YOLO, we zitten allemaal in spanning te wachten!
En als je de vaatwasserslang ontkoppelt: hou er een theedoek o.i.d. om heen en zet een emmer klaar. Je vaatwasser wordt gevuld via een rubberen slang, waar dus druk op staat (net zoals op een ballon). Als je zo'n slang los draait, komt er altijd wat water uit, en als je hem weglegt, nog meer. Dus losdraaien met een theedoek er om heen, en wegleggen met de opening in een emmer.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
hahahhahahAnton2610 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:49:
[...]
YOLO, we zitten allemaal in spanning te wachten!
Deze moet eigenlijk vervangen worden. Hij hangt bovenin het systeem dus er hoeft niet zoveel water af, en is vervanging vrij eenvoudig zelf te doen. Anders even iemand laten komen.
[ Voor 66% gewijzigd door pennywiser op 10-03-2021 10:53 ]
Wordt dit niet extra spannend gemaakt nu? Weet de topicstarter bijvoorbeeld hoe snel de druk is gedaald in het systeem? Als dit heel geleidelijk is gegaan dan kan bijvullen weinig kwaad lijkt me. De gemiddelde huisvader die zijn CV bijvult controleert volgens mij echt niet altijd het expansievat. Kuch... kijkt naar zichzelfpennywiser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:46:
[...]
Nu controleren of als dat niet lukt, preventief vervangen. Anders waterballet.

Als het geluid verschilt: vullen die hap.
Ik ben nu wel benieuwd naar de onderhoudssticker op de CV-ketel.pennywiser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:51:
Deze moet eigenlijk vervangen worden.
Maar het CV-mannetje elk jaar wel voor hij het systeem ook even bijvult3raser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:51:
[...]
Wordt dit niet extra spannend gemaakt nu? Weet de topicstarter bijvoorbeeld hoe snel de druk is gedaald in het systeem? Als dit heel geleidelijk is gegaan dan kan bijvullen weinig kwaad lijkt me. De gemiddelde huisvader die zijn CV bijvult controleert volgens mij echt niet altijd het expansievat. Kuch... kijkt naar zichzelf
[ Voor 51% gewijzigd door Rukapul op 10-03-2021 10:53 ]
Ik heb zelf deze fout ook gemaakt en toen sprong er een leidingverdeler.3raser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:51:
[...]
Wordt dit niet extra spannend gemaakt nu? Weet de topicstarter bijvoorbeeld hoe snel de druk is gedaald in het systeem? Als dit heel geleidelijk is gegaan dan kan bijvullen weinig kwaad lijkt me. De gemiddelde huisvader die zijn CV bijvult controleert volgens mij echt niet altijd het expansievat. Kuch... kijkt naar zichzelf
Ik weet nog net dat je een kraan rechtsom moet draaien om hem dicht te doen...3raser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:51:
[...]
Tja, wellicht goed om even de huisbaas te mailen / appen (zodat je iets 'op papier' hebt).
Aangeven dat de druk in de CV te laag is, dat je wel wilt bijvullen, maar dat je niet weet of het expansievat nog wel goed is.
Als hij akkoord gaat met bijvullen dan is het waterballet (valt waarschijnlijk uberhaupt wel mee...) niet gelijk jouw probleem.
Overigens hebben wij wel een keer een kapot expansievat gehad, dat leidde er toe dat de druk vrij snel af nam (binnen een dag zakte het 0,5 bar ofzo). Het leidde niet tot gesprongen leidingen of lekkage.
(maar ymmv...)
Aangeven dat de druk in de CV te laag is, dat je wel wilt bijvullen, maar dat je niet weet of het expansievat nog wel goed is.
Als hij akkoord gaat met bijvullen dan is het waterballet (valt waarschijnlijk uberhaupt wel mee...) niet gelijk jouw probleem.
Overigens hebben wij wel een keer een kapot expansievat gehad, dat leidde er toe dat de druk vrij snel af nam (binnen een dag zakte het 0,5 bar ofzo). Het leidde niet tot gesprongen leidingen of lekkage.
(maar ymmv...)
Heb even een filmpje gemaakt hoe je je expansievat kan checken:
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeGeluid van een goed werkende expansievat
kijk anders ook ff onder deze pagina
https://www.ymere.nl/ik-h...verwarming-en-warm-water/
staan 2 filmpjes hoe je je CV moet bij vullen en ontluchten.
https://www.ymere.nl/ik-h...verwarming-en-warm-water/
staan 2 filmpjes hoe je je CV moet bij vullen en ontluchten.
Battle.net Spud#2543
Het springt als je teveel gaat bijvullen, omdat je denkt hé daar moet elke keer water bij. En dan is er geen werkend vat om de druk op te vangen. Daarom ook vervang je preventief.Smobbo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:54:
Tja, wellicht goed om even de huisbaas te mailen / appen (zodat je iets 'op papier' hebt).
(maar ymmv...)
Niet dat ik die fout heb gemaakt hoor .. prieett

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 10-03-2021 10:58 ]
Hou dat idee vast als je aan die kraan mag rossen omdat hij half vast zit zonder handige knop. Use the force (maar niet teveel)!tim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:53:
[...]
Ik weet nog net dat je een kraan rechtsom moet draaien om hem dicht te doen...
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTube10 maart 2021
wat denken jullie
[ Voor 12% gewijzigd door tim.guest op 10-03-2021 10:59 ]
Dan zou 1x bijvullen toch moeten kunnen? Zeg maar 1x naar 1,5 bar brengen. Als hij dan weer zakt weet je genoeg?pennywiser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:56:
[...]
Het springt als je teveel gaat bijvullen, omdat je denkt hé daar moet elke keer water bij. En dan is er geen werkend vat om de druk op te vangen.
Of werkt het systeem zo snel dat je dan gelijk ook het expansievat over vraagt?
Als je weet wat je doet wel ja, klopt. Maar meeste mensen staan niet bij het opgebruikte vat stil en gooien er doodleuk 2 bar op. En dan verwarming aan en dan stijgt de druk verder wat normaal door het vat wordt opgevangen.Smobbo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:58:
[...]
Dan zou 1x bijvullen toch moeten kunnen? Zeg maar 1x naar 1,5 bar brengen. Als hij dan weer zakt weet je genoeg?
Preventief vervangen dus na 7-8 jaar. Een vat kost nog geen 50 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 10-03-2021 11:00 ]
Het is wat complexer en heeft met de temperatuur te maken. Als de CV ketel gaat stoken voor je radiatoren, dan stijgt de druk. Die druk vangt de exapnsievat op.Smobbo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:58:
[...]
Dan zou 1x bijvullen toch moeten kunnen? Zeg maar 1x naar 1,5 bar brengen. Als hij dan weer zakt weet je genoeg?
Als jij het nu zou bijvullen, dan zou je eerder richting de zomer weer te weinig druk krijgen omdat je CV temperatuur lager is dan in de winter. Met mooi weer stook je namelijk niet. Dus de temperatuur zakt, waardoor de druk ook zakt. Met een kapot expansievat krijg je niet je uitgezette water druk weer terug. De ketel zal weer piepen.
Stel je hebt hem in de herfst gevuld en over een maand ga je lekker stoken. Die 1.5 bar die er nu in zit, dat wordt gestookt naar standaard 85 graden. Die druk kan nergens naartie want expansievat is lek en vol met water. Dus dat gaat je druk richting de 3 bar. Die overdrukventiel die gaan als het goed is tot 3 bar en gaat hij lekken.
[ Voor 9% gewijzigd door com2,1ghz op 10-03-2021 11:04 ]
Even off-topic, maar de gammele staat van de hele installatie, leidingwerk kriskras door elkaar, een huisbaas die liever lui dan moe is, het is allemaal ontzettend herkenbaar 
Het jammere is dat het huis er wel gevaarlijk op wordt, op deze manier.
Het jammere is dat het huis er wel gevaarlijk op wordt, op deze manier.
PS5 PSN: UnrealKazu
Dit ziet er helemaal prima uit! Klinkt ook goed.
Laat je niet teveel van de wijs brengen door grote alarmerende berichten in dit topic over springende leidingen, etc. 80% van de huurwoningen is in een vergelijkbare staat als die van de jouwe. En het bijvullen van de leidingen zal echt bijna altijd prima gaan en het probleem van een ketel die in storing staat oplossen.
Ja prima, vul hem tot 1 tot 1,2 bar ofzo, dan werkt je cv weer zonder risico. Als de druk goed blijft kan je naar 1,5 tot 1,8 bar. Ik kan nu even niet luisteren maar je expansievat die 'lek' is aan de binnenzijde merk je doordat hij massief klinkt en niet hol. Na het vullen even ontluchten (heb je zo'n sleuteltje voor nodig, anders wordt die ene radiator niet warm. Misschien zit er een automatische ontluchter op je ketel (vermoed van wel) die het restje eruit haalt.tim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:24:
Fack it. Ik ga ervoor!
Als je denkt dat je leidingen barsten moet er echt véél meer druk op komen. Een lek expansievat is gewoon lomp zwaar bij vervangen, niet veel meer dan dat
[ Voor 10% gewijzigd door Nox op 10-03-2021 11:29 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Een druk die je met het waterleidingnet niet zal kunnen bereiken. Dan moeten er echt hele gekke dingen gebeuren.Nox schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:28:
[...]
Als je denkt dat je leidingen barsten moet er echt véél meer druk op komen. Een lek expansievat is gewoon lomp zwaar bij vervangen, niet veel meer dan dat
Mocht je het expansievat zelf gaan vervangen (zo spannend is het ook niet),
hou er rekening mee dat het oude vat zwaar is, zorg dat je stevig staat op moment dat je 'm los schroeft.
https://www.technim.nl/in...qgFm7edslHOsaAvMQEALw_wcB
hou er rekening mee dat het oude vat zwaar is, zorg dat je stevig staat op moment dat je 'm los schroeft.
Dat mag de verhuurder lekker doenBushie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:30:
Mocht je het expansievat zelf gaan vervangen (zo spannend is het ook niet),
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Zitten laten.
Dat je moet bijvullen en niet de huisbaas lijkt me niet meer dan logisch hoort gewoon bij het klein onderhoud wat er van je verwacht wordt.
Het expansievat, indien defect, is voor de huisbaas. De installatie is van de huisbaas en is dan ook zijn probleem samen met het onderhoud van de installatie.
Maar dit is natuurlijk wel spannend voor ons allemaal! Ik heb het gevoel dat ik een uittreksel van The Curse of Oak Island aan het lezen ben!Ozzie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:15:
Je kan toch ook gewoon de huisbaas bellen om te vragen of die weet waar je moet zijn? Dan kan je het alsnog zelf doen, maar scheelt je een hele zoektocht.
Als je de installatie afvult op zo'n 1.2 bar is dat ruim voldoende. Het is een gesloten systeem, dus je hebt geen extra druk nodig om het water een verdieping omhoog te krijgen (wat bij een open systeem wel is). Als je koud op 1.2 bar zit, of met warme leiding op zo'n 1.4 bar, en je haalt eventueel wat lucht uit de leidingen dan moet alles weer perfect werken.
Een hogere druk dan 1.4 bar is in zo'n gesloten systeem niet nodig, en zorgt alleen maar voor meer stress op de leidingen, koppelingen en drukvat.
Een hogere druk dan 1.4 bar is in zo'n gesloten systeem niet nodig, en zorgt alleen maar voor meer stress op de leidingen, koppelingen en drukvat.
7400 Wp op het dak
Ik zit inmiddels met een bakje popcorn opschoot te wachten op een nieuwe update.barrymossel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:46:
[...]
Maar dit is natuurlijk wel spannend voor ons allemaal! Ik heb het gevoel dat ik een uittreksel van The Curse of Oak Island aan het lezen ben!
Onderschat de breekbaarheid / brosheid van 20 jaar oud plastic niet...FRANQ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:15:
[...]
Ja ok, maar dat maakt in de badkamer iets minder uit.
En dan moet je wel enorm lomp doen
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
/f/image/cE6X2n2lzCnhbo961hNYO6FS.png?f=fotoalbum_large)
Slang aangesloten, lucht eruit etc allemaal gedaan.
Nu lukt het alleen niet om het water erin te krijgen.
Ik kan nergens een soort van schakelaar vinden om het water toe te laten....
Ik plug de slang aan B (op de foto).
Wanneer ik aan de rode knop draai komt er water uit A en gaat de meter ernaast omlaag.
HELP!
Dat vierkante ding met de kruiskop schroef op B is je 'kraantje'. Die moet je een kwartslag draaien (PAS ALS JE DE SLANG EROP HEBT ZITTEN) en dan kun je hem vullen. Als de druk hoog genoeg is, eerst kraantje op B dicht en daarna pas de kraan waar de slang aan zit.
Je hebt daar zo'n ding voor nodig:
https://www.warmteservice...005?origin=-tl001-12-81-#
[ Voor 23% gewijzigd door Icephase op 10-03-2021 12:01 ]
De rode knop is overstort. Niet aan draaien, dan loopt je leiding leeg.tim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:56:
[Afbeelding]
Slang aangesloten, lucht eruit etc allemaal gedaan.
Nu lukt het alleen niet om het water erin te krijgen.
Ik kan nergens een soort van schakelaar vinden om het water toe te laten....
Ik plug de slang aan B (op de foto).
Wanneer ik aan de rode knop draai komt er water uit A en gaat de meter ernaast omlaag.
HELP!
Zo te zien zit er bovenop je bijvulkraan een draaiknop waarmee je hem open draait. Daar heb je misschien een speciaal knopje voor nodig, of een goeie schroevendraaier?
@tim.guest Bij B zit bovenop een schroefje, die kan je met een ontluchtingssleuteltje of waterpomptang een stukje draaien en dan gaat er water stromen.
Die rode knop NIET AANKOMEN, want dat is je overstort. Als daar rotzooi in komt gaat ie niet meer dicht en blijft ie lekken.
Die rode knop NIET AANKOMEN, want dat is je overstort. Als daar rotzooi in komt gaat ie niet meer dicht en blijft ie lekken.
De dop die je van B hebt afgedraaid past achterstevoren op de plek waar die kruiskop zit.
Dat is de "knop" van de kraan
Dat is de "knop" van de kraan
Op B zit een kraantje. Dat vierkantje met dat kruiskopschroefje er in. Die zal je wel open moeten zetten
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Als je de slang aangesloten hebt, kun je denk ik met een schroevendraaier die schroef bij B opendraaien.
Daarna de kraan opendraaien om hem te vullen
Daarna de kraan opendraaien om hem te vullen
Life is what happens while you're busy making other plans
Top duidelijk!
Die rode knoop blijf ik vanaf, die geur is niet normaal.
Overigens, deze ketel wil liefst 1,5-2 bar. Vullen tot iets boven de 1.5bar, ontluchten overal en daarna nogmaals afvullen tot 1,5 bar.
Haha! Water wat al jarenlang wordt rondgepompt. Dat zal wel lekker ruiken ja.tim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:01:
Top duidelijk!
oja, als je klaar bent en je haalt de slang eraf... denk aan natuurkunde... houd die kant van de slang zsm hoger dan de kraan waar het water uit komt, anders krijg de de complete inhoud van de slang over de vloer...
Life is what happens while you're busy making other plans
Ik zou nadat je dit gedaan hebt eens met je huisgenoten om tafel gaan zitten. Ik heb zelf in een studentenhuis gezeten - en dat was ook niet fris - maar die keuken en de muren en alles wat ik daar zie is te ranzig voor woorden. Spendeer er eens samen een zaterdagje aan en schrob 't eens lekker schoon 
#robgeus
#robgeus
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Ik heb altijd geleerd om, nadat je de slang op de kraan hebt aangesloten en voordat je de slang aan de vulopening aansluit, voorzichtig de kraan open te zetten om je slang te vullen met water. Hou je slang omhoog, vullen met water, en als hij vol is het einde omknikken, en dan aansluiten op de vulopening. Is iets lastig maar anders blaf je steeds een slang-lengte aan lucht in je systeem die er ook weer uit moet.com2,1ghz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:38:
Even de instructies voor het bijvullen.
Je hebt een vaatwasserkraan. Die draai je dicht en ontkoppelt de vaatwasser. Je draait de ene kant van de vulslang erop. Maak hem redelijk vast. Niet als een malle doordraaien.
De andere eind moet op dat kraantje op de radiator. Dat dopje haal je eraf en draai je de andere eind van de slang erop.
Zet de vaatwasserkraan aan en er zou niets moeten lekken. Rustig draai je de kraan op de radiator open en je hoort langzaam het water lopen.
Als de meter/CV op 1.6 bar staat. Draai de vulkraan weer dicht. En de vaatwasserkraan dicht.
Nu zit er wel druk op de slang dus rustig met een doekje eromheen draai je die weer los en laat je het water uit de slang lopen. Draai je de andere eind los. Zet je de dop op de vulkraan weer op. Rustig vastmaken.
Je hebt er al aan gezeten, zet er de aankomende weken een schoteltje onder.tim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:01:
Top duidelijk!
Dan kan je controleren of hij lekt.
Als hij vervangen moet worden erop aandringen dat ze hem plaatsen onder de ketel zodat hij via een pijpje in je wasbak loost. (of nog beter gewoon in die rioolbuis die al naar je ketel loopt)
Bedankt voor je reactie.Icephase schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:59:
Dat vierkante ding met de kruiskop schroef op B is je 'kraantje'. Die moet je een kwartslag draaien (PAS ALS JE DE SLANG EROP HEBT ZITTEN) en dan kun je hem vullen. Als de druk hoog genoeg is, eerst kraantje op B dicht en daarna pas de kraan waar de slang aan zit.
Er gaat een nieuwe zoektocht beginnen....
Geen schroevendraaier in huis...
Bij het dicht draaien van de kraan er wel voor zorgen dat het lijntje dus haaks staat op de leiding...
gwn naar recht dicht draaien hoeft niet ook daadwerkelijk dicht te zijn.
Ik spreek uit ervaring
gwn naar recht dicht draaien hoeft niet ook daadwerkelijk dicht te zijn.
Ik spreek uit ervaring
niet nodig.
Het dopje dat je van die koppeling afgedraaid hebt heeft een 4 of 6 kantig dingetje er op. Die past op die plek. Dan gebruik je het dopje (op zijn kop) als knop van die kraan
Je hebt vooral een waterpomptang of zoiets nodig. Of zo'n vierkante sleutel (vulsleutel). Dat schroefje hoeft volgens mij niet of amper los.tim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:09:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Er gaat een nieuwe zoektocht beginnen....
Geen schroevendraaier in huis...
EDIT: of het dopje idd!
[ Voor 3% gewijzigd door edwinvn op 10-03-2021 12:12 ]
*snip* Daar hebben we gewoon 'bookmarks' en 'topic volgen' voor
[ Voor 73% gewijzigd door Señor Sjon op 12-03-2021 12:51 ]
I have no special talent. I am only passionately curious.
Als je een automatische ontluchter op je systeem hebt is dat niet nodig.phYzar schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:05:
[...]
Ik heb altijd geleerd om, nadat je de slang op de kraan hebt aangesloten en voordat je de slang aan de vulopening aansluit, voorzichtig de kraan open te zetten om je slang te vullen met water. Hou je slang omhoog, vullen met water, en als hij vol is het einde omknikken, en dan aansluiten op de vulopening. Is iets lastig maar anders blaf je steeds een slang-lengte aan lucht in je systeem die er ook weer uit moet.
YESSSSS!
Het is gelukt
Alleen weergeeft mijn cv geen getallen meer, maar als ik het goed begrijp geeft de ronde meter waar ik de slang heb aangesloten hetzelfde aan?
Thanks allemaal!!
Als jullie nog belastingvragen heb hoor ik het graag
Het is gelukt
Alleen weergeeft mijn cv geen getallen meer, maar als ik het goed begrijp geeft de ronde meter waar ik de slang heb aangesloten hetzelfde aan?
Thanks allemaal!!
Boude uitspraken. Nee, de leiding zelf knapt niet. Echter de knelkoppelingen schuiven bij 3 bar zo van je leiding af. Effect is hetzelfde.edwinvn schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:30:
[...]
Een druk die je met het waterleidingnet niet zal kunnen bereiken. Dan moeten er echt hele gekke dingen gebeuren.
Goed gedaan. Hoeveel druk staat er op de meter nu inderdaad?tim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:24:
YESSSSS!
Het is gelukt
Thanks allemaal!!
1.4!pennywiser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:28:
[...]
Goed gedaan. Hoeveel druk staat er op de meter nu inderdaad?
Top, kijk het even aan en kaart bij je huisjesmelker aan dat de cv een keer onderhoud nodig heeft en het expansievat moet worden vervangen.
* 7 pagina's verder *
maar chapeau!
maar chapeau!
the older I get, the better I was...
tim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:24:
YESSSSS!
Het is gelukt
Thanks allemaal!!
:fill(white):strip_exif()/f/image/XYAIdosVbKdhu09ryVp1sGFG.png?f=user_large)
Daarvoor moet je de ketel met de drukknop uitzetten! dan komt namelijk de druk in beeld.tim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:24:
YESSSSS!
Het is gelukt
Thanks allemaal!!
Dat de ketel tot voor kort wél de druk liet zien komt doordat de druk volgend de ketel te laag was. In dat geval geeft hij de druk weer totdat je hem bijgevuld hebt
[ Voor 15% gewijzigd door SniperGuy op 10-03-2021 12:40 ]
Ook gehad, zou het toch niet onderschatten. De lucht in het expansievat was over de tijd heen verdwenen (balg gebarsten) en opgelost in het water om dan weer elders 'ontlucht' te worden. Uiteindelijk was de enige weg voor expansie het stuk duwen van een een of andere koppeling in de ketel. Dure grap, vooral omdat er water op de elektronica terecht gekomen was en de gehele print moest vervangen worden. (Viessman, nooit meer)com2,1ghz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:48:
[...]
Nee joh een kapot expansievat is niet zo spannend.
Je zal je systeem opeens vaker moeten vullen. In theorie als je teveel druk hebt dan kan het expansievat het verschil niet opvangen en zal de overdruksventiel langzaam lekken.
Leidingen knallen niet zomaar. Daar kan wel flink wat meer bars in.
(En ja, ik zou ook denken dat dat overdruk-ventiel dat opvangt.. helaas dus)
Dat gaat een nieuw topic worden met weer 7 pagina's!Firetrooper schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:44:
Nu de boel nog even ontluchten 😂
7400 Wp op het dak
Leidingen knappen niet, knelkoppelingen begeven het.deroby schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:40:
[...]
Ook gehad, zou het toch niet onderschatten. De lucht in het expansievat was over de tijd heen verdwenen (balg gebarsten) en opgelost in het water om dan weer elders 'ontlucht' te worden. Uiteindelijk was de enige weg voor expansie het stuk duwen van een een of andere koppeling in de ketel. Dure grap, vooral omdat er water op de elektronica terecht gekomen was en de gehele print moest vervangen worden. (Viessman, nooit meer)
Ja ook een belangrijke. Op de foto's kan ik even snel geen ontluchter zien maar waarschijnlijk zit er nu lucht in je systeem. Ik gok dat het in je radiator is blijven hangen.Firetrooper schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:44:
Nu de boel nog even ontluchten 😂
Deze radiator:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q8iIhznPxToDuKUiOtLZwGDt.jpg?f=user_large)
Hopelijk zit er linksboven(aan de kant van je keukenraam) van de radiator een ontluchtingsnippel. De CV ketel moet hiervoor uit. Rustig draai je die open met een schroevendraaier of een radiatorsleutel en laat je het lucht eruit lopen. Als er water komt draai je hem weer dicht.
Het hoogste punt zit de lucht, of gaat het nog zitten. Dat is dus boven op je expansie vat. Daar zat ook een ventiel zag ik. Laat de cv maar eerst even paar uur draaien dan verzamelt de lucht zich daar vanzelf. Maar kan geen kwaad alle ventielen even langs te lopen.
[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 10-03-2021 12:50 ]
Afhankelijk van de ingestelde waarde op je overdrukventiel en de tolerantie op je knelkoppeling in je cv ketel is dat mogelijk ja. Maar over het algemeen merk je het wel dat je meermaals je cv-ketel moet bijvullen als je een kapot vat hebt. Normaliter is het sowieso vuistregel dat als je een cv-ketel vervangt je het vat ook meeneemt tenzij die net een jaar terug gedaan is ofzo. Ik denk dat je gewoon pec hebt gehad.deroby schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:40:
[...]
Ook gehad, zou het toch niet onderschatten. De lucht in het expansievat was over de tijd heen verdwenen (balg gebarsten) en opgelost in het water om dan weer elders 'ontlucht' te worden. Uiteindelijk was de enige weg voor expansie het stuk duwen van een een of andere koppeling in de ketel. Dure grap, vooral omdat er water op de elektronica terecht gekomen was en de gehele print moest vervangen worden. (Viessman, nooit meer)
De ontluchtingsnippel van de radiator op de foto kijk je precies tegenaan.com2,1ghz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:48:
[...]
Hopelijk zit er linksboven(aan de kant van je keukenraam) van de radiator een ontluchtingsnippel.
Kapot vat, het membraam barst dus de druk valt in 1 x weg, vaak gaat er dan geen lichtje branden, dus men denkt hop bijvullen maar weer - tot 2 bar moest dat toch. Verwarming slaat vervolgens aan, druk loopt door warmte hoog op, koppeling knapt. Daarom preventief vervangen nogmaals.Nox schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:54:
[...]
Afhankelijk van de ingestelde waarde op je overdrukventiel en de tolerantie op je knelkoppeling in je cv ketel is dat mogelijk ja. Maar over het algemeen merk je het wel dat je meermaals je cv-ketel moet bijvullen als je een kapot vat hebt. Normaliter is het sowieso vuistregel dat als je een cv-ketel vervangt je het vat ook meeneemt tenzij die net een jaar terug gedaan is ofzo. Ik denk dat je gewoon pec hebt gehad.
bovenop het expansievat zit ook een ontluchter
Ouwe zeur!RobIII schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:03:
Ik zou nadat je dit gedaan hebt eens met je huisgenoten om tafel gaan zitten. Ik heb zelf in een studentenhuis gezeten - en dat was ook niet fris - maar die keuken en de muren en alles wat ik daar zie is te ranzig voor woorden. Spendeer er eens samen een zaterdagje aan en schrob 't eens lekker schoon
#robgeus
Pas als de dode muizen in de weg liggen op weg naar de koelkast, wordt het tijd om moeders langs te laten komen.barrymossel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:17:
[...]
Ouwe zeur!Dan heb je zelf nog nooit in een écht studentenhuis gewoond...
Uit betrouwbare bron kan ik je vertellen dat dit er netjes uitziet in vergelijking met de panden waar ik heb gewoond in de jaren 90. En dan werkt de CV ook nog, weliswaar met wat hulpbarrymossel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:17:
[...]
Ouwe zeur!Dan heb je zelf nog nooit in een écht studentenhuis gewoond...

:fill(white):strip_exif()/f/image/pUrG0PiZu8qDg36c2isitXfP.png?f=user_large)
"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Helemaal niks mee te maken maar wat een topsite / hulp geboden!
Ik als student snap volledig zijn vragen maar wat tof dat er hier zoveel hulp komt
Chapeau voor alle helpers!
Ik als student snap volledig zijn vragen maar wat tof dat er hier zoveel hulp komt
Bizar die 1e foto in de startpost. Stoppenkast direct naast de wateraansluiting. Bij controle komt hier echt commentaar op verwacht ik.
"Certificaat van onvermogen" zou ik er dan van maken.
_██_
(ಠ_ృ)
En wat is daar dan wel het praktisch nut van?RobIII schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:03:
#niksgewend
Het is maar goed dat vroeger mobiele telefoons met camera nog geen gemeengoed waren, want deze keuken is eigenlijk ronduit netjes vergeleken met het doorsnee studentenhuis dat ik van vroeger ken
Wie moet dat controleren dan en waarom ziet er uit alsof er al 20 jaar niks is gecontroleerd?BoAC schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:57:
Bizar die 1e foto in de startpost. Stoppenkast direct naast de wateraansluiting. Bij controle komt hier echt commentaar op verwacht ik.
roelvk123 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:56:
Helemaal niks mee te maken maar wat een topsite / hulp geboden!
Je hebt helemaal gelijk, nog niet zo wakker.
In principe hoort de gemeente alle gedeelde huurwoningen te komen keuren. Maar ja, er is vast ook al 100x een meteropnemer langsgelopen die niets heeft doorgegeven.Anton2610 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:10:
[...]
Wie moet dat controleren dan en waarom ziet er uit alsof er al 20 jaar niks is gecontroleerd?
Bij brand heb je een uitdaging: https://www.meterkastcheck.nl/brandverzekering-groepenkast/Anton2610 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:10:
[...]
Wie moet dat controleren dan en waarom ziet er uit alsof er al 20 jaar niks is gecontroleerd?
Trouwens niet om het een of ander maar ik wil eigenlijk dat certificaat van voltooiing nog wel even zien hangen in de keuken liefst in een lijstje.. dus kan je dat nog even regelen en daarvan een foto hier plaatsen?
Hoe kom je daar nou bij?pennywiser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:46:
[...]
Leidingen knappen niet, knelkoppelingen begeven het.
En knelkoppelingen in een waterleiding dan?
Knelkoppeling kan 10 bar hebben.
http://vsh.nl/nl/nl/products/article/0860301
Please state the nature of the technical emergency
Of het aluminiumfolie op de vloer vervangen. Kan het weer een jaar mee zonder te stofzuigen.CappieL schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:18:
[...]
Pas als de dode muizen in de weg liggen op weg naar de koelkast, wordt het tijd om moeders langs te laten komen.
When life gives you lemons, start a battery factory
Leidingen lijden, maar knelkoppelingen knallen!pennywiser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:46:
[...]
Leidingen knappen niet, knelkoppelingen begeven het.
When life gives you lemons, start a battery factory
pennywiser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:24:
[...]
Trouwens niet om het een of ander maar ik wil eigenlijk dat certificaat van voltooiing nog wel even zien hangen in de keuken liefst in een lijstje.. dus kan je dat nog even regelen en daarvan een foto hier plaatsen?![]()
:strip_exif()/f/image/gP2fL5kqGkFEog3nC5Wi2gyv.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel het minste wat ik kon doen
Nogmaals bedankt!
Daar zit binnen mum van tijd een stickertje van een onderhoudsmonteur op, hou ze in de gaten!tim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:27:
[...]
[Afbeelding]
Nogmaals bedankt!
Hou verder de druk in de gaten komende maand om de week. Als het binnen een maand weer gezakt is dan heb je ergens een lek. Maar bij nader inzien, als de onderbuur/buren niet klagen dan zal het wel goed zitten.
[ Voor 16% gewijzigd door AOC op 10-03-2021 20:43 ]
Wat een topic en leuk avontuur, chapeau.
Dat verlepte stokoude kraantje boven die elektrische installatie ook... Damn.
Hangt daar nou een druppel aan?
Laat je ouders het maar niet zien, je moeder zal geen oog meer dicht doen. Misschien nog een oorkonde voor nalatige huisbaas... Afijn.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Schitterend verhaal met suspense en een goede afloop.
Wachten is op deel 2.
Welverdiend certificaat!
Wachten is op deel 2.
Welverdiend certificaat!
Heerlijk om te lezen.
Tip voor de TS : Bookmark dit topic zodat je in de toekomst als je nog in dat studentenhuis woont precies weet hoe dit moet
Tip voor de TS : Bookmark dit topic zodat je in de toekomst als je nog in dat studentenhuis woont precies weet hoe dit moet
Mooi dat je nu je CV hebt kunnen bijvullen!
Dan toch graag weer even aandacht hierop:
Het beste is om dit water niet te drinken, maar flessenwater wordt ook prijzig. Praktisch:
- laat 's morgens en bij thuiskomst 's middags het water een minuut of wat stromen voor je het gebruikt - zo krijg je "vers" water wat niet een nacht heeft stilgestaan in het lood
- zorg voor wat flessen water voor evt. kinderen en zwangeren die op bezoek komen (daar is het risico tgv loden leidingen het hoogst)
- stap over op bier
Dan toch graag weer even aandacht hierop:
Je hebt het nadeel van Amsterdam en een lakse verhuurder, dus er zal niet snel gerenoveerd worden.Part schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:02:
Los van je vraag:
De leidingen in jou huis zijn gedeeltelijk van lood. Ik zou je adviseren om het water zo minmogelijk te drinken.
https://www.rivm.nl/drinkwater/loden-leidingen
Het beste is om dit water niet te drinken, maar flessenwater wordt ook prijzig. Praktisch:
- laat 's morgens en bij thuiskomst 's middags het water een minuut of wat stromen voor je het gebruikt - zo krijg je "vers" water wat niet een nacht heeft stilgestaan in het lood
- zorg voor wat flessen water voor evt. kinderen en zwangeren die op bezoek komen (daar is het risico tgv loden leidingen het hoogst)
- stap over op bier
Meest ge-like-d post op GOTtim.guest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:27:
[...]
[Afbeelding]
Nogmaals bedankt!
Pagina terug. Deze heeft er al ruim twee keer zoveel...
"What do you get if you multiply six by nine..."