hetzelfde nummer en ook op hetzelfde moment afhaalt/laat bezorgen. :P
Je kan op zich twee porteringen tegelijk aanvragen op hetzelfde nummer. Je kunt een van de twee echter uit laten voeren, de tweede zal dan in de fout lopen, omdat de donor provider (waar het nummer vandaan komt) dan eigenlijk een andere is. Je zou dan dus een soort driehoek moeten maken. ;)
Ja, alleen die annulering verloopt dus via de koerier AMP en dat moet nog wel even doorsijpelen. Maar ik neem dat dat wel goed komt en sowieso kan het daadwerkelijke porteren niet meer verder gaan voor die bestellingen, want ik krijg die SIM-kaarten nooit in handen.
Dat maakt voor de portering zelf niet uit. Die kan gewoon via een API alsnog afgemeld worden bij die derde partij die de porteringen bijhoudt. :)
Bedoel je daarmee echt dat ze die check voor al die zaken heel snel tijdens het online bestelproces doen (alleen bij Simpel dus zonder verificatie-SMS)? Zijn contracten e.d. dan dusdanig gestandaardiseerd dat dat mogelijk is, of snap ik dit stukje nu niet? Als dit wel zo is, dan ben ik onder de indruk. :D
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat Simpel geen verificatie SMS laat versturen. Nogmaals, bij nummerbehoud is dit namelijk zo goed als verplicht; de provider wilt namelijk zekerheid hebben dat jij echt gebruik maakt van dat opgegeven telefoonnummer. Men zal je nooit op de blauwe ogen geloven, maar goed ook!
Lijkt me ook, anders krijg je dus de situatie die je hierboven uitlegt. Alleen hoe ik het nu zie is dat het wel meevalt met het krijgen van een conflict, want als je dat voor elkaar krijgt als klant dan weet je volgens mij niet echt wat je aan het doen bent. Want je bent dan dus ook meerdere SIM-kaarten met hetzelfde porteringsnummer erachter aan het bestellen, en ze ook fysiek aan het laten bezorgen. Want volgens mij krijg je dan pas een conflict. (En bij Simpel zelfs pas als je twee SIM-kaarten laat bezorgen waarbij je ook allebei via de website portering aanvraagt.)
Daarom dat ik je aanraadt om altijd maar 1 bestelling / nummer behoud proces te hebben. Je zit namelijk al op het randje schijnbaar dat jouw toestelnummer gedeactiveerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:48:
[...]
De porteringen (met name voor providers onderling) was een ramp, providers hadden hun eigen processen, waardoor het soms verschilde, waardoor fouten gemaakt werden, waardoor porteringen soms weken duurde eer het opgelost was. Uiteindelijk is (volgens mij vanuit de ACM, maar de exacte toedracht weet ik niet) is er een en ander op poten gezet om de porteringen te verbeteren. Hier is een apart bedrijf voor opgezet die het reilen en zeilen mbt porteringen afhandelt.

Ondanks dat jouw telefoonnummer momenteel op het T-Mobile netwerk zit, gaat het wel naar een andere provider en gaat de portering dus via die derde partij, om te zorgen dat het een en ander (voor jou) vloeiend en foutloos verloopt en gebeurd op een moment waarop het jou uitkomt.
Duidelijk verhaal, bedankt.
[...]
Het proces is voor alle providers gelijk. De verificatie SMS is daarom bij elke provider, daar is geen uitzondering, je moet gewoon bevestigen dat het opgegeven nummer door jou in gebruik is, want, nogmaals, anders kan je voor elk moibiele telefoonnummer een portering aanvragen en dat is uiteraard niet de bedoeling. Ik zit er niet op te wachten dat jij mijn nummer wegkaapt, of erger nog, die van de Burgemeester bijvoorbeeld... ;)

[...]
Het daadwerkelijke porteren kan pas wanneer jij de nieuwe simkaart hebt. Pas dan heeft het ook zin namelijk om de nieuwe simkaart (met jouw mobiele telefoonnummer) te gaan gebriuken. Ik weet niet waarom je zou willen dat dat eerder gebeurd, of wil jij graag met een tijdelijk nummer eerst bellen, waarvoor hogere kosten gerekend worden? :? ;)
Nee, maar ik wil dat het zo snel mogelijk gebeurt omdat ik anders bang ben dat het nummer wel in de afkoelpoel belandt. Dus hoe eerder de verificatie gedaan is hoe beter, en bij T-Mobile zit de verificatiestap al in het bestelproces (daar bedoel ik dan mee op de website op het formulier waar je je aanvraag doet), en bij Simpel niet (ik heb het even geprobeerd; je hoeft bij Simpel alleen je te porteren nummer in te vullen, dus mogelijk dat je meteen daarna een mail krijgt voor de verificatie, maar het zit i.i.g. niet in het bestelformulier).
[...]
Het proces is voor alle providers gelijk, ik begrijp dus even niet waarom het per provider (volgens jou) zou verschillen.
Zie boven: bij Simpel zit de verificatie SMS niet in het bestelproces/bestelformulier op de website. Zie: https://bestel.simpel.nl/sim-only/gegevens en vergelijk deze met: https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/sim-only (wel eerst twee keer op "Verder" drukken). Verder is het technisch gezien uiteraard wel hetzelfde, volgens je bovenstaande uitleg.
[...]
Bij Simpel was het ook niet jouw probleem geweest, het gaat erom of je op tijd bent geweest met de aanvraag van de portering/nummerbehoud,
Ja precies en bij T-Mobile kan dat volgens mij eerder starten (de verificatie-SMS) dan bij Simpel (die de verificatie-SMS dus later in het proces laat plaatsvinden).
ben je dat, dan is het probleem van de provider en moet die het met diens leveranciers uitzoeken. En nogmaals; het porteringsproces is voor elke provider hetzelfde, hoe ze het uiteindelijk verwerken in hun eigen netwerk, dat is aan de MNO en de MVNE.
[...]
Dat zullen ze wel moeten, anders kan er überhaupt geen portering gestart worden.

[...]
Je haalt dingen door elkaar, of begrijpt het niet goed. Als deze pagina aangeeft dat er geen porteringaanvraag is en jij wel de verificatie SMS hebt doorlopen, raad ik je aan om T-Mobile te bellen, want dan is de porteringsaanvraag niet goed doorlopen/aangemeld bij die tussen-/derde partij. Dit kan betekenen dat er of een storing is geweest, of dat er wel een kink in de kabel zit (en die dus de boel vertragen)!

Heb je de verificatie SMS nu ontvangen en daar wat mee gedaan, of niet? Heb je namelijk met die SMS nog niets gedaan, dan is de portering inderdaad nog niet aangemeld, want er is niet bevestigd dat jij bereikbaar bent op dat opgegeven telefoonnummer. Heb je de verificatie wel doorlopen (en dus de opgestuurde code op de website van de nieuwe provider ingevuld), dan raad ik je aan om te bellen hoe het kan dat de portering niet gevonden kan worden, terwijl jij wel jouw mobiele telefoonnummer hebt bevestigd!
Uiteraard heb ik de verificatie gedaan, en de code uit de SMS ingevuld op de website bij het bestellen, waarna de verificatie slaagde. Ik zal ze voor de zekerheid even bellen of het klopt dat deze verificatie (ook al is het dan onderdeel van het porteringsproces) nog niet aangegeven staat bij de pagina waar je porteringsstatus kunt opvragen.
[...]
Ja, die decision tree controleert op alle voorwaarden, uiteraard.

[...]
Zoals ik dit lees, schiet de nieuwe provider (T-Mobile, begrijp ik?) het porteringsverzoek pas in wanneer jij jouw simkaart hebt ontvangen. Vervolgens heb je inderdaad binnen 2 werkdagen (maar in de praktijk is dit binnen enkele minuten daarna) uitsluitsel of portering door kan gaan of niet. Nu zijn er bij pre-paid nauwelijks contractuele voorwaarden, dus de kans dat portering plaats kan vinden is groot, mits het op tijd is aangevraagd (waar het wel naar uitziet, omdat je wel de verficatie SMS hebt ontvangen).
[...]
Tijdelijk nummer staat dan eerder op de nieuwe simkaart, zodat mocht je die in het toestel hebben gedaan, je in elk geval kan bellen en SMSen, tegen een standaard tarief (meestal gelijk met pre-paid).
Ik had dit nog gevraagd, en ze zeiden van niet. Ze kunnen een tijdelijk nummer wel activeren, als je dat wilt.

EDIT: ik heb net nogmaals gebeld naar T-Mobile (zie volgende post). Nu zei de medewerker dat bovenstaande niet juist is: er zit altijd een tijdelijk nummer aan een SIM-kaart, zonder uitzonderingen. Precies zoals jij zei dus. Dat tijdelijke nummer is zelfs nodig "omdat het te porteren nummer over het nieuwe nummer heen geplakt wordt".

Het lijkt me dat op dat moment je abonnement ook al gaat lopen als je het tijdelijk nummer wilt gebruiken, wat in mijn geval niet zo handig is, want ik heb niks aan een tijdelijk nummer. EDIT: Ok, dus tegen prepaidtarief en je abonnement gaat nog niet in (ik las het niet goed eerst).
[...]
Je kan op zich twee porteringen tegelijk aanvragen op hetzelfde nummer. Je kunt een van de twee echter uit laten voeren, de tweede zal dan in de fout lopen, omdat de donor provider (waar het nummer vandaan komt) dan eigenlijk een andere is. Je zou dan dus een soort driehoek moeten maken. ;)
[...]
Dat maakt voor de portering zelf niet uit. Die kan gewoon via een API alsnog afgemeld worden bij die derde partij die de porteringen bijhoudt. :)
[...]
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat Simpel geen verificatie SMS laat versturen. Nogmaals, bij nummerbehoud is dit namelijk zo goed als verplicht; de provider wilt namelijk zekerheid hebben dat jij echt gebruik maakt van dat opgegeven telefoonnummer. Men zal je nooit op de blauwe ogen geloven, maar goed ook!
Ik bedoelde niet dat ze geen verificatie laten versturen bij Simpel, alleen dat ze dat niet doen tijdens het bestelproces (op de website waar je je aanvraag doet). Dat volgt dan kennelijk later bij Simpel.
[...]
Daarom dat ik je aanraadt om altijd maar 1 bestelling / nummer behoud proces te hebben. Je zit namelijk al op het randje schijnbaar dat jouw toestelnummer gedeactiveerd gaat worden.
Ja precies. Dus ik heb dat ook netjes zo gedaan nu. Ik heb later vandaag een afspraak om mijn nieuwe SIM-kaart op te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door TimoDimo op 23-04-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:48:
Als deze pagina aangeeft dat er geen porteringaanvraag is en jij wel de verificatie SMS hebt doorlopen, raad ik je aan om T-Mobile te bellen, want dan is de porteringsaanvraag niet goed doorlopen/aangemeld bij die tussen-/derde partij. Dit kan betekenen dat er of een storing is geweest, of dat er wel een kink in de kabel zit (en die dus de boel vertragen)!
Ik heb even gebeld (heerlijk zo'n klantenservice die meteen opneemt). Er is blijkbaar geen enkele reden tot zorg. Het nummerbehoud wordt pas aangevraagd op het moment dat je de SIM-kaart hebt. Daardoor is er nog geen aanvraag gevonden.

Het is dus vermoedelijk zoals ik zei: ze onthouden wel de succesvolle verificatie van het nummer met de SMS, maar pas als de portering daadwerkelijk in gang wordt gezet kun je op die pagina een status zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Goed nieuws: na het ophalen van m'n SIM-kaart laat de statuspagina nu zien:

Je aanvraag is verstuurd.
Te porteren mobiele nummer: XXXXXXXXXX
Netwerk operator: Nog niet bekend. Wacht op antwoord.
Service provider: Nog niet bekend. Wacht op antwoord.

Ziet er goed uit toch?

Ik moest wel weer een verificatie SMS-doen om op de statuspagina te kunnen komen. Maar ik zie nu dat ik dat elke keer moet doen als ik mijn nummer invul op de statuspagina. Dat is dus slechts voor de veiligheid zodat je alleen zelf de porteringsstatus kunt zien.

Dus die eerste SMS-verificatie die ik tijdens het bestelproces moest doen was de echte verificatie voor de nummerportering.

[ Voor 29% gewijzigd door TimoDimo op 23-04-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:13:
Nee, maar ik wil dat het zo snel mogelijk gebeurt omdat ik anders bang ben dat het nummer wel in de afkoelpoel belandt. Dus hoe eerder de verificatie gedaan is hoe beter, en bij T-Mobile zit de verificatiestap al in het bestelproces (daar bedoel ik dan mee op de website op het formulier waar je je aanvraag doet), en bij Simpel niet (ik heb het even geprobeerd; je hoeft bij Simpel alleen je te porteren nummer in te vullen, dus mogelijk dat je meteen daarna een mail krijgt voor de verificatie, maar het zit i.i.g. niet in het bestelformulier).
Je snapt dat ik de hele tijd al zeg dat jij degene bent die de verificatie afhandelt, dat men wacht op jouw input?

En nogmaals, je krijgt een SMS voor de verificatie, geen e-mail of wat dan ook. Ik heb nu meerdere malen uitgelegd waarom dat is, dat is voor elke provider gelijk; alle providers willen niet dat je zomaar van Jan en Alleman een telefoonnummer kan (laten) porteren. Als dit onduidelijk is, wat begrijp je her niet aan? :) Dan kan ik het wellicht op een andere manier alsnog uitleggen.
Zie boven: bij Simpel zit de verificatie SMS niet in het bestelproces/bestelformulier op de website. Zie: https://bestel.simpel.nl/sim-only/gegevens en vergelijk deze met: https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/sim-only (wel eerst twee keer op "Verder" drukken). Verder is het technisch gezien uiteraard wel hetzelfde, volgens je bovenstaande uitleg.
Ik heb twee jaar (technical) support gedaan voor Simpel en vaak zat meegekeken met issues mbt porteringen. Naar mijn weten hebben ze ook niets in dat proces aan laten passen (zeker in de afgelopen vier maanden niet), dus ik denk dat ik wel weet waarover ik praat. ;)
Ja precies en bij T-Mobile kan dat volgens mij eerder starten (de verificatie-SMS) dan bij Simpel (die de verificatie-SMS dus later in het proces laat plaatsvinden).
De SMS verificatie vindt plaats voordat de porteringaanvraag uberhaupt gedaan wordt. Men wil, zoals vaker al gezegd, zekerheid hebben dat jij berichten voor dat mobiele nummer kan ontvangen. Men gaat niet zomaar willekeurig een mobiele telefoonnummer porteren omdat jij dat opgeeft.
Uiteraard heb ik de verificatie gedaan, en de code uit de SMS ingevuld op de website bij het bestellen, waarna de verificatie slaagde. Ik zal ze voor de zekerheid even bellen of het klopt dat deze verificatie (ook al is het dan onderdeel van het porteringsproces) nog niet aangegeven staat bij de pagina waar je porteringsstatus kunt opvragen.
Doe dat, want dat is gewoon een proces wat volledig te automatiseren is, dus in theorie zou het er al moeten hebben staan. :)
Ik had dit nog gevraagd, en ze zeiden van niet. Ze kunnen een tijdelijk nummer wel activeren, als je dat wilt.
Dat kan inderdaad, dat is aan jou. Kosten die je dan met de nieuwe simkaart maakt zijn dan (meestal) gelijk aan pre-paid tarief.
EDIT: ik heb net nogmaals gebeld naar T-Mobile (zie volgende post). Nu zei de medewerker dat bovenstaande niet juist is: er zit altijd een tijdelijk nummer aan een SIM-kaart, zonder uitzonderingen. Precies zoals jij zei dus. Dat tijdelijke nummer is zelfs nodig "omdat het te porteren nummer over het nieuwe nummer heen geplakt wordt".
In de praktijk wordt er altijd een nummer op gezet, zodat jij met de nieuwe simkaart al wel aan de slag kan (en de nieuwe provider al op je kan verdien...). Technisch gezien hoeft er niet per se een telefoonnummer op de simkaart te staan.
Het lijkt me dat op dat moment je abonnement ook al gaat lopen als je het tijdelijk nummer wilt gebruiken, wat in mijn geval niet zo handig is, want ik heb niks aan een tijdelijk nummer. EDIT: Ok, dus tegen prepaidtarief en je abonnement gaat nog niet in (ik las het niet goed eerst).
Ligt aan de voorwaarden inderdaad bij het afsluiten van het contract.
Ik bedoelde niet dat ze geen verificatie laten versturen bij Simpel, alleen dat ze dat niet doen tijdens het bestelproces (op de website waar je je aanvraag doet). Dat volgt dan kennelijk later bij Simpel.
Als je besteld met nummerbehoud of nummerbehoud later alsnog aanvraagt, dan komt die verificatie SMS. Bestel je een abo met een nieuw nummer, is de verificatie niet nodig, je krijgt dan immers een "nieuw" nummer toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:28:
Goed nieuws: na het ophalen van m'n SIM-kaart laat de statuspagina nu zien:

Te porteren mobiele nummer: XXXXXXXXXX
Netwerk operator: Nog niet bekend. Wacht op antwoord.
Service provider: Nog niet bekend. Wacht op antwoord.

Ziet er goed uit toch?
Ja, dit ziet er goed uit. Dit betekend dat T-Mobile de derde partij heeft gecontacteerd en basicly zegt "Dit telefoonnummer wil naar mijn netwerk komen, mag dit?" Nu wordt het dus voor jou opletten geblazen!
Ik moest wel weer een verificatie SMS-doen om op de statuspagina te kunnen komen. Maar ik zie nu dat ik dat elke keer moet doen als ik mijn nummer invul op de statuspagina. Dat is dus slechts voor de veiligheid zodat je alleen zelf de porteringsstatus kunt zien.
Ik neem aan dat dit is omdat je niet per se ingelogd hoeft te zijn om de porteringsstatus op te vragen en niet iedereen de status van jouw portering zo zonder meer op kan vragen; dat gaat immers alleen jou aan. :)
Dus die eerste SMS-verificatie die ik tijdens het bestelproces moest doen was de echte verificatie voor de nummerportering.
Ja, wat ik de gehele tijd al zei. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:48:
[...]
Je snapt dat ik de hele tijd al zeg dat jij degene bent die de verificatie afhandelt, dat men wacht op jouw input?

En nogmaals, je krijgt een SMS voor de verificatie, geen e-mail of wat dan ook. Ik heb nu meerdere malen uitgelegd waarom dat is, dat is voor elke provider gelijk; alle providers willen niet dat je zomaar van Jan en Alleman een telefoonnummer kan (laten) porteren. Als dit onduidelijk is, wat begrijp je her niet aan? :) Dan kan ik het wellicht op een andere manier alsnog uitleggen.
Het is af en toe qua taal wat verwarrend omdat we heel precies moeten zijn in wat we nu eigenlijk bedoelen of hoe we elkaar interpreteren bij dit soort processen. Kan ook alleen aan mij liggen. ;)

Hierboven bijvoorbeeld denk jij (volgens mij) dat ik bedoel dat je bij Simpel met een e-mail alleen iets moet verifiëren. En daar reageer jij dan dus enigszins verontwaardigd op (snap ik ook wel ;)) dat dat nergens op slaat (wat ook zo is), omdat je moet verifiëren met een SMS.

Maar wat ik bedoelde met "dus mogelijk dat je meteen daarna een mail krijgt voor de verificatie, maar het zit i.i.g. niet in het bestelformulier", is dat je na het bestellen op de website een mail krijgt met daarin een link terug naar de website met daarin een invoerveld voor je telefoonnummer, waarbij je de verificatie-SMS kunt aanvragen en dan met de code die je krijgt per SMS kunt verifiëren.
[...]
Ik heb twee jaar (technical) support gedaan voor Simpel en vaak zat meegekeken met issues mbt porteringen. Naar mijn weten hebben ze ook niets in dat proces aan laten passen (zeker in de afgelopen vier maanden niet), dus ik denk dat ik wel weet waarover ik praat. ;)
Dát staat ook wel buiten kijf. Ik geef alleen maar de zeer geringe nuances aan tussen het aanvraagproces van Simpel en T-Mobile.
[...]
De SMS verificatie vindt plaats voordat de porteringaanvraag uberhaupt gedaan wordt. Men wil, zoals vaker al gezegd, zekerheid hebben dat jij berichten voor dat mobiele nummer kan ontvangen. Men gaat niet zomaar willekeurig een mobiele telefoonnummer porteren omdat jij dat opgeeft.
[...]
Doe dat, want dat is gewoon een proces wat volledig te automatiseren is, dus in theorie zou het er al moeten hebben staan. :)
Maar omdat bij T-Mobile die verificatiestap dus meteen al bij het bestellen (via de website) wordt gedaan, staat het er dan nog niet meteen bij die statuspagina. En dat is dus ook wat de klantenservice zei.

Omdat ik vanwege de per ongeluk meerdere bestellingen ook meerdere abonnementen had aangevraagd (die wel meteen geannuleerd werden) had ik in feite ook meerdere porteringen gestart. Ook wel weer logisch dat al die "beginaanvragen tot portering" dan niet onmiddellijk in het systeem verwerkt worden en de status zichtbaar wordt. Dan zou je conflicten krijgen in dit soort gevallen. In plaats daarvan onthouden ze volgens mij gewoon de succesvolle verificatie om de daadwerkelijke portering daarna te kunnen doen.
[...]
Dat kan inderdaad, dat is aan jou. Kosten die je dan met de nieuwe simkaart maakt zijn dan (meestal) gelijk aan pre-paid tarief.
Nee bedankt. ;) Welke tarieven dat zijn zal wel ergens in de voorwaarden staan die ik heb geaccepteerd.
[...]
In de praktijk wordt er altijd een nummer op gezet, zodat jij met de nieuwe simkaart al wel aan de slag kan (en de nieuwe provider al op je kan verdien...). Technisch gezien hoeft er niet per se een telefoonnummer op de simkaart te staan.
Ja, dus beide klantenservicemedewerkers hadden het dan min of meer wel goed.
[...]
Ligt aan de voorwaarden inderdaad bij het afsluiten van het contract.
Yes.
[...]
Als je besteld met nummerbehoud of nummerbehoud later alsnog aanvraagt, dan komt die verificatie SMS. Bestel je een abo met een nieuw nummer, is de verificatie niet nodig, je krijgt dan immers een "nieuw" nummer toegewezen.
Volgens mij zijn we het nu wel eens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:58:
[...]
Ja, dit ziet er goed uit. Dit betekend dat T-Mobile de derde partij heeft gecontacteerd en basicly zegt "Dit telefoonnummer wil naar mijn netwerk komen, mag dit?" Nu wordt het dus voor jou opletten geblazen!
Tja, wat nou als het niet lukt of zo? Klantenservice bellen waarschijnlijk? Maar ja, misschien moet ik maar niet op de zaken vooruitlopen.
[...]
Ik neem aan dat dit is omdat je niet per se ingelogd hoeft te zijn om de porteringsstatus op te vragen en niet iedereen de status van jouw portering zo zonder meer op kan vragen; dat gaat immers alleen jou aan. :)

[...]
Ja, wat ik de gehele tijd al zei. :)
Ok, je had gelijk. :)

Nu maar hopen dat ze het nummer vrijgeven voor portering! Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Vreemd, nog steeds geen wijziging in de status. https://www.t-mobile.nl/nummerbehoud/status geeft nog steeds hetzelfde aan.

Ik heb T-Mobile gebeld, er staat dat er gewacht wordt op Bliep om toestemming te geven om het nummer te mogen porteren (en bij prepaid wordt die toestemming natuurlijk altijd meteen gegeven). Technisch gezien staat er niets in de weg om de portering te doen, zeiden ze.

Alleen men zei ook dat toestemming geven bij T-Mobile volledig automatisch gaat en bij prepaid zelfs in een ommezien geregeld is (zoals het ook bij Simpel gaat zoals @CH4OS ook zegt). Dus ik heb zo het idee dat het (ik neem aan vanwege het verlopen van het 'contract') spaak loopt.

Normaal moet deze toestemming dus automatisch gaan, maar mogelijk dat Bliep nu geen toestemming kan geven of deze helemaal niet ontvangt?

Of het is niet Bliep, maar de MVNE die geen toestemming geeft (volgens mij is dat Overal Mobiel)? Of moet de MVNO (Bliep) altijd die toestemming geven?

Ook is het raar dat bij de status nog steeds staat dat de operator en de provider niet bekend zijn. Er is toch toestemming gevraagd aan hen om het nummer te mogen porteren???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:24:
Normaal moet deze toestemming dus automatisch gaan, maar mogelijk dat Bliep nu geen toestemming kan geven of deze helemaal niet ontvangt?
*bliep hoeft geen toestemming te ontvangen, dat is T-Mobile, *bliep hoeft het alleen te geven.
Of het is niet Bliep, maar de MVNE die geen toestemming geeft (volgens mij is dat Overal Mobiel)? Of moet de MVNO (Bliep) altijd die toestemming geven?
Normaliter is het een geautomatiseerd proces, waar een MVNO weinig invloed op heeft, de MVNE kan dan eventueel wel wat betekenen, maar is ook afhankelijk van welke pool het toestelnummer in zit. :)
Ook is het raar dat bij de status nog steeds staat dat de operator en de provider niet bekend zijn. Er is toch toestemming gevraagd aan hen om het nummer te mogen porteren???
An sich is dat ook geen zorg voor jou. Jij hebt nu de portering gevraagd, het nummer was nog actief ten tijde van het starten van het porteringsverzoek. Daarmee is (voor jou) de kous af, de provider mag het nu uitzoeken om het op te lossen. Zou mij niet verbazen als de problemen nu bij *bliep zelf zitten, (al kan T-Mobile af en toe ook een potje ervan maken, zeker als ze de "donor" provider zijn...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:39:
[...]
*bliep hoeft geen toestemming te ontvangen, dat is T-Mobile, *bliep hoeft het alleen te geven.
Ja dat lijkt mij ook. Zou het dan kunnen dat Bliep het verzoek tot toestemming geven niet ontvangt van T-Mobile?
[...]
Normaliter is het een geautomatiseerd proces, waar een MVNO weinig invloed op heeft, de MVNE kan dan eventueel wel wat betekenen, maar is ook afhankelijk van welke pool het toestelnummer in zit. :)
Blijkbaar in één of andere pool waar het verzoek tot toestemming niet automatisch gegeven wordt?

Ik begrijp dat het geven van toestemming normaliter afhankelijk is van het abonnement dat er aan vast zit. Als dit dan bijvoorbeeld een opzegtermijn heeft dan wordt er automatisch gewacht met de toestemming. Of er wordt toestemming gegeven per een bepaalde datum, neem ik aan.

In dit geval gaat dat misschien helemaal niet automatisch? Aangezien ik bij Bliep gewoon een prepaid-abonnement had zou het namelijk geen opzegtermijn moeten hebben. En zou de toestemming dus al moeten zijn gegeven, toch?
[...]
An sich is dat ook geen zorg voor jou. Jij hebt nu de portering gevraagd, het nummer was nog actief ten tijde van het starten van het porteringsverzoek. Daarmee is (voor jou) de kous af, de provider mag het nu uitzoeken om het op te lossen. Zou mij niet verbazen als de problemen nu bij *bliep zelf zitten, (al kan T-Mobile af en toe ook een potje ervan maken, zeker als ze de "donor" provider zijn...).
Ja, als ze mij als abonnee willen moeten ze het oplossen. Ik heb inmiddels ook m'n contract binnen. "Activeringsdatum: datum nummerportering". :*)

Maar het lijkt erop dat er geen alarmbellen afgaan als er iets niet in orde is en de toestemming niet automatisch door Bliep wordt gegeven. Zou het proces dan eeuwig in deze status kunnen blijven hangen?

Of is er een tijdslimiet waarbinnen de huidige "eigenaar" van het nummer moet antwoorden, een limiet dat ook technisch wordt afgedwongen? Zo niet, dan kan het dus blijven hangen, toch?

Geen idee of ik dan nu moet wachten of dat ik iets moet doen. Ik denk dat ik het beste maar weer eens kan bellen met T-Mobile. Andere inzichten uiteraard welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sowieso bellen met T-Mobile. De andere vragen wil ik morgen gedetailleerder antwoorden, nu eerst slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 02:35:
Sowieso bellen met T-Mobile. De andere vragen wil ik morgen gedetailleerder antwoorden, nu eerst slapen.
Super, dankjewel! Vanwege Koningsdag vandaag zijn ze helaas gesloten, maar morgen zal ik meteen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou nog op het een en ander uit dit bericht reageren, bij deze.
TimoDimo schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:04:
Ja dat lijkt mij ook. Zou het dan kunnen dat Bliep het verzoek tot toestemming geven niet ontvangt van T-Mobile?
Dat kan, maar dat gaat (via de derde partij) eigenlijk vrij rap. Normaliter krijgt de nieuwe provider van de donor provider middels een API binnen minuten een bericht. Doordat een derde partij er tussen zit, zou je zeggen dat dat een vertragende factor kan zijn, maar is in dit geval niet zo.

Het kan gebeuren dat een porteringsverzoek niet direct beantwoord wordt, dit kan immers diverse oorzaken hebben, waar ik nu niet al te diep op in wil gaan, want dat is voor nu niet interessant en zijn redelijk standaard dingen. De donor provider krijgt in elk geval een bericht dat nummer X wil porteren, met daarbij de vraag per wanneer dat kan. De vraag blijft open staan (met een max van wat dagen (ik weet even niet meer hoeveel dit is), alvorens het als geannuleerd wordt beschouwd, tenzij het wordt beantwoord natuurlijk.
Blijkbaar in één of andere pool waar het verzoek tot toestemming niet automatisch gegeven wordt?
Ja, als het toestelnummer in de eerder aangegeven 'cooldown' pool zit, dan kan het daar niet zomaar uit gehaald worden inderdaad.
Ik begrijp dat het geven van toestemming normaliter afhankelijk is van het abonnement dat er aan vast zit. Als dit dan bijvoorbeeld een opzegtermijn heeft dan wordt er automatisch gewacht met de toestemming. Of er wordt toestemming gegeven per een bepaalde datum, neem ik aan.
Ja, zie hierboven. Dit is het stuk waar ook de eerder genoemde decision tree bij komt kijken.
In dit geval gaat dat misschien helemaal niet automatisch? Aangezien ik bij Bliep gewoon een prepaid-abonnement had zou het namelijk geen opzegtermijn moeten hebben. En zou de toestemming dus al moeten zijn gegeven, toch?
Waarschijnlijk (maar ik heb er uiteraard geen zicht meer erop) loopt het ergens spaak. Anders had ik je allang een DM gedaan voor wat extra gegevens, zodat ik eea kon nakijken voor je. Maar normaliter had het antwoord inderdaad redelijk snel verzonden moeten zijn.
Ja, als ze mij als abonnee willen moeten ze het oplossen. Ik heb inmiddels ook m'n contract binnen. "Activeringsdatum: datum nummerportering". :*)
Door het aangaan van het contract, hebben zij een verplichting gekregen te leveren. Daar heb jij nummerbehoud bij gekozen, daar zijn zij akkoord op gegaan en de verificatie gedaan om de daadwerkelijke portering te initieren en daarbij succesvol doorlopen. Dat het contract pas geactiveerd wordt wanneer de nummer portering voltooid is, is dan redelijk standaard, dat doet dan elke provider.
Maar het lijkt erop dat er geen alarmbellen afgaan als er iets niet in orde is en de toestemming niet automatisch door Bliep wordt gegeven. Zou het proces dan eeuwig in deze status kunnen blijven hangen?
Je wilt niet weten hoeveel porteringen er in een maand alleen al er doorheen gaan, dat zijn er aardig wat. Om voor net die ene (alle) alarmbellen af te laten gaan, op zoveel andere porteringen die ook graag zsm er doorheen willen, is haast onbegonnen werk.
Of is er een tijdslimiet waarbinnen de huidige "eigenaar" van het nummer moet antwoorden, een limiet dat ook technisch wordt afgedwongen? Zo niet, dan kan het dus blijven hangen, toch?
Ja, daar is een tijdslimiet aan, maar ik weet even niet hoeveel dat is. De gehele portering zelf moet ook uiteindelijk binnen (naar ik meen) 90 dagen te zijn voltooid.
Geen idee of ik dan nu moet wachten of dat ik iets moet doen. Ik denk dat ik het beste maar weer eens kan bellen met T-Mobile. Andere inzichten uiteraard welkom. :)
Zoals ik vanmorgen vroeg dus al reageerde, bellen met T-Mobile. Het is nu simpelweg buiten jouw macht, jij hebt gedaan wat je hebt moeten doen. De verificatie SMS (ik hoop dat je die nog bewaard hebt!) is daarbij jouw bewijs dat jouw nummer "gewoon" actief was ten tijde van de aanvraag van de nummer portering. Jij bent immers ter goeder trouw geweest en hebt daarbij ook de verificatie fase van de portering kunnen doorlopen (je kreeg immers de verificatie SMS!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Je verhaal klinkt gelukkig redelijk positief voor mij. :)
CH4OS schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:52:
Ik zou nog op het een en ander uit dit bericht reageren, bij deze.

[...]
Dat kan, maar dat gaat (via de derde partij) eigenlijk vrij rap. Normaliter krijgt de nieuwe provider van de donor provider middels een API binnen minuten een bericht. Doordat een derde partij er tussen zit, zou je zeggen dat dat een vertragende factor kan zijn, maar is in dit geval niet zo.

Het kan gebeuren dat een porteringsverzoek niet direct beantwoord wordt, dit kan immers diverse oorzaken hebben, waar ik nu niet al te diep op in wil gaan, want dat is voor nu niet interessant en zijn redelijk standaard dingen. De donor provider krijgt in elk geval een bericht dat nummer X wil porteren, met daarbij de vraag per wanneer dat kan. De vraag blijft open staan (met een max van wat dagen (ik weet even niet meer hoeveel dit is), alvorens het als geannuleerd wordt beschouwd, tenzij het wordt beantwoord natuurlijk.

[...]
Ja, als het toestelnummer in de eerder aangegeven 'cooldown' pool zit, dan kan het daar niet zomaar uit gehaald worden inderdaad.
toon volledige bericht
Maar ik kan nog steeds SMS ontvangen. Dus dan kan het toch nog niet in die cooldownpool zitten?
[...]
Ja, zie hierboven. Dit is het stuk waar ook de eerder genoemde decision tree bij komt kijken.

[...]
Waarschijnlijk (maar ik heb er uiteraard geen zicht meer erop) loopt het ergens spaak. Anders had ik je allang een DM gedaan voor wat extra gegevens, zodat ik eea kon nakijken voor je. Maar normaliter had het antwoord inderdaad redelijk snel verzonden moeten zijn.
[...]
Door het aangaan van het contract, hebben zij een verplichting gekregen te leveren. Daar heb jij nummerbehoud bij gekozen, daar zijn zij akkoord op gegaan en de verificatie gedaan om de daadwerkelijke portering te initieren en daarbij succesvol doorlopen. Dat het contract pas geactiveerd wordt wanneer de nummer portering voltooid is, is dan redelijk standaard, dat doet dan elke provider.

[...]
Je wilt niet weten hoeveel porteringen er in een maand alleen al er doorheen gaan, dat zijn er aardig wat. Om voor net die ene (alle) alarmbellen af te laten gaan, op zoveel andere porteringen die ook graag zsm er doorheen willen, is haast onbegonnen werk.

[...]
Ja, daar is een tijdslimiet aan, maar ik weet even niet hoeveel dat is. De gehele portering zelf moet ook uiteindelijk binnen (naar ik meen) 90 dagen te zijn voltooid.
[...]
Zoals ik vanmorgen vroeg dus al reageerde, bellen met T-Mobile.
toon volledige bericht
Ga ik doen morgen. Ik zal vragen of ze misschien met een bepaalde afdeling kunnen schakelen die in wat meer detail kan kijken wat er aan de hand is.
Het is nu simpelweg buiten jouw macht, jij hebt gedaan wat je hebt moeten doen. De verificatie SMS (ik hoop dat je die nog bewaard hebt!)
Ja ja, de oorspronkelijke verificatie SMS t.b.v. de nummerportering heb ik nog.
is daarbij jouw bewijs dat jouw nummer "gewoon" actief was ten tijde van de aanvraag van de nummer portering. Jij bent immers ter goeder trouw geweest en hebt daarbij ook de verificatie fase van de portering kunnen doorlopen (je kreeg immers de verificatie SMS!).
Ja inderdaad. Dus nu maar hopen dat T-Mobile het op kan lossen.

