Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:56
DjoeC schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Dat heet een "vermogensvergelijking" en kun je denk ik volledig automatiseren. Het gaat dan ook niet om (alleen) schenkbelasting maar naar het totaal van je positie kijken. Ze zouden dom zijn om dat niet (geautomatiseerd) te doen.

Komt er ongeveer op neer: Zijn je bezittingen in overeenstemming met je inkomsten, is je vermogen in een jaar meer of minder veranderd dan "verwacht" of "verklaard". Tante heeft ineens veel minder spaarcentjes - hoe kan dat als ze geen schenking heeft gedaan, geen verklaarbare uitgaven heeft gedaan? TS heeft plotseling een hogere WOZ waarde maar heeft geen verbouwing gedaan waar extra inkomsten of z'n spaarcentjes aan uitgegeven zijn - is de WOZ stijging verklaarbaar of wat is er aan de hand? O ja, en denk ook aan de MOT (Melding Ongebruikelijke Transacties). Als tante contant uit de ouwe sok betaalt heeft de schurenboer een probleem. Grote contante transacties moeten gemeld worden.

Aan de andere kant: Misschien is dit ergens in Brabant (of 1 vd andere vrijplaatsen in NL), daar werkt de economie sowieso heel anders.
Klinkt goed, maar als je een verwaarloosde schuur vervangt door een nieuwe zal je WOZ waarde niet opeens stijgen hoor. Zo gedetailleerd kijkt een gemeente niet naar de huizen bij de WOZ bepaling.

En dat een persoon 10.000 euro uitgegeven heeft aan een bedrijf zal volgens mij ook geen onderzoek opleveren, ik denk ook niet dat de belastingdienst een afschrijving op een bank kan koppelen aan een factuur en die gedetailleerd in kan zien.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:34
Harmsen schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:04:
[...]
Klinkt goed, maar als je een verwaarloosde schuur vervangt door een nieuwe zal je WOZ waarde niet opeens stijgen hoor. Zo gedetailleerd kijkt een gemeente niet naar de huizen bij de WOZ bepaling.

En dat een persoon 10.000 euro uitgegeven heeft aan een bedrijf zal volgens mij ook geen onderzoek opleveren, ik denk ook niet dat de belastingdienst een afschrijving op een bank kan koppelen aan een factuur en die gedetailleerd in kan zien.
Het is niet dat het zal gebeuren maar dat het kan gebeuren. En gemeenten kijken inderdaad niet gedetailleerd maar voeren wel vergelijkingen uit op basis luchtfoto's. En patroonherkenning (verschillen vinden) is op die manier ook al weer geen issue.

Artikel uit 2012, gemeente Twenterand: Door middel van luchtfoto’s kan de gemeente onder meer beter bouwactiviteiten in het buitengebied controleren. Ook worden de foto’s gebruikt voor de basisregistratie Gebouwen en voor taxaties bij de Wet Onroerende Zaakbelasting.

De enige manier om met truukjes weg te komen is je te realiseren dat de andere kant ook truukjes heeft en hoe je daar mee omgaat. Zie het als een spel (positief) of een wapenwedloop (negatief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:57
Blij dat dit topic meerderen van jullie aan het denken heeft gezegd (en mij ook) over de te vervolgen weg die en fiscaal handig is, en legaal is. Thanks all!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houtsnip
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 14:48
Ten aanzien van je fiscale vragen, laat ik het antwoord graag over aan andere tweakers. Schoenmaker blijf bij je leest, zou ik zo zeggen.

Ten aanzien van je vragen "Wordt zij officieel eigenaar? Stel dat ik het huis ooit verkoop, is de schuur dan van haar of van mij/ons? Moeten we dat notarieel vastleggen? " kan ik je wel antwoord geven. Ik werk als makelaar.

Het snelle antwoord: jij wordt direct eigenaar van de schuur op het moment dat deze geplaatst wordt.

In Nederland kennen we de systematiek van verticale natrekking (art. 5:20 lid 1 BW). Dat betekent dat de eigenaar van de grond van rechtswege (automatisch) ook eigenaar is van alles wat erop staat (de opstallen) en erin zit (beplantingen e.d.). Dus vanaf het moment dat de bouwmaterialen de grond in gaan, word/ben jij daarvan direct de eigenaar: zonder dat je daar dus iets voor hoeft te doen.

Alleen als je hiervan bewust wil afwijken (dus tante eigenaar van de schuur wilt laten), dan moet je naar de notaris. De notaris kan een zogenaamd "Opstalrecht" vestigen (art. 5:20 BW) ten behoeve van tante. Daarmee wordt de verticale natrekking doorbroken en zijn er vanaf dat moment separate eigenaren van de grond en de opstallen.

Op het moment dat jij je huis ooit wilt gaan verkopen, kun je dus zonder ingewikkelde zaken, gewoon tot verkoop (en (af)levering) overgaan. Je bent immers gewoon de enige eigenaar. Met tante heb je alsdan privaatrechtelijk geen relatie ten aanzien van de eigendomsverhouding.

Sterker nog: Stel dat tante -bijvoorbeeld- een maand na het plaatsen van de schuur spijt krijgt en de schuur terug wil hebben, dan kan ze deze niet meer uit de grond komen halen. Het is jouw eigendom. Als ze dit toch zou doen, dan zou ze zich schuldig maken aan diefstal.

(ik ga er vanuit dat je het volle eigendom bezit van je woning; bij erfpacht is het wat genuanceerder).

[ Voor 17% gewijzigd door houtsnip op 31-03-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaas1967
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-10-2023
Schuur met alles erop en eraan kopen,tante betaald de rekening en belastingontduiking promoten we hier niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Ardana op 30-03-2021 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcNewB
houtsnip schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:05:
Ten aanzien van je fiscale vragen, laat ik het antwoord graag over aan andere tweakers. Schoenmaker blijf bij je leest, zou ik zo zeggen.

Ten aanzien van je vragen "Wordt zij officieel eigenaar? Stel dat ik het huis ooit verkoop, is de schuur dan van haar of van mij/ons? Moeten we dat notarieel vastleggen? " kan ik je wel antwoord geven. Ik werk als makelaar.

Het snelle antwoord: jij wordt direct eigenaar van de schuur op het moment dat deze geplaatst wordt.

In Nederland kennen we de systematiek van verticale natrekking (art. 5:20 lid 1 BW). Dat betekent dat de eigenaar van de grond van rechtswege (automatisch) ook eigenaar is van alles wat erop staat (de opstallen) en erin zit (beplantingen e.d.). Dus vanaf het moment dat de bouwmaterialen de grond in gaan, wordt/ben jij daarvan direct de eigenaar: zonder dat je daar dus iets voor hoeft te doen.

Alleen als je hiervan bewust wil afwijken (dus tante eigenaar van de schuur wilt laten), dan moet je naar de notaris. De notaris kan een zogenaamd "Opstalrecht" vestigen (art. 5:20 BW) ten behoeve van tante. Daarmee wordt de verticale natrekking doorbroken en zijn er vanaf dat moment separate eigenaren van de grond en de opstallen.

Op het moment dat jij je huis ooit wilt gaan verkopen, kun je dus zonder ingewikkelde zaken, gewoon tot verkoop (en (af)levering) overgaan. Je bent immers gewoon de enige eigenaar. Met tante heb je alsdan privaatrechtelijk geen relatie ten aanzien van de eigendomsverhouding.

Sterker nog: Stel dat tante -bijvoorbeeld- een maand na het plaatsen van de schuur spijt krijgt en de schuur terug wil hebben, dan kan ze deze niet meer uit de grond komen halen. Het is jouw eigendom. Als ze dit toch zou doen, dan zou ze zich schuldig maken aan diefstal.

(ik ga er vanuit dat je het volle eigendom bezit van je woning; bij erfpacht is het wat genuanceerder).
Ja volle eigendom. Dank voor je uitgebreide antwoord! Heel behulpzaam en weer wat van geleerd. Thanks!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:02
klaas1967 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:21:
Schuur met alles erop en eraan kopen,tante betaald de rekening en verder mond houden. Er wordt al genoeg belasting betaald over de schuur (21%).
Buiten beschouwing gelaten dat er uiteraard zat mensen zijn die dit doen, is dit verboden, en mocht het op een gegeven moment aan het licht komen, ben je verder van huis. En als we de afgelopen jaren nu iets hebben geleerd, fair of niet, kun je beter niet op een zwarte lijst van de belastingdienst eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 17:17
Kunnen we gewoon ophouden met adviezen geven die neerkomen op belastingontduiking? Dank.

Edit: Uiteindelijk is dat natuurlijk wel een hap uit onze belasting spaarpot. Dus je kan het ook aangeven als een schenking, uiteraard wil ik niet beroerd doen dus hier een (diep)linkje naar de fiscus https://www.belastingdien...henken-en-schenkbelasting
pick your posoin

[ Voor 66% gewijzigd door Ardana op 30-03-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zo opvallend is dat niet. Dit is Tweakers, niet een of ander greyhat hackerforum. Over het algemeen bespreken we hier alleen de nette, legale gang van zaken. Zie bijvoorbeeld ook Legale belastingontwijking voor de gewone man, waar redelijk expliciet het verschil te zien is.

Contant betalen is dan misschien lastiger te traceren, maar het is net zoveel belasting ontduiken als de tante de rekening laten betalen of het geld gewoon overmaken en niet opgeven bij de BD.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 30-03-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
Oon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:18:
[...]

Zo opvallend is dat niet. Dit is Tweakers, niet een of ander greyhat hackerforum. Over het algemeen bespreken we hier alleen de nette, legale gang van zaken. Zie bijvoorbeeld ook Legale belastingontwijking voor de gewone man, waar redelijk expliciet het verschil te zien is.

Contant betalen is dan misschien lastiger te traceren, maar het is net zoveel belasting ontduiken als de tante de rekening laten betalen of het geld gewoon overmaken en niet opgeven bij de BD.
Voila, dan blijft er nog een legale optie over en dat is de jaarlijkse vrijstelling, € 3244,- per jaar in dit geval. De aangifte over 2020 is misschien de deur nog niet uit, dan kun je 2020 en 2021 nog pakken, 2022 nog een keer en je zit al bijna aan de 10k.

Dan is er nog een scenario waarbij je jezelf af kunt vragen wat de daadwerkelijke waarde is van de 'nieuwe schuur'. Als 'tante' deze afrekent en daarna geeft is de schuur al geen 10k meer waard. De kosten zitten waarschijnlijk ook in de plaatsing. Dus als de tante eerst op jouw grond mag bouwen, daarna een bakske koffie komt leuten in haar eigen schuur en daarna dit object aan de ontvanger schenkt, wat is dan de waarde?

[ Voor 19% gewijzigd door 7ven op 30-03-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Drie keuzes: netjes doen en veel belasting betalen, in drie jaren en geen belasting betalen of niet netjes doen en in een keer klaar en geen belasting betalen.

Veel meer smaken zijn er lijkt het niet. Belastingontduiking promoten doen we hier niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 30-03-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:10
klaas1967 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:21:
Schuur met alles erop en eraan kopen,tante betaald de rekening en verder mond houden. Er wordt al genoeg belasting betaald over de schuur (21%).
Als iedereen de rest van de belasting gaat ontwijken dan wordt die 21% vanzelf 40% ;)

Links of rechtsom gaat de overheid het geld binnen lepelen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:15
Lensent schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:27:
Ik snap het gedoe niet zo.

1) TS besteld de schuur en ontvangt de factuur.
2) Laat factuur aan tante zien
3) Tante maakt over van haar rekening naar Schurenboer

Klaar?

Als de schuur een auto zou zijn zou je het toch ook zo doen?
In België zou dit geen probleem zijn, tenzij tante binnen de 3 jaar overlijdt, dan valt dit binnen de erfenis, en ik vermoed dat het in zo’n geval in NL oof een probleem kan opleveren als er meerdere erfgenamen zijn die bv elk 25% van de nalatenschap krijgen. Dan kunnen de anderen de rekeningen eens gaan nakijken en proberen om dat van je erfdeel af te trekken. Zeker als de erfgenamen elkaar amper kennen en er een paar centenbijters tussen zitten is dat een kans.... nu ja, als tante heel vermogend is is dat ook geen groot probleem denk ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

7ven schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Voila, dan blijft er nog een legale optie over en dat is de jaarlijkse vrijstelling, € 3244,- per jaar in dit geval. De aangifte over 2020 is misschien de deur nog niet uit, dan kun je 2020 en 2021 nog pakken, 2022 nog een keer en je zit al bijna aan de 10k.
Aangezien 2020 al voorbij is, kun je geen giften meer ontvangen in 2020, dat gaat echt niet met terugwerkende kracht tenzij je 'n neefje hebt die Marty heet, die 'n rare doc kent.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:02
Oon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:18:
[...]

En ook in het geval van schenkbelastingen zijn er indien je connecties hebt mogelijk wegen om de boel te omzeilen.

Zo woont mijn schoonfamilie in Zweden. Daar geldt geen schenkbelasting voor giften uit het buitenland.

Hoe zit dit in Nederland?
https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen
Heeft de schenker nooit in Nederland gewoond? Dan hoeft u dus geen aangifte te doen.
Oftewel, op basis van vertrouwen kan een tante dan het bedrag in één keer overmaken naar een tussen persoon in Zweden, zoals in mijn geval bijvoorbeeld mijn schoonmoeder. Die het vervolgens weer naar mij kan overmaken. Om zo het Nederlandse schenkbelasting systeem te omzeilen.

En zo, gezien daar geen limieten in beschreven staan, kun je in theorie vele miljoenen belastingvrij schenken.

Onze zuiderburen deden dit nog fraaier, via een Nederlandse notaris en wat de zogenaamde kaasroute was gaan heten. Hier is inmiddels een stokje voor gestoken :9.

Creatief belasting ontwijken is ook voor particulieren zeker iets om te overwegen. Hoewel niet erg gemakkelijk zonder de juiste connecties als tussenschakel. Ook werkt het niet met ieder land. Want je moet voor beide partijen gevrijwaard zijn van schenkbelastingen rondom internationale schenkingen. Zowel verzendend, als ontvangend.

Maar ja, voor de mensen waar het een optie bij is, wel weer een interessante om de fiscus toch op legale wijze een hak te kunnen zetten :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
psychodude schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:33:

Oftewel, op basis van vertrouwen kan een tante dan het bedrag in één keer overmaken naar een tussen persoon in Zweden, zoals in mijn geval bijvoorbeeld mijn schoonmoeder. Die het vervolgens weer naar mij kan overmaken. Om zo het Nederlandse schenkbelasting systeem te omzeilen.

En zo, gezien daar geen limieten in beschreven staan, kun je in theorie vele miljoenen belastingvrij schenken.
Wel creatief, maar zo werkt het niet in Nederland. In de VS zou je er wellicht mee wegkomen, maar we hebben hier een ander legaal systeem. Het gaat niet om het strict volgen van de regels, maar in de rechtspraak gaat het ook over minder tastbare zaken zoals de intenties van verschillende partijen. En met een constructie die puur 100% is opgetuigd om belasting te ontwijken ga je over het algemeen gewoon nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Aangezien 2020 al voorbij is, kun je geen giften meer ontvangen in 2020, dat gaat echt niet met terugwerkende kracht tenzij je 'n neefje hebt die Marty heet, die 'n rare doc kent.
Misschien wel als tante die gift al in 2020 beloofd heeft. Een beetje zoals de oudejaarsloterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Waarom zo'n drukte over een schuur?
Tenzij je een Colin Furze schuur hebt lijkt het me dat zij gewoon betaald en klaar?
Of moet ik bij de belasting opgeven dat mijn moeder de tompoucen bij de koffie betaald heeft? 8)7

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Koos2009 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:14:
Waarom zo'n drukte over een schuur?
Tenzij je een Colin Furze schuur hebt lijkt het me dat zij gewoon betaald en klaar?
Of moet ik bij de belasting opgeven dat mijn moeder de tompoucen bij de koffie betaald heeft? 8)7
Als die tompoucen 6605 (26881 tussen 18-40 jaar) euro kosten wel ja, was het 6604 (26882) was er niets aan de hand. Kwam je tante/oom/broer/zus/buurman met tompoucen mogen deze maar 3244 euro zijn.

Elke gift/cadeau boven de schenk vrijstelling dient schenkbelasting over betaald te worden.

https://www.belastingdien...jdelijjk-verhoogd-in-2021

Wat wel mooi si, 2021 is het verhoogd met 1000.
Het bedrag dat u belastingvrij aan een ander mag schenken gaat in 2021 tijdelijk met € 1.000 omhoog. Dit is besloten vanwege de coronacrisis. Ook de schenkingsvrijstelling voor schenkingen van ouders aan kinderen is met € 1.000 verhoogd.

Voor de schenkbelasting gelden vrijstellingen: tot een bepaald bedrag is een schenking belastingvrij. De hoogte van dit bedrag hangt af van de relatie tussen de schenker en de ontvanger.

De tijdelijk verhoogde vrijstellingen in 2021:

U mag € 3.244 belastingvrij schenken aan een ander, bijvoorbeeld uw kleinkind, een vriend of een ondernemer.
Ouders mogen € 6.604 belastingvrij schenken aan hun kind.
De verhogingen gelden van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.
Om legaal te blijven kan @OcNewB misschien met tante hier iets mee doen :)
Krijgt u meerdere schenkingen in 2021? Geen probleem
In 2021 mag iedereen u belastingvrij schenken ter waarde van € 3.244. Dit kunnen verschillende personen zijn. Krijgt u een schenking van uw ouders of pleegouders? Dan is dit bedrag € 6.604.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:10
Koos2009 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:14:
Wel als die tompoucen €10.000 kosten en ze aan jouw schenkt/cadeau doet.

Lijkt wel of we in Griekenland wonen tegenwoordig.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
LordSinclair schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:24:
[...]

Wel als die tompoucen €10.000 kosten en ze aan jouw schenkt/cadeau doet.

Lijkt wel of we in Griekenland wonen tegenwoordig.
Dat het om zulke bedragen ging wist ik niet.

Tuurlijk is er schenmkbelasting bij zulke bedragen, maar is die schuur gemetseld door een kunstenaar of van goud?

Gewoon wat palen, planken schroeven en een paar blikken houitbeits?

Op de camping van mijn ouders staan nu 2 schuren waarvan 1 nu als (deel van het) kattenhok dienst doet en de andere als opslag.
Staat nog steeds gewoon hoor en mijn pa is echt geen bouwtechnisch ingenieur of heeft Wollowitz in de familie.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
Ook is er nog een andere, legale... optie.

Je tante schenkt ruwweg de 3000 euro die vrijgesteld is. Het restant, ruwweg 7000 euro krijg je als lening. Daarvoor zijn wel voorwaarden, de lening mag niet met een rentepercentage van 0% want dan wordt dit ook gezien als gift. Uiteraard mag zo'n 1-5% wel. En uiteraard mag je tante dan ook een bedrag groter dan 10k in totaal schenken. Dus als ze het volgende jaar weer ruim 3k schenkt waarmee jij aflost, dan geen probleem. Ook als aan het einde laten we zeggen de door jouw betaalde rente ruimhartig wordt terug geschonken.

Dit kan ook bij grotere bedragen, laten we zeggen een huis, dan wordt de 5% weer interessant. Maar dit ging over een schuur dus laten we het daar maar bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
Oja, er worden ook al suggesties gedaan dat de tante nog wat met de ouders kan. Als er ouders zijn en die willen meewerken, altijd belangrijk...

Dan kan de tante jou 3k+ schenken. En je ouders ook 3k+, als je ouders dan jou weer 3k+ schenken dan zit je al ongeveer op 6.5k. Beetje een omweg maar wel legaal. Als je helemaal een fantastische familie hebt (met geld weet je het nooit) dan is er misschien nog wel een andere oom of tante als die ook ok is met het ontvangen van een schenking van 3k+ en jou dan ook 3k+ wil schenken dan komt de schuur akelijk dichtbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcNewB
Ja, ik lees in ieder geval dat er allerlei constructies te bedenken zijn. 👍Ik had er geen idee van dat dit topic de 10k views zou gaan aantikken. Ik denk dat alles nu wel gezegd is. Misschien op slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7ven schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:42:
Ook is er nog een andere, legale... optie.

Je tante schenkt ruwweg de 3000 euro die vrijgesteld is. Het restant, ruwweg 7000 euro krijg je als lening. Daarvoor zijn wel voorwaarden, de lening mag niet met een rentepercentage van 0% want dan wordt dit ook gezien als gift. Uiteraard mag zo'n 1-5% wel. En uiteraard mag je tante dan ook een bedrag groter dan 10k in totaal schenken. Dus als ze het volgende jaar weer ruim 3k schenkt waarmee jij aflost, dan geen probleem. Ook als aan het einde laten we zeggen de door jouw betaalde rente ruimhartig wordt terug geschonken.

Dit kan ook bij grotere bedragen, laten we zeggen een huis, dan wordt de 5% weer interessant. Maar dit ging over een schuur dus laten we het daar maar bij :D
Maar als tante eind dit jaar komt te overlijden heb je ineens een schuld bij haar boedel. Dat levert een hoop administratief gedoe op, én je loopt de rest van de schenking mis (natuurlijk ook afhankelijk van de positie van TS in het testament, maar daar weten we verder niets van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:49

de Peer

under peer review

Ik schrik eigenlijk best wel als ik zie hoe veel mensen hier adviseren om fraude te plegen. En dat je 'principieel' zou zijn als je het wel gewoon netjes doet. De omgekeerde wereld.

Ik zou willen dat de pakkans wat hoger was, want ik erger me best wel aan mensen die het allemaal maar normaal vinden.

Wat is eigenlijk de straf als je wel gepakt wordt? Boete en strafblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
de Peer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:14:
Ik schrik eigenlijk best wel als ik zie hoe veel mensen hier adviseren om fraude te plegen. En dat je 'principieel' zou zijn als je het wel gewoon netjes doet. De omgekeerde wereld.

Ik zou willen dat de pakkans wat hoger was, want ik erger me best wel aan mensen die het allemaal maar normaal vinden.

Wat is eigenlijk de straf als je wel gepakt wordt? Boete en strafblad?
3 dingen
1. De pakkans is zeer laag afhankelijk van wat je doet. Veel van de geboden opties zijn wel legaal. Contant is bijna niet te controleren en zal met dit scenario niet snel gepakt worden.
2. Het is de wet, dus daar moeten we ons allemaal aan houden. Er zijn wel veel mogelijkheden om daar creatief mee om te gaan blijkt. Zowel legaal als illegaal. Blijft zo dat vaak 'de gewone man' opdraait voor de basisregel omdat hij zich er niet in verdiept of dat het teveel kost om te omzeilen. Terwijl de rijken er makkelijk omheen laveren en ook legaal ontwijken of ongepakt ontduiken.
3. Het is ook bizar dat we in Nederland over schenkingen (en erfenissen) nogmaals belasting moeten betalen. Er vanuit gaande dat in dit scenario 'tante' netjes belasting betaald heeft en dit niet zwart bij elkaar heeft geharkt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:55

Tazzios

..

OcNewB schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:49:
Ja, ik lees in ieder geval dat er allerlei constructies te bedenken zijn. 👍Ik had er geen idee van dat dit topic de 10k views zou gaan aantikken. Ik denk dat alles nu wel gezegd is. Misschien op slot?
Indien een TS aangeeft wat de uiteindelijke keuze wordt wordt het meestal vanzelf weer rustig. :P
Pagina: 1 2 Laatste