Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:36
geraard001 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:08:
heb het uitgemeten en ik kom aan 11,6v,dat zou dan moeten volstaan om die batterij op te laden?
geen idee waar en hoe je hebt gemeten?
is dit Vmpp of Voc of paneel of batterij etc etc...?

eigenlijk geef ik je 99,999999% dat het paneel gewoon in orde is.
heb veel zonnepanelen in mijn hand gehad wel 100derden en nog nooit een kapotte gehad.
(oke heb er ook eens 1 een 2 meter laten donderen, die heeft het maar een jaar gedaan en toen vervangen.)

ik ken verder het velux systeem niet, wel eens de reclame folder gelezen maar dan weet je nog niks.

je hebt tussen de accu en het paneel een blokje zitten.
daar zal wel de mpp (of variant in zitten).
het zal wel een soort van DC/DC convertor zijn die het reguleert hoeveel power er uit het paneel word gehaald.
en dan de zaak omzet naar de accu spanning.
(de DC/DC convertor (of mpp) kapot heb ik veel vaker mee gemaakt. ;) )

een paneel heeft vaak een IV-curve voorbeeld van een pittiger paneel (heb even niet iets anders):

die lees je zo:
horizontaal staat de V.
is er niks op aangesloten en word hij niet gebruikt dan lees je helemaal rechts, in dit geval een +/-38V (dit is de Voc.)
ga je iets uit het paneel gebruiken, dan zakt de V, maar stijgt de A.
38V x ?A = W.
als de V dan rond de 30 zit, dan haal je de hoogste A in dit geval rond de 8A (als vol de zon er op staat, dus 1000W/m2 blauwe lijn.).
30V x 8A.
ga je dan nog meer er uit proberen te halen, dan zie je dat de V en de A weer gaan dalen.
dus je zoekt altijd het optimum wat het paneel op dat moment kan doen.

dit gedeelte word dus door dat blokje geregeld. ;)
(en mischien ook meteen de V omgezet naar de V voor de batterij. :?
maar soms word dit heel erg basaal gedaan, denk aan tuin verlichting, dan zorgt de batterij voor de tegen druk.)

heb je iets van foto's van het binnen werk, paneel blokje of wat dan ook?
(ik heb het nog nooit in handen gehad, dus geen idee wat er allemaal in zit en hoe. :? )

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 14-03-2021 13:56]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True