Bizarre levertijd Mercedes

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-05 23:38
Hi mede-tweakers,

Ik heb op 11 november 2020 een Mercedes besteld via Terberg voor de operationele lease.

Zie hieronder het type.

Conform de opdracht van uw werkgever hebben wij een leasevoertuig voor u besteld.

De verwachte afleveringsdatum is 1 maart 2021.
Dit zijn de specificaties van het bestelde voertuig:
Merk en type : Mercedes-Benz A-Klasse A 180 7G-DCT Business Solution AMG
Fiscale waarde : € 41.475,50
Brandstofsoort : Benzine
Kleur voertuig : Nachtzwart unilak
Kleur interieur : ARTICO leder/DINAMICA microvezel zwart

De leverdatum zou 1 maart 2021 zijn. Ik belde eind feb om even het e.e.a. te kortsluiten, en toen bleek de auto nog niet in productie.

Ik kreeg kort daarna een mail met een nieuwe leverdatum namelijk 30 april, dit vond ik prima, maar eigenlijk de week erna werd het erger...
Het ging naar juni,juli,augustus, en nu staat de auto gepland op 30 september 2021.
Dit betekend dus bijna 1 jaar levertijd, en waarschijnlijk zal het nog later worden..

Is dit normaal dat ik bijna 1 jaar moeten wachten, terwijl van Mossel had aangegeven bij Terberg dat de auto 1 maart geleverd zou worden?

En stel de auto wordt uitgesteld naar 2022 wat zijn dan mijn rechten? Moet van Mossel, Terberg dan niet een andere auto aanbieden die wel eerder op voorraad is?

Ik hoor graag jullie mening!

Groet,

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 13:49

ThunderNet

Flits!

Grote kans dat deze vertraging mede veroorzaakt wordt door de huidige chiptekorten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:10
'Onze mening' doet niet zo veel ter zake. Wat staat in het contract?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
De verwachte afleveringsdatum is 1 maart 2021.
De leverdatum zou 1 maart 2021 zijn
Er zit een verschil tussen wat zij zeggen en wat jij stelt.

Maar hiervoor zou je echt even contact moeten opnemen met de leasemij. Aangezien het om operational lease gaat, is het neem ik aan zakelijk?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sacrada
Hi,

Ja klopt het is zakelijk.
Toevallig kreeg ik net een antwoord, en zij geven dus echt aan dat het komt door de chiptekorten.
Ik kan dus niets anders doen dan afwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sacrada
JukeboxBill schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:24:
'Onze mening' doet niet zo veel ter zake. Wat staat in het contract?
Als de auto nog niet in productie is kan ik de auto nog annuleren, maar goed als ik deze annuleer en een nieuwe auto bestel kan ik wellicht ook wel een half jaar weer moeten wachten dus dat heeft denk ik niet zoveel zin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 21:44
Sacrada schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:50:
[...]

Als de auto nog niet in productie is kan ik de auto nog annuleren, maar goed als ik deze annuleer en een nieuwe auto bestel kan ik wellicht ook wel een half jaar weer moeten wachten dus dat heeft denk ik niet zoveel zin.
Of je kijkt of je een fijne voorraad auto kan vinden, dat is ook prima te regelen via een leasemij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-05 21:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Over levertijden valt weinig recht te halen, zeker niet als vertraging veroorzaakt wordt door mondiale grondstoftekorten. Het enige "recht" dat je kan halen, is dat bij zakelijke lease de maatschappij vaak de verplichting heeft zorg te dragen voor een deugdelijke vervanging. Maar als je nu al een leaseauto via die maatschappij hebt, voldoen ze daaraan mits er geen enorme mismatch is. Maar doorgaans geldt er dan ook nog het oude leasebedrag.

En het staat je vrij om voor een voorraadauto te kiezen als die beschikbaar is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
De chiptekorten zijn echt heel serieus. Zeker zo'n nieuwe mercedes heeft echt tig computers aan boord (kunnen er zo over de 100 zijn!). En als ook maar één specifieke chip in één van die computers niet meer leverbaar is, is het mogelijk dat je heel de auto niet meer kunt bouwen. En dat gebeurt nu dus ook wereldwijd. En dit is de komende maanden ook nog niet opgelost. Het is een vicieuze cirkel namelijk. Inkopers ruiken tekorten, dus ze bestellen meer computers. De computer fabrikant krijgt meer vraag, maar ruikt ook tekorten bij zijn chip leverancier, dus hij bestelt er ook meer. De chipfabrikant bestelt meer grondstoffen etc etc. Dus nu zijn de grondstoffen opeens kei duur, en nu raakt het opeens ook andere producten, want daar gebeurt dan hetzelfde.

Daar komt nog bij dat alle autofabrikanten begin vorig jaar hun productiecapaciteit enorm hebben teruggeschaald vanwege corona. En dat wil niet alleen zeggen afbouw van personeel, maar ook afbouw van supply chains en inkoophoeveelheden. En als dat eenmaal gebeurd is, dan schaal je niet zo snel weer terug op want al die onderleveranciers hebben tijd nodig om ook weer op te schalen. Als dan vervolgens de orders enorm toenemen, dan heb je dus een perfect storm voor lange levertijden.

Dus annuleren heeft zoals je zelf al opmerkte geen zin, want tenzij je ergens een voorraadmodel mag uitzoeken ga je nergens sneller een nieuwe auto krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 14:45

m0nk

16-09-2003 15.15

Oh, morgen even nabellen. Wij hebben een A250e AMG Business Solution in bestelling staan. Laatste bericht is afverering half juli.. Maar als ik dit zo lees..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:59
Sacrada schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:50:
[...]

Daar zit de crux. Mijn advies zou zijn om eerst te kijken of er een alternatief model is waar de levertijd een flink stuk korter is voordat je je huidige bestelling annuleert.

De kans is echter zeer groot dat je van de regen in de drup belandt en bovendien achteraan de wachtrij der bestellingen. Het is immers een globaal probleem waar iedereen door getroffen is. Ik denk dat je beter gebaat bent met het zorgen voor tijdelijk vervoer en eventueel een lijst van poolwagens in de gaten te houden om een leuk model van een (ex-)collega er uit te pikken zodra deze vrijkomt.

Overigens snap ik precies hoe je je voelt. Ik heb precies een jaar moeten wachten op m'n C-Klasse sedan destijds. Deze had een verwachte levertijd van 4 maanden. Corona gooide roet in het eten. Ik had op een gegeven moment kunnen wisselen naar een 3-Serie, die kon sneller geleverd worden omdat deze gewoon in Duitsland wordt gebouwd, maar uiteindelijk was dat niet de wagen die ik wilde. Soms loopt het gewoon zo. First world problems. Je loopt er hopelijk geen kortingen of bijtellingsvoordeel mee mis neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
m0nk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:55:
Oh, morgen even nabellen. Wij hebben een A250e AMG Business Solution in bestelling staan. Laatste bericht is afverering half juli.. Maar als ik dit zo lees..
De hybrides lopen vooral vertraging op door de batterij die momenteel lastig te leveren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

S_Chief schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:34:
[...]

De hybrides lopen vooral vertraging op door de batterij die momenteel lastig te leveren is.
Kan me ook voorstellen dat daar ook veel chips in zitten met leveringsproblemen. Vanochtend mail gestuurd maar nog niets gehoord. Even afwachten maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Sacrada schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:15:

En stel de auto wordt uitgesteld naar 2022 wat zijn dan mijn rechten? Moet van Mossel, Terberg dan niet een andere auto aanbieden die wel eerder op voorraad is?
Als jij dat contractueel hebt afgesproken dan wel.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
*knip*Laat gewoon iedereen in zijn/haar waarde.*knip*

[ Voor 89% gewijzigd door deepbass909 op 17-03-2021 10:06 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30

skoozie

SCSI

...

Het is niet zo dat al die dingen voor corona niet bestonden en het is goed om soms dingen in perspectief te zien, maar dat is hier totaal offtopic.

Ik zou ook balen als mijn leuke nieuwe speeltje later komt, helemaal als de wachttijd 4x zo lang wordt. Dan heb ik het er nog niet eens over gehad als je rekening hebt gehouden met extra kosten als bijtelling die in 2022 opeens slechter kunnen uitvallen dan wanneer er in 2021 geleverd wordt.
Ik zal ook maar eens gaan informeren wanneer ik moet bestellen als mijn koekblikje er in november uitgaat.

[ Voor 31% gewijzigd door skoozie op 17-03-2021 10:14 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:17:
Grote kans dat deze vertraging mede veroorzaakt wordt door de huidige chiptekorten.
Yep. Ik heb in December een Opel besteld, die zou absoluut ruim voor mijn einde contractdatum van 10 maart geleverd worden. Nou, hij staat op 31 mei vermoedelijke leverdatum. :+ Dus de levertijden zijn nu gewoon ronduit debiel lang.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Kickje. Contact gehad met de leasemaatschappij. Hebben het nagevraagd bij hun dealer. Zij verwachten de A250e die wij besteld hebben nu ineens medio mei. Ruim 2 maanden eerder dan het laatste bericht dus..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaulJo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-08-2021
Ik heb twee weken een 250e via de leasemaatschappij besteld. Volgens de leasemaatschappij is de verwachte leverdatum 4 augustus en volgens de dealer de eerste week van juli.

Volgens de dealer hebben de hybride modellen voorrang op de productielijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Je betaald hoofdprijs voor een 1 jaar oude wagen...ik zou echt klacht indienen en een deel van mijn geld terug eisen. Desnoods via een advocaat!

Want eigenlijk ben je je geld kwijt daar komt het op neer.

Zelfde als jij nu een 2020 auto koopt maar de prijs van 2021 ervoor betaald, wat dus altijd hoger is.

Edit: Mits de fabriek dit tijdens het tekenen al liet weten dat het zolang zou duren, dan heb je geen poot om op te staan.

[ Voor 24% gewijzigd door ThaddeusX op 07-04-2021 07:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ThaddeusX schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:53:
Je betaald hoofdprijs voor een 1 jaar oude wagen...ik zou echt klacht indienen en een deel van mijn geld terug eisen. Desnoods via een advocaat!

Zelfde als jij nu een 2020 auto koopt maar de prijs van 2021 ervoor betaald, wat dus altijd hoger is.

Edit: Mits de fabriek dit tijdens het tekenen al liet weten dat het zolang zou duren, dan heb je geen poot om op te staan.
De auto is niet een jaar oud. Wanneer deze geproduceerd is heb je em binnen een paar weken op de stoep.
Als er tussendoor nog een facelift of model vernieuwing zou zijn, heb je misschien nog gelijk, maar dit is gewoon dezelfde auto als wanneer je hem vandaag wilt bestellen.

Overigens staan de showrooms gewoon vol. Loop naar een dealer en je kan einde van de dag met een auto naar huis als je wilt. Okay, je hebt niet 100% de opties kunnen kiezen, maar je hebt wel meteen een nieuwe auto.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:07

Freakie1NL

Grote Baas

ThaddeusX schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:53:

Operational lease ...... ;)

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulJo
Je zou ook eens kunnen informeren of je niet zou kunnen overstappen naar de 250e.

Zelf heb ik de 250e business solution luxury limited limousine besteld in dezelfe kleur als die van jou maar zonder AMG.
Rijdt echt heerlijk rustig in elektrische mode en gaat meer dan vlot in sport modes.
Mijn verbazing was wel groot dat er ook 'gratis' een wallbox bij zat van 1700 euro. Die hoefde ik niet en kreeg dat als korting.

De fiscale waarde van de auto is volgens de leasemaatschappij 41.885 euro.
Het zou mij niks verbazen dat Mercedes-Benz graag zou willen switchen van de 180 naar de 250e. Zij moeten de gemiddelde co2 uitstoot ook naar beneden krijgen. En waarschijnlijk zit er ook meer winst op die uitvoering. De BPM van de 180 zal iets van 7000 euro zijn, die van de 250e 528,00.

Het verschil in fiscale waarde is erg klein,
Misschien de moeite waard om over na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulJo
De mijne staat nu op kenteken en haal ik woensdag op. Door het chiptekort zal de optie met de argumtented reality camera er nig niet opzitten.
Die zal later gemonteerd worden

Acties:
  • +32 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Zwaar balen jongens. Ik leef met jullie mee. Mijn huis en garage staan onder water, ik ben blij dat mn A180 wat vertraging had. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Anoniem: 37334 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:14:
Zwaar balen jongens. Ik leef met jullie mee. Mijn huis en garage staan onder water, ik ben blij dat mn A180 wat vertraging had. :D
Ieder nadeel hep z’n voordeel! Sterkte kerel!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13
Plottwist!

Sterkte met je huis, garage en de situatie.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 00:01
Levertijden zijn overal erg! Moet 8 maanden wachten op mijn Tiguan PHEV.
@Anoniem: 37334 sterkte met de reparaties! Hopelijk valt het mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:30

JT

VETAK y0

Klote man en een geluk bij een ongeluk. Sterkte met de hele situatie daar!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zie dit topic nu pas, heb afgezien van mijn S350d AMG(DE) werd er gek van elke keer uitstellen en kreeg telkens het aanbod om een S400D te kopen, ook AMG maar niet met de opties naar mijn wens. Die leken wel al uitgeleverd en stonden in Febr. al in de showroom. Zelfs kreeg ik deze aanbiedingen van Nederlandse MB Dealers. Lijkt er op dat men ook niet zo zuinig omgaat met mijn privégegevens.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Laatst online: 15:41

Animal_X

Rodin

Zie ook: https://www.autoweek.nl/a...-deels-wegens-chiptekort/

Productie ligt weer grotendeels stil dus. Je zou zeggen dat er inmiddels toch een oplossing gevonden zou moeten zijn, desnoods via een andere leverancier.

Ik heb zelf nog een een EQC in bestselling staan, deze zou september geleverd worden, wat hem natuurlijk niet gaat worden. Echter, er is mij toegezegd dat het absoluut Q4 nog gaat worden. Ik hoop het van harte gezien het anders een enorm hoeveelheid extra bijtelling gaat worden en ik hem dan waarschijnlijk toch annuleer.

[ Voor 14% gewijzigd door Animal_X op 28-07-2021 19:57 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:53
Animal_X schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:54:
Productie ligt weer grotendeels stil dus. Je zou zeggen dat er inmiddels toch een oplossing gevonden zou moeten zijn, desnoods via een andere leverancier.
Zo werkt het spelletje rondom chips niet. Zeker niet tijdens een mondiaal tekort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:09
Ik heb geen Mercedes in bestelling staan maar je gaat toch niet een jaar wachten op een massa productie auto. Dat hoorde je vroeger alleen bij Ferrari en Lamborghini. Dan maar niet hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

TheBrut3 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:48:
[...]

Zo werkt het spelletje rondom chips niet. Zeker niet tijdens een mondiaal tekort.
Het is ook een kwestie van het spel op de juiste manier spelen en zorgen dat je orders voor aan de rij komen te staan bij de leverancier, desnoods met een flinke premium op de prijs. Audi heeft dit blijkbaar beter voor elkaar want die kan voor het jaar nog voldoende e-tron's leveren.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je zou zeggen dat er inmiddels toch een oplossing gevonden zou moeten zijn, desnoods via een andere leverancier.
Toen er een aardbeving was in Japan (jaren terug) werd onze ECU productie ook beïnvloed. De wijziging naar een andere leverancier ging vlot, alleen moest alles opnieuw gevalideerd werden. Uiteindelijk kon na 9 maanden tijd de nieuwe chip ook uitgerold worden.

Zou me niet verbazen als de doorlooptijd niet inmiddels 12 maanden is vanwege de complexiteit van de software en de hardware.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Zie ook: https://www.autoweek.nl/a...-deels-wegens-chiptekort/

Ik heb zelf nog een een EQC in bestselling staan, deze zou september geleverd worden, wat hem natuurlijk niet gaat worden. Echter, er is mij toegezegd dat het absoluut Q4 nog gaat worden. Ik hoop het van harte gezien het anders een enorm hoeveelheid extra bijtelling gaat worden en ik hem dan waarschijnlijk toch annuleer.
Patenten maken dat je niet zomaar dezelfde chip bij een alternatieve leverancier vandaan kan halen, nog even los dat het feit dat chips van verschillende fabrikanten niet zomaar 1:1 uit te wisselen zijn. Het hele ontwerp van de elektronica is opgebouwd en getest rond specifieke chips. Je moest denken aan verschillen in toleranties rond signaal integriteit e.d.
Daarnaast staat niet alleen Mercedes aan de deur te rammelen van de fabrikanten, inmiddels staat de hele wereld dat en moet Mercedes gewoon aansluiten in de rij. Ik heb meerdere contacten in mijn netwerk die met dezelfde problemen kampen en sommige zelfs aangeven dat dit echt niet veel langer mag gaan duren voor ze als bedrijf in zwaar weer dreigen te komen.
Animal_X schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:02:
[...]

Het is ook een kwestie van het spel op de juiste manier spelen en zorgen dat je orders voor aan de rij komen te staan bij de leverancier, desnoods met een flinke premium op de prijs. Audi heeft dit blijkbaar beter voor elkaar want die kan voor het jaar nog voldoende e-tron's leveren.
VAG (Audi) heeft waarschijnlijk een grotere voorraad gehad dan Mercedes, daarnaast is VAG wereldwijd gezien ook echt wel een veel grotere macht dan Mercedes Benz. Premium prijs betalen is makkelijk gezegd, maar ik heb inmiddels gehoord wat "premium" inhoud in sommige gevallen en dat zijn geen prijsstijgingen waar je als afnemer zomaar even mee akkoord kan gaan.

De meest bizarre die ik heb gehoord is rond een standaard ST ARMv4 chipje (echt niks bijzonders, simpel 32bit single core dingetje), voor de crisis was die €0,20 per stuk inkoop, inmiddels ligt de inkoop op €30!!! En dat terwijl de module waar die chip op moet, niet meer dan €20 mag kosten. Kortom, die bewuste module is nu niet leverbaar, de fabrikant is terug naar de tekentafel voor een herontwerp rond een andere chip en afnemers hebben toch echt even pech.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jds_010
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-03-2022
Hi mede-tweakers,

Momenteel wacht ik ook op mijn Mercedes CLA 200 Business soluition amg Premium Plus
De geschatte levertijd staat nog op 11 weken. Hopelijk wordt die op tijd geleverd. ;)

Besteldatum: 28-04-2021
Besteld bij: Van mossel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jds_010 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:01:
Hi mede-tweakers,

Momenteel wacht ik ook op mijn Mercedes CLA 200 Business soluition amg Premium Plus
De geschatte levertijd staat nog op 11 weken. Hopelijk wordt die op tijd geleverd. ;)

Is dit de 1e schatting van de levertijd ?
Wanneer zou het oorspronkelijk worden geleverd ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jds_010
HI,

Dit was de eerste schatting. Ik heb zojuist van dealer gehoord dat die onderweg is en morgen moet ik langs komen om het in te plannen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jds_010 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:04:
HI,

Dit was de eerste schatting. Ik heb zojuist van dealer gehoord dat die onderweg is en morgen moet ik langs komen om het in te plannen. :)
week 17 gekocht en na week 31 geleverd, is ook iets meer dan 11 weken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jds_010
Haha ja inderdaad. De geschatte levertijd stond eerst op 23 weken . :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzabesiktas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 22:40
Ik heb begin juli besteld.
Bleek bij een dealer een productiegaatje te zijn, zou volgens de dealer binnen 1 maand geleverd kunnen worden.
Echter staat de verwachte levering 30 oktober 2021.
Nu hopen dat ik em eind oktober ontvang.
Betreft een CLA 180 business solutions AMG met premium plus pakket.

tikfouten? tjah..m..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ihaznobrain
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 09:21
ook hier een uitgestelde levering.

bestelde auto: A180 limousine / Business Solutions AMG premium plus.

besteld in januari, oorspronkelijke verwachte leverdatum begin juni.
toen verschoven naar mid juli, toen verschoven naar 13 augustus, toen naar 20 augustus en momenteel staat hij op 9 september.

ik ben bang dat ik er nog wel even op mag wachten 8)7 ;(

ach, we gaan het zien. kan niet veel anders dan geduldig blijven (is best moeilijk overigens :> )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzabesiktas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 22:40
Ihaznobrain schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:46:

toen verschoven naar mid juli, toen verschoven naar 13 augustus, toen naar 20 augustus en momenteel staat hij op 9 september.

ach, we gaan het zien. kan niet veel anders dan geduldig blijven (is best moeilijk overigens :> )
Hahaha inderdaad!
Ik rijd toevallig nu een A180 Limousine in dezelfde uitvoering, fijne, comfortabele auto. Kofferbak is alleen diep, dus je kunt redelijk wat kwijt maar niet lompgrote (hoge) dingen

tikfouten? tjah..m..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jds_010
Ik heb net van de dealer gehoord dat ik mijn mercedes CLA 200 / Business Solutions AMG premium plus.

Op 2 september kan ophalen.

Ik heb te horen gekregen dat de augemented reality navi niet erop zit door de chip tekort en de keyless bootopening ook niet, voorderest zit alles erop.

( dealer geeft aan dat de nieuwe cla van 2022 met minder functies komen en de sfeerverlichting wordt ook 1 streep inplaats van 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feradri
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-09-2022
Hallo,

ik heb net een CLA 250e full options besteld via mijn werkgever.
Levertermijn heb ik nog niet gekregen.

Wat MB mij wel gecommuniceerd heeft: gevraagde Burmester hifi kan momenteel niet geleverd worden door chiptekort en wordt vervangen door de Advanced
Jammer maar helaas, maar toch bizar vind ik. :?

Dat worden lange maanden...
grtn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhrMike
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-02 11:33
jds_010 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:01:
Hi mede-tweakers,

Zag net in een latere post dat je hem 2 september op kan halen, al dan niet zonder augmented navigatie en de electrische kofferontsluiting. Worden deze dan op een later moment ingebouwd of geactiveerd?

Verder heb ik vrijwel dezelfde auto besteld een week later, echter staat deze afleverdatum op 12 november.
Terwijl deze door multilease ook bij van Mossel besteld is. Wel een shooting brake.

Echt heel vreemd vind ik dat verschil, maar zal zijn redenen wel hebben.
Zou het liggen aan dat het een shooting brake is dan ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

forzabesiktas schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:37:
Ik heb begin juli besteld.
Bleek bij een dealer een productiegaatje te zijn, zou volgens de dealer binnen 1 maand geleverd kunnen worden.
Echter staat de verwachte levering 30 oktober 2021.
Nu hopen dat ik em eind oktober ontvang.
Betreft een CLA 180 business solutions AMG met premium plus pakket.
_O-

Goeie smoes.
jds_010 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:21:
Ik heb net van de dealer gehoord dat ik mijn mercedes CLA 200 / Business Solutions AMG premium plus.

Op 2 september kan ophalen.

Ik heb te horen gekregen dat de augemented reality navi niet erop zit door de chip tekort en de keyless bootopening ook niet, voorderest zit alles erop.

( dealer geeft aan dat de nieuwe cla van 2022 met minder functies komen en de sfeerverlichting wordt ook 1 streep inplaats van 2)
Nog 4 weken later, en een deel van je bestelde opties mist ;)
Daar mogen ze je wel in tegemoet komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baris0546
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-09-2021
Ik heb op 10 juni een cla 200 shooting brake amg line besteld. Eerste leverdatum was 16 september. Tweede leverdatum 23 september. Vandaag werd het 16 oktober.

Ben benieuwd wanneer ik het kan ontvangen...

Zijn er mensen die de afgelopen jaar een mercedes hebben besteld en hebben ontvangen? Wat was jullie gemiddeld levertijd?

[ Voor 23% gewijzigd door baris0546 op 24-08-2021 01:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Hier ook eindelijk bericht.. Auto staat bij de dealer (A250e) en kan 1 september as opgehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 14:57
Denk dat het trouwens inderdaad aan het type ligt, ik heb mijn EQC in mei 2021 besteld en is begin augustus geleverd.
Bij de bestelling direct een productie slot laten reserveren, toen is de bevestiging dat 2 weken later de auto geproduceerd ging worden en toch redelijk snel alles gegaan.
Maar inderdaad ik hoorde wel dat voor niet-electrische auto's er een langere levertijd was.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

baris0546 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 01:28:
Ik heb op 10 juni een cla 200 shooting brake amg line besteld. Eerste leverdatum was 16 september. Tweede leverdatum 23 september. Vandaag werd het 16 oktober.

Zijn er mensen die de afgelopen jaar een mercedes hebben besteld en hebben ontvangen? Wat was jullie gemiddeld levertijd?
Dat is oa hier te lezen Bizare levertijd Mercedes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 13:39
Indien je inhoudelijk niets toe te voegen hebt, post dan niets

[ Voor 67% gewijzigd door Standeman op 24-08-2021 11:58 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

deepbass909 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:53:
[...]

De meest bizarre die ik heb gehoord is rond een standaard ST ARMv4 chipje (echt niks bijzonders, simpel 32bit single core dingetje), voor de crisis was die €0,20 per stuk inkoop, inmiddels ligt de inkoop op €30!!! En dat terwijl de module waar die chip op moet, niet meer dan €20 mag kosten. Kortom, die bewuste module is nu niet leverbaar, de fabrikant is terug naar de tekentafel voor een herontwerp rond een andere chip en afnemers hebben toch echt even pech.
Gisteren gaf een collega een presentatie over een systeem met kaartleesterminals, dat hij had gebouwd met CANBUS-technologie. In dat systeem gebruikt hij ARM-chips, die aanvankelijk € 2 per stuk kosten en inmiddels € 80 kosten. Precies het verhaal dat jij vertelt: door de tekorten kosten sommige auto-onderdelen en met name de ECU’s een veelvoud van wat ze twee jaar geleden kostten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jds_010
DhrMike schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:38:
[...]

Zag net in een latere post dat je hem 2 september op kan halen, al dan niet zonder augmented navigatie en de electrische kofferontsluiting. Worden deze dan op een later moment ingebouwd of geactiveerd?

Verder heb ik vrijwel dezelfde auto besteld een week later, echter staat deze afleverdatum op 12 november.
Terwijl deze door multilease ook bij van Mossel besteld is. Wel een shooting brake.

Echt heel vreemd vind ik dat verschil, maar zal zijn redenen wel hebben.
Zou het liggen aan dat het een shooting brake is dan ofzo?
Ik denk dat het niet achteraf gezet kan worden i.v.m de chips. Nice dat is behoorlijk snel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MojoT
  • Laatst online: 20-09-2021
Ik heb eind januari een CLA200 shooting brake besteld. De leverdatum was aanvankelijk 26 juli en is steeds verder opgeschoven. Het wachten is nu op een module die in de achterklep gezet moet worden, de auto zelf is klaar en staat in Hongarije. Die module is niet leverbaar en een verwachte leverdatum kunnen ze nu ook niet meer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jds_010
MojoT schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:00:
Ik heb eind januari een CLA200 shooting brake besteld. De leverdatum was aanvankelijk 26 juli en is steeds verder opgeschoven. Het wachten is nu op een module die in de achterklep gezet moet worden, de auto zelf is klaar en staat in Hongarije. Die module is niet leverbaar en een verwachte leverdatum kunnen ze nu ook niet meer geven.
Ook bij van mossel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MojoT
Nee, bij Stern besteld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
[*knip*]Opmerkingen over eerstewereldproblemen hebben geen plaats hier.[*knip*]

[ Voor 102% gewijzigd door deepbass909 op 25-08-2021 13:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Er worden regelmatig hier posts geplaatst over dat dit maar een eerstewereldprobleem is en je eigenlijk niet mag zeuren/klagen. Laat het duidelijk zijn dat dergelijke opmerkingen op de eerste plaats offtopic zijn en als troll beschouwd worden. Je kan als buitenstaander sowieso niet oordelen hoe groot de nood van iemand is of dat bijv. tweedehands een alternatief is. Ga dus ook niet voor een ander invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jds_010
Oo oke, toevallig is er bij mijn dealer ook in jan een cla shooting brake (door een klant) besteld en die is ook niet onderweg. De verkoper gaf zelf aan dat het onduidelijk is wat de voorrang heeft of prio. Want de wachttijd heeft er blijkbaar niks mee te maken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb vanmorgen hier in Duitsland een gesprek gehad bij grote MB Dealer, en het is niet te volgen.
Men weet het daar ook niet echt. soms worden er zo onbestelde auto's uitgeleverd door Mercedes zelf, en bestelde blijven uit. Het lijkt dus ook in distributie niet vlekkeloos te lopen, vanuit de plek waar de gefabriceerde gereed staan voor verdere verdeling. Grote kans dat je een melding krijgt dat je auto klaar staat, maar dan is ie dus nog onderweg naar de dealer. Grotere dealers hebben vaak ook 1 plek waar de auto's staan, en dan nog verdeeld worden naar juiste vestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:47
Dit topic nog niet eerder gezien, maar ik meng mijzelf ook even. Zelf een CLA 250e coupé ik bestelling staan bij van Mossel. Mid februari besteld, eerste levertijd was begin augustus, toen werd het september en inmiddels staan we op oktober. Hoop dat het niet langer gaat duren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhrMike
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-02 11:33
baris0546 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 01:28:

Ik heb hem in april besteld maar staat al sins de bestelling op 15 november. Kunt er echt geen pijl op trekken allemaal.

• jds_010
Kartmans1 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:28:
Dit topic nog niet eerder gezien, maar ik meng mijzelf ook even. Zelf een CLA 250e coupé ik bestelling staan bij van Mossel. Mid februari besteld, eerste levertijd was begin augustus, toen werd het september en inmiddels staan we op oktober. Hoop dat het niet langer gaat duren!
Bij welke Van mossel? Ja de levering is random je moet geluk hebben dat die opeens komt

• Neomagicpro
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb ook via Stern nieuwegein in november 2020 een GLA 250E besteld. Toen was de geplande datum in april 2021 en die is inmiddels ook al 6 keer verzet. ik kreeg net te horen van mijn dealer dat deze volgende week waarschijnlijk binnenkomt. Maar wel zonder de augmented reality omdat de chip niet leverbaar is :(

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:14
Hoe zou het bij @Sacrada afgelopen zijn? Die is hier na de eerste 35 minuten niet meer teruggeweest, zo te zien.

iRacing Profiel

• Kartmans1
jds_010 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:12:
[...]

Bij welke Van mossel? Ja de levering is random je moet geluk hebben dat die opeens komt
Rotterdam Charlois

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sacrada
Wild Chocolate schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:08:
Hoe zou het bij @Sacrada afgelopen zijn? Die is hier na de eerste 35 minuten niet meer teruggeweest, zo te zien.
Haha! Ik volg het forum nog steeds, maar was eerst vergeten om nog een reactie te plaatsen, en toen dacht ik laat maar haha.

Maar ik heb mijn auto laten annuleren op advies, en ben een week later naar Baan Twente gereden omdat daar een model op voorraad was. Heel toevallig werd ik vandaag gebeld door Van Mossel dat ik mijn auto kon ophalen…. Ik vertelde de mevrouw dat ik mijn auto allang heb ontvangen, en deze had geannuleerd. Ze ging het intern uitzoeken hoe het kon dat mijn auto niet goed geannuleerd was. Kan best gebeuren nu heel die supply chain ophol is door het tekort aan chips.

Maar lang verhaal kort, als ik had gewacht had ik hem dus nu pas op kunnen halen, terwijl ik besteld had in december 2020.

• Wild Chocolate
Sacrada schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:54:
[...]

Haha! Ik volg het forum nog steeds, maar was eerst vergeten om nog een reactie te plaatsen, en toen dacht ik laat maar haha.

Maar ik heb mijn auto laten annuleren op advies, en ben een week later naar Baan Twente gereden omdat daar een model op voorraad was. Heel toevallig werd ik vandaag gebeld door Van Mossel dat ik mijn auto kon ophalen…. Ik vertelde de mevrouw dat ik mijn auto allang heb ontvangen, en deze had geannuleerd. Ze ging het intern uitzoeken hoe het kon dat mijn auto niet goed geannuleerd was. Kan best gebeuren nu heel die supply chain ophol is door het tekort aan chips.

Maar lang verhaal kort, als ik had gewacht had ik hem dus nu pas op kunnen halen, terwijl ik besteld had in december 2020.
Kijk, nog een sappig verhaal geworden ook, dus!

Die nu geleverde zullen ze vast ook wel weer snel kwijtraken...

iRacing Profiel

• Roelsd
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-11-2021
17december 2020 bestelling geplaatst.
Levering : vermoedelijk eind December 2021(al Verschillende malen verlaat)

A250e bij hedin brasschaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit bericht had in Nov 2020 moeten komen, toen is er waarschijnlijk ook een Hold geweest op de productie van de S-Klasse in Sindelfingen.
@Sacrada
Ik werd nog door/in Nederland benadert, terwijl ik in Duitsland had besteld, en geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jds_010
Oo echt, ik ook man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Had ik aan je username eigenlijk wel kunnen inschatten :P

Dan zou jouw levertijd wel een stuk korter zijn die van mij. Maar ook verschillende motoriseringen natuurlijk dus dat maakt wel uit. Ga over twee weken maar weer eens mailen, zit er weer een maandje tussen de vorige keer. Want proactief worden levertijden helaas niet gecommuniceerd vind ik…

[ Voor 6% gewijzigd door Kartmans1 op 28-08-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jds_010
Kartmans1 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:31:
[...]

Had ik aan je username eigenlijk wel kunnen inschatten :P

Dan zou jouw levertijd wel een stuk korter zijn die van mij. Maar ook verschillende motoriseringen natuurlijk dus dat maakt wel uit. Ga over twee weken maar weer eens mailen, zit er weer een maandje tussen de vorige keer. Want proactief worden levertijden helaas niet gecommuniceerd vind ik…
haha ja , mijne wordt 2 sept geleverd en had het 26 april besteld ( Geschatte levertijd was 14 oktober)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
jds_010 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:39:
[...]

haha ja , mijne wordt 2 sept geleverd en had het 26 april besteld ( Geschatte levertijd was 14 oktober)
Ik ben jaloers! Bizar verschil wel. Ik ben juist bang dat ik hem geen eens in oktober ga krijgen…

Maar ondanks de (kleine :p) jaloezie wel heel veel plezier met de auto! Heb je nog wat gehoord over opties die er wellicht niet op zitten door de tekorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jds_010
Kartmans1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Ik ben jaloers! Bizar verschil wel. Ik ben juist bang dat ik hem geen eens in oktober ga krijgen…

Maar ondanks de (kleine :p) jaloezie wel heel veel plezier met de auto! Heb je nog wat gehoord over opties die er wellicht niet op zitten door de tekorten?
haha komt goed, dankjewel!! :)

Uhm reality navi is niet meer leverbaar en keyless bootopening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
jds_010 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:48:
[...]

haha komt goed, dankjewel!! :)

Uhm reality navi is niet meer leverbaar en keyless bootopening.
Keyless boot? Heb jij een coupé of Shooting break besteld? Want heb je nog wel keyless entry? Coupe kan de achterklep alleen ‘keyless’ worden geopend door een trap beweging te maken aan de achterkant van de auto, is dat wat je bedoelt? Of is het een shooting break specifiek iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrossi46
  • Laatst online: 17-02 11:59
Nou daar gaan we dan, heb dit forum verschillende keren bezocht, en dacht zal me maar eens aanmelden,
om mijn prognose erbij te schrijven.,

Besteld CLA250 AMG Business+

Datum : Maart 2021
Verwachte levertijd - Juli 2021 dat werd verplaatst naar September 2021 dat werd verplaatst naar Januari 2022.

Nou vraag ik me af word het bj van de auto nou 2021 of 2022 als ik hem uiteindelijk in ontvangst mag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 12:18
Even terzijde, maar ik mag hopen voor je dat wanneer de auto er eenmaal is jij niet tegen hetzelfde aanloopt als ik met mijn nog te leveren Polestar, nl een RDW met een stevige backlog door onbekende oorzaak.

Mijn auto staat klaar, maar geen kenteken :-(

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APO80
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-01-2022
Had een audi q4 etron in bestelling maar konden allerlei zaken niet leveren en ook levering dit jaar begon kritisch te worden (wat zijn die autos kaal). bestelling geannuleerd en overgestapt naar een lekkere benzine mercedes cla shooting brake 200 business lux (vrijwel alles erop en eraan)
super blij en iedere dag de hoop dat ik een leverdatum krijg….
Vandaag dit forum gezien en dan krijg ik weer een beetje het audi gevoel waar ik een flinke nasmaak aan heb overgehouden.
Hoop echt dat ik hem dit jaar geleverd krijg. De dealer gaf destijds eins oktober aan, maar Alphabet (lease) geeft nu al mrt 2022 aan.
Zucht….. moet altijd iets moois zijn, een nieuwe auto uitzoeken, maar in deze tijd is het zoeken om er een geleverd te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Als je er snel een wil hebben, naar de dealer gaan en naar voorraad modellen kijken. Zo ging het ook bij Kia, Volkswagen, Skoda en met de Audi e-Tron. Eerste 2 maanden gekte, dan staat iedereen op de wachtrij en heeft dat geaccepteerd, en dan staan er opeens ook een paar bij de dealer om zo mee te nemen ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jds_010
Kartmans1 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:10:
[...]

Keyless boot? Heb jij een coupé of Shooting break besteld? Want heb je nog wel keyless entry? Coupe kan de achterklep alleen ‘keyless’ worden geopend door een trap beweging te maken aan de achterkant van de auto, is dat wat je bedoelt? Of is het een shooting break specifiek iets?
Ik heb een Coupe en het gaat inderdaad over :een trap beweging te maken aan de achterkant van de auto

(dit geld voor zowel de coupe als de shooting brake) |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Het is nog steeds een zooitje. Ik zie dat mijn 1ste comment hier van Maart is. Ik zit zelf in de automotive en heb er dagelijks mee te maken, met die tekorten.

Ondertussen is er nog steeds geen uitzicht. Het wordt zelfs erger.
Het is een 'perfect storm' van ellende op dit moment. Die Evergreen en corona gevallen in de havens hebben ervoor gezorgd dat er een enorme backlog is ontstaan in het containervervoer. Even de prijzen daargelaten, betekent dat dat veel onderdelen gewoon te laat binnen komen. En dat gaat dit jaar niet opgelost worden.

Maargoed, als dat het nu zou zijn...
Taiwan gaat de laatste tijd om de haverklap weer in lockdown en die gooien dan gewoon echt het hele land plat. En laat nu net NXP daar een grote fabriek hebben staan die chips maken die bijna elke auto wel gebruikt. Heel veel chip foundries staan daar trouwens, daar niet van.

En die overstromingen in duitsland? Heel veel kleinere maar heel specialistische bedrijven zitten in die getroffen regio die producten maken die je niet zomaar vervangt in een moderne auto. Koppelingen voor stuur en olie systemen die niet meer leverbaar zijn omdat die fabriek is weggevaagd. Daar kan je productie ook gewoon op stilvallen.

Nu blijven overheden wereldwijd ook nog steeds maximaal geld in de economie pompen, en de rente blijft laag. Bedrijven en particulieren die toegang hebben tot gratis geld zorgt ervoor dat de vraag naar alles ongekend hoog blijft en samen met de tekorten worden de prijzen dus maar opgedreven. En veel toeleveranciers maken hier ook nog (mis)bruik van door te leveren aan de meest rendabele partners.

Want ga je 40k chips maken voor een autofabrikant die moeilijk doet,
Of je lever je met diezelfde machine 2 miljoen chips voor een fancy tandenborstel? Die chips zijn niet anders, automotive chips zijn niet zo high tech.

Maar wat wel nieuw is ten opzichte van mijn vorige comment is de frequentie en de ernst van deze verstorignen. Ze volgen elkaar sneller op en ze pieken harder in ernst. Dit maakt het ook veel onvoorspelbaarder, waardoor je nu ziet dat de meeste autofabrikanten geen flauw idee meer hebben wat er aan de hand is welke delen wanneer binnen komen. Dit heeft een sneeuwbal effect op de chaos die richting importeurs/dealers/klanten gecommuniceerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
vrossi46 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:27:
Nou daar gaan we dan, heb dit forum verschillende keren bezocht, en dacht zal me maar eens aanmelden,
om mijn prognose erbij te schrijven.,

Besteld CLA250 AMG Business+

Datum : Maart 2021
Verwachte levertijd - Juli 2021 dat werd verplaatst naar September 2021 dat werd verplaatst naar Januari 2022.

Nou vraag ik me af word het bj van de auto nou 2021 of 2022 als ik hem uiteindelijk in ontvangst mag nemen.
Het wordt het bouwjaar op de dag dat de auto op kenteken wordt geregistreerd. Dus als jij hem in januari 2022 ontvangt dan zal er ongetwijfeld 2022 als bouwjaar geregistreerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:10
Het is niet alleen chips en auto's, mijn werkgever maakt houten producten, daar is ook amper nog aan te komen, inkoopprijzen zijn bijna verdubbeld. Koffie hoor ik her en der net zo. Heb vorige week een nieuwe fiets gekocht (niet eens een elektrische) en was maar goed ook want was de laatste van dat model in de winkel, volgende levering april '22. Heb even mogen meekijken op de website van de leverancier, sommige kleuren/framematen bij Gazelle stonden op 2023.

Een van onze grootste klanten zit in de chipindustrie, onze locaties in regio Eindhoven zijn dit jaar met 50 man gegroeid en zelfs een extra pand in gebruik moeten nemen om de vraag aan te kunnen. Alle bedrijven in die regio lopen nu op 150% en hebben mensen nodig dus het is erg moeilijk om goed volk te vinden. Als er dan een goeie gevonden is, is er amper aan laptops en pc's te komen om dezelfde reden dat die chipindustrie zo druk is.

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 31-08-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sacrada schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:15:

Heb je niet gevraagd of dat een optie is?
robinh schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Het wordt het bouwjaar op de dag dat de auto op kenteken wordt geregistreerd. Dus als jij hem in januari 2022 ontvangt dan zal er ongetwijfeld 2022 als bouwjaar geregistreerd zijn.
Het is lease, dus dat zal hem niet zo veel uitmaken wat daar op staat. Het is voornamelijk dat hij er zo lang op moet wachten.

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 31-08-2021 12:53 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MojoT
MojoT schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:00:
Zojuist bericht ontvangen: de verwachte leverdatum is gewijzigd naar 30 september.

Dit lijkt me een automatisch gegenereerd bericht wat over een maand weer zal worden opgeschoven. Ik ben benieuwd of ik hem dit jaar nog ga ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:10
_eLMo_ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:42:
Als je er snel een wil hebben, naar de dealer gaan en naar voorraad modellen kijken. Zo ging het ook bij Kia, Volkswagen, Skoda en met de Audi e-Tron. Eerste 2 maanden gekte, dan staat iedereen op de wachtrij en heeft dat geaccepteerd, en dan staan er opeens ook een paar bij de dealer om zo mee te nemen ;)
Dat is normaal zo, maar niet in deze tijd van extreme (onderdeel) tekorten. Er is vrijwel geen voorraad meer omdat die volledig is opgedroogd en er wordt bijna niks uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Scrtz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:11:
[...]

Dat is normaal zo, maar niet in deze tijd van extreme (onderdeel) tekorten. Er is vrijwel geen voorraad meer omdat die volledig is opgedroogd en er wordt bijna niks uitgeleverd.
Kuch

Danny67 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"

De wachtrij op die auto loopt tot in volgend jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 31-08-2021 17:59 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

MrRobert schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:34:
Denk dat het trouwens inderdaad aan het type ligt, ik heb mijn EQC in mei 2021 besteld en is begin augustus geleverd.
Bij de bestelling direct een productie slot laten reserveren, toen is de bevestiging dat 2 weken later de auto geproduceerd ging worden en toch redelijk snel alles gegaan.
Maar inderdaad ik hoorde wel dat voor niet-electrische auto's er een langere levertijd was.
Apart... Mijn EQC in juni besteld en die wordt pas begin december uitgeleverd. Dus 2-4 weken later bestellen is 4 maanden later leveren. Als ik dat had geweten destijds... Echter, als hij nu in december geleverd wordt en met alle bestelde opties ben ik al lang tevreden ivm bijtelling die in januari omhoog gaat voor volledig elektrisch. Voorlopig dus toch geen annulering gelukkig zoals het er naar uitziet.

[ Voor 6% gewijzigd door Animal_X op 31-08-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Scrtz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:11:
[...]

Ik weet uit betrouwbare bron dat Van Mossel nog een A-klasse 180 Business-AMG op voorraad heeft :+
Sacrada schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:54:
[...]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
De fabrikanten moeten hun elektrische doelstellingen halen om de behoorlijk hoge milieuboetes niet te hoeven betalen, daarom staan elektrische voertuigen op prioriteit 1. Hybride en benzine komen pas ver daarna aan bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Scrtz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:24:
[...]

De fabrikanten moeten hun elektrische doelstellingen halen om de behoorlijk hoge milieuboetes niet te hoeven betalen, daarom staan elektrische voertuigen op prioriteit 1. Hybride en benzine komen pas ver daarna aan bod.
Maar de Enyaq is juist een EV :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrossi46
[...]

Het is lease, dus dat zal hem niet zo veel uitmaken wat daar op staat. Het is voornamelijk dat hij er zo lang op moet wachten.

Aan het eind van contract neem ik de auto over, vind het wel prettig om dan een auto te hebben van 2022 al hoop ik eigenlijk dat het wel 2021 word want de winter komt eraan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
vrossi46 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:00:
[...]

Aan het eind van contract neem ik de auto over, vind het wel prettig om dan een auto te hebben van 2022 al hoop ik eigenlijk dat het wel 2021 word want de winter komt eraan..
Leasemaatschappijen hebben een leverstop vanaf november, de ene leasemij levert nog tm eind november maar er zijn er ook meerdere die al vanaf begin november niet meer uitleveren juist om de registratie en bouwjaar op het nieuwe jaar te kunnen zetten ivm afschrijving.
Freekers schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:28:
[...]

Maar de Enyaq is juist een EV :)
Ja I know, mijn post was niet al te best geformuleerd zie ik :P Maar als de EV's al zulke levertijden hebben dan zijn de benzine varianten nog veel langer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ihaznobrain
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 09:21
Ihaznobrain schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:46:

kleine update van mijn kant.

gisteren even gebeld met de dealer en die konden mij vertellen dat mijn auto nu daadwerkelijk geproduceerd is (hij bestaat _/-\o_ ). zowel chassis als motor nummer.

het probleem is echter dat hij opzij is gezet omdat hij nog onderdelen (lees: chips) mist. ze konden geen indicatie geven hoelang dit zou duren. 8)7

ook verder niet duidelijk op welke chips er nu gewacht dient te worden. ondertussen ben ook ik geïnformeerd dat augmented reality navigatie en automatische achterklep NIET op de auto zullen zitten.

the wait continues :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
Ihaznobrain schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:18:
[...]

kleine update van mijn kant.

gisteren even gebeld met de dealer en die konden mij vertellen dat mijn auto nu daadwerkelijk geproduceerd is (hij bestaat _/-\o_ ). zowel chassis als motor nummer.

het probleem is echter dat hij opzij is gezet omdat hij nog onderdelen (lees: chips) mist. ze konden geen indicatie geven hoelang dit zou duren. 8)7

ook verder niet duidelijk op welke chips er nu gewacht dient te worden. ondertussen ben ook ik geïnformeerd dat augmented reality navigatie en automatische achterklep NIET op de auto zullen zitten.

the wait continues :+
Weet jij zo snel wat deze beide opties, die nu missen, aan fiscale waarde waard zijn?
En dus in mindering worden gebracht, mocht je bijtelling betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrossi46
Leasemaatschappijen hebben een leverstop vanaf november, de ene leasemij levert nog tm eind november maar er zijn er ook meerdere die al vanaf begin november niet meer uitleveren juist om de registratie en bouwjaar op het nieuwe jaar te kunnen zetten ivm afschrijving.

Het kan dus gebeuren, dat de auto klaar is maar niet geleverd word ivm afschrijving. en daarom zal moeten wachten tot het nieuwe jaar komt.. ?? Als de auto klaar is hoop ik toch echt dat die binnen nu en 2 maanden geleverd word. Met de R1 elke dag op en neer naar het werk is ff leuk maar lol is snel weg in de kou en regen
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste