Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:25

Honesty

kattenneus!

Ik zelf zal haar laten betalen die 10k en dan op een papiertje dat ze jullie het schuurtje in 4 jaar schenkt + rente dus 4x2500+ de rente die dan nog openstaat dan ben je er al en blijf je onder de vrijstelling.
dus eerste jaar is 10k+5% rente schenking 2500+500 rente is 3000 euro jaar daarna 2500+375 rente is 3875 etc etc. Dan blijf je onder de schenking, heb je het op papier(hoeft niet eens via de notaris) en ben je klaar. Enige minder leuke is als tante overlijdt en er erfgenamen zijn dat je de lening gewoon moet afbetalen aan hun.
Wij hebben ook wel eens een vloer gehad van mijn schoonouders, maar dat was onder de 5k dus viel ook onder de vrijstelling maar nooit vragen over gehad en hoef je ook niet op te geven.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Euh...

mijn gedachten zijn:

Tante geeft bepaalde bedrag aan jullie
Tante geeft bepaalde bedrag aan jouw ouders (indien mogelijk) en dan ouders geven dan weer door aan jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Silver7 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:48:
Euh...

mijn gedachten zijn:

Tante geeft bepaalde bedrag aan jullie
Tante geeft bepaalde bedrag aan jouw ouders (indien mogelijk) en dan ouders geven dan weer door aan jullie
En wat win je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 23-09 16:56
Dan hoeft er niemand belasting te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Lelletje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:58:
Alles op jouw naam en laat de factuur door haar betalen?
Iedereen leest hier overheen?

Dit heb ik al wel wat vaker gedaan en nog nooit iets gehoord van belastingdienst of andere organisaties?

Het bedrijf maakt niet uit wie de factuur betaalt, als het maar betaald wordt.

Waarom dan nog lening of schenkbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

En euhm.. Laten bouwen en haar huur laten betalen gelijk aan de bouwwaarde? ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChinaGeek
Lelletje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Dit heb ik al wel wat vaker gedaan en nog nooit iets gehoord van belastingdienst of andere organisaties?

Omdat het dan alsnog geschonken is. Dat je nooit iets gehoord hebt, betekent niet het ook volgens de regels is.
In 99% van wat je ook doet hoor je niks van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:07
Al die meerjarige plannen zijn natuurlijk leuk, maar dan zul je wel een gang naar een notaris moeten maken om het te regelen, want wat als tante volgend jaar komt te overlijden? Kost ook geld en moeite

Persoonlijk zou ik vragen hoe tante erin staat, misschien wil ze schenkbelasting ook wel betalen. En de opmerking over via ouders schenken is ook geen verkeerde, scheelt toch weer iets aan belasting betalen. Ik zou in ieder geval proberen om het direct te regelen en niet over meerdere jaren uit te spreiden

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46

FreakNL

Well do ya punk?

Je loopt lang genoeg rond om te weten dat we fraude niet gedogen.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 31-03-2021 12:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:55
Lelletje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Ah actief belasting ontwijken d:)b Als iedereen dat doet dan komen we er wel. Neem aan dat je ook geen gebruikt maakt van toeslagen en/of andere subsidies.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Laatst online: 18-09 18:32
ChinaGeek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Omdat het dan alsnog geschonken is. Dat je nooit iets gehoord hebt, betekent niet het ook volgens de regels is.
In 99% van wat je ook doet hoor je niks van de belastingdienst.
Als je dus iets kado krijgt, geef je het aan om schenkbelasting te betalen? Raar...

Het is een kado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Lelletje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Als je dus iets kado krijgt, geef je het aan om schenkbelasting te betalen? Raar...

Het is een kado.
Ja, en over een cadeau dat groter is dan x euro dient belasting betaald te worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
[...]

Het is een kado.
En wat is een synoniem van een cadeau? Ja, een GESCHENK!
Niet gek dan toch dat je over een groot geschenk schenkbelasting zou moet betalen?

Dat mensen het niet doen, of dat de belastingdienst er niet achter zal komen, maakt het niet minder belastingontduiking..

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
[...]

Het is een kado.
Schenking of cadeau
Over schenkingen boven een bepaald bedrag betaal je schenkbelasting. Daarbij is een schenking in de eerste plaats een geldbedrag. Maar wat nu als het niet over een geldbedrag gaat? Het is niet eenvoudig vast te stellen of er sprake is van een schenking of cadeau. Een cadeau is eigenlijk een schenking in natura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb overigens zelf ooit 25k meegekregen van mijn ouders toen ik mijn eerste huis kocht. Mijn pa had dat gewoon overgemaakt. Viel ook prima binnen de belastingvrije schenking toentertijd, zelfs zonder er een huis bij te betrekken. Ik had toen wel ergens gelezen dat ik het op moest geven maar ik dacht dat ik dat bij de volgende blauw-brieven-brigade wel zou kunnen.

Het jaar erop belasting aangeven, maar daar kwam ik het dus niet tegen. Toen pas na onderzoek erachter gekomen dat je het apart moet opgeven. Was ik dus veel te laat mee. Ik heb alsnog een formulier ingestuurd maar ondanks dat ik veel te laat was heb ik daar ook nooit meer iets over gehoord.. En dan gaat het nog over een bedrag wat 1) veel hoger is en 2) op mijn rekening gestort is... Dat is al heel wat anders dan een willekeurig persoon die een factuur voldoet en een willekeurig schuurtje wat ergens geplaatst wordt... Als iedereen zijn mond houdt komt de BD hier echt niet achter...

En ja, dit is belastingontduiking. Dus als dat je moreel niet lekker zit gewoon die 2k aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
https://www.infotaris.nl/blogs/schenkbelasting-omzeilen/
Lenen en kwijtschelden zou het best in jouw situatie passen.

Wel echt een situatie waar praktijk en moreel niet echt bij elkaar passen.
Ik denk dat de meeste mensen gewoon die schuur laten zetten en tante laten betalen en er verder niets mee doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
migchiell schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Of tante nóg liever aankijken en haar ook de schenkbelasting laten betalen. Dan kost die schuur haar dus 12k, waarvan 2k naar de belastingdienst gaat en 10k naar de schuur zelf.
Over de betaalde schenkbelasting mag dan ook nog eens schenkbelasting worden betaald.
https://www.belastingdien...belasting%20te%20betalen.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Dinmi schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:42:
[...]

Over de betaalde schenkbelasting mag dan ook nog eens schenkbelasting worden betaald.
https://www.belastingdien...belasting%20te%20betalen.
Ja, tante moet dan een zodanig bedrag schenken zodat het netto uitkomt op de kostenpost voor de schuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 10:21
[...]

Het is een kado.
Wel als de waarde van de cadeaus in dat jaar aantoonbaar (ruim) boven de schenkingsvrijstelling komen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 13:00
Je tante het geld cash aan jou laten geven en zelf de schuur betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
Chielemans schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:34:
Je tante het geld cash aan jou laten geven en zelf de schuur betalen?
Oh ja. Dan is het inderdaad ineens geen gift meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 13:00
Fiscaal wel handig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Wat is het verschil tussen de schuur betalen bij de lokale schurenboer of het geld contant overdragen aan TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Belastingfraude plegen en hopen dat de belastingdienst er niet achter komt.
Terwijl er ook een legale constructie is om geen belasting te betalen.

Niet mijn definitie van handig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 23:56
LordSinclair schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Ah actief belasting ontwijken d:)b Als iedereen dat doet dan komen we er wel. Neem aan dat je ook geen gebruikt maakt van toeslagen en/of andere subsidies.
Er is natuurlijk helemaal niks mis met belasting ontwijken. Dat staat de overheid op enorm grote schaal toe voor vele miljarden bij multi-nationals.

Het is natuurlijk ook erg krom dat je een meerjarige constructie op moet zetten met schenkingen of een familiebank lening met het jaarlijks belastingvrij terugschenken terwijl het einde het einde van de rit exact hetzelfde bedrag is wat belastingvrij geschonken wordt.

Je hoeft me niet uit te leggen waarom de BD dergelijke eisen stelt en wat de logica erachter is, maar er zijn duidelijk gedocumenteerde, legale methoden om dit bedrag/schuur te verkrijgen zonder een cent belasting te betalen. Die zitten alleen weer een stuk "ingewikkelder" in elkaar dan slechts het bedrag ineens overmaken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:54
Bij mij is zoiets nog nooit gebeurd, maar ik zou de tante gewoon de factuur laten betalen. Lijkt me sterk dat de BD hier achteraan gaat. Immoreel zou ik het ook niet noemen, ik neem aan dat de tante het geld legaal heeft verdiend en het gaat niet om tonnen/miljoenen wegsluizen.

[ Voor 34% gewijzigd door mister_S op 25-03-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:58
Ivow85 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:27:
Wanneer je het bedrag zelf kunt voorschieten lijkt mij het volgende het makkelijkste en voordeligste:

- Tante dit jaar het van schenkbelasting vrijgestelde bedrag laten schenken.
- Schuur laten bouwen met jezelf als opdrachtgever en zelf de factuur voldoen.
- in 2022, 2023 en evt 2024 tante nog een schenking laten doen ter grootte van het dan geldende belastingvrije bedrag, tot de schuur volledig is betaald (of zoveel meer als tante natuurlijk nog aan jullie 'kwijt wil').

Indien je het bedrag (minus schenking van dit jaar) niet zelf kunt voorschieten, dan kun je het beste de constructie met een lening aan gaan, waarbij tante elk jaar de rente en een deel van het geleende bedrag terug schenkt.
Dit lijkt be by far de makkelijkste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ChinaGeek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:50:
[...]

Wat is het verschil tussen de schuur betalen bij de lokale schurenboer of het geld contant overdragen aan TS?
Simpel: moeilijker te bewijzen door de belastingdienst ;)

Maar goed, gewoon in delen schenken dan kunnen degenen die hier principieel iets van vinden rustig slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
mister_S schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:42:
Immoreel zou ik het ook niet noemen
Zegt genoeg over het moraal in Nederland inderdaad.

Waarschijnlijk staan de ontwijkers vooraan in de rij voor als er geld te halen valt (en dan extra verontwaardigd zijn als het potje alweer op is) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Holy crap.

Mijn vriendin heeft dit jaar 90k ontvangen uit het buitenland na verkoop van haar woning..
Kleine 30k is opgegaan aan een lening die ik nog had openstaan, en de rest gaan we gebruiken voor een verbouwing van onze nieuw gekochte woning.

Moet ik me ook druk maken om een hoop papierenwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
JohanSavelkoul schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:43:
Holy crap.

Mijn vriendin heeft dit jaar 90k ontvangen uit het buitenland na verkoop van haar woning..
Kleine 30k is opgegaan aan een lening die ik nog had openstaan, en de rest gaan we gebruiken voor een verbouwing van onze nieuw gekochte woning.

Moet ik me ook druk maken om een hoop papierenwerk?
Dat ligt aan de nationaliteit van de verstuurder en hoe lang die al in het buitenland vertoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
ChinaGeek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:48:
[...]

Dat ligt aan de nationaliteit van de verstuurder en hoe lang die al in het buitenland vertoeft.
Vriendin in 2018 naar NL verhuisd, bij mij ingetrokken.
Eind 2020 haar huis daar verkocht.
Begin 2021 geld hierheen gestuurd, in 2 delen, via haar vader's bankrekening, die zijn hele leven in Hongarije woont.
Bewust pas in 2021 laten komen, want mijn woning is gepasseerd in 2021, nieuw huis gekocht in 2021, maakte de aangifte dit jaar wat makkelijker :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
LordSinclair schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Waarschijnlijk staan de ontwijkers vooraan in de rij voor als er geld te halen valt (en dan extra verontwaardigd zijn als het potje alweer op is) .
Als er geld te halen valt sta ik in de rij ja. Waarom niet? Gratis geld sla ik nooit af.

[ Voor 3% gewijzigd door mister_S op 25-03-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
JohanSavelkoul schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:52:
[...]

Vriendin in 2018 naar NL verhuisd, bij mij ingetrokken.
Eind 2020 haar huis daar verkocht.
Begin 2021 geld hierheen gestuurd, in 2 delen, via haar vader's bankrekening, die zijn hele leven in Hongarije woont.
Bewust pas in 2021 laten komen, want mijn woning is gepasseerd in 2021, nieuw huis gekocht in 2021, maakte de aangifte dit jaar wat makkelijker :9
Dan hoef je geen belasting te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
mister_S schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Als er geld te halen valt sta ik in de rij ja. Waarom niet? Gratis geld sla ik nooit af.
Er valt weinig te halen als niemand belasting betaald ;)

Maar laat mij raden, jij hebt liever dat andere dat potje voor je vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
ChinaGeek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:57:
[...]

Dan hoef je geen belasting te betalen.
Ook gewoon niks doen?

Ging hier sowieso niet echt vanuit eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
JohanSavelkoul schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:03:
[...]

Ook gewoon niks doen?

Ging hier sowieso niet echt vanuit eigenlijk..
Nee, je hoeft niets te doen.
https://wise.com/nl/blog/schenking-uit-buitenland-ontvangen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mister_S
LordSinclair schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:59:
[...]

Er valt weinig te halen als niemand belasting betaald ;)

Maar laat mij raden, jij hebt liever dat andere dat potje voor je vullen.
Ik zou inderdaad willen dat een ander het potje vult, iedereen wil wel gratis geld. Zo werkt het natuurlijk niet :) Ik vind de moraalridders op Tweakers wel leuk altijd, alsof we hier met miljoenen zitten te spelen. Een tante wil iets leuks doen, laten we aannemen dat het niet om illegaal geld gaat en TS niet in de bijstand zit, dan is voor mij allerlei constructies bedenken voor 10K wel grappig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prlwytkofski
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
8)7 Ik bergrijp echt helemaal niets van deze regeling, als je een schenking ontvangt van een Nederlander die meer dan 10 jaar niet in NL heeft gewoond dan hoef je geen schenkbelasting te betalen ? Wat is de gedachte hier achter ? Waarom is het voor de BD zo belangrijk dat de schenker zo lang niet in NL heeft gewoond terwijl de ontvanger geacht wordt de belasting te betalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 00:30

mark-k

AKA markkNL

Prlwytkofski schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:59:
[...]

8)7 Ik bergrijp echt helemaal niets van deze regeling, als je een schenking ontvangt van een Nederlander die meer dan 10 jaar niet in NL heeft gewoond dan hoef je geen schenkbelasting te betalen ? Wat is de gedachte hier achter ? Waarom is het voor de BD zo belangrijk dat de schenker zo lang niet in NL heeft gewoond terwijl de ontvanger geacht wordt de belasting te betalen ?
Tja, faciliteren dat vermogende buitenlanders geen belasting hoeven te betalen is al jaren het motto van Nederland, we zijn er wereldberoemd mee geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
mark-k schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:33:
[...]

Tja, faciliteren dat vermogende buitenlanders geen belasting hoeven te betalen is al jaren het motto van Nederland, we zijn er wereldberoemd mee geworden.
In dit geval word het geld hier wel uitgegeven en werkt ze zich helemaal suf, dus deze vermogende buitenlander betaald goed mee aan onze economie, maar ik begrijp je punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Gaat het schenken per huishouden of persoon? Ze kan 3244 aan jou en aan je vrouw schenken. 1 januari nog een keer en de schuur kan betaald worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Laatst online: 26-09 15:57
Wow@ jullie allemaal. Toen ik vanochtend wakker werd had ik niet verwacht 66 reacties verder te zijn.

Enorm dank voor alle input. Ik denk dat alle mogelijkheden wel genoemd zijn, dus die ga ik eens rustig doornemen en afwegen. Merci a vous!

/update; ondertussen 2 pagina’s vol replies verder. Dank voor het meedenken!

[ Voor 15% gewijzigd door OcNewB op 26-03-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
padoempats schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 00:39:
Gaat het schenken per huishouden of persoon? Ze kan 3244 aan jou en aan je vrouw schenken. 1 januari nog een keer en de schuur kan betaald worden
Nee, partners worden in beide richtingen als 1 persoon gezien:
Partners zien wij als 1 persoon voor de schenkbelasting. Krijgt u dus een schenking van 2 partners, bijvoorbeeld van uw opa en oma? Tel de waardes van de schenkingen dan bij elkaar op. U moet aangifte doen als u de totale waarde hoger is dan de vrijstelling.

Andersom geldt dit ook. Als u en uw partner allebei een schenking van dezelfde persoon krijgen, telt u de waardes bij elkaar op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 23:06
man man sommige hier zijn echt nog roomser dan de paus en moeten wel heel principieel leven. Gewoon, zoals al vaker vermeldt, lekker de rekening door je tante laten voldoen. Belastingdienst gaat echt helemaal niks van dit geneuzel controleren.

Gaat echt nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
dimi_v schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:17:
man man sommige hier zijn echt nog roomser dan de paus en moeten wel heel principieel leven. Gewoon, zoals al vaker vermeldt, lekker de rekening door je tante laten voldoen. Belastingdienst gaat echt helemaal niks van dit geneuzel controleren.

Gaat echt nergens over.
Hij vraagt gewoon hoe hij dit netjes volgens de regels kan doen, dus krijgt hij die antwoorden. Dst staat verder helemaal los van hoe je het zelf zou doen of hoe hij het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 23:06
ChinaGeek schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:28:
[...]

Hij vraagt gewoon hoe hij dit netjes volgens de regels kan doen, dus krijgt hij die antwoorden. Dst staat verder helemaal los van hoe je het zelf zou doen of hoe hij het moet doen.
Nee, hij vraagt hoe hij dit het handigst kan aanpakken. Mijn aanpak, en die van nog een aantal, is hier terug te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 18:13
In 2021 mag iedereen u belastingvrij schenken ter waarde van € 3.244 dit is tijdelijk verhoogd vanwege de coronasituatie. (bron Belastingdienst)

Feitelijk gaat het om een schenking van €10.000, daar haal je eerst de schenkingsvrije drempel vanaf, blijft er €6756 waarover 18% schenkbelasting moet worden betaald (omdat het in de familie geschonken wordt)

Totaal zou dan 1255 euro belasting betalen, voor dat bedrag heb je dan een nieuwe schuur staan, dan lijkt me de oplossing niet zo moelijk. Mijn advies? Ik zou je tante gewoon het geld laten overmaken, belasting betalen, en zelf alle dingen aanschaffen op eigen naam. dan is alles volgens de regels, en heb jij voor weinig een mooie schuur waar je jarenlang plezier van hebt!

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:57

BrZ

Djampire schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:34:
Feitelijk gaat het om een schenking van €10.000, daar haal je eerst de schenkingsvrije drempel vanaf, blijft er €6756 waarover 18% schenkbelasting moet worden betaald (omdat het in de familie geschonken wordt)
Helaas, dat geldt alleen voor (achter) kleinkinderen. Neef/nicht betaalt 30% belasting (broer/zus ook overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:12
Djampire schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:34:
In 2021 mag iedereen u belastingvrij schenken ter waarde van € 3.244 dit is tijdelijk verhoogd vanwege de coronasituatie. (bron Belastingdienst)

Totaal zou dan 1255 euro belasting betalen, voor dat bedrag heb je dan een nieuwe schuur staan, dan lijkt me de oplossing niet zo moelijk. Mijn advies? Ik zou je tante gewoon het geld laten overmaken, belasting betalen, en zelf alle dingen aanschaffen op eigen naam. dan is alles volgens de regels, en heb jij voor weinig een mooie schuur waar je jarenlang plezier van hebt!
Alternatief:

Tante schenkt €11.483,03
Betaal belasting over €11.483.03 - €3.244,00 = €8.239.03
Belasting is 18% van €8.239,03 = €1.483,03

Netto schenking is €10.000,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

dimi_v schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:34:
[...]

Nee, hij vraagt hoe hij dit het handigst kan aanpakken. Mijn aanpak, en die van nog een aantal, is hier terug te lezen.
Maar het antwoord op hoe je het heel makkelijk buiten de regels om kan doen is duidelijk, daar lijken me weinig/geen vragen over.

TS komt naar Tweakers omdat ze het samen netjes volgens de regels willen oplossen zodat er niet later ineens wel een brief van de belastingdienst op de mat ligt over schenkbelasting. Die kans is nihil, maar alsnog is het niet zóveel extra werk om het wel netjes volgens de regels te doen (dmv een lening of zelf voorschieten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
dimi_v schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:34:
[...]

De vraag is letterlijk, moet ik schenkbelasting betalen.
Ja. Dat moet. Of hij dat doet of dat andere reageerders dat doen, moeten zijn weten. Maar volgens de regels moet het. Dus is het handig dat soort oplossingen aan te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 05:26
Hij moet helemaal niet belasting betalen met de juiste aanpak.
Dat hoeft alleen als het in 1x geschonken wordt.
Die tante kan het dus beter in delen of gespreid schenken.
Kan ze niet een deel aan jou en een deel aan je partner schenken? En dan nog zelf een "cadeautje" van 33,3% geven in de vorm van een klusbon?

Het is ook best een gek iets natuurlijk.... Maar goed... regels...

Als tante een schuurtje bouwt in haar tuin, is dat belastingvrij.
Als TS zelf een schuurtje bouwt in zijn tuin... belastingvrij...
Als tante een schuurtje bouwt in tuin van TS. Belasting aftikken...
Stel dat tante zichzelf aanbied als klusvrouw... Hoe zit het dan?
En als ik iemand vrijwillig help met iets in natura... Klussen bijvoorbeeld...
Moet diegene die daarmee geholpen wordt dan eigenlijk ook belasting betalen als het een grote klus is voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 23:56
LordSinclair schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Waarom heb ik het vermoeden dat, als jij een familielid zou hebben die jou, zeg even 3000 euro per jaar schenkt, je daar geen enkel probleem mee zou hebben en je het ook helemaal geweldig zou vinden dat de Belastingdienst daar vrijstelling voor geeft... Of bel jij dan die ene persoon in Nederland die de Belastingdienst zou bellen met de vraag of je daar aub 800 euro aan belasting over mag betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 16:02
Dit gaat meer over belasting en financiën. WVB >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 20:36
Is toch belachelijk dat je, als je het volgens de regeltjes doet, bijna 2.5k aan belasting moet betalen als je 10k wilt ontvangen van je tante. Om chagrijnig van te worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 12:06
Laat je tante gewoon die schuur betalen, daar kraait geen haan naar. Of spreek met de bouwer af je een deel (of alles) cash betaald, door je tante dan. Probleem is dan ook opgelost.

Tenzij je gewoon de letter van de wet wil naleven, ja dan zul je moeten betalen. Jouw keuze :)

[ Voor 29% gewijzigd door ColeJ op 26-03-2021 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 28-09 19:04
Binnen de wet heb je te maken met schenkbelasting.

Je tante betaalt de schuur en dat is een gift in natura met een bepaalde waarde. In het algemeen is er een vrijstelling van € 3.244 per jaar (2021, volgend jaar 1000 minder). De waarde daarboven is belast a 30%.

Er zijn constructies waarmee je de gift kunt uitspreiden over meerdere jaren. In de kern: je leent van je tante en betaalt deze lening periodiek terug. Vervolgens schenkt je tante de bedragen weer terug. Deze losse schenkingen kunnen over meerdere jaren vallen en daardoor meerdere malen de vrijstelling uitnutten. Of dat interessant is in het geval van een schuur is me niet duidelijk, het hangt ervanaf wat zo'n schhur nou moet kosten.

Verder behoort de schuur bij de eigen woning die je verwerft. Je zou kunnen uitzoeken of deze gift wellicht binnen de verhoogde vrijstelling van schenkingen t.b.v. verwerven eigen woning valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:00
ColeJ schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:54:
Laat je tante gewoon die schuur betalen, daar kraait geen haan naar. Of spreek met de bouwer af je een deel (of alles) cash betaald, door je tante dan. Probleem is dan ook opgelost.

Tenzij je gewoon de letter van de wet wil naleven, ja dan zul je moeten betalen. Jouw keuze :)
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:30

Lordy79

Vastberaden

OcNewB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:52:
Dag allen,

De situatie is als volgt.
In de tuin van ons (gekochte) huis, staat een zeer matige schuur die in elkaar dreigt te storten. Deze wil ik graag vervangen voor een nieuwe schuur. Nu wil het zo zijn dat mijn tante (zeer) vermogend is en aangeboden heeft om deze schuur voor mij en mijn vrouw te betalen.

Superlief natuurlijk, maar hoe gaat dat nu het handigste?

"Afleveradres" van de nieuwe schuur bij mij? factuur op haar naam? Wordt zij officieel eigenaar? Stel dat ik het huis ooit verkoop, is de schuur dan van haar of van mij/ons? Moeten we dat notarieel vastleggen? Kortom hoe kunnen we dit zo aanpakken dat zij de schuur aan ons "schenkt"? Moeten wij (of zij?) schenkbelasting betalen?

Totale kosten van de schuur plm. 10.000 euro incl monteren/funderen etc.

Ik heb aardig wat google-werk verzet, maar dit lijkt niet zo veel voor te komen, of er wordt niet veel over gesproken. Wie oh wie heeft een idee?
Tante schenkt jou 3244 euro
Tante geeft een lening van 6756 euro
Tante geeft een lening tegen 2pct.

Jij betaalt 135 euro rente.

Tante schenkt jou in 2022 nog eens 2250 euro
Restant lening is dan ca 4750 euro

Als ze dan nog 3 jaar schenkt is het probleem belasting vrij opgelost.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Lordy79 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:34:
[...]

Totdat tante in jaar 2 doodgaat en je de lening doodleuk zelf mag gaan dokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 21:43
Blik1984 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:36:
[...]

Dat kan ze toch gewoon in haar testament zetten, lijkt met niet de issue hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-09 22:52
FreakNL schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:28:
Gewoon de zooi bestellen en de betaallink/mail doorsturen naar je tante. Bedrijf zal het een worst zijn wie het betaald. En de BD komt hier niet achter, het is niet dat je ineens een (bij de RDW geregistreerde) auto van 50k voor de deur hebt staan, we praten over een schuurtje van 10k. Dat staat nergens geregistreerd en de waarde is ook nihil.

En ja, dit is natuurlijk fraude. Ik zou er zelf geen moeite mee hebben, zolang je niet van vadertje staat afhankelijk bent middels een uitkering bijvoorbeeld.

Als je het wel 100% correct wilt spelen moet je inderdaad schenkbelasting gaan betalen.. Je kan die natuurlijk ook gewoon zelf aftikken als het je niet lekker zit. Heb je alsnog een goedkoop schuurtje.
Gewoon dit doen inderdaad. Maak er gewoon gebruik van dat ze er niet moeilijk om doen, het is ten slotte een cadeau van je tante.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
sjaakwortel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:47:
[...]

Dat kan ze toch gewoon in haar testament zetten, lijkt met niet de issue hier.
Dan moet je dus weer naar een notaris gaan en daar kosten voor betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:36:
[...]

Het lijkt mij vervelender dat je tante overlijdt, dan dat je niet je hele schuur cadeau hebt gekregen. Of zie je haar dan enkel als een suikertante?

Maar goed, dat is het leven. Je hoeft niet alles waterdicht te regelen. Je hebt er trouwens wel een schuur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:34:
[...]

Maar waarom zou je dan niet de volledige schenking van 6600 euro dit jaar al gebruiken? :?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 08:30

Lordy79

Vastberaden

SmurfLink schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:45:
[...]

Maar waarom zou je dan niet de volledige schenking van 6600 euro dit jaar al gebruiken? :?
Omdat het van tante naar neef gaat en daar is de vrijstelling slechts ruim 3200 euro. Als het van ouders naar kind ging had je gelijk.
Overigens kan TS en tante nog een truukje doen: tante schenkt ook 3200 euro aan de ouders van TS en die schenken het weer aan TS. Zo ruim je inderdaad alvast zo'n 6500 op in een jaar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Omdat het van tante naar neef gaat en daar is de vrijstelling slechts ruim 3200 euro. Als het van ouders naar kind ging had je gelijk.
Overigens kan TS en tante nog een truukje doen: tante schenkt ook 3200 euro aan de ouders van TS en die schenken het weer aan TS. Zo ruim je inderdaad alvast zo'n 6500 op in een jaar.
Ah zo, daar zit ook weer verschil in. 8)7 Leuker kunnen ze het niet maken bij de belastingdienst...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Ik snap het gedoe niet zo.

1) TS besteld de schuur en ontvangt de factuur.
2) Laat factuur aan tante zien
3) Tante maakt over van haar rekening naar Schurenboer

Klaar?

Als de schuur een auto zou zijn zou je het toch ook zo doen?

[ Voor 15% gewijzigd door Lensent op 30-03-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:10
Lensent schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:27:

Klaar?

Zo denk ik ook! De belasting/overheid zal toch niet zo diep gaan graven om te kijken wie 'ontduiking' van schenkbelasting doet?

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:35
Harmsen schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:48:
[...]
Zo denk ik ook! De belasting/overheid zal toch niet zo diep gaan graven om te kijken wie 'ontduiking' van schenkbelasting doet?
Dat heet een "vermogensvergelijking" en kun je denk ik volledig automatiseren. Het gaat dan ook niet om (alleen) schenkbelasting maar naar het totaal van je positie kijken. Ze zouden dom zijn om dat niet (geautomatiseerd) te doen.

Komt er ongeveer op neer: Zijn je bezittingen in overeenstemming met je inkomsten, is je vermogen in een jaar meer of minder veranderd dan "verwacht" of "verklaard". Tante heeft ineens veel minder spaarcentjes - hoe kan dat als ze geen schenking heeft gedaan, geen verklaarbare uitgaven heeft gedaan? TS heeft plotseling een hogere WOZ waarde maar heeft geen verbouwing gedaan waar extra inkomsten of z'n spaarcentjes aan uitgegeven zijn - is de WOZ stijging verklaarbaar of wat is er aan de hand? O ja, en denk ook aan de MOT (Melding Ongebruikelijke Transacties). Als tante contant uit de ouwe sok betaalt heeft de schurenboer een probleem. Grote contante transacties moeten gemeld worden.

Aan de andere kant: Misschien is dit ergens in Brabant (of 1 vd andere vrijplaatsen in NL), daar werkt de economie sowieso heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:10
DjoeC schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Dat heet een "vermogensvergelijking" en kun je denk ik volledig automatiseren. Het gaat dan ook niet om (alleen) schenkbelasting maar naar het totaal van je positie kijken. Ze zouden dom zijn om dat niet (geautomatiseerd) te doen.

Komt er ongeveer op neer: Zijn je bezittingen in overeenstemming met je inkomsten, is je vermogen in een jaar meer of minder veranderd dan "verwacht" of "verklaard". Tante heeft ineens veel minder spaarcentjes - hoe kan dat als ze geen schenking heeft gedaan, geen verklaarbare uitgaven heeft gedaan? TS heeft plotseling een hogere WOZ waarde maar heeft geen verbouwing gedaan waar extra inkomsten of z'n spaarcentjes aan uitgegeven zijn - is de WOZ stijging verklaarbaar of wat is er aan de hand? O ja, en denk ook aan de MOT (Melding Ongebruikelijke Transacties). Als tante contant uit de ouwe sok betaalt heeft de schurenboer een probleem. Grote contante transacties moeten gemeld worden.

Aan de andere kant: Misschien is dit ergens in Brabant (of 1 vd andere vrijplaatsen in NL), daar werkt de economie sowieso heel anders.
Klinkt goed, maar als je een verwaarloosde schuur vervangt door een nieuwe zal je WOZ waarde niet opeens stijgen hoor. Zo gedetailleerd kijkt een gemeente niet naar de huizen bij de WOZ bepaling.

En dat een persoon 10.000 euro uitgegeven heeft aan een bedrijf zal volgens mij ook geen onderzoek opleveren, ik denk ook niet dat de belastingdienst een afschrijving op een bank kan koppelen aan een factuur en die gedetailleerd in kan zien.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:35
Harmsen schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:04:
[...]
Klinkt goed, maar als je een verwaarloosde schuur vervangt door een nieuwe zal je WOZ waarde niet opeens stijgen hoor. Zo gedetailleerd kijkt een gemeente niet naar de huizen bij de WOZ bepaling.

En dat een persoon 10.000 euro uitgegeven heeft aan een bedrijf zal volgens mij ook geen onderzoek opleveren, ik denk ook niet dat de belastingdienst een afschrijving op een bank kan koppelen aan een factuur en die gedetailleerd in kan zien.
Het is niet dat het zal gebeuren maar dat het kan gebeuren. En gemeenten kijken inderdaad niet gedetailleerd maar voeren wel vergelijkingen uit op basis luchtfoto's. En patroonherkenning (verschillen vinden) is op die manier ook al weer geen issue.

Artikel uit 2012, gemeente Twenterand: Door middel van luchtfoto’s kan de gemeente onder meer beter bouwactiviteiten in het buitengebied controleren. Ook worden de foto’s gebruikt voor de basisregistratie Gebouwen en voor taxaties bij de Wet Onroerende Zaakbelasting.

De enige manier om met truukjes weg te komen is je te realiseren dat de andere kant ook truukjes heeft en hoe je daar mee omgaat. Zie het als een spel (positief) of een wapenwedloop (negatief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
Blij dat dit topic meerderen van jullie aan het denken heeft gezegd (en mij ook) over de te vervolgen weg die en fiscaal handig is, en legaal is. Thanks all!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 14:48
Ten aanzien van je fiscale vragen, laat ik het antwoord graag over aan andere tweakers. Schoenmaker blijf bij je leest, zou ik zo zeggen.

Ten aanzien van je vragen "Wordt zij officieel eigenaar? Stel dat ik het huis ooit verkoop, is de schuur dan van haar of van mij/ons? Moeten we dat notarieel vastleggen? " kan ik je wel antwoord geven. Ik werk als makelaar.

Het snelle antwoord: jij wordt direct eigenaar van de schuur op het moment dat deze geplaatst wordt.

In Nederland kennen we de systematiek van verticale natrekking (art. 5:20 lid 1 BW). Dat betekent dat de eigenaar van de grond van rechtswege (automatisch) ook eigenaar is van alles wat erop staat (de opstallen) en erin zit (beplantingen e.d.). Dus vanaf het moment dat de bouwmaterialen de grond in gaan, word/ben jij daarvan direct de eigenaar: zonder dat je daar dus iets voor hoeft te doen.

Alleen als je hiervan bewust wil afwijken (dus tante eigenaar van de schuur wilt laten), dan moet je naar de notaris. De notaris kan een zogenaamd "Opstalrecht" vestigen (art. 5:20 BW) ten behoeve van tante. Daarmee wordt de verticale natrekking doorbroken en zijn er vanaf dat moment separate eigenaren van de grond en de opstallen.

Op het moment dat jij je huis ooit wilt gaan verkopen, kun je dus zonder ingewikkelde zaken, gewoon tot verkoop (en (af)levering) overgaan. Je bent immers gewoon de enige eigenaar. Met tante heb je alsdan privaatrechtelijk geen relatie ten aanzien van de eigendomsverhouding.

Sterker nog: Stel dat tante -bijvoorbeeld- een maand na het plaatsen van de schuur spijt krijgt en de schuur terug wil hebben, dan kan ze deze niet meer uit de grond komen halen. Het is jouw eigendom. Als ze dit toch zou doen, dan zou ze zich schuldig maken aan diefstal.

(ik ga er vanuit dat je het volle eigendom bezit van je woning; bij erfpacht is het wat genuanceerder).

[ Voor 17% gewijzigd door houtsnip op 31-03-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaas1967
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-10-2023
Schuur met alles erop en eraan kopen,tante betaald de rekening en belastingontduiking promoten we hier niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Ardana op 30-03-2021 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcNewB
houtsnip schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:05:
Ten aanzien van je fiscale vragen, laat ik het antwoord graag over aan andere tweakers. Schoenmaker blijf bij je leest, zou ik zo zeggen.

Ten aanzien van je vragen "Wordt zij officieel eigenaar? Stel dat ik het huis ooit verkoop, is de schuur dan van haar of van mij/ons? Moeten we dat notarieel vastleggen? " kan ik je wel antwoord geven. Ik werk als makelaar.

Het snelle antwoord: jij wordt direct eigenaar van de schuur op het moment dat deze geplaatst wordt.

In Nederland kennen we de systematiek van verticale natrekking (art. 5:20 lid 1 BW). Dat betekent dat de eigenaar van de grond van rechtswege (automatisch) ook eigenaar is van alles wat erop staat (de opstallen) en erin zit (beplantingen e.d.). Dus vanaf het moment dat de bouwmaterialen de grond in gaan, wordt/ben jij daarvan direct de eigenaar: zonder dat je daar dus iets voor hoeft te doen.

Alleen als je hiervan bewust wil afwijken (dus tante eigenaar van de schuur wilt laten), dan moet je naar de notaris. De notaris kan een zogenaamd "Opstalrecht" vestigen (art. 5:20 BW) ten behoeve van tante. Daarmee wordt de verticale natrekking doorbroken en zijn er vanaf dat moment separate eigenaren van de grond en de opstallen.

Op het moment dat jij je huis ooit wilt gaan verkopen, kun je dus zonder ingewikkelde zaken, gewoon tot verkoop (en (af)levering) overgaan. Je bent immers gewoon de enige eigenaar. Met tante heb je alsdan privaatrechtelijk geen relatie ten aanzien van de eigendomsverhouding.

Sterker nog: Stel dat tante -bijvoorbeeld- een maand na het plaatsen van de schuur spijt krijgt en de schuur terug wil hebben, dan kan ze deze niet meer uit de grond komen halen. Het is jouw eigendom. Als ze dit toch zou doen, dan zou ze zich schuldig maken aan diefstal.

(ik ga er vanuit dat je het volle eigendom bezit van je woning; bij erfpacht is het wat genuanceerder).
Ja volle eigendom. Dank voor je uitgebreide antwoord! Heel behulpzaam en weer wat van geleerd. Thanks!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:02
klaas1967 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:21:
Schuur met alles erop en eraan kopen,tante betaald de rekening en verder mond houden. Er wordt al genoeg belasting betaald over de schuur (21%).
Buiten beschouwing gelaten dat er uiteraard zat mensen zijn die dit doen, is dit verboden, en mocht het op een gegeven moment aan het licht komen, ben je verder van huis. En als we de afgelopen jaren nu iets hebben geleerd, fair of niet, kun je beter niet op een zwarte lijst van de belastingdienst eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 17:17
Kunnen we gewoon ophouden met adviezen geven die neerkomen op belastingontduiking? Dank.

Edit: Uiteindelijk is dat natuurlijk wel een hap uit onze belasting spaarpot. Dus je kan het ook aangeven als een schenking, uiteraard wil ik niet beroerd doen dus hier een (diep)linkje naar de fiscus https://www.belastingdien...henken-en-schenkbelasting
pick your posoin

[ Voor 66% gewijzigd door Ardana op 30-03-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Zo opvallend is dat niet. Dit is Tweakers, niet een of ander greyhat hackerforum. Over het algemeen bespreken we hier alleen de nette, legale gang van zaken. Zie bijvoorbeeld ook Legale belastingontwijking voor de gewone man, waar redelijk expliciet het verschil te zien is.

Contant betalen is dan misschien lastiger te traceren, maar het is net zoveel belasting ontduiken als de tante de rekening laten betalen of het geld gewoon overmaken en niet opgeven bij de BD.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 30-03-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
Oon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:18:
[...]

Zo opvallend is dat niet. Dit is Tweakers, niet een of ander greyhat hackerforum. Over het algemeen bespreken we hier alleen de nette, legale gang van zaken. Zie bijvoorbeeld ook Legale belastingontwijking voor de gewone man, waar redelijk expliciet het verschil te zien is.

Contant betalen is dan misschien lastiger te traceren, maar het is net zoveel belasting ontduiken als de tante de rekening laten betalen of het geld gewoon overmaken en niet opgeven bij de BD.
Voila, dan blijft er nog een legale optie over en dat is de jaarlijkse vrijstelling, € 3244,- per jaar in dit geval. De aangifte over 2020 is misschien de deur nog niet uit, dan kun je 2020 en 2021 nog pakken, 2022 nog een keer en je zit al bijna aan de 10k.

Dan is er nog een scenario waarbij je jezelf af kunt vragen wat de daadwerkelijke waarde is van de 'nieuwe schuur'. Als 'tante' deze afrekent en daarna geeft is de schuur al geen 10k meer waard. De kosten zitten waarschijnlijk ook in de plaatsing. Dus als de tante eerst op jouw grond mag bouwen, daarna een bakske koffie komt leuten in haar eigen schuur en daarna dit object aan de ontvanger schenkt, wat is dan de waarde?

[ Voor 19% gewijzigd door 7ven op 30-03-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Drie keuzes: netjes doen en veel belasting betalen, in drie jaren en geen belasting betalen of niet netjes doen en in een keer klaar en geen belasting betalen.

Veel meer smaken zijn er lijkt het niet. Belastingontduiking promoten doen we hier niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 30-03-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
klaas1967 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:21:
Schuur met alles erop en eraan kopen,tante betaald de rekening en verder mond houden. Er wordt al genoeg belasting betaald over de schuur (21%).
Als iedereen de rest van de belasting gaat ontwijken dan wordt die 21% vanzelf 40% ;)

Links of rechtsom gaat de overheid het geld binnen lepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:58
Lensent schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:27:

Klaar?

In België zou dit geen probleem zijn, tenzij tante binnen de 3 jaar overlijdt, dan valt dit binnen de erfenis, en ik vermoed dat het in zo’n geval in NL oof een probleem kan opleveren als er meerdere erfgenamen zijn die bv elk 25% van de nalatenschap krijgen. Dan kunnen de anderen de rekeningen eens gaan nakijken en proberen om dat van je erfdeel af te trekken. Zeker als de erfgenamen elkaar amper kennen en er een paar centenbijters tussen zitten is dat een kans.... nu ja, als tante heel vermogend is is dat ook geen groot probleem denk ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

7ven schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Voila, dan blijft er nog een legale optie over en dat is de jaarlijkse vrijstelling, € 3244,- per jaar in dit geval. De aangifte over 2020 is misschien de deur nog niet uit, dan kun je 2020 en 2021 nog pakken, 2022 nog een keer en je zit al bijna aan de 10k.
Aangezien 2020 al voorbij is, kun je geen giften meer ontvangen in 2020, dat gaat echt niet met terugwerkende kracht tenzij je 'n neefje hebt die Marty heet, die 'n rare doc kent.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:02
Oon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:18:
[...]

En ook in het geval van schenkbelastingen zijn er indien je connecties hebt mogelijk wegen om de boel te omzeilen.

Zo woont mijn schoonfamilie in Zweden. Daar geldt geen schenkbelasting voor giften uit het buitenland.

Hoe zit dit in Nederland?
https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen
Heeft de schenker nooit in Nederland gewoond? Dan hoeft u dus geen aangifte te doen.
Oftewel, op basis van vertrouwen kan een tante dan het bedrag in één keer overmaken naar een tussen persoon in Zweden, zoals in mijn geval bijvoorbeeld mijn schoonmoeder. Die het vervolgens weer naar mij kan overmaken. Om zo het Nederlandse schenkbelasting systeem te omzeilen.

En zo, gezien daar geen limieten in beschreven staan, kun je in theorie vele miljoenen belastingvrij schenken.

Onze zuiderburen deden dit nog fraaier, via een Nederlandse notaris en wat de zogenaamde kaasroute was gaan heten. Hier is inmiddels een stokje voor gestoken :9.

Creatief belasting ontwijken is ook voor particulieren zeker iets om te overwegen. Hoewel niet erg gemakkelijk zonder de juiste connecties als tussenschakel. Ook werkt het niet met ieder land. Want je moet voor beide partijen gevrijwaard zijn van schenkbelastingen rondom internationale schenkingen. Zowel verzendend, als ontvangend.

Maar ja, voor de mensen waar het een optie bij is, wel weer een interessante om de fiscus toch op legale wijze een hak te kunnen zetten :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 09:46
psychodude schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:33:

Oftewel, op basis van vertrouwen kan een tante dan het bedrag in één keer overmaken naar een tussen persoon in Zweden, zoals in mijn geval bijvoorbeeld mijn schoonmoeder. Die het vervolgens weer naar mij kan overmaken. Om zo het Nederlandse schenkbelasting systeem te omzeilen.

En zo, gezien daar geen limieten in beschreven staan, kun je in theorie vele miljoenen belastingvrij schenken.
Wel creatief, maar zo werkt het niet in Nederland. In de VS zou je er wellicht mee wegkomen, maar we hebben hier een ander legaal systeem. Het gaat niet om het strict volgen van de regels, maar in de rechtspraak gaat het ook over minder tastbare zaken zoals de intenties van verschillende partijen. En met een constructie die puur 100% is opgetuigd om belasting te ontwijken ga je over het algemeen gewoon nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Aangezien 2020 al voorbij is, kun je geen giften meer ontvangen in 2020, dat gaat echt niet met terugwerkende kracht tenzij je 'n neefje hebt die Marty heet, die 'n rare doc kent.
Misschien wel als tante die gift al in 2020 beloofd heeft. Een beetje zoals de oudejaarsloterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
Waarom zo'n drukte over een schuur?
Tenzij je een Colin Furze schuur hebt lijkt het me dat zij gewoon betaald en klaar?
Of moet ik bij de belasting opgeven dat mijn moeder de tompoucen bij de koffie betaald heeft? 8)7

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Koos2009 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:14:
Waarom zo'n drukte over een schuur?
Tenzij je een Colin Furze schuur hebt lijkt het me dat zij gewoon betaald en klaar?
Of moet ik bij de belasting opgeven dat mijn moeder de tompoucen bij de koffie betaald heeft? 8)7
Als die tompoucen 6605 (26881 tussen 18-40 jaar) euro kosten wel ja, was het 6604 (26882) was er niets aan de hand. Kwam je tante/oom/broer/zus/buurman met tompoucen mogen deze maar 3244 euro zijn.

Elke gift/cadeau boven de schenk vrijstelling dient schenkbelasting over betaald te worden.

https://www.belastingdien...jdelijjk-verhoogd-in-2021

Wat wel mooi si, 2021 is het verhoogd met 1000.
Het bedrag dat u belastingvrij aan een ander mag schenken gaat in 2021 tijdelijk met € 1.000 omhoog. Dit is besloten vanwege de coronacrisis. Ook de schenkingsvrijstelling voor schenkingen van ouders aan kinderen is met € 1.000 verhoogd.

Voor de schenkbelasting gelden vrijstellingen: tot een bepaald bedrag is een schenking belastingvrij. De hoogte van dit bedrag hangt af van de relatie tussen de schenker en de ontvanger.

De tijdelijk verhoogde vrijstellingen in 2021:

U mag € 3.244 belastingvrij schenken aan een ander, bijvoorbeeld uw kleinkind, een vriend of een ondernemer.
Ouders mogen € 6.604 belastingvrij schenken aan hun kind.
De verhogingen gelden van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.
Om legaal te blijven kan @OcNewB misschien met tante hier iets mee doen :)
Krijgt u meerdere schenkingen in 2021? Geen probleem
In 2021 mag iedereen u belastingvrij schenken ter waarde van € 3.244. Dit kunnen verschillende personen zijn. Krijgt u een schenking van uw ouders of pleegouders? Dan is dit bedrag € 6.604.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Koos2009 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:14:
Wel als die tompoucen €10.000 kosten en ze aan jouw schenkt/cadeau doet.

Lijkt wel of we in Griekenland wonen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
LordSinclair schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:24:
[...]

Wel als die tompoucen €10.000 kosten en ze aan jouw schenkt/cadeau doet.

Lijkt wel of we in Griekenland wonen tegenwoordig.
Dat het om zulke bedragen ging wist ik niet.

Tuurlijk is er schenmkbelasting bij zulke bedragen, maar is die schuur gemetseld door een kunstenaar of van goud?

Gewoon wat palen, planken schroeven en een paar blikken houitbeits?

Op de camping van mijn ouders staan nu 2 schuren waarvan 1 nu als (deel van het) kattenhok dienst doet en de andere als opslag.
Staat nog steeds gewoon hoor en mijn pa is echt geen bouwtechnisch ingenieur of heeft Wollowitz in de familie.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
Ook is er nog een andere, legale... optie.

Je tante schenkt ruwweg de 3000 euro die vrijgesteld is. Het restant, ruwweg 7000 euro krijg je als lening. Daarvoor zijn wel voorwaarden, de lening mag niet met een rentepercentage van 0% want dan wordt dit ook gezien als gift. Uiteraard mag zo'n 1-5% wel. En uiteraard mag je tante dan ook een bedrag groter dan 10k in totaal schenken. Dus als ze het volgende jaar weer ruim 3k schenkt waarmee jij aflost, dan geen probleem. Ook als aan het einde laten we zeggen de door jouw betaalde rente ruimhartig wordt terug geschonken.

Dit kan ook bij grotere bedragen, laten we zeggen een huis, dan wordt de 5% weer interessant. Maar dit ging over een schuur dus laten we het daar maar bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
Oja, er worden ook al suggesties gedaan dat de tante nog wat met de ouders kan. Als er ouders zijn en die willen meewerken, altijd belangrijk...

Dan kan de tante jou 3k+ schenken. En je ouders ook 3k+, als je ouders dan jou weer 3k+ schenken dan zit je al ongeveer op 6.5k. Beetje een omweg maar wel legaal. Als je helemaal een fantastische familie hebt (met geld weet je het nooit) dan is er misschien nog wel een andere oom of tante als die ook ok is met het ontvangen van een schenking van 3k+ en jou dan ook 3k+ wil schenken dan komt de schuur akelijk dichtbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcNewB
Ja, ik lees in ieder geval dat er allerlei constructies te bedenken zijn. 👍Ik had er geen idee van dat dit topic de 10k views zou gaan aantikken. Ik denk dat alles nu wel gezegd is. Misschien op slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7ven schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:42:
Ook is er nog een andere, legale... optie.

Je tante schenkt ruwweg de 3000 euro die vrijgesteld is. Het restant, ruwweg 7000 euro krijg je als lening. Daarvoor zijn wel voorwaarden, de lening mag niet met een rentepercentage van 0% want dan wordt dit ook gezien als gift. Uiteraard mag zo'n 1-5% wel. En uiteraard mag je tante dan ook een bedrag groter dan 10k in totaal schenken. Dus als ze het volgende jaar weer ruim 3k schenkt waarmee jij aflost, dan geen probleem. Ook als aan het einde laten we zeggen de door jouw betaalde rente ruimhartig wordt terug geschonken.

Dit kan ook bij grotere bedragen, laten we zeggen een huis, dan wordt de 5% weer interessant. Maar dit ging over een schuur dus laten we het daar maar bij :D
Maar als tante eind dit jaar komt te overlijden heb je ineens een schuld bij haar boedel. Dat levert een hoop administratief gedoe op, én je loopt de rest van de schenking mis (natuurlijk ook afhankelijk van de positie van TS in het testament, maar daar weten we verder niets van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:20

de Peer

under peer review

Ik schrik eigenlijk best wel als ik zie hoe veel mensen hier adviseren om fraude te plegen. En dat je 'principieel' zou zijn als je het wel gewoon netjes doet. De omgekeerde wereld.

Ik zou willen dat de pakkans wat hoger was, want ik erger me best wel aan mensen die het allemaal maar normaal vinden.

Wat is eigenlijk de straf als je wel gepakt wordt? Boete en strafblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
de Peer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:14:
Ik schrik eigenlijk best wel als ik zie hoe veel mensen hier adviseren om fraude te plegen. En dat je 'principieel' zou zijn als je het wel gewoon netjes doet. De omgekeerde wereld.

Ik zou willen dat de pakkans wat hoger was, want ik erger me best wel aan mensen die het allemaal maar normaal vinden.

Wat is eigenlijk de straf als je wel gepakt wordt? Boete en strafblad?
3 dingen
1. De pakkans is zeer laag afhankelijk van wat je doet. Veel van de geboden opties zijn wel legaal. Contant is bijna niet te controleren en zal met dit scenario niet snel gepakt worden.
2. Het is de wet, dus daar moeten we ons allemaal aan houden. Er zijn wel veel mogelijkheden om daar creatief mee om te gaan blijkt. Zowel legaal als illegaal. Blijft zo dat vaak 'de gewone man' opdraait voor de basisregel omdat hij zich er niet in verdiept of dat het teveel kost om te omzeilen. Terwijl de rijken er makkelijk omheen laveren en ook legaal ontwijken of ongepakt ontduiken.
3. Het is ook bizar dat we in Nederland over schenkingen (en erfenissen) nogmaals belasting moeten betalen. Er vanuit gaande dat in dit scenario 'tante' netjes belasting betaald heeft en dit niet zwart bij elkaar heeft geharkt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56

Tazzios

..

OcNewB schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:49:
Ja, ik lees in ieder geval dat er allerlei constructies te bedenken zijn. 👍Ik had er geen idee van dat dit topic de 10k views zou gaan aantikken. Ik denk dat alles nu wel gezegd is. Misschien op slot?
Indien een TS aangeeft wat de uiteindelijke keuze wordt wordt het meestal vanzelf weer rustig. :P
Pagina: 1 2 Laatste