Verborgen gebrek? Wat is redelijk?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 41.744 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NexussJR
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-05 23:13
Dit topic is bedoeld om ervaring van mede Tweakers te krijgen, advies in te winnen, me voor te bereiden op eventuele vervolgstappen maar ook zeker om het even van mij af te schrijven. Toegevoegde data zijn

Vorige week maandag 01-03-2021 is mijn verkochte appartement gepasseerd bij de notaris.
Voor de afspraak bij de notaris is er een inspectie geweest in het appartement waarbij de volgende partijen aanwezig waren:

- Koper
- Verkoper + partner
- Aankoopmakelaar
- Verkoopmakelaar

Een redelijk standaard inspectie, rondje gelopen, kijken of alles in orde was en vervolgens de sleutels overgedragen (mochten vanwege corona niet aanwezig zijn bij de notaris)

Geen klachten tijdens de inspectie, geen opmerkingen, laatste paar vragen beantwoord en klaar!

Tenminste.. Dat dachten wij.

Vanochtend gebeld door mijn makelaar, er was wat mis met de afzuigkap. Na enig heen en weer gebel blijkt dat de afzuigkap geen recirculatie kap is. (Hij zuigt dus blijkbaar lucht op en blaast die er hoger weer uit (edit: ZONDER dit te reinigen). Aangegeven dat wij hier geen weet van hadden, nooit last gehad hebben van geuroverlast of andere problemen hebben gehad met de afzuigkap.

Mijn makelaar had de vraag uitgezet bij de juridische afdeling van het NVM en deze gaven aan dat dit een verborgen gebrek was. Mijn vraag, wie is er verantwoordelijk voor de kosten die hier uit gaan komen.

Even een paar feiten:

- De Funda advertentie en brochure zeggen dat de keuken beschikt over een RVS afzuigkap.
- Makelaar heeft tijdens bezichtigen gezegd dat het een recirculatie afzuigkap was.
- Wij hebben ons eigenlijk nooit afgevraagd wat voor afzuigkap het was, hij werkte, nooit last gehad van geuroverlast of andere problemen.
- Al het contact (telefonisch) via makelaar laten lopen, gevraagd naar voorstel kopen, koper wil een nieuwe afzuigkap, wij + makelaar vinden dit onredelijk. Product werkt nog, is +/- 12 jaar oud (meerdere sites geven 10/12 jaar aan als verwachte levensduur)
- Geen rechtsbijstand (ja, dom, nooit gedacht het nodig te hebben, ga het zeker regelen (weet dat het voor dit conflict te laat is)) gelukkig wel een kort 'begin' advies in kunnen winnen via rechtsbijstand van mijn ouders.

Na het laatste gesprek tussen de makelaars is gezegd dat kopende partij een advocaat in gaat schakelen.

Tot zo ver het verhaal. Zelf druk bezig geweest met onderzoek doen vandaag en er is veel informatie te vinden, voor mij zijn de volgende items denk ik het belangrijkste.
----------------------------
https://www.eigenhuis.nl/...ken-bij-koop-en-verkoop#/

Afhankelijk van de omstandigheden zijn er twee uitzonderingen waarin de verkoper toch aansprakelijk kan zijn:

1. Bij een ernstig gebrek Een gebrek is ernstig wanneer het normaal gebruik van het huis in de weg staat.

Dit is naar mijn mening niet van toepassing. Wij hebben er zelf ongeveer 5 jaar gewoond zonder ook maar enig probleem met de afzuigkap.

2. Bij een gebrek dat de verkoper ten onrechte niet heeft gemeld Bij een gebrek dat normaal gebruik van de woning niet in de weg staat, kan de verkoper aansprakelijk zijn als het gebrek er al was voor de overdracht, en als de verkoper wist van het bestaan ervan, maar niets heeft gezegd

Ook dit is naar mijn mening niet van toepassing, ik wist niet dat de afzuigkap geen recirculatie kap was, dan kan ik het ook niet melden.

---------------------------

Toelichting koopovereenkomst Artikel 6.3

Voor gebreken die het normale gebruik belemmeren en die niet aan koper bekend of kenbaar waren op het moment van het tot stand komen van deze koopovereenkomst is verkoper uitsluitend aansprakelijk voor de herstelkosten. Bij het vaststellen van de herstelkosten wordt rekening gehouden met de aftrek ‘nieuw voor oud’.Verkoper is niet aansprakelijk voor overige (aanvullende) schade, tenzij verkoper een verwijt treft.

-------------------------

TL:DR

- Huis verkocht
- Afzuigkap blijkt geen recirculatie kap te zijn
- Verborgen gebrek (volgens jurist NVM)
- Persoonlijk geen weet van
- Advocaat wordt ingeschakeld door kopende partij

Vragen:

- Wie is aansprakelijk
- Wat kan ik doen om me voor te bereiden op vervolgstappen
- Tips?

Hopelijk is alles duidelijk, stel gerust vragen!

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 22:39
Dit is GEEN verborgen gebrek. Die kap was en is (overduidelijk) te beoordelen op de werking zonder ergens schade aan te richten.

Edit: wat is dit voor idiote trend tegenwoordig dat elke stoeptegel die scheef ligt een verborgen gebrek is.

Verborgen is verborgen en dus onzichtbaar. Die kap heeft een merk en typenummer gewoon zichtbaar welke te Googlen is en dan heb je de specs.

Die juridische afdeling van de NVM zit ernaast, OF je wordt iets op de mouw gespeld door iemand.

[ Voor 74% gewijzigd door pennywiser op 09-03-2021 22:56 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Ik heb hier een stappenplan van wat je moet doen:

- Naar de koelkast lopen
- Biertje pakken
- *pssstt*
- Slok nemen
- Ahhhhhhhhhhh zeggen

En gewoon verder gaan met je leven en die kopers een verbale middelvinger geven via je makelaar. Dit is wel echt compleet hilarisch. Waarom die NVM denkt dat dit een verborgen gebrek is, echt geen enkel idee ... die waren volgens mij stoned of net op hun eerste werkdag.

TLDR: ik ben geen advocaat maar hier zeker geen zorgen over maken

EDIT:
Owww wacht effe, ik was zelf ook te snel met mijn epistel. Dus het is geen circulatiekap .... je staat letterlijk voor lul kooklucht af te zuigen en tegen het plafond te blazen zonder koolstoffilter.... Ehhh volgens mij is dat wel een verborgen gebrek ja. Het heeft er alle schijn van dat het goed is, maar het doet het totaal niet. Ook al zeg jij van wel (hoe kan dat dan ?). Ik denk wel dat het voor die kopers alsnog onmogelijk is om geld te krijgen bij jouw als je zelf er nooit last van heb gehad of je bewust hier van was...

[ Voor 36% gewijzigd door Lollercopter op 09-03-2021 22:59 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus.. het is een kap die niet is aangesloten op een afvoer in de muur?
Hij blaast dus alles weer uit in de keuken?

Dat is dus wel een recirculatiekap. Daar hoort normaalgesproken een koolstoffilter op tegen de geurtjes.
Zit dat filter er niet op? Bied aan een filter te verstrekken / vergoeden, klaar. Dan ben jij voor een paar tientjes van het gedoe af en kunnen zij ook verder. Ze gaan echt daarna niet nog stappen ondernemen, en doen ze dat wel gaan ze echt nat omdat jij eea hebt willen herstellen.

https://www.europart.nl/afzuigkap-onderdelen/filter/koolstof ?

Weet je nog merk type ?

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 09-03-2021 23:02 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Onderzoeksplicht van kopers.

Dit is duidelijk geen gebrek, maar iets dat niet aan de verwachting voldoet.

Dit hoort jouw makelaar voor je op te lossen. Daar heb jij die mooie courtage voor betaald.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

Huis verkopen, altijd leuk.

De verkoper heeft een meldplicht, de koper heeft onderzoeksplicht. Dit zorgt ervoor dat de grens lekker vaag blijft en is een bewuste keuze. Het idee is als volgt. Alles wat de koper aan kan raken of kan testen binnen het tijdsbestek van een huisbezoek valt onder onderzoeksplicht.

Als jij als verkoper 0.5mm2 kabels naar de oven hebt lopen, achter de keuken langs, ver uit het zicht, dan is dat een meldplicht.

Mocht dit voor de rechter verschijnen, dan maakt de kopende partij weinig kans aangezien de afzuigkap duidelijk zichtbaar was tijdens de bezichtiging. Eventueel hadden ze het typenummer op kunnen zoeken / op kunnen vragen als dat een cruciaal punt zou zijn geweest. Als verkopende partij heb jij geen meldingsplicht over het type afzuigkap.

Daar staat uiteraard tegenover dat je niet mag liegen in de advertentie en als ik je verhaal lees, heb je dat niet gedaan.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Lollercopter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:52:

- Naar de koelkast lopen
- Biertje pakken
- *pssstt*
- Slok nemen
- Ahhhhhhhhhhh zeggen

En gewoon verder gaan met je leven en die kopers een verbale middelvinger geven via je makelaar. Dit is wel echt compleet hilarisch. Waarom die NVM denkt dat dit een verborgen gebrek is, echt geen enkel idee ... die waren volgens mij stoned of net op hun eerste werkdag.

TLDR: ik ben geen advocaat maar hier zeker geen zorgen over maken
Dit dus . Die advocaat kost veelste veel geld voor zoiets onbenulligs. Loze taal van die kopers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 11:48
de verkoopmakelaar heeft iets toegezegd, maar jij hebt dit zelf nergens aangegeven?
dan is het probleem voor de makelaar.

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 10:41

Jeoh

blaat

Is de afzuigkap toevallig aangesloten op een ventilatiesysteem, wat waarschijnlijk niet is toegestaan door de VvE? Dat is de enige manier waarop ik kan bedenken dat dit een verborgen gebrek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-05 20:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je zegt dat het "geen recirculatie kap" is, maar geeft daarna exact een beschrijving van een recirculatie kap.

https://www.coolblue.nl/a...circulatie-afzuigkap.html

De makelaar heeft de koper juist geïnformeerd, maar de koper weet niet wat een recirculatie kap inhoudt?
En daarnaast heeft koper de kap kunnen bekijken tijdens bezichtiging?

Lijkt me een duidelijk verhaal.

[ Voor 48% gewijzigd door Accretion op 09-03-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:58

The Zep Man

🏴‍☠️

NexussJR schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:45:
Vorige week maandag 01-03-2021 is mijn verkochte appartement gepasseerd bij de notaris.
Voor de afspraak bij de notaris is er een inspectie geweest in het appartement waarbij de volgende partijen aanwezig waren:

- Koper
- Verkoper + partner
- Aankoopmakelaar
- Verkoopmakelaar

Een redelijk standaard inspectie, rondje gelopen, kijken of alles in orde was en vervolgens de sleutels overgedragen (mochten vanwege corona niet aanwezig zijn bij de notaris)
Hebben de nieuwe eigenaren vooraf een bouwtechnische keuring uit laten uitvoeren? Is daar niets uitgekomen?

Verder is er niets 'verborgen' aan een dergelijke afzuigkap als de ventilatiegaten gewoon zichtbaar zijn. Elke kap met bijvoorbeeld een koolstoffilter werkt zo, maar dat is geen garantie dat er een koolstoffilter in zit.

Verder:
- Makelaar heeft tijdens bezichtigen gezegd dat het een recirculatie afzuigkap was.
Laat de makelaar dit als getuigschrift opstellen als het tot juridische stappen komt.

Kat in 't bakkie. Als zij blijven zeuren, dossier opstellen en overdragen aan je rechtsbijstandsverzekering.

[ Voor 28% gewijzigd door The Zep Man op 09-03-2021 23:18 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:05
Vanochtend gebeld door mijn makelaar, er was wat mis met de afzuigkap. Na enig heen en weer gebel blijkt dat de afzuigkap geen recirculatie kap is. (Hij zuigt dus blijkbaar lucht op en blaast die er hoger weer uit (edit: ZONDER dit te reinigen).
[...]
[...]
- Al het contact (telefonisch) via makelaar laten lopen, gevraagd naar voorstel kopen, koper wil een nieuwe afzuigkap, wij + makelaar vinden dit onredelijk. Product werkt nog, is +/- 12 jaar oud (meerdere sites geven 10/12 jaar aan als verwachte levensduur)
Een recirculatiekap is een afzuigkap die de lucht opzuigt en gefilterd weer terugblaast in de ruimte. Kennelijk zit er in de keuken een "gewone" afzuigkap (eigenlijk bestemd om de vuile lucht naar buiten te blazen) die niet filtert maar de lucht gewoon weer vuil en ongefilterd de ruimte terug in blaast.
De kopers is door de makelaar toegezegd dat er een recirculatiekap in de keuken zou zitten, maar het blijkt dat er een gewone in zit. Dan lijkt het me logisch en terecht dat ze komen klagen. Ik denk dat je voor een oplossing moet zorgen. Dat hoeft niet (zoals de kopers willen) een gloednieuwe kap te zijn maar zou ook een filtersetje om de huidige kap naar recirculatie om te bouwen kunnen zijn of een andere (tweedehands?) recirculatiekap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexussJR
Ik wist dat Tweakers snel waren maar dit had ik niet verwacht, bedankt voor de snelle reacties, ik merk dat mijn TS niet 100% duidelijk was.

Er is door makelaar gepraat over een recirculatie kap tijdens de bezichtigingen
Er is vandaag door koper (die heeft iemand laten komen) vastgesteld dat het filter deel van de kap niet aanwezig is
Komt er dus op neer dat de kap lucht afzuigt en diezelfde lucht, niet gefilterd bovenaan via de roosters het weer het appartement in blaast
Lollercopter schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:52:

- Naar de koelkast lopen
- Biertje pakken
- *pssstt*
- Slok nemen
- Ahhhhhhhhhhh zeggen

EDIT:
Owww wacht effe, ik was zelf ook te snel met mijn epistel. Dus het is geen circulatiekap .... je staat letterlijk voor lul kooklucht af te zuigen en tegen het plafond te blazen zonder koolstoffilter....
Dit is zeker het eerste wat ik gedaan heb zodra ik thuis kwam van werk.

Om op je edit te reageren (ook maar even aangepast in mijn TS) Je staat inderdaad, als ik koper moet geloven, voor lul kooklucht af te zuigen en het anderhalve meter hoger weer je keuken in te blazen.
teacher schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:53:
Dus.. het is een kap die niet is aangesloten op een afvoer in de muur?
Hij blaast dus alles weer uit in de keuken?

Dat is dus wel een recirculatiekap.

Weet je nog merk type ?
Het hele filter deel blijkt alleen niet aanwezig. Merk/type heb ik helaas niet, dit staat niet op de buitenkant van de kap, mogelijk ergens in de binnenkant maar dit kan ik zelf helaas niet meer checken.
M2M schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:55:

Daar staat uiteraard tegenover dat je niet mag liegen in de advertentie en als ik je verhaal lees, heb je dat niet gedaan.
Ik heb inderdaad alle vragenlijsten en informatie naar waarheid ingevuld
Remond_FRL schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:56:
de verkoopmakelaar heeft iets toegezegd, maar jij hebt dit zelf nergens aangegeven?
dan is het probleem voor de makelaar.
De makelaar zei inderdaad dat tijdens de bezichtigingen hij over een recirculatie kap heeft gesproken, persoonlijk heb ik hier nooit wat over gezegd.
Accretion schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:09:
Je zegt dat het "geen recirculatie kap" is, maar geeft daarna exact een beschrijving van een recirculatie kap.
Heb de TS even aangepast, het hele filter gedeelte van de kap blijkt niet aanwezig te zijn.
The Zep Man schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:12:
[...]
Hebben de nieuwe eigenaren vooraf een bouwtechnische keuring uit laten uitvoeren? Is daar niets uitgekomen?

[...]
Laat de makelaar dit als getuigschrift opstellen als het tot juridische stappen komt.

Kat in 't bakkie. Als zij blijven zeuren, dossier opstellen en overdragen aan je rechtsbijstandsverzekering.
Er is een bouwtechnische keuring uitgevoerd, hier heb ik geen terugkoppeling van gekregen en ik ben er dan ook vanuit gegaan dat er geen ernstige zaken naar voren zijn gekomen in die keuring. De zelfde persoon is vanmiddag langs gegaan om de afzuigkap te bekijken en heeft aangegeven dat het geen recirculatie kap is.

Mochten er vervolg stappen genomen worden door koper ben ik dit wel van plan, helaas geen rechtsbijstandsverzekering (ja, dom, i know :P).

Voor nu eerst even een avond goed slapen, nogmaals dank voor het meedenken en ik zal morgen zeker weer even reageren mocht dat nodig zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

Maar wacht even, de afzuigkap is geen recirculatiekap. Waar gaat de uitgaande luchtstroom dan naar toe? Hangt de pijp gewoon los? Heb je daar een foto van?

Dat verandert de zaak namelijk lichtelijk. Aangeven dat het een recirculatiekap is (door makelaar tijdens bezichtiging) waarna de kopers er achteraf achter komen dat bij het koken de waterdamp die aan de onderkant opgezogen wordt, er net zo hard aan de bovenkant weer uit geblazen wordt. Het is niet realistisch om aan te nemen dat de kijkende koper dit zal gaan testen tijdens het kijkbezoek.

[ Voor 56% gewijzigd door M2M op 09-03-2021 23:34 ]

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:46

de Peer

under peer review

Het lijkt me vrij redelijk dat koper een werkende afzuigkap krijgt.

Ik zou ze dus gewoon een paar honderd euro geven. Advocaten en rechtbijstand is toch niet nodig mag ik hopen. Dit regel je gewoon even onderling.
Je hebt waarschijnlijk mooi verdiend aan de verkoop, dan kunnen die paar euro's er toch wel vanaf zodat koper iets werkends krijgt. Wel zo netjes

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 09-03-2021 23:35 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NexussJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_rt3ZOVLH_-gVpnuD-z-qSdvZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DbfLhy3gZDUtWosAdcsIMY0E.jpg?f=user_large

Gesneden uit de foto zoals dit op Funda gestaan heeft.

T-infinity, Ik zou het heel fijn vinden als dat zou kunnen, maar koper kwam meteen met een advocaat nadat mijn makelaar aangaf dat een nieuwe afzuigkap niet realistisch was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:56

Mystikal

It never hurts to help!

NexussJR schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:37:
[Afbeelding]

T-infinity, Ik zou het heel fijn vinden als dat zou kunnen, maar koper kwam meteen met een advocaat nadat mijn makelaar aangaf dat een nieuwe afzuigkap niet realistisch was.
Metalen roosters eruit halen, daarboven zit de koolstof filter. Als die er niet zit, bestel je er eentje. Klaar toch? Of zit die optie er niet in en hangt er een verkeerde afzuigkap? Hing deze er al toen jij het huis kocht? Economische waarde bepalen van afzuigkap, zal nihil zijn. Kun je dat ook nog vergoeden eventueel.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:57
Ik zou toch eens onderzoeken of de claim überhaupt hout snijdt. Lijkt me gek dat er een verkeerde afzuigkap geplaatst wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik snap niet dat je er energie in gaat steken. Ik zou aanbieden dat ze (geld voor) een low budget nieuwe recirculatiekap kunnen krijgen. Kunnen ze zelf bijleggen als ze een duurdere willen.

Ze kiezen vast wel eieren voor hun geld. Dit gaat toch nergens over qua bedrag tov de verkoopprijs

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 09-03-2021 23:47 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:57
de Peer schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:44:
Ik snap niet dat je er energie in gaat steken. Ik zou aanbieden dat ze een low budget nieuwe recirculatiekap kunnen krijgen.

Ze kiezen vast wel eieren voor hun geld. Dit gaat toch nergens over qua bedrag tov de verkoopprijs
Ik vind het niet zo heel gek. Een recirculatie-afzuigkap zonder filter functioneert niet zoals je mag verwachten. Dit is ook moeilijk te verifiëren door de koper. En als het nergens over gaat qua bedrag, dan kan de TS toch ook moeiteloos de kopers compenseren? Ik zou de emoties even parkeren en onderzoeken wat er precies aan de hand is.

Ik vind het wel gek dat TS totaal niets van z'n afzuigkap weet. Gezien de leeftijd is deze al bijna afgeschreven. Een nieuwe afzuigkap kost niet zoveel. Ik zou €100 aanbieden om van de het gezeur af te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door MarcoC op 09-03-2021 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MarcoC schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:47:
[...]

Ik vind het niet zo heel gek. Een recirculatie-afzuigkap zonder filter functioneert niet zoals je mag verwachten. Dit is ook moeilijk te verifiëren door de koper. En als het nergens over gaat qua bedrag, dan kan de TS toch ook moeiteloos de kopers compenseren? Ik zou de emoties even parkeren en onderzoeken wat er precies aan de hand is. Ik vind het gek dat TS totaal niets van z'n afzuigkap weet.
Dat is precies wat ik zeg, of bedoel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexussJR
Ik wil ook zeker zelf (laten) onderzoeken wat voor afzuigkap er nou precies hangt.

Wordt wel iets voor morgen, naast de avondklok weet ik niet of koper het op prijs stelt als ik aan bel om 00:00 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Van de website van het juridisch loket:

“U moet de verkoper de kans geven het verborgen gebrek binnen een redelijke tijd te repareren. Hij mag dit zelf doen, of met hulp van een bedrijf. Geeft u deze kans niet en repareert u het zelf? Dan kunt u de reparatiekosten waarschijnlijk niet terugkrijgen van de verkoper.”

Zij moeten jouw dus eerst de kans geven het te maken. Als jij dit simpel op kan lossen met een filtertje dan mag dat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

NexussJR schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:27:

Het hele filter deel blijkt alleen niet aanwezig. Merk/type heb ik helaas niet, dit staat niet op de buitenkant van de kap, mogelijk ergens in de binnenkant maar dit kan ik zelf helaas niet meer checken.
Dus, vraag even type op, zoek welk filter erin moet en bied ze een paar tientjes voor een nieuw filter, klaar. :Y

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 09-03-2021 23:59 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 07:58

BrZ

[Afbeelding]

Dit is 100% zeker een recirculatiekap. Een normale afzuigkap heeft niet van zulke roosters bovenin zitten die de lucht uitblazen.

Dit is echt alleen een kwestie van filters erin zetten, en dat mogen ze lekker zelf doen, dat moet sowieso elke 6-12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

NexussJR schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:27:
Er is een bouwtechnische keuring uitgevoerd, hier heb ik geen terugkoppeling van gekregen en ik ben er dan ook vanuit gegaan dat er geen ernstige zaken naar voren zijn gekomen in die keuring.
Tip voor de volgende keer: sta alleen been bouwtechnische keuring toe als jij van de keurder een kopie van hey rapport ontvangt.
De zelfde persoon is vanmiddag langs gegaan om de afzuigkap te bekijken en heeft aangegeven dat het geen recirculatie kap is.
Dan heeft 'ie dat dus ook de eerste keer gezien, en had daarover zijn cliënt op de hoogte moeten stellen. ;)
Mochten er vervolg stappen genomen worden door koper ben ik dit wel van plan, helaas geen rechtsbijstandsverzekering (ja, dom, i know :P).
Eerste wat je hierna het beste kan doen is dat afsluiten. Één keer gebruiken en je hebt voor een lange periode in tijd en geld terugverdient.
Voor nu eerst even een avond goed slapen, nogmaals dank voor het meedenken en ik zal morgen zeker weer even reageren mocht dat nodig zijn!
Alvast succes gewenst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
The Zep Man schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:39:

[...]
Eerste wat je hierna het beste kan doen is dat afsluiten. Één keer gebruiken en je hebt voor een lange periode in tijd en geld terugverdient.
Ben ik het niet mee eens. Zelfs als je een nieuwe circulatiekap laat installeren is dat goedkoper dan een paar jaar premie betalen. Bij deze vergelijking ga je ervan uit dat je zonder verzekering compleet aan de koper toegeeft, en met verzekering niets aan de koper hoeft te betalen, dus in werkelijkheid is het verschil nog meer in het nadeel van de verzekering.

Met Mystikal en BrZ denk ik dat hier gewoon filters in kunnen. Als die momenteel ontbreken maar wel geplaatst kunnen worden, moet de verkoper aantonen dat die bij de oplevering al ontbraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Als ik 't zo goed zie heb ik hier exact dezelfde kap met achterwand hangen. En dat is in mijn geval geen recirculatie, maar een die op een afvoer zit aangesloten. Ik zal morgen even 't merk/type voor je bekijken.

blub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 12:09

Floor-is

5.2

de Peer schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:44:
Ik snap niet dat je er energie in gaat steken. Ik zou aanbieden dat ze (geld voor) een low budget nieuwe recirculatiekap kunnen krijgen. Kunnen ze zelf bijleggen als ze een duurdere willen.

Hier, €229, succes mensen.

https://www.coolblue.nl/product/705314/etna-ab190rvs.html

Als tweedekansje momenteel €175 zelfs. Echt al het gezeik niet waard dit. Opbokken, hier heb je je €220 en laat je niet meer horen.

[ Voor 12% gewijzigd door Floor-is op 11-03-2021 00:23 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:01
Ik ben bijna bang mijn eigen huis te gaan verkopen na de topics laatste dagen. Een claim vanwege een verkocht huis 10+ jaar geleden, nu gezeur om een afzuigkap... Ik denk dat ik maar een ouderdom clausule in mijn 2006 woning ga opnemen bij verkoop, dekt dat alle verborgen gebreken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Zo, even een lijstje verborgen gebreken opsturen volgende maand na de overdracht. Kan mij er op deze manier ook nog wel wat bedenken.

Kansloos, allemachtig. En hoe weinig budget hebben die kopers om zelf niet even een gloednieuwe te kopen als dit zo'n issue is. Man man man.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

GlowMouse schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:52:
Ben ik het niet mee eens. Zelfs als je een nieuwe circulatiekap laat installeren is dat goedkoper dan een paar jaar premie betalen. Bij deze vergelijking ga je ervan uit dat je zonder verzekering compleet aan de koper toegeeft, en met verzekering niets aan de koper hoeft te betalen, dus in werkelijkheid is het verschil nog meer in het nadeel van de verzekering.
Je hebt enkel gekeken naar geld. Kijk ook naar tijd, en hoeveel @NexussJR hier in totaal aan besteed. In dit soort zaken is tijd (en ongerustheid in de privé sfeer) ook waarde.

Er is niets mooiers dan een goed dossier opstellen en het overdragen. Succes, jongens. Ik wacht wel op de uitslag. Mijn tijd is mij meer waard dan het te besteden aan dit soort onzin. :+

Andersom geldt ook. Je kan hoog en laag gaan staan over elk potentieel geborgen gebrek in je huis, maar als het geheel het in tijd en geld niet waard is dan kan je het beter zelf vervangen. Als het het wel waard is (en een kans van slagen heeft... blijf naast efficiënt ook realistisch): dossier opstellen, voordragen aan de verkoper, bij een conflict de rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Wat de kopers hier doen is niet realistisch en niet efficiënt. Ze helpen niemand ermee. Het beste is om dit zo min mogelijk tijd en aandacht te geven, om dit soort gedrag niet aan te moedigen.

[ Voor 40% gewijzigd door The Zep Man op 10-03-2021 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
Ons vorige appartement had ook een recirculatie afzuigkap, maar daar zaten voor zover ik weet ook geen koolstoffilters in. Is dat niet iets wat in de afzuigkappen van tegenwoordig zit?

Er zat alleen een rooster in welke je in de vaatwasser schoon kon maken. Het appartement is in 2015 opgeleverd. Dus ik vraag me af of dat dan niet gewoon de nieuwe norm is om er koolstoffilters in te hebben.

Het was 100% zeker een recirculatie, de lucht werd ook aan de zijkant eruit geblazen en aan de achterkant zat geen pijp (mocht ook niet ivm WTW).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ben ik de enige die ook zo'n kap heeft , en weet dat 3 van die filters 25 euro kost?

Om daar nu uren over te steggelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik vind het sowieso vreemd dat deze lucht zou afzuigen en ongefilterd terug de keuken zou inblazen. Dat is dan een grote fout geweest van diegene die de keuken heeft geplaatst en zou me verbazen dat dat jarenlang onopgemerkt bleef.

Maar ik zie dit niet direct als een verborgen gebrek. Je kan dit perfect nagaan tijdens een rondgang. Even de roosters eraf en erdoor proberen te kijken, al was het maar om na te gaan hoe goed deze onderhouden was. Als je licht bovenaan kunt zien, dan weet je dat er iets niet klopt.

Mocht deze alsnog niet geschikt zijn voor reciculatie, dan kan je altijd opzoeken of er een ombouwsetje bestaat om deze geschikt te maken, kost je enkele tientallen euro.
.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-05 16:45
Je kunt ze toch vertellen dat het metalen rooster voor jou voldoende filterende werking heeft gehad dat hij naar jou weten prima functioneert. Sterker nog, dat is de waarheid volgens je verhaal.

Laat ze de civiele procedure maar starten voor een 200 euro afzuigkap.

Wat een ontzettend kinderachtige mensen. Ik heb vorig jaar een huis gekocht, hoop shit gevonden maar geen haar op mijn hoofd die dacht dat ik de verkopers er mee lastig ga vallen. Kwestie van risico van een huis kopen. Als het alleen de wasemkap is komen ze er heel genadig vanaf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

BrZ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:58:
[...]

Dit is 100% zeker een recirculatiekap. Een normale afzuigkap heeft niet van zulke roosters bovenin zitten die de lucht uitblazen.

Dit is echt alleen een kwestie van filters erin zetten, en dat mogen ze lekker zelf doen, dat moet sowieso elke 6-12 maanden.
Volgens mij worden afzuigkappen in verschillende configuraties verkocht:

• Zonder motor en filter, om aan te sluiten op centrale afzuiging
• Met motor, zonder filter, om naar buiten te blazen
• Met motor en filter, recirculatie

Bepaalde modellen worden voor alle configuraties verkocht en hebben voor dat merk en type altijd zulke roosters aan de bovenkant.

Als die van TS wel geschikt, maar niet geconfigureerd is voor recirculatie, dan mist volgens mij inderdaad een filter, en eventueel een recirculatieset (zie bijvoorbeeld https://www.coolblue.nl/recirculatiesets), bij sommige modellen benodigd om het filter te kunnen inbouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 10-03-2021 07:47 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29

Soggy

vroemmmm

Laat de verkoopmakelaar zijn geld maar verdienen en de koper melden dat dit geen verborgen gebrek is. De filters zullen sowieso iedere paar maanden vervangen moeten worden, dus de noodzaak voor het plaatsen van (nieuwe) filters had toch al duidelijk moeten zijn bij de koper.

Er is geen advocaat of vereniging die hiervoor een rechtszaak gaat aanspannen: de dagwaarde van de kap is 1/12 van de nieuwprijs (een paar tientjes dus?). Waarschijnlijk is vergoeding tegen dagwaarde goedkoper dan nieuwe filters...

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

ikwilwp8 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:42:
Wat een ontzettend kinderachtige mensen. Ik heb vorig jaar een huis gekocht, hoop shit gevonden maar geen haar op mijn hoofd die dacht dat ik de verkopers er mee lastig ga vallen. Kwestie van risico van een huis kopen. Als het alleen de wasemkap is komen ze er heel genadig vanaf ;)
Zelfs voor iets dat echt een geborgen gebrek is moet je je afvragen 'is het de moeite waard om aan te vechten'? Je ergert je aan iets, het oplossen daarvan kost tijd en frustratie als het geen geld hoeft te kosten. Mogelijk zal er ook nevenschade zijn, bijvoorbeeld doordat de ex-bewoner nog een relatie met de buren die je het leven zuur kunnen maken voor de zoveel jaar dat je daar gaat wonen.

Zoals genoemd, als het bedrag laag is, dan heb je er veel meer minder frustratie en meer plezier van om het zelf op te (laten) lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 10:37

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Mijn ervaring, als je het tegen een alleenstaande vrouw opneemt, settle. In Breda zijn wij schuldig bevonden al voor het proces al goed en wel onderweg was omdat mevrouw water overlast had in de keuken. Bij extreme regenval stond daar dan 0.5 cm hoog water. Dit hadden wij ook, en middels een rechtszaak met onze vorige eigenaren en een loodgieter en een volledig onderzoeksrapport laten herstellen. 1 jaar geen issues gehad toen verkocht.

De nieuwe koper had het originele rapport zelfs gekregen. Wist overal van. En toch wilde zij een nieuwe keuken, en een omkasting onder de hele keuken om vocht buiten te houden van de dijk. Oude dijkwoning uit 1880. 50.000 euro. Hebben moeten settlen voor 12.000 euro omdat schuld als was toegewezen en gerecht in Breda elkaar altijd hand boven het hoofd houd. Dus een hoger beroep heeft geen zin.

Regel het zsm onderhands voor het uit de klauwen loopt en je pech hebt en genaaid wordt. Ik heb 6 jaar ellende hierom gehad.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn niet hetzelfde. Laat je goed adviseren, en kies voor de snelle simpele oplossing als het niet te buitensporig wordt.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:15
Het klinkt een beetje af blaffen, het is namelijk een recirculatieafzuigkap die zichtbaar op verwachte levenstermijn zit. De kap functioneerd en zuigt af, echter is het filter niet aanwezig. Dit is gewoon een onderhoudsproduct en kan vervangen/geplaatst worden. Misschien zit er wel een filter in die op leeftijd is.

Ik zou uit coulance een nieuw filter voorstellen en als ze daar niet mee akkoord gaan dat zij vrij staan de weg naar de rechter te bewandelen(terug blaffen). Ja er bestaat een kans dat ze het doen, maar ik laat me niet graag afbluffen voor rechtsgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dashlane schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:07:
Het klinkt een beetje af blaffen,
Precies dit. Er is helemaal geen advocaat ingeschakeld. Er is gedreigd met advocaat inschakelen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:42

Punkrocker

Mostly harmless

Het klinkt een beetje af blaffen, het is namelijk een recirculatieafzuigkap die zichtbaar op verwachte levenstermijn zit. De kap functioneerd en zuigt af, echter is het filter niet aanwezig. Dit is gewoon een onderhoudsproduct en kan vervangen/geplaatst worden. Misschien zit er wel een filter in die op leeftijd is.

Ik zou uit coulance een nieuw filter voorstellen en als ze daar niet mee akkoord gaan dat zij vrij staan de weg naar de rechter te bewandelen(terug blaffen). Ja er bestaat een kans dat ze het doen, maar ik laat me niet graag afbluffen voor rechtsgang.
Wellicht is er een verkeerd model geplaatst ooit?
De modellen voor recirculatie en afblaas naar buiten zien er hetzelfde uit maar het verschil zie je pas als je ze open maakt.
Als ik mijn afzuigkap open maak om schoon te maken zie ik geen "filterhouder". In de handleiding die we erbij kregen staan dan ook twee plaatjes van de binnenkant. Een met en een zonder "filterhouder"

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005

3DDude

I void warranty's

Dit dus,
Ik had zelfs lachend bij de rechter gestaan met een koolstoffilter in de verpakking mocht het zover komen :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 19:54
[Afbeelding]

Wat een ontzettende sneue figuren, die kopers van je. Hoop voor je dat je ze flink hebt laten dokken voor je huis.

Overduidelijk hangt er een recirculatiekap waarbij zoals vaker gezegd hooguit een filter geplaatst of vervangen moet worden. Absoluut geen sprake van een verborgen gebrek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
Punkrocker schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:29:
[...]

Wellicht is er een verkeerd model geplaatst ooit?
De modellen voor recirculatie en afblaas naar buiten zien er hetzelfde uit maar het verschil zie je pas als je ze open maakt.
Ik heb zelf een afzuigkap laatst geplaatst, dit was een model voor afzuig als recirculatie. Het enige verschil is dat ik de schacht die omhoog schuift om de afzuigkap aan te laten sluiten om moest keren. Een dichte schacht of een schacht met ventilatiekieren. Zoals TS poste zaten er ventilatie roosters in en daarmee ga ik er vanuit dat het een model ook geschikt voor recirculatie is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Veel afzuigkappen zijn geschikt voor beide, achter de vet filters kan je dan vaak een koolfilter plaatsen, dan met je met 30 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
NexussJR schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:49:
Ik wil ook zeker zelf (laten) onderzoeken wat voor afzuigkap er nou precies hangt.

Wordt wel iets voor morgen, naast de avondklok weet ik niet of koper het op prijs stelt als ik aan bel om 00:00 :)
Ik begreep het ook niet helemaal goed, maar ik zou inderdaad onderzoeke hoe je de huidige kap werkend krijgt. Ook dat deze in appartement terugblaast is geen verborgen gebrek. De kap is gewoon zonder problemen te onderzoeken op de werking en weer ineen te zetten. Maar kijk of je de kap goed kan krijgen en stuur desnoods een klusbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 19:44
Waar gaan we toch heen met deze wereld :D Wij hadden ook een "verborgen gebrek" in ons huis: de magnetron werkte niet goed (het draaisysteem was stuk). Tsja, vervelend voor ons: hebben we niet gecontroleerd. Accepteer het probleem of zet er een nieuwe magnetron in en je bent klaar. De douche maakte ook veel geluid, waarschijnlijk gruis. Tsja, het was een zo-goed-als-nieuwbouwwoning en dit hadden we niet gecontroleerd. Afijn, ook daar is de oplossing simpel: eerst proberen schoon te maken (dat werkte niet), daarna gewoon een nieuwe kraan erop. Wederom opgelost. Pak soms ook gewoon je verlies...

Wel vervelend om hier als verkopende partij mee geconfronteerd te worden. Dat mensen moeilijk gaan lopen doen over een product van 200 of 300 euro (in dit geval waarschijnlijk zelfs alleen maar een filter vervangen) bij een dure aankoop als een woning en gelijk de absurde eis doen van vervanging.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Laatst online: 15:04

odan

The dark side is within all!

Dit klinkt een beetje alsof ze nog wat geld willen aftroggelen.

Aangezien de afzuigkap 12 jaar oud is ga ik ervan uit dat de keuken verder ook al 12 jaar oud is? dat is toch 1 van de dingen die ik bij een huis als eerste eruit zou slopen en ging vervangen voor wat nieuws....

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 15:37
Een advocaat inschakelen voor een koolstoffilter dat ontbreekt... Ik gun de kopers van je appartement veel vastzittende radiatorknoppen, een ketel die over een maand plots op storing springt en een bovenbuurman die plots besluit te gaan drummen.

Is het een afzuigkap waar je wel filters op kunt monteren? Zo ja, zoek via-via een verzadigde, gebruikte koolstoffilter voor 10 euro en monteer die. Dan stinkt het nog steeds net zo hard, maar is het een onderhoudsdingetje en mogen ze het zelf oplossen.
President schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 06:55:
Ik ben bijna bang mijn eigen huis te gaan verkopen na de topics laatste dagen. Een claim vanwege een verkocht huis 10+ jaar geleden, nu gezeur om een afzuigkap... Ik denk dat ik maar een ouderdom clausule in mijn 2006 woning ga opnemen bij verkoop, dekt dat alle verborgen gebreken?
Dit. Het uitgangspunt is dat je een huis met al zijn gebreken aanvaardt als koper; uitzondering hierop zijn gebreken die normaal gebruik van de woning verhinderen. Ik vraag me sterk af of dat hier het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Nieknikey schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:46:
Een advocaat inschakelen voor een koolstoffilter dat ontbreekt... Ik gun de kopers van je appartement veel vastzittende radiatorknoppen, een ketel die over een maand plots op storing springt en een bovenbuurman die plots besluit te gaan drummen.

Is het een afzuigkap waar je wel filters op kunt monteren? Zo ja, zoek via-via een verzadigde, gebruikte koolstoffilter voor 10 euro en monteer die. Dan stinkt het nog steeds net zo hard, maar is het een onderhoudsdingetje en mogen ze het zelf oplossen.

[...]

Dit. Het uitgangspunt is dat je een huis met al zijn gebreken aanvaardt als koper; uitzondering hierop zijn gebreken die normaal gebruik van de woning verhinderen. Ik vraag me sterk af of dat hier het geval is.
Dat gun jij de TS helemaal niet ;)

Laat het het liefst via een klusbedrijfje doen, als garantie "buffer", anders mag je weer zelf komen opdraven als er toch iets niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
Arjan90 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:43:
Waar gaan we toch heen met deze wereld :D Wij hadden ook een "verborgen gebrek" in ons huis: de magnetron werkte niet goed (het draaisysteem was stuk). Tsja, vervelend voor ons: hebben we niet gecontroleerd. Accepteer het probleem of zet er een nieuwe magnetron in en je bent klaar. De douche maakte ook veel geluid, waarschijnlijk gruis. Tsja, het was een zo-goed-als-nieuwbouwwoning en dit hadden we niet gecontroleerd. Afijn, ook daar is de oplossing simpel: eerst proberen schoon te maken (dat werkte niet), daarna gewoon een nieuwe kraan erop. Wederom opgelost. Pak soms ook gewoon je verlies...

Wel vervelend om hier als verkopende partij mee geconfronteerd te worden. Dat mensen moeilijk gaan lopen doen over een product van 200 of 300 euro (in dit geval waarschijnlijk zelfs alleen maar een filter vervangen) bij een dure aankoop als een woning en gelijk de absurde eis doen van vervanging.
Waarschijnlijk heeft men een maximale hypotheek af moeten sluiten voor het huis en al het spaargeld moeten gebruiken voor de kosten koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
Dit kan overigens ook een test zijn. Dat als je dit oplost dat ze erna met meer van die kleine dingen komen om op te lossen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
DutchKel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:54:
Dit kan overigens ook een test zijn. Dat als je dit oplost dat ze erna met meer van die kleine dingen komen om op te lossen.
Dat gebeurt gelijk al als je daar binnen staat, wil je ook hier even naar kijken en daar en zus en zo.

Daarom als je iets doet, via klusbedrijf doen, afegebakend en als er iets niet in orde is - met de kap daarna - komen ze nog even terug. Anders blijf je zelf gebeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 21:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

DutchKel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:35:
Ons vorige appartement had ook een recirculatie afzuigkap, maar daar zaten voor zover ik weet ook geen koolstoffilters in. Is dat niet iets wat in de afzuigkappen van tegenwoordig zit?
Nee, die hadden er wel in moeten zitten. Maar veel mensen weten dat niet, en wie gaat er nou de handleiding van een afzuigkap lezen als je ergens komt wonen? Er zijn dus heel veel van dat soort afzuigkappen die jaren zonder filter worden gebruikt of met een filter wat er al zolang in zit dat het niks meer doet zonder dat iemand het doorheeft.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
Anton2610 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:54:
[...]

Waarschijnlijk heeft men een maximale hypotheek af moeten sluiten voor het huis en al het spaargeld moeten gebruiken voor de kosten koper.
Zou best kunnen dat dit de reden is van alle verborgen gebreken topics de laatste tijd, mensen moeten zo diep in de buidel tasten dat ze willen dat alles perfect is in hun 'nieuwe' huis. Alleen dat is natuurlijk nooit zo in een gebruikt huis, zelfs in een nieuwbouw huis vind je van alles na oplevering.

Overigens kost voor mijn afzuigkap een nieuw koolstoffilter 47,95 euro. Bij mijn kap is dat het enige verschil tussen wel/niet recirculatie.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:58

Standeman

Prutser 1e klasse

oeps. niet goed gekeken.

[ Voor 99% gewijzigd door Standeman op 10-03-2021 09:15 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:39
Ozzie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:06:
[...]
Zou best kunnen dat dit de reden is van alle verborgen gebreken topics de laatste tijd.
Het is ook wel zo dat kopers in een half uur door een huis gejaagd worden door een makelaar en dat ze in die tijd dan wel even alle 'gebreken' hebben moeten zien. Mij lukt dat niet.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Moet er wel gezegd worden dat volgens de gemiddelde Tweaker hier verborgen verbreken uberhaupt eigenlijk niet bestaan. Oh er kom 1000V uit de stopcontacten? Nou ja, dat had je bij de bezichtiging toch zo kunnen doormeten met een multimeter? Oftewel geen verborgen gebrek!
Oh je hebt net over die vochtvlek een nieuw laagje verf gedaan? Nou ja, een vochtmeter had je dat direct verteld, dus had je maar beter moet uitzoeken.

Laten we even wel wezen, als de claims van de kopers kloppen, dan is het dus een afzuigkap die alles ongefilterd terug blaast. Dat is ronduit debiel. Ze hebben specifiek gevraagd of het een recirculatiekap is, dus ze hebben aan hun onderzoeksplicht voldaan. Je kan niet verwachten dat ze al jouw apparatuur uit elkaar gaan halen bij een bezichtiging om te kijken of er geen zaken ontbreken.

De vraag is dan wat er moet gebeuren. Is het gewoon het koolstoffilter wat ontbreekt, al dan niet met nog het plastic dingetje waar iig mijn koolstoffilter in zit. Tja, in principe hebben ze een punt wat betreft het plastic dingetje van twee tientjes, het filter zelf is iets wat sowieso soms vervangen moet worden. Wie gaat zich dan druk maken over iets van twee tientjes.
Is er echt iets helemaal verkeerds geinstalleerd waar geen filters in geplaatst kunnen worden, wat mij zou verbazen, maar dan lijkt mij dat de kopers gewoon 100% gelijk hebben en de TS het moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 09:11
Beste TS,

Vervelend om te horen wat je nu overkomt naar wat ik begrijp zijn dit zaken die vaker voorkomen.

Uit bijgevoegde URL:
"De verkoper heeft een mededelingsplicht, dat wil zeggen dat hij verplicht is om alle gebreken die hij kent mee te delen aan de (aspirant) koper. "

Je gaf zelf hierboven aan dat jullie zelf niet op de hoogte waren, waardoor je dit niet hebt kunnen melden. Waardoor dit naar mijn inziens onder de onderzoekplicht valt van de koper.

Zou hier persoonlijk hier niet veel meer tijd aan spenderen en op basis van coulance de kopende partij € 50 - 100 bieden. De prijs van de goedkoopste zilverkleurige afzuigkap waar een koolstof filter in kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:51
heel verhaal. Afzuigkap van 12 jaar oud. Dus afgeschreven, dus niet jou probleem denk ik dan. Verder met de rest: koop een filtertje van een paar tientjes en de recirculatie werkt weer. Als ze geen recirculatiekap van 12 jaar willen is dat hun ding, niet een verborgen gebrek.

Belangrijkste: wat mag je van een 12 jaar oude afzuigkap verwachten als koper? Ik denk: niks.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bockelaar schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:25:
heel verhaal. Afzuigkap van 12 jaar oud. Dus afgeschreven, dus niet jou probleem denk ik dan. Verder met de rest: koop een filtertje van een paar tientjes en de recirculatie werkt weer. Als ze geen recirculatiekap van 12 jaar willen is dat hun ding, niet een verborgen gebrek.

Belangrijkste: wat mag je van een 12 jaar oude afzuigkap verwachten als koper? Ik denk: niks.
Dat hij zijn werk doet? Dus niet dat hij ongefilterde lucht weer terug de keuken in blaast. Als over een half jaar de motor een rateltje had gekregen, ja dat is dan het probleem van de koper. Dat hij het gewoonweg niet doet is niet iets wat je mag verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 10:15
Sissors schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:19:
Moet er wel gezegd worden dat volgens de gemiddelde Tweaker hier verborgen verbreken uberhaupt eigenlijk niet bestaan. Oh er kom 1000V uit de stopcontacten? Nou ja, dat had je bij de bezichtiging toch zo kunnen doormeten met een multimeter? Oftewel geen verborgen gebrek!
Oh je hebt net over die vochtvlek een nieuw laagje verf gedaan? Nou ja, een vochtmeter had je dat direct verteld, dus had je maar beter moet uitzoeken.

Laten we even wel wezen, als de claims van de kopers kloppen, dan is het dus een afzuigkap die alles ongefilterd terug blaast. Dat is ronduit debiel. Ze hebben specifiek gevraagd of het een recirculatiekap is, dus ze hebben aan hun onderzoeksplicht voldaan. Je kan niet verwachten dat ze al jouw apparatuur uit elkaar gaan halen bij een bezichtiging om te kijken of er geen zaken ontbreken.

De vraag is dan wat er moet gebeuren. Is het gewoon het koolstoffilter wat ontbreekt, al dan niet met nog het plastic dingetje waar iig mijn koolstoffilter in zit. Tja, in principe hebben ze een punt wat betreft het plastic dingetje van twee tientjes, het filter zelf is iets wat sowieso soms vervangen moet worden. Wie gaat zich dan druk maken over iets van twee tientjes.
Is er echt iets helemaal verkeerds geinstalleerd waar geen filters in geplaatst kunnen worden, wat mij zou verbazen, maar dan lijkt mij dat de kopers gewoon 100% gelijk hebben en de TS het moet oplossen.
Al heb je gelijk dat dit een verborgen gebrek is, dan nog is het van het zotte om hier een dingetje van te maken.
De gemiddelde koper gooit er gelijk een nieuwe keuken en nieuw apparatuur in en zal, in mijn persoonlijke optiek, niet gaan besparen op een afzuigkap.
Naar mijn persoonlijke mening is dit dan ook mierenliefhebberij pur sang, gewoon omdat het kan.

Als TS zijnde zou ik hier totaal niet op ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

-Vraag de koper om het typenummer van de afzuigkap.

-Zoek het type koolstoffilter op internet.

-Geef type koolstoffilter door aan koper en geef aan dat dit een verbruiksartikel is.

Niet zelf gaan kopen dan. Voor je het weet moet je straks stofzuiger zakken te kopen omdat ze nog wat stof zijn tegengekomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sissors schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:19:

Het werkt alleen niet zo dat je je eigen definities op dingen kunt plakken, omdat jij het niet zo leuk zou vinden als jou hetzelfde zou overkomen.

Een verborgen gebrek is iets dat het normale gebruik van de woning in de weg staat. Een afzuigkap die kookluchtjes niet goed filtert, valt daar volgens mij niet onder. Er bestaan ook huizen zonder afzuigkap, maar enkel met mechanische ventilatie, waarbij een ventiel in de buurt van de keuken zit:
Mechanische ventilatie is volgens het bouwbesluit sinds 2006 verplicht voor alle nieuwbouwwoningen. Een afvoer voor de mechanische ventilatie in de keuken is in dat geval ook verplicht.
Gezien de woning is gebouwd na 2006, is er voldoende afvoer; de afzuigkap met motor (maar blijkbaar zonder filter) zorgt er hooguit voor dat de dampen sneller van het fornuis worden afgevoerd.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:27
Heb afgelopen tijd ook veel woningen bekeken en bij één woning van een recirculatiekap een filter los gehaald omdat hij het niet deed... Bleek ook dat het hele binnenwerk er niet in zat, maar wel dat hij op de mechanische ventilatie was aangesloten. En rara, dat was voor de verkoopmakelaar ook nieuw ;-)

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Er bestaan ook universele filters, die standaard op een 125mm uitgang passen... moet je wel naar ander soort winkels toe: https://www.dutch-growsho...tregeling/koolstoffilters :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Spiff schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:53:
Heb afgelopen tijd ook veel woningen bekeken en bij één woning van een recirculatiekap een filter los gehaald omdat hij het niet deed... Bleek ook dat het hele binnenwerk er niet in zat, maar wel dat hij op de mechanische ventilatie was aangesloten. En rara, dat was voor de verkoopmakelaar ook nieuw ;-)
Waarom en door wie wordt het dan een "recirculatiekap" genoemd?

Ik heb in verschillende huurhuizen gezien dat de afzuigkap geheel zonder binnenwerk wordt aangesloten op de centrale ventilatie, volgens mij is dat vrij normaal. Doordat de kap boven het fornuis hangt, voorkom je dat de vette dampen tegen het plafond slaan.

Dit topic herinnert me er wel aan dat ik mijn filters weer eens moet vervangen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 10-03-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:42
[Afbeelding]

Deze hebben wij hier ook hangen. Platen aan de onderkant kunnen eruit, daar boven zitten 2 koolstoffilters. Deze kun je losdraaien en hierna vervangen (kosten paar tientjes per stuk).
Mochten de koolstoffilters er niet zitten, dan zou je een bevestigingsstukje moeten zien zitten waar ze op moeten. Dan kun je dus zo 2 nieuwe erop zetten voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:52:
[...]

Het werkt alleen niet zo dat je je eigen definities op dingen kunt plakken, omdat jij het niet zo leuk zou vinden als jou hetzelfde zou overkomen.

Een verborgen gebrek is iets dat het normale gebruik van de woning in de weg staat. Een afzuigkap die kookluchtjes niet goed filtert, valt daar volgens mij niet onder. Er bestaan ook huizen zonder afzuigkap, maar enkel met mechanische ventilatie, waarbij een ventiel in de buurt van de keuken zit:

[...]

Gezien de woning is gebouwd na 2006, is er voldoende afvoer; de afzuigkap met motor (maar blijkbaar zonder filter) zorgt er hooguit voor dat de dampen sneller van het fornuis worden afgevoerd.
Een keuken zonder afzuigkap? Ik geloof er niks van. Je hebt wel keukens waarbij de afzuigkap aangesloten is op de VvE afvoer, en dan mag je geen motor erin hebben. Maar die zuigt dan alsnog af, en ook nog eens naar buiten. Een afzuigkap die alles ongefilterd terug stuurt de keuken in, is zeker een gebrek. Dan hebben de kopers het ook nog eens expliciet nagevraagd bij de makelaar.

Die hele afzuigkap zuigt helemaal niks af. Of nou ja, hij zuigt het af en blaast het terug. Dat is niet wat je mag verwachten van een afzuigkap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Er zitten dan wel misschien geen koolstoffilters, maar wel de metalen vetfilters (zichtbaar onderaan de dampkap), deze filteren het vet uit de kooklucht.
Koolstoffilters gaan geuren uitfilteren, maar doen niets met waterdamp.
Dus in dit geval wordt het vet wel gefilterd, geur en vocht worden dan overgelaten aan de ventilatie.

Ik zou hier niets aan doen, de dampkap zal vet filteren en dus werken. Als ze graag koolstoffilter willen, dan kunnen ze dat gerust zelf regelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sissors schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Een keuken zonder afzuigkap? Ik geloof er niks van. Je hebt wel keukens waarbij de afzuigkap aangesloten is op de VvE afvoer, en dan mag je geen motor erin hebben. Maar die zuigt dan alsnog af, en ook nog eens naar buiten. Een afzuigkap die alles ongefilterd terug stuurt de keuken in, is zeker een gebrek. Dan hebben de kopers het ook nog eens expliciet nagevraagd bij de makelaar.

Die hele afzuigkap zuigt helemaal niks af. Of nou ja, hij zuigt het af en blaast het terug. Dat is niet wat je mag verwachten van een afzuigkap.
Nogmaals, iets wat niet aan jouw verwachtingen voldoet, is niet per definitie een gebrek, laat staan verborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
CodeCaster schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Waarom en door wie wordt het dan een "recirculatiekap" genoemd?

Ik heb in verschillende huurhuizen gezien dat de afzuigkap geheel zonder binnenwerk wordt aangesloten op de centrale ventilatie, volgens mij is dat vrij normaal. Doordat de kap boven het fornuis hangt, voorkom je dat de vette dampen tegen het plafond slaan.

Dit topic herinnert me er wel aan dat ik mijn filters weer eens moet vervangen. :+
Het is misschien niet benoemd als recirculatiekap maar zag er wel zo uit vanwege de roosters boven in. Als hij op een afvoer is aangesloten zijn die roosters natuurlijk niet nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Spiff schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Het is misschien niet benoemd als recirculatiekap maar zag er wel zo uit vanwege de roosters boven in. Als hij op een afvoer is aangesloten zijn die roosters natuurlijk niet nodig!
Dat werd hierboven ook al eens genoemd: dan moet je het bovenste deel van de schacht ondersteboven monteren, dan zie je de roosters niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:18
Een recirculatie dampkap zuigt de lucht op, filtert het, en blaast het terug de keuken in.

Dit is toch precies wat de afzuiging doet? Hij filtert met de roosters aan de onderzijde.
Ik zie geen probleem, eerder een bevestiging dat het werkelijk een recirculatiekap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:18
Spiff schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:53:
Dat is een motorloze afzuigkap, heel normaal. Mijn vorige woning had er ook één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
pennywiser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:00:
[...]

Dat gebeurt gelijk al als je daar binnen staat, wil je ook hier even naar kijken en daar en zus en zo.

Daarom als je iets doet, via klusbedrijf doen, afegebakend en als er iets niet in orde is - met de kap daarna - komen ze nog even terug. Anders blijf je zelf gebeld worden.
Het lijkt me niet helemaal logisch om een klusbedrijf in te schakelen om een koolstoffilter in een afzuigkap te vervangen en al helemaal niet voor een woning die niet van jou is ... :+ .

Ik zou gewoon even samen met de nieuwe bewoners naar de kap gaan kijken, klepjes eruit halen en dan zie je of er een koolstof filter in hangt. Hangt die er niet dan google je op het typenummer en weten de kopers waar ze een koolstof filter kunnen kopen.
Je zou als grap nog kunnen zeggen dat je voor het 'advies gebruik en onderhoud keuken' deze keer geen kosten rekent ;) .

Als het een totaal verkeerde kap blijkt te zijn die niet voor beide types (recirculatie en naar buiten blazen) geschikt is, dan geef je aan dat een nieuwe kap ca. 125 euro kost (https://www.coolblue.nl/a...en=laagste-prijs&pagina=1) en dat is dan het bedrag wat je bereidt bent om te compenseren.

Het zou overigens gek zijn als het een compleet verkeerd type kap is, aangezien er gleufjes aanwezig zijn wat doet vermoeden dat het een recirculatiekap is of een kap is die op meerdere manieren gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Smobbo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:20:
[...]

Het lijkt me niet helemaal logisch om een klusbedrijf in te schakelen om een koolstoffilter in een afzuigkap te vervangen en al helemaal niet voor een woning die niet van jou is ... :+ .
Zet er even bij waarom dan, ipv met oneliners te strooien. Als TS zelf binennstapt kan hij gegarandeerd de middag afbakenen in zijn agenda en nog 10 klusjes doen. En blijft hij ook daarna eigenaar van het probleem afzuigkap.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 10-03-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:04:
[...]

Nogmaals, iets wat niet aan jouw verwachtingen voldoet, is niet per definitie een gebrek, laat staan verborgen.
TIL: Het is slechts mijn verwachting dat een afzuigkap afzuigt, en niet vieze lucht direct terug je keuken in blaast zonder enige filtering...
sNielz123 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:07:
Een recirculatie dampkap zuigt de lucht op, filtert het, en blaast het terug de keuken in.

Dit is toch precies wat de afzuiging doet? Hij filtert met de roosters aan de onderzijde.
Ik zie geen probleem, eerder een bevestiging dat het werkelijk een recirculatiekap is.
Het punt van de kopers is dat hij niet filtert. (En nee, enkel de standaard vetfilters zijn niet genoeg, je moet een koolfilter hebben bij een recirculatie kap).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

TL:DR

- Huis verkocht
- Afzuigkap blijkt geen recirculatie kap te zijn
- Verborgen gebrek (volgens jurist NVM)
- Persoonlijk geen weet van
- Advocaat wordt ingeschakeld door kopende partij

Vragen:

- Wie is aansprakelijk
- Wat kan ik doen om me voor te bereiden op vervolgstappen
- Tips?

Hopelijk is alles duidelijk, stel gerust vragen!
toon volledige bericht
Een advocaat inschakelen om een afzuigkap die niet aan de verwachtingen voldoet, leven we in de VS ofzo?

Als ze dat zo belangrijk vonden, hadden ze dat tijdens bezichtigingen moeten onderzoeken of bij het rondje voor de overdracht moeten bekijken.

Ik had mijn makelaar echt gevraagd of dit een vervroegde 1 april grap is.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
[Afbeelding]
Gewoon een recirculatie kap.... en de metalen (vet)filters zitten er ook nog gewoon in. Enige wat mogelijk zou kunnen ontbreken is een koolstoffilter en zoals ook al gezegd is dat meer een verbruiks item.

Gewoon aangeven dat ze de boom inkunnen met hun claim. Er gaat echt niemand een zaak beginnen voor iets van <€100.

Het is ook geen verborgen gebrek, het tast het gebruik van het appartement immers niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ohh in dit geval een filter, ik had er 1 met de vulslang voor de HR ketel.... inclusief blafbrief van de advocaat.

Het tast, zoals @Yowzawood ook aangeeft, niet het gebruik aan.

Gewoon afwijzend op reageren, je bent tenslotte ook geen product-expert toch... hij gaat aan.. hij gaat uit en het lampje doet het...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
pennywiser schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:23:
[...]

Zet er even bij waarom dan, ipv met oneliners te strooien. Als TS zelf binennstapt kan hij gegarandeerd de middag afbakenen in zijn agenda en nog 10 klusjes doen. En blijft hij ook daarna eigenaar van het probleem afzuigkap.
Ik had niet verwacht dat toelichting nodig was, maar het inhuren van een klusbedrijf voor een dagdeel kost je zo ruim honderd euro. De te vervangen koolstoffilters kosten misschien een paar tientjes.
Dat staat, wat mij betreft, totaal niet in verhouding.

Daarnaast geef ik ook aan dat het niet aan TS is om de kap of de filters te vervangen, hij kan simpelweg (in geval de kap dus totaal verkeerd is) kosten compenseren.

Met je one-liner dat TS 'gegarandeerd de middag kan afbakenen en nog 10 klusjes kan doen' kan ik niet zoveel. Dat is een kwestie van je grenzen aangeven. Gewoon 'nee' zeggen lijkt me voldoende. Als dat al niet lukt dat zou ik een cursus persoonlijk leiderschap gaan volgen :o ;) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Smobbo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:37:
[...]

Ik had niet verwacht dat toelichting nodig was, maar het inhuren van een klusbedrijf voor een dagdeel kost je zo ruim honderd euro. De te vervangen koolstoffilters kosten misschien een paar tientjes.
Dat staat, wat mij betreft, totaal niet in verhouding.

Daarnaast geef ik ook aan dat het niet aan TS is om de kap of de filters te vervangen, hij kan simpelweg (in geval de kap dus totaal verkeerd is) kosten compenseren.

Met je one-liner dat TS 'gegarandeerd de middag kan afbakenen en nog 10 klusjes kan doen' kan ik niet zoveel. Dat is een kwestie van je grenzen aangeven. Gewoon 'nee' zeggen lijkt me voldoende. Als dat al niet lukt dat zou ik een cursus persoonlijk leiderschap gaan volgen :o ;) !
Ik reageerde wat fel sorry, maar ik zou echt voor geen goud daar zelf naar binnenstappen. Dan 2x zo veel geld kwijt zodat ik later kan zeggen, sorry ik weet het niet ik bel de klussert wel weer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NexussJR
Onwijs bedankt voor alle reacties, ik neem zeker dingen mee mocht het nodig blijken te zijn.

Voorlopig op advies van de rechtsbijstand van mijn ouders even niks doen. Zij hebben aangegeven dat het onverstandig is om op voorhand dingen aan te bieden, eerst de koper mij officieel in gebreke te laten stellen.

Dus tot dat de brief van de advocaat daadwerkelijk op de deurmat ligt doe ik niks, ondanks dat vind ik het echt heel fijn dat er zo veel advies gegeven wordt!

Toch even antwoord/uitleg op een aantal reacties!

Ik zie veel de optie langskomen: bied aan een filter/ombouwsetje/nieuwe kap op te hangen. Dit op advies van rechtsbijstand dus niet gedaan. Mocht er een nieuwe kap komen dan zal het iets duurder uitvallen aangezien de kap 1.20m breed is.

Ook een aantal keer de opmerking gezien, ga langs, bekijk het. Zelf ben ik hier terughoudend in, koper doet moeilijk, niet alleen om de afzuigkap (blijkt).. Aankoopmakelaar heeft toegezegd een stukadoor te betalen omdat er blijkbaar 1 wand niet gestuct was (5 jaar gewoond, geen idee welke muur het over gaat..). Een week na inspectie zaten er allemaal zwarte vlekken op de muur die er eerst niet waren. Mijn gevoel zegt me dat als ik daar binnen kom zonder een expert/onafhankelijk persoon, ik vervolgens claims krijg over voetafdrukken op de vloer..

Feit (als ik koper moet geloven) blijft wel dat de kap geen koolstof filter heeft op het moment. Of het systeem waar een filter in past er wel in zit is mij nog niet duidelijk. Er zitten inderdaad wel vetfilters aan de onderkant van de kap.

Ja ik moet onderzoeken wat voor kap het is, dit ga ik pas doen zodra ik officieel in gebreke gesteld ben, tot die tijd afwachten en kijken wat er allemaal op me af gaat komen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik ga jullie sowieso op de hoogte houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
En als je ooit nog iets hoort gewoon aangeven dat voor zover jij weet de koolstoffilter er gewoon inzat..... onmogelijk te bewijzen door de kopers dat ze die er niet zelf hebben uitgehaald.

Maar je gaat niets meer horen, ze worden keihard uitgelachen door iedereen als ze hier verder een zaak van willen maken.

Uitgangspunt bij aankoop van een huis blijft dat je koopt as-is.

[ Voor 25% gewijzigd door Yowzawood op 10-03-2021 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
NexussJR schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:45:
Onwijs bedankt voor alle reacties, ik neem zeker dingen mee mocht het nodig blijken te zijn.

Voorlopig op advies van de rechtsbijstand van mijn ouders even niks doen. Zij hebben aangegeven dat het onverstandig is om op voorhand dingen aan te bieden, eerst de koper mij officieel in gebreke te laten stellen.

Dus tot dat de brief van de advocaat daadwerkelijk op de deurmat ligt doe ik niks, ondanks dat vind ik het echt heel fijn dat er zo veel advies gegeven wordt!

Toch even antwoord/uitleg op een aantal reacties!

Ik zie veel de optie langskomen: bied aan een filter/ombouwsetje/nieuwe kap op te hangen. Dit op advies van rechtsbijstand dus niet gedaan. Mocht er een nieuwe kap komen dan zal het iets duurder uitvallen aangezien de kap 1.20m breed is.

Ook een aantal keer de opmerking gezien, ga langs, bekijk het. Zelf ben ik hier terughoudend in, koper doet moeilijk, niet alleen om de afzuigkap (blijkt).. Aankoopmakelaar heeft toegezegd een stukadoor te betalen omdat er blijkbaar 1 wand niet gestuct was (5 jaar gewoond, geen idee welke muur het over gaat..). Een week na inspectie zaten er allemaal zwarte vlekken op de muur die er eerst niet waren. Mijn gevoel zegt me dat als ik daar binnen kom zonder een expert/onafhankelijk persoon, ik vervolgens claims krijg over voetafdrukken op de vloer..

Feit (als ik koper moet geloven) blijft wel dat de kap geen koolstof filter heeft op het moment. Of het systeem waar een filter in past er wel in zit is mij nog niet duidelijk. Er zitten inderdaad wel vetfilters aan de onderkant van de kap.

Ja ik moet onderzoeken wat voor kap het is, dit ga ik pas doen zodra ik officieel in gebreke gesteld ben, tot die tijd afwachten en kijken wat er allemaal op me af gaat komen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik ga jullie sowieso op de hoogte houden!
toon volledige bericht
Wens je oude buren ook meteen sterkte, mocht je er nog een keer komen voor het onderzoek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
. Aankoopmakelaar heeft toegezegd een stukadoor te betalen omdat er blijkbaar 1 wand niet gestuct was (5 jaar gewoond, geen idee welke muur het over gaat..).
Huh, aankoopmakelaar of verkoopmakelaar? En dat een wand niet gestuct is lijkt me ook duidelijk bij bezichtiging?
Fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Voorlopig op advies van de rechtsbijstand van mijn ouders even niks doen.
Uit interesse; hoe kan jij gebruik maken van de rechtsbijstand van je ouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:18

Blokker_1999

Full steam ahead

RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:52:
[...]

Uit interesse; hoe kan jij gebruik maken van de rechtsbijstand van je ouders?
Ouders stellen de vraag aan hun verzekering maar verzwijgen dat het om de woning van hun kind gaat. Het gaat uiteindelijk om een eerste advies. Pas als men verder zou willen gaan zal die verzekering ook vragen gaan beginnen stellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NexussJR
@Spiff Aankoopmakelaar van koper ja, die vinden hun tijd teveel waard om in discussie te gaan met koper.

@Anton2610 zal ik doen!

@RodeStabilo Niet, maar ze waren gelukkig bereid even mee te denken toen mijn vader contact op nam. Ik verwacht niet dat ik verder advies van ze ga krijgen.

@Blokker_1999 Vader heeft netjes aangegeven dat het om een thuiswonend kind ging (moeten nog even wachten tot we de sleutel krijgen van de nieuwe woning :)). Polis stond op huishouden zonder kind maar toch waren ze bereid even mee te denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:54:
[...]

Ouders stellen de vraag aan hun verzekering maar verzwijgen dat het om de woning van hun kind gaat. Het gaat uiteindelijk om een eerste advies. Pas als men verder zou willen gaan zal die verzekering ook vragen gaan beginnen stellen.
Lijkt me wel want dan komt je misbruik direct uit natuurlijk.
NexussJR schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:56:
@Blokker_1999 Vader heeft netjes aangegeven dat het om een thuiswonend kind ging (moeten nog even wachten tot we de sleutel krijgen van de nieuwe woning :)).
Dat is wel een beetje erg de grens opzoeken van wat technisch 'thuiswonend' is, je zal vast geen GBA wijziging hebben gedaan. Maar goed ik zal er verder over ophouden.

[ Voor 34% gewijzigd door RodeStabilo op 10-03-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
NexussJR schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:56:
@Spiff Aankoopmakelaar van koper ja, die vinden hun tijd teveel waard om in discussie te gaan met koper.
Dus hun makelaar gaat een stucadoor betalen? Benieuwd wat zijn tarief is dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser

I knew it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:55
RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Lijkt me wel want dan komt je misbruik direct uit natuurlijk.

[...]
Dat is wel een beetje erg de grens opzoeken van wat technisch 'thuiswonend' is, je zal vast geen GBA wijziging hebben gedaan. Maar goed ik zal er verder over ophouden.
En waar is hij dan ingeschreven? Het is niet meer op het adres van zijn vorige huis, dat is inmiddels verkocht. Ik vermoed dat hij wel op het adres van zijn ouders staat volgens de BRP.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Laatst online: 15:04

odan

The dark side is within all!

:X

Krijg echt het gevoel dat deze mensen hopen dat een deel van hun verbouwing op deze manier gefinancierd gaat worden. Oh er zijn wat gebreken, 10tje hier 100 euro daar, voor je het weet hebben ze een nieuwe keuken bij elkaar gespaard aan "gebreken".

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
[Afbeelding]

Is dit een Pelgrim? Volgens mij hebben wij dezelfde gehad. En was (volgens mij) eenvoudig aan te passen van een standaard afzuigkap naar recirculatie met koolstof filter. Wellicht is dat een simpele tussenoplossing? Geen idee wat precies daarvan de kosten zijn.

https://www.coolblue.nl/a...20recirculatieset%20nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:20
Ook mijn two cents;

Voordat ik mijn huis kocht had mijn appartement precies eenzelfde recirculatiekap waar om de 6-12 maanden de koolstof filters vervangen diende te worden.
Dit systeem zat niet vast op een afvoer buis en blies de lucht aan de bovenkant gewoon alle kanten op. Dus het is of niet bekend bij de kopende partij dat dit soort kappen bestaan of ze hebben niet door dat de filters vervangen moet worden.

Overigens wens ik ze veel succes met hun claim. Bij mijn eigen huis is er een vocht probleem met mijn voordeur. Zelfs na een onderzoeksplicht, technische keuring en eigen oplossingen geeft de rechtsbijstand aan dat ik weinig kans maak, want: "Wie eist, die bewijst". En probeer maar eens hard te maken dat ze dit gebrek hebben verzwegen ... :?
Dus met deze claim wens ik de nieuwe bewoners veel succes!

[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 10-03-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CuBras schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:37:
Ook mijn two cents;

Voordat ik mijn huis kocht had mijn appartement precies eenzelfde recirculatiekap waar om de 6-12 maanden de koolstof filters vervangen diende te worden.
Dit systeem zat niet vast op een afvoer buis en blies de lucht aan de bovenkant gewoon alle kanten op. Dus het is of niet bekend bij de kopende partij dat dit soort kappen bestaan of ze hebben niet door dat de filters vervangen moet worden.
Gezien ze specifiek hadden gevraagd of het een recirculatie kap is, weten ze wel van het bestaan af. Het probleem is ook niet volgens de kopers dat de filters vervangen moeten worden, maar dat er geen filters in zitten. Of specifieker nog, dat er uberhaupt geen plaats is om filters in te zetten.

En als dat zo is, dan blaast de kap dus rechtstreeks de lucht zonder fatsoenlijke filtering weer terug de keuken in: nogal zinloos.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.