• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Matched: meesman
Zenix schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:31:
[...]
Maar Meesman heeft bij mij ook geen goede indruk gemaakt, die vraag die ik eerder stelde zeiden ze elke keer dat ze een antwoord hadden na een bepaalde periode, na twee maanden en drie mails verder nooit antwoord gekregen. Dan ben je mij ook kwijt als klant.
Dat komt totaal niet overeen met mijn ervaring wanneer ik ze vragen heb gesteld. Nu weet ik natuurlijk niet wat jij ze hebt gevraagd, maar hier kwamen ze telkens binnen een dag met duidelijke antwoorden.

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:30
Zr40 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Dat komt totaal niet overeen met mijn ervaring wanneer ik ze vragen heb gesteld. Nu weet ik natuurlijk niet wat jij ze hebt gevraagd, maar hier kwamen ze telkens binnen een dag met duidelijke antwoorden.
Heb je aan Meesman ook vragen gesteld over de dividendbelasting bij de pensioenrekening?

• Maahes
Bedankt voor het delen.

Blijkbaar heeft Meesman voor dit jaar de keuze gemaakt om geen dividendbelasting te betalen. Ik ben nog steeds benieuwd hoe het kan dat in sommige gevallen het gunstiger is om de belasting wel te betalen, en welke posten er dan verrekend kunnen worden (https://www.meesman.nl/onze-fondsen/belastingvoordeel/). Welicht komt er ooit nog meer duidelijkheid hierover van Meesman. Het zou in ieder geval wel meer vertrouwen geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Maahes op 20-08-2022 18:03 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maahes schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:02:
[...]
Blijkbaar heeft Meesman voor dit jaar de keuze gemaakt om geen dividendbelasting te betalen. Ik ben nog steeds benieuwd hoe het kan dat in sommige gevallen het gunstiger is om de belasting wel te betalen, en welke posten er dan verrekend kunnen worden (https://www.meesman.nl/onze-fondsen/belastingvoordeel/). Welicht komt er ooit nog meer duidelijkheid hierover van Meesman. Het zou in ieder geval wel meer vertrouwen geven.
Interessant. Ik was niet bekend met de mogelijkheid om dividendbelasting op die manier door de fondsaanbieder te laten verrekenen.

Als wat ik daar lees klopt, dan is wat dividendbelasting betreft niets beters mogelijk binnen de pensioenrekening dan hoe Meesman het beschrijft.

[ Voor 84% gewijzigd door Zr40 op 20-08-2022 20:45 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ook voor @HEA220 / @Maahes: bij mij wordt er wél dividendbelasting ingehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0Njf1XEWGOGf3i4BUnJNLyzbzY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/32dhapR6GtX8YDgMXFxIsQoS.png?f=user_large

Edit: ik zie nu dat jullie het hebben over pensioenbeleggen bij Meesman. Ik heb een 'gewoon' account. Wel vreemd dat hier verschil in zit...

[ Voor 13% gewijzigd door Tehh op 22-08-2022 13:21 ]

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:56

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Tehh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Ook voor @HEA220 / @Maahes: bij mij wordt er wél dividendbelasting ingehouden.

[Afbeelding]

Edit: ik zie nu dat jullie het hebben over pensioenbeleggen bij Meesman. Ik heb een 'gewoon' account. Wel vreemd dat hier verschil in zit...
Ze leggen best goed uit waarom er verschil is: https://www.meesman.nl/onze-fondsen/belastingvoordeel/
Geen belasting inhouden lijkt op het eerste gezicht wellicht gunstiger dan wel belasting inhouden, maar dat is niet per se het geval. Omdat het Meesman fonds dan bepaalde posten niet of minder kan verrekenen, kan dit per saldo minder voordelig voor het fonds uitpakken. Daarom bekijkt Meesman elk jaar opnieuw wat gunstiger is. Dit kan dus van jaar tot jaar verschillen.

• Maahes
Ik vind dit niet 'goed uitgelegd'. Welke posten kunnen er verrekend worden, en waarom? Is er hierdoor een verschil in waardeontwikkeling tussen de pensioen- en rekeningen?

Dit is vooral relevant voor pensioenbeleggers die geen box 3 belasting hoeven te betalen, aangezien een minder efficiente pensioenrekening de keuze voor een 'gewone' rekening daarmee aantrekkelijker maakt. Het kan dus invloed hebben op de keuze die ik (en anderen) maak.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:31
HEA220 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:33:
[...]

Nee, je kunt ook kleinere hoeveelheden inleggen. (tenminste in de webversie van lynx)

"the time for placing mutual fund orders has passed". Je moet even een half uurtje wachten. Orders inleggen tussen 1300 en 1600
Ik vraag me sterk af of de kostenbesparing wel opweegt tegen het gemak van het automatiseren van je periodieke aankopen bij een grootbank of andere beleggingsinstelling zoals Fitvermogen of Meesman.
Of is het wel mogelijk om een order bestens in te schieten zodat deze meegenomen wordt als de betreffende time frame open wordt gesteld?

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:18
Mensen als ik geld beleg is het dan verstandig om het in 1 keer te doen of elke maand een deel? Ik heb een bepaald bedrag wat ik wil beleggen en daarna wil ik eens per jaar een x bedrag toevoegen. Ik overweeg Meesman. Nog andere tips?
Tenslotte is beleggen verstandig als je tussen 5-10 jaar het geld nodig hebt. Meningen zijn daar erg over verdeeld… (en ja ik snap dat niemand de toekomst kan voorspellen). Geld nu in euro’s laten staan voelt ook niet zinnig.
Andere optie is het omzetten in dollars, of ben ik daar al te laat mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Joel22 op 08-09-2022 19:05 ]

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Joel22 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:01:
Mensen als ik geld beleg is het dan verstandig om het in 1 keer te doen of elke maand een deel? Ik heb een bepaald bedrag wat ik wil beleggen en daarna wil ik eens per jaar een x bedrag toevoegen. Ik overweeg Meesman. Nog andere tips?
Tenslotte is beleggen verstandig als je tussen 5-10 jaar het geld nodig hebt. Meningen zijn daar erg over verdeeld… (en ja ik snap dat niemand de toekomst kan voorspellen). Geld nu in euro’s laten staan voelt ook niet zinnig.
Google "Dollar-Cost Averaging Vs. Lump-Sum Investing" is al veel over geschreven.

Uit studies blijkt dat lump sum in 67% gevallen beter is dan dca

https://www.deseret.com/1...e-than-gradual-investment

Beide zijn prima. Doe waar je je lekker bij voelt.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• Joel22
@Naamloos87 dank voor je antwoor! En ik overweeg dus passief beleggen in Meesman. Nog andere aanraders?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij je eigen huisbank is het vaak wat goedkoper. Meesman is net wat eenvoudiger (niet dat het moeilijk is bij je huisbank). Afhankelijk van je eigen voorkeuren kan het een voordeel of nadeel zijn dat je bij Meesman niet zo vaak je aandelen ziet. Bij je huisbank zal je het zien zo ongeveer elke keer dat je je app opent. En de één waardeert dat, de ander slaapt slecht als hij zit dat de handel minder waard is geworden.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-07 23:45
Joel22 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:01:
-Ik zou gewoon elke maand een deel inzetten en niet 1 keer per jaar. Zo zit het geld een 1-12 maanden niks te doen.

-Voordat je Meesman kiest, zet voor jezelf eerst een aantal zaken op een rijtje zoals:
Kosten, betrouwbaarheid broker, spreiding, aanbod, etc.
Vergelijk alle aanbieders.

-Ik zou altijd als eerst een buffer klaar hebben staan voor onverwachte zaken. Daarna beleggen met geld dat je niet nodig hebt. Dus ook niet over 5 of 10 jaar. Maar ook niet over 20 of 30 jaar (tenzij je al met pensioen bent).

-Euro's nu omzetten naar dollars kan. Je moet je afvragen of de euro nog verder zal gaan zakken. Als je de historie na kijkt en dit vergelijkt met nu, dan is de kans klein dat de euro nog lang blijft zakken.
Mede ook omdat de ECB de rente met 0,75% verhoogt heeft en waarschijnliji de FED gaat bijhouden n de rente verhogingen.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik ben even aan het rondkijken qua beleggen in wereldwijde aandelenfondsen. Naast de al eerder genoemde namen als ACTIAM, Meesman, NN, NT kwam via ABN Zelf Beleggen Basis 'Vanguard' naar voren met het 'Vanguard Global Stock Index Fund' (IE00BFPM9N11). Ik was zelf vooral bekend met de al veel aangehaalde ETFs van Vanguard. Kon hier nauwelijks informatie over vinden op GoT.

(In mijn ogen) Voordelen van Vanguard MSCI World fonds t.o.v. Northern Trust MSCI World fonds:
  • Kosten zijn 11bp ipv 15bp volgens de ABN Amro website. Al zegt de website van Vanguard 18bp voor het EUR Acc fonds.
  • Herbelegt het dividend
Nadelen van het Vanguard fonds:
  • Performance over langere termijn lijkt minder te zijn. Wellicht door optimalisatie van de portefeuille na uitsluitingen vanuit bijv. ESG overwegingen.
Mis ik hier een cruciaal punt?

[ Voor 13% gewijzigd door _the_crow_ op 24-09-2022 13:30 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:31
_the_crow_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:28:
Ik ben even aan het rondkijken qua beleggen in wereldwijde aandelenfondsen. Naast de al eerder genoemde namen als ACTIAM, Meesman, NN, NT kwam via ABN Zelf Beleggen Basis 'Vanguard' naar voren met het 'Vanguard Global Stock Index Fund' (IE00BFPM9N11). Ik was zelf vooral bekend met de al veel aangehaalde ETFs van Vanguard. Kon hier nauwelijks informatie over vinden op GoT.

(In mijn ogen) Voordelen van Vanguard MSCI World fonds t.o.v. Northern Trust MSCI World fonds:
  • Kosten zijn 11bp ipv 15bp volgens de ABN Amro website. Al zegt de website van Vanguard 18bp voor het EUR Acc fonds.
  • Herbelegt het dividend
Mis ik hier een cruciaal punt?
De Vanguard beleggingsfondsen hebben meer dividendlek dan hun ETF evenknieën. Laatste keer dat ik het had uitgerekend kwam ik uit op 17%. VWRL zat op 14%. Overigens wel een mooi fonds maar VWRL of VWCE is in mijn ogen gunstiger.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 24-09-2022 13:31 ]

• Koffiecup
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-06 18:18
Mede door dit topic beleg ik maandelijks al redelijk wat jaar in de welbekende NT fondsen. Eerst via Meesman, daarna via ABN.

Ik wil nu alleen graag wat duurzamer gaan beleggen, wel nog steeds in een relatief breed fonds/ETF. En ja, ik weet dat dit voor een kleinere spreiding zorgt en ik ben op de hoogte van de discussie hoe veel/weinig nut duurzaam beleggen heeft.

Ik wil idealiter graag blijven beleggen bij mijn huisbank (ABN) of Meesman en ben daardoor op 2 opties uitgekomen:

Meesman Duurzame Toekomst
  • 0,50% fondskosten
  • 0,25% transactiekosten
  • Geen dividendlek(?)
iShares MSCI World SRI ETF
  • 0,20% fondskosten
  • 0% transactiekosten via ABN
  • Mogelijk een dividendlek(?)
  • Keuze op basis van dat dit de enige ETF/fonds bij ABN is met een duurzaamheidsrating van 5, wereldwijde spreiding en kosten lager dan 0,25%.
  • Er kan via ABN blijkbaar niet automatisch periodiek in ETF’s worden belegd, dus ik zou maandelijks elke keer een order moeten plaatsen).
Op basis van de kosten is de iShares ETF de betere optie. Ik ben alleen totaal niet thuis in dividendlekkages. Weet iemand hoe het plaatje eruit ziet als hier rekening mee wordt gehouden? En zie ik nog andere dingen over het hoofd?

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-07 23:56

G83

Ga je het geld op enigszins korte termijn weer nodig hebben voor aankoop van een nieuw huis?

In dat geval zou ik het grootste deel in cash laten staan of een kort deposito afsluiten.

Als je het echt lange termijn vooruit wil beleggen zou ik ook Meesman overwegen. Aan- en verkoop kosten vervallen bij 500k en vanaf een miljoen zijn de totale kosten 0,25%.
Lijkt me nog aantrekkelijker dan een van de grootbanken, maar dat is ook een beetje omdat ik die minder vertrouw dan Meesman.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:16
G83 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:24:
Lijkt me nog aantrekkelijker dan een van de grootbanken, maar dat is ook een beetje omdat ik die minder vertrouw dan Meesman.
Kun je dat ook nog op enigerlei wijze onderbouwen of is het puur een gevoel? Ben je misschien bij meneer Meesman zelf op de koffie geweest? :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• G83

G83

Grotendeels gevoel inderdaad. Niet onbelangrijk.

Meesman is gestart met een simpel doel en simpele transparante producten. Ik ken geen voorbeelden waarbij ze het klantbelang ernstig hebben geschaad (enkele basispunten duurder zijn dan een bank schaar ik daar niet onder).

Van de banken zijn er volgens mij genoeg voorbeelden dat belang klant niet voorop staat.

Het zou me niet verbazen als de Rabo en de andere grootbanken op niet al te lange termijn hun tarieven aanpassen en dan niet meer aantrekkelijker zijn.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:55
G83 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:24:
Persoonlijk zou ik liever bij de grootbanken zitten dan bij Meesman. Als er bij de grootbanken iets ernstig mis gaat heb je altijd nog kans dat de overheid bijspringt, zie ING. Bij Meesman zie ik dat niet gebeuren.

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:10

SanookH

_/-\o_

Ik zie hier een aantal berichten waarin Meesman aangeraden wordt. Kosten zijn zo te zien (minimaal) 0,4%.
Indexpeople is ook een passieve belegger, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik had via Finner een aantal voorstellen gevraagd en Indexpeople kwam daar goed naar voren.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 20:07
SanookH schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:57:
Ik zie hier een aantal berichten waarin Meesman aangeraden wordt. Kosten zijn zo te zien (minimaal) 0,9%.
Ik had via Finner een aantal voorstellen gevraagd en Indexpeople kwam daar goed naar voren.
Hmmm, waar haal je de 0.9% vandaan?

Is dat inclusief aankoopkosten? De jaarlijkse kosten zijn meest relevant (mits de aankoopkosten beperkt/redelijk zijn).
Liever 0.4% per jaar en 2% bij aankoop en verkoop, dan 1% per jaar aan kosten.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mijn reden om voor meesman te kiezen: ik wil saaiheid en voor meesman is dit hun core-business.
in tegenstelling tot banken waarbij dit maar 1 van de vele produkten is die ze aanbieden: ze kunnen er zo mee stoppen als ze er geen zin meer in hebben (en dan moet je weer switchen: hoeveel verlies je dan met verkoop en weer aankoop kosten bij een andere broker?). Ik heb er meer vertrouwen in dat meesman dit product op langere termijn aan blijft bieden.

ik ben dus niet op zoek naar de goedkoopste, want hoe vaak blijft die nu op de lange termijn de goedkoopste? meestal is dat alleen een lokkertje en gooien ze de kosten op langere termijn weer omhoog als blijkt dat de lage kosten niet sustainable bleken.... dan blijf je steeds switchen. Leuk als mensen dat willen doen, ik niet :P

[ Voor 26% gewijzigd door Leipo op 07-10-2022 11:16 ]

• Pistachenootje
Ik zie hier een aantal berichten waarin Meesman aangeraden wordt.
Ik denk dat meer mensen hier de voorkeur geven aan de grootbanken. Daar kun je beleggen in dezelfde onderliggende fondsen, meestal tegen lagere kosten. Zie ook: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Er is ook nog Fitvermogen met nog lagere kosten en wat strenger ESG beleid.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 07-10-2022 11:32 ]

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-06 16:02
Ik zie hier een aantal berichten waarin Meesman aangeraden wordt. Kosten zijn zo te zien (minimaal) 0,4%.
Geen ervaring mee, maar je betaald Indexpeople dus 0,7% per jaar (over de eerste 250K) om jouw geld in een indexfonds te stoppen en daarnaast betaal je ook nog eens 0,2% aan het indexfonds zelf. Ik zou hier met een grote boog omheen lopen.

https://www.indexpeople.nl/particulier/tarieven/

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 21:39
https://www.meesman.nl/aanmelden-webinar/

Zag dit voorbijkomen in de Meesman nieuwsbrief. Hendrik gaat wat vertellen over de huidige beurs en de nieuwe belasting op beleggen.

Ik houd me trouwens al een tijdje niet meer echt actief bezig met de beurs, maar grappig om te zien dat ZPRV nog best stand houdt in al dat rode geweld :P

[ Voor 30% gewijzigd door Atomius op 07-10-2022 19:21 ]

• poehee
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Ik zou zeker voor 100% aandelen gaan, immers 18 jaar horizon.

Overigens zou ik het zo beleggen dat hij/zij er niet over kan beschikken als ze 18 worden. Ik was zelf op mijn 18e nog niet wijs genoeg om dat verstandig te besteden.
Ik snap die emotie goed, maar hoe wou je dat doen? Als het niet op zijn/haar naam staat zal het op de 18e gewoon een schenking zijn waarover je schenkingsbelasting moet betalen. Ik zou aanraden om een Meesman rekening te nemen, zelfs als ze 18 zijn kun je afspreken dat er niet aan mogen komen maar dat het een soort vooruitgeschoven erfenis is. Dan is de erfbelasting van de baan alvast.

Ik kan niet voor iedereen spreken, maar mijn kinderen (beide >18) hebben een Meesman rekening vanaf hun 12e of zo. Ieder jaar maximaal gestort (de vrijstelling gebruikt). En dat blijf ik nu nog doen (al moet het nu via hun eigen rekening). Ze laten het er gewoon op staan.
Ik ga ervan uit dat ze wel verstandig zijn op hun 18e (gaat ook beter met een bankpas op hun 12e....dat had ik niet 40 jaar geleden)....

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:15

GG85

.......

Pistachenootje schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Ik zou zeker voor 100% aandelen gaan, immers 18 jaar horizon.

Overigens zou ik het zo beleggen dat hij/zij er niet over kan beschikken als ze 18 worden. Ik was zelf op mijn 18e nog niet wijs genoeg om dat verstandig te besteden.
Dit, gewoon een losse BND/Meesman rekening op je eigen naam. Doe zelf ook de kinderbijslag en opa schenkt nog wat jaarlijks. Daarmee is het wel even genoeg (ieg de eerste 4 jaar).

[ Voor 12% gewijzigd door GG85 op 21-10-2022 20:16 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38

de Peer

under peer review

Fiscalist schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:08:
[...]

Dankjewel. Nou ik zit ook in index fondsen maar dat geeft mij ook onrust. De gedachte van actief beheerd beleggen zit hem meer in het feit dat ik niet langer hoef/wil nadenken.
Maar je hoeft toch ook helemaal nergens over na te denken? Automatische incasso bij Meesman en klaar ben je.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:25

Zenix

BOE!

Ik zou inderdaad ook kiezen voor Meesman, want dat is hetzelfde als actief beheerd beleggen, geld overmaken en dan is het klaar.

Ik haal uit het zelf beleggen wel plezier, ook al is het maar met simpele indexfondsen (VTI en VXUS) Het uitzoeken van de juiste indexfondsen, voor de laagste kosten, de beste boker en hoe ik deze fondsen kan kopen via opties. De randzaken die daarbij horen, interesseren mij ook wel, zoals de verschillende belastingen enz. Als ik niet in de ICT zou werken, dan was ik waarschijnlijk in de financiën gaan werken.

[ Voor 62% gewijzigd door Zenix op 06-11-2022 14:22 ]

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-07 14:06
Miki schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:25:
[...]

Het is niet meer toevallig, die toko zoekt keer op keer de grenzen op en speelt stommetje met hun klanten dat er niets aan de hand is en dat alles op orde is.

