Met het afbouwen van de salderingsregeling wordt het nog belangrijker om meer van de zelf opgewekte energie te verbruiken en in deze post wil ik om jullie hulp vragen voor het naar voren halen van het energie verbruik door een warmtepomp.
In ons nieuwe huis wil ik zonnepanelen combineren met een warmtepomp voor verwarming / koelen en produceren van Sanitair Warm Water (SWW). De belangrijkste redenen om dit topic te openen zijn:
Inverter
Fronius Primo Inverter met Smart Grid Ready (SG Ready) warmte pomp
Fronius Primo Inverter in combinatie met Loxone met warmte pomp via EEBUS
Warmte pomp via EEBUS
Vaillant warmte pomp en VR920 met SMA Sunny Home Manager via EEBUS
Wolf warmte pomp met Sunny Home Manager via EEBUS
Warmte pomp via SG Ready
Stiebel-Eltron warmte pomp via SG Ready
Hitachi warmte pomp via SG Ready
Mitsubishi Ecodan warmte pomp via SG Ready
IDM warmte pomp via SG Ready
Warmte pomp via SEMP
Tecalor warmte pomp met Sunny Home Manager via SEMP
Warmte pomp, die via een door de Sunny Home Manager aangestuurd stopcontact werken
AEG warmte pomp
Tecalor warmte pomp
Energy Management System
SolarWatt EnergyManager kan warmte pomp aansturen via SG Ready
Sunny Home Manager van SMA kan warmte pomp aansturen via EEBUS
Er is reeds een topic voor het vergroten van het zelfverbruik in het algemeen, dus dit topic start ik vooral om alle informatie netjes in de TS post te hebben en jullie specifieke reacties op de benodigde hardware gerelateerd aan de warmtepomp te krijgen.
Update 13/5/2021
Eddi van Myenergi kan warmtepomp aansturen via een relays. De bekenste functie van de Eddi is het verwarmen van SWW met een elektrisch element, maar zoals Tweaker ice-T106 op 11/5 hieronder schreef kan de Eddi ook een warmtepomp aansturen (zie Application Example 13: Heat Pump with Water Heating and Priority Control)
In ons nieuwe huis wil ik zonnepanelen combineren met een warmtepomp voor verwarming / koelen en produceren van Sanitair Warm Water (SWW). De belangrijkste redenen om dit topic te openen zijn:
- De warmte pomp is de grootste verbruiker van elektriciteit.
- De warmte pomp is er altijd (in tegenstelling tot een auto, die je via bijvoorbeeld een Zappi kan opladen met alle overgebleven energie van de zonnepanelen).
- Door het opwarmen van water wanneer energie beschikbaar is i.p.v. wanneer het nodig is functioneert de warmtepomp, wellicht in combinatie met een boiler / buffervat, als een batterij.
- Ik ben me er van bewust dat een batterij, die elektriciteit opslaat, nog effectiever is, maar daarvan is in 2021 de Terug Verdien Tijd (TVT) langer dan de garantieperiode.
- Met een energy manager kan jaarlijks 60% van de verbruikte energie door de warmte pomp voor SWW door de zonnepanelen worden geleverd. (SolarWatt e-mailde me dat een groei van het eigenverbruik van 25% naar 45% van het jaarlijkse totaal mogelijk is. Bij 7700kWh totaal verbruik zou dus vanaf 2031 7700 kWh x 20% x (22 cent/kWh - 6 cent/kWh = 246 euro per jaar kunnen worden bespaard. Dit is een uitspraak van een leverancier die een product wil verkopen, dus neem het met een korreltje zout).
Inverter
Fronius Primo Inverter met Smart Grid Ready (SG Ready) warmte pomp
Fronius Primo Inverter in combinatie met Loxone met warmte pomp via EEBUS
Warmte pomp via EEBUS
Vaillant warmte pomp en VR920 met SMA Sunny Home Manager via EEBUS
Wolf warmte pomp met Sunny Home Manager via EEBUS
Warmte pomp via SG Ready
Stiebel-Eltron warmte pomp via SG Ready
Hitachi warmte pomp via SG Ready
Mitsubishi Ecodan warmte pomp via SG Ready
IDM warmte pomp via SG Ready
Warmte pomp via SEMP
Tecalor warmte pomp met Sunny Home Manager via SEMP
Warmte pomp, die via een door de Sunny Home Manager aangestuurd stopcontact werken
AEG warmte pomp
Tecalor warmte pomp
Energy Management System
SolarWatt EnergyManager kan warmte pomp aansturen via SG Ready
Sunny Home Manager van SMA kan warmte pomp aansturen via EEBUS
Er is reeds een topic voor het vergroten van het zelfverbruik in het algemeen, dus dit topic start ik vooral om alle informatie netjes in de TS post te hebben en jullie specifieke reacties op de benodigde hardware gerelateerd aan de warmtepomp te krijgen.
Update 13/5/2021
Eddi van Myenergi kan warmtepomp aansturen via een relays. De bekenste functie van de Eddi is het verwarmen van SWW met een elektrisch element, maar zoals Tweaker ice-T106 op 11/5 hieronder schreef kan de Eddi ook een warmtepomp aansturen (zie Application Example 13: Heat Pump with Water Heating and Priority Control)
[ Voor 6% gewijzigd door Boston op 20-03-2022 18:54 ]
"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)