Toon posts:

Foto-uitdaging week 15: Complementaire kleuren Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:19

sys64738

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:27

Wormaap

De opdracht van deze week: Complementaire kleuren.
Of je per se de wetenschappelijke benadering kiest of liever de traditionele maakt op zich niet zoveel uit.

Veel succes weer. :)

Ter herinnering even de achtergrond en regels

Het idee is dat een uitdaging op maandag start en op zondag einde dag eindigt. De uitdaging kan vrij divers zijn en het is aan je eigen creativiteit hoe die in te vullen. Hoe meer verschillende ideeën en resultaten hoe beter.
Het is niet zozeer een wedstrijd, maar gewoon een uitdaging waarbij we elkaar willen aanmoedigen om meer te durven en meer te proberen. Uiteraard is het wel leuk om elkaars foto's te beoordelen en complimenten of tips te geven.
We willen elke week met een nieuwe uitdaging komen, dus past een onderwerp je totaal niet sla dan gerust een keer over. Heb je zelf ideeën voor onderwerpen gooi die dan gerust in het feedbacktopic of DM, dat is altijd welkom.

Even kort de regels:
• de uitdaging start op maandag wanneer het topic door ons geplaatst is, en eindigt wanneer de volgende maandag weer begint (middernacht dus).
• de foto moet nieuw gemaakt worden in de week van de uitdaging, dus geen archiefbeelden
• als je het niet redt om hem binnen de tijd te bewerken en pas één of twee dagen later kunt plaatsen is dat natuurlijk geen ramp
• meerdere foto's mag, graag zelfs als ze tof zijn, maar overdrijf niet. ;)
• probeer elkaar te motiveren en geef ook feedback aan elkaar
• voel je vrij om zo creatief mogelijk het onderwerp te volgen, maar zorg wel voor een duidelijk link

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:27

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Is de Ikea alweer open?
* Wormaap vindt dat blauw/geel wel een leuke combinatie :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Moet je niet kleurendoof zijn. ;)
Dan wordt 't lastig...

Mooie Plaatjes   

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:57
ehtweak schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:25:
Moet je niet kleurendoof zijn. ;)
Dan wordt 't lastig...

[Afbeelding]
50 tinten grijs??? :P

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RvL
Ik zal 'm aftrappen dit keer.

Make a note of that

Op basis van de traditionele benadering. Geschoten met m'n Meyer Orestor 135mm f/2.8. Wel wat gestopt op f/5.6 omdat het daar een heel stuk scherper van wordt. Het is een focus stack van 9 afbeeldingen, dat is ook erg mooi om eens mee te spelen.

Ik had ook nog een andere set klaar staan voor focus stacking die ik gemaakt heb met de EF-M 18-135, maar de volgende keer moet ik volledig handmatig schieten. Als de foto niet met exact dezelfde sluitertijd, diafragma en dergelijke genomen wordt, wil DPP geen depth compositing uitvoeren. En aangezien de eerste foto op 1/125 was geschoten en de rest op 1/100.....

Enniewee, die ene dan maar:
Close up shot of a deck of notes with complementary colors

overigens is de USB-C > HDMI converter die ik voor m'n macbook gebruik wel echt killing voor de kleuren. Wat een verschil met de PC waar deze monitor ook op aangesloten zit, maar dan zonder converter

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-03 08:37
Is het een idee om een linkje naar de vorige challenge te zetten in de OP, dan kan ik snel terugkijken wat jullie er vorige week van gebrouwen hebben. Kan ik hopelijk wat van leren als beginnend amateur.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@RvL Lekker bezig. Doe mij (uiteraard 8) ) de 2e maar. Less is more. Rode puntje had alleen wel iets omhoog gemogen (van het randje af).

@bregweb Das geen verkeerd idee.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• RvL
Ja, dat rode puntje viel mij ook op inderdaad. De 'drukke' achtergrond van de eerste kwam m'n vrouw ook mee aan maar geschoten met de oude liefde en liefde maakt blind. Bokeh ftw!!!11 :P ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
bregweb schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:27:
Is het een idee om een linkje naar de vorige challenge te zetten in de OP, dan kan ik snel terugkijken wat jullie er vorige week van gebrouwen hebben. Kan ik hopelijk wat van leren als beginnend amateur.
Het is een topicreeks, je kunt dus met het pijltje terug naast de topic titel naar het vorige deel. Of via de stip naar het overzicht van alle topics.

Opnemen in de OP is dan een beetje dubbel. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RvL
Ik zit al 19 jaar op Tweakers en ik hoor nu voor het eerst van het pijltje en het bolletje _/-\o_ _/-\o_

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:08
RvL schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:23:
Ja, dat rode puntje viel mij ook op inderdaad. De 'drukke' achtergrond van de eerste kwam m'n vrouw ook mee aan maar geschoten met de oude liefde en liefde maakt blind. Bokeh ftw!!!11 :P ;)
Met de achtergrond achter de post-its kom je, wat mij betreft, nog wel weg, maar dat zwarte links leidt mij echt teveel af. Links croppen zorgt er natuurlijk voor dat het onderwerp erg in het midden komt, maar misschien kan er dan rechts ook iets af ter compensatie ;).

Edit: Verder vind ik het een prima foto. Mooi om ook de structuur in het papier te zien. Dat is het voordeel van de extra scherptediepte van de eerste foto t.o.v. de tweede. Bij de tweede komen de kleuren beter uit, maar ik vind iets meer scherptediepte wel prettig.

[Voor 19% gewijzigd door Flow op 12-04-2021 19:42. Reden: Ook goed iets positiefs te zeggen i.p.v. het alleen te denken]

• RvL
Dat was m'n koptelefoon ;)

Een oud manco van me.. Teveel focussen op de techniek en belichten en te weinig op de compositie. Daar wordt aan gewerkt en daarom waardeer ik deze reeks en jullie feedback ook enorm

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +8Henk 'm!

• RvL
Nog maar eentje dan

Complementary colors

Geschoten met de EF-M 18-150, op een klein diafragma van F/25 om zo meer scherptediepte te krijgen. Daardoor wel een lange sluitertijd, maar dat heeft dan weer als artistiek voordeel dat de gloed van de achtergrond mooi wordt weergegeven.

De lens waar doorheen wordt gekeken is m'n Meyer Orestor 135mm. De oplettende kijker zal zien dat er zich in de afgelopen 50 jaar wel wat stofdeeltje in de lens hebben verzameld.

Qua nabewerking de schaduwen wat geboost en de algemene saturatie en die van oranje en aqua wat verhoogd

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Lekker bezig @RvL, deze opdracht ligt je wel zo te zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
@Gonadan Ik kan er wel m'n creativiteit in kwijt. Nu alleen wel zaak om niet steeds hetzelfde te blijven doen ;-)

Oh, en ik zie nu overal complementaire kleuren....

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
We've got a taker. Goed bezig hoor @RvL

Voor wie er trouwens beetje hulp nodig heeft om mooie kleuren te vinden, heeft Adobe een super handige tool online staan: https://color.adobe.com/create/color-wheel

[Voor 67% gewijzigd door sys64738 op 13-04-2021 19:37]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:55
Mijn "gezonde" complementaire kleuren:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@JoStad Leuk gevonden. Mooie gezonde onderwerpen en prima kleuren. De compositie kan nog wel iets netter. Bv alleen witte achtergrond en niet dat hout er ineens bij. Ook mag hij wel iets wijder of krapper van mij. Nu zit het zo tegen het randje. Iets meer ruimte is mooier. Of juist minder en bewust dingen afknippen waardoor het wat abstracter wordt.

Maar goed. De beste stuurlui hebben nog helemaal niks gepost natuurlijk :+

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:55
@sys64738 Er zijn met dit fruit en groente wel veel variaties mogelijk. Een andere poging met daglicht waarbij de kleur van onder andere de paprika veel natuurlijker is:

[Voor 6% gewijzigd door JoStad op 14-04-2021 13:59. Reden: aanvullingen]

• RvL
Persoonlijk, met m'n middelmatige vaardigheden op het gebied van compositie ;), vind ik deze beter. De achtergrond is neutraler en door het natuurlijk licht heb je ook natuurlijkere schaduwen.

Nu de dekens nog...

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@JoStad Deze is veel mooier. Nice. Stuk cleaner en ook de opstelling werkt veel beter.

Gelijk maar even een update. Mijn eerste experiment. Er zijn als je goed kijkt veel meer complementaire kleuren te vinden dan je in eerste instantie denkt. Dit is het bloempje van mijn zoon waar hij goed voor zorgt.

[Voor 67% gewijzigd door sys64738 op 14-04-2021 20:07]

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:26
Recent de foto-uitdagingen hier op het forum gevonden. Tijdje meegekeken, totdat ik dus ineens deze scene aan onze muur zag (kwartje viel ook pas laat moet ik zeggen), dus ik dacht: duit in het zakje doen.

Mijn feedback: leuke composities @RvL . Leuk gevonden, creatief. @JoStad , ik vind je tweede inderdaad ook veel beter. Rustiger en lijkt meer 'op z'n plek' zo.

[Voor 66% gewijzigd door DwightKSchrute op 15-04-2021 15:37]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@DwightKSchrute Mooie kleuren en prima gewaagde compositie. Fijne plaat.

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:23
@sys64738 Mooi plaat.

@DwightKSchrute Leuke plaat! Ik begon van onderen te scrollen en vond aan het einde dat er toch net wat te
veel ruimte erboven zit.

[Voor 9% gewijzigd door MRIdev op 15-04-2021 17:03]

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:26
Dank voor de positieve reacties allen!
MRIdev schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:00:

@DwightKSchrute Leuke plaat! Ik begon van onderen te scrollen en vond aan het einde dat er toch net wat te
veel ruimte erboven zit.
Grappig dat je dit zegt. Ik heb uiteraard een aantal verschillende composities geprobeerd, maar vond juist de composities met minder ruimte wat minder 'spannend'. Er is vast een gulden middenweg ;). Thanks voor de feedback.

[Voor 4% gewijzigd door DwightKSchrute op 15-04-2021 17:07]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Ik had hem ook niet zo geschoten (randje van de plank in beeld en iets van de kant af) maar zo zie je maar dat andere dingen soms ook prima werken.

Had gister deze ook nog geschoten. De knoppen van mijn arcade kast. Weer zo'n prima onderwerp met complementaire kleuren.

• Flow
@sys64738 Lekkere kleurtjes. Erg weinig scherptediepte, maar het werkt wel vind ik.

@DwightKSchrute Creatieve compositie. Ik twijfel of bij mijn eerste foto het onderwerp wel groot genoeg is, maar jij durft het nog een stuk kleiner te houden :P.

Ik ben maar eens op zoek gegaan naar complementaire kleuren in het "wild". Het was lekker weer vandaag dus ik heb de trein naar Flevoland gepakt. Goede onderwerpen vinden viel eigenlijk nog lang niet mee, maar toch twee resultaten waar ik redelijk tevreden over ben.

Eentje in Almere waar ik geprobeerd heb zowel de wetenschappers (rood-cyaan) als de conservatieven (rood-groen) tevreden te houden :+

En nog eentje in Lelystad

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@RvL @DwightKSchrute lekker bezig met die zelf gevonden composities.
@JoStad ook ik vind de tweede beter werken, ziet er goed uit.
@sys64738 die plant heeft mooi contrast, doet mij meer dan die speelkast.
@Flow echt rood vind ik het niet maar best gave plaat zo met die kleuren.

Heb zelf wel wat geschoten maar nog niet kunnen uploaden, zal wel laatste moment werk worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:56

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad De aubergines en limoenen zijn wetenschappelijk verantwoord en doen het goed. maar ik denk dat ik eerder voor sla en tomaat was geggaan. Compositie op het treefje vind ik het leukst

De microtulp van @DwightKSchrute maakt een mooi en subtiel statement, zonder knallen. Daar heb je eerder de knopjes (?) van @sys64738 voor nodig (hoewel ik het gevoel heb dat er ergens een complementje mist in rood, groen, blauw, geel. Maar dat zie ik ongetwijfeld verkeerd)

Oranje en blauw vind ik zelf inmiddels een vreselijk combinatie (al die reclamefilmpjes met roodharigen in blauwe overall of blauwgeklede typetjes bij oranje autootjes) maar @RvL laat gelukkig zien dat het ook anders kan.

De complementen bij @Flow zie ik niet meteen (ook niet intensief gezocht), maar met name de tweede vind ik heel mooi strak, en de wetenschappelijke verantwoording secundair.

Met een complement kun je blijkbaar alle kanten uit (behalve de goeie?), maar een leuk complementair paartje voor in de plantenbak is nog niet zo een twee drie gevonden - vooral als je het niet wetenschappelijk wilt aanpakken.De GeRanium levert ons gelukkig in zijn uppie de kleuren Groen en Rood, terwijl Petunia en Leeuwenbekje zorgen voor Paars en geeL.

Voor mijn bijdrage tekent tuincentrum Cinti en de A7Rii met Vivitar 135mm 2.8 Close focus, f/8, ISO aan de hoge en tijden aan de korte kant vanwege die rotwind.

Groen en Rood: GeRanium

GeeL en Paars: Petunia en Leeuwenbekje

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RvL
@bobcom ik kijk zelf gelukkig maar weinig televisie (en zeker reclames niet...) maar bij oranje-blauw denk ik vooral aan het McLaren F1 team. Helaas heb ik niet de kans gezien die ooit op de foto te zetten, laat staan deze week...

Daarnaast was het 't enige knutselpapier wat ik mocht gebruiken van de kinderen.... ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mooie platen @bobcom, wellicht wat drukke achtergrond maar volgens mij is het ook gewoon heerlijk weer. :P

Zelf heb ik ook bloemetjes gevonden. Daarnaast nog iets van creativiteit geprobeerd door de juiste kledingstukken in de scherptediepte te vangen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Flow
Gonadan schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:28:
@Flow echt rood vind ik het niet maar best gave plaat zo met die kleuren.
Het was best rood, maar je ziet wel wat geel weerkaatsen in de gevel links waardoor het misschien iets naar oranje neigt.
bobcom schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:56:
De complementen bij @Flow zie ik niet meteen (ook niet intensief gezocht), maar met name de tweede vind ik heel mooi strak, en de wetenschappelijke verantwoording secundair.
Bedankt dat in ieder geval de compositie wel gelukt is :P. Ik hoop dat de complementen (verschillende tinten) oranje en blauw zijn. Misschien dat je meer naar het rood en oranje keek? Of vind je het vooral geel? Na twee opmerkingen begin ik toch de illusie te verliezen dat de kleuren van mijn monitor (redelijk) goed ingesteld zijn... Al zie ik nu dat zelfs blauw/geel zou tellen als complementair.

@Bobcom Vooral de tweede foto vind ik goed gelukt. Die vind ik qua compositie wat meer bijzonder en mooi in beeld gebracht. Je eerste foto is wat meer standaard.
@Gonadan Ook bij jou vind ik de tweede foto beter. Net wat meer creativiteit aanwezig dan bij de eerste. Ik heb wel nog even Wikipedia erop nageslagen of er ook nog complementen aanwezig zijn in het cyaan en magenta (of gewoon roze als we wat minder in primaire kleuren denken), maar dat is volgens mij niet zo.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:31
Beetje laat, maarja, weinig tijd en zo :)
Had wel meer van dit soort foto's verwacht eigenlijk. Het blauwe uur in de stad is een uitermate geschikt onderwerp voor complementaire kleuren (oranje-blauw). Zonsopkomsten ook. Ik zal jullie voor zijn; jammer van de vliegtuigstrepen.

Fuji X-T20, Samyang 12mm
F/8.0, 1/1600e, ISO 400

[Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 24-04-2021 14:15]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@LA-384 Hij had ook zo in de uitdaging van deze week gepast hoor. Maar fraaie plaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee