Ik moet nog ruim 1 kWh voor dagtarget. De omvormer doet nu 250 W. Dus nog vier uur te gaan! Wordt lastig...
Hier best ver naar het zuiden ook bij lange na geen dagtargets hoor, behalve op 1 april. Vandaag kom nog een beetje in de buurt (6/7,5 kWh), maar gisteren was het niks.MatsuMatsu85 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:25:
Ik neem ff afstand, teveel stress van die zonnepanelen op dit moment. Mijn kids willen niet eens buiten spelen, omdat zwaar bewolkt is en dus steen koud. Ik kom eind april weer terug... Het wordt niet mijn jaar iig daarvoor al veels teveel slechte dagen gehad...
Maar als je er gek van wordt vooral niet kijken, over een paar weken gaat het vast weer beter.
hier ook alweer een uur offline... benieuwd of ik m'n dag target heb gehaaldPhusebox schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:57:
[...]
Hmm ik krijg al de hele dag dit
[Afbeelding]
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
In Wijchen op zuid was het dagtarget van 4,44 Wh/Wp tegen 17:20 binnen,
nu op 106% - veel meer zal het niet worden.
Als mijn opbrengstcurve vandaag een zaagblad zou zijn vrees ik voor de dikste bomen.
19:00 Lichtbewolkt en nog 100 W/m² insolation.
Als mijn opbrengstcurve vandaag een zaagblad zou zijn vrees ik voor de dikste bomen.
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 03-04-2021 19:00 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het is inderdaad weer klaar voor vandaag. Nu een egaal grijze lucht en de omvormer doet nog 70W . 90% van dagtarget 9,64kWh = 2,74kWh/kWp.
10.40kwh = 3.2kwh/kwp.
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
96% van de dagtarget behaald (3,4kWh/kWp) . Dag begon erg grijs en met veel zaagtanden. Nieuwe pieken gezien maar ook diepe dalen. Als ik zo de voorspelling bekijk voor de komende 1,5 week is het om te janken. Hopelijk een knaller van een tweede helft april.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
1 4.263kWh = 3.962kWh/kWp
Prima.
Prima.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Beste dag van t jaar met ruim 56 kWh.
ZW zat heel dicht tegen de eerste 5 aan....4,96 Wh/Wp
No/ZO 26 kWh, 3,13 Wh/Wp
Totaal vandaag: 56.554 kWh - 4.040 Wh/Wp
ZW zat heel dicht tegen de eerste 5 aan....4,96 Wh/Wp
No/ZO 26 kWh, 3,13 Wh/Wp
Totaal vandaag: 56.554 kWh - 4.040 Wh/Wp
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
De dag begon aardig, bewolkt begin van de middag maar nog een zonnige namiddag. 4,24 kWh/kWp.
Duiven ook verrassend ok voor het platdak:
11,1 kWh = 3,47 kWh/kWp
11,1 kWh = 3,47 kWh/kWp
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Aalten 16.55 KWh = 2.85 KWh/KWp net het dagtarget nog op de valreep gehaald
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Best prima, denk net mn dagtarget gehaald ( PVoutput moet nog iets bijwerken)
Geen dikke 4 -5 punter zoals iedereen hier.... maar een nette 3 punter met mn OW setje
16.6 kWh - 3.0 kWh/kWp - nabij het mooie Rotterdam
Geen dikke 4 -5 punter zoals iedereen hier.... maar een nette 3 punter met mn OW setje
16.6 kWh - 3.0 kWh/kWp - nabij het mooie Rotterdam
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
Apeldoorn: 10,97 kwh = 3,63 kwh/kwp
Lekkere middag. Morgen de zon voor het westen van het land.
Lekkere middag. Morgen de zon voor het westen van het land.
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Zuid-Limburg 19.01kWh (4.53kWh/kWp), best netjes lijkt me

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Amsterdam ONNO helling 20° -> 2,85 Wh/Wp ongeveer het dubbele van gister.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Aardige dag vandaag.
15.20 kWh en 4.78 kWh/kWp
15.20 kWh en 4.78 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Ondanks het aardig bewolkt was vandaag zeker niet ontevreden:
18.830kWh = 3.685kWh/kWp
Helemaal als ik kijk dat ik begin vd week met de hele dag zon 19/20kWh haalde. Nu heb ik vanochtend wel de panelen schoongemaakt, maar zou dat zoveel uitmaken?
18.830kWh = 3.685kWh/kWp
Helemaal als ik kijk dat ik begin vd week met de hele dag zon 19/20kWh haalde. Nu heb ik vanochtend wel de panelen schoongemaakt, maar zou dat zoveel uitmaken?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Hier vandaag in Weteringbrug een heleboel bewolking maar daar tussen toch ook nog felle zon en flinke wind en koude temperaturen en dus hoge pieken en een zeer nette totaalscore nog van 63.5 kwh - 3.92 kwh/kwp.
NW kant een nieuw record zelfs van 16.9 kwh - 2.7 kwh/kwp. Met dank aan perfecte combinatie van wolken en zon denk ik. Fijn te zien dat die al flink meehelpt en heel mooi dat of de zon nou sochtends of smiddags schijnt, ik heb altijd een mooie opbrengst
NW kant een nieuw record zelfs van 16.9 kwh - 2.7 kwh/kwp. Met dank aan perfecte combinatie van wolken en zon denk ik. Fijn te zien dat die al flink meehelpt en heel mooi dat of de zon nou sochtends of smiddags schijnt, ik heb altijd een mooie opbrengst
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
31,47 kW = 3,33 kWh/kWp
Tot 10.30 was het helemaal niks , daarna pieken en dalen.
Geniet van de Pasen
Tot 10.30 was het helemaal niks , daarna pieken en dalen.
Geniet van de Pasen

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Ik heb een theorie dat er een "ideale wolkgrootte" is waarbij de panelen wel snel afkoelen maar niet teveel zon missen zodat daarna de "koude panelen piek" precies de verloren opbrengst compenseert. Volgens mij heb jij bijna de "sweet spot" gevonden!!dunklefaser schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:49:
In Wijchen op zuid was het dagtarget van 4,44 Wh/Wp tegen 17:20 binnen,
Even voor de duidelijkheid hier,
Wolken zijn niet altijd perse slecht hoor! Zeker niet voor de mensen die niet alleen gaan voor hoge opbrenst met hun perfecte Z georienteerde setje, maar gewoon max Kwh willen en ook O en W en N wat hebben liggen. Die doen het namelijk tijdens dat ene wolkje weer even beter!!
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Leuke opbrengst maar geen dagtarget helaas.
13.401 kWh, 3.829 kWh per kWp.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
3,29 kWh/kWp voor gouda vandaag
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
49.7 kWh = 4.78 kWh/kWp. Graag morgen nog zo een dag.
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
4.3kWp/kWh.
De dag voelde matig, vooral veel wind, maar daar hoeven panelen niet perse last van te hebben. Zolang de bewolking maar niet tusse komt.
De dag voelde matig, vooral veel wind, maar daar hoeven panelen niet perse last van te hebben. Zolang de bewolking maar niet tusse komt.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Verrassend verbaast
; 17.204kWh/4.344kWh/kW
3960wp SE | Model Y RWD
17.3 kWh niet te hoog gegrepen als dagtarget in april? Je moet gemiddeld elke dag bijna een 5 punter scoren..Peutpeut schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:30:
Leuke opbrengst maar geen dagtarget helaas.
Ik heb 11.5kWh = 3.2kWh/kWp met maandtarget 345kWh.
⏩ PVOutput☀️
Nee, hier goed.PClop schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:09:
Is PVOutput Out?
https://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=426
Zie geen live stats meer?
:strip_exif()/f/image/pdfIp8ZqrzgANSXEtMLHuMc4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door Rol-Co op 03-04-2021 23:14 ]
Ja dat zie ik ook wel, maar bedoel van alle teams, dus live per team , tweakers enzo.
Zie mijn link
Zie mijn link
:strip_exif()/f/image/FNrPYTBGps1SyQRrCScxMu62.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door PClop op 03-04-2021 23:25 ]
SolarEdge maakt er wel een zooitje van
Eerst halverwege de dag geen logging meer (is al een paar dagen ruk) en nu wel weer bijgewerkt, maar zit er een gat in van een uur in, springt van 16:55 naar 18:00..... terwijl 'energy' wel netjes door loopt
Klaag niet hoor met een 5+ op de teller
Eerst halverwege de dag geen logging meer (is al een paar dagen ruk) en nu wel weer bijgewerkt, maar zit er een gat in van een uur in, springt van 16:55 naar 18:00..... terwijl 'energy' wel netjes door loopt

Klaag niet hoor met een 5+ op de teller
Hoge pieken maar ook diepe dalen vandaag bij Arnhem. 30,3 kWh, een score van 4,9 kWh/kWp is het resultaat.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Amersfoort gisteren 15.8kWh=4.067KWh/Kw
Kort vraagje tussendoor voor diegene die ook hun opgenomen vermogen naar PVo sturen. Stuur je het opgenomen vermogen uit het net door, of net + eigen opgenomen verbruik, en waarom? Ik doe het eerste, maar kom beide varianten tegen op pvo, vandaar..
Kort vraagje tussendoor voor diegene die ook hun opgenomen vermogen naar PVo sturen. Stuur je het opgenomen vermogen uit het net door, of net + eigen opgenomen verbruik, en waarom? Ik doe het eerste, maar kom beide varianten tegen op pvo, vandaar..
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Er staat Energy Used dus ik stuur mijn energieverbruik, wat ik in huis verbruik.Wilde schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:11:
Fijn pasen allemaal!
Buiten een en al grijs nabij R'dam, ik verwacht er niet veel van vandaag.
Ik neem nog maar een eitje....
Buiten een en al grijs nabij R'dam, ik verwacht er niet veel van vandaag.
Ik neem nog maar een eitje....
Heb je twee meters dan?Kalentum schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:30:
[...]
Er staat Energy Used dus ik stuur mijn energieverbruik, wat ik in huis verbruik.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat bedoel je precies? Ik heb een omvormer en een slimme meter en op basis daarvan weet ik wat ik verbruik.
Vanochtend zag ik mijn dagoverzicht van gisteren en was eigenlijk positief verbaasd.
Gisteren heel de dag in de tuin bezig geweest en ondanks dat het aardig weer was ook regelmatig wolken die zorgden dat het best af en toe fris was met de koude wind.
Nu blijk ik toch nog 17,87 kWh opgewekt te hebben oftewel een mooie 5-punter met 5,45 kWh/kWp
Vandaag zal wel drama worden... vandaag één groot wolkendek waar maar weinig beweging in zit.
Ben nog niet klaar met de tuin dus zal mij deze keer iets warmer aankleden 😅
Gisteren heel de dag in de tuin bezig geweest en ondanks dat het aardig weer was ook regelmatig wolken die zorgden dat het best af en toe fris was met de koude wind.
Nu blijk ik toch nog 17,87 kWh opgewekt te hebben oftewel een mooie 5-punter met 5,45 kWh/kWp
Vandaag zal wel drama worden... vandaag één groot wolkendek waar maar weinig beweging in zit.
Ben nog niet klaar met de tuin dus zal mij deze keer iets warmer aankleden 😅
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Een ls120 op een slimme meter werkt niet zo goed. Wel op enelogic maar niet op pvoKalentum schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:32:
[...]
Wat bedoel je precies? Ik heb een omvormer en een slimme meter en op basis daarvan weet ik wat ik verbruik.
1 PVoutput . Dongen NB
Aalten heeft donker grijze soep met af en toe war gespetter bij een graad of 6
Geen zorgen, ik gebruik Enelogic firmware maar gebruik de Youless niet om naar PVOutput te loggen. De gegevens van mijn omvormer en slimme meter lopen een eigen database in. En vanaf daar kan ik de gegevens combineren en naar PVOutput sturen. Werkt prima.reneeke1970 schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:43:
[...]
Een ls120 op een slimme meter werkt niet zo goed. Wel op enelogic maar niet op pvo
Noord Holland vanmiddag als eerste in het zonnetje....
Oke, maar als jij je eigen data bank beheert dan heeft poster @Wilde dus niks aan jou antwoordKalentum schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:21:
[...]
Geen zorgen, ik gebruik Enelogic firmware maar gebruik de Youless niet om naar PVOutput te loggen. De gegevens van mijn omvormer en slimme meter lopen een eigen database in. En vanaf daar kan ik de gegevens combineren en naar PVOutput sturen. Werkt prima.
1 PVoutput . Dongen NB
Vraag: wat sturen jullie naar PVOutput?reneeke1970 schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:24:
[...]
Oke, maar als jij je eigen data bank beheert dan heeft poster @Wilde dus niks aan jou antwoord
Antwoord: Ik stuur mijn eigen energieverbruik.
Prettige pasen verder
@PClop
Die doet het ook normaal, ik heb al tijden geen pvoutput hickups meer gezien eigenlijk dus gaat ze goed af.
Die doet het ook normaal, ik heb al tijden geen pvoutput hickups meer gezien eigenlijk dus gaat ze goed af.
Bruto verbruik, ik meet al het verbruik buiten de panelen om zonder berekeningen.Wilde schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:11:
Niet helemaal, gelijk vermogen bijv niet en meetverschil tussen omvormer en slimme meter niet.Kalentum schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:32:
[...]
@Rol-Co Onder "ideale" omstandigheden, dus als de omvormer "exact" de opwek meet en er bijna geen kabelverlies is tussen omvormer en slimme meter, klopt dat wat @Kalentum over het (energie)verbruik schrijft. Anders heb je misschien ca. 1-2% afwijking, meestal meer opwek gemeten i.v.m. kabelverliezen.
Wat bedoel je trouwens met "gelijk vermogen bijv niet"?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Alle keren dat vermogen pv en verbruik exact gelijk zijn.dunklefaser schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:44:
@Rol-Co Onder "ideale" omstandigheden, dus dat de omvormer "exact" de opwek meet en er bijna geen kabelverlies is tussen omvormer en slimme meter, klopt dat wat @Kalentum over het (energie)verbruik schrijft. Anders heb je misschien ca. 1-2% afwijking, meestal meer opwek gemeten i.v.m. kabelverliezen.
@Rol-Co Waarschijnlijk komt het niet zo vaak voor dat voor langere tijd vermogen pv en "gebruikt/afgenomen" vermogen exact gelijk zijn? Kan je misschien nog uitleggen wat de gevolgen van "alle keren" voor het (gemeten) verbruik zijn?
P.S.: Ik zelf zal er waarschijnlijk niets van merken want ferrarismeter?
[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 04-04-2021 13:33 ]
Als mijn pv 500 W doet en ik gebruik in huis 500W dan staat de slimme meter op 0W. Ik kan dan nog steeds berekenen dat mijn verbruik 500 W is.Rol-Co schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:06:
[...]
Alle keren dat vermogen pv en verbruik exact gelijk zijn.
Voor de tellerstand geldt hetzelfde. Die van de omvormer gaat vooruit en die van de slimme meter doet niets.
Deed het gister avond niet, vandaag is het weer hik vrij.Rol-Co schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:53:
@PClop
[...]
Bruto verbruik, ik meet al het verbruik buiten de panelen om zonder berekeningen.
[...]
Niet helemaal, gelijk vermogen bijv niet en meetverschil tussen omvormer en slimme meter niet.

Het klopt wel dat je op de slimme meter 0 hebt je dan de opwek aan houd en in theorie de opwek verbruik is, maar door meetverschillen en tijd verschillen klopt er weinig van. Een bruto meter heb je gewoon bruto verbruik.dunklefaser schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:20:
@Rol-Co Waarschijnlijk komt het niet zo vaak voor dat voor langere tijd vermogen pv en "gebruikt/afgenomen" vermogen exact gelijk zijn? Kan je misschien nog uitleggen wat de gevolgen van "alle keren" voor het (gemeten) verbruik zijn?
Globaal kan je zo iets zien, zuiver? Nee.
Ach ja, die paar procent is te verwaarlozen. Uiteindelijk gaat het erom wat je je energieleverancier moet betalen.
Het wordt vandaag wellicht net aan een 1 punter. Zit nu op 0.8kWh/kWp.
Het wordt vandaag wellicht net aan een 1 punter. Zit nu op 0.8kWh/kWp.
⏩ PVOutput☀️
Inmiddels lekker in het zonnetje op de Veluwe. Eens kijken of het nog richting 2 kwh/kwp kan.
Precies, en zeker met youles die alles middelt.Rol-Co schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:42:
[...]
Het klopt wel dat je op de slimme meter 0 hebt je dan de opwek aan houd en in theorie de opwek verbruik is, maar door meetverschillen en tijd verschillen klopt er weinig van. Een bruto meter heb je gewoon bruto verbruik.
Als ik live kijk zie ik soms pieken van 3000 watt hoger die ik online niet zie.
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn buurman had een klacht ingediend bij de leverancier opbasis wat zijn smartmeter van Stedin opgaf. De leverancier ging erin mee. Dus zij zijn aan het kijken wat ze eraan gaan doen.Rol-Co schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:42:
[...]
Het klopt wel dat je op de slimme meter 0 hebt je dan de opwek aan houd en in theorie de opwek verbruik is, maar door meetverschillen en tijd verschillen klopt er weinig van. Een bruto meter heb je gewoon bruto verbruik.
Toe ik aan hem vroeg wat zijn opbrengst was had hij precies 1/4 deel wat ik op dat moment had. Klopt als een bus. Niks aan de hand. Waar hij en de leverancier niet aan hebben gedacht was direct eigengebruik want dat wordt niet door de smartmeter van Stedin gemeten. Dat scheelt echt een behoorlijke slok.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Eigenverbruik kan hij niet zien op de slimme meter maar weer wel op de omvormer berekend met de slimme, alleen tijd van leveren of terugleveren met opwek meten bij een omvormer komt natuurlijk nooit tegelijk. Op dagbasis lukt dat misschien nog.Wimhaw schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:48:
[...]
Mijn buurman had een klacht ingediend bij de leverancier opbasis wat zijn smartmeter van Stedin opgaf. De leverancier ging erin mee. Dus zij zijn aan het kijken wat ze eraan gaan doen.
Toe ik aan hem vroeg wat zijn opbrengst was had hij precies 1/4 deel wat ik op dat moment had. Klopt als een bus. Niks aan de hand. Waar hij en de leverancier niet aan hebben gedacht was direct eigengebruik want dat wordt niet door de smartmeter van Stedin gemeten. Dat scheelt echt een behoorlijke slok.
de zon begint erdoor te komen tegen de tijd dat ie onder aan het gaan is ... veel heb ik er niet meer aan ..
Omdat? Je hebt liever regen?Misterpc schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:27:
de zon begint erdoor te komen tegen de tijd dat ie onder aan het gaan is ... veel heb ik er niet meer aan ..
Met jouw oost-west heb je er meer aan dan zuid toch?
@Rol-Co vanwege de laagstaande zon in de west hoek door bomen die schaduw geven .
Assen 4,17kWh = 1,18kWh/kWp en aan het eind van de dag nog een beetje zon.
6.40kwh = 1.97kwh/kwp.
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
1ste paasdag de ene helft, 24 kWh / 1,7 Wh/Wp, morgen de ander helft?
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Ah, maar dit lost het wel op natuurlijk.Misterpc schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:18:
@Rol-Co vanwege de laagstaande zon in de west hoek door bomen die schaduw geven .
Apeldoorn: 6,18 kwh = 2,04 kwh/kwp
Enigzins de schade beperkt door soms wat zon vanaf 15.00 uur. Klein 2-puntertje.
Enigzins de schade beperkt door soms wat zon vanaf 15.00 uur. Klein 2-puntertje.
14,18 kWh = 1,50 kWh / kWp
Grijs , het zwakke zonnetje na 17 uur kwam voor mijn setje te laat .
Grijs , het zwakke zonnetje na 17 uur kwam voor mijn setje te laat .
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Aalten 8.33 KWh = 1.43 KWh/KWp de zon kwam pas laat een beetje door , @Apeldoorn bij jou wss iets vroeger gezien de iets betere score .
Amsterdam ONNO helling 20° -> 1,86 Wh/Wp
Hier ook overwegend grijze dag met einde middag een beetje zon
Hier ook overwegend grijze dag met einde middag een beetje zon
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
6.334kWh = 1.759kWh/kWp
Over 1 week wordt het weer beter..
Over 1 week wordt het weer beter..
⏩ PVOutput☀️
2,81 kWh/kWp is geen slechte score als ik het zo lees
Even een vraag van mijn kant. Zou je het verbruik van een slimme meter exact kunnen controleren als je een Envoy S metered zou aansluiten?Wimhaw schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:48:
[...]
Mijn buurman had een klacht ingediend bij de leverancier opbasis wat zijn smartmeter van Stedin opgaf. De leverancier ging erin mee. Dus zij zijn aan het kijken wat ze eraan gaan doen.
Dat zou dan toch redelijk overeen moeten komen?
Maar even doorbijten. April doet wat het wil.
7.3kWh - 1.3 kWh/kWp, regio Rdam... en door.
7.3kWh - 1.3 kWh/kWp, regio Rdam... en door.
Duiven ook grijs.
Temperatuur viel me nog mee. Op de wielrenner was het te doen.
4,58 kWh = 1,43 kWh/kWp
Temperatuur viel me nog mee. Op de wielrenner was het te doen.
4,58 kWh = 1,43 kWh/kWp
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Helemaal aan het eind van de middag kwam de zon er nog even bij .... te laat.
5.25 kWh en 1.65 kWh/kWp
5.25 kWh en 1.65 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Heb bij mezelf het verschil eens bekeken tussen wat Vattenfall zegt en wat de Enphase zegt. Blijkt redelijk te kloppen, alleen de laatste maand een flinke afwijking. Zal het eens in de gaten blijven houden.Wimhaw schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:48:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FYc42kQDZFrPQdWPbL5wPfp2.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-1981 op 04-04-2021 21:33 ]
9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput
Heb daar geen ervaring mee, maar met een Youless uitlezer kan ik wel zeggen dat wat de Youless op een enkele afrondingsfout na precies het zelfde afleest als de 3-fase smart meter.mike123 schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:42:
[...]
Even een vraag van mijn kant. Zou je het verbruik van een slimme meter exact kunnen controleren als je een Envoy S metered zou aansluiten?
Dat zou dan toch redelijk overeen moeten komen?
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Begin van de dag viel tegen, maar vanaf 15u begon het zonnetje lekker te schijnen. Uiteindelijk in Zuid-Limburg geëindigd op 14.88kWh (3.52kWh/kWp)
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Die haalt het ook uit de P1 aansluiting als ik het goed heb. Ging mij er meer om omdat ik afgelopen maand hetzelfde verbruik heb als anders, zelfs meer maar dat ik de versterker een maand lang niet aan heb gehad, 30W standby, en een Horizon XL van Ziggo vervangen heb door een Next die ook ca 25W minder moet verbruiken en in standby nog meer.Wimhaw schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:35:
[...]
Heb daar geen ervaring mee, maar met een Youless uitlezer kan ik wel zeggen dat wat de Youless op een enkele afrondingsfout na precies het zelfde afleest als de 3-fase smart meter.
Misschien dat ik een ander apparaat kapot heb.
Maar dat moet ik dan uitzoeken en er anders een nieuw topic voor aanmaken.
Geen zon bij Arnhem. Dus niet verder gekomen dan 9,3 kWh, score van 1,5.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Blijkbaar best oké in midden Limburg, was er zelf niet bij
8.102kWh =3.267kWh/kWp
8.102kWh =3.267kWh/kWp
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Gisteren 20,71 (2,4) vandaag 18,01 (2,09)
Beide dagen geen dagtarget. April houdt nog niet over.
Beide dagen geen dagtarget. April houdt nog niet over.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
zondag 2.23 kWh/kWp
Dit ga ik vandaag zeker niet halen als ik t zo bekijk buiten...
Dit ga ik vandaag zeker niet halen als ik t zo bekijk buiten...
even gekeken voor je:mike123 schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:26:
[...]
Die haalt het ook uit de P1 aansluiting als ik het goed heb. Ging mij er meer om omdat ik afgelopen maand hetzelfde verbruik heb als anders, zelfs meer maar dat ik de versterker een maand lang niet aan heb gehad, 30W standby, en een Horizon XL van Ziggo vervangen heb door een Next die ook ca 25W minder moet verbruiken en in standby nog meer.
Misschien dat ik een ander apparaat kapot heb.
Maar dat moet ik dan uitzoeken en er anders een nieuw topic voor aanmaken.
Mijn teruglevering volgens Stedinmeter: -683 kWh.
Mijn teruglevering volgens Enphase: 674,8 kWh.
Periode 8 september tot gisteren.
Mijn import volgens Stedinmeter: 1721 kWh
Mijn import volgens Enhpase: 1700kWh
En hier zit de grootste afwijking is het aflezen, ik lees eenmaal per week af en de enphase is natuurlijk niet precies op het afleesmoment aangezet.
Maar als je een apparaat hebt die je wil controleren, koop je toch zon verbruiksmeter van 15 euro bij de Conrad, dat heb ik ook gedaan en alles wat veel verbruikt is uitgezet of vervangen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Zit hier nu in een complete sneeuwjacht
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Zondag, Zoetermeer. 14,1 kWh. 2,56 kWh/kWp
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
Kom maar op met die opklaringen vanuit het NW. Eens kijken wat piekjes aan opbrengst kunnen brengen...
Hier in Wijchen is in eerste instantie de temperatuur na het passeren van het koudfront
van 6,6°C naar 2,9°C gedaalt. Langzaam aan wordt het weer warmer en
de bewolking minder . . .
van 6,6°C naar 2,9°C gedaalt. Langzaam aan wordt het weer warmer en
de bewolking minder . . .
de sneeuw jacht is nu in Aalten op gang gekomen , een week geleden nog terrasjes weer
Regio Rdam begint het zonnetje er iets doorheen te prikken. Mag vandaag geen naam hebben... ben al blij dat t niet sneeuwt hahaha
Maar die 500kW target deze maand lijkt nog wel heeeul ver weg 🤦♂️
Maar die 500kW target deze maand lijkt nog wel heeeul ver weg 🤦♂️
Mooi weer! Van 5000 naar 500W met hagel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ozj9S86Ow4HfxhuE7eHhcObR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ozj9S86Ow4HfxhuE7eHhcObR.jpg?f=user_large)
hier precies andersom van 250W in 1 keer door naar de 4kW hahaRol-Co schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:45:
Mooi weer! Van 5000 naar 500W met hagel.
[Afbeelding]
Hij is alweer terug, het was maar even.cornholio24 schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:51:
[...]
hier precies andersom van 250W in 1 keer door naar de 4kW haha
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4qI7HM9fMr8uE0P5zNEPKZ3S.jpg?f=user_large)
Leuk weer......
Guur weer vandaag klopt wel inderdaad. Felle dikke sneeuwbui en het vermogen zakt naar 1000 watt, 10 minuten later is de wolk voorbij en zon komt er weer volledig door en ik zit weer op 10000 watt.
ZO is hard bezig aan het aftoppen vandaag! 89% WP vermogen is voor de korte piekjes niet voldoende. De langste aftopping was 20 minuten dus ik mis nog steeds niet super veel denk ik.

ZO is hard bezig aan het aftoppen vandaag! 89% WP vermogen is voor de korte piekjes niet voldoende. De langste aftopping was 20 minuten dus ik mis nog steeds niet super veel denk ik.
:strip_exif()/f/image/UK2oEPMAT836FfzXf2LAUKPi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Gerco-M op 05-04-2021 14:15 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor productiemededelingen, ter vergelijk.
Het is geen algemeen PV topic, dat vind je hier: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
Dit topic is bedoeld voor productiemededelingen, ter vergelijk.
Het is geen algemeen PV topic, dat vind je hier: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)