Ik snap werkelijk niet wie nog bij die ballentent zou willen beleggen :/
Ik ben er ooit begonnen als startende belegger en heb er nog steeds ook wel losse aandelen.
De indexen koop ik bij Meesman. Momenteel doe ik niet veel meer met DeGiro en ik twijfel tussen gewoon laten staan of overzetten naar IB. Dat laatste vind ik vrij veel moeite voor een redelijk bescheiden portefeuille.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Automatische aankopen zijn niet beschikbaar bij IBKR/Lynx.

Als je niet van plan bent om actief te handelen en alleen buy&hold in goede indexfondsen wil doen, dan zou ik eerder aanraden om te kijken naar NT fondsen bij de huisbank, of naar een aanbieder zoals Meesman. Zie ook het topic Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Verwijderd

Zr40 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:11:
Automatische aankopen zijn niet beschikbaar bij IBKR/Lynx.

Als je niet van plan bent om actief te handelen en alleen buy&hold in goede indexfondsen wil doen, dan zou ik eerder aanraden om te kijken naar NT fondsen bij de huisbank, of naar een aanbieder zoals Meesman. Zie ook het topic Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Ik begreep dat passief beleggen in een ETF a la SP500 bij bv een Rabobank best duur was vergeleken bv. Degiro. Momenteel zit ik bij Degiro, maar zit ook te kijken waar ik eventueel kan switchen.

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-07 18:09
Zelf ben ik mij aan het oriënteren op pensioenbeleggen. Ik wil hier 1.000 per maand voor inleggen.
Vanochtend even gebeld met De Giro omdat ik hier, naar tevredendheid, regulier ook beleg. Ik beleg in ETF's en kan die gratis kopen binnen de kernselectie. Dat vind ik een groot voordeel.

Je hebt garantiestelsel voor je EUR account (bij mij gelijk aan vrije ruimte) tot aan 100K. Leuk, maar aangezien ik voor het gestorte geld ETF's koop is dat bedrag verwaarloosbaar.
Ze hebben een aparte stichting/entiteit voor de klantgelden. Daarnaast heb je beleggerscompensatiestelsel waar ze mee schermen. Bij de Giro ben je alleen economisch eigenaar van de aandelen, maar aangezien ze het noemen ga ik ervan uit dat ook dan je in aanmerking komt voor beleggerscompensatiestelsel. Mocht dit nodig zijn zit je goed voor 20K voor jou als persoon (dus regulier en pensioen bij elkaar).

In het begin staan er nog geen schokkende bedragen, maar ik hoop het lange tijd te gaan doen en het bedrag zal richting pensioenleeftijd flink oplopen.
Binnen dit topic zijn vast mensen die al een flinke pot geld hebben opgebouwd.
Hoe slapen jullie rustig met een flinke portefeuille (regulier/pensioen/combi)?
Spreiden jullie over meerdere partijen om het risico verder te beperken? Of vertrouwen jullie er wel op dat Giro/Meesman/BND/etc. niet kapot gaat?

• Maahes
Roodey schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:22:

Spreiden jullie over meerdere partijen om het risico verder te beperken? Of vertrouwen jullie er wel op dat Giro/Meesman/BND/etc. niet kapot gaat?
Een partij kan altijd kapot gaan en ook de vermogensscheiding hoeft niet per se op orde te zijn. Dat is een van de redenen dat ik het nieuwe pensioenstelsel erg zwak vind. Nu moet je als individu ineens de verantwoordelijkheid nemen over dit soort risicos waar je geen enkele invloed op hebt.

Om deze reden spreid ik over meerdere partijen. Dat geeft wel meer kosten, maar het is niet anders.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb het ook flink gespreid over een aantal partijen:
- De grootste pot is mijn pensioenfonds uit loondienst. Ik weet niet precies wat daar staat maar dat is zeker fors bedrag op basis van wat ze me per maand beloven over 25 jaar.
- Ik bouw sinds vorig jaar pensioen op als ZZP'er via Meesman. Ik ben van plan als dat een (te) substantieel bedrag wordt of te stoppen met inleggen via box 1 (omdat ik denk voldoende te hebben) of naar een andere partij te gaan. Veel meer dan 100-150k wil ik niet hebben staan bij zo'n partij.
- Box 3 beleg ik via Fitvermogen en de Giro.
- Daarnaast nog wat crowdfunding en deposito's

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:40
Roodey schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:22:
Zelf ben ik mij aan het oriënteren op pensioenbeleggen. Ik wil hier 1.000 per maand voor inleggen.
Vanochtend even gebeld met De Giro omdat ik hier, naar tevredendheid, regulier ook beleg. Ik beleg in ETF's en kan die gratis kopen binnen de kernselectie. Dat vind ik een groot voordeel.
Groot nadeel is dat ze dividendbelasting niet terug kunnen vragen, waardoor de kosten bij DEGIRO hoger uitvallen. Zie "hoofstuk 6.7 Dividendbelasting (nog niet beschikbaar)" in de additionele voorwaarden. Ze hebben overigens de tekst "nog niet beschikbaar" al iets van 5 jaar in de voorwaarden staan.
Ze hebben een aparte stichting/entiteit voor de klantgelden.
Vermogensscheiding is verplicht. Bij DEGIRO was de vermogenscheiding niet op orde in het verleden. Hiervoor zijn ze door de AFM (net als een aantal andere punten zoals belangenverstrengeling) voor beboet. Overigens lappen ze nog steeds de regels aan hun laars, zie deze link, of deze
Daarnaast heb je beleggerscompensatiestelsel waar ze mee schermen. Bij de Giro ben je alleen economisch eigenaar van de aandelen, maar aangezien ze het noemen ga ik ervan uit dat ook dan je in aanmerking komt voor beleggerscompensatiestelsel. Mocht dit nodig zijn zit je goed voor 20K voor jou als persoon (dus regulier en pensioen bij elkaar).
Ze vallen onder het Duitse beleggerscompensatiestelsel waarbij verliezen gecompenseert worden tot 90% met een max van 20K. Die 20K zit je ook vrij snel overheen met pensioen en gewone beleggingen.
Hoe slapen jullie rustig met een flinke portefeuille (regulier/pensioen/combi)? Spreiden jullie over meerdere partijen om het risico verder te beperken?
Wanneer ik m'n portefeuille bij de Giro zou hebben staan dan zou ik niet rustig slapen ;).
Ik zit voor pensioenbeleggen bij BND en voor gewone beleggingen bij Lynx (IB) en ABN AMRO. Spreiden over meerdere partijen heb ik gedaan vanwege de kosten niet vanwege het risico. Ik vraag me sowieso af of het nut heeft om te spreiden over meerdere partijen aangezien je hiermee ook het risico vergroot dat er 1 omvalt.
Of vertrouwen jullie er wel op dat Giro/Meesman/BND/etc. niet kapot gaat?
DEGIRO vertrouw ik dus niet. De andere partijen BND, Meesman, IB, ABN, ING en RABO zou ik allemaal wel vertrouwen. Normaliter is er niks aan de hand als een partij failliet gaat zolang de vermogensscheiding maar wel op orde is.

DEGIRO is (zover ik weet) de enige partij die een gevaarlijke combinatie van factoren had (o.a. belangenverstrengeling en het niet op orde hebben van de vermogensscheiding) waardoor er volgens de AFM een reëel risico was dat klanten een deel van hun belegd vermogen zouden verliezen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat specifieke nadeel is inderdaad niet van toepassing bij fondsen die geen dividend uitkeren. Maar het dividendlek binnen het fonds kan groot genoeg zijn dat DEGIRO niet meer de netto goedkoopste optie is. Een partij als BrandNewDay of Meesman rekent weliswaar hogere totale kosten, maar het verschil is kleiner dan het nadeel van het dividendlek.

Je noemt die synthetische ETF al, maar houd rekening met dat je daarmee vertrouwt op dat DEGIRO deze ETF blijft aanbieden. Mocht dat ooit veranderen en er is geen alternatief zonder lekkage, dan moet je genoegen nemen met de lekkende ETF, of de exit fee betalen aan DEGIRO om naar een andere aanbieder over te stappen. Maar dat is een risico dat je wellicht accepteert.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:30
Dat is een meer dan acceptabel risico mijns inziens inderdaad. De exit fee is max 150 euro volgens de huidige voorwaarden.

TER van de synthetische ETF is 0.19% (MXWS) samen met de kosten van DeGiro (0.20%) kom je op 0.39%. Dat is goedkoper dan Meesman, en veel goedkoper dan BND.

Tel daarbij op het hogere verwachte rendement van de 60% factor fondsen (ondanks dividenlek) en dan is Degiro de beste optie voor je lijfrente. Bij geen enkele andere aanbieder kan je (vziw) aan factor ETFs komen in een lijfrente product. Er was ergens bij een andere aanbieder een smallcap fonds geloof ik, maar meer dan dat ook niet.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Dank. Zag net dat Meesman vorig jaar einde juni dividend uit had gekeerd. Nog even afwachten dus. Voor wat dividend waard is…..

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
J0rdym23 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:34:
Ik ben pas begonnen met beleggen, via bux omdat dat makkelijk kan met wat kleine bedragen.
Echter ga ik bux ook opzeggen maar wat is dan een goed alternatief? Zie zo door het bomen het bos niet meer..
Bij je huisbank, Brand New Day of Meesman. Keus hangt af van waar je in/mee wil beleggen. Met wat kleine bedragen maakt het verschil in kosten (nu) niet veel uit.

• JohanNL
  • Laatst online: 14:15
GoEV6 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Bij je huisbank, Brand New Day of Meesman. Keus hangt af van waar je in/mee wil beleggen. Met wat kleine bedragen maakt het verschil in kosten (nu) niet veel uit.
Sommige huisbanken willen ook nog wel vaste maandelijkse kosten in rekening brengen en m.i. doe je het wel gelijk bij de juiste partij waar je ook meer geld zou willen stallen.
Anders zit je straks met meerdere lege rekeningen, alhoewel dat dan ook weer niet is uit te sluiten met bux als voorbeeld...

In vino veritas, in aqua sanitas

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 13:32
phantom09 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:40:
[...]

ASN is duur. Hier een lijstje met ETF's die duurzaam zijn en niet al te hoge kosten met zich mee brengt:

https://finansjaal.nl/beste-duurzame-etf/

Je kan natuurlijk ook zelf aandelen kopen die een goede ESG score hebben.
Na wat meer inlezen toch gewoon voor Meesman gekozen. Duurzaam beleggen blijft volgens mij een lastig fenomeen en de extra kosten van actief beleggen zijn inderdaad moeilijk terug te verdienen. Ik ga wel naar ASN voor mijn bankzaken.
Meesman is wel iets duurder dan ING bijvoorbeeld, maar ik vind het wel makkelijk dat je dan nieuwe ontwikkelingen en de verhouding tussen aandelen minder zelf in de gaten hoeft te houden.

Het aandeel passief beleggen lijkt nu nog niet groot genoeg om de markt echt inefficiënt te maken. Al blijf ik wel benieuwd hoe dat in de toekomst gaat uitpakken.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:01
Bah, had van de week ook ineens een bericht van Bux: service fee afgeschreven. Die update had ik blijkbaar gemist. Had net m'n spaarrekening die kant op gestuurd vanwege 2% rente ipv 0,75%. Nu ga ik dus alles daar opdoeken en dan moet ik nieuw plekken zoeken om wat te beleggen en spaargeld te stallen wat nog iets rente oplevert (en snel beschikbaar moet zijn, wat het bij Bux dus ook niet is. 7 dagen!). Tips zijn welkom (ik ben uiteraard zelf ook nog op onderzoek uit). Ik zat zelf te denken spaargeld naar Bunq en beleggen naar De Giro of Meesman ofzo (ik ben overigens geen actieve belegger, gewoon wat fondsjes kopen en afwachten maar). Wel jammer dat het dan weer verspreid is, ik vond juist alles in één app wel fijn.

[ Voor 9% gewijzigd door sig69 op 05-05-2023 01:02 ]

Roomba E5 te koop

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-02 12:11
sig69 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:12:
Bah, had van de week ook ineens een bericht van Bux: service fee afgeschreven. Die update had ik blijkbaar gemist. Had net m'n spaarrekening die kant op gestuurd vanwege 2% rente ipv 0,75%. Nu ga ik dus alles daar opdoeken en dan moet ik nieuw plekken zoeken om wat te beleggen en spaargeld te stallen wat nog iets rente oplevert (en snel beschikbaar moet zijn, wat het bij Bux dus ook niet is. 7 dagen!). Tips zijn welkom (ik ben uiteraard zelf ook nog op onderzoek uit). Ik zat zelf te denken spaargeld naar Bunq en beleggen naar De Giro of Meesman ofzo (ik ben overigens geen actieve belegger, gewoon wat fondsjes kopen en afwachten maar). Wel jammer dat het dan weer verspreid is, ik vond juist alles in één app wel fijn.
Denk er om, vanaf 15 mei gaat DeGiro kosten rekenen (€ 1,-) voor de handel in ETF's en andere kosten gaan ook omhoog. Als ik mij niet vergis gaan alle 'handelskosten' over de breedte met een euro omhoog. Ik zit zelf bij DeGiro maar ze worden m.i. steeds onaantrekkelijker. Alles wat gratis was is in een kleine 3 jaar veranderd in kosten, hou er dus rekening mee dat ze in de toekomst nog duurder worden. :-(

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

DeNachtwacht schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 00:01:
Even een beginnersvraagje, ik wilde starten met wat beleggen naast mijn cryptoportefeuille omdat dat tegenwoordig ook niet heel spannend meer is. Ik kwam uit op een ETF die dividend uitkeert als een verstandige keus waar de balans tussen rendement/risico en risicospreiding volgens mij wel mooi is.

Even iets verder zoekend kwam ik uit bij Vanguard FTSE All-World High Div Yield UCITS USD als een mooie om eens mee te starten, maar om het maar even neutraal te zeggen €55.000 heb ik niet elke dag op de plank liggen ;). Dat is toch gek dat heeft toch vrijwel niemand, kun je niet gewoon een klein deel van zo'n ETF kopen voor €100-€200 net zoals je een stukje bitcoin koopt? Of ben ik toch te modern voor de ouderwetse aandelenmarkt :P

Ben ook wel benieuwd wat julie van bovenstaande keus vinden, of er ook nog verstandigere opties zijn. Doel is stabiel/veilig beleggen om langer vast te houden en een klein bedragje zo automatisch naar een leuk zakcentje laten groeien. Alvast dank.
Bij bijvoorbeeld Meesman koop je stukjes van een fonds. Dat gaat tot op de 4 cijfers nauwkeurig na de komma. M.a.w. daar leg ik een vast bedrag per maand in, en krijg daarvoor een stukje van een fonds terug.

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:29
Ik heb een mix van diverse fondsen en brokers..
Huisbank Rabobank koop ik maandelijks het multifactor fonds van Robeco. Via Meesman het wereld fonds en via fitvermogen koop ik het Goldman Sachs hoog dividend fonds, Duurzaam Europa Fonds en duurzaam Europa small cap fonds.

Fondsen via fitvermogen koop ik voor de hobby aan. Ondanks dat het actief beheerde fondsen zijn valt het kostenplaatje nog mee vanwege status FBI en het feit dat fitvermogen geen bewaarheid rekent (is bij banken al gauw 0,2%)

[ Voor 16% gewijzigd door Taxcommunism op 21-05-2023 11:08 ]

• Pistachenootje
Taxcommunism schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Ik heb een mix van diverse fondsen en brokers..
Huisbank Rabobank koop ik maandelijks het multifactor fonds van Robeco. Via Meesman het wereld fonds en via fitvermogen koop ik het Goldman Sachs hoog dividend fonds, Duurzaam Europa Fonds en duurzaam Europa small cap fonds.

Fondsen via fitvermogen koop ik voor de hobby aan. Ondanks dat het actief beheerde fondsen zijn valt het kostenplaatje nog mee vanwege status FBI en het feit dat fitvermogen geen bewaarheid rekent (is bij banken al gauw 0,2%)
Wel jammer dat je zo een groot voordeel van de Rabobank misloopt: als je portefeuille groot genoeg is zijn de service kosten gecapped op 100 EUR per kwartaal.

• Pistachenootje
Taxcommunism schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:19:
[...]

Mocht mijn portefeuille een dergelijke omvang bereiken dan kan ik altijd fitvermogen portefeuille kosteloos liquideren.
Ook bij een mindere omvang zijn er al kostenvoordelen te behalen. De onderliggende fondsen van Meesman (NT) kun je goedkoper bij Rabobank aanhouden.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
SquareOne schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:19:
[...]

ING en Bunq.
Oh en ik wil liefst juist alles onderbrengen bij 1 partij (iig het beleggen, bank mag los)

Zat bij ING te kijken maar kosten zijn
0,4% service + 0,61% fondskosten, dat voelt vrij hoog
ING zelf op de beurs en dan inleggen in NT World (eventueel aangevuld in de juiste verhoudingen met NT Small Cap en NT Emerging Markets om de hele wereldmarkt te volgen) klinkt ideaal voor jou. 1x de automatische orders aanmaken en je hebt er geen omkijken meer naar.

Edit: Meesman kan ook interessant zijn. Super simpele site. Oogt erg rustig, gebruikt geen rode of groene cijfers, update de koers 1 keer per week. Allemaal redenen waardoor ik helemaal niet de behoefte voel om in te loggen. Wat voor jou ook wat kan zijn omdat je er zo weinig mogelijk mee bezig wil zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door SvV_Ying op 21-05-2023 11:34 ]

• Taxcommunism
Pistachenootje schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:28:
[...]

Ook bij een mindere omvang zijn er al kostenvoordelen te behalen. De onderliggende fondsen van Meesman (NT) kun je goedkoper bij Rabobank aanhouden.
Dankje.. het is duurder dat weet ik maar ik ben ook niet van plan om de komende 30 jaar een blik te gaan werpen op die rekening.

Benieuw hoe mijn vermogen er overigens dan bijstaat… ik ben dan 60 en hoop dan met vervroegd pensioen te kunnen..

[ Voor 12% gewijzigd door Taxcommunism op 21-05-2023 13:03 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

fsfikke schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:20:
[...]

Dat kan sowieso niet, dividendbelasting wordt met je inkomstenbelasting verrekend.
Hangt er van af.

Nederlandse dividendbelasting krijg je altijd terug, ook als je verder geen inkomstenbelasting bent verschuldigd.

Buitenlandse dividendbelasting kan je alleen verrekenen tegen de in box 3 verschuldigde belasting. Wanneer je niet alles kan verrekenen dan kan je het restant meenemen naar de volgende jaren, net zolang totdat het wel is verrekend. Je krijgt het niet terug als je in de toekomst nooit belasting in box 3 bent verschuldigd.

En voor de volledigheid is er nog een derde vorm: dividendlekkage. Dat is belasting die het fonds moet betalen voor het ontvangen van dividend. Daar kan je niets aan verrekenen. Je kan hooguit een fonds kiezen waarin het dividendlekkage wordt beperkt; doorgaans zijn dat Nederlandse fbi fondsen. Die vind je niet als ETF op de beurs. Bijvoorbeeld NT, NN, Meesman, BND.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 30-05-2023 19:07 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Taxcommunism schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:45:
Ik ben overgestapt naar actief beheerd beleggen van de Rabobank..

De hobby beleggen neemt immers zoveel tijd in beslag dat ik er 2 uur per dag mee bezig ben.. En zo leuk is het niet meer.
Dan was het toch veel goedkoper om Zelf beleggen af te nemen en eenmalig een periodieke order in de welbekende NT fondsen in te stellen? En Fitvermogen/NN en Meesman zijn ook set & forget waarbij het bedrag via een automatische incasso wordt afgeschreven en je er dus totaal geen omkijken naar hebt.
Met de actief beheerde beleggingsproducten betaal je relatief veel en zal het rendement niet (substantieel) hoger zijn dan om onderaan de streep echt meer over te houden dan wat je zelf kunt met een maandelijkse order in de NT fondsen / Firvermogen/NN / Meesman. En ook die laatste opties hoef je niet mee bezig te zijn.

• Taxcommunism
RobertMe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:11:
[...]

Dan was het toch veel goedkoper om Zelf beleggen af te nemen en eenmalig een periodieke order in de welbekende NT fondsen in te stellen? En Fitvermogen/NN en Meesman zijn ook set & forget waarbij het bedrag via een automatische incasso wordt afgeschreven en je er dus totaal geen omkijken naar hebt.
Met de actief beheerde beleggingsproducten betaal je relatief veel en zal het rendement niet (substantieel) hoger zijn dan om onderaan de streep echt meer over te houden dan wat je zelf kunt met een maandelijkse order in de NT fondsen / Firvermogen/NN / Meesman. En ook die laatste opties hoef je niet mee bezig te zijn.
Ik beleg ook bij Meesman maar het is een relatief kleine partij dus niet met al mijn geld.

Ik ben mij bewust van het hoger prijskaartje bij de Rabobank, maar ik zoek ook voor een gedeelte van mijn portefeuille actief management.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:22
Dekar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:00:
Dividendlek (stom woord) is iets nagenoeg onontkoombaars en zou m.i. niet te sterk mee moeten tellen in je portefuille. Tenzij je enkel in ESG funds gaat, maar omdat die per definitie overgewaardeerd en minder gespreid, kan dat een ongecompenseerd risico zijn.
Dividendlek is makkelijk te voorkomen of grotendeels te reduceren door bv de NT fondsen aan te schaffen of via meesman of de genoemde fitvermogen fondsen.

Wat is jou bron t.a.v. dat ESG fondsen overgewaardeerd zijn?

• mrtentje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-02 11:46
Andere vraag dan de discussie hierboven.

Ik zie op dit moment bij Meesman en ben aan het overwegen om over te stappen naar Rabobank (NT fondsen. Deze verdeling https://marketcaps.site/). Echter wat mij nog dwarszit zijn de in en uitstapkosten van 1%-2% bij NT waar vaag over wordt gedaan en niet echt duidelijk is. (zie ook: https://www.reddit.com/r/...n_northern_trust_fondsen/).

Als de uitstapkosten van toepassing zijn is Meesman voordeliger. Anders switch ik naar Rabobank vanwege kosten. Wat is jullie advies/ervaring hierin?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38

de Peer

under peer review

mrtentje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:44:

Ik zie op dit moment bij Meesman en ben aan het overwegen om over te stappen naar Rabobank (NT fondsen. Deze verdeling https://marketcaps.site/). Echter wat mij nog dwarszit zijn de in en uitstapkosten van 1%-2% bij NT waar vaag over wordt gedaan en niet echt duidelijk is. (zie ook: https://www.reddit.com/r/...n_northern_trust_fondsen/).

Als de uitstapkosten van toepassing zijn is Meesman voordeliger. Anders switch ik naar Rabobank vanwege kosten. Wat is jullie advies/ervaring hierin?
Is al erg vaak besproken hier. gebruik de zoekfunctie even (zoek op: uitstapkosten) in dit deel en het vorige deel van dit topic. En misschien ook even in het passief beleggen topic.
De uitstapkosten kunnen in rekening gebracht worden maar volgens mij gebeurt het in de praktijk niet.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:47
mrtentje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:44:

Je kunt overigens ook gewoon een rekening openen bij de rabo en daar gaan beleggen, maar de meesman rekening aanhouden alleen niet meer bijstorten.

• Taxcommunism
Ik heb zojuist de volgende maandelijks verdeling aangebracht in mijn portefeuille:
- 100 meesman
- 300 centraal beheer (wereld en emerging market)

Via Rabobank
- 200 Kempen global high dividend fund x
- 200 GS hoog dividend fonds

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 19:53
Taxcommunism schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:41:
Ik heb zojuist de volgende maandelijks verdeling aangebracht in mijn portefeuille:
- 100 meesman
- 300 centraal beheer (wereld en emerging market)

Via Rabobank
- 200 Kempen global high dividend fund x
- 200 GS hoog dividend fonds
Interessant, ben ook naar een versimpeling van m'n wildgroei in portefeuilles aan het kijken. Hoe ben je tot deze setup gekomen?

• wimjongil
  • Niet online
Deick schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:42:
Ik ben sinds kort begonnen met aandelen kopen en gebruik de broker IBKR.
Als expat zijn er weinig opties, dus dit is de meest voor de hand liggende keus.
Ik vind de app toch wel erg onduidelijk en op z'n minst beginneronvriendelijk maar dat zal ook komen doordat ik een hoop terminologie niet ken. De app geeft verder weinig uitleg.

De app probeerd constant te upsellen.
Bij mijn eerste aankoop werd ik gewaarschuwd dat ik aandelen aan het kopen ben zonder volledige informatie en dat dit zeer afgeraden wordt. Uur bezig geweest uitzoeken wat ik fout aan het doen was, totdat ik er achter kwam dat ze me gewoon stocknews proberen te verkopen.
Ook als je aandelen koopt krijg je niet te zien hoeveel geld je zelf te besteden hebt, maar hoeveel geld jezelf hebt + je van ze kan lenen.
Derde ergenis is dat ik nooit weet wat een getal is. Er staan geen eenheden. Is het nummer een aantal aandelen of is het een bedrag en dan in welke valuta? Totaal onduidelijk.
Heb nu een optie gevonden dat ze getallen cursief schrijven als het een buitenlandse valute omgerekend naar euro's is. Dus als een getal cursief is weet ik nu dat het euro's is. Maar als het niet cursief kan het nog steeds van alles zijn.

Mis ik misschien bepaalde opties in de app, of moet ik hier gewoon mee leren werken?

Nog 2 andere vragen, de koers van aandelen gaan in het weekend gewoon door met op en neer gaan. Hoe kan dit als de markt gesloten is?

Ik heb duo account samen met mijn vrouw aangemaakt, maar als zij op haar telefoon wil handelen, moet ik eerst op mijn telefoon toestemming geven.
Ik vind dit een beetje raar, kan dit ook anders? Ik kan het nergens vinden.

Kan ik de app ook op engels instellen, zonder mijn iPhone naar het Engels te switchen?
Nu is de helft van de app Nederlands en de helft Engels.
Als dit de problemen zijn waar je tegenaan loopt zou ik je geld van IBKR afhalen, de app verwijderen en een eenvoudiger alternatief kiezen. Meesman ofzo.

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:20
wimjongil schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:49:
[...]

Als dit de problemen zijn waar je tegenaan loopt zou ik je geld van IBKR afhalen, de app verwijderen en een eenvoudiger alternatief kiezen. Meesman ofzo.
Ik heb behoorlijk wat tijd gestopt in uitzoeken wat de beste brokerage is. Ik woon in het buitenland en daardoor zijn mijn enige twee reële opties IB en Charles Swab.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik kreeg een mail van Meesman dat ze binnenkort een nieuw "Rentefonds" op de markt brengen, als soort alternatief voor de klassieke spaarrekening. Het Meesman Rentefonds belegd onderliggend in Amundi Euro Liquidity Short Term SRI (FR0011176627).

Ik vraag me al langer af waarom ik niet meer rente krijg op mijn zakelijk spaarsaldo, gezien de stand van de euribor. Nu bracht dit mij op het idee, ik kan een zakelijke beleggingsrekening openen bij onze huisbank (Rabobank) om daar het saldo in dit zelfde geldmarktfonds onder te brengen tegen een stuk hogere vergoeding.

Volgens mij net zo liquide als de spaarrekening, wat hogere kosten maar ook een hogere vergoeding. Box 3 problematiek ('spaargeld of beleggingen') is in ieder geval niet van toepassing (zakelijk vermogen).

Zie ik hier nu echt dingen over het hoofd?

Edit: verlies van tegoed zal niet vallen onder het garantiestelsel. Hoe groot is die kans?

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 23-11-2023 16:54 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• IkBenBeter
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-10-2025
JanHenk schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:47:
Ik kreeg een mail van Meesman dat ze binnenkort een nieuw "Rentefonds" op de markt brengen, als soort alternatief voor de klassieke spaarrekening. Het Meesman Rentefonds belegd onderliggend in Amundi Euro Liquidity Short Term SRI (FR0011176627).

Ik vraag me al langer af waarom ik niet meer rente krijg op mijn zakelijk spaarsaldo, gezien de stand van de euribor. Nu bracht dit mij op het idee, ik kan een zakelijke beleggingsrekening openen bij onze huisbank (Rabobank) om daar het saldo in dit zelfde geldmarktfonds onder te brengen tegen een stuk hogere vergoeding.

Volgens mij net zo liquide als de spaarrekening, wat hogere kosten maar ook een hogere vergoeding. Box 3 problematiek ('spaargeld of beleggingen') is in ieder geval niet van toepassing (zakelijk vermogen).

Edit: verlies van tegoed zal niet vallen onder het garantiestelsel. Hoe groot is die kans?
Overtollige liquide middelen kan je in ieder geval niet onbeperkt in je IB-onderneming laten zitten, waardoor het weer terug naar box 3 gaat. Bron

• Sport_Life
  • Laatst online: 13:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:47:

Heb er ook even naar gekeken (voor prive/box 3, niet mijn bv), maar het is volgens mij niet interessant ivm de hoge instapkosten van 1%.
Of ik begrijp het verkeerd.
Aankoopkosten (Max) 1,00%
Lopende Kosten Factor 0,37%
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000NNMF

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sport_Life schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:40:
[...]

Heb er ook even naar gekeken (voor prive/box 3, niet mijn bv), maar het is volgens mij niet interessant ivm de hoge instapkosten van 1%.
Of ik begrijp het verkeerd.

[...]

https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000NNMF
Kosten
De jaarlijkse fondskosten van het Meesman Rentefonds zijn 0,35%. Deze kosten ziet u niet. Ze zitten in de koers en het rendement van het fonds verwerkt.

In- en uitstappen is gratis voor het Meesman Rentefonds. Wanneer u switcht van of naar een ander Meesman fonds betaalt u wel transactiekosten (0,25%).
Op zich interessant, maar ik zie er privé het voordeel op dit moment nog niet echt als er ook flexibele spaarrekeningen zijn die 12 maanden lang 4% rente bieden (bijv) met DGS van €100k (/ tot €5M).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• JanHenk
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:19:
[...]

[...]

Op zich interessant, maar ik zie er privé het voordeel op dit moment nog niet echt als er ook flexibele spaarrekeningen zijn die 12 maanden lang 4% rente bieden (bijv) met DGS van €100k (/ tot €5M).
Eens hoor, voor privévermogen zou ik er niet snel in beleggen. Waarom ik er toch naar kijk is omdat het voor mij om zakelijke middelen gaat (die ook wel willen fluctueren, geen aandelen dus) en daar krijg je bij welke bank dan ook niet meer dan 1,7% of iets dergelijks. Niemand wil zakelijke tegoeden (van een BV) hebben. De Rabo geeft daar zelfs nog zo ongeveer de hoogste rente...

Terugkomend op het Meesman Rentefonds versus direct beleggen via broker in het onderliggende Amundi geldmarktfonds:

De TER van het Amundi (FR0011176627) fonds lijkt ergens tussen 0,32% en 0,37% te zijn.

Meesman stelt dat de fondskosten 0,35% zijn zonder aan- en verkoopkosten. Ik neem aan dat ze hier dezelfde TER bedoelen. Het Meesman Rentefonds is dan eigenlijk best goedkoop, blijkbaar rekenen ze niets voor de dienstverlening..?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

fsfikke schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:19:
[...]
Privé in box 3 inderdaad niet, maar voor de pensioenrekening kan het wel interessant zijn als je daar de behoefte hebt om een deel (tijdelijk) niet te beleggen.
JanHenk schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:04:
[...]
Terugkomend op het Meesman Rentefonds versus direct beleggen via broker in het onderliggende Amundi geldmarktfonds:

De TER van het Amundi (FR0011176627) fonds lijkt ergens tussen 0,32% en 0,37% te zijn.

Meesman stelt dat de fondskosten 0,35% zijn zonder aan- en verkoopkosten. Ik neem aan dat ze hier dezelfde TER bedoelen. Het Meesman Rentefonds is dan eigenlijk best goedkoop, blijkbaar rekenen ze niets voor de dienstverlening..?
Weet je zeker dat je het juiste fonds bekijkt? 0,32% is best wel aan de hoge kant voor een geldmarktfonds. Ik zou eerder denken aan FR0010251660 of FR0007038138, die hebben een TER van respectievelijk 0,10% en 0,09% en verwachte transactiekosten van respectievelijk 0,06% en 0,04%.

• JanHenk
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:30:
[...]

Weet je zeker dat je het juiste fonds bekijkt? 0,32% is best wel aan de hoge kant voor een geldmarktfonds. Ik zou eerder denken aan FR0010251660 of FR0007038138, die hebben een TER van respectievelijk 0,10% en 0,09% en verwachte transactiekosten van respectievelijk 0,06% en 0,04%.
Goed punt. Uit de informatie van Meesman blijkt niet exact welk fonds ze gebruiken. Ik heb de vraag daarom gewoon even gesteld en het antwoord komt volgende week in de prospectus van het Meesman Rentefonds (degene die reageerde wist dat op moment nog niet).

Ik heb het ISIN gepakt van het fonds dat (als enige) verkrijgbaar is via de Rabobank. Het assortiment is daar sowieso behoorlijk beperkt...

Ik zie nu ook dat de andere fondsen significant lagere kosten hebben, dus dank voor het wijzen daarop. Maar dan moet ik dus een andere broker. Die ook zakelijk accepteert én waarbij die fondsen dan wél te verkrijgen zijn. Vind dat, om eerljik te zijn, best lastig zoeken en vergelijken. Tips? :)

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:38

OMD

tijs000 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:39:
goeiedag,

ik zit er al een tijdje aan te denken om naast gewoon te sparen ook te gaan belegen.

alleen krijg ik op internet zoveel info op me af dat ik het hier eens probeer.

wat ik wil.

vast 'laag' bedrag van €50 per maand in het begin wellicht wordt dit meer als ik er meer vertrouwen en kennis in krijg.

een duidelijke betrouwbare broker.

en de mogelijkheid om me breed te kunnen verdiepen/leren dus de mogelijkheid tot aandelen etf's en eventueel een beetje crypto

gezien de 'kleine' inleg moeten de kosten laag zijn

ik heb zelf een abn rekening en via hun zou ik vrij gemakelijk een zelf beleggen basis rekening kunnen openen en dan betaal ik
aandelen €5 +0.05% per order
etf's €0
en 0.2% per jaar van de beleggings portefeuille.

wel kan ik dan uit maar 270 aandelen en 200 etf kiezen geen idee of dat veel is of niet en hier zou ik geen zijstappen naar crypto kunnen maken.

dus is zoiets interessant voor een beginnende beleger of zijn er alternatieven die beter bij mij zouden passen.

.....
edit: ik zoe dus dat die €5 vrij fors is per transactie voor lage bedragen
Bux is eventueel een optie. Daar heb je een aantal zero-orders per maand waarbij je geen kosten betaald. Nadeel is dat het een mobiel only platform is en je 2,99 vaste kosten betaald per maand. Ga je dus maar steeds 1 order per maand uitvoeren betaal je dus nog 3 euro voor die transactie.

50 euro is wellicht een beetje aan de krappe kant. Als je bijvoorbeeld passief wil beleggen via bijvoorbeeld Meesman dan is 100 euro per maand het minimum.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:20

Qwerty-273

Meukposter

Ah, als ik vluchtig kijk naar YouTube: Hoe heb ik mijn vermogen opgebouwd? - €457.000 Portefeuille Update dan zit daar voornamelijk de winsten in posities van Microsoft, MongoDB, nVidia, Tesla en Trade Desk. Dat is natuurlijk wel erg gefocust op een bepaalde hoek van bedrijven. Is dat kennis, geluk of mee hoppen op de hype?

@Verwijderd dat is inderdaad een afweging, de lokale broker rekent hogere kosten maar maakt sommige delen wel een stuk makkelijker op bijvoorbeeld het gebied van de belastingaangifte. Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een broker vergelijking voor Belgen (zowel op de TOB als aangifte bij NBB
https://curvo.eu/nl/artikel/beste-broker-belgie-etf
(Curvo lijkt een beetje de Meesman voor Belgen te zijn - na het vluchtig door gelezen te hebben)

[ Voor 30% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-01-2024 11:33 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:26:
[...]
@Verwijderd dat is inderdaad een afweging, de lokale broker rekent hogere kosten maar maakt sommige delen wel een stuk makkelijker op bijvoorbeeld het gebied van de belastingaangifte. Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een broker vergelijking voor Belgen (zowel op de TOB als aangifte bij NBB
https://curvo.eu/nl/artikel/beste-broker-belgie-etf
(Curvo lijkt een beetje de Meesman voor Belgen te zijn - na het vluchtig door gelezen te hebben)
Bij DeGiro staat dat ze de beurstaks regelen, maar je moet ws. toch per ETF kijken of aan de transactietaks voldaan is. Bij Bolero zie ik een transactiekost van 5 euro tov 1 euro bij DeGiro, maar ik ben van plan om een relatief groot bedrag passief te beleggen in ETF's, dan maakt het ws. weinig uit.

Bolero lijkt me wel gemakkelijk in vergelijking met DeGiro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26uaQ45C300-1cosn3EB2VF96Qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o3j9dQUHDv60ScJ94KztKJnZ.png?f=user_large

Bedankt voor de handige link! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2024 11:49 ]

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 17:34
Ik overweeg sinds kort Meesman. Ben verder wel een noob op dit gebied. Ik bankier bij ING, dus wellicht is het beter om iets soortgelijks als Meesman via ING te regelen? Zo ja, welke optie dan?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:26
mirod schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:50:
Ik overweeg sinds kort Meesman. Ben verder wel een noob op dit gebied. Ik bankier bij ING, dus wellicht is het beter om iets soortgelijks als Meesman via ING te regelen? Zo ja, welke optie dan?
Meesman is een prettige, gebruiksvriendelijke, kostenefficiënte aanbieder van een breed gespreid wereldwijd beleggingsfonds. Prima keuze. Heb er zelf in de beginjaren gezeten (nu wereldindexfonds via eigen huisbank Rabobank).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• poehee
geenstijl schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:56:
[...]
Hier ook ING gesproken. Geven aan dat het probleem bekend is en er aan gewerkt wordt.
Verder standaard "excuses", maar het is al vaker bij ze gebeurd.
Ik heb ING voor de betaalrekening, app is prima. Maar gezien de (gaat tot lang terug) reacties en ervaringen hier blijf ik ver van de beleggingen daar. Houd het bij Meesman en IBKR (DeGiro moet ik nog vanaf) en Raisin voor de hoge(re) spaarrentes (overweeg TradeRepublic vanwege de 4% rente tot 50k).

[ Voor 4% gewijzigd door poehee op 22-02-2024 20:45 ]

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:38

OMD

poehee schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:44:
[...]

Ik heb ING voor de betaalrekening, app is prima. Maar gezien de (gaat tot lang terug) reacties en ervaringen hier blijf ik ver van de beleggingen daar. Houd het bij Meesman en IBKR (DeGiro moet ik nog vanaf) en Raisin voor de hoge(re) spaarrentes (overweeg TradeRepublic vanwege de 4% rente tot 50k).
Kan je toch eventueel ook rentefonds bij Meersman pakken? Die is 3,9 nu volgens mij.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-07 16:00
fsfikke schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Gaan die 0,35% fondskosten nog van die 3,9% af? Dan zijn er spaarrekeningen die meer opleveren. Anders kan het wel interessant zijn voor wie Trading212 te riskant vindt.
Als ik het me goed herinner uit een podcast met dhr Meesman zelf, is dit product vooral bedoeld voor zakelijke klanten.
Voor particulieren valt dit namelijk in box 3, dus niet interessant.
En zakelijk kun je niet bij Raisin terecht, dus daar is het een oplossing voor.

• JohanNL
  • Laatst online: 14:15
Loek92 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Als ik het me goed herinner uit een podcast met dhr Meesman zelf, is dit product vooral bedoeld voor zakelijke klanten.
Voor particulieren valt dit namelijk in box 3, dus niet interessant.
En zakelijk kun je niet bij Raisin terecht, dus daar is het een oplossing voor.
Je kunt er alsnog wel gebruik van maken door het ingelegde geld minimaal 3 maanden per jaar op een bankrekening/spaarrekening/deposito te parkeren.
Voor 31 december uitstappen en na 31 maart weer instappen is wat velen doen ( of gaan doen )
Hetzelfde kun je doen met je andere beleggingen om het hogere tarief van de VRH te ontwijken.

In vino veritas, in aqua sanitas

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 12:43
tuinïnen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:53:
Kan iemand hier ervaringen delen van beleggen in een BV. Welke brokers bieden deze mogelijkheid of kom je dan snel bij je huisbank terecht?

Zit zelf met een holding waar het doel is om aardig wat in op te sparen en dit ook uiteindelijk aan de kinderen over te kunnen dragen, ik moet alleen wel even beginnen natuurlijk maar veel informatie is toegespitst op de particuliere markt.
Ik heb zowel een rekening bij IB als bij Meesman met mijn Holding. Vooral bij IB was het wel wat gepruts met het aanleveren van de juiste documenten maar uiteindelijk dus een pro account. Meesman voor het bekende ETF fonds is vrij eenvoudig te regelen.

• Joel22
flyguy schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:26:
[...]

Werkgerelateerd een paar windparken in de renewables portfolio, maar wat een gezeik voor relatief weinig rendement.

Wat voorbeelden:
zeldzame dode vogel in de buurt gevonden... gelijk een dure studie door een derde partij nodig om de soort in de buurt van het park te laten onderzoeken.

Vleermuizen? Niet draaien rond schemeren

Scheurtjes in rotoren, refit duurt enkele jaren...

Lease voor grond loopt af in jaar X en een andere partij heeft al snel een optie op koop op de grond gefixed...

En zo kan ik nog wel doorgaan. Zou er zeker van weg blijven.
Dank! Goed dan maar naar de beurs. Waar groen beleggen dan :)? Kijk bij Meesman kun je aandelen verantwoorde toekomst kopen. Ik ben daar alleen wat sceptisch in is dat nou zoveel beter dan ‘wereldwijd totaal’ waarin ook al met enkele ethische zaken rekening wordt gehouden? Ik ben geen idealist. Duurzaam investeren moet gewoon kunnen samen gaan met rendement, alleen vaak heb ik het idee dat dit soort fondsen vooral goed zijn voor de onderbuik dan dat het nu echt zoveel ‘beter’ is dan gewone fondsen.

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 21:40
Joel22 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:06:
[...]

Dank! Goed dan maar naar de beurs. Waar groen beleggen dan :)? Kijk bij Meesman kun je aandelen verantwoorde toekomst kopen. Ik ben daar alleen wat sceptisch in is dat nou zoveel beter dan ‘wereldwijd totaal’ waarin ook al met enkele ethische zaken rekening wordt gehouden? Ik ben geen idealist. Duurzaam investeren moet gewoon kunnen samen gaan met rendement, alleen vaak heb ik het idee dat dit soort fondsen vooral goed zijn voor de onderbuik dan dat het nu echt zoveel ‘beter’ is dan gewone fondsen.
Just my two cents: ik denk dat je terecht sceptisch bent en je vooral vanuit overtuiging in dit soort (passieve) fondsen moet beleggen. Opzich worden gewoon nog meer bedrijven uitgesloten (inclusief meest 'vervuilende' bedrijven) en je belegt meer in de 'duurzaam' beter scorende bedrijven. Je krijgt dus gewoon een iets meer quality/ESG tilt. Aangezien die bedrijven doorgaans lager staan gewaardeerd, moet je er vertrouwen in hebben dat die op termijn beter renderen dan de totale benchmark (en andere passieve fondsen met lagere kosten) om hetzelfde rendement te halen. Al zou je kunnen veronderstellen dat door de scherpere waardering/ betere ESG score er een lager risico zou zijn.

• G83

G83

Je moet bij de saaie (maar verstandige!) buren van het 'passief beleggen met indexfondsen' topic zijn!

Lees de startpost daar en begin!
Niet wekenlang twijfelen en lezen, maar beginnen! Maakt echt niet veel uit of je bij meesman, brand new day, ing met NT fondsen, fitvermogen of centraal beheer begint.

Edit: wat Charly zegt dus...

[ Voor 4% gewijzigd door G83 op 16-05-2024 21:14 ]

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
In het kader van "market-timing"

https://fd.nl/financiele-...offer-niet-te-compenseren

Zonder paywall: https://archive.ph/6WiO4

Een mooi voorbeeld van handelen met emotie. Als die vrouw gewoon een portefeuille had gehad bij bijv. een Meesman, en gewoon lekker "HODL" had gedaan, was er niks aan de hand...

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-07 18:09
Levii schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:02:
Even een vraagje als ik mag.

Momenteel beleg ik €1500 per 3 maand in 3 ETF's:
- EMIM (voor mijn metekind)
- IWDA (voor mijzelf)
- VWCE (voor mijn dochter)

Kan ik eventueel een ETF schrappen en een andere erbij nemen, of bv alles in 1 port gooien (IWDA) en dan rendement per jaar berekenen en gewoon dat deel aan mijn dochter/metekind geven als ze 18j zijn of als je het nodig hebben?

Hoe zouden jullie het aanpakken?
Ik heb alles (privé en 1 pot voor beide kids) bij De Giro gehad. Via Excel alles gescheiden gehouden en berekend. Daar was ik na 1,5 jaar zo klaar mee dat ik het deel van de kinderen heb verkocht en heb ingelegd bij Meesman. Met die keuze ben ik zo blij. Mooi gescheiden portfolio's en inzicht in de rendementen.
Nadeel is dat een deel van mijn rendement (gerealiseerd én ongerealiseerd) bij de Giro is verpest door de toen gekozen opzet. Als startende belegger nooit bij stil gestaan.

Als ik je een advies mag geven is of die ETF's per 'doel' gescheiden houden of overstappen naar een andere broker voor het 'doel'. Anders veel bijkomstige administratie terwijl je gezien de ETF's vooral passief wilt beleggen.

• poehee
Panzer_V schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:38:
[...]

Wat je zegt.

En om de link met beleggen te maken, je moet juist naar de resultaten uit het verleden kijken (zolang je maar naar alle resultaten kijkt). Doe je dat, dan kom je er achter dat de overheid op het gebied van fiscaal recht zo vaak de boel veranderd dat het haast zinloos is om bij besluiten met een horizon van >5 jaar nog rekening te houden met het fiscaal recht. Je kunt er bijna vanuit gaan dat het dan toch anders is. En dan vervalt in deze specifieke casus het argument fiscaal recht helemaal….en heb je mogelijk de deur opengezet voor je kinderen om op 18 jarige leeftijd over een onverantwoord bedrag te beschikken….
Dit is allemaal logisch.
Wel altijd even belangrijk om in acht te nemen dat als het bedrag boven een bepaalde grens komt (nu iets meer dan 6k), en het staat NIET op naam van de kinderen, dat je schenkingsbelasting moet betalen als je in 1 jaar meer dan die 6k overmaakt. En als ze 18 zijn jij de vermogenrendements belasting moet betalen over "hun" geld.

Wij hebben blijkbaar geluk gehad. De kinderen sparen graag, dus die ton (dat is niet wat we hebben ingelegd) die we hebben gespaard voor ze op hun (Meesman) rekening groeit alleen maar - ze leggen zelf ook in. Toen ze 18 werden, werden bij wet de tegenrekeningen aangepast naar die van hun. En die 10% per jaar gemiddeld is signifant. 40k hebben ze gewoon via rendement erbij gekregen...We zijn vroeg begonnen (en ik raad iedereen aan om mij heen die het zich kan veroorloven --- het is heel simpel, ik laat het resultaat gewoon zien...)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:06:
Lukt het jullie om bij een sterke stijging - en vooral daling - niet voortdurend naar je app te kijken of het nog beter/erger wordt? Wat zijn jullie truukjes? De app deïnstalleren zodat je altijd via de site moet kijken? Ik ben beginnen beleggen voor de lange termijn (> 10 jaar), dus verliezen van vandaag zullen wel goedgemaakt worden (9 ETF's verspreid over verschillende regio's en sectoren), maar toch is er wat hoogtevrees. Dit artikel helpt wel om het te relativeren en rationeel weet ik dat ook wel, maar toch.
In algemeen voor degene die hiermee zitten is iets als Meesman een goede optie, simpelweg omdat die niet direct geupdate wordt, en erbovenop dat je eigenlijk geen reden hebt om die te bezoeken. Zeker bij je huisbank is dat een potentieel nadeel, elke keer dat je die app opent, ben je hooguit één scroll verwijderd van te zien wat hij nu doet. (Instaedit: Zie nu wel dat ik niet in passief beleggen hier zit)

Tegelijk kijk ik nu op mijn Rabo app, en zie daar nog niks gebeurd, grafiekje daar lijkt niet zovaak geupdate te worden, en sowieso lijkt NT world nog geen update gehad te hebben sinds 23ste.

Tegelijk snap ik wel dat het nogal vervelend is als je net nu bent begonnen. Maar als je wat langer geleden begonnen bent, zoom wat uit? Je hebt alsnog zeer waarschijnlijk grote winsten gehad dit jaar. YTD sta ik op +15%, als de recente daling dan 5% is, dan sta ik nog steeds op +10%. Zal maar niet gifje posten hier van tranen drogen met dollar biljetten :P

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:01:
[...]

In algemeen voor degene die hiermee zitten is iets als Meesman een goede optie, simpelweg omdat die niet direct geupdate wordt, en erbovenop dat je eigenlijk geen reden hebt om die te bezoeken. Zeker bij je huisbank is dat een potentieel nadeel, elke keer dat je die app opent, ben je hooguit één scroll verwijderd van te zien wat hij nu doet. (Instaedit: Zie nu wel dat ik niet in passief beleggen hier zit)

Tegelijk kijk ik nu op mijn Rabo app, en zie daar nog niks gebeurd, grafiekje daar lijkt niet zovaak geupdate te worden, en sowieso lijkt NT world nog geen update gehad te hebben sinds 23ste.
In mijn app zie ik mijn portefeuille elke seconde veranderen, is intussen weer gedaald naar 17130. Maar goed, ik moet het loslaten, het is te toegankelijk met een tik en een vingerafdruk. Als je het voortdurend volgt gaan de emoties oei, oef, oei, oei, oef, oei, oef, oei, oef, oef,... en het verandert helemaal niets aan de evolutie. Ik moet de klik maken dat het na 10 of 15 jaar sowieso een grote HOERA zal zijn, tenzij de hele wereldeconomie in elkaar stort, maar dan hebben we wel andere zorgen ivm werkgelegenheid, maatschappelijke onrust en andere ellende. Het is gewoon een herwaardering, geen bankencrisis, eurocrisis of pandemie. En zelfs daarvan herstellen ETF's. Na deze dip zullen er veel beleggers zijn die een koopje willen doen en gaat het net zo snel weer omhoog. Dan is het gewoon alsof ik enkele weken/maanden later ingestapt ben. /rationele modus

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2024 10:18 ]

• majoh

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Heb je in 2022 dan niet bijgekocht ter compensatie?

Ik heb nu ook de klik gemaakt. Op mijn spaarrekening zou dat geld helemaal niks doen, nu wordt het wat minder waard maar op lange termijn meer dan op een spaarrekening. Eigenlijk is het sowieso een luxeprobleem, de helft van de bevolking heeft niet eens geld over om te beleggen. Geld maakt geld, zo wordt de kloof tussen rijk en arm echter wel groter.
Dat is het mooie aan passief beleggen. Ik leg elke maand een standaard bedrag in. Dus ja, ook al gaat het naar beneden. Je koopt dan op een lager punt bij. Dus als het dan weer omhoog gaat, heb je extra profijt.

En ik doe het bijvoorbeeld bewust bij www.meesman.nl, daar heb je geen omkijken meer naar...

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:59
Mijn vrouw en ik doen al geruime tijd indexfonds beleggen via Meesman, wat we er fijn aan vinden is dat we maandelijks een vast bedrag die kant op sturen en het belegd wordt.

Echter willen we nu zelf ook gaan beleggen in specifieke aandelen, maar ik vroeg mij af of er een oplossing is die voorziet in het volgende: portfolio van aandelen samenstellen, verdeelsleutel bepalen en maandelijks geld daarheen sturen, waarmee het portfolio met behoud van de vooraf bepaalde verdeelsleutel uitgebouwd wordt.

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

En iedere maand dat er een bedrag naartoe gaat, wordt dat bedrag evenredig over dit percentage verdeeld? Want wat we bij De GIRO zien is dat je wel een set aan aandelen kan samenstellen, maar je iedere maand zelf nog je bijgestorte bedrag moet verdelen over de aandelen die je wilt kopen.

discogs

• Sport_Life
  • Laatst online: 13:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

loewie1984 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:54:
Mijn vrouw en ik doen al geruime tijd indexfonds beleggen via Meesman, wat we er fijn aan vinden is dat we maandelijks een vast bedrag die kant op sturen en het belegd wordt.

Echter willen we nu zelf ook gaan beleggen in specifieke aandelen, maar ik vroeg mij af of er een oplossing is die voorziet in het volgende: portfolio van aandelen samenstellen, verdeelsleutel bepalen en maandelijks geld daarheen sturen, waarmee het portfolio met behoud van de vooraf bepaalde verdeelsleutel uitgebouwd wordt.

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

En iedere maand dat er een bedrag naartoe gaat, wordt dat bedrag evenredig over dit percentage verdeeld? Want wat we bij De GIRO zien is dat je wel een set aan aandelen kan samenstellen, maar je iedere maand zelf nog je bijgestorte bedrag moet verdelen over de aandelen die je wilt kopen.
Bij Meesman zit je al in de genoemde bedrijven, waarom wil je daar extra in beleggen? Verwacht je dat die beter performen dan gemiddeld?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• loewie1984
Sport_Life schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Bij Meesman zit je al in de genoemde bedrijven, waarom wil je daar extra in beleggen? Verwacht je dat die beter performen dan gemiddeld?
Inderdaad, daar komt het voor mij wel op neer.

discogs

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

O.a. Trading212 en BUX bieden zo iets aan, maar enkel met een verdeelsleutel voor je inleg, geen automatische herverdeling.
BUX:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQomXzRZ7PQUHGmN6-mTEC0vjgk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WNxCvedicBbDXLcJU4GH16al.png?f=fotoalbum_large
Trading212:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Wkm72_fnj8hMSIMTcQNlxTDFLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iLQWLLJKyaM9TYNDkpq5i440.png?f=fotoalbum_large

Wel heb je een rebalance functie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05FxVkeCIjo39MCYPBQ_v-EWWSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgDYUD6xpbIkEfwgYPJIgrXt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 20-08-2024 21:39 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

Eventueel zou je ook nog kunnen kijken naar een Naadaq 100 ETF dan heb je wat meer spreiding en kan je in één keer aankopen, scheelt weer transactiekosten.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:50

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

Overweeg iedere maand 1 of 2 van deze uit het lijst te kopen, dat kan in transactie kosten schelen.
Degene met een hoger percentage koop je dan vaker om de balans enigszins correct te houden.

• loewie1984
groggy schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:31:
Heeft iemand tips waar te beleggen? Opa en oma willen geld schenken voor de kinderen. De kinderen zijn onder de 4 dus de beleggingshorizon is ongeveer 14 jaar. Het doel is niet om te beleggen voor vermogens maximalisatie, maar om het geld tegen een beperkt risico lekker te laten renderen. Bij een aantal platformen is de vaste fee best hoog, wat ten koste gaat van het rendement. Heeft iemand tips?
Meesman indexfonds, set it and forget it zou ik zeggen of maandelijks bijstorten kan allebei.

discogs

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
groggy schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:31:
Heeft iemand tips waar te beleggen? Opa en oma willen geld schenken voor de kinderen. De kinderen zijn onder de 4 dus de beleggingshorizon is ongeveer 14 jaar. Het doel is niet om te beleggen voor vermogens maximalisatie, maar om het geld tegen een beperkt risico lekker te laten renderen. Bij een aantal platformen is de vaste fee best hoog, wat ten koste gaat van het rendement. Heeft iemand tips?
Meesman zou ik aanraden maar vond zelf de instap te hoog, ik beleg voor mijn kinderen bij BND. Dit is trouwens niet voor hun studie maar met een langere looptijd voor een huis. Voor de studie heb ik een spaarrekening lopen zodat ze op hun 18de het verschil in rendement kunnen zien tussen sparen en beleggen.

• Taxcommunism
Deveon schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Meesman zou ik aanraden maar vond zelf de instap te hoog, ik beleg voor mijn kinderen bij BND. Dit is trouwens niet voor hun studie maar met een langere looptijd voor een huis. Voor de studie heb ik een spaarrekening lopen zodat ze op hun 18de het verschil in rendement kunnen zien tussen sparen en beleggen.
Zou je net zien dat over 18 jaar de grootste beurscrash is... Zullen daarna nooit meer willen beleggen haha.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-07 23:45

Zeg even fictief:
10% ASML
10% NVIDIA
25% ADYEN
10% Microsoft
10% Amazon

Alleen beleggen in 5 aandelen is te weinig spreiding. En dan al helemaal het rijtje wat jij opnoemt, allemaal in de tech sector. Gaat het niet goed in de techsector, dan ben je de sigaar. Niet dat ik dat verwacht, maar uitsluiten kan ik het niet. Ik zou toch minimaal 20 of wat meer verschillende bedrijven nemen:

https://jongbeleggendepod...en-spreiding-bij-beleggen

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 22-08-2024 21:54 ]

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 16:22
Bedankt voor alle reacties!
Mijn ervaringen met beleggen zijn beperkt, wel eens wat bij Meesman gehad etc.
Risico tolerantie mag hoog zijn, maar niet gokken op individuele aandelen. Pensioen en huis is geregeld, laten we zeggen dat 50% van de beleggingen hoog risico mag zijn, de andere 50% normaal (index etf risico).

Bitcoin is puur speculatie, misschien verlagen naar 10% om toch soort van in de game te zijn. Ik begrijp dat blockchain waarde heeft, theoretische toepassingen nog te weinig gezien. Digitale versie van goud geloof ik wel in, er kan niet meer bijgedrukt worden.

Ik ga me verder inlezen in passief beleggen en de portfolio theorie.
@BlacKstaR- het idee zou zijn om gewoon te kijken wat de waarde van de mandjes bezittingen is. Als bijv china de laagste waarde heeft in EUR dan koop ik die bij, als het een ander is dan koop ik die. ;)

Feyenoord!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-07 19:29
Outl@w schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:56:
Bedankt voor alle reacties!
Mijn ervaringen met beleggen zijn beperkt, wel eens wat bij Meesman gehad etc.
Risico tolerantie mag hoog zijn, maar niet gokken op individuele aandelen. Pensioen en huis is geregeld, laten we zeggen dat 50% van de beleggingen hoog risico mag zijn, de andere 50% normaal (index etf risico).

Bitcoin is puur speculatie, misschien verlagen naar 10% om toch soort van in de game te zijn. Ik begrijp dat blockchain waarde heeft, theoretische toepassingen nog te weinig gezien. Digitale versie van goud geloof ik wel in, er kan niet meer bijgedrukt worden.

Ik ga me verder inlezen in passief beleggen en de portfolio theorie.
@BlacKstaR- het idee zou zijn om gewoon te kijken wat de waarde van de mandjes bezittingen is. Als bijv china de laagste waarde heeft in EUR dan koop ik die bij, als het een ander is dan koop ik die. ;)
Als het doel lange termijn is dan zou ik hoofdzakelijk focussen op het beleggen in ETF's. Omdat je de wereld niet kan voorspellen over 25-30 jaar zou ik persoonlijk alleen individuele aandelen kopen van bedrijven waarvan je middels je eigen analyse tot de conclusie bent gekomen dat er potentie in zit die nog niet door de markt is ingeprijsd of onvoldoende is ingeprijsd.

Ik zou eerlijk gezegd meer een verdeling 80 (World ETF)/ 15 (aandelen of indices) /5 (bitcoin, goud, alternatieve asset klasse's). Indien je per se in goud en bitcoin wilt beleggen. Voor iemand met beperkte kennis zou ik periodiek in een van de Northern Trust fondsen (meer daar over te lezen in het passief beleggen topic) beleggen en het voor de rest voor gezien houden.
Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij