Klinkt goed, maar als je een verwaarloosde schuur vervangt door een nieuwe zal je WOZ waarde niet opeens stijgen hoor. Zo gedetailleerd kijkt een gemeente niet naar de huizen bij de WOZ bepaling.DjoeC schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:46:
[...]
Dat heet een "vermogensvergelijking" en kun je denk ik volledig automatiseren. Het gaat dan ook niet om (alleen) schenkbelasting maar naar het totaal van je positie kijken. Ze zouden dom zijn om dat niet (geautomatiseerd) te doen.
Komt er ongeveer op neer: Zijn je bezittingen in overeenstemming met je inkomsten, is je vermogen in een jaar meer of minder veranderd dan "verwacht" of "verklaard". Tante heeft ineens veel minder spaarcentjes - hoe kan dat als ze geen schenking heeft gedaan, geen verklaarbare uitgaven heeft gedaan? TS heeft plotseling een hogere WOZ waarde maar heeft geen verbouwing gedaan waar extra inkomsten of z'n spaarcentjes aan uitgegeven zijn - is de WOZ stijging verklaarbaar of wat is er aan de hand? O ja, en denk ook aan de MOT (Melding Ongebruikelijke Transacties). Als tante contant uit de ouwe sok betaalt heeft de schurenboer een probleem. Grote contante transacties moeten gemeld worden.
Aan de andere kant: Misschien is dit ergens in Brabant (of 1 vd andere vrijplaatsen in NL), daar werkt de economie sowieso heel anders.
En dat een persoon 10.000 euro uitgegeven heeft aan een bedrijf zal volgens mij ook geen onderzoek opleveren, ik denk ook niet dat de belastingdienst een afschrijving op een bank kan koppelen aan een factuur en die gedetailleerd in kan zien.
What a fine day for Science! | Specs