Het is misschien lastig dat Bliep niet te bereiken is per telefoon. Dus als het verzoek tot toestemming om het nummer te porteren nergens aankomt via die API, dan moet T-Mobile op een andere manier contact opnemen met Bliep.

Ik weet ook niet of het nu echt Bliep moet zijn die toestemming moeten geven of dat dat ook de MVNE mag zijn (Overal Mobiel). Maar die laatste zijn ook niet bereikbaar volgens mij, althans niet per telefoon.

Maar goed, hopelijk weet T-Mobile wel hoe ze Bliep of Overal Mobiel kunnen vragen om toestemming.

Want die toestemming is volgens mij het enige dat nog nodig is. Technisch gezien kunnen ze het nummer zo porteren, zei T-Mobile toen ik eerder belde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:41:
Maar ik kan nog steeds SMS ontvangen. Dus dan kan het toch nog niet in die cooldownpool zitten?
Inderdaad. Als dat wel het geval was geweest, had je geen nummer actief op de simkaart gehad kunnen hebben.
Ga ik doen morgen. Ik zal vragen of ze misschien met een bepaalde afdeling kunnen schakelen die in wat meer detail kan kijken wat er aan de hand is.
Ik denk niet dat men dat kan, men moet het gewoon intern voor jou oplossen. Een tweede of derde lijn gaat jou in elk geval niet sneller kunnen helpen. Men zal een (voor T-Mobile) interne "INC" ticket moeten aanmaken. Maar nogmaals, dat is voor jou geen zorg, dat moet T-Mobile zelf oplossen met *bliep voor jou.
Ja ja, de oorspronkelijke verificatie SMS t.b.v. de nummerportering heb ik nog.
Bewaren dus tot de portering afgerond is.
Ja inderdaad. Dus nu maar hopen dat T-Mobile het op kan lossen.
UIteindelijk zal T-Mobile dat moeten oplossen samen met *bliep en de derde partij.
Het is misschien lastig dat Bliep niet te bereiken is per telefoon. Dus als het verzoek tot toestemming om het nummer te porteren nergens aankomt via die API, dan moet T-Mobile op een andere manier contact opnemen met Bliep.
Het porteren is een geautomatiseerd proces, wat via die derde partij verloopt, elke provider dient via die partij te werken als het om (externe) porteringen gaat.
Ik weet ook niet of het nu echt Bliep moet zijn die toestemming moeten geven of dat dat ook de MVNE mag zijn (Overal Mobiel). Maar die laatste zijn ook niet bereikbaar volgens mij, althans niet per telefoon.
*bliep zal uiteindelijk de toestemming moeten verlenen inderdaad, maar nogmaals, dat gaat geautomatiseerd.
Maar goed, hopelijk weet T-Mobile wel hoe ze Bliep of Overal Mobiel kunnen vragen om toestemming.
Dat gaat dus (normaliter) via die API van de derde partij. Ergens loopt het nu spaak, dus zal iemand van *bliep en hun MVNE (geen idee of dat Overal Mobiel is) er naar moeten kijken. Als je her en der leest, ook in dat andere topic, doet *bliep wel meer vreemde dingen, dus zou mij niet verbazen als de problemen daar liggen.
Want die toestemming is volgens mij het enige dat nog nodig is. Technisch gezien kunnen ze het nummer zo porteren, zei T-Mobile toen ik eerder belde.
Ik heb geen idee, ik heb verder geen zicht meer erop en (logischerwijs) kan ik bij de derde partij ook niet meer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Nou snel gaat het allemaal niet. Ik heb gebeld naar T-Mobile uiteraard. Ze hebben de zaak opgepakt, maar aangezien Bliep Belgisch is tegenwoordig (?) kunnen ze daar niet naartoe bellen. Ze hebben dus een mail gestuurd. Ik hoop niet naar hulp@bliep.nl want dat duurt eeuwen. Ik ga er vanuit dat ze een apart e-mailadres hebben voor dit soort dingen tussen providers.

Blijkbaar heeft Bliep dus wel een telefoonnummer, maar aangezien dat Belgisch is kunnen ze alsnog niet bellen. Kunnen ze daar bij T-Mobile dan helemaal geen oplossing voor verzinnen om even te bellen met een Belgisch nummer? Blijkbaar niet, want "het enige wat we nu kunnen doen is afwachten", aldus T-Mobile.
CH4OS schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:02:
UIteindelijk zal T-Mobile dat moeten oplossen samen met *bliep en de derde partij.
Ik ben eigenlijk bang dat het nummer alsnog terecht komt in een afkoelpool als dit te lang duurt. Als ik het Belgische nummer zelf had zou ik misschien zelf kunnen bellen, maar dat nummer geven ze niet denk ik.

Of ik moet het toch nog met een ander abonnement proberen om nogmaals nummerportering aan te vragen. Misschien dat hun afdelingen wel naar Bliep kunnen bellen. Simyo misschien? ;)

Overigens, of Overal Mobiel de MVNE is weet ik eigenlijk niet zo zeker. Hier staat dat Bliep alleen een merk is van Overal Mobiel: IThom in "[*bliep] Ervaringen & Discussie - Deel 2". Verderop staat nog wat meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:31:
Ik ben eigenlijk bang dat het nummer alsnog terecht komt in een afkoelpool als dit te lang duurt. Als ik het Belgische nummer zelf had zou ik misschien zelf kunnen bellen, maar dat nummer geven ze niet denk ik.
Maar dat is nu jouw probleem niet meer. Je hebt tijdig de portering aangevraagd, vóórdat het nummer in die pool zat. Je hebt nu vooral geduld nodig.
Of ik moet het toch nog met een ander abonnement proberen om nogmaals nummerportering aan te vragen. Misschien dat hun afdelingen wel naar Bliep kunnen bellen. Simyo misschien? ;)
Ik zou nu eerst deze portering afwachten. Annuleren kan, maar dan heb je het risico dat het nummer daarna wél naar de cooldown pool gaat. Wilde je annuleren, had je dat beter eerder gedaan. Nu is het enige wat men van jou vraagt geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:54:
[...]
Maar dat is nu jouw probleem niet meer. Je hebt tijdig de portering aangevraagd, vóórdat het nummer in die pool zat. Je hebt nu vooral geduld nodig.

[...]
Ik zou nu eerst deze portering afwachten. Annuleren kan, maar dan heb je het risico dat het nummer daarna wél naar de cooldown pool gaat. Wilde je annuleren, had je dat beter eerder gedaan. Nu is het enige wat men van jou vraagt geduld.
Ik bedoelde eigenlijk tegelijk een nieuwe portering aanvragen bij een provider die wel kan bellen met onze Zuiderburen. Maar jij zei eerder al dat dat een slecht idee is vanwege conflicten.

Dus ik zal maar beter afwachten. :)

(Hoewel als het goed gaat dan krijg je dat de provider die het nummer het eerst wegporteert bij Bliep 'wint'. De andere portering kun je dan annuleren. Van automatisering is blijkbaar geen sprake in dit moeilijke geval, dus dat dingen door elkaar heen gaan lopen is ook minder aan de orde misschien.)

En als het toch in de cooldownpool terechtkomt dan moet T-Mobile dus de moeite gaan nemen om dat er weer uit te krijgen. Dus als dat zo is dan is dat voor mij ook niet zo'n risico als het nummer daar komt.

Bedankt voor je snelle reactie weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:07:
Ik bedoelde eigenlijk tegelijk een nieuwe portering aanvragen bij een provider die wel kan bellen met onze Zuiderburen. Maar jij zei eerder al dat dat een slecht idee is vanwege conflicten.
Dus ik zal maar beter afwachten. :)
Is het enige en beste wat je kunt doen. Af en toe vinger aan de pols houden bij T-Mobile kan dan ook wel handig zijn, want kan best even duren b ij T-Mobile, is mijn ervaring (icm Simpel).
(Hoewel als het goed gaat dan krijg je dat de provider die het nummer het eerst wegporteert bij Bliep 'wint'. De andere portering kun je dan annuleren. Van automatisering is blijkbaar geen sprake in dit moeilijke geval, dus dat dingen door elkaar heen gaan lopen is ook minder aan de orde misschien.)
Dit kan alleen mits er geen check is of er al een openstaande portering is, maar ik weet even niet 100% zeker of die er is ja of nee. Ergens zou dat dus wel logisch zijn. ;)
En als het toch in de cooldownpool terechtkomt dan moet T-Mobile dus de moeite gaan nemen om dat er weer uit te krijgen. Dus als dat zo is dan is dat voor mij ook niet zo'n risico als het nummer daar komt.
Het nummer zit nu in het *bliep "netwerk" (is aan hun toegekend immers), hoe kan T-Mobile dan het nummer uit die cooldown pool halen, als zij het nummer nog niet hebben op hun netwerk? :)

Dat mogelijk T-Mobile ook aan de slag moet om het aan de kant van *bliep op te lossen staat even buiten kijf, zou het even als geheel te complex maken. Bij T-Mobile intern zal dat ook wel een andere afdeling zijn gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:32:
[...]

[...]
Is het enige en beste wat je kunt doen. Af en toe vinger aan de pols houden bij T-Mobile kan dan ook wel handig zijn, want kan best even duren b ij T-Mobile, is mijn ervaring (icm Simpel).

[...]
Dit kan alleen mits er geen check is of er al een openstaande portering is, maar ik weet even niet 100% zeker of die er is ja of nee. Ergens zou dat dus wel logisch zijn. ;)

[...]
Het nummer zit nu in het *bliep "netwerk" (is aan hun toegekend immers), hoe kan T-Mobile dan het nummer uit die cooldown pool halen, als zij het nummer nog niet hebben op hun netwerk? :)

Dat mogelijk T-Mobile ook aan de slag moet om het aan de kant van *bliep op te lossen staat even buiten kijf, zou het even als geheel te complex maken. Bij T-Mobile intern zal dat ook wel een andere afdeling zijn gok ik zo.
toon volledige bericht
Slecht nieuws. Ik heb T-Mobile gebeld: ze zeggen dat de aanvraag is afgewezen door Bliep. Er werd een code 10-60 gegeven. Ze zeiden dat dat betekent dat het nummer niet is vrijgegeven voor portering. Ze konden niet zeggen waarom dat is. Daarvoor moet ik contact opnemen met Bliep. T-Mobile kan nu niets doen. :-(

Wat nu? Bliep had ik in het begin al gevraagd het nummer weer te herstellen en dat konden ze niet. Ik zou ze weer kunnen mailen maar ik betwijfel of ze dan het nummer wel kunnen of willen vrijgeven.

Ik kan nog steeds sms'jes ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarschijnlijk moet je dan eerst aan die voorwaarden voldoen voor *bliep, zie ook het andere topic. Voor nu, bellen met *bliep, aangeven dat je wél sms kan ontvangen (en dus bereikbaar bent). Dan verwacht ik dat *bliep dieper moet kijken, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:34:
Waarschijnlijk moet je dan eerst aan die voorwaarden voldoen voor *bliep, zie ook het andere topic. Voor nu, bellen met *bliep, aangeven dat je wél sms kan ontvangen (en dus bereikbaar bent). Dan verwacht ik dat *bliep dieper moet kijken, hoop ik.
Het lijkt mij dat het enige wat Bliep moet doen toestemming geven is. Weet jij of die toestemming echt moet komen via "het systeem" (van de derde onafhankelijke nummerporteringspartij)? Want ze hebben bij T-Mobile dus gemaild naar Bliep (bellen konden ze dus niet vanwege het Belgische nummer). Toen is er dus blijkbaar toch antwoord gekomen via het systeem met een code 10-60.

Dan zou het volgens mij ook kunnen zijn dat die code 10-60 automatisch door het systeem is gegeven omdat het te lang duurde. (Dus dat iemand van Bliep helemaal nog niet heeft gereageerd op die e-mail?)

Want als er wel iemand echt persoonlijk naar gekeken heeft is er geen reden waarom ze het nummer niet gewoon vrij zouden kunnen geven. Er is immers een geldige aanvraag gedaan. De enige verklaring zou dan zijn dat het nummer toch in één of andere pool zit waar nummers niet vrijgegeven zijn voor portering. Iemand van Bliep kan daar waarschijnlijk niets aan wijzigen, net als dat ze veel eerder zeiden dat ze het nummer niet konden terughalen op de simkaart.

Dus zijn er drie mogelijkheden:
  1. Ze ontvangen de e-mail van T-Mobile niet (of lezen het niet of doen er niets mee) en de aanvraag via het systeem wordt automatisch afgewezen na een bepaalde tijd met code 10-60.
  2. Ze hebben de mail wél ontvangen van T-Mobile, en gereageerd dat het niet mogelijk is het nummer vrij te geven, en stellen actief de code 10-60 in op het systeem.
  3. Ze hebben de mail wél ontvangen van T-Mobile, en gereageerd dat het niet mogelijk is het nummer vrij te geven, en de aanvraag via het systeem wordt automatisch afgewezen na een bepaalde tijd met code 10-60.
In alle drie de gevallen: wat hier dus aan de hand lijkt te zijn volgens mij is dat Bliep geen toestemming kán geven.

Als het geval 2 is dan is het wel raar dat ze wel die code 10-60 kunnen geven, maar niet een andere code die toestemming geeft.

Aangezien Bliep nou niet bepaald het toonbeeld is van servicegerichtheid betwijfel ik of ik aan hen kan vragen wat er aan de hand is. Ik gok dat het nummer 3 is. :P

Ik krijg niet de indruk dat Bliep/Overal Mobiel een provider is die "dieper kan kijken". Ze hebben ook geen telefoonnummer voor klanten (alleen een e-mailadres). Bellen naar Bliep kan dus niet. Ze hebben een klantenservice die achter de e-mail zit met beperkt gereedschap en wat ik nodig heb valt er niet onder (het nummer vrijgeven voor portering).

Ik denk dus (weet het bijna wel zeker) dat als ik weer ga mailen naar Bliep en verzoeken om dat nummer porteerbaar te maken dat ik dan weer nul op het rekest krijg. Ik ga het wel proberen natuurlijk. Maar als er nog wat anders is wat ik zou kunnen doen zou ik dat graag willen weten!

Ik dacht eerst dat dit eigenlijk helemaal geen technisch probleem meer was, maar dat is dus wel zo. Ik denk namelijk niet dat T-Mobile technisch zou kunnen porteren zonder toestemming van het systeem, of met alleen een toestemming via een e-mail van Bliep, of toch wel?

[ Voor 20% gewijzigd door TimoDimo op 03-05-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
*bliep was toen ze gebruik maakten van het netwerk van Tele2 van een Belgische partij (Artilium, tegenwoordig Pareteum).
Tegelijk met de overgang naar het T-Mobile netwerk (is tenminste mijn vermoeden op basis van info die klanten toen kregen voor het aanvragen van een nieuwe simkaart) is *bliep in handen gekomen van OveralMobiel.

Aangezien er verder helemaal niets over OveralMobiel te vinden is ga ik er vanuit dat ze gebruik maken van een MVNE, en dat simkaarten/telefoonnummers dus niet binnen het beheer van *bliep vallen.

Zoals @CH4OS al zei, waarschijnlijk ben je gewoon te lang inactief geweest / heb je geen tijdige opwaardering gedaan en is je simkaart uitgeschakeld.

Ik vermoed dat het eerder een fout is dat je nog smsjes kunt ontvangen dan dat het een fout is dat nummerportering niet meer lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakdip
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-05-2021
Helaas lijkt mijn nummer ook uitgeschakeld te zijn, ik zie mijn nummer ook niet meer staan in de portal. Ik had smsjes gekregen maar dacht dat het spam/phishing was (stom !).
Helaas geen reactie via hulp@bliep.nl

Ik heb net even op de website voor de klantportal (bliep.overal.com) zitten zoeken of ik daar misschien iets kon vinden: Nu zie ik dat er daar een cookie wordt geplaatst met de naam 'ci_unitedmvno'

Dat doet mij denken aan United Telecom, dat zou dan ook wel kloppen want partij uit België.

Kleine kans dat ze me gaan helpen, maar ik ga morgen toch even proberen of zij het nummer voor mij kunnen terughalen 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

IThom schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:21:
Zoals @CH4OS al zei, waarschijnlijk ben je gewoon te lang inactief geweest / heb je geen tijdige opwaardering gedaan en is je simkaart uitgeschakeld.
Maar dan zou @TimoDimo geen SMS meer kunnen ontvangen, dat lukt nog wel.dus het toestelnummer is nog altijd geregistreerd op die simkaart voor de masten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimoDimo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:47:
Het lijkt mij dat het enige wat Bliep moet doen toestemming geven is. Weet jij of die toestemming echt moet komen via "het systeem" (van de derde onafhankelijke nummerporteringspartij)?
Dit weet ik 100% zeker. Je moet het zien als een proces dat gestart is, maar nu ergens ontspoort is. Vervolgens moet "iemand" zorgen dat dat ongedaan gemaakt wordt en dan of opnieuw dat proces start, of zorgt dat de volgende stap in het proces doorlopen kan worden. :)
Want ze hebben bij T-Mobile dus gemaild naar Bliep (bellen konden ze dus niet vanwege het Belgische nummer). Toen is er dus blijkbaar toch antwoord gekomen via het systeem met een code 10-60.
De block-code hebben ze dan terug gehad via de api van de derde partij, die vervolgens bij Bliep* is gaan vragen of jouw telefoonnummer kan/mag porteren. Een toestemming op een portering wordt altijd en alleen gegeven wanneer er geen hobbels in de weg zitten. Die worden vooraf getoetst, schijnbaar heeft *Bliep op jouw telefoonnummer alsnog een 'nee' gegeven, met als reden 10-60. Geen idee welke reden dat exact is helaas, anders had ik je daar ook wat meer over kunnen vertellen.
Dan zou het volgens mij ook kunnen zijn dat die code 10-60 automatisch door het systeem is gegeven omdat het te lang duurde. (Dus dat iemand van Bliep helemaal nog niet heeft gereageerd op die e-mail?)
Geen idee, maar an sich is dat jouw probleem ook niet. T-Mobile heeft immers samen met jou de verificatiestap doorlopen, de SMS met de bevestiging van de portering heb je immers ook gehad en doorlopen (bewaar de SMS nog wel!)
Want als er wel iemand echt persoonlijk naar gekeken heeft is er geen reden waarom ze het nummer niet gewoon vrij zouden kunnen geven.
Geen idee, voor *Bliep is er dus wel een reden om het nummer te blokkeren, maar nogmaals, dat is niet jouw pakkie-an meer.
Er is immers een geldige aanvraag gedaan. De enige verklaring zou dan zijn dat het nummer toch in één of andere pool zit waar nummers niet vrijgegeven zijn voor portering.
En dus het probleem van *Bliep, wat T-Mobile moet gaan oplossen voor je.
Iemand van Bliep kan daar waarschijnlijk niets aan wijzigen, net als dat ze veel eerder zeiden dat ze het nummer niet konden terughalen op de simkaart.
Dan moeten ze hun MVNE contacteren om het op te lossen. :)

Dus zijn er drie mogelijkheden:
  1. Ze ontvangen de e-mail van T-Mobile niet (of lezen het niet of doen er niets mee) en de aanvraag via het systeem wordt automatisch afgewezen na een bepaalde tijd met code 10-60.
  2. Ze hebben de mail wél ontvangen van T-Mobile, en gereageerd dat het niet mogelijk is het nummer vrij te geven, en stellen actief de code 10-60 in op het systeem.
  3. Ze hebben de mail wél ontvangen van T-Mobile, en gereageerd dat het niet mogelijk is het nummer vrij te geven, en de aanvraag via het systeem wordt automatisch afgewezen na een bepaalde tijd met code 10-60.
1) Gezien *Bliep op het T-Mobile netwerk zit, zal T-Mobile het intern basicly moeten oplossen, al dan niet via de MVNE van *Bliep. Wat de reden van de 10-60 is, geen idee, maar kan natuurlijk van alles zijn, maar mag geen probleem voor jou zijn.

2) Lijkt me niet, jij hebt als het ware 'eerste recht' op het gebruik van telefoonnummer en je hebt dus het 'recht' om jouw toestelnummer mee te nemen naar jouw nieuwe contract. Zover ik weet mag dat niet actief geweerd worden. Daar bovenop heb je dus de verificatie van de portering doorlopen. Je kunt dus concluderen dat op dat moment het nummer 'gewoon' actief was en gekoppeld aan jouw simkaart.
3) Is eigenlijk hetzelfde als twee.
In alle drie de gevallen: wat hier dus aan de hand lijkt te zijn volgens mij is dat Bliep geen toestemming kán geven.
Daarom dat *Bliep ook de foutcode (block code) van 10-60 teruggeeft, of eigenlijk 60, geloof ik.
Als het geval 2 is dan is het wel raar dat ze wel die code 10-60 kunnen geven, maar niet een andere code die toestemming geeft.
Mogelijk zit het telefoonnummer dan toch in de cooldown pool, de kans daarop is in elk geval wel groot nu.
Aangezien Bliep nou niet bepaald het toonbeeld is van servicegerichtheid betwijfel ik of ik aan hen kan vragen wat er aan de hand is. Ik gok dat het nummer 3 is. :P
Ik zie niet wat het verschil is tussen mogelijkheid 2 en 3, maar goed, zij hebben het wel voor je op te lossen nu inderdaad.
Ik krijg niet de indruk dat Bliep/Overal Mobiel een provider is die "dieper kan kijken". Ze hebben ook geen telefoonnummer voor klanten (alleen een e-mailadres). Bellen naar Bliep kan dus niet. Ze hebben een klantenservice die achter de e-mail zit met beperkt gereedschap en wat ik nodig heb valt er niet onder (het nummer vrijgeven voor portering).
Een MVNO kan inderdaad niet veel, de MVNE die zij gebruiken dient het op te lossen tezamen met T-Mobile (op dat netwerk opereert *Bliep immers) om het toestelnummer naar T-Mobile te porteren. Jij hebt gewoon een lange(re) adem nodig.
Ik denk dus (weet het bijna wel zeker) dat als ik weer ga mailen naar Bliep en verzoeken om dat nummer porteerbaar te maken dat ik dan weer nul op het rekest krijg. Ik ga het wel proberen natuurlijk. Maar als er nog wat anders is wat ik zou kunnen doen zou ik dat graag willen weten!
Dat is wel het beste. Geef daarbij aan dat je de verificatie SMS hebt ontvangen en dat daarmee het telefoonnummer dus gewoon bereikbaar is voor diensten. De block code 10-60 kun je ook aangeven, wellicht kunnen ze daar dan zelf ook wat mee, of weten ze wat ze moeten doen.
Ik dacht eerst dat dit eigenlijk helemaal geen technisch probleem meer was, maar dat is dus wel zo. Ik denk namelijk niet dat T-Mobile technisch zou kunnen porteren zonder toestemming van het systeem, of met alleen een toestemming via een e-mail van Bliep, of toch wel?
Er is altijd eerst toestemming nodig voordat een nummer geporteerd kan worden. Zou gek worden als dat niet hoefde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Rakdip schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:14:
Helaas lijkt mijn nummer ook uitgeschakeld te zijn, ik zie mijn nummer ook niet meer staan in de portal. Ik had smsjes gekregen maar dacht dat het spam/phishing was (stom !).
Helaas geen reactie via hulp@bliep.nl
Ik heb zelf maar één sms gekregen (zie één van de eerste posts), waar dus niet in stond dat ik op het punt stond om afgesloten te worden. Van de klantenservice van Bliep kunnen we niks meer verwachten denk ik. Zoals ik zei hebben ze de gereedschappen niet om iets te kunnen doen. Behalve dan contact opnemen met de MVNE, maar dat is weer iets waar ze vermoedelijk geen weet van hebben (of geen zin in hebben).
Ik heb net even op de website voor de klantportal (bliep.overal.com) zitten zoeken of ik daar misschien iets kon vinden: Nu zie ik dat er daar een cookie wordt geplaatst met de naam 'ci_unitedmvno'

Dat doet mij denken aan United Telecom, dat zou dan ook wel kloppen want partij uit België.
Oh dat is een goede vondst. Dan weten we nu misschien wat de MVNE is. Dat het Belgisch is klopt zoals je zegt inderdaad met de informatie die ik van T-Mobile kreeg (dat ze naar een Belgisch nummer moesten bellen, maar dan konden ze niet).
Kleine kans dat ze me gaan helpen, maar ik ga morgen toch even proberen of zij het nummer voor mij kunnen terughalen 🤞
Ik ben benieuwd, heb je al gebeld? Wat we moeten vragen is dus of ze het nummer vrijgeven voor portering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
CH4OS schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:36:
[...]
Dit weet ik 100% zeker. Je moet het zien als een proces dat gestart is, maar nu ergens ontspoort is. Vervolgens moet "iemand" zorgen dat dat ongedaan gemaakt wordt en dan of opnieuw dat proces start, of zorgt dat de volgende stap in het proces doorlopen kan worden. :)
[...]
De block-code hebben ze dan terug gehad via de api van de derde partij, die vervolgens bij Bliep* is gaan vragen of jouw telefoonnummer kan/mag porteren. Een toestemming op een portering wordt altijd en alleen gegeven wanneer er geen hobbels in de weg zitten. Die worden vooraf getoetst, schijnbaar heeft *Bliep op jouw telefoonnummer alsnog een 'nee' gegeven, met als reden 10-60. Geen idee welke reden dat exact is helaas, anders had ik je daar ook wat meer over kunnen vertellen.

[...]
Geen idee, maar an sich is dat jouw probleem ook niet. T-Mobile heeft immers samen met jou de verificatiestap doorlopen, de SMS met de bevestiging van de portering heb je immers ook gehad en doorlopen (bewaar de SMS nog wel!)

[...]
Geen idee, voor *Bliep is er dus wel een reden om het nummer te blokkeren, maar nogmaals, dat is niet jouw pakkie-an meer.
toon volledige bericht
Maar volgens T-Mobile is het wel mijn pakkie-an, en moet ik contact opnemen met Bliep. :? Ik vraag me af of ik enig recht heb nu. Ik weet wel dat nummerportering altijd mogelijk moet zijn, maar hoe dwing je dat dan af...
[...]
En dus het probleem van *Bliep, wat T-Mobile moet gaan oplossen voor je.
Misschien dat ik dan toch nog eens moet bellen met T-Mobile.
[...]
Dan moeten ze hun MVNE contacteren om het op te lossen. :)
Ik betwijfel of Bliep dat gaat doen. Misschien wel T-Mobile. Die laatste heeft dat dus al gedaan (met een e-mail) maar mogelijk is er nog helemaal geen antwoord op gekomen.
[...]
Ik zie niet wat het verschil is tussen mogelijkheid 2 en 3, maar goed, zij hebben het wel voor je op te lossen nu inderdaad.
Nou, bij 2 is er iemand van de MVNE (United Telecom dus ws) die handmatig die code 60 in het systeem zet. Bij 3 verandert er niemand wat aan het systeem. Daarom lijkt 2 me niet waarschijnlijk, want waarom zou iemand dit actief weigeren? Dus ik denk dat we in situatie 1 of 3 zitten (met als enige verschil dat ze de mail beantwoord hebben).

Misschien kan ik T-Mobile bellen om te vragen of ze inderdaad antwoord hebben gehad op de mail naar de MVNE.

Ik ontvang nog steeds SMS en de status op https://www.t-mobile.nl/nummerbehoud/status laat nog steeds hetzelfde zien. Daarom vermoed ik ook dat er nog helemaal geen persoon naar gekeken heeft, anders had men de status ook wel aangepast.
[...]
Een MVNO kan inderdaad niet veel, de MVNE die zij gebruiken dient het op te lossen tezamen met T-Mobile (op dat netwerk opereert *Bliep immers) om het toestelnummer naar T-Mobile te porteren. Jij hebt gewoon een lange(re) adem nodig.
Je bedoelt dan eigenlijk T-Mobile de netwerkoperator, toch? Of is dat in dit geval in de praktijk hetzelfde?

Misschien toch goed dat ik dan de portering naar T-Mobile heb aangevraagd, zodat ze dit op hun eigen netwerk kunnen uitzoeken. (Maar ik weet dat je eerder zei dat dat eigenlijk niet uitmaakt, want het moet toch via de derde partij.)

Dankzij @Rakdip weten we nu misschien wie de MVNE is, dus weer een puzzelstukje erbij. Ik voel me onderhand een soort detective. :+
[...]
Dat is wel het beste. Geef daarbij aan dat je de verificatie SMS hebt ontvangen en dat daarmee het telefoonnummer dus gewoon bereikbaar is voor diensten. De block code 10-60 kun je ook aangeven, wellicht kunnen ze daar dan zelf ook wat mee, of weten ze wat ze moeten doen.
[...]
Er is altijd eerst toestemming nodig voordat een nummer geporteerd kan worden. Zou gek worden als dat niet hoefde.
Ik bedoelde meer of toestemming via het systeem echt verplicht is. Ik dacht dat misschien de telecomaanbieders onderling hebben afgesproken dat als het systeem niet echt meewerkt (zoals hier het geval lijkt te zijn) dat bijv. een e-mailtje ook goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beskhue
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06-2024
Ik zit in hetzelfde schuitje. In maart kreeg ik diezelfde SMS van het tegoed dat zal komen te vervallen. Zo'n 10 dagen na het vervallen heb ik weer opgewaardeerd. Dit "lukte," maar het tegoed lijkt nooit bijgeschreven te zijn. Ik kan niet meer bellen, gebeld worden of SMS'en. Ik kan ook nog steeds SMS'jes ontvangen. Andere diensten, zoals het aanvragen van een internetbundel, geven een succesbericht maar veranderen niks.

Op bliep.overal.com staat dat mijn contract nog actief is. De einddatum kun je rechtsboven zien wanneer je klikt op "Mijn diensten" en dan op je telefoonnummer. In de afgelopen weken heb ik meerdere keren gemaild dat de diensten niet meer werken; zonder reactie.

Sinds een paar dagen heb ik een porteringsaanvraag lopen bij Simyo met een bestelling van een nieuwe pre-paid SIM. De verificatie is gelukt en de aanvraag is een paar dagen terug naar *bliep gestuurd. Deze aanvraag werd overigens al gestuurd vóór ik de SIM van Simyo ontving. Die SIM heb ik vandaag ontvangen en in gebruik genomen. Er lijkt nog geen reactie vanuit *bliep op de aanvraag te zijn.

Morgen neem ik contact op met Simyo om te kijken of ze wat meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Beskhue schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:59:
Ik zit in hetzelfde schuitje. In maart kreeg ik diezelfde SMS van het tegoed dat zal komen te vervallen. Zo'n 10 dagen na het vervallen heb ik weer opgewaardeerd. Dit "lukte," maar het tegoed lijkt nooit bijgeschreven te zijn. Ik kan niet meer bellen, gebeld worden of SMS'en. Ik kan ook nog steeds SMS'jes ontvangen. Andere diensten, zoals het aanvragen van een internetbundel, geven een succesbericht maar veranderen niks.

Op bliep.overal.com staat dat mijn contract nog actief is. De einddatum kun je rechtsboven zien wanneer je klikt op "Mijn diensten" en dan op je telefoonnummer. In de afgelopen weken heb ik meerdere keren gemaild dat de diensten niet meer werken; zonder reactie.

Sinds een paar dagen heb ik een porteringsaanvraag lopen bij Simyo met een bestelling van een nieuwe pre-paid SIM. De verificatie is gelukt en de aanvraag is een paar dagen terug naar *bliep gestuurd. Deze aanvraag werd overigens al gestuurd vóór ik de SIM van Simyo ontving. Die SIM heb ik vandaag ontvangen en in gebruik genomen. Er lijkt nog geen reactie vanuit *bliep op de aanvraag te zijn.

Morgen neem ik contact op met Simyo om te kijken of ze wat meer weten.
Inmiddels zijn er dus vier gevallen gemeld. Interessant dat bij jou SMS ook nog werkt. Blijkbaar is het bij mij dus geen foutje maar gaat dit dus vanzelf zo.

Best wel schandalig dat ze helemaal niet reageren op je mailtjes bij Bliep. Je mag dan geen telefonische klantenservice hebben uit kostenoverwegingen, het beantwoorden van mails moet dan wel goed gaan. En ook niet netjes dat ze dus geen SMS sturen naar de klant dat ze op het punt staan afgesloten te worden (en idd, een SMS beginnen met "NOG TIEN DAGEN" dan denk je al gauw dat het spam is).

Ik ben benieuwd hoe het bij Simyo gaat. Daar kan @CH4OS je als het goed is extra goed mee helpen. ;)

Laten we elkaar in ieder geval op de hoogte houden. Mogelijk dat ik zelf maar ga proberen om bij een andere provider nummerportering aan te vragen, want bij T-Mobile gebeurt er niet veel. Het proces lijkt vast te lopen. Men heeft een mail gestuurd (naar United Telecom vermoed ik), en het is niet duidelijk of er nu wel of geen reactie is gekomen. Via het systeem kwam (mogelijk geautomatiseerd) een afwijzing in de vorm van die code 60. Inmiddels lijkt er niemand meer naar mijn aanvraag om te kijken. Ik heb wel om de paar dagen gebeld om de status op te vragen.

Misschien dat jij een andere ervaring krijgt bij Simyo. Mogelijk dat bellen naar de vermoedelijke MVNE United Telecom in België iets uithaalt, zoals @Rakdip van plan was. Heeft iemand daar al naar gebeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beskhue
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06-2024
TimoDimo schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:52:
[...]
Laten we elkaar in ieder geval op de hoogte houden. Mogelijk dat ik zelf maar ga proberen om bij een andere provider nummerportering aan te vragen, want bij T-Mobile gebeurt er niet veel. Het proces lijkt vast te lopen. Men heeft een mail gestuurd (naar United Telecom vermoed ik), en het is niet duidelijk of er nu wel of geen reactie is gekomen. Via het systeem kwam (mogelijk geautomatiseerd) een afwijzing in de vorm van die code 60. Inmiddels lijkt er niemand meer naar mijn aanvraag om te kijken. Ik heb wel om de paar dagen gebeld om de status op te vragen.

Misschien dat jij een andere ervaring krijgt bij Simyo. Mogelijk dat bellen naar de vermoedelijke MVNE United Telecom in België iets uithaalt, zoals @Rakdip van plan was. Heeft iemand daar al naar gebeld?
Ik heb bij Simyo ook niet veel hoop, omdat het akkoord uiteindelijk vanuit *bliep moet komen.

Ik heb een tipbericht naar de ACM gestuurd, dat *bliep niet aan haar verplichting mee te werken aan een nummerbehoud voldoet. Vandaag heb ik reactie ontvangen met hun samenvatting van mijn bericht, en dat het een belangrijke melding is. Of ze een onderzoek starten kunnen ze niet zeggen, want dat zou het onderzoek ongunstig kunnen beïnvloeden. Met meer tipberichten is de kans natuurlijk groter dat het onderzocht gaat worden.

Hier kun je een melding maken:
https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons

Ik koos voor onderwerp "Telefoonnummers".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Beskhue schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:35:
[...]

Ik heb bij Simyo ook niet veel hoop, omdat het akkoord uiteindelijk vanuit *bliep moet komen.

Ik heb een tipbericht naar de ACM gestuurd, dat *bliep niet aan haar verplichting mee te werken aan een nummerbehoud voldoet. Vandaag heb ik reactie ontvangen met hun samenvatting van mijn bericht, en dat het een belangrijke melding is. Of ze een onderzoek starten kunnen ze niet zeggen, want dat zou het onderzoek ongunstig kunnen beïnvloeden. Met meer tipberichten is de kans natuurlijk groter dat het onderzocht gaat worden.

Hier kun je een melding maken:
https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons

Ik koos voor onderwerp "Telefoonnummers".
Goed idee, ik zal het formulier ook invullen.

Ik denk dat we namelijk aardig in ons recht staan. De ACM zegt over nummerbehoud het volgende:

"U moet meewerken aan nummerbehoud als de abonnee daarom vraagt. Dit geldt:
  • voor particuliere én zakelijke abonnementen,
  • vanaf het moment dat een abonnee een nummer toegewezen heeft gekregen,
  • bij elke overstap vanaf een telefooncontract waarvan de looptijd is verstreken, of dat de abonnee rechtsgeldig heeft opgezegd."
https://www.acm.nl/nl/ond...rs-gebruiken/nummerbehoud

Volgens mij zijn we in de ogen van de ACM bij Bliep "abonnees", ook al is het prepaid. Het derde punt hier zegt dus dat als de looptijd is verstreken, wat in ons geval zo blijkt te zijn, dat dan meegewerkt moet worden aan het nummerbehoud.
Pagina: 1 2 Laatste