Warmtepomp voor een groter zelfverbruik van zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 12:40

Boston

The Cape State

Topicstarter
Met het afbouwen van de salderingsregeling wordt het nog belangrijker om meer van de zelf opgewekte energie te verbruiken en in deze post wil ik om jullie hulp vragen voor het naar voren halen van het energie verbruik door een warmtepomp.

In ons nieuwe huis wil ik zonnepanelen combineren met een warmtepomp voor verwarming / koelen en produceren van Sanitair Warm Water (SWW). De belangrijkste redenen om dit topic te openen zijn:
  • De warmte pomp is de grootste verbruiker van elektriciteit.
  • De warmte pomp is er altijd (in tegenstelling tot een auto, die je via bijvoorbeeld een Zappi kan opladen met alle overgebleven energie van de zonnepanelen).
  • Door het opwarmen van water wanneer energie beschikbaar is i.p.v. wanneer het nodig is functioneert de warmtepomp, wellicht in combinatie met een boiler / buffervat, als een batterij.
  • Ik ben me er van bewust dat een batterij, die elektriciteit opslaat, nog effectiever is, maar daarvan is in 2021 de Terug Verdien Tijd (TVT) langer dan de garantieperiode.
  • Met een energy manager kan jaarlijks 60% van de verbruikte energie door de warmte pomp voor SWW door de zonnepanelen worden geleverd. (SolarWatt e-mailde me dat een groei van het eigenverbruik van 25% naar 45% van het jaarlijkse totaal mogelijk is. Bij 7700kWh totaal verbruik zou dus vanaf 2031 7700 kWh x 20% x (22 cent/kWh - 6 cent/kWh = 246 euro per jaar kunnen worden bespaard. Dit is een uitspraak van een leverancier die een product wil verkopen, dus neem het met een korreltje zout).
Dit heb ik reeds gevonden:

Inverter
Fronius Primo Inverter met Smart Grid Ready (SG Ready) warmte pomp
Fronius Primo Inverter in combinatie met Loxone met warmte pomp via EEBUS

Warmte pomp via EEBUS
Vaillant warmte pomp en VR920 met SMA Sunny Home Manager via EEBUS
Wolf warmte pomp met Sunny Home Manager via EEBUS

Warmte pomp via SG Ready
Stiebel-Eltron warmte pomp via SG Ready
Hitachi warmte pomp via SG Ready
Mitsubishi Ecodan warmte pomp via SG Ready
IDM warmte pomp via SG Ready

Warmte pomp via SEMP
Tecalor warmte pomp met Sunny Home Manager via SEMP

Warmte pomp, die via een door de Sunny Home Manager aangestuurd stopcontact werken
AEG warmte pomp
Tecalor warmte pomp

Energy Management System
SolarWatt EnergyManager kan warmte pomp aansturen via SG Ready
Sunny Home Manager van SMA kan warmte pomp aansturen via EEBUS

Er is reeds een topic voor het vergroten van het zelfverbruik in het algemeen, dus dit topic start ik vooral om alle informatie netjes in de TS post te hebben en jullie specifieke reacties op de benodigde hardware gerelateerd aan de warmtepomp te krijgen.

Update 13/5/2021
Eddi van Myenergi kan warmtepomp aansturen via een relays. De bekenste functie van de Eddi is het verwarmen van SWW met een elektrisch element, maar zoals Tweaker ice-T106 op 11/5 hieronder schreef kan de Eddi ook een warmtepomp aansturen (zie Application Example 13: Heat Pump with Water Heating and Priority Control)

[ Voor 6% gewijzigd door Boston op 20-03-2022 18:54 ]

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb gekozen om niet mijn warmtepomp in te zetten maar gewoon een elektrisch element die precies meeloopt met de zonneopbrengst (wat er wordt terug geleverd)
https://echtshop.de/energiemanagement-c-123_556.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RegBhrMllLxQ0lUCLH0WUmOWvCI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nq6WtypDbdWV8bwj6iy6qw2S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUszzwDkztthM45T48VUgz0bXVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCvndGIeMZzsH3zQ8ERKmeeD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmDHiPwcmB0cc2aXdEWup6snM0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSJgmtnBnSn3pz1bxtugJYCN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TVXPzSvQbvVI4VDnl45Yi3zcEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvgiUbHpbixHOI3oAmfJUUay.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anqe2OnKLBJKAu1n8UCHg_ukPiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmNYTCeY6PnbKlE8LshECwzY.jpg?f=fotoalbum_tile

Heerlijk die stilte. ;)
ik heb de EZ3, met meer aansluit mogelijkheden en een losse regelbare heizstab in het 450 ltr hygiene RVS DJG buffervat zitten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een warmtepomp levert wel 3x zoveel warmte per kWh als een "elektrisch element".

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maar is niet "stufenlos" traploos regelbaar en kan niet zo snel reageren op de grote opbrengst wijzigingen van de panelen.

En als ik de oven/vaatwasser/whatever aanzet, dan reageert het element in het vat "direkt"

[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:06
Hier op het forum zijn er mensen die van alles doen met een Panasonic warmtepomp en custom Heishamon uitlezing en besturing.

Met koppeling aan de slimme meter is daarmee denk ik mogelijk wat je wilt.

Communicatie met de PV omvormer biedt in Nederland geen voordelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

Topicstarter
@Jaaap en @ AUijtdehaaga, als ik het goed begrijp is het beide waar.

De warmte pomp
  • werkt pas als een minimum aan zonne-energie over is (bijvoorbeeld 2kW) en daardoor kan het zijn dat er helemaal geen voordeel te halen is op sommige winterdagen;
  • kan niet de extra kW boven dat minimum verbruiken; alleen langer draaien;
  • is dan wel efficiënter in het verwarmen van het water (bij een lagere temperatuur).

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb de grens van 150 watt teruglevering ingesteld.
Ik weet niet hoeveel panelen je kwijt kan, maar pas beginnen bij 2 kW is het al een hele zonnige dag hier.
Er zijn dagen genoeg, waar ik 2 kW niet eens haal.
https://pvoutput.org/intr...dt=20210319&gs=0&da=1&m=0

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

Topicstarter
@busscherski

Als ik de informatie van Fronius goed begrijp kun je met hun PV omvormer wel een voordeel halen door de aansturing te doen van de warmte pomp. Maar misschien bedoelen we hetzelfde, want in het filmpje van Fronius geven ze ook aan dat je een slimme meter moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:07
@Boston Bedenk wel dat een warmtepomp voor warmte in de winter slecht werkt in combinatie met zonnepanelen. De opbrengst daarvan is het hoogste in de zomer. Is ook een beetje afhankelijk van je ligging, want op zonnige winterdagen kan je aardig wat opwekken, helaas zijn die er niet al te vaak. Dus om dit goed te laten werken zal je veel meer zonnepanelen moeten installeren om in de winter voldoende op te wekken. Maar dan zit je in de zomer met een enorm overschot. In de zomer kan je natuurlijk prima je overschot gebruiken om water op te warmen (met een warmtepomp boiler of een elektrische).
Een airco gaat heel goed samen met zonnepanelen, maar dat is wel een hele open deur.

Met het oog op de toekomst zou het meest interessante zijn om een elektrische auto op te laden met het overschot aan stroom in de zomermaanden. Helemaal als terugleveren vanuit je auto mogelijk is.

Kortom, zonnepanelen leveren vooral stroom wanneer je een warmtepomp amper nodig hebt. Het opslaan van de surplus aan stroom in de zomer is nu nog erg lastig/duur. Het opwarmen van water (of koelen met een airco) of het opladen van een elektrische auto zijn nu de meest voor de hand liggende opties.

@busscherski Goed gezegd, je moet dit vooral zien als een hobby. Als je geld wil besparen moet je vooral gaan kijken hoe je je gas-verbruik kan verminderen.

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 20-03-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Boston
Het gaat er niet om hoeveel energie de omvormer op dat moment opwekt. Het gaat erom hoeveel die opwekt min de rest van je verbruik, en daarvan zou je het restant willen opmaken.
Vandaar de interface met de slimme meter.

@chrisborst
Klopt, heel veel winst is er niet te behalen. Maar als je het als hobby doet en er tijd in steekt verwacht ik er wel een paar procent extra direct verbruik van.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

Topicstarter
Warmte pomp voor het verwarmen van het huis
@chrisborst en @AUijtdehaag, misschien hebben jullie gelijk dat er te weinig dagen per jaar zijn dat zowel
  1. het zo koud is dat je je huis wil opwarmen met je warmte pomp en
  2. 2kW zonne-energie wordt opgewekt waarmee de warmtepomp aan het werk kan.
Warmte pomp voor het verwarmen van SWW
Maar betekent dat dat het beter is om zonne-energie te gebruiken voor het verwarmen van SWW met een 1kW warmte pomp? Je hebt immers het hele jaar warm water nodig en een warmte pomp om zonne-energie omzetten in warm water om 's avonds te gebruiken is dus een investering waar uit je het hele jaar rendement haalt.

De balans voor de juiste hoeveelheid zonnepanelen
@onetime schreef in de TS post van het algehele onderwerp zelfverbruik maximaliseren: "Het doel is dus om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik (relatief kosten gunstig) maximaliseren" en dat vond ik een mooi verwoord doel.
Het bijplaatsen van zoveel panelen dat ik in de winter het volledige energie verbruik overdag van de warmtepomp op wek, maar waarbij ik dan energie over heb in de zomer gaat voorbij aan het doel.
Ik kan me wel voorstellen dat ik huis koop met een dak dat genoeg zonnepanelen kan dragen dat ik in de winter energie op wek waarmee een gedeelte van de benodigde energie voor de warmte pomp wordt opgewekt en alleen 5 maanden per jaar genoeg energie wordt opgewekt om de auto op te laden. De overige 7 maanden krijgt dan de warmte pomp prioriteit en gebruikt de auto alleen daluren elektriciteit van net. Zelfs met het meer thuiswerken zijn de vragen vooral:
  • hoeveel procent van de benodigde energie van de warmtepomp kun je krijgen uit je zonnepanelen (de rest moet je immers kopen voor 22cent/kWh) en
  • hoeveel procent van de overgebleven opgewerkte energie kun je in je auto kwijt (de rest brengt straks immers maar 6cent/kWh op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
SWW opwarmen met een warmtepomp (die dus niet zo snel aan en uit kan als een elektrisch element) gaat vanzelf voor 90% op eigen energie als je die altijd om bijvoorbeeld 13:00 laat starten. Daar is met een slimme regeling erg weinig aan te verbeteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Aan de andere kant, even los van het klimaateffect, als direct gebruik maken van je zonnestroom 50% kost van wat het had opgeleverd als je het had teruggeleverd en later had moeten terugkopen, dan is er qua kosten weinig verschil tussen SWW maken met een warmtepomp vs SWW maken met een elektrisch element.

Nu nog niet een ding, maar straks met minder salderen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Ep Woody
Bij mij is er om 13:00 wanneer de warmtepomp boiler aan gaat vrijwel altijd voldoende opbrengst van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
busscherski schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:12:
@Ep Woody
Bij mij is er om 13:00 wanneer de warmtepomp boiler aan gaat vrijwel altijd voldoende opbrengst van de zonnepanelen.
Dat snap ik maar dan hou je nog een ruime periode waar je nog zonnestroom "verliest" op zonnige dagen. De keuze tussen warmtepomp of cop 1 kun je dan daar vanaf laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@Boston de maker van de Zappy maakt ook een boiler die je voornamelijk op zonnestroom kan laten werken, wellicht is dat wat voor je?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
De Itho Daalderop 'Duo' e-boilers hebben 2 vermogens standen:1000 en 2750 Watt (voor de 80 liter versie).
Kun je extern schakelbaar maken als de PV opbrengst dat toelaat.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
En nu alvast een waarschuwing:
Probeer eerst maar eens installateur te vinden die al jou wensen kan installeren, kunnen zij het door jou gewenste merk voor de warmtepomp installeren, kunnen steevast het merk dat jij wil hebben voor de omvormer niet installeren.
Installateurs zijn vaak beperkt tot een beperkt aantal merken en gaan geen merken installeren waarmee ze geen ervaring hebben; vaak gaat een monteur naar cursussen van de importeur voor specifieke kennis van het installeren en onderhouden van een apparaat.
Via de importeur zijn er ook cursussen voor het ontwerpen van een installatie.

Panasonic kan alles leveren voor jou huis; PV installatie's, warmtepompen, buffervaten, airconditioners... Heeft Panasonic geen universeel bus systeem?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:25:
SWW opwarmen met een warmtepomp (die dus niet zo snel aan en uit kan als een elektrisch element) gaat vanzelf voor 90% op eigen energie als je die altijd om bijvoorbeeld 13:00 laat starten. Daar is met een slimme regeling erg weinig aan te verbeteren.
Ja, misschien is het heel moeilijk om de €500 van een Energy Manager (EM) er uit te halen, als je al de warmte pomp iedere dag om 13:00 laat starten, aangezien je de helft van het jaar het niet beter kan managen.
  • In de zomer is er toch iedere dag om 13:00 genoeg zon.
  • In de winter is er onvoldoende zon ongeacht het tijdsstip, dus een EM kan daar ook niet tegenop managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ook in de winter bij bewolking midden overdag leveren onze 23 zonnepanelen meestal nog wel de benodigde 500 W die de warmtepompboiler trekt. En op de paar dagen dat dat niet zo is is het altijd nog wel meer dan 250 W, dan douche ik alsnog 50% op directe eigen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

Topicstarter
@Erasmo, ja, ik had de Eddi van MyEnergi ook al gevonden. Ik wilde deze topic starten over de warmte pomp, omdat
  • de Eddi en vergelijkbare oplossingen een COP van 1 hebben;
  • het veel meer een fire-and-forget oplossing is en ik daardoor minder vragen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Er zijn ook warmtepompen met een 0 tot 10 Volt regeling. Wellicht dat die sneller reageren?

Overigens zou ik niet weten waarom een warmtepomp niet snel kan regelen. In de auto is de airco zeer snel koud. Puur software, en ik denk om het een stabieler regelgedrag te geven. Misschien met 0-10 Volt wel direct reactie?

Mijn warmtepompboiler trekt 250 Watt en kent twee standen, aan of uit :P

Hier nog een ferrarismeter, dus ik zie wel wat geschikt is in 2031 :+

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 20-03-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Boston schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:05:
@Erasmo, ja, ik had de Eddi van MyEnergi ook al gevonden. Ik wilde deze topic starten over de warmte pomp, omdat
  • de Eddi en vergelijkbare oplossingen een COP van 1 hebben;
  • het veel meer een fire-and-forget oplossing is en ik daardoor minder vragen had.
Direkte energie van je dak gebruiken en geen omkijken meer naar. Klinkt toch aardig perfekt?
@twain4me heeft er een. En ik de technische alternative versie.
En als het een keer een paar dagen tegenzit springt de 11 kW (geregeld op temperatuur) doorstroomverwarner bij.

@Dre Een l/w warmtepomp verwarmt geleidelijk op basis van deltaT temperatuur van het water.
Een warmtepompboiler neemt naarmate hij meer moeite moet doen om een hogere watertemperatuur te maken, meer energie op.

Als je daar een 0-10 v signaal van gaat maken dondert de cop in. Dan schiet het zijn doel voorbij.

250 watt? Welk model heb je en hoeveel liter?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2021 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

AUijtdehaag schreef op zondag 21 maart 2021 @ 06:07:
[...]

@Dre Een l/w warmtepomp verwarmt geleidelijk op basis van deltaT temperatuur van het water.
Een warmtepompboiler neemt naarmate hij meer moeite moet doen om een hogere watertemperatuur te maken, meer energie op.

Als je daar een 0-10 v signaal van gaat maken dondert de cop in. Dan schiet het zijn doel voorbij.

250 watt? Welk model heb je en hoeveel liter?
Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT. Ook wel bekend als de Gorenje TC80ZNT. Inhoud 80 liter, maar ook verkrijgbaar in 100 en 120 liter. Volgens mij worden ze met sticker Panasonic niet meer gemaakt. Doet nu net na warmwater tappen 180 Watt. Naar mate water warmer wordt gaat ie naar 250 Watt.

Vrijwel alle warmtepompen zijn modulerend toch? Mijn 5 kW monoblock gaat van 20 Hz tot >58 Hz. Ik begrijp niet waarom de COP in zou storten bij een inverter geregelde warmtepomp. Sterker nog, ik heb wel eens zitten denken om een frequentieregelaar op mijn warmtepompboiler te zetten. In de hoop voor een betere COP. Of heeft dit te maken dat het tapwater anders is dan voor CV? (hogere temperatuur?). Waarom zou de COP dus instorten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 21-03-2021 08:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
busscherski schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:25:
Dit dus, eigenlijk hebben we het over verrassend klein bier. volgens mij zit de grootste winst nog in die start tijd kunnen verranderen op basis van bv het weerbeicht. inc met agenda is dit oa onderzocht door de de TU eindhoven icm met hun solar racer
(auto probeerd eerst op teladen met energie van het dak, lukt dat niet niet omdat de agenda zegt dat je over 2 uur nog X km nodig hebt gaat hij uit het net laden.)

Ander voordeel van cop1 oplossing zoals eddi omhpilot etc is dat je niet persee beperkt bent tot de ~45 graden die de warmte pomp nog leuk vindt om te verwarmen, je kan dus meer energie kwijt in je sww-vat.
zelf ben ik als test tot 85 graden gegaan, dan wordt mijn sww vat met omliggende leidingen (o.a circulatie pomp) eerder een extra radiator dan een opslag voor douchewater :+
maargoed met wat extra isolatie hier en daar is daar nog wel wat te verbeteren. het effect: er past genoeg energie in om 1 a 2 dagen te overbruggen. wil je dat doen op 45 graden heb je een heel erg groot SWW vat nodig.
Ik weet dat cop1 een beetje vloeken in de kerk is, maar door de simpelheid is het gewoon van grote waarde en niet te onderschatten.

In de maanden januari en februari kan ik ongveer 40 to 50 kWh per maand "redden" van het het net met een cop1 (traploos) 3kW element het merendeel daaarvan zijn pieken op zonnige dagen. daar kan een WP(b) helemaal niets mee. Dus een wp heeft het waarschijnlijk over 5 tot 10 kWH En dat is dus echt heel erg klein bier, voor een extra investering en een extra onderdeel wat stuk kan gaan. en dan hebben verreweg de meeste mensen veel minder overschot van hun dak dan ik hier. En dus zal "de winst" nog lager liggen.

Mijn intresse ligt dus met name bij de start tijd en het "weerbericht" van een SWW run. kan best zijn dat wachten op nachtstroom op bepaalde dagen de betere oplossing is.
Maargoed ik leef nogal in het NA salderen tijdperk (je moet maar een hobby hebben) en we zitten nog nieteens in een afbouw regeling. en die hobby kost alleen maar geld en grondstoffen ipv dat het iets opleverd. (met uitzondering van kennis en inzicht voor mij)

Met de insteek van TS zou ik met name eerst onderzoeken hoeveel kan ik nu eigenlijk "redden" ten opzichte van een slim ingestelde "domme" instalatie. ik weet heel erg zeker dat het klein bier is, maar ik heb het graag heel erg fout op dit vlak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En nog wat voordelen van een cop1 element in een hygienebuffervat :

- backup voor als de WP het begeeft
- niet afhankelijk van buitentemperatuur. Bij -10C en de zon van februari werkte het ook prima.
- SWW (aton power to heat) en CV (WP) kan tegelijkertijd. Wel geschieden uiteraard, cv direkt over de vloer
- CV (aton power to heat) en CV (WP) kan tegelijkertijd. Gemixt voor als de WP het te zwaar heeft.
- SWW (aton power to heat) en CV (WP koelen) ook geen probleem

(die laatste 3 is alleen mogelijk met mijn opzet van hygienebuffer/boiler en alles aan elkaar geknupt)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:28:

- SWW (aton power to heat) en CV (WP koelen) ook geen probleem
Dat werkt ook als je het niet aan elkaar knoopt :P , is idd wat ik vanplan ben in de zomer. mede doordat ik een erg lange aanvoer en retour heb van mijn monoblock tot het SWW vat en in de zomer dus aardig wat water laat staan afkoelen (lees: het huis opwarmen)

Dat gaat over 37 liter water wat van ~50 naar 20 zal afkoelen dus delta T van 30

Q=m*c*delta-T
Q=37*4186*30= 4646460J => 1,3 kwh minder wat de wp hoeft te koelen, vergeleken met de 3 kwh aan warmte (verlies) van de omvormer is het niet heel schokkend, maargoed, wat je niet inbrengt hoef je niet te koelen/ weg te ventileren. ookal is dit ook niet al te groot bier :P

Ik ben ook wel van mening dat cop1 in de zomer een stuk minder vloeken is ook gezien de momenten met een negatieve energieprijs en te hoge voltages in wijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
De Atlantic V4 is 500W en heeft een vertraging van 5 minuten uit mijn hoofd. Deze loopt dus 5 minuten max. niet op eigen stroom. Dit is 0,04kWh oid? Ik denk dat zoiets toch wat makkelijker te implementeren is dan echt een koppeling met het weerbericht. En het COP1, tja ik verbruik 91kWh per maand in de zomer, dit zou dan 400kWh zijn. Die 309kWh lever ik dan liever terug, toch weer 40 euro per maand :) Voor een eenpersoonshuishouden zou het misschien uitkunnen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jim423 Die 40 euro krijg je straks niet meer als het salderen is afgelopen.
Dan hou je nog maar de helft over, dan wordt het verschil tussen cop = 1 en cop = 2,8 al een stuk kleiner.
Hoe kom je op een gemiddelde cop van 4,3 met de Atlantic?

Ik probeer cop=1 niet goed te praten, maar dat is wel veel makkelijker en nauwkeuriger dan een warmtepomp aansturen op "exact" overschot

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn warmtepompboiler zou ik de volgende keuzes hebben:

250 Watt met COP= circa 3 tot 5 ? (afhankelijk van temperatuur onderin het vat en luchttemperatuur)
1000 Watt met COP=1 met 1 element
2000 Watt met COP=1 met 2 elementen parallel
500 Watt met COP=1 met 2 elementen in serie

Of een combinatie van element met warmtepomp. Desnoods kan je ook de faseaansnijding traploos regelen, maar ik denk niet dat de netbeheerder daar blij van gaat worden als de hele buurt dat gaat doen.

En ik kan beter de warmtepomp (250 Watt) aanzetten dan het elektrische element op 500 Watt. Veel meer thermisch vermogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 21-03-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jim423 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:25:
De Atlantic V4 is 500W en heeft een vertraging van 5 minuten uit mijn hoofd. Deze loopt dus 5 minuten max. niet op eigen stroom. Dit is 0,04kWh oid? Ik denk dat zoiets toch wat makkelijker te implementeren is dan echt een koppeling met het weerbericht. En het COP1, tja ik verbruik 91kWh per maand in de zomer, dit zou dan 400kWh zijn. Die 309kWh lever ik dan liever terug, toch weer 40 euro per maand :) Voor een eenpersoonshuishouden zou het misschien uitkunnen.
400? In de zomer?
We hebben 2 boilers cop1 in huis voor de douche en kost ons 130-180 kWh per maand, het is iets opgelopen met de regendouche maar dat is logisch. Lijkt me niet dat je 91kWh in cop 1 ineens 400 is, vermoedelijk klopt je cop berekening niet wat eerder 2,5 is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Rol-Co
Met een volledig koude warmtepompboiler kwam ik op een COP van 3,8 in november 2018. Aangezogen lucht was 16°C. De meetmethode is niet perfect (link).

In de zomer is het aantal draaiuren flink minder. Als het >30°C op zolder wordt is de warmtepompboiler zeer snel klaar :)

COP van 4 lijkt me wel goed mogelijk. Afhankelijk van hoe je de energiebron gaat meerekenen. In het ideale geval heb je ventilatiesysteem C en krijg je minimaal 20°C lucht aangeleverd. En sluit de ventilatiecapaciteit van de warmtepompboiler aan bij de mate van ventilatie die je toch al moet afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Dre

Maar het geluid is me ook wat waard, eigenlijk het "geen geluid" de ventilatie is niet nodig daar, is op de berg zolder van de zolder dus 3e verdieping.

Edit:
Maar dan 91 kWh met de wp? Over hoeveel liter hebben we het dan joh......

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 21-03-2021 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:04:
[...]

400? In de zomer?
We hebben 2 boilers cop1 in huis voor de douche en kost ons 130-180 kWh per maand, het is iets opgelopen met de regendouche maar dat is logisch. Lijkt me niet dat je 91kWh in cop 1 ineens 400 is, vermoedelijk klopt je cop berekening niet wat eerder 2,5 is.
het landelijk gemiddelde is 5kWh per dag ofwel 150kWh per maand cop1
Met slim schakelen is 80% zonnestroom per jaar goed te doen

terugleververgoeding gaat echt geen 11 cent blijven dus rekenen we met een wat reeelere 6 cent

hebben we het over
120 * 0,06 = 7,20 euro
30 x 0,22 = 6,60 euro

totaal 13,80

Deel dat door de cop en we hebben een reeele kosten van een wpb

voor het gemak even een cop 3

kosten 4,60

het verschil is dus 13,80 - 4,60 = 9,20
per jaar is dat dus ~110 euro

Ga ik er wel vanuit dat alle verplaatste warmte door de WPB daadwerkelijk "afval" was. anders moet je er nog wat op corigeren omdat een andere warmtebron die warmte moet verwarmen omdat het geen "afval" was. (denk daarbij aan meer ventileren dan nodig is voor het huis, maar wel nodig is om te voldoen aan de SWW vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Rol-Co schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:04:
[...]

400? In de zomer?
WPB zuigt uit de nok aan in de zomer omdat ik de schoorsteen gebruik voor de mobiele airco.
Die lucht is 35+ graden. COP komt daarmee op 4,3 gemiddeld en dat klopt wel is gemeten door meerdere forumleden. Liters hou ik niet bij maar ik denk wel 20+ kuub als je douchetijdxliters pmx31dagen doet.
Ik heb nu een doucheWTW gelukkig anders was ik wel veel meer kWh nog kwijt aan sww. Opzich heb ik niets tegen COP1 maar bedenk wel dat met een groot gezin (en zwembadje) een WPB snel voordeliger is.
twain4me schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:08:
[...]het landelijk gemiddelde is 5kWh per dag ofwel 150kWh per maand cop1
Hoe kom je hieraan, dit lijkt me wel vrij weinig incl stilstandsverliezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 21-03-2021 21:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jim423 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:21:
[...]

WPB zuigt uit de nok aan in de zomer omdat ik de schoorsteen gebruik voor de mobiele airco.
Die lucht is 35+ graden. COP komt daarmee op 4,3 gemiddeld en dat klopt wel is gemeten door meerdere forumleden. Liters hou ik niet bij maar ik denk wel 20+ kuub als je douchetijdxliters pmx31dagen doet.
Ik heb nu een doucheWTW gelukkig anders was ik wel veel meer kWh nog kwijt aan sww. Opzich heb ik niets tegen COP1 maar bedenk wel dat met een groot gezin (en zwembadje) een WP(B) snel voordeliger is.

[...]

Hoe kom je hieraan, dit lijkt me wel vrij weinig incl stilstandsverliezen.
https://www.milieucentraa...is/grote-energieslurpers/

1900/ 365 = 5,2 kWh (ik was de 0,2 even vergeten)

De interwebs dus, maar ook ik zelf en diverse tweakers zitten hierop (bij normaal gebruik van mijn sww vat) ga ik mijn 280 liter op 85 graden verwarmen worden de stilstandverliezen wel "iets" wat hoger ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://snapshot.raintank...now-30d&to=now&refresh=1m

5,7 kWh gemiddeld (450 ltr)
Maar ik ben maar in mijn uppie. Ik heb het idee dat een groot deel ook stilstandverlies is, omdat ik weinig verbruik. De 450 ltr wordt op 55 graden gehouden. (onderin tot 40 graden)

Edit: de wasmachine is ook hot filled, maar draait ook maar 2 a 3x per week

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:33:
https://snapshot.raintank...now-30d&to=now&refresh=1m

5,7 kWh gemiddeld (450 ltr)
Maar ik ben maar in mijn uppie. Ik heb het idee dat een groot deel ook stilstandverlies is, omdat ik weinig verbruik. De 450 ltr wordt op 55 graden gehouden.
Dat is denk ik zo, ik ga met 3 personen daar maar net overheen en met 2 blijf ik eronder.
cop1 boiler heeft gewoon veel minder verlies via leidingen dan "onze" setups. en is natuurlijk een stuk kleiner
doorgaans wel een iets hogere delta T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is wel vrij zuinig maar met zulke getallen zou COP1 nog net uitkunnen ja.
Je hebt een WPB dan na (1500-460) / 110 euro = 9,4 jaar terugverdiend. 10 jaar zal ook een beetje de gemiddelde levensduur zijn van zo'n apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:40:
Dat is wel vrij zuinig maar met zulke getallen zou COP1 nog net uitkunnen ja.
Je hebt een WPB dan na (1500-460) / 110 euro = 9,4 jaar terugverdiend. 10 jaar zal ook een beetje de gemiddelde levensduur zijn van zo'n apparaat.
Je vergeet nog een stukje onderhoud aan de wpb, schoonmaken kanalen voor behoud rendement, wat vervangen van anode's ?

Met zijn 4e hier met dit verbruik COP1 , de boilers zijn niet groot, goed geisoleerd (daalderop) en veel uren van de dag aan het warmen waarmee het stilstandverbruik dus lager is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yxy7Qjy4SR-uWITVJY5Ohjh_cug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUiuBsCkGTGkULOUWEvUE46Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Rol-Co
Warmtepompboiler verbruikt bij mij (2 pers) 280 kWh per jaar. Dan is jou verbruik wel even schrikken hoor.

4 jaar verder en nog niks gedaan aan onderhoud van de WPB. Geen luchtkanalen hier (KIS). Anode zit een bewaking op van de WPB zelf.

Geluid, formaat, gewicht, onderhoud, prijs zijn allemaal valide nadelen. Een Daalderop was voor mij een stuk duurder geweest, want WPB was gratis na ISDE subsidie.

Besparing in elektra is 784 kWh per jaar (COP 3,8). Op dit moment krijg ik 0,11 cent per kWh, dus 86 euro per jaar. Stel dat die 12 jaar meegaat dan bespaar ik 1035 euro door de 'aanschaf' van WPB. En hij was dus gratis ;)

Volgens mij is een WPB dus uitermate geschikt om het eigen verbruik te vergroten, want daar ging het in dit topic om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Dre
Dankzij de subsidie kronkel kom je er goed mee uit, maar daar ligt ook nog een punt van me, ik wil geen subsidie aanvragen, niet voor panelen, boilers, warmtepomp niks. Ook kan het nu niet meer al zou je het willen, het is een stuk minder en niet meer rendabel, niemand heeft het er meer over.

Dat daar gelaten, de 280 kWh per jaar t.o.v de 91kWh per maand van jim423 is nogal een verschil met 2 personen extra en een douche wtw. Ik denk niet dat we jouw verbruik als standaard kunnen aanhouden. :) er zal meer aan de hand zijn.

Mijn boilers kostte ook niet veel, is kiss en voor bijna elke linkshandige klusser te installeren, als je een schilderij op kan hangen kan je dit ook. Stroom komt voldoende van eigen dak en vang daar met die boilers gelijk een mooi deel eigenverbruik af, prima toch? Zit echt niet te wachten op de 11 cent terugleververgoeding hoor. 0 is prima, en het liefst verder nergens op letten net als vroegah. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Rol-Co, dan moet je het ook eerlijk doen:

2x een 30 liter Daalderop Duo : 749 euro.

1x een Warmtepompboiler: 1900 euro. (Atlantic Explorer 200 liter in Nederland)

(Ja met slimmer shoppen kan het best goedkoper)

Ze hebben beide een vergelijkbaar warmteverlies? De Daalderop 27 watt op 55 graden en een warmtepompboiler van 200 liter ook 27 watt.

Warmte van de Daalderop gaat de woning in, de Warmtepompboiler haalt warmte uit de woning.

Het energieverbruik van een WPB zal qua warmwater gebruik wat lager zijn, maar afhankelijk van de bron van de warmte moet dat ook weer aangevuld worden en wordt het verschil kleiner. Zeker met een Atlantic Explorer met een COP van 2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ep Woody schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:41:
@Rol-Co, dan moet je het ook eerlijk doen:

2x een 30 liter Daalderop Duo : 749 euro.

1x een Warmtepompboiler: 1900 euro. (Atlantic Explorer 200 liter in Nederland)

(Ja met slimmer shoppen kan het best goedkoper)

Ze hebben beide een vergelijkbaar warmteverlies? De Daalderop 27 watt op 55 graden en een warmtepompboiler van 200 liter ook 27 watt.

Warmte van de Daalderop gaat de woning in, de Warmtepompboiler haalt warmte uit de woning.

Het energieverbruik van een WPB zal qua warmwater gebruik wat lager zijn, maar afhankelijk van de bron van de warmte moet dat ook weer aangevuld worden en wordt het verschil kleiner. Zeker met een Atlantic Explorer met een COP van 2.8.
Ja prima, dat mag ook. Nog een aanvulling:

De daalderopjes gaan decennia mee, de Atlantic wpb is nog onbekend hoe lang die mee gaat en dan moet je weer nieuw.
Maar in mijn geval ging het niet om geld maar geluid, dat was het meest belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Rol-Co schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Maar in mijn geval ging het niet om geld maar geluid, dat was het meest belangrijk.
Dat was ook mijn reden om afscheid te nemen van mijn Auer Edel Eau WPB. Die heeft een jaar gedraaid maar mag nu naar een nieuwe eigenaar. Een WPB in combinatie met houtskeletbouw is toch minder prettig dan een simpel boilervat verwarmd met een spiraal door de warmtepomp buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ep Woody schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:15:
[...]

Dat was ook mijn reden om afscheid te nemen van mijn Auer Edel Eau WPB. Die heeft een jaar gedraaid maar mag nu naar een nieuwe eigenaar. Een WPB in combinatie met houtskeletbouw is toch minder prettig dan een simpel boilervat verwarmd met een spiraal door de warmtepomp buiten.
Ook een goede oplossing maar in dat geval wil ik ook niet dat mijn wp in de zomer draait, en dan bedoel ik volle bak om water te warmen, gewoon uit in de zomer.
Cop1 verwarmen is alleen een probleem bij tekort aan stroom, iedereen wil eigenli)k 0 op de meter en een boiler kan dat om zeep helpen, dat probleem heb ik hier niet dus geen zorg.

140W verbruik wat noord weer op vangt, die zit hier niet bij. :) wil je het nog mooier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeqQp8iDWbG3bOw5EtZkiEGgg_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yftMibIIMFMyn8SWstapSPP6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 23-03-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Rol-Co schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:17:
[...]

Ook een goede oplossing maar in dat geval wil ik ook niet dat mijn wp in de zomer draait, en dan bedoel ik volle bak om water te warmen, gewoon uit in de zomer.
Cop1 verwarmen is alleen een probleem bij tekort aan stroom, iedereen wil eigenli)k 0 op de meter en een boiler kan dat om zeep helpen, dat probleem heb ik hier niet dus geen zorg.
Vandaar dat mijn warmtepomp laag ende traag warm water kan maken. Gewoon op minimaal vermogen laten draaien. Als er gedoucht wordt, of er wordt een bad gevuld mag de warmtepomp even vol vermogen draaien.

Iedere kWh die niet gebruikt wordt scheelt weer iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:17:
[...]
Cop1 verwarmen is alleen een probleem bij tekort aan stroom
Precies. Met 2550 Wp op noord en 4550 Wp op zuiid, was dat (weer) geen probleem vandaag. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtYnZoUyPkdK33lMnzpKLK5VKtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEYho831VCIxrX61GbVsIUGA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:46
Daarom ben ik ook voor een WPB gegaan omdat ik anders het stroom verbruik niet kan betalen. Hier in het noorden is het altijd bewolkt.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:29
Normaal gesproken verwarmt mijn WPB het water tot 50 graden. Wat ik wil gaan doen, als het salderen voorbij is, is het water verder opwarmen op de dagen dat de zon schijnt. Dit creëert dan een 'buffer' voor als het de dag erna een bewolkte dag is. We gaan wel zien wat dit in de praktijk oplevert, alle kleine beetjes zijn mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Possible schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:58:
Daarom ben ik ook voor een WPB gegaan omdat ik anders het stroom verbruik niet kan betalen. Hier in het noorden is het altijd bewolkt.
Waarom denk ik dat daar het probleem niet zat :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 09:50
Volg dit topic ook met veel interesse.

Sta net op het punt om een nieuw huis te kopen (papierwinkel getekend, overdracht op 31 Aug).

Het is een huis gebouwd in 2008, ik zal zodra ik het huis heb, een berekening uit laten voeren om de isolatie van het huis en de benodigde verwarming.

Er is een technologie die bijvoorbeeld SMA en Valliant ondersteunen die EEBUS heet: https://www.eebus.org/technology/#system_architecture

Met EEBUS kunnen inverters aangeven wanneer er 'genoeg' stroom is om apparaten te laten lopen (warmtepompen, vaatwassers, wasmachines en drogers)

Ik zou dit graag nog met de 'voorspellings-API' van de KNMI willen gebruiken om de beslissing te maken op basis van de zonvoorspelling van de volgende dag om een beslissing te maken of je vandaag de accu's nog 'leegpompt' naar de warmte-opslag of juist de accu moet laden om de komende dagen door te komen. KNMI weer api: zoninstraling

Maargoed, eerst de basis, een gerecycelde Tesla (90kwh aan accu) en dan nog wat 'sunny islands' die dat weer in 3-phase x16A kunnen 'omtoveren'. Ook zal ik een warmte-zak gaan gebruiken van solarfreezer:
Afbeeldingslocatie: https://www.solarfreezer.nl/media/afbeeldingen/solarfreezer-huis.jpg.
Ik zat eraan te denken om 2x een zak te nemen, 1x omgeven door 12cm aan isolatiemateriaal (voor de opslag van 11,000 liter aan warm water) en 1x voor het afkoelen van water (en het gebruik van de phase-shift energie, dus het origineel gebruik van de zak). Ik maak me alleen nog wat zorgen over het grondwaterpijl op mijn locatie. De verkoper had aangegeven: "meestal droog" voor de kruipruimte.

Het bijkomende probleem wat ik nog heb is een net-aansluiting van 3x25A, wat ervoor zorgt dat mijn zonnepanelen 'maar' 3x16A terug kunnen leveren (ivm de NEN norm). Ik wil in de winter ook voor 100% zonnestroom gaan (icm de buffers in warmte en accu's).

Alles moet nog een keer goed doorgerekend worden door een expert, maar ik hoop de winter 'door' te kunnen komen zonder net-stroom nodig te hebben.

We gaan het meemaken..

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met EEBUS kunnen inverters aangeven wanneer er 'genoeg' stroom is om apparaten te laten lopen (warmtepompen, vaatwassers, wasmachines en drogers)
Dat kan je slimme meter toch veel beter aangeven?
Het bijkomende probleem wat ik nog heb is een net-aansluiting van 3x25A, wat ervoor zorgt dat mijn zonnepanelen 'maar' 3x16A terug kunnen leveren (ivm de NEN norm). Ik wil in de winter ook voor 100% zonnestroom gaan (icm de buffers in warmte en accu's).
Als je het een factor 1.6 selectief wil aansluiten is het 3x16 A per omvormer.
Maar je mag er best nog een 3 x 9 A omvormer bij.
(persoonlijk zie ik het nut niet zo van selectiviteit bij terugleverende apparatuur, maar ongeveer 50% van de mensen op dit forum vinden het wel belangrijk).
Op een 3 x 16 A omvormer kan overigens wellicht meer PV dan je verwacht, afhankelijk van de richting en helling.
Alles moet nog een keer goed doorgerekend worden door een expert, maar ik hoop de winter 'door' te kunnen komen zonder net-stroom nodig te hebben.
Ik denk dat je een van de eersten bent dan. Een 3 x 25A netaansluiting levert in Nederland overigens geld op, het kost geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Een 3 x 25A netaansluiting levert in Nederland overigens geld op, het kost geen geld.
Die snap ik niet, kan je die uitleggen?

[ Voor 13% gewijzigd door campr112 op 20-04-2021 07:24 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
https://www.innovaenergie.nl/blog/tip/energiebelasting-2021/
Teruggave energiebelasting 2021
De teruggave energiebelasting, ook wel de vermindering energiebelasting genoemd, zal in 2021 wat verhoogd worden. In 2021 stijgt de teruggave energiebelasting namelijk met €31,-. In 2021 kom je dan op een terugaaf van €559,-. Dit bedrag krijgt ieder huishouden terug van de Belastingdienst. Je kan het zien als een soort korting op de energierekening.
559 euro is veel meer dan wat je betaald aan vastrecht. Ga maar eens naar gaslicht.nl en bereken je jaarlijkse kosten bij een verbruik van 1 kWh. Dan is de jaarrekening al snel -300 euro (dus dan krijg je 300 euro)

Die situatie heb ik ook vanwege nul op de meter dmv PV en warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
busscherski schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:06:
[...]
Dat kan je slimme meter toch veel beter aangeven?
[...]
Nee, de slimme meter weet niks over de capaciteit van accu's, het weer morgen of andere informatie die bepaald wat er moet gebeuren met energiestromen.
Als je het een factor 1.6 selectief wil aansluiten is het 3x16 A per omvormer.
Maar je mag er best nog een 3 x 9 A omvormer bij.
(persoonlijk zie ik het nut niet zo van selectiviteit bij terugleverende apparatuur, maar ongeveer 50% van de mensen op dit forum vinden het wel belangrijk).
Op een 3 x 16 A omvormer kan overigens wellicht meer PV dan je verwacht, afhankelijk van de richting en helling.
Die additionele omvormer van 9A had ik ook al bedacht, maar ik zal desondanks toch de energie moeten 'teugelen'. Gelukkig heeft SMA hier een oplossing voor.
Ik heb de bijna ideale opstelling van 180 graden (vol zuid) en 30 graden hoek. Het idee is om ~47x 380Wp panelen te plaatsen

[ Voor 10% gewijzigd door campr112 op 20-04-2021 14:27 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met een thuisaccu weet de accu controller / omvormer inderdaad wel wat het verbruik is.

Beteugelen van de opbrengst hoeft niet zolang je een net connectie hebt. Die 18 kWp kan bijvoorbeeld op een 10 kW plus een 5 kW omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
busscherski schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:59:
Met een thuisaccu weet de accu controller / omvormer inderdaad wel wat het verbruik is.

Beteugelen van de opbrengst hoeft niet zolang je een net connectie hebt. Die 18 kWp kan bijvoorbeeld op een 10 kW plus een 5 kW omvormer.
Kan jammergenoeg de panelen niet helemaal 'perfect' opdelen. Een deel ligt op de garage (32 stuks) en een deel op het huis (15 stuks). Dus het 16A/9A verhaal gaat niet helemaal op. Max vermogen ligt in de garage dan op 16.8A, en op het dak op 7.91A tijdens _echt_ zonnige tijden, of halen we de Wp nooit in NL? Ik denk dat het wel veliger is om er rekening mee te houden. De verhoudingen zijn dan ook 12.2kw en 5.7kw.

Het hele systeem gaat in fasen opgebouwd worden, dus eerst de zonnepanelen, dan daarna de warmtepomp en de accu's. Dan op het laatst de energieopslag. Denk dat ik er ongeveer 3 jaar voor nodig heb, het is een behoorlijke investering. Dus initieel heb ik de accu's nog niet beschikbaar om de pieken te pakken en de zekeringen te 'sparen'.

Be more, use Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@campr112 Wat "ervaringen" met de "solarfreezer" betreft zijn er op de community website van de VEH
twee topics:
"Ervaringen met Solarfreezer?"
"Zijn er lezers die ervaring hebben met het systeem van Solarfreezer?"
Trek zelf je conclusie of je dit systeem wilt installeren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wat betreft de omvormer is dat een optimale verdeling. Zo`n aantal wil je namelijk bij voorkeur in 3 strings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msTfxlxJ2Mw_9LlrIudqRWiNunM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nPoJUYHVtsXujAVgXWd7Vo5U.png?f=fotoalbum_large

Ik zou het als een 10 kW en een 5 kW omvormer aanleggen.
De 99.6% die ik heb onderstreept betekent dat er 0.4% van de jaaropbrengst niet opgewekt kan worden omdat de omvormer slechts 10 kW is en geen 11 kW. Dat is +/- 50 kWh per jaar, geen probleem.
Als je die 50 kWh in het late voorjaar en zomer wel een probleem vind, Growatt heeft een 11 kW model. Die zal op jaarbasis dus 0.4% extra opwekken. In de winter is er uiteraard geen verschil, dan staat de zon toch te laag om bij 10 kW te komen.
Een groot 15 of 17 kW model en niet malen om selectiviteit kan uiteraard ook nog. Al zijn de modellen boven 10 kW wel wat luidruchtiger, daar moet je wel een goede plek voor hebben.

17 kWp aan zonnepanelen is totaal geen probleem voor je netaansluiting. Als je ook een 30 graden noord dak hebt kan dat er ook nog wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Dit is idd een optie die ik nog niet had bekeken, het systeem idd 'ietje' te onder-dimentioneren. Want dat kleine beetje maakt toch alleen een verschil in de hoogste zomer op een aantal dagen per jaar. Best te missen, ook omdat die energie (als je het al kan opslaan) toch verloren gaat tot de winter.

De situatie is trouwens 2x een plat dak, dus de 30 graden zijn mijn keuze er is geen noord-dak 'over' om nog te vullen. Met deze hoeveelheid panelen ben ik ook meteen 'klaar':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6Dsm8rhL-nn425jChPb5vHJCoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smrAmvrtGmYFpaBqdjLuMOKS.jpg?f=fotoalbum_large

De garage is uitgerust met een 3x16A zekering en de hoodaansluiting is 3x25A, Ik heb een behoorlijke kruipruimte onder het huis, maar die voor een deel door de kelder ingenomen.

Het phase-verandering-systeem schijnt niet helemaal dat te kunnen leveren wat het beloofd. Dan maar 'even' iets anders gaan verzinnen.. Hmmm.. Mijn vader heeft in zijn huis 5 cuub water, maar geeft aan dat ie het daarme ook niet de hele winter vol houdt. Hij heeft wel een passivhuis met wtw en andere optimalisaties die ik in dit huis (nog) niet heb.

We gaan het meemaken, eerst maar eens zorgen dat de financiering rond komt en dat we eind augustus handtekeningen zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door campr112 op 20-04-2021 22:57 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met 30 graden helling heb je in de winter al snel schaduw op je panelen van de panelen er voor. Levert dat netto wel meer op dan de tegenwoordig gangbare 13-15 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Mijn begrip was het dat de 30 graden hoek ideaal zou zijn voor productie van zonnestroom, als je de onderlinge afstand tot rond 2.85m (~1.85 tussen de rijen) kan houden, zou de schaduwval mee moeten vallen. Die ga ik alleen niet halen, mijn dak is ~6m breed en 15m lang. 4 rijen van 9 is echt de max, met relatief geringe onderlinge afstand.

Ik zat nog na te denken om met een microcontroller, een g-meter, een H-bridge en een goedkope raam-openings-mechanisme (https://www.amazon.nl/Bri...ler-Rijden/dp/B08JGRHW8W/ , https://www.amazon.nl/gp/product/B07VNVPPPN/ en https://www.amazon.nl/gp/product/B07F8831KH/ en elevation-tracker te maken. Maar voor nu valt dat even 'buiten' het initieele project.

Het idee was om met de elevation tracker van 0 graden tot max 30 graden te gaan, om zo ook in de zomer de ideaale hoek te pakken. Ik heb de microcontroller al zo ver, dat ie door NTP te gebruiken, en de hard-code locatie al de zonnehoek kon berekenen (scheelt weer een GPS chip). Volgende stap is dmv de g-sensor de hoek van het zonnepaneel te meten en dan met de H-bridge en de actuator in te stellen. Ook zou het mogelijk moeten zijn om bij harde wind (vaak geen zonne-instraling door wolken) de zonnepanelen 'plat' te leggen, dan heb je ook wat minder ballast nodig.

Maargoed, dat is allemaal uitgesteld voor nu, het levert wel wat op, maar mogelijk niet genoeg om de hele electronica van stroom te voorzien, want je moet dat hele setje natuurlijk voor alle panelen gaan bouwen. en mogelijk dat je wegkomt met een simpele voeding. Ik kan me voorstellen dat het hele zwikkie ook wat stroom opneemt (en je hebt ten alle tijden wifi nodig). Dus er zitten nog wat haken en ogen aan.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
30 graden is ideaal op een schuin dak of op een erg groot dak.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

Jouw dak is qua grootte beperkt dus dan zou ik die paar procent minder opbrengst pakken zodat de panelen minder last hebben van schaduw.

Met Sunnydesign kun je simuleren hoeveel je aan actieve zon elevatie tracking hebt. Doordat de ruimte beperkt is kun je niet heel steil omdat je dan schaduw maakt, dan zou je bijvoorbeeld op maximaal 20 graden en minimaal 10 graden kunnen regelen. Maar goed, de zon staat in Nederland nooit hoger dan 60 graden dus dan maak je het alleen maar slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

campr112 schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:30:
Volg dit topic ook met veel interesse.

Sta net op het punt om een nieuw huis te kopen (papierwinkel getekend, overdracht op 31 Aug).

Het is een huis gebouwd in 2008, ik zal zodra ik het huis heb, een berekening uit laten voeren om de isolatie van het huis en de benodigde verwarming.

Er is een technologie die bijvoorbeeld SMA en Valliant ondersteunen die EEBUS heet: https://www.eebus.org/technology/#system_architecture

Ik zou dit graag nog met de 'voorspellings-API' van de KNMI willen gebruiken om de beslissing te maken op basis van de zonvoorspelling van de volgende dag om een beslissing te maken of je vandaag de accu's nog 'leegpompt' naar de warmte-opslag of juist de accu moet laden om de komende dagen door te komen. KNMI weer api: zoninstraling

Maargoed, eerst de basis, een gerecycelde Tesla (90kwh aan accu) en dan nog wat 'sunny islands' die dat weer in 3-phase x16A kunnen 'omtoveren'. Ook zal ik een warmte-zak gaan gebruiken van solarfreezer:
[Afbeelding].
Ik zat eraan te denken om 2x een zak te nemen, 1x omgeven door 12cm aan isolatiemateriaal (voor de opslag van 11,000 liter aan warm water) en 1x voor het afkoelen van water (en het gebruik van de phase-shift energie, dus het origineel gebruik van de zak). Ik maak me alleen nog wat zorgen over het grondwaterpijl op mijn locatie. De verkoper had aangegeven: "meestal droog" voor de kruipruimte.

We gaan het meemaken..
toon volledige bericht
tip: je huis heeft een vergunning gekregen en die krijg je alleen als je epc berekening inleverd, een onderdeel van de epc is de warmteverlies berekening. als het niet bij de stukken van het huis zit kan je het opvragen bij de gemeente . er zullen nog geen grote verbeteringen zijn gemaakt dus zal het nog altijd maatgevend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 02:13
@AUijtdehaag Dat ziet er goed uit!
In de grafiek van PVoutput stopt het laden rond 10 uur. Is het buffervat dan al opgewarmd?
Volgens je schema gebruik je het buffervat zowel voor warmtapwater als voor vloerverwarming. Het koude tapwater zit op de onderkant aangesloten. Dat deel lijkt een temperatuurbereik te hebben van ca.40-50 graden? Is er daar een kans op legionellagroei of wordt het vat dagelijks flink (bijv. >60graden) opgewarmd door het elektrisch element?

Heb je de complete besturing in Domoticz opgebouwd?
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:33:
Ik heb gekozen om niet mijn warmtepomp in te zetten maar gewoon een elektrisch element die precies meeloopt met de zonneopbrengst (wat er wordt terug geleverd)
https://echtshop.de/energiemanagement-c-123_556.html
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Heerlijk die stilte. ;)
ik heb de EZ3, met meer aansluit mogelijkheden en een losse regelbare heizstab in het 450 ltr hygiene RVS DJG buffervat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Deem007492
Het vat heeft cv water en geen tapwater.
In de doorgeluste spiraal zit tapwater, maar die doorstroomt iedere dag, dus geen legionella gevaar.

Om 10 uur is die alweer op gewarmd inderdaad (1 persoonshuishouden, dus niet zo heel veel sww behoefte)

De circulatiepomp probeert tijdens de opwarming, de onderkant op 40 graden te krijgen.
Dit gaat volautomatisch via de sturing van de EZ3. Ik heb zelf wat logische code toegevoegd aan die sturing.
Enige wat wel gekoppeld is, is de EZ3 geeft aan dat de circulatiepomp moet lopen, en ik lees dat uit, en stuur vervolgens de circulatiepomp aan via domoticz en zwave tussen stekker.
Omdat de EZ3 geen fysieke uitgangen heeft. (maar wel dus geprogrammeerd en uitgelezen kan worden)

De aton power to heat werkt dus automatisch.
Voor de rest is het allemaal handwerk. Wel via domotica, maar handwerk (te complex om er logica aan toe te voegen. :P )

https://snapshot.raintank...8RkpEzRdKh375GBgZ?orgId=2

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@campr112 Misschien binnenkort wat ervaringen van een stookseizoen met een solarfreezer
met getallen, een analyse en eventueel een verbeterplan, wie weet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:21
Dit topic had me aardig aan het denken gezet. Voor zowel de dimbare COP=1 oplossing en de warmtepomp optie is wat te zeggen.

De COP van een warmtepomp is beter
Warmtepomp heeft een minimaal vermogen en een minimale draaitijd.

De COP=1 is perfect te regelen met bijvoorbeeld een Eddi of een Anton power to heat.

Dus ik op zoek naar een oplossing die het beste van beide opties bied.
Blijkt dit gewoon te kunnen met de Eddi en het optionele relay board:
https://myenergi.com/wp-c...i_manual_v2.3_english.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty_E9m5Xn7Nta1tXYtHPDA4Nu2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXnNv9HZmOHBeEo31vq8yS61.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okHvgZ4DFz3ZnXI_Zq4HYLwp5cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Abh1uhgPIqxqLuAUIUhw31rk.png?f=fotoalbum_large

Deze oplossing maakt het mogelijk om:
  • De optie met de beste COP als prioriteit te geven
  • Deze alleen in te schakelen bij de juiste threshold van overschot
  • Onder deze threshold perfect alles op te maken met het element
  • Minimale runtime in te stellen voor de warmtepomp
  • Samen te werken met Zappi lader (met je eigen priotiteiten)
  • Minimale runtime in te stellen voor de warmtepomp (en eventueel ook off time)
  • Behoud van de originele legeonella preventie (indien gewenst)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

Topicstarter
Dus ik op zoek naar een oplossing die het beste van beide opties bied.
Blijkt dit gewoon te kunnen met de Eddi en het optionele relay board
[...]
Deze oplossing maakt het mogelijk om:
  • De optie met de beste COP als prioriteit te geven
  • Deze alleen in te schakelen bij de juiste threshold van overschot
  • Onder deze threshold perfect alles op te maken met het element
  • Minimale runtime in te stellen voor de warmtepomp
  • Samen te werken met Zappi lader (met je eigen priotiteiten)
  • Minimale runtime in te stellen voor de warmtepomp (en eventueel ook off time)
@ice-T106, dit lijkt inderdaad een geweldige oplossing. Aangezien de Eddi goed samenwerkt met de Zappi,
  • zou ik prioriteit kunnen geven aan het opladen van de auto als die aan de oplader hangt
  • zou die automatisch energie geven aan de Eddi als de auto vol zou zitten
  • zou de Eddi met het elektrisch element het SWW / buffervat opwarmen als er een overschot aan energie wordt opgewekt door de zonnepanelen
  • zou de Eddi de warmtepomp de opdracht geven om het SWW / buffervat op te warmen zodra een vooraf ingesteld overschot wordt opgewekt door de zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Boston schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:14:
[...]

@ice-T106, dit lijkt inderdaad een geweldige oplossing. Aangezien de Eddi goed samenwerkt met de Zappi,
  • zou ik prioriteit kunnen geven aan het opladen van de auto als die aan de oplader hangt
  • zou die automatisch energie geven aan de Eddi als de auto vol zou zitten
  • zou de Eddi met het elektrisch element het SWW / buffervat opwarmen als er een overschot aan energie wordt opgewekt door de zonnepanelen
  • zou de Eddi de warmtepomp de opdracht geven om het SWW / buffervat op te warmen zodra een vooraf ingesteld overschot wordt opgewekt door de zonnepanelen
Doel van dit alles is nog steeds vooral hobby / 'omdat het kan' toch? Want de lijst met meuk die je aan elkaar knoopt wordt behoorlijk lang, dat is een redelijke puzzel om het goed te laten werken. Als je dit een leuke puzzel vindt moet je vooral verder gaan, maar wees voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Fr33z schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Doel van dit alles is nog steeds vooral hobby / 'omdat het kan' toch? Want de lijst met meuk die je aan elkaar knoopt wordt behoorlijk lang, dat is een redelijke puzzel om het goed te laten werken. Als je dit een leuke puzzel vindt moet je vooral verder gaan, maar wees voorbereid.
Een warmtepomp boiler (met element) en een Eddi. Dat valt wel mee toch?
En als het salderen weg valt dan zijn dit de opties waar je echt geld mee bespaard.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
ice-T106 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:15:
[...]

Een warmtepomp boiler (met element) en een Eddi. Dat valt wel mee toch?
En als het salderen weg valt dan zijn dit de opties waar je echt geld mee bespaard.
Dat dacht ik eerst ook, maar met de simpele ingebouwde timer zodat de warmtepomp boiler midden overdag aan gaat en 8 kWp haal ik ook al zo'n 90% direct eigen verbruik.

Echt geld besparen lijkt me niet snel gebeuren, vooral zolang we nog iets krijgen voor teruglevering. Hier (huishouden van 2 personen) verbruikt de warmtepomp boiler zo'n 50 kWh per maand, in de winter 60 kWh, zomer soms 40 kWh.

Ten opzichte van de timer zal Eddi het denk ik zo'n 10% beter doen. Dus wellicht 60 kWh per jaar minder uit het net trekken. Bij een hoger SWW verbruik wellicht het dubbele.
Het lijkt me dus een hobby, en dat is natuurlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Als je met een statische timer al op 90% zit dan is het inderdaad een beetje onzin, vooral omdat je met die optie waarschijnlijk zelfs een betere gemiddelde COP haalt (de eddi zou het element in bepaalde situaties meer kunnen gebruiken).

Hangt waarschijnlijk ook erg van je persoonlijke situatie af (ik heb nog geen idee, heb nu nog gas). Hoeveel overschot heb je, en is er slim samenspel nodig met het opladen van de auto bijvoorbeeld.

Pagina: 1