Haha ja eigenlijk wel.
Hier komt eerst nog even een verhaal met hoe het precies ging, niet bijster interessant (sla gerust over), maar misschien interesseert het degene die het naadje van de kous wil weten:
Ik had eerst dus een abonnement aangevraagd maar zonder portering (wist nog niet dat ik SMS kon ontvangen, maar dat was telefonisch en ze zeiden dat het geen probleem was en dat ik altijd nummerbehoud aan kon vragen met het mailtje dat je na bestelling krijgt -- bij de verkoop weten ze er weinig van kennelijk, maar ja, het gaat hen om verkopen natuurlijk, niet om mij te helpen). Inderdaad kun je met het genoemde mailtje dat je meteen krijgt nummerbehoud aanvragen. Maar toen ik zag dat ze om een verificatie-SMS vroegen had ik de bestelling maar geannuleerd (ik ging ervan uit dat dat niet zou lukken -- stom). Daarop later nog eens de nummerbehoud-link geopend en mijn nummer ingevuld en toen bleek dat ik de SMS gewoon ontving. Dus toen weer een nieuw abonnement aangevraagd online (annulering kun je niet ongedaan maken), nieuwe verificatie gedaan, maar die bestelling kwam niet door op het einde -- ik kreeg een foutmelding, waarschijnlijk omdat ik eerder op de dag al een prepaidkaart aangevraagd had (maar daarbij vragen ze geen verificatie-SMS; nummerbehoud gaat pas later van start neem ik aan en ik wilde het meteen regelen). Je kunt namelijk per naam (geen idee waar ze precies naar kijken, ik neem aan naam-geboortedatum) maar twee bestellingen tegelijk hebben lopen zei de klantenservice daarna per telefoon (en je kunt heel snel bestellen, maar annuleren duurt twee dagen

). Dus toen maar op een andere naam (familielid) aangevraagd. Dat ging gelukkig weer wel.
[...]
Yes, al zou ik voor conflicten altijd uitkijken, 100% voorkomen kan je het niet (je weet immers niet of er "onzichtbare" fouten zijn, maar dat is dan niet jouw zorg meer).
[...]
Doordat porteringen nu gecentraliseerd zijn; nee, dat maakt geen malle moer uit.
Geen idee wat het eigenlijk betekent dat porteringen "gecentraliseerd" zijn. Het lijkt mij dat als je de MNO bent (T-Mobile) en je laat een nummer in de eigen pool "vallen" (door een MVNO in dit geval) dat je dan zo'n proces waar een smeekbede aan vooraf gaat zoals
PhilipsFan in "[Bliep] Nummer inactief, niets meer aan te doen?" (ook al is die post hier vooralsnog gelukkig niet van toepassing

) schetst makkelijker voor elkaar krijgt. Want dan vindt die smeekbede namelijk intern plaats. Alhoewel het ook misschien zo is dat de MNO T-Mobile niet helemaal hetzelfde is als de provider T-Mobile?
Maar zelfs als het wat de pool betreft niet uitmaakt waar je naartoe porteert (technisch gezien dus), wat dan nog wel uitmaakt is hoe de porteeraanvraag gestart wordt bij verschillende providers.
Bij Simpel doen ze geen online verificatie-SMS zie ik. Dat gaat dan wellicht later als je de SIM-kaart al hebt, of het gaat altijd alleen via het SIM-kaartnummer zoals jij eerst zei.
Ook wordt het bij Simpel meteen opgestuurd als je bestelt (maar je moet ook nog meteen de aansluitkosten betalen + de eerste maand abonnementskosten zodat ze automatische incasso's kunnen doen). Versturen gaat gewoon met PostNL i.p.v. een koerier (wel een stuk goedkoper lijkt me trouwens, maar daar betaal je dan ook voor bij T-Mobile).
In ieder geval moet je eerst wachten totdat je je SIM-kaart hebt bij Simpel en je dus met porteren kunt beginnen. Ik hoop dat in mijn geval het porteren inderdaad al gestart is en dat het dus al in feite rond is.
Het is dus eigenlijk zo (als ik het allemaal goed begrijp):
Simpel: porteren is pas mogelijk als je je SIM-kaart in huis hebt. En start direct zodra je je oude SIM-kaartnummer doorgeeft en wellicht ook een verificatie-SMS doet (verificatiestap).
T-Mobile: de verificatiestap van het porteren wordt al gedaan tijdens je aanvraag. Het porteren start pas zodra je je SIM-kaart in ontvangst hebt genomen. De verificatie "onthouden" ze dan zolang je de SIM-kaart nog niet hebt.
Het verschil is in dit geval wel dat het proces van T-Mobile minder risicovol is voor mij. Want als het nummer in de afkoelpoel valt na mijn bestelling dan is het niet meer mijn probleem, maar dat van Bliep of T-Mobile of T-Mobile MNO en moeten ze het onderling fixen. Bij Simpel was het wel mijn probleem geweest, want ik zou dan zelf niet kunnen verifiëren.
[...]
Deze stap is al gedaan, je hebt de verificatie SMS immers gehad en daarop geacteerd. Dat is de eerste stap. Daarna wordt de simkaart opgestuurd, dus die is nu al onderweg. Dat kun je niet meer tegenhouden dus, maar je kunt wel de bestelling van het abonnement/contract annuleren. Dan gooi je de simkaart gewoon weg als het binnenkomt met de post.
Ja, alleen ik krijg die twee andere sowieso niet want bij T-Mobile komt het dus met een koerier (AMP Groep) of je moet 'm komen ophalen.
Het enige is wel dat het annuleren bij de website van de koerier moest via een link in de e-mail. Het duurt alleen wel twee werkdagen voordat zij dat dan weer verwerken, die annulering, want ze moeten de bestelling eerst "teruggeven" aan T-Mobile en ook T-Mobile moet dat dan weer verwerkt hebben, zeiden ze.
[...]
Jawel, dan wordt de eerste stap van het porteren gestart en heb je reeds doorlopen.
Ok, hopelijk zien zij het ook zo dat deze verificatiestap dus al onderdeel is van het porteerproces. Zoals jij het omschrijft is het best een ingewikkeld proces dat porteren, met nog veel meer stappen (hele beslisbomen), maar ik kan me niet voorstellen dat ze voordat je de SIM-kaart ontvangt alvast meer gaan doen.
Als ik hier kijk:
https://www.t-mobile.nl/nummerbehoud/status en mijn nummer invul, dan krijg ik nog dat er geen aanvraag is gevonden. Dus ik denk dat ze de verificatiestap inderdaad gewoon als afgevinkt onthouden als onderdeel van het aankomende porteerproces en dat de rest automatisch in gang gezet wordt zodra ik de SIM-kaart heb.
[...]
Ze kunnen pas porteren op het moment dat zij 100% zeker zijn dat jij de simkaart ontvangen hebt.

Dat laat je weten op een moment waarop het jou uitkomt. Porteren gaat tegenwoordig 'on demand'.

Dus dat hele decision tree gebeuren, is dat inclusief je contract checken (indien je een post paid abonnement had) en meer van dat soort zaken? En dat hele on demand gebeuren is een kwestie van seconden/minuten/uren/dagen?
In het mailtje dat ik kreeg staat dit:
"We ontvingen je aanvraag voor nummerbehoud. Zodra je je bestelling hebt ontvangen, versturen we je aanvraag naar je huidige provider. Je hoort dan binnen twee werkdagen van je huidige provider of je aanvraag is goedgekeurd. We houden je op de hoogte! "
Dus het kan nog wel twee werkdagen duren dat "on demand"-proces.

[...]
Je hebt de stappen gelezen toen je bestelde. Een simkaart in de telefoon stoppen is geen check voor hen; het 06-nummer zit immers nog op een andere simkaart. Wanneer de telefoon met de nieuwe simkaart gaat aanmelden bij de GSM-mast, krijgt het geen telefoonnummer terug.

Ja, of zo'n tijdelijk nummer toch? Of is dat alleen bij prepaid?
[...]
Bij Simpel moet je de laatste vier cijfers van de simkaart invullen op de website als bevestiging dat je de simkaart hebt. Ik kan mij voorstellen dat andere providers dit net zo doen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
[...]
Nee, dit kan niet. Als je dan de tweede wilt laten porteren, kan die portering niet meer plaats vinden. Het 06-nummer is immers weg bij de "donor"-provider waar het nummer vandaan komt, maar waarvan de providers wel denken dat het nummer is. Daarom dat ik zeg dat als je toch iets anders wilt, je beter eerst kan annuleren alvorens een nieuw contract (post- of pre-paid) aangaat.
Da's duidelijk. Zou een leuk experimentje zijn om te kijken wat er gebeurt als je er twee bestelt, geverifieerd met hetzelfde nummer en ook op hetzelfde moment afhaalt/laat bezorgen.

[...]
Die twee die geannuleerd zijn, hebben dus ook een geannuleerde portering.
Ja, alleen die annulering verloopt dus via de koerier AMP en dat moet nog wel even doorsijpelen. Maar ik neem dat dat wel goed komt en sowieso kan het daadwerkelijke porteren niet meer verder gaan voor die bestellingen, want ik krijg die SIM-kaarten nooit in handen.
[...]
Bij Simpel was dat volledig geautomatiseerd. Daar zit een hele decision tree achter, met een gehele decision tree. Er zijn meerdere redenen waarom een portering afgewezen wordt. Maar dat zou je dan al moeten krijgen bij het registratieproces van het nieuwe contract.

Die issues moeten namelijk eerst verholpen zijn voordat je mag porteren. Bijvoorbeeld het betalen van het restant van het contract (bij post-paid abonnement wil dat wel eens het issue zijn), om een voorbeeld te noemen.
Bedoel je daarmee echt dat ze die check voor al die zaken heel snel tijdens het online bestelproces doen (alleen bij Simpel dus zonder verificatie-SMS)? Zijn contracten e.d. dan dusdanig gestandaardiseerd dat dat mogelijk is, of snap ik dit stukje nu niet? Als dit wel zo is, dan ben ik onder de indruk.

[...]
Het nieuwe (gecentraliseerde systeem) heet zelfs 'porting on demand'. Dus dat kan wel degelijk en heb ik (als technical support voor Simpel) ook geregeld met de hand laten initiëren.
[...]
Wel altijd netjes annuleren!
[...]
Ik zou eerst opzeggen (dan blijven er ook geen zaken onderhuids open staan bij de provider), daarna pas nieuwe aanvragen.
[...]
Daarom is mijn advies om te zorgen dat je maximaal 1 openstaande order hebt. Wil je liever wat anders, dan
eerst annuleren voordat je elders een ander contract aangaat.
Lijkt me ook, anders krijg je dus de situatie die je hierboven uitlegt. Alleen hoe ik het nu zie is dat het wel meevalt met het krijgen van een conflict, want als je dat voor elkaar krijgt als klant dan weet je volgens mij niet echt wat je aan het doen bent. Want je bent dan dus ook meerdere SIM-kaarten met hetzelfde porteringsnummer erachter aan het bestellen, en ze ook fysiek aan het laten bezorgen. Want volgens mij krijg je dan pas een conflict. (En bij Simpel zelfs pas als je twee SIM-kaarten laat bezorgen waarbij je ook allebei via de website portering aanvraagt.)
Sorry voor de lange lappen tekst. Hopelijk zit er ook wat interessants tussen. En bedankt voor al je hulp. Ook @ anderen.