Vraag

• geraard001
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-01 20:07
Mijn vraag
...geachte leden,
zou er mij iemand kunnen zeggen hoeveel volt een zonnepaneel moet leveren om een batterijpack van 10,8v op te laden? het betreft een zonnepaneeltje van 7cm op 36cm die gebruikt wordt op een rolluik van velux.heb het even uitgemeten en kom op 0,2v,is dat genoeg? Of iemand die weet waar ik zo eentje kan kopen,,bij velux zelf zijn dat complete packs,motor en batterijen incl.
bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via geraard001 op 13-03-2021 16:10)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
@geraard001
een zonnepanelen lever vaak wel iets meer als 0,2V. ;)
gezien je een batterij pack gebruikt met 10,8V.
denk ik het volgende:
zonnepaneel on aangesloten (dit noemen we Voc = voltage open clem) levert dan rond de 17V.
dit word iets meer als hij koud is en iets minder als hij warm is. (grof weg 14 - 19V)
de temperatuur van de cellen die doet er toe. ;)

een zonnepaneel wat is aangesloten op de mpp/laadregelaar die levert een 14Vmppt.
(Voltage multi point power tracker.)
dit is altijd lager als dat hij niet is aangesloten.
en ook hier temperatuur doet er toe. (grof weg 12-15V)
en een accu word vaak met een iets hogere V geladen als hij normaal is.
en zo laad je een 12V batterij pack. ;)

dus als je het zonnepaneel meet (hoeft niet in volle zon te zijn, met bewolking is ook goed. maar wel buiten) dan hoor je een 17V te zien. ;)

kun je iets met die gegevens?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:35

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nee, spanning moet iets hoger zijn dan de batterij spanning. Maar zomaar een zonnepaneel aan een accu knopen is gevaarlijk, je kan hem overladen en laten ontploffen in het ergste geval. Zit er een lader bij? Lijkt me gezien je kennis dat je beter iets kant en klaars kan kopen.

• geraard001
bedankt om de reactie,
die zit niet rechtstreeks op de accu er zit een blokje tussen waar de 2(accu en zonnepaneel) samen komen,zou gewoon graag weten wat er juist stuk is.als u zegt dat de spanning op het zonnepannel hoger moet zijn als die van de accu zal het zonnepaneeltje stuk zijn.enig idee waar ik zo eentje zou vinden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• migjes
  • Nu online
@geraard001
een zonnepanelen lever vaak wel iets meer als 0,2V. ;)
gezien je een batterij pack gebruikt met 10,8V.
denk ik het volgende:
zonnepaneel on aangesloten (dit noemen we Voc = voltage open clem) levert dan rond de 17V.
dit word iets meer als hij koud is en iets minder als hij warm is. (grof weg 14 - 19V)
de temperatuur van de cellen die doet er toe. ;)

een zonnepaneel wat is aangesloten op de mpp/laadregelaar die levert een 14Vmppt.
(Voltage multi point power tracker.)
dit is altijd lager als dat hij niet is aangesloten.
en ook hier temperatuur doet er toe. (grof weg 12-15V)
en een accu word vaak met een iets hogere V geladen als hij normaal is.
en zo laad je een 12V batterij pack. ;)

dus als je het zonnepaneel meet (hoeft niet in volle zon te zijn, met bewolking is ook goed. maar wel buiten) dan hoor je een 17V te zien. ;)

kun je iets met die gegevens?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06
Als je het ver weg van brandbare materialen doet kan er niet zoveel mis gaan.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• geraard001
migjes,
bedankt om het antwoord.kan daar zeker iets mee doen,ga alles terug eens aansluiten en meten hoeveel volt ik dan krijg naar de batterij toe,dat zou dan tussen de 14 e19v moeten zijn,zoniet zal het paneeltje het begeven hebben? en waar zou ik zo eentje kunnen kopen?
hou u op de hoogte,bedankt.

• geraard001
heb het uitgemeten en ik kom aan 11,6v,dat zou dan moeten volstaan om die batterij op te laden?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het hangt er ook van af wat voor soort accu het is, LiFePo, LiPo, NiMh of NiCd bijvoorbeeld.

Een LiPo laden met een te hoge spanning is heel gevaarlijk volgens mij. Terwijl een NiMH juist een hoge spanning nodig heeft bij opladen.

• geraard001
het is een NiMh,het is een pack van 9x1,2V batterijen die in serie staan,als mijn paneeltje stroom genoeg geeft zal het pack om zeep zijn zeker?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:12
Wat meet je op het pack als het zonnepaneeltje niet is aangesloten dan?

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• migjes
  • Nu online
geraard001 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:08:
heb het uitgemeten en ik kom aan 11,6v,dat zou dan moeten volstaan om die batterij op te laden?
geen idee waar en hoe je hebt gemeten?
is dit Vmpp of Voc of paneel of batterij etc etc...?

eigenlijk geef ik je 99,999999% dat het paneel gewoon in orde is.
heb veel zonnepanelen in mijn hand gehad wel 100derden en nog nooit een kapotte gehad.
(oke heb er ook eens 1 een 2 meter laten donderen, die heeft het maar een jaar gedaan en toen vervangen.)

ik ken verder het velux systeem niet, wel eens de reclame folder gelezen maar dan weet je nog niks.

je hebt tussen de accu en het paneel een blokje zitten.
daar zal wel de mpp (of variant in zitten).
het zal wel een soort van DC/DC convertor zijn die het reguleert hoeveel power er uit het paneel word gehaald.
en dan de zaak omzet naar de accu spanning.
(de DC/DC convertor (of mpp) kapot heb ik veel vaker mee gemaakt. ;) )

een paneel heeft vaak een IV-curve voorbeeld van een pittiger paneel (heb even niet iets anders):

die lees je zo:
horizontaal staat de V.
is er niks op aangesloten en word hij niet gebruikt dan lees je helemaal rechts, in dit geval een +/-38V (dit is de Voc.)
ga je iets uit het paneel gebruiken, dan zakt de V, maar stijgt de A.
38V x ?A = W.
als de V dan rond de 30 zit, dan haal je de hoogste A in dit geval rond de 8A (als vol de zon er op staat, dus 1000W/m2 blauwe lijn.).
30V x 8A.
ga je dan nog meer er uit proberen te halen, dan zie je dat de V en de A weer gaan dalen.
dus je zoekt altijd het optimum wat het paneel op dat moment kan doen.

dit gedeelte word dus door dat blokje geregeld. ;)
(en mischien ook meteen de V omgezet naar de V voor de batterij. :?
maar soms word dit heel erg basaal gedaan, denk aan tuin verlichting, dan zorgt de batterij voor de tegen druk.)

heb je iets van foto's van het binnen werk, paneel blokje of wat dan ook?
(ik heb het nog nooit in handen gehad, dus geen idee wat er allemaal in zit en hoe. :? )

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 14-03-2021 13:56]

• geraard001
hartelijk dank om de helen boterham uitleg,dat blokje dat ongeveer 5cm op 6 cm is,dat is volledig dicht,daarop komt de bedrading toe van de buismotor en de batterij en het zonnepaneel.als ik meet op de batterij als alles aangesloten is heb ik maar 1,6V en op het zonnepaneel niet aangesloten 0,8 a 1,4v ongeveer.als ik de batterij oplaad met een lader gaat alles,daarom denk ik aan het paneel of dat blokje dat ik niet kan openen.zo een paneeltje is nog gemakkelijk te vinden,dat blokje is niet te vinden,dat zou hetzelfde moeten zijn omdat het in die buis moet passen.zou misschien eens proberen met een nieuw paneeltje,maar welk moet ik dan nemen? 12V op hoeveel watt?
dank u.

• geraard001
heeft er echt niemand een idee welk zonnepaneel ik zou moeten nemen? dat hier is om zeep,heb bij iemand gaan meten die dezelfde velux heeft en idd dat geeft 18 a 19v,nu weet ik niet welk ik moet kopen daar er geen gegevens op staan hoeveel watt ik zou moeten kopen.
vriendelijk bedankt om een reactie.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het hangt van de accu en de gebruikte laadelektronica af, dus dat kunnen we hier niet ruiken.
Is het NiMH, lithium of NiCad?
Zit het paneeltje direct op de accu of zit er wat tussen (en wat dan?)
Maar met een paneeltje als dit
https://www.beveiligingsw...druppellader-12v-15w.html
kan je wat proberen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• geraard001
het zijn nimh van 1,2v,9 stuks in totaal dwz 10,8v en er zit iets tussen denk een regelaar maar dat zit in een afgesloten doosje waar het draadloos signaal op toekomt van de draadloze afstandsbediening en waar de op/aan en reset op staan.mocht u kunnen zeggen hoeveel watt mijn paneeltje zou moeten hebben ben ik al content!.
al vriendelijk bedankt.
ps;heb even gekeken naar die link maar 1,5w zal zeker een beetje weinig zijn?

[Voor 10% gewijzigd door geraard001 op 02-04-2021 20:15]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee