Opzoek naar een Android TV box

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlexoSlimSlom
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-04 23:19
Hallo geacht forum!

Ik ben opzoek naar een Android TV box/stick. Ben ook een tijdje aan het zoeken. Maar zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.

Probleem
Als uitprobeersel heb ik nu een goedkope box die mijn vader had liggen. Ooit gekocht voor €20 via AliExpress.
Naast de "clunky" software, is het grootste heikel punt de zeer trage wifi en LAN verbinding van het apparaat.
Streamen van content met een resolutie hoger dan 720p gaat zeer traag, en als het eenmaal speelt, met veel bufferen. Voor de duidelijkheid, via smartphone/SmartTV/Laptop gaat het streamen feilloos. Al deze apparaten kunnen ook de max download snelheid van mijn provider halen. De Android box haalt denk ik 50mbps waar de rest zo'n 300+ haalt.

Eisen
Ik gebruik de box niet voor game streaming oid. Certificatie voor het streamen van Netflix in 4k/hdr oid is ook niet belangrijk.
De box gebruik ik nu voor IPTV en andere streaming platforms, bv Plex en dergelijke.
Belangrijk is dus iig een gigabit verbinding, en de mogelijk om evt een bluray rip met hoge bit rate te kunnen streamen. Iets wat wel kan met de Chromecast met Google TV maar ook niet?

Budget
Ik kan me voorstellen dat ik met een Nvidia Shield TV Pro wel goed zal zitten. Alleen zou ik graag een stuk minder willen uitgeven :)
De vraag is dus wat zijn de alternatieven?
Zijn er Chinese boxen via AliExpress die wel degelijk zijn? (Wellicht degene die meer kosten dan €20)
Of dan toch beter iets meer uitgeven aan een Chromecast met Google TV/Amazon Fire Stick 4k/Xiaomi Mi Box?
Het liefst zou ik niet meer dan €100 uitgeven. Maar wellicht is een box van €50 ook afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-06 20:47

Nitai

Live the life you love.

Ik heb zelf een Nvidia Shield (oude) en een Nvidia Shield Pro dus ik kan niet heel veel toevoegen, maar de Xiaomi Mi is er ook in stick formaat die 36 euro kost bij Amazon:
https://www.amazon.nl/Xia...p-Playstore/dp/B08B8F63XP

....en vond onlangs op Youtube een review icm IPTV: YouTube: Xiaomi Mi TV Stick. Unboxing and setup IPTV

Is tweedehands een optie? (Een Shield?)
V&A aangeboden: Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) 16GB

[ Voor 16% gewijzigd door Nitai op 06-04-2021 15:23 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlexoSlimSlom
Thanks, zal de YT'er eens bekijken.

Vind jij zelf de Nvidia shield uit 2017 nog een aanrader in 2021? Zeker voor €120, waar ik hem veelal zie staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

GlexoSlimSlom schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:16:
[knip]
Eisen
Ik gebruik de box niet voor game streaming oid. Certificatie voor het streamen van Netflix in 4k/hdr oid is ook niet belangrijk.
De box gebruik ik nu voor IPTV en andere streaming platforms, bv Plex en dergelijke.
Belangrijk is dus iig een gigabit verbinding, en de mogelijk om evt een bluray rip met hoge bit rate te kunnen streamen. Iets wat wel kan met de Chromecast met Google TV maar ook niet?

[knip]
V.w.b. die gigabit verbinding, enkele apparaten vallen dan al af, zoals de Mi Stick waar naar wordt verwezen. Hoewel bij andere apparaten (zoals de Mi Box, Google TV stick en Fire 4k Stick), het mogelijk is om Gbit lan via de USB aansluiting te realiseren, is dat niet mogelijk (beperking chipset) bij de Mi Stick. Daar komt bovenop dat de resolutie beperkt is tot 1080p, maar je geeft niet aan in welke resolutie je die High Bitrates BR wil gaan streamen en ook niet wat jij onder die "High Bitrates" verstaat?

Afhankelijk van je wensen voor dat BR streaming zijn sommige apparaten wel of niet geschikt, dat zou je dus nog even kunnen verduidelijken?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@GlexoSlimSlom Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA met dit topic.

Zelf verschillende mediaspelers in het verleden gehad: Dune HD TV101, Minix Neo X8-H Plus, Apple TV 4K, Raspberry Pi, Intel NUC. Nu ruim 2 jaar een Nvidia Shield TV Pro; deze bevalt me met afstand het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nitai schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:21:
Ik heb zelf een Nvidia Shield (oude) en een Nvidia Shield Pro dus ik kan niet heel veel toevoegen, maar de Xiaomi Mi is er ook in stick formaat die 36 euro kost bij Amazon:
https://www.amazon.nl/Xia...p-Playstore/dp/B08B8F63XP

....en vond onlangs op Youtube een review icm IPTV: YouTube: Xiaomi Mi TV Stick. Unboxing and setup IPTV

Is tweedehands een optie? (Een Shield?)
V&A aangeboden: Nvidia Shield TV (16 GB, 2017) 16GB
Ik heb de bovenstaande Xiaomi stick als 'test' gekocht toen wij in December besloten een poosje te testen om zonder Ziggo TV verder te gaan. We gebruiken deze nu nog steeds, maar ben wel op zoek naar een vervanger, ik merk dat de Xiaomi TV Stick voor dagelijks gebruik net wat te traag is, wisselen tussen apps etc gaat gewoon net niet lekker soepel. Met een vorige firmware versie waren crashes overigens ook meer regel dan uitzondering, dat is gelukkig opgelost. Dit alles is wel op 1080p voor 4k zou ik m'n serieuze twijfels hebben.

Mijn huidige short/longlist is:
- Mi Box S -> krachtigere broertje van de stick, goede reviews voor 4k content rond de 80 a 90e in NL. Minpunten: geen ethernet en twijfels over longer term support
- Shield TV (non-pro) -> Goed gereviewd, 2e hands rond de 120e. Pluspunten: Recent model, Power en afspeelmogelijkheden. Minpunten: 32 bit dus twijfels over longer term support
- Chromecast met Android TV -> Goede reviews, long term support. Zelfde prijs als Mi Box S. Minpunten: Geen ethernet (nog) en nog niet officieel in NL.
- Shield TV (ouder model) -> Je koopt 4jr oud product voor premium prijs (100 tot 150e op MP). Wel 64 bit en 4k, maar geen garanties daarop. Volgens de release-cycle van iedere 2jr nieuw model zou er ook een nieuwe aan kunnen komen.

Ik neig nu het meest naar de Chromecast TV, met name vanwege de verwachte lange support door Google.

BTW: Het valt me op dat op t.net veel versnipperde Android TV topics zijn voor verschillende devices, maar een vergelijkingstopic ontbreekt een beetje.

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 09-04-2021 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 19:30
GlexoSlimSlom schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:53:
Vind jij zelf de Nvidia shield uit 2017 nog een aanrader in 2021? Zeker voor €120, waar ik hem veelal zie staan.
De eerste NVIDIA Shield TV wordt nog steeds geüpdatet. Dus qua support echt top!

Ik heb wel de nieuwste modellen non-pro en 1x pro in mijn huis. Ja, was bedoeling om maar eentje te hebben maar ik heb het nu overal waar ik een scherm heb in mijn huis. Zo top vind ik het.

De AI enhancer is geweldig. Meeste schemen die ik heb is 1080P maar content die dan lagere resolutie heeft ziet er top uit. Ik heb het ook op mijn 1440P 75 hz monitor. Even developer mode aanzetten en in een lange lijst met opties custom resoluties aanzetten. Dan kan ik dit gebruiken is en ben ik nog meer onder de druk van de AI enhancer. 1080P ziet er haartje scherp uit!

Gamen, hoewel ik het met cloud doe, ook top! Maar gezien je dit niet zoekt bespaar om je de details. Wel was het mijn redding geweest toen mijn gaming laptop kapot ging (dus geen enkele windows apparaat meer had) tijdens deze lockdown en krap bij kas zat.

Ik was iemand die de standaard YouTube app altijd gebruikte met YouTube premium. Maar laatst een custom APK geïnstalleerd die SponsorBlock ingebouwd heeft. Die blockt dus de sponsors in de YouTube filmpjes. Maar ook de irritante stukjes in muziek videos. Het maakt de YouTube ervaring echt veel beter. Picture in picture is ook mogelijk. Van wat ik het probeerde kon de shield dat goed aan.

Standaard TV kijken (in mijn geval Ziggo) doe ik het liefst ook op de shield. Ik zou geen provider box ooit meer willen. Laad lekker snel, nooit problemen. Bijna nooit een buffer. Handig dat je kan kiezen tussen de meest bekeken zenders van dat moment, niet alleen een lijst van 1-999. Met 1 druk op de knop zit ik bij het begin de uitzending zonder een laadscherm. Idem met programma's die dagen geleden zijn uitgezonden.

IPTV wil je ook gebruiken. Dat is ook de reden dat ik de shield heb. Heb vroeger playlisten gehad van vele mb's waar veel apparaten het moeilijk konden laden. Shield doet dat met een laadscherm van 7-10 seconde met gemak. Ik ben een sport gek dus kijk op 1 shield met 4 schermen tegelijk. Als ik niet naar de sports bar kan gaan, komt de sports bar wel naar mij. :9B

Mijn moeder is hartstikke digibeet. Zelfs een Logitech Harmony snapt ze niet. Maar als ik voor haar de TV setup goed zet, zet de IPTV app aan met haar favoriete lijst aan dan weet ze precies wat ze kan doen. Scrollen door de lijst, klikken en kijken in de picture in picture of het haar bevalt. Zo ja, klik en zit erin. Klaar ermee? lijst tevoorschijn halen en herhaalt ze de stappen. Ook handig dat er een Netflix knop op zit.

Als ik toch 1 nadeel moet nemen is dat de non-pro versie maar 8GB opslag heeft. Met normaal(!) gebruik raakt ie al vol. Dat wou ik wel delen. Voor de rest kan ik je alleen maar op het hart rusten. Een NVIDIA Shield is een apparaat die wel pijn doet aan de portomonee maar nooit meer vanaf wil. Andere opties (naast misschien Apple TV) is leuk maar geen langdurige keepers. Mijn motto is: doe je het, doe het dan goed.

Je kan als het echt om de prijs gaat ook de Nokia Android TV kijken of de Xiaomi Mi Box S. Nokia weet ik helaas niks van maar Xiaomi is dus zo'n box die exact kan doen wat ik hierboven ook vertelde maar moet je een gebedje doen dat op een luie zondag jou wel er doorheen trekt. Ik lees hierboven ook de Chromecast met Google TV maar voor extreem IPTV gebruik niet altijd de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlexoSlimSlom
Hmm ik ga die Xiaomi Box nog eens goed bekijken. Ook al lijkt het dat je voor die prijs + een USB Gigabit ethernet USB connector weer dicht in de buurt komt van een Shield TV qua prijs.

Bij de Shield TV (non pro) kwam ik wel het volgende tegen:
YouTube: NVIDIA SHIELD TV ⛔ Watch before you buy!!

Iemand hier ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@GlexoSlimSlom hardware-lover in "Opzoek naar een Android TV box" ?

Zou je dat nog even willen beantwoorden? Het kan nogal wat uitmaken over welke box of stick te adviseren namelijk.

V.w.b. de aankoopprijs voor een Mi Box S + Ethernet adapter... Als deze vwb aankoopbedrag in de buurt komt te liggen van de Shield TV dan gaat er ergens toch wat mis in de zoektocht (Tweakers PW heeft niet het volledige aanbod beschikbaar). De Mi Box S is de laatste maanden wel duurder geworden, mogelijk omdat er een opvolger aan lijkt te komen (niets spannends), en de voorraden op lijken te raken misschien? Was deze eerst zo rond de €50,- aan te kopen, lijkt dit nu niet meer het geval.

V.w.b. de diverse mediaspelers (Stick, box, etc...), vrijwel iedere (populaire) speler heeft zijn eigen topic hier op tweakers.

[Mediaplayer] Het Xiaomi Mi Box en TV Stick topic
[Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie
Google Chromecast & Google TV- Ervaringen & discussie Deel 2
Nokia streambox 8000
Amazon Fire TV

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:30
GlexoSlimSlom schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:26:
Hmm ik ga die Xiaomi Box nog eens goed bekijken. Ook al lijkt het dat je voor die prijs + een USB Gigabit ethernet USB connector weer dicht in de buurt komt van een Shield TV qua prijs.

Bij de Shield TV (non pro) kwam ik wel het volgende tegen:
YouTube: NVIDIA SHIELD TV ⛔ Watch before you buy!!

Iemand hier ervaring hiermee?
Ik heb zelf een Xiaomi Mi Box. Je kunt ze vinden op eBay / Ali voor rond de 50 euro. Dan nog een 1000Mbit Lan adapter van uGreen er bij van +/- 10 euro, en je bent voor rond de 65 euro klaar.
Let er wel op dat je een adapter van uGreen er bij doet, die werken het beste. Andere merken willen nog wel is kuren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Tux3.14 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:04:
[...]
Ik heb zelf een Xiaomi Mi Box. Je kunt ze vinden op eBay / Ali voor rond de 50 euro. Dan nog een 1000Mbit Lan adapter van uGreen er bij van +/- 10 euro, en je bent voor rond de 65 euro klaar.
Let er wel op dat je een adapter van uGreen er bij doet, die werken het beste. Andere merken willen nog wel is kuren hebben.
Met als kanttekening dat je wel de Internationale versie moet hebben, anders staat er mogelijk geen Android TV OS op maar een Android Mobiele versie.

Het waren juist sommige modellen van uGreen die op een gegeven moment problemen gaven na een V9 OS update, ze zijn vwb hardware namelijk niet allemaal gelijk.

Overigens lijkt het wel mee te vallen met welke te gebruiken, als er bij de reviews stond dat ze met Android zouden moeten werken dan deden ze dit over het algemeen dan ook prima. Ik heb nu 3 of 4 verschillende merken in het bezit (geen enkele uGreen overigens), en deze geven geen enkel probleem. Allen komen ze aan ~ 300Mbit aan internetsnelheid (op een 500Mbit verbinding), ruim voldoende dus (y)

edit:
ik heb blijkbaar toch een uGreen uitvoering die aan een Fire 4k Stick hangt en het daaraan prima doet

[ Voor 7% gewijzigd door hardware-lover op 11-04-2021 22:51 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou nu gewoon de Chromecast halen. Dat is Google TV ipv Android TV.

Zelf heb ik een Mibox (3 denk ik)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Marzman schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:12:
Ik zou nu gewoon de Chromecast halen. Dat is Google TV ipv Android TV.

Zelf heb ik een Mibox (3 denk ik)
Als je de nieuwe Chromecast met Google TV bedoelt, die draait op Android TV V10, niet op Google TV ;)

Zoals de nieuwe Nokia 8000 ook, eveneens Android TV 10. Je kunt dit zien in de systeeminstellingen bij beiden. Ik zou niet zomaar kiezen voor de Google TV stick, die heeft ook zo zijn beperkingen op dit moment.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:30
hardware-lover schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:10:
[...]

Met als kanttekening dat je wel de Internationale versie moet hebben, anders staat er mogelijk geen Android TV OS op maar een Android Mobiele versie.

Het waren juist sommige modellen van uGreen die op een gegeven moment problemen gaven na een V9 OS update, ze zijn vwb hardware namelijk niet allemaal gelijk.

Overigens lijkt het wel mee te vallen met welke te gebruiken, als er bij de reviews stond dat ze met Android zouden moeten werken dan deden ze dit over het algemeen dan ook prima. Ik heb nu 3 of 4 verschillende merken in het bezit (geen enkele uGreen overigens), en deze geven geen enkel probleem. Allen komen ze aan ~ 300Mbit aan internetsnelheid (op een 500Mbit verbinding), ruim voldoende dus (y)
True, inderdaad de internationale versie.
Hoger dan 300mbit ga je ook niet halen i.v.m. de USB2.0 beperking. Maar zelfs 300Mbit is zware overkill voor streaming van je films/series/muziek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Tux3.14 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:30:
[...]
True, inderdaad de internationale versie.
Hoger dan 300mbit ga je ook niet halen i.v.m. de USB2.0 beperking. Maar zelfs 300Mbit is zware overkill voor streaming van je films/series/muziek :)
Die snelheid is het probleem ook niet bij streamen van zwaar (BR) media, dat is voor sommige apparaten gewoon teveel van het goede, ze kunnen het simpelweg niet hendelen. Daarom ook mijn vraag over wat er gesteamed gaat worden aan BR media. Als dat bijv. iets is in de trend van de 60Hz 4k versie van Gemini Man is met zijn max bitrate van ~128 en gemiddelde van ~100Mbit dan vallen er al diverse apparaten af.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlexoSlimSlom
hardware-lover schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:02:
@GlexoSlimSlom hardware-lover in "Opzoek naar een Android TV box" ?

Zou je dat nog even willen beantwoorden? Het kan nogal wat uitmaken over welke box of stick te adviseren namelijk.

V.w.b. de aankoopprijs voor een Mi Box S + Ethernet adapter... Als deze vwb aankoopbedrag in de buurt komt te liggen van de Shield TV dan gaat er ergens toch wat mis in de zoektocht (Tweakers PW heeft niet het volledige aanbod beschikbaar). De Mi Box S is de laatste maanden wel duurder geworden, mogelijk omdat er een opvolger aan lijkt te komen (niets spannends), en de voorraden op lijken te raken misschien? Was deze eerst zo rond de €50,- aan te kopen, lijkt dit nu niet meer het geval.

V.w.b. de diverse mediaspelers (Stick, box, etc...), vrijwel iedere (populaire) speler heeft zijn eigen topic hier op tweakers.

[Mediaplayer] Het Xiaomi Mi Box en TV Stick topic
[Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie
Google Chromecast & Google TV- Ervaringen & discussie Deel 2
Nokia streambox 8000
Amazon Fire TV
toon volledige bericht
Ah ja!

Dit is bv van de film Tenet. Thanks voor de verdere info overigens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssVk9JWhAduxkwiJeikpsqegXN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DaAyWQSVNkPWc3vPOvGNneiO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

GlexoSlimSlom schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:26:
[...]
Ah ja!

Dit is bv van de film Tenet. Thanks voor de verdere info overigens!

[Afbeelding]
Zoiets zou geen problemen mogen geven, iig niet met een Mi Box S, Google TV stick of ander apparaat wat minimaal gelijk is in afspeelmogelijkheden. Mits er geen belemmering is in de aanvoer van het media (lees: bron snel genoeg met aanleveren). Soms wil hogere bitrates ook nog wel lukken maar een aanwezige audio-stream kan roet in het eten gooien. Als voorbeeld, Gemini Man (de versie eerder aangehaald door mij), speelt prima af met een AC3 audiostream maar indien een 7.1 HD audio spoor gekozen wordt, gaat een Mi Box bufferen en raakt audio volledig out of sync, niet te doen dan.

De Mi Stick zou ik buiten beschouwing laten, die is werkelijk te licht voor dit soort media en voldoet v.w.b. mogelijkheden ook niet aan de wens om 4k/UHD materiaal af te kunnen spelen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindegroot23
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-06-2021
Wat vaak een alternatief is voor de Mi Box, is de Ematic. Volgens mij komen die boxen origineel uit Zuid-Afrika? Volgens mij ook op Aliexpress te bestellen, maar ook in Nederland, alleen betaal je dan natuurlijk wat meer. Wel morgen in huis + 2 jaar garantie. Grootste verschil tussen de Ematic en Mi Box, is de ethernetaansluiting. Voor de rest vrij identieke specs en officiële Android TV.

Verder: wat zijn de beperkingen van de Chromecast met Google TV ten opzichte van de Mi Box bijvoorbeeld? Ik kom er niet echt uit. Heb wel deze blog gelezen https://boji.nl/blogs/news/chromecast-versus-android-tv maar ik heb niet echt een keuze kunnen maken. Iemand tips?
Pagina: 1