Foto-uitdaging week 14: f/16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 17:40

sys64738

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

De opdracht van deze week: f/16.
Deze is simpel, schiet op f/16 fullframe equivalent (zelf even omrekenen als je een cropfactor hebt)
Technisch niet uitdagend, dus alle originaliteit zal uit jezelf moeten komen. Ik ben erg benieuwd.

Veel succes weer. :)

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging op maandag start en op zondag einde dag eindigt. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten hoe beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars foto's te beoordelen en complimenten of tips te geven.
We willen elke week met een nieuwe uitdaging komen, dus past een onderwerp je totaal niet sla dan gerust een keer over. Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het feedbacktopic of DM, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op maandag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt wanneer de volgende maandag weer begint (middernacht dus).
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging, dus geen archiefbeelden
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te bewerken en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp
• meerdere foto's mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• probeer elkaar te motiveren en geef ook feedback aan elkaar
• voel je vrij om zo creatief mogelijk het onderwerp te volgen, maar zorg wel voor een duidelijk link

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 11:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nikon APS-C: f/11
Canon APS-C: f/10 (f/11 dus)
MFT: f/8

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Oh nee... geen f/16; dan zie je alle stofdeeltjes op de sensor... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
ehtweak schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:28:
Oh nee... geen f/16; dan zie je alle stofdeeltjes op de sensor... :+
Klaar toch. Witte plaat met her en der wat vlekken. Job done. :+

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:26

bobcom

Dedicated dabbler

Toch maar even: wat is er speciaal aan f/16-foto's behalve wat @sys64738 zegt?
De boel wordt misschien wat softer vanweg diffractie, je scherptediepte wordt groter, maar wat voegt f/16 toe aan je beeld? Lijnen, textuur en dergelijke zijn concepten, f/16 is geen concept maar techniek, en dan nog niet eens speciaal.
Is uiteraard alleen maar mijn mening, maar ik ben wel benieuwd wat het RegieTrio heeft bewogen om f/16 tot uitdaging te verheffen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bobcom Ik hink een beetje op dezelfde gedachte. Dit is wel heel vaag; 'f/16' qua thema dan...

Bij de laatste 'lijnen' zag je al een enorme diversiteit qua beelden. En dat is op zich goed. Maar dan nog had het enigszins te maken met 'lijnen'.
Maar nu kunnen alle eerdere, en toekomstige thema's net zo goed onder 'f/16' vallen. ;)
Dat vind ik nogal te (ge)makkelijk, te vrij...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:45
Kun je onderwerp niet samenvatten als "grote scherptediepte"? Ik denk dat dat de insteek is. Hoewel je bij groothoek daarvoor niet naar f/16 hoeft te gaan.

Ander effect is beperkte sunstars.

[ Voor 35% gewijzigd door LA-384 op 05-04-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
bobcom schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:13:
De boel wordt misschien wat softer vanweg diffractie, je scherptediepte wordt groter, maar wat voegt f/16 toe aan je beeld? Lijnen, textuur en dergelijke zijn concepten, f/16 is geen concept maar techniek, en dan nog niet eens speciaal.
Is uiteraard alleen maar mijn mening, maar ik ben wel benieuwd wat het RegieTrio heeft bewogen om f/16 tot uitdaging te verheffen.
Als je hier in FVM rondkijkt in de diverse topics, zie je (of ik in ieder geval) vooral veel 'onderwerp scherp, al het andere mooi soft'. Helemaal prima, natuurlijk, en de meeste van mijn foto's zijn ook op die manier gemaakt. Maar met meer scherptediepte kun je natuurlijk ook leuke dingen doen :) Je mag uiteraard 'gewoon' een landschap of iets anders dat normaal gesproken op die manier geschoten wordt plaatsen, maar een beetje experimenteren en dingen die je normaal niet op f/16 zou schieten is natuurlijk leuk :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 21:52
bobcom schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:13:
f/16 is niet zozeer een thema, maar meer een eis of 'beperking', om de uitdaging, nou ja, uitdagender te maken. Wat je er verder mee doet, is helemaal aan jou natuurlijk. Go wild :D

Pak bijvoorbeeld iets waar je normaal gesproken f/2.8 voor zou willen gebruiken, bijvoorbeeld een portret, en schiet het op f/16, en kijk eens hoe dat bevalt. Of kijk eens hoe je met f/16 tóch een kleine scherptediepte kunt krijgen (met een hele lange lens moet het kunnen :P).

De eis van f/16 zien en dat afdoen als 'nou, da's ook niet boeiend', getuigt een beetje van gebrek aan creativiteit. Maar dat is dan weer mijn mening :+ ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Hahn Ik wilde (wil eigenlijk nog steeds) vooral weten wat het RegieTrio heeft bewogen om f/16 tot uitdaging te verheffen. @Wormaap licht een tipje van de sluier op, maar niet meer dan een tipje. Vergeleken met velen ben ik nog een bofkont: ik kan alle mogelijke lenzen op een camera zetten en ze stuk voor stuk instellen op f/16 en van alles en nog wat schieten, maar het blijft voorspelbaar. Niet zozeer een uitdaging, eerder een hoop werk (die me in elk geval van de straat houdt). Maar wie zegge en schrijve een body, een prime en twee zooms heeft kan niet echt veel kanten uit :|

Ik zal zeker van de partij zijn, al weet ik nog niet hoe. Dat het een minder boeiende (want minder veelzijdige) uitdaging is dan de voorgangers zal ik niet als enige vinden. Creativiteit definieer ik niet als het vermogen om alles boeiend te vinden, maar dat is dan weer mijn mening :+ ;)

@LA-384 "Grote scherptediepte" is zeker een goeie samenvatting, en de sunstars zijn een waardige toevoeging. Maar ik blijf erbij dat deze uitdaging niet de uitdagendheidsprijs in de wacht sleept. Misschien is dat wel de bedoeling: je laten uitdagen door een niet-uitdagende uitdaging.
Een soort van "doemaarwat @f/16" :)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
bobcom schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:48:
@Hahn Ik wilde (wil eigenlijk nog steeds) vooral weten wat het RegieTrio heeft bewogen om f/16 tot uitdaging te verheffen. @Wormaap licht een tipje van de sluier op, maar niet meer dan een tipje. Vergeleken met velen ben ik nog een bofkont: ik kan alle mogelijke lenzen op een camera zetten en ze stuk voor stuk instellen op f/16 en van alles en nog wat schieten, maar het blijft voorspelbaar. Niet zozeer een uitdaging, eerder een hoop werk (die me in elk geval van de straat houdt). Maar wie zegge en schrijve een body, een prime en twee zooms heeft kan niet echt veel kanten uit :|
Wat is er precies 'veel werk' aan f/16 :? En 'niet veel kanten uitkunnen' snap ik niet wat je daarmee bedoelt.

Sowieso is een prime en twee zooms 2 lenzen meer dan je écht nodig hebt om iets met deze uitdaging te kunnen doen.

Pak dat 'voorspelbare' wat jij benoemt, en probeer er eens iets origineels mee te doen, waarvan je achteraf zou zeggen 'oh, ik had niet verwacht dat dat met f/16 er zo uit zou zien' :>
Ik zal zeker van de partij zijn, al weet ik nog niet hoe. Dat het een minder boeiende (want minder veelzijdige) uitdaging is dan de voorgangers zal ik niet als enige vinden. Creativiteit definieer ik niet als het vermogen om alles boeiend te vinden, maar dat is dan weer mijn mening :+ ;)
Dat mag je vinden, maar de letterlijke betekenis van het woord 'creativiteit' is dit:
Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Door creatief denken kun je originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen uitdenken.
Dat vind ik echt per-fect bij deze uitdaging passen. Jij ziet het blijkbaar vooral als een gekke of vervelende beperking, punt. Terwijl ik de beperking zie, en daar juist ook een leuke uitdaging in zie, die je anders laat denken dan je normaal doet (ergo, creatief zijn ermee).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het idee is sowieso om nogal gevarieerde uitdagingen te verzinnen, dus we gaan niet gewoon de inhoudsopgave van het compositielesboek af. De vorige keren ging het meer om een richting qua onderwerp, nu een technische eis, misschien is het de volgende keer wel iets qua tijdstip of nabewerking. Het kan alle kanten op en dat vinden we juist het leuke.

De uitdaging zit wat ons betreft dan ook niet aan een foto maken die aan de opdracht voldoet, dan had ik ook een lijntje poedersuiker op het aanrecht kunnen leggen en klaar. De uitdaging zit hem juist in het maken van een originele of gewoon leuke foto binnen de gestelde eisen. Op f/16 schieten kan iedereen inderdaad, maar probeer er eens uit te springen.
Wij proberen juist op meerdere manieren te triggeren en zijn juist heel erg benieuwd wat het allemaal gaat opleveren. Verrast worden is dan toch het mooist?

Het is ook niet voor niets dat we elke week weer iets anders doen. Heb je echt geen klik met een uitdaging dan kan je altijd een keer over slaan, maar misschien raak je wel verrast en geïnspireerd door wat anderen doen.
Daarnaast is het natuurlijk gewoon zo dat niet iedereen elke uitdaging even leuk vindt en dat ze niet allemaal even goed aan zullen slaan, maar we hopen dat gemiddeld genomen iedereen het toch leuk vindt om de meeste gewoon te proberen. :)

Om op de vraag van @bobcom in te gaan, @Wormaap geeft inderdaad al de hoofdreden. Veel meer gedachte zit er ook niet achter, gewoon eens kijken wat er gebeurt als je verplicht wordt te knijpen. Nu kan je gewoon met landschap of macro aan komen, maar zoals @Hahn zegt kan je ook zoeken naar iets verrassends. Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd wat er uit gaat komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Hahn schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:01:
[...]
Wat is er precies 'veel werk' aan f/16 :? En 'niet veel kanten uitkunnen' snap ik niet wat je daarmee bedoelt.

Sowieso is een prime en twee zooms 2 lenzen meer dan je écht nodig hebt om iets met deze uitdaging te kunnen doen.
......
Elke lens heeft een eigen karakter, en dat is bij elk diafragma weer anders. zie de opmerking van @LA-384 over de sunstars. Met mijn collectie oud simple glas gaat dat verdacht veel op werken lijken. Met één of twee lenzen kan je niet veel meer dan telkens een andere hoek of ander onderwerp zoeken. That's all.
Hahn schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:01:
[...]

Pak dat 'voorspelbare' wat jij benoemt, en probeer er eens iets origineels mee te doen, waarvan je achteraf zou zeggen 'oh, ik had niet verwacht dat dat met f/16 er zo uit zou zien' :>

Dat mag je vinden, maar de letterlijke betekenis van het woord 'creativiteit' is dit:

Dat vind ik echt per-fect bij deze uitdaging passen. Jij ziet het blijkbaar vooral als een gekke of vervelende beperking, punt. Terwijl ik de beperking zie, en daar juist ook een leuke uitdaging in zie, die je anders laat denken dan je normaal doet (ergo, creatief zijn ermee).
Ook na zestig jaat laat ik me graag instrueren door hen die het beter weten dan ik. Dat geldt voor definities, dat geldt voor fotografie. Dus ik ben heel benieuwd naar wat er onverwacht anders uitziet @f16 dan bij welk ander diafragma ook. En vooral "onvoorspelbaarder". Nogmaals, ik pak met plezier de camera en ga aan de slag. Maar ik blijf erbij dat f/16 het summum van boeiend vinden niet per se een bewijs van creativiteit is :o

ik ga met deze uitdaging aan de slag onder het thama "doemaarwat @f/16).

Edit n.a.v. @Gonadan Zal ik dus zeker gaan doen, en ben zeker ook benieuwd naar de resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
bobcom schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:33:
[...]

Elke lens heeft een eigen karakter, en dat is bij elk diafragma weer anders. zie de opmerking van @LA-384 over de sunstars. Met mijn collectie oud simple glas gaat dat verdacht veel op werken lijken. Met één of twee lenzen kan je niet veel meer dan telkens een andere hoek of ander onderwerp zoeken. That's all.
Snap er nog steeds geen drol van. Fotografie is één en al 'andere hoek' of 'ander onderwerp'. En je hebt ook nog andere sluitertijd, andere ISO, andere kleuren, ander licht, etc etc. Wederom: allemaal weer een kwestie van creatief zijn.
Maar ik blijf erbij dat f/16 het summum van boeiend vinden niet per se een bewijs van creativiteit is :o
Is het ook niet, en dat zeg ik ook totaal niet. Weinig krijgen en er iets origineels mee doen, is creatief, dat is wat ik zei.

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 05-04-2021 16:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nou, hop naar buiten jullie. Foto's maken. :>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Gonadan & offtopic. Sorry, nu even niet. Moet eerst mijn pastei van restjes lamsbout met aardappelen en worteltjes maken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:54
Als er elke keer een hele discussie over de onderwerpen is welke zijn aangedragen door de moderators, is dat voor hen niet bepaald motiverend. Het initiatief van verschillende onderwerpen is gewoon goed en het lijkt aan te slaan. Als dat ondergesneeuwd raakt door die discussies dan is dat klote.

Of je zet je schouder eronder en post een foto en als je het onderwerp niet aanstaat sla je een week over.

Edit, zinsopbouw

[ Voor 5% gewijzigd door MRIdev op 05-04-2021 18:36 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mr Nielsson
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

Mr Nielsson

Born at a very young age.

Zal ik 'm deze keer aftrappen dan? Eerst binnen wat foto's geprobeerd, maar dat ging me niet goed af met f/11 (Canon). Dus net na de hagelbui maar snel naar buiten gegaan toen de zon scheen.

Van de paar foto's die ik heb gemaakt vind ik deze het mooist. 1/25 f/11 ISO-200 - 109mm:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51097367518_92bee39735_b.jpg

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het schiet me net te binnen:
voor vliegtuigspotters moet een foto op f/16, gemaakt van een F-16 natuurlijk wel helemaal top zijn voor dit topic! 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:11

RvL

Goed, here goes nothing :)

Pas weer begonnen met m'n hobby fotografie. M'n beknopte voorgeschiedenis kan je hier vinden: RvL in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

Toen zag ik deze reeks uitdagingen en dat vond ik een mooi moment om mezelf weer eens uit te dagen ;) Ik wil graag wat meer met m'n camera doen dan het gebruikelijke huisje-boompje-beestje fotograferen. Dus vanmorgen op pad gegaan en wat foto's in de sneeuw genomen. Altijd lastig sneeuw, wat ook wel blijkt want ik heb teveel exposure compensation toegepast. En niet in RAW geschoten, dus de details van de sneeuw zijn grotendeels weg.

Wel uit een van de foto's een (naar mijn bescheiden mening) redelijke mooie crop gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51100953378_54b0a014c8_b.jpg

Geschoten met een Canon M50 met EF-M18-150mm f/3.5-6.3 IS STM op ISO-100 1/8 f/11

Het origineel voor de liefhebbers

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik vind hem wel leuk gevonden, die doorkijk trekt mijn aandacht wel. Toch benieuwd waar dat dan heen loopt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

f/16 - alibi voor een experimentje. Met Paas een phalaenopsis gekregen van de buurvrouw, en die voor de lens gezet. f/16, uiteraard. Respectievelijk de EF 35mm f/2 (het ouwetje), de EF 50,, f/1.8 STM, en de Tamron SP 90mm 2.8 macro 1:1 (272E). En wat blijkt: als ik de wijdste foto crop tot ongeveer de uitsnede van die van de Tamron, dan is de DOF zo goed als hetzelfde.

1. A7Rii, EF 35mm f/2.0 @f/16, 1/60, ISO 100, flitsen
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51102424226_00bdbd9f2d_c.jpg

2. A7Rii, Tamron SP 90mm 2.8 macro 1:1 (272E) @f/16, 1/60, ISO 100, flitsen
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51102511522_6e7d87ae0f_c.jpg

3: Crop van 1. tot beelduitsnede 2
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51102511042_57b7432682_c.jpg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-05 15:31
Mijn poging om iets met f/16 (ff) te doen. Gemaakt met de canon M50. Foto 1 met de EF-M55-200mm f/4.5-6.3 IS STM. foto, Foto 2, 3 en 4 met de EF-M15-45mm f/3.5-6.3 IS STM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWLAXdUwHtOM6F9zWF9eF6wSKF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5vFQH1nRoDmfgLVNpwiESwm.jpg?f=fotoalbum_large
187 mm f/10 (cf=1,6)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TmHq_jPLRjyk-kB_Mf0tePh0jE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJTDyqriEXJoj2djvaySgPMu.jpg?f=fotoalbum_large
45 mm f/10 (cf=1,6)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R82f2mRTwcEDF3VIRzx-E3q7bYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iXmSG1MwEcJqvgT5zUkEjzc.jpg?f=fotoalbum_large
15 mm f/10 (cf=1,6)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNc98qBo99NAGHJbYmuWJCoCAaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pL27L9CqM0d5cPhGsQuAndB1.jpg?f=fotoalbum_large
15 mm f/10 (cf=1,6)

[ Voor 12% gewijzigd door JoStad op 09-04-2021 18:31 . Reden: update ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL

RvL

Nog maar eens wat posten hier. Sinds ik mijn Meyer-Optik Orestor op m'n M50 kan zetten grijp ik zo ongeveer alle gelegenheden aan om er mee te spelen. Daarom spam ik hier nog maar wat foto's uit eigen tuin/serre. Gewoon, omdat het kan :) Maar goed dat het een prime is met een brandpuntafstand van 135mm, dan valt het onkruid in de rest van de tuin niet zo op....

Qua compositie of creativiteit misschien niet de meest spectaculaire foto's. Maar wel allemaal geschoten op f/11, geheel volgens de uitdaging ;)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51105938730_19cfc2a96f_b.jpgSpathiphyllum in bloei, ISO 200, f/11, 1/80

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51104905469_8482969fe0_b.jpgTulpen, ISO 100, f/11, 1/60

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51104831751_f43ff3ea5b_b.jpgBlauwe druifjes, ISO 400, f/11, 1/100

Alleen de Spathphyllum is licht bewerkt (Auto Lighting Optimizer in DPP). Nabewerken is nog een grote black box voor me.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Nog een f/16/experimentje: met een tas vol glas naar het landje naast het huis gegaan, waar nu de wilde orchideeen (orchis morio) de kop opsteken. Sowieso een must om te fotograferen, dus waarom niet op f/16.
Achtereenvolgens de Tamron Adaptall 17mm f/3,5, de FD 35mm 3.5 "Chomenose", zijn 50mm 1.4 broertje, de Jupiter-9 85mm f/2 en de Vivitar 135mm 2.8 "close focus" 1:2 op de A7Rii geklikt.
Statief in de plat-op-het-dek stand, alles geschoten rond minimale scherpstelafstand, m.u.v. de Vivitar.

1: Tamron 151B 17mm f/3.5 @ca 25cm, ISO 500, 1/125S. f/16
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51104934112_4640026eca_c.jpg

2: Canon FD 35mm f/3.5 "Chrome nose" @ca 40cm, ISO 250, 1/125s, f/16
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51104916879_d6c0d39863_c.jpg

3: Canon FD 50mm f/1.4 "Chrome nose" @ ca 50cm, ISO 320, 1/125s, f/16
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51104936132_1514c4c2c3_c.jpg

4: Jupiter-9 85mm f/2 @ca 85mm, ISO 1250, 1/125s, f/16
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51105952005_ac78890b6a_c.jpg

5: Vivitar 135mm f/2.8 "Close focus" @ ca 100cm (1:6), ISO 1600, 1/160s, f/16
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51104846571_aabddbdb81_c.jpg

6. Vivitar 135mm f/2.8 "Close focus" @ ca 65cm (1:2.5) , ISO 1250, 1/200s, f/16
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51104938227_5835c118ee_c.jpg

Gezelschapsspel voor op een regenachtige middag: kijk welke bloemtjes je op welke foto's herkent ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Leuke inzendingen allemaal. Iedereen lijkt toch beetje de scherptediepte te gaan. En veel natuur, altijd goed. Ik vind die phalaenopsis van @bobcom wel mooi vastgelegd.

Zelf wilde ik eerst voor sun bursts gaan maar vanwege de avondklok gaat dat hem toch niet worden. Dus ik ben eerst voor bekend terrein gegaan: macro. Maar daarna ben ik ook wat aan het experimenteren geslagen. Niet super mooi maar zeker wel leuk om te doen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51106317375_3f062a519f_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51105453478_0ffc374175_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51105463621_483d29c40d_c.jpg

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 Die tweede; is dat soms kurk? Of anderszins ba(r)st van een plant?
Leek me eerder nog van toepassing voor het thema 'textuur'. ;)

De witte bloemetjes vind ik wel een liefelijk beeld. Alleen die twee dwarskijkers, rechts in het beeld, die hadden wel ff weg gemogen.

@JoStad Die roestige schroef heeft wel wat; steekt lekker af tegen de groene achtergrond.
Je knotwilgenlaantje is ook leuk. Wellicht 's-avonds met wat maneschijn en/of wat extra effecten zoals uitlichten met een zaklamp o.i.d.
BTW: je nabewerking is er ook op vooruitgegaan. :Y (weet je nog hoe we dat besproken hebben ;) )

@bobcom Je orchidee vind ik ook fraai. Wat ik altijd zo jammer vind, bij orchideeën in een potje; er zitten altijd van de lelijke stokkies achter om ze te ondersteunen...

@Mr Nielsson Die tennis(?)bal op de grijze tegel had wat mij betreft wat 'eenzamer' gemogen.
Dus die verontreinigingen wegsjoppen. En geen tegelranden in beeld brengen. Dan wordt het allemaal wat abstracter @ f/16.

Tja... 'f/16'. Ik dacht, laten we het dan letterlijk nemen! :+

f/16 @ f/16:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51107161652_6f9c568112_c.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door ehtweak op 10-04-2021 22:32 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@ehtweak Ik vind hem grappig. Zelf was ik op zoek naar een model F16 maar kon geen mooie vinden ;-)

Mijn 2e foto is een oud stuk boomstam en had inderdaad prima meegekund met de 1e uitdaging. Maar hij is ook echt op f/16 (equiv) geschoten.

De bloementjes hadden netter gekund ja. Maar wilde niet dwars door het perkje denderen om beter plekje te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MRIdev
Eerst even de administratie keurig afhandelen ;)

@Mr Nielsson Geinig gedaan. De achtergrond is wat licht waardoor die meer aandacht krijgt dan de spiegeling.

@RvL Inmiddels hebben we alle weertypen de afgelopen dagen voorbij zien komen, dus of nu de zon schijnt of regent een sneeuwfoto kan altijd.Ik ben benieuwd wat aan de andere kant van het paadje bevindt.

@bobcom Leuk experiment. Uiteindelijk vind ik de twee het meest geslaagd qua compositie.

@JoStad Je derde vind ik het beste geslaagd. Oud (de stenen) en nieuwe (de hoogspanningsmasten) door elkaar heen.

@RvL deelt twee. Ik sluit me aan op je eigen commentaar ;). De foto's mogen wat meer kleur op de wangen te krijgen, wat extra contrast/verzadiging.

@bobcom lavendel zie ik. Leuke serie met ale die foto's bij elkaar.

@sys64738 je gaat ook de schertpediepte in bij de eerste. De tweede ben je paar weken te laat :+. Je derde vind ik tof. Mooie bloemen en de boom op de achtergrond nog aardig zichtbaar door f/16 maakt het af. Misschien beter vierkant kunnen maken zodat die donkere bloemen er niet op zouden staan.

@ehtweak Je zocht een alternatief en goed gevonden!

Mijn bijdrage is geïnspireerd door onze vuilnisbak 8). De bolle spiegelende klep reflecteert onze keuken en dat lijnenspel wilde ik een keer op de foto zetten. Gemaakt met een 12mm Samyang fisheye en de scherpte daarvan wordt bij f/16 toch echt wat slechter. Gekozen voor zwart-wit omdat de kleuren dan minder afleiden van de lijnen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51109561165_65616407e6_c.jpgf16_Tweakers by Roger Wilco, on Flickr
f/16, 1/10s en ISO1600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@MRIdev Schat zomaar in dat je niet echt f/16 nodig had om alles scherp te krijgen met je 12mm :+

Maar leuke plaat hoor. En deze had dan ook weer prima vorige week gekund. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
sys64738 schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:45:
@MRIdev

Maar leuke plaat hoor. En deze had dan ook weer prima vorige week gekund. :9
:). Al ligt het nog in de planning om daarvoor nog een foto te maken. Idee wat ik heb uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

MRIdev schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:22:
Eerst even de administratie keurig afhandelen ;)

[...]

@RvL deelt twee. Ik sluit me aan op je eigen commentaar ;). De foto's mogen wat meer kleur op de wangen te krijgen, wat extra contrast/verzadiging.
[...]
Dank voor je feedback. Nabewerking ga ik me de komende tijd in verdiepen. Canon levert DPP 4 bij de M50 dus daar wil ik mee starten.

Weet iemand misschien goede bronnen of online cursussen om hier mee te starten? Zomaar wat slidertjes verschuiven en wat pielen in de histogram is leuk maar daadwerkelijk een idee hebben wat je aan het doen bent maakt het ook reproduceerbaar ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een hoop mooie foto's weer. Je merkt dat velen toch een beetje zoekende zijn in hoe deze uitdaging te volbrengen (mijzelf incluis). Ik pik er even een paar foto's uit om op te reageren, maar dat betekent niet dat de anderen minder gewaardeerd worden. :)

@Mr Nielsson leuk gevonden, denk dat ik hem iets sterker zou vinden als de schaduw op de grond egaal was.
@JoStad ik vind nummer drie beste een mooie plek. Jammer dat ze daar weer zo'n hoogspanningsmast hebben staan. :P
@sys64738 die eerste vind ik best een mooie plaat van die bloem. Jammer dat de achtergrond op mij wat onrustig over komt.
@ehtweak haha, leuk gevonden en mooi in beeld gebracht.
@MRIdev ah, sterretjes, daar was ik zelf ook op uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Gonadan Met een keuken kom je al een heel eind. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
MRIdev schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:41:
@Gonadan Met een keuken kom je al een heel eind. ;)
Met de zaklampfunctie van m'n mobiele telefoon ook, die geeft hele mooie sterren kwam ik achter. ;)

Maar ik ben het toch maar in het wil gaan proberen gisteren. Moest even zonder statief dus heb wat moeten improviseren. Dit zijn degenen die ik nog wel durf te posten. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKoMJKS-_BTTeXOtW2NsDJn1qYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYiTWzX7FNhj4NJgsTUue2rm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oY54U-pk3FLMT2InlV5CRUpiLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxuTzKy9KOsdVWMSOo1GJphb.jpg?f=fotoalbum_large

En ook gewoon een beetje spelen, grappig om het effect van knipperen te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Urmt27Jh4bV9Ydq1nk7Pq7vXvWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6CqiQesDLVlSaKmhuRffGGt.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Gonadan Ik vind dit laatste leuk gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@Gonadan Nice. De eerste met star bursts. Zou van die bovenste alleen de linker helft afknippen. Daar gebeurt niet zo veel en het onderwerp (die lantaarnpalen) zou dan meteen grote/prominenter in beeld komen. De hoek zo omhoog is prima trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:39
Leuke experimenten hier.
Ik heb zelf een paar foto's uitgekozen waarbij f/16 (fullframe-equivalent) geen rare keuze is:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51109480121_89c3e28651_c.jpgLandschap bij Baambrugge

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51108915972_81dbc971f4_c.jpgBroekzijder minimolen

flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@arnold_m Bij die bovenste krijg ik nog wel het f/16 gevoel (al is ie wel een tikkie donker). Bij die onderste zie ik vooral een afgekapt molen.

Op veler verzoek de vierkante versie van mijn bloempjes. Inderdaad een stuk beter dan de 3:2 versie.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51109981063_7d2b6a9034_c.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvL

RvL

In before the (avondk)lock

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51109642817_0f38dc9fc7_b.jpgIn before the lock

Een compositie van 3 afbeeldingen, geschoten op ISO 200 f/11 met 6s sluitertijd. Het is een crop, het origineel is geschoten op 34mm. Ook is het een van de eerste afbeeldingen waar ik wat nabewerking op heb gedaan.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@sys64738 deze kijkt inderdaad een stuk prettiger.
@RvL leuk met beweging erin. Wat heb je precies gedaan dat je drie afbeeldingen gebruikt hebt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het volgende deel is alvast beschikbaar, jullie kunnen weer los. :)

Foto-uitdaging week 15: Complementaire kleuren

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Gonadan
Het was vrij rustig op de weg, waardoor ik of alleen de witte strepen (auto's van links), of alleen rode strepen (auto's van rechts) had. Of juist zoveel strepen dat het weer teveel van het goede was. Daarom een aantal foto's genomen, waaronder met auto's van links, rechts, afslaand en tegemoetkomend.

Tegemoetkomend verkeer zorgde voor een een te grote highlight omdat de weg iets omhoog loopt en de koplampen nagenoeg recht in de lens schenen. Een knipperlichtje deed het dan wel weer leuk.

Vervolgens in Canon DPP4 1 foto als basis genomen en met de Compositing tool samengevoegd. De composition tool is een handmatige tool zoals je ook voor focus stacking gebruikt. Beetje gespeeld met hoe je het dan samenvoegd (add, average, weighed) en dan krijg je dit als resultaat.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Leuk hoor. Dat is het mooie van die uitdagingen proberen, je leert van alles bij. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@sys64738 nog even met nieuwe crop. Heb hem niet lager gedaan want als ik de sterren te groot maak gaat te veel opvallen wat voor belachelijke ISO hier gebruikt is. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89tN24smbfOy0SMgFrEASHZs3ZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00RcsalKHvgkQILK9Iz2ju9b.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Gonadan schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:56:
@sys64738 nog even met nieuwe crop. Heb hem niet lager gedaan want als ik de sterren te groot maak gaat te veel opvallen wat voor belachelijke ISO hier gebruikt is. :+

[Afbeelding]
Die verkoper zei dat hij maar liefst tot ISO 512000 kon :+

Maar ik vind hem stuk interessant zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
sys64738 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:20:
Die verkoper zei dat hij maar liefst tot ISO 512000 kon :+

Maar ik vind hem stuk interessant zo.
Dit was ISO 25600. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Dan heb ik een zeer hoge Ruis-signaal-verhouding A7II.
Pagina: 1