• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 11:44
Dag allen,

De situatie is als volgt.
In de tuin van ons (gekochte) huis, staat een zeer matige schuur die in elkaar dreigt te storten. Deze wil ik graag vervangen voor een nieuwe schuur. Nu wil het zo zijn dat mijn tante (zeer) vermogend is en aangeboden heeft om deze schuur voor mij en mijn vrouw te betalen.

Superlief natuurlijk, maar hoe gaat dat nu het handigste?

"Afleveradres" van de nieuwe schuur bij mij? factuur op haar naam? Wordt zij officieel eigenaar? Stel dat ik het huis ooit verkoop, is de schuur dan van haar of van mij/ons? Moeten we dat notarieel vastleggen? Kortom hoe kunnen we dit zo aanpakken dat zij de schuur aan ons "schenkt"? Moeten wij (of zij?) schenkbelasting betalen?

Totale kosten van de schuur plm. 10.000 euro incl monteren/funderen etc.

Ik heb aardig wat google-werk verzet, maar dit lijkt niet zo veel voor te komen, of er wordt niet veel over gesproken. Wie oh wie heeft een idee?

[Voor 5% gewijzigd door OcNewB op 25-03-2021 11:54]

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 16:49
Alles op jouw naam en laat de factuur door haar betalen?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:31
Lijkt mij redelijk eenvoudig. Je tante doet een schenking die of in geld of in goederen een waarde vertegenwoordigd daar moet je schenkbelasting over betalen:

https://www.belastingdien...k-schenkbelasting-betalen

https://www.belastingdien.../tarieven-schenkbelasting

[Voor 8% gewijzigd door LordSinclair op 25-03-2021 13:02]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
https://www.belastingdien...mag-ik-het-geld-gebruiken

Volgens mij zou je het onder onderhoud aan de tuin kunnen scharen, maar dat is misschien een grijs gebied.

Dan geldt een vrijstelling van iets meer dan 105k voor giften.

https://discord.com/invite/tweakers

• OcNewB
Dat klopt, alleen ben ik de 40 al gepasseerd en dan geldt die 105k regel niet meer.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
redfoxert schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:08:
https://www.belastingdien...mag-ik-het-geld-gebruiken

Volgens mij zou je het onder onderhoud aan de tuin kunnen scharen, maar dat is misschien een grijs gebied.

Dan geldt een vrijstelling van iets meer dan 105k voor giften.
Lamahangenja

[Voor 4% gewijzigd door ChinaGeek op 25-03-2021 12:54]

• redfoxert
  • Niet online
OcNewB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:37:
Dat klopt, alleen ben ik de 40 al gepasseerd en dan geldt die 105k regel niet meer.
Is je vrouw nog onder de 40?

[Voor 17% gewijzigd door redfoxert op 25-03-2021 12:49]

• redfoxert
  • Niet online
ChinaGeek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:46:
[...]

Giften van ouders ja.
Niet van tantes.
Giften gelden voor iedereen, met een maximum van 105k per ontvanger (incl partner) en een beetje en enkel voor de eigen woning.

• ChinaGeek
Ah, dan heb ik een verkeerde bron geraadpleegd.

• OcNewB
redfoxert schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:46:
[...]

Is je vrouw nog onder de 40?
Was het maar zo'n feest.
;)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:06
OcNewB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:37:
Dan gelden de normale schenkbelasting tarieven. Je krijgt 3244 vrijstelling, en dan over 6756 30% belasting betalen, dus ruim 2000 euro.

Of je laat het haar gewoon betalen, de kans dat de belastingdienst komt controleren of het schuurtje wel in haar eigen tuin staat is niet zo groot ;) Maar dat lijkt me wel onder fraude vallen.

• OcNewB
redfoxert schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Giften gelden voor iedereen, met een maximum van 105k per ontvanger (incl partner) en een beetje en enkel voor de eigen woning.
Nee helaas is dat niet zo:

"Wilt u een woning kopen of verbouwen? En krijgt u hiervoor in 2021 een schenking van bijvoorbeeld uw ouders? Dan betaalt u over een bedrag van maximaal € 105.302 geen schenkbelasting.

Dit zijn de voorwaarden:

U bent tussen de 18 en 40 jaar. Of uw partner is tussen de 18 en 40 jaar. De dag van de 40e verjaardag telt nog mee."

• BrZ
OcNewB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Nee helaas is dat niet zo:

"Wilt u een woning kopen of verbouwen? En krijgt u hiervoor in 2021 een schenking van bijvoorbeeld uw ouders? Dan betaalt u over een bedrag van maximaal € 105.302 geen schenkbelasting.

Dit zijn de voorwaarden:

U bent tussen de 18 en 40 jaar. Of uw partner is tussen de 18 en 40 jaar. De dag van de 40e verjaardag telt nog mee."
"bijvoorbeeld"
Hebt u een gulle gever die u wil helpen met de aanschaf van een huis? Of die u wil sponsoren voor een verbouwing in uw eigen woning? Dat mag belastingvrij voor maximaal € 105.302.
https://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting

De leeftijdsvoorwaarde geldt natuurlijk nog steeds, dus daar heb je niets aan :p

[Voor 4% gewijzigd door BrZ op 25-03-2021 13:02]

• OcNewB
Dat klopt, maar de voorwaarde is <40 jr.

Samenvattend: schenkbelasting betalen.

• redfoxert
  • Niet online
OcNewB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:02:
[...]

Dat klopt, maar de voorwaarde is <40 jr.

Samenvattend: schenkbelasting betalen.
Ja die conclusie kan je zo wel trekken. Boven de 40 heb je pech en mag je schenkbelasting betalen over het geschonken minus de vrijstelling.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
BrZ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Dan gelden de normale schenkbelasting tarieven. Je krijgt 3244 vrijstelling, en dan over 6756 30% belasting betalen, dus ruim 2000 euro.

Of je laat het haar gewoon betalen, de kans dat de belastingdienst komt controleren of het schuurtje wel in haar eigen tuin staat is niet zo groot ;) Maar dat lijkt me wel onder fraude vallen.
schenken dus in 3 jaar, en voor het restant, op papier, een gunstige lening bij je tante afsluiten

Tijd van werken, tijd van rusten

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Driek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:05:
[...]

schenken dus in 3 jaar, en voor het restant, op papier, een gunstige lening bij je tante afsluiten
Of gewoon blij zijn dat tante 80% betaalt en de rest zelf betalen (aan de Belastingdienst). Zo goedkoop heb ik nog nooit een mooie schuur laten plaatsen.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:18
BvZwolle schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Of gewoon blij zijn dat tante 80% betaalt en de rest zelf betalen (aan de Belastingdienst). Zo goedkoop heb ik nog nooit een mooie schuur laten plaatsen.
Of tante nóg liever aankijken en haar ook de schenkbelasting laten betalen. Dan kost die schuur haar dus 12k, waarvan 2k naar de belastingdienst gaat en 10k naar de schuur zelf.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-03 14:29
OcNewB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:52:
...

"Afleveradres" van de nieuwe schuur bij mij? factuur op haar naam? Wordt zij officieel eigenaar? Stel dat ik het huis ooit verkoop, is de schuur dan van haar of van mij/ons? Moeten we dat notarieel vastleggen? Kortom hoe kunnen we dit zo aanpakken dat zij de schuur aan ons "schenkt"? Moeten wij (of zij?) schenkbelasting betalen?

Ik heb aardig wat google-werk verzet, maar dit lijkt niet zo veel voor te komen, of er wordt niet veel over gesproken. Wie oh wie heeft een idee?
Mij lijkt de constructie:
  1. Tante betaald de schuur, schuur is van haar.(volgens de facturen)
  2. Elk jaar schenkt ze een deel van schuur.(papieren schenking)
Je dingen als schuur verhuur aan jouw zolang deze nog niet van jouw. zou ik achterwegen laten om het niet ingewikkelder te maken. Of dit fiscaal geldig is weet ik niet.

• BrZ
Tazzios schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Mij lijkt de constructie:
  1. Tante betaald de schuur, schuur is van haar.(volgens de facturen)
  2. Elk jaar schenkt ze een deel van schuur.(papieren schenking)
Je dingen als schuur verhuur aan jouw zolang deze nog niet van jouw. zou ik achterwegen laten om het niet ingewikkelder te maken. Of dit fiscaal geldig is weet ik niet.
Dan kan je beter een lening bij haar nemen en jaarlijks aflossing + rente als schenking zien. Als je daar een marktconform percentage voor kiest is dat geen probleem.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
BrZ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:11:
[...]

Dan kan je beter een lening bij haar nemen en jaarlijks aflossing + rente als schenking zien. Als je daar een marktconform percentage voor kiest is dat geen probleem.
Van alles hier is dit wel de mooiste oplossing. Dan dek je ook meteen af wie deze schuur betaalt, en kan ze je alsnog over tijd de bedragen schenken onder het limiet om de lening (aan haar) af te betalen.

Een beetje een lastige constructie misschien, maar dan is de schuur 'echt' van jou, en dan is het allemaal netjes geregeld op papier.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:33
Wordt een schuur die op jouw kavel gebouwd wordt, niet automatisch van jou door natrekking. Volgens mij moet je samen met tante eerst nog langs de notaris om zakelijk recht te vestigen.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-03 22:20
Tante betaalt en jij krijgt daarvoor een onderhandse lening met een normaal marktpercentage.
Notaris volstrekt niet nodig!
En zeker kan dan via schenkingen de lening afgelost worden.

• Ivow85
  • Laatst online: 06:46
Wanneer je het bedrag zelf kunt voorschieten lijkt mij het volgende het makkelijkste en voordeligste:

- Tante dit jaar het van schenkbelasting vrijgestelde bedrag laten schenken.
- Schuur laten bouwen met jezelf als opdrachtgever en zelf de factuur voldoen.
- in 2022, 2023 en evt 2024 tante nog een schenking laten doen ter grootte van het dan geldende belastingvrije bedrag, tot de schuur volledig is betaald (of zoveel meer als tante natuurlijk nog aan jullie 'kwijt wil').

Indien je het bedrag (minus schenking van dit jaar) niet zelf kunt voorschieten, dan kun je het beste de constructie met een lening aan gaan, waarbij tante elk jaar de rente en een deel van het geleende bedrag terug schenkt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-03 18:58
bij lening: Denk eraan dat je de rente ook echt betaalt

of een lease constructie?

[Voor 18% gewijzigd door The_Vice op 25-03-2021 13:30]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 18:19

Croga

The Unreasonable Man

izdp schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:24:
Tante betaalt en jij krijgt daarvoor een onderhandse lening met een normaal marktpercentage.
Notaris volstrekt niet nodig!
En zeker kan dan via schenkingen de lening afgelost worden.
^^ dit
Met een belastingvrij schenkingsbedrag van €3200 (of daar in de buurt) per jaar is dat in 2023 ook opgelost.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43
En wat wil je tante? Leuk al die constructies die over meerdere jaren lopen maar ik kan me zomaar voorstellen dat ze daar geen zin in heeft (heb ik in mijn omgeving gezie).

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gewoon laten bouwen door je tante en verder niet over nadenken. Geen haan die er naar kraait. Een schuur is geen registergoed.

Wil je het correct doen gaat het om de waarde in economisch verkeer. Dus het maakt niet uit hoeveel het kost om de schuur te bouwen, maar wat de waarde is tijdens het schenken. Dat is denk ik de waardeverhoging van je huis, aangezien het onroerend goed is. Zal denk ik minder dan die 10k zijn.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:52

Honesty

kattenneus!

Ik zelf zal haar laten betalen die 10k en dan op een papiertje dat ze jullie het schuurtje in 4 jaar schenkt + rente dus 4x2500+ de rente die dan nog openstaat dan ben je er al en blijf je onder de vrijstelling.
dus eerste jaar is 10k+5% rente schenking 2500+500 rente is 3000 euro jaar daarna 2500+375 rente is 3875 etc etc. Dan blijf je onder de schenking, heb je het op papier(hoeft niet eens via de notaris) en ben je klaar. Enige minder leuke is als tante overlijdt en er erfgenamen zijn dat je de lening gewoon moet afbetalen aan hun.
Wij hebben ook wel eens een vloer gehad van mijn schoonouders, maar dat was onder de 5k dus viel ook onder de vrijstelling maar nooit vragen over gehad en hoef je ook niet op te geven.

festina lente

• Silver7
  • Laatst online: 19-03 22:05
Euh...

mijn gedachten zijn:

Tante geeft bepaalde bedrag aan jullie
Tante geeft bepaalde bedrag aan jouw ouders (indien mogelijk) en dan ouders geven dan weer door aan jullie

• ChinaGeek
Silver7 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:48:
Euh...

mijn gedachten zijn:

Tante geeft bepaalde bedrag aan jullie
Tante geeft bepaalde bedrag aan jouw ouders (indien mogelijk) en dan ouders geven dan weer door aan jullie
En wat win je daarmee?

• Silver7
  • Laatst online: 19-03 22:05
Dan hoeft er niemand belasting te betalen.

• Lelletje
Lelletje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:58:
Alles op jouw naam en laat de factuur door haar betalen?
Iedereen leest hier overheen?

Dit heb ik al wel wat vaker gedaan en nog nooit iets gehoord van belastingdienst of andere organisaties?

Het bedrijf maakt niet uit wie de factuur betaalt, als het maar betaald wordt.

Waarom dan nog lening of schenkbelasting?

• Floor-is
  • Laatst online: 21:13
En euhm.. Laten bouwen en haar huur laten betalen gelijk aan de bouwwaarde? ;)

Bericht hierboven

• ChinaGeek
Lelletje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Dit heb ik al wel wat vaker gedaan en nog nooit iets gehoord van belastingdienst of andere organisaties?

Omdat het dan alsnog geschonken is. Dat je nooit iets gehoord hebt, betekent niet het ook volgens de regels is.
In 99% van wat je ook doet hoor je niks van de belastingdienst.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:34
Al die meerjarige plannen zijn natuurlijk leuk, maar dan zul je wel een gang naar een notaris moeten maken om het te regelen, want wat als tante volgend jaar komt te overlijden? Kost ook geld en moeite

Persoonlijk zou ik vragen hoe tante erin staat, misschien wil ze schenkbelasting ook wel betalen. En de opmerking over via ouders schenken is ook geen verkeerde, scheelt toch weer iets aan belasting betalen. Ik zou in ieder geval proberen om het direct te regelen en niet over meerdere jaren uit te spreiden

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:49

FreakNL

Well do ya punk?

Je loopt lang genoeg rond om te weten dat we fraude niet gedogen.

[Voor 98% gewijzigd door Ardana op 31-03-2021 12:29]

• LordSinclair
Lelletje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Ah actief belasting ontwijken d:)b Als iedereen dat doet dan komen we er wel. Neem aan dat je ook geen gebruikt maakt van toeslagen en/of andere subsidies.

• Lelletje
ChinaGeek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Omdat het dan alsnog geschonken is. Dat je nooit iets gehoord hebt, betekent niet het ook volgens de regels is.
In 99% van wat je ook doet hoor je niks van de belastingdienst.
Als je dus iets kado krijgt, geef je het aan om schenkbelasting te betalen? Raar...

Het is een kado.

• Blik1984
Lelletje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Als je dus iets kado krijgt, geef je het aan om schenkbelasting te betalen? Raar...

Het is een kado.
Ja, en over een cadeau dat groter is dan x euro dient belasting betaald te worden

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:22
[...]

Het is een kado.
En wat is een synoniem van een cadeau? Ja, een GESCHENK!
Niet gek dan toch dat je over een groot geschenk schenkbelasting zou moet betalen?

Dat mensen het niet doen, of dat de belastingdienst er niet achter zal komen, maakt het niet minder belastingontduiking..

Home Assistant configuratie

• LordSinclair
[...]

Het is een kado.
Schenking of cadeau
Over schenkingen boven een bepaald bedrag betaal je schenkbelasting. Daarbij is een schenking in de eerste plaats een geldbedrag. Maar wat nu als het niet over een geldbedrag gaat? Het is niet eenvoudig vast te stellen of er sprake is van een schenking of cadeau. Een cadeau is eigenlijk een schenking in natura.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:49

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb overigens zelf ooit 25k meegekregen van mijn ouders toen ik mijn eerste huis kocht. Mijn pa had dat gewoon overgemaakt. Viel ook prima binnen de belastingvrije schenking toentertijd, zelfs zonder er een huis bij te betrekken. Ik had toen wel ergens gelezen dat ik het op moest geven maar ik dacht dat ik dat bij de volgende blauw-brieven-brigade wel zou kunnen.

Het jaar erop belasting aangeven, maar daar kwam ik het dus niet tegen. Toen pas na onderzoek erachter gekomen dat je het apart moet opgeven. Was ik dus veel te laat mee. Ik heb alsnog een formulier ingestuurd maar ondanks dat ik veel te laat was heb ik daar ook nooit meer iets over gehoord.. En dan gaat het nog over een bedrag wat 1) veel hoger is en 2) op mijn rekening gestort is... Dat is al heel wat anders dan een willekeurig persoon die een factuur voldoet en een willekeurig schuurtje wat ergens geplaatst wordt... Als iedereen zijn mond houdt komt de BD hier echt niet achter...

En ja, dit is belastingontduiking. Dus als dat je moreel niet lekker zit gewoon die 2k aftikken.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20
https://www.infotaris.nl/blogs/schenkbelasting-omzeilen/
Lenen en kwijtschelden zou het best in jouw situatie passen.

Wel echt een situatie waar praktijk en moreel niet echt bij elkaar passen.
Ik denk dat de meeste mensen gewoon die schuur laten zetten en tante laten betalen en er verder niets mee doen ;)

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 16:34
migchiell schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Of tante nóg liever aankijken en haar ook de schenkbelasting laten betalen. Dan kost die schuur haar dus 12k, waarvan 2k naar de belastingdienst gaat en 10k naar de schuur zelf.
Over de betaalde schenkbelasting mag dan ook nog eens schenkbelasting worden betaald.
https://www.belastingdien...belasting%20te%20betalen.

From DEC to Dragon.

• Blik1984
Dinmi schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:42:
[...]

Over de betaalde schenkbelasting mag dan ook nog eens schenkbelasting worden betaald.
https://www.belastingdien...belasting%20te%20betalen.
Ja, tante moet dan een zodanig bedrag schenken zodat het netto uitkomt op de kostenpost voor de schuur

• Ivow85
  • Laatst online: 06:46
[...]

Het is een kado.
Wel als de waarde van de cadeaus in dat jaar aantoonbaar (ruim) boven de schenkingsvrijstelling komen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-03 23:44
Je tante het geld cash aan jou laten geven en zelf de schuur betalen?

• ChinaGeek
Chielemans schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:34:
Je tante het geld cash aan jou laten geven en zelf de schuur betalen?
Oh ja. Dan is het inderdaad ineens geen gift meer.

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-03 23:44
Fiscaal wel handig..

• ChinaGeek
Wat is het verschil tussen de schuur betalen bij de lokale schurenboer of het geld contant overdragen aan TS?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46
Belastingfraude plegen en hopen dat de belastingdienst er niet achter komt.
Terwijl er ook een legale constructie is om geen belasting te betalen.

Niet mijn definitie van handig.

TheS4ndm4n#1919

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-03 17:35
LordSinclair schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Ah actief belasting ontwijken d:)b Als iedereen dat doet dan komen we er wel. Neem aan dat je ook geen gebruikt maakt van toeslagen en/of andere subsidies.
Er is natuurlijk helemaal niks mis met belasting ontwijken. Dat staat de overheid op enorm grote schaal toe voor vele miljarden bij multi-nationals.

Het is natuurlijk ook erg krom dat je een meerjarige constructie op moet zetten met schenkingen of een familiebank lening met het jaarlijks belastingvrij terugschenken terwijl het einde het einde van de rit exact hetzelfde bedrag is wat belastingvrij geschonken wordt.

Je hoeft me niet uit te leggen waarom de BD dergelijke eisen stelt en wat de logica erachter is, maar er zijn duidelijk gedocumenteerde, legale methoden om dit bedrag/schuur te verkrijgen zonder een cent belasting te betalen. Die zitten alleen weer een stuk "ingewikkelder" in elkaar dan slechts het bedrag ineens overmaken.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:10
Bij mij is zoiets nog nooit gebeurd, maar ik zou de tante gewoon de factuur laten betalen. Lijkt me sterk dat de BD hier achteraan gaat. Immoreel zou ik het ook niet noemen, ik neem aan dat de tante het geld legaal heeft verdiend en het gaat niet om tonnen/miljoenen wegsluizen.

[Voor 34% gewijzigd door mister_S op 25-03-2021 19:43]

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-03 10:05
Ivow85 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:27:
Wanneer je het bedrag zelf kunt voorschieten lijkt mij het volgende het makkelijkste en voordeligste:

- Tante dit jaar het van schenkbelasting vrijgestelde bedrag laten schenken.
- Schuur laten bouwen met jezelf als opdrachtgever en zelf de factuur voldoen.
- in 2022, 2023 en evt 2024 tante nog een schenking laten doen ter grootte van het dan geldende belastingvrije bedrag, tot de schuur volledig is betaald (of zoveel meer als tante natuurlijk nog aan jullie 'kwijt wil').

Indien je het bedrag (minus schenking van dit jaar) niet zelf kunt voorschieten, dan kun je het beste de constructie met een lening aan gaan, waarbij tante elk jaar de rente en een deel van het geleende bedrag terug schenkt.
Dit lijkt be by far de makkelijkste optie.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ChinaGeek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:50:
[...]

Wat is het verschil tussen de schuur betalen bij de lokale schurenboer of het geld contant overdragen aan TS?
Simpel: moeilijker te bewijzen door de belastingdienst ;)

Maar goed, gewoon in delen schenken dan kunnen degenen die hier principieel iets van vinden rustig slapen.

• LordSinclair
mister_S schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:42:
Immoreel zou ik het ook niet noemen
Zegt genoeg over het moraal in Nederland inderdaad.

Waarschijnlijk staan de ontwijkers vooraan in de rij voor als er geld te halen valt (en dan extra verontwaardigd zijn als het potje alweer op is) .

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-12-2022
Holy crap.

Mijn vriendin heeft dit jaar 90k ontvangen uit het buitenland na verkoop van haar woning..
Kleine 30k is opgegaan aan een lening die ik nog had openstaan, en de rest gaan we gebruiken voor een verbouwing van onze nieuw gekochte woning.

Moet ik me ook druk maken om een hoop papierenwerk?

• ChinaGeek
JohanSavelkoul schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:43:
Holy crap.

Mijn vriendin heeft dit jaar 90k ontvangen uit het buitenland na verkoop van haar woning..
Kleine 30k is opgegaan aan een lening die ik nog had openstaan, en de rest gaan we gebruiken voor een verbouwing van onze nieuw gekochte woning.

Moet ik me ook druk maken om een hoop papierenwerk?
Dat ligt aan de nationaliteit van de verstuurder en hoe lang die al in het buitenland vertoeft.

• JohanSavelkoul
ChinaGeek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:48:
[...]

Dat ligt aan de nationaliteit van de verstuurder en hoe lang die al in het buitenland vertoeft.
Vriendin in 2018 naar NL verhuisd, bij mij ingetrokken.
Eind 2020 haar huis daar verkocht.
Begin 2021 geld hierheen gestuurd, in 2 delen, via haar vader's bankrekening, die zijn hele leven in Hongarije woont.
Bewust pas in 2021 laten komen, want mijn woning is gepasseerd in 2021, nieuw huis gekocht in 2021, maakte de aangifte dit jaar wat makkelijker :9

• mister_S
LordSinclair schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Waarschijnlijk staan de ontwijkers vooraan in de rij voor als er geld te halen valt (en dan extra verontwaardigd zijn als het potje alweer op is) .
Als er geld te halen valt sta ik in de rij ja. Waarom niet? Gratis geld sla ik nooit af.

[Voor 3% gewijzigd door mister_S op 25-03-2021 20:56]

• ChinaGeek
JohanSavelkoul schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:52:
[...]

Vriendin in 2018 naar NL verhuisd, bij mij ingetrokken.
Eind 2020 haar huis daar verkocht.
Begin 2021 geld hierheen gestuurd, in 2 delen, via haar vader's bankrekening, die zijn hele leven in Hongarije woont.
Bewust pas in 2021 laten komen, want mijn woning is gepasseerd in 2021, nieuw huis gekocht in 2021, maakte de aangifte dit jaar wat makkelijker :9
Dan hoef je geen belasting te betalen.

• LordSinclair
mister_S schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Als er geld te halen valt sta ik in de rij ja. Waarom niet? Gratis geld sla ik nooit af.
Er valt weinig te halen als niemand belasting betaald ;)

Maar laat mij raden, jij hebt liever dat andere dat potje voor je vullen.

• JohanSavelkoul
ChinaGeek schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:57:
[...]

Dan hoef je geen belasting te betalen.
Ook gewoon niks doen?

Ging hier sowieso niet echt vanuit eigenlijk..

• ChinaGeek
JohanSavelkoul schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:03:
[...]

Ook gewoon niks doen?

Ging hier sowieso niet echt vanuit eigenlijk..
Nee, je hoeft niets te doen.
https://wise.com/nl/blog/schenking-uit-buitenland-ontvangen

• mister_S
LordSinclair schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:59:
[...]

Er valt weinig te halen als niemand belasting betaald ;)

Maar laat mij raden, jij hebt liever dat andere dat potje voor je vullen.
Ik zou inderdaad willen dat een ander het potje vult, iedereen wil wel gratis geld. Zo werkt het natuurlijk niet :) Ik vind de moraalridders op Tweakers wel leuk altijd, alsof we hier met miljoenen zitten te spelen. Een tante wil iets leuks doen, laten we aannemen dat het niet om illegaal geld gaat en TS niet in de bijstand zit, dan is voor mij allerlei constructies bedenken voor 10K wel grappig ja.

• JohanSavelkoul

• Prlwytkofski
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
8)7 Ik bergrijp echt helemaal niets van deze regeling, als je een schenking ontvangt van een Nederlander die meer dan 10 jaar niet in NL heeft gewoond dan hoef je geen schenkbelasting te betalen ? Wat is de gedachte hier achter ? Waarom is het voor de BD zo belangrijk dat de schenker zo lang niet in NL heeft gewoond terwijl de ontvanger geacht wordt de belasting te betalen ?

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-03 11:06

mark-k

AKA markkNL

Prlwytkofski schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:59:
[...]

8)7 Ik bergrijp echt helemaal niets van deze regeling, als je een schenking ontvangt van een Nederlander die meer dan 10 jaar niet in NL heeft gewoond dan hoef je geen schenkbelasting te betalen ? Wat is de gedachte hier achter ? Waarom is het voor de BD zo belangrijk dat de schenker zo lang niet in NL heeft gewoond terwijl de ontvanger geacht wordt de belasting te betalen ?
Tja, faciliteren dat vermogende buitenlanders geen belasting hoeven te betalen is al jaren het motto van Nederland, we zijn er wereldberoemd mee geworden.

• JohanSavelkoul
mark-k schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:33:
[...]

Tja, faciliteren dat vermogende buitenlanders geen belasting hoeven te betalen is al jaren het motto van Nederland, we zijn er wereldberoemd mee geworden.
In dit geval word het geld hier wel uitgegeven en werkt ze zich helemaal suf, dus deze vermogende buitenlander betaald goed mee aan onze economie, maar ik begrijp je punt :)

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04:16
Gaat het schenken per huishouden of persoon? Ze kan 3244 aan jou en aan je vrouw schenken. 1 januari nog een keer en de schuur kan betaald worden

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• OcNewB
Wow@ jullie allemaal. Toen ik vanochtend wakker werd had ik niet verwacht 66 reacties verder te zijn.

Enorm dank voor alle input. Ik denk dat alle mogelijkheden wel genoemd zijn, dus die ga ik eens rustig doornemen en afwegen. Merci a vous!

/update; ondertussen 2 pagina’s vol replies verder. Dank voor het meedenken!

[Voor 15% gewijzigd door OcNewB op 26-03-2021 18:17]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20
padoempats schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 00:39:
Gaat het schenken per huishouden of persoon? Ze kan 3244 aan jou en aan je vrouw schenken. 1 januari nog een keer en de schuur kan betaald worden
Nee, partners worden in beide richtingen als 1 persoon gezien:
Partners zien wij als 1 persoon voor de schenkbelasting. Krijgt u dus een schenking van 2 partners, bijvoorbeeld van uw opa en oma? Tel de waardes van de schenkingen dan bij elkaar op. U moet aangifte doen als u de totale waarde hoger is dan de vrijstelling.

Andersom geldt dit ook. Als u en uw partner allebei een schenking van dezelfde persoon krijgen, telt u de waardes bij elkaar op.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • +4Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:49
man man sommige hier zijn echt nog roomser dan de paus en moeten wel heel principieel leven. Gewoon, zoals al vaker vermeldt, lekker de rekening door je tante laten voldoen. Belastingdienst gaat echt helemaal niks van dit geneuzel controleren.

Gaat echt nergens over.

• ChinaGeek
dimi_v schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:17:
man man sommige hier zijn echt nog roomser dan de paus en moeten wel heel principieel leven. Gewoon, zoals al vaker vermeldt, lekker de rekening door je tante laten voldoen. Belastingdienst gaat echt helemaal niks van dit geneuzel controleren.

Gaat echt nergens over.
Hij vraagt gewoon hoe hij dit netjes volgens de regels kan doen, dus krijgt hij die antwoorden. Dst staat verder helemaal los van hoe je het zelf zou doen of hoe hij het moet doen.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:49
ChinaGeek schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:28:
[...]

Hij vraagt gewoon hoe hij dit netjes volgens de regels kan doen, dus krijgt hij die antwoorden. Dst staat verder helemaal los van hoe je het zelf zou doen of hoe hij het moet doen.
Nee, hij vraagt hoe hij dit het handigst kan aanpakken. Mijn aanpak, en die van nog een aantal, is hier terug te lezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-03 08:26
In 2021 mag iedereen u belastingvrij schenken ter waarde van € 3.244 dit is tijdelijk verhoogd vanwege de coronasituatie. (bron Belastingdienst)

Feitelijk gaat het om een schenking van €10.000, daar haal je eerst de schenkingsvrije drempel vanaf, blijft er €6756 waarover 18% schenkbelasting moet worden betaald (omdat het in de familie geschonken wordt)

Totaal zou dan 1255 euro belasting betalen, voor dat bedrag heb je dan een nieuwe schuur staan, dan lijkt me de oplossing niet zo moelijk. Mijn advies? Ik zou je tante gewoon het geld laten overmaken, belasting betalen, en zelf alle dingen aanschaffen op eigen naam. dan is alles volgens de regels, en heb jij voor weinig een mooie schuur waar je jarenlang plezier van hebt!

3480 kWh Solar Array, Xiaomi Mi10, i7-8700k 16GB DDR4 RTX 2070 8GB

• BrZ
Djampire schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:34:
Feitelijk gaat het om een schenking van €10.000, daar haal je eerst de schenkingsvrije drempel vanaf, blijft er €6756 waarover 18% schenkbelasting moet worden betaald (omdat het in de familie geschonken wordt)
Helaas, dat geldt alleen voor (achter) kleinkinderen. Neef/nicht betaalt 30% belasting (broer/zus ook overigens)

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03 16:44
Djampire schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:34:
In 2021 mag iedereen u belastingvrij schenken ter waarde van € 3.244 dit is tijdelijk verhoogd vanwege de coronasituatie. (bron Belastingdienst)

Totaal zou dan 1255 euro belasting betalen, voor dat bedrag heb je dan een nieuwe schuur staan, dan lijkt me de oplossing niet zo moelijk. Mijn advies? Ik zou je tante gewoon het geld laten overmaken, belasting betalen, en zelf alle dingen aanschaffen op eigen naam. dan is alles volgens de regels, en heb jij voor weinig een mooie schuur waar je jarenlang plezier van hebt!
Alternatief:

Tante schenkt €11.483,03
Betaal belasting over €11.483.03 - €3.244,00 = €8.239.03
Belasting is 18% van €8.239,03 = €1.483,03

Netto schenking is €10.000,00

• Oon
  • Niet online
dimi_v schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:34:
[...]

Nee, hij vraagt hoe hij dit het handigst kan aanpakken. Mijn aanpak, en die van nog een aantal, is hier terug te lezen.
Maar het antwoord op hoe je het heel makkelijk buiten de regels om kan doen is duidelijk, daar lijken me weinig/geen vragen over.

TS komt naar Tweakers omdat ze het samen netjes volgens de regels willen oplossen zodat er niet later ineens wel een brief van de belastingdienst op de mat ligt over schenkbelasting. Die kans is nihil, maar alsnog is het niet zóveel extra werk om het wel netjes volgens de regels te doen (dmv een lening of zelf voorschieten)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChinaGeek
dimi_v schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:34:
[...]

De vraag is letterlijk, moet ik schenkbelasting betalen.
Ja. Dat moet. Of hij dat doet of dat andere reageerders dat doen, moeten zijn weten. Maar volgens de regels moet het. Dus is het handig dat soort oplossingen aan te dragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:43
Hij moet helemaal niet belasting betalen met de juiste aanpak.
Dat hoeft alleen als het in 1x geschonken wordt.
Die tante kan het dus beter in delen of gespreid schenken.
Kan ze niet een deel aan jou en een deel aan je partner schenken? En dan nog zelf een "cadeautje" van 33,3% geven in de vorm van een klusbon?

Het is ook best een gek iets natuurlijk.... Maar goed... regels...

Als tante een schuurtje bouwt in haar tuin, is dat belastingvrij.
Als TS zelf een schuurtje bouwt in zijn tuin... belastingvrij...
Als tante een schuurtje bouwt in tuin van TS. Belasting aftikken...
Stel dat tante zichzelf aanbied als klusvrouw... Hoe zit het dan?
En als ik iemand vrijwillig help met iets in natura... Klussen bijvoorbeeld...
Moet diegene die daarmee geholpen wordt dan eigenlijk ook belasting betalen als het een grote klus is voor mij?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-03 17:35
LordSinclair schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Waarom heb ik het vermoeden dat, als jij een familielid zou hebben die jou, zeg even 3000 euro per jaar schenkt, je daar geen enkel probleem mee zou hebben en je het ook helemaal geweldig zou vinden dat de Belastingdienst daar vrijstelling voor geeft... Of bel jij dan die ene persoon in Nederland die de Belastingdienst zou bellen met de vraag of je daar aub 800 euro aan belasting over mag betalen?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Dit gaat meer over belasting en financiën. WVB >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mkleijer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Is toch belachelijk dat je, als je het volgens de regeltjes doet, bijna 2.5k aan belasting moet betalen als je 10k wilt ontvangen van je tante. Om chagrijnig van te worden...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ColeJ
  • Nu online
Laat je tante gewoon die schuur betalen, daar kraait geen haan naar. Of spreek met de bouwer af je een deel (of alles) cash betaald, door je tante dan. Probleem is dan ook opgelost.

Tenzij je gewoon de letter van de wet wil naleven, ja dan zul je moeten betalen. Jouw keuze :)

[Voor 29% gewijzigd door ColeJ op 26-03-2021 14:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 20-03 12:34

t_captain

Moderator General Chat
Binnen de wet heb je te maken met schenkbelasting.

Je tante betaalt de schuur en dat is een gift in natura met een bepaalde waarde. In het algemeen is er een vrijstelling van € 3.244 per jaar (2021, volgend jaar 1000 minder). De waarde daarboven is belast a 30%.

Er zijn constructies waarmee je de gift kunt uitspreiden over meerdere jaren. In de kern: je leent van je tante en betaalt deze lening periodiek terug. Vervolgens schenkt je tante de bedragen weer terug. Deze losse schenkingen kunnen over meerdere jaren vallen en daardoor meerdere malen de vrijstelling uitnutten. Of dat interessant is in het geval van een schuur is me niet duidelijk, het hangt ervanaf wat zo'n schhur nou moet kosten.

Verder behoort de schuur bij de eigen woning die je verwerft. Je zou kunnen uitzoeken of deze gift wellicht binnen de verhoogde vrijstelling van schenkingen t.b.v. verwerven eigen woning valt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-03 11:15
ColeJ schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:54:
Laat je tante gewoon die schuur betalen, daar kraait geen haan naar. Of spreek met de bouwer af je een deel (of alles) cash betaald, door je tante dan. Probleem is dan ook opgelost.

Tenzij je gewoon de letter van de wet wil naleven, ja dan zul je moeten betalen. Jouw keuze :)
Dit dus.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:55

Lordy79

Fundamentalist

OcNewB schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:52:
Dag allen,

De situatie is als volgt.
In de tuin van ons (gekochte) huis, staat een zeer matige schuur die in elkaar dreigt te storten. Deze wil ik graag vervangen voor een nieuwe schuur. Nu wil het zo zijn dat mijn tante (zeer) vermogend is en aangeboden heeft om deze schuur voor mij en mijn vrouw te betalen.

Tante schenkt jou 3244 euro
Tante geeft een lening van 6756 euro
Tante geeft een lening tegen 2pct.

Jij betaalt 135 euro rente.

Tante schenkt jou in 2022 nog eens 2250 euro
Restant lening is dan ca 4750 euro

Als ze dan nog 3 jaar schenkt is het probleem belasting vrij opgelost.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Blik1984
Lordy79 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:34:
[...]

Totdat tante in jaar 2 doodgaat en je de lening doodleuk zelf mag gaan dokken

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-03 18:51
Blik1984 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:36:
[...]

Dat kan ze toch gewoon in haar testament zetten, lijkt met niet de issue hier.

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-03 15:53
FreakNL schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:28:
Gewoon de zooi bestellen en de betaallink/mail doorsturen naar je tante. Bedrijf zal het een worst zijn wie het betaald. En de BD komt hier niet achter, het is niet dat je ineens een (bij de RDW geregistreerde) auto van 50k voor de deur hebt staan, we praten over een schuurtje van 10k. Dat staat nergens geregistreerd en de waarde is ook nihil.

En ja, dit is natuurlijk fraude. Ik zou er zelf geen moeite mee hebben, zolang je niet van vadertje staat afhankelijk bent middels een uitkering bijvoorbeeld.

Als je het wel 100% correct wilt spelen moet je inderdaad schenkbelasting gaan betalen.. Je kan die natuurlijk ook gewoon zelf aftikken als het je niet lekker zit. Heb je alsnog een goedkoop schuurtje.
Gewoon dit doen inderdaad. Maak er gewoon gebruik van dat ze er niet moeilijk om doen, het is ten slotte een cadeau van je tante.

• Blik1984
sjaakwortel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:47:
[...]

Dat kan ze toch gewoon in haar testament zetten, lijkt met niet de issue hier.
Dan moet je dus weer naar een notaris gaan en daar kosten voor betalen

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:36:
[...]

Het lijkt mij vervelender dat je tante overlijdt, dan dat je niet je hele schuur cadeau hebt gekregen. Of zie je haar dan enkel als een suikertante?

Maar goed, dat is het leven. Je hoeft niet alles waterdicht te regelen. Je hebt er trouwens wel een schuur voor.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:34:
[...]

Maar waarom zou je dan niet de volledige schenking van 6600 euro dit jaar al gebruiken? :?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:55

Lordy79

Fundamentalist

SmurfLink schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:45:
[...]

Maar waarom zou je dan niet de volledige schenking van 6600 euro dit jaar al gebruiken? :?
Omdat het van tante naar neef gaat en daar is de vrijstelling slechts ruim 3200 euro. Als het van ouders naar kind ging had je gelijk.
Overigens kan TS en tante nog een truukje doen: tante schenkt ook 3200 euro aan de ouders van TS en die schenken het weer aan TS. Zo ruim je inderdaad alvast zo'n 6500 op in een jaar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Omdat het van tante naar neef gaat en daar is de vrijstelling slechts ruim 3200 euro. Als het van ouders naar kind ging had je gelijk.
Overigens kan TS en tante nog een truukje doen: tante schenkt ook 3200 euro aan de ouders van TS en die schenken het weer aan TS. Zo ruim je inderdaad alvast zo'n 6500 op in een jaar.
Ah zo, daar zit ook weer verschil in. 8)7 Leuker kunnen ze het niet maken bij de belastingdienst...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:16
Ik snap het gedoe niet zo.

1) TS besteld de schuur en ontvangt de factuur.
2) Laat factuur aan tante zien
3) Tante maakt over van haar rekening naar Schurenboer

Klaar?

Als de schuur een auto zou zijn zou je het toch ook zo doen?

[Voor 15% gewijzigd door Lensent op 30-03-2021 09:29]

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:57
Lensent schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:27:
Ik snap het gedoe niet zo.

1) TS besteld de schuur en ontvangt de factuur.
2) Laat factuur aan tante zien
3) Tante maakt over van haar rekening naar Schurenboer

Klaar?

Als de schuur een auto zou zijn zou je het toch ook zo doen?
Zo denk ik ook! De belasting/overheid zal toch niet zo diep gaan graven om te kijken wie 'ontduiking' van schenkbelasting doet?

What a fine day for Science! | Specs

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-03 16:23
Harmsen schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:48:
[...]
Zo denk ik ook! De belasting/overheid zal toch niet zo diep gaan graven om te kijken wie 'ontduiking' van schenkbelasting doet?
Dat heet een "vermogensvergelijking" en kun je denk ik volledig automatiseren. Het gaat dan ook niet om (alleen) schenkbelasting maar naar het totaal van je positie kijken. Ze zouden dom zijn om dat niet (geautomatiseerd) te doen.

Komt er ongeveer op neer: Zijn je bezittingen in overeenstemming met je inkomsten, is je vermogen in een jaar meer of minder veranderd dan "verwacht" of "verklaard". Tante heeft ineens veel minder spaarcentjes - hoe kan dat als ze geen schenking heeft gedaan, geen verklaarbare uitgaven heeft gedaan? TS heeft plotseling een hogere WOZ waarde maar heeft geen verbouwing gedaan waar extra inkomsten of z'n spaarcentjes aan uitgegeven zijn - is de WOZ stijging verklaarbaar of wat is er aan de hand? O ja, en denk ook aan de MOT (Melding Ongebruikelijke Transacties). Als tante contant uit de ouwe sok betaalt heeft de schurenboer een probleem. Grote contante transacties moeten gemeld worden.

Aan de andere kant: Misschien is dit ergens in Brabant (of 1 vd andere vrijplaatsen in NL), daar werkt de economie sowieso heel anders.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee