Frolow schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:48:
Omdat ik er toch regelmatig last van heb, toch maar eens vragen: hebben meer mensen (met stock ROM) er last van dat het mobiele internetsignaal regelmatig wegvalt voor een paar seconden? Gaat in mijn geval om een dual sim setup waarbij ik alleen op de eerste sim gebruik maak van (5G)internet (T-Mobile). Dit overkomt mij dagelijks een keer of 10 wanneer ik op mijn telefoon bezig ben. Vaak is het signaal met een seconde of twee weer terug, maar irritant is het wel.
Verder blijf ik het vrij storend vinden dat de Gmailnotificaties niet doorkomen tenzij ik mijn telefoon elke dag aan/uit zet(in de loop van dag 2 krijg ik dan doorgaans geen notificatie meer), maar hier heb ik al jaren last van, ook met eerdere Samsung telefoons.
Verder heeft de MIUI Global 12.5.6 firmware een irritante bug die er na een tijdje voor zorgt dat een game zoals Pokémon Go bij het opstarten een persistent zwart scherm vertoont. Dan moet je alle gegevens clearen en dan doet 'ie het weer, maar dan ben je al je lokaal opgeslagen teams kwijt wat ook behoorlijk irritant is. Dit gebeurt voor je gevoel vrij willekeurig: soms zitten er enkele dagen tussen de zwarte schermen, soms heb ik er meerdere per dag.
Deze dingen doen me toch nadenken over het installeren van een andere ROM, maar wat is nu de 'beste'? Ik zoek dus vooral eentje met weinig bugs en met een ingebouwd 'duplicate app' systeem, zodat ik meerdere instanties van Whatsapp en Pokémon Go tegelijkertijd kan draaien. Ook zou ik graag willen dat mijn ABN Bankapp het doet, hier lees ik soms horrorverhalen over maar gezien ik al jaren niks met custom ROMS heb gedaan weet ik niet in hoeverre dit tegenwoordig nog een issue is.
Ik maak zelf gebruik van de xiaomi.eu rom. Feitelijk een custom rom gebaseerd op de officiële.
Persoonlijk heb ik er weinig problemen mee, maar je eerste punt herken ik ook. Ik woon in Frankrijk en heb een dual-sim opzet met als sim1 een kaart van Orange (nu met 5g, maar dit probleem speelde voor mij ook al met 4g) en mijn oude prepaid kaart van KPN om mijn Nederlandse nummer te behouden. Vreemd genoeg speelt dit probleem voor mij alleen als ik mijn verbinding niet actief houdt: als ik bijvoorbeeld op de achtergrond iets download, of een online game open zet blijft de verbinding perfect werken. Heb ik echter netwerkactiviteit dan komt het voor dat het 5 seconden duurt voordat er een poging ondernomen wordt om data te laden als ik bijvoorbeeld een webpagina open, of probeer reddit te browsen. Ik heb hier nog steeds geen oplossing voor (ik had de hoop dat dit op termijn met een update verholpen zou worden, maar dat valt tot zover tegen).
Punt 2 en 3 herken ik niet, het zwarte scherm bij PoGo herken ik wel, maar begon bij mij bij een specifieke update van de app en kwam slechts af en toe voor. Bij mij verdween het probleem vanzelf door de app een paar keer te herstarten of een paar minuten dat zwarte scherm open te houden.
Mocht je een oplossing voor je data probleem vinden dan hoor ik het graag. Het is behoorlijk irritant imo.
Edit: ik heb het volgende gevonden maar voor mij veranderen de stappen niets:
https://forum.xda-develop...s-there-any-cure.4299121/
Dit lijkt te impliceren dat het probleem eigenlijk tussen de telefoon en de provider ligt, wat zou kunnen verklaren waarom ik weinig informatie over het probleem kan vinden. Ik heb inmiddels tests gedaan met combinaties van de volgende aanpassingen:
- 4G of 5G forceren
- VOLTE aan of VOLTE uit voor beide simkaarten
- Calls over wifi aan of uit voor beide simkaarten
- Volte carrier check aan of uit (*#*#86583*#*# in dialer, deze stap zou eigenlijk hoger op de lijst moeten staan, de VOLTE setting die eerder genoemd wordt is namelijk alleen zichtbaar als ik deze code gebruik in de dialer)
- [i]In security app: onder Battery optimization settings: "Turn off mobile data when device is locked" op "Never"[/i]
- In developer options: "Always keep mobile data on"
Die laatste op de lijst test ik nu, de andere aanpassingen, in allerlei verschillende combinaties hebben nog geen oplossing geboden.
Nog te testen:
- In de security app is een setting voor batterijbesparing bij 5G verbindingen, die functie staat momenteel aan
Edit 2:
De combinatie "Always keep mobile data on" in de developer options en het uitschakelen van de 5G batterijbesparing in de security app (ook beschikbaar via "Battery") lijkt te werken, maar ik verwacht dat m'n telefoon nu niet meer slaapt, wat dus nogal wat gevolgen gaat hebben voor de batterij...
Toch niet, wellicht eens na gaan denken over het vervangen van MIUI want ik word er langszaamaan gek van.
[
Voor 20% gewijzigd door
MrMaxedTank op 09-11-2021 11:50
]