Toon posts:

Uitbreiden met 3 zonnepanelen of 3 panelen op eigen omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Ik wil mijn bestaande set zonnepanelen uitbreiden. Op een golfplaten dak naast de schuur kan ik 3 panelen neerleggen.
Mijn huidige zonnepanelen set betreft 11x 290 Wp, 11x P300, SolarEdge SE3000 HD Wave.
Die 3 panelen liggen in een iets andere orientatie (richting west, redelijk vlak) als de rest van mijn panelen, richting zuid.
Van die andere 11 panelen liggen er eveneens 3 ongeveer even vlak als de nieuwe 3. De rest c.a. 45 graden.

Ik heb 2 aansluit mogelijkheden:
1. Die 3 panelen aansluiten op mijn bestaande string van 11 panelen, alle 3 met bijpassende optimizer.
2. Die 3 panelen aansluiten op hun eigen omvormer, die op zijn beurt op een stopcontact in de schuur aan is gesloten.

Nadeel van 1: Ik moet 18 meter solarkabel trekken tussen de 11 panelen en de 3 nieuwe. Voordeel: h
Het wordt één groot systeem.
Nadeel van 2: Ik ben beperkt in het maximum vermogen omdat de groep in de schuur geen vrije groep is. Ik mag daar geen PV verdeler plaatsen en ben daardoor gebonden aan een omvormer op het stopcontact met een max vermogen van (ik lees overal) 600 Watt. Voordeel: Geen lange kabels trekken door moeilijke plaatsen. Makkelijke installatie.

Ik heb over beide opties wat vragen:
1:
Geeft 18 meter solar kabel niet een aanzienlijk verlies?
Ik vermoed dat de kosten/baten verhouding hier wat scheef gaat lopen. Veel werk verzetten, 18 meter solarkabel voor een extra, iets meer dan 1000Wp (afhankelijk van de te kiezen panelen, uiteraard) + 3 optimizers.

2:
Ik neig vooral naar deze optie. Gewoon binnen het toegestane, een kleine omvormer in het stopcontact, met 2 of 3 panelen eraan.
Ik lees overal max 600Watt of Wp. Soms zelfs 750. Maar het is mij onduidelijk of dat max vermogen slaat op de omvormer of op het totaal van de aangesloten zonnepanelen of beide.
De vragen hierover zijn dus: Wat is dat maximale vermogen precies?
Voor welk onderdeel (of welke onderdelen) geldt dit?
Als je het hebt, graag met een linkje waar deze gegevens staan.

Doel: Ik probeer zoveel mogelijk extra vermogen te maken. Dat mag in verhouding best iets kosten qua tijd en geld, maar met een bepaalde niet nader gedefinieerde grens. Dan neem ik ook genoegen met c.a. 600 of 750 Wp extra.

[Voor 5% gewijzigd door remco_k op 27-03-2021 16:48]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:20
Nadeel van 2: Ik ben beperkt in het maximum vermogen omdat de groep in de schuur geen vrije groep is. Ik mag daar geen PV verdeler plaatsen en ben daardoor gebonden aan een omvormer op het stopcontact met een max vermogen van (ik lees overal) 600 Watt. Voordeel: Geen lange kabels trekken door moeilijke plaatsen. Makkelijke installatie.
Ook dat mag al een paar jaar niet meer.
Bestaande installaties mogen wel blijven.
Geeft 18 meter solar kabel niet een aanzienlijk verlies?
Valt mee, het is in DC.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

[Voor 7% gewijzigd door busscherski op 27-03-2021 17:45]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Thx voor dat stukje leesvoer. Over het hoofd gezien.

Als ik dat lees en dan specifiek het laatste deel:
De omvormer mag niet via een WCD (=WandContactDoos = stopcontact) aangesloten worden. Dit moet via een vaste verbinding, eventueel met een werkschakelaar ertussen.
Op een afzonderlijke eindgroep is een WCD wel toegestaan.

Update maart 2017 Wijziging invoeding eind groepen.

Volgend onderstaande link (zie hoofdstuk 55) is het niet meer toegestaan om op een bestaande eindgroep met verbruikers 2000 W in te voeden. Maximum is de oude situatie met 500 W.
Dan haal ik daar uit dat ik een omvormer van 500W vast aan kan sluiten, evt met werkschakelaar en dat het vermogen van de panelen niet begrenst is. Lees ik dat goed? Kan ik dan een 500 Watt omvormer op de kop tikken, en als die geschikt is voor bv 750 Wp, er 750 Wp aan panelen aanhangen?

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• busscherski
@Anoniem: 336075 kan het denk ik wat beter vertellen dan ik

https://fritts.nl/zonnepa...es-zonnepanelen-omvormer/

[Voor 41% gewijzigd door busscherski op 27-03-2021 18:00]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Ik heb effe gekeken naar dat kabelverlies en dat lijkt inderdaad heel erg mee te vallen.

Ik ben nog wel benieuwd naar die regels rondom het aansluiten van een omvormer op een bestaande groep waar een PV verdeler niet mag.
Hoe dat precies zit en waar die grenzen van de omvormer en aangesloten panelen liggen.

Alles kan stuk.

• busscherski
ik had de verkeerde @onetime getagged zie ik
Voor de zekerheid ook nog even @AUijtdehaag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Heb nog wat zitten rondzoeken. Duidelijk is dat invoeden met een stekker niet meer mag onder de huidige NEN1010.

Maar wat onduidelijk blijft, blijkbaar bij heel veel mensen, is of je 500W 517W mag invoeden met een vast aangesloten omvormer. Daar zijn online echt 2 kampen over te vinden, blijkbaar hangt het er van af hoe je de NEN1010 en welke NEN1010 je interpreteert

In de meeste gevallen zie ik mensen schrijven dat 517W invoeden op een bestaande groep mag met een vast aangesloten omvormer. Het vermogen van de aangesloten zonnepanelen is voor de NEN1010 niet relevant, enkel voor de technische specs van de omvormer.

Hier is er ook wat getwijfel over en haal ik er ook niet echt een duidelijke conclusie uit:
Plug and play zonnepanelen + NEN:1010

Wat ik er wel uithaal is dat ik wellicht niet aan die nieuwe NEN1010 hoef te voldoen? Mijn huis is ergens jaren '90 gebouwd, dus moet ik aan die NEN1010 voldoen, en zou ik alsnog gewoon met een stekker kunnen werken?

Alles kan stuk.

• busscherski
ik weet het niet precies maar welke 500 W omvormer had je ingedachten voor 3 panelen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02:29
@remco_k
helaas is dit niet meer de normering voor nieuwe setjes. :-(
en is altijd 500W geweest(of 2,14A dus +/-490-514W)

(heb gewoon een steca500 met 4x190Wp opgehangen op de schuur, normering is voor watjes. >:)
uiteindelijk vind ik dit ook allemaal onzin. (en gedeeltelijk ook politiek in gegeven, niet zo als regering politiek maar bedrijfsleven politiek. ;) )
wel even goed checken of alles op die groep wel goed en veilig is, zo heb ik eerst bijna alle koppel punten in de schuur vervangen, zat vol met zut die er niet thuis hoort zo als oorworm lijken.
niet te moeilijk over doen. maar hoe je aan een geschikte omvormer wil komen, dat kan lastig zijn.
steca soladin is haast niet meer te krijgen, en niet elke micro omvormer is(of was) geschikt. ;) )

ik ben zelf wel voorstander van 1 grote systemen.
gewoon omdat je dan met slechte bewolkte dagen dan nog lekker vermogen hebt voor een omvormer.
liever 1 goedwerkende omvormer als 2 die amper iets doen. ;)
(maar je hebt al aardig veel Wp op die omvormer hangen, word wel erg veel voor een solaredgeje die zijn niet zo flexibel als een gewon string omvormer, dus let even op of het wel kan. :? )
busscherski schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:11:
ik weet het niet precies maar welke 500 W omvormer had je ingedachten voor 3 panelen?
steca500 met 3(of 4)x 5" cellen paneel.
soladin600 met 3x 6" cellen paneel. (of modern halve cellen paneel, kan ook.)

die doen rond de 500W en is volgens de oude regels.
laat de naamgeving van de soladin je niet gek maken.(die haalt zelfs maar amper 500W).
maar er zijn ook mensen die hangen een micro omvormer er voor op, maar eigenlijk niet helemaal volgens de regels. (maar dat is een oude discussie :? , moet ik ook gaan graven diep in de krochten van het forum.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:04
remco_k schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:06:
Heb nog wat zitten rondzoeken. Duidelijk is dat invoeden met een stekker niet meer mag onder de huidige NEN1010.

Maar wat onduidelijk blijft, blijkbaar bij heel veel mensen, is of je 500W 517W mag invoeden met een vast aangesloten omvormer. Daar zijn online echt 2 kampen over te vinden, blijkbaar hangt het er van af hoe je de NEN1010 en welke NEN1010 je interpreteert

In de meeste gevallen zie ik mensen schrijven dat 517W invoeden op een bestaande groep mag met een vast aangesloten omvormer. Het vermogen van de aangesloten zonnepanelen is voor de NEN1010 niet relevant, enkel voor de technische specs van de omvormer.

Hier is er ook wat getwijfel over en haal ik er ook niet echt een duidelijke conclusie uit:
Plug and play zonnepanelen + NEN:1010

Wat ik er wel uithaal is dat ik wellicht niet aan die nieuwe NEN1010 hoef te voldoen? Mijn huis is ergens jaren '90 gebouwd, dus moet ik aan die NEN1010 voldoen, en zou ik alsnog gewoon met een stekker kunnen werken?
De bepaling is komen te vervallen, dus ook oudere woningen (of eigenlijk woningen die gebruik willen maken van het zo genoemde rechtens verkregen niveau) alleen oude situaties mogen blijven zitten.

Niemand hoeft aan de nen1010 te voldoen, wat dan wel moet is kunnen aantonen dat je minimaal die veiligheids standaard kan halen. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:01
Officieel mag ik dit niet zeggen.....

Officieus zou ik gewoon een Goodwe xs700 halen, de 3 panelen er op aansluiten en aan een stuk 3 aderig kabel een stekker maken en deze lekker in een stopcontact stoppen. De 3.5 ampère plus 16 ampère die er samen theoretisch kunnen lopen blijven onder de 20 ampère en dat gaat gewoon goed bij een 3 x 2,5 kwadraat kabel.

I did not say this, I am not here.........

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@remco_k Zoals je zelf al hebt gevonden bepaald het bouwjaar van je huis de versie van de NEN1010 die van toepassing is. Naar mijn mening is een met een stekker aangesloten omvormer geen deel van je huis installatie en hebt je wat dat betreft dus niets met de NEN1010 te schaften.

(komt later meer, moet nu wat anders doen)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee